5.1 home cinema set - receiver, sub en centre hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-08 16:45
Ik ben nieuw in de wereld van HiFi, maar heb er inmiddels wat luistersessies op zitten en zeer veel informatie online geconsumeerd. Uiteraard is er zoveel te vinden dat ik graag jullie hulp zou ontvangen bij een aantal keuzes in mijn beoogde opstelling.

Ik zoek een?
5.1 home cinema set, opgezet met het oog op stereo geluidskwaliteit.

Wat is je budget?
4000 euro is wel een max. Ik wil kosten besparen waar mogelijk, dat dient in het oog gehouden te worden in onderstaande berichten. Tweedehands is voor elk onderdeel van de opstelling een mogelijkheid voor mij.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zal muziek luisteren(via spotify/tidal) en films kijken. Bij muziek vind ik de geluidskwaliteit belangrijker, dus hier wil ik zo min mogelijk concessies op doen. Ik wil er echter toch een mooie 5.1 set van gaan bouwen voor een bijzondere filmervaring. Verderop zal ik meer toelichten per component.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al het een en ander gevonden, maar ga binnenkort een luisterafspraak maken bij Stassen, dus ik zou graag tips krijgen zodat ik die uit kan proberen bij mijn luisterafspraak.
  • Front luidsprekers
    Hier begon mijn zoektocht. Ik luister veel naar elektronische muziek en singer-songwriters, waarbij een mooie laagweergave belangrijk is voor mij. In mijn luistersessies viel mijn oog (oor) op de Dali Opticon 6.

Ik zou graag nog maar de Tannoy Revolution XT6F luisteren door de lovende review op WhatHiFi. Heeft iemand hier ervaring mee? Bij Stassen hebben ze deze echter niet, dus ik weet niet waar ik deze zou kunnen beluisteren.

Ik heb al naar Focals en B&Ws in dezelfde prijsklasse geluisterd, maar daar wonnen de Dalis voor mij. Duurdere speakers (zoals de Dali rubicon 6) klonken beter, maar die vind ik het geld niet waard. Andere suggesties hoor ik graag.
  • Rear luidsprekers
    Mijn keus gaat vooralsnog uit naar de Dali Zensor 3, maar ik las op dit forum dat de Dali Zensor 1 net zo geschikt zou zijn. Mijn vraag is of dat ook zo is met de frontspeakers die ik op het oog heb.
  • AV Receiver
    Hier werd mijn zoektocht moeilijker en dit is dan ook de voornaamste vraag. Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat 'genoeg' is voor mijn beoogde front speakers. Ik heb veel gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet, dus ik hoopte op de kennis van iemand hier. Ik heb geluisterd naar de Marantz SR7010 en die vond ik de Opticons mooi aansturen. Ik vind deze echter erg duur. Als alternatief leken me de SR6008-SR6010 en SR7008-7009 interessant, met name ook tweedehands, kijkende naar de prijs.

Klopt mijn vermoeden dat het verschil tussen de SRXX08, SRXX09 en SRXX10 minimaal is?

Ik zie tweedehands een hoop receivers aangeboden worden, maar ik weet nooit of het mijn beoogde setup goed kan aansturen. Hoe weet ik dit? Bij Marantz en Denon vond ik de nummering nog logisch, maar Yamaha wordt het nog lastiger voor mij.

Mij leek deze prijs voor de SR6009 een goede.

Eisen:
    - Mijn beoogde set goed kunnen aansturen
    - Afspelen via bluetooth/spotify/wifi
    - Mijn overige wensen lijkt eigenlijk elke AV receiver boven de 300 euro wel aan te voldoen (aansluitingen en ondersteuning)
  • Centre speaker
    Hier heb ik nog niet naar gekeken, maar een verkoper in een HiFi zaak gaf aan dat het verstandig was om de Opticon Vokal te kopen voor een perfecte samenwerking met de Opticon 6. Klopt dat of kan ik ook een mooie geluidservaring krijgen met een goedkopere centre speaker? Zo ja, wat zijn aanraders?
  • Subwoofer
    Hier heb ik nog niet zelf naar gekeken, maar ik zou graag een advies krijgen op basis van het voorgaande.
Dit waren een hoop vragen, dus als iemand slechts reageert op één subvraag waardeer ik dat ook erg.

Beste antwoord (via Flupkees op 11-05-2019 08:10)

Verwijderd

Met dat budget kun je echt iets heel moois kopen. :) Allereerst zou ik de prioriteit bepalen voor de aanschaf van de set, mijn advies zou daarin het volgende zijn: receiver, fronts, center & sub en dan pas rears.
  1. Over de receiver kan ik je weinig advies geven, eigenlijk alleen om te kijken naar de feature lijst. Wat is voor jouw belangrijk...(bijv. streaming mogelijkheden ingebouwd), je speakers hebben namelijk de grootste impact op wat je hoort.
  2. Je geeft aan dat goede stereo-weergave erg belangrijk is, dus naast je receiver zijn je fronts de grootste investering. Als je gaat luisteren, neem dan veel muziek die je goed kent, maak desnoods een Spotify/Tidal playlist aan met muziek die jij goed vindt klinken op bijvoorbeeld headphones, of een installatie van een kennis. Luister tijdens een luistersessie hetzelfde nummer op verschillende speakers en leer zo de verschillen kennen.
  3. Een goede review is natuurlijk mooi meegenomen, maar uiteindelijk gaat het om jouw oren. Staar je dus nog niet blind op 1 model / 1 merk, maar probeer ook een aantal andere merken in dezelfde prijsklasse. Misschien kom je er zelfs wel acher dat het niet erg is dat ze een bepaald model wat jij wilt beluisteren er niet is, omdatje verliefd wordt op een ander merk.
  4. Met een center speaker leg je het fundament voor surround weergave, de center speaker is daarnaast de belangrijkste speaker in een 5.1 opstelling. Bespaar hier dus nooit op.
  5. Dan komen we bij de subwoofer, naast de center speaker een o-zo belangrijke speaker in surround. In het Grote Subwoofer topic kun je hier van alles over lezen. Grote fronts zullen nooit dezelfde impact hebben als een goede subwoofer bij films. Aangezien je van elektronische muziek houdt, kan een subwoofer ook lekker het laag aanzetten.
  6. Het beste resultaat krijg je overigens met meerdere subwoofers. Dit zorgt voor een betere spreiding van het laag en uiteindelijk dus een betere/consistentere luisterervaring op verschillende zitplekken.Mijn advies: ga liever voor 2x 500eu dan 1x 1000eu aan sub. :)
  7. De sluitpost (IMO) zijn de rears. Deze maken je surround opstelling natuurlijk compleet, maar je kan hier volstaan met iets simpels. Mocht je niet uitkomen met je budget, of twijfelen over je keuze. Stel deze dan gewoon even uit. :)
  8. De puristen zullen stellen dat het erg belangrijk is om voor elk kanaal dezelfde speaker te gebruiken, desnoods speakers uit dezelfde familie (met dezelfde tweeter / mid-range). Ik ben een tijd geleden van die stelregel afgestapt. Zolang de front stage (links, center, rechts) maar overeen komen qua klankkleur, dan gaat dit gewoon goed.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met dat budget kun je echt iets heel moois kopen. :) Allereerst zou ik de prioriteit bepalen voor de aanschaf van de set, mijn advies zou daarin het volgende zijn: receiver, fronts, center & sub en dan pas rears.
  1. Over de receiver kan ik je weinig advies geven, eigenlijk alleen om te kijken naar de feature lijst. Wat is voor jouw belangrijk...(bijv. streaming mogelijkheden ingebouwd), je speakers hebben namelijk de grootste impact op wat je hoort.
  2. Je geeft aan dat goede stereo-weergave erg belangrijk is, dus naast je receiver zijn je fronts de grootste investering. Als je gaat luisteren, neem dan veel muziek die je goed kent, maak desnoods een Spotify/Tidal playlist aan met muziek die jij goed vindt klinken op bijvoorbeeld headphones, of een installatie van een kennis. Luister tijdens een luistersessie hetzelfde nummer op verschillende speakers en leer zo de verschillen kennen.
  3. Een goede review is natuurlijk mooi meegenomen, maar uiteindelijk gaat het om jouw oren. Staar je dus nog niet blind op 1 model / 1 merk, maar probeer ook een aantal andere merken in dezelfde prijsklasse. Misschien kom je er zelfs wel acher dat het niet erg is dat ze een bepaald model wat jij wilt beluisteren er niet is, omdatje verliefd wordt op een ander merk.
  4. Met een center speaker leg je het fundament voor surround weergave, de center speaker is daarnaast de belangrijkste speaker in een 5.1 opstelling. Bespaar hier dus nooit op.
  5. Dan komen we bij de subwoofer, naast de center speaker een o-zo belangrijke speaker in surround. In het Grote Subwoofer topic kun je hier van alles over lezen. Grote fronts zullen nooit dezelfde impact hebben als een goede subwoofer bij films. Aangezien je van elektronische muziek houdt, kan een subwoofer ook lekker het laag aanzetten.
  6. Het beste resultaat krijg je overigens met meerdere subwoofers. Dit zorgt voor een betere spreiding van het laag en uiteindelijk dus een betere/consistentere luisterervaring op verschillende zitplekken.Mijn advies: ga liever voor 2x 500eu dan 1x 1000eu aan sub. :)
  7. De sluitpost (IMO) zijn de rears. Deze maken je surround opstelling natuurlijk compleet, maar je kan hier volstaan met iets simpels. Mocht je niet uitkomen met je budget, of twijfelen over je keuze. Stel deze dan gewoon even uit. :)
  8. De puristen zullen stellen dat het erg belangrijk is om voor elk kanaal dezelfde speaker te gebruiken, desnoods speakers uit dezelfde familie (met dezelfde tweeter / mid-range). Ik ben een tijd geleden van die stelregel afgestapt. Zolang de front stage (links, center, rechts) maar overeen komen qua klankkleur, dan gaat dit gewoon goed.