Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 724797

Ik was gister bij Hifiklubben in Rotterdam om te luisteren naar een Denon 2200 met Dali Zensor Pico 5.1 set. Set is alleen bedoeld voor film, voor audio heb ik een al een top set staan.

We begonnen met Zensor Pico links en rechts, Pico Vokal als center en de E-12F subwoofer. Toen de Pico links en rechts vervangen door de Zensor 1, een groot verschil t.o.v. de kleinere Pico ondanks dat die dezelfde drivers hebben. Toen de Pico Vokal vervangen door de Zensor Vokal, ook een aanzienlijk verschil. Daarna de Zensor Vokal vervangen door de Opticon Vokal, 1 stap omhoog in de speaker lijn. Ook weer een groot verschil. Als laatste de Zensor 1 links en rechts vervangen door de Opticon 1 omdat die uit dezelfde range als de center komen (ondanks dat de Opticon 1 een andere tweeter dan de Opticon Vokal heeft). Ik vond het verschil met de Zensor 1 minimaal tijdens de film demo terwijl de Zensor 1 150,- Euro kost en de Opticon 1 350,- Euro.

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor Zensor 1 links en rechts, de Opticon Vokal als center en de Pico voor surround en de E-12F als sub. De set wordt binnenkort geleverd en ik hoop dat het thuis ook goed klinkt. Ik kan nog altijd de Opticon 1 aanschaffen mocht het thuis tegenvallen met de Zensor 1 als links en rechts. Het voordeel van de Zensor is weer dat ik die aan de muur kan bevestigen zodat ze mooi naast mijn projectorscherm hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 724797 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:05:

<knip>

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor Zensor 1 links en rechts, de Opticon Vokal als center en de Pico voor surround en de E-12F als sub. De set wordt binnenkort geleverd en ik hoop dat het thuis ook goed klinkt. Ik kan nog altijd de Opticon 1 aanschaffen mocht het thuis tegenvallen met de Zensor 1 als links en rechts. Het voordeel van de Zensor is weer dat ik die aan de muur kan bevestigen zodat ze mooi naast mijn projectorscherm hangen.
Klinkt als een mooi goed overwogen besluit! Dat gaat vast goed komen. :)
Gefelicteerd. Benieuwd naar het resultaat als het binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59

FeaR

In GoT we trust

Toen de Pico links en rechts vervangen door de Zensor 1, een groot verschil t.o.v. de kleinere Pico ondanks dat die dezelfde drivers hebben.
De Zenor heeft een groter woofer en tevens een hogere gevoeligheid. Vooral dat laatste zal je snel merken in een test waarbij je wisselt. Speakers met een hogere gevoeligheid klinken luider wat voor het menselijk oor direct als beter wordt ervaren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
Is er hier iemand die nu draait met de Dali Rubicon of Epicon serie? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:21
Ben benieuwd of iemand mij kan adviseren;

Ik ben aan het kijken voor vervanging van mijn logitech z-5500 (5.1) voor bij mijn computer. Ik dacht er aan om twee Zensor 3 boekenplank speakers te halen met een subwoofer van Dali. Als ik deze wil aansluiten op mijn PC, moet ik dan ook een versterker er bij halen?

Is de upgrade van de z5500 naar deze configuratie significant genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
- versterker is zeker nodig voor deze speakers. Pc speakers hebben vaak ingebouwde versterker. Hifi speakers niet (fo kort door de bocht).

- ik denk dat je zeker een groot verschil gaat horen. Je gaat naar 2.1: dat betekent geen surround meer. Maar de kwaliteit van het geluid zal mooier zijn.

Ik weet niet wat je budget is: maar verdiep je nog even in de subwoofer. Dali hoeft niets de beste keuze te zijn, en volgens mij zijn ze vaak redelijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:52
Smithkj schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:33:
Ik weet niet wat je budget is: maar verdiep je nog even in de subwoofer. Dali hoeft niets de beste keuze te zijn, en volgens mij zijn ze vaak redelijk prijzig.
Zoals bij een boel merken krijg je bij een merk dat zich specifiek richt op subwoofers meer waar voor je geld.

De Dali E9F (De Fazon Sub 1 kun je amper een subwoofer noemen) kost 500 euro bij Hifiklubben, voor dat geld kun je ook een BK XXLS400 of SVs PB/SB-1000 kopen.

Dali: 9" woofer, 170W versterker
BK: 12" woofer, 400W versterker
SVS: 12" woofer, 300W versterker

[ Voor 25% gewijzigd door MewBie op 23-01-2016 00:47 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53
Natuurlijk kan dat, maar de vraag is of het nodig is. Waarschijnlijk is het voor zijn slaapkamer en die zijn meestal niet zo groot. Die grotere subs gaan wel lager, maar hebben ook veel meer power wat waarschijnlijk overkill is. Als je dan toch naar een ander merk gaat kijken, zou ik eerder een BK Gemini of BK xls200 kiezen. Die zijn goedkoper en hebben toch een mooi bereik. Ze zullen een kleine kamer gemakkelijk van goede bass kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:21
Bedankt voor de feedback.

Mijn budget is variabel maar ik hoop voor een subwoofer wel voor circa 500 klaar te zijn. Ik heb er werkelijk geen verstand van dus weet zelf niet goed wat ik wil behalve dat het aanzienlijk beter moet zijn dan de sub van de z5500.

Mijn plan is verder om op een gegeven moment de Zensor 7 zuilen (2) + center speaker te kopen en het setje te moven naar de TV installatie beneden. Dus het zal wel fijn zijn als de Sub nog steeds capabel genoeg is om daar mooi geluid te kunnen produceren.

---------------

Ik weet verder ook niet veel van versterkers (niet receivers, correct?) en welke hier geschikt voor zijn. Wat zijn hierbij de vereisten? Is Dolby Atmos nog de moeite/geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dolby Atmos is leuk als je er ook echt voor gaat. Niet veel mensen hebben een home cinema room met veel speakers (plafondluidsprekers met name). Als je 5.1.2 of 7.2.2 of zelfs 11.2 wilt, dan is Atmos leuk. Houd je het bij 5.1/2 of 7.1/2 dan zou ik niet focussen op Atmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
check ook aankoopadvies op receivers op dit forum: staan genoeg topics met de zaken waar je op moet letten. Vink alle opties die je wil aan in de pricewatch en dan zie je alle opties. Dan blijven we hier een beetje bij de Dali speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
...maar dus niemand hier met Dali Rubicon speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
Ik niet, ikons mk2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 23:41
Heb sinds gisteren ook een setje Zensor 1's gekocht als start van m'n home cinema set. Nu nog als front speakers, in de nabije toekomst gaan ze naar achteren en wil ik de Zensor 5 of 7 in front + Zensor Vokal centre. Maar nu komt het voor de koopjesjagers: ik heb gekozen voor de Dali E-9F als sub, met name omdat ie goed beoordeeld wordt in de Zensor 5.1 reviews, maar zeer zeker ook omdat ie nu mooi 150eu afgeprijsd is (dus nog 349eu) bij onze zuiderburen (met levering binnen 2 dagen); http://www.hifinesse.be/geluid/hifi-speakers/wfi-4904.html Die wilde ik jullie toch niet onthouden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-08-2023
Ik was gister bij Hifiklubben in Rotterdam om te luisteren naar een Denon 2200 met Dali Zensor Pico 5.1 set. Set is alleen bedoeld voor film, voor audio heb ik een al een top set staan.

We begonnen met Zensor Pico links en rechts, Pico Vokal als center en de E-12F subwoofer. Toen de Pico links en rechts vervangen door de Zensor 1, een groot verschil t.o.v. de kleinere Pico ondanks dat die dezelfde drivers hebben. Toen de Pico Vokal vervangen door de Zensor Vokal, ook een aanzienlijk verschil. Daarna de Zensor Vokal vervangen door de Opticon Vokal, 1 stap omhoog in de speaker lijn. Ook weer een groot verschil. Als laatste de Zensor 1 links en rechts vervangen door de Opticon 1 omdat die uit dezelfde range als de center komen (ondanks dat de Opticon 1 een andere tweeter dan de Opticon Vokal heeft). Ik vond het verschil met de Zensor 1 minimaal tijdens de film demo terwijl de Zensor 1 150,- Euro kost en de Opticon 1 350,- Euro.

Ik zelf heb zensor 3's voor links en recht, 1's voor surround in gedachte. Maar dan dacht ik een pico vokal als center. Zou de pico vokal "wegvallen" met zensor 3's als fronts? Ik heb geen ruimte voor een grote center channel speaker een meeste center speakers zijn vrij groot. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Als je bang bent dat hij weg valt tijdens films of TV; ik denk dat dit niet gebeurt hoor. De speaker kan best wat hebben (niet veel minder dan de Zensor 3 zo te zien) en je kunt de gain wat opschroeven (+dB) voor de dialogen in films. Echte bas of hoge tonen worden daar toch niet heen gestuurd doorgaans.
Ik weet niet (meer) wat voor AVR je er aan hebt hangen en of deze room correction mogelijkheden heeft, maar ik verwacht niet dat je tegen problemen gaat aanlopen. Ik zie dat de Zensor Vokal inderdaad een stuk groter is dan de Pico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Hier nog een mooie set opticons 8 bijna nieuw: http://link.marktplaats.nl/m1020778996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:25

Arjan A

Cenosillicafoob

Voor de geïnteresseerden, iBood heeft vandaag en extra-sectie een Lektor-CRM die je tot 5 stuks kan bestellen.
Is dit een tip, of steekt er een addertje onder het gras? Ik vind de prijs (€150) wat laag voor een enkele speaker van dit merk.

Ik kon ook niet opmaken bij iBood welke Lektor dit is, misschien dat de die-hards in dit topic dat weten?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Lektor LCR ;)

Het addertje is dat het in feite een center luidspreker is, ze maar in 1 kleur (zwart) te bestellen zijn, het nooit echt een populaire serie is geweest en ze uitgefaseerd/vervangen worden.

Verder is het een leuke prijs voor een leuke speaker als je zoiets zoekt. Als je vanaf scratch begint zul je er alleen wel een sub bij moeten kopen voor wat bass.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
MewBie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 01:14:
Lektor LCR ;)

Het addertje is dat het in feite een center luidspreker is, ze maar in 1 kleur (zwart) te bestellen zijn, het nooit echt een populaire serie is geweest en ze uitgefaseerd/vervangen worden.

Verder is het een leuke prijs voor een leuke speaker als je zoiets zoekt. Als je vanaf scratch begint zul je er alleen wel een sub bij moeten kopen voor wat bass.
Hoe verhouden deze zich tot bijvoorbeeld de Dali Zensor Vokal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Cyleo schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:37:
[...]

Hoe verhouden deze zich tot bijvoorbeeld de Dali Zensor Vokal?
Ik heb de Zensor Vokal en Lektor LCR nooit gehoord dus ik kan er niks over zeggen uit eigen ervaring, maar de Lektor serie was een duurdere/hogere serie als de Zensor serie dus in theorie zou die beter moeten zijn/klinken.

De Lektor en Ikon series zaten wat prijs betreft redelijk dicht bij elkaar waarbij de Ikon de betere serie was, wat ook meteen de reden was dat de Lektor serie nooit echt populair was.

[ Voor 19% gewijzigd door MewBie op 17-02-2016 18:27 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik heb zelf de Lektors nu allemaal in gebruik, dus ook deze LCR. Voor 150 euro denk ik echt wel dat je een goede speaker te pakken hebt. Het is wel echt een center speaker, voor links/rechts mist deze echt wel wat power in het laag. Maar zoals gezegd, heb je een sub, dan zijn 2 of 3 van deze speakers echt geen miskoop voor dit geld. Mijn mening he! :)

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-04 14:35
Zijn er hier inmiddels al wat mensen die ervaringen met de Opticon 6 kunnen delen? Tot nu toe lees ik er erg weinig over. Ik heb de speakers op het oog maar ben natuurlijk benieuwd naar jullie ervaringen :).

• Hann1BaL

Hann1BaL

MewBie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:22:
[...]

Ik heb de Zensor Vokal en Lektor LCR nooit gehoord dus ik kan er niks over zeggen uit eigen ervaring, maar de Lektor serie was een duurdere/hogere serie als de Zensor serie dus in theorie zou die beter moeten zijn/klinken.

De Lektor en Ikon series zaten wat prijs betreft redelijk dicht bij elkaar waarbij de Ikon de betere serie was, wat ook meteen de reden was dat de Lektor serie nooit echt populair was.
Duurder = beter gaat lang niet altijd op in de Hi-Fi wereld. Het is best een smaakeigenschap die sterk afhankelijk is van de ruimte waar ze in staan.

Ik heb de Lektors wel geluisterd en mij klonken ze minder fijn in de oren dan de Zensor. Het is altijd erg lastig te beschrijven waarom.

• Soeski
Nipje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:32:
Zijn er hier inmiddels al wat mensen die ervaringen met de Opticon 6 kunnen delen? Tot nu toe lees ik er erg weinig over. Ik heb de speakers op het oog maar ben natuurlijk benieuwd naar jullie ervaringen :).
Geen ervaringen mee, maar het zijn wel erg mooie speakers om te zien vind ik. Dit had je vast al gelezen:

http://www.hifi.nl/artike...imeur-DALI-OPTICON-6.html

• Smithkj
Is natuurlijk een leuke review om te lezen en ik denk dat het echt wel prima speakers zijn, maar voor een review is dit weer net iets te veel hosanna. De recensent geeft het natuurlijk al een beetje aan.

Maar het zijn zoveel superlatieven, iets objectievere schrijfstijl zou genoeg zijn.

Anoniem: 616129

Dat is inderdaad ook een beetje mijn probleem op dit moment. De speakers klinken erg mooi, maar ik kan verder op het internet heel weinig reviews of ervaringen vinden. Dit dus ook op Tweakers: weinig reviews of ervaringen. Ik ben mijzelf een beetje af gaan vragen waarom dit zo is, en stiekem twijfel ik daardoor een beetje aan de aankoop welke ik van plan ben te gaan doen (al slaat dat natuurlijk nergens op). Ik was ook van plan de Opticon 6 2x aan te schaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 616129 op 25-02-2016 11:56 ]

• Soeski
Speakerreviews zijn, nog meer dan reviews van veel andere producten, erg subjectief. Dat maakt het lastiger om te reviewen. Hoeveel mensen zijn nou écht in staat om "goed" te luisteren? Iedereen vindt iets anders mooi. Een videokaart, smartphone, auto kan je nog enigszins objectief beoordelen op functies. Een luidspreker... of TV? Wat is een mooi, goed geluid? Wat is een mooi goed beeld? Natuurlijk leer je door de jaren heen waar je op moet letten bij dit soort subjectieve objecten (lol), maar toch. Smaak is zo persoonlijk...
Ik denk echt niet dat je met de Opticon 6 ontevreden zal zijn. Nu ik hoor wat ik uit de Lektors 6 krijg met een nieuwe AVR, ben ik ook echt wel tevreden.

Kortom; zelf gaan luisteren bij een winkel of beter nog, thuis. Daar komen ze tenslotte te spelen elke dag.

• Nipje
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:51:
[...]

Geen ervaringen mee, maar het zijn wel erg mooie speakers om te zien vind ik. Dit had je vast al gelezen:

http://www.hifi.nl/artike...imeur-DALI-OPTICON-6.html
Eens, heel erg mooi!
Smithkj schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:22:
Is natuurlijk een leuke review om te lezen en ik denk dat het echt wel prima speakers zijn, maar voor een review is dit weer net iets te veel hosanna. De recensent geeft het natuurlijk al een beetje aan.

Maar het zijn zoveel superlatieven, iets objectievere schrijfstijl zou genoeg zijn.
Dit is inderdaad een beetje het probleem. Ik zou wat ervaringen daarom niet erg vinden ter vergelijking, maar helaas :).
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:02:
Speakerreviews zijn, nog meer dan reviews van veel andere producten, erg subjectief. Dat maakt het lastiger om te reviewen. Hoeveel mensen zijn nou écht in staat om "goed" te luisteren? Iedereen vindt iets anders mooi. Een videokaart, smartphone, auto kan je nog enigszins objectief beoordelen op functies. Een luidspreker... of TV? Wat is een mooi, goed geluid? Wat is een mooi goed beeld? Natuurlijk leer je door de jaren heen waar je op moet letten bij dit soort subjectieve objecten (lol), maar toch. Smaak is zo persoonlijk...
Ik denk echt niet dat je met de Opticon 6 ontevreden zal zijn. Nu ik hoor wat ik uit de Lektors 6 krijg met een nieuwe AVR, ben ik ook echt wel tevreden.

Kortom; zelf gaan luisteren bij een winkel of beter nog, thuis. Daar komen ze tenslotte te spelen elke dag.
Daar heb je gelijk in. Ontevreden zullen we met de Opticon 6 vast niet zijn, maar wat ervaringen zouden geen kwaad doen. Thuis luisteren is natuurlijk lastig dus dat is geen optie :P.

• Soeski
Waarom is thuis luisteren lastig? Zoek een dealer op en vraag om een proefplaatsing bij je thuis. Dat heb ik ook gedaan en morgen komt de beste man 2 Focals en 2 Dali's plaatsen op mijn AVR en gaan we 2-3 uur lang luisteren en instellen. Afhankelijk van de keuze in speakers mag hij ze laten staan :)
Hij bood ook aan om ze te brengen en na het weekend weer op te halen, dan heb je een paar dagen de tijd om alles af te spelen en ermee te testen.

• Nipje
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:46:
Waarom is thuis luisteren lastig? Zoek een dealer op en vraag om een proefplaatsing bij je thuis. Dat heb ik ook gedaan en morgen komt de beste man 2 Focals en 2 Dali's plaatsen op mijn AVR en gaan we 2-3 uur lang luisteren en instellen. Afhankelijk van de keuze in speakers mag hij ze laten staan :)
Hij bood ook aan om ze te brengen en na het weekend weer op te halen, dan heb je een paar dagen de tijd om alles af te spelen en ermee te testen.
Dan ben ik wel heel erg benieuwd welke zaak dat is! Dit klinkt perfect :D. Welke speakers ga je beluisteren?

• Soeski
De te beluisteren speakers zijn:

Soeski in "[Speakers] Het Focal Ervaringen Topic" :)

• Smithkj
Hifiklubben doet dat ook volgens mij. Tenminste, ze gaven toen aan dat ik ook een receiver even thuis mocht testen (toen niet gedaan). Daar mag je ook luisteren.
Anoniem: 616129 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:55:
Dat is inderdaad ook een beetje mijn probleem op dit moment. De speakers klinken erg mooi, maar ik kan verder op het internet heel weinig reviews of ervaringen vinden. Dit dus ook op Tweakers: weinig reviews of ervaringen. Ik ben mijzelf een beetje af gaan vragen waarom dit zo is, en stiekem twijfel ik daardoor een beetje aan de aankoop welke ik van plan ben te gaan doen (al slaat dat natuurlijk nergens op). Ik was ook van plan de Opticon 6 2x aan te schaffen.
Interessant: jij vind ze goed klinken. dan maakt het niet veel uit wat andere ervan vinden. Rationeel gezien: ik snap het gevoel. je wil niet achteraf horen dat iedereen 't een bagger speaker vind, maar dat het de beste koop is die je had kunnen doen. Volgens mij is dat heel menselijk.

Als het geluid naar jouw wens is: dan moet je deze speaker aanschaffen!

Een rationeel punt en waar je eigenlijk wel een objectieve review over zou kunnen/willen lezen: bouwkwaliteit en levensduur. Volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat dat niet in orde is bij Dali's en je hebt garantie.

Ik probeer dus niet te zeggen dat het niet leuk is om ervaringen te delen. Maar je twijfel wel/niet aanschaffen moet niet gebaseerd zijn op het ontbreken van reviews over relatief nieuwe speakers op het internet (Zoveel reviews van Hifi spul is er überhaupt niet meer te vinden).

• Nipje
Smithkj schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:40:
Hifiklubben doet dat ook volgens mij. Tenminste, ze gaven toen aan dat ik ook een receiver even thuis mocht testen (toen niet gedaan). Daar mag je ook luisteren.

[...]

Interessant: jij vind ze goed klinken. dan maakt het niet veel uit wat andere ervan vinden. Rationeel gezien: ik snap het gevoel. je wil niet achteraf horen dat iedereen 't een bagger speaker vind, maar dat het de beste koop is die je had kunnen doen. Volgens mij is dat heel menselijk.

Als het geluid naar jouw wens is: dan moet je deze speaker aanschaffen!

Een rationeel punt en waar je eigenlijk wel een objectieve review over zou kunnen/willen lezen: bouwkwaliteit en levensduur. Volgens mij is er geen reden om aan te nemen dat dat niet in orde is bij Dali's en je hebt garantie.

Ik probeer dus niet te zeggen dat het niet leuk is om ervaringen te delen. Maar je twijfel wel/niet aanschaffen moet niet gebaseerd zijn op het ontbreken van reviews over relatief nieuwe speakers op het internet (Zoveel reviews van Hifi spul is er überhaupt niet meer te vinden).
Hier ben ik het ook mee eens. Ik zou echter inderdaad ook niet graag willen horen dat iedereen behalve ik de speakers echt barslecht vind. Wel weet ik dat Dali speakers met de hand in elkaar worden gezet. Achterop zou je zelfs een handtekening moeten kunnen vinden van de persoon die met jouw speaker bezig is geweest :).

Een heel andere vraag: hoe ligt Dali eigenlijk in de markt ten opzichte van bijvoorbeeld B&W? Er zijn namelijk meer dan genoeg B&W ervaringen, reviews en wat dan ook op het internet te vinden (veel meer dan voor Dali). Uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd wat daar de reden van zou kunnen zijn. Wellicht dat de B&W systemen een grotere gebruikersgroep aanspreken?

• Soeski
Zonder het zeker te weten; dat denk ik ook. Dali is volgens mij gewoon minder bekend bij "het gros van de mensen". Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet in hetzelfde segment opereren, maar als je zoekt naar audio zaken op internet dan zal je zien dat B&W meer gevoerd wordt dan Dali. Je komt er dus minder mee in aanraking als consument.
Als ik ergens bij iemand thuis kom die Dali heeft staan denk ik wel meteen "hey, een kenner/liefhebber". Als ik B&W zie staan (of Kef, of Tannoy, of Teufel) dan denk ik dat minder snel. Is een gevoel; nergens op gebaseerd. Bij andere merken heb ik sneller het gevoel dat de verkoper ze iets heeft laten horen en ze dat dan dus genomen hebben. Dali kies je met je hart :P
Nonsense aside; ik ben wel bang dat de Dali's voor mij afvallen (Rubicon), omdat deze de baspoorten aan de achterkant hebben zitten. Je moet toch al gauw een metertje van je muur staan wil je dat de lucht vrij kan stromen. Dit kan ik in de huidige woning / set-up niet doen, dan komen ze veel te ver naar voren.

• Nipje
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:50:
Zonder het zeker te weten; dat denk ik ook. Dali is volgens mij gewoon minder bekend bij "het gros van de mensen". Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet in hetzelfde segment opereren, maar als je zoekt naar audio zaken op internet dan zal je zien dat B&W meer gevoerd wordt dan Dali. Je komt er dus minder mee in aanraking als consument.
Als ik ergens bij iemand thuis kom die Dali heeft staan denk ik wel meteen "hey, een kenner/liefhebber". Als ik B&W zie staan (of Kef, of Tannoy, of Teufel) dan denk ik dat minder snel. Is een gevoel; nergens op gebaseerd. Bij andere merken heb ik sneller het gevoel dat de verkoper ze iets heeft laten horen en ze dat dan dus genomen hebben. Dali kies je met je hart :P
Nonsense aside; ik ben wel bang dat de Dali's voor mij afvallen (Rubicon), omdat deze de baspoorten aan de achterkant hebben zitten. Je moet toch al gauw een metertje van je muur staan wil je dat de lucht vrij kan stromen. Dit kan ik in de huidige woning / set-up niet doen, dan komen ze veel te ver naar voren.
Dat is ook een beetje mijn beeld inderdaad. Dat gevoel ken ik trouwens ook, ik begrijp waar je het over hebt :).

Je maakt wel een goed punt over de Dali speakers: ik heb de Opticon 6 op het ook maar wil ze wel zo goed als volledig tegen de muur plaatsen, naast mijn TV meubel. Wellicht dat dit voor mij dan ook een probleem zal worden :'(.

• Soeski
Ik kan je er morgen meer over vertellen. Dan staan er, als het goed is, 2x Rubicon 6 Rosewood in de woonkamer erg dicht bij de muur. Ik ga samen met de expert kijken wat voor invloed dit heeft op het geluid en wat zijn/mijn bevindingen zijn daarmee. De Focals die ook komen hebben dit namelijk aan de voorkant, net als mijn huidige Lektors.

• Smithkj
Nipje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:39:
[...]

Hier ben ik het ook mee eens. Ik zou echter inderdaad ook niet graag willen horen dat iedereen behalve ik de speakers echt barslecht vind. Wel weet ik dat Dali speakers met de hand in elkaar worden gezet. Achterop zou je zelfs een handtekening moeten kunnen vinden van de persoon die met jouw speaker bezig is geweest :).

Een heel andere vraag: hoe ligt Dali eigenlijk in de markt ten opzichte van bijvoorbeeld B&W? Er zijn namelijk meer dan genoeg B&W ervaringen, reviews en wat dan ook op het internet te vinden (veel meer dan voor Dali). Uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd wat daar de reden van zou kunnen zijn. Wellicht dat de B&W systemen een grotere gebruikersgroep aanspreken?
De duurdere lijnen van Dali worden in Denemarken gemaakt, of dat met de hand is? De goedkopere (zensor) volgens mij in Azië. Er staat bij mij 'MK' op. ik denk dat die alleen de check doet. Ik vind dit ook wel een fijn idee, maar denk dat het voor de kwaliteit niets uitmaakt :)

B&W is actief sinds 1966 en Dali sinds 1983. ik zie ook op de wikipedia dat ze pas sinds in 2001 naar duitsland gingen exporteren. Dus daar zit wel wat verschil aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Heeft iemand ervaring qua geluid tussen de Rubicon 8/6 vs Opticon 8/6? Ik krijg van de hifi zaak te horen dat de Rubicons (veel) beter klinken, maar de Opticons zijn nieuwer afwerking iets anders, maar ze zouden niet minder klinken denk ik.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Ik kan je alleen vertellen dat ik vrijdag de Rubicon 6 naast de Focal Aria 936 heb gezet en dat de Rubicon het in mijn oren niet won. Ondanks dat ik al Dali speakers had dus. Ook de dealer zelf gaf toe dat de Focals prijs/kwaliteit-wise ongeëvenaard is.
Ik vind de Opticon wel erg mooi om te zien (de 6, de 8 niet met de grote woofer boven de tweeter ... blech).
Vraag een demo van beiden thuis en ga luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Soeski schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:55:
Daar heb ik helaas geen ervaring mee. Ik kan je alleen vertellen dat ik vrijdag de Rubicon 6 naast de Focal Aria 936 heb gezet en dat de Rubicon het in mijn oren niet won. Ondanks dat ik al Dali speakers had dus. Ook de dealer zelf gaf toe dat de Focals prijs/kwaliteit-wise ongeëvenaard is.
Ik vind de Opticon wel erg mooi om te zien (de 6, de 8 niet met de grote woofer boven de tweeter ... blech).
Vraag een demo van beiden thuis en ga luisteren!
Bij welke zaak is het gewoon om thuis een demo te vragen? >:) Ik heb een luister afspraak bij de zaak over 2 weken. Ik ben benieuwd, ik zal laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Omwille van geen publieke reclame maken; je hebt PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heeft er iemand van jullie ooit de Dali Ikon en Dali Zensor speakers naast elkaar gehoord? Zit er veel verschil in qua klank?

Ik ben namelijk op zoek naar een center als aanvulling voor mijn Zensor 5 / 1 set. De Zensor Vokal is de meest logische keuze, maar die staat mij qua maatvoering niet aan (kan niet in het meubel en is wat teveel kubusachtig onder tv). De Ikon vokal is een stuk breder, dus dat zou veel beter passen. Nou is deze nog maar zeer beperkt leverbaar, laat staan in het zwart. Toch lijk ik een winkel gevonden te hebben. Zelf luisteren is natuurlijk altijd beter, maar niet altijd mogelijk. Uiteraard stuur ik de betreffende winkel nog even een mailtje, maar ik ben altijd skeptisch over dergelijke adviezen. En om half Nederland te doorkruisen om er vervolgens achter te komen dat het niet past qua klank, dat is ook zonde.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 06-03-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Soeski schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:19:
Omwille van geen publieke reclame maken; je hebt PM.
Opticon 6 vs Rubicon 6 op een Denon X4200, niet een duidelijke winnaar tussen die twee. De Rubicon klonk voller, de Opticon duidelijkere hoge tonen. Overall als je geen specifieke subwoofer gaat nemen zou ik voor de Rubicons gaan of de Opticon 8 (meer bass). Voor die prijsklasse ga ik nog een vergelijking maken met de B&W CM10, volgt over 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CyberAmp schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:08:
[...]
Voor die prijsklasse ga ik nog een vergelijking maken met de B&W CM10, volgt over 4 weken.
Voor die prijsklasse heb je nog wel meer speakers die je mee kan nemen: Focal Aria, KEF R-serie, Monitor Audio Gold, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
LA-384 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:54:
Heeft er iemand van jullie ooit de Dali Ikon en Dali Zensor speakers naast elkaar gehoord? Zit er veel verschil in qua klank?

Ik ben namelijk op zoek naar een center als aanvulling voor mijn Zensor 5 / 1 set. De Zensor Vokal is de meest logische keuze, maar die staat mij qua maatvoering niet aan (kan niet in het meubel en is wat teveel kubusachtig onder tv). De Ikon vokal is een stuk breder, dus dat zou veel beter passen. Nou is deze nog maar zeer beperkt leverbaar, laat staan in het zwart. Toch lijk ik een winkel gevonden te hebben. Zelf luisteren is natuurlijk altijd beter, maar niet altijd mogelijk. Uiteraard stuur ik de betreffende winkel nog even een mailtje, maar ik ben altijd skeptisch over dergelijke adviezen. En om half Nederland te doorkruisen om er vervolgens achter te komen dat het niet past qua klank, dat is ook zonde.
Ik heb de ikon 5 en vokal.

De ikon 5 vergeleken met de zensor 7: niet veel verschil in laag. Wel heel erg in midden en hoog.

De ikon en zensor hebben wel een ander geluidsbeeld doordat de ikon de bandtweeter heeft. combineren lijkt me niet het mooist, maar kan wel. De ikon vokal ben ik heel erg tevreden mee! (Zou prima soundbar zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bedankt voor je reactie. In dat geval zet ik mijn zoektocht voort. Ik vond al snel de dali lektor lcr, welke soortgelijke drivers heeft, maar het geluk is niet aan mijn zijde, want ook deze serie is beëindigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Op marktplaats staan vrij veel wat oudere dali centerspeakers voor n habbekrats: probeer dat eens. Kun je kijken hoe erg het afwijkt en doorzoeken naar een oudere modelserie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
LA-384 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:51:
Bedankt voor je reactie. In dat geval zet ik mijn zoektocht voort. Ik vond al snel de dali lektor lcr, welke soortgelijke drivers heeft, maar het geluk is niet aan mijn zijde, want ook deze serie is beëindigd. :+
Ik doe net mijn Dali Lektor Center weg (zwart)... de dealer neemt 'm in. Mogelijk dus daar weer te koop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
CyberAmp schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:08:
[...]
Opticon 6 vs Rubicon 6 op een Denon X4200, niet een duidelijke winnaar tussen die twee. De Rubicon klonk voller, de Opticon duidelijkere hoge tonen. Overall als je geen specifieke subwoofer gaat nemen zou ik voor de Rubicons gaan of de Opticon 8 (meer bass). Voor die prijsklasse ga ik nog een vergelijking maken met de B&W CM10, volgt over 4 weken.
Een grote stap ga je ook maken met een andere AVR. Ten opzichte van je Denon X4200 ga je echt vooruit met een AV(R) van NAD, Arcam of Hegel, Rotel. De prijs is er dan ook wel naar natuurlijk. Ik merkte al dat de Focal Aria makkelijker aangestuurd werd door mijn nieuwe AVR dan de Dali Rubicon 6. Zelfs mijn oude Lektors werden een niveau omhoog getild door een nieuwe AVR, terwijl ik al een NAD T775 had. Ik wist ook niet dat het zóveel verschil zou maken overigens, maar de speaker is echt maar een deel van de oplossing. Geef dus niet teveel geld uit aan speakers (Rubicon 6: € 1799,- per stuk) i.c.m. de Denon, tenzij je van plan bent heel lang met de speakers te doen en de Denon op termijn te vervangen b.v.
Daarmee niet zeggende dat de Denon niet goed is. Qua specs zo te zien een fijn apparaat. Je gaat vermoedelijk wel (nog) meer uit de Rubicons halen met een andere AVR; ze laten zich wat lastiger aansturen dan b.v. een Focal. Probeer de componenten dus op elkaar af te stemmen, bedoel ik te zeggen :)
Uiteindelijk gaat het er om wat je mooi vind klinken natuurlijk, maar hoe beter de AV(R), hoe beter je speakers klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Soeski schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:03:
[...]

Een grote stap ga je ook maken met een andere AVR. Ten opzichte van je Denon X4200 ga je echt vooruit met een AV(R) van NAD, Arcam of Hegel, Rotel.
Uiteindelijk gaat het er om wat je mooi vind klinken natuurlijk, maar hoe beter de AV(R), hoe beter je speakers klinken.
Oke zal best :) IK vind als eerste dat de speaker mooi moet zijn, meer meubelstuk bij de open haard en TV. Klank verschillen zijn er zeker, maar op gegeven moment is het verschil niet hoorbaar (en indien wel, te tunen naar smaak). Ik heb de hifi store expliciet gevraagd wat die receivers doen (NAD, Marantz) maar Denon AVR-X6200W kwam hoog aanbevolen. Nog duurder is meestal bedoeld voor aansturing grotere speakers, maar dat is discussie, in iedergeval genoeg voor de Rubicons 8. Ik heb bijvoorbeeld de Sennheiser HD800 op de HDVD 800 beluisterd en was niet verpletterd, integendeel ( als voorbeeld dat duurste versterker niet meteen best klinkt). Dali zou goed kunnen met de Denon AVR-X6200W (met monoblokken) dat heeft de X4200 niet, maar kwa geluid doet het er niet onder. Ik vind het beiden grote logge ondingen die ik graag weggewerkt wil hebben, en dus niet voor de show. Wellicht nadenken over de X6200 als tweede optie maar grotere speakers staan stoer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CyberAmp schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:25:
[...]
Klank verschillen zijn er zeker, maar op gegeven moment is het verschil niet hoorbaar (en indien wel, te tunen naar smaak).
Dat eerste is ook al dubieus, maar daar zijn al vele topics over volgeschreven dus dat zal ik hier niet verder aanhalen. Als er verschillen zijn dan komt het door de room correction en daar is zeker winst te behalen, maar hangt ook af van de ruimte. Daar is een Emotiva of Arcam met Dirac zeker in het voordeel of een Anthem met ARC. Maar Audyssey XT32 op de AVR-X4200 is zeker ook een goed stukje software.

Verder wel honderd procent eens met dat het op een gegeven moment goed genoeg is. Ik ging van een mid-end (2800 serie) Denon naar een AVR-4520 (topmodel, voorloper van de AVR-X7200 dus niet vergelijkbaar met de huidige 4000 serie) en kan geen verschil ontdekken. Maar dat kon ik ook al niet toen ik twee losse eindversterkers achter mijn speakers plaatste en de receiver alleen als pre-pro te laten werken.

Meer geld in speakers steken is de manier om meer geluid voor je geld binnen te halen, niet meer versterkers of vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
@CyberAmp: Eens, grote speakers staan stoer en speakers moeten mooi zijn om te zien! Ik heb dan ook de grilles/frontjes er niet op zitten, ik vind het juist mooi om de woofers te zien.
De receiver is inderdaad vaak een log zwart ding waar het design al 50 jaar niet echt van veranderd is. Ergens wel bijzonder van zo'n groot duur apparaat; er zit nog steeds een klein lelijk Matrix schermpje op met 1 kleur waar niet alle info op past :)

@Fear: Eens, meer versterkers of meer vermogen per kanaal is geen oplossing. Een beetje mooie luidspreker neemt genoegen met >=50W per kanaal. Meer versterkers/vermogen is alleen nodig als je een 7.2.4 of nog meer gaat opstellen, bij 5.1 of 7.1 kan in principe één apparaat het prima bolwerken.
Als je b.v. voor de Dali Epicon zou gaan, dan is er wel meer nodig om alles er uit te halen. Niemand gaat dan ook speakers van 6K-8K euro per stuk aansluiten op een receiver van zeg 1300 euro.
Goed geluid is zo subjectief als wat; maar het is niet voor niks een geluids_systeem_. Goede speakers op een midrange of low-end receiver kunnen best aardig klinken; midrange of low-end speakers op een high-end receiver kunnen dat vast ook. De basis is toch wel de versterker (en het bronmateriaal natuurlijk), die krijgt alles gevoed. Als deze het niet optimaal doorzet naar de speakers kunnen deze nog zo goed zijn, je gaat het niet merken denk ik.
De grens ligt voor iedereen op een ander punt, en dat is nou juist het mooie; er is voor iedereen wat wils. Als je ouder wordt en meer "smaak" ontwikkelt (en wat meer te besteden hebt) merk je dat die grens steeds meer opschuift. Niet dat als je meer te besteden hebt je automatisch betere spullen gaat aanschaffen, maar je keuze wordt wel steeds groter als je een hoger budget hebt. Ik ben bewust niet naar de Epicons gaan luisteren omdat ik het bedrag gewoon te ver vond gaan i.c.m. mijn huis, gebruik, powerAMP extra nodig e.d.... dus ik liet me ook niet verleiden. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Soeski op 08-03-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naNs
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:18
Beetje last minute, maar voor de geïnteresseerde:

http://www.hifiklubben.co...pients+-+NL-NOT_703%2B708

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Dat is heel last minuten haha... jammer, had het wel leuk gevonden ondanks dat ik mijn keuze al gemaakt heb. Had ik maar zelf moeten kijken ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Soeski schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:51:
Goed geluid is zo subjectief als wat; maar het is niet voor niks een geluids_systeem_. Goede speakers op een midrange of low-end receiver kunnen best aardig klinken; midrange of low-end speakers op een high-end receiver kunnen dat vast ook. De basis is toch wel de versterker (en het bronmateriaal natuurlijk), die krijgt alles gevoed. Als deze het niet optimaal doorzet naar de speakers kunnen deze nog zo goed zijn, je gaat het niet merken denk ik.
Als ik het zou mogen verdelen in wat de uiteindelijke kwaliteit bepaalt, dan zeg ik:
10% bron (CD kwaliteit, CD speler of streamer van zeg 2-300 euro volstaat)
10% versterker
40% luidspreker
40% akoestiek

Ik geloof niet dat een versterker zoveel verschil maakt. Beter investeren in betere luidsprekers en optimalisatie van de akoestiek, want dat laatste heeft ook een grote invloed. Een goede set in een slechte ruimte is een slecht geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 747013

Goedemiddag allen,

iedereen alvast bedankt voor alle interessante informatie die ik hier heb kunnen opdoen.
Nu heb ik intussen klaar staan om mijn goedkoop Onkyo setje te vervangen een Dali sub e-9f, de Zensor Vokal en 2x Zensor 3 als front.
Ik was van plan om de Zensor 1 x2 nog aan te schaffen als rear speakers om de 5.1 set zo compleet te maken. Maar bij hifinesse (waar ik ook de sub voor € 349,00 heb gekocht, bedankt nog voor de tip!) zijn nu Zensor Pico speakers te koop voor € 199,00 per paar.
Scheelt € 100,00 met de Zensor 1 op dit moment en ik vraag me af of de Pico's niet gewoon goed genoeg zijn als rear?
Muziek moet straks stereo uit de 3 komen en zijn ze dus echt voornamelijk voor de film(effecten).

Dus ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 747013 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:22:
Goedemiddag allen,

iedereen alvast bedankt voor alle interessante informatie die ik hier heb kunnen opdoen.
Nu heb ik intussen klaar staan om mijn goedkoop Onkyo setje te vervangen een Dali sub e-9f, de Zensor Vokal en 2x Zensor 3 als front.
Ik was van plan om de Zensor 1 x2 nog aan te schaffen als rear speakers om de 5.1 set zo compleet te maken. Maar bij hifinesse (waar ik ook de sub voor € 349,00 heb gekocht, bedankt nog voor de tip!) zijn nu Zensor Pico speakers te koop voor € 199,00 per paar.
Scheelt € 100,00 met de Zensor 1 op dit moment en ik vraag me af of de Pico's niet gewoon goed genoeg zijn als rear?
Muziek moet straks stereo uit de 3 komen en zijn ze dus echt voornamelijk voor de film(effecten).

Dus ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft, alvast bedankt.
Het gaat eigenlijk meestal niet om de kwaliteit van het geluid. Doorgaans heb je voor rears "niet veel nodig" om het wel heel kort door de bocht te zeggen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het klanktype van de pico luidsprekers wel anders kan zijn dan de Zensor 1/3/ Dus gaat geluid van voor naar achter kan dit iets anders gaan klikken omdat andere luidsprekers verschillende weergaven van geluid hebben.

Ik zou daarom de voorkeur hebben voor de Zensor 1 als rear, om deze de dezelfde klanktoon hebben als de 3. Dat maakt het geluid mooi homogeen.

Hoewel het geld scheelt, is het zonde als het eindresultaat "net niet" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hann1BaL schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:37:
[...]

Het gaat eigenlijk meestal niet om de kwaliteit van het geluid. Doorgaans heb je voor rears "niet veel nodig" om het wel heel kort door de bocht te zeggen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het klanktype van de pico luidsprekers wel anders kan zijn dan de Zensor 1/3/ Dus gaat geluid van voor naar achter kan dit iets anders gaan klikken omdat andere luidsprekers verschillende weergaven van geluid hebben.

Ik zou daarom de voorkeur hebben voor de Zensor 1 als rear, om deze de dezelfde klanktoon hebben als de 3. Dat maakt het geluid mooi homogeen.

Hoewel het geld scheelt, is het zonde als het eindresultaat "net niet" is.
Ik snap het, en in dat geval heb ik er die € 100,00 graag voor over hoor, maar omdat de Pico toch ook in de Zensor familie zit dacht ik dat het wellicht met die klankverschillen wel mee zou vallen. Kan ze helaas niet beluisteren en/of vergelijken in de praktijk. Wellicht heeft iemand zo'n 'mix' reeds in gebruik of gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:14:
[...]
Als ik het zou mogen verdelen in wat de uiteindelijke kwaliteit bepaalt, dan zeg ik:
10% versterker
40% luidspreker
40% akoestiek

Ik geloof niet dat een versterker zoveel verschil maakt. Beter investeren in betere luidsprekers en optimalisatie van de akoestiek, want dat laatste heeft ook een grote invloed. Een goede set in een slechte ruimte is een slecht geluid.
Ik vind het lastig te verdelen. Jij geeft b.v. maar 10% voor je bron, maar dan ga je wel uit van minimaal CD kwaliteit inderdaad. Een 128Kbit MP3 (or FM radio?) bestand wordt op de allerbeste set nooit beter dan... 128Kbit. De geluidsinformatie is er gewoon niet meer, dus dat je set van 20Hz tot 38KHz gaat doet niet ter zake. Hij zal alleen de frequenties die er wel zijn zo goed mogelijk weergeven. Je bron is in mijn ogen dus HEEL erg bepalend voor het resultaat. Je kan een middelmatige set met een FLAC bestand best goed laten klinken denk ik zo.
De versterker; Met 10% invloed zou je met een Denon of Yamaha van 400 euro dus amper slechter resultaat krijgen dan met een Mc Intosh of Rega b.v. Die meerprijs zit echt niet alleen in functies of looks of naam. Het is ook niet voor niks dat de betere versterkers ook minstens 2x zo zwaar zijn als de 400 euro kostende Yamaha's die weliswaar 200W per kanaal hebben, terwijl de anderen "maar" 100W per kanaal hebben. Versterkertechniek en (kwaliteit van) gebruikte componenten zijn echt anders. Dit heeft alleen zin als je geen speakers hebt zoals ik had in mijn Subaru; woofers van karton... :'(
Luidsprekers en akoestiek is zeker ook erg van belang. Akoestiek merk je denk ik ook pas meer op, als de rest van de onderdelen echt lekker afgestemd is en van goede kwaliteit. Dan gaat dat pas opvallen denk ik.

Mijn conclusie: het is niet zomaar 100% te verdelen. Dit verschuift als één van de componenten faalt. Als je bron slecht is, is je versterker en speaker belangrijker. Als je speakers slecht zijn, dan is je bron weer nog belangrijker. Enz.
Omdat het zo'n wisselwerking is, moet je de boel op elkaar afstemmen. En daar zitten we hier juist voor, om erover te praten en ervaringen te delen. Maar kanonnen wat een geld kost het allemaal, als je eenmaal begint... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Soeski schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:44:
[...]Akoestiek merk je denk ik ook pas meer op, als de rest van de onderdelen echt lekker afgestemd is en van goede kwaliteit. Dan gaat dat pas opvallen denk ik.
Ik heb pas geleden nog wat aanpassingen gedaan, het verschil is echt enorm, alsof ik direct betere speakers heb. Heb een akoestisch schilderij opgehangen en een deel van een muur met kurk bekleed. Galm is nu veel minder, het geluidsbeeld is veel rustiger. Zie ook hier: JAHRASTAFARI in "[Speakers] Het Focal Ervaringen Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Had je ook nog room correction toegepast, of ga je dat nu doen? Want je klankBEELD zal wel veranderd zijn nu?
/edit: woordje toegevoegd :)

[ Voor 14% gewijzigd door Soeski op 10-03-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Mijn versterker heeft geen mogelijkheden hiertoe, niks. Zit wel eens te denken aan een lyngdorf of zo, die dan nog meer van de ruimte kan corrigeren, maar het is nu echt veel verbeterd. Had natuurlijk ook te maken met mijn ruimte, glad gestuct, geen gordijnen.

De klank is niet echt veranderd, als je bedoelt hoge/midden/lage tonen. Maar gewoon strakker, de kamer speelt zeg maar minder mee met de galm/echo die eerst was.

Weet ook niet of zo'n lyngdorf weer andere onderdelen (ruimtelijke weergave of zo) juist weer minder doet. Zou het eens moeten kunnen proberen. De verhalen op internet zijn heel wisselen wat dat betreft.

[ Voor 15% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 10-03-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Anoniem: 747013 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:48:
Ik snap het, en in dat geval heb ik er die € 100,00 graag voor over hoor, maar omdat de Pico toch ook in de Zensor familie zit dacht ik dat het wellicht met die klankverschillen wel mee zou vallen. Kan ze helaas niet beluisteren en/of vergelijken in de praktijk. Wellicht heeft iemand zo'n 'mix' reeds in gebruik of gehoord?
Als het goed is zouden de klank verschillen minimaal moeten zijn. Ik heb ze niet zelf gehoord, maar waarom zouden ze anders in de zensor lijn zijn opgenomen. Er zit wel een flink verschil in driver grootte. De zensor 3 heeft een woofer van 7inch, de pico een van 4,5inch. Dat is een wezenlijk verschil. Volgens mij kun je daarom beter de zensor 7 combineren met de zensor 3 of evt 1. De zensor 5 combineert zich dan weer het best met de zensor 1 of evt pico.
Ik zou daarom puur op gevoel voor zensor 3 en 1 gaan, of voor zensor 1 en pico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Volgens mij moet je pas echt gelijke speakers neerzetten als je gebruik wil maken van audio via alle speakers. Maar voor de effecten denk ik dat t in de regel geen verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou, ik zat er gisteren op te letten en die surround is toch echt niet alleen maar voor dat grappige deurbel effect waarbij het lijkt dat er bij je aangebeld wordt. Er komt niet constant geluid door, maar sommige effecten ga je wel horen als het bereik niet overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopy50
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-06 19:32
Beste tweakers

Sinds afgelopen maandag in het bezit geworden van een prachtig set Dali speakers.
Voor ZENSOR 7 midden ZENSOR VOKAL achter ZENSOR 1
Een mooie set om naar te kijken en hopelijke ook om naar te luisteren.
Echter doet zich 1 probleem voor waar ik niet uitkom.

De speakers worden aangevoed door de Onkyo nr609 en heeft voldoende vermogen.
Wanneer ik naar de radio (stereo) luistert hoef ik de volume niet verder open te zetten dan 15 daar er dan een aardig geluid uit komt.
Echter wanneer ik een film zit te kijken in bv (dts HD-Master of dolby 5.1) moet ik het volume op 50 zetten wil er een redelijk geluid uitkomen met als probleem dat uit de voorspeakers en vocal het volume zeer zacht is.
Voor deze set heeft er en JBL 5.1 speakerset aan gehangen en die produceerde bij volume 40 een grandioos bioscoop geluid.
Het enigste wat ik aan de aanstelling hebt verandert is een nieuwe speakerafstand laten meten door de microfoon van Audissey.
Hoop dat er iemand is met zelfde soort versterker zodat dit euvel opgelost kan worden

Ps Daar ik niet de gehele dag achter de pc zit kan de reactie iets later komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zo'n audyssey meting doet meer dan alleen de speakerafstand meten. Ik weet zo niet hoe het werkt bij Onkyo, maar mocht je idd een keuze hebben, dan is het belangrijk dat je de hele meting uitvoert. Speakers worden namelijk ook op volume en fase afgestemd.

Verder kun je meestal per bron een volume-correctie toepassen.

Er bestaat ook een optie genaamd "Audyssey Dynamic Volume", dit zorgt voor een gelijkmatiger volume.

Weet je verder zeker dat de mediaspeler het originele audiospoor doorstuurt en niet downmixed naar iets anders? Ik merkte namelijk ook een verschil in volume wanneer ik koos voor "all channel stereo".

Heb je ook een subwoofer aangesloten? Zelden zijn de crossovers goed na een audyssey run en moet je ze zelf nog bijstellen.

Tot slot; wat voor kabel heb je gebruikt? speakerkabel is meestal wel goed, ongeacht de prijs. Echter als je gewoon wat hebt gebruikt wat je had liggen (schemerlamp kabel, electriciteitskabel (massief)), dan bestaat er mogelijk een kans dat wanneer deze van zeer slechte kwaliteit is, het geluid er ook onder te lijden heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 25-03-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopy50
Hoi

Heb het audyssey meting volledig laten doen en deze kwam met de volgende gegevens
Speakers op 40HZ LFE op 90HZ
Left-1db center-1db richt-2db surround-1db

Volume correctie heeft geen effect,
Audyssey Dynamic Volume staat op laag (indien hoog kiest word geluid nog minder)

Mediaspeler stuurt alles via versterker hdmi 1 op1 door en geen down mix

Cross-over op sub woofer staat op 180

Ik gebruik speakerkabels van 0.6mm dik die in een banaanplug zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik raad aan om je speakers niet op 40Hz crossover te zetten, dit is erg laag en bedoeld voor speakers die het hele bereik kunnen weergeven (een eigen subwoofer ingebouwd hebben eigenlijk, dit zijn er niet zo heel veel). De Zensor 7 zal op 40Hz geen vol volume kunnen weergeven en de Zensor 1 kan deze frequentie überhaupt niet weergeven, die begint af te kappen vanaf 53Hz aldus de specs. Je zou dan bepaalde tonen kunnen missen. Stel deze lekker op 60/70Hz in, dan heb je nog volume over.
Sub 180Hz (dus max) is prima op het LFE kanaal (heb ik me laten vertellen ;)), je crossover instelling in de receiver zou dan niet uit moeten maken.
Waarom je bijna geen geluid meer krijgt uit je speakers op laag volume durf ik niet te zeggen. Word je receiver erg warm met afspelen als je deze op Volume 50 hebt staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 25-03-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLApex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Droopy50 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:53:
Hoi

(...)

Is 0.6mm dikte voor speakerkabel niet uitzonderlijk dun?

Dan kom je op dwarsdoorsnede van pi*((0,6/2)^2)=0,28mm^2..

Het allergoedkoopste stuk speakerkabel huismerk van de HifiKlubben is 1,25mm^2. Ik snap elektro nog net goed genoeg om te snappen dat de weerstand hoger is bij een kleinere dwarsdoorsnede — misschien zit het 'm daar in?

[ Voor 26% gewijzigd door NLApex op 25-03-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik vond het ook al erg dun klinken inderdaad, voor zulke mooie speakers en dat gewenste vermogen. Daarom vroeg ik me ook al af of de receiver niet heel warm wordt nu met deze speakers er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:32
Droopy50 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:34:
Beste tweakers

Sinds afgelopen maandag in het bezit geworden van een prachtig set Dali speakers.
Voor ZENSOR 7 midden ZENSOR VOKAL achter ZENSOR 1
Een mooie set om naar te kijken en hopelijke ook om naar te luisteren.
Echter doet zich 1 probleem voor waar ik niet uitkom.

De speakers worden aangevoed door de Onkyo nr609 en heeft voldoende vermogen.
Wanneer ik naar de radio (stereo) luistert hoef ik de volume niet verder open te zetten dan 15 daar er dan een aardig geluid uit komt.
Echter wanneer ik een film zit te kijken in bv (dts HD-Master of dolby 5.1) moet ik het volume op 50 zetten wil er een redelijk geluid uitkomen met als probleem dat uit de voorspeakers en vocal het volume zeer zacht is.
Voor deze set heeft er en JBL 5.1 speakerset aan gehangen en die produceerde bij volume 40 een grandioos bioscoop geluid.
Het enigste wat ik aan de aanstelling hebt verandert is een nieuwe speakerafstand laten meten door de microfoon van Audissey.
Hoop dat er iemand is met zelfde soort versterker zodat dit euvel opgelost kan worden

Ps Daar ik niet de gehele dag achter de pc zit kan de reactie iets later komen.
Volgens mij kunnen we hier geen antwoord op geven zonder technische specs. Wat zijn de verschillen in gevoeligheid en impedantie bijvoorbeeld tussen je oude en nieuwe speakers?

En inderdaad, er hangen wel dunne 'touwtjes' aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Droopy50 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:53:
Hoi

Heb het audyssey meting volledig laten doen en deze kwam met de volgende gegevens
Speakers op 40HZ LFE op 90HZ
Left-1db center-1db richt-2db surround-1db

Volume correctie heeft geen effect,
Audyssey Dynamic Volume staat op laag (indien hoog kiest word geluid nog minder)

Mediaspeler stuurt alles via versterker hdmi 1 op1 door en geen down mix

Cross-over op sub woofer staat op 180

Ik denk dat je dingen moet gaan uitsluiten. De speakerkabel is dun, maar als het echt van koper is, verwacht ik niet dat het dit effect heeft op volume (bij korte lengtes). Als de fronts en rears allen dezelfde soort kabel gebruiken, zou ik juist eerder problemen met rears verwachten, omdat dat de kabel langer zal zijn en de zensor1 ook minder gevoelig is dan de zensor7.

Zie je op de onkyo ook staan dat er dolbyhd wordt weergegeven? Dit om er zeker van te zijn dat je niet naar all channel stereo zit te luisteren.

Schakel bij de speaker instellingen de rears eens uit, dit om te zien wat het volume doet.

En probeer ook eens zonder banaanpluggen.

Voor de algehele kwaliteit moet je ook even de crossovers aanpassen:
Fronts 70-80
Rears 80-90
Center 80-90
Sub lpf for lfe 120

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 25-03-2016 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopy50
Voor wat betreft de speakerkabel geef ik jullie het voordeel van de twijfel, want waarom spelen de boxen dan zowel op stereo en alle Chanel stereo op volume 15 wel hard.

Ook werd de dikte van de speakerkabel voldoende bevonden door HifiKlubben rotterdam

Ik ga morgen de voorgestelde instellingen is uit proberen.

Alle Dolby DTS,HD,Digital enz worden op scherm weergegeven en afgespeeld

Er is buiten de wissel van de boxen niets verandert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Probeer ook eens een stereo bestand via de mediaplayer. Dit om de mediaplayer zelf en de hdmi kabel en aansluiting uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopy50
Heb gisteren de receiver naar fabriek instelling gedaan en opnieuw ingeregeld=zonder resultaat
Heb de voor speakers voorzien van dikkere kabels=geen resultaat
Heb de achterste speakers uitgeschakeld=geen resultaat
De media player speelt alles gewoon goed af

De crossovers instellingen hebben wel iets bijgedragen maar nog niet optimaal

Ik ga dit probleem ook is aan kaarten in het onkyo topic misschien hebben zij een oplossing

Voor nu iedereen bedankt en hebben jullie nog tips graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Dit is duidelijk niet een DAli speaker probleem inderdaad. het verschil tussen 15 en 50 zegt mij niks en geeft alleen aan hoe hoog de bron / output is van twee totaal verschillende bronnen. Bij DVD (HD-DTS) is die altijd veel lager dan radio want radiobronnen zijn supercompressed en luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droopy50
Oké dan is mij 1 antwoord duidelijk betreft radio volume.

Dus ik moet het gaan zoeken in de cross-over instellingen
Daarom hoop ik dat hier onder de Dali gebruikers er 1 zit met een onkyo receiver die mij op weg helpt ondanks dat instellen iets persoonlijks is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@Droopy50
Zoals in het Onkyo-topic ook gevraagd: graag een nieuw topic openen betreffende dit probleem met alle informatie in de Topic Start. Twee topics werkt niet handig en crossposten is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 16:17

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:14:
[...]
10% versterker
40% luidspreker
40% akoestiek

In zoverre mee eens dat een slechte ruimte het geluid kan beinvloeden, maar daar kan juist een goede versterker bij helpen. Ik had mijn AR status S20 met een AR S30 sub op een marantz die in mijn vorige woning perfect speelde in de nieuwe woning vervangen omdat ik onvoldoende instellingen (vooral voor sub crossover) had. Nu een Onkyo TX-NR535 en die speelt prachtig met ruime instellingen. Echter is deze te zwak om mijn nieuwe (2e hands) Diamond 10.3's aan te sturen. Maar het wordt wel een Onkyo.. klinkt verder heerlijk!

[ Voor 0% gewijzigd door MaxxBass op 01-04-2016 11:58 . Reden: quote gaat niet mooi.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Hoezo is de Onkyo te zwak? De Diamond 10.3's specificeren maximaal 100W nodig te hebben (6 Ohm), minimaal 20W. De Onkyo heeft max 100W per channel (6 Ohm). Er zou dus, gebaseerd daarop, best een goed en vol geluid uit moeten komen denk ik?
Veel (High End) receivers hebben 90-120W per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mailtje van Hi-Fi Klubben met de Opticon 2 LC en 6 LC met schoonheidsfoutjes: EUR 299 en 649 per stuk voor iemand die niet vies is van een krasje oid ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 01-04-2016 14:31 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké, ik ben zover dat ik de Zensor 3 als front, Zensor Vokal als center en de Dali Sub E-9f als subwoofer heb staan.
Maar, nu komt het; mijn Onkyo AV receiver (HT-R380) van mijn hitb setje heeft geen aparte sub out, behalve de speaker-out die naar de passieve sub liep.
Kan ik de Dali daar zonder gevaar op aansluiten? Op de line-in van de sub dan neem ik aan? Al diverse dingen gelezen, maar men is niet helemaal 100% met elkaar eens.
En is er dan iets dat ik specifiek moet doen met phase, crossover of volume?
Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Soeski schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:19:
Hoezo is de Onkyo te zwak? De Diamond 10.3's specificeren maximaal 100W nodig te hebben (6 Ohm), minimaal 20W. De Onkyo heeft max 100W per channel (6 Ohm). Er zou dus, gebaseerd daarop, best een goed en vol geluid uit moeten komen denk ik?
Veel (High End) receivers hebben 90-120W per kanaal.
Opgegeven vermogen en geleverd vermogen is natuurlijk wel iets aparts. Maar goed, al zou de Onkyo 50 Watt leveren (dat deed de voorganger) dan is de stap naar 100 Watt niet aanzienlijk, slechts 3 dB meer. Waarbij ik me sowieso af vraag of 50 Watt niet meer dan voldoende is.
Anoniem: 747013 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:32:
Oké, ik ben zover dat ik de Zensor 3 als front, Zensor Vokal als center en de Dali Sub E-9f als subwoofer heb staan.
Maar, nu komt het; mijn Onkyo AV receiver (HT-R380) van mijn hitb setje heeft geen aparte sub out, behalve de speaker-out die naar de passieve sub liep.
Kan ik de Dali daar zonder gevaar op aansluiten? Op de line-in van de sub dan neem ik aan? Al diverse dingen gelezen, maar men is niet helemaal 100% met elkaar eens.
En is er dan iets dat ik specifiek moet doen met phase, crossover of volume?
Alvast bedankt voor jullie input!
Gaat zonder converter niet werken. De subwoofer heeft geen High Level input en die zou je eigenlijk wel nodig hebben als je met speakerdraad aan wilt sluiten. Er zijn converters die van High naar Low gaan - worden in de car HIFI gebruikt - dan zou aansluiten moeten werken.

Crossover regel je veelal op de receiver (op de subwoofer dan volledig open zetten), volume op de sub en phase is afhankelijk van de ruimte. Al kan de instellingen van de Onkyo wel verschillen aangezien deze uit een all-in-one komt. Als je de crossover niet in de Onkyo kan instellen dan regel je die op de subwoofer.

Ik hoop dat het wel in te stellen is. Vooral omdat ik anders bang ben dat waardes vast staan voor de bijgeleverde set en dat komt je nieuwe set niet ten goede. Maar ik heb geen handleiding, dus ik durf er niets zekers over te zeggen. Niet bij alle types staan dergelijke instellingen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Zag dat er bij Klubben uitverkoop is, zitten ook een paar Dali's bij, onder andere de Opticon serie.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=46373477,noline]FeaR schreef op vrijdag 01 april 2016
[...]

Gaat zonder converter niet werken. De subwoofer heeft geen High Level input en die zou je eigenlijk wel nodig hebben als je met speakerdraad aan wilt sluiten. Er zijn converters die van High naar Low gaan - worden in de car HIFI gebruikt - dan zou aansluiten moeten werken.

Crossover regel je veelal op de receiver (op de subwoofer dan volledig open zetten), volume op de sub en phase is afhankelijk van de ruimte. Al kan de instellingen van de Onkyo wel verschillen aangezien deze uit een all-in-one komt. Als je de crossover niet in de Onkyo kan instellen dan regel je die op de subwoofer.

Ik hoop dat het wel in te stellen is. Vooral omdat ik anders bang ben dat waardes vast staan voor de bijgeleverde set en dat komt je nieuwe set niet ten goede. Maar ik heb geen handleiding, dus ik durf er niets zekers over te zeggen. Niet bij alle types staan dergelijke instellingen vast.
Bedankt voor deze uitleg, heb intussen zo'n convertor besteld, hoop dat het werkt. Nu speaker naar line in aangesloten en dat gaat maar gedeeltelijk goed, bij een 'vette' boom slaat de versterker uit vanwege een beveiliging neem ik aan. Ik hoop dat dit straks niet meer gebeurt.
Kan het meeste op de Onkyo instellen btw, was budget maar wel een prima budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met convertor werkt de sub als een zonnetje :)
Hij is front firing en staat met zijn 'gezicht' naar onze hoekbank die er dicht op staat, bij bijv. San Andreas is het net IMAX, je voelt letterlijk de bass lol
Maar vooral de Zensor 3 als stereo speakers is een verademing t.o.v. de Onkyo's, nu de surround/rear speakers nog en dan een andere versterker. Speakers worden uiteraard ook Dali, versterker zal weer een speurtocht worden, maar wel een leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rere22
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 21:54
Ik heb een 4.1 opstelling van zensor 7 en zensor 1. Vooral bij films denk ik er goed aan te doen om er ook een center speaker aan te te voegen. Vanwege de maximale hoogte van 12cm in mijn TV meubel denk ik aan de fazon Micro vokal. Doe ik daar goed aan, of valt deze kleine center in het niet bij mijn zensor 7? Gaat met name om het stemgeluid bij films. Of kan ik beter zoeken naar een platte center van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
rere22 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 16:09:
Ik heb een 4.1 opstelling van zensor 7 en zensor 1. Vooral bij films denk ik er goed aan te doen om er ook een center speaker aan te te voegen. Vanwege de maximale hoogte van 12cm in mijn TV meubel denk ik aan de fazon Micro vokal. Doe ik daar goed aan, of valt deze kleine center in het niet bij mijn zensor 7? Gaat met name om het stemgeluid bij films. Of kan ik beter zoeken naar een platte center van een ander merk?
Mijn ervaring met het toevoegen van een center speaker is dat bij surround, de center speaker een soort main-speaker wordt. De fronts and rears worden slechts benut als surround speakers. Wellicht is het je al opgevallen dat door de rears enkel wat muziekjes en effecten komen. Bij de fronts zal dat ook het geval gaan zijn (hoewel in iets mindere mate, ze doen net iets meer dan de rears).

Je doet er dus goed aan om niet te bezuinigen op de center, aangezien deze zeer belangrijk gaat zijn voor de klank van het geheel. Ik ben zelf voor Dynaudio Excite X24 gegaan, die kon ik voor de helft van de nieuwprijs op de kop tikken. Ik vindt dit een perfecte match, ook bij muziek hoor ik geen echt verschil tussen de Zensor 5 en de Dynaudio. Helaas is deze met 14,5cm net te hoog voor je. Ook de Emit M15 zal te hoog zijn met zijn 13cm.

Heb je plek óp het meubel? Ik heb em zelf nu tijdelijk op de vloer staan en zelfs dat werkt goed omdat de speaker dankzij de voet wat omhoog gericht staat.

Je kunt ook eens bij jezelf nagaan wat je denkt te missen. Als de front speakers niet zover uit elkaar staan, kun je naar mijn idee goed zonder center speaker overweg. Bij mij staan de front speakers ongeveer de helft van de luisterafstand uit elkaar en ik merk klankmatig slechts weinig verschil met of zonder center. Mijn voornaamste reden om een center toe te voegen was, omdat ik na een korte test merkte dat spraak iets duidelijker werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rere22
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 21:54
OK, dus de center is\hoeft niet persé merkafhankijk. Er zijn meer platte centers in de handel. Want plaatsing in de meubel heeft de voorkeur boven op de meubel. Mijn fronts staan wel 2.5 meter uit elkaar, terwijl dit tov de zitpositie 3 meter is. Dat is wel een verschil met LA-384. Budget is tot op zekere hoogte niet zo een probleem, het is meer dat het qua geluid moet matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Na een paar luister sessies bleven de Bowers & Wilkens cm8 s2 en Dali optical 6 luidsprekers -in combinatie met de Maranz sr7010 AV receiver- over.

De proef opstelling thuis uitgebreid beluisterd en de gekozen voor de Dali opticon 6 als front, dali optical vocal als center en dali zensor 1 als rear. Geen behoefte aan een sub.

Het blijf natuurlijk persoonlijk maar de Dali's vind ik rustiger, hoog meer sprankelend en bas strakker dan de B&W.

Voor mij persoonlijk het mooiste geluid tot nu toe en op elke niveau een helder en open gedetailleerde weergave vanaf het hoog tot laag.

Muziek wordt alleen in stereo beluisterd en voor film heeft de 5.1 combinatie genoeg power in huis om de glazen te laten trillen. :)

Erg happy met deze set.

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 16-05-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

...de 5.1 combinatie...
:?

Overigens zijn trillende glazen geen bewijs dat een subwoofer overbodig is. De output van een subwoofer is anders dan van een speaker. Plus dat het algehele bereik ook nog eens wordt vergroot doordat de subwoofer ook het gat tussen ondergrens speakers en ondergrens subwoofer opvangt.

[ Voor 46% gewijzigd door FeaR op 16-05-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
oeps :+ 4.1 of hoe je een front, center, rear opstelling ook mag noemen.

Dat de glazen trillen is meer een beeldspraak en zegt inderdaad niet veel over...

Een sub kan iets toevoegen maar voor mij persoonlijk is dit meer dan voldoende bij film en voor stereo meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
5.0 ;)
Voor de punt is het aantal speakers, achter de punt het aantal subwoofers.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
MewBie schreef op maandag 16 mei 2016 @ 23:59:
5.0 ;)
Voor de punt is het aantal speakers, achter de punt het aantal subwoofers.
Thx, weer iets geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Quizzvraag voor jou dan TecTo: Wat heb je als je een 7.2.4 set-up hebt dan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Soeski schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:08:
Quizzvraag voor jou dan TecTo: Wat heb je als je een 7.2.4 set-up hebt dan? :P
Die is makkelijk: 7 matchende speakers, 2 vrouwen in huis die het totaal niet met jouw hobby eens zijn en 4 lekkende bloempotten op de speakers waarmee zij hun huis weer een beetje leefbaar proberen te maken. :+

Het nog missende horizontale "___" geeft aan dat dát de staat is waarin zij je het liefst weer snel zien vertrekken. :(

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 17-05-2016 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik heb een luxe probleem. Ik heb in de slaapkamer een Onkyo receiver staan als front speakers de Dali Zensor 1, Center de Zensor Vokal en een sub van Yamaha. Nu wil ik deze gaan uitbreiden met een paar rear speakers. Nu twijfel ik of een paar Zensor Pico als rear of de Zensor 1 als rear en dan de Zensor 3 als front. Prijsverschil is toch €180 ga ik dit horen, in de winkel hoor ik duidelijk verschil tussen de Pico en de Zensor 3. Maar het verschil tussen de 1 en de 3 is miniem maar ook het verschil tussen de Pico en de! is klein dus wat is wijsheid. Bij HIFIKlubben gaven ze als advies om een paar Zensor 1 te nemen. Wat raden jullie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik denk ook dat je het best voor zensor 1 of pico kunt gaan. De zensor 3 heeft een grotere driver en kan daarmee lager in frequentie. Echter heb je ook een subwoofer die het waarschijnlijk onder de 120hz overneemt. Dit extra lage bereik van de 3 ga je dus waarschijnlijk niet merken.

De enige reden om voor de zensor 3 te gaan, is als je het geluid nu wat "ielig" vindt, maar dat kan ik me niet voorstellen.

De zensor 1 is mooier voor het geluidsbeeld, maar daar heb je eigenlijk alleen maar profijt van als je dts muziek gaat beluisteren. Voor wat effecten uit film, is de pico ook geschikt.
Pagina: 1 ... 10 ... 37 Laatste