Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik vond de ikons wel een groot verschil tov de zensors. maar je hebt een budget en daarbinnen wil je het redden. ik houdt aan: het kan altijd beter en duurder en kijk daarom vooral naar hoeveel beter het klinkt ten opzichte van m'n oude speakers.

Die zensors ga je je echt geen buil aan vallen. tenzij je nu echt stoort aan de bas.

Ik zelf heb de Ikon mk5 gekocht (ik wil dan juist graag weer subtiele kleinere zuilen), inderdaad strakker dan de zensor 5 in laag, maar vooral midden en hoog een wereld van verschil. Als ik iets moet noemen vind ik de bas op lager volume nog iets teveel aanwezig, ik heb daarom met m'n receiver daar iets op aangepast. dat klinkt nu al rustiger. op hoger volume geen probleem :) dus daar kun je nog wel e.e.a mee doen. Maar niet heel veel denk ik.

je kunt bij hifi klubben volgens mij ook proberen, dus neem die zensors mee naar huis en ga 't checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:47
Ik vond het laag van de Zensor 7 niet vervelend klinken, met een stevig stukje house kwam er wel echt een punch uit. Het hoog van de Zensor 7 vond ik gewoon neutraal.

Maar in vergelijking met de Ikon 6 klinkt het laag gewoon minder goed. Bij de Ikon is alles mooi in balans, en je merkt dat de 2 tweeters mooi samenwerken.

Maar misschien is de Ikon 6 wel gewoon de speaker die ik zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45
Ik heb de Zensor 1 op 1 vergeleken met de Ikon 6 MK2.

De Zensor 7 is op zich een hele volledige speaker, een sub-woofer behoefte kreeg ik niet, dat had ik met de Zensor 5 wel.

De Ikon 6 MK2 is nog weer een stuk verfijnder, met name in het midden en hoog, qua laag hoorde ik geen verschil (ben geen audiofiel) dus het kan er best zijn maar ik hoorde het niet. Het zou voor mij in ieder geval geen argument zijn om voor de Ikon te gaan. En het materiaalgebruik is een stuk hoogwaardiger bij de Ikon.

Wanneer je gaat kijken naar 3.0 of 5.0 opstelling(lees: mét Center), dan wordt het verschil tussen de Ikon en de Zensor wel erg groot. Vergeet niet dat een 3.0 of 5.0 opstelling een erg groot prijsverschil maakt tussen de Zensor en de Ikon, dan heb je het niet meer over 2-300 euro. Dat moet je willen en kunnen betalen.

En nog even nice to know misschien, Zensor serie komt uit china en de Ikon uit Denemarken.

Wanneer ik zou gaan voor een 2.0 opstelling dan kwam de Ikon 6 MK2 er te staan, echter ik wil graag 5.0/5.1 omdat de set best vaak voor filmpjes gebruikt gaat worden. Budget technisch is de Ikon 6 serie dan niet meer haalbaar voor mij helaas.

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 23-10-2015 16:45 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:11
Hoe kan een vloederstaander ooit een subwoofer vervangen? Dat kan toch niet lijkt mij. Ik was ook tevreden met mijn 5.0 met sensor 7 en 1. Tot dat ik een echte sub hoorde. Deze direct aangeschaft en wow, wat is bruut zeg. De surround bubbel is zoveel meer aanwezig en films voel je nu echt. Zit iedere keer weer max te genieten. Heb de BK monolith plus in hoogglans wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Klopt helemaal, voor home cinema e.d. heb je helemaal gelijk. Echter muziek beluister ik liever zonder, 2.0 puur :) had ik er inderdaad even bij moeten zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 23-10-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:01
Ik kan een set Dali 505 kopen. Heb 'm beluisterd, ze klinken goed. Ik weet alleen niet zo goed hoe de 505 zich verhoud tot latere series. Is hij qua klasse / kwaliteit bijvoorbeeld vergelijkbaar met de latere Ikon serie, of met een andere serie van Dali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 19:03

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Voor de mensen die de nieuwe Opticon's graag willen beluisteren en zich willen laten informeren én in regio Utrecht wonen:
Naar aanleiding van de introductie van de nieuwe luidsprekerserie OPTICON van DALI, willen we je graag uitnodigen voor een avond waarop je een aantal modellen kunt beluisteren en meer informatie krijgt over OPTICON. Of je nu op zoek bent naar stereo, surround, streaming of een combinatie daarvan, de DALI OPTICON-luidsprekers zijn echt iets voor jou.

Bij DALI krijg je altijd waar voor je geld. De OPTICON-serie is wat dat betreft geen uitzondering – een stijlvol ontwerp, perfecte kwaliteit en natuurlijk een schitterend geluid voor een betaalbare prijs!

Deze avond is geheel vrijblijvend en uiteraard gratis toegankelijk. Wij zorgen voor iets te drinken!

Tijd: Woensdag 4 november om 19:30 uur
Locatie: Hi-Fi Klubben Utrecht, Mariastraat 32, 3511 LP Utrecht

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Ik heb gisteren ook m'n Dali Vokal centerspeaker ontvangen, die past niet in het meubel (wisten we al), dus nu snel op zoek naar een nieuw meubel. Erop staat namelijk voor geen meter: is net iets te groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
FREAKJAM schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:42:
Voor de mensen die de nieuwe Opticon's graag willen beluisteren en zich willen laten informeren én in regio Utrecht wonen:
[...]
Naar aanleiding van de introductie van de nieuwe luidsprekerserie OPTICON van DALI, willen we je graag uitnodigen voor een avond waarop je een aantal modellen kunt beluisteren en meer informatie krijgt over OPTICON. Of je nu op zoek bent naar stereo, surround, streaming of een combinatie daarvan, de DALI OPTICON-luidsprekers zijn echt iets voor jou.

Bij DALI krijg je altijd waar voor je geld. De OPTICON-serie is wat dat betreft geen uitzondering – een stijlvol ontwerp, perfecte kwaliteit en natuurlijk een schitterend geluid voor een betaalbare prijs!

Deze avond is geheel vrijblijvend en uiteraard gratis toegankelijk. Wij zorgen voor iets te drinken!

Tijd: Woensdag 4 november om 19:30 uur
Locatie: Hi-Fi Klubben Den Haag, Venestraat 26, 2511 AS Den Haag
Deze mail kreeg ik vanuit Hifi Klubben Den Haag. Krijg het idee dat dit bij alle vestigingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik kwam vandaag per toeval een artikel tegen over een paar nieuwe speakers van Dali.
Ze hebben de Zensor 1 en Zensor 5 nu ook in de actieve variant.
Zensor 1 AX
Zensor 5 AX

Aan te sluiten via 3,5 jack, toslink en blu-tooth aptx.
Vooral de Zensor 1 AX zouden niet misstaan op het bureau als pc-speakers.
Ze zijn wel vrij prijzig (per paar);
Zensor 1AX - €599,-
Zensor 5AX - €999,-

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 30-10-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Vandaag een luistersessie gehad bij Hificorner. Ik kwam er eigenlijk om de wat kleinere speakertjes te beluisteren (Zensor 1 / 3) en ging toen van Zensor 5 (wereld van verschil) naar Zensor 7 (toch net even een wat voller geluid dan de 5).

Ik denk dus dat het 2x Zensor 7 gaat worden, in combinatie met een X3100W van Denon :) Hificorner heeft dit weekend een kortingsactie t/m 10% dus dat is een mooie gelegenheid.

Later ga ik nog eens uitbreiden naar surround met een sub. Maar de twee Zensor 7's zullen eerst wel even voldoen (ook omdat ik qua budget toch niet meer gedaan krijg bij m'n vriendin :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

RoD schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:35:
Maar de twee Zensor 7's zullen eerst wel even voldoen (ook omdat ik qua budget toch niet meer gedaan krijg bij m'n vriendin :+ )
Zolang 'vriendin' nog geen 'vrouw' is kun je natuurlijk ook een duidelijk statement maken door meteen een duo Ikon 7 (of erger!!) aan te schaffen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 01-11-2015 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:35:
Vandaag een luistersessie gehad bij Hificorner. Ik kwam er eigenlijk om de wat kleinere speakertjes te beluisteren (Zensor 1 / 3) en ging toen van Zensor 5 (wereld van verschil) naar Zensor 7 (toch net even een wat voller geluid dan de 5).

Ik denk dus dat het 2x Zensor 7 gaat worden, in combinatie met een X3100W van Denon :) Hificorner heeft dit weekend een kortingsactie t/m 10% dus dat is een mooie gelegenheid.

Later ga ik nog eens uitbreiden naar surround met een sub. Maar de twee Zensor 7's zullen eerst wel even voldoen (ook omdat ik qua budget toch niet meer gedaan krijg bij m'n vriendin :+ )
Bij Hificorner geven ze vaak nog wat meer korting als je een mailtje stuurt voor een setprijs of even een belletje geeft. Toen ik in de markt was voor een setje Zensors in 5.1 ging er zo een paar 100 euro vanaf. Uiteindelijk heb ik ze bij Klubben gekocht in Amsterdam. Ook de 7 als front overigens, omdat de 1/3/5 toch minder klonken en het een investering is voor lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

J0YR1D3R schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:47:
[...]

Bij Hificorner geven ze vaak nog wat meer korting als je een mailtje stuurt voor een setprijs of even een belletje geeft. Toen ik in de markt was voor een setje Zensors in 5.1 ging er zo een paar 100 euro vanaf. Uiteindelijk heb ik ze bij Klubben gekocht in Amsterdam. Ook de 7 als front overigens, omdat de 1/3/5 toch minder klonken en het een investering is voor lange tijd.
Meer dan 10%? Dan zou ik dat toch eens moeten proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
RoD schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:54:
[...]

Meer dan 10%? Dan zou ik dat toch eens moeten proberen :)
Klopt ja, je kunt het natuurlijk altijd even proberen. Had het eerlijkgezegd ook niet verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 22:06

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Er is je al eens op gewezen: V&A is niet toegestaan op het forum.

[ Voor 85% gewijzigd door FeaR op 02-11-2015 02:36 ]

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ga trouwens de opticons vooral niet luisteren als je de keuze voor de zensor 7 hebt gemaakt 😉
Ik heb de vrouw meegenomen en zei dat de opticon veel beter klonk en ook mooier is. Dikke prima, nu even sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Zijn er nog mensen die gisteravond naar de luisteravond zijn geweest van de nieuwe Opticon serie? Zo ja, wat was de ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Heb vorige week een set Dali Zensor 5 gekocht.
Ik had 25 jaar oude NEC Authentic AUS7300E boxen.
Omdat ik 85cm hoog genoeg vind ging ik dus voor de Zensor 5.

Heb eerst een CD met klassieke muziek beluisterd en dat klonk direct al erg goed met mooie strakke bassen.
Maar wat een tegenvaller toen ik gewoon de TV via de stereo beluisterde.
Spraak klinkt ontzettend hol, bijna alsof je het door een PVC buis hoort.
Als er een muziekje tussendoor komt klinkt het goed, maar spraak klinkt weer hol en dof.
Het hele spraak frequentiespectrum lijkt wel te missen, klinkt ook veel zachter tov de muziek.

Ik dacht eerst dat ik ze verkeerd had aangesloten want ik kreeg gewoon druk op mijn oren tijdens het luisteren.
MIjn oude boxen weer aangesloten en een mooi vol natuurlijk geluid.
Wat gaat hier mis?

Mijn kamer is 10x5m en heeft weinig acoustiek door tapijt en gordijnen.
De boxen staan langs de lange kant met ruim 3m ertussen.

Mijn versterker is een Sony STR-DB940 het maakt niet uit of ik hem op surround of stereo zet voor het holle spraak geluid.
Ik heb geen center speaker en laat dit weergeven door de beide front boxen, bij de NEC boxen klinkt dat dus goed.

Iemand soortgelijke ervaringen?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 05-11-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Raar. Normaal gesproken denk je direct aan de input - tv. Maar dat heb je uitgesloten.

Je zou wel kunnen proberen de speakers wat in te draaien, misschien dat het dan beter uitkomt. dat scheelde voor mijn oude tannoy's heel erg.

Hoe zit het met een andere bron: zoals een dvd of blu-ray met spraak? En radio (1 bijvoorbeeld? ,er veel gebabbel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Radio klinkt een stuk beter, het is denk ik toch de center speaker simulatie via de front speakers. Ik zal eens gaan spelen met de instellingen op de Sony STR-DB40 en dat zijn er nogal wat.
Lijkt op een fase (delay) probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 07-11-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 21:10
Gisteren even een luister dagje gehad.. Inmiddels al een breed scala beluisterd in mijn zoektocht voor de opvolging van mijn set concept 6. Heb de b&w 684s2, dali zensor 5, ikon 5 & 6 focal 714 en highland audio dilis 4405 beluisterd. Ik ging gisteren eigenlijk specifiek naar ikon 5 luisteren en was vrij overtuigd (ikon 6 al gehoord, prachtige speaker, maar te groot, zeker icm de WAF helaas), tot ik de opticon 2 hoorde. Daarna de monitor audio silver 1 ook nog gehoord.. Beide hadden veel meer als alle vorige een echte fun factor en precies dat dingetje wat ik miste bij de rest.. Dikke smile na beide luistersessies :-)
Probleem is echter dat beide boekenplank speakers zijn en ik toch eigenlijk wel vloerstaanders wil. Icm mijn versterker, een nad c326bee, neig ik daarom naar de opticon 5.
Heeft iemand deze al beluisterd toevallig naast de opticon 2? Kan er uiteraard bar weinig over vinden. Ga ze van de week nog even proberen te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pausie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 22:37
Na in totaal 3 uur luisteren heb ik vandaag setje Opticon 6 besteld kan niet wachten. Ze klinken zo mooi helder. Heb ze verkozen boven de B&W CM8 S2 die ik erg vond tegenvallen, klonk naar mijn idee wat plat. Het is maar wat je gewent bent natuurlijk. Zin an! O-)

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:00
Anoniem: 233011 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:19:
Heb vorige week een set Dali Zensor 5 gekocht.
Ik had 25 jaar oude NEC Authentic AUS7300E boxen.
Omdat ik 85cm hoog genoeg vind ging ik dus voor de Zensor 5.

Heb eerst een CD met klassieke muziek beluisterd en dat klonk direct al erg goed met mooie strakke bassen.
Maar wat een tegenvaller toen ik gewoon de TV via de stereo beluisterde.
Spraak klinkt ontzettend hol, bijna alsof je het door een PVC buis hoort.
Als er een muziekje tussendoor komt klinkt het goed, maar spraak klinkt weer hol en dof.
Het hele spraak frequentiespectrum lijkt wel te missen, klinkt ook veel zachter tov de muziek.

Ik dacht eerst dat ik ze verkeerd had aangesloten want ik kreeg gewoon druk op mijn oren tijdens het luisteren.
MIjn oude boxen weer aangesloten en een mooi vol natuurlijk geluid.
Wat gaat hier mis?

Mijn kamer is 10x5m en heeft weinig acoustiek door tapijt en gordijnen.
De boxen staan langs de lange kant met ruim 3m ertussen.

Mijn versterker is een Sony STR-DB940 het maakt niet uit of ik hem op surround of stereo zet voor het holle spraak geluid.
Ik heb geen center speaker en laat dit weergeven door de beide front boxen, bij de NEC boxen klinkt dat dus goed.

Iemand soortgelijke ervaringen?
Hallo,
toevallig heb ik dezelfde versterker staan met Dali Ikon 5 MK 2 speakers.

En ja, ik had hetzelfde probleem. Staat bij jou op de achterkant de Ohm switch op 8 ohm? Zet die eens terug op 4 Ohm en luister dan nog eens. Bij mij was dat een wereld van verschil.

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
ExiZTeNcE schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:33:
Gisteren even een luister dagje gehad.. Inmiddels al een breed scala beluisterd in mijn zoektocht voor de opvolging van mijn set concept 6. Heb de b&w 684s2, dali zensor 5, ikon 5 & 6 focal 714 en highland audio dilis 4405 beluisterd. Ik ging gisteren eigenlijk specifiek naar ikon 5 luisteren en was vrij overtuigd (ikon 6 al gehoord, prachtige speaker, maar te groot, zeker icm de WAF helaas), tot ik de opticon 2 hoorde. Daarna de monitor audio silver 1 ook nog gehoord.. Beide hadden veel meer als alle vorige een echte fun factor en precies dat dingetje wat ik miste bij de rest.. Dikke smile na beide luistersessies :-)
Probleem is echter dat beide boekenplank speakers zijn en ik toch eigenlijk wel vloerstaanders wil. Icm mijn versterker, een nad c326bee, neig ik daarom naar de opticon 5.
Heeft iemand deze al beluisterd toevallig naast de opticon 2? Kan er uiteraard bar weinig over vinden. Ga ze van de week nog even proberen te beluisteren.
Vind het zo vreemd dat er nog zo weinig reviews zijn over de Opticon serie. Ben zelf ook heel benieuwd naar de Opticon 2. Waarom vond je die beter dan de Zensor 5 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
PatrickPR schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:19:
Zijn er nog mensen die gisteravond naar de luisteravond zijn geweest van de nieuwe Opticon serie? Zo ja, wat was de ervaring?
Ik ben naar de luistersessie geweest in Haarlem.
Laat ik voorop stellen dat ik geen audiofiel ben in de zin van dat ik tot in detail kan beschrijven hoe deze speakers presteren maar ik was aangenaam verrast :) .
Ik denk dat ze voor het geld een mooi product neergezet hebben waar ik zeker nog eens naar ga luisteren.

Nu ben ik op zoek naar boekenplank modellen dus ging vooral voor de opticon 2.
Feit is wel dat ik een week ervoor naar de rubicon 2 (wel weer een stuk duurder...) heb geluisterd en weer enkele weken daarvoor naar de nieuwe Dynaudio X18 (op een hifi beurs in leeuwarden). En vooral die laatste heeft grote indruk op mij gemaakt.

Voor mij staat dus een luistersessie met deze drie op de agenda 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Jinge schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:56:
[...]

Vind het zo vreemd dat er nog zo weinig reviews zijn over de Opticon serie. Ben zelf ook heel benieuwd naar de Opticon 2. Waarom vond je die beter dan de Zensor 5 bijvoorbeeld?
Inderdaad nog geen reviews, wellicht hebben de importeurs de speakers pas net en zijn de reviewers nu pas begonnen met inspelen en testen, dan kunnen daar wel een paar weken overheen gaan.

Als je kijkt naar de reviews van speakers die überhaupt op het web staan, dan krijg ik toch het gevoel dat in 99% van de gevallen de reviewer er een belang heeft.

Whathifi is natuurlijk al wel bekend, maar ook hifi.nl schrijft m.i. alleen positieve reviews.

ik kwam ook https://www.alpha-audio.nl/2015/09/review-dali-opticon-5/ tegen. Maar ook als je naar de rest van de reviews kijkt: overwegend positief.

Mijn indruk is altijd dat de conclusie is: prima speaker voor het geld en kan zich meten met speakers uit duurdere klasses.

Ik heb nog niet gezien dat een speaker volledig de grond in wordt geboord omdat het domweg troep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
Smithkj schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:50:
[...]

Inderdaad nog geen reviews, wellicht hebben de importeurs de speakers pas net en zijn de reviewers nu pas begonnen met inspelen en testen, dan kunnen daar wel een paar weken overheen gaan.

Als je kijkt naar de reviews van speakers die überhaupt op het web staan, dan krijg ik toch het gevoel dat in 99% van de gevallen de reviewer er een belang heeft.

Whathifi is natuurlijk al wel bekend, maar ook hifi.nl schrijft m.i. alleen positieve reviews.

ik kwam ook https://www.alpha-audio.nl/2015/09/review-dali-opticon-5/ tegen. Maar ook als je naar de rest van de reviews kijkt: overwegend positief.

Mijn indruk is altijd dat de conclusie is: prima speaker voor het geld en kan zich meten met speakers uit duurdere klasses.

Ik heb nog niet gezien dat een speaker volledig de grond in wordt geboord omdat het domweg troep is.
http://www.i-fidelity.net.../dali-opticon-2/test.html

Dit is in mijn ogen de meest nauwkeurige review die er momenteel is. WhatHiFi en HiFi.nl staan er toch wel om bekend enigszins commercieel en subjectief te zijn (bij bepaalde merken wordt vaak met 5 sterren gestrooid).

Moet uiteindelijk natuurlijk zelf gaan luisteren, maar ze staan nog nergens in het hoge noorden te beluisteren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:05
Ik heb vandaag de zensor 3 en 5 beluisterd. Ben normaal niet zo'n fan van zuilen (uit optisch oogpunt), maar de compacte 5 kan er zeker mee door, vandaar de vreemde vergelijking. 5 klinkt voller en heeft een veel aanwezigere bas, maar de 3 klinkt scherper (in positieve zin) op hoog. Wat is nu wijsheid? heeft iemand voor dezelfde keuze gestaan.
Doel is overigens muziek in stereo-opstelling (dat wil ik ook niet wijzigen, geen behoefte aan surround).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
2e hands ikon 5 mk2 beluisteren?

Die heb ik aangeschaft vanwege t verschil in midden en hoog tov zensor, maar ook compact. 2e hands ook nog betaalbaar.
Ik heb ze wel nieuw, maar dat was aanbieding ivm opticon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

keko12 schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:09:
Ik heb vandaag de zensor 3 en 5 beluisterd. Ben normaal niet zo'n fan van zuilen (uit optisch oogpunt), maar de compacte 5 kan er zeker mee door, vandaar de vreemde vergelijking. 5 klinkt voller en heeft een veel aanwezigere bas, maar de 3 klinkt scherper (in positieve zin) op hoog. Wat is nu wijsheid? heeft iemand voor dezelfde keuze gestaan.
Doel is overigens muziek in stereo-opstelling (dat wil ik ook niet wijzigen, geen behoefte aan surround).
Ik was vooral positief verrast door de monitor luidsprekers, zowel de 3 als de 1 en de 5 vond ik persoonlijk wat tegenvallen. Ik ben daarom voor de 7's gegaan met 1's als rear.

Dat is voor jou geen optie, dan is het toch echt lastig om te zeggen. Persoonlijk vond ik het verschil tussen de 5 en 7 veel groter dan tussen de 3 en 5. Afhankelijk van je kamer kun je misschien wel gewoon toe met de 3.

Maar je komt altijd weer terug bij het punt: Ik kan dat niet besluiten voor jou. Je zult dat zelf moeten beslissen door te luisteren. Je kamer heeft er een grote invloed op en ook je muziekkeuze.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De Z3 heeft een baspoort aan de achterkant, heeft de Z1 helemaal geen baspoort?
Hoeveel ruimte moet er tussen de muur en zo'n speaker met baspoort zijn?
Klopt het dat de Zensors een relatief lage gevoeligheid hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-11-2015 12:10 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:46

FeaR

In GoT we trust

Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:10:
De Z3 heeft een baspoort aan de achterkant, heeft de Z1 helemaal geen baspoort?
Google laat mij toch afbeeldingen zien van de Zensor 1 met reflexpoort aan de achterzijde en de site van Dali geeft "Bass reflex afstemming". Daaruit mag je toch wel concluderen dat er zeker wel een reflexpoort aanwezig is.
Hoeveel ruimte moet er tussen de muur en zo'n speaker met baspoort zijn?
Ligt maar net aan wat je smaak is. Hoe dichter bij de muur des te meer aanvulling in het laag zal je krijgen. Strak tegen de muur is nooit een goed idee aangezien je dan letterlijk tegen de muur staat te blazen. Ik zou zelf toch zeker een centimeter of 30 nemen.
Klopt het dat de Zensors een relatief lage gevoeligheid hebben?
De gemiidelde gevoeligheid van speakers ligt deze tijd toch zeker wel op of over de 90 dB. Als je dan een Zensor 1 hebt met 86,5 dB (Zensor 3 en 5 hebben 88 dB en de Zensor 7 een gevoeligheid van 90 dB) dan is dat inderdaad minder gevoelig. Maar nog steeds niet zo ongevoelig dat je een dijk van een versterker nodig hebt of dat ze lastig aan zijn te sturen. Dat wordt het pas als de impedantie laag is en dipt plus een lage gevoeligheid. En dan praten we echt over waardes van 80 dB of minder.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:48:
Google laat mij toch afbeeldingen zien van de Zensor 1 met reflexpoort aan de achterzijde en de site van Dali geeft "Bass reflex afstemming". Daaruit mag je toch wel concluderen dat er zeker wel een reflexpoort aanwezig is.
Aangezien het er bij de Z3 specifiek bij staat en bij de Z1 niet begon ik te twijfelen. Ook omdat luidsprekers op een boekenplank (of zijn boekenplankluidsprekers daar niet voor bedoeld) vaak strak tegen de muur aan staan.
De gemiidelde gevoeligheid van speakers ligt deze tijd toch zeker wel op of over de 90 dB. Als je dan een Zensor 1 hebt met 86,5 dB (Zensor 3 en 5 hebben 88 dB en de Zensor 7 een gevoeligheid van 90 dB) dan is dat inderdaad minder gevoelig. Maar nog steeds niet zo ongevoelig dat je een dijk van een versterker nodig hebt of dat ze lastig aan zijn te sturen. Dat wordt het pas als de impedantie laag is en dipt plus een lage gevoeligheid. En dan praten we echt over waardes van 80 dB of minder.
De impedantie is opgegeven als 6 Ohm (dus ook geen 8 ) en die dipt toch altijd?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:31:
De impedantie is opgegeven als 6 Ohm (dus ook geen 8 ) en die dipt toch altijd?
De weerstand van de speaker fluctueert inderdaad over het gehele frequentiebereik. Aleen zegt iets als "nominale impedantie"niets. Helaas geven maar weinig fabrikanten op wat het laagste punt is wat de speaker bereikt. Iets als "nominaal 6 Ohm" of zelfs "nominaal 4 Ohm" klinkt in de basis eng, maar er zijn speakers die nominaal 8 Ohm zijn die meer en verder dippen dan speakers die 4 of 6 Ohm zijn. Daardoor kan een speaker die nominaal 8 Ohm is lastiger aan te sturen zijn dan eentje van nominaal 8 Ohm. Al is dat heel zwart-wit aangezien ook iets als gevoeligheid meespeelt. Als beide laag zijn kan het pas lastig worden. Kan, want de vermogens die in de gemiddelde huiskamer worden gebruikt zijn niet zo schokkend dat de receiver 200 Watt stabiel op 4 Ohm hoeft te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:50

tornado61

jupiter deus est

voor wie interesse heeft in de Zensor 5, vanwege black friday nog maar 219 per stuk! Zijn ze al eens eerder zo goedkoop geweest?

http://hificorner.nl/speakers/vloerstaand/dali-zensor-5

[ Voor 21% gewijzigd door tornado61 op 27-11-2015 18:46 ]

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Ja, die staan al een tijdje bij de hificorner outlet.

Black friday is een mooie hype, maar je moet wel goed checken waar nu echt t voordeel zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
  • Laatst online: 31-03 12:03
Ik kon de prijs van 219 niet weerstaan en heb maar een paar zensor 5 aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Haha, ik ben dus niet de enige. Je bent bijna een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet voor dat geld. Nu nog een plekje zoeken :) denk dat ik ze maar op het toilet zet, kunnen daar mooi de toilet rollen en handdoeken op liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
tornado61 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:45:
voor wie interesse heeft in de Zensor 5, vanwege black friday nog maar 219 per stuk! Zijn ze al eens eerder zo goedkoop geweest?

http://hificorner.nl/speakers/vloerstaand/dali-zensor-5
Wanneer je een set koopt is er vaak genoeg mogelijk met de prijs. Maar dit is geen slechte actie geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Laatst online: 18-04 13:27
Met welke Zensors worden de 5.0 of 5.1 sets van Dali vaak verkocht? Moet je hierbij rekening houden dat de front en rear speakers dezelfde woofer grootte hebben? Dus:

2 x Zensor 5 front
2 x Zensor 1 rear
1 x Zensor Vocal

of

2 x Zensor 7 front
2 x Zensor 3 rear
1 x Zensor Vocal

En dan een eventuele subwoofer erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door tweegroenethee op 30-11-2015 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Daan87423 schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:41:
Met welke Zensors worden de 5.0 of 5.1 sets van Dali vaak verkocht? Moet je hierbij rekening houden dat de front en rear speakers dezelfde woofer grootte hebben? Dus:

2 x Zensor 5 front
2 x Zensor 1 rear
1 x Zensor Vocal

of

2 x Zensor 7 front
2 x Zensor 3 rear
1 x Zensor Vocal

Totaal niet nodig.
De 7 gaat prima samen met de 1 en geeft hetzelfde geluidsbeeld. Wat er vaak verkocht wordt zul je aan de winkel moeten vragen. ;)

De 3 heeft wel wat meer body dan de 1, maar mis ik totaal niet in mijn set up. Voor rear speakers voldoen de 1's echt prima als je het mij vraagt.

De Vocal heeft natuurlijk ook al kleinere woofers van de 7 en 3, dus er is niet zoiets als een set van luidsprekers met dezelfde woofers als je voor de 7 en 3 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Hann1BaL schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:45:
[...]

Totaal niet nodig.
De 7 gaat prima samen met de 1 en geeft hetzelfde geluidsbeeld. Wat er vaak verkocht wordt zul je aan de winkel moeten vragen. ;)

De 3 heeft wel wat meer body dan de 1, maar mis ik totaal niet in mijn set up. Voor rear speakers voldoen de 1's echt prima als je het mij vraagt.

De Vocal heeft natuurlijk ook al kleinere woofers van de 7 en 3, dus er is niet zoiets als een set van luidsprekers met dezelfde woofers als je voor de 7 en 3 gaat.
Dus je zou in feite ook de 3 als front kunnen gebruiken en de 1 als rear? Of hebben zuilspeakers een absolute meerwaarde als front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Daan87423 schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:49:
[...]

Dus je zou in feite ook de 3 als front kunnen gebruiken en de 1 als rear? Of hebben zuilspeakers een absolute meerwaarde als front?
Dat kan absoluut!
De keuze kan alleen jij maken, maar zaken die je af moet wegen:
- Hoe belangrijk is muziek? (Al het 2.0 geluid gaat natuurlijk naar je fronts.)
- Hoe groot is de kamer en hoe is de akoestiek? Voor grotere kamers kunnen luidsprekers met meer power en body een meerwaarde zijn.

Is je focus gaming en films/series, dan kan een 3 als front zeker genoeg zijn, gecombineerd met een sub zou dan wel mijn voorkeur hebben.

Ik vond muziek ook erg belangrijk heb daarom de 7's als front gekozen. Ja, zuilluidsprekers hebben een voordeel, maar dat is dus erg afhankelijk van het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Daan87423 schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:41:

2 x Zensor 5 front
2 x Zensor 1 rear
1 x Zensor Vocal

of

2 x Zensor 7 front
2 x Zensor 3 rear
1 x Zensor Vocal

Als je gaat voor 5.0 dan zou ik voor de Zensor 7 als front gaan, die hebben net even wat meer punch. Als je de rears voor films gaat gebruiken dan is een Zensor 1 ruim voldoende. Deze worden ook wel gebruikt bij de Opticon en Ikon opstellingen.

Gebruik je de opstelling vooral voor muziek uit alle speakers dan zou je kunnen overwegen om voor en achter gelijk te houden.

Ik heb zelf voor eenzelfde keuze gestaan, ik heb op het laatst toch de keuze gemaakt om voor de Ikon en nu voor de Opticon te gaan. Vooral omdat ik de set hoofdzakelijk voor muziek gebruik, de bandtweeter van de Opticon en Ikon geven echt een forse verbetering. Nu verbouwen, eerst maar de nieuwe Sonos Play:5 gehaald, best indrukwekkend apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Hann1BaL schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:59:
- Hoe belangrijk is muziek? (Al het 2.0 geluid gaat natuurlijk naar je fronts.)
Even belangrijk als films en games, niet echt een bepaalde voorkeur.
Hann1BaL schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:59:
- Hoe groot is de kamer en hoe is de akoestiek? Voor grotere kamers kunnen luidsprekers met meer power en body een meerwaarde zijn.
Nog niets over bekend, ben momenteel zoekende naar een kamer. Is het beter om eerst de kamer vast te stellen? Of kunnen bijvoorbeeld de Zensor 1s in elke situatie als rear gebruikt worden?

Ik lees vaker dat de Zensor 3 een verbetering is ten opzichte van de Zensor 1 (logisch vanwege de grootte). Geldt dit dan ook als je de Zensor 3 als rear wilt gebruiken?

Subwoofer kan altijd nog toegevoegd worden, daar maak ik mij momenteel niet zo druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Daan87423 schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:04:
[...]

Even belangrijk als films en games, niet echt een bepaalde voorkeur.

[...]

Nog niets over bekend, ben momenteel zoekende naar een kamer. Is het beter om eerst de kamer vast te stellen? Of kunnen bijvoorbeeld de Zensor 1s in elke situatie als rear gebruikt worden?

Ik lees vaker dat de Zensor 3 een verbetering is ten opzichte van de Zensor 1 (logisch vanwege de grootte). Geldt dit dan ook als je de Zensor 3 als rear wilt gebruiken?

Subwoofer kan altijd nog toegevoegd worden, daar maak ik mij momenteel niet zo druk over.
Mijn zitkamer gedeelte is
5.10m diep en ongeveer 8m breed

De 1's voldoen als rears prima bij mijn Zensor 7 fronts. Rears zijn "minder belangrijk" dan de fronts en center voor het geluid. Dat is toch waar het grootste gedeelte van het geluid vandaan komt.

De 3 heeft even meer body dan de 1, maar ik vond het verschil vrij klein eerlijk gezegd. Hier komt natuurlijk persoonlijke voorkeur kijken. De muziek wordt gedaan door de 7's en de 1's doen echt niets anders dan surround sound. In mijn oren klinkt dat geweldig.

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen: Mag je dat best eens komen beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
J0YR1D3R schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:27:
[...]

Ik heb in eerste instantie dezelfde afweging gemaakt, maar ik vond de Zensor 1 behoorlijk minder klinken. Veel minder vol en helder en inderdaad ook minder bass.

De Zensor 7 als fronts, Zensor Vokal als center en 1's op stands achter in combinatie met de E-12F sub vormen samen een set met de Marantz NR-1605 die zo fijn klinkt, ik vind het de investering waard
Wat is de reden dat je uiteindelijk toch voor de Zensor 1 hebt gekozen als rear, ondanks dat ze minder vol en helder klinken? Komt het omdat rears zoals Hann1BaL al aangeeft, een "minder belangrijke" rol hebben in een surround set?

Ik kan mij voorstellen dat formaat een belangrijkere rol speelt bij rears, helemaal als je ze aan de muur gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Daan87423 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:12:
[...]

Wat is de reden dat je uiteindelijk toch voor de Zensor 1 hebt gekozen als rear, ondanks dat ze minder vol en helder klinken? Komt het omdat rears zoals Hann1BaL al aangeeft, een "minder belangrijke" rol hebben in een surround set?

Ik kan mij voorstellen dat formaat een belangrijkere rol speelt bij rears, helemaal als je ze aan de muur gaat hangen.
Ik heb de Zensor 7 als front, met muziek staan alleen die aan. Bij films spelen de achterspeakers wel mee en zoals eerder gezegd is de uitdaging voor rear speakers tijdens surround veel minder groot :)

Qua front speaker vond ik de Zensor 1 eigenlijk best licht, helemaal omdat ze inclusief stand prijstechnisch niet veel schelen met bijv. een Zensor 5. De stap naar de Zensor 7 is dan "maar" klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Appie Heijn schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:12:
[...]
Ik heb zelf voor eenzelfde keuze gestaan, ik heb op het laatst toch de keuze gemaakt om voor de Ikon en nu voor de Opticon te gaan. Vooral omdat ik de set hoofdzakelijk voor muziek gebruik, de bandtweeter van de Opticon en Ikon geven echt een forse verbetering. Nu verbouwen, eerst maar de nieuwe Sonos Play:5 gehaald, best indrukwekkend apparaatje.
Vanmiddag eens wezen luisteren in een lokale Hi-Fi zaak. De Opticon 6 sprong er ver bovenuit, wat een heerlijk geluid :9~.

Daarnaast klonken de Dali Zensor 3 en 7 ook lekker, binnenkort maar eens opnieuw gaan luisteren. Twijfel enorm of de Opticon het geld waard is boven de Zensor serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-05 20:31
Heeft er al iemand ervaring met de Opticon LCR's of Rubicon LCR's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Daan87423 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:28:
[...]

Vanmiddag eens wezen luisteren in een lokale Hi-Fi zaak. De Opticon 6 sprong er ver bovenuit, wat een heerlijk geluid :9~.

Daarnaast klonken de Dali Zensor 3 en 7 ook lekker, binnenkort maar eens opnieuw gaan luisteren. Twijfel enorm of de Opticon het geld waard is boven de Zensor serie.
Het is alsof je een VW Golf met een Bmw/Audi vergelijkt. Beide rijden erg goed maar het ligt aan jezelf en je portemonee of je de meerprijs wil en kan betalen.

Vrouwlief kon duidelijk verschil horen, daarom kon ik uiteindelijk voor de opticon 6 gaan. Naja daar ga ik voor ergens in 2016.

Setje opticon 6 zou max 1450 euro kosten. Geen idee wat een setje zensor 7 doet.

Moet eerlijk zeggen dat de Play:5 ook erg goed presteerd. Liefst zou ik er 2 nemen maar dat gaat net even wat te gek als tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70451

Kijk dit is even een handige topic..

Ook bezig met paar nieuwe speakers.

Twijfel is aardig toegeslagen. Q Acoustic 3020 of de Dali Zensor 1 serie. Nou neiging ik beetje naar de Dali maar tegelijk ben ik aan het bedenken waar ik ze bij de bank ga laten.
Wil de 4.1 opstelling gaan voeren en de achter speakers moeten dus aan de muur komen te hangen.
Heeft iemand een idee of het te doen is om daar de Pico serie van Dali voor te gebruiken ?
Voor Dali Zensor 1 bestaan er geen beugels terwijl je voor 60 euro twee beugels voor de Q Acoustic heb. Die heeft namelijk aan de onderkant een bevesteging plek.

Nou is hoe ze klinken het meest belangerijk maar beetje ergonomie is nooit weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Dali heeft het je makkelijk gemaakt als het gaat om muurbevestiging. Er zit namelijk een uitsparing aan de achterzijde van de speakers;
http://www.hifihut.ie/med...ll-mount-842x1000_1_1.jpg

De oplossing van medetweaker lethal pi vind ik overigens ook een hele mooie:
lethal pi in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

Zelf heb ik de ene rear op de vensterbank staan (zo'n 50cm hoog) en de ander op een kast (zo'n 2m hoog) en zelfs dat werkt goed.

Ik denk dat de Zensor Pico prima volstaat als rear-speaker. Er komen enkele geluidseffecten door en daar is niet echt een hoogwaardige speaker voor nodig. Voor de front-speakers zou ik dan weer wat groters kiezen dan de Zensor 1. Mocht de WAF roet in het eten gooien bij zuilspeakers, dan ben je misschien toch beter af met het grotere broertje; de Zensor 3.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 19-12-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tnx voor je reactie.. Wat het ophangen betreft heb ik idd die pinten gezien. Moet daar alleen nog iets leuks op bedenken. Vlak tegen de muur en recht naar voren is geen optie. Richting van het geluid is niet goed en de poort aan de achterkant is dan soort van dicht.
Dankzij die punt valt er denk ik wel een mauw aan te passen, anders wordt het kleine plankjes maken waar ze op komen te staan.

Grrrr.. Dan lees ik net weer op een andere site en begin dan weer richting de Q Acoustic te neigen.u

Oke nu klein beetje hulp Wat is WAF?
Net nog even gekeken en de Zensor 3 met Pico combi zou het kwa budget ook redden.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 70451 op 19-12-2015 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsvmark
  • Laatst online: 13:20
Anoniem: 70451 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:44:
Tnx voor je reactie.. Wat het ophangen betreft heb ik idd die pinten gezien. Moet daar alleen nog iets leuks op bedenken. Vlak tegen de muur en recht naar voren is geen optie. Richting van het geluid is niet goed en de poort aan de achterkant is dan soort van dicht.
Dankzij die punt valt er denk ik wel een mauw aan te passen, anders wordt het kleine plankjes maken waar ze op komen te staan.

Grrrr.. Dan lees ik net weer op een andere site en begin dan weer richting de Q Acoustic te neigen.u

Net nog even gekeken en de Zensor 3 met Pico combi zou het kwa budget ook redden.
WAF = Wife Acceptance Factor :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rsvmark schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:25:
[...]

WAF = Wife Acceptance Factor :9 _/-\o_
Nou de WAF is beetje de reden dat het allemaal op de schop gaat. Ik haal daar nu mijn voordeel uit. Het begon allemaal met "Ik zou een nieuwe tv meubel leuk vinden. Dan is er geen plaats voor zuil speakers"
Heb op dit moment 13 jaar oude Eltax zuil speakers in 2.1 opstelling staan. Ik zei toen dat het goed was maar dan moeten er wel nieuwe speakers komen en dan meteen ook achter speakers.
Enig gesteggel is over de kleur en uitvoering.

Vandaar dus mijn zoektocht. Overigens geweldig bedachte afkorting. :9 :P

Wat ik namelijk als alternatief heb gevonden is van Q Acoustic met de 3020 serie als front en 2010! als achter speakers.
Dat knaagt beetje. Denk dat het echt op luisteren aan komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 70451 op 19-12-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
In de WAF wil nog wel eens wat rek zitten als je samen een luistersessie in gaat, maar als het budget het niet toe laat, houdt het op.

Overigens: Tenzij het audiomeubel de hele muur breedte in beslag neemt, is er altijd plek voor zuil speakers. Dus dat is een drogreden.

[ Voor 34% gewijzigd door LA-384 op 20-12-2015 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De WAF begint al aardig bij te draaien hoor. Zuilen gaan het echt niet meer worden. Tv meubel wordt ingesloten door aan ene kant de muur en aan de andere kant de speelgoed en de eetkamer tafel.

In ieder geval bedankt voor het mee denken. Hopelijk vanmiddag naar de Audio Zaal in Utrecht om te gaan kijken en luisteren. Enige vervelende is dat ze daar wel de Q's hebben maar niet de Dali's. Voor de Dali's moet ik dan weer naar HiFi Klubben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jinge
Anoniem: 70451 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:44:

Als een speaker én een ophangmogelijkheid én een baspoort aan de achterkant heeft is deze speaker gemaakt om dicht tegen de wand te plaatsen. Sterker nog, dit is juist wenselijk ivm het volume van de bas.

Afgelopen weekend de Zensor 1 bij mijn ouders geïnstalleerd en ze klinker beter dicht tegen de wand dan wanneer ze veel ruimte krijgen.

Gewoon niet te veel reviews lezen en gaan luisteren (veel sites zijn niet 100% objectief). Het mooie is: beide zijn geweldig leuke speakers en je zult tevreden zijn ongeacht welke je aanschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jinge schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:30:
[...]

Als een speaker én een ophangmogelijkheid én een baspoort aan de achterkant heeft is deze speaker gemaakt om dicht tegen de wand te plaatsen. Sterker nog, dit is juist wenselijk ivm het volume van de bas.

Afgelopen weekend de Zensor 1 bij mijn ouders geïnstalleerd en ze klinker beter dicht tegen de wand dan wanneer ze veel ruimte krijgen.

Gewoon niet te veel reviews lezen en gaan luisteren (veel sites zijn niet 100% objectief). Het mooie is: beide zijn geweldig leuke speakers en je zult tevreden zijn ongeacht welke je aanschaft :)
Ja daar gaat het ook op uitdraaien. Maar de info die jij geeft is weer een stukje waar ik wat aan heb.

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
Anoniem: 70451 schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:41:
[...]

Ja daar gaat het ook op uitdraaien. Maar de info die jij geeft is weer een stukje waar ik wat aan heb.

Tnx
Ik zeg overigens niet dat de Dali's niet goed klinken als ze NIET dicht tegen de wand worden geplaatst. In de wat "kleinere" speakers zit nou eenmaal wat minder bas/laag dus voor de meeste zal dit gelden. Ook de Q's zullen voller presteren dicht tegen de wand.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de lage tonen heb ik een mooi beestje onder de bank. Daar maak ik mij ook geen zorgen over. Het zijn de mid en de hoge die ik beetje op orde wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:37
Mooi topic!

Ben mij aan het orienteren op nieuwe speakers ter vervanging van een huidig setje Quadral Ascent 450 uit 1999, en ik heb de Ikon 6 MK2 op het oog. Lijkt mij een mooi setje als vervanging. Echte vloerspeakers deze keer...staat mooi in de woonkamer :)

[ Voor 78% gewijzigd door dafmay op 22-12-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is toch de Q's geworden. Vond ik net mooier en warmer geluid uit komen dan de Dali's.
Nu nog alles goed plaatsen en richten. Receiver instellen. Al met al nog genoeg speel plezier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Wie kan mij helpen met mijn dilemma..

Komende augustus zal ik verhuizen naar een appartement. Ik ben op zoek naar een fijn stereosysteem (2.0 of 2.1) om voornamelijk muziek te luisteren. Ik ben zoals eerder aangegeven al langs geweest bij een Hi-Fi zaak en ben blij verrast door de Zensor 3. Budget is niet echt een probleem, de buren en ruimte echter wel.

Zuilspeakers klinken fantastisch (Opticon 6 :9~) maar nemen teveel ruimte in beslag en de buren zullen niet erg blij zijn met de lage frequenties (tenzij hoog/mid/laag los zijn in te stellen). Boekenplank speakers die opgehangen worden aan de muur hebben dus mijn voorkeur.

Nu ben ik om te beginnen aan het twijfelen tussen twee set-ups:

Zensor 1 in een 2.0 opstelling
Zensor 3 in een 2.0 opstelling

Beide kunnen later nog aangevuld worden met een subwoofer die op 10-15% draait (SVS, BK etc).

Het gaat hier dus voornamelijk om het mid/hoog dat de Zensor 1 weet te produceren t.o.v. de Zensor 3. Omdat de fronts opgehangen worden, is kleiner alleen maar beter, tenzij dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit (laag daargelaten).

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 82% gewijzigd door tweegroenethee op 22-12-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
LA-384 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:54:
Dali heeft het je makkelijk gemaakt als het gaat om muurbevestiging. Er zit namelijk een uitsparing aan de achterzijde van de speakers;
http://www.hifihut.ie/med...ll-mount-842x1000_1_1.jpg

De oplossing van medetweaker lethal pi vind ik overigens ook een hele mooie:
lethal pi in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

Zelf heb ik de ene rear op de vensterbank staan (zo'n 50cm hoog) en de ander op een kast (zo'n 2m hoog) en zelfs dat werkt goed.

Ik denk dat de Zensor Pico prima volstaat als rear-speaker. Er komen enkele geluidseffecten door en daar is niet echt een hoogwaardige speaker voor nodig. Voor de front-speakers zou ik dan weer wat groters kiezen dan de Zensor 1. Mocht de WAF roet in het eten gooien bij zuilspeakers, dan ben je misschien toch beter af met het grotere broertje; de Zensor 3.
Ik zit zelf te kijken nu naar standaarden. De speakers staan nu bovenop een kast, en rechts van de tv waardoor je stereo geluid niet meer werkt (en het zit sowieso te hoog). Heeft iemand ervaring met wat beter werkt? Die ophang constructie gebruiken of een mooie standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Daan87423 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:07:

Komende augustus zal ik verhuizen naar een appartement. Ik ben op zoek naar een fijn stereosysteem (2.0 of 2.1) om voornamelijk muziek te luisteren. Ik ben zoals eerder aangegeven al langs geweest bij een Hi-Fi zaak en ben blij verrast door de Zensor 3. Budget is niet echt een probleem, de buren en ruimte echter wel.

Zuilspeakers klinken fantastisch (Opticon 6 :9~) maar nemen teveel ruimte in beslag en de buren zullen niet erg blij zijn met de lage frequenties (tenzij hoog/mid/laag los zijn in te stellen). Boekenplank speakers die opgehangen worden aan de muur hebben dus mijn voorkeur.

Beide kunnen later nog aangevuld worden met een subwoofer die op 10-15% draait (SVS, BK etc).

Het gaat hier dus voornamelijk om het mid/hoog dat de Zensor 1 weet te produceren t.o.v. de Zensor 3. Omdat de fronts opgehangen worden, is kleiner alleen maar beter, tenzij dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit (laag daargelaten).

Wat zouden jullie doen?
Ik woon ook in een appartement, heb ikon 5 mkII, ik vind de bas daar af en toe iets te aanwezig. Maar stel dat op late uurtjes bij op m'n receiver, door wat bas terug te draaien. Daarbij: als je ze op spikes zet en beejte handig plaatst hoeft het niet continu overlast te geven (maar dat hangt ook beetje af van het appartement, wij hebben nieuwe appartementen, goed geïsoleerd).

Ik zou sowieso voor de zensor 3 gaan, zonder ze gehoord te hebben en als budget niet het grootste probleem is. Sterker nog: als je de opticon zo mooi vind klinken, heb je erover gedacht om een boekenplank model uit die reeks aan te schaffen?

Ik heb zelf eerst ook boekenplank speakers gehad met een subwoofer erbij, dat was prima, maar laag is nooit het probleem geweest. met mijn zuilen nu (die zelf wel meer laag hebben) doet de subwoofer nog wel mee, maar is minde cruciaal. ik merk het voornamelijk in midden en hoog dat 't veel beter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Daan87423 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:07:

Beide kunnen later nog aangevuld worden met een subwoofer die op 10-15% draait (SVS, BK etc.)

Wat zouden jullie doen?
Ok, ik snap je redenering niet helemaal. Zuilen vallen o.a. af, omdat je bang bent dat de lage tonen teveel zullen doordreunen. Vervolgens geef je aan boekenplank formaat speakers aan de muur te willen hangen.

Mij lijkt dat het op die manier juist makkelijker doordreund. De reflexpoort zit aan de achterzijde en is er is direct contact met de muur, waardoor trillingen sterker doorgegeven zullen worden.

Daarnaast, als je toch een subwoofer erbij koopt, zou je de crossover van de speakers zo kunnen instellen dat deze minder laag gaan, ergo minder last voor de buren.

Ik woon zelf in een twee-onder-een-kap woning uit 1978. De isolatie is niet super en zonder achtergrondgeluid zijn de buren hoorbaar. Ik heb sinds een paar weken een subwoofer in bruikleen, welke ik bij films wel eens lekker laat werken. Daarnaast luister ik ook wel eens muziek op een iets harder niveau (zensor 5). Toevallig vandaag nog eens navraag gedaan, maar de buren geven stellig aan nooit wat te horen.
Smithkj schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:41:
Daarbij: als je ze op spikes zet en beejte handig plaatst hoeft het niet continu overlast te geven
Als ik het goed heb is het juist andersom. Wil je minder gedreun, dan moet je de speakers/subwoofer ontkoppelen van de harde ondergrond. Dat betekend dus isolatie oftewel rubberen voetjes of een isolerende tegel. Wil je juist meer gedreun, dan kies je voor koppeling met de harde ondergrond. Oftewel spikes wanneer de speaker op vloerbedekking staat.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 22-12-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Cyleo schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:19:
[...]

Ik zit zelf te kijken nu naar standaarden. De speakers staan nu bovenop een kast, en rechts van de tv waardoor je stereo geluid niet meer werkt (en het zit sowieso te hoog). Heeft iemand ervaring met wat beter werkt? Die ophang constructie gebruiken of een mooie standaard?
Volgens Dalí zijn de Zensor pico, 1 en 3 ontworpen om strak tegen de muur te staan/hangen, in de handleiding wordt dat ook geadviseerd. Persoonlijk zou ik alleen een standaard gebruiken wanneer ophangen op de juiste hoogte niet mogelijk is om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Smithkj schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:41:
[...]
Ik zou sowieso voor de zensor 3 gaan, zonder ze gehoord te hebben en als budget niet het grootste probleem is. Sterker nog: als je de opticon zo mooi vind klinken, heb je erover gedacht om een boekenplank model uit die reeks aan te schaffen?
Absoluut, maar om een of andere reden vond ik de Zensor 3 beter klinken dan de Opticon 2. Ik zal binnenkort eens opnieuw gaan luisteren om een definitief besluit te nemen.
LA-384 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:05:
[...]
Ok, ik snap je redenering niet helemaal. Zuilen vallen o.a. af, omdat je bang bent dat de lage tonen teveel zullen doordreunen. Vervolgens geef je aan boekenplank formaat speakers aan de muur te willen hangen.

Daarnaast, als je toch een subwoofer erbij koopt, zou je de crossover van de speakers zo kunnen instellen dat deze minder laag gaan, ergo minder last voor de buren.

Ik woon zelf in een twee-onder-een-kap woning uit 1978. De isolatie is niet super en zonder achtergrondgeluid zijn de buren hoorbaar. Ik heb sinds een paar weken een subwoofer in bruikleen, welke ik bij films wel eens lekker laat werken. Daarnaast luister ik ook wel eens muziek op een iets harder niveau (zensor 5). Toevallig vandaag nog eens navraag gedaan, maar de buren geven stellig aan nooit wat te horen.
Inderdaad niet over nagedacht. Het 'missende' laag van de Zensor 1 zou in mijn geval dus geen nadeel zijn. En daarbij dan de crossover wat hoger zetten voor de buren, strak plan!

Hoe kan het dat jouw Zensor 5s en subwoofer niet doordreunen bij je buren? Hebben de Zensor 5s geen reflexpoort aan de achterzijde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
De reflexpoort bij de Zensor 5 zit idd aan de voorzijde. Daarnaast staan ze ook wat verder van de muur af (zo'n 30 cm). De sub is een front fire model en staat nog verder van de muur (1.5 meter). Een downfire model geeft mogelijk wat meer spreiding.
Daarnaast maakt het hebben van een reflexpoort ook verschil. Neem voor muziek een zogenaamde sealed subwoofer, die gaat meestal minder laag, maar klinkt wel strakker (dreund niet na). En dat kan potentieel ook voordelig werken voor de buren. Maar het belangrijkste zal de plaatsing zijn. Wat ik veelal lees, is dat de sub het best op een dempende steen gezet kan worden (bijvoorbeeld graniet), al dan niet met een stukje vloerbedekking. Op die manier worden de trillingen van de sub niet/minder doorgegeven aan de vloer. Er bestaan ook speciale dempende onderzetters, waarvan ik de naam even kwijt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Ouch, dreund vs dreunt :+
Wat ik veelal lees, is dat de sub het best op een dempende steen gezet kan worden (bijvoorbeeld graniet), al dan niet met een stukje vloerbedekking. Op die manier worden de trillingen van de sub niet/minder doorgegeven aan de vloer. Er bestaan ook speciale dempende onderzetters, waarvan ik de naam even kwijt ben.
Ik vermoed dat je de Auralex SubDude bedoelt, dat zijn nog dure krengen. ;)
Bax.nl leverde ze tot voor kort, maar ik zie dat het merk nu uit hun assortiment is verdwenen.

Of een dikke steen echt gaat helpen is nog maar de vraag als een hele verdieping vrolijk staat mee te trillen, de massa van zelfs een zware granieten steen zinkt daarbij in het niets. ;)

Ik heb eens een betonnen plateau gestort voor onder een wispelturige wasmachine en het dempende effect viel zelfs met die enorme massa erg tegen.
Een nieuwe machine met betere schokbrekers deed het hem wel, absorptie lijkt voor zoiets eerder het magische woord te zijn.

Ik werk regelmatig met (zwart) granulaatrubber dat ook in stevige diktes te koop is en een uitstekende akoestische isolator blijkt te zijn.
Het wordt daarvoor dan ook als toplaag voor slijtvaste vloeren gebruikt, mooi materiaal, al ziet het er minder kek uit dan een blok gepolijst graniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
LA-384 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 05:58:
De reflexpoort bij de Zensor 5 zit idd aan de voorzijde. Daarnaast staan ze ook wat verder van de muur af (zo'n 30 cm). De sub is een front fire model en staat nog verder van de muur (1.5 meter). Een downfire model geeft mogelijk wat meer spreiding.
Daarnaast maakt het hebben van een reflexpoort ook verschil. Neem voor muziek een zogenaamde sealed subwoofer, die gaat meestal minder laag, maar klinkt wel strakker (dreund niet na). En dat kan potentieel ook voordelig werken voor de buren. Maar het belangrijkste zal de plaatsing zijn. Wat ik veelal lees, is dat de sub het best op een dempende steen gezet kan worden (bijvoorbeeld graniet), al dan niet met een stukje vloerbedekking. Op die manier worden de trillingen van de sub niet/minder doorgegeven aan de vloer. Er bestaan ook speciale dempende onderzetters, waarvan ik de naam even kwijt ben.
Hoe kan je het probleem (als in storend voor de buren) van een reflexpoort aan de achterzijde dan oplossen zonder het laag te missen?

Zuil of boekenplank speaker een stukje van de muur af zetten, dan de subwoofer het lage over laten nemen vanaf 80Hz (crossover)? Deze subwoofer vervolgens op een dempend materiaal zetten zodat de omgeving niet mee gaat trillen?

Bedankt voor alle hulp iedereen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
LA-384 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:05:
[...]

Als ik het goed heb is het juist andersom. Wil je minder gedreun, dan moet je de speakers/subwoofer ontkoppelen van de harde ondergrond. Dat betekend dus isolatie oftewel rubberen voetjes of een isolerende tegel. Wil je juist meer gedreun, dan kies je voor koppeling met de harde ondergrond. Oftewel spikes wanneer de speaker op vloerbedekking staat.
Ja, dat is wel een goede. Ik ga hier nog even wat over lezen :) misschien dat ik ze dan zelf juist wel weer moet ontkoppelen! :) Thanks
Daan87423 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:16:
[...]

Hoe kan je het probleem (als in storend voor de buren) van een reflexpoort aan de achterzijde dan oplossen zonder het laag te missen?

Zuil of boekenplank speaker een stukje van de muur af zetten, dan de subwoofer het lage over laten nemen vanaf 80Hz (crossover)? Deze subwoofer vervolgens op een dempend materiaal zetten zodat de omgeving niet mee gaat trillen?

Bedankt voor alle hulp iedereen! _/-\o_
Ik had dit eerst met mijn boekenplank speakers ook als instelling en dat werkte prima.En het was niet zo dat de subwoofer dan veel meer dreunde m.i., maar ik kon gewoon veel makkelijker de sub uitzetten. Dan is het geluid stukken minder mooi, maar als je gewoon radio luistert of een keer iets hader wil, dan is het geen probleem.

En soms wil je er gewoon lekker voor gaan zitten bij een film, of mooie muziek en dan zet je 'm weer aan. dus ik heb er toen voor gekozen om rekening te houden met de buren, maar af en toe mogen ze ook wel een dreuntje (misschien) gaan horen.

Hoewel ik nooit klachten heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Dali 5.1 set nu in de aanbieding bij HiFi Klubben (2x Zensor 5 + Zensor VOKAL + 2x Zensor 1 of Pico + E-12F sub). Ik twijfel heel erg. Ik woon op dit moment nog in een appartement met een woonkamer van ~25 vierkante meter en volgend jaar bestaat de kans dat ik ga verhuizen naar een huis. Scheelt bij elkaar toch wel minimaal 400 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door FREAKJAM op 28-12-2015 14:45 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Prima prijs voor die set hoor. Heb hier thuis dezelfde set staan maar dan met een Zensor 7 als front en dat bevalt uitermate goed. Ook de 5 overwogen maar vond de 7 toch een stuk meer body hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ja, dat is wat ik meer hoor, dat de 7 meer body heeft. Vandaar ook de twijfel. Op dit moment heb ik een Teufel set met 4 grote zuilen, dus zullen er ook standaarden bij gekocht moeten worden voor de Zensor 1.

Misschien toch nog maar even wachten en niet impulsief kopen.

is everything cool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik heb het al eens eerder aangegeven, maar als je even met verschillende zaken contact opneemt en je interesse toont zijn bovenstaande prijzen ook prima zonder dit soort acties mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Heb je ze al eens in een hifi zaak beluisterd? Zo niet, meteen doen. Als je ze goed vind klinken, is de set zeker een goede prijs. En zoals hierboven al aangegeven, ze maken er meestal een prima prijsje van als naar een set aan het kijken bent.

[ Voor 30% gewijzigd door tweegroenethee op 28-12-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FREAKJAM schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:06:
Ja, dat is wat ik meer hoor, dat de 7 meer body heeft. Vandaar ook de twijfel. Op dit moment heb ik een Teufel set met 4 grote zuilen, dus zullen er ook standaarden bij gekocht moeten worden voor de Zensor 1.

Misschien toch nog maar even wachten en niet impulsief kopen.
Ik wilde aanvankelijk ook de 5 kopen, maar toen ik de 7 beluisterde kon ik die niet laten liggen, ondanks de (in mijn geval) 100 euro extra per stuk. Ik vond het echt een heel groot verschil.

Als je ze ergens naast elkaar kunt beluisteren zou ik dat zeker even doen. Of juist niet, als je niet meer wilt uitgeven, want anders dan breng je jezelf alleen maar meer in de verleiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
RoD schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:41:
[...]
Of juist niet, als je niet meer wilt uitgeven, want anders dan breng je jezelf alleen maar meer in de verleiding :+
Hier hetzelfde geval, vond de Zensor 7 behoorlijk strakker klinken dan de Zensor 5.. totdat ik op de Opticon 6 klikte, had het nooit moeten doen :')

[ Voor 5% gewijzigd door tweegroenethee op 28-12-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLApex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Daan87423 schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:52:
[...]

Hier hetzelfde geval, vond de Zensor 7 behoorlijk strakker klinken dan de Zensor 5.. totdat ik op de Opticon 6 klikte, had het nooit moeten doen :')
Was laatst bij HifiKlubben Utrecht binnen voor een paar Dynaudio stands. Toen liet ik me verleiden om toch even de Opticon vloerstaanders met de Zensor vloerstaanders te vergelijken.. Mooie spullen zeg! Wel een totaal ander muzikaal karakter, zo leek.

Sterker nog, ik vond de Opticons niet heel aantrekkelijk klinken. Ja, érg veel inzicht in het middenbereik... Maar de lol leek er in het (midden-/)hoog redelijk van af.

Hoe zie jij dat verschil tussen de Zensors en de Opticons, al gehoord?

p.s. Heb zelf Zensor 1's op een NAD C326.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
NLApex schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:31:
Sterker nog, ik vond de Opticons niet heel aantrekkelijk klinken. Ja, érg veel inzicht in het middenbereik... Maar de lol leek er in het (midden-/)hoog redelijk van af.
Om deze reden wordt er ook altijd geadviseerd om zelf te gaan luisteren. Ik vond de Opticon 6 juist mooier klinken dan de Zensor 7, voornamelijk in het midden/hoog. Echter vond ik de Zensor 3 weer beter klinken dan de Opticon 2. Heel persoonlijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik heb sinds een paar weken een set Dali Zensors 3 op zuilen staan. Deze zijn verbonden aan een Bluesound Powernode 2. (NAD versterker techniek + streaming audio) Heerlijke set!
Ik wil er nog wel een subwoofer bij, maar twijfel tussen een 2e hands Rel q100/200 of een nieuwe Dali E12F / Rel T5 of iets dergelijks. Iemand tips?
Ik wil 2.1 set voor met name stereo muziek en in iets mindere mate weergave van TV geluid.

Ik heb voordat ik ging luisteren wel een budget aangehouden. Dus niet de veel duurdere speakers gaan luisteren. De Zensor 3 vond ik veel ruimer klinken dan de Zensor 1. De Opticon 1 was net als de Zensor 3 erg goed, iets compacter maar wel duurder.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bontje Blauw schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:03:
Ik wil er nog wel een subwoofer bij, maar twijfel tussen een 2e hands Rel q100/200 of een nieuwe Dali E12F / Rel T5 of iets dergelijks. Iemand tips?
SVS SB1000 of BK XXLS400? Om het bij de gesloten modellen te houden aangezien je die zelf ook aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bontje Blauw schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:03:
Ik heb sinds een paar weken een set Dali Zensors 3 op zuilen staan. Deze zijn verbonden aan een Bluesound Powernode 2. (NAD versterker techniek + streaming audio) Heerlijke set!
Ik wil 2.1 set voor met name stereo muziek en in iets mindere mate weergave van TV geluid.

Ik heb voordat ik ging luisteren wel een budget aangehouden. Dus niet de veel duurdere speakers gaan luisteren. De Zensor 3 vond ik veel ruimer klinken dan de Zensor 1. De Opticon 1 was net als de Zensor 3 erg goed, iets compacter maar wel duurder.
Het betreft een stereo-versterker zonder aparte sub-uitgang. Dat beperkt je keuze tot een sub die een high-level (speaker-level) aansluiting heeft. De Dali E12-f valt dus af.

Het hangt een beetje van het muziekgenre af, maar over het algemeen kies je beter voor een gesloten (sealed) model. Afhankelijk van de kamergrootte zou je met een 8", 10" of 12" uit de voeten kunnen. Groter zie ik persoonlijk geen meerwaarde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
De Bluesound Powernode 2 heeft wel een subwoofer uitgang.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verdorie, je hebt gelijk, die had ik over het hoofd gezien, excuses. Met boekenplank speakers kies je dan idd beter voor de sub uitgang. Het tweede deel blijft wel relevant.

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 03-01-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Een 10" of 12" lijkt mij voldoende. Ik heb een jaren '70 tussenwoning. Woonkamer is ca. 3,6 × 8m.
Die SVS SB1000 is lekker compact! En goede specs. Die ga ik eens verder uitzoeken. De BK XXLS400 zie ik nergens te koop staan. Wel is hij groter en heeft meer watts.
Maakt down of front firing nog uit?

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bontje Blauw schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:34:
Een 10" of 12" lijkt mij voldoende.
Ga dan voor de 12". Liever een grotere subwoofer die je wat terug moet zetten qua volume dan een kleiner exemplaar die op zijn tenen moet lopen.
Ik heb een jaren '70 tussenwoning. Woonkamer is ca. 3,6 × 8m.
Hier een jaren 30 tussenwoning. Als je een subwoofer fatsoenlijk afstelt, dus niet vol volume en de crossover op 200 Hz dan valt het met de overlast nog wel mee. Overlast kan je altijd creëren, maar met een goed afgestelde set kan je het zeker ook beperkt houden.
De BK XXLS400 zie ik nergens te koop staan. Wel is hij groter en heeft meer watts.
De Nederlandse importeur is er mee gestopt. Ze komen nog wel relatief vaak tweedehands voorbij, op HT Forum staat er nu weer eentje te koop.
Maakt down of front firing nog uit?
Behoorlijk. Front Fire zie je meer, maar Down Fire is zeker ook niet verkeerd. Qua plaatsing moet je vooral kijken wat het beste uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Die bk kun je gewoon via de fabrikant zelf kopen. Je kunt met PayPal betalen. Levertijd is volgens mij een week.

Downfire liever niet bij een niet-verlijmde houten vloer of laminaat ivm de ruimte eronder. Ook wanneer de sub strak in een hoek komt, ga je beter voor frontfire.

[ Voor 42% gewijzigd door LA-384 op 04-01-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nadeel is dat het niet zo zwart-wit is. Het ligt maar net aan de subwoofer en wat je wilt bereiken.

Sowieso zijn er Down Fire subwoofers met een plateau waar de subwoofer op vast staat en tegenaan staat te blazen. Dan maakt de onderliggende vloer al een stuk minder uit. Dit effect kan je ook zelf bereiken door bijvoorbeeld een (granieten) tegel onder de subwoofer te leggen.

Front Fire is meer richtingsgevoelig doordat je maar één kant op drukt waar Down Fire alle zijdes uit straalt. Juist daardoor kan je door een Down Fire in een hoek te plaatsen behoorlijk laag krijgen doordat je tegen twee zijdes tegen de muur blaast. Er zijn ook mensen die hun Front Fire niet de ruimte in richten, maar juist tegen de mujr. Hangt vooral af van de ruimte, akoestiek en de wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Vanavond komt mijn zwager langs en hij neemt een Rel q100 mee. Dan gaan we eens lekker experimenteren.
Ik heb eiken vloerplanken liggen.
Ben benieuwd....

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik hoor graag wat je bevindingen zijn (ook wat voor vloer je precies hebt, is het parket verlijmd?)

Let wel op dat je voor het beste resultaat de subwoofer op elke luisterpositie opnieuw afstelt. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn in de bluesound, maar blijf bij elke positie aan de knoppen op de sub draaien tot het goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Nu online
Ben er wel uit dat een sub zeer zeker een toegevoegde waarde heeft. :P
Het was even zoeken naar de juiste instellingen, maar daarna was het heerlijk luisteren en ook heel acceptabel voor de buren. Het hoeft van mij ook niet heel hard, maar juist gebalanceerd.
Via LFE aangesloten op de Bluesound Powernode 2.

Mijn vloer is een losliggende eikenplanken vloer, alleen onderling verlijmd. Maar ik merk dat ik een prettige akoestische woonkamer heb. Er ligt een groot vloerkleed en wij hebben stoffen zitmeubelen en gordijnen.

Ik vond wel het geluid veel beter als ik in de Bluesound instelde op "geen sub" Daardoor werden mijn Dali Zensors 3 minder geknepen. Dat gaf in mijn ogen een beter resultaat.

Achteraf bleek het trouwens een Rel Q50 te zijn. Ik had zo'n vermoeden dat hij eerst met sommige muziek iets vertraagd de bas weergaf (lag). Kon ook aan de instellingen liggen wellicht. Met films was het prima geluid. Maar goed, die Q50 is al aardig op leeftijd dus ik ga ervan uit dat nieuwere modellen beter (sneller) zijn geworden.

De sub is een front firing model en wij hadden hem naar de muur gericht.

Al met al weer meer inzichten gekregen. Ook dat de Dali Zensor 3 al redelijke basweergave heeft trouwens.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Fijn om je ervaring te lezen. Als ik het goed heb komt die vertraging door de electronica in de sub. Het duurt even voordat alles er uit komt zeg maar. Soms kun je dit compenseren door de fase aan te passen. Soms kun je ook de afstand van de speakers anders instellen (weet niet of de bluesound dat ook kan), zodat deze net zoveel vertraagd worden en het geheel dus weer gelijk loopt. Zie ook het subwoofer topic onderaan mijn bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 19:35
Ik ben zelf momenteel op zoek naar nieuwe speakers en ben op twee modellen geeindigd na een voorselectie: Focal Aria 936 en Dali Rubicon 6/8. Ik heb ze beide beluisterd op een Arcam AVR750 (Ik neem zelf een Arcam AVR550) en ik vond het een lastige keuze. Puur financieel gezien is het ook niet dezelfde speaker natuurlijk, dit scheelt (als je de 936 vs. de 8 zet inzake woofer-aantal, scheidingsfilters en afmetingen) 1000 euro per speaker. Op andere vlakken (en dat is belangrijker) lijken ze echt beiden erg top te zijn. De Dali Rubicon 6, ondanks een woofer minder, deed niet onder voor de Focal 936. De tweeter in de Dali klonk erg goed en het laag was ook echt aanwezig. In het midden leken vooral achtergrondgeluiden (meeklappen met de muziek, instrumenten op de achtergrond) erg aanwezig te zijn zonder te storen. Op de Focal klonk alles wat vlakker/neutraler; minder gekleurd of zelfs minder warm/smaakvol. Daar bedoel ik dus niet mee MINDER qua genot of kwaliteit, maar, anders. Prijs/kwaliteitsverhouding zijn de Focals duidelijk de winnaar maar prijs is niet het doorslaggevende punt. Ik heb nu een Dali Lektor 6 set staan (en Lektor 1 + Sub + Center), dus ik ben enigszins biased. Toch vond ik de Focal erg aantrekkelijk, zeker voor de prijs/kwaliteitverhouding. Ik krijg over een tijdje een proefplaatsing van de Focal 936, maar ik denk toch dat ik hem vraag om ook een Rubicon 6 of 8 mee te nemen. Ik ben er nog niet uit... Wat voor ons ook wel mee telt is dat de Focals er gewoon erg lekker uit zien; de Rubicons zijn ook mooi maar wat saaier/klassieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vanwaar niet een wat minder dure receiver en dan de rest van het budget in de speakers? Haal je mijn inziens meer mee in huis dan een overgroot deel van het budget in de versterking steken.

Focal staat er wel bekend om een relatief direct geluid. Hoe je het noemt (direct, kil, etc.) hangt per persoon af. De Aria-reeks is wel wat minder dan de vorige Chorus-reeks door een andere ophanging van de tweeter en natuurlijk de nieuwe woofers ten opzichte van de Chorus V (Chorus W is weer een ander verhaal). De nieuwe Dali Opticon wil ik zeker nog wel eens horen met die dubbele tweeter zoals de Rubicon ook heeft. Rubicon heb ik nooit naast een andere speaker gehoord, altijd in een losse ruimte. Andere speakermerk wat ik ook beluisterd heb tezamen met Focal was Monitor Audio, (Gold-serie) moet ook zeker lukken binnen dit budget.

[ Voor 68% gewijzigd door FeaR op 05-01-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 19:35
@Fear: De AVR is specifiek wel gekozen op de functies (Spotify Connect, DTS-HD, Dirac, 4K, het vermogen e.d.), ook om er weer lang mee te gaan doen. Ik kom nu van een NAD T775. Als je hoort met welk gemak de Arcam AVR550 de Focals en Rubicons aanstuurt, dan zit dat gewoon goed. Kortom; de AVR is niet alleen een investering voor nu maar ook op de lange termijn, als ik over een X-aantal jaar weer de speakers wil vervangen. Ik ben begonnen met de Lektor 6 zoals aangegeven, en nu ga ik een stap in kwaliteit omhoog. Zowel met de Focal 936 (1 stap) als met de Rubicons 6/8 (2 stappen) is dit te realiseren, maar de basis (AVR) moet gewoon dik in orde zijn. En ik houd niet van concessies ;)
Zoals ik al zei is budget niet de primaire focus, maar ik hoor wat je zegt. Vandaar dat ik er ook nog niet uit ben of het echt de Focals worden (die ons qua geluid en esthetisch erg goed bevallen), of toch de Rubicon 6/8 (de toch-wel-nog-iets-betere speaker). Ik vind het namelijk ook leuk om elke 5-7 jaar andere speakers aan te schaffen en weer een stap te maken. De Aria reeks wordt geprezen om zijn enorme prestaties t.o.v. de prijs en kan zich makkelijk meten met andere veel duurdere speakers. En het moet ook allemaal in de woonkamer qua plaatsing nog passen en goed overkomen, vandaar ook de proefopstelling. Misschien klinken de Focals wel helemaal niet lekker in onze woonkamer en set-up.
Pagina: 1 ... 9 ... 37 Laatste