Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Ik lees dat de crossover van de bovenste tweeters op 14.000 hz ligt, da's behoorlijk hoog. Mijn gehoor doet dan al niet veel meer. :-) wellicht een verklaring.

Hoor je uit de middelste tweeters ook niks? Die pakken namelijk een breder bereik, daar zou je absoluut iets moeten horen. Wel frappant dat je bei beiden niks hoort en bij je zensor 1's wel. Anders zou je hardware failure kunnen verwachten.

Test je de zensors en opticon naast elkaar? Dus de eene set op a op je versterker en de andere op b? Dat al eens omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De speakers zijn aangesloten zoals te zien op de onderstaande foto. Gewoon redelijk strak op het zilver gedraaid. Inderdaad de Opticons op Speaker A aangesloten en Zensors op Speaker B. Daarna gewoon kanalen A/B aan/uitgezet achtereenvolgens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qXIkQFq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 19:14
Misschien even met de computer een sweep van 20Hz tot 20.000Hz op je speakers afspelen. Dan moet je vrij snel kunnen horen hoe of wat, op de ribbon tweeter na als je eigen gehoor in dat bereik niet zo goed meer is.

edit:
Net even op mijn Ikon 6 geprobeerd.
Met Audacity, menuutje Generate -> Chirp:
Waveform: Sine
Start freq: 20Hz
End freq: 20.000Hz
Start amp: 0.8
End amp: 0.5 (harde hoge tonen zijn niet zo prettig :P)
Interpolation: Logarithmic
Duration 30s

Met die settings begin ik wat te horen na 2,5 a 3 seconde zoals je mag verwachten gegeven het frequentie bereik van de speakers en het gekozen volume op de versterker. En ik blijf dan constant de toon horen met ongeveer hetzelfde volume tot rond de 29 seconde (boven de 15.000Hz wordt het discutabel of je de toon nog hoort of hem nog denkt te horen als je niet met je oor vlak naast de tweeter zit.).
Hoor je ergens een dip in het bereik met je Opticon maar niet met je Zensor is de kans groot dat er wat mis is met je Opticon als je de versterker hebt uitgesloten (A en B aansluitingen omdraaien en kijken of het probleem mee verhuist).

[ Voor 68% gewijzigd door MewBie op 12-01-2017 12:36 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Thanks voor je uitgebreide reactie MewBie!

Ik heb zojuist Audacity gedownload en het experiment zoals je beschrijft gereproduceerd. Ik begin pas na 4.5-5 seconden wat te horen, ook als mijn oor direct naast speakers plaats. Daarna gaat het geluid wel verder op ongeveer constant geluidsniveau, geen dip in het bereik. Ook bij mij verdwijnt de toon na ~29 seconden.

Wat kan ik eruit concluderen dat ik de toon pas ongeveer 2 seconden later dan jou te horen krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Dat je speakers minder laag gaan? Als je de rest hoort, doen ze het dus wel gewoon over het hele bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 19:14
monnick schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:23:
Thanks voor je uitgebreide reactie MewBie!

Ik heb zojuist Audacity gedownload en het experiment zoals je beschrijft gereproduceerd. Ik begin pas na 4.5-5 seconden wat te horen, ook als mijn oor direct naast speakers plaats. Daarna gaat het geluid wel verder op ongeveer constant geluidsniveau, geen dip in het bereik. Ook bij mij verdwijnt de toon na ~29 seconden.

Wat kan ik eruit concluderen dat ik de toon pas ongeveer 2 seconden later dan jou te horen krijg?
Product series OPTICON 5
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 51 - 32,000

Product series IKON 6 MK2
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 39 - 30,000

Het is te verwachten dat je pas later wat hoort als ik als je naar de specs kijkt. Er zijn te veel variabelen om aan te kunnen geven waar het precies door komt, maar het ziet er naar uit dat er dus niks mis is met je speakers. Ik zou gewoon naar de Opticons luisteren en niet meer vergelijken met de Zensors voor de komende weken. Als je daarna nog steeds denkt iets te missen nog eens vergelijken om te kijken wat je dan van de Zensors vindt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Dank MewBie! Lijkt erop of alles inderdaad in orde is; ik ga van mijn Opticons genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Wat je nog kunt proberen - als je het echt niet vertrouwt - is de brug verwijderen en alleen de HF aansluiten. Als je dan wat afspeelt zou je alleen het hoge moeten horen, maar check dan ook de cross-over frequency.

Edit: Volgens mij ondersteunt jouw NAD ook bi-wire (al zal dat waarschijnlijk bi-amp genoemd worden). Dit kun je ook nog proberen en dan de brug verwijderen op de speaker.

[ Voor 28% gewijzigd door timovd op 14-01-2017 10:04 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
We (mijn vrouw) willen wat meer ruimte en dus moeten de grote frontspeakers er uit. Ik wil wel graag bij een 5.0 a 5.1 set blijven, de nieuwe set zal gebruik worden voor het geluid van de TV, voor muziek (radio/CD) en voor het bekijken van films. Uiteraard moet de nieuwe set ook wat beter gaan klinken dan de huidige.

Momenteel gebruik twee Jamo S606 als frontspeakers, twee Jamo S602 als rear speakers een Bose VCS-10 center speaker deze worden aangestuurd door een Onkyo TX-NR609. De rear speakers hangen tegen het plafond aan, kabels zijn in de muur weggewerkt.

Ik zit nu te denken aan Dali Opticon 1 of Dali Zensor 3 als front. Echter twijfel ik of ik de Zensor 3 strak tegen de muur kan hangen. Dit kan met de Opticon 1 wel daar de baspoort daar ontbreekt. Ik weet ook niet hoe deze speakers zich qua geluidskwaliteit onderscheiden van elkaar?

Als rear zal het een Dali Zensor 1 worden, de center speaker een Opticon vokal. De sub mogelijk een KEF Q400 maar deze zal denk ik in een later stadium gekocht worden.

Ook heb ik gekeken naar een oplossing van Teufel, de cubycon een alles-in-1 systeem, iemand hier toevallig ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RE6YGtk.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Michiel193 op 25-01-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik ken die dali boekenplank speakers niet. Advies is om die speakers gewoon te gaan beluisteren. Normaal gesproken zit er nogal een prijsverschil tussen opticon of zensors.

Qua sub wil ik je een tip geven. Die KEF kost bijna € 500. Kijk voor dst geld ook voor een SVS subwoofer (pb1000 bijvoorbeeld). Ik verwacht dat die sub een stuk beter klinkt dan die KEF voor ongeveer dezelfde prijs.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Wat ik hier vaker heb gelezen is dat de zensor 3 niet veel meer biedt dan de zensor 1. De opticon klinkt volgens velen veel beter dan de zensor serie.

Verder wat hulleman ook zegt. Luisteren. Jij bent de enige die de nieuwe speakers kan vergelijken met je oude en oordelen wat beter klinkt. "beter" wordt vaak verward met "anders". De klank is hetgeen bepaald hoe goed een speaker klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Bedankt voor de tips, inderdaad wil ik zeker gaan luisteren naar de verschillende modellen. Echter blijf ik het lastig vinden om het geluid in een uurtje goed te kunnen beoordelen. Zeker gezien de vele toepassingen.

Zodoende wordt de tip voor een svsound subwoofer zeker gewaardeerd. Mogelijk probeer ik de set eerst zonder sub om deze later al dan niet toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:30
nieuwe serie voor Dali, de Spektor. Kom er even niet uit of het de opvolger van de Zensor is, of dat ie daaronder is gepositioneerd. Ziet er wel redelijk hetzelfde uit...

https://www.hifi.nl/artik...albare-Spektor-serie.html

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
caspervc schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:01:
nieuwe serie voor Dali, de Spektor. Kom er even niet uit of het de opvolger van de Zensor is, of dat ie daaronder is gepositioneerd. Ziet er wel redelijk hetzelfde uit...

Gezien de prijzen zou ik zeggen eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
caspervc schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:01:

De lage gevoeligheid van de spektor 1 en 2 vallen wel op. Of valt dat wel mee?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Idd dat zag ik ook:

Spektor 1 83.0 dB
Spektor 2 84.5 dB
Spektor 6 88.5 dB

Zensor 1 86.5 dB
Zensor 3 88.0 dB
Zensor 5 88.0 dB
Zensor 7 90.0 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het lijkt me sterk dat het "problematisch" gaat zijn. De meeste receivers hebben genoeg reserve op normaal volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:09
Gisteren heb ik een set 2e hands Ikon 5 gekocht (niet de mk2). In vergelijking met de Dali 505 set die ik al had staan en mijn Celestion 300 speakers vind ik vooral het hoog erg mooi, door de bandtweeter. Niet zo gek ook, de Celestion heeft een metalen dome tweeter. Ik vind het hoog alleen wel wat overheersen.

Eerst had ik de speakers op mijn Sony versterker aangesloten, waar de 505's nogmaal op aangesloten zijn. Dat was niet zo goede match, het laag kwam niet zo naar voren. Vervolgens heb ik de speakers omhoog gesjouwd en aangesloten op mijn buizenversterker. Het laag was gelijk flink aanwezig, echter na het luisteren van verschillende nummers vind ik de speakers toch wat dun/ielig klinken in het middengebied. Ook doordat het hoog naar mijn gevoel oververtegenwoordigd is. Ik mis wat body.

Mijn twijfelpunt is of ik dit ook ga ervaren bij de ikon 6. Wat is jullie idee hierover? Zou 't 'm in de kastgrootte zitten? De 6 is toch een stuk groter dan de 5.

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 29-01-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-08 15:29
musicfreak schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:18:
Gisteren heb ik een set 2e hands Ikon 5 gekocht (niet de mk2). In vergelijking met de Dali 505 set die ik al had staan en mijn Celestion 300 speakers vind ik vooral het hoog erg mooi, door de bandtweeter. Niet zo gek ook, de Celestion heeft een metalen dome tweeter. Ik vind het hoog alleen wel wat overheersen.

Eerst had ik de speakers op mijn Sony versterker aangesloten, waar de 505's nogmaal op aangesloten zijn. Dat was niet zo goede match, het laag kwam niet zo naar voren. Vervolgens heb ik de speakers omhoog gesjouwd en aangesloten op mijn buizenversterker. Het laag was gelijk flink aanwezig, echter na het luisteren van verschillende nummers vind ik de speakers toch wat dun/ielig klinken in het middengebied. Ook doordat het hoog naar mijn gevoel oververtegenwoordigd is. Ik mis wat body.

Mijn twijfelpunt is of ik dit ook ga ervaren bij de ikon 6. Wat is jullie idee hierover? Zou 't 'm in de kastgrootte zitten? De 6 is toch een stuk groter dan de 5.
Als Dali Ikon 6 bezitter kan ik stellen dat er meer dan genoeg bas aanwezig is. De Dali's zijn wel gevoelig voor de bron. Draai je muziek die tegen het dak is gecomprimeerd dan blijft er waarschijnlijk weinig bas over. (zeg maar de top40 meuk) De speakers hebben basic filters, geen tricks. Probeer eens te experimenteren met verschillende muziek stijlen.

Net even een opname gemaakt voor een maatje waarvan ik de platenspeler heb overgenomen. Het is lastig om het geluid vanuit de ruimte goed op te nemen, het klinkt op video veel holler dan in werkelijkheid.

Kijkje in mijn mancave,
Vinyl: Gregory Porter
Yamaha PF800 platenspeler met Denon DL103M MC element
Schiit Mani pre amp / Yamaha Aventage amp
Dali Ikon 6 speakers

En met oude jazz klinken ze helemaal geweldig, dan komt de ribbon tweeter echt tot z'n recht:

[ Voor 3% gewijzigd door aph3x op 30-01-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
aph3x schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:47:
[...]
Als Dali Ikon 6 bezitter kan ik stellen dat er meer dan genoeg bas aanwezig is. De Dali's zijn wel gevoelig voor de bron. Draai je muziek die tegen het dak is gecomprimeerd dan blijft er waarschijnlijk weinig bas over. (zeg maar de top40 meuk) De speakers hebben basic filters, geen tricks. Probeer eens te experimenteren met verschillende muziek stijlen.
Ga ik doen. Echter moet ik de Ikon 6 eerst nog scoren. :) Ik heb een optie op een set.
Ik heb tot nu toe getest met een aantal goed opgenomen LP's en CD's op de Ikon 5, nog niet helemaal tot mijn tevredenheid zoals ik schreef. Ik hoop dat de 6 een minder dun geluid geeft.
Net even een opname gemaakt voor een maatje waarvan ik de platenspeler heb overgenomen.
Wat leuk gedaan! Heb de Yamaha speler ook even bekeken, vet ding! Tevreden mee, en met de Schiit? Of had je die al? Gregory Porter is ook erg prettig om naar te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Laatst bij een audiozaak de Zensor 7 gehoord op een 3300. Klonk best goed! Deze zijn 429 euro de stuk. Wat raden jullie aan in een prijscategorie íets hoger, laat zeggen; 500-550 de stuk?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
NeFoRcE schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:53:
Laatst bij een audiozaak de Zensor 7 gehoord op een 3300. Klonk best goed! Deze zijn 429 euro de stuk. Wat raden jullie aan in een prijscategorie íets hoger, laat zeggen; 500-550 de stuk?
In de categorie 'open deur' :9 : zelf gaan luisteren in een audiozaak. Een duurdere speaker hoeft niet direct te betekenen dat het voor jou ook beter klinkt en of het zelfs het prijsverschil rechtvaardigt.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Vitamine schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:14:
[...]

In de categorie 'open deur' :9 : zelf gaan luisteren in een audiozaak. Een duurdere speaker hoeft niet direct te betekenen dat het voor jou ook beter klinkt en of het zelfs het prijsverschil rechtvaardigt.
Eens ;) Heb donderdagavond een luistersessie in een hifi zaak. Zal dan ook even e.e.a. beluisteren. Maar voor tips als in; 'ik zou die ook even proberen!', houd ik mij aanbevolen :P

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 07:39
NeFoRcE schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:53:
B&W 684 S2 voor 525,00 PS

edit: sorry zag niet dat ik in het Dali forum zat..

[ Voor 8% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 31-01-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen! Lid sinds 2005, maar lange tijd niet hier geweest.. Maar wel een vraag aan kenners en mensen bekend met hi-fi apparatuur. Althans, bekender dan ik.

Ik ben sinds een paar dagen blije bezitter van een Marantz PM6006 versterker met DALI Zensor 7 speakers.
Allemaal nieuw overigens.

Speakers klinken uitmuntend en de Marantz is zeer fijn in het gebruik. Jammer genoeg viel me vanaf dag 1 al op dat de linker speaker veel luider en feller klinkt. Eerst dacht ik dat dit aan de phono ingang lag en heb als test de L en R omgewisseld. De luidere/fellere sound bleef echter op de linker speaker dus aan de phono ligt het niet.

Vervolgens heb ik aan de achterkant van de versterker de kabels naar de speakers omgewisseld. Oftewel het linker kanaal ging nu naar de rechter speaker maar wel met dezelfde kabel die er al in zat en vice versa. De luidere/fellere sound verplaatste zich nu echter naar de rechter speaker.

Is het een juiste conclusie dat de linker kanaal output van de versterker dus niet goed is? Of misschien wel de rechter omdat die doffer klinkt dan de linker. En dat het dus niet aan de speaker ligt en ook niet aan de bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Inmiddels trotse bezitter van 2 opticon 1's en een opticon vokal deze is thuisgekomen wat groot bevonden. Ik wil nu de versterker in een dichte kast plaatsen. Jullie ervaring met een Ir repeater/verlengstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sinds afgelopen weekeind bezitter van een duo Opticon 6, achter een NAD T758.
Hiervoor hingen er goedkope JVC torentjes aan de NAD, dus dit was wel even wennen.

Tot dusver een superstrakke weergave, over het gehele spectrum. De subwoofer heb ik maar uitgezet, omdat deze niets toevoegt aan de beleving.

Ik heb er wel 1.5mm2 speakerdraad gebruikt, maar gezien de afstand van max 3 meter, heeft dat geen spoed om te vervangen. Iemand ervaring met Bluejeans cable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Volgens mij is een 1,5mm over drie meter voldoende. Ga je met n (veel) duurdere kabel geen winst mee behalen. Dan zou ik het meer voor de looks doen. Maja, hoe vaak kijk je achter je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 07:39
Mayet193 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:06:
Inmiddels trotse bezitter van 2 opticon 1's en een opticon vokal deze is thuisgekomen wat groot bevonden. Ik wil nu de versterker in een dichte kast plaatsen. Jullie ervaring met een Ir repeater/verlengstuk?
Hier staat de NAD ook in een kast samen met de rest van de apparatuur, allemaal aangestuurd met een cheape IR Extender van Aliexpress, werkt top! je hebt een usb poort nodig voor power en dan kan je tot 4 apparaten extenden.

deze heb ik:
https://www.aliexpress.co...c4-44c6-ac4d-921967bd826f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Top bedankt voor je reactie, nu de ingebouwde ir ontvanger op mijn Onkyo nr609 vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik had een goedkope (weet 't merk niet eens meer) en dat werkte voor geen meter. nu dure Marmitek en dat werkt perfect, stuur daar mijn tv mee aan.

ik gebruik de app om mijn receiver aan te sturen.

Overigens heb ik de Ikon 5 MKII: ik vind het juist heerlijke speakers, na calibratie door receiver is 't heerlijk geluid.

soms zou ik wel Ikon6 willen omdat die misschien iets meer body hebben, maar mijn vriendin is erg gecharmeerd van het uiterlijk en formaat (ik ook trouwens, hoef niet groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Hulleman schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:25:
Volgens mij is een 1,5mm over drie meter voldoende. Ga je met n (veel) duurdere kabel geen winst mee behalen. Dan zou ik het meer voor de looks doen. Maja, hoe vaak kijk je achter je speakers.
Eens, daarom heb ik ze ook opnieuw gebruikt. :)
Misschien dat ik ze later nog ga bi-ampen, maar dat heeft totaal geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Heeft er iemand een tip voor een goedkope sub voor bij mijn Dali Zensor serie? Icm een Marantz SR5007. Heb de Vokal met twee Zensor 5 en twee Zensor 1.

Zoek een sub die hier goed bij past maar wil niet meer dan 300€ uitgeven. Wellicht dat ik kan zoeken naar iets wat er goed bij past maar dan tweedehandse advertenties in de gaten kan houden?! Als ik een paar suggesties krijg dan zou ik naar meerdere merken kunnen zoeken.
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
BK, SVS, REL zijn goede merken, dus in de gaten houden.

Groetjes Karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 16:12
Zelf ook de bezitter van een setje Dali Ikon 5mk2.
De bron, maar ook versterker gedeelte is erg belangrijk gebleken bij mij. Een sony str-db940 receiver op direct mode klonk net niet. een NAD receiver klonk al een stuk beter.

Nu een audiolab voorversterker, en de NAD enkel als eindbak. Nog beter.... Enkel nu aangevuld met een Velodyne Spl-800i. Subliem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Smithkj schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:55:
BK, SVS, REL zijn goede merken, dus in de gaten houden.

Groetjes Karel
Bedankt. Heb eens gekeken op MP. Tussen de 300-400€ wel een paar subs gevonden. Weet alleen niet of ze bij mijn Dali 5+1 passen.
Wellicht kennen jullie de betreffende subs.
- Final S220 12 inch klasse D 400€
- Teuffel T2000 299€
- BK XLS-300 PR 350€

Ken ze geen van allen. Begreep dat de BK 400 beter zou moeten passen bij mijn set. Bovenstaande zijn uiteraard vraagprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Subwoofers variëren vooral in prestaties. Eventuele klank verschillen komen door plaatsing en type (gesloten, gepoort, passive radiator, etc). Overigens zijn prestaties ook afhankelijk van plaatsing, althans de prestaties op de luisterpositie, want het zal door de hele kamer anders klinken door reflecties.

Of een subwoofer "past bij speakers" heeft dan eigenlijk meer te maken met of de prestaties aansluiten bij de overige speakers. Bij boekenplankspeakers en vloerstaanders is dat al snel het geval.

De kwaliteit van de subwoofer heeft dan weer te maken met hoe stabiel de volume-output is. Slechte subwoofers zullen veel meer in volume fluctueren bij verschillende frequenties, waardoor je ze eigenlijk nooit goed geplaatst en afgesteld krijgt.

De BK xls-300 PR is een wat ouder, gesloten model (niet meer te koop en waarschijnlijk de voorloper van de xxls400), met een passive radiator aan de onderzijde en een actieve driver aan de voorzijde.

Een kleine zoektocht leert mij dat Final Audio niet meer bestaat. De S220 was een subwoofer van dik €800,- Maar mocht deze defect gaan, dan kan reparatie dus lastig worden.

De Teufel is ook een oudere subwoofer met 2 reflexpoorten aan de onderzijde (dus een gepoord model). Doorgaans kan dit voor wat meer geweld bij films zorgen dan een gesloten model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
LA-384 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:06:
Subwoofers variëren vooral in prestaties. Eventuele klank verschillen komen door plaatsing en type (gesloten, gepoort, passive radiator, etc). Overigens zijn prestaties ook afhankelijk van plaatsing, althans de prestaties op de luisterpositie, want het zal door de hele kamer anders klinken door reflecties.

Of een subwoofer "past bij speakers" heeft dan eigenlijk meer te maken met of de prestaties aansluiten bij de overige speakers. Bij boekenplankspeakers en vloerstaanders is dat al snel het geval.

De kwaliteit van de subwoofer heeft dan weer te maken met hoe stabiel de volume-output is. Slechte subwoofers zullen veel meer in volume fluctueren bij verschillende frequenties, waardoor je ze eigenlijk nooit goed geplaatst en afgesteld krijgt.

De BK xls-300 PR is een wat ouder, gesloten model (niet meer te koop en waarschijnlijk de voorloper van de xxls400), met een passive radiator aan de onderzijde en een actieve driver aan de voorzijde.

Een kleine zoektocht leert mij dat Final Audio niet meer bestaat. De S220 was een subwoofer van dik €800,- Maar mocht deze defect gaan, dan kan reparatie dus lastig worden.

De Teufel is ook een oudere subwoofer met 2 reflexpoorten aan de onderzijde (dus een gepoord model). Doorgaans kan dit voor wat meer geweld bij films zorgen dan een gesloten model.
Bedankt voor de uitleg.

Ja van die Final Audio had ik ook gevonden. Zou idd aardig wat hebben gekost, maar of het goed klinkt en past bij mijn speakers is een ander verhaal. Kan wellicht beter op het advies hier af gaan en wachten totdat er een xxls-400 te koop komt. Die zou er dus wel goed bij passen.

Qua prestaties van andere speakers en toepasbaarheid van sub heb ik wel een zwaardere sub nodig schijnbaar. Dus de Dali e-12 zou er beter bij passen dan de e-9 begreep ik omdat de Zensor 5 minder diepe bas hebben dan de Zensor 7.
Als ik het hier goed begrepen heb tenminste.
Verder heb ik er totaal geen verstand van 😉
Ik moet het dus echt hebben van gegarandeerde matches door tips in dit forum. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb sinds vandaag een setje Ikon 6 speakers in m'n bezit. De Ikon 5 vond ik in het middelgebied wat dun klinken. De 6 heeft daar totaal geen last van. Op mijn buizenversterker vond ik het laag echter niet strak genoeg, gek genoeg deden ze het een stuk beter op een oude Kenwood versterker, type KA-1010. Had 'm daarvoor al op een Sony TA-FE370 aangesloten. In vergelijking met de Kenwood leek er bij deze versterker een soort sluier over het geluid te liggen, het geluid werd wat te warm. Ik krijg het idee dat de Ikon gebaad is bij een fris klinkende versterker zoals de Kenwood.

Die Kenwood is echter al wat ouder, en ik ben benieuwd welke versterker de Ikon bezitters hier op hun speakers hebben aangesloten. Stiekum lijkt de NAD D3020 me wel erg interessant, maar ik ben niet zo bekend met de klankkleur van NAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:54
Ik vond zelf de combinatie NAD en Dali speakers sowieso erg prettig, en meerdere audiofielen (lees; verkopers in audiozaken) waren dit met me eens. Ik heb er ook jaren plezier van gehad. Ik had echter geen Ikons dus ik kan dat niet beoordelen, en dan nog is elke speaker anders natuurlijk.
Ik heb ook nog nooit een versterker gehad die voordeliger was in euro's dan al één van mijn speakers :)
Ik weet dus niet of dat een goede combinatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
opa_paul schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:01:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Ja van die Final Audio had ik ook gevonden. Zou idd aardig wat hebben gekost, maar of het goed klinkt en past bij mijn speakers is een ander verhaal. Kan wellicht beter op het advies hier af gaan en wachten totdat er een xxls-400 te koop komt. Die zou er dus wel goed bij passen.

Qua prestaties van andere speakers en toepasbaarheid van sub heb ik wel een zwaardere sub nodig schijnbaar. Dus de Dali e-12 zou er beter bij passen dan de e-9 begreep ik omdat de Zensor 5 minder diepe bas hebben dan de Zensor 7.
Als ik het hier goed begrepen heb tenminste.
Verder heb ik er totaal geen verstand van 😉
Ik moet het dus echt hebben van gegarandeerde matches door tips in dit forum. Vandaar.
Die e12 kost dik €500. Voor dat geld zou ik kijken naar een dedicated merk voor subwoofers. SVS en BK geven (verwacht ik) voor hetzelfde geld heel wat meer subwoofer dan Dali. De SVS-PB1000 kost € 550 en is echt n mooi ding als subwoofer (heb em ook *O* ). Die SVS is n 10" gepoorte sub met 300w klasse D versterker (piek op 700w). Die dali e12 een 12" gesloten(?) sub met n 170w klasse D versterker. Vermogen is niet alles, maar ik verwacht wel dat de PB1000 een heel wat deftiger laag kan weergeven dan de dali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Hulleman schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:42:
[...]

Die e12 kost dik €500. Voor dat geld zou ik kijken naar een dedicated merk voor subwoofers. SVS en BK geven (verwacht ik) voor hetzelfde geld heel wat meer subwoofer dan Dali. De SVS-PB1000 kost € 550 en is echt n mooi ding als subwoofer (heb em ook *O* ). Die SVS is n 10" gepoorte sub met 300w klasse D versterker (piek op 700w). Die dali e12 een 12" gesloten(?) sub met n 170w klasse D versterker. Vermogen is niet alles, maar ik verwacht wel dat de PB1000 een heel wat deftiger laag kan weergeven dan de dali.
Bedankt voor je reactie.
Het is sinds gisteren een Jamo d8sub geworden. Dubbele woofer met 1200max Watt en 400RMS
Ongelofelijk dik geluid. Kan de buren even een maand niet aankijken. (Nieuwprijs 2100€ Deense High End)
Heb 'm vanmiddag met Audyssey afgesteld.
Tja, staat maar op 10-15% open en nog dempt de versterker 'm tot -5,5. (Oh oh)
Waar ik al bang voor was, toch een overkill aan kwaliteit en vermogen. Toch klinkt het super. Heb de Marantz correctie zelf aangepast tot -0,5 bij muziek en -2,5 bij film. Toch iets meer power. Toch jammer dat ik >80% van het vermogen niet gebruik, maar dat kan echt niet haha.
Heb de Zensor 5 afgekapt op 80Hz. 60 zou ook nog kunnen, maar dit lijkt me prima.
Hoop studie hoor. Maar leuke hobby. Toch is het verleidelijk morgen aan de level/gain knop te draaien en alles weer te overrulen tot dikke vette trillende muren haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:15:
Ik vond zelf de combinatie NAD en Dali speakers sowieso erg prettig, en meerdere audiofielen (lees; verkopers in audiozaken) waren dit met me eens.
Absoluut mee eens.
Opticon 6 gepaard met Marantz of Denon deed me vrij weinig, tot er een NAD voor in de plaats kwam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat is goed om te weten, ik zit ook te twijfelen of ik m'n speakers of m'n receiver moet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LA-384 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:17:
Dat is goed om te weten, ik zit ook te twijfelen of ik m'n speakers of m'n receiver moet upgraden.
Al blijft het afhankelijk van je setup is het antwoord eigenlijk bijna altijd: Luidsprekers. Daar zitten de echt grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hann1BaL schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:36:
Al blijft het afhankelijk van je setup is het antwoord eigenlijk bijna altijd: Luidsprekers. Daar zitten de echt grote verschillen.
Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar aangezien ik bij aankoop nooit ben gaan luisteren, bekruipt mij nog altijd het gevoel dat er meer uit m'n speakers gehaald kan worden.

NAD heeft volgens mij gewoon een degelijke voeding, zodat alle kanalen een stabiele stroomvoorziening hebben en daardoor mogelijk strakker/beter presteren. Ik twijfel altijd of m'n denon 2113 wel zo stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

NAD geeft het vermogen een stuk conservatiever op dan de meeste andere merken. 7 x 60 Watt is bij NAD gewoon waar merken als Denon, Onkyo, Marantz, et cetera vooral stunten met 7 x 150 Watt (of nog meer als het even kan). Onder de streep zal het elkaar niet veel ontlopen. Stabiele voeding klinkt leuk maar ik heb hier nooit verschil gemerkt met twee eindversterkers met plenty ruimte om vermogen op te nemen (aparte stroom groep voor audio) en te verwerken (1500 Watt opgenomen voor 2 x 300 Watt max te leveren).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
Ik wil binnenkort de zensor speakers kopen.

2x Zensor 7
2x Zensor 1
1x Zensor Vokal
Marantz SR5011

Maar ik zit erg te twijfelen over de sub. Ik wil graag de E-12F maar als ik zo puur naar de specificaties kijk en een beetje rondsurf raden veel mensen de SVS PB-1000 aan. Omdat deze dan lager zou gaan dan de Dali en veel meer vermogen heeft. maar de SVS is 10 inch en de dali 12 inch.

Ik ben erg benieuwd naar of de Dali mijn woonkamer goed kan vullen en wat de voor en nadelen zijn van beiden subs. ik ben erg benieuwd of er andere zijn die deze beslissing moesten maken en wat ze uiteindelijk hebben genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Al langere tijd ben ik aan het oriënteren voor een set Dali speakers.

De 1e luister ervaring was bij Hifi Klubben in Almere waar ik voor de Zensor 5 kwam, eenmaal binnen zag ik dat deze zo klein waren tov mijn hoge bank dat dit nooit ging werken. Dan toch maar de Zensor 7 luister maar.

Prima speakers maar ik mis toch een hoop body en punch in het laag, met een e12 sub wordt dit goed recht getrokken maar ik ben niet verkocht.

De verkoper stelt voor om de Opticon LCR te beluisteren in combinatie met een e9 sub. Wat een fantastische klank komt hieruit, en icm met een sub een absolute aanrader.

Een paar dagen later besloten om richting Hifi Klubben in Amsterdam te gaan om weer de LCR icm met een sub te beluisteren. Klinkt weer fantastisch, toch raadt de verkoper mij aan om qua budget toch even te gaan kijken naar de Opticon 6.

Wat eens zuilen, een prachtig geluid in combinatie met de NAD t748, het maakt een aub compleet overbodige. Uiteindelijk ruim binnen het budget een perfecte set gescoord en vandaag opgehaald bij Smits in Arnhem:

2x Dali Opticon
NAD t478 v2
4-wired bekabeling voor eventueel bi-amped draaien
€1850 totaal

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:54
Veel plezier met de Opticon 6 (mooi!) en de NAD T748 (ook erg nice).
Begrijp ik goed dat je nu geen center en sub hebt, maar gewoon een 2.0 set?
Afhankelijk van je wensen heb je geen sub nodig inderdaad, met name voor muziek. Veel mensen zweren bij puur luistergenot met een 2.0 set-up.
Ik heb zelf de sub wel meespelen met stereo muziek; ze voegt net even dat laag toe; heel subtiel.
Voor films vind ik een sub echt wat toevoegen.

• Gravit0n
  • Niet online
midego schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:00:
Al langere tijd ben ik aan het oriënteren voor een set Dali speakers.

De 1e luister ervaring was bij Hifi Klubben in Almere waar ik voor de Zensor 5 kwam, eenmaal binnen zag ik dat deze zo klein waren tov mijn hoge bank dat dit nooit ging werken. Dan toch maar de Zensor 7 luister maar.

Prima speakers maar ik mis toch een hoop bodylotion en punch in het laag, met een e12 sub wordt dit goed recht getrokken maar ik ben niet verkocht.

De verkoper stelt voor om de Opticon LCR te beluisteren in combinatie met een e9 sub. Wat een fantastische klank komt hieruit, en icm met een sub een absolute aanrader.

Een paar dagen later besloten om richting Hifi Klubben in Amsterdam te gaan om weer de LCR icm met een sub te beluisteren. Klinkt weer fantastisch, toch raadt de verkoper mij aan om qua budget toch even te gaan kijken naar de Opticon 6.

Wat eens zuilen, een prachtig geluid in combinatie met de NAD t748, het maakt een aub compleet overbodige. Uiteindelijk ruim binnen het budget een perfecte set gescoord en vandaag opgehaald bij Smits in Arnhem:

2x Dali Opticon
NAD t478 v2
4-wired bekabeling voor eventueel bi-amped draaien
€1850 totaal
Ik zit ook te twijfelen om ze te bi-ampen, erg benieuwd naar je ervaring.
Verder heerlijke luidsprekers om naar te luisteren!

• Hann1BaL

Hann1BaL

jackzonztyl schreef op zondag 19 februari 2017 @ 01:32:
Ik wil binnenkort de zensor speakers kopen.

2x Zensor 7
2x Zensor 1
1x Zensor Vokal
Marantz SR5011

Maar ik zit erg te twijfelen over de sub. Ik wil graag de E-12F maar als ik zo puur naar de specificaties kijk en een beetje rondsurf raden veel mensen de SVS PB-1000 aan. Omdat deze dan lager zou gaan dan de Dali en veel meer vermogen heeft. maar de SVS is 10 inch en de dali 12 inch.

Ik ben erg benieuwd naar of de Dali mijn woonkamer goed kan vullen en wat de voor en nadelen zijn van beiden subs. ik ben erg benieuwd of er andere zijn die deze beslissing moesten maken en wat ze uiteindelijk hebben genomen?
Ik heb dezelfde set, met de E-12F en de Marantz SR6008.
Ik heb een woonkamer van 9 x 5 m en wordt prima gevuld met deze set. De Sub staat op misschien 20% van zn max.

Er is misschien een ander idee wat je in gedachte moet houden: Vaak kun je met een set een mooie prijs bedingen als je alles in 1 keer koopt. Ik in ieder geval wel waardoor ik dus niet elders naar een sub ging zoeken. Toch ook iets om in gedachte te houden.

• jackzonztyl
Hann1BaL schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:17:
[...]

Ik heb dezelfde set, met de E-12F en de Marantz SR6008.
Ik heb een woonkamer van 9 x 5 m en wordt prima gevuld met deze set. De Sub staat op misschien 20% van zn max.

Er is misschien een ander idee wat je in gedachte moet houden: Vaak kun je met een set een mooie prijs bedingen als je alles in 1 keer koopt. Ik in ieder geval wel waardoor ik dus niet elders naar een sub ging zoeken. Toch ook iets om in gedachte te houden.
Ik denk idd. dat ik het op deze manier ga doen. En misschien later een sub erbij nemen als het niet voldoende is. alleen wat ik dan jammer vind is dat die niet zo heel laag gaat en dat het ook wat meer kost dan bijv andere subs in de zelfde prijs klasse die iets meer vermogen en lager kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

jackzonztyl schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Ik denk idd. dat ik het op deze manier ga doen. En misschien later een sub erbij nemen als het niet voldoende is. alleen wat ik dan jammer vind is dat die niet zo heel laag gaat en dat het ook wat meer kost dan bijv andere subs in de zelfde prijs klasse die iets meer vermogen en lager kunnen.
Met later een sub kun je natuurlijk geen package deal meer sluiten. Ik vind de sub wel echt meerwaarde hebben. Waarom laat je geen prijs maken met en zonder sub :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
jackzonztyl schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:57:
[...]

Subs van luidsprekermerken zoals Dali, B&W, focal etc vind ik altijd behoorlijk aan de prijs. De Klipsch sw 115 is dan wel weer een uitzondering op de regel. Ik heb em nooit gehoord, maar het is een sub met een 15" woofer en een bak vermogen. Die grote woofer kan veel output geven. Hij is dan ook behoorlijk aan de maar. De klipsch kost € 550 en is qua specs heel wat indrukwekkender dan de Dali subs.

Bij een sub is het belangrijk dat ie geen pieken en dalen in volume laat zien bij de verschillende frequenties. Dus een mooi strakke lijn. Pieken in volume geven dat irritante gebonk en gedreun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
Hulleman schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:11:
[...]

Subs van luidsprekermerken zoals Dali, B&W, focal etc vind ik altijd behoorlijk aan de prijs. De Klipsch sw 115 is dan wel weer een uitzondering op de regel. Ik heb em nooit gehoord, maar het is een sub met een 15" woofer en een bak vermogen. Die grote woofer kan veel output geven. Hij is dan ook behoorlijk aan de maar. De klipsch kost € 550 en is qua specs heel wat indrukwekkender dan de Dali subs.

Bij een sub is het belangrijk dat ie geen pieken en dalen in volume laat zien bij de verschillende frequenties. Dus een mooi strakke lijn. Pieken in volume geven dat irritante gebonk en gedreun.
Wauw even de specs erbij gepakt en dit ziet er wel heel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
jackzonztyl schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:25:
[...]

Wauw even de specs erbij gepakt en dit ziet er wel heel goed uit!
Ja klopt, moet wel een geweld geven! Ik kan em hier qua ruimte niet lekker kwijt en ben dus gegaan voor een SVS PB1000. Die sub geeft een mooi laag en presteert beter dan een Dali sub voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
Ik heb samen met de Dali opticon 6 gekozen voor een Rel T5. Deze vond ik toen erg strak klinken en een goed formaat. Ook kon ik deze voor een mooie prijs menemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Luister vanaf verleden jaar mei Dali opticon 6, Opticon vokal Center-luidspreker en achter de zensor 1 met een Maranz SR7010 Surround receiver.

Zaterdag jl de Dali sub e-12 f gekocht. Heel bewust voor deze sub gekozen om het bij dezelfde fabrikant te houden. Immers heeft iedere merk zo zijn eigen geluid.

Na drie dagen luisteren afstellen middels Audyssey de voor mij ideale instellingen gevonden. Belangrijkste uitgangspunt een zuiver weergave van contra bas maar ook high tech muziek moet er strak uitkomen. Gebuikte muziek als referentie. Chet Baker, Yellow, Nora Jones, Amos Lee, Kovacs, Matt Dusk, Joe Bonamassa, London Grammar en Paco de Lucia em er maar een paar te noemen :)

Kwam op de volgende crossover waarde voor stereo (2channel) 60 , Multi channel/dolby front 60, center 60 en rear 90.
De sub afgesteld met Audyssey op 74db.

Met deze instellingen strakke bas partijen zonder gebonk over een zeer uiteenlopend scala muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Het instellen van de sub op 74db is alleen mogelijk met XT32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Hulleman schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:28:
Het instellen van de sub op 74db is alleen mogelijk met XT32?
Wellicht zijn er andere systemen.

Zelf gebruik ik Audyssey MultEQ® XT32 standaard op de Marantz receiver. Werkt simpel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:50
Ik ben voor mijn woonkamer van 6x8 meter (4,5 meter hoog, houten vloer en plafond) op zoek naar een nieuwe home cinema set. Na bij Hi-Fi Klubben te zijn geweest is mij een combinatie van Dali + Denon Heos aangeraden. Waarom? Ik wil surround sound, maar ook draadloze rears (ik wil geen kabels trekken tot achter de bank). De nieuwe versterker van Denon - de Heos AVR - kan zowel draadloos als bedrade speakers aansturen. Mijn budget is zo'n 2.500 euro en het idee is nu als volgt:

- Denon Heos AVR versterker (1000 euro)
- 1x Dali Zensor Vokal center speaker (290 euro)
- 2x Dali Zensor 3 front speaker (420 euro)
- 2x Denon Heos 3 rear speakers (690 euro)
- 1x Dali Sub E-9 F (520 euro) óf Denon Heos Subwoofer (700 euro)
(ja ik moet dus wel een beetje pakketkorting krijgen >:) )

Wat ik me afvraag:
- is het handig deze merken te combineren?
- welke subwoofer is aan te raden? Vind het wel fijn dat de Heos subwoofer draadloos is, zo kan ik deze ook ver van de versterker plaatsen (wil hem naast de bank, bij de rears). Maar ik heb ook gehoord dat de Dali sub is afgestemd op Dali speakers.

Of heeft iemand betere ideeën? Sonos-achtig gebruiksgemak staat bij mij hoog in het vaandal, maar de geluidskwaliteit van Sonos vind ik niet goed. Bose en Bluesound ondersteunen met hun draadloze varianten geen surround sound, dus die vallen ook af. Het is juist deze nieuwe versterker van Heos die draadloos surround kan aansturen.

[ Voor 9% gewijzigd door mrwiggs op 22-03-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Snooby schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:26:
Wat ik me afvraag:
- welke subwoofer is aan te raden? Vind het wel fijn dat de Heos subwoofer draadloos is, zo kan ik deze ook ver van de versterker plaatsen (wil hem naast de bank, bij de rears). Maar ik heb ook gehoord dat de Dali sub is afgestemd op Dali speakers.

Of heeft iemand betere ideeën? Sonos-achtig gebruiksgemak staat bij mij hoog in het vaandal, maar de geluidskwaliteit van Sonos vind ik niet goed. Bose en Bluesound ondersteunen met hun draadloze varianten geen surround sound, dus die vallen ook af. Het is juist deze nieuwe versterker van Heos die draadloos surround kan aansturen.
Door te luisteren kun je zeggen of je de combinatie mooi vindt klinken, dat is voor iedereen persoonlijk en kan niemand voor je bepalen anders dan jijzelf. :)

Qua sub is het afhankelijk van wat je zelf wilt (zie punt 1), maar ook de plaatsing is belangrijk.
Weet je nu al dat met de sub naast je bank het beste resultaat krijgt? Ook hier kom je alleen achter door te testen en te luisteren, dit kun je op voorhand niet zeggen, omdat van elke ruimte de akoestiek anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Snooby schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:26:
Ik ben voor mijn woonkamer van 6x8 meter (4,5 meter hoog, houten vloer en plafond) op zoek naar een nieuwe home cinema set. Na bij Hi-Fi Klubben te zijn geweest is mij een combinatie van Dali + Denon Heos aangeraden. Waarom? Ik wil surround sound, maar ook draadloze rears (ik wil geen kabels trekken tot achter de bank). De nieuwe versterker van Denon - de Heos AVR - kan zowel draadloos als bedrade speakers aansturen. Mijn budget is zo'n 2.500 euro en het idee is nu als volgt:

- Denon Heos AVR versterker (1000 euro)
- 1x Dali Zensor Vokal center speaker (290 euro)
- 2x Dali Zensor 3 front speaker (420 euro)
- 2x Denon Heos 3 rear speakers (690 euro)
- 1x Dali Sub E-9 F (520 euro) óf Denon Heos Subwoofer (700 euro)
(ja ik moet dus wel een beetje pakketkorting krijgen >:) )

Wat ik me afvraag:

Kijk eens in 'het grote subwoofer topic'
Dat heeft mij veel geholpen bij de keuze voor de Dali of een andere sub. De e-12 schijnt redelijk te zijn maar voor die prijs heb je zeker wel een betere. De svs-1000 schijnt echt heel goed te zijn. (Scroll daar even door de laatste pagina en ze geven er zat tips. Wil het gerust voor je opzoeken, maar je moet het zelf toch ff lezen.) Er stond ook iets over een goedekopere REL sub die meer zou bieden.

Zeker in combinatie met de Zensor 3 zou ik voor een goede sub gaan. Ik heb bij mijn 5's al echt een goede sub nodig. Laat staan bij de 3. Luister je veel muziek in stereo? Want dan zijn die 3's wel minder hè?! Dus als je nou een mooie sub hebt die je echt goed instelt, dan kan je wel een hele mooie set hebben!

Ow zie nu dat je voor de e-9 wilt gaan. Dat moet je echt niet doen hoor. Die is veel te licht voor jouw kamer en voor jouw set!
Lees de openingstekst in het bovengenoemde topic eens. Daar legt hij uit waarom je dit niet moet doen!
Koop anders een tweedehandse sub die wel klasse D is en een basis voor je set biedt! De kwaliteit van de sub is heel belangrijk in je set. Zeker bij boxen die zelf weinig laag hebben.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:50
Gravit0n schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:38:
[...]
Qua sub is het afhankelijk van wat je zelf wilt (zie punt 1), maar ook de plaatsing is belangrijk.
Weet je nu al dat met de sub naast je bank het beste resultaat krijgt? Ook hier kom je alleen achter door te testen en te luisteren, dit kun je op voorhand niet zeggen, omdat van elke ruimte de akoestiek anders is.
Dat weet ik inderdaad niet, maar daarom leek het me wel fijn om hem draadloos te hebben. Even wat reviews van de Heos subwoofer maar afwachten dan..
opa_paul schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:40:
[...]
Ow zie nu dat je voor de e-9 wilt gaan. Dat moet je echt niet doen hoor. Die is veel te licht voor jouw kamer en voor jouw set!
Lees de openingstekst in het bovengenoemde topic eens. Daar legt hij uit waarom je dit niet moet doen!
Koop anders een tweedehandse sub die wel klasse D is en een basis voor je set biedt! De kwaliteit van de sub is heel belangrijk in je set. Zeker bij boxen die zelf weinig laag hebben.
Succes!
Thanks voor de tip; ik lees inderdaad veel goede verhalen over de SVS. Denk dat ik even ga kijken of ik ergens de PB-1000 kan gaan luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Snooby schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:33:
[...]

Dat weet ik inderdaad niet, maar daarom leek het me wel fijn om hem draadloos te hebben. Even wat reviews van de Heos subwoofer maar afwachten dan..

[...]

Thanks voor de tip; ik lees inderdaad veel goede verhalen over de SVS. Denk dat ik even ga kijken of ik ergens de PB-1000 kan gaan luisteren!
Ps, mij interesseert het ook niets waar mijn sub het beste staat hoor! Ik had twee opties om m neer te zetten en zo probeer ik er het beste van te maken! Moet ook rekening hebben met de WAF. Haha.

Dus heb m ingesteld op de plek waar ik wilde. Gaat prima met Audyssey en wat afstellen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Ik twijfel over de upgrade van mijn receiver, nu een Onkyo nr609 mogelijke vervanger een denon 4300. Deze denon heeft een vermogen van 125watt per kanaal terwijl Dali voor mijn opticon 1 speakers een receiver adviseert tussen de 25 en 100 Watt is dit schadelijk voor speakers en of versterker?

[ Voor 163% gewijzigd door FeaR op 06-04-2017 17:13 . Reden: My bad, dacht dat het een crosspost was. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Kan prima hoor. Verschil tussen 4 en 8 Ohm etc. Wat zoek je in de 4300 dat je niet vindt in een goedkoper model? De 4300 lijkt me overkill voor de Opticon 1, tenzij je later eens flink wilt investeren in speakers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Mayet193 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:26:
Ik twijfel over de upgrade van mijn receiver, nu een Onkyo nr609 mogelijke vervanger een denon 4300. Deze denon heeft een vermogen van 125watt per kanaal terwijl Dali voor mijn opticon 1 speakers een receiver adviseert tussen de 25 en 100 Watt is dit schadelijk voor speakers en of versterker?

[MBR]Probeer het centraal te houden in Mayet193 in "Twijfel nieuwe receiver Denon X3300W of X4300W"[/]
Liever een te hoog wattage, dan te weinig.
Luidsprekers gaan dood van distortion en clipping, niet van een te hoog wattage. :)

Een krachtige versterker hoeft minder moeite te doen om een bepaald volume te produceren uit je luidsprekers, dan een kleine, welke misschien wel voluit moet werken, en zijn signaal meer vervormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Gravit0n schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:37:
[...]
Liever een te hoog wattage, dan te weinig.
Luidsprekers gaan dood van distortion en clipping, niet van een te hoog wattage. :)

Een krachtige versterker hoeft minder moeite te doen om een bepaald volume te produceren uit je luidsprekers, dan een kleine, welke misschien wel voluit moet werken, en zijn signaal meer vervormt.
In theorie klopt het verhaal alleen ga je dergelijke vermogens nooit in de gemiddelde huiskamer gebruiken. In een huiskamer heb je aan een paar Watt al meer dan genoeg. Zelfs bij speakers met een gemiddeld wat lager liggende gevoeligheid zoals de genoemde Dali. Daarbij is het verschil op top van de hedendaagse reciever zo klein dat je het op gehoor toch niet merkt. Als in dat als je een AVR-X3300 vol open moet zetten dat het met een AVR-X4300 ook moet. Als de AVR-X3300w vol open staat wordt er - puur kijkende naar specs - 105 Watt per kanaal naar de speaker gestuurd. De AVR-X4300h maakt daar 125 Watt van. Dat zijn verschillen die je niet eens merkt. Je zal van 105 Watt naar 210 Watt moeten gaan om 3dB er bij te krijgen en dan hebben we het nog over een waarde die het menselijk oor opvat als net iets harder. De stap om echt merkbaar luider te gaan ga je niet halen met een receiver, dan moet je echt naar de honderden zo niet duizenden Watts. Maar nogmaals, dat is niet nodig in de huiskamer. Een hogere serie receiver haalt zijn meerwaarde uit andere aanwezige opties als een hogere versie van Audyssey of meer HDMI ingangen, niet omdat er wat meer vermogen geleverd wordt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.wijnstok
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-04-2017
Beste mensen,

Ik heb sinds februari twee Dali opticon-8 speakers aangesloten op mijn NAD C340. De stereo versterker is een oudje, maar kan max. 2x130 watt bij 4 ohm leveren. Laat ik zeggen, dit is een heel fijne combinatie. De opticons doen het zo ongelooflijk lekker. Dali heeft in mijn optiek een klasse speaker gemaakt. Tip: als je Yello Touch luistert is dat een muzikaal feest. Hiervoor had ik Pied Pipers, zeker geen spijt van. :)
Groeten, Rob

Oh ja, ik las dat er nog een discussie over de spikes was. Ik heb de spikehouders aangebracht en ipv de spikes zelf aan te brengen heb ik twee viltjes per houder eronder geplakt. (eiken vloer) Zodoende zijn de bijna 40kg zware jongens makkelijk te verplaatsen. Geen negatief effect op het geluid, zover ik dat kan beoordelen. Subwoofer totaal overbodig met deze speakers.

[ Voor 28% gewijzigd door Rob.wijnstok op 09-04-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09

Chris van der G

Tailchakra

Goede.....middag! Er is een grote kans dat ik strakjes bij de Dali familie hoor. Momenteel heb ik een JAMO set maar die ga ik binnenkort te koop zetten omdat ik namelijk mijn ogen gericht heb op wat kleinere speakers (nu vloerstaanders). Ik heb een 25m2 woonkamer, dus zullen wat kleinere speakers denk ik iets beter ogen.

Echter zit ik hier met iets in mijn maag, hoe voelen de Dali Zensor 1's aan tegenover de Wharfedale Diamond 10.1's? Ik ga komend weekend rondneuzen waar ze ze beide hebben en waar ik ze beide kan beluisteren. Ik vind het beide esthetisch gezien echt hele mooie speakers. Vooral de Wharfedales in Rosewood.

Een subwoofer is na veel lezen mogelijk niet nodig, we luisteren vooral muziek en kijken vooral series op niet al te hoog geluidsniveau in verband met het feit dat ik in een appartement woon (maar echte speakers klinken natuurlijk op laag niveau ook heerlijk). Die film die ik eens in de zo vaak kijk hoeft niet perse met heel wat geweld, of hebben jullie meer van; wat extra kracht zou niet verkeerd zijn? Mijn nu toch al een paar jaar oude Denon AVR-X1000 komt eraan te hangen.

Ik sta te popelen om mijn vriendin een keer mee te slepen om te beluisteren!

[ Voor 3% gewijzigd door Chris van der G op 20-04-2017 15:01 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Chris van der G schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:00:
Goede.....middag! Er is een grote kans dat ik strakjes bij de Dali familie hoor. Momenteel heb ik een JAMO set maar die ga ik binnenkort te koop zetten omdat ik namelijk mijn ogen gericht heb op wat kleinere speakers (nu vloerstaanders). Ik heb een 25m2 woonkamer, dus zullen wat kleinere speakers denk ik iets beter ogen.
Het voordeel van boekenplank model speakers, is dat ze wat goedkoper zijn en je daardoor voor eenzelfde budget een klasse of model hoger kunt kiezen, wat vaak mooier geluid geeft. Een nadeel van boekenplank speakers is dat deze moeilijker te positioneren zijn. Voor het mooiste geluid staat de tweeter op oorhoogte of net erboven. Dat betekent meestal ophangen of speakerstands. Niet alle speakers zijn geschikt om op te hangen. Een center speaker is te overwegen als de frontspeakers noodgedwongen ver uit elkaar komen te staan. Het zal spraak in alle gevallen verduidelijken.
Echter zit ik hier met iets in mijn maag, hoe voelen de Dali Zensor 1's aan tegenover de Wharfedale Diamond 10.1's? Ik ga komend weekend rondneuzen waar ze ze beide hebben en waar ik ze beide kan beluisteren. Ik vind het beide esthetisch gezien echt hele mooie speakers. Vooral de Wharfedales in Rosewood.
Maakt het uit hoe ze aanvoelen? De meesten zetten de speakers neer en blijven er verder vanaf. Ik heb zelf de dali zensor 1, de bekasting voelt als hout, de grille als stof en de punten zijn puntig, bij voorkeur niet je oog stoppen :+
Een subwoofer is na veel lezen mogelijk niet nodig, we luisteren vooral muziek en kijken vooral series op niet al te hoog geluidsniveau in verband met het feit dat ik in een appartement woon (maar echte speakers klinken natuurlijk op laag niveau ook heerlijk). Die film die ik eens in de zo vaak kijk hoeft niet perse met heel wat geweld, of hebben jullie meer van; wat extra kracht zou niet verkeerd zijn? Mijn nu toch al een paar jaar oude Denon AVR-X1000 komt eraan te hangen.

Ik sta te popelen om mijn vriendin een keer mee te slepen om te beluisteren!
Je moet een subwoofer zien als een losse speaker, die eigenlijk alleen bij muziek een verlengstuk is van de bestaande speakers. Als je films of series met een surround geluidsspoor kijkt, geeft de subwoofer ook het 0.1 signaal weer. Zonder subwoofer wordt dit over de bestaande speakers gemixt, maar deze kunnen dit 9 van de 10 keer niet zo goed weergeven als een subwoofer, zeker de kleinere boekenplank speakers hebben hier moeite mee. Zelfs een simpele subwoofer zal het effect aanzienlijk versterken, maar een simpele subwoofer is zelden een goede toevoeging. In mijn ogen is het wonen in een appartement geen reden om niet voor een subwoofer te kiezen. Mits je een kwalitatieve subwoofer neemt en ook wat aandacht besteed aan plaatsing en afstelling, dan hoeven buren er totaal geen last van te hebben, misschien nog zelfs minder dan van speakers die niet optimaal geplaatst zijn.

Mijn advies, neem je vriendin mee, luister alles wat binnen budget ligt en trek samen conclusies. Vrouwen willen aanvankelijk bijna altijd iets elegants, maar als ze horen wat de verschillen kunnen zijn, zullen ze vaak water bij de wijn willen doen. Uiteindelijk kies je speakers meestal om het geluid, niet om het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09

Chris van der G

Tailchakra

Het eerste stuk valt gelukkig mee, wij hebben een relatief hoog televisie meubel. Ook heb ik in de andere kamer momenteel "verzetbare voetstukjes" die je schuin omhoog kunt instellen naar eigen wil, was een leuk DIY projectje. Dit zorgt ervoor dat de tweeters iets meer tot hun recht komen wanneer zij laag staan maar iets naar boven gericht staan.

Met het "aanvoelen" bedoelde ik uiteraard in mijn oren, vandaar dat ik een x ergens langs wil gaan waar ze ze beide hebben. Dan kan ik ze lekker vergelijken.

Wat een subwoofer doet en is weet ik uiteraard, echter weet ik de weergave van deze speakers absoluut (nog) niet. Woofer is sowieso iets waar ik pas later naar kijk, maar aangezien het "de bass weergave is wat laag" reacties vroeg ik het mij af. Ik probeer nu eerst van mijn Kenwood SW501 af te komen want dit is zwaar overkill.

Ik ben bij een aantal boeren langs geweest en heb een aantal speakers beluisterd. Hier was ik nog niet helemaal over te spreken, echter waren deze vooral van JBL/JAMO - de laatste ik beluisterd heb zijn de Boston Acoustic a25, deze waren onder mijn budget maar ook niet van je "het".

Na veel neuzen en touren ben ik dus op de Dali en de Wharfedale uitgekomen als mijn volgende "prooi" om naar te luisteren, echter heb ik van de Dali Zensors nog geen slecht woord gehoord. Vandaar mijn "de kans is groot". :9~

Ik vind het heel spannend hier weer terug in te zijn, ik heb er heel lang over gedaan om een budget 5.0 te vinden die niet al te budget over komt (sound-wise). De JAMO Studio was niet de reeks waar ik gelijk aan gedacht zou hebben, maar ze vielen toch niet tegen voor de extreem lage prijs dat ik ervoor betaald had (Natuurlijk niet te vergelijken met een Kef Q of een Dali Epicon maar daar betaal je dan natuurlijk ook voor). De kleinere speakers vind ik de gulle midden-weg tussen goed geluid en weinig ruimte!

(Ook heb ik overigens iemand gezien met heeeeeeeeele gave stands, echter moet ik die natuurlijk weer vinden... Was massief hout).

1 voordeel:
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/vqFwA/6e67e151c5.png

Mijn vriendin houd van recht toe recht aan en een mooie kleur!

[ Voor 3% gewijzigd door Chris van der G op 20-04-2017 21:26 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 19:51
Hallo mede Dali liefhebbers, ik ben op zoek naar een nieuwe center speaker. Ik heb nu een Dali Blue C1000, zo uit mn hoofd, en ben op zoek naar iets nieuwers.
Heeft iemand de Zensor Vokal en de Opticon Vokal al eens naast elkaar gehoord? is het verschil erg groot? Ik weet dat ik dat het beste zelf kan beoordelen maar misschien hebben anderen hier al wat ervaring mee :)
Ik zie dat er aardig wat Zensor / Opticon Vokal bezitters hier op het forum zitten :)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Doorgaans is het verschil qua geluid tussen een zensor of opticon speaker behoorlijk groot. Voor de centerspeaker verwacht ik dat dan ook.

Het prijsverschil is er dan ook naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
PVD66 schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:50:
Hallo mede Dali liefhebbers, ik ben op zoek naar een nieuwe center speaker. Ik heb nu een Dali Blue C1000, zo uit mn hoofd, en ben op zoek naar iets nieuwers.
Heeft iemand de Zensor Vokal en de Opticon Vokal al eens naast elkaar gehoord? is het verschil erg groot? Ik weet dat ik dat het beste zelf kan beoordelen maar misschien hebben anderen hier al wat ervaring mee :)
Ik zie dat er aardig wat Zensor / Opticon Vokal bezitters hier op het forum zitten :)
Ja, het verschil is groot, maar het is ook erg afhankelijk van de versterker die je gebruikt.
Ik heb beide beluisterd, met Denon, Marantz en NAD receivers, waarvan ik de laatste het mooiste (warmer) vond klinken.

Ik weet niet wat voor receiver je zelf hebt, maar ik raadt je aan het apparaat mee te nemen naar een hifi boer, en naar de verschillende luidsprekers te gaan luisteren.

Wij hebben ongetwijfeld een andere smaak dan jij hebt. :)

In ieder geval ben ik fan van mijn Opticon's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Dali liefhebbers,

Voor wie even de tijd heeft volgt hier een mooi verhaal betreffende de WAF! en de aanschaf van mijn eerste Dali speakers.

Het begon als volgt; namelijk met een zeer onverwachte opmerking van mijn vrouw, of ik ook niet eens aan nieuwe speakers moest gaan denken; onze lieve kinderen hadden immers onze huidige satellietspeakers op staanders meerdere malen omver gegooid, en die waren nu al een paar keer van hun voetje gebroken. Ik was natuurlijk meteen om!
In eerste instantie werd er aangedrongen op JBL, niet door mij, maar door mijn vrouw. Ze zou namelijk iemand kennen die "GROTE" kortingen kon krijgen op JBL, minimaal 50% en ze was ook erg tevreden over onze nieuwe JBL Bluetooth Speaker.
Waar het natuurlijk op neer komt is dat ze gewoon erg op de centjes zit; in plaats van eens lekker los te gaan en gewoon te kopen wat ze (ik) wil. Oké, best verstandig natuurlijk, een buffertje voor het onverwachte kan geen kwaad, maar jullie begrijpen dat als het op audio aankomst dat de man daar vaak net iets anders over denkt dan de partner.
Ik dus op zoek naar het duurste 5.1 setje van JBL :P. Ik bedoel, als er toch een mega korting op zit, waarom niet het duurste waar je uit kan (mag) kiezen. Ik kwam uit op de Studio serie, qua prijs redelijk in lijn met de DALI ZENSOR serie.
Na dagen op het internet te vergelijken en reviews gelezen te hebben was ik van, op zoek naar JBL speakers ineens super enthousiast van de ZENSOR's geworden.
Nu moest ik alleen de vrouw nog zien te overtuigen; die grote korting zat er natuurlijk niet in!
Ik ben begonnen met dagelijks nieuwe feitjes en mooie foto's van de ZENZOR's naar binnen te gooien, met als bonus (in haar ogen) de walnoot kleur; we hadden immers al meubels in walnoot en dit zou het plaatje perfect afmaken! Kuch kuch!>:)
Uiteindelijk was ik zover dat ik mocht gaan luisteren. De bedoeling was om de ZENSOR's 5 als front te nemen, de 1's als rear en de E-9F sub.
Daar moest natuurlijk nog wel een versterker bij, heb ik mijn vrouw uiteindelijk van kunnen overtuigen. Want op onze all in one Harman Kardon aansluiten leek mij geen optie.
Na een uurtje bij Hi-Fi klubben heb ik het volgende thuis laten bezorgen: DALI ZENSOR 7, DALI ZENSOR 1, DALI VOCAL, DALI SUB E-12 F, Denon AVR-X3300W.
(Met veel dank voor de korting die ik kreeg, anders waren het echt andere fronts, sub en receiver geworden).

Na een paar dagen worstelen met de ZENSOR's 1; hoe zou ik ze ophangen of op stand's plaatsen, heb ik de vrouw toch weten te overtuigen (telefonisch, terwijl ik al in de winkel stond) dat de ZENSOR 5's toch beter zouden zijn i.p.v. de 1's, aangezien we dan niet in de muur hoefde te boren en de kinderen zouden ze ook niet zo makkelijk van de stand's af kunnen gooien.
Zo gezegd zo gedaan, heel fijn zo'n omruilgarantie d:)b.
Ik was nu echt goed op dreef, en een nieuwe televisie zou ook wel heel tof zijn. Dit vond ze natuurlijk totaal niet nodig, en die van ons mankeerde niets, en voldeed nog prima!
Maar wat een overtuigingskracht had ik die komende week. En er staat inmiddels ook nog een abnormaal grote, splik plinter nieuwe televisie te shinen in de woonkamer.
Maar!, er deed zich nu een klein probleem voor, we konden geen "kinderdvd's" meer kijken; de all in one was immers vervangen door een receiver! Toen kwam ik met het briljante idee om de Nintendo Wii te verkopen, die gebruikten we toch nooit. Daarvoor in de plaats zou dan een PlayStation 4 pro of Xbox one s moeten komen. De keuze is toen gevallen op Xbox one S, aangezien deze 4K ondersteund.

Inmiddels geniet ik nu zo'n 4 maanden van mijn (onze) thuisbioscoop, en buiten het fijt dat ik de WAF echt tot op zijn uiterste heb weten op te rekken ben ik natuurlijk bovenal heel erg trots en blij met deze aanschaf , uh!! Mijn vrouw bedoel ik natuurlijk _O-

Ik zal binnenkort eens een paar foto's posten van mijn huidige set!
DALI ZENSOR 7 (front)
DALI ZENSOR 5 (rear)
DALI VOCAL
DALI SUB E-12 F
Denon AVR-X3300W
Sony KD-75XD8505
Xbox One S
Horizon Mediabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Haha, helemaal top @Verwijderd !!
Hoop dat je vrouw zich niet bedonderd voelt door je overredingskracht ;)
Geniet er maar mooi samen van.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 16:16

Grudgie

PSN: Grudgie7

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:41:
Hallo Dali liefhebbers,

Voor wie even de tijd heeft volgt hier een mooi verhaal betreffende de WAF! en de aanschaf van mijn eerste Dali speakers.

Het begon als volgt; namelijk met een zeer onverwachte opmerking van mijn vrouw, of ik ook niet eens aan nieuwe speakers moest gaan denken; onze lieve kinderen hadden immers onze huidige satellietspeakers op staanders meerdere malen omver gegooid, en die waren nu al een paar keer van hun voetje gebroken. Ik was natuurlijk meteen om!
In eerste instantie werd er aangedrongen op JBL, niet door mij, maar door mijn vrouw. Ze zou namelijk iemand kennen die "GROTE" kortingen kon krijgen op JBL, minimaal 50% en ze was ook erg tevreden over onze nieuwe JBL Bluetooth Speaker.
Waar het natuurlijk op neer komt is dat ze gewoon erg op de centjes zit; in plaats van eens lekker los te gaan en gewoon te kopen wat ze (ik) wil. Oké, best verstandig natuurlijk, een buffertje voor het onverwachte kan geen kwaad, maar jullie begrijpen dat als het op audio aankomst dat de man daar vaak net iets anders over denkt dan de partner.
Ik dus op zoek naar het duurste 5.1 setje van JBL :P. Ik bedoel, als er toch een mega korting op zit, waarom niet het duurste waar je uit kan (mag) kiezen. Ik kwam uit op de Studio serie, qua prijs redelijk in lijn met de DALI ZENSOR serie.
Na dagen op het internet te vergelijken en reviews gelezen te hebben was ik van, op zoek naar JBL speakers ineens super enthousiast van de ZENSOR's geworden.
Nu moest ik alleen de vrouw nog zien te overtuigen; die grote korting zat er natuurlijk niet in!
Ik ben begonnen met dagelijks nieuwe feitjes en mooie foto's van de ZENZOR's naar binnen te gooien, met als bonus (in haar ogen) de walnoot kleur; we hadden immers al meubels in walnoot en dit zou het plaatje perfect afmaken! Kuch kuch!>:)
Uiteindelijk was ik zover dat ik mocht gaan luisteren. De bedoeling was om de ZENSOR's 5 als front te nemen, de 1's als rear en de E-9F sub.
Daar moest natuurlijk nog wel een versterker bij, heb ik mijn vrouw uiteindelijk van kunnen overtuigen. Want op onze all in one Harman Kardon aansluiten leek mij geen optie.
Na een uurtje bij Hi-Fi klubben heb ik het volgende thuis laten bezorgen: DALI ZENSOR 7, DALI ZENSOR 1, DALI VOCAL, DALI SUB E-12 F, Denon AVR-X3300W.
(Met veel dank voor de korting die ik kreeg, anders waren het echt andere fronts, sub en receiver geworden).

Na een paar dagen worstelen met de ZENSOR's 1; hoe zou ik ze ophangen of op stand's plaatsen, heb ik de vrouw toch weten te overtuigen (telefonisch, terwijl ik al in de winkel stond) dat de ZENSOR 5's toch beter zouden zijn i.p.v. de 1's, aangezien we dan niet in de muur hoefde te boren en de kinderen zouden ze ook niet zo makkelijk van de stand's af kunnen gooien.
Ik was nu echt goed op dreef, en een nieuwe televisie zou ook wel heel tof zijn. Dit vond ze natuurlijk totaal niet nodig, en die van ons mankeerde niets, en voldeed nog prima!
Maar wat een overtuigingskracht had ik die komende week. En er staat inmiddels ook nog een abnormaal grote, splik plinter nieuwe televisie te shinen in de woonkamer.
Maar!, er deed zich nu een klein probleem voor, we konden geen "kinderdvd's" meer kijken; de all in one was immers vervangen door een receiver! Toen kwam ik met het briljante idee om de Nintendo Wii te verkopen, die gebruikten we toch nooit. Daarvoor in de plaats zou dan een PlayStation 4 pro of Xbox one s moeten komen. De keuze is toen gevallen op Xbox one S, aangezien deze 4K ondersteund.

Inmiddels geniet ik nu zo'n 4 maanden van mijn (onze) thuisbioscoop, en buiten het fijt dat ik de WAF echt tot op zijn uiterste heb weten op te rekken ben ik natuurlijk bovenal heel erg trots en blij met deze aanschaf , uh!! Mijn vrouw bedoel ik natuurlijk _O-

DALI ZENSOR 7 (front)
DALI ZENSOR 5 (rear)
DALI VOCAL
DALI SUB E-12 F
Denon AVR-X3300W
Sony KD-75XD8505
Xbox One S
Horizon Mediabox
Hahah! Leuk man! Veel plezier ermee!

Zelf heb ik de set ook, dan wel de Zensor 3 als rears en nog geen sub. Moet echt over een tijdje een sub aanschaffen maar weet nog niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:40:
Haha, helemaal top @Verwijderd !!
Hoop dat je vrouw zich niet bedonderd voelt door je overredingskracht ;)
Geniet er maar mooi samen van.
Genieten doen we zeker al, dagelijks lekker muziekje streamen :). En bedonderd valt gelukkig mee.
Met dit soort dingen is zelf achteraf ook wel een beetje trots en tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grudgie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:19:
[...]

Zelf heb ik de set ook, dan wel de Zensor 3 als rears en nog geen sub. Moet echt over een tijdje een sub aanschaffen maar weet nog niet welke.
De Zensor 1 of 3 hadden wat geluid betreft ook prima voldaan bij mij, Maar over dat in de muur boren of op stand's plaatsen is echt een dingetje geweest hier!

Wat de sub betreft; ik ben gewoon neurotisch aangelegd, het liefst heb ik dan alles uit de zelfde serie, gewoon voor het aangezicht, ongeacht of er voor dat geld een betere sub te krijgen is. Dat geld trouwens voor alles, of het nu om speakers gaat of servies en bestek, als het niet netjes/ het zelfde oogt/uit ziet krijg ik gewoon een kronkeltje/ stemmetje in mijn hoofd dat dit niet kan! 8)7.

Ik vind de sub E-12F van Dali trouwens prima voldoen i.c.m. de Zensor 7. Volume staat bijna op minimaal!, en toch geeft ie met films of muziek wat extra's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whackertje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02-2024
Leuk om je ervaring te lezen Cinema80. Heb zelf de Zensor 3 in een 2.0 opstelling (eerste stap was vooral voor muziek, via squeezebox, TV was bijkomstig) en was hier al erg tevreden mee. Ben nu wel van plan om center speaker (Vokal) toe te voegen icm de Denon X1300W. Ik herken je "het moet wel van dezelfde reeks zijn, EN wit!" ivm WAF :)
Sub ben ik niet zo naar op zoek gezien ons huis erg gehorig is en de kinderen meestal slapen wanneer wij tijd hebben voor een filmpje. Mits een of andere grote bonus kan dit er ooit nog wel komen.
De speakers aan de andere kant van de ruimte gaat niet gebeuren tenzij ik de kabels volledig kan inwerken; dat wordt nog een andere opdracht.
Ooit komen we er wel. Nu eerst flink sparen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@whackertje, die kabels door het huis heen zouden mij ook gaan storen. Ik heb geluk gehad door ons huis destijds zonder dekvloer te laten opleveren. Hierdoor kon ik leidingen in de vloer aanleggen voor de achterspeakers.

Een vocal zal zeker wat toevoegen, denk wel dat de plaatsing belangrijk is. Ik heb hem zelf in mijn meubel weten te krijgen, alleen heb ik het idee dat hij nu net iets te laag ligt om het maximale er uit te krijgen.
Dus mocht je er een aanschaffen, zou ik hem niet te laag plaatsen. Maar het oog wil ook wat natuurlijk 8).
Ik vond de vocal wel een bakbeest vergeleken met mijn oude Harman Kardon melkpakjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
Gravit0n schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:13:
[...]

Ja, het verschil is groot, maar het is ook erg afhankelijk van de versterker die je gebruikt.
Ik heb beide beluisterd, met Denon, Marantz en NAD receivers, waarvan ik de laatste het mooiste (warmer) vond klinken.

Ik weet niet wat voor receiver je zelf hebt, maar ik raadt je aan het apparaat mee te nemen naar een hifi boer, en naar de verschillende luidsprekers te gaan luisteren.

Wij hebben ongetwijfeld een andere smaak dan jij hebt. :)

In ieder geval ben ik fan van mijn Opticon's.
Dank je voor je reactie en goed te lezen dat je tevreden bent over de Opticons.
Ik heb een losse voor- en eindversterker, Marantz AV8802A en de NAD M27. Wordt erg lastig meenemen.
Denk ook wel dat het de Opticon wordt, maar eens op zoek gaan.
Hallo Dali liefhebbers,

DALI ZENSOR 7 (front)
DALI ZENSOR 5 (rear)
DALI VOCAL
DALI SUB E-12 F
Denon AVR-X3300W
Sony KD-75XD8505
Xbox One S
Horizon Mediabox
Hahaha mooi verhaal, soms moet je de vrouw een beetje om de tuin leiden ;)
Veel plezier ervan komende tijd :)
Ik heb de Sony KD-65XD8599, vrijwel zelfde dus, alleen beetje kleiner.
Ben er tevreden over :)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
Kijk anders even naar de SVSound PB-1000 / PB-2000, ik zat zelf te twijfelen tussen Dali sub (9 of 12) maar je krijgt veel veel meer voor je geld me een merk die gespecialiseerd is in subs. zeker de moeite waard om er even naar te kijken.
Grudgie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:19:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Hallo Dali liefhebbers,

DALI ZENSOR 7 (front)
DALI ZENSOR 5 (rear)
DALI VOCAL
DALI SUB E-12 F
Denon AVR-X3300W
Sony KD-75XD8505
Xbox One S
Horizon Mediabox
Op de Receiver na heb ik dezelfde set en heb er verdomd veel plezier van! Gefeliciteerd en geniet er van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

jackzonztyl schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:15:
Kijk anders even naar de SVSound PB-1000 / PB-2000, ik zat zelf te twijfelen tussen Dali sub (9 of 12) maar je krijgt veel veel meer voor je geld me een merk die gespecialiseerd is in subs. zeker de moeite waard om er even naar te kijken.

[...]
Ja ik zal al te kijken naar SVS maar tussen de PB-1000 en de PB-2000 zit best groot prijs verschil haha.

PB-1000 €549
PB-2000 €899

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
PVD66 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:50:
[...]

Ik heb een losse voor- en eindversterker, Marantz AV8802A en de NAD M27. Wordt erg lastig meenemen.
Denk ook wel dat het de Opticon wordt, maar eens op zoek gaan.
Even rondbellen, onze Deense vrienden zullen die M27 wel hebben staan in Amsterdam of andere grotere winkel.

Hoe dan ook denk ik niet dat je teleurgesteld raakt van die Opticon's, al denk ik wel dat die NAD meer is toegespitst op een hoger segment. Desalniettemin zal het waarschijnlijk prachtig klinken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whackertje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:00:
@whackertje, die kabels door het huis heen zouden mij ook gaan storen. Ik heb geluk gehad door ons huis destijds zonder dekvloer te laten opleveren. Hierdoor kon ik leidingen in de vloer aanleggen voor de achterspeakers.

Een vocal zal zeker wat toevoegen, denk wel dat de plaatsing belangrijk is. Ik heb hem zelf in mijn meubel weten te krijgen, alleen heb ik het idee dat hij nu net iets te laag ligt om het maximale er uit te krijgen.
Dus mocht je er een aanschaffen, zou ik hem niet te laag plaatsen. Maar het oog wil ook wat natuurlijk 8).
Ik vond de vocal wel een bakbeest vergeleken met mijn oude Harman Kardon melkpakjes,
Ik ga ze wel wat moeten voorbereiden op de Vocal denk ik :X

Ik heb nu netwerkkabel doorgetrokken naar 2 stopcontacten die aan de achterkant liggen dus het zou in principe wel kunnen. Maar dan moet die netwerkkabel er uit (geen plaats meer) en dat is echt wel een heel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:56

JTfoto

Work hard

Grudgie schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:11:
[...]

Ja ik zal al te kijken naar SVS maar tussen de PB-1000 en de PB-2000 zit best groot prijs verschil haha.

PB-1000 €549
PB-2000 €899
Het gaat er net om wat je nodig hebt. De PB-2000 geeft t.o.v. de PB-1000 behoorlijk wat meer output en het -3dB punt ligt ook lager (17Hz vs 19Hz). Ikzelf heb een PB-1000 en deze voldoet ruim aan wat ik er van verwacht. Als je films en geluid echt wil voelen zou ik een PB-2000 adviseren, maar mocht je dit niet perse nodig vinden dan zou een PB-1000 ook prima voldoen.

Mocht het formaat van beiden een factor spelen zou je ook altijd kunnen kijken naar de SB-1000 of SB-2000. Je mag bij de SB-lijn wel wat minder output verwachten dan bij de PB broertjes, maar gesloten subwoofers zijn vaak wel beter in het afspelen van muziek (strakker, gecontroleerder).

Ik zeg het wel vaker; ga eens een keer naar een audiowinkel met een afspraak en ga lekker luisteren met een bak koffie. Op die manier kan je er voor jou achterkomen wat het beste is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PVD66
Ik heb hiervoor altijd Philips gehad, maar nu Philips, niet echt Philips meer is, en mijn huidige scherm zo groot is dat ambilight ook overbodig is >:) toch voor de Sony gegaan, en totaal geen spijt, wat een beeld zeg!

En wat leuk dat er zoveel mensen mede blij voor je zijn d:)b , bedankt voor alle felicitaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
PVD66 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:50:
[...]

Denk ook wel dat het de Opticon wordt, maar eens op zoek gaan
Een tijdje terug ging ik ook voor Opticons. De 6 om welteverstaan. Ik ging naar huis met een par Focal Aria 926. Ik vond die Focals zoveel meer hebben dan de Opticons. Stukje duurder, maar ik zou die meememen in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
Het gaat bij mij puur om de center, als fronts heb ik de Helicon 400MKII staan.
Mooie speakers die 926, vrij fors ook die zie je niet zomaar over het hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Ah oke, had ik niet helemaal begrepen:) ja mooie speakers die 926. Ze zijn wat lager dan de Jamo S606 die ik hiervoor had, maar wel een stukje breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Zat laatst Passengers te kijken en op sommige momenten in de film, als het schip voorbij komt dan gaat het heel laag en dan lijkt het wel of mijn linksachter surround box er moeite mee heeft. Dan gaat het voor die box wat te laag ofzo en krijg ik beetje ratelend geluid ofzo.

Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven. Heb dit met nog geen enkele andere film ooit meegemaakt.

Kan het erdoor komen dat ik nog geen sub heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:33
Grudgie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:17:
Zat laatst Passengers te kijken en op sommige momenten in de film, als het schip voorbij komt dan gaat het heel laag en dan lijkt het wel of mijn linksachter surround box er moeite mee heeft. Dan gaat het voor die box wat te laag ofzo en krijg ik beetje ratelend geluid ofzo.

Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven. Heb dit met nog geen enkele andere film ooit meegemaakt.

Kan het erdoor komen dat ik nog geen sub heb?
Zoiets heb ik ook gehad. Erg vaag af en toe op 1 box en heb er lang niet achter kunnen komen. Bleek dat het frontje wat los zat / niet goed aangedrukt / past niet lekker etc. en resoneerde heel af en toe mee. Wellicht is het bij ook zoiets?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb83
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-06 14:23
musicfreak schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:09:
Ik heb sinds vandaag een setje Ikon 6 speakers in m'n bezit. De Ikon 5 vond ik in het middelgebied wat dun klinken. De 6 heeft daar totaal geen last van. Op mijn buizenversterker vond ik het laag echter niet strak genoeg, gek genoeg deden ze het een stuk beter op een oude Kenwood versterker, type KA-1010. Had 'm daarvoor al op een Sony TA-FE370 aangesloten. In vergelijking met de Kenwood leek er bij deze versterker een soort sluier over het geluid te liggen, het geluid werd wat te warm. Ik krijg het idee dat de Ikon gebaad is bij een fris klinkende versterker zoals de Kenwood.

Die Kenwood is echter al wat ouder, en ik ben benieuwd welke versterker de Ikon bezitters hier op hun speakers hebben aangesloten. Stiekum lijkt de NAD D3020 me wel erg interessant, maar ik ben niet zo bekend met de klankkleur van NAD.
Ik heb zelf inmiddels alweer een jaar of 10 een setje Ikon 6 mk1 (fantastische speakers!), nu nog gecombineerd met een goedkope Onkyo TX-SR500 surround receiver, maar morgen komt mijn nieuwe Cambridge Audio CXA60 binnen... verslag volgt daarna :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eind vorig jaar vanwege een verhuizing mijn setup verkocht en sindsdien luister ik muziek op de pricewatch: Q Acoustics 2010i Hoogglans (Zwart)

Prima speaker maar qua grootte en vooral laag niet heel serieus om echt muziek mee te luisteren. Daarom had ik de pricewatch: Dali Zensor 3 (Wit) op het oog als alternatief.

Toevallig dit weekend een set pricewatch: Teufel Ultima 40 Mk2 (Zwart) te leen om eens uit te proberen, gloednieuw overigens dus niet ingespeeld. Deze speakers zijn veel te groot voor onze muziek ruimte maar geven, vooral in het laag, een erg mooie sound. Als ik op de bank zit en muziek luister voel ik echt de laag in mijn maag.

Vandaag de Zensor 3 ontvangen en mijn eerste indruk is dat dit toch wat tegen valt qua laag. De 2010i is, ondanks de kleinere woofer en bijna 20Hz verschil qua laag niet bepaald slechter.

Had de hoop dat de Zensor 3 dichter bij de Teufel zou zitten gezien de grootte van de woofer en de minimale frequentie. De Teufel is zonder sub meer dan prima, de Zensor heeft imo wel een sub nodig.

Komt dit dan door het feit dat de Teufel 3-weg is? Ik hoef geen trillende ramen maar de Zensor is voor mijn gevoel wel erg vlak. Wel strak overigens qua laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Aghanim schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:59:
Eind vorig jaar vanwege een verhuizing mijn setup verkocht en sindsdien luister ik muziek op de pricewatch: Q Acoustics 2010i Hoogglans (Zwart)

Prima speaker maar qua grootte en vooral laag niet heel serieus om echt muziek mee te luisteren. Daarom had ik de pricewatch: Dali Zensor 3 (Wit) op het oog als alternatief.

Toevallig dit weekend een set pricewatch: Teufel Ultima 40 Mk2 (Zwart) te leen om eens uit te proberen, gloednieuw overigens dus niet ingespeeld. Deze speakers zijn veel te groot voor onze muziek ruimte maar geven, vooral in het laag, een erg mooie sound. Als ik op de bank zit en muziek luister voel ik echt de laag in mijn maag.

Vandaag de Zensor 3 ontvangen en mijn eerste indruk is dat dit toch wat tegen valt qua laag. De 2010i is, ondanks de kleinere woofer en bijna 20Hz verschil qua laag niet bepaald slechter.

Had de hoop dat de Zensor 3 dichter bij de Teufel zou zitten gezien de grootte van de woofer en de minimale frequentie. De Teufel is zonder sub meer dan prima, de Zensor heeft imo wel een sub nodig.

Komt dit dan door het feit dat de Teufel 3-weg is? Ik hoef geen trillende ramen maar de Zensor is voor mijn gevoel wel erg vlak. Wel strak overigens qua laag.
Volgens mij is het de klankkast. De Teufel is 3 weg, maar heeft ook een grote kast. De Zensor 3 is een boekenplank speaker, heeft een kleinere woofer en veel minder inhoud (dus ook minder mogelijkheden voor een goede basreflex).

De Teufel 3 zou je qua maat, gewicht en prijs eerder met een Zensor 7 moeten vergelijken...

[ Voor 71% gewijzigd door caspervc op 10-05-2017 21:43 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 37 Laatste