Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seb83
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-06 14:23
Seb83 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Ik heb zelf inmiddels alweer een jaar of 10 een setje Ikon 6 mk1 (fantastische speakers!), nu nog gecombineerd met een goedkope Onkyo TX-SR500 surround receiver, maar morgen komt mijn nieuwe Cambridge Audio CXA60 binnen... verslag volgt daarna :).
En bij dezen de update:

Ik heb de CXA60 een tijdje naast mijn oude Onkyo gebruikt, en met veel verschillende muzieksoorten de twee versterkers vergeleken. Allebei op 'direct' modus gezet. Bij wat lichtere muziek (akoustisch gitaar, singer/songwriter etc.) en glad geproduceerde top 40 dance, van die muziek die op de meeste systemen wel goed klinkt, was er eigenlijk niet zoveel verschil te horen. Bij wat zwaardere muziek (metal, rock) hoorde ik wel verschil, de CXA60 klinkt wat gedetailleerder, maar ook wat scheller. De Onkyo maakt er meer één geheel van. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik de verschillen nogal klein vond, maar daar waar er verschil was, vond ik de Onkyo iets prettiger klinken. De hele aanleiding van dit verhaal, namelijk dat ik dacht dat de Onkyo het loodje ging leggen, lijkt ook wel mee te vallen. Hij produceert een lichte zoem, maar die is buiten het tv meubel niet te horen. Kortom, de CXA60 is terug naar de leverancier (als DHL een beetje meewerkt).

Maar goed, ik had hoge verwachtingen van de nieuwe versterker en was toch een beetje teleurgesteld. Dus toen dacht ik, ik probeer gewoon iets anders. Ik heb een subwoofer besteld (Klipsch R-12SW), en dat bleek een goede beslissing. Mijn muziek klinkt nu 10 keer beter! Wat een verschil. Ik had altijd gedacht dat met mijn speakers een subwoofer niet nodig is, maar niets blijkt minder waar. De subwoofer gaat maar iets lager dan mijn speakers (29 hz versus 37 hz), maar omdat de speakers zich nu volledig kunnen focussen op alles boven de 80 hz (en de sub alles daaronder), is de beleving compleet anders. Het geluid klinkt veel voller, alsof je bij een concert bent ipv op de bank zit. En dat alles voor een fractie van de prijs van de versterker. Ik zit dus voorlopig weer even goed wat betreft hi-fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213660

Het laag van een sub klinkt heel anders dan van een speaker. Ik vind het veel fijner klinken. Gecontroleerder, minder aanwezig en dieper. Mijn focal 926's geven best wat laag, maar soms net te. Als ik de sub mee laat spelen is het laag gecontroleerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de Zensor 5? Ik heb deze nu naast de 3 staan ter vergelijking en ik ervaar wel meer laag maar het klinkt voor mijn gevoel wat 'boomy' en niet echt strak. De 3 voelt, ondanks het minder laag, meer gecontroleerd en strak. Helaas is de 7 te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb83
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-06 14:23
Anoniem: 213660 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:42:
Het laag van een sub klinkt heel anders dan van een speaker. Ik vind het veel fijner klinken. Gecontroleerder, minder aanwezig en dieper. Mijn focal 926's geven best wat laag, maar soms net te. Als ik de sub mee laat spelen is het laag gecontroleerder.
Dat gevoel heb ik ook (al denk ik dat jouw Focals meer laag produceren dan mijn Ikons 6). Leuke bonus is dat je bij films geluiden hoort die mijn speakers uberhaupt niet kunnen produceren. Mijn zoontje zat Planet Earth te kijken en de scene waarin een krokodil een otter besluipt was ineens een stuk spannender :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08
Aghanim schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:39:
Wat is jullie ervaring met de Zensor 5? Ik heb deze nu naast de 3 staan ter vergelijking en ik ervaar wel meer laag maar het klinkt voor mijn gevoel wat 'boomy' en niet echt strak. De 3 voelt, ondanks het minder laag, meer gecontroleerd en strak. Helaas is de 7 te groot.
Van horen zeggen klinken de 7's veel beter dan de 5's. Ik zou het niet in de zensor 5 zoeken als upgrade. Liever gecontroleerd minder laag dan boomy laag

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hulleman schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Van horen zeggen klinken de 7's veel beter dan de 5's. Ik zou het niet in de zensor 5 zoeken als upgrade. Liever gecontroleerd minder laag dan boomy laag
Dat lees ik ook regelmatig in dit topic. Helaas is de 7 te groot voor onze TV-hoek. Na uitgebreid luisteren ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de 3's voor mij beter klinken dan de 5. Hebben meer punch, denk vanwege de grotere woofer, en klinken in het hoog een stuk enthousiaster voor mijn gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Aghanim schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:41:
[...]

Dat lees ik ook regelmatig in dit topic. Helaas is de 7 te groot voor onze TV-hoek. Na uitgebreid luisteren ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de 3's voor mij beter klinken dan de 5. Hebben meer punch, denk vanwege de grotere woofer, en klinken in het hoog een stuk enthousiaster voor mijn gevoel.
Ik vind dat een begrijpelijke keuze. Ik vond de 3's ook fijner dan de 5's. Of eigenlijk: de 5 voegt te weinig toe tov de 3 om vloerstaanders neer te zetten. Het is al weer even geleden dat ik ze heb vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 22:33
Mijn Dali zensor pico rear speaker raakt overstuurt bij muziek met redelijk tot veel bass, bijvoorbeeld Mask off - Future hoor ik dat 1 speaker niet meer zuiver is en overstuurt klinkt.

Als receiver gebruik ik een Denon x4300h heeft deze te veel vermogen voor deze speakers? Ik zie de conus van mijn achterspeakers ook veel meer bewegen dan die van mijn front speakers Dali opticon 1.

Het geheel speelt uiteraard Audessy afgestemd crossovers Front 60hz rear en center 40hz.

Ik hoor graag wat ik hieraan kan doen of wat volgens jullie het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:01
Mijn setje Dali Zensor 7 (zwart) kwam vandaag binnen. Eerste indruk: Mooi die zwarte lak aan de voorkant! Prima grootte ook voor onze woonkamer (~7m2 x 5m2). Gisteren besteld bij Cool Blue, en vandaag dus netjes bezorgd.

Het zou gaan om "tweedekans" producten. I.p.v. van €429 p/s betaalde ik €264 voor de linkerspeaker ('krasjes op hout') en €346 voor de rechter (beschadigde verpakking). Helemaal geen verkeerde prijs dacht ik zo.

Nu zie ik echter dat de 'krasjes' op de linker speaker best flink zijn, zie foto's. Achterop zit een grote zichtbare deuk in het hout, en bovenop is een stuk afgebroken en terug opgelijmd. Verder is het aluminium frame waarop de speaker rust lichtelijk gebogen, waardoor hij een beetje wiebelt.

Dit doet mij twijfelen of de speaker sonisch in order is. Dit kan ik nu niet beoordelen aangezien mijn receiver (Marantz SR5011) nog moet arriveren. Een bijkomend punt is de verminderde restwaarde wil ik de set in de toekomst nog verkopen.

Mij rest nu de vraag: De linker speaker retourneren en bijbetalen voor een 100% Zensor 7 (€429 - €264 = €164 bijbetalen) of wachten totdat mijn Marantz SR5011 binnen is en de speakers controleren op sonische mankementen? Wellicht is er een deal met Cool Blue te treffen? Wat adviseren jullie?

Zensor 7 - Buts achter

Zensor 7 - Buts boven

Woofers lijken in order..

[ Voor 0% gewijzigd door JGWL op 29-05-2017 20:41 . Reden: Rekenfoutje:) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
JGWL schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:39:
Dit doet mij twijfelen of de speaker sonisch in order is. Dit kan ik nu niet beoordelen aangezien mijn receiver (Marantz SR5011) nog moet arriveren. Een bijkomend punt is de verminderde restwaarde wil ik de set in de toekomst nog verkopen.
Tenzij je ook een puntgave Zenzor 7 er naast kunt zetten, zal controleren op 'sonische afwijkingen' een moeilijk verhaal worden. Je hebt immers geen referentie. En mocht je bang zijn dat hij straks kraakt, over 5 dagen kun je het product (gok ik?) gewoon nog retourneren. Ja, ze hebben een tik gehad maar als de drivers er goed uit zien en na 5 dagen het geluid gewoon goed is, dan zou ik mij niet te druk maken.

En wat betreft de restwaarde, nieuwe speakers verliezen snel erg hun waarde, ook als ze nogsteeds ZGAN zijn. Dus als je straks een paar honderd euro bijbetaalt voor een 100% nieuwe Zenzor 7, dan zal je dat verschil uiteindelijk niet terugzien bij verkoop. Je hebt immers nu een dijk van een korting gekregen. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
Dank herofruit voor je rake commentaar.

Ik kan de speakers binnen 30 dagen kosteloos retourneren dus ik kijk/hoor het eerst aan wanneer ik de Marantz binnen heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

JGWL schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:33:
Dank herofruit voor je rake commentaar.

Ik kan de speakers binnen 30 dagen kosteloos retourneren dus ik kijk/hoor het eerst aan wanneer ik de Marantz binnen heb!
Gezien de schade lijkt er weinig aan de hand te zijn met de luidspreker. De buitenkant van het hout heeft schade opgelopen. Uiteraard heeft herofruit terecht commentaar dat je dat alleen zou kunnen meten met puntgave luidsprekers er naast, maar ik zie zo snel geen reden om aan te nemen dat het geluid vervormd wordt door de schade. Alleen de aluminium stand zou voor vibraties kunnen zorgen als deze niet meer zo stabiel staat, maar ook dat is uiteraard op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Mayet193 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:06:
Mijn Dali zensor pico rear speaker raakt overstuurt bij muziek met redelijk tot veel bass, bijvoorbeeld Mask off - Future hoor ik dat 1 speaker niet meer zuiver is en overstuurt klinkt.

Als receiver gebruik ik een Denon x4300h heeft deze te veel vermogen voor deze speakers? Ik zie de conus van mijn achterspeakers ook veel meer bewegen dan die van mijn front speakers Dali opticon 1.

Het geheel speelt uiteraard Audessy afgestemd crossovers Front 60hz rear en center 40hz.

Ik hoor graag wat ik hieraan kan doen of wat volgens jullie het probleem is.
Teveel vermogen lijkt me niet. Ik neem aan dat je op normaal volume speelt. Wat voor speakers heb je allemaal? Een gehele 5.1 zensor picoset? De crossover voor de center is veel te laag (zou ik op 90hz zetten) en de crossover voor de fronts kan te laag zijn afhankelijk van welke fronts je hebt. Als dat ook pico's zijn zou ik alles op 90-100hz zetten.

De pico's zijn kleine speakers die niet heel veel laag kunnen weergeven. Een hogere crossover zorgt ervoor dat de sub eerder het laag oppakt van de pico's. Wellicht helpt het.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Hulleman schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:12:
[...]

Teveel vermogen lijkt me niet. Ik neem aan dat je op normaal volume speelt. Wat voor speakers heb je allemaal? Een gehele 5.1 zensor picoset? De crossover voor de center is veel te laag (zou ik op 90hz zetten) en de crossover voor de fronts kan te laag zijn afhankelijk van welke fronts je hebt. Als dat ook pico's zijn zou ik alles op 90-100hz zetten.

De pico's zijn kleine speakers die niet heel veel laag kunnen weergeven. Een hogere crossover zorgt ervoor dat de sub eerder het laag oppakt van de pico's. Wellicht helpt het.
Ik heb het wel over een hard volume, geen volume voor de hele avond... Maar ook zeker geen reverence niveau. Mijn setup bestaat uit Dali opticon fronts en center svs sb1000 sub en zensor pico achter.

Crossover is door Audessy bepaald op 60 Hz voor front en 40hz voor center en achter. Ik kan hier geen handmatige aanpassingen in maken. De lage tonen worden ook vanaf 120hz naar de sub gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Voor de opticons is 60hz opzich een prima crossover. De center is wel echt laag. Raar dat je de crossover na een audyssey run niet aan kan passen. In mijn Marantz receiver kan dat wel. Dus ik verwacht bij een Denon ook. Die 120hz voor je sub is vast voor het LFE kanaal. Daar is 120hz prima voor, aangezien een LFE spoor vanaf daar begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@Mayet193
De crossover moet aan te passen zijn, maar idd niet direct na de Audyssey run waar je de gemaakte instellingen kunt controleren alvorens op te slaan.

Uit het hoofd ga je naar menu/setup - > speakers - > crossovers. Dan kun je vaak nog kiezen of je de crossover per speaker of in zijn geheel wilt aanpassen, kies voor per speaker.

Mocht dat greyed-out zijn, dan staan de betreffende speakers waarschijnlijk op "large". Als er dan ook een subwoofer is herkend, staat de crossover op de laagste instelling dacht ik, oftewel 40hz. Zorg dat de speakers op "small" staan, dan zou het aan te passen moeten zijn.

Zoals aangegeven, crossover op 90-100hz voor de center en surrounds. De fronts kan 60, maar 80 komt ook vaak voor. Vooral afhankelijk van hoe goed de subwoofer presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
Bedankt voor jullie reacties! Het verhogen van de crossover heeft inderdaad het probleem verholpen. Wel vreemd dat audyssey dit niet automatisch goed instelt. Had ik wel verwacht eerlijk gezegd:) belangrijkste is dat het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
Hierbij een korte update: de Zensor 7 klinkt heerlijk op mijn Marantz SR5011! Zover ik kan horen lijkt de schade aan de linker luidspreker enkel optisch. Het wiebelen van de speaker als gevolg van een lichte buiging in het aluminium frame heb ik opgelost door de spikes goed af te stellen. Ik heb bierdopjes gebruikt als tijdelijke oplossing om krassen op de vloer tegen te gaan.

Over de Audessey resultaten was ik niet echt te spreken. Ik heb daarom de crossover handmatig op 60hz ingesteld, mijn XLS200 zorgt voor het overige laag. Gelukkig heb ik de ruimte om de Dali's een goede 50 cm van de muur te plaatsen. Ik merk dat ze toch ietwat een boom geven als ze dichter tegen de muur staan, en dat zal ongetwijfeld versterkt worden door de kamer (houten vloer, grote ramen, geen gordijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 932923

Hallo,

Ik heb mijn dali ikon 5 ingeruild voor de dali ikon 6 MK2.
Echter heb ik nu het probleem dat het te schel is bij hogere volumes.
Iemand een idee ?

Heb al verschillende versterkers getest
- Marantz Pm 54 mkii
- Marantz SR 6004
- Yamaha Rn-402Dab
- Onkyo ds-777

Het minst schel is de pm54 mkii

Nu lees ik veel over NAD iemand tips wek type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:27
Anoniem: 932923 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:25:
Hallo,

Iemand een idee ?

- Marantz Pm 54 mkii
- Marantz SR 6004
- Yamaha Rn-402Dab
- Onkyo ds-777

Icm NAD zeker heel mooi. Ik heb zelf de Ikon 6 SE icm de NAD T748 staan. Wil je stereo of surround? Als je naar stereo opzoek bent zou ik zoiets als dit doen: https://www.hifiklubben.n...versterker-met-streaming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heb je de Dali Ikon 5 en 6 in de winkel kunnen vergelijken (beluisteren)? Het kan gewoon zijn dat de 6-serie scheller klinkt van zichzelf. Daar zal een nieuwe versterker geen verandering in kunnen brengen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:06

IQM

Anoniem: 932923 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:25:
Hallo,

Iemand een idee ?

- Marantz Pm 54 mkii
- Marantz SR 6004
- Yamaha Rn-402Dab
- Onkyo ds-777

Wat voor bekabeling heb je naar je speakers? Dat maakt ook wel wat verschil. Een kabel met zilver klinkt analytischer (schel) dan bijv. een Van den Hul. Ik draai al jaren met een D-352 wat mij goed bevalt. Mijn schoonouders hebben de C-122 en dat was een wereld van verschil qua plaatsing en detaillering van de muziek op een Onkyo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 15:06

bbblije

Riiiiight

.

[ Voor 101% gewijzigd door bbblije op 14-06-2017 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:27
Jorgen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:57:
Heb je de Dali Ikon 5 en 6 in de winkel kunnen vergelijken (beluisteren)? Het kan gewoon zijn dat de 6-serie scheller klinkt van zichzelf. Daar zal een nieuwe versterker geen verandering in kunnen brengen.
Er zit wel klankverschil tussen de versterkers. Dali speakers met Yamaha of Onkyo combineren zorgt voor een nog scheller geluid. Bij deze merken komen de hoge tonen toch meer naar de voorgrond, een combi met bijvoorbeeld B&W speakers is dan een betere keuzen. Persoonlijk vindt ik B&W icm NAD weer te warm klinken, NAD heeft een wat beheersder karakter op de hoge tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 30-06 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op pure direct (of equivalente term) zou er in elk geval geen verschil mogen zijn. Alle verschillen die er wel zijn, zouden puur en alleen door equalizersettings mogen komen, of door een verschil in volume. Om te vergelijken moet je ze dus op het zelfde moment om en om kunnen horen, en dienen ze aangesloten te zijn op dezelfde receiver in dezelfde stand. Als ze dan nog steeds scheller klinken, ligt het aan de speakers zelf. Aangezien geksmokey zegt dat hij het al met 4 verschillende receivers/versterkers heeft geprobeerd, lijkt het me evident dat het klankverschil aan de speakers ligt. Om het zeker te weten, moet hij dus beide speakers naast elkaar gaan beluisteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 13-06-2017 14:14 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
bbblije schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:17:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje wbt het verbeteren van de verstaanbaarheid van spraak (film) van onze tv. Het gaat om de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver€ 0,-€ 0,-
1Onkyo TX-SR313 Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

ICM twee Jamo X830 boekenplank speakers, die al zo oud zijn dat ik er helaas geen informatie meer bij kan vinden anders dan die op de boxen staat: LTP 100W, STP 140W, Impedance 6 Ohm. Aangesloten als 2.0 set.

Bij het kijken van een film staat het geluid vaak te hard omdat anders de spraak onverstaanbaar, ondanks het aanpassen van de instellingen. In de loop der jaren zijn we er aan gewend geraakt, maar toch blijf ik steeds uitkijken naar verbetering.

Nu zag ik vandaag deze "aanbieding" voorbij komen; pricewatch: Bose Solo 15 Series II

Echter vroeg ik me af of dit een verbetering zal zijn? Of dat je met dit soort systemen soort gelijke problemen hebt en beter een aanvulling of 5.1 set boxen kan kopen? Wat me als extra aanspreekt bij een systeem als die van Bose is de bluetooth functionaliteit.

Ik hoop dat iemand me kan informeren/helpen?!
Hoewel je post totaal verkeerd staat (dit is het Dali topic, je hebt geen dali speakers), kan ik wel zeggen dat het toevoegen van een goede center speaker de verstaanbaarheid van spraak drastisch verbetert. Mocht je nog een speaker kunnen lenen ergens, dan kun je al een idee krijgen door deze op de center aansluiting aan te sluiten. Voordeel is dat je bij surround geluid, specifiek het center/spraak signaal kunt versterken. Althans bij mijn Denon kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebbel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 21:11
Dag iedereen. Ben op het moment bezig om m'n gehele surround set te upgraden naar Dali. Ik heb de Zensor 3's nu als fronts en zit te kijken naar een center speaker. Hebben jullie ervaring met de Spektor serie? Ik vond de spektor 1's al prima klinken en ga deze later in zetten als surround speakertjes.

De twijfel ligt tussen Spektor Vokal en Zensor Vokal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:48

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Kan iemand iets meer zeggen, dan wel advies geven over de volgende 2 Dali subwoeferts:
- M-10 D
- P-10 DSS

Wordt samen met 2x Rubicon 8, 2x Rubicon LCR en 1x Rubicon Vokal opgesloten in een L-vormige ruimte van 136m3 ((8.2m x 5.4m + 2.8m x 3.6m) x 2.5m). Het zitgedeelte in de ruimte is ongeveer 5.4m x 5.4m

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Jebbel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:19:
Dag iedereen. Ben op het moment bezig om m'n gehele surround set te upgraden naar Dali. Ik heb de Zensor 3's nu als fronts en zit te kijken naar een center speaker. Hebben jullie ervaring met de Spektor serie? Ik vond de spektor 1's al prima klinken en ga deze later in zetten als surround speakertjes.

De twijfel ligt tussen Spektor Vokal en Zensor Vokal
Als de center in een kast/meubel ligt, dan zou de Zensor Vokal, met de poort aan de voorkant wel eens net iets beter uit de verf kunnen komen.

Maar je hebt Zensors, waarom de Spektors daar naast zetten en niet gewoon Zensor 1 of desnoods de Zensor compact als achterspeakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
Ik ben sinds enkele maanden overgestapt van een Audioengine A5+/BK XLS200 combo naar een set Dali Zensor 7 i.c.m. met een Marantz SR5011 en een Chromecast Audio.

Ik moet zeggen dat ik ietwat teleurgesteld ben in de basweergave van de Zensors. Deze klinkt in mijn oren ongecontroleerd en het tegenovergestelde van wat ik 'strakke bas' zou noemen. Tijdens de intro van Robot Rock (Daft Punk) bijvoorbeeld lijken de bastonen niet snel genoeg af te sterven waardoor ze overlappen, met als gevolg een hinderlijk gezoem. Een ander voorbeeld: de kick in Mask Off van Future. Op minimaal luistervolume voel ik nog steeds sterke druk op mijn oren en lijkt de kick het hele appartement bij elkaar te schudden. Zelfde verhaal met de kick in Radioheads 15 Steps, deze dreunt maar door en door.

Ik heb van alles geprobeerd om die dreunende bas strak te krijgen: spikes rechtstreeks op (laminaat) vloer, spikes op muntjes op vloer, spikes op gummetjes op vloer, viltjes ipv spikes, speakers 100 cm van de muur, speakers vlak tegen muur, speakers 3 meter uit elkaar, of vlak naast elkaar, pure/source direct aan/uit, speaker wire andersom aangesloten. Helaas, niks mag baten.

Wat wel lijkt te helpen is de xls200 aansluiten op de Marantz met de Zensors op small en de crossover op 60hz of 80hz. De overmatige dreun lijkt dus te zitten rond 40-50hz. Helaas is de sub te klein voor de woonkamer waardoor geen bas overblijft (nul punch). Ik voel gek genoeg meer bas output in Pure Direct modus zonder sub dan mét sub en de crossover op 60hz of 80hz. Ik draai dus het liefst de Dali's in Pure Direct modus.

Heeft iemand ervaring met de combinatie SR5011, Zensor 7 en dreunende bass? Wellicht kan iemand repliceren of de intro van Robot Rock ook zo boomy klinkt op zijn/haar Zensors. Wat is jullie advies? De 40hz band equalizen? Sok in de baspoort? SR5011 inruilen voor dedicated stereo-amp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Zet ze eens op spikes op een stoeptegel, misschiendat het daar iets strakker van wordt. Als dat helpt kan je altijd nog Belgisch hardstenen tegels op maat laten maken.

Het is dacht ik een front firing bass reflex, dus de afstand tot de muur heeft niet zoveel invloed, maar misschien dat een 'schuimpje' in de reflex pijp helpt. De Zensor 1 heeft er schuimpjes bij zitten om de bas wat onder controle te krijgen, wanneer ze in een kast geplaatst worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebbel
MDKlapwijk schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:28:
[...]

Als de center in een kast/meubel ligt, dan zou de Zensor Vokal, met de poort aan de voorkant wel eens net iets beter uit de verf kunnen komen.

Maar je hebt Zensors, waarom de Spektors daar naast zetten en niet gewoon Zensor 1 of desnoods de Zensor compact als achterspeakers?
Klopt; heb inmiddels de spektor vokal weer ingeleverd voor de zensor vokal. Dit ligt net iets beter in het geluidsbeeld en is wat voller. De finish van de spektors is ook compleet anders (walnut vs light walnut). Aan de achterzijde gaan Zensor Pico's komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Jebbel schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Klopt; heb inmiddels de spektor vokal weer ingeleverd voor de zensor vokal. Dit ligt net iets beter in het geluidsbeeld en is wat voller. De finish van de spektors is ook compleet anders (walnut vs light walnut). Aan de achterzijde gaan Zensor Pico's komen :).
Mooi, dat je er uit bent gekomen.

Ik hoop zaterdag m'n 5.1 set en Stereo zuilen (2x TMA 903, 4x Zensor 1, 1x Zensor Vokal en E-9 F te kunnen vervangen met de Rubicons. Ik ga nu trouwens ook voor walnoot, ik riep altijd speakers moeten zwart zijn, maar dat mat/satijn walnoot fineer...

De sub wordt waarschijnlijk de B&W DB3D, maar dat gaan we eerst even beluisteren. De DB3D en de P-10 DSS demo's worden meegebracht, om in huis te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebbel
Nice! Waarom voor een B&W sub en niet een SVS of een rythmik? Zij zijn gespecialiseerd in subs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Jebbel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:53:
Nice! Waarom voor een B&W sub en niet een SVS of een rythmik? Zij zijn gespecialiseerd in subs...
Ik vind het ten eerste wel heel prettig om alles in 1x bij 1 zaak te regelen. Maar heb inderdaad naar de Ultra's gekeken, maar dacht eerst het zonder sub aan te kijken.

Echter toen ik de fineer-sample terug ging brengen en de offerte goed ging keuren, toch noch even met Dali subs geluisterd.

Na het testen van de sealed M-10 en de radiated P-10, nog niet overtuigd. Ik vond ze in muziek te aanwezig, ook in hifi-mode en het volume lager. In 5.1, in theather-mode was het beter, maar ze waren, voor mijn gevoel, allebei nog steeds aanwezig.

Dus aangegeven dat ik de Dali subs eigenlijk wat tegen vond vallen, waarop aangeraden werd om nog even de nieuwe DB3D, welke die week was binnen gekomen, te luisteren. En laat die nou net wel doen wat ik in een sub zoek.

Omdat de ruimte waar het in komt te staan toch ook wel wat invloed heeft, gelijk maar gevraagd of ze de P-10 en de DB3D als demo, bij de Rubicons, mee kunnen leveren en dat was geen probleem.

De DB3D lijkt me zwaar genoeg en de 1000,- verschil met de DB2D is wat veel, dus als het na verloop van tijd toch niet genoeg lijkt te zijn: 5.2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

MDKlapwijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:48:
[...]
Ik vind het ten eerste wel heel prettig om alles in 1x bij 1 zaak te regelen.
Nobele gedachte, maar voor dit soort bedragen ga ik toch liever voor meer kwaliteit/kwantiteit dan gemak van bij één keten bestellen. Daarmee zou B&W dan ook niet mijn eerste keuze zijn voor een subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

FeaR schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Nobele gedachte, maar voor dit soort bedragen ga ik toch liever voor meer kwaliteit/kwantiteit dan gemak van bij één keten bestellen. Daarmee zou B&W dan ook niet mijn eerste keuze zijn voor een subwoofer.
Het 'gemak' zit niet zozeer het in 1x bestellen, de sub is dan ook nog niet besteld, maar in het kunnen luisteren naar de Dali's icm. de beoogde sub-woofer. Ik ben ook geen B&W fan, maar de geluisterde sub lijkt, in tegenstelling tot de M-10 en P-10, te doen wat ik zoek en is ook nog eens in satijn wit leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Het nadeel bij subwoofers is dat de klank vooral bepaald wordt door de ruimte. Thuis zal het anders klinken, tenzij de ruimte waar het in komt exact dezelfde maten heeft en de opstelling verder ook gelijk is. Uiteraard geldt dit eigenlijk voor alle soorten speakers, maar bij subs veruit het meest. Plaatsing kan het verschil maken tussen een ongecontroleerd irritant bonken en overlast bij de buren tot een perfecte aanvulling, waarbij buren helemaal niets merken.

De specs van de sub zijn een soort indicatie onder ideale omstandigheden. In de praktijk heb je er niet zoveel aan, anders dan dat je weet dat je meer potentie in huis haalt. Als het vervolgens toch ergens tussen het tv meubel en de muur of precies in die loze hoek moet komen te staan, omdat het anders te opzichtig is in de woonkamer, dan heeft luisteren eigenlijk geen zin.

Ik zeg hiermee niet dat elke sub dan maar voldoet, maar wel dat plaatsing meer bepalend is dan de specificaties. Een slechte sub op een goede plaats is niet goed, maar een goede sub op een slechte plaats is zeker niet beter.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 03-08-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@LA-384, true! Daarom dus ook nog niet aangeschaft, eerst maar eens even luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225524

Momenteel in het bezit van;

2 x Dali Rubicon 6 Front Speakers
1x Dali Rubicon Vokal Center Speaker
2x Dali Rubicon LCR Back Speakers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Even een update van het afgelopen weekend in beeld.

Wall plates voor de Neutrik speakON en etherCON connectoren ontworpen, geprint en in/op de wand geplaatst (project files):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JihhG8oDFdWKdRy8nDoLJWfh/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mt6hu7YUV6BV8zkBGAazmGF1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wugnhSokWw5IrD3GGkdde52y/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UkQ6YbU1y5yLJUW7ZZRygRts/full.jpg

Kabels, Tasker C 288, vanaf het kastje naar de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jozPZgmkzVGF3Mt0sCJ1HYGf/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FG8QFQVAdHrIfvqEF6DVyRJO/full.jpg

En weer van de muur naar het kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x2yCTlvACx3z5ZqPy1sHJG9l/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4kAsvX6I2K1uJ80qt559CQTx/full.jpg

Op de 4 hoeken had ik al speakON d-size chassis connectors in de muur zitten, ook met C 288. Alleen moest er nog even een kabel getrokken worden door de lege leiding die daar weer boven op stond. En die moest ook nog even op de vrolijke vierkante mm op kanaal 1 bijgesoldeerd worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Q5RkEjzUtcGJLQ4PkEVKjGF/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UlPb7Ag3B6gdYb10gYo7iGSH/full.jpg

Overzichtsplaatje, de Vokal past dus niet in een Ikea Besta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2EAeRkuOuWD3aPUCia5mUq4F/full.jpg

Vanavond maar eens even de subs uitpakken en testen... :+

[ Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 08-08-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225524

Bekende dozen haha :D

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/20617242_1608368102548152_7657108549392806446_o.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 225524 op 08-08-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 12:42
smashit schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:24:
Sinds een kleine week in het bezit van een Dali 5.1 luidspreker set (2x Zensor 7, 2x Zensor 1, Zensor Vokal en e12-f subwoofer). Dit in combinatie met een Onkyo NR818 A/V receiver en gecalibreerd met Audessey XT32.

Na een aantal CDs en films te hebben beluisterd/bekeken kijk ik een beetje met gemengde gevoelens naar de luidspreker set. Aan de ene kant waardeer ik het open en neutral geluid van de luidsprekers, maar aan de andere kant mis ik ook de warmte die ik had i.c.m. mijn BOSE 601 speakers (i.c.m. JBL sub en 2x Mordaunt shorts). Af en toe lijkt het alsof ik het laag mis, te veel hoog hoor en er een gat zit tussen het midden en hoog. [...]
DaMarcus schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:41:
Ik denk dat het de combinatie Dali en Onkyo is. Dit omdat 'Aziatische receivers' (Onkyo, Marantz, Denon) scheller zijn qua geluid ten opzichte van de meeste Europese merken. Dit heeft te maken met Aziatische muziek wat van nature schel is. Een Aziatische receiver versterkt dit schelle geluid omdat Aziaten dit geluid waarderen.

Nu is niet elke Aziatische versterker schel, de Denon PMA-serie vind ik daarentegen meer een bassversterker dan dat er ook hoge tonen uit komen.

Bose-luidsprekers zijn warmer dan Dali-luidsprekers. Een Bose-luidspreker is van nature warm en een Onkyo-receiver schel, dit heeft elkaar op. Een Dali-luidspreker is helder in het hoog. Combineer dat met een Onkyo-receiver en je snapt waar ik op doel :)
Nadat ik vorige week de Zensor 3 beluisterd heb in een winkel (genieten!), was het thuis in combinatie met mijn Onkyo TX-NR656 geen pretje om aan te moeten horen. Het klonk vergelijkbaar met hoe @smashit het in 2014 beschreef, althans voor wat betreft het hoog.

Naar aanleiding van het bericht van @DaMarcus heb ik de Onkyo teruggebracht en nu heb ik een Denon X1300 en ben ik wel tevreden. Geen idee of ik een maandagochtendmodel van Onkyo had, of dat het echt aan de combinatie lag, maar het probleem is gelukkig opgelost.

Als center heb ik de Zensor vokal, en achter de Fazon Mikro. Die vond ik helderder klinken dan de Zensor Pico waardoor surround-effecten e.d. beter hoorbaar zijn (voor mijn niet al te beste oren) en die kan ik vanwege het kleinere formaat beter plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 30-08-2017 21:53 ]

• Hulleman
@DeadMetal, ik hoop niet dat je de stelling van damarcus al te serieus hebt genomen. Zoveel impact op het geluid heeft een versterker niet. De instellingen op zo'n versterker/receiver mogelijk weer wel.

Het is vooral de speaker die het geluid bepaald.

Grote kans dat de speaker thuis heel anders klonk door de akoestiek van je eigen kamer. Wel bijzonder dat de denon dan zo wezenlijk anders klinkt. Zal vast ook iets met de instelingen / kalibratie van de receiver te maken hebben.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 12:42
Het verbaast mij ook en misschien was het dus wel een maandagochtendmodel. Het trad ook op in de 'Pure' listening mode waarbij alle tone instellingen etc uitgeschakeld worden. Maar ik overdrijf niet en ik ben helemaal geen kenner met een getraind oor, maar het was overduidelijk vanaf het eerste nummer te horen dat er iets niet in de haak was.

Door in de equalizerinstellingen het frequentiegebied waar ik het gat dacht te horen te versterken, en de nog hogere tonen te verlagen in sterkte, kwam het enigszins in de richting, maar nog steeds klonk het niet als iets waar ik met plezier naar zou gaan luisteren.

Nu met de Denon klinkt (dezelfde) muziek direct volgens verwachting zonder enige aanpassingen qua toon te hoeven doen.

[ Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 31-08-2017 14:44 ]

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@DeadMetal, dat heb ik vaker gehoord over Dali's i.c.m. Onkyo; Deze versterkers lijken van zichzelf erg schel afgesteld te zijn en dat samen met een speaker die op zijn minst enthousiast in het midden/hoog te noemen is...

Denon's worden vaak ook wat klinisch genoemd en Marantz net iets warmer. Ben zelf trouwens wel onder de indruk van wat NAD doet, maar de 4520CI is nog niet aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 29-06 00:21

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Iemand de Callisto al gespot op IFA toevallig? Werken volledig draadloos (bluetooth) maar wel aardig aan de prijs.
Die CALLISTO 6 hat eine 300 W Class-D Endstufe spendiert bekommen und wird zu einem Preis von 1700 EUR angeboten werden. Die CALLISTO 2 wird als Paarpreis von 1300 EUR über die Ladentheke gehen. Der Soundhub wird mit einem Preis von 500 EUR angeboten werden.

[ Voor 12% gewijzigd door FREAKJAM op 04-09-2017 12:36 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DeadMetal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:34:
[...]

[...]

Nadat ik vorige week de Zensor 3 beluisterd heb in een winkel (genieten!), was het thuis in combinatie met mijn Onkyo TX-NR656 geen pretje om aan te moeten horen. Het klonk vergelijkbaar met hoe @smashit het in 2014 beschreef, althans voor wat betreft het hoog.

Naar aanleiding van het bericht van @DaMarcus heb ik de Onkyo teruggebracht en nu heb ik een Denon X1300 en ben ik wel tevreden. Geen idee of ik een maandagochtendmodel van Onkyo had, of dat het echt aan de combinatie lag, maar het probleem is gelukkig opgelost.

Als center heb ik de Zensor vokal, en achter de Fazon Mikro. Die vond ik helderder klinken dan de Zensor Pico waardoor surround-effecten e.d. beter hoorbaar zijn (voor mijn niet al te beste oren) en die kan ik vanwege het kleinere formaat beter plaatsen.
Onderschat het effect van de ruimte zeker ook niet. Een receiver heeft wel effect, maar dat effect is doorgaans kleiner dan de locatie waar je hebt geluisterd. De onkyo's zijn inderdaad wat scheller dan bijvoorbeeld Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-06 19:46
MDKlapwijk schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:24:
Even een update van het afgelopen weekend in beeld.

Wall plates voor de Neutrik speakON en etherCON connectoren ontworpen, geprint en in/op de wand geplaatst (project files):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Kabels, Tasker C 288, vanaf het kastje naar de muur:
[afbeelding]
[afbeelding]

En weer van de muur naar het kastje:
[afbeelding]
[afbeelding]

Op de 4 hoeken had ik al speakON d-size chassis connectors in de muur zitten, ook met C 288. Alleen moest er nog even een kabel getrokken worden door de lege leiding die daar weer boven op stond. En die moest ook nog even op de vrolijke vierkante mm op kanaal 1 bijgesoldeerd worden:
[afbeelding]
[afbeelding]

Overzichtsplaatje, de Vokal past dus niet in een Ikea Besta:
[afbeelding]

Vanavond maar eens even de subs uitpakken en testen... :+
Lekker bezig ben benieuwd naar het eindresultaat

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik zal kijken of ik dit weekend wat plaatjes kan schieten, de vloerput met powerCon, etherCon en XLR is inmiddels ook klaar...

sneekpiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wcccRT5OUxXN7KjqkK6xPDoE/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nUNu6Nwd5l26sudPwzGAQzwj/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OA0OLFPsJxAXssrJqs4Q0fLk/full.jpg
Laatste is zilver gespoten, maar dat wordt nog rvs of aluminium...

[ Voor 56% gewijzigd door MDKlapwijk op 08-09-2017 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 23:01
Dek die ethernet maar af,want dat is echt een stof verzamelaar!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

tita_tovenaar schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:55:
Dek die ethernet maar af,want dat is echt een stof verzamelaar!
Daar zit normaalgesproken een afdekplug in. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

MDKlapwijk schreef op zondag 10 september 2017 @ 16:59:
[...]
Daar zit normaalgesproken een afdekplug in. d:)b
Houdt die plug ook water tegen?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Het is een rubberdop, dus ja min of meer. Het spul van Neutrik is metname voor evenementen bedoelt en dus redelijk berekend op een bui. Ze hebben echter ook ip54 setjes, zoals deze:
- http://www.neutrik.com/en...thercon-accessories/se8fd

Maar het dak is hier dicht en wij stomen de vloer, dus ik denk dat dit dopje voldoende doet:
- http://www.neutrik.com/en...s/sealing-accessories/ndf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Laatst online: 14-04 14:46
Ben je er nog uitgekomen? trouwens ik weet niet of dit zal helpen maar heb je audyssey setup wel gedraaid?
JGWL schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 02:19:
Ik ben sinds enkele maanden overgestapt van een Audioengine A5+/BK XLS200 combo naar een set Dali Zensor 7 i.c.m. met een Marantz SR5011 en een Chromecast Audio.

Ik moet zeggen dat ik ietwat teleurgesteld ben in de basweergave van de Zensors. Deze klinkt in mijn oren ongecontroleerd en het tegenovergestelde van wat ik 'strakke bas' zou noemen. Tijdens de intro van Robot Rock (Daft Punk) bijvoorbeeld lijken de bastonen niet snel genoeg af te sterven waardoor ze overlappen, met als gevolg een hinderlijk gezoem. Een ander voorbeeld: de kick in Mask Off van Future. Op minimaal luistervolume voel ik nog steeds sterke druk op mijn oren en lijkt de kick het hele appartement bij elkaar te schudden. Zelfde verhaal met de kick in Radioheads 15 Steps, deze dreunt maar door en door.

Ik heb van alles geprobeerd om die dreunende bas strak te krijgen: spikes rechtstreeks op (laminaat) vloer, spikes op muntjes op vloer, spikes op gummetjes op vloer, viltjes ipv spikes, speakers 100 cm van de muur, speakers vlak tegen muur, speakers 3 meter uit elkaar, of vlak naast elkaar, pure/source direct aan/uit, speaker wire andersom aangesloten. Helaas, niks mag baten.

Wat wel lijkt te helpen is de xls200 aansluiten op de Marantz met de Zensors op small en de crossover op 60hz of 80hz. De overmatige dreun lijkt dus te zitten rond 40-50hz. Helaas is de sub te klein voor de woonkamer waardoor geen bas overblijft (nul punch). Ik voel gek genoeg meer bas output in Pure Direct modus zonder sub dan mét sub en de crossover op 60hz of 80hz. Ik draai dus het liefst de Dali's in Pure Direct modus.

Heeft iemand ervaring met de combinatie SR5011, Zensor 7 en dreunende bass? Wellicht kan iemand repliceren of de intro van Robot Rock ook zo boomy klinkt op zijn/haar Zensors. Wat is jullie advies? De 40hz band equalizen? Sok in de baspoort? SR5011 inruilen voor dedicated stereo-amp?

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:33
Ik heb op dit moment een 3.1 set, bestaande uit Monitor Audio Gold GX100 als fronts, Gold GXC150 als center en een Velodyne SPL-1200 Ultra als sub op een Marantz SR7005.
Ik gebruikte voordat ik verhuisde naar een nieuwe woning nog twee KEF 3005 als rears op stands om zo een 5.1 set te hebben. In de nieuwe woonkamer kwamen deze niet meer terecht vanwege de WAF :X :P
Echter toch mis ik de rears bij het kijken naar films, je mist toch net even die extra beleving. Nu na wat proberen toch een akkoord gekregen voor het plaatsen van rear speakers, echter moeten ze op de muur komen. Dus een zoektocht begonnen voor fatsoenlijke speakers die gemaakt zijn om op de muur te plaatsen en zo kwam ik bij de LCR modellen terecht van DALI.

Heeft iemand deze en kan die mij vertellen wat hun ervaring is? Verder zie ik opticon serie en een rubicon serie. Tips voor welke het beste passen qua sound bij mijn huidige Monitor Audio's? MA heeft zelf ook een soortgelijke speaker in het assortiment, de GXFX, die is echter flink groter maar is in Nederland bijna niet te vinden in een fysieke winkel om te beluisteren.

>> Signature?

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

ChiLLeR schreef op woensdag 13 september 2017 @ 10:22:
Ik heb op dit moment een 3.1 set, bestaande uit Monitor Audio Gold GX100 als fronts, Gold GXC150 als center en een Velodyne SPL-1200 Ultra als sub op een Marantz SR7005.
Ik gebruikte voordat ik verhuisde naar een nieuwe woning nog twee KEF 3005 als rears op stands om zo een 5.1 set te hebben. In de nieuwe woonkamer kwamen deze niet meer terecht vanwege de WAF :X :P
Echter toch mis ik de rears bij het kijken naar films, je mist toch net even die extra beleving. Nu na wat proberen toch een akkoord gekregen voor het plaatsen van rear speakers, echter moeten ze op de muur komen. Dus een zoektocht begonnen voor fatsoenlijke speakers die gemaakt zijn om op de muur te plaatsen en zo kwam ik bij de LCR modellen terecht van DALI.

Heeft iemand deze en kan die mij vertellen wat hun ervaring is? Verder zie ik opticon serie en een rubicon serie. Tips voor welke het beste passen qua sound bij mijn huidige Monitor Audio's? MA heeft zelf ook een soortgelijke speaker in het assortiment, de GXFX, die is echter flink groter maar is in Nederland bijna niet te vinden in een fysieke winkel om te beluisteren.
Met het mixen van verschillende series/merken speakers heb ik niet zo'n goede ervaring, afhankelijk van het gekozen volume het ene type te luid en andersom. Ik heb om die reden toen der tijd een 5.1 set met Zensor 1 + Vokal gekocht en deze naast m'n 2 vloer staanders gebruikt.

Maar de LCR van de Rubicon serie is echt super. Ik heb de chromecast met spotify op multichannel stereo staan en alle speakers, de LCR en de 8, klinken eigenlijk hetzelfde. Niet in het laag, maar dat is wel logisch....

Ik zou in jouw geval dan ook gaan voor de GXFX van MA, dan weet je zeker dat het lekker bij elkaar past. Tevens kan je het dan ook als complete set door verkopen als je gaat upgraden. Anders zou ik, als je niet de ruimte (fysiek of portemonnaie) hebt voor vloerstanders 4x Rubicon LCR pakken met een Rubicon Vokal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 13:17
Nice om te lezen dat men tevreden is met de Dali speakers.

Ik sta op het punt om een denon AVR X2400H aan te schaffen en will daarbij een Dali Zensor bij kopen.
Te weten,
1x DALI ZENSOR VOKAL
1x DALI SUB E-12 F
2x DALI ZENSOR 5
2x DALI ZENSOR 1

Ik ga volgende week eens luisteren bij Hi-Fi Klubben. Maar denk dat ik weggeblazen wordt. Ik heb nu een simpele samsung homecinema set van ik meen rond de €280 destijds. Maar die is op zeg maar.
Tijd voor een nieuw geluid. Wij zijn gek op (spektakel/fantasie etc) films kijken. En mijn vrouw kan niet twee uur zitten in een bioscoop dus dan haal ik de bioscoop wel naar huis.

Budget is tot max €3000 dus ik haal het net met deze set..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Rich_Art, dat zal zeker wel bevallen, denk ik zo.

Ik had hetzelfde toen ik van een Canton 150 QZ naar een set 4x Zensor 1, 1x Zensor Vokal en de E-9f overstapte.

Het grappige is dat m'n broer dit dus ook had toen ie zijn cheap-ass Samsung surround met mijn oude Canton's verving (en mijn oude AVR-2309)....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Rich_Art vaak is er wel wat te onderhandelen over de totaalprijs, mogelijk dat de zensor 7 dan ook binnen budget valt. Voor velen is die wel duidelijk beter/mooier dan de zensor 5. Komt wel vooral tot zijn recht bij muziek. Als dat er sowieso niet op geluisterd wordt, is 4x zensor 3 ook nog het overwegen waard tov 4x zensor 1. Bij surround is het vooral de center en subwoofer die het geluid maken, dus haal je niet zoveel uit zuilen.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 18-09-2017 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Wat @LA-384 zegt! Ik had de 1's voor surround en aparte vloerstaanders voor stereo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich_Art
  • Laatst online: 15-06 13:17
LA-384 schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:20:
@Rich_Art vaak is er wel wat te onderhandelen over de totaalprijs, mogelijk dat de zensor 7 dan ook binnen budget valt. Voor velen is die wel duidelijk beter/mooier dan de zensor 5. Komt wel vooral tot zijn recht bij muziek. Als dat er sowieso niet op geluisterd wordt, is 4x zensor 3 ook nog het overwegen waard tov 4x zensor 1. Bij surround is het vooral de center en subwoofer die het geluid maken, dus haal je niet zoveel uit zuilen.
Thanks, ik ga eens kijken wat te doen. De zensor 7 zijn wel boven budget. Dus die vallen al af. Ik luister natuurlijk zeer zeker muziek maar het zal voornamelijk voor films zijn..
in mijn setup wil ik 2 maal zensor 1 en 2 maal zensor 5 maar ik zal mij laten voorlichten wat beter is in mijn situatie.
Op het moment klinken tablets nog beter dan mijn Home Cinema set. Lol. Dus ik neem aan dat een Dali Zensor set in welke configuratie dan ook, echt wel heel prettig klinkt.
Morgen even een eerste maal luisteren naar wat ik kan verwachten van en soort gelijke setup.
Ik heb, buiten mijn eigen set, totaal geen idee van wat ik kan verwachten van het geluid.
30 jaar geleden wel een tijdje in een B&O zaak gewerkt maar meer ervaring heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 29-06 00:21

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik ga binnenkort ook verhuizen naar een huis (woon nu nog in een appartement) en ben ook voornemens een 5.1 set van Dali te gaan kopen. De Dali Zensor staat ook al erg lang op mijn lijstje en mijn vriendin vindt het geen probleem om zuilen te nemen in ons nieuwe huis. Het zal voornamelijk om series en films gaan die afgespeeld zullen worden, zo nu en dan gebruik ik Spotify Premium.

Ik houd van vooral strak en modern en de witte variant van de Zensor lijkt goed in dat rijtje te passen.
Huidige setup betreft een Teufel 5.1 setje met 4 zuilen, ben nu voornemens om 2 zuilen te plaatsen bij de TV en 2 kleintjes op standaard bij bank. Ik denk dat 4 zuilen nogal overkill zal zijn. Ik heb nu nog een Onkyo TX-NR535 als receiver, maar ik lees dat deze niet het meest ideaal is in combinatie met de Dali's.

Beste advies lijkt me voor straks om ze eerst te luisteren in een speciaalzaak, ik heb de Teufels destijds via internet gekocht zonder deze ook maar eerst geluisterd te hebben. Huidige TV en speakers zijn ~6 jaar oud dus in principe mogen ze vervangen worden (speakers inclusief sub heb ik slechts 400 euro voor betaald). Receiver is wel pas 2 jaar oud, maar die kan ik misschien nog voor een leuk prijsje verkopen tegen die tijd.

Een huis wat wij nu op het oog hebben heeft een open haard in de woonkamer en hopen er zoiets van te gaan maken (dit is een willekeurig plaatje van het internet).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bAMcg2J.jpg

TV moet aan de muur komen en de speakers aan de zijkanten van het meubel. Wanneer je in de bank zit, zit je niet exact in het midden ten opzichte van de speakers. In hoeverre zou dat iets uitmaken qua belevenis van het geluid?

[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 22-09-2017 11:02 ]

is everything cool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Rich_Art schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:40:
[...]

Thanks, ik ga eens kijken wat te doen. De zensor 7 zijn wel boven budget. Dus die vallen al af. Ik luister natuurlijk zeer zeker muziek maar het zal voornamelijk voor films zijn..
in mijn setup wil ik 2 maal zensor 1 en 2 maal zensor 5 maar ik zal mij laten voorlichten wat beter is in mijn situatie.
Op het moment klinken tablets nog beter dan mijn Home Cinema set. Lol. Dus ik neem aan dat een Dali Zensor set in welke configuratie dan ook, echt wel heel prettig klinkt.
Morgen even een eerste maal luisteren naar wat ik kan verwachten van en soort gelijke setup.
Ik heb, buiten mijn eigen set, totaal geen idee van wat ik kan verwachten van het geluid.
30 jaar geleden wel een tijdje in een B&O zaak gewerkt maar meer ervaring heb ik niet.
Ik weet niet of je inmiddels al een keuze hebt gemaakt, maar ik zou eerder voor zensor 7 gaan icm pico's achter (misschien dat 't net past).

Anders neig ik toch altijd heel erg naar Marktplaats: een set Ikon 5 of 6, daar ga je echt wel een stevige stap mee vooruit, ook als het tweedehands is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 00:48
Zojuist de opticons 6 besteld en de vokal direct meegenomen. Rear speakers gebruik ik mijn oude barrels nog ff en sub komt later aangezien ik eerst met de opticons 6 wil gaan proberen.

Nou past de Vokal niet in mijn tv kast en zou de zensor vokal wel gaan passen. (had het ook van tevoren moeten nameten :x) Dus nu denk ik over het downgraden naar de zensor. Wat zijn jullie ideeën hierbij? Twijfel of ik het anders voor elkaar krijg om deze center te houden (WAF).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Juzzuts schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 00:56:
Zojuist de opticons 6 besteld en de vokal direct meegenomen. Rear speakers gebruik ik mijn oude barrels nog ff en sub komt later aangezien ik eerst met de opticons 6 wil gaan proberen.

Nou past de Vokal niet in mijn tv kast en zou de zensor vokal wel gaan passen. (had het ook van tevoren moeten nameten :x) Dus nu denk ik over het downgraden naar de zensor. Wat zijn jullie ideeën hierbij? Twijfel of ik het anders voor elkaar krijg om deze center te houden (WAF).
"Downgrade" :) De Zensor serie blijft natuurlijk een fantastisch goede serie. Persoonlijk vind ik de vokal van de Zensor mooier én beter dan de Opticon, en de Zensors zijn goedkoper compleet te maken (E9-E12sub/zensor1) zonder kwaliteit in te leveren.

Ja de Opticon heeft een ribbon tweeter en de kast zal wat vernuftiger in elkaar zitten maar als jij eenmaal in je 5.1 of wat je ook maar van plan bent een film ligt te kijken vraag ik me af of je iets gaat missen bij de Zensor wat je bij de Opticons wel had gekregen. Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
FREAKJAM schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:01:
Ik ga binnenkort ook verhuizen naar een huis (woon nu nog in een appartement) en ben ook voornemens een 5.1 set van Dali te gaan kopen. De Dali Zensor staat ook al erg lang op mijn lijstje en mijn vriendin vindt het geen probleem om zuilen te nemen in ons nieuwe huis. Het zal voornamelijk om series en films gaan die afgespeeld zullen worden, zo nu en dan gebruik ik Spotify Premium.

Ik houd van vooral strak en modern en de witte variant van de Zensor lijkt goed in dat rijtje te passen.
Huidige setup betreft een Teufel 5.1 setje met 4 zuilen, ben nu voornemens om 2 zuilen te plaatsen bij de TV en 2 kleintjes op standaard bij bank. Ik denk dat 4 zuilen nogal overkill zal zijn. Ik heb nu nog een Onkyo TX-NR535 als receiver, maar ik lees dat deze niet het meest ideaal is in combinatie met de Dali's.

Beste advies lijkt me voor straks om ze eerst te luisteren in een speciaalzaak, ik heb de Teufels destijds via internet gekocht zonder deze ook maar eerst geluisterd te hebben. Huidige TV en speakers zijn ~6 jaar oud dus in principe mogen ze vervangen worden (speakers inclusief sub heb ik slechts 400 euro voor betaald). Receiver is wel pas 2 jaar oud, maar die kan ik misschien nog voor een leuk prijsje verkopen tegen die tijd.

Een huis wat wij nu op het oog hebben heeft een open haard in de woonkamer en hopen er zoiets van te gaan maken (dit is een willekeurig plaatje van het internet).

[afbeelding]

TV moet aan de muur komen en de speakers aan de zijkanten van het meubel. Wanneer je in de bank zit, zit je niet exact in het midden ten opzichte van de speakers. In hoeverre zou dat iets uitmaken qua belevenis van het geluid?
Beetje laat maar als je een versterker of receiver hebt met een Balance knop (zit vaak bij de Bass en Treble knop) dan kun je zelf instellen hoe de hoeveelheid geluid verdeeld wordt over de twee speakers. Dat is vaak bedoeld voor diegenen die niet in de "sweetspot" kunnen zitten. Daarnaast zou ik me niet zo druk maken om het hele "dit merk receiver zou niet goed gaan met dit merk speaker". Er zijn wel missmatches maar voornamelijk in de 2.0 HiFi. Blinde testen hebben nog nooit bewezen dat er een hoorbaar verschil zit tussen high end spul of verschillende merken. Dus of je nou een Pioneer, Onkyo of Denon aansluit op je 5.1 Zensor zou niet uit moeten maken. Er zijn echt veel belangrijkere dingen die invloed hebben op je geluid zoals speaker placement of inrichting van je kamer. Type receiver bungelt ergens onderaan.Mijn advies koop de receiver die al jou nodige functies en ingangen heeft en qua uiterlijk een beetje jou ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Juzzuts, het is wel zo dat als je eenmaal naar een speaker uit een (te) hogere serie hebt geluisterd, je nog maar moeilijk terug kan naar dat wat je van plan was. Vandaar dat er bij mij Rubicons ipv. Opticons staan en ik ben echt met een hele grote boog om de Epicons heen gelopen, met m'n vingers in m'n oren, toen ik voor de 2de keer naar de Rubicons ging luisteren....

Maar @Jinge heeft zeker een punt, in 5.1 voor films maakt het niet zo veel uit als met 2.0 bij muziek. Ik gebruik echter spotify op de chromecast met 5.1 multichannel stereo en dat is toch ook best wel prettig...

Verder zou ik niet aanraden om speakers van verschillende series door elkaar te gebruiken, mijn ervaring is dat het dan op de verschillende volume standen uit balans raakt.

Beter een ander kastje waar de zooi wel in past, dat is wat wij hier ook nog moeten doen, dan dat je inlevert op audio kwaliteit. Ik krijg nl. zelf veel eerder spijt van het verkeerde kopen, dan van meer uitgeven dan eerder beoogd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Voor 2.0 zit ik met de Opticon 6 wel goed samen met de Marantz SR6011. Muziek luisteren moet dan sowieso wel goed komen. Voor surround als ik kijk naar frequentie bereik en gevoeligheid van de zensor of opticon vokal ligt het niet ver uit elkaar. Zou je dan nog steeds problemen verwachten op hoge volumes?

Wellicht als het zo een groot verschil is, moet ik beide maar laten horen aan mn vriendin. Misschien kan ze de speaker op het kastje over het hart strijken. Zo ging het ook met de opticons die iets groter waren dan ze verwachte ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
Juzzuts schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:59:
Voor 2.0 zit ik met de Opticon 6 wel goed samen met de Marantz SR6011. Muziek luisteren moet dan sowieso wel goed komen. Voor surround als ik kijk naar frequentie bereik en gevoeligheid van de zensor of opticon vokal ligt het niet ver uit elkaar. Zou je dan nog steeds problemen verwachten op hoge volumes?

Wellicht als het zo een groot verschil is, moet ik beide maar laten horen aan mn vriendin. Misschien kan ze de speaker op het kastje over het hart strijken. Zo ging het ook met de opticons die iets groter waren dan ze verwachte ;-)
Ik zie het probleem sowieso niet haha. De speaker past niet in het kastje, DUS een nieuw kastje. En die mag zij dan kiezen; dan heeft ze ook bijgedragen aan verbeteringen/vernieuwingen in huis. Goeie deal toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Zoiezo hebben ze een andere impendantie, 4 tegen 6 Ohm.

Bij mij was het probleem met verschillende series speakers door elkaar, dat als de center en surrounds op stand normaal stonden, de zuilen niet te horen waren. En als je dat dan gecorrigeerd had, er op hoger of lager volume weer een waarneembaar verschil was.

Ik heb uiteindelijk toen 5.1 en 2.0 los van elkaar gehaald en 4x zensor1 + vokal en een losse set TMA 903's voor stereo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juzzuts
Ok, ik heb de speaker met wat passen en meten toch in het meubel gekregen! :D Heb nu alleen wel maar 1,5cm boven de Marantz. Schijnt wat krap te zijn, maar we gaan zien hoe die het houdt. Iemand anders daar ervaring mee?

Nu moesten alleen de twee fronts toch in het wit, dus die moeten omgeruild worden... vrouwen. Maar dan heb ik wel het grootste deel van het 5.1 systeempje compleet :D

Nu door sparen voor een goede sub en rears. Zat zelf te denken aan de Opticon LCR als rears om toch in dezelfde serie te blijven. Verder staat de bank tegen de muur en zijn deze aardig dun en hoeven ze niet ingedraaid te worden als ik het goed begrepen heb. Klinkt allemaal ideaal in de oren, toch? Of toch beter het geld in de zak houden en voor Opticons 1 gaan?

Qua sub heb ik nog niet echt een idee, maar lees veel over de SVS subs. Zal het subwoofer topic er eens op naslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
1,5cm lijkt me prima. Mijn AVR staat ook in een tv meubel met hooguit een cm vrije ruimte erboven. Hij wordt niet zo warm en aan de achterkant is het meubel open. Amerikaanse standaarden spreken van minimaal 15cm vrije ruimte voor koeling, maar mijn leverancier zei ook al dat het geen enkel probleem is. Sterker; in de winkel staan ze allemaal in een houten meubel ter display/demo en allemaal met weinig vrije ruimte. Verwacht dus geen problemen, maar je kunt af en toe even voelen hoe warm deze is na een tijdje spelen.

Ik heb overigens de frontjes helemaal niet op de speakers zitten; ik vind het zoveel mooier zonder! Met frontjes worden ze zo... als elke speaker. Een staander met een gaas ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Juzzuts schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:12:
Qua sub heb ik nog niet echt een idee, maar lees veel over de SVS subs. Zal het subwoofer topic er eens op naslaan.
Ligt ook aan je budget en wensen. Vaak zie je dat mensen een hele set van hetzelfde merk willen. Ik kan je nu al vertellen dat je voor een sub beter een merk kan kiezen die voornamelijk subwoofers maakt zoals SVS. Een beetje Dali sub kost je denk ik € 800. Dan ben je bij SVS voor hetzelfde geld, of zelfs minder, beter af.

Alhoewel een Klipsch SW115 is wel heel dik voor weinig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Soeski schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:49:
1,5cm lijkt me prima. Mijn AVR staat ook in een tv meubel met hooguit een cm vrije ruimte erboven. Hij wordt niet zo warm en aan de achterkant is het meubel open. Amerikaanse standaarden spreken van minimaal 15cm vrije ruimte voor koeling, maar mijn leverancier zei ook al dat het geen enkel probleem is. Sterker; in de winkel staan ze allemaal in een houten meubel ter display/demo en allemaal met weinig vrije ruimte. Verwacht dus geen problemen, maar je kunt af en toe even voelen hoe warm deze is na een tijdje spelen.

Ik heb overigens de frontjes helemaal niet op de speakers zitten; ik vind het zoveel mooier zonder! Met frontjes worden ze zo... als elke speaker. Een staander met een gaas ervoor.
Zit ook met de vokal bovenop de Marantz. Zien jullie daar problemen mee?

Denk niet dat ik t zonder frontjes in de woonkamer krijg ;-)

Qua sub moet ik nog kijken... Eerst maar sparen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jinge
Hulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:18:
[...]

Ligt ook aan je budget en wensen. Vaak zie je dat mensen een hele set van hetzelfde merk willen. Ik kan je nu al vertellen dat je voor een sub beter een merk kan kiezen die voornamelijk subwoofers maakt zoals SVS. Een beetje Dali sub kost je denk ik € 800. Dan ben je bij SVS voor hetzelfde geld, of zelfs minder, beter af.

Alhoewel een Klipsch SW115 is wel heel dik voor weinig :p
Je hebt absoluut gelijk dat je met SVS en REL etc. hele goede subwoofers in huis haalt al moet ik wel zeggen dat Dali zelf helemaal geen slechte subs maakt. De e-9f en 12f sluiten naadloos aan op de Zensor serie mits goed geplaatst en getweakt. Hele strakke muzikale subs naar mijn mening. Stuk beter dan wat je voor hetzelfde geld krijgt bij Q acoustics of B&W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik heb juist een B&W gekocht omdat ik de Dali's tegen vond vallen. Maar de DB3D is dan ook eigenlijk wel een ander beestje met zijn gesloten kast en 2x 8" actieve woofers en tevens prijstechnisch zeker in een ander segment.

SVS niet geluisterd, schijnt wel goed te zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 833471

Ik heb een vraag over de plaatsing van de rear (Zensor Pico) speakers. Ik twijfel tussen plaatsing op een stand of ophangen aan de muur. Mijn bank staat namelijk tegen de muur aan. Ik heb geen ruimte over om de bank meer naar voren te halen. Als ik op de bank zit, zit ik dus tussen de speakers in. Dali geeft aan: "vanwege hun uitstekende zijwaartse spreiding hoeven DALI luidsprekers niet op de centrale luisterpositie te worden gericht. In de meeste gevallen zullen ze het beste klinken zonder dat ze onder een hoek zijn geplaatst". Echter geldt dat ook als ik niet een stukje voor de speakers zit maar er echt tussenin zit? Als ik ze tegen de muur hang staan ze recht naar voren gericht, maar als ik ze op een stand zet kan ik ze (indien nodig) meer richting luisterpositie draaien. Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik heb zelf de zensor 1 als rear. Deze staan respectievelijk op de vensterbank en hoge kast. Ik heb ze ongeveer 45 graden ingedraaid en dat werkt prima. Als ik een lijn zou trekken vanaf de speakers, zouden ze ergens midden in de kamer uitkomen. De richting lijkt dus idd niet zo kritisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik zou ze, mits je de kabels in de muur kwijt kan, hoog ophangen en inderdaad naar het midden van de kamer richten, of zelfs maar naar het 1/3 punt op de middenlijn(l/r).

Kunnen de kabels niet door de muur, dan stands naast de bank direct op de luisterpositie gericht (denon 5.1 zegmaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LA-384 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:12:
Ik heb zelf de zensor 1 als rear. Deze staan respectievelijk op de vensterbank en hoge kast. Ik heb ze ongeveer 45 graden ingedraaid en dat werkt prima. Als ik een lijn zou trekken vanaf de speakers, zouden ze ergens midden in de kamer uitkomen. De richting lijkt dus idd niet zo kritisch te zijn.
MDKlapwijk schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:24:
Ik zou ze, mits je de kabels in de muur kwijt kan, hoog ophangen en inderdaad naar het midden van de kamer richten, of zelfs maar naar het 1/3 punt op de middenlijn(l/r).

Kunnen de kabels niet door de muur, dan stands naast de bank direct op de luisterpositie gericht (denon 5.1 zegmaar)
Bedankt. Ik heb helaas geen mogelijkheid om de kabels in de muur te verwerken. Als ik de speakers ophang hangen ze recht naar voren en kan ik ze niet draaien.

Het is naar jullie ervaring dus wel beter om de speakers te (lichtelijk) te draaien in tegenstelling tot wat DALI adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Het oogt iig wat organischer dan zo'n schoenendoos strak aan de muur :+
De keuze bij mij is zowel esthetisch als praktisch (op huidige locatie is de speakerkabel verborgen door de bank en kast). Het verbaasd mij ook dat het gewoon prima klinkt, aangezien de ene speaker achter een gordijn op 50cm hoogte staat en de ander op een kast van 2 meter. De klank is wellicht niet perfect symmetrisch, maar zeker goed genoeg voor het surround effect. Bezoek draait regelmatig hun hoofd als er in de film buiten beeld wat gebeurt (dichtslaande deur bijvoorbeeld). Blijft grappig om te zien :D

Afstand tot luisterplek is natuurlijk ook belangrijk. Ik zit zo'n 2 tot 2,5 meter van de speakers af. Hoe verder je er vanaf zit, hoe minder kritisch de plaatsing/richting.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 26-10-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik zelf wil zo min mogelijk kabels zien, is een fetish zegmaar, dus vind een speaker op een beugel hoog aan de muur en de kabel door de muur, mooier dan naast de bank op stokjes. Maar als de kabel dan dus over de muur moet lopen, dan maar stokjes....

Tevens hebben we het hier over de surrounds, welke niet continu gebruikt worden, dus de plaatsing kom je al met wat meer weg. Daarbij zie je dat Dolby de surrounds op 110 tot 120 graden ingedraaid achter de luisterpositie aangeeft en Denon zelfs bijna 90 graden en dan naast de luisterpositie.

Dali geeft dit trouwens bij de surrounds l/r zelf ook aan, kijk maar naar 'figure c' in de handleiding (7.1) en bij bijv. de Alteco C-1.

Dolby:
Afbeeldingslocatie: https://www.dolby.com/uploadedImages/wwwdolbycom/Content/Editorial_Pages/Speaker_Setup_Guide/51_Speaker_Setup/flat-5.1.jpg

Denon:
Afbeeldingslocatie: http://manuals.denon.com/avrx4100w/NA/EN/fig/Pict%20AmpAssign%205.1_OBAOILvkrqbqis.png

Dali:
Afbeeldingslocatie: https://www.dali-speakers.com/media/4630/dali-alteco-side-speaker-in-7_1.jpg?anchor=center&mode=crop&quality=90&width=1900&heightratio=0.5&slimmage=true&rnd=131478768630000000

Het niet hoeven indraaien van Dali speakers, lijkt mij trouwens ook meer voor de versies met een ribbon tweeter. Die zouden daar (nog) wat enthousiaster in het 'hoog' van kunnen worden.

[ Voor 49% gewijzigd door MDKlapwijk op 27-10-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Het niet hoeven indraaien heeft meer met het afstraalgebied te maken en front speakers die op een grotere afstand staan dan surround speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:58:
Ik zelf wil zo min mogelijk kabels zien, is een fetish zegmaar, dus vind een speaker op een beugel hoog aan de muur en de kabel door de muur, mooier dan naast de bank op stokjes. Maar als de kabel dan dus over de muur moet lopen, dan maar stokjes....

Tevens hebben we het hier over de surrounds, welke niet continu gebruikt worden, dus de plaatsing kom je al met wat meer weg. Daarbij zie je dat Dolby de surrounds op 110 tot 120 graden ingedraaid achter de luisterpositie aangeeft en Denon zelfs bijna 90 graden en dan naast de luisterpositie.

Dali geeft dit trouwens bij de surrounds l/r zelf ook aan, kijk maar naar 'figure c' in de handleiding (7.1) en bij bijv. de Alteco C-1.

Dolby:
[afbeelding]

Denon:
[afbeelding]

Dali:
[afbeelding]

Het niet hoeven indraaien van Dali speakers, lijkt mij trouwens ook meer voor de versies met een ribbon tweeter. Die zouden daar (nog) wat enthousiaster in het 'hoog' van kunnen worden.
Ik heb een 5.1 setup, dus voor mij is FIGURE 1B (pagina 2, handleiding) van toepassing. Daar staan de speakers toch duidelijk recht naar voren en niet ingedraaid? Het verschil bij mij is dat de bank dan tussen de speakers in komt te staan i.p.v. een stukje ervoor zoals op de afbeelding (en daarvan vraag ik me dus af of dat geen 'problemen' oplevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 833471, daarom dat ik aangeef dat de verschillende partijen er anders over denken. Voor Denon is 5.1 met surrounds links en rechts. Bij 7.1 voegen ze dan de surround-rear links en rechts kanalen toe.

Maar ook Dali geeft dus aan dat je de speakers, als deze links en rechts naast de luisterpositie hebt geplaatst, deze gewoon 90 graden 'ingedraaid' mogen zijn. Of dit nu bij 5.1 of bij 7.1 is dat maakt dus eigenlijk niet uit, die speakers bevinden zich nu eenmaal op die positie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:24:
Maar ook Dali geeft dus aan dat je de speakers, als deze links en rechts naast de luisterpositie hebt geplaatst, deze gewoon 90 graden 'ingedraaid' mogen zijn.
Waar zie/lees je dat precies?

Figure 1A t/m 1C in de handleiding gaat het het symmetrisch opstellen van de speakers. Verder wordt op pagina 8 aangegeven:

"The speakers are designed to meet our wide dispersion principle, so they should NOT be
angled towards the listening position, but be positioned parallel with the rear wall, see Figure 2.
By parallel positioning, the distortion in the main listening area will be lowered and the room
integration will be improved. The wide dispersion principle will ensure that sound is spread
evenly within a large area in the listening room."

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 833471 op 27-10-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 19:07
Maar dat is dan in het geval dat je bank er een stuk vanaf staat toch?
Het lijkt mij dat je een flink deel van het geluid mist als je met je hoofd tussen de zijkanten van de speakers, en flink buiten het afstraalgebied, in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 26-06 13:45

page404

Website says no

Hifi Klubben heeft wat Zensors en een Opticon setje in de aanbieding.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Anoniem: 833471 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Waar zie/lees je dat precies?

Figure 1A t/m 1C in de handleiding gaat het het symmetrisch opstellen van de speakers. Verder wordt op pagina 8 aangegeven:
In plaatje 1C, daar staan de surround l/r speakers toch 90 graden in gedraaid of niet? Dus ook Dali laat je speakers direct op de luiterpositie richten. Of dit nu voor het surround of voor het surround-rear kanaal is maakt niet zo heel veel uit.

De rear surrounds dienen inderdaad vlak tegen de muur geplaatst te worden, echter zit je met je rug tegen de muur, dus zijn ze niet achter je te plaatsen.

Het blijft met de plaatsing van surround speakers in een woonkamer altijd een beetje schipperen, de ruimte heeft nooit de ideale vorm/afmetingen. Zelfs in mijn opstelling zijn qua plaatsing compromissen getroffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MonkeyJohn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:10:
Het lijkt mij dat je een flink deel van het geluid mist als je met je hoofd tussen de zijkanten van de speakers, en flink buiten het afstraalgebied, in zit.
Dat is precies mijn gedachte, vandaar mijn post in dit topic om even te horen bij de ervaringsdeskundigen.
MDKlapwijk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:28:
[...]

In plaatje 1C, daar staan de surround l/r speakers toch 90 graden in gedraaid of niet? Dus ook Dali laat je speakers direct op de luiterpositie richten. Of dit nu voor het surround of voor het surround-rear kanaal is maakt niet zo heel veel uit.

De rear surrounds dienen inderdaad vlak tegen de muur geplaatst te worden, echter zit je met je rug tegen de muur, dus zijn ze niet achter je te plaatsen.

Het blijft met de plaatsing van surround speakers in een woonkamer altijd een beetje schipperen, de ruimte heeft nooit de ideale vorm/afmetingen. Zelfs in mijn opstelling zijn qua plaatsing compromissen getroffen...
Ja hebt gelijk, in het plaatje 1C zijn de surround L/R speakers recht op de luisterpositie gericht.

Als ik de reacties zo lees kan ik in mijn situatie dus beter voor stands gaan en deze ligt indraaien naar de luisterpositie :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 833471, denk het wel. Maar eerst de verschillende posities/indraaiing proberen kan ook geen kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Net zoals de voorgaande paar posts ben ik ook aan het kijken hoe ik mijn Dali Zensor 1's als rear ga positioneren.
Bij voorkeur hang ik ze hoog in de hoek en draai ze naar binnen richting de luisterpositie, ik kan ze in theorie wel vlak tegen de muur hangen zoals aangeraden (een boog splits de kamer in tweeën zeg maar), maar dan zou de Sur R maar vrij kort van een hoge boekenkast staan, dit lijkt me ook niet echt ideaal.

Dus wat is aan te raden?
En welke muurbeugels zijn goed? Heb de Vogel 3200 gezien en deze bevalt me wel, of zijn er andere goede alternatieven?
Op stands wil ik voorkomen gezien we nu een kleine in huis hebben die begint te kruipen.

Verder setup:
Denon X3300
Dali Zensor 1 front, deze gaan naar achter en er komen Zensor 7 voor in de plaats
Dali Zensor Vokal
Sub is nu nog een oude Harman Kardon HKTS11, maar zal een REL of SVS worden

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0bCsNOzh.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Peule_P op 13-11-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
MDKlapwijk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:28:
@Anoniem: 833471, denk het wel. Maar eerst de verschillende posities/indraaiing proberen kan ook geen kwaad...
Precies; meten is weten. Het verschilt per speakermerk en uiteraard de ruimte of je ze beter in kan draaien of niet. Vandaar de room correction soft- en hardware. Doe eerst een test met parallel aan elkaar (symmetrisch) en meet de geluidssterkte. Doe dit daarna ingedraaid nog eens.
Geen idee of je receiver room correction software heeft, maar anders kan je met REW en een goede microfoon ook heel wat bereiken.
Dan pas weet je het zeker. Of; vertrouw op je oren. In ieder geval, experimenteer! In het geval dat de speakers echt NAAST de bank staan zou ik ze zeker indraaien (en iets verder van de bank verwijderen naar opzij). Anders gaat er veel geluid letterlijk langs je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik ben na lovende recensies eens gaan luisteren naar de Zensor 7 en ik was eigenlijk meteen verkocht (gedetailleerd en sprankelend geluid icm erg goede bass!) . Tot voor kort had ik nog een Marantz SR-7005, maar door tekortkomingen (ondersteuning 4k/ hdmi2.0) heb ik die verkocht en voor een mooie prijs een Denon avr-X4200W gekocht. Deze heb ik gisteravond aangesloten en je raadt het al, icm de Dali Zensor 7 (ook de Dali Vokal aangeschaft). Denon de kalibratie laten uitvoeren en daarna wat muziek opgezet (Wolfgang Haffner / Heart of the Matter, wat ik in de luistersessie voordat ik ze aangeschaft had ook heb geluisterd). Nu merkte ik meteen op dat het anders klonk, minder 'vol' beetje vlak zeg maar en veel minder bass aanwezig. Ik ging naar de setiings van de Denon en heb de speakers van Large op small gezet (ik heb een sub) en de crossover van 40 Hz naar 80 Hz, ik merkte eigenlijk nog steeds niet echt een verschil, de Denon heb ik daarna op pure direct gezet en toen was er wel merkbaar verschil (minder vlak, iets meer dynamiek) maar nog steeds niet het WOW- effect wat ik toen voordat ik ze kocht wel had. Ik hoop en vermoed dat het met instellingen te maken heeft, de speakers staan recht vooruit op 38 cm afstand van de muur op spikes, crossover op 80hz en small, ik heb een woonkamer van 6 x 6 en ik zit op ongeveer 3,5 van de speakers af, de bank staat dus niet tegen de muur. Iemand tips of idee waar ik kan beginnen om dit te verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

vwtune schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:21:
Ik ben na lovende recensies eens gaan luisteren naar de Zensor 7 en ik was eigenlijk meteen verkocht (gedetailleerd en sprankelend geluid icm erg goede bass!) . Tot voor kort had ik nog een Marantz SR-7005, maar door tekortkomingen (ondersteuning 4k/ hdmi2.0) heb ik die verkocht en voor een mooie prijs een Denon avr-X4200W gekocht.
......
Ik hoop en vermoed dat het met instellingen te maken heeft, de speakers staan recht vooruit op 38 cm afstand van de muur op spikes, crossover op 80hz en small, ik heb een woonkamer van 6 x 6 en ik zit op ongeveer 3,5 van de speakers af, de bank staat dus niet tegen de muur. Iemand tips of idee waar ik kan beginnen om dit te verbeteren?
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik de Zensor 7 heb beluisterd en ik kan mij niet meer zo goed herinneren hoe de bassweergave toen was.
Het is uiteraard wel een vloerstaander met een 'bescheiden formaat', voor diep grommend laag zijn er andere kandidaten. ;)

Het verschil 'shop vs home' dat je nu constateert kan heel goed door de andere 'ruimte-eigen' akoestiek worden verklaard.

Toch krijg ik het vermoeden dat er eea niet helemaal goed is gegaan tijdens de Audyssey inregeling, want de Denon had (met de sub actief aangesloten!!) de crossover in principe meteen op '80Hz' moeten zetten en de frontspeakers op 'small'.
Die waardes heb jij zo te lezen handmatig moeten overrulen??

Loop de gehele inregelprocedure dus nog eens goed door en zorg dat je in de Audyssey setup echt voor een 5.1/3.1 or whatever kiest.
Zet de meetmicrofoon op de goede hoogte & plek, zet de sub op 50% volume (of experimenteer daarmee) en zorg voor absolute stilte tijdens de inregeling.
Het volume van de sub mag je ná meting uiteraard omhoog, of omlaag krikken, jij bent en blijft de baas. :P

Check ook of de Dali reflexpoorten niet toevallig met een meegeleverde spons/prop dicht zitten en knutsel met de afstand tov de muur en wel of geen toe-in van de speakers.

Daarnaast kan het goed zijn dat de plaatsing van de sub niet helemaal optimaal is in je kamer.
Experimenteren staat hier vrij, maar het is mogelijk dat de meest optimale plek van de sub niet wordt bepaald door het HiFi resultaat, maar door een designgevoelige partner. :+

Check in het Denon menu (speaker settings??) of de sub tijdens stereo/direct na de Audyssey inregeling ook werkelijk meedoet, dat is nml. in de setup (achteraf) te configureren.

Lekker muziekje trouwens van Haffner, hier dendert op dit moment 'Acoustic Shapes' door de headphone. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-11-2017 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Vrij complete reactie @Bhagavad, echter komt het vaker voor dat denon de crossover verkeerd bepaald (bij mij althans elke keer weer). Dus ik denk niet dat dat per se goed moet zijn na audyssey.

@vwtune Kijk eens of het scheelt als je de bank een meter (of 2) naar achteren schuift. Als je dan een andere ervaring hebt, weet je dat het aan de akoestiek ligt. Klinkt het dan nog steeds flets dan heb je kans dat er iets met de instellingen speelt.

De akoestische eigenschappen van de kamer kun je veranderen, maar dan moet je nogal wat WAF onvriendelijke dingen toevoegen aan de kamer. Eenvoudiger is het om de speaker positie en of luisterpositie aan te passen. In de handleiding staat Dali's advies over plaatsing, ze adviseren iig een minimale afstand van de muur. Verder kun je ze ook naar de luisterpositie indraaien. (hierboven ook vermeld zie ik nu).

De sub positie kun je bepalen door deze op de bank te zetten en rond te kruipen. Daar waar de sub het beste klinkt, zet je em neer (eerst de audyssey EQ uitschakelen). Hierna opnieuw een audyssey run uitvoeren. Kijk ook even welke volume-correctie denon toepast op het sub kanaal. Deze kan van -12 tot +12 variëren. Idealiter staat die ergens rond 0. Dit kun je beïnvloeden door de gain op de sub respectievelijk terug of vooruit te draaien.

Hierna kun je samen bepalen of klank of esthetiek zwaarder weegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LA-384 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:36:
Vrij complete reactie @Bhagavad, echter komt het vaker voor dat denon de crossover verkeerd bepaald (bij mij althans elke keer weer). Dus ik denk niet dat dat per se goed moet zijn na audyssey.
Wat ik vergeten was te melden is (misschien nogmaals) de fase te checken van de luidsprekeraansluitingen.
Als de aders van een luidsprekerkabel niet duidelijk zijn gemarkeerd dan gaat dat zomaar fout. :P

Als speakers op de een of andere manier onverwacht futloos en hol klinken, is dat misschien wel het eerste dat op de to-do lijst zou moeten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
vwtune schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:21:
Ik ben na lovende recensies eens gaan luisteren naar de Zensor 7 en ik was eigenlijk meteen verkocht (gedetailleerd en sprankelend geluid icm erg goede bass!) . Tot voor kort had ik nog een Marantz SR-7005, maar door tekortkomingen (ondersteuning 4k/ hdmi2.0) heb ik die verkocht en voor een mooie prijs een Denon avr-X4200W gekocht. Deze heb ik gisteravond aangesloten en je raadt het al, icm de Dali Zensor 7 (ook de Dali Vokal aangeschaft). Denon de kalibratie laten uitvoeren en daarna wat muziek opgezet (Wolfgang Haffner / Heart of the Matter, wat ik in de luistersessie voordat ik ze aangeschaft had ook heb geluisterd). Nu merkte ik meteen op dat het anders klonk, minder 'vol' beetje vlak zeg maar en veel minder bass aanwezig. Ik ging naar de setiings van de Denon en heb de speakers van Large op small gezet (ik heb een sub) en de crossover van 40 Hz naar 80 Hz, ik merkte eigenlijk nog steeds niet echt een verschil, de Denon heb ik daarna op pure direct gezet en toen was er wel merkbaar verschil (minder vlak, iets meer dynamiek) maar nog steeds niet het WOW- effect wat ik toen voordat ik ze kocht wel had. Ik hoop en vermoed dat het met instellingen te maken heeft, de speakers staan recht vooruit op 38 cm afstand van de muur op spikes, crossover op 80hz en small, ik heb een woonkamer van 6 x 6 en ik zit op ongeveer 3,5 van de speakers af, de bank staat dus niet tegen de muur. Iemand tips of idee waar ik kan beginnen om dit te verbeteren?
Kijk even naar deze post in het Denin topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42770168

Die settings die settings die daar genoemd staan moet je mee spelen.

Ik heb zelf:
MultEQ: Flat
Dynamic eq: uit
Dynamic volume: light

Met de standaard settings had ik hetzelfde probleem als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Bedankt @Bhagavad @LA-384 en @wortelsoft ik ga met jullie informatie eens lekker aan de slag! ik laat de uitkomst weten :-)
Pagina: 1 ... 13 ... 37 Laatste