En bij dezen de update:Seb83 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:17:
[...]
Ik heb zelf inmiddels alweer een jaar of 10 een setje Ikon 6 mk1 (fantastische speakers!), nu nog gecombineerd met een goedkope Onkyo TX-SR500 surround receiver, maar morgen komt mijn nieuwe Cambridge Audio CXA60 binnen... verslag volgt daarna.
Ik heb de CXA60 een tijdje naast mijn oude Onkyo gebruikt, en met veel verschillende muzieksoorten de twee versterkers vergeleken. Allebei op 'direct' modus gezet. Bij wat lichtere muziek (akoustisch gitaar, singer/songwriter etc.) en glad geproduceerde top 40 dance, van die muziek die op de meeste systemen wel goed klinkt, was er eigenlijk niet zoveel verschil te horen. Bij wat zwaardere muziek (metal, rock) hoorde ik wel verschil, de CXA60 klinkt wat gedetailleerder, maar ook wat scheller. De Onkyo maakt er meer één geheel van. Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik de verschillen nogal klein vond, maar daar waar er verschil was, vond ik de Onkyo iets prettiger klinken. De hele aanleiding van dit verhaal, namelijk dat ik dacht dat de Onkyo het loodje ging leggen, lijkt ook wel mee te vallen. Hij produceert een lichte zoem, maar die is buiten het tv meubel niet te horen. Kortom, de CXA60 is terug naar de leverancier (als DHL een beetje meewerkt).
Maar goed, ik had hoge verwachtingen van de nieuwe versterker en was toch een beetje teleurgesteld. Dus toen dacht ik, ik probeer gewoon iets anders. Ik heb een subwoofer besteld (Klipsch R-12SW), en dat bleek een goede beslissing. Mijn muziek klinkt nu 10 keer beter! Wat een verschil. Ik had altijd gedacht dat met mijn speakers een subwoofer niet nodig is, maar niets blijkt minder waar. De subwoofer gaat maar iets lager dan mijn speakers (29 hz versus 37 hz), maar omdat de speakers zich nu volledig kunnen focussen op alles boven de 80 hz (en de sub alles daaronder), is de beleving compleet anders. Het geluid klinkt veel voller, alsof je bij een concert bent ipv op de bank zit. En dat alles voor een fractie van de prijs van de versterker. Ik zit dus voorlopig weer even goed wat betreft hi-fi.