Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:38
Nachtschade schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:21:
Kan iemand mij helpen?

Ik heb een Kobo H20 Libra.

Ik wil nu een boek er op zetten dat ik heb in epub format.

Hoe doe ik dat? Ik heb een Kobo account gemaakt maar daar kan ik alleen boeken mee kopen in de kobo store.

Ik heb ook de desktop app gedownload in de hoop dat ik daar mijn eigen bestand in kan laden en dat deze dat worden gesynced maar ook daarvoor zie ik geen optie.
Calibre gebruiken. :)

https://calibre-ebook.com/

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zet epubs ook vaak gewoon als bestand op de kobo. Werkt altijd prima (als de opmaak etc goed is.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 17:52
Uiteindelijk heb ik dat geprobeerd en is dat gelukt maar het valt me nogal tegen dat ik een apparaat met wifi heb gekocht dat kan 'syncen' maar als ik er een nieuw boek op wil zetten moet ik eerst onder mijn bureau kruipen om het ding met mijn desktop te verbinden. Het lijkt 2004 wel. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Kobo is een echte partner van Bol.com. De boeken die je daar koopt worden wel direct op de reader gezet.

Voor andere boeken is er wel een methode met calibre bibliotheek. Dan kun je de boeken via de ingebouwde webbrowser ook via wifi van je eigen netwerk downloaden. Heb ik lang geleden wel eens gedaan, maar weet nu niet meer exact hoe. Dus even googelen op calibre bibliotheek en wifi. Er zijn geloof ik nederlandstalige websites die het exact uitleggen.

[ Voor 70% gewijzigd door ArthurMorgan op 16-06-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:07
Nachtschade schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:38:
Uiteindelijk heb ik dat geprobeerd en is dat gelukt maar het valt me nogal tegen dat ik een apparaat met wifi heb gekocht dat kan 'syncen' maar als ik er een nieuw boek op wil zetten moet ik eerst onder mijn bureau kruipen om het ding met mijn desktop te verbinden. Het lijkt 2004 wel. :(
Dan koop je een langere USB kabel. Of je ruilt 'm in voor iets als een Pocketbook. Daar kun je de boeken naartoe mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
ArthurMorgan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:40:
Kobo is een echte partner van Bol.com. De boeken die je daar koopt worden wel direct op de reader gezet.
Ik koop geen boeken bij bol.com dus daar heb ik niets aan.
Voor andere boeken is er wel een methode met calibre bibliotheek. Dan kun je de boeken via de ingebouwde webbrowser ook via wifi van je eigen netwerk downloaden. Heb ik lang geleden wel eens gedaan, maar weet nu niet meer exact hoe. Dus even googelen op calibre bibliotheek en wifi. Er zijn geloof ik nederlandstalige websites die het exact uitleggen.
Okay, daar zal ik eens naar kijken. Bedankt voor de tip.

Ik lees overigens alleen Engelstalige boeken en heb verder ook alles op Engels ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Daftz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Dan koop je een langere USB kabel. Of je ruilt 'm in voor iets als een Pocketbook. Daar kun je de boeken naartoe mailen.
|:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er zijn meerdere methodes om boeken via wifi op je apparaat te krijgen:
Kobo heeft en ftpd ingebouwd. link
Cloud 3rd party script link
KoReader heeft veel verschillende opties, zoals ssh sftp calibre

USB kabel verwijderen triggert een library refresh, anders zie je de boeken niet, hier zij ook scripts voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
ArthurMorgan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:40:

Heel simpel. Je kunt in Calibre de Web Server aanzetten. Via Preferences > Sharing over the net. Vervolgens ga je in je browser naar http://ipadres_van_computer_waar_calibre_geïsntalleerd_staat:8888

That's it. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Maar mocht je gewoon via je Bol-account naar je Kobo overzetten, dan nog zou ik de boeken los downloaden, importeren in Calibre, DRM er af en lokaal opslaan. Ik wil geen gezeur dat een boek dat ik gekocht heb ineens verdwenen is of de rechten worden ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:41
Manke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:22:

USB kabel verwijderen triggert een library refresh, anders zie je de boeken niet, hier zij ook scripts voor.
Thanks, dat kobocloud werkt best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:57
vanaalten schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:08:
Maar mocht je gewoon via je Bol-account naar je Kobo overzetten, dan nog zou ik de boeken los downloaden, importeren in Calibre, DRM er af en lokaal opslaan. Ik wil geen gezeur dat een boek dat ik gekocht heb ineens verdwenen is of de rechten worden ingetrokken.
Bij Bol zit er geen DRM (meer) op, maar een watermerk. Dus downloaden als backup is altijd goed, maar een probleem met de DRM hoeft daar geen reden voor te zijn. Ik kan mijn Bol boeken gewoon naar mijn Kindle zetten (na omzetten van epub naar AZW3 uiteraard maar dat doet Calibre voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Manke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:22:

Thanks! Die devmode kende ik nog niet. Gaan m’n moeder en zus blij mee zijn, omdat ze nu de inverted mode aan kunnen zetten (witte letters op zwarte achtergrond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

WaterFire schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Bij Bol zit er geen DRM (meer) op, maar een watermerk.
Sure? Ik dacht dat alles bij BOL van DRM voorzien was. Kun je boeken ook opnieuw downloaden en zo alsnog een versie zonder DRM krijgen? Of is dat alleen met nieuwe aankopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
WaterFire schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Bij Bol zit er geen DRM (meer) op, maar een watermerk. Dus downloaden als backup is altijd goed, maar een probleem met de DRM hoeft daar geen reden voor te zijn. Ik kan mijn Bol boeken gewoon naar mijn Kindle zetten (na omzetten van epub naar AZW3 uiteraard maar dat doet Calibre voor je).
Het hangt een beetje van het boek dat je koopt af, maar het gros van de engelstalige epubs (misdaad, spionage genre) die ik daar gekocht heb zit Adobe DRM op.

Even getest met een nieuw boek:
John Grisham - Sooley
...epub heeft gewoon weer Adobe DRM. :(

Is gewoon prima om te zetten naar een DRM-vrije epub (en dat is, lijkt mij, verstandig om te doen), maar irritant. Dus nee, Bol heeft nog steeds boeken - ook recente releases - met DRM er op.

Edit: hey, deze post heeft mij dus wel €7,99 gekost! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 19-06-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
https://www.bol.com/nl/m/vragen-over-ebooks-luisterboeken/
Waarom verkoopt bol.com ebooks met Adobe kopieerbeveiliging?

De uitgever bepaalt met welke techniek ebooks worden beveiligd tegen illegaal kopiëren. Adobe DRM is een wereldwijde standaard voor kopieerbeveiliging die door de meeste buitenlandse uitgevers wordt gebruikt. Watermerkbeveiliging (Social DRM) is door de Nederlandse uitgevers gezamenlijk ontwikkeld als gebruiksvriendelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat verklaart de verschillende ervaringen wel. Ik koop geen Nederlandse ebooks maar uitsluitend Engelstalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:31
Hoop echt dat er nog een Forma 2 uit komt dit jaar. Ben wel toe aan een nieuwe ereader en de Elipsa is mij te groot en De stylus functie doet mij al helemaal niks.

Heb wel wat geruchten kunnen vinden van eerder dit jaar, maar dat kan achteraf net zo goed de Elipsa zijn geweest :? Of weet iemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:02
Beakzz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 01:13:
Hoop echt dat er nog een Forma 2 uit komt dit jaar. Ben wel toe aan een nieuwe ereader en de Elipsa is mij te groot en De stylus functie doet mij al helemaal niks.

Heb wel wat geruchten kunnen vinden van eerder dit jaar, maar dat kan achteraf net zo goed de Elipsa zijn geweest :? Of weet iemand meer?
En zal die veel beter zijn dan de Forma 1? Volgende starten de btw weg ermee dagen en wou dan eigenlijk de forma 1 kopen. Je zou zeggen een boek lezen op 8” blijft een boek lezen. Wellicht een kleurenscherm?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Morpheusk schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:51:
[...]

En zal die veel beter zijn dan de Forma 1? Volgende starten de btw weg ermee dagen en wou dan eigenlijk de forma 1 kopen. Je zou zeggen een boek lezen op 8” blijft een boek lezen. Wellicht een kleurenscherm?
Mag er van uit gaan dat die beter zou zijn, maar ik verwacht eigenlijk geen kleurenscherm. Mijn vriendin heeft heel veel plezier van haar Forma 1 dus gewoon doen zou ik zeggen. Het is meer een persoonlijk ding dat ik niet graag 2/3 jaar oude hardware koop en al helemaal niet als er een nieuw model aan komt. En al helemaal niet tegen de introductieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Beakzz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Mag er van uit gaan dat die beter zou zijn, maar ik verwacht eigenlijk geen kleurenscherm. Mijn vriendin heeft heel veel plezier van haar Forma 1 dus gewoon doen zou ik zeggen. Het is meer een persoonlijk ding dat ik niet graag 2/3 jaar oude hardware koop en al helemaal niet als er een nieuw model aan komt. En al helemaal niet tegen de introductieprijs.
Ik eigenlijk ook niet hoor. Maar als ik 2 jaar wacht met kopen zul je zien dat de Forma 2 net na een week uit komt als ik de Forma 1 heb gekocht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
vanaalten schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Het hangt een beetje van het boek dat je koopt af, maar het gros van de engelstalige epubs (misdaad, spionage genre) die ik daar gekocht heb zit Adobe DRM op.

Even getest met een nieuw boek:
John Grisham - Sooley
...epub heeft gewoon weer Adobe DRM. :(

[..]Dus nee, Bol heeft nog steeds boeken - ook recente releases - met DRM er op.

Edit: hey, deze post heeft mij dus wel €7,99 gekost! ;)
Ik had precies hetzelfde gedaan met een Nederlands boek en die had geen DRM ;).
Ging er niet vanuit dat beide voor zou komen.

In dat geval, downloaden dus, DRM er afhalen kan altijd nog want wellicht is die stap nooit nodig als alles gewoon draait zoals bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
[...]
Het is meer een persoonlijk ding dat ik niet graag 2/3 jaar oude hardware koop en al helemaal niet als er een nieuw model aan komt. En al helemaal niet tegen de introductieprijs.
Dan maak je het jezelf wel moeilijk..
In feite heb je na de intro van een opvolger de keuze tussen goedkoper model 1 en model 2 tegen introductieprijs. Maar je sluit beide hier uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
WaterFire schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:35:
In dat geval, downloaden dus, DRM er afhalen kan altijd nog want wellicht is die stap nooit nodig als alles gewoon draait zoals bedoeld.
Nee, niet mee wachten. Want als Adobe of de uitgever (of welke er ook een rol in speelt) er mee stopt, kan je een DRM-beveiligd boek niet meer openen.

Zodra die stap van DRM er af halen nodig is, ben je wellicht al te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
vanaalten schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:43:
[...]

Nee, niet mee wachten. Want als Adobe of de uitgever (of welke er ook een rol in speelt) er mee stopt, kan je een DRM-beveiligd boek niet meer openen.

Zodra die stap van DRM er af halen nodig is, ben je wellicht al te laat.
Dan ga je een beetje richting vier reservewielen in je auto stoppen.
Ze staan na download lokaal op je PC en Calibre heeft de plugin klaar staan. Knappe Adobe die dat op mijn PC voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
WaterFire schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Dan maak je het jezelf wel moeilijk..
In feite heb je na de intro van een opvolger de keuze tussen goedkoper model 1 en model 2 tegen introductieprijs. Maar je sluit beide hier uit?
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik ga geen oude model full priced kopen. Een nieuwe natuurlijk wel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Beakzz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik ga geen oude model full priced kopen. Een nieuwe natuurlijk wel :o
Yep, had idd gelezen 'nieuw model ook niet tegen introprijs'.
Dat kwam zo binnen omdat bij een nieuwe introductie de oude uiteindelijk toch wel zou moeten gaan zakken. De enige manier om de oude niet te laten dalen in prijs is de nieuwe een heel stuk duurder maken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
[...]

Ik heb het als volgt opgelost. Zojuist de Forma gekocht voor 221 euro met de optie van 100 dagen retourneren. Dus heb nog even de tijd om hem terug te sturen mocht de Forma 2 uitkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSgLaJ2gqos0B9ERmjJ9URkCLBA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEQVMnyTue5YcLYFHk9HJsR9.jpg?f=fotoalbum_small

En binnen.
Jammer dat ik moet werken anders had ik ermee kunnen spelen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
chucky666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:18:
[Afbeelding]

En binnen.
pfoew tablet achtige prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
chucky666 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:18:
[Afbeelding]

En binnen.
Goede zelfbeheersing zeg.. Ben benieuwd wat je ervaringen zijn! Ik zal hem nooit genoeg gebruiken om de prijs te kunnen verantwoorden, maar het lijkt me een gaaf ding om te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

WaterFire schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Goede zelfbeheersing zeg.. Ben benieuwd wat je ervaringen zijn! Ik zal hem nooit genoeg gebruiken om de prijs te kunnen verantwoorden, maar het lijkt me een gaaf ding om te hebben..
Ik moet zeggen met de cover is ie best wel zwaar.
Heb hem even aangehad voor ik moest werken maar scherm ziet er goed uit.
Is ook een stukje sneller dan me oude Kobo aura one.
En ach had nog wat bol kaarten liggen waar ik niet wist wat ik ermee moest doen.
Dus hoefde maar 200 euro bij te leggen dan wordt de keus een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Kobo Forma wil hier niet meer uit de slaapstand komen. Aan/uit knop lang vastgehouden, daarna i.c.m. 1 van de andere knoppen geprobeerd. Op zoek naar een reset hole maar die zit er ook niet op.

Wat nu? 3 maanden wachten toch de accu leeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:51
Morpheusk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:48:
Kobo Forma wil hier niet meer uit de slaapstand komen. Aan/uit knop lang vastgehouden, daarna i.c.m. 1 van de andere knoppen geprobeerd. Op zoek naar een reset hole maar die zit er ook niet op.

Ik heb twee weken terug mijn kobo clara hd onder garantie omgewisseld omdat deze niet meer uit slaapstand kwam.
Schijnt vaker voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Harmvdw schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb twee weken terug mijn kobo clara hd onder garantie omgewisseld omdat deze niet meer uit slaapstand kwam.
Schijnt vaker voor te komen.
Kan dat via kobo zelf of moet dat via de winkel? Hopelijk ruilt anders mediamarkt hem om, want wil geen geld ivm btw weg ermee.

Maar wat een design flaw als er geen fysieke reset mogelijkheid op zit. Buiten de garantie is dat wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Morpheusk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Kan dat via kobo zelf of moet dat via de winkel? Hopelijk ruilt anders mediamarkt hem om, want wil geen geld ivm btw weg ermee.

Maar wat een design flaw als er geen fysieke reset mogelijkheid op zit. Buiten de garantie is dat wel een dingetje.
Ik had via de winkel(bcc) werd gewoon omgeruild, wel direct extra omruil verzekering afgesloten voor 3 of 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

De officiele procedure is eerst pagina verder of terug knop indrukken, en dan daarbij de powerknop indrukken, tot het scherm gaat knipperen. Ik denk op basis van bovenstaande dat je die optie hebt gedaan, maar voor de zekerheid meld ik het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:34

4POX

Everybody is wired

Als je de USB kabel aansluit op een computer, wat voor reactie krijg je dan?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
4POX schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:06:
[...]

Als je de USB kabel aansluit op een computer, wat voor reactie krijg je dan?
Helemaal niks ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:08

JME

zeg maar Jamie

Mijn Aura wil niet meer verbinden met een computer. Hij laadt wel op als ik een usb kabel aansluit, maar het keuzescherm "computer gedetecteerd - verbinden?" of zoiets verschijnt niet meer. Meerdere kabels en computers geprobeerd, zelfs een factory reset. Iemand nog een suggestie?

Edit: ik heb het probleem inmiddels omzeild via de serverfunctie in Calibre. Usb heb ik nu alleen nog maar nodig voor opladen. En toch: als iemand een echte oplossing weet dan hou ik me aanbevolen!

[ Voor 26% gewijzigd door JME op 08-07-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Online bestelde Forma vandaag omgeruild bij de Mediamarkt. Ik had verwacht geld terug te krijgen maar gelukkig werd hij zonder problemen omgeruild. Top service, mag ook wel eens gezegd worden.
Twijfel nu alleen wel lichtjes wat te doen met Forma, zijn er al ervaringen hoe Kobo zoiets buiten garantie behandeld? Want geen fysieke resetknop is wel een dingetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nu mijn usb verbinding niet meer werkt, moet ik mijn boeken via wifi op de Kobo Aura zetten. Dat gaat niet heel praktisch, maar het werkt in ieder geval en het is ook weer geen dagelijks terugkerend klusje, dus boeien.
Zodra ik de wifi inschakelde, ging de Aura direct de firmware updaten. Dat was eigenlijk niet echt nodig geweest en had ook best even gevraagd mogen worden, maar goed. Ik had al jaren geen updates meer gedaan en ik moet zeggen dat het er toch wel een stukje overzichtelijker op is geworden. Ik kan nu normaal op series zoeken bijvoorbeeld. Ook de grote menuknoppen onderin vind ik best handig. Wat ik minder handig vind, is de nieuwe paginanummering. In mijn oude firmware werkte dat feilloos: ik kon precies zien hoeveel pagina's ik nog te gaan had in mijn hoofdstuk en als ik de marges verkleinde of het lettertype vergrootte, dan veranderde het aantal gelezen en resterende pagina's prachtig mee. Nu klopt dat niet meer. Slechts om de ca. 3 pagina's springt het paginanummer er eentje vooruit. En dat is niet handig als je besluit om in bed "nog even 10 pagina's te lezen" voordat het licht uit gaat. Want dat kunnen er zomaar 30 worden. Het lijkt wel alsof de statische paginanummers van de originele gedrukte versie worden weergegeven (voor de duidelijkheid: adobe epub nummering staat wel uit). Is er een manier om dit weer op de oude dynamische manier in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:39
JME schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:15:
Nu mijn usb verbinding niet meer werkt, moet ik mijn boeken via wifi op de Kobo Aura zetten. Dat gaat niet heel praktisch, maar het werkt in ieder geval en het is ook weer geen dagelijks terugkerend klusje, dus boeien.
Zodra ik de wifi inschakelde, ging de Aura direct de firmware updaten. Dat was eigenlijk niet echt nodig geweest en had ook best even gevraagd mogen worden, maar goed. Ik had al jaren geen updates meer gedaan en ik moet zeggen dat het er toch wel een stukje overzichtelijker op is geworden. Ik kan nu normaal op series zoeken bijvoorbeeld. Ook de grote menuknoppen onderin vind ik best handig. Wat ik minder handig vind, is de nieuwe paginanummering. In mijn oude firmware werkte dat feilloos: ik kon precies zien hoeveel pagina's ik nog te gaan had in mijn hoofdstuk en als ik de marges verkleinde of het lettertype vergrootte, dan veranderde het aantal gelezen en resterende pagina's prachtig mee. Nu klopt dat niet meer. Slechts om de ca. 3 pagina's springt het paginanummer er eentje vooruit. En dat is niet handig als je besluit om in bed "nog even 10 pagina's te lezen" voordat het licht uit gaat. Want dat kunnen er zomaar 30 worden. Het lijkt wel alsof de statische paginanummers van de originele gedrukte versie worden weergegeven (voor de duidelijkheid: adobe epub nummering staat wel uit). Is er een manier om dit weer op de oude dynamische manier in te stellen?
Iemand verbeterd mij vast als het niet klopt, maar volgens mij is dit het verschil tussen .epub's en .kepub's. Kan het zijn dat calibre dat automatisch omzette over usb, en niet via de server? Probeer eens een boek te openen dat er al op stond toen je nog via usb ging?

Als dit zo is, zou je uit kunnen zoeken hoe je via de calibre server de kobo-epub versies kan krijgen. Of eerst omzetten en via een andere server serven als dat niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@MaffeMaarten dank voor het meedenken! In mijn pogingen om de WiFi weer aan de praat te krijgen, heb ik ook een complete factory reset doorgevoerd. Ik heb dus geen oude via usb overgezette boeken meer erop staan. Maar ik zal binnenkort eens kijken of ik die handmatig kan converteren en dan opnieuw erop zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi. Ik heb sinds kort een Kobo Libra H20. Hele fijne upgrade van de Kobo Glo. Ik gebruik hem standaard in portrait mode en dat werkt goed. Behalve dan dat het scherm altijd ondersteboven start (de knoppen aan de bovenkant). Na even schudden kantelt het scherm weer. Maar is het niet mogelijk om de start oriëntatie aan te passen met de knoppen beneden? En anders helemaal vastzetten in 1 mode?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:52

RoyK

Hobby tekenaar

Helaas is mijn Kobo Aura One overleden. Het scherm is gevuld met streepjes en lijntjes die er niet horen. Mijn kinderen waren op het bed aan het springen en de reader lag onder het matras (waar ik hem altijd snel kan pakken als ik gaat lezen). Het schijnt dat kobo readers hier niet tegen kunnen :P

Wel jammer en zonde. Ik had hier nog jaren op kunnen lezen maar het is wat het is.

Nu ben ik op zoek naar een vervanger en kom op de Libra en de Forma uit. De Libra is net zo groot als de Aura One en kost 179 euro. De Forma is 8 inch en hiermee weer een stukje groter. Misschien komt het wel dichterbij het gevoel van een boek. Maar kost wel 279 eurie's.

Mijn verstand zegt dat de Libra prima is. Mijn hebzucht zegt dat de Forma beste keuze is en dat de 100 euro verschil over 5 tot 10 jaar te verwaarlozen is. Maarja, hebzucht praat altijd in zijn eigen belang nietwaar? :P

Ik lees bijna iedere avond voor het slapen gaan. Van een half uurtje tot anderhalf uur. Het ligt er maar net aan.

Ook op de internetz en reviews kom ik er niet echt uit. Ze zijn beiden goed. Het verschil zit hem kennelijk enkel in de beeldafmeting. Is dit de 100 euro verschil het waard? Ga ik dat als Aura One gebruiker echt merken?

Ik hoop op wat input van jullie haha :D

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Nu online
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:01:

Ook op de internetz en reviews kom ik er niet echt uit. Ze zijn beiden goed. Het verschil zit hem kennelijk enkel in de beeldafmeting. Is dit de 100 euro verschil het waard? Ga ik dat als Aura One gebruiker echt merken?

Ik heb zelf de one en daar was ik al blij mee qua grootte tov de h20 die ik daarvoor had. Ik denk de volgende weer groter wordt, aangezien mijn ogen wat minder aan het worden zijn qua lezen zonder bril. Als ik de letter grootte groter zet op de One blijft er maar vrij weinig over van de pagina, en aangezien ik speedreader ben gaat het pagina's omslaan gauw vervelen :)

Ander puntje is het gewicht, dat ga je gauw merken als je wat langer ligt te lezen in bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:01:
Het verschil zit hem kennelijk enkel in de beeldafmeting. Is dit de 100 euro verschil het waard? Ga ik dat als Aura One gebruiker echt merken?

Ik heb nu een Aura H2O (1e versie), maar als die ooit stuk gaat komt er een grotere. Ik lees vrij vlot, heb de fonts zo klein mogelijk staan dat het nog net leesbaar is en de marges allemaal zo klein mogelijk om maar zo veel mogelijk tekst in beeld te hebben. Ik gebruik(te) hem ook veel in de trein (al 1,5 jaar niet meer in de trein gezeten...) maar alsnog zou ik zonder twijfel voor de grootste kiezen die binnen mijn budget past.

Veel tekst is gewoon lekkerder lezen ipv steeds bladeren, ongeacht hoe snel dat inmiddels ook gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
ik ga liever voor een wat kleiner en lichter model aangezien ik zoveel mogelijk comfort wil bij het vasthouden van een boek. (waarbij eigenlijk dus het gewicht en vormfactor doorslaggevend zijn)

Maar als ik de reacties hierboven lees besef ik dat smaken natuurlijk verschillen. Dus mijn advies is dat je het beste naar een winkel kunt gaan om ze allebei in je hand te houden. Dan kun je zelf bepalen welke het beste bij jou past.

(als je veel pdf's/strips/manga leest, dan kun je beter voor een groter scherm gaan. Ik denk dat het voor epubs niet zo heel veel uitmaakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

avec_style schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:12:
ik ga liever voor een wat kleiner en lichter model aangezien ik zoveel mogelijk comfort wil bij het vasthouden van een boek. (waarbij eigenlijk dus het gewicht en vormfactor doorslaggevend zijn)

Maar als ik de reacties hierboven lees besef ik dat smaken natuurlijk verschillen. Dus mijn advies is dat je het beste naar een winkel kunt gaan om ze allebei in je hand te houden. Dan kun je zelf bepalen welke het beste bij jou past.

(als je veel pdf's/strips/manga leest, dan kun je beter voor een groter scherm gaan. Ik denk dat het voor epubs niet zo heel veel uitmaakt)
De Kobo Auro One is 252 gram en de Libra en Forma zijn 197 gram. Dat is best een klap lichter voor iets wat al niet zwaar woog hehe. De voorkeur begint nu wel licht naar de Forma op te schuiven! :P

Edit: de Forma besteld met sleepcover hoes. Morgen in huis!

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 27-07-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Vandaag ontvangen en uitgepakt. Als ik hem naast mijn Aura One hou is de Auro net zo groot. Die paar mm verschil met de Forma mag geen naam hebben. Dat is wel een tegenvaller om eerlijk te zjjn. Vanavond even opnieuw alles instellen. En dan eindelijk weer lezen in de avond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
RoyK schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:37:
Vandaag ontvangen en uitgepakt. Als ik hem naast mijn Aura One hou is de Auro net zo groot. Die paar mm verschil met de Forma mag geen naam hebben. Dat is wel een tegenvaller om eerlijk te zjjn. Vanavond even opnieuw alles instellen. En dan eindelijk weer lezen in de avond
Je uitgangspunt is verkeerd. De Libra H2O is niet net zo groot als de Aura One. 7” vs 7.8” De Forma is dan slechts 0.2” groter. Dat is inderdaad nihil. Maar het verschil tussen de Libra en Forma is wel aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Morpheusk schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:01:
[...]

Je uitgangspunt is verkeerd. De Libra H2O is niet net zo groot als de Aura One. 7” vs 7.8” De Forma is dan slechts 0.2” groter. Dat is inderdaad nihil. Maar het verschil tussen de Libra en Forma is wel aanzienlijk.
Het tegenvallen van schermafmeting is mijn vergissing ontstaan. Ik dacht dat mijn Aura one een 7 inch sherm was (6,8) maar is een nagenoeg 8" scherm (7,8).

Ik verwachte dus een groter scherm maar ze zijn nagenoeg identiek, wat ook klopt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27
Vreemd probleem hier met mijn Kobo Clara HD ereader.
Afgelopen week een stuk of 12 EPUB bestanden erop gezet vanaf een Windows 10 laptop.
Gewoon met drag/drop net als anders.
Daarna liet de ereader alle boeken wel zien maar was er niets te openen.
Alles bleef bevroren staan.
Een harde aan/uit was de enige optie maar ook daarna waren er geen boeken meer te openen.
De rest van de functies was wel in orde bv controleren WiFi of synchroniseren.

Uiteindelijk maar een factory reset gedaan.
Alles leeg en account opnieuw ingevuld.
Daarna vanaf de laptop stuk of 20 EPUB’s erop gezet.
Na loskoppelen (netjes via uitwerpen) ging de ereader starten en kwam er een aantal minuten een scherm met de voortgang.
Daarna het normale hoofdmenu, maar geen boeken aanwezig.
Via de laptop was te zien dat de diverse bestanden wel op de ereader stond, D: drive in de root directory.

Toch geen resultaat.
Dan maar Calibre geïnstalleerd op de laptop.
Met Calibre enkele bestanden overgezet.
Taken gaf aan dat alles gelukt was, maar wederom geen boeken aanwezig op de ereader.

Synchronisatie op de ereader geeft aan dan er geen updates zijn.
Het zal vast een kleinigheidje zijn wat ik over het hoofd zie.
Iemand nog tips wat ik kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:11
Misschien iets mis met 1 van de epubs waardoor het indexeren vastloopt?
Je zou kunnen proberen de boeken er 1 voor 1 op te zetten. Als je zo de boosdoener kunt identificeren, dan wil het wel eens helpen dat boek in Calibre van epub naar epub te converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27
zetmolm schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:30:
Misschien iets mis met 1 van de epubs waardoor het indexeren vastloopt?
Je zou kunnen proberen de boeken er 1 voor 1 op te zetten. Als je zo de boosdoener kunt identificeren, dan wil het wel eens helpen dat boek in Calibre van epub naar epub te converteren.
Er stonden eerst heel veel boeken in voordat de problemen begonnen.
Ik heb nu dus maar een paar boeken erin gezet.
Heb ook al geprobeerd met Calibra bv één EPUB naar PDF te converteren in de hoop dat een PDF wel te lezen zou zijn.
Werkt ook niet.
Ik zie met de Windows verkenner op de D: (ereader) alle boeken wel staan.
Ze zijn dus ook werkelijk op de ereader terecht gekomen.
Na het los koppelen van de USB kabel komt er een melding in beeld met de tekst “media aan het importeren” daaronder de balk met voortgang.
Duurt een aantal minuten dan is dit afgerond.
De ereader start op in het gewone scherm maar bij Mijn Boeken is alles leeg.
Het enige bestand is de eigen help met een aantal pagina’s.
Deze zijn goed te lezen.
Ik vermoed toch iets van een corruptie maar waar…..
Misschien nog een keer alle boeken weggooien (ook al zegt de reader dat er niets is).
Bij de info staat ook 0 gedownloade en 0 geïmporteerde boeken.
Hij ziet ze dus niet staan.

Voor de duidelijkheid, het moet toch wel de hoofdman/root zijn van D: ?
D is in mijn geval de ereader.

————————————————————————————————-
@zetmolm
Update!
Toch nog een keer die paar boeken eraf gegooid.
Toen een gewone PDF (geen boek) naar de D: gezet, maar ook in de map waar ik wat van Kobo zelf zag staan.
Verbinding met de laptop verbroken enz.
Ik zag toen op de reader opeens 3 bestanden staan als iconen op het start scherm. Twee keer die PDF plus een Kobo document.
Echter, niet te lezen of te openen.
Plotseling ging de reader echter een herstart doen maar wel één die ik eerder niet had gezien na een factory instellingen reset.
Vreemd dus want ik had al een keer alles leeggemaakt en vanaf niets moeten beginnen.
Hoe dan ook kwam er een restart langs waarbij ook weer alles leeg was.
Account weer ingevuld enz.
Daarna een enkel boek vanaf de laptop overgezet gewoon met de Windows verkenner naar de D:.
Reader start weer op en jawel, boek was zichtbaar en te lezen.
Toen op het icoon rechtsboven met de twee ronde pijltjes geklikt.
Er bleek wederom een update te zijn.
Laten lopen.
Ging ook goed.
Daarna een stuk of acht boeken overgezet ging ook goed.
Kortom, nu lijkt alles goed te zijn.

Conclusie:
Ondanks dat eerder alles opgeruimd was en er een volledige factory reset is gedaan bleek dit onvoldoende geweest te zijn. Er is iets omgevallen waardoor er automatisch een herstart geforceerd is.
Ben zo wel een paar uurtjes bezig geweest. :P

Wat foto’s van de volgorde.
Eerst het spontaan herstellen scherm, daarna Update toepassen.
Weer later toen ik zelf rechtsboven op synchroniseren geklikt had nog een update.

Eerder heb ik bij Informatie deze versie gezien.
Weet niet meer of dit na of voor de eerste factory reset was.
4.26.16704 (oaf09acc53, 10-02-21)
Nu:
4.28.18220 (23b2a16e39, 07-08-21)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuF5Qx5EHyPjeVXZm1BlMMwgWog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzGbIKXTgMuoR0EXlbcdaUY0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLXg5-YL8xXyo__IfTHhYrSGzjc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7U6NhgVRvZT3xedyhc04cJor.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShKrw1wPJcnO5_Vr3JHMhUGf3Dg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgh9C6Iv5FSuPZMYLGoc4dqT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door HoppyF op 11-08-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wellicht kunnen jullie mij wat advies geven. Ik heb nog nooit een e-reader gehad, maar denk er nu wel over een te kopen. Ook wel om gewoon wat romans te lezen voor de ontspanning, maar vooral om academische boeken voor mijn werk te lezen. Die heb ik negen van de tien keer als PDF, opgemaakt zoals het oorspronkelijke papieren boek ook is opgemaakt. Ik neem dat ik dus een relatief groot schermformaat nodig heb om deze goed te kunnen lezen. Daarnaast heeft het voor mij veel meerwaarde om aantekeningen te kunnen maken; al is het maar wat highlighten, of een woordje erbij zetten (maar hoe meer mogelijk is, hoe beter). Van de Kobo e-readers die algemeen besproken worden, leek de Forma me de aangewezen keuze. Maar nu zag ik hierboven ook iemand met de Elipsa, die als ik het goed zie juist voor het maken van aantekeningen heel geschikt is. Of moet ik nog ergens anders aan denken? (Het hoeft ook niet per se Kobo te zijn, mocht een ander merk een betere optie hebben; als het maar geen Kindle is, want ik haat Amazon. :D )

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
Lord Daemon schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:26:
Wellicht kunnen jullie mij wat advies geven. Ik heb nog nooit een e-reader gehad, maar denk er nu wel over een te kopen. Ook wel om gewoon wat romans te lezen voor de ontspanning, maar vooral om academische boeken voor mijn werk te lezen. Die heb ik negen van de tien keer als PDF, opgemaakt zoals het oorspronkelijke papieren boek ook is opgemaakt. Ik neem dat ik dus een relatief groot schermformaat nodig heb om deze goed te kunnen lezen. Daarnaast heeft het voor mij veel meerwaarde om aantekeningen te kunnen maken; al is het maar wat highlighten, of een woordje erbij zetten (maar hoe meer mogelijk is, hoe beter). Van de Kobo e-readers die algemeen besproken worden, leek de Forma me de aangewezen keuze. Maar nu zag ik hierboven ook iemand met de Elipsa, die als ik het goed zie juist voor het maken van aantekeningen heel geschikt is. Of moet ik nog ergens anders aan denken? (Het hoeft ook niet per se Kobo te zijn, mocht een ander merk een betere optie hebben; als het maar geen Kindle is, want ik haat Amazon. :D )
Een google op 'note taking reader' geeft een top 10 van readers die hiervoor geschikt zijn. Los van het commerciele dat er mogelijk (waarschijnlijk) in verweven is, zou ik me eens verdiepen in reviews van deze readers.
Het is een lijst uit november 2020, tijd voor een update van good-e-reader, maar it's a start?

Ebook note taking
Top 10 E INK Digital E-Notes for 2020
Onyx Boox Note Air.
Remarkable 2.
Supernote A5.
Fujitsu Quaderno A4.
Onyx Boox Max Lumi.
Boyue Likebook Alita.
Xiaomi W7.
iReader Smart 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Over de laatste update gesproken. In de notes staat dat er een nieuwe methode wordt gebruikt de DPI te schalen op het scherm.

Het omslaan van de pagina voelt sneller.

Zit dit tussen mijn oren of is het echt sneller geworden?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Dat zal ik geweest zijn denk ik.
Mijn persoonlijke mening is dat ik hem heel goed vindt.
Ik dacht dat ik hem alleen voor lezen zou gebruiken maar gebruik het markeren van tekst en aantekeningen maken ook regelmatig.
Het fijne van de Kobo is dat je gewoon met de 2 knopjes op de pen kan wisselen van pensoort en kan wissen.
En dat je de pen niet hoeft op te laden want er zit gewoon een aaaa batterij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

chucky666 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

Dat zal ik geweest zijn denk ik.
Mijn persoonlijke mening is dat ik hem heel goed vindt.
Ik dacht dat ik hem alleen voor lezen zou gebruiken maar gebruik het markeren van tekst en aantekeningen maken ook regelmatig.
Het fijne van de Kobo is dat je gewoon met de 2 knopjes op de pen kan wisselen van pensoort en kan wissen.
En dat je de pen niet hoeft op te laden want er zit gewoon een aaaa batterij in.
Blijven de aantekeningen bewaard als je de bestanden weer van je e-reader naar de PC overzet? Dat zou wel helemaal mooi zijn, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

WaterFire schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Een google op 'note taking reader' geeft een top 10 van readers die hiervoor geschikt zijn. Los van het commerciele dat er mogelijk (waarschijnlijk) in verweven is, zou ik me eens verdiepen in reviews van deze readers.
Het is een lijst uit november 2020, tijd voor een update van good-e-reader, maar it's a start?
Thanks, zeker interessant, maar als ik zo een aantal van die producten bekijk, lijken ze ook echt bedoeld om te tekenen, om PDFs te editen, enzovoorts, en dus eigenlijk veel krachtiger te zijn dan wat ik nodig heb. Kan zijn dat het toch de juiste productcategorie is -- ik hoef natuurlijk niet alle opties te gebruiken -- maar ik vind het nog lastig om dat in te schatten. Is het zo dat een e-reader waar je een beetje aantekeningen mee kan maken bij je e-books altijd gemarket zal worden als "voor schrijvers en tekenaars"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Lord Daemon schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

Thanks, zeker interessant, maar als ik zo een aantal van die producten bekijk, lijken ze ook echt bedoeld om te tekenen, om PDFs te editen, enzovoorts, en dus eigenlijk veel krachtiger te zijn dan wat ik nodig heb. Kan zijn dat het toch de juiste productcategorie is -- ik hoef natuurlijk niet alle opties te gebruiken -- maar ik vind het nog lastig om dat in te schatten. Is het zo dat een e-reader waar je een beetje aantekeningen mee kan maken bij je e-books altijd gemarket zal worden als "voor schrijvers en tekenaars"?
Als je het echt terugbrengt naar highlighten en een notitie toevoegen aan een highlight (zoals je al schreef ;)) dan hebben in ieder geval de Kobo's dat, en waarschijnlijk de meeste wel.

Op mijn Libra is dat een kwestie van vinger op een woord vasthouden voor een highlight en/of een notitie toevoegen, of even kort en dan slepen om de zin te highlighten. Onderaan staat een knop die voor de inhoudsopgave, met een tabblad voor alle highlights/notities/markeringen onder elkaar.
Die notities gaan dan met een toetsenbord in beeld, die niet al te snel is. Dus volzinnen toevoegen kan op termijn wat frustrerend zijn (of je went er juist aan, verschilt per persoon).

Dan kunnen we de focus verschuiven naar 'welke reader toont PDF het best'. Daar zit nog wel wat verschil in. Daar heb ik geen ervaring mee, maar ook hier zie ik bij de logische Google termen een bucketload of resultaten om mee te beginnen..
Maar zeker dat anderen hier wel ervaring hebben (hint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:54
JME schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:04:
Mijn Aura wil niet meer verbinden met een computer. Hij laadt wel op als ik een usb kabel aansluit, maar het keuzescherm "computer gedetecteerd - verbinden?" of zoiets verschijnt niet meer. Meerdere kabels en computers geprobeerd, zelfs een factory reset. Iemand nog een suggestie?

Edit: ik heb het probleem inmiddels omzeild via de serverfunctie in Calibre. Usb heb ik nu alleen nog maar nodig voor opladen. En toch: als iemand een echte oplossing weet dan hou ik me aanbevolen!
Een late reactie, maar ik had het zelfde probleem met een nieuwe Clara. Ik kreeg hem niet verbonden met mijn MacBook op een USB C poort (met verlopjes) en ook niet met een oudere MacBook (2017) op USB A poort. Andere stekker hielp ook niet. Dat "computer gedetecteerd" zag ik wel, maar die krijg ik ook te zien als ik hem op een adapter op het stopcontact aansluit. Dus dat zegt niet veel.

Op mijn Raspberry pi 4 werkt hij wel als ik hem aansluit op een USB 2.0 poort. Ik heb inmiddels een USB hub met USB 2.0 gekocht en nu kan ik hem wel aansluiten op mijn MacBook.

Ik vind het wat teleurstellend dat Apple blijkbaar 2.0 niet meer standaard ondersteund. Maar ik vind het van Kobo wel ronduit slecht dat ze anno nu geen e-readers uitbrengen die ook minimaal USB 3 ondersteunen. Stop er voor mijn part een USB-C poort in zoals veel mobile dingen inmiddels ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:36
Ik ben op de markt voor een nieuwe ereader, of nouja ik ben aan het testen of ik er een wil. Ik heb de ereader van mijn vrouw geleend en heb daar in eerste instantie getest met een PDF. Deze PDF was niet geoptimaliseerd voor ereaders of wat dan ook en merkte dat het enorm traag was. Ik vond het ondoenlijk.
Dit is wel een Kobo Aura (ouder model), maar volgens mij worden die readers niet echt bijzonder veel sneller. Mijn schoonvader heeft een Remarkable 2 en dat werkt echt perfect met dergelijke PDF's.

Mijn advies is om dus een PDF die je gebruikt te testen en vervolgens te testen hoe je daar notities op maakt.

Overigens ga ik waarschijnlijk voor een Kobo Libra H20 en alle artikelen en boeken voor mijn studie heb ik op mijn ipad met de pencil :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik heb geen ervaring met de nieuwere Kobo's, mijn model gaat al een tijdje mee, maar het is nog steeds zo dat een e-reader meestal geoptimaliseerd is om alleen tekst weer te geven. Veel PDF bestanden zijn, zoals hierboven aangegeven, opgemaakt zoals het boek en daarmee grafisch een stuk complexer. Daarnaast kan het ook zo zijn dat een PDF beveiligd is en dat aantekeningen maken hierdoor wat complexer is.

Als je voornamelijk PDFs wilt bekijken/lezen en hierbij aantekeningen wilt maken dan zou ik bijna een iPad aanraden, omdat dit een stuk soepeler gaat werken, een erg goed (kleuren)scherm heeft dat ook complexe PDFs mooi weergeeft en omdat de Apple Pencil hierbij erg natuurlijk werkt. Nieuwere E-readers zullen dit waarschijnlijk aardig kunnen benaderen maar test dit inderdaad even uitgebreid met de soort PDF bestanden die je denkt te gaan bekijken.

Ik markeer wel eens zaken in de EPUB bestanden op mijn Kobo, maar ik heb nog geen manier gevonden om dat terug te krijgen op mijn Mac. Als je onthoud in welk boek je hebt zitten markeren dan kan je hierin wel snel terugvinden waar het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik tegenwoordig/sinds wat meer dan een jaar en iPad voor boeken en artikelen in PDF-formaat (met Bookends gesynchroniseerd met de laptop (inclusief aantekeningen in de PDF-bestanden en zo)).

Een e-reader vind ik op zich een prettiger apparaat om te gebruiken als lees-basis, maar voor PDF-bestanden werkten mijn Kobo's (Aura H2O en Clara) toch niet helemaal lekker, m.n. wat trage opbouw bij het bladeren en ook de layout van PDF-bestanden is doorgaans niet helemaal geschikt voor een e-reader. epub-artikelen en boeken bekijk ik vaak wel via de e-readers (met name als ik ze nog vaker wil bekijken zet ik ze erop, voor eenmalig te lezen artikelen doe ik dat niet).

Ik denk dat zo'n remarkable een heel prettig apparaat kan zijn voor PDFs

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14
Sinds een weekje de Kobo Libra. Las voorheen boeken op de iPad, maar niet zo vaak als ik zou willen, doordat dat scherm voor boeken toch minder fijn is (sowieso buiten in de zon, of s avonds laat irritant).
Kobo Plus abonnementje genomen voor een maand, maar ook meteen weer opgezegd. Aanbod viel tegen.

Wat gebruikt de Tweaker voor z'n boeken? Een andere dienst, of gewoon zelf losse epubs erop zetten (heb ik nu gedaan, maar abonnement met recenter aanbod klinkt handig als zoiets er is).

Edit, misschien slecht voorbeeld gebruikt, zocht op deze: Jermain de Rozario – Lotus
Iemand een idee hoe rap Kobo met nieuwe releases in Plus is?

[ Voor 22% gewijzigd door matthijst op 05-09-2021 13:02 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

TVL

matthijst schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:48:
Sinds een weekje de Kobo Libra. Las voorheen boeken op de iPad, maar niet zo vaak als ik zou willen, doordat dat scherm voor boeken toch minder fijn is (sowieso buiten in de zon, of s avonds laat irritant).
Kobo Plus abonnementje genomen voor een maand, maar ook meteen weer opgezegd. Aanbod viel tegen.

Wat gebruikt de Tweaker voor z'n boeken? Een andere dienst, of gewoon zelf losse epubs erop zetten (heb ik nu gedaan, maar abonnement met recenter aanbod klinkt handig als zoiets er is).

Edit, misschien slecht voorbeeld gebruikt, zocht op deze: Jermain de Rozario – Lotus
Iemand een idee hoe rap Kobo met nieuwe releases in Plus is?
Ik vind Kobo Plus erg duur. Kost 9,99 per maand terwijl een nieuw E-book tussen de 10 en 15 euro kost. Bovendien zijn er heel veel goedkopere boeken, als ze wat langer op de markt zijn worden ze goedkoper. Het ligt natuurlijk helemaal aan je leesgedrag, als je meer dan 2 á 3 boeken leest kan het voordeliger zijn. Voor mij geldt dat niet. Ik koop ze meestal maar wil ze ook DRM vrij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:10
Ik heb Kobo plus, maar niet voor de nieuwste boeken. Er staan heel veel oude boeken op en het is soms even zoeken. Laatst een aantal Scandinavische thrillers gelezen, de meeste daarvan zijn een serie dus een flink aantal boeken.

Nu bezig aan Liu Cixin, bijna al zijn boeken staan ook op Kobo Plus.

Ik lees wel 2 a 3 boeken per maand (of eigenlijk een bladzijde of 1000, sommige boeken zijn wat dikker natuurlijk :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
ik gebruik kobo plus, het zijn namelijk niet alleen oudere boeken maar ook veel nieuwe boeken die direct in de plus gaan, heb dit jaar echt het geld er ruim uit, ik lees 1 a 2 boeken per week minimal, soms gerust 4 of 5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:49
Ik koop fysieke boeken om vervolgens illegaal de ebooks te downloaden en die te lezen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38
chaoscontrol schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:44:
Ik koop fysieke boeken om vervolgens illegaal de ebooks te downloaden en die te lezen.
Tuig!

En same :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dVYYrzKFQ3CkrRjjkam5bfaETg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2BAMtBpY7lEPAd2ddH7pugD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
chaoscontrol schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:44:
Aangezien ebooks tegenwoordig wel goedkoper zijn dan de papieren versies; waarom? Om de kast evengoed te vullen als showcase? Dat was juist de ruimtebesparing bij ons.. Of stond het boek al jaren ongelezen in die kast en kom je er nu pas aan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
TVL schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:12:
[...]

Ik vind Kobo Plus erg duur. Kost 9,99 per maand terwijl een nieuw E-book tussen de 10 en 15 euro kost. Bovendien zijn er heel veel goedkopere boeken, als ze wat langer op de markt zijn worden ze goedkoper. Het ligt natuurlijk helemaal aan je leesgedrag, als je meer dan 2 á 3 boeken leest kan het voordeliger zijn. Voor mij geldt dat niet. Ik koop ze meestal maar wil ze ook DRM vrij hebben.
Valt best mee met 5 devices. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Morpheusk schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:32:
[...]
Valt best mee met 5 devices. ;)
Behalve als die alle 5 hetzelfde boek lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Je hebt tegenwoordig een boekenkast nodig als achtergrond in jouw zoom call.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
WaterFire schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:03:
[...]

Behalve als die alle 5 hetzelfde boek lezen ;)
Even op je beurt wachten. :9

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:34
Is er een prijsverhoging voor de Clara op komst? Ik zie net dat bij zowel Bol als Coolblue de Kobo Clara HD naar € 139,99 is, een verhoging met 10 Euro.

Bij andere winkels nog wel aan €129.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Edwin_VH schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:22:
Is er een prijsverhoging voor de Clara op komst? Ik zie net dat bij zowel Bol als Coolblue de Kobo Clara HD naar € 139,99 is, een verhoging met 10 Euro.

Ik denk dat ze anticiperen op de verstoorde goederenlijn vanuit Azie. Of Kobo heeft moeite om de juiste electronica te krijgen.

Gooide coolblue vorig jaar ook niet de prijzen omhoog vanwege covid19?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Edwin_VH schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:22:

Op de pricewatch is alleen Amazon nog 129, en Alternate zit met verzendkosten op 137. De rest 139 of hoger.
In de retail beginnen dagen als Black Friday inmiddels te spelen (op de planningsafdelingen), kan ook een link hebben.

En de prijzen van zeecontainers zijn ook geexplodeerd sinds corona. Een paar weken geleden was er een artikel van NOS hierover. Al moet je in dat artikel de prijzen van 'ooit' en 'nu' natuurlijk met een handje zout nemen. 'Ooit' kan ook 1960 zijn natuurlijk.
https://nos.nl/artikel/23...-is-onbetaalbaar-geworden

[ Voor 27% gewijzigd door WaterFire op 10-09-2021 09:23 . Reden: artikel NOS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

TVL

Valt me trouwens op dat er (niet alleen de Kobo) prijzen zijn die weinig variëren. Weinig concurrentie of misschien zijn er wel prijsafspraken. Allemaal nagenoeg de zelfde prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door TVL op 10-09-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Soms is de varagids aanbieding het meest gunstig, echter heb je dan geen keuze in welke je wil maar net welke ze bij de aanbieding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 10:22

Mystikal

It never hurts to help!

Helaas vandaag de clara HD niet meer aan kunnen krijgen. Scherm laat nog wel beeld zien, led reageert nog. Maar verder kom ik niet. Factory reset (+15 seconden knop ingedrukt houden) ook geen resultaat.
Batterij los gekoppeld, geen verschil.

Waarschijnlijk gewoon pech. Zojuist maar een nieuwe clara HD besteld.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Is hier iemand die makkelijk de krant (Trouw in het geval van mn vrouw) leest op zijn Kobo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 14:57
zAo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:19:
Is hier iemand die makkelijk de krant (Trouw in het geval van mn vrouw) leest op zijn Kobo?
Dan zou ik hem moeten downloaden als pdf (met een tablet of pc), sideloaden op m'n kobo en dan pas lezen. Als ik dan toch nog de tablet nodig heb, kan ik net zo goed de krant via m'n tablet lezen (wat ik dan ook doe).

----

vandaag eindelijk een kobo reader aangekondigd met USB-C! Die bluetooth kan me niet schelen (vooral omdat je die toch niet kunt gebruiken tenzij je kobo audioboeken hebt, die ik niet heb), maar die USB-C....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:00
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

vandaag eindelijk een kobo reader aangekondigd met USB-C! Die bluetooth kan me niet schelen (vooral omdat je die toch niet kunt gebruiken tenzij je kobo audioboeken hebt, die ik niet heb), maar die USB-C....
De Elipsa heeft ook al usb-c, maar als je enkel in een reader interesse hebt is het goed om deze optie nu te hebben.

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
tipex schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

De Elipsa heeft ook al usb-c, maar als je enkel in een reader interesse hebt is het goed om deze optie nu te hebben.
Ik heb wel naar de Elipsa gekeken, maar vind hem te groot. En die heeft geen Comfort Light Pro (een functie die voor mij onmisbaar is, sinds dat ik dat ken).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

[...]

Dan zou ik hem moeten downloaden als pdf (met een tablet of pc), sideloaden op m'n kobo en dan pas lezen. Als ik dan toch nog de tablet nodig heb, kan ik net zo goed de krant via m'n tablet lezen (wat ik dan ook doe).
Vraag me af of je de sync kan initiëren vanaf je computer, want dan is er wel iets te maken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
zAo schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Vraag me af of je de sync kan initiëren vanaf je computer, want dan is er wel iets te maken :?
Hoe bedoel je? Ik heb de wifi nooit aan staan op m'n Kobo (ik wil voorkomen dat hij m'n firmware update), dus ik moet m'n kobo met een kabel aan m'n pc/tablet koppelen. Dus Windows tablet starten (windows start langzamer dan android), pdf downloaden, reader koppelen (via kabel), kopiëren, en dan openen. En dan de krant in (ouderwets!) zwart/wit lezen.

Of, Android tablet pakken, app openen, krant downloaden, en in kleur lezen.

Geen idee hoe het met de Trouw zit, maar bij het DvhN heb je de keuze uit een app, of een PDF download...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
[...]
Thanks, goeie tip, een Libra 2 besteld.
Gekut met die micro-USB kabels ook wel zat, dus alleen daarvoor de moeite waard.
Scherm schijnt nog 15% meer contrast te hebben en 20% sneller te refreshen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik laad zes keer per jaar mijn Kobo. Is micro-usb echt zo'n drama?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 18:10
4POX schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:29:
Ja, want mijn Kobo is eigenlijk het enige apparaat wat ik regelmatig moet opladen met micro usb. Ik moet trouwens wel 1x per maand laden.

Zeker als ik een dagje/weekendje weg ben is om een of andere reden de reader altijd leeg :D USBC lader heb ik dan in principe altijd bij me voor telefoon/laptop.

Mijn huidige reader is alweer 4-5 jaar oud en zeker dat comfort light lijkt me wel wat! In combinatie met USBC, waterdicht en hardware knoppen is dit een ideale reader en tijd voor een update :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Ik kon m nog omruilen, dus dan liever USB-C, aangezien dat altijd werkt.
Bij micro-usb kwam ik erachter dat niet elke micro-usb kabel hetzelfde is: hij laadt wel op met een random zwarte kabel, maar kreeg geen verbinding met Macbook, totdat ik de juiste van Kobo had gevonden (lang leve unboxing videos).

[ Voor 20% gewijzigd door matthijst op 06-10-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20

Boy

www.byoscoop.nl

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Ik heb wel naar de Elipsa gekeken, maar vind hem te groot. En die heeft geen Comfort Light Pro (een functie die voor mij onmisbaar is, sinds dat ik dat ken).
Ik kwam net een artikel tegen dat er een Kobo Sage aankomt, lijkt gelijk aan de Elipse, 8" en met Comfort Light.

Ik was aan het denken de Elipsa aan te schaffen (ik maak graag notities tijdens m'n werk en een todo lijst).
Was wel bang dat die te groot was mss, maar de Sage heeft geen pen (en cover denk ik) erbij en voor 120 euro meer lijkt de Elipsa toch meer waar ervoor.. (zeker als je voor 30 euro nog de stylus erbij moet kopen)

Twijfel twijfel...

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 06-10-2021 12:01 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:25:
[...]

Hoe bedoel je? Ik heb de wifi nooit aan staan op m'n Kobo (ik wil voorkomen dat hij m'n firmware update), dus ik moet m'n kobo met een kabel aan m'n pc/tablet koppelen. Dus Windows tablet starten (windows start langzamer dan android), pdf downloaden, reader koppelen (via kabel), kopiëren, en dan openen. En dan de krant in (ouderwets!) zwart/wit lezen.

Of, Android tablet pakken, app openen, krant downloaden, en in kleur lezen.

Geen idee hoe het met de Trouw zit, maar bij het DvhN heb je de keuze uit een app, of een PDF download...
Wat ik bedoel, is dat ik al die stappen wil automatiseren :)
1. Cron jobje die de krant elke morgen als PDF ophaalt
2. PDF wordt gesync'd naar Dropbox ofzo
3. Dropbox daemon op de Kobo trekt laatste krant naar binnen.
4. Profit.

Stap 1 is alleen geen doen voor Trouw (althans; ik krijg het niet voor elkaar om -netjes met een account- het downloaden van de PDF via een commandline te doen). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

matthijst schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Ik kon m nog omruilen, dus dan liever USB-C, aangezien dat altijd werkt.
Bij micro-usb kwam ik erachter dat niet elke micro-usb kabel hetzelfde is: hij laadt wel op met een random zwarte kabel, maar kreeg geen verbinding met Macbook, totdat ik de juiste van Kobo had gevonden (lang leve unboxing videos).
Oké. Ik ken dat computerdrama. Mijn vorige Kobo, waarover ik genoeg hier over heb geklaagd, was een drama met het verbinden met de computer. negen in tien gevallen wilde die niet verbinden. Alleen met een dure Anker kabel kreeg ik verbinding. ALs je gaat reizen met een Kobo moet je gewoon een kabel meehebben. Ze zijn energiezuinig. Maar soms wil die tijdens het syncen helemaal leeglopen.

Kabels blijven een drama. Vorige week een voice recorder uit China binnengekregen. Voor tijdens het fietsen. Dat ding heeft gewoon nog mini USB :\

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Nee, maar ik kan dan m'n micro-USB kabel wegdoen, want al mijn andere apparaten laden met USB-C. Scheelt gewoon kabel wisselen in m'n adapter :p
zAo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

Wat ik bedoel, is dat ik al die stappen wil automatiseren :)
1. Cron jobje die de krant elke morgen als PDF ophaalt
2. PDF wordt gesync'd naar Dropbox ofzo
3. Dropbox daemon op de Kobo trekt laatste krant naar binnen.
4. Profit.

Stap 1 is alleen geen doen voor Trouw (althans; ik krijg het niet voor elkaar om -netjes met een account- het downloaden van de PDF via een commandline te doen). :X
Alleen heeft mijn Kobo volgens mij geen dropbox daemon... Ik zou niet eens weten hoe ik bestanden via wifi op m'n apparaat zou moeten krijgen :p (ik heb niet meer de originele firmware, maar hij is ook niet veel nieuwer :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Alleen heeft mijn Kobo volgens mij geen dropbox daemon... Ik zou niet eens weten hoe ik bestanden via wifi op m'n apparaat zou moeten krijgen :p (ik heb niet meer de originele firmware, maar hij is ook niet veel nieuwer :D)
Elipsa heeft Dropbox support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:25:
[...]

Ik heb de wifi nooit aan staan op m'n Kobo (ik wil voorkomen dat hij m'n firmware update)
Welke reden heb je daarvoor?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1 ... 57 ... 71 Laatste