• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Boeryepes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:55:
[...]

De BW heeft voor zover ik weet geen SD kaart meer.
Oh ja, BW is de clara, ik had Libra 2 in gedachten.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 20:47

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb hier een Kobo Glo die we in de vakantie vaak gebruiken, hij is alweer 13 jaar oud. Nog steeds updates, merk wel dat hij traag aanvoelt. Hoe zijn jullie ervaringen, is een upgrade de moeite waard?

Whatever.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Harmen schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:51:
Heb hier een Kobo Glo die we in de vakantie vaak gebruiken, hij is alweer 13 jaar oud. Nog steeds updates, merk wel dat hij traag aanvoelt. Hoe zijn jullie ervaringen, is een upgrade de moeite waard?
ik ben van de Glo HD naar eerst een Libra 2 gegaan. Die heeft me qua scherm nooit kunnen bekoren (niet uniform, niet voelbaar beter, zwaarder, logger in de hand) maar was wel duidelijk wat sneller. Toen die kapot ging terug naar 6" Clara BW en daar ben ik enorm blij mee. Die is echt rap en het scherm is uitmuntend.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 20:47

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Boeryepes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:54:
[...]
ik ben van de Glo HD naar eerst een Libra 2 gegaan. Die heeft me qua scherm nooit kunnen bekoren (niet uniform, niet voelbaar beter, zwaarder, logger in de hand) maar was wel duidelijk wat sneller. Toen die kapot ging terug naar 6" Clara BW en daar ben ik enorm blij mee. Die is echt rap en het scherm is uitmuntend.
Dankjewel voor je antwoord. Heb de Clara BW besteld, ben benieuwd. :)

Whatever.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Harmen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Dankjewel voor je antwoord. Heb de Clara BW besteld, ben benieuwd. :)
Ondanks dat je al besteld hebt, ik ben zelf naar een "grotere" Libra gegaan en wil niet meer terug naar een 6". Ik heb wel een BW, snelheid is perfect. Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen, onze kinderen hebben allebei een Libra Colour en zij kwamen vanaf een Aura geloof ik (maar die gaf er de brui aan). Dat was voor hun ook echt een wereld van verschil dus zij zijn er super blij mee.

Kortom: je kan eigenlijk geen verkeerd keuze maken vanaf zo'n "oudje" (goed bezig!)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik wilde gisteravond proberen m'n Kobo Aura H2O (rev.2) te voorzien van NickelMenu/KoReader. Niet omdat ik het nou nodig heb, de standaard firmware reader is voor mij eigenlijk prima - maar omdat het kan.

Nou ja, het kon dus niet. De micro-USB verbinding was altijd al een beetje gammel tot het punt dat ik precies 1 snoertje in huis had die het meestal nog wel deed, maar nu kreeg ik geen enkele data verbinding meer voor elkaar - enkel opladen werkt nog. En op zich kan ik boeken draadloos synchroniseren met Calibre, maar is geen fijn idee dat ik in noodgevallen geen dataverbinding meer kan maken.

Dus gisteravond maar een Clara BW besteld. Beetje jammer dat het scherm iets kleiner is, maar dat is hopelijk een kwestie van wennen.
Dan komende week maar eens kijken hoe ik die Clara BW in gebruik kan nemen zonder kobo-account. En kan synchroniseren met Calibre-web. En dan daarna KoReader installeren.

Genoeg te doen, kom aan boeken lezen niet meer toe zo...

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
Ik wilde gisteravond proberen m'n Kobo Aura H2O (rev.2) te voorzien van NickelMenu/KoReader. Niet omdat ik het nou nodig heb, de standaard firmware reader is voor mij eigenlijk prima - maar omdat het kan.

Nou ja, het kon dus niet. De micro-USB verbinding was altijd al een beetje gammel tot het punt dat ik precies 1 snoertje in huis had die het meestal nog wel deed, maar nu kreeg ik geen enkele data verbinding meer voor elkaar - enkel opladen werkt nog. En op zich kan ik boeken draadloos synchroniseren met Calibre, maar is geen fijn idee dat ik in noodgevallen geen dataverbinding meer kan maken.

Dus gisteravond maar een Clara BW besteld. Beetje jammer dat het scherm iets kleiner is, maar dat is hopelijk een kwestie van wennen.
Dan komende week maar eens kijken hoe ik die Clara BW in gebruik kan nemen zonder kobo-account. En kan synchroniseren met Calibre-web. En dan daarna KoReader installeren.

Genoeg te doen, kom aan boeken lezen niet meer toe zo...
Een gammele micro-usb poort is een heel bekend probleem en is redelijk eenvoudig gefixt als je kunt solderen of iemand kent met soldeer skills. :)

• vanaalten
Handelingen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Een gammele micro-usb poort is een heel bekend probleem en is redelijk eenvoudig gefixt als je kunt solderen of iemand kent met soldeer skills. :)
Ik heb soldeerspullen en wat skill, maar weet niet of dat genoeg skill is.
Dus eerst de Clara instellen en in gebruik nemen, dan de Aura openmaken en skill testen. 🙂

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Kobo x StoryGraph is nu beschikbaar!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:48
Hier is de link met wat meer info vanuit kobo.

LINK

[ Voor 29% gewijzigd door avec_style op 30-06-2026 04:09 ]

• vanaalten
BounceMeister schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:05:
Ik heb sinds kort een Kobo Clara BW. Ik heb ingesteld dat het aanraken van het grootste gedeelte van de rechter helft van het scherm bladert naar de volgende pagina. Toch komt het regelmatig voor dat hij ineens het menu opent, alsof ik midden onderaan heb getikt. Maar ik heb dan echt ergens rechts op het scherm getikt. Wat doe ik fout?

Ter info, de tweede optie heb ik gekozen, beide vinkjes staan uit en ik heb "tikken of vegen" gekozen. Onderstaand plaatje is ter illustratie, het komt van google en toont andere instellingen.

[Afbeelding]
Sinds afgelopen weekend heb ik ook een Clara BW in gebruik - en merk precies hetzelfde, waar m'n vorige (Kobo Aura H2O rev.2) dat niet had. Heel irritant. Die vinkjes heb ik ook uitgezet en enkel 'tikken' ingesteld voor bladzijde omslaan. Ook ik tik ergens rechts op het scherm, zeker niet boven- of onderaan.

@BounceMeister heb jij hier nog iets op gevonden, of nog steeds last van?

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:02

D-rez

dexels

Mijn vriendin zou graag een e-reader hebben, dus heb ik de taak gekregen mij hierin te verdiepen.
Nu ben ik er inmiddels wel al 100% zeker van dat ik geen kleurenscherm wil gezien het contrast en helderheid. Mijn theoretische voorkeur werden bevestigd toen bleek dat twee collega's toevallig een Kobo Libra 2 bij, en ik dacht, die is ideaal. Maar blijkbaar worden die niet meer verkocht. De kobo libra color van een andere collega kon mij niet overtuigen.

Dus ben ik wat verder gaan neuzen en kom op verschillende sites wel de pocketbook era lite tegen die in principe lijkt op wat ik zoek. maar die staat dus niet in de pricewatch :|
Dus omdat ik geen reviews of waarderingen kan vinden op deze site, gooi ik toch even mijn anker uit in dit topic.

Heeft er iemand inmiddels ervaringen met de Pocketbook Era Lite??? ( @StopEcocide ;) )
En waarom staat ze niet in de pricewatch?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Leuk natuurlijk, maar je vriendin moet 'm gebruiken, dan kan ze toch zelf kijken naar verschillende schermen?
Contrast van de kleurenschermen is prima imo, helemaal als je 'm niet direct naast een BW-scherm legt.
Maar prima, die discussie is al vaker gevoerd hierzo :)

Dat terzijde geen Pocketbook Era Lite in de PW: zelf aanmaken is natuurlijk altijd een mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door CLB op 08-07-2026 15:47 ]

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

CLB schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:13:
Leuk natuurlijk, maar je vriendin moet 'm gebruiken, dan kan ze toch zelf kijken naar verschillende schermen?
Contrast van de kleurenschermen is prima imo, helemaal als je 'm niet direct naast een BW-scherm legt.
Maar prima, die discussie is al vaker gevoerd hierzo :)

Dat terzijde geen Pocketbook Era Lite in de PW: zelf aanmaken is natuurlijk altijd een mogelijkheid.
Ik weet niet of ik de discussie "voer", maar ik heb een Clara Colour en om gewone boeken te lezen vind ik het scherm echt niet aangenaam. Ik kom van een hele oude Sony PRS-T1 en ondanks de hogere resolutie vind ik de Clara Colour een serieuze achteruitgang in scherpte en contrast. Zodanig zelfs, dat ik altijd overdag binnenshuis de achtergrondverlichting aan moet zetten omdat het anders niet contrastrijk genoeg is, en mijn ogen zijn echt wel prima (hetzij een beetje vermoeid van de schermtijd B) )

Android developer & dürüm-liefhebber

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Ik weet niet of ik de discussie "voer", maar ik heb een Clara Colour en om gewone boeken te lezen vind ik het scherm echt niet aangenaam. Ik kom van een hele oude Sony PRS-T1 en ondanks de hogere resolutie vind ik de Clara Colour een serieuze achteruitgang in scherpte en contrast. Zodanig zelfs, dat ik altijd overdag binnenshuis de achtergrondverlichting aan moet zetten omdat het anders niet contrastrijk genoeg is, en mijn ogen zijn echt wel prima (hetzij een beetje vermoeid van de schermtijd B) )
Eens.

The best is yet to come

• D-rez

D-rez

dexels

CLB schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:13:
Leuk natuurlijk, maar je vriendin moet 'm gebruiken, dan kan ze toch zelf kijken naar verschillende schermen?.......
Ik snap je punt, maar ik ken mijn vriendin ondertussen goed genoeg om vrij goed aan te voelen wat zij belangrijk vindt. Daarnaast, ben ik de persoon die het speeltje zal betalen en dan wil ik iets waarvan ik zeker weet dat het doet wat ze verwacht.

Ook had ik begrepen dat wanneer je een bril draagt, het contrast een dingetje is en dan blijft het verschil tussen 150 ppi en 300 ppi voor tekstweergave toch merkbaar.

Dat jij tevreden bent met een kleurenscherm is uiteraard prima, maar dat betekent niet automatisch dat iedereen dezelfde afweging maakt. Zeker omdat ik in mijn openingspost eigenlijk al had aangegeven waarom ik die keuze voorlopig gemaakt heb.

Bovendien leest ze uitsluitend boeken; geen strips, comics of tijdschriften. Voor haar bieden de voordelen van een kleurenscherm dus weinig meerwaarde.

Mijn vraag ging eigenlijk vooral over de PocketBook Era Lite en eventuele ervaringen daarmee. 😊

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:27
D-rez schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:09:
Heeft er iemand inmiddels ervaringen met de Pocketbook Era Lite??? ( @StopEcocide ;) )
Ik beschik niet over de kwaliteiten om een gedegen review te schrijven dus ik kan kort zijn: DOEN!

Alleen de batterij in vergelijking tot de Sage waar ik vandaan kwam is een verademing. Ik heb de Era Lite volgens mij sinds 2 juni en hij staat nu nog op een dikke 60%. De bezels zijn niet erg breed en hebben een lichte verhoging. Ik heb daar slim gebruik van gemaakt door een stevig papieren bladwijzer op maat te knippen, waardoor deze er precíes tussenvalt en ik met 1 vinger fijn de regels kan volgen, zonder dat de bladwijzer eruit valt. Maar het allerbelangrijkste verschil (ik heb dus alleen Sage als referentiekader) is de scherpte van de letters. Dit leest een stuk prettiger. De standby toont de pagina waar je bent, met een 'slapend boekje' in de hoek, waardoor je die pagina alsnog in standby kunt lezen. En hij is kleiner dan de Sage wat ik als prettig ervaar. 200 is een zeer nette prijs.

Maar iets totaal anders: Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt is met de letter 'e' sinds de nieuwe interface? Ik krijg bij elk woord dat hij hem 2 keer aanslaat! Rete-irritant! :X Ik heb dit alleen op Tweakers.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• vanaalten
D-rez schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:12:
Mijn vraag ging eigenlijk vooral over de PocketBook Era Lite en eventuele ervaringen daarmee. 😊
Maar... maar... dit is een Kobo topic, dan lijkt een vraag over andere merken mij eerlijk gezegd off-topic.

Dan iets meer on-topic: waarom geen uitvoering: Kobo Clara BW Zwart?
Ja, is een inch minder dan de Libra, maar ik ben onlangs van een Aura H2O overgestapt naar een Clara en heb die inch niet gemist.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ook had ik begrepen dat wanneer je een bril draagt, het contrast een dingetje is en dan blijft het verschil tussen 150 ppi en 300 ppi voor tekstweergave toch merkbaar.
Het scherm toont gewoon 300PPI als je zwarte tekst leest :)
Succes met de keuze, veel leesplezier!

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• D-rez

D-rez

dexels

vanaalten schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Maar... maar... dit is een Kobo topic, dan lijkt een vraag over andere merken mij eerlijk gezegd off-topic.
Sorry ik had dit niet door. Ik had gezocht in het forum naar de Exo lite en deze passeerde alleen hier de revue.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:31

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Als het wel een Kobo mag zijn: de door vanaalten genoemde Clara B&W is een prima model voor wie uitsluitend 'gewone' boeken leest. Voor mij is het formaat en gewicht precies goed, zeker voor lezen in bed. Het scherm is zelfs op 1% nog goed leesbaar, voor eventuele leessessies bij slapeloosheid.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:56:
[...]

Het 'probleem' is dat er geen groot algemeen e-reader topic is, dus wordt deze daar een beetje voor gebruikt.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:03
[...]

Ik snap je punt, maar ik ken mijn vriendin ondertussen goed genoeg om vrij goed aan te voelen wat zij belangrijk vindt. Daarnaast, ben ik de persoon die het speeltje zal betalen en dan wil ik iets waarvan ik zeker weet dat het doet wat ze verwacht.

Dat jij tevreden bent met een kleurenscherm is uiteraard prima, maar dat betekent niet automatisch dat iedereen dezelfde afweging maakt. Zeker omdat ik in mijn openingspost eigenlijk al had aangegeven waarom ik die keuze voorlopig gemaakt heb.

Bovendien leest ze uitsluitend boeken; geen strips, comics of tijdschriften. Voor haar bieden de voordelen van een kleurenscherm dus weinig meerwaarde.

Ik ben overgestapt van Kobo naar de Pocketbook era light. Ben er helemaal content mee. Het scherm is iets ‘strakker’ als de kobo voor mijn gevoel. De charge cover werkt goed en erg handig. Het geheel voelt wat degelijker aan.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik kan alleen voor Kobo spreken, maar hierbij mijn input. Misschien dat mensen er wat aan hebben.

Ik heb zelf een Libra 2 (dus BW) en mijn kinderen hebben allebei een Libra Colour (door prijsfout net zo duur als een Clara). Ik vind het hele mooie ereaders, scherpte is identiek aan mijn Libra. Alleen met kleur is scherpte minder, maar eigenlijk valt dat niet op.

Op het hoofdscherm en in slaapstand (cover modus) is die van de kinderen mooier met de kleuren, in dagelijks gebruik met leesboeken is het verschil minimaal. Ik heb mijn ereader in het donker op 1%, de Colour vind ik dan net wat te donker dus die heb ik geloof ik op 3% gezet toen ik het even vergelijk. Overdag is het ook iets donkerder, maar ik zie het alleen als ik ze naast elkaar heb. Als ik ze zo pak om te lezen, zie ik het verschil niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 09-07-2026 21:46 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Het blijft natuurlijk zeer persoonlijk. Ik kom van een Kindle Paperwhite van een aantal generaties terug en heb nu de Libra colour. Ik vind de vormfactor heerlijk, tevens een groot fan van de fysieke knoppen, maar het contrast.... Echt matig. Vooral buiten als de zijn schijnt maar het scherm bevindt zich in de schaduw vind ik het niet fijn lezen. Binnenshuis en in de avond dan weer wel prima.

To dare is to do

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
KorteGebruiker schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:39:
Kobo x StoryGraph is nu beschikbaar!
Ik ben er blij mee. Het werkt, maar zie nog wel aandachtspunten. Als je niet met wifi aan leest op je e-reader dan krijg je de datum van het syncen als start- en einddatum van het lezen van het boek. Normaal heb ik altijd wifi aan, maar niet op vakantie. Ook heb ik een keer gehad dat ik een boek uitlas op mijn telefoon en blijkbaar had ik even geen verbinding en het boek kwam niet op uitgelezen te staan. Uiteindelijk heb ik handmatig dan maar aangegeven dat het boek uit was.

Het werkt alleen met KoboPlus-boeken, maar dat had ik al verwacht.

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
ElisabethM schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Ik ben er blij mee. Het werkt, maar zie nog wel aandachtspunten. Als je niet met wifi aan leest op je e-reader dan krijg je de datum van het syncen als start- en einddatum van het lezen van het boek. Normaal heb ik altijd wifi aan, maar niet op vakantie. Ook heb ik een keer gehad dat ik een boek uitlas op mijn telefoon en blijkbaar had ik even geen verbinding en het boek kwam niet op uitgelezen te staan. Uiteindelijk heb ik handmatig dan maar aangegeven dat het boek uit was.

Het werkt alleen met KoboPlus-boeken, maar dat had ik al verwacht.
het enige wat niet werkt is met boeken die je gesideload hebt. Dus via kobo/bol gekocht, kobo plus, Libby (bibliotheek) en netgalley (voor boeken die nog niet uitgebracht zijn) werken allemaal wel

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:47
Slaapje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:42:
Het blijft natuurlijk zeer persoonlijk. Ik kom van een Kindle Paperwhite van een aantal generaties terug en heb nu de Libra colour. Ik vind de vormfactor heerlijk, tevens een groot fan van de fysieke knoppen, maar het contrast.... Echt matig. Vooral buiten als de zijn schijnt maar het scherm bevindt zich in de schaduw vind ik het niet fijn lezen. Binnenshuis en in de avond dan weer wel prima.
Ben het hier wel mee eens. Het is gewoon prima, maar mis inderdaad het contrast. Lees in het donker ook eerder met 3-5% verlichting t.o.v. 1% bij m’n vorige e-reader.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste