Ik heb de Libra color en mijn partner heeft de Clara bw. Persoonlijk vind ik de kleuren versie niet veel toevoegen. De kleuren zijn niet briljant en inderdaad, zoals je al schrijft, de meeste boeken (voor volwassenen) zijn zonder plaatjes. Een voordeel van de Libra is dat je aantekeningen kunt maken met de stylus, die is wel duur. Wat je ook in de overweging moet meenemen is dat de Clara 6 inch is en de Libra 7 en veel groter is. Mijn partner neemt haar Clara heel makkelijk mee in een klein tasje, terwijl ik met de veel grotere Libra zit. Eigenlijk zou je bij iemand, of in een winkel de colour versie in het echt moeten zien om te bepalen of je die kleuren echt mooi vindt.DENNIS79 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:56:
Voor onze jongste zoon van 9 jaar willen we een e-reader aanschaffen en we twijfelen tussen de KOBO clara BW en colour. Hij maakt nu vaak gebruik van de (zwart/wit) e-reader van zijn broer of van ons, en wil er nu zelf eentje. Hij leest nog vooral boeken als dogman en niek de groot. Dat zijn boeken waar veel plaatjes in voor komen, en sommige (zoals dogman) plaatjes in kleur. De verwachting is dat hij over een jaar of 2/3 vooral boeken met nauwelijks plaatjes zal lezen.
De voorkeur gaat voor nu toch uit naar de kleurenvariant. Maar dat is gebaseerd op twee aannames, waarvan ik niet 100% zeker weet of die juist zijn.
1. Ik lees dat de colour donkerder is dan de BW variant, maar ik ga er vanuit dat je dit kunt ondervangen door de verlichting in te schakelen van de e-reader. Nu lezen we namelijk ook allemaal al met de verlichting van de e-reader aan.
2. Ik lees dat in de kleuren stand de PPI feitelijk 150 is. Ik ga er vanuit dat zodra je gewoon zwart wit leest dat de PPI wel gewoon 300 is, en dat de tekst dan dus wel gewoon duidelijk is.
Ik begrijp dan niet zo goed waarom Tweakers toch de BW versie aanbeveelt, terwijl beide apparaten even duur zijn? Is dat echt alleen omdat de colour variant zonder verlichting iets donkerder is?
Ik ervaar geen problemen met de verlichting (of dat de ereader te donker zou zijn) en ook heb ik geen problemen met te weinig dpi of iets dergelijks.

:strip_exif()/f/image/zY5HjKQjcoO9MpaYnP2zmAWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J0dZfZNH1isHDZdbY4WXu4Hx.jpg?f=user_large)