Bedankt voor de links naar de filmpjes. Wat een mooie readers allebei!
Het eerste filmpje is weliswaar meer een demo van de fabrikant dan een review van goodereader, maar dat terzijde.
De lampjes van het Glo-scherm staan volgens mij gedurende het hele filmpje aan. Op welk moment zie je een wit scherm terwijl de lampjes uit zijn? Ik heb het niet kunnen ontdekken.
Beide readers hebben een heel slimme oplossing voor de verlichting, die het scherm een stuk witter doet lijken dan het van zichzelf is, waardoor ook het contrast hoger lijkt. Knap ontworpen! Amazon schijnt ervan uit te gaan dat gebruikers de verlichting gewoon altijd aan moeten laten staan, ook overdag, om van dat verhoogde contrast te profiteren. Overigens vind ik dat die meneer van Kobo het licht veel te hoog heeft staan; het straalt je tegemoet! Gelukkig is de lichtsterkte op beide readers regelbaar.
Welke van de twee lijkt nu het beste? Ze hebben hetzelfde soort E Ink-scherm, en de verlichting - en daarmee het contrast - is regelbaar, dus uiteindelijk ontlopen ze elkaar waarschijnlijk niet veel. Maar die font tuning op de Kobo vind ik wel een heel erg mooie functie. Daarmee kun je het contrast nog verder regelen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor wat minder licht en dan een wat donkerdere letter, of juist andersom, wat je maar prettig vindt lezen. Daarentegen, op het moment dat die meneer van Kobo zegt dat er een laagje op het scherm ligt dat het licht verdeelt, gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen: wat doet zo'n laagje met het contrast? Alles wat tussen jouw ogen en het scherm komt, zit in de weg! Ik weet trouwens niet of de Kindle ook zo'n soort laagje heeft.
Ten slotte vind ik het opvallend wat de meneer van Kobo over de batterijduur zegt. Ten eerste zegt hij dat het gebruik van het lampje geen enkele invloed daarop heeft. Dat moet lariekoek zijn. Die 5 ledjes nemen energie, ook al is het weinig. Verder zegt hij dat je, ook met de Kobo Touch, een maand met een batterijlading doet als je een half uur per dag leest en om de minuut een bladzij omslaat. Dat zijn 30x30 is 900 page turns. Een beetje reader claimt iets in de orde van 10000 page turns en haalt in de praktijk zeker een paar duizend. Dan gaat Kobo wel heel erg spilzuchtig met zijn stroom om!
Ik heb na het zien van deze filmpjes zelf een voorkeur voor de Kobo Glo, omdat daar meer aan te tweaken valt, en we zijn hier toch tweakers tenslotte. Maar als iemand mij een Kindle Paperwhite gaf zou ik ook heel erg blij zijn.
Aanvulling achteraf: de Kindle blijkt ook zo'n laagje op het scherm te hebben om het licht te verspreiden:
The way it works is they flatten out fiber optic cable into a thin sheet that goes over the top of the display, called Light Guide, and use that to evenly distribute the light across the screen by using “nanoscale optical diffractive patterns”, which direct the light toward the screen instead of outward toward your eyes like with LCD.
(
Bron)
Beide readers hebben dus een soortgelijke oplossing: ledjes aan de onderkant van het scherm (de Kindle 4, de Kobo 5), en dan dus dat laagje.
[
Voor 13% gewijzigd door
zetmolm op 11-09-2012 20:14
]