• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

In verband met mijn stage moet ik zeer veel PDF's lezen, daarnaast reis ik bijna 4 uur per dag en zou ik deze tijd graag wat nuttiger willen gebruiken.
Omdat ik niet alle pdf's af wil drukken en lezen van een verlicht (lcd) scherm vermoeiend is voor mijn ogen, dacht ik van laat ik eens een E-reader kopen.
Mijn budget hiervoor is ongeveer 100 euro, maar minder is natuurlijk beter ;)

Wat ik ermee wil doen is voornamelijk PDF's lezen, daarnaast zal er een enkele epub/mobi ebook op gelezen worden. ik vraag me dus af of dit apparaat goed werkt i.c.m. pdf's en schaling.
  • Hoe zit het bijvoorbeeld met de weergave van kleuren aangezien het een wit/zwart scherm is. (hoeveel grijstinten zijn er mogelijk)
  • Hoe soepel gaat het scrollen door documenten? (ik lees: geen PDF reflow wat dat ook moge zijn)
  • past een a4 pdf er in de breedte op?
Ik twijfel nu voornamelijk tussen de Bebook Pure en deze Kobo Touch op basis van positieve reviews, beschikbaarheid en e-ink scherm. De Kobo Glo valt af omdat het enige verschil volgens mij dat Glo scherm is, en ik toch enkel in verlichte ruimtes zal lezen (trein, kantoor, woonkamer) en de kindle valt af vanwege de slechte verkrijgbaarheid.

Graag hoor ik tips, want ik ben eigelijk nog een volslagen newb op het gebied van e-readers.

MVG

Alvast bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:12
Hoezo Kindle slecht verkrijgbaar?

je plaatst een order bij Amazon, en twee weken later heb je hem thuis.
Ik heb hem ook voor mijn vrouw gekocht, en ze is inmiddels vergroeid met het apparaat.
Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat ik niet weet hoe hij met PDF's omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou zelf toch ook voor een Kindle gaan, heb hem nu 1,5 jaar en het is nog steeds 1 van mijn beste aankopen geweest. Ik had hem zelfs erg snel in huis duurde 5 dagen ofzo.

PDF's gaan verder prima, maar je kan er altijd via Calibre in batch Mobi bestanden van maken dat werkt verder ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
107mb schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:21:
Hoezo Kindle slecht verkrijgbaar?

je plaatst een order bij Amazon, en twee weken later heb je hem thuis.
Ik heb hem ook voor mijn vrouw gekocht, en ze is inmiddels vergroeid met het apparaat.
Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat ik niet weet hoe hij met PDF's omgaat.
Omdat hij niet in Nederland verkrijgbaar is. Ik kan hem inderdaad importeren, maar ik kan niet een willekeurige electronicazaak inlopen om hem te kopen en heb dus altijd minder service, dan bij een goede electronicazaak.

Als jij kan onderbouwen waarom de kindle de betere koop is t.o.v. de BeBook of de kobo, dan hoor ik het graag :) Want in principe wil ik gewoon het beste apparaat voor het minste geld ;)

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 28-09-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Je moet wel rekening houden met de snelheid van het scherm en inderdaad, de schaalbaarheid van PDFs. Reflowen werkt lang niet altijd goed, zeker niet als het text betreft met meer opmaak of figuren er in. Dan heb je wel e-readers waarmee je kan pannen/zoomen, maar als dat scherm traag is, is dat ook erg vervelend.

Juist PDFs zijn een beetje de achilleshiel van een e-reader naar mijn mening.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:09
Kijk eens - als je de stap aandurft - naar Duokan (alternatieve firmware), je PDF ondersteuning op je Kindle is dan gewoon perfect. Ook Nederlandse boeken werken dan out-of-the-box.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 28-09-2012 13:04 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Naar aanleiding van de reactie van Zetmolm in \[e-readers] Kobo Touch / Wifi
Dit soort vragen wordt o.a. op MobileRead vrijwel dagelijks gesteld, en de antwoorden van mensen die het geprobeerd hebben en kunnen weten, komen vrijwel altijd op hetzelfde neer: E Ink readers zijn NIET geschikt voor PDFs, zeker als die PDFs iets meer bevatten dan alleen lopende tekst. Het advies in het algemeen: gebruik voor PDFs een (goede dus dure) tablet. Als je toch per se een E Ink reader wil, kun je het beste eentje nemen met een 9,9 inch scherm, dus een Onyx Boox M92 (= Icarus Excel) of een PocketBook 902 of 912. Dan zit je rond de 300 euro.

De BeBook Pure is een leuke "basic" reader, maar heeft hoogstwaarschijnlijk onvoldoende in huis om fatsoenlijk met PDFs om te gaan. De Kobo Glo heeft nog een voordeel op de Kobo Touch, nl. hogere resolutie, wat voor het lezen van PDFs wel degelijk van belang kan zijn.
Heb ik besloten om toch maar van de aankoop af te zien.
Desalniettemin bedankt voor de positieve input

(ik ben dan ook niet anders gewend van GoT ;))

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 28-09-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 17:07
Of je neemt een Nexus 7 tablet, 7 inch tablet met een redelijk goed scherm en redelijke accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
eL_Jay schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:22:
Naar aanleiding van de reactie van Zetmolm in \[e-readers] Kobo Touch / Wifi

[...]

Heb ik besloten om toch maar van de aankoop af te zien.
Desalniettemin bedankt voor de positieve input

(ik ben dan ook niet anders gewend van GoT ;))
Ik ben het totaal niet eens met die stelling, maar goed, wie ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
CurlyMo schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:25:
[...]

Ik ben het totaal niet eens met die stelling, maar goed, wie ben ik :)
Ik heb toch wel wat eReaders geprobeerd, en je moet mij toch eens vertellen hoe je goed PDFs kan lezen die afbeeldingen/grafieken/tabellen bevat, of meerdere/creatievere kolomindelingen op een eInk scherm. Want dan is het vaak constant in- en uitzoomen, of pannen. En met een vrij lange reactietijd van het scherm is dit erg vermoeiend.

Dus probeer dan ook aan te geven waarom jij het wel geschikt acht. Ik ben namelijk ook op zoek naar een eInk oplossing voor PDF.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier een stappenplan met een van mijn artikelen:

Dit eerste plaatje is hoe je PDF zou lezen met je Kindle. Deze kan wel de oriëntatie draaien, maar de andere functies die je hier in de plaatjes ziet, heeft de Kindle firmware niet.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img43/8768/mg5417thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img211/5379/mg5418thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img6/4120/mg5419thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img706/5396/mg5420thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img13/1136/mg5421thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img33/6733/mg5422thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img829/7480/mg5423thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img43/8768/mg5417thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img211/5379/mg5418thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img6/4120/mg5419thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img706/5396/mg5420thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img13/1136/mg5421thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img33/6733/mg5422thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img829/7480/mg5423thumb.jpg

Voor het grote formaat, klink de links.

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:50

Felyrion

goodgoan!

Maar hoe gaat het als er plaatjes en diagrammen in de tekst staan?

Ik ben ook erg aan het kijken naar een e-reader achtig iets waarmee ik PDF's goed kan lezen. Met name Microsoft cursus boeken bijvoorbeeld, waar dus veel afbeeldingen bijhoren.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waar ben je dan precies benieuwd naar, want je kunt nu goed zien hoe de tekstgrootte van onleesbaar naar geschikt voor slechtziende gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik moet een stuk of 1000 pdf pagina's gaan lezen met veel grafieken, diagrammen, modellen en grafische plaatjes en nu net daar kunnen E-ink e-readers niet zo goed mee omgaan (naar ik vernomen heb) (lange laadtijden o.a.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

De e-readers die ik tot nu toe heb gezien (sony, type weet ik niet meer en een eerdere generatie bebook neo) konden prima overweg met PDF, maar zodra er afbeeldingen in zaten was het echt afgelopen. Zoomen lukt niet, de layout wordt compleet vernietigd en omloop enzo lukte niet.
Zolang er alleen tekst was ging het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zou je eens een link van een PDF kunnen sturen, dan kijk ik hoe ze eruit zien op mijn Kindle met Duokan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Een vrij verkrijgbaar voorbeeld: NetApp Storage Best Practices for VMware vSphere.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier een voorbeeld met dit artikel:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img90/5091/mg5430.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Dat ziet er verder prima uit. Is het een beetje werkbaar? Qua scrollen, eventueel zoomen etc.
Ik ben nu wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verder zoomen dan dit gaat (werkbaar) niet. Het enige nadeel is, dat je niet heel precies kunt scrollen. Je ziet nu dat het woord "ESX Cluster" wegvalt uit het plaatje (pag. 11). Je kunt alleen scrollen via een 'page-up/down' manier, waardoor het kan gebeuren dat het plaatje doormidden wordt gehakt. Wanneer een plaatje echt te gedetailleerd is het dus niet werkt om heen en weer te scrollen, dan kijk ik gewoon via de computer even hoe het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Oké, bedankt voor je info en het testen :) ik denk dat dit het nog net niet is voor mij, maar het begint er wel op te lijken.

Wat ik zou willen is de mogelijkheid om per halve pagina of liever per regel te scrollen, en de mogelijkheid om een afbeelding geschaald fullscreen te krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Felyrion op 04-10-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Afhankelijk van je Chinees, kan je een feature request doen bij Duokan :) Ik verwacht eigenlijk dat deze features er wel gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Felyrion schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:01:
Oké, bedankt voor je info en het testen :) ik denk dat dit het nog net niet is voor mij, maar het begint er wel op te lijken.

Wat ik zou willen is de mogelijkheid om per halve pagina of liever per regel te scrollen, en de mogelijkheid om een afbeelding geschaald fullscreen te krijgen.
Ik moet ook toevoegen dat sommige PDF's wel redelijk werken met afbeeldingen, en sommigen gewoon totaal niet. Hou hier echt rekening mee. Ook tabellen kloppen soms van geen kant.

Ik blijf er bij dat als de main use is om PDF's te lezen, je beter geen ereader kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LiquidT_NL schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:17:
Ik moet ook toevoegen dat sommige PDF's wel redelijk werken met afbeeldingen, en sommigen gewoon totaal niet. Hou hier echt rekening mee. Ook tabellen kloppen soms van geen kant.
Hoe kan de inhoud van tabellen opeens veranderen op een e-reader. Het enige wat dat ding doet is de PDF weergegeven.
Ik blijf er bij dat als de main use is om PDF's te lezen, je beter geen ereader kan halen.
Je uitspraak blijft erg zwart/wit. Als je PDF's bestaan uit erg veel visuele informatie waarbij bijv. kleur erg belangrijk is, dan schiet een e-reader niet op. In heb afgelopen jaar mijn e-reader gebruikt voor het lezen van al mijn artikelen (sociale wetenschappen) en dat gaat gewoon goed.

Kom anders met voorbeelden (PDF linkjes), dan maak ik er wel foto's van (ook als ze niet goed weergegeven worden :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
CurlyMo schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:30:
[...]

Hoe kan de inhoud van tabellen opeens veranderen op een e-reader. Het enige wat dat ding doet is de PDF weergegeven.
Nee, je apparaat geeft niet de PDF weer, je apparaat gaat de PDF reflowen. PDF is een formaat om te omschrijven hoe een pagina er uit ziet om te printen, wat je dus eigenlijk doet met PDF reflow is een PDF terugbrengen naar een eerdere staat. Ik kan mij herinneren met mijn eReader een paar verrotte tabellen te hebben als het echt van die basic tabellen zijn (geen kleurtjes of vulling, gewoon zwarte lijnen en tekst).
Je uitspraak blijft erg zwart/wit. Als je PDF's bestaan uit erg veel visuele informatie waarbij bijv. kleur erg belangrijk is, dan schiet een e-reader niet op. In heb afgelopen jaar mijn e-reader gebruikt voor het lezen van al mijn artikelen (sociale wetenschappen) en dat gaat gewoon goed.
Excuses, ik ben vergeten er aan toe te voegen met afbeeldingen/figuren. Dit geldt ook voor afbeeldingen waar kleur niet belangrijk is. Zeker niet bij fullpage (zoals een diagram): een beetje normaal zoomen of pannen is er gewoon niet bij, daar is eInk niet echt relaxt voor. Ik heb op mijn eReader gelukkig ook veel artikelen wel kunnen lezen, maar toch was het wel jammer dat het af en toe dan misging bij een paar afbeeldingen.

Sowieso moet ik toevoegen: bij wat oudere pdf'jes is de tekst niet opgeslagen als text, maar zijn het dus ingescande tekstafbeeldingen. Hier heb ik wel wat papers van voorbij zien komen (bedrijfskunde). Dit gaat hem sowieso niet worden, PDF reflow of niet.
Kom anders met voorbeelden (PDF linkjes), dan maak ik er wel foto's van (ook als ze niet goed weergegeven worden :p).
Ik kan moeilijk PDFs linken omdat alles wat ik gebruik auteursrechterlijk beschermd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LiquidT_NL schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:16:
Nee, je apparaat geeft niet de PDF weer, je apparaat gaat de PDF reflowen. PDF is een formaat om te omschrijven hoe een pagina er uit ziet om te printen, wat je dus eigenlijk doet met PDF reflow is een PDF terugbrengen naar een eerdere staat. Ik kan mij herinneren met mijn eReader een paar verrotte tabellen te hebben als het echt van die basic tabellen zijn (geen kleurtjes of vulling, gewoon zwarte lijnen en tekst).
Ik kan je vertellen dat mijn e-reader echt niets anders doet met de PDF dan op mijn PC met Acrobat Reader. De PDF is dus exact hetzelfde als dat ik hem zou zien op mijn PC. Het echt reflowen heb ik wel als optie, en dan zet hij de PDF om naar een tekstdocument zodat je hem als boek kunt lezen (dat werkt overigens niet echt...).
Ik heb op mijn eReader gelukkig ook veel artikelen wel kunnen lezen, maar toch was het wel jammer dat het af en toe dan misging bij een paar afbeeldingen.
Kan ik dan concluderen dat het over het algemeen ook bij jou goed ging buiten een paar PDF bestanden om? Het kunnen lezen van 90% van mijn PDF bestanden op mijn e-reader is al een grote winst en scheelt vele uren kijken naar een scherm met backlight. Het gevolg, langer kunnen lezen met minder vermoeidheidsverschijnselen (zoals droge ogen, hoofdpijn e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Kleur is in principe niet zo belangrijk (ik neem aan dat E-ink diverse grijstinten kan weergeven om verschil tussen blauw en bijv rood te zien)
Als modellen echter vervormd gaan worden is het een ander verhaal.
Laat ik jullie dus nogmaals om advies vragen in deze specifieke situatie:

Ik wil 1000 PDF pagina's lezen met 1000 grafische weergaves (modellen, tabellen, grafieken, diagrammen plaatjes etc etc)
Wellicht zullen er een aantal boeken gelezen worden maar de prime-use is PDF's
Is het raadzaam om een E-ink e-reader aan te schaffen, om out of the box deze zeer grafische PDF's te lezen?

(ik meen dat het advies nee is, maar mocht iemand kunnen onderbouwen waarom ik het toch raadzaam is een e-reader aan te schaffen dan hoor ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Welk formaat hebben die 1000 pagina's? Letter en A4 leest niet lekker op een 7 inch scherm dan moet je steeds scrollen en dat gaat traag op een e-reader. Met plaatjes is scrollen extra irritant omdat er geen smooth scroll functie is.

een 10 inch tablet lijkt me comfortabeler lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
CurlyMo schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:43:
[...]

Ik kan je vertellen dat mijn e-reader echt niets anders doet met de PDF dan op mijn PC met Acrobat Reader. De PDF is dus exact hetzelfde als dat ik hem zou zien op mijn PC. Het echt reflowen heb ik wel als optie, en dan zet hij de PDF om naar een tekstdocument zodat je hem als boek kunt lezen (dat werkt overigens niet echt...).
Excuses, ik zie nu dat je niet reflowed. Begrijp dan wel dat kleinere text op a4 formaat niet goed te lezen is zonder reflow, omdat pannen/zoomen traag is op een eInk. Zolang je geen reflow gebruikt is het ideaal.
Kan ik dan concluderen dat het over het algemeen ook bij jou goed ging buiten een paar PDF bestanden om? Het kunnen lezen van 90% van mijn PDF bestanden op mijn e-reader is al een grote winst en scheelt vele uren kijken naar een scherm met backlight. Het gevolg, langer kunnen lezen met minder vermoeidheidsverschijnselen (zoals droge ogen, hoofdpijn e.d.).
Ikzelf helaas niet, ik heb dan ook een 6 inch reader helaas. Reflow is daar essentieel, en te vaak heb ik gehad dat dat niet goed ging. Misschien ligt daar het verschil wel.

[quote]
eL_Jay schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:09:
Ik wil 1000 PDF pagina's lezen met 1000 grafische weergaves (modellen, tabellen, grafieken, diagrammen plaatjes etc etc)
Wellicht zullen er een aantal boeken gelezen worden maar de prime-use is PDF's
Is het raadzaam om een E-ink e-reader aan te schaffen, om out of the box deze zeer grafische PDF's te lezen?
Haal 10 inch of meer, dan hoef je niet te zoomen/pannen, maar is text wel iets kleiner dan als het gedrukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:36:
Begrijp dan wel dat kleinere text op a4 formaat niet goed te lezen is zonder reflow, omdat pannen/zoomen traag is op een eInk. Zolang je geen reflow gebruikt is het ideaal.
Je blijft jezelf telkens maar tegenspreken...

Je ziet toch in mijn foto's (waarin in geen reflow gebruik) dat de tekst heel goed te lezen is. Zo goed dat je niet meer (verder) hoeft te pannen en zoomen. Je moet alleen wat optimalisatie stappen uitvoeren (zie foto's). Dat duurt je hooguit 5 seconden als je de stappen kent. Met de snelheid van het bladeren is ook helemaal niks mis. Je kunt in Duokan instellen na hoeveel pagina's (tot max. 99) hij een complete refresh doet (eerst helemaal naar zwart voordat er nieuwe tekst wordt getoont). Dit voorkomt ghosting. De snelheid van een complete refresh is misschien een seconde, als je bladert zonder een complete refresh, dan gaat dit in 0,5 secondes.

Ik praat trouwens wel hele tijd vanuit Duokan op mijn Kindle. De standaard Amazon firmware doet het ook bijna perfect met PDF. Deze heeft alleen geen mobi (Nederlands boeken formaat) ondersteuning en geen ondersteuning voor mappen. Dat is de voornaamste reden dat ik de standaard firmware niet gebruik. Het scheelt dat Duokan een bootloader installeerd zodat je tijdens het opstarten kunt kiezen tussen Amazon firmware of Duokan.
eL_Jay schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:09:

(ik meen dat het advies nee is, maar mocht iemand kunnen onderbouwen waarom ik het toch raadzaam is een e-reader aan te schaffen dan hoor ik dit graag.
Zoals eerder aangegeven, laat weten wat je precies wilt zien, dan maak ik een foto. Maak anders zelf een PDF met wat willekeurige grafieken, tabellen en plaatjes die overeenkomen met wat je vaak tegenkomt in je PDF artikelen. Dan zit je ook niet met copyright problemen.
green944 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:19:
Welk formaat hebben die 1000 pagina's? Letter en A4 leest niet lekker op een 7 inch scherm dan moet je steeds scrollen en dat gaat traag op een e-reader. Met plaatjes is scrollen extra irritant omdat er geen smooth scroll functie is.

een 10 inch tablet lijkt me comfortabeler lezen.
Op een 10" e-reader tablet gaat het zeker lukken. Dan zou ik overigens voor deze gaan:
http://www.amazon.com/gp/product/B007OZNZG0/ref=sv_kinh_0

Dan heb ik je ook wereldwijde gratis 3G verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
CurlyMo schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:03:
[...]

Je blijft jezelf telkens maar tegenspreken...

Je ziet toch in mijn foto's (waarin in geen reflow gebruik) dat de tekst heel goed te lezen is. Zo goed dat je niet meer (verder) hoeft te pannen en zoomen. Je moet alleen wat optimalisatie stappen uitvoeren (zie foto's). Dat duurt je hooguit 5 seconden als je de stappen kent.
Ik heb het over relatief kleine tekst, wel erken ik ook verder in mijn post dat ik het mis had, en 10" wel geschikt zou moeten zijn mits de teskt niet te klein is. Zeker diagrammen kunnen weer net wat te klein zijn.
Met de snelheid van het bladeren is ook helemaal niks mis. Je kunt in Duokan instellen na hoeveel pagina's (tot max. 99) hij een complete refresh doet (eerst helemaal naar zwart voordat er nieuwe tekst wordt getoont). Dit voorkomt ghosting. De snelheid van een complete refresh is misschien een seconde, als je bladert zonder een complete refresh, dan gaat dit in 0,5 secondes.
Ik zeg niet dat hij langzaam bladert. Maar wel dat ALS je eenmaal moet zoomen/pannen (bijvoorbeeld een diagram met wat kleine tekst), dat dat echt een drama is. Omdat je telkens 0.5 of 1 seconde moet wachten. Dat wordt erg vervelend bij heen en weer springen van links naar rechts.

Ik ben dus ook van mening veranderd (zie einde van mijn vorige post), maar misschien niet expliciet genoeg uitgedrukt. Maar I stand corrected, je hebt helemaal gelijk, op 10 inch zouden de meeste documenten moeten werken, alleen bij erg kleine tekst kan het vervelend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Als je veel met pdf wil gaan werken zou ik puur alleen naar de grotere formaat ereaders kijken.
Anders blijf je maar in en uitzoomen en schuiven. En dat is onnatuurlijk lezen en gewoon irritant.

Ik zou doorsparen en voor een Kindle DX gaan. Amazon levert de Kindle officieel voor Nederland, dus alle garanties zijn van toepassing. Binnen drie werkdagen staat UPS al voor de deur met je Kindle uit de USA. En hun klantenservice is erg goed, zo had ik na garantie opeens een barst in de behuizing van de Kindle Keyboard en kreeg zonder discussie een nieuw exemplaar toegestuurd waarbij Amazon alles betaalde incl. de retourzending, transport. Gewoon erg goed, na garantie!

Als je besteld op Amazon.com zie je bij het afrekenen de totaalprijs inclusief belastingen. Je hebt nooit verrassingen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
CurlyMo schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:03:
[...]

Zoals eerder aangegeven, laat weten wat je precies wilt zien, dan maak ik een foto. Maak anders zelf een PDF met wat willekeurige grafieken, tabellen en plaatjes die overeenkomen met wat je vaak tegenkomt in je PDF artikelen. Dan zit je ook niet met copyright problemen.

[...]

Op een 10" e-reader tablet gaat het zeker lukken. Dan zou ik overigens voor deze gaan:
http://www.amazon.com/gp/product/B007OZNZG0/ref=sv_kinh_0

Dan heb ik je ook wereldwijde gratis 3G verbinding.
Gratis 3g verbinding que??

Maar om terug te komen op je vraag: http://www.myoops.org/two...471D8/0/l10Inv7mrpdrp.pdf dit is wel een goede pdf met een hoop grafische meuk. (aangezien die gewoon met google te vinden is lijkt het me dat er geen auteursrechten worden geschonden op deze manier)

Zou je foto's van pagina 6, 8 en 15 kunnen maken (ik ga er vanuit dat die excel sheets helemaal onmogelijk zijn, vanaf pagina 20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

eL_Jay schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:42:
[...]

Gratis 3g verbinding que??
Levenlange wereldwijde gratis 3G-verbinding naar de Amazon Store en Wikipedia. In de VS zelfs het hele internet. Al is dat laatste geen feestje wat eink schermen zijn daarvoor te traag.

Amazon Whispernet heet het, in Nederland loopt dat via Vodafone. En die Amazon Store is heel fijn, superlage prijzen en veel boeken zelfs gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
eL_Jay schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:42:
Zou je foto's van pagina 6, 8 en 15 kunnen maken (ik ga er vanuit dat die excel sheets helemaal onmogelijk zijn, vanaf pagina 20)
Hoewel dit niet was wat ik verwacht had bij het lezen van artikelen, maar goed. Bij deze:
Pag 6.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img19/5431/mg5469t.th.jpg
Pag 8.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img109/9571/mg5470.th.jpg
Pag 15.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img255/7448/mg5471.th.jpg
Pag. > 20
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img689/2186/mg5472.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img24/6813/mg5473.th.jpg

Ps. Hoe meer licht hoe meer contrast, dit is in de avond in mijn woonkamer. Zon heeft het beste effect op het scherm :) Dat is ook wel prettig in de trein in tegenstelling tot een tablet.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 09-10-2012 22:50 ]

Pagina: 1