marceltuit schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:48:
Ik heb nu de 7D. Toen ik hem aangeschaft heb; zat ik ook eerst te twijfelen tussen de 7D en de 5d. Uiteindelijk hebben de snellere/uitgebreidere AF, de 1.6 en de 100% zoeker mij doen besluiten voor de 7D te kiezen. Maar dit heeft vooral te maken met het soort fotografie dat ik doe...
Die 100% zoeker is echt ideaal trouwens; geen 'verborgen' objecten) meer op de foto die je door de zoeker niet zag.
Toen ik overstapte van de 5DII was dit deels omdat ik altijd voor ogen had dat FF beter was. Nu was het ook een gigantische vooruitgang, vooral wat beeldkwaliteit betreft. Echter, nu ik toch de keuze opnieuw moet maken, kan ik maar beter goed afwegen wat ik nieuw koop.
overigens wel zwaar klote dat je je spullen kwijtbent

Behoorlijk, maar dat is natuurlijk met alles dat gestolen wordt. Ik heb nog verder niets van de verzekering gehoord, maar ik gok dat ze het allemaal 3x controleren voordat ze uitbetalen met deze bedragen.
PageFault schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:27:
Schiet je meer op wild (figuurlijk) of hou je van dingen/mensen isoleren? In het 1e geval zou ik voor de 7D gaan, in alle andere gevallen voor de 5D mark II. Voor mij zou de keuze fullframe zijn. Waarom? Korte scherptedieptes, betere ruisprestaties (ik schiet zelf met de Nikon D700 overigens).
Ik ben zelf 'helaas' iemand die veel verschillende dingen fotografeert. Ik vind het echt geweldig om mensen te isoleren, en met een baby op komst bij mijn zus is het daar ook gewenst om een korte DOF te hebben. Verder vind ik andere dingen zoals landschappen (grote DOF), vliegtuigspotten (Tele), etc. erg leuk, en dus heb ik een groot bereik nodig, met als het kan een zo'n groot mogelijk diafragma op elke lens.
Deze heb ik genoemd in de TS meen ik. Ik heb deze lens een tijdje op de camera gehad (toen nog 40D) en alhoewel de beeldkwaliteit niet slecht is, vind ik de bouwkwaliteit (zoomen voelt raar aan), en het hunten bij weinig licht veel onderdoen voor andere lenzen.
Nomad schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 16:20:
Is ook een prima lens, maar ik heb toch liever de 24-70 op fullframe. Niet vanwege zijn scherpte of contrast, maar het feit dat ik met een zoomlens toch met een kleine dof kan schieten.
Als ik een 24-70 F/2 kon kopen voor 2500 euro en 2 kilo, zou ik die ook graag hebben, als je snapt wat ik bedoel.
Een zoomlens is vaak gewoon handig en voor het beeld wil ik toch ook graag lichtsterkte hebben voor de kleine dof. 2.8 op crop vind ik dan niet klein genoeg qua dof.
Ik ben het met je eens over het hebben van een klein diafragma. Echter heb ik ook altijd goede ervaringen gehad met de 24-105, die dan maar f/4 is, maar wel weer IS heeft. Het is altijd al een keuze tussen deze twee geweest bij de meeste mensen denk ik. En in de tijd dat ik de 24-105 kocht, zat er geen enkel prijsverschil in. Nu is dat bijna 200 euro.
Stel dat ik de 5DII weer zou kopen, dan moet er 1 van deze 2 lenzen komen, en dan is dat meteen het volgende dilemma, want zowel de IS + ervaring van de 24-105 als de f/2.8 van de 24-70 trekken me erg aan.
Maar waar gebruik jij deze lens dan vooral voor? Landschappen? Portretten? Nachtfoto's/events?
sapphire schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:21:
Ik heb beide gehad (en heb er 1 nog steeds) en die hoekscherpte is gewoon écht minder. Én de kleuren zijn wat minder maar die van de 10-22 zijn dan ook wel heel erg overdreven verzadigd voor een lens

Maargoed ik ben en happy gebruiker ervan en gebruik heb erg veel.
Welke bedoel je nu met de laatste zin? De 10-22 of de 17-40?
trab_78 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 08:07:
Zo zie je maar: ik vind de DOF juist vaak te klein bij f/2.8 op mijn 7D. Ik merk dat ik heel vaak toch naar de f/3.2 of f/3.5 ga. Gevalletje smaken verschillen, denk ik... In ieder geval ben ik dus heel erg blij met mijn 17-55 f/2.8
IS.
Ik snap dit nog wel bij een lens met meer mm's, of bij een lens waarbij je heel dicht focust (zoals een échte macro lens), echter bij de 24-70 valt dat wel mee lijkt me. En daarbij kun je natuurlijk altijd je diafragma afstoppen als je de DOF te kort vindt, iets wat je andersom nooit kan doen.
Ik snap wat je bedoelt, maar voor mij geldt dat zeker niet. Ik vind dat toch echt te veel geld voor een lens. Bovendien valt een lens met dit bereik wat mij betreft in de categorie "walk around lens". En rondwandelen met een lens van 2 kilo om m'n nek... liever niet. ;-)
Zo'n combinatie hang je natuurlijk ook niet om je nek, maar over je schouder ^^. Ik heb in ieder geval geen problemen met een 5DII + Grip + 70-200 + 580EX.