• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 10:05

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:42

dirkjesdirk

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Welkom in het AMD FX ervaringen topic :)

In dit topic mogen ervaringen en prestaties besproken worden over de nieuwe serie AMD FX Processors die recent zijn uit gekomen.

Bij de release waren deze nieuwe Processor verkrijgbaar.
De FX8150, FX8120, FX6100, FX4100.
Later zijn hier aan toegevoegd de FX8100, FX6200 en FX4170.
Deze CPU’s zijn alle Black edition processors ,dus komen uit de fabriek met een unlockte multiplier.
De voordelen van een unlocked multiplier is dat je de CPU frequentie eenvoudig kan verhogen door de multiplier omhoog te zetten.
Dit maakt het tweaken niet alleen makkelijker maar ook leuker!
Samen met de “bergen”aan opties in het BIOS van het moederbord maakt dit een heel erg interessante chip om te tweaken. :)

Verkorte OC guide.

Omdat alle FX processors een unlocked multiplier hebben is overclocken zeer eenvoudig.
De eenvoudigste methode is om via AMD Overdrive (AOD) de multiplier omhoog te gooien. Let er daarbij op dat je de turbo functie uit schakelt. Verhoog vervolgens de multiplier steeds met 1 via AOD. Stress daarna steeds de processor om de stabiliteit te testen. Gebruik OCCT of bijvoorbeeld Prime95. Op het moment dat de stresstest succesvol afgelopen is kan je de multiplier nog een keer verhogen. Zo niet is het een kwestie van voltage verhogen, en anders de multiplier terugzetten.

Voor een goede OC zijn meer technieken en methodes beschikbaar, zoals (basis)OC via de HTT en CPU NB overclocking. Voor uitvoerige info over het algemene OC werk op een AMD platform en voor meer tips en tricks, zie het AMD OC topic.

Op het moment zijn de FX Processors slecht verkrijgbaar.
Als je graag wil weten hoe het met de levertijden zit dan kan je hier terecht in het FX levertijden topic!
levertijden topic

Om het makkelijk te maken heb ik hier wat links uit de pricewatch gehaald van de processors die nu verkrijgbaar zijn.

pricewatch: AMD FX-8150 Black Edition

pricewatch: AMD FX-8120 Black Edition

Helaas kan geen van de winkels in de pricewatch de FX8100 leveren

pricewatch: AMD FX-6200 Black Edition Black Edition

pricewatch: AMD FX-6100 Black Edition

pricewatch: AMD FX-4170 Black Edition

pricewatch: AMD FX-4100 Black Edition

Specs van de AMD FX processor

FX8150
Aantal cores 8
Frequentie 3.6GHz/4.2GHz turbo
L2 Cache 8MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 125W

FX8120
Aantal cores 8
Frequentie 3.1GHz/4.0 turbo
L2 Cache 8MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 125W

FX8100
Aantal cores 8
Frequentie 3.1GHz/3.7 turbo
L2 Cache 8MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 95W

FX6200
Frequentie 3.8GHz/4.1 turbo
Aantal cores 6
L2 Cache 6MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 125W

FX6100
Frequentie 3.3GHz/3.9 turbo
Aantal cores 6
L2 Cache 6MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 95W

FX4170
Aantal cores 4
Frequentie 4.2GHz/4.3 turbo
L2 Cache 4MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 125W

FX4100
Aantal cores 4
Frequentie 3.6GHz/3.8 turbo
L2 Cache 4MB
L3 Cache 8MB
Socket AM3+
TDP 95W

Overige specs van de AMD FX
AMD64 Technology
Simultaneous 32- & 64-bit computing
L1 Cache (Instruction + Data) per core
128KB (64KB + 64KB)
L2 Cache (1MB per core) 8MB or 6MB or 4MB
L3 Cache 8MB (shared L3)
HyperTransport™ Technology up to 4000MT/s full duplex, or up to 16.0GB/s I/O Bandwidth
Integrated DDR3 Memory Controller
Memory Controller Width 128-bit
Type of Memory Supported ,Up to DDR3 1866
Memory Bandwidth ,Up to 21 GB/s dual channel memory bandwidth.
Total Processor-to-system Bandwidth (HyperTransport plus memory bandwidth) Up to 37 GB/s
Process Technology ,32 nanometer, SOI (silicon-on-insulator) Technology
Packaging ,AM3+
Thermal Design Power 125W, & 95W
Manufacturing Sites

GLOBALFOUNDRIES Dresden, Germany

Weet jij hoe je het uiterste uit je FX Processor kan halen met of zonder overklok dan horen wij dat graag !
Heb je goede of slechte ervaringen met dit product deel dit dan met ons !
Als je op of aanmerkingen heb over dit topic hoor ik dit ook graag ,het is nml me eerste ervaringen topic :)

[Voor 40% gewijzigd door dcm360 op 13-04-2012 00:23. Reden: Nieuwe modellen toegevoegd]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Ah, leuk, iemand heeft de tijd genomen om een ervaringentopic aan te maken :)

Zoals de mensen uit het levertijdentopic al wel zullen weten, heb ik een FX8150.

De installatie
Op dit moment kan het nog voorkomen dat als je een nieuw moederbord koopt, dat deze een BIOS-update nodig heeft om te kunnen werken met een FX processor. De eerste BIOS-versies die geschikt zijn, zijn ongeveer eind augustus uitgebracht, en er bestaat een aardige kans dat een nieuw moederbord nog een oudere versie heeft.
Mijn ervaring met zowel een FX8150 al FX6100 in combinatie met een pricewatch: Gigabyte GA-990XA-UD3 is dat een update van de BIOS echt noodzakelijk was. Ik had eerst al netjes de FX8150 ingebouwd, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er echt geen leven in te krijgen was.
Gelukkig had ik in mn vorige pc een Phenom II X4 955, dus die kon ik tijdelijk op het moederbord plaatsen om de BIOS-update uit te voeren. Dat is tegenwoordig best eenvoudig, als je de BIOS-update op een FAT16/FAT32 USB-stick plaatst kan de update vanuit de BIOS zelf gedaan worden.
Nadat ik na de update de FX8150 weer op het bord had geplaatst werkte deze wel direct. Hetzelfde type moederbord waar de FX6100 van RyuuPro op moest hebben ik en RyuuPro uit voorzorg maar meteen geupdate met de Phenom, wat ondanks dat dat moederbord 2 weken later besteld was niet voor niets geweest bleek.

Het gebruik
Voor mijn gevoel is de FX8150 een stuk vlotter dan de Phenom II X4 955 die eerst in mn pc zat. Programma's lijken net iets sneller te starten, en ook de responsiviteit van mn systeem tijdens het gebruik van programma's die bezig zijn is verbeterd. De kanttekening die ik hierbij moet plaatsen is dat de geheugenconfiguratie ook gewijzigd is: van 4*2GB DDR2 800 naar 4*4GB DDR3 1333 (eigenlijk 1600 maar dat moet ik nog goedzetten).
De prestatiescore volgens Windows 7 is ook toegenomen: de processorprestaties en de geheugenprestaties zijn verbeterd, en wat opvallender is dat Windows ook vindt dat de grafische prestaties van mn PC zijn toegenomen (ondanks dat de videokaart dezelfde gebleven is). Screenshots hiervan volgen zodra ik erbij kan.
Een andere benchmark die ik heb uitgeprobeerd is Unigine Heaven, en deze laat een ander beeld zien, namelijk dat de prestaties afgenomen zijn (zon 10% uit mn hoofd). Zelf vind ik dit vrij merkwaardig, zeker aangezien de FX een goede GHz hoger klokt dan de Phenom tijdens de benchmark. Ik verwacht dat dit met wat tweaken van wat instellingen nog te verbeteren is, en anders doe ik het maar met een iets lagere Unigine score, in games merk juist ik dat de prestaties licht toegenomen zijn.

En verder
Aangezien de pc op mn slaapkamer staat, en ook 's nachts redelijk vaak bezig is, doe ik wat aan underclocken om de warmte- en geluidsproductie wat te beperken wanneer ik slaap. In combinatie met een Scythe Ninja 3 blijft de FX8150 op 3.1GHz al aardig koel. De fan gaat nauwelijks harder draaien onder belasting en ook de hoeveelheid warmte die uit mn pc komt valt mee. Ik heb zelf ook het idee dat de warmteproductie op 3.6GHz ook wel meevalt, echter als ik dat instel in CCC gaat de turbo meedoen en dan stijgt de warme- en geluidsproductie van mn pc wel wat.
Overclocken heb ik tot zover nog geen tijd voor gehad, begin volgende week ben ik echter van plan eens te kijken in hoeverre de processor op 4.2GHz klokken werkt. Aangezien dit de snelheid van de turbo is, verwacht ik dat de clockspeed op zich geen probleem is, echter ben ik wel benieuwd naar de warmteproductie. Mocht het blijken dat de koeling in mn PC daar ruim voldoende voor is (een echt optimale kast voor koeling heb ik niet, en ook wat CPU-koelers betreft zijn er beter koelende alternatieven, mijn keuze is meer op basis van de koelvermogen/geluidsproductie), ga ik ook nog wel proberen wat verder te komen.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Als je je FX8150 gaat underclocken naar 3.1GHz zonder het voltage mee te veranderen is de warmte productie vrijwel gelijk aan als dat de cpu op 3.6GHz werkt.
Het verschil is te verwaarlozen.
Jammer dat het programma phenom msrtweaker niet wil werken met deze cpu.Dan kan je echt goed undervolten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Zijn er eigenlijk mobo's waar bijv. op de doos staat dat ze al de goede bios draaien? Het scheelt een hoop gedoe qua installeren als je meteen de juiste versie hebt.

Scientia potentia est

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
martijn--g schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:11:
Zijn er eigenlijk mobo's waar bijv. op de doos staat dat ze al de goede bios draaien? Het scheelt een hoop gedoe qua installeren als je meteen de juiste versie hebt.
Tot nu toe moet ieder moederbord nog bijgewerkt worden om de BD te draaien.Waarscheinlijk zal dit veranderen als de beschikbaarheid van de CPU's beter wordt.
Je kan ook aan de pc winkel vragen waar je het bord vandaan heb om de BIOS te laten flashen VOOR ze hem naar je opsturen.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Speedy-J schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:05:
Als je je FX8150 gaat underclocken naar 3.1GHz zonder het voltage mee te veranderen is de warmte productie vrijwel gelijk aan als dat de cpu op 3.6GHz werkt.
Het verschil is te verwaarlozen.
Jammer dat het programma phenom msrtweaker niet wil werken met deze cpu.Dan kan je echt goed undervolten.
Het verschil zal inderdaad niet schrikbarend groot zijn, echter moet je niet vergeten dat de schaal niet lineair maar exponentieel loopt. Metingen heb ik niet, maar het kan best wel eens meer dan de verwachte 14% aan energie schelen.
Het 'nadeel' wat betreft warmteproductie/energieverbruik van het instellen van de CPU in CCC op 3.6GHz lijkt mij ook met name dat de CPU af en toe 2 kernen op 4.2GHz gaat klokken.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
dcm360 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 15:51:
[...]

Het verschil zal inderdaad niet schrikbarend groot zijn, echter moet je niet vergeten dat de schaal niet lineair maar exponentieel loopt. Metingen heb ik niet, maar het kan best wel eens meer dan de verwachte 14% aan energie schelen.
Het 'nadeel' wat betreft warmteproductie/energieverbruik van het instellen van de CPU in CCC op 3.6GHz lijkt mij ook met name dat de CPU af en toe 2 kernen op 4.2GHz gaat klokken.
Je zou de turbo functie in de bios dan eventueel uit kunnen schakelen als je geen extra vermogen nodig heb dan die 3.6GHz.
Het scheelt dan ook weer in warmte en verbruik.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Mja, dat is nu ook weer net niet mn bedoeling. Het is meer zo dat ik voor de nacht het maximumniveau iets omlaag zet om de warmte en het geluid iets te beperken. Wanneer ik zelf aan het werk ben op de pc maakt me dat niet echt uit.

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:07
Hallo,

Ik heb een Phenom Processor X2 555 Maar krijg een error als ik deze aansluit op het moederbord.
Ik heb een Gigabyte 990FXA - UD7.

Ik krijg verschillende meldingen op de debug led; van C1 TOT 25.
Ik wilde met deze processor het moederbord updaten zodat ik mijn 8150 Processor er op kon plaatsen.

Maar dit wil dus Helaas niet.

Wie weet raad?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Als ik spiek in de handleiding op bladzijde 110 en de code goed interpreteer, zal het wel eens vast kunnen lopen op het vinden van een VGA apparaat (oftewel, een videokaart). Wellicht kan je hier iets mee...

• slabetje
De videokaart zal wel stuk wezen dan of zo?
Ik heb hem correct aangesloten namelijk.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
slabetje schreef op zondag 20 november 2011 @ 12:29:
De videokaart zal wel stuk wezen dan of zo?
Ik heb hem correct aangesloten namelijk.
Heb je een andere videokaart waarmee je dit kan testen,of een ander systeem waar de videokaart in past ?

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

martijn--g schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:11:
Op mijn Asus Sabertooth990FX zat de 0705 bios er al op, Maar of het op de doos stond heb ik niet opgelet.

AMD 3900X | Noctua NH-D15SE AM4 | Asus Crosshair VIII hero | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X CL4 3200 32GB | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Samsung G7 27 | Silverstone Strider Titanium ST70F-TI 700W | Fractal Design Define S

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Danny666 schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:16:
[...]

Op mijn Asus Sabertooth990FX zat de 0705 bios er al op, Maar of het op de doos stond heb ik niet opgelet.
Staat niet op de doos ,ik heb hem ook.

• slabetje
Mijn pa wil zijn videokaart niet in mijn systeem steken,
dus testen zal moeilijk worden.

Ik zal het allemaal wel eens een voor een testen.

• slabetje
slabetje schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:08:
Hallo,

Ik heb een Phenom Processor X2 555 Maar krijg een error als ik deze aansluit op het moederbord.
Ik heb een Gigabyte 990FXA - UD7.

Ik krijg verschillende meldingen op de debug led; van C1 TOT 25.
Ik wilde met deze processor het moederbord updaten zodat ik mijn 8150 Processor er op kon plaatsen.

Maar dit wil dus Helaas niet.

Wie weet raad?
Ik krijg nu geen meldingen meer ( 0 - 0) maar alleen mijn videokaart doet het niet!
Ik krijg toch echt geen beeld. Helemaal niets!

Ik heb 2 kabeltjes van de voeding aangesloten op de videokaart.

Mijn setup:

XFX 850 WATT Voeding (Modulair)
Gigabyte GA-990FXA -UD7
Tijdelijk aangesloten Processor: Phenom II X2 555
Videokaart: XFX 6870 1GB V5.0
16GB DDR3 1600 Kit van G.skill = 4 reepjes van 4GB

Alles is naar mijn weten correct aangesloten.

Is de Videokaart soms defect ? de fans van de videokaart draaien wel alle bij.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Ik zou je willen adviseren om hiervoor verder een los topic te openen. De relatie met de FX-processor lijkt niet erg groot te zijn, en een ervaringentopic voor processoren is niet de plaats voor een vraag over het niet werkend krijgen van een systeem.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Nou, het overclocken...
Het losse tooltje AMD Overdrive weigert te starten, dus dat begon al niet lekker. CPU Overdrive in CCC wilt er wel mee aan de slag, maar gaat sowieso niet hoger dan 4.2GHz, en schakelt daarbij ook nog eens Aero uit.
Kortom, mocht iemand een goed werkend tooltje weten om een FX-processor mee te overclocken, meldt het dan graag :)

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
De bios werkt tot nu toe nog het beste,gewoon je multiplier omhoog zetten en je vcore vast zetten op stock 1.25~1.3v
Turbo uit en dan kan je gaan :)
Ik heb hem voor 24/7 op 4.6GHz met 1.36vcore.
AOD werkt voor geen meter (heeft het ook nooit gedaan) :)
Edit
Ik heb wel een tooltje het heet AMD PSCheck voor de wat gevorderde overclocker.

[Voor 13% gewijzigd door Speedy-J op 21-11-2011 17:49]

• dirkjesdirk
Ah, ik zie dat het ervaringentopic er al is :). Had al off-line een opstelling gemaakt met wat extra info. Kan dat evt nog aan de TS worden toegevoegd?

Mijn eigen OC ervaring met de FX 8120 is nog beperkt. Heb al wel vastgesteld dat OC voor het idle verbruik gelukkig niet zoveel verschil maakt, maar het verbruik wel extreem stijgt boven de 4Ghz. Heb dus ook al moeten investeren in een CPU fan, daar waar mijn E8500 en Phenom II altijd semi passief draaiden.
Wat is overigens een acceptabele stressed temp voor de FX? Ik zie 55 graden terug op de site van AMD, maar dat lijkt mij wel wat laag. Daar kom je al snel aan.

@dcm360: overdrive is leuk om eens te proberen (bij mij ging die tot 4,0 Ghz, maar ik prefereer toch OC via bios.

@Speedy-J: tot nu toch is alleen OC via MP stabiel tot 4,4 Ghz. Een combi OC via HT en MP slaagt nog niet. Geheugen draait bij mij dan nog op 1333mhz.

Binnenkort hoop in mijn Gigabyte en FX eens het vuur aan de schenen te leggen.

[Voor 34% gewijzigd door dirkjesdirk op 22-11-2011 11:40]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Speedy-J schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:45:
De bios werkt tot nu toe nog het beste,gewoon je multiplier omhoog zetten en je vcore vast zetten op stock 1.25~1.3v
Turbo uit en dan kan je gaan :)
Ik heb hem voor 24/7 op 4.6GHz met 1.36vcore.
AOD werkt voor geen meter (heeft het ook nooit gedaan) :)
Edit
Ik heb wel een tooltje het heet AMD PSCheck voor de wat gevorderde overclocker.
Hem = welke processor precies? Dat voltage is volgens mij erg netjes :o

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
dirkjesdirk schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:33:
Ah, ik zie dat het ervaringentopic er al is :). Had al off-line een opstelling gemaakt met wat extra info. Kan dat evt nog aan de TS worden toegevoegd?

Mijn eigen OC ervaring met de FX 8120 is nog beperkt. Heb al wel vastgesteld dat OC voor het idle verbruik gelukkig niet zoveel verschil maakt, maar het verbruik wel extreem stijgt boven de 4Ghz. Heb dus ook al moeten investeren in een CPU fan, daar waar mijn E8500 en Phenom II altijd semi passief draaiden.
Wat is overigens een acceptabele stressed temp voor de FX? Ik zie 55 graden terug op de site van AMD, maar dat lijkt mij wel wat laag. Daar kom je al snel aan.

@dcm360: overdrive is leuk om eens te proberen (bij mij ging die tot 4,0 Ghz, maar ik prefereer toch OC via bios.

@Speedy-J: tot nu toch is alleen OC via MP stabiel tot 4,4 Ghz. Een combi OC via HT en MP slaagt nog niet. Geheugen draait bij mij dan nog op 1333mhz.

Binnenkort hoop in mijn Gigabyte en FX eens het vuur aan de schenen te leggen.
Hey wat extra info is nooit verkeerd ,je kan een DM naar mij sturen met de text dan kan ik kijken of ik er iets van kan maken. :)
Over de temperatuur van je FX ,als je een standaard vid heb van 1.25V is 60 graden ongeveer het maximum wat de cpu kan verdragen op lange termijn.
Met een vid van 1.3V mag je 65 graden aanhouden als maximum.
Dit is geen regel die gemaakt is door AMD,dit zijn ervaringen die door de consument zijn ervaren.
De overleden chips van die tweakers cq consumenten zijn daar bewijs van.

Jammer dat het OCén nog niet echt optimaal gaat ,hier wil het goed lukken met HTT en MP overclock.
5.2GHz is tot nu toe wat ik zonder veel problemen kan halen.
Ik heb zelf ervaren dat een lage multiplier + hoge HTT meestal wel succes is. :)
Jejking schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:59:
[...]

Hem = welke processor precies? Dat voltage is volgens mij erg netjes :o
Ik heb een FX8120.

http://valid.canardpc.com/cache/banner/2082565.png

[Voor 8% gewijzigd door Speedy-J op 22-11-2011 12:05]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

And again, zeer net resultaat dus :) Vanaf welk punt moet je de voltages hard omhoog schoppen om het zaakje stabiel te houden, die 4.6?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Jejking schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:16:
And again, zeer net resultaat dus :) Vanaf welk punt moet je de voltages hard omhoog schoppen om het zaakje stabiel te houden, die 4.6?
Die grens zal ergens tegen de 4.8GHz aanzitten ,ik zit met de temperatuur die houd me eerder tegen dan het overclocken zelf zeg maar.
De cpu schaalt mooi mee met het gegeven voltage ,echt een muur ben ik nog niet tegen gekomen op de hitte na dan:)

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Al een stroommeter ertussen gehad?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Jejking schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:04:
Al een stroommeter ertussen gehad?
500W+ met eeen beetje linX op 4.6GHz met een wattage meter van de gamma gemeten.
Goed genoeg om smorgens de pc kamer lekker warm te stoken tot zo'n 24~25 graden. :P
En dan staat de thuban x6 @ 4.2Ghz nog niet eens aan haha :)

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hier heb ik maar één ding op te zeggen:

:X

Voltage is het probleem niet (of wel, eigenlijk).

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Jejking schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:19:
Hier heb ik maar één ding op te zeggen:

:X

Voltage is het probleem niet (of wel, eigenlijk).
Idd het is een beetje triest maar zoveel load als LinX geeft kom je in dagelijks gebruik amper tegen.
Idle zit hij op 216w en dat is nog niet echt zuinig..
Laten we zeggen dat de FX niet echt efficient is met het consumeren van stroom in (overclockte toestand)
Een dikke voeding met een krachtige single 12v rail is wel een aanrader.Mijn silent 1000w heeft 80 amps op de single 12v rail.
Minder dan 20 amp op de 12v rail is ook een nogo met het overclocken van deze cpu.

Edit
Ik meet nu 392W load op 4.6GHz ,die 500+ is 5GHz met redelijk wat voltage 1.5v.

[Voor 6% gewijzigd door Speedy-J op 22-11-2011 16:06]

• dirkjesdirk
Voor een ieder die zich zorgen maakt over het stroomverbruik van de FX bij OC moet even deze meting van Hardopc bekijken.

Stressed is de CPU natuurlijk enorm energyhungry en moet je zorgen voor een stevige voeding. Maar het prettige is dat als mijn pc idle is - 95% van de tijd - er maar erg beperkt extra stroom wordt gebruikt tov een stock CPU.

Op 4,6 Ghz is de FX ilde een stuk zuiniger dan de 2x00K!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
dirkjesdirk schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:35:
Voor een ieder die zich zorgen maakt over het stroomverbruik van de FX bij OC moet even deze meting van Hardopc bekijken.

Stressed is de CPU natuurlijk enorm energyhungry en moet je zorgen voor een stevige voeding. Maar het prettige is dat als mijn pc idle is - 95% van de tijd - er maar erg beperkt extra stroom wordt gebruikt tov een stock CPU.

Op 4,6 Ghz is de FX ilde een stuk zuiniger dan de 2x00K!
Intressant om te zien dat de FX 120 watt idle doet maar is dit alleen de cpu of heel het systeem ?
Ik moet erg me best doen om onder de 200watt te blijven en dan mag ik echt niets doen met de pc.
edit
Ik zie het al dit is met C&Q.
Met C&Q zit ik aan de 135watt dat is netjes.

[Voor 4% gewijzigd door Speedy-J op 23-11-2011 11:47]

• dirkjesdirk
Speedy-J schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:40:
[...]
Ik zie het al dit is met C&Q.
Met C&Q zit ik aan de 135watt dat is netjes.
Yep, met Q&Q. Heb jij met je 5.2 Ghz OC Q&Q niet aan staan? 135W met QQ @5.2 Ghz is erg netjes.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
dirkjesdirk schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:24:
[...]

Yep, met Q&Q. Heb jij met je 5.2 Ghz OC Q&Q niet aan staan? 135W met QQ @5.2 Ghz is erg netjes.
Nee mijn CPU draait 4.6GHz 24/7 met 1.3600Vcore ,5.2GHz is wat ik er maximaal uit kan persen.
Maar goed 135W is nog steeds netjes voor wat ik allemaal in de case heb zitten.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-03 14:11

Fordox

00101010

kun je met c&q aan wel fatsoenlijke benchmarks zetten overgeklokt? het lijkt me wel een grote prestatieverlies

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Fordox schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:53:
kun je met c&q aan wel fatsoenlijke benchmarks zetten overgeklokt? het lijkt me wel een grote prestatieverlies
Dat is idd een flinke performance hit in het nadeel van de prestaties.
Daarom werk ik 9 van de 10 keer zonder C&Q met het converteren van vob files enzo ,zelfs met het gamen is het merkbaar.
Dan dropt me framerate naar 80 ipv 100.
Benchmarks kan je beter zonder C&Q doen..

[Voor 4% gewijzigd door Speedy-J op 23-11-2011 19:04]

• dirkjesdirk
Speedy-J schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:03:
[...]

Dat is idd een flinke performance hit in het nadeel van de prestaties.
Daarom werk ik 9 van de 10 keer zonder C&Q met het converteren van vob files enzo ,zelfs met het gamen is het merkbaar.
Dan dropt me framerate naar 80 ipv 100.
Benchmarks kan je beter zonder C&Q doen..
\
Hm, maar om steeds QQ in bios uit te schakelen is ook zo n gedoe. Overigens kan ik me niet voorstellen dat je FPS hierdoor van 100 naar 80 dropt. Om wat voor game gaat het dan? Of heb je geen goede videokaart?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
dirkjesdirk schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:39:
[...]

\
Hm, maar om steeds QQ in bios uit te schakelen is ook zo n gedoe. Overigens kan ik me niet voorstellen dat je FPS hierdoor van 100 naar 80 dropt. Om wat voor game gaat het dan? Of heb je geen goede videokaart?
C&Q kan je gewoon uitzetten in windows bij energiebeheer,het gaat op battlefield play4free.
Ik heb mijn cpu meerdere malen betrapt op het feit dat hij niets doet tijdens het gamen,dus hij blijft op 1.7GHz draaien.Op 4.6GHz geeft hij meer fps dan op 1.7GHz.
Dat klinkt wel logisch toch...
Ik heb 2x ATI radeon 5770 in CF

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
dcm360 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 15:51:
[...]

Kan je even uitleggen waarom frequentie exponentieel loopt in termen van verbruik?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
De formule voor het energieverbruik is P = CV²f. P is het verbruik, C de elektrische capaciteit, V het voltage en f de frequentie. Je zou inderdaad verwachten dat als je f verhoogt, dat de P lineair toeneemt. Het verhogen van f heeft echter een naar bijeffect: de signalen in de CPU worden lastiger van elkaar te onderscheiden (een 1 gaat meer op een 0 lijken). Om dat te compenseren is het nodig om ook de V te verhogen, en dat loopt kwadratisch. (en dat had ik zo te zien per ongeluk exponentieel genoemd...)

• faust2016
  • Laatst online: 10:19

faust2016

You yes have my shirt

dirkjesdirk schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:39:
[...]

\
Dat is dus wel zo en is niks nieuws van de FX CPU's tov de Phenoms.. Op mijn oude Phenom II's zag ik het altijd heel duidelijk bij 3Dmark Vantage. Als ik C&Q aan had staan schokte het beeld om de zoveel seconde even omdat de CPU dan terugklokte (en dan toch maar weer niet, omdat het eigenlijk toch niet kon). In games gebeurde het ook wel, maar in mindere (/minder storende) mate dan bij benchmarks.

En een gedoe om het in het bios uit te schakelen? PC start op -> op Del rammen, juiste tabblad/kopje in je bios opzoeken en dan Enabled omzetten naar disabled :p

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
faust2016 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 13:10:
[...]
En een gedoe om het in het bios uit te schakelen? PC start op -> op Del rammen, juiste tabblad/kopje in je bios opzoeken en dan Enabled omzetten naar disabled :p
Dan moet je dus wel de pc opnieuw opstarten. Een simpelere optie is om bij energiebeheer de minimale processorstatus op maximaal te zetten, of in CCC op de tab CPU power de linkerslider geheel naar rechts te schuiven.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Either way.. Kleine moeite toch :p?

• dirkjesdirk
ok, tnx voor de reacties. Ik kom van de Core2Duo en heb voor de FX slechts 3 weken een Phenom gehad.
Als het in windows uit kan worden gezet is dat handiger. Zal ns kijken.
Eerst dit weekend nog eens kijken of ik de 5 Ghz haal.

[Voor 40% gewijzigd door dirkjesdirk op 24-11-2011 17:10]

• Fordox

Fordox

00101010

kan je cool and quiet niet gewoon uitzetten in overdrive?

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Fordox schreef op donderdag 24 november 2011 @ 17:24:
kan je cool and quiet niet gewoon uitzetten in overdrive?
In energie beheer gaat het sneller.

Edit
@iedereen met een Sabertooth 990FX ,er is nu een official bios uitgekomen!

SABERTOOTH 990FX BIOS 0813
1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability

Ben hem aan het testen :)

[Voor 33% gewijzigd door Speedy-J op 24-11-2011 17:34]

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Ik ben serieus aan het twijfelen voor mijn huidige cpu een AMD 955 up te graden naar de FX serie, maar als ik zo kijk naar SSD dan zit ik met een serieus dillema..

Zal ik met alletwee de zelfste snelheidswinst hebben? Ongeveer even duur eigenlijk

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-03 16:28
Hopen dat die BIOS beter is :) misschien beter energieverbruik?

• dirkjesdirk
WietKop schreef op donderdag 24 november 2011 @ 17:42:
Ik ben serieus aan het twijfelen voor mijn huidige cpu een AMD 955 up te graden naar de FX serie, maar als ik zo kijk naar SSD dan zit ik met een serieus dillema..

Zal ik met alletwee de zelfste snelheidswinst hebben? Ongeveer even duur eigenlijk
Eerst een SSD halen. Daar ga je VEEL meer van merken van een 955 naar een FX. Vooral als je de 955 nog heb ge OC-ed. Als je geld over hebt kun je een FX8120 overwegen.

[Voor 125% gewijzigd door dirkjesdirk op 24-11-2011 21:52]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-03 20:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb wat leesvoer gevonden over de BD CPU architectuur mbt de memory controller. Zelf heb ik er ook last van en komt door advies wat ik eerder had gevraagd en heb opgevolgd hier. Het gaat om je geheugen snelheid en het vullen van de banken. Niet iedereen zal er last van hebben, omdat ze niet alle banken vol stoppen, maar het is wel iets wat structureel in de CPU verkeerd gaat. Ik quote even het belangrijke deel:
Hate to burst everyones bubble but Bulldozer chip has a limitation on running 1866 and above speeds to just two banks. If you don't believe me email AMD and they will tell you themselves. Not something they advertise due to reasons understandable. I went through this for a week and finally found out on a German website. I was able to get my GSkill F3-14900CL9Q-16GBXL running at 16gb @ 1600 CL8 8 8 24 @ 1.55v or 8gb of it @ 1866 CL9 10 9 28 @1.5v. good luck
Je kan door de fout niet meer dan 2 banken gebruiken en de volle snelheid van je geheugen gebruiken als je boven de 1600 MHz zit. En laat ik nou net 4 banken gevuld hebben met geheugen dat op 1866 MHz kan draaien. Als ze tenminste als een paar zitten, ipv kwartet. Had ik maar bij m'n eerste gedachte gebleven en een kit van 16 GB (2x 8 GB) gekocht...

Verder is m'n CPU geweldig. Heb wel voor de veiligheid m'n primaire BIOS naar de backup gestuurd in geval hij een keer hier op terug valt. Omdat er een unsupported BIOS werd meegeleverd, heb ik geen zin om een systeem te hebben die niet meer kan starten (en dus weer de CPU eruit moet halen om met een AM3 CPU te kunnen starten voor 't flashen).
Voor iedereen met een Gigabyte moederbord die een Dual BIOS heeft, druk op Alt+F12 als het systeem net opstart, dan wordt je huidige BIOS versie naar de backup gestuurd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• dirkjesdirk
Speedy-J schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:02:
[...]

Hey wat extra info is nooit verkeerd ,je kan een DM naar mij sturen met de text dan kan ik kijken of ik er iets van kan maken. :)
Een algemeen verhaaltje over OC, vooral geleend uit het AMD OC topic. Misschien hoort het meer daar thuis. Anderzijds kan een klein beetje info geen kwaad. Ik stel de volgende tekst voor.

Verkorte OC guide.

Omdat alle FX processors een unlocked multiplier hebben is overclocken zeer eenvoudig.
De eenvoudigste methode is om via AMD Overdrive (AOD) de multiplier omhoog te gooien. Let er daarbij op dat je de turbo functie uit schakelt. Verhoog vervolgens de multiplier steeds met 1 via AOD. Stress daarna steeds de processor om de stabiliteit te testen. Gebruik OCCT of bijvoorbeeld Prime95. Op het moment dat de stresstest succesvol afgelopen is kan je de multiplier nog een keer verhogen. Zo niet is het een kwestie van voltage verhogen, en anders de multiplier terugzetten.

Voor een goede OC zijn meer technieken en methodes beschikbaar, zoals (basis)OC via de HTT en CPU NB overclocking. Voor uitvoerige info over het algemene OC werk op een AMD platform en voor meer tips en tricks, zie het AMD OC topic.

Eigenlijk wil ik er ook nog wat specifieke info over het geheugen (snelheid) in, omdat het FX platform erg hoge geheugensnelheden toe staat. Heb je daar nog wat over?

Kun je ook nog een link naar het levertijden topic maken?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
dirkjesdirk schreef op donderdag 24 november 2011 @ 21:52:
[...]

Een algemeen verhaaltje over OC, vooral geleend uit het AMD OC topic. Misschien hoort het meer daar thuis. Anderzijds kan een klein beetje info geen kwaad. Ik stel de volgende tekst voor.

Verkorte OC guide.

Eigenlijk wil ik er ook nog wat specifieke info over het geheugen (snelheid) in, omdat het FX platform erg hoge geheugensnelheden toe staat. Heb je daar nog wat over?

Kun je ook nog een link naar het levertijden topic maken?
Hoi Dirk ik ga ermee aan de slag,bedankt voor de aanvullende info!

• Fordox

Fordox

00101010

Hero Of Time schreef op donderdag 24 november 2011 @ 21:42:
Ik heb wat leesvoer gevonden over de BD CPU architectuur mbt de memory controller. Zelf heb ik er ook last van en komt door advies wat ik eerder had gevraagd en heb opgevolgd hier. Het gaat om je geheugen snelheid en het vullen van de banken. Niet iedereen zal er last van hebben, omdat ze niet alle banken vol stoppen, maar het is wel iets wat structureel in de CPU verkeerd gaat. Ik quote even het belangrijke deel:

[...]

Je kan door de fout niet meer dan 2 banken gebruiken en de volle snelheid van je geheugen gebruiken als je boven de 1600 MHz zit. En laat ik nou net 4 banken gevuld hebben met geheugen dat op 1866 MHz kan draaien. Als ze tenminste als een paar zitten, ipv kwartet. Had ik maar bij m'n eerste gedachte gebleven en een kit van 16 GB (2x 8 GB) gekocht...

Verder is m'n CPU geweldig. Heb wel voor de veiligheid m'n primaire BIOS naar de backup gestuurd in geval hij een keer hier op terug valt. Omdat er een unsupported BIOS werd meegeleverd, heb ik geen zin om een systeem te hebben die niet meer kan starten (en dus weer de CPU eruit moet halen om met een AM3 CPU te kunnen starten voor 't flashen).
Voor iedereen met een Gigabyte moederbord die een Dual BIOS heeft, druk op Alt+F12 als het systeem net opstart, dan wordt je huidige BIOS versie naar de backup gestuurd.
Ik wilde je net al vragen of het was gelukt. Dit is wel jammer. Kun je eigenlijk de banken apart van elkaar klokken?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Ik kan probleemloos 4x2GB op 1800MHz+ draaien met de FX,het geheugen van mij is Black dragon 1600MHz van GeiL.
De banken appart klokken is niet mogelijk.

[Voor 37% gewijzigd door Speedy-J op 25-11-2011 13:25]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Speedy-J schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:16:
Ik kan probleemloos 4x2GB op 1800MHz+ draaien met de FX,het geheugen van mij is Black dragon 1600MHz van GeiL.
De banken appart klokken is niet mogelijk.

[afbeelding]
Ja grapjas. Dat staat ook in het topic waar ik naar heb gelinkt. Je kan stock niet 4 banken op 1866 MHz draaien. Punt, geen discussie mogelijk. De CPU kan 't gewoon niet aan.
Jij aan de andere kant hebt je CPU OC'd, dus dan doe je hetzelfde met de geheugen controller. Dan kan het opeens wel. Logisch, want je duwt 'm tot het uiterste. Maar zodra je je CPU weer op stock snelheid gooit, ga je mooi niet de snelheid met je geheugen halen die 't aangeeft dat 't kan (nou, ok, jij hebt 1600 MHz geheugen, dat werkt dan nog net wel).

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Hero Of Time schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:13:
[...]

Ja grapjas. Dat staat ook in het topic waar ik naar heb gelinkt. Je kan stock niet 4 banken op 1866 MHz draaien. Punt, geen discussie mogelijk. De CPU kan 't gewoon niet aan.
Jij aan de andere kant hebt je CPU OC'd, dus dan doe je hetzelfde met de geheugen controller. Dan kan het opeens wel. Logisch, want je duwt 'm tot het uiterste. Maar zodra je je CPU weer op stock snelheid gooit, ga je mooi niet de snelheid met je geheugen halen die 't aangeeft dat 't kan (nou, ok, jij hebt 1600 MHz geheugen, dat werkt dan nog net wel).
Ik had dat stukje niet doorgelezen ,my bad ;)
Om dit zelf te ervaren zal ik vier repen 1866MHz moeten aanschaffen ,ik kan de divider wel aanpassen om 1866MHz te draaien maar dan doe ik iid een overclock met me 1600MHz geheugen.
Edit
Alles staat nu op stock op de geheugen divider na.
Het zou dus fout moeten gaan na het passeren van de 1600MHz
Memtest staat nu te draaien in windows en wil er eventueel nog wel een paar uur prime95 bij draaien.
Edit
Memtest 100% pass en windows memory diagnostics ook 100% pass @1866
Er is dus niets overclocked ,alleen de divider ingestelt op 1866MHz wat wordt ondersteund door de cpu imc.
Prime95 FAIL...
Ik geef het op 1800MHz is zo'n beetje het maximum op 4 repen.

[Voor 29% gewijzigd door Speedy-J op 25-11-2011 17:14]

• Fordox

Fordox

00101010

ik heb nu ook 2 ramreepjes besteld op 1866. gelukkig maar 2 dus :P
maar ik heb gehoord dat je totale ram snelheid word afgesteld op de langzaamste. dus als ik mijn ouwe 4gb 1333 geheugen erin zet, kan ik niet meer naar 1866 met de andere 2?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Fordox schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 16:29:
ik heb nu ook 2 ramreepjes besteld op 1866. gelukkig maar 2 dus :P
maar ik heb gehoord dat je totale ram snelheid word afgesteld op de langzaamste. dus als ik mijn ouwe 4gb 1333 geheugen erin zet, kan ik niet meer naar 1866 met de andere 2?
Dat klopt dan gaat je ram draaien op de specs van de traagste.
Dus je kan dan niet het ene setje op 1333MHz en het ander op 1866MHz laten werken.

• Fordox

Fordox

00101010

Speedy-J schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 17:06:
[...]

Dat klopt dan gaat je ram draaien op de specs van de traagste.
Dus je kan dan niet het ene setje op 1333MHz en het ander op 1866MHz laten werken.
Dat is jammer.
moet ik met de nieuwe cpu dus alleen maar de nieuwe 8gb set draaien, en ga ik de komende tijd (2-3 maanden) 12 gb draaien op 1333.
athlon 2 x4 640 he :P

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb op m'n panel de sensors applet staan waarbij ik makkelijk de gevonden sensoren uit kan lezen. Omdat er een sensor is met de naam k10temp-c3, had ik al mijn twijfels er over. Er is nog een sensor, it8720-228, welke 3 temperaturen weergeeft. Deze vertrouw ik meer, want ze lijken meer overeen te komen met wat er in het BIOS wordt weergegeven. Maar een CPU temperatuur van 14 graden vond ik wel erg laag eigenlijk.

Om dat te testen, heb ik herstart en in het BIOS gekeken. Hier stond-ie op 34 graden. Kan natuurlijk, als je herstart is je CPU weer even druk bezig. Echte test dan, spelletje UT2004 gedaan. En ja hoor, temperatuur van de it8720-228 temp3 meting ging omhoog. Eerst naar 40 graden, later was het rond of even over de 50. Nu staat 't weer op 26 graden.

Systeem is verder praktisch idle, al doe ik wel een paar dingen, vraag het niet veel van de CPU en het gebruik komt niet over de 10% per core gemiddeld. Sterker nog, de gemiddelde load is nog geen 3%.
De Enermax koeler die ik er op heb zitten doet iig goed z'n werk.

Daar heb ik nog wel een vraag over. Omdat het koelblok zo dicht bij m'n 2 case fans zit, vlak onder de boven exaust zelfs, zit ik er aan te denken om de fan eraf te halen. De case fans van de kast (Antec P183v3) zijn te regelen tussen laag, midden en hoge toeren. Momenteel draaien ze op laag vanwege het geluid die de andere standen produceren.

Denken jullie dat gezien deze temperaturen het weinig uit maakt en dus veilig er af kan halen? Desgewenst kan ik nog een foto van de situatie uploaden (top/side view, net hoe je 't bekijkt).

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Gewoon proberen en kijken of het problemen gaat geven,als het niet lukt gewoon het zooitje terug zetten.
Ik denk zelf dat er niet genoeg airflo door het cpu blok zal stromen omdat de fan geen direct contact meer maakt met het koelblok.

• GerardReintke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-03 11:55
Speedy-J schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 14:48:
[...]

Ik had dat stukje niet doorgelezen ,my bad ;)
Om dit zelf te ervaren zal ik vier repen 1866MHz moeten aanschaffen ,ik kan de divider wel aanpassen om 1866MHz te draaien maar dan doe ik iid een overclock met me 1600MHz geheugen.
Edit
Alles staat nu op stock op de geheugen divider na.
Het zou dus fout moeten gaan na het passeren van de 1600MHz
Memtest staat nu te draaien in windows en wil er eventueel nog wel een paar uur prime95 bij draaien.
Edit
Memtest 100% pass en windows memory diagnostics ook 100% pass @1866
Er is dus niets overclocked ,alleen de divider ingestelt op 1866MHz wat wordt ondersteund door de cpu imc.
Prime95 FAIL...
Ik geef het op 1800MHz is zo'n beetje het maximum op 4 repen.
heb mijn reapers anders nog liggen mocht je interesse hebben.
Je weet wat ze doen op een amd setup.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Speedy-J schreef op zondag 27 november 2011 @ 04:34:
Gewoon proberen en kijken of het problemen gaat geven,als het niet lukt gewoon het zooitje terug zetten.
Ik denk zelf dat er niet genoeg airflo door het cpu blok zal stromen omdat de fan geen direct contact meer maakt met het koelblok.
Misschien, maar er zit op 1 cm afstand boven het blok een case fan. Bovendien voel ik zelf ook niet super veel lucht door het blok stromen als de CPU fan draait, maar nou heb ik alleen gevoeld toen 't niet veel deed.

Ik ga het vd week eens proberen. Eerst een dvd hercoderen voor m'n vader en dan heb ik toch liever de veiligheid van een fan ;).

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Vandaag een LinX run gedaan op 4720MHz ,gaat prima met een vcore van 1.45 maar ik ben geschrokken van het verbruik..
Maar liefs 491 watt !
Idle gaat hij niet lager als 196 watt omdat hij me vcore niet omlaag gooit met C&Q.
Het word tijd dat er een vernieuwde versie komt van phenom msr tweaker...

• DCG909
:s BD (v1) is wel echt een zuipschuit -.-"
Hoeveel trekt een Ph II dan? Bij vergelijkbare preformance, dus 4200 á 4300 Mhz?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
DCG909 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:59:
:s BD (v1) is wel echt een zuipschuit -.-"
Hoeveel trekt een Ph II dan? Bij vergelijkbare preformance, dus 4200 á 4300 Mhz?
Dat zal ik ook even testen met mijn x6.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag heb ik m'n CPU fan van de heatsink af gehaald en in het BIOS de CPU fan warning uitgeschakeld. Net een test gedaan door Unreal Tournament 2004 te spelen, een ronde Death Match tegen 3 bots (of waren het er nou 4?, geen idee, er vloog iig genoeg door de lucht :P) en de CPU piekte halverwege de 60, dus iets van 64-65 graden. Potje was klaar en gelijk weer afgesloten. Temperatuur is nu langzaam aan het dalen en zit nu weer op 29 graden. Ik vind dit heel netjes, het steeg ook niet zo hard als ik had verwacht. Case fans staan nog steeds op lage toeren.
Oh, wat is het heerlijk stil zeg, de fan gaat niet meer herrie maken als het CPU gebruik maar eventjes omhoog gaat :).

• Fordox

Fordox

00101010

Hero Of Time schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 21:17:
Vandaag heb ik m'n CPU fan van de heatsink af gehaald en in het BIOS de CPU fan warning uitgeschakeld. Net een test gedaan door Unreal Tournament 2004 te spelen, een ronde Death Match tegen 3 bots (of waren het er nou 4?, geen idee, er vloog iig genoeg door de lucht :P) en de CPU piekte halverwege de 60, dus iets van 64-65 graden. Potje was klaar en gelijk weer afgesloten. Temperatuur is nu langzaam aan het dalen en zit nu weer op 29 graden. Ik vind dit heel netjes, het steeg ook niet zo hard als ik had verwacht. Case fans staan nog steeds op lage toeren.
Oh, wat is het heerlijk stil zeg, de fan gaat niet meer herrie maken als het CPU gebruik maar eventjes omhoog gaat :).
welke koeler heb je? gewoon de stock?
en UT2004 is niet zo vreselijk zwaar maar wel een vet spel (zelf jaaaren lang gespeeld :P)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fordox schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 21:51:
[...]

welke koeler heb je? gewoon de stock?
en UT2004 is niet zo vreselijk zwaar maar wel een vet spel (zelf jaaaren lang gespeeld :P)
De Enermax ETS-T40-TB, dus geen stock meer.
Dat UT2004 niet zwaar is moet je niet zeggen. Alles op full, max, pompen met die hap, en toch gebruikt het een core of twee volledig. Met de koeler er nog op kon de temperatuur ook boven de 60 komen na 1 potje en nu is het zonder fan hetzelfde.

Ik weet dus niet wat er geklaagd wordt over warmte produceren. Mijn oude PC met een AMD FX-60 (socket 939) verwarmde mijn kamer tenminste nog. PC die ik nu heb genereert haast niets. Maar nu heb ik ook een Seasonic 460 watt passieve voeding, die is efficiënter dan de Zallman 400 watt van de oude, die genereerde ook wel wat warmte namelijk.
Temperatuur is nu 25 graden. Niet slecht, met case fans low en puur passief CPU. Prima airflow in m'n kast dus.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
De bulldozer doet het op stock vrij goed kwa temperaturen daar zal ook niemand over klagen,maar zodra je gaat spelen met mp+vcore dan heb je een echte kachel..

• Fordox

Fordox

00101010

@hero of time
je had het ook nog over je sensoren, laat ik dat even uitleggen ik heb zelf ook een gigabyte bord met 3 vage sensoren.
ik heb bij temperatures 3 dingen staan, tmpin0 tmpin1 en tmpin2.
de eerste is de onderste koelblok op je moederbord, deze staat ongeveer gelijk aan ambient.
de tweede is je cpu, deze ging bij mij naar beneden na wat gespeelt te hebben met mijn cpu koelblok, en komt overeen met de coretemps die AOD aangeeft
de derde is een sensor voor je nb (naast de cpu). deze worden iets minder warm als mijn cpu, maar lopen wel redelijk gelijk met elkaar op.

hopelijk schiet je hier iets mee op :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fordox schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:48:
@hero of time
je had het ook nog over je sensoren, laat ik dat even uitleggen ik heb zelf ook een gigabyte bord met 3 vage sensoren.
ik heb bij temperatures 3 dingen staan, tmpin0 tmpin1 en tmpin2.
de eerste is de onderste koelblok op je moederbord, deze staat ongeveer gelijk aan ambient.
de tweede is je cpu, deze ging bij mij naar beneden na wat gespeelt te hebben met mijn cpu koelblok, en komt overeen met de coretemps die AOD aangeeft
de derde is een sensor voor je nb (naast de cpu). deze worden iets minder warm als mijn cpu, maar lopen wel redelijk gelijk met elkaar op.

hopelijk schiet je hier iets mee op :)
Daar schiet ik niets mee op, vanwege het volgende:
- Temp1 is denk ik m'n NB, die is altijd rond de 35 graden, soms gaat deze naar de 40 toe.
- Temp2 blijft redelijk stabiel op of rond de 27 graden.
- Temp3 is de enige die omhoog gaat als m'n CPU aan het werk is en is tevens de enige meeting die boven de 50 komt. Ik mag hopen dat de NB of SB niet zo warm worden. En ze zullen ook niet zo snel koelen.

Ik geloof ook niet dat je hetzelfde bord hebt als ik, de GA-990FXA-UD5 ;).

Nog een leuke, Temp3 heeft bij mij eens op 7 graden gestaan! Kamer temperatuur was zo'n 18 graden. Als jullie mij niet geloven zal ik vanavond de screenshot uploaden. Dit was nog wel toen de fan erop zat en op 862 toeren draaide. Leuke meting, maar ergens geloof ik het niet.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Ik zou niet uitgaan van coretemps maar van de CPU temp,op dit moment heb ik 15 graden coretemp wat dus echt niet klopt.
Dit is vanaf de eerste phenom al niet goed.

[Voor 20% gewijzigd door Speedy-J op 01-12-2011 09:54]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Coretemps is kut, het draait waardeloos op Debian Sid :P.

• DCG909
Ik weet het niet, in principe is het zo dat meerdere bronnen van van een lagere temperatuur resulteren in een hogere temperatuur.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Nou, nee, als je meerdere stukken materiaal met verschillende temperaturen aan elkaar vastzet, zal na verloop van tijd de warmte zicht er gelijkmatig door verdelen. Als wat jij zegt waar is, kan ik dus warme melk krijgen door 2 glazen op kamertemperatuur met elkaar te mengen?
Het is wel zo dat als je meerdere warmtebronnen van enkele W aan elkaar koppelt, dat de totale warmteproductie ervan het vermogen van die delen bij elkaar opgeteld is. Maar dat staat weer los van de temperatuur, want probeer maar eens W of J/s om te rekenen naar graden celsius.

De conclusie is dus dat de temperaturen in een FX vooralsnog niet correct uitgelezen worden, zeker aangezien de waarden regelmatig behoorlijk onder de omgevingstemperatuur komen (waarbij de omgeving een min of meer gesloten systeem is waar de temperatuur gelijk blijft).

[Voor 19% gewijzigd door dcm360 op 02-12-2011 10:58]

• Fordox

Fordox

00101010

Amd heeft altijd all verkeerde waarden in de core, kijk in aod en je ziet de goeie coretemps.
Ik hen de ud3.

• DCG909
:s Dat klopt wel ja.... stupid me..

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Fordox schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 12:37:
Amd heeft altijd all verkeerde waarden in de core, kijk in aod en je ziet de goeie coretemps.
Ik hen de ud3.
Daar zal ik ook eens naar kijken als ik weer thuis ben (komende maandag). Ik kwam er net in mn enthousiasme achter dat aod openen op mn laptop met Intel CPU geen zoden aan de dijk zet :P

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Wat voor koeler raden jullie aan voor de FX-8120 (ik wil overclocken)?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je met stock voltage blijft werken, blijf zitten waar je zit. Wil je er meer prik tegenaan gooien, reken maar op een beestachtig goeie koeler voor minimaal 40 euro ivm zeer veel extra warmteproductie.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
De Scythe Ninja 3 die ik op mn 8150 heb zitten kan het spul redelijk koel houden zonder lawaai te maken als ik alle cores dmv het veranderen van de multiplier op 4.2GHz zet. Als je echter wat enthousiaster gaat overclocken zal een koeler met een betere performance dan de mijne wel handig zijn.

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06-2021
Net de FX-8120 besteld icm een Gigabyte GA-970A-UD3 mobo bij Alternate.
Iemand met ervaring met dat mobo en weet of die BIOS nog ge-update moet worden?

Hoop het niet want mijn oude AMD X4 630 cpu past er vast niet op... |:(

[Voor 1% gewijzigd door novalite op 21-12-2011 20:52. Reden: lullig spelfoutje]

Mijn speeltje

• Fordox

Fordox

00101010

ja moet geupdate worden
en hij past wel.

ik heb nu een x4 6440 op mijn gigabyte zitten. en waarom de 970 chipset? niet bepaald de meest high end... niet verstandig met CF of SLI

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Phenom II's en Athlon II's passen inderdaad gewoon op AM3+ mobo's ;).

@Fordox: Waar blijft die 45 min LinX van je nou die mij voorbij zou gaan :p?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
De Athlon X4 630 gaat inderdaad gewoon passen op dat bord, het is immers een AM3 CPU. Je kan als voorbereiding wel alvast de laatste BIOS versie downloaden en op een FAT/FAT32 USB-stick zetten, dan heb je die alvast in de buurt als je een BIOS-update gaat doen.

• novalite
Hmm heb ik me dus een beetje verkeerd laten informeren qua mobo...
Bestelling is al de deur uit lolz...

Ach ja, knal ik er na nieuwjaar een ander mobo in en zet deze te koop.
Nog een tipje voor welke chipset ik dan moet gaan?

Al een tijdje geen zelfbouw gedaan, loop dus beetje achter blijkt 8)7

Mijn speeltje

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Ik zie eigenlijk niet wat er outdated is aan dat bord? Het ondersteund crossfire, het heeft USB3, de nieuwste CPU's passen erin (en daarmee ook DDR3) en het heeft SATA-600. Het enige 'nadeel' dat ik me kan bedenken is dat deze chipset vergeleken met een 990 wat minder PCIe-lanes heeft, maar dat hoeft de pret niet te bederven.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
novalite schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:08:
Hmm heb ik me dus een beetje verkeerd laten informeren qua mobo...
Bestelling is al de deur uit lolz...

Ach ja, knal ik er na nieuwjaar een ander mobo in en zet deze te koop.
Nog een tipje voor welke chipset ik dan moet gaan?

Al een tijdje geen zelfbouw gedaan, loop dus beetje achter blijkt 8)7
Je mobo is wel oke daar is niets mis mee,het enige waar je wel op moet letten is een goede airflo over je mobo als je wilt océn.

• novalite
Thnx voor de info mensen.

Helaas heb ik een nvidia 560gtx erop gezet. Voorlopig ruim voldoende maar als ik in de toekomst SLi wil gaan draaien moet ik ben ik bang alsnog over naar een mobo met 990 chipset. Anders dan nvidia op de site heeft staan lijkt dit mobo met 970 chipset geen SLi te ondersteunen.

[Voor 11% gewijzigd door novalite op 22-12-2011 17:34]

Mijn speeltje

• Fordox

Fordox

00101010

faust2016 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:04:
Phenom II's en Athlon II's passen inderdaad gewoon op AM3+ mobo's ;).

@Fordox: Waar blijft die 45 min LinX van je nou die mij voorbij zou gaan :p?
ik krijg m niet stabiel op 3,5 duus k heb t maar opgegeven :P loopt nu wel goed stabiel op 3,33

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-03 22:14

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik vroeg me iets af en kon het niet vinden in dit topic, kan er misschien overheen gelezen hebben. Maar past een Bulldozer CPU nou in een Am3 mobo? (Asrock 870 Extreme3)

Ik had tijden geleden gelezen dat het eerst wel kon en toen ergens gelezen dat het niet kon.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Maar een programma als Prime of LinX zal je CPU wel een stuk warmer maken dan UT. Als je nu al op 60-65 graden zit, zou ik wel zorgen dat je fan wat harder gaat draaien als de temps verder omhoog komen.

Offtopic:
Fordox schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:50:
[...]

ik krijg m niet stabiel op 3,5 duus k heb t maar opgegeven :P loopt nu wel goed stabiel op 3,33

hehehe })

Ik had na die posts van je in het AMD CPU overklok topic heel wat van je verwacht :p

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Grudgie schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 00:11:
Ik vroeg me iets af en kon het niet vinden in dit topic, kan er misschien overheen gelezen hebben. Maar past een Bulldozer CPU nou in een Am3 mobo? (Asrock 870 Extreme3)

Ik had tijden geleden gelezen dat het eerst wel kon en toen ergens gelezen dat het niet kon.
Een kort en krachtig antwoord en dat is, nee dat gaat niet.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Tenzij je revisie 2 hebt, dan wel :P

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Dat word spannend voor Grudgie, is het hem wel of niet :+

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-03 22:14

Grudgie

PSN: Grudgie7

Speedy-J schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:38:
Dat word spannend voor Grudgie, is het hem wel of niet :+
Hahah, nee die heb ik weer niet. Maar maakt ook niet uit. Ik heb een 1055T en die doet het nog prima en kan ik nog lang mee vooruit :)

• Juan1717
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10-2022
FX8120 succesvol op een AM3 moederbord geinstalleerd en het werkt!
Alleen moet ik nog wel wat instellingen goed zetten. Nu staan de OC'ed settings van men phenom der nog op.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Juan1717 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 22:07:
FX8120 succesvol op een AM3 moederbord geinstalleerd en het werkt!
Alleen moet ik nog wel wat instellingen goed zetten. Nu staan de OC'ed settings van men phenom der nog op.
Wat voor mobo heb je ?

• Juan1717
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10-2022

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-03 19:50

RyuuPro

That Damn Fly

Freq : 1404.7 MHz (200.67 * 7)

Ja, dan moet je je instellingen nog ff aanpassen ja :P

Kaze Ni Nare

• dcm360
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Topicstarter
Ik kan alvast verklappen dat ik die waarden regelmatig voorbij zie komen als ik CPU-Z open heb. Vergeet namelijk niet dat de processor zn clock flink verlaagt als er niets te doen is. Als ik me niet vergis heeft ie dan zelfs aan 0.8V voldoende, dus dat scheelt behoorlijk. (Misschien moet ik eens uitzoeken hoe groot het verschil is met de Phenom II op 800MHz, en misschien of de bulldozer ook op 800MHz wil. AL vermoed ik dat dat laatste weinig aan vermogen scheelt).
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee