Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10-2022
@RyuuPro: Dat is het werk van C&Q.
Ik heb door de instalatie van de FX per ongeluk heel het moederbord terug naar default settings gebracht.
Dus ook ram timings etc. De prestaties lijken in lijn te liggen met die van een AM3+ bord
Enkel Turbo core werkt nog niet naar behoren

[ Voor 9% gewijzigd door Juan1717 op 25-12-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01 23:55

dmvdberg

Cake or Death?

Goed leesvoer hier, maar stiekem wat gespitst op de 8Core modellen :)

Heb echter een wat specifieke vraag over de AMD FX 4100 BE.
Uit gewoonte update ik elke +/- 5 jaar de pc van mijn ouders. Het huidige beestje heeft een AMD Athon64 5200+ als rekenkracht en deze begint wat 'slijtage' te vertonen.
De hele setup draait overigens Windows7 en ook met de 2Gb RAM gaat dit prima.

Nu wil ik echter wel langzaam de CPU, Mobo en geheugen vervangen en zit dus aan de FX4100 te denken.

Zijn hier al (positieve of andere) ervaringen mee? De 4100 dient dus ook minstens 5 jaar mee te gaan.

1AMD FX-4100 Black Edition€ 99,-
1Mushkin DDR3 4Gb € 19,99
1MSI 870A-G54€ 69,94

[ Voor 3% gewijzigd door dmvdberg op 25-12-2011 19:56 ]

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Wat me als eerste zo snel opvalt is dat het moederbord in dat lijstje een 'oude' 870-chipset heeft, wat me even heeft verleid om op de CPU-support lijst van dat moederbord te kijken. Als ik de CPU-support lijst mag geloven gaat een FX-processor niet werken op dat moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

zou in principe met bios update wel moeten gaan werken ... Welke minimale chipset beveel je aan?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Hm, ik kan er op de site van MSI helaas niets over vinden (over het ondersteunen van FX processors dus). Nu meen ik me nog wel te herinneren dat er niet zo lang geleden iemand was die een combinatie van een 800 chipset met FX CPU ging maken, ik weet alleen het resultaat er niet van. Als aanbeveling zal ik, zelfs al mocht het werken op een 800 chipset, een chipset uit de 900 serie aanraden. De 900 chipsets zijn ontworpen om de FX CPU's volledig te ondersteunen, wat zo hier en daar tijdens het gebruik voordelig uit kan pakken (exacte verschillen weet ik alleen niet; ik weet nog wel dat bijv. een Phenom II op een oudere chipset minder energiebesparingsopties had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

op basis van de tip nu deze gevonden: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3

dan rest nog ... de FX4100, goede keuze voor iets dat minstens vijf jaar zal moeten gaan draaien ?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
Ik heb een probleem. Mijn FX cpu is constant aan het terugclocken maar ik ben er zeker van dat mijn cpu niet te warm wordt. Zowel speedfan als AOD geven temperaturen van minder dan 40C° aan maar toch clockt hij constant terug. Weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Juan1717 schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:16:
Ik heb een probleem. Mijn FX cpu is constant aan het terugclocken maar ik ben er zeker van dat mijn cpu niet te warm wordt. Zowel speedfan als AOD geven temperaturen van minder dan 40C° aan maar toch clockt hij constant terug. Weet iemand hier een oplossing voor?
Hij klokt terug als 'ie niks aan het doen is, omdat het anders alleen maar zonde is om op volle kracht te draaien. Of bedoel je dat 'ie ook terugklokt als 'ie onder full load is?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
Ja onder full load. Ik heb op youtube gezien dat ik niet de enige ben maar nergens vind ik een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmvdberg

dmvdberg

Cake or Death?

Juan1717 schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:37:
Ja onder full load. Ik heb op youtube gezien dat ik niet de enige ben maar nergens vind ik een oplossing
kun je bv je setup posten? Mobo, geheugen etc?
Wellicht valt hier meer advies uit op te maken. Heb je al gekeken op (een evt / het) forum van je mobo maker?

M1 Max user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Helaas is dit een vrij bekend verschijnsel, wat veroorzaakt wordt door Cool 'n Quiet. Een van de mogelijke oplossingen is om dat geheel uit te zetten, maar ik heb een tijdje geleden een iets verfijndere oplossing bedacht. In Catalyst control center (of in het energiebeheer van Windows), is het mogelijk om bij de performance instellingen van de CPU een maximale, maar ook minimale processorstatus te kiezen. Door de minimale status te verhogen, verbiedt je de CnC driver om de processor lager te klokken dan dat.

Overigens zou ik dit persoonlijk alleen doen als je echt problemen hebt met de performance (of misschien voor een benchmark). Het nadeel van dergelijke geintjes uithalen is namelijk wel dat de processor in idle state veel meer vermogen trekt dan zonder deze aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
Ik heb AOD een keertje opnieuw geinstalleerd en toen las ik op internet dat een paar keer achter een Turbo core aan en uit zetten (uiteindelijk wel uit laten) hielp en raar maar waar het heeft ook geholpen. De cpu clockt niet meer terug

[ Voor 12% gewijzigd door Juan1717 op 27-12-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
dmvdberg schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:45:

dan rest nog ... de FX4100, goede keuze voor iets dat minstens vijf jaar zal moeten gaan draaien ?
Als het voor je ouders is kan het waarschijnlijk ook wel 10 jaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Dat hangt toch wel behoorlijk af van wat je ouders doen met een pc. Stel je hebt ouders die gamen of CAD-software gebruiken, dan is het zeker niet voldoende. Voor een beetje normaal gebruik internetten, mailen en een casual game is het zeker voldoende voor een jaar of 5. Een jaar of 10 lijkt me ook dan niet heel erg haalbaar, als ik nu bekijk dat een 10 jaar oude pc flink wat moeite heeft met een moderne website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 18:58
Remus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:22:
[...]

Als het voor je ouders is kan het waarschijnlijk ook wel 10 jaar mee :)
Ik heb net ook een voor mijn ouders besteld. Ze doen de laatste tijden wel wat aan foto en ook videobewerking, dus een beetje cpu kracht kan geen kwaad. Kan eindelijk hun Dell Dual xeon workstation de deur uit, de stroomslurper :9 .

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Zo, sinds gisteren heb ik mijn upgrade setje ook binnen.

Betreft
AMD FX-4100
MSI 760GM-P23 (FX)
Corsiar DDR3-1333 8gb (2modules)

Ik had nog een 400 watt Antec voeding en een Coolermaster kast, dus voor minder dan 200 euro was ik klaar.

Inmiddels Windows 7 64bits Professional geinstalleerd en het gaat als een trein. Ben zelf geen gamer oid, maar wilde het geklaag van de vrouw des huizes over traag computertuig eens grondig aanpakken.

Mijn settup krijgt een 4,8 met de windows index, en dat is vooral te danken aan de grafische kwaliteiten van het moederbordje, die vallen wat lager uit, 1080 hd speelt echter vloeiend af. Voor mij meer dan prima maar er kan altijd nog een extra grafische kaart ingestoken worden.

Verder zal het beestje vooral gebruikt worden voor internet, office, filmpje en grafisch ontwerp, dus ik denk niet dat ik hem de komende tijd echt aan het zweten krijg.

In ieder geval zijn de eerste indrukken meer dan positief.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velmon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05-2021
toch leuk om alle ervaringen te lezen en te delen. Ik ben in het bezit van een FX8120 icm een Asus Crosshair IV en 8GB G-Skill 1600MHZ.
AOD zet de processor op een veilige 4,0GHZ maar in de BIOS valt er toch vrij eenvoudig 4,6GHZ te halen door de MP op 23 te zetten zonder al teveel voltage verhoging (1,35V)
Ik koel nu met lucht (Arctic Freezer) maar ben van plan om dit te veranderen, of naar een betere luchtkoeler of om naar een kant en klaar waterkoelsetje te gaan. Want volgens mij zit er nog veel meer in met betere koeling want zoals hier al gezegd, boven 4,1GHZ neemt de temperatuur en het verbruik enorm toe, en dat kan mijn huidige koelertje niet bijbenen!

Bazinga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
dmvdberg schreef op zondag 25 december 2011 @ 21:45:

Dit bordje heb ik zelf ook. Het doet qua features nauwelijks onder voorde high end modellen en enkel indien je crossfire overweegt is een GA-99x aan te bevelen.
Als je wilt OC-en moet je wel de UD3 variant kiezen vanwege de 8+2 stroomvoorziening.

Mijn FX8120 draait al 2,5 maanden als een zonnetje op 4,2 Ghz op dit bord.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Ben altijd al een fan van AMD geweest dus toen ik eind vorig jaar voor een upgrade ging kijken en ik de nieuwe FX serie zag was de keuze snel gemaakt. Heb de volgende setup gekocht:

#Product
1Cooler Master Centurion 5 II
1Scythe Mugen 3
1AMD FX-8120 Black Edition
1OCZ OCZ-ZT750W-EU
1Adata XPG Gaming V1.0 AX3U1600GC4G9-2G
1Gigabyte GA-970A-UD3
1Asus ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5

Ondanks dat het internet vol staat met slechte reviews over de FX-serie ben ik zelf meer dan tevreden.
Gigabyte had al netjes het mobo voorzien van de F4 bios dus de cpu werd direct herkend. Had nog wel wat kuren in de vorm van zeer laag fps bij het gamen maar dat bleek opgelost met de nieuwste bios f5b.

Ik raad wel iedereen aan om de standaard koeler direct aan de kant te leggen en een andere stille koeler te plaatsen want zelfs op 3.1Ghz lijkt het alsof er een vliegtuig naast je bureau staat. De Scythe Mugen 3 die er nu op zit is erg stil en ook overgeklokt op 4Ghz amper te horen.

Ben alleen de fout in gegaan met de combinatie moederbord/videokaart. Op de site van NVIDIA was ergens te lezen dat vanaf de 970chipset SLi ondersteund word, echter niet op de 970a-ud3 blijkt nu. Dus mocht ik er terzijnertijd een 2e 560GTX in wil zetten zal ik moeten upgraden naar de 990 serie.

Kortom prima CPU alleen de warmte productie is iets om rekening mee te houden. De Scythe Mugen 3 is een prima oplossing. Overgeklokt op 4ghz komt de temperatuur niet boven de 50 graden uit tijdens BF3 op ultra settings.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
had op twitter gelezen dat @windowshelpt "vragen staat vrij dag" had dus ik twitterde de vraag wanneer de patch/hotfix uit ging komen voor de FX processoren omdat die eerder door microsoft was teruggetrokken.
Hun antwoord:
@marcellux Er is een update voor computers met een AMD-FX processor beschikbaar, voor meer informatie zie bit.ly/xRLbBC. #Win7

Ik heb op een AMD FX OC forum gevraagd of dit nu een nieuwe update/hotfix betreft of de, oude teruggetrokken update/hotfix is.

Antwoord:

CMT Workaround Fix
An update is available for computers that have an AMD FX, an AMD Opteron 4200, or an AMD Opteron 6200 series processor installed and that are running Windows 7 or Windows Server 2008 R2

Disables Core Parking on FX procressors
An update that selectively disables the Core Parking feature in Windows 7 or in Windows Server 2008 R2 is available

The CMT workaround fix can potentially slow down your multithreaded performance and the disable core parking can increase your power consumption

But, the fixes also have a proven improvement in most applications that have an overall serial pattern

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Wat zijn de ervaringen met die twee updates van Microsoft? Heeft dat nog voor merkbare verschillen gezorgd?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:01

RyuuPro

That Damn Fly

Ik merk dat mijn videoconverter sneller is.
Origineel had ik 21% belasting als ik 2 files converte (is vooral voor multi-thread), nu doet die 85%.
(Aka er worden meer cores gebruikt ervoor, die eerst werden uitgeschakeld)

(FX-6100 Belastingen 1file: 55, 2 files: 5, 3-6: 95-100)
(Origineel was 1-3 <50% belasting)

[ Voor 21% gewijzigd door RyuuPro op 16-01-2012 22:19 ]

Kaze Ni Nare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik hb de beide hotfix/patch nu geinstalleerd en de windows prestatie index laat na een duidelijke verandering zien ten op zichte van voor de hotfix/patch maar wel ineens een 4 core:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ti1JO.png

De grote verbetering staat onderaan met 7.9 in combinatie met de Corsair SSD

[ Voor 14% gewijzigd door marcellux op 17-01-2012 14:21 ]

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:01

RyuuPro

That Damn Fly

Zo, ff ook mijn oude en nieuwe score onder elkaar gezet.
Bovenste is voor de hotfix installatie, de onderste erna.

Afbeeldingslocatie: http://i245.photobucket.com/albums/gg79/Racing-Dutch/Changes.png

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 130,90€ 130,90
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,50€ 79,-
1Gigabyte GA-990XA-UD3€ 96,10€ 96,10
1Sapphire HD 6970 2 GB GDDR5 PCI-E€ 294,90€ 294,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,29

Mijn geheugen is beter gaan werken, voor de rest is er niets veranderd.

Kaze Ni Nare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

RyuuPro schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:58:
Mijn geheugen is beter gaan werken, voor de rest is er niets veranderd.
Om juister te zijn: je geheugen scoort beter in de Windows Performance Index. In hoeverre dat resultaat te extrapoleren valt naar andere scenario's, dat is niet geweten en daarover valt dus niks zinnigs te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
Ik vind die WEI niet zo interessant. OP VR-Zone heeft men de hotfixes getest: http://vr-zone.com/articl...os-6274-server/14572.html
Dat lijkt toch wel enig verschil te maken.

Ik zal ze ook eens installeren

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Ik heb ze ook geinstaleerd en merk dat het minimum framerate in me games iets omhoog zijn gegaan,en nu kan ik ook met c&q enabled gamen wat eerst echt niet mogelijk was vanwege stuttering en framedrops!

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 22:36
Beste tweakers.
Ik wil ook een FX6100 processor aanschaffen, alleen ik zit hier ook met 2x6870.
En aangezien de Bulldozers wat kunnen zuipen weet ik niet of dit slim is op een 650watt voeding.
Ik wil hem namelijk ook gaan overclocken.
Iemand enig idee of dit te doen is ??.
Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Je systeem zal zo rond de 500W trekken (150W per gpu, 200W cpu en rest), dat begint inderdaad aan de hoge kant te zijn voor zo'n voeding, alhoewel ik er toch wel wat marge heb bijgedaan. Misschien een 750W voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door RuddyMysterious op 22-01-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Mosin schreef op zondag 22 januari 2012 @ 02:51:
Beste tweakers.
Ik wil ook een FX6100 processor aanschaffen, alleen ik zit hier ook met 2x6870.
En aangezien de Bulldozers wat kunnen zuipen weet ik niet of dit slim is op een 650watt voeding.
Ik wil hem namelijk ook gaan overclocken.
Iemand enig idee of dit te doen is ??.
Groetjes.
Als je die 2 videokaarten goed wil gebruiken zou ik toch richting FX8120 gaan kijken. En dan een 850W voeding minimaal.
Hier een fotoo van mijn stroom verbruik tijdens prime95 en furmark.
2xHD5770 en FX8120@ 4.5GHz met 1.4Vcore
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Zxq40l.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-J op 22-01-2012 10:47 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Het ligt ook wel een beetje aan welke voeding je nu precies hebt. Een fatsoenlijke A-merk voeding van 650W gaat echt niet stuk en gaat niet instabiel worden als je wat over de 650W heen gaat, en het piekvermogen dat een goede 650W voeding kan leveren zal wel zo rond de 800W liggen.

Mocht je wat minder zeker zijn van de kwaliteit van de voeding, dan is een nieuwe kopen voor de zekerheid geen slecht plan. Als ik zo een gok mag doen aan de hand van het verbruik van Speedy-J lijkt mij een 700 a 750W voeding wel meer dan voldoende. Meer dan dat kan ook wel, maar dat is naar mijn idee een geval van overdimensioneren. Zoals ik al zei, voedingen zeggen niet ineens *poef* zodra ze boven het opgegeven vermogen komen. Daarnaast zijn voedingen met een hoog vermogen vaak hopeloos inefficient als een pc in idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Heey,
Bedankt voor jullie info, dit is toch de eerste keer dat ik info krijg waar ik iets mee kan _/-\o_ !.
Mijn voeding is een Corsair TX650watt ik heb er eigenlijk nooit precies naar gekeken of deze goed is, maar ik heb deze omdat een vriend hem aanbevool.
Ik heb dan nog een vraagje.. ik ben ergens onzeker over namelijk over dat mijn moederbord (ASrock 880g extreme3) het AM3 processors socket heeft, maar op de site van Asrock staat dat deze na een bios update de FX processors support.
Ik heb bij de FX review op hwi gelezen dat hij dan niet optimaal werkt, maar zou dit een probleem kunnen zijn ??.
Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Je gaat idd met performance achteruit tegen over een 990xx chipset,hoeveel dat is zal te verwaarlozen zijn.
Overclock met fx en dat bordje begin ik persoonlijk niet aan,niets mis met het bord maar het is echt niet gemaakt op zo'n kerncentrale als de FX processor in overklokte toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Bedankt Speedy-J.
Ik ga misschien nu een beetje offtopic, maar wat zouden jullie me dan aanbevelen ??.
Aangezien ik inderdaad geen problemen wil met de cpu.
Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Mosin schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:46:
Heey,
Bedankt voor jullie info, dit is toch de eerste keer dat ik info krijg waar ik iets mee kan _/-\o_ !.
Mijn voeding is een Corsair TX650watt ik heb er eigenlijk nooit precies naar gekeken of deze goed is, maar ik heb deze omdat een vriend hem aanbevool.
Ik heb dan nog een vraagje.. ik ben ergens onzeker over namelijk over dat mijn moederbord (ASrock 880g extreme3) het AM3 processors socket heeft, maar op de site van Asrock staat dat deze na een bios update de FX processors support.
Ik heb bij de FX review op hwi gelezen dat hij dan niet optimaal werkt, maar zou dit een probleem kunnen zijn ??.
Groetjes.
Hier kun je de specificatie's van je voeding vinden: http://www.corsair.com/tx650w.html
Een behoorlijk goed beestje heb je daar, 624watt op een enkele 12v rail, dat gaat volgens mij wel goed komen met 2HD6870's en een FX beestje :)
(151watt per kaart en AMD raad zelf in geval van CF een voeding van 600watt voor het hele systeem aan)

Je moederbord is ook prima geschikt om mee te overclocken, hij ondersteund CPU's van 140watt en heeft 8fasen spanning. Dit bord gaat zo ver als dat je met een FX en luchtkoeling kunt komen.
Je moet wel even zorgen dat je van tevoren BIOS P2.10 of hoger erop hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Oke, dus het zou eigenlijk gewoon moeten lukken :).
Ik zie soms wel eens mensen met een FX op een AM3 bord.
Ik had iemand een mail gestuurd en hij zei dat alle spellen lekker liepen.
Die jongen draaide ook een FX8120 op een AM3 bord.

[ Voor 12% gewijzigd door Mosin op 22-01-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Mosin schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:29:
Oke, dus het zou eigenlijk gewoon moeten lukken :).
Ik zie soms wel eens mensen met een FX op een AM3 bord.
Ik had iemand een mail gestuurd en hij zei dat alle spellen lekker liepen.
Die jongen draaide ook een FX8120 op een AM3 bord.
Jup, jouw bord staat zelfs in dit lijstje: http://www.asrock.com/news/events/2011am3+/
Dus als je gewoon zorgt dat je de juiste BIOS verzie hebt (P2.10 of hoger) dan moet dat gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Oke als ik iemand heb voor die bios update te doen, dan doe ik het :D.
Aangezien ik mijn mobo niet kapot wil maken, wat hoogst waarschijnlijk gebeurd als ik het doe.. :'(.
Ik hoop dat die 8120 me blij kan maken :*).
Een vriend stuurde me net trouwens iets door van een jongen op hwi die had 2x6870 + 8120 op een 600watt voeding van OCZ, en ik zie al niet veel goede reacties over OCZ voedingen, dus dan zal die van mij het wel kunnen, maar dat zei Toettoetdaan al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Mosin schreef op zondag 22 januari 2012 @ 19:36:
Oke als ik iemand heb voor die bios update te doen, dan doe ik het :D.
Hup hup, gewoon zelf doen! Beetje spanning met het bewerken van je pc houd het leuk O-)

Nee, stap1 is natuurlijk even controleren of je niet gewoon al de juiste bios verzie hebt ;)

Stap2 is dit lezen: http://asrock.com/support/BIOSUI.asp?cat=Windows5
(niet omdat het nut heeft, maar het is een goede gewoonte, vergeet het stukje "Update BIOS under Windows® Vista™ / Windows® 7" niet over te slaan)

Stap3 is dit bestand downloaden: http://europe.asrock.com/...G%20Extreme3(2.10)WIN.zip
(of als je niet onder windows wilt flashen kun je er hier meer uitkiezen: http://asrock.com/mb/down...el=880G%20Extreme3&o=BIOS)

Stap5 is uitpakken en je virusscanner uitzetten.
Stap6 is rechtermuisknop op de .exe en uitvoeren als administrator.
En dan ben je up-to-date ;)

Tips: Ondertussen een schietgebedje doen dat je je mede huis bewoners niet besluiten het stroomnetwerk plat te gooien en mocht er een fout optreden dan gewoon nog een keer flashen. (niet afsluiten bij een fout, als het continu fout gaat, wat hoogstonwaarschijnlijk is, dan de originele BIOS er weer in flashen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Woow bedankt Toettoetdaan _/-\o_.
Het ziet er redelijk makkelijk uit :o en het is goed voor mijn eigen ervaring :*).
Ik neem aan dat het beste is om te updaten vanaf windows, alleen heb ik de rest nog niet gelezen, maar de Windows optie ziet er al makkelijk uit, dus ik denk dat het die word.
zou jij het trouwens ook vanaf windows doen ??.
Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

ik heb ook vanaf windows gedaan, je pc gaat heel traag reageren/half vastlopen.
best wel hilarisch als je muziek luisterd :P er kan praktisch niets misgaan als je de goede bios rom flasht en niemand de stekker uit je pc trekt :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Hm, ik vind het updaten van een BIOS terwijl een OS geboot is altijd wat minder prettig dan de update vanuit de BIOS zelf doen. Ook dat is niet ingewikkeld, kwestie van het juiste bestand op een FAT32 USB-stick zetten, de juiste optie in de BIOS zoeken en dat bestand selecteren (ik kan dit best in detail uitwerken maar de exacte stappen kunnen verschillen per moederbord). Over het algemeen zit daar ook nog wel een beveiliging in tegen het flashen van een corrupt bestand (zo moest ik een validatiehash controleren met de opgegeven waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Tegenwoordig valt het wel mee dat flashen in windows ,goede software is wel een must en laat Asrock/Asus dat nu net wel hebben.
MSI staat wel bekent om hun bricked software en zelfs onder pure dos wilt het soms nog wel fout gaan met MSI.
Persoonlijk raad ik de USB methode wel aan van dcm360 om toch echt zeker te weten dat bepaalde dingen software matig niet meedraaien.
Als je echt vanuit pure dos wilt flashen maak je een bootable usb stick aan met de opstart diskette image van win98.
Verdere uitleg herover vind je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Bedankt voor deze info _/-\o_.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik onervaren ben met dit soort dingen aangezien ik me de laatste jaren alleen met hardware heb bezig gehouden en daarbij ben ik niet zo'n software fanaat, want ik kan er niet erg goed mee omgaan.. O-) .
Ik zal het allemaal eens goed doorlezen, want dat is hard nodig.
Maarja zoals ik al zei is dit alleen maar goed voor mijn ervaring ermee :).
Groetjes.

Edit:
Ik zit net even gauw te kijken op de site van Asrock zelf en zei raden ook (met hun 2 methoden) om een usb stick te gebruiken, alleen moet ik kijken hoe dit gaat aangezien dit via een FAT32 format moet..
Dus dit is even uitzoeken hoe het werkt.
Dan zou het goed moeten gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Mosin op 24-01-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

FAT32 is hij normaal al toch? Mijne is dat ook standaard hier. Dus die hoef je dan niet te formatteren, tenzij je hem bootable wilt hebben oid.

EDIT:

Iemand enig idee hoe een FX8120 werkt op een Asus M5A99X Evo? Ik geloof dat de 99FX en 990X als verschil hebben een aantal lanes maar ik wil wel een beetje kunnen overclocken. Zal niet veel worden, voornamelijk op stock-voltage of iets hoger.

Zit te twijfelen tussen die en een Sabertooth. Die sabertooth is wel erg :9~ maar kost 130 ballen en die Evo is 105 ballen. Is het de 25 ballen waard om een Sabertooth te halen? Ik heb eigenlijk wel 8 sata-poorten nodig 8)7

En ik ga er vanuit dat het allemaal draait op een Corsair VX550W voeding met een 7870 of 7950 videokaart en 5 5400rpm schijven :P Dus daarom wil ik niet te veel clocken :9

[ Voor 74% gewijzigd door Nox op 24-01-2012 23:12 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Schopje;

Ik zie in veel reviews DDR3-1600 maar ik heb DDR-1866 uitgekozen. Volgens corsair zelf zou DDR3-1600 zelfs beter presteren...

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9
deze wil ik

pricewatch: Corsair Dominator CMP8GX3M2A1600C8
deze wordt aangeraden?

Welke werkt het beste voor de AMD fx8120? Hoge clocks, hoge timings of lage clocks en lage timings.

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 27-01-2012 23:35 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik heb daar nog geen benchmarks van gezien, maar ik zou toch voor de hogere clocks gaan aangezien die nog goedkoper zijn ook. Ander geheugen bleek toch niet veel invloed te hebben op de prestaties van de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:45
Beste tweakers

Ben momenteel aan het overwegen om FX processor aan te schaffen. Nu zou ik jullie als ervaringsdeskundigen willen vragen waarom ik dit nog zou willen? Weet uiteraard dat je processorkeuze afhankelijk is van wat je met de processor gaat doen. In mijn geval is dit all-round gebruik. Wanneer ik echter ga zoeken kom ik alleen maar reviews tegen waarin de FX onderpresteert t.o.v. concurrentie en eigen oudere processoren.
bv:
http://www.tomshardware.c...m-apu-benchmark,3120.html,
http://www.tomshardware.c...ck-undervolt,3083-19.html
reviews: AMD's FX-8150: een bulldozer in bedrijf

Om misverstanden te voorkomen, ik ben dus niet op zoek naar advies naar welke specifiek type ik moet aanschaffen o.i.d. Ik zou graag willen weten van jullie als gebruikers wat jullie de doorslaggevende reden vinden om een processor uit de FX serie aan te schaffen. Als ik op de reviews af ga dan heb ik het gevoel dat ik op het punt sta een miskoop te begaan en mezelf in de spreekwoordelijke voet te schieten met de aanschaf van deze processor. Zeker ook omdat het value for money principe (het sterke punt van AMD bij mijn weten) voor deze serie niet lijkt op te gaan.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

StefanvanGelder schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:38:
Ik heb daar nog geen benchmarks van gezien, maar ik zou toch voor de hogere clocks gaan aangezien die nog goedkoper zijn ook. Ander geheugen bleek toch niet veel invloed te hebben op de prestaties van de BD.
Na wikken en wegen is het DDR3-1866 geworden, maar dan wel G.Skill Ripjaws. Helaas niet zo mooi bij mijn mosgroene-camo-Sabertooth plank. Maar er zit toch een zijpaneel voor dus fok die kleuren.

Dit setje:

http://www.tweaktown.com/...8gb_kit_review/index.html

Alleen klokt hij daar op de FSB (ik noem het maar even zo, geen idee wat voor naam het nu heeft. Iets met oude stempel) 209mhz oid. Maar wel een lagere command rate.

Deze benchmark doet het duidelijk beter, 2133 met wat hogere timings. Da's een gezonde 228mhz en meer waar ik heen wil werken. De FX cpu's schijnen beter te presteren door op de FSB over te klokken ipv een hogere multiplier.

http://www.pro-clockers.c...66mhz-memory.html?start=5

Ach, ik zie het wel hoe goed het klokt. Iemand een idee of ik een FX8120 @ FX8150 met een 550w voeding ga redden? Videokaart is een HD3870 maar zal later wel een 7950 worden oid. Eigenlijk hoop ik van niet, zit al redelijk over mijn budget heen :P

EDIT:
Little Bo-tweak schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:18:
Beste tweakers

Ben momenteel aan het overwegen om FX processor aan te schaffen. Nu zou ik jullie als ervaringsdeskundigen willen vragen waarom ik dit nog zou willen? Weet uiteraard dat je processorkeuze afhankelijk is van wat je met de processor gaat doen. In mijn geval is dit all-round gebruik. Wanneer ik echter ga zoeken kom ik alleen maar reviews tegen waarin de FX onderpresteert t.o.v. concurrentie en eigen oudere processoren.
bv:

Om misverstanden te voorkomen, ik ben dus niet op zoek naar advies naar welke specifiek type ik moet aanschaffen o.i.d. Ik zou graag willen weten van jullie als gebruikers wat jullie de doorslaggevende reden vinden om een processor uit de FX serie aan te schaffen. Als ik op de reviews af ga dan heb ik het gevoel dat ik op het punt sta een miskoop te begaan en mezelf in de spreekwoordelijke voet te schieten met de aanschaf van deze processor. Zeker ook omdat het value for money principe (het sterke punt van AMD bij mijn weten) voor deze serie niet lijkt op te gaan.

Voornamelijk vanwege de prestaties in deftig geprogrammeerde software. Denk dan aan encryptie voor SSL e.d., quickpar, winrar/unzip...

Het gaat mij niet zo heel erg om gaming, als ik een game speel is dat meestal een hele populaire. Toevallig wil ik binnenkort BF3 gaan spelen en daar scoort de BD erg goed in tov de i7's en i5's. Sommige games hebben zo'n enorm verschil dat het gewoon enorm k.u.t. geprogrammeerd is lijkt wel. En ik koop een PC voor 5 jaar, dus ik hoop met de patches van Windows 8 wat langer er mee te doen.

Daarnaast heb ik waterkoeling voor een AM2+ systeem, nieuwe kopen kost mij ook weer 70-75 euro wat het weer duurder maakt voor het totaalplaatje. Dan zou ik een i5 2300 moeten kopen en cheapy moederbord. Een Sabertooth bordje is nu 130 euro (alternate alleen helaas) wat bij intel al dik richting de 160 gaat.

En ik heb al jaren AMD in mijn systeem, beetje fanboy. Maar mocht AMD nou ook op BF3 enorm falen enzo dan had ik waarschijnlijk wel voor Intel gekozen. Zat vanaf begin af aan te twijfelen maar omdat het totaalplaatje voor mij zo goedkoper wordt...

Oh, en neem even verschillende reviews mee. Hier (games uitgezonderd) presteert hij op goede software een stuk beter:

http://www.guru3d.com/art...-8150-processor-review/11

En nog wel leuk iets om mee te nemen, deze test. FPS boeit mij nooit zoveel. Het moet fijn gamen en ik ga niet zitten miereneuken op de FPS van een game, om nou de hele tijd mijn fps-counter in de gaten te houden vind ik zo vervelend tijdens een game :P Dit was voor mij samen met de reviews van hardOCP toch wel een reden om te kiezen voor AMD.

http://legitreviews.com/article/1838/1/

Al met al geen slechte chip, mits je hem goed belast. En in de servermarkt doet hij het erg goed, en dat zijn pro's die er echt bakken geld aan uitbesteden dus dan zal het wel goed zijn. Dat gamen doe ik er een beetje bij en daar werkt hij voldoende. Nog niet super, maar dat is niet het belangrijkste voor mij. Wil je een gamemonster en boeien je een uitgebreid moederbord niet zoveel neem een i5. Wil je voor een goede prijs een heel uitgebreid moederbord en degelijke prestaties op workstation-gebied kan je een FX zeker overwegen. Maar omdat ik een beetje fanboy ben was het meer: 'scoort hij voldoende? ja > kopen'. Ook al had ik voor iets meer geld een i5 gehad.

[ Voor 58% gewijzigd door Nox op 30-01-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik heb de 8150 nu ook en ik ben er trevreden over, hij is in elk opzicht bijna 2 x zoveel als mijn ouwe athlon 2 640 (quad coretje op 3,0 ghz).
alleen heb ik nu wel last van random reboots (gister 1, en net 1), gewoon vanuit het niks vliegen mijn beelden op zwart en reboot de pc zich. hoe kan dit?
mijn voeding zit wel goed. het is een CM silent pro m850 en het enigste dat hij verder aan zwaar materiaal moet aanvoeren is een asus 5770... nooit problemen gehad met elk onderdeel, alleen willen mijn drivers nooit meewerken... dus kan dit een probleem zijn van windows?

windows logboeken zeggen ook niks...

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 05-02-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Kan ook een gaar moederbord zijn, hoeft niet per sé je voeding te zijn.

Mijn 8120 staat nu naast me in zijn doos. Binnenkort gaat ie live.

Ik heb bij Mycom de 125 watt versie gekocht. Iemand enig idee wat het verschil is met de 125 en 95 watt? Ik gok dat het gewoon TDP is en de 8120 een gedownclockte 8150 is waar ik dan weer blij mee ben vanwege de vermoedelijk betere OC-prestaties. Maar ik kan het natuurlijk ook flink mis hebben... iemand die het precies kan vertellen?

De medewerker van Mycom zei dat hij minder snel doorbrandde dus die uitspraak heb ik al naast me neer gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Moederbord is het niet ik draai er al 4 maand op zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zomaar uitvallen/rebooten duidt vaak op issues met je voeding. test eens met een andere..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Terwijl je met een 850 watter wel erg safe zit. (maarja, die kunnen ook kapot tegenwoordig).

En hoezo zou het je moederbord niet kunnen zijn? 4 maanden zonder problemen maar wel de reboots? ;)

Heb je het tijdens bepaalde programma's die je draait? (niet dat de software de boosdoener is, dan zou je wat terug moeten zien in de logboeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik doe eerst een clean install gezien mijn hipset drivers die steeds falen.
Mijn moederbord had met een andere processor geen problemen, en onder linx, prime en furmark heb ik geen last van reboots. Ik vind het maar raar.
Ik ben ook niet van.plan om de processor te wisselen omdat de koeler montage echt 1 portie waardeloos is.
Een andere voeding die ik heb liggen is een690 watt van ms-tech... Dus ik denk dat ik daar meer problemen mee krijg, ik stop er wel eens een watt meter tussen. Kijken hoeveel mijn pc trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik denk dat je de 300 niet eens haalt uit de muur.

Maargoed, andere cpu geeft geen problemen? Dan lijkt het me toch duidelijk. Kijk anders even welke biosinstellingen je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb voor op kantoor een pc in elkaar gezet met FX4100 die bedoeld is als internet pctje.
Heb de proc op 4.4 Ghz draaien, wel prime stable... wat kan ik zeggen.. in combinatie met een SSD van crucial is het echt abormaal snel ... 8). Het scheelt trouwens ook een hoop om meteen over te stappen op 8GB, echt een stuk sneller dan 4GB o.a. met booten scheelt het een hoop.

Het is de ideale, mainstream, game, budget internet pc. Als kantoor machine gaat zo'n apparaat 10 jaar mee.
Ik zit hier op een AMD 64 3200+, werkt ook nog steeds prima na al die jaren, kan nog net 'browsen' aan

Voordelen van de FX.. 28nm, max 58 graden bij prime.
Zuinig!
Koeler is een eitje om te bevestigen.

Helaas is het geen echte Quad-Core. Dit wist ik al maar het is en blijft een goede dual, praktisch.

[ Voor 71% gewijzigd door A87 op 06-02-2012 10:43 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Lias schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:36:
Voordelen van de FX.. 28nm, max 58 graden bij prime.
Zuinig!
32nm :>
Beste tweakers

bv:

Om hier nog even op in te haken. De FX 8120 is natuurlijk ook iets goedkoper dan de Core i5 2500K. De i5 gaat al voor meer dan 200 euro over de toonbank! Op het laagste punt is hij ooit voor 170 euro over de toonbank gegaan, dat was net voor de launch van de FX processoren. Op dat moment was de i5 eigenlijk soweiso de betere keus. De prestaties zijn in het voordeel van Intel en de prijs was gelijk. Nu liggen de kaarten echter wel weer iets anders.

Zeker als je bedenkt dat een AMD moederbord ook doorgaan 20 tot 30 euro goedkoper is dan een Intel moederbord met vergelijkbare features, bespaar je al snel enkele tientjes.

Ik vind het alleen net iets teveel van het goede om de FX processor op te nemen in mijn high-end
gamesysteem ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-02-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Ik vind het alleen net iets teveel van het goede om de FX processor op te nemen in mijn high-end
gamesysteem ;)
Toch doet de FX het heel behoorlijk bij het gamen.
Had al een hoop slechte reviews gezien voordat ik de FX8120 kocht, maarja AMD fan dus voor mij geen Intel.
Was voor mij een upgrade voor een AMD X4 630 systeem dus ik ging er zowiezo op vooruit 8)

Ik heb zelf bij het gamen (BF3/Assassins Creed)het idee dat vooral mijn GPU (ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5) de bottleneck is.
Als ik het vergelijk met een huisgenoot die een i7 2600k draait met vergelijkbare videokaart zie ik nauwelijks verschil.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-03 11:20
Sinds kort ben ook ik weer volledig in het AMD kamp beland. Ik was al in het bezit van een MSI HD6950 (@HD6970). ==> Al jaren trouwe AMD GFX kaarten bezitter (sinds 8500LE geen groen meer O-) )

Toen ik merkte dat mijn Q6600 tijdens 64-player potjes BF3 het spreekwoordelijke stoom uit de oren zag komen (+85% belasting continue), werd het echt tijd voor wat nieuws. Een nieuwe AMD dus...

Welke? Ik heb lang zitten wikken en wegen. Performance/Watt is niet de sterkste kant van de huidige FX en mijn budget is de laatste jaren ook gekrompen (iets met kids enzo.) Mede dankzij deze review van ht4e.net heb ik gekozen voor de FX-6100 en niet voor de FX-8120. Ik vind dat de FX-6100 de FX8120 (of 8150) verslaat op basis van prijs/performance en performance/Watt. Bovendien laat de review zien dat een overgeklokte FX-6100 op ~4.3GHz een FX-8150 in 85% 70% van de gevallen de baas is. Het thermisch budget (en dus ook het verbruik) is in dit geval gelijk aan elkaar. Deze processor hoop ik dus binnenkort te kietelen richting die 4.3 Ghz voor 24/7 gebruik. Mijn inventaris ziet nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2410€ 417,-€ 417,-
1Lian Li PC-B25F€ 119,-€ 119,-
1Asus Sabertooth 990FX€ 133,50€ 133,50
1AMD FX-6100 Boxed€ 126,60€ 126,60
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 40,50€ 40,50
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 55,95€ 55,95
1Plextor PX-256M3 256GB€ 345,40€ 345,40
1OCZ GameXStream 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.237,95

Mijn eerste indrukken zijn absoluut positief. De nieuwe hardware is superresponsief (dank u Plextor M3) en presteert volgens verwachting. De Mugen 3 PCGH zorgt voor praktisch onhoorbare koeling (idle ~27-30°C bij 20°C ambient).
Prime cijfers heb ik nog niet, ik ben nog volop aan het ontdekken en tweaken. Alles draait nog stock. Eerst maar even zorgen dat ik alle relevante patches geinstalleerd hebben en alle nieuwe UEFI opties begrijp. Daarna trap ik hem op zijn staart >:) .

[ Voor 0% gewijzigd door Saurus op 06-02-2012 16:34 . Reden: procentueel rekenfoutje gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
Beste tweakers

bv:

Ik kan zelf echt geen enkele reden bedenken behalve de naam oct- of hexcore. Je wordt droevig als je leest dat je hexcore een bottleneck is http://www.tomshardware.c...rossfire-ssd,3098-13.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FX6100 met 2500k vergelijken. Beetje scheef vind je niet? Maargoed, niet iedereen koopt hem voor het gamen. Games komen bij mij op 2. quickpar en winrar/unzip, audio encoding en md5 hashalgoritmes zijn voor mij ook erg belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 07-02-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Volgens mij heeft de 2500K mindere videokaarten (460 SLI vs 6950 CF) zodat het totale budget vergelijkbaar is. Geeft alleen maar aan dat je onverwacht toch een CPU bottleneck kunt hebben. Ik vond het in iedergeval verrassend om hier toch algemeen wordt aangenomen dat je beter je geld in een snellere videokaart kunt steken als een snellere processor. Voor de geteste FX processor gaat dit dus niet op. Misschien heb je er bij een enkele kaart minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

zo nou clean install uitgevoerd, geen reboot problemen, drivers zijn weer helemaal lekker, en mijn cinebench score komt boven de 6 uit ^^
nu nog een 7850 en een ssd en mijn systeem is af :) (met evt. toevoeging na de zomervakantie van nog een 6850, een 27" full hd scherm en nog een ssd voor mijn games/zware programma's)

ik ben blij dat mijn cpu/moederbord/voeding niet doa is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
novalite schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:28:
[...]

Toch doet de FX het heel behoorlijk bij het gamen.
Had al een hoop slechte reviews gezien voordat ik de FX8120 kocht, maarja AMD fan dus voor mij geen Intel.
Was voor mij een upgrade voor een AMD X4 630 systeem dus ik ging er zowiezo op vooruit 8)

Ik heb zelf bij het gamen (BF3/Assassins Creed)het idee dat vooral mijn GPU (ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5) de bottleneck is.
Als ik het vergelijk met een huisgenoot die een i7 2600k draait met vergelijkbare videokaart zie ik nauwelijks verschil.
In real life zie je ook haast geen verschillen in en Intel of AMD tenzij je gaat benchmarken,maar wie gebruikt zijn pc nu alleen om te benchmarken?
Alleen de die hard overclockers doen dat en dan kom je inderdaad op intel uit als snelste.
Ik vind de FX een super chipje ,je kan hem echt lekker tweaken en met de juiste software en patches is het een bere snelle cpu om media files om te zetten encoden/decoden en comprimeren enzo.
Ik heb ook voor de FX gekozen en geen minuut spijt van gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Fordox in "AMD CPU Overclock Topic #6"
Misschien weet er iemand wat er hier mee aan de hand is? De processor doet raar onder full load als prime, maar cinebench houd ie de kloksnelheden mooi vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Fordox schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 00:02:
Fordox in "AMD CPU Overclock Topic #6"
Misschien weet er iemand wat er hier mee aan de hand is? De processor doet raar onder full load als prime, maar cinebench houd ie de kloksnelheden mooi vast...
Ik denk dat het te maken heeft hoe de FX zijn frequentie regelt. Binnen een module kan er maar een frequentie werken en waarschijnlijk belast Cinebench de processor anders als prima. Zie ook http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=691683

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

2 dagen geleden bij Azerty besteld.... mmm.
#ProductPrijsSubtotaal
1Aerocool XPredator White Edition€ 115,10€ 115,10
1G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR€ 54,20€ 54,20
1XFX Radeon HD7950 Black Edition€ 419,37€ 419,37
1AMD FX-8150 Black Edition€ 227,59€ 227,59
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 97,50€ 97,50
1OCZ Vertex 3 120GB€ 146,44€ 146,44
1Gigabyte GA-990FXA-UD5€ 144,-€ 144,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.204,20

Ga waarschijnlijk wel nog de vertex eruit gooien aangezien ik wat later de slechte ervaringen las. Pc wordt denk ik merendeel voor BF3 gebruikt heb alleen voor de FX gekozen aangezien ik voor me werk ook veel met vmware moet gaan spelen.
De ervaringen met gamen doen zoals ik lees dus niet veel onder dan bv de 2600k ?
Zit zo met smart te wachten stond alleen dat de levertijd van de videokaart meer als 10 dagen kon duren :(
Neem aan dat het tegenwoordig geen probleem meer is met de bios van me mobo want heb geen andere amd proc.
Hoop dat er ineens een spoedorder wordt bezorgd zodat ik he wat sneller krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

games necken tegenwoordig niet zoveel meer op de cpu. tenzij je de heletijd met opengl zit te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Beste Tweakers,

Ja daar ben ik weer :P.
Ik ga dus toch voor een FX processor, maar nu er nieuwe uit zijn gekomen zit ik weer te twijfelen ;(.
Ik zou graag een fx6100/6200 willen of een 8120 95watt versie..
Maar zou een 95watt 8120 wat stroom/warmte schelen ?.
Want anders ga ik gewoon voor een fx6100/6200.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

8120 95 watt versie?
bestaat er een energiezuinige 8120 processor? nooit van gehoord van deze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
Mosin schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:00:
Beste Tweakers,

Ik zou graag een fx6100/6200 willen of een 8120 95watt versie..
Maar zou een 95watt 8120 wat stroom/warmte schelen ?.
Want anders ga ik gewoon voor een fx6100/6200.
Een 95 Watt TDP processor maakt zeker verschil. Kijk even hier (is wel duits) naar de verschillen tussen een FX6100 en FX8150. Idle verbruik heeft AMD over de hele linie heel erg goed onder controle, maar load is een ander verhaal. De FX8120 komt niet in het verhaal voor, maar ik gok dat deze ongeveer evenveel als een 1090T of 1100T verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Dat zou inderdaad wel wat schelen :o.
Alleen nu nog een 95watt versie vinden :'(.
Die zijn niet makkelijk te vinden volgensmij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
Ik weet niet of er een 95 Watt TDP versie van de FX-8120 bestaat. Je kunt natuurlijk wel altijd zelf de proc zo tunen dat deze quasi een 95 Watt TDP krijgt. Tuning werkt 2 kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je kunt ook onderklokken of ondervolten. zelfde resultaat neem ik aan, zelfde prestaties met een lagere tdp op dezelfde architectuur en zelfde bakgrootheid, is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
Fordox schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:48:
je kunt ook onderklokken of ondervolten. zelfde resultaat neem ik aan, zelfde prestaties met een lagere tdp op dezelfde architectuur en zelfde bakgrootheid, is onmogelijk.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar als je een max Vcore van bijv. 1.35 Volt instelt i.p.v. de standaard ~1.41 op de max turbo stand, dan kun je de stock performance behouden. Turbo core en de hele mikmak aan laten staan, dus.

Puur theoretisch ideetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zo, mijn FX werkt nu ook. Als een zonnetje, en helaas ook net zo heet als een zon (met stockcooler :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ik vind ze ook wel redelijk overvolted met de turbo.
als je dat misschien wat lager kan zetten, of de turbo uit (merk je denk ik toch niet enorm veel van gezien het maar op 1 core werkt), denk ik wel dat je temps lager worden met ongeveer dezelfde prestatie.

welke fx heb je? ik ga trouwens de stock koeler van de fx nog wel even testen op mijn oude athlon van 95 watt :+ "aftermarket koeler" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:45:
ik vind ze ook wel redelijk overvolted met de turbo.
als je dat misschien wat lager kan zetten, of de turbo uit (merk je denk ik toch niet enorm veel van gezien het maar op 1 core werkt), denk ik wel dat je temps lager worden met ongeveer dezelfde prestatie.

welke fx heb je? ik ga trouwens de stock koeler van de fx nog wel even testen op mijn oude athlon van 95 watt :+ "aftermarket koeler" :P
Ik denk niet dat je bizare temperatuur verschillen zal zien :+
Mijn FX koelertje zit op een athlon x2 4600+ s939 en die houd hem op 63 graden op 2.5GHz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

neuh bizar niet, maar ik verwacht iig nu wel zon 50 graden load ipv 56 met stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik vind hem ook redelijk lawaaierig met zo'n klein pokkefannetje. Ik heb 3x140mm in mijn PC zitten @800rpm dus dat verplaatst wel redelijk wat lucht. De pest is dat ik er 1 120mm fan bij heb hangen maar die zit op 1300rpm en maakt dus aardig stofzuigergeluid. Dus die gaat eerst eens weg voor een van 1000rpm @ 12v.

Oh, en hoe warm mogen de mosfets worden? Idle zitten deze hier op 47 en 54 graden. Met de zogenoemde superieure CeraM!X patented cooling design. Volgens mij werkt puur koper veel beter, maar ik had voor een Sabertooth bordje toch echt wel koeler verwacht. Het zou zo efficiënt zijn. Met deze temperaturen verwacht ik geen enkele mhz meer eruit te kunnen persen alleen al omdat de mosfets anders over koken. (komt nog een closed-loop waterkoelingsetje in)

EDIT:

FX-8120 :)

EDIT II

Iets wat de vorige keer zo lang duurde bij mijn vorige proc; quicpar en unrar. Deze draait daar zijn hand niet voor om, ondanks dat het enorm singlethreaded is deed ik hier voorheen toch 12-13 secondes over:

[nikita.214.720p-dimension] Unpacked 1 files/folders in 5 seconds (Is wel even bijna 200MB/s)

En load tijdens downloaden; 8-10%. Dit was voorheen al een goede 25-30%! (zit dan wel met 14MB/s te downloaden).

Nu ja, ik ben er erg blij mee. In sabnzbd heb ik wel een memory-cache van 4GB aangemaakt (worden die 8 gb's nog eens gebruikt) zodat hij heel weinig hoeft te schrijven. Volgens mij schrijft hij direct vanuit mijn geheugen, maar dat weet ik niet zeker. Moet nog kijken of hij mijn SSD nog gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door Nox op 13-02-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
NoxiuZ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:22:
Oh, en hoe warm mogen de mosfets worden? Idle zitten deze hier op 47 en 54 graden. Met de zogenoemde superieure CeraM!X patented cooling design. Volgens mij werkt puur koper veel beter, maar ik had voor een Sabertooth bordje toch echt wel koeler verwacht. Het zou zo efficiënt zijn. Met deze temperaturen verwacht ik geen enkele mhz meer eruit te kunnen persen alleen al omdat de mosfets anders over koken. (komt nog een closed-loop waterkoelingsetje in)
Als ik in AI Suite kijk naar de temperaturen van de Vcore-1 en Vcore-2 positie (volgens mij de meetpunten die jij bedoelt) dan heb ik daar nu idle temperaturen van beide 28 °C. Aangezien ik al eerder had aangegeven dat het idle verbruik wel snor zit bij de FX modellen, snap ik niet helemaal waarom deze temperaturen zo hoog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:45
Allereerst, dank voor de reacties. Hoewel niet overweldigend positief geven ze denk ik wel een realistisch beeld van de voordelen van de FX. Heb er uiteindelijk toch voor gekozen om een FX8120 aan te schaffen. o.a. vanwege de scherpe prijs op dit moment met de refund actie van AMD en ook gericht op de toekomst (win8) en overclock mogelijkheden die goed en eenvoudig lijken te zijn. Zodra ik hem up en running heb zal ik mijn bevindingen posten. Een upgrade van mijn huidige athlon 3500+ is het sowieso :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

refund actie?
geld die ook voor mijn 8150 die een week oud is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
Fordox schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:18:
refund actie?
geld die ook voor mijn 8150 die een week oud is? :P
Als je jouw FX-8150 tussen 5 december 2011 en 29 februari 2012 bij Alternate of Mycom gekocht hebt, dan kun je hier een refund tot € 20,- (afhankelijk van het model) claimen. De refund-aktie heeft tot 31 januari op de Alternate site gestaan, maar de promotie die AMD opgezet heeft loopt echter tot 29 februari.

[ Voor 13% gewijzigd door Saurus op 14-02-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

juist waarom alleen daar. ik heb besteld bij azerty, ik kijk wel even na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
Fordox schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:23:
juist waarom alleen daar. ik heb besteld bij azerty, ik kijk wel even na :)
Omdat AMD de promotie in samenwerking met een aantal geselecteerde partners heeft opgezet. Ik kan er ook niets anders van maken. :|

Edit: Overigens was deze promotie aktie wel de reden om direct toe te slaan en mijn FX-6100 te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Saurus op 14-02-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:09

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Moet bij Azerty zo'n 20 dagen wachten op mijn FX ;( zelfde tijd voor gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 20:56
Ik heb mijn FX-8120 onderhand al een paar maanden en hij werkt als een zonnetje, maar ook net zo heet als een zonnetje met een CPU-Koeler erboven :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

rain2reign schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:06:
Ik heb mijn FX-8120 onderhand al een paar maanden en hij werkt als een zonnetje, maar ook net zo heet als een zonnetje met een CPU-Koeler erboven :D.
Welk moederbord heb jij? En hoe heet worden je mosfets?

EDIT:

Nice cashback-actie. Waar kan ik mijn serienummer vinden? Geen zin om alles weer uit elkaar te slopen, zit verdoemme net in elkaar :(

[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 15-02-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
NoxiuZ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:17:
[...]

Welk moederbord heb jij? En hoe heet worden je mosfets?
Ik heb een paar posts hierboven al aangegeven hoe warm de mosfets van mijn Sabertooth worden, dan heb je al 1 indicatie.
Nice cashback-actie. Waar kan ik mijn serienummer vinden? Geen zin om alles weer uit elkaar te slopen, zit verdoemme net in elkaar :(
Heb je jou FX bij Alternate of Mycom gekocht binnen de geldende termijn? Zo ja, het serienummer kun je op de HS van je proc vinden. Helaas, koeler eraf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zit je met 2 accounts? Saurus en rain2reign? :P

Maar ik ben toch wel benieuwd naar wat ik verkeerd heb ingesteld dan. CnQ staat aan, klokt ook netjes naar 1400 etc.

Nog weinig tijd gehad om echt te benchen enzo, wel nieuwste bios geflashed (incl BSOD Boot Logo :P) dus ik zou het niet weten. Zelfs toen hij even op mijn bureau lag werden de mosfets al pleurisheet, met fans er vol op 40 graden in de bios (idle dus).

[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 15-02-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
NoxiuZ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:31:
Zit je met 2 accounts? Saurus en rain2reign? :P

Maar ik ben toch wel benieuwd naar wat ik verkeerd heb ingesteld dan. CnQ staat aan, klokt ook netjes naar 1400 etc.

Nog weinig tijd gehad om echt te benchen enzo, wel nieuwste bios geflashed (incl BSOD Boot Logo :P) dus ik zou het niet weten. Zelfs toen hij even op mijn bureau lag werden de mosfets al pleurisheet, met fans er vol op 40 graden in de bios (idle dus).
2 accounts, nee hoor. zie mijn reactie op jouw post van maandagavond:
Saurus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 00:04:
[...]

Als ik in AI Suite kijk naar de temperaturen van de Vcore-1 en Vcore-2 positie (volgens mij de meetpunten die jij bedoelt) dan heb ik daar nu idle temperaturen van beide 28 °C. Aangezien ik al eerder had aangegeven dat het idle verbruik wel snor zit bij de FX modellen, snap ik niet helemaal waarom deze temperaturen zo hoog oplopen.
Ik weet niet of je hier hier overheen gelezen hebt, maar de mosfets hoeven dus echt niet zo heet te worden.
Nogmaals, ik kan op dit moment geen verklaring verzinnen waarom jou mosfets zo heet worden.
Tip, loop alle instelling in AI Suite / Digi VRM nog eens langs. Je kunt op de Sabertooth echt enorm veel tunen aan de powervoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dit zijn mijn settings, ik heb juist alles op stock gelaten ;)

Als er tweaks zijn om die VRM kouder te maken, graag. Ik zal nog even mijn bios doorlopen om te kijken hoe of wat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9GEcHAfUGxTC4Rbi5UigV4XF/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IDuOb8YTrfxpiLHMZ48M3155/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

een kleine radiale fan van een oude grafische kaart pakken en erop beunen :) scheelt wel wat.
of zon thermalright chipset blokje, of een zwaar gemodden cpu koeler.

dat zijn de leuke tweaks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Nou, ik wil eerst de instellingen goed hebben. Zoals Saurus al zegt, zijn vcore's zijn een stuk koeler onder load dus waarschijnlijk heb ik zelf iets niet goed staan. En er zit al een stevige heatsink op.

Ik heb nog een stuk plastic van mijn moederborddoos die ik ga modden om de airflow wat te verbeteren. En er komt aan de zijkant een intake-fan en aan de achterkant een outtake fan (die was eerst intake met radiator erop zodat hij gekoeld werd met verse lucht vanaf buiten). Eens kijken of dat wat scheelt, maar ik verwacht geen wonderen. Al is het 3 graden ben ik happy, maar wil toch even alle instellingen goed hebben. Dit is voor mij toch best wel nieuw... zal van het weekend me eens deftig inlezen, als iemand nog een goede guide weet van specifiek sabertooth bordjes zijn die zeker welkom :P

EDIT:

AMD Overdrive er bij gepakt; draait alles op 1.42v. Dan is het niet zo verwondelijk die temperaturen (maar mooi dat ik zo ver kan :P)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gXHduZbXyEPLRj9XHiva5E4Q/medium.jpg

Net even getest, 4,4GHz vond hij toch net wat te veel op standaard vcore :')

En als ik Turbo core uit zet dan is hij een stuk beter bezig, clocks varieren dan tussen de 3,4 en 1,4 ghz, met zijn allen. En als ik turbo core aan zet is het net een poppenkast en varieren alle cores tussen de 1,4 en 3,8ghz en stijgt de temperatuur ook. Mooi uit laten die zooi!

[ Voor 29% gewijzigd door Nox op 15-02-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saurus
NoxiuZ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:45:
Nou, ik wil eerst de instellingen goed hebben. Zoals Saurus al zegt, zijn vcore's zijn een stuk koeler onder load dus waarschijnlijk heb ik zelf iets niet goed staan.
Ik heb niets over temperaturen @ load gezegd. Jou eerste reactie was:
NoxiuZ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:22:
Oh, en hoe warm mogen de mosfets worden? Idle zitten deze hier op 47 en 54 graden.
Waarop mijn reactie was:
Saurus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 00:04:

Als ik in AI Suite kijk naar de temperaturen van de Vcore-1 en Vcore-2 positie (volgens mij de meetpunten die jij bedoelt) dan heb ik daar nu idle temperaturen van beide 28 °C.
Zijn de mosfets nu ~45-55 @ idle of @ load? De 1e situatie klinkt mij nog steeds vreemd in de oren, de 2e zou voor mij onder normale temperaturen vallen.
NoxiuZ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:45:
Net even getest, 4,4GHz vond hij toch net wat te veel op standaard vcore :')
Is dat @ 1.3125 Volt? Vind ik toch geen zielige overclock bij dit redelijk bescheiden voltage.
Mijn FX-6100 draait nu een aantal dagen op 3.8 GHz @ 1.28 Volt. Bij load zakt dit in tot 1.27 Volt bij een LLC instelling van 'High' in AI suite.

Een kwartiertje Prime levert bij mij het volgende resultaat op:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Iue2sl.jpg

• Nox

Nox

Noxiuz

Excuus! Ik had idd onder idle moeten zeggen.

Mijn vcore zijn nu beiden 39 graden onder idle. Load wil 1 nog wel boven de 60 uitkomen en 2 zit dan op 53 graden. Binnenkort gaat mijn closed loop waterkoeling er weer in dus dan is de CPU-koeler die warme lucht op die sinks blaast ook weer weg. Ik kijk het dan wel even aan, <35 is in ieder geval wel mijn eis onder idle, load <55.

Maar nog met stock CPU-koeler vind ik het wel een gewaagde temperatuur. Ja, die 4.4GHz ging allemaal leuk en aardig tot ik een stress test deed. 4GHz heeft hij wel prima verlopen op 1.3250v dus ik heb zeer zeker een mooi potentieeltje onder de kap. Jammer dat ik niet met AOD de HT-Clock van 200 naar 220 bijv. kan zetten. Geheugen ook een beetje opkrikken.

Wel zie ik dat in de bios mijn temperatuur echt sky-high gaat. Ik weet niet waarom, dit was met vorige en nieuwe bios al zo, 55 graden vind ik daar echt veel te warm.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 20:56
Saurus schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:46:
[...]

Ik heb een paar posts hierboven al aangegeven hoe warm de mosfets van mijn Sabertooth worden, dan heb je al 1 indicatie.

[...]

Heb je jou FX bij Alternate of Mycom gekocht binnen de geldende termijn? Zo ja, het serienummer kun je op de HS van je proc vinden. Helaas, koeler eraf >:)
Ik heb de Asus 990FX sabertooth

• Saurus
Vergeleken met mijn oude C2Q Q6600 met een Abit AW9D-Max (Intel 975 chipset), is de Sabertooth echt pure luxe. Voor de normale consument zullen alle optie in het UEFI te veel van goede zijn, maar de tweaker die zijn FX echt wil finetunen kan zijn lol niet op.

Ik heb mijn FX-6100 systeem nu 2 weken in gebruik en ben tot nu toe echt heel tevreden. Even het begin:
Zoals gezegd was mijn oude systeem een Q6600 met 4GB DDR2-800, 2 74GB Raptors (non-RAID) en een HD6950. In Cinebench leverde dat het volgende resultaat op:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vkEVNl.jpg

Daarna heb ik de FX-6100 gekocht + bijbehorende hardware en dat levert dit systeem op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2410€ 417,-€ 417,-
1Lian Li PC-B25F€ 119,-€ 119,-
1Asus Sabertooth 990FX€ 132,90€ 132,90
1AMD FX-6100 Boxed€ 124,41€ 124,41
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 59,90€ 59,90
1Plextor PX-256M3 256GB€ 335,83€ 335,83
1OCZ GameXStream 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,99

Mijn nieuwe systeem loopt dan geheel stock met de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f9JWel.jpg

Die processorscore moet natuurlijk nog wat getweakt worden >:)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SHyQIl.jpg

Het Cinebench resultaat komt geheel overeen met de review van HT4U.net, dus wat dat betreft ben ik gewoon tevreden.

Ik ben de FX-6100 nu stapsgewijs aan het overclocken, nog puur en alleen op de MP. De rest komt later wel.
3.8GHz op 1.272 Volt was geen probleem en 4GHz op 1.284 Volt lijkt ie ook nog geen problemen mee te hebben. Nu is 2 uurtjes Prime draaien geen zekerheid, maar so far so good:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FkLa0l.jpg

Dat was em weer voor vandaag :P
Pagina: 1 2 3 Laatste