Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
En als je je verveelt en DOSbox installeert kan je ook nog The Elder Scrolls 1: Arena en The Elder Scrolls 2: Daggerfall spelenravw schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:50:
[...]
hahaha dacht dat ik al zeldzaam was met een paar extra versie's van de Elderscroll
morrowind se , en updates (apart), morrowind goty versie , oblivion SE , Oblivion Goty
En morgen of over morgen Skyrim erbij
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Morrowind GOTY (PC), Oblivion CE (PC/Xbox 360), Oblivion GOTY (PC/Xbox 360), Oblivion: 5AE (PC/Xbox 360, waarmee ik eigenlijk de GOTY wilde vervangen maar achteraf een waardeloze aankoop blijkt te zijn - zie mijn review ergens in het Oblivion topic), Skyrim CE (PC) / Skyrim SE (Xbox 360) hier....ravw schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:50:
hahaha dacht dat ik al zeldzaam was met een paar extra versie's van de Elderscroll
morrowind se , en updates (apart), morrowind goty versie , oblivion SE , Oblivion Goty
En morgen of over morgen Skyrim erbij
Kan niet wachten tot de laatste 2 binnenkomen
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Eerst wat kleine technische info:
- Installatie naar HD gebeurt direct bij het opstarten, waar je op moet wachten (niet zoals bij Oblivion die dat tijdens het spelen deed).
- Totaal staat er op de HD nu een kleine 4.4 Gb aan gamedata (wat iets meer is dan ik van de 360 gebruikers heb vernomen (volgens mij was dat rond de 3.6Gb)
- Eerste update moest ook meteen worden geïnstalleerd, een 58Mb voor versie 2.00
- Grafisch is het een kleine stap vooruit (vooral effecten) ten opzichte van Oblivion (PS3), vooral licht en schaduw effecten, hitte en mist zijn veel actiever aanwezig wat alles wel veel levendiger maakt.
- Nog geen crashes meegemaakt en voorlopig heb ik geen enkel probleem met de framerate in het begin.
Ben het eerste kleine dorp binnengelopen nadat ik onderweg eerst een jager was tegengekomen met zijn hond die wel 10 pijlen verstookte op een jakhals of vos (alles mis, wat zijn die beesten snel trouwens) en heb met wat inwoners gekletst wat me al zo'n zeven side quests opleverde, genoeg te doen dus. Tijdens de eerste wandeling was het nog donker, waarna het in het dorp ochtend werd en het zonnetje tevoorschijn kwam, waarna het in de middag aardig mistig werd en er wat wind op kwam zetten. Die overgangen zijn zeer goed gedaan en geeft je echt het gevoel dat je buiten bent.
Al met al gaan hier wel weer vele uren inzitten, heb echt het idee dat ik nog niets gezien en gedaan heb.
Nog een kleine aanvulling.
Het geluid in het spel is werkelijk geweldig, speel het met een 5.1 koptelefoon en het klinkt zeer goed en zuiver met goede positionering. Denk dat dit het voordeel is van de ruimte op de Blu-ray disc. Ook de muziek die ik tot nu toe heb gehoord is heel sfeervol.
Er zitten zoals gewoonlijk weer uren aan gesprekken in met de bewoners, maar die zijn goed te verstaan. Ook komen ze soms vanzelf een praatje maken als je even langsloopt of alleen maar bij ze gaat staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Chrasher op 08-11-2011 23:35 ]
PSN-id: Chrasher
Dit beaam ik allemaal, vooral je laatste punt. De textures vind ik middelmatig, vooral als je in detail gaat kijken bij gebouwen en pilaren, vind ik het zelfs tegenvallen. De uitzichten en de horizons daarentegen zijn geweldig! De brightness heb ik hier helemaal open staan, omdat ik het in dungeons, maar ook in de buitenwereld, erg donker vind. Zelfs dan is het nog net te doen.
Maar argh, wat kost het veel tijd. Zoveel andere dingen te doen, maar dit is gewoon het mooiste
@QWieke: Ben nog niet zover dat ik een grote stad gezien heb, maar mijn eerste dorp wat uit meer dan 10 huizen bestaat met werkende houtzagerij/watermolen etc. is volledig open.
PSN-id: Chrasher
Ik heb gehoord dat het zal zijn zoals in Oblivion, de grote steden zullen geladen moeten worden. De kleinere dorpjes zijn gewoon binnen te wandelen.QWieke schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:38:
Zeg zou een van de gelukkige console spelers me kunnen vertellen of de steden open zijn (ala morrowind) of gesloten (ala oblivion)? Heb geprobeerd dit via google te vinden maar dat wilde niet lukken.
Grote steden zijn inderdaad gesloten. Kleine dorpen niet. De kleine dorpen zijn wel een stuk uitgebreider dan die in Oblivion, meer zoals die in Morrowind (pelagiad etc.) van wat ik tot nut toe (ps3 versie) heb gezien.QWieke schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:38:
Zeg zou een van de gelukkige console spelers me kunnen vertellen of de steden open zijn (ala morrowind) of gesloten (ala oblivion)? Heb geprobeerd dit via google te vinden maar dat wilde niet lukken.
Wat mij vooral aangenaam verraste was het feit dat er veel muziek inzit uit Morrowind en Oblivion. Het geeft toch wel een (zeer positief) nostalgisch gevoel die deuntjes te horen
Grafisch viel de game mij in het begin wat tegen. Op sommige momenten doet alles een beetje 'flets' aan. Maar dat is erg afhankelijk van het weer ingame, want op andere moment was het juist weer prachtig. In huizen is het allemaal goed, net als in dungeons. Een mooi opkomende zon buiten doet ook wonderen
Ben nu in ieder geval een eindje op weg, level 6 en een beetje aan het rondkijken.
Ik vind het wel erg jammer dat het journal systeem nog wat verder is uitgekleed dan in Oblivion. Ik vond het idee van een 'dagboek' in Morrowind altijd erg vet, wat al vermindert werd in Oblivion. In Skyrim is het nog iets uitgekleder. Wel is het (beter) mogelijk om zonder quest marker te spelen dan in Oblivion, al worden ze steeds opnieuw aangezet bij een nieuwe quest, en moet je ze vervolgens per quest deactiveren

Edit: tot nu toe overigens één vastloper gehad, meteen in het begin. Wilde de instellingen veranderen (ik hou van een omgedraaide Y-as
[ Voor 6% gewijzigd door Orian op 09-11-2011 00:33 ]
Verwijderd
Zou de pc game ook al verkrijgbaar zijn? (ik weiger op console deze game te spelen, dan doe je hem te kort)
Betreft het journal systeem ben ik het sowieso met je eens. Maar zoals ik enkele pagina's terug in het topic heb aangegeven is de game weer een stuk "simpeler" gemaakt om een groter publiek te trekken. Er zijn namelijk mensen die in Oblivion nog de weg kwijt raken, ondanks de grote rode/groene pijlen.Orian schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:30:
[...]
Grote steden zijn inderdaad gesloten. Kleine dorpen niet. De kleine dorpen zijn wel een stuk uitgebreider dan die in Oblivion, meer zoals die in Morrowind (pelagiad etc.) van wat ik tot nut toe (ps3 versie) heb gezien.
Wat mij vooral aangenaam verraste was het feit dat er veel muziek inzit uit Morrowind en Oblivion. Het geeft toch wel een (zeer positief) nostalgisch gevoel die deuntjes te horen.
Grafisch viel de game mij in het begin wat tegen. Op sommige momenten doet alles een beetje 'flets' aan. Maar dat is erg afhankelijk van het weer ingame, want op andere moment was het juist weer prachtig. In huizen is het allemaal goed, net als in dungeons. Een mooi opkomende zon buiten doet ook wonderen![]()
Ben nu in ieder geval een eindje op weg, level 6 en een beetje aan het rondkijken.
spoiler:De snelheid waarmee je quests krijgt is trouwens erg hoog (veel hoger dan Morrowind/Oblivion). Er zijn veel 'minor quests'. Kleine quests die volgens mij random zijn (zoals de meeste quests in Daggerfall), bounty letters bijv. Daar heb ik er al snel een stuk of 20 van. 'Gewone quests' (zoals in Morrowind/Oblivion) zijn daarentegen wat zeldzamer. Daar heb ik er maar een stuk of 4 van na een paar uur spelen.
Ik vind het wel erg jammer dat het journal systeem nog wat verder is uitgekleed dan in Oblivion. Ik vond het idee van een 'dagboek' in Morrowind altijd erg vet, wat al vermindert werd in Oblivion. In Skyrim is het nog iets uitgekleder. Wel is het (beter) mogelijk om zonder quest marker te spelen dan in Oblivion, al worden ze steeds opnieuw aangezet bij een nieuwe quest, en moet je ze vervolgens per quest deactiveren
Over de graphics kan ik nog niet oordelen, maar in videos al gezien dat het inderdaad niet gebruik maakt van de nieuwste technieken om alles zo flashy mogelijk te maken. Maar het ziet er naar mijn mening in de videos toch erg mooi uit. Dat de game soms flets aanvoelt kan ik mee leven, dat was immers bij Oblivion ook zo. Maar een 'atmosfeer verlichten mod' zoals 'Natural Environments' doet wonderen.
De game is ook al verkrijgbaar voor de PC, echter nog niet te spelen door de timelock van steam die hem pas 'open' zet over '2 days and 1 hour'.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:32:
Zou de pc game ook al verkrijgbaar zijn? (ik weiger op console deze game te spelen, dan doe je hem te kort)
[ Voor 7% gewijzigd door Mikero op 09-11-2011 00:39 ]
Als je in dit topic had gekeken dan wistcje dat-ie ook voor de pc verkrijgbaar is, maar nog niet speelbaar.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:32:
ik ben van de 286 tijdanandus schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:57:
[...]
En als je je verveelt en DOSbox installeert kan je ook nog The Elder Scrolls 1: Arena en The Elder Scrolls 2: Daggerfall spelen
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
we zullen zien....
Verwijderd
Overigens had ik er stille hoop in dat Bethesda ietsje zou inschikken t.o.v. de console-versies. Aangezien de launchdatum al een beetje op z'n gat ligt, waarom de PC-versie nog vergrendeld laten. Al kan ik me voorstellen dat gamers elders in de wereld geenszins toegang hebben tot de PC- dan wel console versie.
Heb je alleen een serial gekocht of het spel in een (web)winkel?Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 04:08:
Dat was ook kort mijn zorg, maar sinds ~01.00 uur 09-11 werd de preload-functie actief en heeft Steam ruwweg 5,7 Gig. binnen gehaald. Nu resteert enkel nog het wachten tot ~01.00 uur 11-11.
Overigens had ik er stille hoop in dat Bethesda ietsje zou inschikken t.o.v. de console-versies. Aangezien de launchdatum al een beetje op z'n gat ligt, waarom de PC-versie nog vergrendeld laten. Al kan ik me voorstellen dat gamers elders in de wereld geenszins toegang hebben tot de PC- dan wel console versie.
i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Dan onderschat je hoe relax het is een dergelijke game op je flatscreen onderuitgezakt op de bank met een controller te spelen.Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 00:32:
Graphics is niet alles.
Inderdaad wel jammer dat je dat moet missen met de pc versieBosmonster schreef op woensdag 09 november 2011 @ 06:20:
[...]
Dan onderschat je hoe relax het is een dergelijke game op je flatscreen onderuitgezakt op de bank met een controller te spelen.
Graphics is niet alles.
Oh wacht
Verwijderd
Zijn die er al? De reviews dan?Mikero schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:12:
[...]
Ik kan niks met 100% zekerheid zeggen omdat ik natuurlijk zelf nog niet gespeeld heb en veel reviews en leaks vermeden heb.
Er was een review van een magazine ergens. Ben even de naam kwijt. Was 95%, laagste onderdeel waren de graphics met 92%.
Mijn pc staat in de woonkamer naast mijn PS3 onder mijn TV. Geen probleem dus om lekker op de bank te zitten met controller (of muis op de leuning van de bank en toetsenbord op schoot).Bosmonster schreef op woensdag 09 november 2011 @ 06:20:
[...]
Dan onderschat je hoe relax het is een dergelijke game op je flatscreen onderuitgezakt op de bank met een controller te spelen.
Ontopic: ik wacht wel tot de PC versie uit is, ben toch nog bezig met Uncharted 3 op de PS3.
Verwijderd
Ik kan het niet verifiëren, maar ik dacht: Ik gooi het even in de groep
Nee, consoles en PC's zullen waarschijnlijk dezelfde textures hebben. Maar er zal vast wel een Qarl like texture god opstaan om ze te verbeteren over een tijdje inderdaadVerwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 07:26:
Die texture qualiteit op de consoles moet geen probleem worden op de PC, lijkt me. Die heeft waarschijnlijk zoiezo betere graphics, maar anders kan je natuurlijk een mod daarvoor downloaden (wat met Oblivion ook was).
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
De PC heeft betere texturesmindcrash schreef op woensdag 09 november 2011 @ 07:39:
[...]
Nee, consoles en PC's zullen waarschijnlijk dezelfde textures hebben.
~2:12
Totale spelgrootte is 5854,8 MB
Is er ook een manier om in steam de installatiemap te wijzigen? Ik zou Skyrim graag op mijn SSD zetten, maar heb steam op mijn HDD staan voor de andere steam spellen die ik liever nier op de SSD heb.
Je kan de hele Steam-map verplaatsen, maar ik gebruik Steam tool om alleen bepaalde spellen te verplaatsen.-db- schreef op woensdag 09 november 2011 @ 07:53:
Hier ook aan het preloaden, met 1,2 tot 1,3 MB/s.
Totale spelgrootte is 5854,8 MB
Is er ook een manier om in steam de installatiemap te wijzigen? Ik zou Skyrim graag op mijn SSD zetten, maar heb steam op mijn HDD staan voor de andere steam spellen die ik liever nier op de SSD heb.
(Ik heb ook mijn favoriete spellen op mijn SSD gezet
[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 09-11-2011 08:04 ]
Verwijderd
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 08:08 ]
Ik verwacht 'm morgen!

Man man man.. ik kan gewoon niet wachten!
[ Voor 5% gewijzigd door Frituurman op 09-11-2011 09:09 ]
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Verwijderd
Ben benieuwd wanneer mijn exemplaar binnenkomt... op dit moment staat er nog "In behandeling"

Ik denk dat het random als je een killing blow doet. (Zeg maar genoeg damage om de NPC om te leggen).Blaasvis schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:06:
Wat ik me afvraag op dit moment, is hoe die instant kills werken. Nu sla ik gewoon met schild en zwaard en zo af en toe komt dan de animatie in beeld. Heeft iemand een idee of dit gewoon random is of dat je het kunt triggeren ?
Eindelijk kan ik beginnen met preloaden! Snel vanochtend aangezet, en nu zin in vrijdag

Volgens mij is dat hetzelfde als bij Fallout 3. Kwam bij mij in die game ook vrij random over. Overigens is het volgens mij geen instant kill, maar meer een uitgebreide kill animation.Blaasvis schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:06:
Wat ik me afvraag op dit moment, is hoe die instant kills werken. Nu sla ik gewoon met schild en zwaard en zo af en toe komt dan de animatie in beeld. Heeft iemand een idee of dit gewoon random is of dat je het kunt triggeren ?
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Hmmm zo had ik het nog niet bekeken, bij fallout voelde het normaler aan. Maar dat kan ook door het V.A.T.S komen. V.A.T.S -> kill animatie voelt minder alsof je er bij betrokken bent.XyritZz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:10:
Volgens mij is dat hetzelfde als bij Fallout 3. Kwam bij mij in die game ook vrij random over. Overigens is het volgens mij geen instant kill, maar meer een uitgebreide kill animation.
Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P
Had oblivion als eerste TES game op de console gespeeld (daarvoor alle delen op de pc). Was wel oke maar te beperkt imo. Koop hem nu weer voor de pc. Dan door patchen naar mijn tv en met de wireless xbox controller (via pc) spelen. Zou prima moeten werken denk ik. Kan ik hem op de bank spelen EN alle voordelen van de pc ZONDER alle nadelen van de console.Bosmonster schreef op woensdag 09 november 2011 @ 06:20:
[...]
Graphics is niet alles.

Heb ook bij Wehkamp besteld, de CE voor de pc, maar de levertijd staat nog steeds op 1 weekFrizzz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 08:57:
Nog meer mensen bij Wehkamp besteld?
Ik verwacht 'm morgen!
Man man man.. ik kan gewoon niet wachten!
Hoop dat ik hem nog wel op tijd heb kan echt niet wachten!
Geld terug eisen en ergens anders kopen lijkt me.Blaasvis schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:23:
[...]
Hmmm zo had ik het nog niet bekeken, bij fallout voelde het normaler aan. Maar dat kan ook door het V.A.T.S komen. V.A.T.S -> kill animatie voelt minder alsof je er bij betrokken bent.
Edit: net als roeltjow dus.Beste Klant,
Vanmorgen vroeg hebben wij van onze leverancier vernomen dat hun levering van Skyrim voor de PC vertraagd is.
Hier door zullen onze voorraden pas volgende week dinsdag of woensdag geleverd worden aan ons.
En kunnen wij helaas uw bestelling ook niet eerder verzenden dan op Dinsdag 15 November of Woensdag 16 November.
Wij begrijpen dat dit bericht erg kort is voor de release datum echter hebben wij dit nieuws ook pas nu ontvangen.
Wij willen onze excuses aanbieden voor het ongemak dat u ondervind door deze vertraging.
U kunt kiezen om deze bestelling te annuleren of te laten verzenden op de nieuwe leverdatum.
Als u kiest voor annulering ontvangt u het volledige bedrag binnen 2-3 werkdagen terug op uw rekening.
Graag horen wij van u wat uw voorkeur heeft inzake uw bestelling.
U kunt ons dit laten weten door deze email te beantwoorden.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak wij betreuren deze vertraging ook ten zeerste.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Wat gaan jullie trouwens als eerste doen in de game?
Ik ga denk ik vooral op ontdekkingstocht. Zoveel mogelijk zien en de side quests doen. De MQ zal ik deze keer voor het laatst laten.
Zo te zien kan ik 'm ook gaan pre-loaden...
Ik snap er alleen niet zoveel van want ik wil gewoon via dvd gaan installeren.
Gedoe man. Ik hou er niet van om m'n pc aan te laten staan.
Wat is ie van plan te gaan voorladen dan?
Ik wil straks gewoon de dvd erin kunnen doen en de boel installeren en de patch mag ie dan wel gaan downloaden.
Iedere Nederlandse winkel die via deze kanalen inkoopt heeft hier last van. De PC versie van Elder Scrolls kan helaas niet eerder geleverd worden. Daarentegen zijn de PS3 en x360 versie wel gewoon leverbaar. De meeste winkels zullen de PC versie niet eerder dan volgende week kunnen leveren.SnoeiKoei schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:28:
Hee waren er hier niet al mensen waarbij Gamesync verzending had bevestigd? Ik krijg namelijk een mailtje dat hun levering vertraagd is maar als anderen al wel een verzendbevestiging hebben gekregen vermoed ik dat ze gewoon te weinig besteld hebben en moeten wachten op een 2e levering:
[...]
Edit: net als roeltjow dus.
Raar verhaal, er zijn al massa's mensen die de PC-versie al in huis hebben?Nenoki schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:33:
[...]
Iedere Nederlandse winkel die via deze kanalen inkoopt heeft hier last van. De PC versie van Elder Scrolls kan helaas niet eerder geleverd worden. Daarentegen zijn de PS3 en x360 versie wel gewoon leverbaar. De meeste winkels zullen de PC versie niet eerder dan volgende week kunnen leveren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik hoop dat mijn PS3 CE wel op tijd geleverd wordt, als ik morgen nog geen verzendbevestiging krijg ga ik 'm denk ik gewoon even in de lokale gamemania halen en dan breng ik die wel terug zodra m'n CE binnen isNenoki schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:33:
[...]
Iedere Nederlandse winkel die via deze kanalen inkoopt heeft hier last van. De PC versie van Elder Scrolls kan helaas niet eerder geleverd worden. Daarentegen zijn de PS3 en x360 versie wel gewoon leverbaar. De meeste winkels zullen de PC versie niet eerder dan volgende week kunnen leveren.
Dan heb ik wel wat verlies op de game (denk ik) maar liever dat dan voor niets een vrije dag geregeld.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Verwijderd
Onzin, ik heb gisteren al de PC versie gehaald, gewoon in de winkelNenoki schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:33:
[...]
Wellicht via andere kanalen. Er zijn een aantal UK kanalen die niet kunnen leveren, maar daarentegen wel andere kanalen die het wellicht wel kunnen. Ik houd me even afzijdig, heb verder niets met die winkel te maken.SnoeiKoei schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:36:
[...]
Raar verhaal, er zijn al massa's mensen die de PC-versie al in huis hebben?
Je kan natuurlijk ook gewoon vanaf DVD installerenXunFar schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:40:
dan moet ik mijn pc misschien een hele dag of 2 dagen aan laten staan terwijl ik met een instal van dvd binnen een half uur klaar ben. nou ja, half uur lijkt me al veel te veel; heb wel vaker spellen geïnstalleerd die zoveel giga groot zijn. de eerste patch is iets van 58 mb las ik hier ergens.
Zie dat ze de collectors bij Yorcom op voorraad zouden hebben (die niet zo dure bedoel ik) voor een heel redelijk prijs. Moeilijk, moeilijk.
Ik weet niet wat voor brakke internet verbinding je dan hebt? Hier is het een uurtje of twee maximaal, zo lang staat mijn pc toch al aan op een dag. Maar van de DVD installeren kan ook natuurlijk, duurt enkel wat langer.XunFar schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:40:
dan moet ik mijn pc misschien een hele dag of 2 dagen aan laten staan terwijl ik met een instal van dvd binnen een half uur klaar ben. nou ja, half uur lijkt me al veel te veel; heb wel vaker spellen geïnstalleerd die zoveel giga groot zijn. de eerste patch is iets van 58 mb las ik hier ergens.
Sterker nog, bij mij gaat downloaden vaak sneller dan installeren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
maar het installeren van dvd is vaak bij mij binnen 5 minuten wel klaar hoor.
het is voor mij de eerste keer via steam, dus tja.
Als ik trouwens de steelcase-versie in de winkel had gezien had ik die misschien nog wel gekocht in plaats van de lelijke plastic doos versie die ik nu heb, met een kaart er bij. De plastic standaard versie vind ik echt ontzettend lelijk, als daar een beter hoesje voor gebruikt was voelde ik me niet zo slecht over mijn aankoop van gisteren.
Ook frustrerend is het feit dat console-spelers op dit moment lekker aan het spelen zijn en daardoor dit topic totaal derailed wordt (begrijp me niet verkeerd, ik ben dit gezeur ook zat en lees liever over het spel zelf) en mensen volkomen door elkaar zitten te praten.
Laten we hopen dat Bethesda iets leert van deze launch ramp.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Wat voor 'schade' met betrekking tot speelbaarheid is er dan? De PC-versie kan alles wat de console-versie ook kan? Zelfs meer.coptician schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:53:
Ik vind het jammer dat de PC-gebruikers weer eens een nadeel hebben met betrekking tot de speelbaarheid van een spel. Het is niet alsof er echte schade ontstaat omdat mensen hun gekochte spel ook daadwerkelijk kunnen spelen, maar er ontstaat met het omgekeerde we schade - in ieder geval bij mij.
Volgens mij gaat het hem er om dat de game te vroeg in de winkels ligt, en de PC gamers nu niet kunnen spelen terwijl console spelers al wel aan de slag kunnen gaan.anandus schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:55:
[...]
Wat voor 'schade' met betrekking tot speelbaarheid is er dan? De PC-versie kan alles wat de console-versie ook kan? Zelfs meer.
Ohhhhh.XyritZz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:58:
[...]
Volgens mij gaat het hem er om dat de game te vroeg in de winkels ligt, en de PC gamers nu niet kunnen spelen terwijl console spelers al wel aan de slag kunnen gaan.
Het spel zal gewoon speelbaar zijn op de releasedatum zoals het hoort.
Dat het al een week te spelen is op consoles doet daar niets aan af en zou ik helemeel geen 'schade met betrekking tot de speelbaarheid' noemen.
das alles.
ik vind het zelf niet echt zo'n heel groot probleem verder.
het is een beetje krom. meer is het niet.
en ik kan ook wel begrijpen dat steam de boel pas op de releasedatum wil gaan vrijgeven. zij zitten denk ik direct in contact met Bethesda dan de winkels die het spel verkopen. waarschijnlijk zullen zij het wel een prettig idee vinden dat ze in toekomst meerdere spellen van B mogen gaan controllen. het is alleen wat krom dat de console-versies gewoon gespeeld kunnen worden.
maar goed, ik gun het ze wel hoor.
Ik ook niet, wat ik overigens wel jammer vind is dat ik met m'n preorder de game nu later heb dan de consument die toevallig de gamestore binnenloopt en Skyrim meeneemt. Eigenlijk zouden de preorders als eerste batch geleverd moeten worden (hoewel ik me goed voor kan stellen dat dat qua distributie een ramp isanandus schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:00:
[...]
Ohhhhh.
Het spel zal gewoon speelbaar zijn op de releasedatum zoals het hoort.
Dat het al een week te spelen is op consoles doet daar niets aan af en zou ik helemeel geen 'schade met betrekking tot de speelbaarheid' noemen.
Dus moet het wereldwijd vrijgegeven worden omdat een aantal winkels in een klein kikkerlandje geen datum kunnen lezen?SnoeiKoei schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:02:
Beetje vreemd om zo spastisch aan de time lock vast te houden voor 1 systeem.
Dat Saturn en Gamemania zich niet aan de regels willen houden (en daardoor in verlengde andere winkels genoodzaakt zijn om die regels te breken), lijkt me geen reden om af te wijken van de releasedatum.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat er niet een timelocksysteem bestaat voor consoles.
[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 09-11-2011 10:06 ]
Heeft niks met dat kikkerlandje te maken, overal ter wereld willen mensen op de releasedatum kunnen spelen en dat betekent dat console-versies ook al eerder verstuurd moeten worden... en dat betekent dat er eerder gespeeld kan worden. Dit kun je alleen rechttrekken als je OF de timelock voor alle systemen invoert, OF ze voor alle systemen dumpt. Is het enige wat ik zeg.anandus schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:05:
[...]
Dus moet het wereldwijd vrijgegeven worden omdat een aantal winkels in een klein kikkerlandje geen datum kunnen lezen?
Dat Saturn en Gamemania zich niet aan de regels willen houden (en daardoor in verlengde andere winkels genoodzaakt zijn om die regels te breken), lijkt me geen reden om af te wijken van de releasedatum.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat er niet een timelocksysteem bestaat voor consoles.
ach, ik vermaak me prima met BF3. Ik zag wel dat wehkamp mijn skyrim al verstuurd had. We zullen wel zienXyritZz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:04:
[...]
Ik ook niet, wat ik overigens wel jammer vind is dat ik met m'n preorder de game nu later heb dan de consument die toevallig de gamestore binnenloopt en Skyrim meeneemt. Eigenlijk zouden de preorders als eerste batch geleverd moeten worden (hoewel ik me goed voor kan stellen dat dat qua distributie een ramp is).
Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383
Bethesda probeert winkelketens over te halen om met de verkoop te stoppen, maar zegt geen middelen te hebben om dat af te dwingen.

Heel goed van Bethesda, blijkbaar is Skyrim dan toch redelijk bugvrij dat ze niet in de laatste paar dagen nog honderden bugs moeten verwijderen en op dag 1 willen patchen (Al gebeurt dat ofc toch wel
Daarnaast kan Bethesda het liever toestaan want zo hebben mensen het gevoel dat ze hem "Eerder als de rest" hebben. Terwijl virtueel iedereen hem dus zo bij de winkel al kan ophalen
[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 10:16 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
En daar komt Steam toch ook wel heel erg goed van pas voor Bethesda. Ik vind het een goede zet van Bethesda om steam te gaan gebruiken eerlijk gezegd.D4NG3R schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:10:
nieuws: Skyrim komt vier dagen te vroeg in de verkoop
[...]
![]()
Heel goed van Bethesda, blijkbaar is Skyrim dan toch redelijk bugvrij dat ze niet in de laatste paar dagen nog honderden bugs moeten verwijderen en op dag 1 willen patchen (Al gebeurt dat ofc toch wel).
Oh, dan ben ik het met je eens. Ik dacht dat je bedoelde dat de timelock van Steam afmoet omdat de console-versies toch al te krijgen zijn.SnoeiKoei schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:08:
[...]
Heeft niks met dat kikkerlandje te maken, overal ter wereld willen mensen op de releasedatum kunnen spelen en dat betekent dat console-versies ook al eerder verstuurd moeten worden... en dat betekent dat er eerder gespeeld kan worden. Dit kun je alleen rechttrekken als je OF de timelock voor alle systemen invoert, OF ze voor alle systemen dumpt. Is het enige wat ik zeg.
Bethesda ziet het succes gelukkig ook wel in van Steam. Het is een makkelijk (en voor uitgevers vrij goedkoop) platform om verreweg de meeste PC gamers mee te bereiken.Mikero schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:18:
[...]
En daar komt Steam toch ook wel heel erg goed van pas voor Bethesda. Ik vind het een goede zet van Bethesda om steam te gaan gebruiken eerlijk gezegd.
Dit snap ik dus ook niet helemaalanandus schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:22:
[...]
Oh, dan ben ik het met je eens. Ik dacht dat je bedoelde dat de timelock van Steam afmoet omdat de console-versies toch al te krijgen zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 10:27 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Om maar even verder te gaan op "stuff my wife says":
hij: Ben er niet naar op zoek, maar iedere keer als ik over dat spel lees, beginnen mijn handen toch te jeuken. Bij Yorcom is hij toch ook niet zo heel duur voor de special edition.
zij: Zelf halen is zelf betalen
Nu maar hopen dat mijn oudere pc het toch wel kan draaien. Dan maar niet zo mooi.
6000+ x2, 4GB ram, SSD en Saphire HD5770 vaporeX het kunnen trekken. Die laatste overclocken doe ik regelmatig.
Die 5770 is iets sneller dan een 4870 in de meeste games en de 4890 is iets sneller dan een 4870.
Zeker op resoluties lager dan 1920x1200 zou dat niet echt een probleem moeten opleveren lijkt me. Ik heb datzelfde kaartje gehad, ook de vaporx, en gamede op 1920x1200 alle recente games nog op redelijk detail
De hoofdmap: http://s7.postimage.org/dhu19vy8p/Capture.jpg
De datamap: http://s9.postimage.org/nt7wn93od/Capture2.jpg
Lijkt dus heel erg op de voorgaande spellen (Oblivion, Fallout, etc), wat mij doet vermoeden dat het niet al te moeilijk zal zijn om mods te porten van de eerdere spellen naar Skyrim
[ Voor 29% gewijzigd door anandus op 09-11-2011 10:33 ]
UiteraardAvalaxy schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:33:
Config files... Kun je daar de graphics nog hoger tweaken?
Zoals je bij Tweakguides kan zien bijv: http://www.tweakguides.com/Oblivion_8.html
[ Voor 27% gewijzigd door anandus op 09-11-2011 10:35 ]
Het is zelfs een DX11-spel:
Het mooie is dat, ook al gebruikt Bethesda geen DX11-features, het veel ruimte geeft voor om een Skyrim Graphics Extender (met DX11-capabilities) te ontwikkelenIGN: Will the PC version support DirectX 11?
Todd Howard: Yes, but I guess the real question here is do we take advantage of DX11's big new features and the answer is 'not specifically'. Our graphics work centers around doing things that will look the same regardless of platform, and sometimes that implementation will be different on the 360, PS3, and PC.
Waarom zou je daarvoor juichen? Ik vind het vooral verbitterd overkomen en een beetje jammer. Het is toch prima dat winkels het spel te vroeg verkopen? De klant heeft alleen maar voordeel.D4NG3R schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:10:
nieuws: Skyrim komt vier dagen te vroeg in de verkoop
[...]![]()
Heel goed van Bethesda, blijkbaar is Skyrim dan toch redelijk bugvrij dat ze niet in de laatste paar dagen nog honderden bugs moeten verwijderen en op dag 1 willen patchen (Al gebeurt dat ofc toch wel).
Daarnaast kan Bethesda het liever toestaan want zo hebben mensen het gevoel dat ze hem "Eerder als de rest" hebben. Terwijl virtueel iedereen hem dus zo bij de winkel al kan ophalen.
En het feit dat de PC een tijdslot op het spel heeft zitten, is common practice. Maar waarom zou je willen dat het op consoles ook doorgevoerd wordt?
Ik denk dat mensen minder jaloers moeten zijn op console spelers in deze, minder kijken naar "zij wel en ik niet...
Waar haal je hem dan voor 22 euro? Zo goedkoop heb ik hem nog niet gezien.RevenNL schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:42:
Ik ga hem waarschijnlijk online bestellen. Voor €22,- heb ik ook plezier zonder map
En dan kunnen de PC spelers gaan lachen als we aan de slag kunnen met de Creation Kit, toch hoop ik stiekem nog dat Bethesda het toch voor elkaar heeft gekregen met Sony en Microsoft om mods toe te staan op de consoles. Al is mijn hoop niet al te groot.Jobbie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:43:
[...]
Waarom zou je daarvoor juichen? Ik vind het vooral verbitterd overkomen en een beetje jammer. Het is toch prima dat winkels het spel te vroeg verkopen? De klant heeft alleen maar voordeel.
En het feit dat de PC een tijdslot op het spel heeft zitten, is niet anders dan begrijpelijk. Maar waarom zou je willen dat het op consoles ook doorgevoerd wordt?
Ik denk dat mensen minder jaloers moeten zijn op console spelers in deze, minder kijken naar "zij wel en ik niet...". Als je 'm nu wilt spelen, zal je t op een console moeten doen. Dus of naar de winkel, of rustig wachten tot je morgennacht eindelijk los mag...
Als je 't filmpje wat anandus gepost heeft hebt gezien, dan weet je dat dit niet met de introductie van het spel aanwezig zal zijn *toevoeging* op de Xbox360 en PS3. Ze zijn nog druk bezig (op papier!) om te kijken naar veiligheid (hoe voorkom je dat een fangemaakte mod je savegames overhoop halen of whatever) en implementatie. Vast staat wel dat er in ieder geval DLC aan gaat komen.Mikero schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:45:
[...]
En dan kunnen de PC spelers gaan lachen als we aan de slag kunnen met de Creation Kit, toch hoop ik stiekem nog dat Bethesda het toch voor elkaar heeft gekregen met Sony en Microsoft om mods toe te staan. Al is mijn hoop niet al te groot.
[ Voor 3% gewijzigd door Frituurman op 09-11-2011 10:56 ]
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
http://gamerkeys.net/The-Elder-Scrolls-V-Skyrim.htmTsurany schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:45:
[...]
Waar haal je hem dan voor 22 euro? Zo goedkoop heb ik hem nog niet gezien.
De keys worden wel pas na 2PM Moscow Time verzonden. Hij verwacht dat de meeste keys dan binnen 5 uur worden verzonden op basis van ordernummer. Hij heeft nu 150 pre-orders, gisteren waren dat er nog 60.

Ik ging uit van voorgaande uitspraken dat de Creation Kit dezelfde dag of erg snel na de release zou worden vrijgegeven. Maar ik heb het filmpje inderdaad nog niet gezien en zal ik straks even toch even kijken.Frizzz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:50:
[...]
Als je 't filmpje wat anandus gepost heeft hebt gezien, dan weet je dat dit niet met de introductie van het spel aanwezig zal zijn. Ze zijn nog druk bezig (op papier!) om te kijken naar veiligheid (hoe voorkom je dat een fangemaakte mod je savegames overhoop halen of whatever) en implementatie. Vast staat wel dat er in ieder geval DLC aan gaat komen.
Dat terzijde was het erg geniaal dat het op een omgebouwde xbox mogelijk was om mods te installeren voor de PC, wat waarschijnlijk gedaan was om de expansions van Beth zelf makkelijker om te kunnen zetten. Maar helaas zal het niet zo makkelijk gaan bij de modernere consoles zoals je aangeeft. Ik heb het toch altijd erg sterk gevonden van Bethesda om de modder zoveel te geven aan mod mogelijkheden.
Ik moet toch eens wat gaan lezen over die mods. Ben sinds een jaar of 5 van PC naar console gegaan, maar heb sinds kort ook weer een krachtige PC.Mikero schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:45:
[...]
En dan kunnen de PC spelers gaan lachen als we aan de slag kunnen met de Creation Kit, toch hoop ik stiekem nog dat Bethesda het toch voor elkaar heeft gekregen met Sony en Microsoft om mods toe te staan. Al is mijn hoop niet al te groot.
Voor gamen ga ik standaard naar de X360, omdat het gewoon lekker werkt. Geen geneuzel met lage framerates, drivers enz.... en dat vind ik op dit moment nog steeds erg fijn.
Verder vind ik spellen als New Vegas zonder mods al erg tof om te spelen, Dus vraag me af wat de mods precies toevoegen aan het spel. Want ik ga er ook vanuit dat als het niet in het spel zit, de makers het er niet in wilden hebben.
Ik ga iig. proberen om 'm zodadelijk bij de MM op te pikken... en voor de PC spelers: Nog even geduld, nog maar 38 uur, 5 minuten en 34 seconden tot je het spel kan spelen...
Ryzen 3700X, RX5700, 16gb ram
Zeker na het lezen van dit: Link
Het gaat er bij mods meer om wat jij erin wilt hebben. Persoonlijk gebruik ik altijd mods waarmee je moeilijkheidsgraad kan aanpassen. Zo heb je bijvoorbeeld mods die het complete levelled creatures van Oblivion vervanger met handgeplaatste monsters. Verder heb je mods voor nieuwe functionaliteiten zoals het verplicht maken dat je character moet eten en drinken. En ga zo maar door.Jobbie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:54:
[...]
Ik moet toch eens wat gaan lezen over die mods. Ben sinds een jaar of 5 van PC naar console gegaan, maar heb sinds kort ook weer een krachtige PC.
Voor gamen ga ik standaard naar de X360, omdat het gewoon lekker werkt. Geen geneuzel met lage framerates, drivers enz.... en dat vind ik op dit moment nog steeds erg fijn.
Verder vind ik spellen als New Vegas zonder mods al erg tof om te spelen, Dus vraag me af wat de mods precies toevoegen aan het spel. Want ik ga er ook vanuit dat als het niet in het spel zit, de makers het er niet in wilden hebben.
Ik ga iig. proberen om 'm zodadelijk bij de MM op te pikken... en voor de PC spelers: Nog even geduld, nog maar 38 uur, 5 minuten en 34 seconden tot je het spel kan spelen...![]()
Ook heb je mods die een complete eigen storyline toevoegen aan de game, leuk als je alles al hebt gedaan en toch niet wilt stoppen met spelen.
Ik zou zeggen kijk is op deze site http://tesnexus.com/downloads/top/alltime.php en kijk is wat voor mods er allemaal voor Oblivion zijn.
UPDATE:
En voor de creatieve geesten is het natuurlijk ook mogelijk om heel makkelijk zelf mods te maken om je eigen roleplay te verbeteren of wat dan ook. Dat heeft voor mij ook meteen weer 2 jaar speeltijd aan de game toegevoegd.
[ Voor 12% gewijzigd door Mikero op 09-11-2011 10:59 ]
Oneindige mogelijkhedenJobbie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:57:
Wat voegen de mods dan toe aan het spel?
Edit: Beetje aanvullen, om er een wat serieuzere reactie van te maken:
Bij TES is het bijna standaard dat de games vol zitten met bugs; de main quest brekende bugs zullen door Bethesda wel opgelost worden maar dan nog blijven er veel bugs over. Met mods zijn er onofficiele patches voor de games beschikbaar die heel veel van deze bugs eruit halen.
Daarnaast zijn er toevoegingen aan het spel; nieuwe wapens, quests, hogere moeilijkheidsgraad, nieuwe/grotere huizen etc.
[ Voor 56% gewijzigd door XyritZz op 09-11-2011 11:01 ]
OMG! Geen Oblivion gespeeld? Of zonder mods in elk geval? Och.. waar moet je beginnen! Levende economie? Andere leveling? Betere textures? Extra quests? Kvatch Rebuilt? Zoveel!Jobbie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:57:
Wat voegen de mods dan toe aan het spel?
[PC] Nehrim
[ Voor 16% gewijzigd door SnoeiKoei op 09-11-2011 11:01 ]
Bethesda heeft meer een houding van 'we maken een basis en laten het aan de modders om het verder in te vullen'Jobbie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:54:
[...]
Want ik ga er ook vanuit dat als het niet in het spel zit, de makers het er niet in wilden hebben.
Meer dan 24.000 modsMikero schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:57:
[...]
Ik zou zeggen kijk is op deze site http://tesnexus.com/downloads/top/alltime.php en kijk is wat voor mods er allemaal voor Oblivion zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door anandus op 09-11-2011 11:02 ]
En Bethesda heeft oneindige ideeën maar beperkte tijd. Modders hebben diezelfde ideeën maar zijn met veel meer man en hebben veel meer tijd. Het voegt gewoon echt veel toe, al is het maar om de map in Oblivion in kleur te hebben bijvoorbeeld. Zadeltassen voor je paard is ook zoiets, dat zijn die kleine dingen die het spel al leuker maken.anandus schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:00:
[...]
Bethesda heeft meer een houding van 'we maken een basis en laten het aan de modders om het verder in te vullen'
Dit topic is gesloten.
De beveiliging in Steam die het onmogelijk maakt het spel vóór 11-11-11 te spelen zit er niet voor niets in. Het is hier dan ook niet toegestaan om over het omzeilen van deze beveiliging te praten!