X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Nikon 70-300mm VR lens voor € 280 (2e hands).
Manfrotto monopod 682B + 496RC2 kop.
Nikon EN-EL15 batterijen.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Mooie uitbreiding en nette prijs voor die lens! Ziet er uit als nieuw.Mandrake466 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 08:44:
Wat accessoires gekocht voor mijn Nikon D7100:
Nikon 70-300mm VR lens voor € 280 (2e hands).
Manfrotto monopod 682B + 496RC2 kop.
Nikon EN-EL15 batterijen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die accu's voor 80 euro gekocht?!
Volgens de verkoper was het 80 euro maar toen ik zei dat dezelfde batterij op hun eigen website 59,95 kostte, kreeg ik het mee voor 59.san.okk schreef op zondag 24 mei 2015 @ 09:51:
[...]
Mooie uitbreiding en nette prijs voor die lens! Ziet er uit als nieuw.
Die accu's voor 80 euro gekocht?!
Lens ziet er goed uit alleen zie ik wel een stofdeeltje achter de lens. Ik heb nog geen foto's kunnen nemen en 'bestuderen' dus misschien valt het wel mee
Update: geen stog of iets dergelijks te bekennen op de foto's
[ Voor 10% gewijzigd door Mandrake466 op 27-05-2015 09:41 ]
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Zelf vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een Wacom Intuos Pro M op de kop getikt bij de MediaMarkt. Zat er al een tijdje naar te kijken en zat vooral erg te twijfelen tussen de S en de M omdat ik een Bamboo had met een vergelijkbare maat als de M. Uiteindelijk dus gewoon voor de M gegaan, wat werkt dat lekker zeg!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
@Woutoud, omdat ik hiervoor al zo'n Bamboo had maar deze toch wat te beperkt vond in zowel de precisie als functionaliteit. De Pro heeft een touch ring en veel meer knoppen waardoor het lekker snel navigeren is (bijv. schakelen tussen lagen). Naast de extra knoppen is ook echt de precisie, de pen en het materiaal waarvan het oppervlakte is gemaakt wel een heel verschil met de goedkopere varianten.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik ben toch heel blij dat ik voor de S ben gegaan na aanraden van andere fotografen. Het ding had wmb nog wel kleiner gemogen eerlijk gezegd. Ik gebruik hem wel heel veel, al bijna meer dan m'n normale muis voor van alles en nog wat naast photoshop. Lightroom met het ding vind ik echter uitermate k^tVentieldopje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:08:
Fijne monopod Mandrake en een leuke combi met de 70-300!
Zelf vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een Wacom Intuos Pro M op de kop getikt bij de MediaMarkt. Zat er al een tijdje naar te kijken en zat vooral erg te twijfelen tussen de S en de M omdat ik een Bamboo had met een vergelijkbare maat als de M. Uiteindelijk dus gewoon voor de M gegaan, wat werkt dat lekker zeg!

I can't wait to shoot!
voor lightroom is dit ding veel handiger:the mod man schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:22:
[...]
Ik ben toch heel blij dat ik voor de S ben gegaan na aanraden van andere fotografen. Het ding had wmb nog wel kleiner gemogen eerlijk gezegd. Ik gebruik hem wel heel veel, al bijna meer dan m'n normale muis voor van alles en nog wat naast photoshop. Lightroom met het ding vind ik echter uitermate k^t
ora et labora
Verwijderd
Thanks! Ik heb zo'n nieuwe Bamboo (dat klein rot dingetje), maar ik spendeer nu zo veel tijd in Photoshop dat ik naar een beter model aan het kijken ben.Ventieldopje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:18:
[....]
@Woutoud, omdat ik hiervoor al zo'n Bamboo had maar deze toch wat te beperkt vond in zowel de precisie als functionaliteit. De Pro heeft een touch ring en veel meer knoppen waardoor het lekker snel navigeren is (bijv. schakelen tussen lagen). Naast de extra knoppen is ook echt de precisie, de pen en het materiaal waarvan het oppervlakte is gemaakt wel een heel verschil met de goedkopere varianten.
Zou je dan de Pro S aanraden boven de Pen & Touch M? €300,- is me namelijk wel wat te gortig. ^^
Ik heb dezelfde variant ook liggen, tijdje geleden gekregen bij m'n camera maar hij zit nog in het plastic...
Misschien eens tijd om hem uit te proberen, ik hoor regelmatig dat je al snel niet meer terug wilt naar een muis als je eenmaal aan zo'n ding gewend bent.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Het is een kwestie van wennen maar Lightroom is er ook niet bepaald op ingesteld om alles uit een tablet te halen. Zo zijn de bewerkingen niet drukgevoelig en hebben de extra dimensties (tilt en pressure) dus weinig nut. Vind zelf het werken in Lightroom met de tablet even fijn werken als met de muis, als ik aan het retouchen ben dan ligt toch de tablet voor mijn neus dus dan pak ik die eerder, ieder zijn ding.the mod man schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:22:
[...]
Ik ben toch heel blij dat ik voor de S ben gegaan na aanraden van andere fotografen. Het ding had wmb nog wel kleiner gemogen eerlijk gezegd. Ik gebruik hem wel heel veel, al bijna meer dan m'n normale muis voor van alles en nog wat naast photoshop. Lightroom met het ding vind ik echter uitermate k^t
Photoshop is waar ik hem dus ook echt voor gekocht heb maar of je er echt veel gebruik van zal maken als je geen portretten schiet (of iig aan retoucheren doet) durf ik niet te zeggen.
Lijkt leuk maar ligt in de praktijk alleen maar in de weg, zelf wel eens wat mee geexperimenteerd maar de mogelijkheden zijn best beperkt tenzij je een hele installatie gaat bouwen. Groot gedeelte van mijn workflow bestaat uit curves en veel minder uit het trekken aan sliders.mrc4nl schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:42:
[...]
voor lightroom is dit ding veel handiger:
[video]
Dan zou ik alsnog zeker de Pro S aanraden ondanks het formaat. Het is een redelijk formaat waar je prima mee kan werken en het verschil in materialen is erg groot. Het werken met de Pro is een heel stuk smoother dan met andere Bamboo modellen en je hebt qua software een hele hoop meer in te stellen. De extra knopjes en touch ring zijn ook echt heel handig!Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:46:
[...]
Thanks! Ik heb zo'n nieuwe Bamboo (dat klein rot dingetje), maar ik spendeer nu zo veel tijd in Photoshop dat ik naar een beter model aan het kijken ben.
Zou je dan de Pro S aanraden boven de Pen & Touch M? €300,- is me namelijk wel wat te gortig. ^^
www.maartendeboer.net
Zo deed ik dat ook. Werkte voor mij persoonlijk ideaal en behoorlijk tijdsbesparend. Kan het zeker aanraden. Een Logitech G13 of iets vergelijkbaars voor sneltoetsen er naast en je bent helemaal klaarmrc4nl schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:42:
[...]
voor lightroom is dit ding veel handiger:
[video]
Om daar nog even op terug te komen en voor Woutoud ook wel een tip, maak een profiel aan voor je pen speciaal voor Lightroom en evt. Photoshop. Schakel bij die profielen het gebruik van "Windows Ink" uit onder het tabblad "Mapping".the mod man schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:22:
[...]
Windows Ink zorgt namelijk voor aardig wat irritatie als je aan een slider wil trekken. Je moet dan een bepaalde afstand afleggen voordat hij het pakt en als je pech heb wacht je te lang en klik je met rechts. Dat is prima als je in Windows zelf werkt maar minder fijn in Lightroom/PS maar gelukkig kun je het per applicatie aan/uit zetten

Woutoud, héél veel plezier met je aankoop!
www.maartendeboer.net
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2015 17:31 ]
Dat heb je snel geregeld!Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:20:
Ahum!![]()
[afbeelding]Intuos Pro S by Wouter, on Flickr

Bodies: Nikon D60 met batterygrip (achter) en D40
Lenzen, links naar rechts: Chinon 28mm f/2.8 (M42), Nikon 18-55 AF-S DX, Chinon 135mm f/2.8 (M42), Makinon 80-200 f/3.5 (F-mount)
Snelle lichten: Sunpak Powerzoom 4000 AF, 2x Falconeyes SS-200F met doorzichtplu
Statief: Hama Star 63
En het past op de flitsers en statief na allemaal hierin, een Rollei Runner Slingbag

Daarnaast schiet ik nog regelmatig analoog, met dit rijtje:

Links naar rechts: Agfamatic 300 (op 126-film), Canonet 28, Minolta XG-1, Zenit 12XP, Rexatar 200 f/3.5, Meyer-Görlitz 50mm f/1.8, Helios 44M-2, Mamiya C330 met een Mamiya-Sekor 80mm f/2.8
Voorop ligt nog een Leningrad-8 lichtmeter van na de val van de Sovjetunie
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Vandaag de pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM ontvangen

*Excuses voor de crappy iPhone foto's
Tijdje terug de Canon EF 50mm f/1.8 II getest. Deze lens voelt alleen al een stuk beter, al is het alleen al voor de mount
Gekocht
Niet heel compact, maar toch een stuk compacter dan de A77 met lens. Zin om te gebruiken.
Oh nice, dacht dat je een camera ging lenen namelijkPWM schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:57:
[...]
GekochtBlack Edition, mooi ding. Voelt super in de hand.
Niet heel compact, maar toch een stuk compacter dan de A77 met lens. Zin om te gebruiken.
Anyway, mooi dinkie en have fun op de vakantie ermee!
Klopt, wilde RX100 lenen, maar die afspraak liep spaak. Kon deze voor 300 Euro overnemen, zit geen krasje op. Goede deal dacht ikNomad schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 23:03:
[...]
Oh nice, dacht dat je een camera ging lenen namelijk(iets met A61 topic?)
Anyway, mooi dinkie en have fun op de vakantie ermee!
Mooi! Dacht heel even dat je ook een analoge camera zoals die Konika Hexar had gevonden...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ah cool. Mooi ding. nette prijsPWM schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 23:08:
[...]
Klopt, wilde RX100 lenen, maar die afspraak liep spaak. Kon deze voor 300 Euro overnemen, zit geen krasje op. Goede deal dacht ik
The devil is in the details.

Maar mooie set zo. Helemaal vers gestart of al langer bezig?
Tesla M3LR '21
Ja. Het kriebelde al een tijdje en vaak de D5200 van mijn moeder geleend. Ik zie het wel als een verse start. Misschien dat sommige de A7s een overkill vinden als 'instapmodel' (wat ik ook enigzins wel kan begrijpen) maar ik heb mijn redenen daarvoor. De belangrijkste was toch de prijs (was een zeer leuke aanbieding). Mijn doel is uiteindelijk wel om wat hobby-centjes mee te verdienen, maar dat is komende 3 tot 6 maanden nog niet van toepassing. Er gaan wel gedachtes rond dat ik beter een andere (goedkopere) body had kunnen kopen, maar na het zien van de indrukwekkende lowlight prestaties, kon geen andere camera mij meer bekoren.Barrycade schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:11:
Dus; In het donker filmen en sterretjes kijken ...![]()
Maar mooie set zo. Helemaal vers gestart of al langer bezig?
Nu eerst een portfolio opbouwen van het donker en wat sterretjes.

Netjes! Dat is is een heel mooi setje.FireBladeX schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:29:
Vandaag ook een uitgebreid pakketje binnen![]()
[afbeelding]I received some toys today! by Fatih Kaya, on Flickr
Nu ben ik wel benieuwd wat die "zeer leuke aanbieding" was.
mag je wetenAdmiralSnipe schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:35:
[...]
Netjes! Dat is is een heel mooi setje.
Nu ben ik wel benieuwd wat die "zeer leuke aanbieding" was.
[ Voor 17% gewijzigd door FireBladeX op 27-05-2015 21:59 ]
Ik heb het idee dat bij Sony camera's een groter prijsverschil zit tussen Hong Kong / China en Nederland dan wanneer je daar bijv. een Nikon of Canon haalt.
Veel plezier ermee.
[ Voor 5% gewijzigd door AdmiralSnipe op 27-05-2015 22:03 ]
Niks mis met duurdere camera als start. Vooral als je toch al weet het leuk te vinden. Terugkijkend had ik ook liever gelijk een nette body gekocht bij instap, had me veel centen gescheeld uiteindelijkFireBladeX schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:30:
[...]
Ja. Het kriebelde al een tijdje en vaak de D5200 van mijn moeder geleend. Ik zie het wel als een verse start. Misschien dat sommige de A7s een overkill vinden als 'instapmodel' (wat ik ook enigzins wel kan begrijpen) maar ik heb mijn redenen daarvoor. De belangrijkste was toch de prijs (was een zeer leuke aanbieding). Mijn doel is uiteindelijk wel om wat hobby-centjes mee te verdienen, maar dat is komende 3 tot 6 maanden nog niet van toepassing. Er gaan wel gedachtes rond dat ik beter een andere (goedkopere) body had kunnen kopen, maar na het zien van de indrukwekkende lowlight prestaties, kon geen andere camera mij meer bekoren.
Nu eerst een portfolio opbouwen van het donker en wat sterretjes.
Ik ben benieuwd wat voor moois je ermee gaat doen!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
ora et labora
De coma van de samyang is dan weel weer minder fijn voor astrofotografie, al blinkt de sigma 24 f1.4 hier ook niet in uit.
ach ja heb je in ieder geval een reden om betere aan te schaffen
[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 27-05-2015 22:19 ]
ora et labora
Kwam bij het jagen wat natuurfotografen tegen die er elk eentje hadden voor nachtfotografieHahn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:29:
A7s is bij voorbaat een video-camera, er zal misschien ook wel eens iemand een foto ermee maken, maar dat zullen er niet veel zijn
Ik zou liefst een FE PZ 28-135 mm F4 G OSS willen, maar die is viermaal duurder dan de Samyang. Nu heb ik de 'basic' en kan ik met oefenen beginnen, terwijl ik langzaam weer geld stop in de spaarpot voor een nieuwe lensmrc4nl schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:10:
Ja mooi spul, zon A7(s) De samyang wil soms nog wel eens wat scherpte missen, maar goed andere prijsklasse dan zeiss enzo
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik merkte dat ik (ondanks het verschil in beeldkwaliteit) veel liever met de D2H fotografeerde dan de D90, en had al jaren in m'n hoofd dat mijn volgende camera waarschijnlijk een D3 zou worden...
..en zo is het geschied. Ik heb nog even gekeken naar tweedehands D600s en D700s die ongeveer hetzelfde moeten kosten maar....nee. Ik was bang dat dat qua snelheid en bouwkwaliteit een teleurstelling ging worden.
Het is trouwens de variant van de D3 die al een buffer upgrade heeft gehad, waardoor er nu met 9 FPS 36 raw foto's de buffer in geknald kunnen worden. En als ik in DX modus zit kan ik met 11 FPS knallen, waar ik het nut niet helemaal van in zie maar wat ik wel heel leuk vind om naar te luisteren
EDIT: Wacht. DX modus op de D3 is ongeveer 5 megapixels. Misschien is dat een mooie hoeveelheid om de schok van 4 naar 12 Megapixels wat geleidelijker te laten verlopen
[ Voor 31% gewijzigd door citruspers op 28-05-2015 00:52 ]
FireBladeX: ook gefeliciteerd met je aankoop, als ik opnieuw mocht kiezen tussen de A7/R/S dan had ik ook voor de S gegaan
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
11 FPS, is dat niet meer een pray and pray techniek? je kan beter een paar met scherp schietencitruspers schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 00:47:
Het is trouwens de variant van de D3 die al een buffer upgrade heeft gehad, waardoor er nu met 9 FPS 36 raw foto's de buffer in geknald kunnen worden. En als ik in DX modus zit kan ik met 11 FPS knallen, waar ik het nut niet helemaal van in zie maar wat ik wel heel leuk vind om naar te luisteren
EDIT: Wacht. DX modus op de D3 is ongeveer 5 megapixels. Misschien is dat een mooie hoeveelheid om de schok van 4 naar 12 Megapixels wat geleidelijker te laten verlopen
ora et labora
Maar ik merk het al, hier heerst zo'n typische 4FPS mentaliteit. Straks kom je ook nog eens aanzetten met een afneembare grip

@Terry: Ik had natuurlijk al de D90, en hou ook nog wel van een potje PC gamen, dus qua edit-specs zit het wel snor. Als ik voor de D600 was gegaan was het misschien een ander verhaal geweest.:)
[ Voor 20% gewijzigd door citruspers op 28-05-2015 01:03 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
D3 is compacter dan D700 met gripTerryb47 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 00:55:
Haha, moet je dan niet gelijk je PC upgraden?Mooi om te zien dat niet iedereen voor kleiner/lichter gaat. Dat is vandaag de dag toch wel de trend...
FireBladeX: ook gefeliciteerd met je aankoop, als ik opnieuw mocht kiezen tussen de A7/R/S dan had ik ook voor de S gegaan
Met 11 fps zit er vast wel een bruikbare tussen, maar de magie van dat ene shot is wel weg... Mij geeft een burst geen enkele bevrediging, maar wel veel werk, om achteraf "die ene" te selecteren, die ik bij enkel shot meteen al had kunnen maken.citruspers schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 01:01:
@Mrc4nl11 De D3 heeft vrij sterke autofocus, dus dat wordt er gewoon een heleboel met scherp schieten.
Maar ik merk het al, hier heerst zo'n typische 4FPS mentaliteit. Straks kom je ook nog eens aanzetten met een afneembare grip
Het zal je niet verbazen dat ik ook niks zie in grips en Canon prefereer.
Ook een bepaalde reden waarom je niet voor de D3S bent gegaan? Aangezien ze 2e hands niet heel veel schelen qua prijs.
Verwijderd
Grip is gewoon een stukje comfort, maakt niet uit of je bursts of single shots schiet.Toff schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 02:34:
[...]
Met 11 fps zit er vast wel een bruikbare tussen, maar de magie van dat ene shot is wel weg... Mij geeft een burst geen enkele bevrediging, maar wel veel werk, om achteraf "die ene" te selecteren, die ik bij enkel shot meteen al had kunnen maken.
Ik heb toevallig een tijd geleden deze lens aangeschaft en ik kan kan zeggen: spaar er zeker voor door. Ik vind het echt een heerlijke lens in gebruik.FireBladeX schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:26:
[...]
Ik zou liefst een FE PZ 28-135 mm F4 G OSS willen, maar die is viermaal duurder dan de Samyang. Nu heb ik de 'basic' en kan ik met oefenen beginnen, terwijl ik langzaam weer geld stop in de spaarpot voor een nieuwe lens
Mooie set btw!! En overigens vind ik de foto's die uit de A7s rollen ook heerlijk, dus zeker niet alleen voor video.
Hebben grips en canon toch niks mee te maken? De Canon 1D series schieten ook allemaal rond de 10fps of meer.Toff schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 02:34:
[...]
Met 11 fps zit er vast wel een bruikbare tussen, maar de magie van dat ene shot is wel weg... Mij geeft een burst geen enkele bevrediging, maar wel veel werk, om achteraf "die ene" te selecteren, die ik bij enkel shot meteen al had kunnen maken.
Het maken in een schot gaat simpelweg niet op omdat je altijd de pech zal hebben dat iemand de ogen dicht heeft of net een haartje er voor wappert. Er ligt een grens aan wat nou echt nodig is qua fps maar daarvoor kun je hem beperken
www.maartendeboer.net
Over het gripverhaal, bij Nikon is het zo dat een grip met dikkere accu vaak invloed heeft op de FPS. Zo kan je de D700 met grip van 4 naar 7 of 8 FPS tillen. En vroegah had je natuurlijk de grips met autowinder
@Admiralsnipe: De D3 en D3s schelen tweedehands niet veel? Ik heb een hoop camerashops met occasions afgezocht en daar zaten alle d3s modellen tussen de 2100 en 2800 euro. Voor mijn D3 heb ik significant minder betaald
Verwijderd
Vervangen voor een D750 en stap terug in bouw en bediening valt behoorlijk mee (al heb ik ook wel de voorkeur voor pro body handeling). Voor hoge iso pak ik nog altijd de D3s, heel veel beter is er nog steeds niet te krijgen (zoveel schelen de 1Dx en D4(s) niet). Zeker de extra pieken waard, als je hoge iso's nodig hebt tenminste, wat blijkbaar voor jou niet het geval is
De prestaties op hoge ISO's zijn voor mij wel belangrijk, maar geen absolute noodzaak. Ik heb voor ~1200 euro een D3 gekocht met garantie, de betere ruisprestaties van de D3s verantwoorden de verdubbelde prijs in mijn geval niet. Het is maar een hobby, ik hoef er niet van te leven
Ik ben voor nu nog heel druk bezig met genieten van de sterk verbeterde ruis en DR prestaties ten opzichte van mijn oude gear, en de autofocus en grootte van de zoeker zijn echt een fantastische upgrade.
[ Voor 21% gewijzigd door citruspers op 28-05-2015 11:21 ]
Werkt heerlijk op mijn Panasonic GX7. Veel beter in balans.
En ook de nieuwe Panasonic 42.5mm f1.7 erbij besteld, deze vervangt de bejaarde Zuiko OM 50mm f1.8.
Lekker klein lensje en uitstekende bouwkwaliteit.
Vreemde focal length trouwens voor die lens, 42,5mm. Is dat gewoon zo uit de lucht gegrepen of heeft dat iets te maken met mirrorless crop factors?
Doe eens keer twee...citruspers schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 16:18:
Geinige flitser, is zeker wel een licht ding of niet?
Vreemde focal length trouwens voor die lens, 42,5mm. Is dat gewoon zo uit de lucht gegrepen of heeft dat iets te maken met mirrorless crop factors?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Nicecitruspers schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 00:11:
* citruspers heeft nieuw speelgoed
[afbeelding]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Mooi speelgoedje. Kan m'n sportschoolabo ook opzeggen nu.
Telefooncamerafoto:

Tesla M3LR '21
Gaaf ding!
Klopt, maar ik heb nu een tijdje een D750 erbij naast een D700/grip en ervaar het mindere gewicht toch wel als uiterst prettig. Zeker als je een hele dag een trouwerij loopt scheelt het wel. D3/4 bodys werken erg fijn zeker weten. Heb toch de bewuste keuze gemaakt voor een D750 ipv een D3s en tot op heden geen moment spijt van gehad.citruspers schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:11:
Tsja, als je eenmaal zo'n body gewend bent wil je eigenlijk niet meer terug. Je sjouwt je een ongeluk (true!), maar je hoef eigenlijk nergens voor een menu in te duiken.
Maar een D3 kan je nog veel jaren plezier hebben en prachtige beelden mee schieten, veel plezier ermee
Making an ass of myself since the 70's
Vliegtuigenleendertv schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:36:
Dat is het echte werk! Wat ga je ermee fotograferen? Vogels?
En voor de rest nog tripjes naar Schiphol uiteraard.
Een vriend van mij (die tevens fotograaf is) adviseerde mij wel om een battery grip aan te schaffen, zodat het gewicht beter verdeeld wordt tussen de body en de lens. Dus dat ga ik nog maar even doen. Kan sowieso nooit kwaad gok ik.
[ Voor 26% gewijzigd door London op 28-05-2015 21:31 ]
Tesla M3LR '21
@Las Vegas: True, maar kan je dan niet beter een monopod kopen? Met een zwaardere batterijgrip loop je uiteindelijk weer het risico dat je armen door de inspanning gaan trillen.
Gewichtsverdeling is meer als je een statief gebruikt. De battery grip zorgt er meer voor dat je alle vingers van je rechterhand om de grip kwijt kunt, wat effectiever is.Las Vegas schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:30:
Een vriend van mij (die tevens fotograaf is) adviseerde mij wel om een battery grip aan te schaffen, zodat het gewicht beter verdeeld wordt tussen de body en de lens. Dus dat ga ik nog maar even doen. Kan sowieso nooit kwaad gok ik.
Voor vliegtuigen is een monopod niet heel handig aangezien je vaak snel moet reageren, en sowieso vaak lastige hoeken moet aannemen om een foto goed te kunnen nemen.citruspers schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:49:
@Shaggy: Snap ik, ik heb een keer een festival gedaan met D90 + 10mm fisheye F/2.8 en D2H + 70-200 F/2.8 en dan voel je je armen ook wel aan het einde van de dag. Maar nu fotografeer ik niet meer zo heel lang achter elkaar, en zeker geen trouwerijen.
@Las Vegas: True, maar kan je dan niet beter een monopod kopen? Met een zwaardere batterijgrip loop je uiteindelijk weer het risico dat je armen door de inspanning gaan trillen.
Ik vrees dat ik het vooral van handwerk moet hebben. Maar uit de verschillende reviews is ook al gebleken dat de lens prima te gebruiken is gedurende langere tijden vanuit de hand. Hoewel dat valt of staat met je eigen kracht natuurlijk.
@Universal Creations, duidelijk, thanks. Zo'n battery pack zorgt natuurlijk ook weer voor meer gewicht.
Hmm, keuzes
Tesla M3LR '21
Bereik is heel fijn, maar vond de kleuren en het contrast (eigenlijk gebrek aan, vergeleken met andere lenzen) best teleurstellend.
En probeer uit de buurt van de 600mm te blijven want daar verlies je kwaliteit en moet je hoog in de iso bij weinig licht.
Monopod kan handig zijn om dat ding even te laten rusten. Hangt het gewicht niet zo om je nek.
Hoeken en snel zijn valt wel mee bij gewoon burger luchtvaart. Die volgens meestal toch bekende banen/wegen.
Uiteraard. Ik wou de tekst niet te lang maken.Universal Creations schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 00:37:
Welke andere lenzen dan? Vast niet met hetzelfde bereik of in dezelfde prijsklasse.
En die lenzen zijn uiteraard niet vergelijkbaar qua bereik en prijs.
Maar het verschil in output valt wel enorm op.
Ik heb lang getwijfeld, en ondanks de lage prijs en groot bereik is deze niet voor mij.
Heb op een vakantie geschoten met de 50/1.4, 70-200/4 en de 150-600.
En ondanks dezelfde instellingen en onderwerpen (kort door de bocht) zag ik thuis in Lightroom zeer duidelijk welke foto's van de 150-600 kwamen.
Gewoon echt een verschil/afwezigheid van contrast/verzadiging en scherpte.
En dan zelfs op <500mm.
schoot je dingen in de verte? let wel dat op vochtige dagen het contrast ook niet zo hoog is, dat zie je als het goed is ook met je eigen ogen, bomen in de verte lijken lang niet zo groen als dichtbijNeutraleTeun schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:26:
[...]
En dan zelfs op <500mm.
ora et labora
Scheelt ruim €300 in nieuwprijs en de 150-600 komt een stuk verder.DaviddeVogel schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 07:49:
De Canon 100-400 (versie I), optisch erg scherp, heeft wel ongeveer een zelfde bereik en in die prijsklasse maakt het dan ook niet meer uit of het € 100 meer of minder is. Bovendien is dat een lens die je makkelijk tweedehands kunt aanschaffen en ook weer verkopen zonder er op in te leveren.
Omstandigheden moeten natuurlijk wel hetzelfde zijn, want zoals gezegd heb je met lange lenzen de neiging om dingen die ver weg staan te fotograferen, waardoor je meer last krijgt van atmosferische verstoringen.NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:26:
Uiteraard. Ik wou de tekst niet te lang maken.
En die lenzen zijn uiteraard niet vergelijkbaar qua bereik en prijs.
Maar het verschil in output valt wel enorm op.
Ik heb lang getwijfeld, en ondanks de lage prijs en groot bereik is deze niet voor mij.
Heb op een vakantie geschoten met de 50/1.4, 70-200/4 en de 150-600.
En ondanks dezelfde instellingen en onderwerpen (kort door de bocht) zag ik thuis in Lightroom zeer duidelijk welke foto's van de 150-600 kwamen.
En dan zelfs op <500mm.
Maar dat moment dat ik enkel de 150-600 op zak had, baalde ik wel.
Want zelfs op 150 was die nog te lang voor dat onderwerp.
En ook op dat bereik zag je gewoon al verschil.
Maar goed, er is niks anders (behalve de Sigma 150-600 C) dat je zo goedkoop op 600 mm brengt (met AF). Ik hoor trouwens wel hier en daar dat de Sigma (de S, maar ook de C) betere kleuren zou hebben dan de Tamron.
Naar mijn mening kun je beter voor een Canon 400mm f/5.6 gaan voor grofweg het zelfde geld
DUDE whyyy, waarom krijg ik de sigma badge. Ik vind de badges ineens niet zo leuk meer
[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 29-05-2015 13:34 ]
www.maartendeboer.net
De Sigma 150-600mm is gereviewed door een Nederlander en die was er best positief over.Ventieldopje schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:33:
Blijkbaar best lastig om over zo'n bereik een goede beeldkwaliteit te behouden, zeker voor zo'n prijs. Als je kijkt naar wat een 200-400 kost ... vanaf 400mm zijn het overigens vaak primes.
Naar mijn mening kun je beter voor een Canon 400mm f/5.6 gaan voor grofweg het zelfde geld
offtopic:
DUDE whyyy, waarom krijg ik de sigma badge. Ik vind de badges ineens niet zo leuk meer
http://www.digifotopro.nl...-600mm-f-5-63-dg-os-hsm-s
Verder is er ook nog een Sigma 300-800 die daar ook genoemd wordt. Anders de Sigma 200-500 f/2.8 waar standaard een teleconverter wordt meegeleverd (mag ook wel voor die prijs...).
Heb veel reviews gelezen, en de Tamron heeft inderdaad waardige concurrenten (zoals de Canon & de Sigma 150-500 & 150-600). Maar die zijn ook allemaal een stukje duurder
Vooralsnog ben ik zeer tevreden met de Tamron, hoewel ik de lens natuurlijk nog fatsoenlijk moet gaan testen.
Tesla M3LR '21
www.maartendeboer.net
Mooie lens! Mag ik vragen waar je 'm voor gaat gebruiken? Ik begrijp niet waarom je deze nodig hebt als je al een 18-55 en 55-200 hebt?WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:42:
Mijn laatste aanwinst een Nikon 18-105VR uit de V&A van GoT
[afbeelding]
Past mooi bij mijn Nikon 18-55VR & Nikon 55-200VR
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Minder wisselen....En ik kan dan voor 95% van mijn foto's voldoen met die ene 18-105 lenslink0007 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:51:
[...]
Mooie lens! Mag ik vragen waar je 'm voor gaat gebruiken? Ik begrijp niet waarom je deze nodig hebt als je al een 18-55 en 55-200 hebt?
The devil is in the details.
Die gaat maybe de deur uit. Of ik houd hem tbv een evt. 2de Nikon body ofzo ?Hahn schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:56:
En waarvoor wil je dan de 18-55 gaan gebruiken? Want de 18-105 overlapt die volledig.
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt