Natuurlijk, leer eerst maar de camera kennen en zorg dat je mooie foto's maakt. Alsof je überhaupt een andere keus heb? Maar om dan te weigeren Raw niet in ieder geval
aan te zetten (met zo'n dure reis naar Amerika) is gewoon zonde. Ik zie niet hoe dat het leren of de creativiteit in de weg zou
kunnen zitten. Wat je ziet op je schermpje is toch de foto waar je je best voor doet, zelfs al zou je raw-only schieten het is toch de camera-jpg die je ziet, de Raw komt pas ter sprake
als je die ooit besluit om te openen ... en dàn bied dat gewoon geweldig veel meer bereik en mogelijkheden.
Maar eigenlijk gaat het daar niet eens om. Ikzelf schiet
juist Raw omdat ik me dan volledig kan richten op het maken van betere foto's. In plaats van je zorgen te hoeven maken over de correcte witbalans, sharpening, kleur/contrast en al die andere zinloze 'picture settings' oid. Want de sluiter, diafragma, iso, compositie, lenskeuze, timing, en werken met je omgeving, etc. Dat zijn de dingen die er toe doen. Die zijn al lastig genoeg, en dankzij Raw kan ik me daar volledig op concentreren.
Vervolgens ontwikkel ik mijn negatieven liever zelf in de digitale doka, ook al hoeft er niks aan te gebeuren. Tis misschien belangrijk om in te zien dat wat de jpg-processor in-camera er van maakt ook maar een impressie is, een vertaling van de sensor-data die niet per se correct is, daar hoef je je dus echt niet aan vast te houden.
My 2 cents.
ps
@Sport_Life: De regel in dit topic is trouwens wel dat je zelf foto's maakt van je nieuwe apparatuur volgens mij. "Picture or it didn't happen" soort van idee.
[
Voor 14% gewijzigd door
jesper86 op 13-08-2014 01:15
]