De afgelopen weken heb ik ook wat apparatuur aangeschaft. Mijn 5DII en lenzen voldoen nog prima, dus verwacht daar geen nieuwe aankopen.
Nee, het is een Astrotrac TT-320X geworden; een apparaat dat de beweging van de sterrenhemel volgt en dus de mogelijkheid bied om met lange sluitertijden toch hele scherpe foto's van onder andere sterren, planeten, de maan, de zon en zogenaamde Deep Space Objects (DSO's) te maken.
Alles bij elkaar, dus inclusief statief en camera weegt het zo'n 12,5kg. Wegwaaien gaat het dus niet doen.
Nieuw in dit plaatje is de Astrotrac zelf (het futuristisch ogende ding), de camera bevestigingskop met tegengewicht, de Polarscope (hiermee richt je alles precies naar her noorden), en de batterypack die onderaan het statief hangt.
Met wat creatief knutselen heb ik ook een snelle bevestiging gemaakt op de hot shoe van de camera, zodat ik daar de camera strap vast kan maken en deze nergens achter blijft hangen, maar ook niet in de wind gaan bungelen.
Nu wacht ik nog een beetje op echt heldere nachten, maar deze foto heb ik tijdens mijn eerste test gemaakt. Het is een samenvoeging van 15 foto's van ieder 5 minuten. Het is lastig om de hoeveelheid sterren te zien op zo'n klein formaat, maar op Flickr staat een 2048 pixel versie die veel meer laat zien.