Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:28:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het schoonmaken van objectieven?
Ik heb hier een Minolta MD Zoom 35-70mm 1:3.5 liggen, deze is aan de binnenkant licht beschimmeld.
Ik wil best zelf het ding uit elkaar schroeven, maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe.
Ik heb een aantal Minolta objectieven gedemonteerd en gereinigd. Het is op zich prima te doen maar met MD objectieven heb ik helaas geen ervaring, dus ik kan je niet exact vertellen hoe dit objectief uit elkaar gaat. Maar 9 van de 10 keer zitten er ergens onzichtbaar schroefjes die in eerste instantie het demonteren belemmeren. Vaak moet je een rubberen grip o.i.d. verwijderen, voordat de schroefjes zichtbaar\toegankelijk worden.
Hier staat een voorbeeld van de demontage van een AF 35-70 F4. Misschien dat dat je op ideen brengt.
De sporen die de schimmel veroorzaken bevinden zich al in de lucht. Dus als er zich omstandigheden voordoen waarbij schimmel kan ontstaan, dan onstaat er ook schimmel.
Natuurlijk is het zo dat als de schimmel in een lens 'bloeit' en veel sporen afgeeft en zich in een afgesloten ruimte bevindt, dat de concentratie sporen in de ruimte groter is dan normaal. Maar dat maakt de kans op ontstaan van schimmel niet heel veel groter.
Schimmel 'springt' in ieder geval niet over van lens tot lens.
Het reinigen van een objectief met schimmel heeft een groot nadeel. Vaak (vooral bij oudere lenzen van voor de eeuwwisseling) voedt de schimmel zich met de coating van een lens, waardoor deze aangetast wordt. Als je de lens dan reinigt, dan is de coating op de plek waar de schimmel zat niet meer in orde, wat vervelende gevolgen kan hebben (ghosting, flare, etc.). Je kunt na het reinigen vrij eenvoudig testen of de coating aangetast is door the hijgen op het gecoate element. Als de coating in orde is en het element schoon, dan zal het egaal beslaan. Is de coating aangetast, dan beslaan de aangetatste plekken anders dan de niet aangetaste plekken. Dat zie je direct.
Schimmel heeft naast een voedingsbodem (vaak de coating, of anders stof\vuil) minimaal 2 dingen nodig om te groeien: een geschikte temperatuur en water. De temperatuur is niet zo belangrijk, want er zijn meerdere soorten schimmel die bij verschillende temperaturen gedeien. Dat heeft dus niet heel veel zin om je druk over te maken. Vocht is de meest belangrijke factor. Bewaar je lenzen dus nooit in een vochtige ruimte of in een natte\vochtige fototas. Mocht je tas of objectief tijdens een fotosessie vochtig zijn geworden (en dat kan al heel snel als je schiet vroeg of laat op de dag door condensvorming) zorg er dan voor dat je deze bij thuiskomst goed droogt. Zet je objectieven niet op een kachel trouwens! Dat kan veel schade tot gevolg hebben, zoals kromtrekken of zelfs smelten van onderdelen. Woon je in een vochtige omgeving, bewaar je apparatuur dan is een grote tas waarin je ook een vochtvreter gestoopt hebt (die je natuurlijk regelmatig moet vervangen).
[
Voor 16% gewijzigd door
Killer op 15-01-2013 10:35
]