Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Oeps foutje inderdaad, de Sigma vangt een derde meer licht dan de Sony en nog ietsje meer dan de Tamron (die is 6.3 tot zo'n 499mm).sys64738 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:02:
@DutchEZmoder Die Tamron is F6.7 op 500mm. Maar nog veel belangrijker: die Sigma prime is haarscherp, zelfs op 60MP sensoren. Kost wat en je levert in op flexibiliteit maar dan heb je ook wat.
Die Sony 200-600 is een uitstekende lens, als je even oplet dat je inderdaad een goed exemplaar op de kop weet te tikken.
Ook wel fijn dat Sigma eindelijk eens met een lichtere lens komt, als ik geen reviews had bekeken dan zou ik denken dat de Sigma 500 5.6 5kg zou gaan wegen
Sony A1II hobby fotograaf
Jaloers, ik zat te twijfelen tussen de a7cii en de x100vi ik schiet meestal alleen 35mm op straat, maar als jij er een kon kiezen voor welke zou je dan gaan? Ik heb nu een a7cii te test omdat die x100vi nergens te vinden meer is!Hamed schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:18:
Fujifilm X100VI Zilver, hebben hebben ding
Sony FE 20-70mm f/4 G
Smallrig plaat voor de A7C2
[Afbeelding]
Het gaat mij vooral om compacte setup
[ Voor 3% gewijzigd door Plnda op 01-03-2024 09:49 ]
Ik ga sowieso voor de Sony, maar mijn vrouw pakt de camera ook tegenwoordig, we doen wisellen dus. Je zou via de Fuji site opzoek gaan naar kleine dealers en niet de bekende webshops. Gisteren nog drie dealers gevonden die de X100VI op voorraad hadden. Op die manier koop ik altijd spullen die bij de grote webshops niet op voorraad zijnPlnda schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:48:
[...]
Jaloers, ik zat te twijfelen tussen de a7cii en de x100vi ik schiet meestal alleen 35mm op straat, maar als jij er een kon kiezen voor welke zou je dan gaan? Ik heb nu een a7cii te test omdat die x100vi nergens te vinden meer is!
Het gaat mij vooral om compacte setup
https://fujifilm-x.com/nl-nl/shop/
[ Voor 44% gewijzigd door Hamed op 01-03-2024 10:19 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Dat lijkt me een heel capabele analoge camera. En een systeem waar prachtige Leica lenzen voor gemaakt zijn die nog eens een stuk goedkoper zijn dan dezelfde met M-mount.MRIdev schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:13:
Horen teruggevonden camera's ook in dit topic thuis?![]()
Dan heb ik het over Leica R8 die ik maanden kwijt was en nu weer teruggevonden heb. Dat voelt een beetje als nieuw voor me
.
We willen wel graag een plaatje zien in dit show-topic.
Hij stond er al ooit op (MRIdev in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur.") , maar ik heb de link naar de foto verwijdert.MvanS schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Dat lijkt me een heel capabele analoge camera. En een systeem waar prachtige Leica lenzen voor gemaakt zijn die nog eens een stuk goedkoper zijn dan dezelfde met M-mount.
We willen wel graag een plaatje zien in dit show-topic.
Ik zal een nieuwe foto maken en deze plaatsen. Momenteel zit er een Sigma lens op, sinds de vondst wel een beetje gekeken wat bijvoorbeeld een 35mm kost.

anyway, op de foto is het de tweede van rechts. Aanzienlijk groter dan z'n kitlens broertje, de 18-55mm f/2.8-4.
[ Voor 29% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-03-2024 09:50 ]
Hier staat tekst
Er zullen vast nog wel nieuwe leuke opties voorbij komen, maar voor mijn meeste situaties heb ik nu wel een vrij complete tas gevormd ☺️
Specifiek gekozen voor de Gii vanwege het compacte ontwerp en de macro functie. Vorige week een ochtendje getest in het bos en erg tevreden erover!
(14GM, 24-70GMii, 70-200Gii, 200-600G, Laowa 100macro)
:strip_exif()/f/image/vi3XReBY55iJ43C94N1tLOu8.jpg?f=fotoalbum_large)
MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Ja, ik heb sinds een jaartje een M10.wiewatwaar schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:10:
@ChrisLNFF Het is toch heel wat anders dan het reguliere Canon- of Nikonlensje. Pas als je het in je handen hebt ervaar je wat echte bouwkwaliteit is. Gebruik je die op een digitale body?
@ChrisLNFF Jij mist de 101 autofocusmogelijkheden niet?
Hier een recente aankoop van mij: De Texas Leica. Voor de verhoudingen naast mijn Leica M6 gezet:
:strip_exif()/f/image/dZAzyUrQI5MsCmHvCxmEr8tp.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn verzameling is uitgebreid met de Viltrox 20mm f/2.8 voor m'n Sony A7II.
:strip_exif()/f/image/GqFZd5GbJQ9t3IKLCK4SpVt8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeer klein en lichtgewicht ding, wat perfect past naast de eveneens kleine 28-60 van Sony. Het zijn geen super lenzen ofzo, maar wel ideaal om de camera om te toveren tot iets wat je makkelijk mee kunt nemen. De 20mm ben ik overigens zeer tevreden over!
:strip_exif()/f/image/ZteAtm2d7JRUEzrycmRYOkdv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qCvGrSVstxAbCtRGxPWR4zst.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is dat voor über geil telespul onderaan ??
/EDIT :
NICE!!!Montana schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:51:
Links: XF200 F2 (nicknamed " The great white sharp ")
Rechts: XF150-600
[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 19-03-2024 13:19 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Links: XF200 F2 (nicknamed " The great white sharp ")nero355 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:22:
[...]
Wat is dat voor über geil telespul onderaan ??
Rechts: XF150-600
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Na lang twijfelen, omdat ik dus al een leuke set heb en het toch weer een flink bedrag is, de knoop doorgehakt en hem aangeschaft. Gekozen voor de Street Edition met twee accus, een case en twee kleuren lens ringen. Ik besef me dat het alweer een wat oudere camera is, beperkt ben tot 28mm, potentieel gevoelig voor stof en nog wat zaken. Maar het is wel een camera die ik altijd kan meenemen. Dat vind ik toch wel een erg groot voordeel.
"de beste camera, is degene die je bij je hebt" (Chase Jarvis)
Komende tijd vooral veel proberen en kijken hoe die bevalt. Ik wilde de hele Sony set al verkopen, maar dat mag (nog) niet van mijn vrouw
De twee bijgeleverde ringen. Om wat meer onzichtbaar te zijn hou ik de zwarte er voor nu maar op.

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 19-03-2024 11:05 ]
Verschrikkelijke opmerking waar ik altijd al een hekel aan heb gehad...bsmpower schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:35:

De beste camera is gewoon de beste camera die je hebt en in jouw geval niet eens zo heel groot en al helemaal niet met zo'n Sigma erop IIRC dus gewoon lekker die overal naartoe meeslepen !!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Haha, sorry...!nero355 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Verschrikkelijke opmerking waar ik altijd al een hekel aan heb gehad...![]()
![]()
De beste camera is gewoon de beste camera die je hebt en in jouw geval niet eens zo heel groot en al helemaal niet met zo'n Sigma erop IIRC dus gewoon lekker die overal naartoe meeslepen !!!![]()
In mijn geval miste ik wel echt een camera die ik altijd kan meenemen. Bv als ik met het gezin even naar de stad ga. Dan neem ik niet zo snel mijn rugzak met alle apparatuur mee. Of straks als ik weer ga (race)fietsen, of binnenkort een lang weekend naar het buitenland met vrienden. Daarvoor lijkt het me sowieso ideaal. Tuurlijk heb ik nog mijn mobiele telefoon. Maar de resultaten vallen vaak toch wat tegen tov een echte camera. We gaan het zien. Ik wilde er eerst eentje huren, maar ze zijn niet beschikbaar. Dus een dure les als het toch anders uitpakt
[ Voor 5% gewijzigd door bsmpower op 19-03-2024 15:26 ]
Geinig lensje, was op zoek naar een redelijke brede prime voor mijn Sony a7IV.SomerenV schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:20:
Ik verbaas me er altijd over hoe groot die medium format camera's zijn. De tanks onder de camera's![]()
Mijn verzameling is uitgebreid met de Viltrox 20mm f/2.8 voor m'n Sony A7II.
[Afbeelding]
Zeer klein en lichtgewicht ding, wat perfect past naast de eveneens kleine 28-60 van Sony. Het zijn geen super lenzen ofzo, maar wel ideaal om de camera om te toveren tot iets wat je makkelijk mee kunt nemen. De 20mm ben ik overigens zeer tevreden over!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb hem nu ook besteld, ben benieuwd!
Helemaal dezelfde twijfels aan het hebben. Lijkt mij gewoon ideaal om deze altijd in je jaszak te kunnen meenemen. Maar er staat al een tijd de ricoh gr IV aan te komen, dus ben even aan het wachten of het het waard zou zijn of anders een tweedehands griii op de kop te kunnen tikken.bsmpower schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:35:
Ik heb al een mooie fotografie set met de Sony ZVE10 met een Sigma 18-50mm, Sony 55-210mm, filters, statief, etc.. Toch merk ik dat ik de laatste tijd weinig fotografeer. Deels door het weer, maar ook omdat ik merk dat ik niet altijd zin heb om de hele set mee te nemen. En ik heb de camera ook niet altijd bij me waardoor ik soms mooie kansen mis. Al een tijdje werd ik steeds enthousiaster over de Ricoh GR III. Een hele compacte camera met een APS-C sensor die ik in principe altijd kan meenemen in mijn (jas)zak.
Na lang twijfelen, omdat ik dus al een leuke set heb en het toch weer een flink bedrag is, de knoop doorgehakt en hem aangeschaft. Gekozen voor de Street Edition met twee accus, een case en twee kleuren lens ringen. Ik besef me dat het alweer een wat oudere camera is, beperkt ben tot 28mm, potentieel gevoelig voor stof en nog wat zaken. Maar het is wel een camera die ik altijd kan meenemen. Dat vind ik toch wel een erg groot voordeel.
Komende tijd vooral veel proberen en kijken hoe die bevalt. Ik wilde de hele Sony set al verkopen, maar dat mag (nog) niet van mijn vrouw. Ze heeft ook wel een punt, eerst maar eens kijken of deze camera voldoet voor "alles" of vooral een leuke aanvulling op mijn bestaande set.
De twee bijgeleverde ringen. Om wat meer onzichtbaar te zijn hou ik de zwarte er voor nu maar op.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
specifieke reden waarom de grIII ipv de grIIIx?
Die geruchten gaan al een hele tijd. Dan blijf je wachten... Was al lang blij dat ik deze op de kop kon tikken aangezien de productie tijdelijk stil is gelegd door tekort aan onderdelen (?)Margu schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:42:
[...]
Helemaal dezelfde twijfels aan het hebben. Lijkt mij gewoon ideaal om deze altijd in je jaszak te kunnen meenemen. Maar er staat al een tijd de ricoh gr IV aan te komen, dus ben even aan het wachten of het het waard zou zijn of anders een tweedehands griii op de kop te kunnen tikken.
specifieke reden waarom de grIII ipv de grIIIx?
Bewust voor de GRIII gekozen om meerdere redenen. Ik vond de voorbeeld fotos op internet vaak net iets minder. Ik wil het geen tele noemen, maar het ziet er vaak wat "ingezoomd" uit. De gewone GRIII heeft een functie waarbij ik ook naar 35mm en 50mm kan. Dit is wel gewoon een verkapte crop die je ook achteraf kan doen. Maar je kan met deze functie al wel op de camera compositie kiezen. De resolutie wordt dan wel 15MP en 7MP maar voor social media alsnog voldoende. Andersom kan je bij de X niet eenvoudig naar groothoek. Heb tevens gekeken naar de beeldhoek van alle fotos die ik heb gemaakt met mijn Sony. Grootste deel was ook op 18mm. Tot slot is de X (Urban versie) nog weer 150,- duurder.
M'n telefoon is nu volledig uitgezocht op basis van de camera en het is de iPhone 15 Pro Max geworden. Toch een beste upgrade van een Nokia 8210 4G
Canon EOS R | Olympus OM-1
Ik heb een RX100VA gehad in het verleden. Weet niet meer precies waarom, maar dat was hem ook net niet. Misschien de 1 inch sensor die te weinig verschil bracht tov een moderne telefoon.FeareX schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:40:
@bsmpower ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik had een Sony RX100m7 maar ik vond het verschil in beeldkwaliteit te klein tegenover een moderne smartphone. Ik pak dan liever m'n Canon EOS R zodat ik écht wat beters heb.
M'n telefoon is nu volledig uitgezocht op basis van de camera en het is de iPhone 15 Pro Max geworden. Toch een beste upgrade van een Nokia 8210 4G
Heb ook veel fotos gemaakt met mijn mobiele telefoons (S21 Ultra en nu S23 Plus). Voldoet prima voor snelle kiekjes voor social. Maar als je ook aan nabewerking doet, zoals ik, dan mis je zoveel informatie om mee te werken. Grootste reden voor mij om alsnog (ook) nog gebruik te maken van een echte camera.
Ik hoop de Ricoh binnenkort even goed te kunnen testen. Zal wat fotos plaatsen dan hier (of per DM)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8Y0zOPTKP9s4Xi8qLbsdc10.jpg?f=user_large)
Gebruik 50mm veel en had deze lens laatst gehuurd voor een shoot, toen werd het helaas duidelijk dat ik 2300 euro armer ging zijn. Ik heb het nog 4 dagen weten te rekken, maar de wilskracht bleek er niet te zijn.
Ik hoop dat ik mijn nieuwe oude retro lenzen hier mag showen? Ik gebruik ze op een nikon d750, f vatting.
Komen ze:
:strip_exif()/f/image/y4ihHg78ZdhZxDzW1iDaVdPF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sLRiQJHkJsaNEVU0DuaUnocJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts :
- Helios 44m (58mm, f2). Gekocht voor de swirl bokeh
-Domiplan 50mm f2.8. Gekocht voor de bokeh zeepbubbels. Doet hetzelfde als de veel duurdere Trioplan alleen een stuk minder scherp.
-Pentacon 50mm f1.8. Gekocht voor de kleine scherptediepte, heeft een minimale focus afstand van slechts 33 cm (hoewel tussenringen dat ook op kunnen lossen)
-Pentacon 135mm f2.8. Meer gekocht voor de heb. Ook omdat er een doos bij kwam. Maakt trouwens best mooie foto's
Mijn hulpstukken om ze te gebruiken op mijn nikon:
:strip_exif()/f/image/wumB3JTGZM86FrZANBGyKGlP.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts :
-Tussenring 20mm en tussenring 12mm, voor dichterbij scherpstellen. Vooral handig voor de Domiplan, dan krijg je de zgn. bokeh zeepbubbels groter.
- m42 adapter voor nikon met glas, voor het kunnen oneindig scherpstellen. Gebruik ik voor alle lenzen hier behalve de helios. Deze adapter drukt ook meteen bij de Domiplan het diafragma pinnetje in, zodat je zelf dan het diafragma kunt instellen met de ring op de lens. Bij de pentacon 135 werkt dit niet maar die is zelf voorzien van die schuifje die dit bewerkstelligt.
-m42 adapter zonder glas, voor de helios, de helios heb ik zelf destijds een rubberen ringetje in gezet voor oneindig scherpstellen
[ Voor 33% gewijzigd door Harribo op 19-04-2024 11:06 ]
:strip_exif()/f/image/nJ1msfZEdoV0Do7JTh8r1B3V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yq4nbx7K8TqySCvjFqTED8QU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd naar foto's gemaakt bij festivallen waar de verlichting idiote flares veroorzaken in combinatie met de opschroef lens.
Ondersteun mijn projecten op:Patreon
Nice! Nikon's laatste 'echte' fotocamera...t4600c schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:52:
Nikon F6, Nikkor AF-S 28mm en Schneider Kreuznach ultra wide Nizo III opschroef-lens.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar foto's gemaakt bij festivallen waar de verlichting idiote flares veroorzaken in combinatie met de opschroef lens.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
In de 20ste eeuw ben ik met fotograferen begonnen, met Praktica camera's en lenzen, omdat ze goedkoop waren. En dat was ook wel te merken: loodzware camera's en de lenzen produceerden niet de scherpste foto's. Plus dat de lenzen veel last van flare hadden. Later ben ik overstap naar Olympus en dat was een hele verbetering en verademing.Harribo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:52:
Ik kende dit topic niet.
Ik hoop dat ik mijn nieuwe oude retro lenzen hier mag showen? Ik gebruik ze op een nikon d750, f vatting.
Komen ze:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van links naar rechts :
- Helios 44m (58mm, f2). Gekocht voor de swirl bokeh
-Domiplan 50mm f2.8. Gekocht voor de bokeh zeepbubbels. Doet hetzelfde als de veel duurdere Trioplan alleen een stuk minder scherp.
-Pentacon 50mm f1.8. Gekocht voor de kleine scherptediepte, heeft een minimale focus afstand van slechts 33 cm (hoewel tussenringen dat ook op kunnen lossen)
-Pentacon 135mm f2.8. Meer gekocht voor de heb. Ook omdat er een doos bij kwam. Maakt trouwens best mooie foto's
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Anoniem: 1839042
Onlangs begon het toch weer te kriebelen, mede omdat film fotograferen toch wel echt kostbare hobby is, en dus op zoek gegaan naar de next best thing. Ik kon amper 5D mk1 vinden op de tweede hands markt maar het aanbod 6D mk1 was behoorlijk groot.
Uiteindelijk voor nog geen 400 euro een 6D mk1, 50mm 1.8 STM en een 64Gb SD kaart bij elkaar gesprokkeld. De camera heeft volgens cameranu zo'n 7000 clicks achter de rug (hoe betrouwbaar dit is, geen idee?) maar de body ziet er werkelijk nog als nieuw uit!
:strip_exif()/f/image/5eEwRm5drU3h6shZazSlbwct.jpg?f=fotoalbum_large)
7000 clicks is erg weinig.Anoniem: 1839042 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:56:
Uiteindelijk voor nog geen 400 euro een 6D mk1, 50mm 1.8 STM en een 64Gb SD kaart bij elkaar gesprokkeld. De camera heeft volgens cameranu zo'n 7000 clicks achter de rug (hoe betrouwbaar dit is, geen idee?) maar de body ziet er werkelijk nog als nieuw uit!
[Afbeelding]
Het aantal clicks kan jezelf controleren: https://www.thijsschouten...eeft-mijn-camera-gemaakt/
6672 volgens FreeShutterCounter zie ik nuXfile schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:12:
[...]
7000 clicks is erg weinig.
Het aantal clicks kan jezelf controleren: https://www.thijsschouten...eeft-mijn-camera-gemaakt/

Ik heb recent voor de fun een 5D3 op de kop getikt, 5000 clicks, body zo goed als nieuw. Altijd al willen hebben vanwege het AF-systeem, dat is weer een hele stap sneller dan de 6D2, en dat voor een body van >10 jaar oud! Dynamic range komt echt niet meer mee met moderne sensoren, maar de kwaliteit van de beelden op lage ISO's, en dan met name de kleuren, daar kan (IMHO) geen moderne Fuji tegenop.
[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 24-05-2024 21:37 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Grappig : Ik zie die liever verdwijnen als er een 7D Mark II opvolger zou uitkomen
Gelijk ook niks meer aan boord dat per ongeluk je accu's leeg kan zuipen !!
IMHO allemaal geneuzel in de marge en dus totaal niet boeiendIk heb recent voor de fun een 5D3 op de kop getikt.
Dynamic range komt echt niet meer mee met moderne sensoren.
[...]
Grappig : Ik zie die liever verdwijnen als er een 7D Mark II opvolger zou uitkomen
[...]
Canon heeft niet echt een visie op GPS in de camera. Sommige bodies kunnen er niets mee, andere hebben het ingebouwd (maar werkt vaak niet goed), sommige kunnen het middels een logger in de flitsschoen (GP-E2) en sommige cameras kunnen het via een bluetooth verbinding met een telefoon.
En wat helemaal gek is, binnen een serie (Bijvoorbeeld Powershot S er 1 model waar GPS inzit, en daarna verdwijnt het. Komt het een paar modellen later terug via bluetooth. Je zou denken dat vanaf de introductie van de GP-E2, alle nieuwe bodies met hotshoe er wel gebruik van zouden kunnen maken. Maar ook dat is niet het geval

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Wellicht te weinig vraag naar en te grote impact op accu?vandijk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:30:
[quote]nero355 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:37:
[...]
[...]
Canon heeft niet echt een visie op GPS in de camera. Sommige bodies kunnen er niets mee, andere hebben het ingebouwd (maar werkt vaak niet goed), sommige kunnen het middels een logger in de flitsschoen (GP-E2) en sommige cameras kunnen het via een bluetooth verbinding met een telefoon.
En wat helemaal gek is, binnen een serie (Bijvoorbeeld Powershot S er 1 model waar GPS inzit, en daarna verdwijnt het. Komt het een paar modellen later terug via bluetooth. Je zou denken dat vanaf de introductie van de GP-E2, alle nieuwe bodies met hotshoe er wel gebruik van zouden kunnen maken. Maar ook dat is niet het geval
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Je hoeft het natuurlijk niet aan te zettenamphora schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:41:
[...]
Wellicht te weinig vraag naar en te grote impact op accu?
De meeste nieuwe camera's hebben tegenwoordig al wifi/nfc/bluetooth aan boord. Besparing op een gps chipje zal ook niet echt hoog zijn. En voor cameras met een hotshoe is het een paar regels code.
GPS via een app op de telefoon is mijn minst favoriete optie. De accu loopt er erg snel van leeg.
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Bij Fuji kan je inderdaad de app gebruiken. Dat werkt niet goed m.i.: constant verbinding nodig tussen telefoon en camera (dus inderdaad telefoonbatterij snel leeg) en de camera-app moet elke keer handmatig aangezet worden.
@nero355: ik ben normaal helemaal niet zo van de kritische blik op sensorprestaties hoor. Maar je ziet bij de 5D3 evidente en storende banding in de schaduwen als je die optrekt in Lightroom, zelfs al bij 1,5 stop. Het gebeurt me wel eens dat ik verkeerd belicht, en dan is het wel erg vervelend. De 6D en 6D2 hadden dit echt veel minder.
En zie daar het daadwerkelijke probleem!tobiasvs schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:32:
Het gebeurt me wel eens dat ik verkeerd belicht, en dan is het wel erg vervelend.
Zoiets heeft opzich wel mijn voorkeur :vandijk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:30:
Komt het een paar modellen later terug via bluetooth. Je zou denken dat vanaf de introductie van de GP-E2, alle nieuwe bodies met hotshoe er wel gebruik van zouden kunnen maken. Maar ook dat is niet het geval
Losse module waardoor je in feite een hardwarematige Aan/Uit knop hebt dankzij het feit dat je het gekke ding gewoon helemaal verwijdert
En was het niet zo dat je bij de 1D Mark <zoveel> de GPS aan de zijkant aansluit
Blijft je hotshoe ook mooi leeg voor andere (nuttigere) dingen!
Bij een aantal 1D modellen heb je de WFT module nodig om via USB of Bluetooth een GPS module te koppelen. Dan ben je +/- 1000 euro kwijt aan dongles om je fotos te kunnen taggennero355 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:07:
En was het niet zo dat je bij de 1D Mark <zoveel> de GPS aan de zijkant aansluit
Blijft je hotshoe ook mooi leeg voor andere (nuttigere) dingen!

1DX kan overweg met de `GP-E1 op de zijkant, of de GP-E2 via de hotshoe (Wat ook geldt voor o.a. 7D, 5D III, 5DS(r), EOS M, EOS R, EOS R3)
1DX II en III hebben GPS ingebouwd.
LOL!vandijk schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:26:
Bij een aantal 1D modellen heb je de WFT module nodig om via USB of Bluetooth een GPS module te koppelen. Dan ben je +/- 1000 euro kwijt aan dongles om je fotos te kunnen taggen

Dan heb ik alleen die onthouden blijkbaar1DX kan overweg met de `GP-E1 op de zijkant
De camera voelt verrassend compact voor een full frame DSLR, althans ik heb de 5D als een wat lompere camera in mijn herinnering zitten. Enige wat mij tot nu toe wat tegenvalt (en dit had ik verwacht) is het dynamisch bereik, het is stukken beter dan bij de 5D Mk1 maar je moet er zeker rekening mee houden. Afgelopen weekend een EF-M42 adapter gekocht dus ik kan mijn set oude lenzen er nu ook op gebruiken.tobiasvs schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:37:
Mooi ding! Jarenlang mee gefotografeerd. Vond het een perfecte reiscamera. Ingebouwde GPSHeb zelf vorig jaar de upgrade gedaan naar een 6D2 (qua AF, met name voor video, een enorme stap vooruit).
Ik heb recent voor de fun een 5D3 op de kop getikt, 5000 clicks, body zo goed als nieuw. Altijd al willen hebben vanwege het AF-systeem, dat is weer een hele stap sneller dan de 6D2, en dat voor een body van >10 jaar oud! Dynamic range komt echt niet meer mee met moderne sensoren, maar de kwaliteit van de beelden op lage ISO's, en dan met name de kleuren, daar kan (IMHO) geen moderne Fuji tegenop.
De 60D en 6D achtige modellen zijn dan ook naar mijn mening de ideale keuze voor vrouwen of simpelweg mensen met wat kleinere handenAnoniem: 1839042 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:51:
De camera voelt verrassend compact voor een full frame DSLR, althans ik heb de 5D als een wat lompere camera in mijn herinnering zitten.
Voor dat soort doeleinden zou ik dan weer wel zeggen : "Koop een MILC !!!"Afgelopen weekend een EF-M42 adapter gekocht dus ik kan mijn set oude lenzen er nu ook op gebruiken.
Dan ben je gelijk ook van het hele "Focus Screen vervangen om beter de DoF te kunnen zien" gezeik af
De grip voor de vingers is lekker diep, dit ding laat je niet gemakkelijk vallen denk ik. Grote ergonomische ten opzichte van de 5D vind ik wel de plaatsing van de power switch. Deze zat heel goed toegankelijk bij de duim maar zit nu bovenop de camera onder het programma selectiewieltje gepropt.nero355 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:29:
[...]
De 60D en 6D achtige modellen zijn dan ook naar mijn mening de ideale keuze voor vrouwen of simpelweg mensen met wat kleinere handen
[...]
Voor dat soort doeleinden zou ik dan weer wel zeggen : "Koop een MILC !!!"
Dan ben je gelijk ook van het hele "Focus Screen vervangen om beter de DoF te kunnen zien" gezeik af
En wat betreft de oude lenzen gebruik ik de DSLR alsof het mijn Praktika LTL3 is alleen dan zonder heule dure rolletjes
Wat is dat voor een raar knuffelbeest of raar pak op de achtergrond ?!?!
In combinatie met de 1D mark IV is deze lens goed uit de hand te schieten. Eerste observaties op basis van wat tests: Scherpte is met een 30mp EOS R boven verwachting. Onder bepaalde omstandigheden is de bokeh wat druk. Neigt een beetje naar de bokeh van de Helios 44. Ook icm een 1.4x III teleconverter blijf de beeldkwaliteit goed. MFD is bagger. maar met 37mm aan tussenringen, is een redelijke vergroting haalbaar.

De gehele EF familie:

[ Voor 45% gewijzigd door vandijk op 02-06-2024 19:56 ]
Hoe bevalt de 20-70 nu een paar maanden later? Overweeg deze combinatie ter vervanging van mijn a6300, maar twijfel tussen de 20-70 en een 24-70 2.8.Hamed schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:18:
Fujifilm X100VI Zilver, hebben hebben ding
Sony FE 20-70mm f/4 G
Smallrig plaat voor de A7C2
[Afbeelding]
Voordeel van de 20-70 is vooral het formaat en de 20mm vs 24 (wat me een extra groothoeklens zou schelen), maar ben benieuwd hoe het iemand bevalt die vooral lichtsterke primes heeft
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Zeer goed, lekker klein, scherp genoeg en kan een beetje Micro aan.RobbieB schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:28:
[...]
Hoe bevalt de 20-70 nu een paar maanden later? Overweeg deze combinatie ter vervanging van mijn a6300, maar twijfel tussen de 20-70 en een 24-70 2.8.
Voordeel van de 20-70 is vooral het formaat en de 20mm vs 24 (wat me een extra groothoeklens zou schelen), maar ben benieuwd hoe het iemand bevalt die vooral lichtsterke primes heeft.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
- De AF is echt een absurd staaltje techniek, de eerste testfoto’s met de kinderen zijn een 100% score met EyeAF tracking.
- Het nieuwe menu is een verademing, afgezien van de vaak onlogisch afgekorte menunamen (in het Nederlands).
- Front dial! Die ik eigenlijk al mistte sinds ik mijn Eos 40D en Sony éindelijk op een APS-C camera heeft geplaatst.
- De nieuwe Creators app zorgt eindelijk voor een eenvoudige manier om foto’s naar een iPhone/iPad te transferen, en nu ook via een USB kabel.
Ook nog een leuke tweedehands deal op Marktplaats kunnen scoren voor een Sigma 56mm 1.4 en dat is denk ik de scherpste lens die ik ooit heb gehad. Icm met de AF van de A6700 is dit echt een gouden combinatie.
:strip_exif()/f/image/hl3I6UipIgda4pO9QTimF4Vu.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog ergens een leuke deal vinden voor een telelens. Heb mijn oog nu op de Sony 70-350, maar wacht nog even de uitgebreide reviews van de nieuwe Tamron 50-300 af.
Bij die lenzen gaat het mij ook niet om scherpte maar om de bokehXfile schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:06:
[...]
In de 20ste eeuw ben ik met fotograferen begonnen, met Praktica camera's en lenzen, omdat ze goedkoop waren. En dat was ook wel te merken: loodzware camera's en de lenzen produceerden niet de scherpste foto's. Plus dat de lenzen veel last van flare hadden. Later ben ik overstap naar Olympus en dat was een hele verbetering en verademing.
Zoiets
:strip_exif()/f/image/0vKtlCAhSPt0BkbHTujuYlVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dit alleen maar beamen!RobbieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:44:
Na heel lang wikken en wegen of dat ik mijn A6300 ging upgraden naar een A7III of A7C toch besloten om bij APS-C te blijven en een A6700 aangeschaft. Heb prima glas hiervoor en een vergelijkbare set voor FF zou niet alleen veel extra geld kosten, maar ook flink zwaarder zijn. En vergeleken met de 8 jaar oudere A6300 is het echt een wereld van verschil.
- De AF is echt een absurd staaltje techniek, de eerste testfoto’s met de kinderen zijn een 100% score met EyeAF tracking.
- Het nieuwe menu is een verademing, afgezien van de vaak onlogisch afgekorte menunamen (in het Nederlands).
- Front dial! Die ik eigenlijk al mistte sinds ik mijn Eos 40D en Sony éindelijk op een APS-C camera heeft geplaatst.
- De nieuwe Creators app zorgt eindelijk voor een eenvoudige manier om foto’s naar een iPhone/iPad te transferen, en nu ook via een USB kabel.
Ook nog een leuke tweedehands deal op Marktplaats kunnen scoren voor een Sigma 56mm 1.4 en dat is denk ik de scherpste lens die ik ooit heb gehad. Icm met de AF van de A6700 is dit echt een gouden combinatie.
[Afbeelding]
Nu nog ergens een leuke deal vinden voor een telelens. Heb mijn oog nu op de Sony 70-350, maar wacht nog even de uitgebreide reviews van de nieuwe Tamron 50-300 af.
Recent ook de a6600 gekocht om te gebruiken naast de a7iii en ik moet zeggen dat ik deze eigenlijk fijner vindt werken dan de a7iii. Betere autofocus, betere menu structuur, betere foto kleuren rechtsreeks uit de camera en nog wel wat. Dan begrijp ik dat de a6700 zelfs nog een stapje hoger is en het mij zelfs deed denken om volledig terug op APS-C te gaan.
Daarnaast is de Sigma 56mm f1.4 ook een parel van een lens. Zo scherp als je ze maar kan krijgen, dat merkte ik al op mij a6000.
Is dat serieus zo al die jaren geweest bij dat gek merkRobbieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:44:
- Front dial!
Die ik eigenlijk al mistte sinds ik mijn Eos 40D en Sony éindelijk op een APS-C camera heeft geplaatst.
Nou ben ik wel van mening dat de Canon dSLR modellen altijd simpelweg superieure ergonomie hebben gehad ten opzichte van alle concurrenten gewoon, maar dat een merk zoiets simpels verkeerd doet als geen Front Dial op een camera zetten vind ik wel erg moeilijk om te geloven ?!?!
Niet op hun kleinere modellen. De A7C (1e gen) had het bv ook niet. De a6700 en A7C II zijn de eerste small form factor modellen die dit hebben. Ik vermoed dat het ook kwam door de beperkte ruimte omdat deze modellen ook een grotere grip hebben.nero355 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Is dat serieus zo al die jaren geweest bij dat gek merk
Nou ben ik wel van mening dat de Canon dSLR modellen altijd simpelweg superieure ergonomie hebben gehad ten opzichte van alle concurrenten gewoon, maar dat een merk zoiets simpels verkeerd doet als geen Front Dial op een camera zetten vind ik wel erg moeilijk om te geloven ?!?!
Veel XXXXD en XXXD modellen hebben altijd maar 1 instelwiel gehad, terwijl de A6XXX-serie er altijd 2 heeft (maar dan wel beiden aan de achterkant). Verkeerde argument om te Sony bashen deze keernero355 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Is dat serieus zo al die jaren geweest bij dat gek merk
https://camerasize.com/co...,656,809,691,831,910,ha,b
[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 20-06-2024 22:52 ]
Zelfs de XXD lijn had maar 2 instelwielen.Universal Creations schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:52:
[...]
Veel XXXXD en XXXD modellen hebben altijd maar 1 instelwiel gehad, terwijl de A6XXX-serie er altijd 2 heeft (maar dan wel beiden aan de achterkant). Verkeerde argument om te Sony bashen deze keer
De Canon xxxxD modellen kan je amper serieus nemen dus die tel ik sowieso niet mee eerlijk gezegd...Universal Creations schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:52:
Veel XXXXD en XXXD modellen hebben altijd maar 1 instelwiel gehad, terwijl de A6XXX-serie er altijd 2 heeft (maar dan wel beiden aan de achterkant). Verkeerde argument om te Sony bashen deze keer
Dat is gewoon wat leuks om aan de kids te geven zodat die ook het idee hebben dat ze een echte camera gebruiken
De Canon xxxD reeks heeft vanaf een bepaald moment wel een heel klein wieltje aan de achterkant gekregen als ik het me goed herinner
Waar het hier echter om ging is de vergelijking met een xxD model en die hebben altijd al de naar mijn mening "juiste ergonomie" gehad al sinds de D30 of zelfs nog ouder...
En die hebben, zoals al door @RobbieB werd aangehaald, ook maar 2 instelwielen, net zoals de A6XXX van Sony. Sterker nog, de XD-serie heeft er zelfs maar 2 (ik laat even de 1D-serie met dubbele bediening achterwege).nero355 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:23:
Waar het hier echter om ging is de vergelijking met een xxD model en die hebben altijd al de naar mijn mening "juiste ergonomie" gehad al sinds de D30 of zelfs nog ouder...
Mijn A7R III heeft 4 instelwielen, waarvan 1 voor belichtingscompensatie (bij de nieuwere a7-serie is die ook nog vrij kiesbaar voor een andere functie).
[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 21-06-2024 23:49 ]
:strip_exif()/f/image/IrGLLdfVCgXpc1xsmOoLvVEq.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet zeggen dat het lijkt of de lensontwikkeling de laatste jaren een flinke vlucht heeft genomen want deze is op 70mm 5.6 scherper dan mijn 16-70 Zeiss op 5.6. Alleen de vignetting is wel een dingetje wijd open.
En de lenskap is eigenlijk net te lang om achterste voren erop te hebben als je de zoomring wil gebruiken. 1cm minder was perfect geweest. Nu moet je hem dus altijd erop doen (of er helemaal af laten).
Maar qua formaat en gewicht is dit wel een goede match met de A6700. Zeker als je beseft dat je effectief 105-525mm in je handen hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door RobbieB op 22-06-2024 14:23 ]
Daar ging het dan ook omUniversal Creations schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:46:
En die hebben, zoals al door @RobbieB werd aangehaald, ook maar 2 instelwielen, net zoals de A6XXX van Sony.
Ik denk dat je dan de geïntegreerde grip bedoeltSterker nog, de XD-serie heeft er zelfs maar 2 (ik laat even de 1D-serie met dubbele bediening achterwege).
Ik zie een heel klein draaiwiel naast dat "retrowiel" dat IMHO niet echt bepaald makkelijk te bereiken is en die op de achterkant waar ook ISO en dergelijke staan vind ik ook niet echt bepaald handig qua afmetingen en vorm en zo...Mijn A7R III heeft 4 instelwielen, waarvan 1 voor belichtingscompensatie (bij de nieuwere a7-serie is die ook nog vrij kiesbaar voor een andere functie).
Dus effectief heb je er ook maar 2 en dat is ook gewoon hoeveel het er zouden moeten zijn
Verder vind ik het heel eerlijk gezegd net zo'n rampverhaal als de Canon MILC modellen qua bediening, maar goed... blijkbaar is dat de toekomst of zo...

Ow, dat was een... mascotte bijeenkomst.nero355 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:49:
[...]
offtopic:
Wat is dat voor een raar knuffelbeest of raar pak op de achtergrond ?!?!
Kodak Vision3 250D film:
:strip_exif()/f/image/NXFfrQMTztwKFONw01gXysRZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfvAA8JoWGx0yoHwHMM2lIkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondersteun mijn projecten op:Patreon
Mooie vondst. Was ooit mijn eerste Nikon.MvanS schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:08:
Mijn laatste oudje.
Een hele fijne rommelmarkt vondst: een Nikon FE met 50mm 1.8.
Mijn laatste toevoeging: de Zuiko 50mm 1:1.2
:strip_exif()/f/image/XmSsAW1F79Z6KvBj5ZxHR4gS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door wiewatwaar op 22-06-2024 19:58 ]
Dan moet ik dat misschien ook overwegen met mijn A6300RobbieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:44:
Na heel lang wikken en wegen of dat ik mijn A6300 ging upgraden naar een A7III of A7C toch besloten om bij APS-C te blijven en een A6700 aangeschaft. Heb prima glas hiervoor en een vergelijkbare set voor FF zou niet alleen veel extra geld kosten, maar ook flink zwaarder zijn. En vergeleken met de 8 jaar oudere A6300 is het echt een wereld van verschil.
[Afbeelding]
Nickname KasPlantje.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Mooi kleurtje! Een M9-p?
Thanks! Nee, een M-E, de 'goedkopere' versie van de M9.
Gaaf, ziet er ook nog erg goed uit zeg! Veel plezier ermee.
Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt? Jeukt nog steeds dat ik ooit mijn M9p verkocht heb... Maar die lijken nogal lastig te vinden.
Verschil tussen de ME en de M9 was andere verf, missen van de frame selector en geen usb poort.
De M9P had als extra de optie voor chrome finish, saffierglas, geen rode stip, leica gegraveerd op de bovenkant (en geen M9 voorop) en vulcanite bekleding.

Voorste is een m9p
Leica MM + Sony A9
Op de kop af 3.200. Dat is veel, maar ik was al een tijdje op zoek naar een M9 in goede staat met vervangen sensor. Gekocht bij Leica Store Amsterdam.RobertJRB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Gaaf, ziet er ook nog erg goed uit zeg! Veel plezier ermee.
Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt? Jeukt nog steeds dat ik ooit mijn M9p verkocht heb... Maar die lijken nogal lastig te vinden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DsoVIZaGNxQaBowti4bkoi6R.png?f=user_large)
een uitvoering: Panasonic Lumix S Pro 70-200mm f/4.0 OIS dus.
Ik wilde eigenlijk de 70-300 macro kopen, die was ook erg scherp, close focus, en heeft bijzonder goede stabilisatie. maar kon niet wennen aan de drukke bokeh. Dus maar wat geld erbij gedaan en deze gekocht, bokeh was hier wel fijn
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 06-07-2024 21:24 ]
ora et labora
Weincell batterijtjes voor de lichtmeter staan in bestelling, en ook een paar fotorolletjes. Dan kan de lol beginnnen
De camera heeft het bekende probleem van vergaan foam in het prisma, en de hevel voor de zelfontspanner draait loos rond. Dat zijn wel dingetjes die ik op termijn wil oplossen, even kijken of ik dat zelf aandurf of het toch maar door een reparateur laat doen (betrouwbaar adresje zit hier in de buurt). Eerst even mee spelen
:strip_exif()/f/image/OK2smqWUVUSiCLwOePtuNAlc.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeh gaaf! Ik heb ook een OM-1 met Zuiko 50mm f1.8 (en Zuiko 28mm f2.8 en Zuiko 135mm f4.5).B64 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:43:
Deze Olympus OM-1 met 50mm f/1.8 heeft mijn vader zo rond 1975 gekocht, samen met de Tamron 28mm f/2.8 Adaptall ernaast. Compleet met een meer dan degelijke koffer, paraattas voor de camera en een koker voor de Tamron. Toch wel één van de leukere erfenisjes
Weincell batterijtjes voor de lichtmeter staan in bestelling, en ook een paar fotorolletjes. Dan kan de lol beginnnen![]()
De camera heeft het bekende probleem van vergaan foam in het prisma, en de hevel voor de zelfontspanner draait loos rond. Dat zijn wel dingetjes die ik op termijn wil oplossen, even kijken of ik dat zelf aandurf of het toch maar door een reparateur laat doen (betrouwbaar adresje zit hier in de buurt). Eerst even mee spelen
[Afbeelding]
Voor een prikkie kan je nog mooie Zuiko lenzen vinden.
Mocht je nog goede tips/tricks weten dan hoor ik ze graag
Meeste werk is het verwijderen. Kwestie van een tandenstokers en geduld. Daarna een papiertje met wat ontsmettingsgel erdoor en klaar.
Als foam gebruik ik 1mm dik neopreen zelfplakkende tape die je voor een prikkie online kan kopen. Verder een snijmat, een stalen lineaal en een scherp mesje. Ook hier weer even oefenen om een nette strook van ca. 1mm te maken. Voor het plaatsen gebruik ik een pincet en een ijsstokje. Gewoon mm voor mm erin drukken en klaar.
Ik lees op verschillende plaatsen dat die foam eigenlijk helemaal niet nodig is, dat het er vooral uit voorzorg in zit en dat Olympus het bij de latere productie-runs niet meer heeft gemonteerd (om het vervolgens bij de OM-1n weer te introduceren). Heeft eigenlijk mijn voorkeur, want wat er niet in zit kan ook niet vergaanwiewatwaar schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:21:
@B64 Zelf vervangen is goed te doen. De eerste keer kost het je een paar avonden maar ik doe het tegenwoordig in een goed uur.
Meeste werk is het verwijderen. Kwestie van een tandenstokers en geduld. Daarna een papiertje met wat ontsmettingsgel erdoor en klaar.
Als foam gebruik ik 1mm dik neopreen zelfplakkende tape die je voor een prikkie online kan kopen. Verder een snijmat, een stalen lineaal en een scherp mesje. Ook hier weer even oefenen om een nette strook van ca. 1mm te maken. Voor het plaatsen gebruik ik een pincet en een ijsstokje. Gewoon mm voor mm erin drukken en klaar.
Ik was inderdaad al op marktplaats aan het zoeken, vindt vooral een ruime keuze aan 135mm f3.5, inderdaad voor schappelijke prijsjes. Nou lijkt een 100mm me een net wat fijnere lengte, maar een knappe 100mm f2.8 gaat op Ebay ruim over de $100 en dat vind ik het toch echt niet waard.FeareX schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Oeh gaaf! Ik heb ook een OM-1 met Zuiko 50mm f1.8 (en Zuiko 28mm f2.8 en Zuiko 135mm f4.5).
Voor een prikkie kan je nog mooie Zuiko lenzen vinden.
Mocht je nog goede tips/tricks weten dan hoor ik ze graag
Ik hou me nog in, eerst even wennen aan (en spelen met) de huidige set.
Een paar weken geleden bij de lokale kringloopwinkel een Tokina AT-X 28-85 f/3.5-4.5 zoom objectief uit 1981 op de kop weten te tikken. De AT-X objectieven zijn de hoger gepositioneerde objectieven van Tokina en deze AT-X 28-85 was het eerste AT-X model wat op de markt kwam. Voor maar liefst €6, daar kan je je geen buil aan vallen. Is het iets, dan zou ik voor €6 een leuk objectief erbij hebben om mee te fröbelen. Is het niets, nou ja, dan zou ik €6 lichter zijn.
:strip_exif()/f/image/KAzCThdV0pFd4k2coZUvpkPK.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, het was niets... De lens bleek last te hebben van lensseparatie in een van zijn doublets. Deze was geel, wazig met een een zeer laag contrast en haziness als gevolg.
:strip_exif()/f/image/GDdtXCpRCGoUvhAVneWWaZB8.jpg?f=fotoalbum_large)
SOOC, al enigszins afgestopt. Weinig contrast, hazy. Dit heeft veel nabewerking nodig wil je er nog iets van maken en waarschijnlijk ben je al een hoop details kwijt.
Nu kon ik twee dingen doen:
- De lens weer weg doen en mijn verlies nemen
- Er een project van maken om hem te repareren. Lukt het, dan heb ik er potentieel een leuk objectief bij. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog terugvallen op het eerste plan
Uiteindelijk gekozen voor een poging tot reparatie. Dat begint natuurlijk met uitzoeken hoe het objectief in elkaar zit en welk element de dader is. Dat bleek echter vrij eenvoudig want nadat ik het front element er uit had geschroefd (goed gereedschap is het halve werk) kwam ik meteen bij de doublet in kwestie. De foto met de elementen op de bladmuziek laat goed zien hoe slecht deze er aan toe was.
![]() | ![]() |
Maar nu, hoe krijg je zoiets van elkaar? Mechanisch ging 'm niet worden want dat resulteert gegarandeerd in terugvallen op plan 1. Uiteindelijk vond ik op YT een filmpje over het scheiden van doublet, de oplossing lijkt hitte te zijn. Dus in eerste instantie het element in de oven. Heel langzaam op laten warmen om thermische breuk te voorkomen. Maar op een of andere manier werd het element zo niet heet genoeg. In het YT filmpje wat ik keek legde de maker ook uit dat hij juist bij Tokina's vaak het probleem heeft dat ze heter gemaakt moeten worden dan andere merken. Tuurlijk, heb ik weer.
Dus overgestapt op opwarmen in olie. Zonnebloemolie heeft een rookpunt van 232°C. Boven de 180° wordt niet aangeraden voor consumptie, maar ik was niet van plan het element op te eten. En warempel, bij zo'n 210-220° was ik in staat om de elementen van elkaar te krijgen. Op een of andere manier wel een kleine beschadiging aan het concaaf element, maar eenmaal gemonteerd zit dat binnen het frame dus hopelijk heeft het geen gevolgen.
En daar zit je dan, met 2 losse elementen. Een kant nog vol met lijm. Dus dat werd poetsen. Met aceton wel te verstaan. Even ondergedompeld laten in aceton en poetsen. Dat de nodige keren herhalen en uiteindelijk heb je 2 schone elementen. Nog even goed napoetsen met IPA zodat je zeker weet dat het schoon is.
Maar dan moet je ze uiteraard ook nog aan elkaar lijmen. Traditioneel gezien wordt dat gedaan met Canada balsem, al worden er tegenwoordig vaak ook UV epoxy's gebruikt. Na wat zoeken kwam ik het product Entellan tegen, wat in de microscopie vaak gebruikt wordt om preparaten permanent vast te plakken. De brekingsfactor ligt ongeveer gelijk aan die van kroonglas, wat het ook ideaal maakt voor lenzen. Dus een flesje besteld.
Belangrijk is echter dat de elementen goed gecentreerd worden. Daar heb ik uiteraard niet de apparatuur voor. De diameter van de elementen was 21,9mm, dus uiteindelijk met behulp van een 22mm knelring een mal kunnen maken om zo toch een poging te doen om de losse lenzen te centreren. Paar druppels Entellan op het concave element en plakken maar.
![]() | ![]() |
Het verschil is groot te noemen. Hier wederom de lenzen op bladmuziek en je ziet dat het een heel stuk helderder is..
Het objectief vervolgens weer in elkaar gezet en gaan schieten. De onderstaande foto's zijn allemaal SOOC. Links voor de reparatie, rechts er na.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Een hele verbetering! Als nieuw wil ik niet zeggen, en het blijft uiteraard een zoom uit de jaren '80. Wijd open is niet zijn sterkste punt en moderne zoom objectieven zijn een stuk beter en bieden een beter contrast. Maar al met al kan ik zeggen dat het project geslaagd is. Er vallen nu weer fatsoenlijke foto's te maken met het objectief, waar je met wat nabewerking misschien wel prima foto's van kan maken.
:strip_exif()/f/image/iDa77JbnJpf3mkhOmPUf2tYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat lichte nabewerking gedaan
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Nu is de vraag; wat wil je ermee gaan schieten?
Wat is er mee ga schieten? Geen idee nog eigenlijk. Hij gaat sowieso mee op vakantie. Ik verwacht in het Zwarte Woud best wat mooie plekken tegen te komen. Dan kan ik hem daar eens aan de tand voelen.
Close focus mode en op korte afstanden focussen lijkt in ieder geval goed te werken. Afstoppen is wel aan te raden.

Je moet toch iets fotograferen als je een objectief uit wil proberen
Nu de dekens nog...
De reparatie van de lens is natuurlijk ook heel erg gaaf gedaan !!!
* nero355 is groot fan van dingen zelf fixen/refurbishen i.p.v. zomaar vervangen door een nieuw exemplaar !!!
The devil is in the details.
Lego heeft overigens een hele reeks aan botanische kits. Zo hebben we ook een bonzaiboom, met een setje herfstbladeren en groene bladeren wat eigenlijk Lego kikkers zijn
Nu de dekens nog...
Gelukkig zijn er ook veel goed werkende vintage lenzen te vinden voor een prikkie. Mijn Olympus OM Zuiko lenzen waren niet gek duur. Echt bizar eigenlijk, want met adapter op mijn Canon EOS R geven ze meer dan voldoende scherpte. Echt bizar.
Nu de dekens nog...
Je kunt natuurlijk prima een rolletje laden en uitproberen. Film erin, camera op een zonnige plaats leggen voor een paar opnamen en desnoods daarna de randen aftapen met electrotape.
Nice! Hoe bevalt de 16-25?
Ik wil nog een groothoekzoom kopen. De 16-35GM2 is natuurlijk een fantastische lens. Maar de 16-25 een stuk goedkoper en kleiner/lichter.
Heb je ze toevallig vergeleken?
MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro
Ik kon beide lenzen via een review-actie aanschaffen. Voor het bedrag wat ik betaald heb komt een GM2 niet eens in aanmerking. Ik ben er zelf echt super blij mee; de groothoekzoom bied echt prime-kwaliteit en ook de 24-50 is heel fraai. Wat ook heel fijn is dat ze heel consistent zijn kwa look & feel. Dat is wel eens lastig te krijgen als je lenzen van allemaal verschillende firma's hebt.
(zie Vraag & Aanbod voor de oude meuk die weg mag/kan)
[ Voor 5% gewijzigd door zzzzz op 15-07-2024 10:19 ]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Het gaat dus meer om het effect van bokeh.Harribo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:01:
[...]
Bij die lenzen gaat het mij ook niet om scherpte maar om de bokeh
Zoiets[Afbeelding]
Ik heb de verbeterde versie: Olympus OM-1n. Plus de lenzen: 2 versies van 50mm/1.4, 28mm/2.8, 135mm/3,5.B64 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:43:
Deze Olympus OM-1 met 50mm f/1.8 heeft mijn vader zo rond 1975 gekocht, samen met de Tamron 28mm f/2.8 Adaptall ernaast. Compleet met een meer dan degelijke koffer, paraattas voor de camera en een koker voor de Tamron. Toch wel één van de leukere erfenisjes
Weincell batterijtjes voor de lichtmeter staan in bestelling, en ook een paar fotorolletjes. Dan kan de lol beginnnen![]()
[Afbeelding]
Op deze site https://www.mir.com.my/rb...lympusom1n2/om1/index.htm is veel informatie te vinden over Olympus.
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een 35mm equivalent en de Sigma 23 1.4 stond bovenaan mijn lijstje. Helaas is die tweedehands nog amper te vinden en kon ik de Zeiss voor bijna de helft van de prijs van de Sigma op de kop tikken. Het is al een wat ouder beestje en zeker niet zo scherp als mijn Sigma 56 1.4 wijd open, maar in de praktijk schiet ik daar zelden op ivm de te kleine scherpte diepte.
De focus is in ieder geval razendsnel en spot-on en je kunt echt absurd dichtbij komen met een scherpstelafstand van 16cm, wat voor deze brandpuntsafstand eigenlijk uniek is, tenzij je naar de Tamron 2.8 gaat.
:strip_exif()/f/image/z5z0r49kZ1NU4wpCfCn9S1U5.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt