MRIdev schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:10:
@
Nomad Heb je die ook allemaal echt nodig voor je werk? Ik kan me indenken dat je de opdrachten op een gegeven moment kan afgevangen door een aantal lenzen. Ben jou loopt van 14-24 tot 200-600.
Als je wilt kunnen we onze sets ruilen

.
Alleen de 200-600 is niet echt voor mijn werk. De rest gebruik ik zeker allemaal wel zakelijk.
Prive fotografeer ik nagenoeg niet, dus alles wat je ziet is in principe voor werk. Behalve dan dus de tele, die is gekocht om mijzelf ook meer de natuur in te pushen en prive te fotograferen en te genieten.
Mijn werk is primair portretten en marketing voor bedrijven, en dan kom je best op veel verschillende plekken.
De meest gebruikte lens is de 85 1.4, ik gebruik die veel voor portretten op locatie, iets meer afstand, toch wel stukje context ook laten zien, maar ook een unieke kleine DoF icm losse studioflitser voor fill-light.
En is er iets meer context nodig of minder ruimte, dan gebruik ik de 50 en 35 ook op die manier....dus die 3 lenzen zien veel gebruik.
Daarnaast schiet ik enkele bruiloften nog per jaar, meer voor de afwisseling nu als voor het inkomen, en dan wil je de 14-24 en 24-70 wel als opties hebben.
De 70-200 zal in verhouding heel weinig gebruikt worden, voor mij is het vlees noch vis...je kan er niets mee in de natuur en voor portretten heb ik liever de 85.......geen idee wat ik met een 70-200 in de praktijk zou moeten. Daarom ook geen haast om hem op Sony te hebben. De Canon 70-200 2.8 II heb ik nog, die past op de MC-11 adapter als het moet.....Daarom ook nog niet de Sony 70-200 GM gekocht...erg duur, niet bijzonder awesome (mijn Canon variant is beter en cheaper)......dus ik hoop eigenlijk op een 1.2 kilo Sigma 70-200 OS die lekker scherp is

...of anders de Tamron 70-180...maar ik wil eigenlijk niet nog meer verschillende merken in de tas (stukje OCD van mijn kant

)
Ik accepteer dat goede spullen nu eenmaal wat gewicht en formaat hebben. Maar los van wat zwaarder, maakt het ze vaak ergonomisch fijner voor mij. Dus soms baal ik van het slepen, maar compromissen stellen kan ik slecht....een Fuji Xt30 met de mooiste Fuji lenzen....ik word er absoluut niet hebberig van. Ik zie de use-case zeker, maar ik loop liever met een A7+24-70 2.8 als walk-around lens.
[
Voor 14% gewijzigd door
Nomad op 03-05-2020 20:17
]