I'll do what I can, but expect very little.

Verhaal lees je hier: http://forum.paradoxplaza...-this-is-the-best-DLC-yet
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Verwijderd
Een van mijn vazallen (zij heeft twee Hertogdommen, ik ben de koning van Schotland en Wales) is aan het rebelleren. Dat ga ik wel winnen. Probleem is echter dat haar opvolger Hertogin en vazal van Engeland is. Betekent dit dat als zij doodgaat (bijvoorbeeld als ik haar na de rebellion vermoord) die twee Hertogdommen automatisch naar Engeland gaan?
groet.
Verwijderd
Een andere oplossing zou kunnen zijn de rebellerende Hertogin in de gevangenis te stoppen en haar titels te ontnemen. Zal dit door mijn andere vazallen worden geaccepteerd, omdat ze gerebelleerd heeft?
Om het echt zeker te weten zou je de opvolger aan jouw hof kunnen uitnodigen, maar dat willen ze niet altijd.
Verwijderd
Vreemd genoeg heb ik niet de trait 'kinslayer' gekregen. Maargoed, daar kan ik blij over zijn.
Nu ik hier toch aan vragen ben, hoop ik nog iets over de volgende dingen te weten te komen:
1. Ik ben koning van Schotland en Wales met Elective Succession. Ik ben goed bezig ook nog Ierland te verenigen. Mijn doel is uiteraard het Empire Brittanica te stichten. Echter om dit te kunnen doen, moet ik 80% (!) van het land hebben. In principe moet ik dus eerst een oorlog om het Engels koningsschap winnen. Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga organiseren, maar ik vermoed dat het wat lang gaat duren. In de tussentijd zou ik dan echter drie koninkrijken intern moeten beheren. Zou het misschien aan te raden zijn Ierland nog niet te stichten, om het me niet te moeilijk te maken? Of toch liever naar Primogeniture inrichten om de opvolging eenvoudiger te maken en de vazallenmening op de koop toe nemen?
2. Ik speel het spel voornamelijk in 'vanilla'-modus, maar heb wel alle uitbreidingen behalve The Old Gods en Sons of Abraham. Ik speel ook niet heel veel, dus nieuwe campagnes ga ik niet snel opstarten. Dit was de reden dat ik The Old Gods niet heb gekocht. Nu met Sons of Abraham twijfel ik. De nieuwe verhaallijnen en plot-twists lijken leuk. Zou de aanschaf van SOA het spelplezier van mijn huidige campagne vergroten (ik zit nu ergens halverwege de 12de eeuw.)?
Ik heb geen idee of je save games zonder DLC door kan spelen met een DLC. Als dat zo is dan lijkt SoA wel een leuke uitbreiding, vooral omdat er voor katholieke rulers veel meer events zijn.
Verwijderd
De koning van Engeland is een tienjarige dork, die zich makkelijk duchies en land laat afpakken. Misschien hoef ik Ierland niet vormen, en kan ik het benodigde land eerder uit Engelse Hertogdommen bij elkaar gesprokkeld.
Verder staan op het forum nog veel meer dev diaries met veel informatie over SoA.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Zeker als je met een kleiner rijkje/enkele provincie begint is het wat betreft gebeurtenissen in het begin heel rustig. Juist dat stelt je in staat het spel en alle meganische elementen die zich in het spel bevinden te ontdekken en benutten.Siebsel schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:04:
Gister inderdaad eea geprobeerd met Ierland (had ik ergens anders gelezen) en speelde wel rustig. Wellicht ben ik te ongeduldig, maar is het normaal dat er in het begin nog niet zoveel gebeurd? Heb regelmatig de snelheid verhoogd naar knap vlot zonder dat er wat gebeurde. Geeft wel de gelegenheid het spel te leren
Zodra je rond de 3 provincies hebt zal de actie wat meer worden. Al verschilt dat wel per spel en in welke regio je aan het spelen bent.
Wat misde je? Het is geen oorlog sim, het is een dynastie sim. Was je de families om je heen aan het volgen en proberen daar ergens een slaatje uit te slaan?Siebsel schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:04:
Gister inderdaad eea geprobeerd met Ierland (had ik ergens anders gelezen) en speelde wel rustig. Wellicht ben ik te ongeduldig, maar is het normaal dat er in het begin nog niet zoveel gebeurd? Heb regelmatig de snelheid verhoogd naar knap vlot zonder dat er wat gebeurde. Geeft wel de gelegenheid het spel te leren
Blub
Ja ierland is rustig, maar er gebeurd ook maar zoveel als je zelf doet. Maar Ierland lijkt erg saai ja. Ik zou als je eenmaal koning bent of koning dreigt te worden (dit kan vrij snel). Overnieuw beginnen op het vaste land van europa. Ik zie koning worden van Ierland eigenlijk als een soort CK2 tutorial. (je kan wel door spelen en heel engeland onder je krijgen, maar imo haal je verreweg het meeste lol uit het spel door als zo laag mogelijke count te beginnen in de HR/frankrijk/voormaligoostblok en je dynastie dan op te werken. Oorlog voeren om land is imo zo ongeveer het saaiste wat er is in ck2).Siebsel schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:04:
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Sardinie-Piedmont en Sicilie zijn ook leuk. Kan je Italie proberen te vormen (geloof ik).
Oorlog komt er toch wel en is een noodzaak, maar door middel van politiek trouwen, moorden en plotten kan je bijzonder veel macht naar je toe trekken. Ook altijd checken wie vriendjes is met wie en kies altijd de winnende kant
Wees altijd op goede voet met je huidige overlord
[ Voor 57% gewijzigd door Postius op 31-12-2013 20:45 ]
Ierland is inderdaad een mooie tutorial, en dat is nu uitdaging genoeg
50% larger map
300+ provinces
Now covers India
3 new religions
War Elephants
Ik denk dat het met deze uitbreiding net wordt alsof je een heel nieuwe game hebt. Ben heel benieuwd naar hoe het eruit komt te zien!
Klinkt erg leuk. Even afwachten wat het echt gaat worden: donderdag komt de officiele aankondiging als ik het goed begrepen heb. Tot dan blijf ik maar even weg op de Paradox forums: wat een gepiep daar weer, vermoeiend.4bit schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:14:
Nieuwe DLC aangekondigd, Rajas of India:
50% larger map
300+ provinces
Now covers India
3 new religions
War Elephants
Blub
Lijkt me wel leuk als ik de wat ouder DLC's kan kopen voor een lagere prijs.
Voel me wel een enorme klootzak. M'n eigen zoon vermoord, zodat m'n kleinzoon de troonopvolger wordt
maar hangt er denk ik ook vanaf hoe je iemand vermoord? via een intrigue of een Assassination (via Intrigue lukt het me zelden bij degenen die ik dood wil hebben.. iedereen die ik uit kan nodigen voor het plot willen het niet..)
Moet wel zeggen dat m'n realm super stabiel is. Na de troonsovergang heb ik een aantal dukes laten rebelleren. Hun verslagen. Duke titel afgepakt, deze gegeven aan een count in hun realm, zodat de verslagen ex duke de nieuwe duke als liege heeft. Ex duke vrijlaten zodat iedereen mij een toffe peer vindt.
Personen die een gruwelijke hekel aan me hebben, hebben nu een nieuwe liege en zijn te druk bezig om hun oude duke titel te herwinnen.
Mijn huidige potje, ik heb een Crusade gewonnen en ben op die manier King of Jerusalem geworden. Later heb ik mijn oudste zoon op de troon van Polen gekregen door zijn verloofde haar broers te doden.

Hoe groot hebben jullie je rijk gekregen ? Is er iemand die al vanuit Crusader kings 2 door is gegaan naar EUIV ?
[ Voor 3% gewijzigd door R.E.K op 17-02-2014 22:04 ]
Mijn grootste rijk is geweest.R.E.K schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:03:
Doden met plots hangt heel erg af van je spymaster, intrigue en hoe goed je het kan vinden met de mensen aan het hof. Ik probeer meestal een dochter of debutante te laten trouwen in het hof waar ik een plot wil starten. Op deze manier heb ik meestal 3 a 4 mensen die mij steunen. Assassination gebruik ik nooit kost te veel geld.
Mijn huidige potje, ik heb een Crusade gewonnen en ben op die manier King of Jerusalem geworden. Later heb ik mijn oudste zoon op de troon van Polen gekregen door zijn verloofde haar broers te doden.
[afbeelding]
Hoe groot hebben jullie je rijk gekregen ? Is er iemand die al vanuit Crusader kings 2 door is gegaan naar EUIV ?
King of England
King of Wales
King of Schotland
King of Ireland
King of France
King of Burgandy
King of Germany
King of Bavaria
King of Leon
King of Castilie
King of Navara
King of Brittany
King of ( heel spanje weet die namen niet uit me hoofd )
King of Africa
King of Bohemia
King of Italie
King of Naples
King of Sweden
King of Denmark
King of Norway
En nog wel een paar
En uit eindelijk gingen mijn zoons en dochters en ooms en tantes met elkaar knokken en ging ik dood en ging alles helemaal naar de " piep "
Heb mijn game waarmee ik als de Byzantijnen het Roman Empire weer gesticht heb ooit geëxporteerd naar EUIVR.E.K schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:03:
Doden met plots hangt heel erg af van je spymaster, intrigue en hoe goed je het kan vinden met de mensen aan het hof. Ik probeer meestal een dochter of debutante te laten trouwen in het hof waar ik een plot wil starten. Op deze manier heb ik meestal 3 a 4 mensen die mij steunen. Assassination gebruik ik nooit kost te veel geld.
[afbeelding]
Dus dan maar m'n eigen duke doden, daarna z'n vrouw.
Hoppa weer wat land die onder mijn hoede valt. Echter ben helemaal platzak nu. En blijkbaar ben ik niet meer zo geliefd, ben ge-excommunicate.
Boeien, ik wacht totdat mijn karakter doodgaat, zodat m'n zoon keizer wordt. Huidige karakter was lastig te besturen met zoveel slechte eigenschappen. Wel wat geld sparen mocht ik doodgaan, dan kan m'n zoon tenminste mercenaries inhuren tegen de onvermijdelijke revolts.
Heb nu Brittania als empire, echter staat er Alba op de kaart.
zeker begonnen als Ierland ofzo? Kreeg hetzelfde.. Schotland heette plotseling ook AlbaRussel88 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:35:
Heb nu Brittania als empire, echter staat er Alba op de kaart.
Ja. Maar ga vanavond opnieuw beginnen denk ik: Old gods 75% korting: http://www.greenmangaming...usader-kings-ii-old-gods/Evil Cowman schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:57:
[...]
zeker begonnen als Ierland ofzo? Kreeg hetzelfde.. Schotland heette plotseling ook Alba
Het wordt tijd dat heel Europa Wodan aanbidt
[ Voor 9% gewijzigd door Russel88 op 18-02-2014 14:24 ]
Ik was een mega machtige duke die meer dan 50% van Finland bezitte. Maar ik wilde m'n koning trouw blijven. Blijkbaar had pipo wat geld gevonden, want hij creerde een aantal Duchies en de konkrijk van Finland.
Hij viel een of ander land aan in Oost Europa. Heel veel grond, dus ik hielp hem. Mercanaries ingehuurd. Gaat de koning dood, zijn oudste zoon erft Zweden en z'n tweede Finland.
Beide broers vechten zij aan zij en we wonnen. Opeens viel de koning van Zweden Finland aan. Nog een of andere gek viel hem ook aan en ik had 2 oorlogen te verwerken. Mercanaries gedropped, want het had een flinke impact op mijn cashflow. Effe goed gekeken. Koning van Finland bezitte 1 county en 1 vassal. Ikke....
Finland verloor de battle waarop hij de enige county verloor die hij bezat. Boem pakt hij een county van mij af. Jaa dag. Ik verklaar hem ook de oorlog voor independance.
Dit gedaan, gewonnen. Tijdje gewacht en ik verklaarde mezelf de koningin van Finland.
Zweden boos en verklaart mij de oorlog. Wederom mercanaries inhuren om de oorlog te winnen. Tijdens de oorlog kreeg ik een bericht dat persoon x een leger aan het verzamelen is om mij aan te vallen. Ik klikte op die persoon en dacht slim te zijn. Ik invite hem in m'n court. Hoppa gevaar geweken zonder een cent uit te geven.
M'n leger en mercanaries waren aan het winnen. Bam opeens verklaart persoon x mij de oorlog om 1 county. Zelfde persoon die ik uitgenodigd had. En hij had echt een mega leger. Dus ik gaf me snel over, liever 1 county kwijt dan een koninkrijk. Zweden verslagen en hij was z'n claim op Finland kwijt. Ikke apetrots op mezelf. Verklaart persoon x mij weer de oorlog. Dit keer wilde hij alles.
Ik was gewoon kansloos. Boem alles kwijt op 1 zielige county na. Effe gekeken wie hoe persoon x eruit ziet zonder dat maker en het was de broer van de koning van Zweden. Menu, Quit......
Goed verhaal, ook herkenbaar. Zo gaat menig potje als je in de UK speelt als viking. Blijft ondanks alles een uitdaging alleen moet je er even doorheen bijten.Russel88 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:34:
Leuke uitbreiding Old Gods. Gisteravond een rage quit.
Ik was een mega machtige duke die meer dan 50% van Finland bezitte. Maar ik wilde m'n koning trouw blijven. Blijkbaar had pipo wat geld gevonden, want hij creerde een aantal Duchies en de konkrijk van Finland.
Hij viel een of ander land aan in Oost Europa. Heel veel grond, dus ik hielp hem. Mercanaries ingehuurd. Gaat de koning dood, zijn oudste zoon erft Zweden en z'n tweede Finland.
Beide broers vechten zij aan zij en we wonnen. Opeens viel de koning van Zweden Finland aan. Nog een of andere gek viel hem ook aan en ik had 2 oorlogen te verwerken. Mercanaries gedropped, want het had een flinke impact op mijn cashflow. Effe goed gekeken. Koning van Finland bezitte 1 county en 1 vassal. Ikke....
Finland verloor de battle waarop hij de enige county verloor die hij bezat. Boem pakt hij een county van mij af. Jaa dag. Ik verklaar hem ook de oorlog voor independance.
Dit gedaan, gewonnen. Tijdje gewacht en ik verklaarde mezelf de koningin van Finland.
Zweden boos en verklaart mij de oorlog. Wederom mercanaries inhuren om de oorlog te winnen. Tijdens de oorlog kreeg ik een bericht dat persoon x een leger aan het verzamelen is om mij aan te vallen. Ik klikte op die persoon en dacht slim te zijn. Ik invite hem in m'n court. Hoppa gevaar geweken zonder een cent uit te geven.
M'n leger en mercanaries waren aan het winnen. Bam opeens verklaart persoon x mij de oorlog om 1 county. Zelfde persoon die ik uitgenodigd had. En hij had echt een mega leger. Dus ik gaf me snel over, liever 1 county kwijt dan een koninkrijk. Zweden verslagen en hij was z'n claim op Finland kwijt. Ikke apetrots op mezelf. Verklaart persoon x mij weer de oorlog. Dit keer wilde hij alles.
Ik was gewoon kansloos. Boem alles kwijt op 1 zielige county na. Effe gekeken wie hoe persoon x eruit ziet zonder dat maker en het was de broer van de koning van Zweden. Menu, Quit......
http://forum.paradoxplaza...esday-the-4th-of-of-March
http://forum.paradoxplaza...v-Diary-5-Free-Features-1
Hopelijk m'n Pisa canpaign klaar dan: save games gaan natuurlijk niet compatible zijn met een map expansie.
@Russel88: beter een echt emotionele ragequit dan een melige campaign waar je in slaap sukkelt
Tbh wel klaar met EU4. Irritante meuk met al die alliances en ik mis het gedoe met de NPC's om me heen. Grootste rijk zal denk mijn (mislukte) poging de mongol archievement te halen zijn geweest.R.E.K schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:03:
[ Voor 28% gewijzigd door bstard op 05-03-2014 16:25 ]
Blub
Mijn ervaring met die converter is niet al te best. Afgelopen weekend een twee man MP ck2 sessie tot 11 oktober 1444 gespeeld waar we bijde de top in technologie hadden (carpatia en een heel dik Armenia incl. Constantinopel). Converted, en in EU4 een grote deceptie: chinees technology. Dan zit je met je -2/-2/-2 dikke crap weet ik hoeveel % penaltie tussen een blob Holy Roman Empire en de Ottomans. Nou dat was snel klaar lolR.E.K schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:33:
Ik heb in de steam sale old gods gekocht. Mijn doel is nu om het christelijke geloof te vervangen door het norse geloof. Ik hoop net z'n groot rijk te veroveren als jij met je Mongolen. Daarna omzetten naar EU IV en dan de gehele wereld veroveren.
Blub
Veel plezier, maar eigenlijk is daar al heel snel geen flikker meer aan. Blobben is zo simpel in CK2 en met Norse zeker. Beetje fatsoenlijke management van je vassals en je gaat ook echt nóóit problemen krijgen binnen je rijk. Vervolgens overzetten naar EU4 en er niemand die ook maar in de buurt komt. Een beetje uitdaging is vaak wel lekker en helaas ga je dat op die manier totaal niet krijgen.R.E.K schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:33:
Ik heb in de steam sale old gods gekocht. Mijn doel is nu om het christelijke geloof te vervangen door het norse geloof. Ik hoop net z'n groot rijk te veroveren als jij met je Mongolen. Daarna omzetten naar EU IV en dan de gehele wereld veroveren.
Daarnaast werkt de converter helaas ook niet bepaald lekker. Technology groups worden geloof ik bepaald door ethnicitity en qua national ideas klopt er ook niks van. Zo was Eyre (Wat gewoon de normale old gods Ierland is) omgezet naar... Eyre... en geen Irish ideas, maar national ideas. Zo was dat uiteindelijk met echt alle landen zo: Heel west Europa had Eastern technology group, met national ideas...
Verwijderd
Blub
Overigens is het helemaal niet gezegd dat er niet gewoon bugs zitten in de nieuwe patch, het lijkt mij alleen raar omdat ze nu wel een goede QA-afdeling hebben.
De grote lijn is idd dat het steeds beter wordt, maar helaas, Rayas of India is een uitzondering. En nee ik ben niet de enige, het gaat nogal los op hun forum hehe. Lijkt me dat het deze ronde iets te gerushed is.Chris7 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:55:
Tegenwoordig gaat het vrijwel altijd wel goed met Paradox releases, zelfs bij initiële releases zijn er volgens mij nu bij nieuwe spellen geen hele grote problemen. Misschien een specifiek probleem voor jouw installatie, bijvoorbeeld door een mod?
Overigens is het helemaal niet gezegd dat er niet gewoon bugs zitten in de nieuwe patch, het lijkt mij alleen raar omdat ze nu wel een goede QA-afdeling hebben.
Het spel gaat wel weer op de been komen, en content wise is de DLC echt super, maar eventjes geduld.
[ Voor 13% gewijzigd door bstard op 04-04-2014 09:37 ]
Blub
Je moet duidelijk je vazallen eens wat beter in bedwang leren te houden. Aanlijnen, die sloebers.Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:23:
Dit weekend ben ik weer begonnen met CK, man wat heb ik het gemist. Weer met Ierland begonnen om er weer in te komen en aan de updates te wennen, na een jaar of 30 het koninkrijk Ierland gesticht, gaat een jaar of 20 erna de eerste koning van Ierland dood na nog 3 kinderen bij een nieuwe vrouw gekweekt te hebben. De kinderen van de 1e vrouw waren een stuk of 6 kinderen, waarvan 1 zoon, deze werd dus de nieuwe koning, maar kort na de opvolging begon de misere, mijn grootste vazal wilde mijn zus op de troon zetten, per ongeluk op ja geklikt, zus op de troon, maar ik had op 1 provincie na alle provincies nog dus ik kon in opstand komen, het arme schaap kon niet eens legers optrommelen. Na die zus dus weer van de troon gestoten te hebben heb ik welgeteld 2 jaar van de kroon mogen genieten of al mijn vazallen stonden aan de poorten te kloppen met het verzoek mijn oudste zus tot koningin te kronen. Oorlog volgde en jahoor mijn zus wordt koningin. Nu is er weer dezelfde situatie waarin ik alles bezit, morgen verder gaan en mijn oudste zus nu van de troon stoten. Ikzelf ben het maar al: de opvolginscrisis van Ierland gaan noemen...
Verwijderd
Zelden zo'n ontoegankelijk spel gespeeld en dan weet ik dat CK II nog een van de meest toegankelijke spellen is van paradox
Maar goed, dat is natuurlijk de kracht en uitdaging van het spel.
Soms vond ik het vreemd dat een vassal opeens zelfstandig werd nadat ik een oorlog voor hem won. Kwam er later achter dat je als je een tegenstander aanvalt voor je vassal, dat je erop moet letten dat je vassal dan geen hogere of gelijke titel krijgt als jezelf.
Ben nu bezig met een Viking lord. Ben nu de koning van Schotland en ben bezig om de vaste land aan te vallen. East en West Frankia ben ik aan het aanvallen.
M'n huidige karakter had op een gegeven ogenblik 3 Karling concubines.
Dat is inderdaad erg wennen aan begin. Je moet het zien dat personen claims / rechten hebben. Als zulke typetjes in jouw court zitten mag je hun rechten doordrukken, maar dat betekend inderdaad niet dat jij het land krijgt. a) check of zo'n persoon jouw vassal is, of slechts een courtier, en b) of de resulterende titel niet gelijk of hoger is dan die van jouw.Russel88 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:29:
CKII heeft heel veel opties idd. Ik vond de tutorial best handig. Je moet een casus belli hebben, voordat je een land mag aanvallen.
Soms vond ik het vreemd dat een vassal opeens zelfstandig werd nadat ik een oorlog voor hem won. Kwam er later achter dat je als je een tegenstander aanvalt voor je vassal, dat je erop moet letten dat je vassal dan geen hogere of gelijke titel krijgt als jezelf.
Ben nu bezig met een Viking lord. Ben nu de koning van Schotland en ben bezig om de vaste land aan te vallen. East en West Frankia ben ik aan het aanvallen.
M'n huidige karakter had op een gegeven ogenblik 3 Karling concubines.Moeder en dochter.
Je kan wel zo'n persoon een stukje land geven, zodat ie jouw vassal wordt, en daarna pas zijn/haar claims pressen. Blijft ie jouw vassal en wordt jouw rijk groter. Kijk ook eens bij 'claimants' als je een titel bekijkt. Dan zie je iedereen die rechten op dat stukje land heeft, en die willen soms wel naar jouw court komen.
Vind ik andersom. De coalitions nekken mij altijd in EU4: als een hele kudde naabs samen tegen me gaan is het einde verhaal. In CK2 heb je de extra dimensie van interne politiek, iets dat in EU erg karig is. Zolang je binnenland in CK2 stabiel en loyaal is, is het, imo, makkelijker dan EU.Chris7 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:34:
Ik vind zelf Europa Universalis (4 wel wat meer dan 3) makkelijker om in te komen dan CK2. Vooral doordat je bij EU de hele dynastieke/familie-perikelen mist, en je daar dus ook niet over na hoeft te denken. IMO is het in EU makkelijker om een groot rijk te stichten en succesvol te zijn dan CK2. Maar dat is maar net waar je voorkeuren liggen. Niet dat CK2 geen leuk spel is, integendeel. Maar het ligt toch ook in een iets ander genre.
[ Voor 22% gewijzigd door bstard op 14-05-2014 11:07 ]
Blub
Al is mijn positie nog niet ideaal: door een 1 of andere constructie met mariages en heirs die ik nog niet heb begrepen is Desmond in de handen gevallen van het HRE, en aan de bovenkant heeft Schotland redelijk wat expansiedrift, dus nu even zorgen dat ik mijn positie kan houden
Dat stukje wat je kwijt bent geraakt aan de HRE komt gewoon doordat er waarschijnlijk een opvolgingsprobleem speelde waardoor iemand binnen de HRE die provincie heeft gekregen. Die krijg je de eerste tijd niet meer terug. Let wel op dat je bij een opstand deze provincie gemakkelijker over te nemen is. Houdt dat dus even in de gaten.
Ik heb net EUIV gekocht, dus ik ga mij eerst daar maar in verdiepen. Echter zal CK2 er later ook wel bijkomen, zodra ik het een beetje onder de knie heb en weet of het wat voor mij is.
Je werkt met mensen onthoudt dat (virtuele mensen maar toch). Het draait om je familie en minder om land.dudee schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 18:12:
Ik heb het spel gisteren ook gekocht, begrijp er nog maar weinig van: wanneer ik iemand aanval waar ik een cause op heb en ik siege zijn city krijgt die na een tijdje ineens veel units erbij.
In het begin zul je mercenaries nodig hebben. Ieder landje kan je weggeven (feodaal system). En je kan upgrades maken in iedere county en dit is erg belangrijk om je inkomsten te verhogen. Ook heb je in het begin niet genoeg troepen voor eigen legers, dus huurlingen.
En eigelijk. Begin in Munster (ierland) en probeer koning te worden van ierland. Ik zelf vind dit altijd een goede tutorial voor CK2.
Voor de rest maak je niet druk! Er kan niet echt veel fout gaan. Zet voor jezelf wat simpele doelen ( grote familie krijgen, paar belangrijke huwelijken, misschien een duke worden of iets) en probeer hier naar toe te spelen. Al spelenderwijs krijg je het hele spel vanzelf door. Paradox games zijn spellen die je gewoon leert door te doen.
Het grootste verschil tussen CK 2 en andere paradox games is toch dat je hier echt om je familie speelt terwijl je normaal als "de staat" speelt.
[ Voor 34% gewijzigd door Postius op 28-06-2014 12:23 ]
Dan heb je het in eens door en heb je de halve map
Mektheb schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:30:
Als ik kijk hoevaak ik opnieuw ben begonnen in het begin..
Dan heb je het in eens door en heb je de halve map
Ik ga trouwens binnenkort weer eens beginnen om het Romeinse rijk te herstellen, lijkt me leuk om die te importeren in EU4.
Ben benieuwd waar PDS mee gaat komen over een ruime maand: dan zou de volgende expansie/dlc bekend gemaakt gaan worden.
Blub

Dan was het nog wachten tot ik genoeg Piety had om de shizm te menden. Hierdoor is toch het grootste deel van Europa Orthodox aan het worden.:

Met dit mooi koninkrijk als gevolg, en d

Ik kon het sneller doen, maar ik werd weer afgeleid van mijn oorspronkelijk doel. Ook last van een bug gehad waar de paus nog wel volk heeft, maar geen land. Hierdoor kun je geen war meer declaren. Wat conflicten gaf met mijn uitbreidingsdrang in Italy.
Zoals gewoonlijk zo snel mogelijk mijn dynastie proberen uit te spreiden. Veel familieleden laten trouwen in andere koninkrijken, waaronder Italy, East Francia, Lotharingia.

Allemaal mensen die eigenlijk vrij laag staan op de ranking om een koninkrijk te krijgen. Maar er vielen redelijk wat doden tussen de mensen die toevallig hoger stonden in deze ranking.
Daardoor was tegen dat ik mijn zoon speelde, deze mooi getrouwd met een vrouw die Koningin was van Lotharingia, Bavaria en Burgundy.

Als mijn zoon ook vele oorlogen gevoerd samen met het vrouwtje en zo onze koninkrijken nog mooi kunnen uitbreiden. Wel wat pech gehad met zonen, de oudste was niet "born in the purple", 2e oudste wel. Dus het byzantijnse rijk valt dan toch nog onder een andere zoon dan diegene van Lotharingia. Maar ik kreeg het toch niet over mijn hart om familie te vermoorden.
Dit compenseer ik dan wel door vele andere te laten vermoorden in andere koninkrijken. Samen met het doordrukken van koninkrijk claims van dichte familieleden Italy en East Francia onder mij gekregen.
Dan kwamen de periodes van heilige oorlogen tegen Sunni En Shia gelovigen. Waarvan zeker de Sunni een ongelooflijk lange oorlog was. Hierin ook 2 Byzantijnse leiders verloren in een veldslag. Waardoor ik opeens een 12 jarige ofzo als leider had. En als snotneus een heel rijk leiden geeft veel wrevel aan de onderdanen. Maar toch heel het rijk kunnen stabiel houden.
De DLC Collection is nu €12,49 bij de Humble Store:
https://www.humblebundle...._dlccollection_storefront
21 DLC, maar bepaalde DLC, zoals Old Gods, missen nog
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Leuk, maar heb geen CCanandus schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:36:
Mooi potje, 4bit
Bedankt voor de info, ik heb de collection editie gekocht voor 20,- !anandus schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:36:
Mooi potje, 4bit
www.neteller.com Gratis en werkt met ideal geld overmaken, ideaal!
http://store.steampowered.com/sale/paradoxweekend2014
http://forum.paradoxplaza...Charlemagne-on-October-14
Ik ben inmiddels al wel tegen de nieuwe vazal-limiet aangelopen, maakt het managen van een groter rijk een stuk interessanter!
[ Voor 36% gewijzigd door SCiENTiST op 16-10-2014 13:01 ]
republics werken niet, tribal ireland is de meest ssaie beleving ooit, moslims jouden makkelijk 0% decadence en andere problemen.
ik zou eventjes een weekje wachten tot de eerste hotfix uitkomt die de ergste problemen oplost. zo erg als india zal het niet zijn want nu is er geen bug die mensen op 32bit pc's niet laat spelen

met de tech legalism unlock je viceroyalties, welke in principe niks anders zijn dan een vassel een king/duke title geven. het grote verschil zit hem in wanneer die persoon doodgaat: in plaats van die titel aan zijn kindjes te geven komt hij weer terug bij jou. wel is het zo dat zo iemand in zijn elvel wel lekker machtig is, viceroyal of niet. als hij straks die titel teruggeeft zal hij waarschijnlijk wel wat macht ehbben evrzameld binnen zijn gebied, en als jij niet zo heel geliefd bent en hij in opstand komt(en ook wint) zal hij een echte koning worden - en dan ben je meteen een best groot stuk land kwijt.
http://forum.paradoxplaza...Diary-3-Ruling-the-Unruly mocht je de hele dev diary willen lezen. er zijn in totaal 4 dev diaries van charlemange en de patch.
Ik kwam er wel achter dat je titels van tribals altijd revoken kan, dus ik heb inmiddels alle saxons vervangen door katholieke franken. Maar ze zijn nog wel tribal.
Dat klopt, in Dev Diary 4 is daar over gesproken. Een tribal holding representeert iedereen die in die provincie leeft ipv alleen één kasteel, tempel of stad. Ik vind het dan wel wat raar dat wanneer je ze verovert als land dat wél feodalisme heeft, dat je dan tribal holdings niet snel kan omvormen tot "normale" kastelen.sianto schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:04:
elke tribal holding moet afzonderlijk geupgrade worden tot een kasteel of stad tot zover ik weet
Er komt trouwens al een patch aan, met een enorme waslijst aan bugfixes: http://forum.paradoxplaza...w-Available-checksum-QEVO (hoewel een deel er dubbel in staat
Ah, goed plan!SCiENTiST schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:14:
Ik kwam er wel achter dat je titels van tribals altijd revoken kan, dus ik heb inmiddels alle saxons vervangen door katholieke franken. Maar ze zijn nog wel tribal.
Blub
Van 't weekend die beta eens gechecked, en die liep verdacht soepel. Toen met een maat MP gedaan: hij had alle nieuwe DLC al, dus konden we eens testen: liep super, geen out-of-syncs. Toen de hele bende maar gekocht, en ben eigelijk erg verbaast hoe het spel er voorstaat. Geen problemen gezien, alles werkt gewoon, op wat vreemde keuzes en kleine bugjes na. Vooral de seizoenen en dat Centralization systeem interessant: beide geven een extra dimensie aan het spel.SCiENTiST schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:48:
Jahoor... tribal holdings voegen een hele nieuwe dimensie toe aan het spel, en het verhaal van Karel de Grote is ook wel grappig.
[ Voor 8% gewijzigd door bstard op 27-10-2014 11:34 ]
Blub
Veel haat overigens dat ze assassinations er hebben uitgesloopt. Persoonlijk heb ik hier niets op tegen, ik gebruikte het zelden en een slechte heir daar speelde ik gewoon mee. Alleen met übermenschen spelen verveeld zo snel.
Ik ben wel wat teleurgesteld in de verhaal events omtrend Karel De Grote, dacht dat het wat meer ging zijn, maar het blijkt toch vrij beperkt te zijn.
Ik vind de changes ook leuk, maakt het spel als je een groot rijk hebt ook nog wat uitdagender.
"harsh winters" zijn nu echt harsh, een stack van 10k is snel gereduceerd, het is misschien zelfs nog wat te harsh.
Centralisation maakt het ook moeilijker, je kan niet meer honderden 1 county counts hebben en die meteen aan jezelf laten rapporteren. Oude systeem was makkelijk om rebellen de kop in te drukken (verdeel en heers), maar realistisch was het niet. Nu is het aanmaken van dukes en dergelijke nodig.
Het nadeel is wel dat je nu veel geld moet spenderen om al die titels aan te maken om dan door te geven. Alsook een betere manier om aan titel management te doen zou welkom zijn.
Voorlopig staat het spel wel aan de zijkant, ik zit namelijk met wat ironman savegame problemen.
Dat gaat nu helemaal via plots, omdat je via plots ook al iemand kan vermoorden hebben ze de directe assassination eruit gehaald omdat het twee systemen waren met hetzelfde doel (naast dat je natuurlijk meer mogelijkheden hebt met plots).4bit schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:05:
Veel haat overigens dat ze assassinations er hebben uitgesloopt. Persoonlijk heb ik hier niets op tegen, ik gebruikte het zelden en een slechte heir daar speelde ik gewoon mee. Alleen met übermenschen spelen verveeld zo snel.
Moslim en depressed zijn, dan kan (kon?) je zelfmoord plegen. Zou geen andere manier weten, en dat is ook iets dat ik niet zo snel zou gebruiken. Waarom zou iemand zichzelf van kant maken om het landje er beter voor te laten staan? Dat is juist de weg van de laatste patch: gamey onlogische meuk weg, en meer zoals PDS het bedoeld. Niet leuk voor iedereen op korte termijn lijkt. Voor mij niet zo'n issue, ik maakte altijd al kingdoms omdat 't me vreemd leek 100den vassals te hebben, en de assisinate knop was no-go voor me na dat incident toen ooit eens in een multiplayer campaignAntiChrist7 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 22:40:
Is er eigenlijk nog een manier om uzelf van kant te maken? Vroeger moest ge gewoon een moordpoging doen op iemand hooggeranked, en dan zal die wraak nemen (en je ontslaat je spymaster om het makkelijker te maken)
Gistern India united, best geinig nu dat continent, eindelijk goed speelbaar een half jaar na de release van RoI. Redelijk wat ruzie met mijn west buren, maa die Arabian blob is niet zo bruut als je mag geloven in de whines, kwestie van zelf een grotere blob maken. Die Indus rivier is ideaal om Arabieren te slachten: aan de overkant wachten en afhakken wat durft over te steken :
[ Voor 8% gewijzigd door bstard op 29-10-2014 10:07 ]
Blub
Dat is iets wat ze ook nog wel kunnen veranderen. Als je namelijk veel oorlog voert en bepaalde vazallen telkens overlopen worden, heeft dat volgens mij geen gevolgen voor hun relatie met jou. Terwijl in het echt vroeger die vazallen echt niet stil bleven zitten, maar bijvoorbeeld onafhankelijk werden of onderdaan van een andere heerser die hen wel kon beschermen.bstard schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:03:
[...]
Die Indus rivier is ideaal om Arabieren te slachten: aan de overkant wachten en afhakken wat durft over te steken :
Zeker in de vroege middeleeuwen was degene die een stukje land kon beschermen veel belangrijker dan de eigen heerser. In "Nederland" werd de keizer bijvoorbeeld steeds minder belangrijk en de lokale graven/hertogen veel belangrijker, omdat die tenminste wat deden. Dat laatste zit er volgens mij met de Crown Laws en Centralization wel in.