Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Shabbaman schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:39:
Old Gods. Concubines. Wat wil een mens nog meer?
De character designer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Basszje schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:37:
[...]

Dank iig. Ik ga het nog eens proberen :) . Ik had idd al wat familie uitgegooid bij mijn volgende projectjes ;)

Zijn er trouwens Must-have DLC's? Mocht ik het ooit allemaal volgens in Vanilla ;)
Veel DLC's voegen nieuwe startdata toe en/of nieuwe speelbare groepen, zoals Moslims of India. Dus het ligt er aan of je die leuk lijkt of de DLC wat is.

Ik kan inderdaad The Old Gods erg aanbevelen, omdat de 867 begindatum zo leuk is, zelfs als je niet als Viking speelt. Ik kan Way of Life ook wel aanbevelen, is een kleine DLC maar voegt wel de ruler focus toe, waar leuke acties en events uit voortvloeien. De wiki heeft een lijst van alle expansions zodat je snel kan kijken welke wat toevoegt.

Op dit moment is er een CK2 sale op de Paradox website (je krijgt daar ook gewoon een Steam key trouwens) met bijna elke uitbreiding voor 50% korting, dus nu is een goed moment om er een aantal te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08

Basszje

Reisvaap!]

Dank! Voorlopig ben ik nog wel zoet met de basis. Vroeg me meer af of enige DLC ook 'quality of life' verbetert. Spelen tegen de rest is namelijk ook een strijd tegen de UI :P

Gister geprobeert een claim te fixen en dat lukte maar na een jaar of 10 pas :'( Dus toen gelijk oorlog verklaart, even niet opgelet dat mevrouw de vervelende nicht een alliantie had met een ander, dus veel meer legers dan voorheen. Dat dus verloren, zit ik nog met mijn mini-rijkje :'(

Ik heb dat overnemen via familie ook nog niet helemaal onder de knie geloof ik. Als ik het goed begrijp werkt dat alleen om een claim te krijgen via kinderen en vervolgens moet je alsnog gaan lopen oorlogen niet? Als in, als een familielid van je iets leuks krijgt kan het niet automatisch oid onder je realm komen?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Basszje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
Ik heb dat overnemen via familie ook nog niet helemaal onder de knie geloof ik. Als ik het goed begrijp werkt dat alleen om een claim te krijgen via kinderen en vervolgens moet je alsnog gaan lopen oorlogen niet? Als in, als een familielid van je iets leuks krijgt kan het niet automatisch oid onder je realm komen?
Dat kan wel, maar dat ligt dan aan hoe je opvolging is geregeld. Het is inderdaad zo dat alleen het feit dat een ander gebied dezelfde familie heeft niet zoveel zegt. Maar het kan wel dat als bijvoorbeeld die tak van de familie uitsterft, je het gebied er bij krijgt. Of als je bijvoorbeeld elective succession hebt en degene die dat gebied gaat erven ook als jouw opvolger aanwijst. Er zijn veel mogelijkheden maar er is niet één manier die je altijd kan volgen (anders dan veroveren natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:25
Voor liefhebbers die nog niet alle DLC hebben of mensen die toch een start met CK2 willen maken: Paradox heeft ter ere van de 7e verjaardag van het spel op alles korting. Als ik goed gekeken heb op elke DLC 75% behalve de laatste (Holy Fury) die gaat voor 33%.

Meer info hier, op Steam zal het ook wel aangepast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
Is er nou al een goede oplossing om dit te spelen op 4K?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33

Grouchy

meep meep

vinpower schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:25:
Is er nou al een goede oplossing om dit te spelen op 4K?
Paar maanden geleden (dacht patch 3.0 in November) hebben ze UI scaling toegevoegd.

Options > Video > UI Scaling (Experimental)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

Elke zoveel tijd pik ik dit spel nog eens op, het was inmiddels weer een jaartje geleden maar nu ben ik weer helemaal verslaafd :o

Begonnen als graaf van Palermo in Sicilië (769 start).
Vrij snel de doux geworden (FYI: Byzantium geeft ook viceroyalties aan de duke level titels, de bestaande Doux stierf eigenlijk al enorm snel), gebruik gemaakt van het Doux zijn om wat geld te accumuleren, counties te revoken, en had ik op het einde van het leven van m'n eerste character al de volledige duchy in handen (behalve Malta, grote fout geweest, ik krijg dat nu niet meer vast...) .

De 50 daaropvolgende jaren wel wat issues gehad, te snel mijn onafhankelijkheid uitgeroepen (grote revolt & oorlog in Byzantium, dus ik zag mijn kans). Oorlog verloren, opgesloten en opgehangen ^^ Serieuze struggle om in bezit te blijven van mijn holdings, maar dat is gelukt en een jaar of 50 later toch onafhankelijk kunnen worden.

Machtsbasis beginnen uitbreiden naar Zuid-Italië (de holdings van Byzantium waren ingenomen door een mercenary company (ik wist niet eens dat dat kon?), dat stelselmatig ingenomen, idem enkele onafhankelijke counties/duchies. Mezelf tot koning gekroond, amper 3 jaar later moeten aftreden wegens een zwaar foutgelopen county revoke in combinatie met een oorlog, dus van een jonge koning met geweldige marshall skills naar diens tienerbroer met rotslechte stats... 6 koningen versleten op amper 60 jaar (al bij al was de situatie wel behoorlijk stabiel, mijn tech niveau zat goed op peil waardoor ik voldoende troepen had om factions af te schrikken).

De 7e koning (mijn huidig character) zit nu bijna 50 jaar op de troon (op de troon terecht gekomen als peuter wegens een plot killing op zijn broer van 8 ofzo). Die groeide dan gelukkig uit tot een sterk character en heb ik vooral gebruikt om mijn economie verder te versterken en even een periode van wat rust te brengen voor ik verder naar het noorden trek (mijn de jure gebieden zijn dus al van mij, nu zijn er enkel nog de Papal States + Italy (kingdom) ten noorden van mij).

Inmiddels zit ik exact in het jaar 1000 (mooi stopping point gisterenavond :+ ). Nu ben ik een poging aan het wagen om met dit character (wegens zeer hoge piety + geen vices/negatieve traits) om een sainthood vast te krijgen, dat is een nieuwe mechanic in holy fury (en niet zo makkelijk naar ik lees), dus ik ben benieuwd of dat gaat lukken...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
https://www.rtlnieuws.nl/...-kousenband-uitzonderlijk

Award honorary title: +10 opinion bonus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:42
Bij humble bundle is crusader kings inclusief alle expansions te koop voor $15
https://www.humblebundle.com/games/crusader-kings-2-bundle
Is een mooi moment om aan te schaffen en eens te kijken hoe het me zal vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
Voor de liefhebbers: CK 3 is aangekondigd. 2020 in de digitale schappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik ga um niet halen. CK III = censuur. Heb dus alle Paradox spellen ge-SAM-med en van mijn HDD/SSD verwijderd. Van mij krijgen ze geen cent meer.

Ze vergeten de gouden regel:

Tijd en plaatsgebondenheid.

@Ghengis Had toch liever een VIC III gezien. Dit riekt naar uitmelking van CK franchise. Kan iedereen weer van voor af aan beginnen. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Ivysaur op 19-10-2019 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40
Ik ben bang. Ik speel al Paradox games sinds Europa Universalis en Hearts of Iron. Ik heb de installatie cd van de originele Crusader Kings nog ergens liggen. Deze games zijn tof en ik kan mijn tijd hier goed aan besteden.

Waar ik echter bang voor ben is het DLC-effect. Hoeveel features zijn we bij release kwijt en moeten we over de jaren heen terugkopen? EU4 had bij release ook een stuk minder features dan EU3. Dit gaat voor mij een make or break dingetje zijn. Als ik zomenteen weer 4 jaar moet wachten en 200 euro moet spenderen om op hetzelfde niveau als CK2 te komen dan kan ik ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:17
Ivysaur schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:51:
Ik ga um niet halen. CK III = censuur. Heb dus alle Paradox spellen ge-SAM-med en van mijn HDD/SSD verwijderd. Van mij krijgen ze geen cent meer.
Dramaqueen much? Niemand geeft erom wat je op je harde schijf hebt staan hoor

maar voor de rest geef ik @Brons gelijk. Er worden een hoop features uitgestript om later weer te herintroduceren. Tegenwoordig is de game het maar waard na een paar jaar/dlc.

Ik weet dat dat wel geldt voor meerdere games soms, maar Paradox duwt het wel tot in het extreme, met dlc die zowel duurder is dan gemiddeld, en ook veel minder snel in sale gaat. En de dlc is de laatste tijd van matige kwaliteit geweest.Misschien in 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Ivysaur schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:51:

Ze vergeten de gouden regel:

Tijd en plaatsgebondenheid.

@Ghengis Had toch liever een VIC III gezien. Dit riekt naar uitmelking van CK franchise. Kan iedereen weer van voor af aan beginnen. :+
Mwah is dat wel zo. Sommige DLC dingen komen al in de volgende game voor. En sowieso is alle DLC bij Paradox optioneel, alles zit komt alsnog via patches in de game, je kan het alleen zelf niet gebruiken, maar de AI wel.

Echter is die censuur wel echt een zwak puntje van Paradox waar ze zichzelf niet echt populair mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
Chris7 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:22:
Ik vind het wel grappig dat veel mensen denken dat CK3 er nu aankomt. Volgens mij denkt Paradox daar nog niet eens over na, er komt nog een DLC voor CK2 en wat zou het moeten bieden dat CK2+alle expansions niet heeft? Ze hebben ook gezegd dat het echt een nieuwe game moet worden en niet de volgende versie omdat het kan.
Crusader Kings 3 confirmed!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
Terranova schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Mwah is dat wel zo. Sommige DLC dingen komen al in de volgende game voor. En sowieso is alle DLC bij Paradox optioneel, alles zit komt alsnog via patches in de game, je kan het alleen zelf niet gebruiken, maar de AI wel.
En daar irriteer ik me bij tijd en wijlen kapot aan. In Stellaris en EU4 is dit ook het geval. Ben ook heel benieuwd hoe CK3 gaat zijn zonder DLC en dergelijke, als ik naar Imperator:Rome kijk ben ik niet hoopvol.

Vond vroeger de DLC policy van Paradox wel OK, maar het begint me heel erg tegen te staan eigenlijk (313 euro voor alle CK2 DLC? I mean WTF...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
Ik ben pas komen kijken bij de volgende generatie, CK 2, EU IV, HoI IV, de series daarvoor niet gespeeld. Ik herken de DLC passiviteit wel, maar ben er toch minder gevoelig op. De basegame vind ik vaak goed te spelen en de DLC haal ik wel voor een zacht prijsje tijdens één of andere sale.

Ik heb afgelopen week Imperator Rome gehaald, voor de eerste keer in de aanbieding. Sinds de release een paar flinke patches + de Cicero update verder, is al prima te spelen en niet het volle pond betaald. Voor mij is dat een prima tussenweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:07
Ghengis schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:50:
Ik ben pas komen kijken bij de volgende generatie, CK 2, EU IV, HoI IV, de series daarvoor niet gespeeld. Ik herken de DLC passiviteit wel, maar ben er toch minder gevoelig op. De basegame vind ik vaak goed te spelen en de DLC haal ik wel voor een zacht prijsje tijdens één of andere sale.

Ik heb afgelopen week Imperator Rome gehaald, voor de eerste keer in de aanbieding. Sinds de release een paar flinke patches + de Cicero update verder, is al prima te spelen en niet het volle pond betaald. Voor mij is dat een prima tussenweg.
Eens. Er zijn prima tussenwegen, maar daar komt wel wat geduld bij kijken. De prijs van Paradox DLC is inderdaad wat hoog, maar los daarvan kan ik hun DLC policy alleen maar toejuichen. Het zorgt constant voor een frisse impuls, waardoor ik heel lang geïnteresseerd blijf in hun games. Als ze CK2 met alle huidige features in 2012 al hadden uitgegeven, had ik het spel vermoedelijk na 1 of 2 jaar niet meer aangeraakt.

De herspeelwaarde van de games en de kwaliteit van DLC is enorm hoog bij Paradox. Niemand verplicht je ze voor de volle prijs te kopen en bijna alle DLC is met een leuke korting (minimaal 50%) ook wel ergens te vinden.

Ze zullen ongetwijfeld voor CK3 een roadmap met toekomstige features hebben. Bij release bepaal ik voor mezelf wel of het basisspel interessant genoeg is. Zo niet, dan no big deal. Ik wacht 1 of 2 jaar en koop het daarna alsnog met een leuke korting. Geduld is een schone zaak.

[ Voor 9% gewijzigd door Justinn1988 op 21-10-2019 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
!GN!T!ON schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:45:
[...]

En daar irriteer ik me bij tijd en wijlen kapot aan. In Stellaris en EU4 is dit ook het geval. Ben ook heel benieuwd hoe CK3 gaat zijn zonder DLC en dergelijke, als ik naar Imperator:Rome kijk ben ik niet hoopvol.

Vond vroeger de DLC policy van Paradox wel OK, maar het begint me heel erg tegen te staan eigenlijk (313 euro voor alle CK2 DLC? I mean WTF...).
Dat is ieder z'n eigen ding natuurlijk. Ik heb er over het algemeen niet zoveel last van. Ik heb absoluut niet alle DLC en ik heb niet het idee dat ik wat mis. Toevallig laatst met EUIV een game begonnen met china die ik wilde spelen. Toen wel die DLC gehaald. Maar het is geen vereiste.

Maar ik mag inderdaad wel hopen dat er veel DLC functionaliteiten in CK3 komen, was de afgelopen paar games vaak wel zo. Maar je weet het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Naja. Ik vind het raar dat ze voor CK III hebben gekozen en niet voor Victoria III. Vic II is stukken ouder dan CK II. Daarbij heeft CKII nog niet heel lang geleden nog DLC ontvangen. Ik ben bang voor het SIms-effect. Dat men gewoon weer op nul gaat beginnen en je zowat dezelfde DLC mag aanschaffen voor CK III.

Tja. Paradox schaar ik nu naast EA, Blizzard-Activision, Ubisoft, 2K enz. Het mooie is er vanaf. Nu weet ik hoe ze er echt over denken. En dat Tencent 5% aandelen heeft in Paradox is ook niet mis.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivysaur op 21-10-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ghengis schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:50:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zou basegame CK2 niet aanraden als mensen het vroegen, het is erg gelimiteerd. En van wat ik van imperator hoor is het ook niet direct rijk in content/dingen te doen op het moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus ik heb het ook vernomen. Tja, eerst maar eens het hete hangijzer van "Deus Vult". Werkelijk belachelijk dat dit niet meer mag in een game die "Crusader Kings" heet. Omdat een aantal achterlijke Nazi's de term een andere betekenis proberen te geven, moet je die Nazi's maar gelijk geven en de term opgeven aan die Nazi's. Geweldig bedacht. :z

Los daarvan weet ik nu net even iets meer van kruistochten of militaire geschiedenis in het algemeen dan de meeste mensen. Ik kan je verklappen dat er genoeg discussie onder historici is geweest waarom kruisvaarders op kruistocht gingen. Debat was altijd verdeeld langs religieuze of politieke en economische motieven met ertussen een synthese. Het probleem is en blijft dat er genoeg bekend is over de kosten van op kruistocht gaan. Voor de gemiddelde ridder was het ongelofelijk duur. Nieuwe uitrusting voor de tocht, aanzienlijke kans op overlijden tijdens een van de vele veldslagen, belegeringen of door ziekte met de dynastieke gevolgen. De overtocht naar Constantinopel of verder was vaak per schip waar zeker ook betaald voor moest worden aan de vaak Venetiaanse of Genuese kooplieden. Hebben we het nog niet gehad over het gevolg van de kruisvaarder die ook onderhouden moeten worden of de geringe kansen om daadwerkelijk iets terug te verdienen bij succes, buiten wat geplunderde goederen die je maar eens terug moest zien te krijgen. Veel kruisvaarders moesten zich diep in de schulden steken voor deelname. Nota bene werd de kruisvaarders orden en in het bijzonder de Tempeliers en Hospitaalridders, zeer rijk door de leningen die ze afsloten met kruisvaarders voor de bekostiging. De Hospitaalridders konden veel van hun ziekenhuizen onderhouden en de zorg gratis verlenen omdat het geld toch binnenstroomde. De Tempeliers gingen met dat geld een rol spelen in politieke aangelegenheden en gingen er dus aan. Oke, tenzij je natuurlijk de Assasins Creed versie gelooft. :+

Dus nee, het had weinig te maken met geld, en alles met religieus fanatisme. Ze konden bijna duizend jaar geleden echt wel inschatten of iets wat ging opleveren. Omdat het nu de "Middeleeuwen" waren, betekend niet alsof ze collectief achterlijk waren. De term "Middeleeuwen" is ook een belachelijke versimpeling en bewust denigrerende afwijzing, bedacht in de 15de eeuw omdat alles toen magisch beter zou moeten zijn en de duizend jaar ervoor allemaal niks was. Helaas is de term, bedacht door een stelletje verkapte taalnazi's eerste klasse (Humanisten) blijven hangen, want het slaat werkelijk nergens op.

Maar eigenlijk wil ik het er niet echt over hebben. Nee, want ik begin onderhand een groot wantrouwen te koestenen tegen Paradox. Ze maken geweldige games, als je eerst een flinke hoeveelheid hebt betaald voor een aantal verplichte DLC pakketten. Dat is onderhand een gekende techniek.

Ze claimen "toegankelijkheid" voor nieuwe spelers en gebruiken het als excuus om een halfbakken game te lanceren die gefikst moet worden met een hele lading aan zeer dure DLC. De games zelf zijn technisch redelijk brak en simplistisch, de meest basale features missen en het kan jaren duren voordat het gefikst is. Neem HOI4, een game waar ik al de nodige kritiek op heb geleverd. Ik speel het soms, maar vraag me al snel af waarom ik het nog probeer. Het is al een stuk beter met mijn eigen gemodde gamefiles die mankrachtvereisten verdubbeld zodat de AI geen 500 divisies kan spammen. Ik ben zeker geen modder, maar zo makkelijk is het dus om de game redelijk te fixen. Paradox doet er niks mee. Zelfs met
die aanpassingen is het gevechtssysteem alsnog vrij brak qua functie, slecht in UI, enorm simplistisch en soms onnodig irritant en de game draait slecht. We zijn inmiddels een paar jaar verder en de game is nauwelijks verbeterd. Hier en daar wat kleine dingen die de helft van de tijd ook meer problemen dan oplossingen boden. Het lijkt opgegeven te zijn.

Imperator Rome zag ik gelukkig aankomen, want die game was gewoon schandalig bij launch. Ik volg het niet erg goed, maar ik ben bang dat het nog tijden zal duren voordat het wat is. Ik kan het spelen met de Microsoft Gamepass die ik kreeg met mijn RX5700XT en ik ga het wel eens proberen, maar ik verwacht niet dat ik het snel zal kopen. Zeker omdat je weet dat de DLC prijzen belachelijk zullen zijn en je verplicht zal zijn om er een aantal te kopen voor een paar van de features die erin zitten die de game wel verbeteren.

EU4 is al beter dan HOI en Imperator, maar was qua DLC eigenlijk ook belachelijk. Ik heb zo ongeveer alles, uiteraard het meeste met flinke kortingen en het is gekocht over de tijdspannen van iets van drie jaar. Dat is ook een probleem. Het lijkt mee te vallen omdat het uitgesmeerd is, maar je betaald alsnog minstens €100 voor een game waar de meeste mechanieken echt niet bijzonder zijn en gewoon in de base game hadden horen gemoeten.

CK2 heb ik nooit gespeeld. Staat ergens op de verlanglijst, maar gaat denk ik niet snel gebeuren. Stellaris trekt mij niet zo. Vaak overwogen, nooit geprobeerd.

Als ik dan ook eens de anonieme reviews van werken bij Paradox erbij pak dan durf ik onderhand wel te gokken dat deze game meer van hetzelfde slechte gaat worden.

Zie: https://www.glassdoor.nl/...ve-EI_IE1008028.11,30.htm

Helaas want Grand Strategie games zijn juist leuk om te spelen. Helaas zijn het er weinig en de paar opties buiten Paradox hun belachelijke DLC beleid, zijn nog slechter qua gameplay of totaal onbekend of niet ondersteund.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@DaniëlWW2 Daarom heb ik ook per direct mijn Paradox Account opgezegd. Alle Paradox gerelateerde spellen ge-SAM-med en verwijderd. Ik wil er niks meer mee te maken hebben. Alleen nog maar Simracing. Laten we hopen dat dat een genre is waar passie de hoofdtoon volgt. Software en hardware-matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Crusader Kings 3 confirmed!!! :+
Oh nee hè, fijn dat je me even herinnerd :+. Nog niet zo erg als de post van vergelijkbare strekking die ik elders had gemaakt, een dag voor aankondiging :P.

Overigens nu ik erover nadenk vind ik het nog niets eens zo gek dat er nu een nieuwe versie komt. Het zorgt ervoor dat ze een heel aantal mechanics in de base game kunnen integreren en uitbreiden, zoals retinues (devs hebben meerdere keren gezegd dat ze die zouden aanpassen als het geen DLC content was). Keerzijde is natuurlijk dat het niet alle features uit CK2 + alle DLC's gaat hebben.

Tja, we gaan zien wat het wordt. Mensen blijven DLC kopen voor hun games, anders zouden ze er wel mee stoppen, dus ergens doen ze wel wat goed. Van de recente games vond ik persoonlijk alleen Imperator Rome echt onvoldoende bij launch, die heb ik nog nauwelijks gespeeld (nieuwe updates zien er wel goed uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Aan de ene kant snap ik jullie standpunten over het DLC-beleid van Paradox prima. Je betaald inderdaad een behoorlijk bedrag als je alle DLC voor de volle prijs koopt. Tevens zijn er meer dan genoeg DLC te vinden waar één feature interessant/goed is en de rest onzin/bijzaak, zodat je je goed afvraagt of het de prijs wel waard is.

Aan de andere kant adviseer ik mensen die het vragen altijd om de games/DLC van Paradox in aanbiedingen te kopen. Voor mij zelf hangt dit meestal af van wanneer ik de feature(s) van de DLC wil spelen/gebruiken. De ene DLC koop en speel ik meteen, de andere DLC gooi ik in mijn wishlist en koop ik wel in een sale.

Daarnaast denk ik over games/DLC meestal niet in de termen van "Deze game heeft me €123 gekost", maar denk ik in de trand van "Deze game heeft/geeft mij entertainment voor €0,12 per uur". De ene game speel je 80 uur (gemiddelde action adventure game bijvoorbeeld), maar een andere game heb ik al meer dan 1000 uur in zitten (Stellaris in dit geval, maar de meeste Paradox games hebben hoge aantallen). Als de game van 80 uur mij €123 kost (ca €1,50 per uur), dan heb ik een slechte entertainmentwaarde voor mijn geld, bij 1000 uur voor €123 (ca €0,12 per uur) ben ik tevreden met de entertainmentwaarde van de game.

Zo wacht ik meestal met action adventure games (bijv. Assassin's Creed, Tombraider, etc.) tot deze games een tijdje uit zijn, waardoor de prijs gedaald is/in de aanbieding is. Maar als ik een game leuk vind en er honderden uren in heb zitten, dan heb ik niet zo'n probleem met de volle prijs betalen voor een DLC. In het geval van Paradox games worden de games goed onderhouden en uitgebreid en vind ik het minder erg om daar af en toe nog extra geld naar toe te schuiven.

Toch wil ik als laatste toch nog even belichten dat het ook anders kan, kijk naar Factorio. Deze game heb ik destijds voor de volle prijs van €20 gekocht (Factorio devs doen niet aan sales), maar ondertussen heb ik al bijna 2000 uur in deze game zitten. Ik heb door nooit meer voor hoeven betalen dan €20, en deze game wordt ook nog steeds voorzien van updates en features. Een entertainmentwaarde van ca. €0,01 is m.i. zeer, zeer goed. :*)

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Hoewel je goeie punten aanhaalt, toch een paar kantopmerkingen. Ten eerste gaat paradox dlc niet alleen veel later in sale vergeleken met andere dlc bij andere (strategy) games, zoals bijvoorbeeld een TW of een tropico of iets dergelijks, eer dat het in sale is, zijn er vaak al 2-3 nieuwe dlc uitgekomen, waardoor je dus als je op een sale wacht, nooit de "volledige" game speelt.

De "gratis" updatas en patches waarmee paradox zo graag uitpakt (die andere gewoon patches noemen...), zijn er ook vaak op gericht om vooral de dlc goed te laten werken. Het is vooral die packaging die kwaad bloed zet. Zoals je zegt, vaak is het één of twee goeie features, de rest is brak, en dat is echt geen 20euro waard. Zeker geen meerdere keren (en zeker niet met alle hotpatches die ze moeten uitbrengen)

Zelf vind ik ook dat als je kijkt naar euro gespendeerd/ gespeeld uur, gamen waarschijnlijk één van de goedkoopste hobbies is tov andere dingen, maar daar moet kwaliteit tegenover staan. En daar knelt de afgelopen tijd het schoentje bij Paradox. De basegame is ok. De eerste dlcs zijn erg goed, maar daarna is het snel bergaf en wordt het een melkerij.

Ik denk niet dat het een bussinesmodel is dat houdbaar is op lange termijn. Niet alleen zijn er die interne strubbelingen (uitgelekt in de work reviews), maar het schrikt ook gewoon nieuwe spelers af. CK2 is heel leuk, maar de basegame zelf zou ik niet aanraden, en heb je in een sale al snel voor €50+ kosten. Dan kan je in diezelfde sale gewoon andere, complete games halen. Kijk bijvoorbeeld naar cities skylines, waarvan eigenlijk alleen de recentste dlc echt goed is. Je kan de volledige game halen voor €60-70 in de opkomende halloweensale, of je kan in de plaats Anno 1404+2070 + 2205 kopen en met de overschot wss basegame Anno 1800 halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Mijn relaas hierboven neemt overigens niet weg dat ik licht argwanend kijk naar CK3, zeker als je Imperator in gedachten houdt.
Gelukkig heb ik tijdens de PDXCon ook een positief signaal gehoord: Blijkbaar is CK3 al in ontwikkeling sinds voor Imperator. Er werd letterlijk gezegd dat Johan Anderson het werk zag dat al voor CK3 was gedaan en toen graag het reeds gedane werk heeft gekopieerd als basis voor Imperator. Dat geeft me in ieder geval iets meer hoop voor de kwaliteit en kwantiteit van de features in CK3.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topic CKIII over het hoofd gezien, excuus. Bericht verwijderd. Dank @. Hieronder

[ Voor 91% gewijzigd door Deruxian op 20-02-2021 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsmit99
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste