Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:58
Crusader Kings III

Crusader Kings III is de opvolger van het populaire Crusader Kings II (je verwacht het niet). CK2 was voor Paradox wel de doorbraak naar het grote publiek, en de bedoeling is dat III toegankelijker wordt dan z'n voorganger.
Over het spel

Maar wat is Crusader Kings? Het is een zogeheten Grand strategy-spel dat zich afspeelt in de middeleeuwen. De nadruk ligt hier veel meer op de individuen in het spel dan in spellen als Europa Universalis of Stellaris. Je kan het ook wel een RPG noemen met 4X-elementen. Je bestuurt de heerser van een land(je), en uiteindelijk ga je dood en speel je als je opvolger. Je hebt invloed op de ontwikkeling van je eigen karakter, en ook op dat van je opvolger (als het je tenminste lukt om een opvolger te krijgen). Daarnaast kan je ook nog je buren bezoeken veroveren, als je althans je onderdanen tevreden genoeg hebt gehouden om voor je te willen vechten.

Kijk ook eens in het topic over Crusader Kings II.

Beelden

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Crusader Kings III - Announcement Trailer - An Heir is Born

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Crusader Kings III - Mechanics Overview and Q&A

Bekijk op YouTube
Crusader Kings III: The Witch King goes Crusading - Exclusive Gameplay! #sponsored

Bekijk op YouTube
HOW TO BE A VIKING IN CRUSADER KINGS 3!

(P)reviews en interviews

Rockpapershotgun: Hands-on preview: Crusader Kings 3 is the RPG that will suck you into grand strategy
Crusader Kings 3 review - Watch out there's a snake attacking that baby
PC Gamer: Crusader Kings 3 review - There's a new Crusader King on the throne
Developer diaries

Je kan hier een overzicht vinden van alle dev diaries. Kijk eerst eens naar dev diary #0 en dev diary #5
Help, ik snap het spel niet!

Check de Crusader Kings 3-wiki
En waar kan je dit op spelen?

Vanaf 1 september 2020 op PC/Mac/Linux, en aangezien Stellaris ook op de Xbox One en PS4 te spelen is in de toekomst waarschijnlijk ook wel op een of andere console

[ Voor 5% gewijzigd door Shabbaman op 12-09-2020 08:13 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
First ;)

Aangezien CK3 volgende week al uitkomt, leek het me wel tijd voor een apart topic. Wil je meeschrijven, laat het me weten en ik voeg je toe als mede-auteur.

De grote vraag is hoe speelbaar het spel is bij release. Wat ik kan zien is dat het spel al veel content heeft, anders dan bijvoorbeeld Stellaris bij launch. Paradox beweert zelf "geleerd te hebben" van de launch van Imperator... ik weet het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 09:41
Zelf nog geen grand strategy gespeeld, maar wel altijd nieuwsgierig naar gekeken. Ga dat filmpje van Quill18 eens even rustig bekijken. Misschen dat ik deze wel koop!

Maarr...... als paradox ergens om bekend staat is dat ze 30+ dlc uit brengen en je uiteindelijk 200+€ verder bent voor een goed werkend spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Ik ben al ongeduldig aan het wachten op de key!
En ja je bent veel geld kwijt met de dlc. Maar met eu4 ben ik toch 1.000uur zoet geweest. Dan valt 200eu aan dlc weer mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Odysseus87 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:12:
Maarr...... als paradox ergens om bekend staat is dat ze 30+ dlc uit brengen en je uiteindelijk 200+€ verder bent voor een goed werkend spel.
Beetje gezeur vind ik.

1) Je hoeft DLC niet te kopen, meestal is het 'groot' geschut, dus vele zaken vind je qua speelstijl helemaal niet interessant en kan je links laten liggen. Must-haves zijn er meestal een handjevol

2) Met elke DLC jarenlang ook een gratis update en nieuwe features

3) Het basisspel en de DLC zijn regelmatig in de aanbieding dus met een beetje geduld betaal voor je voor niets de volle mep.

------------

Ik ben erg benieuwd of het toegankelijker is dan de voorganger. Vond het wel leuk om te spelen af en toe, maar moeilijk om in te blijven door de schiere hoeveelheid opties. Vooral militair onduidelijk. Heb je net een beetje familie komt iedereen alles splitsen en met revoltes :'(

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Met DLC weet Paradox wel geld uit je zak te kloppen, en ja, pas na een aantal DLC is het spel af, en ja, aan het begin werkt het waarschijnlijk niet naar behoren. Maar met alle DLC komen ook gratis updates die het spel afmaken en die het spel naar behoren laten werken. Veel features uit DLC zijn zo obscuur dat de gemiddelde speler ook wel zonder kan. Zeker als je geld wil besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Je kan zeggen wat je wilt, maar de DLC policy van Paradox zorgt er wel voor dat een spel lang onderhouden wordt met nieuwe content en patches. Dat kan je van bijvoorbeeld Total War met een nieuw spel elk jaar niet zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 07:54
sianto schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:42:
Je kan zeggen wat je wilt, maar de DLC policy van Paradox zorgt er wel voor dat een spel lang onderhouden wordt met nieuwe content en patches. Dat kan je van bijvoorbeeld Total War met een nieuw spel elk jaar niet zeggen
Wat hoezo niet? Die spellen worden ook onderhouden. Rome 2 heeft 6 jaar lang nog updates gekregen en ook jarenlang DLC. Het is ook wel elke keer flink wat DLC.

Zelfde geldt voor Warhammer. Die spellen worden goed aan elkaar gekoppeld elke versie en je hebt er ook echt wat aan om de oude versies te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:02
Crusader Kings 3 is ook te spelen via Xbox Game Pass voor PC. Dit kost de eerste maand €1 en daarna €4. Zo ben ik van plan de game de eerste maanden te spelen. Als dan de eerste paar uitbreidingen uit zijn en het basisspel met flinke korting wordt verkocht schaf ik hem dan wel eens op Steam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21
net eens bekeken via gamepass en krijg nog de melding dat ik te vroeg ben. Is er geweten om hoe laat het spel beschikbaar komt vandaag?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
dengregg schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:47:
net eens bekeken via gamepass en krijg nog de melding dat ik te vroeg ben. Is er geweten om hoe laat het spel beschikbaar komt vandaag?
Om 18:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:38
IAmNice schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Wat hoezo niet? Die spellen worden ook onderhouden. Rome 2 heeft 6 jaar lang nog updates gekregen en ook jarenlang DLC. Het is ook wel elke keer flink wat DLC.

Zelfde geldt voor Warhammer. Die spellen worden goed aan elkaar gekoppeld elke versie en je hebt er ook echt wat aan om de oude versies te hebben.
Het moet kwalitatieve ook goeie dlc zijn he. Dat kan je van rome 2 niet zeggen.... Bijna alle dlc heeft de steamrating "verdeeld" van rome 2
het enige positieve aan de TW dlc is dat het meestal dlc is die je een tijdje kan skippen omdat het gaat over factie of unit dlc, Paradox stemt zijn patches meestal af in de veronderstelling dat je alle dlc hebt.

Voor CK3 ga ik nog even wachten, heb genoeg in backlog, maar het ziet er wel gestreamlined uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Crusader Kings III is de opvolger van het populaire Crusader Kings II (je verwacht het niet). CK2 was voor Paradox wel de doorbraak naar het grote publiek, en de bedoeling is dat III toegankelijker wordt dan z'n voorganger.
Laten we het niet hopen toch?

Ik heb wel besloten dat ik geen paradox meer koop bij launch, vroeger was het een top uitgever maar tegenwoordig is het bijna net zo bagger als EA met alle DLC. En imperator was gewoon volkomen kut

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
IAmNice schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

HAHAHA Rome 2 en Total War als voorbeeld voor goede DLC practices gebruiken.

Rome 2 was een scam. Pure oplichting. Niks van wat in de marketing kwam bleek waar. Het is nog steeds een slecht spel. Maar werd letterlijk onspeelbaar gereleased.

Vervolgens repackaged als Atilla opnieuw uitgebracht. Bam weer 60 euro voor hetzelfde spel.

[ Voor 9% gewijzigd door TLLRS op 01-09-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 07:54
TLLRS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:10:
[...]

HAHAHA Rome 2 en Total War als voorbeeld voor goede DLC practices gebruiken.

Rome 2 was een scam. Pure oplichting. Niks van wat in de marketing kwam bleek waar. Het is nog steeds een slecht spel.
Dat is absoluut niet waar. Het spel is inmiddels best goed en werkt prima. Ze hebben er lang aan zitten patchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:28

BM

Moderator Spielerij
Zullen we het ontopic houden? Thanks :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLLRS
IAmNice schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:15:
[...]

Dat is absoluut niet waar. Het spel is inmiddels best goed en werkt prima. Ze hebben er lang aan zitten patchen.
YouTube: Total War: Rome II - Carthage Battle Gameplay Demo

"The final game is actually going to look way, way better than this."

Sorry zal nu on topic blijven!

Kan niet wachten tot CK3! 9,1 op metacritic. 10/10 op IGN. Dit wordt het strategiespel van het jaar!

[ Voor 13% gewijzigd door TLLRS op 01-09-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Postius schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:09:
[...]

Laten we het niet hopen toch?

Ik heb wel besloten dat ik geen paradox meer koop bij launch, vroeger was het een top uitgever maar tegenwoordig is het bijna net zo bagger als EA met alle DLC. En imperator was gewoon volkomen kut
Je doelt op het "toegankelijker" neem ik aan? Mja. Hopelijk wordt het niet makkelijk, maar relevante informatie op een handige manier inzichtelijk maken vind ik wel een aardig streven. En suffe micro verminderen. Maar er zijn ook mensen die suffe micro helemaal niet suf vinden, en die het geweldig vinden dat ze dingen weten. Ik vind het ook wel leuk om met de wiki in de hand uit te vogelen hoe iets nou echt werkt en hoe je dat kan misbruiken, maar voor nieuwe spelers is dat minder aantrekkelijk.

Een voorbeeld van minder micro waar ik niet zo blij mee ben: je hebt nu geen vloot meer nodig. Scheelt micro, maar aan de andere kant: je hebt geen vloot. Je kan dus ook geen andere vloot blokkeren. Goed, meer tijd om de juiste echtgenote te vinden, maar aan de andere kant: geen vloot. Ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 15:04
Vanavond de game maar eens proberen met behulp van de Xbox Game Pass. Ik heb nog nooit een Crusader Kings gespeeld maar wel genoeg Hearts of Iron 4, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:40
iemand al gespeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poulske
Ik heb gisteren de game geprobeerd via de Xbox Game Pass. Helaas heb ik alleen tijd gehad voor de tutorial te doorlopen en daarna nog een kwartiertje aankloten.

Maar wat ik in dit half uur heb gespeeld was goed en smaakte zeker naar meer. Ik snap nog niet veel van de game maar ben van plan om er eens vanavond goed voor te gaan zitten. Heb de game ondertussen ook op Steam gekocht en het Game Pass abonnement opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 11:54
Gisteren en vandaag via GamePass de tutorial gedaan en verder gespeeld. Redelijk snel (2e generatie) High King of Ireland kunnen worden maar nog niet alle counties in bezit van mij/vassals. Ben wat dingen aan het uitproberen en moet zeggen dat het wel allemaal duidelijk gepresenteerd wordt. Echt wel weer een stap voorwaarts tov CKII. Kan alleen mijn bisschop nog niet van een opvolger voorzien, en de wiki is natuurlijk nog niet gevuld dus weet niet of dat inderdaad zo hoort... Afijn, fijn spel waar ongetwijfeld een hoop uren in zullen gaan zitten!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:02
theturtle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:04:
Kan alleen mijn bisschop nog niet van een opvolger voorzien, en de wiki is natuurlijk nog niet gevuld dus weet niet of dat inderdaad zo hoort...
Volgens mij is dat een unieke eigenschap van het katholieke geloof. Daarbij wordt je bisschop benoemd in plaats van dat je hem zelf kunt kiezen. Na zijn dood wordt dan automatisch een nieuwe aangesteld. Mocht ie slechte stats hebben dan kun je natuurlijk altijd overwegen om Magere Hein een handje te helpen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Xyrr op 03-09-2020 00:03 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Is dit een game voor iemand die af en toe oppervlakkig game't, of moet je hier toch wel goed voor gaan zitten? Het lijkt me een leuke game maar het oogt ook behoorlijk ingewikkeld.

• Laplans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09-2024
Gisteren ben ik zelf ook begonnen met eerst de tutorial en daarna verder gegaan.

Ik heb CKII eerder geprobeerd maar, mede dankzij de DLC, overspoeld met opties en geen idee wat ik aan het doen was. Daarom vaak snel weer gestopt.

Bij CKIII is dat gevoel nu minder. Komt natuurlijk ook dankzij het feit dat er nog geen DLC is maar het lijkt er toch ook op dat alles wat duidelijker aanvoelt ofzo. Beetje lastig uitleggen.

Vanavond weer verder met koning van Ierland worden en misschien dat ik daarna eens wat filmpjes van andere ga kijken ter inspiratie.

Als ik het onder de knie krijg dan zou ik toch wel eens graag vanuit het Hollandsche deel willen starten en eens zien hoever we kunnen koloniseren :)F

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 09:40
Heb het geprobeerd met de gamingpass, ziet er goed uit, loopt erg soepel.

Ben na de tutorial doorgegaan met house of Briain. Wat ik nog wel verwarrend vind is dat m'n heir maar 3 van de 5 titels kreeg die ik bezat, en de andere 2 naar andere kinderen ging.
Die wet kan ik helaas ook (nog) niet aanpassen.

• Shabbaman
artemivanov schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:22:
Wat ik nog wel verwarrend vind is dat m'n heir maar 3 van de 5 titels kreeg die ik bezat, en de andere 2 naar andere kinderen ging.
Erfrecht is een van de bijzondere aspecten van Crusader Kings. Wat je had kunnen doen is al je andere erfgenamen ombrengen, om maar iets te noemen. Zodra je koning van Ierland wordt krijg je wel een beslissing om het erfrecht te veranderen (naar elective, of je daar blij van wordt laat ik geheel over aan jou om zelf te ontdekken), en anders moet je wachten tot je je crown authority kan verhogen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 07:54
Odysseus87 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:12:
Zelf nog geen grand strategy gespeeld, maar wel altijd nieuwsgierig naar gekeken. Ga dat filmpje van Quill18 eens even rustig bekijken. Misschen dat ik deze wel koop!
Van horen zeggen dus. Laat je niet gek maken. Het kan inderdaad duur worden als je álles wilt. Maarja, dat betekent vaak dat je al meer dan 1.000 uur in de game hebt zitten. Dan betaal je met plezier €20 voor nieuwe features. En ook zonder de DLC heb je gewoon een prima game, zeker doen!

Ik speel bijvoorbeeld Hearts of Iron en EU4 nog regelmatig, ik heb ook lang niet alle DLC, ik koop ze langzaam als ik er behoefte aan heb en de featues kan gebruiken (veel DLC richt zich op een specifieke regio van de map). Nu kocht ik gisteren bijvoorbeeld Hearts of Iron DLC voor 4 euro in plaats van 20 omdat het al een poosje uit was.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02
Poulske schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ik heb gisteren de game geprobeerd via de Xbox Game Pass. Helaas heb ik alleen tijd gehad voor de tutorial te doorlopen en daarna nog een kwartiertje aankloten.

Maar wat ik in dit half uur heb gespeeld was goed en smaakte zeker naar meer. Ik snap nog niet veel van de game maar ben van plan om er eens vanavond goed voor te gaan zitten. Heb de game ondertussen ook op Steam gekocht en het Game Pass abonnement opgezegd.
Wat is de reden dat je 'm via Steam koopt en niet via Gamepass verder gaat spelen?

Heb hem zelf via Gamepass en dat bevalt nu wel prima. Tutorial geprobeerd, maar nog niet echt ver gekomen. Weinig tijd gehad om er echt in te gaan duiken.

[ Voor 11% gewijzigd door JanW op 03-09-2020 13:41 ]

• TLLRS
JanW schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:40:
[...]

Wat is de reden dat je 'm via Steam koopt en niet via Gamepass verder gaat spelen?

Heb hem zelf via Gamepass en dat bevalt nu wel prima. Tutorial geprobeerd, maar nog niet echt ver gekomen. Weinig tijd gehad om er echt in te gaan duiken.
CK3 zit niet voor altijd op gamepass. Over een jaar kan het weer weg zijn. Op Steam heb je het spel voor altijd.

• Poulske
JanW schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:40:
[...]

Persoonlijke voorkeur, ik betaal liever eenmalig dan een abonnement. De rest van de games in de Pass boeien mij niet en de Xbox app/Store is klote terwijl Steam veel fijner is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:19:
Is dit een game voor iemand die af en toe oppervlakkig game't, of moet je hier toch wel goed voor gaan zitten? Het lijkt me een leuke game maar het oogt ook behoorlijk ingewikkeld.
Hmmm ligt eraan. In eerste instantie zal je er wel wat moeite in moeten stoppen, maar als je de game mechanics een beetje kent dan kan je het ook wat meer "casual" spelen. Het leuke aan Crusader Kings vind ik dat er heel veel ruimte voor role play is. En als je daar een beetje in mee gaat, dan is het bijvoorbeeld acceptabel als niet alles perfect loopt. Anders dan andere Paradox spellen vind ik CK3 erg beginner vriendelijk (al kijk er wel naar als veteraan), ze hebben er duidelijk over nagedacht het een stuk toegankelijker te maken - zonder veel aan complexiteit te verliezen.
Als de premise van de game je interesseert en je bent bereid er flink wat uren aan kwijt te zijn, dan zou ik het zeker aanraden!

Ik vermaak me tot nu toe uitstekend met CK3, en dat komt voor een deel ook doordat het role play aspect je nu wat meer opgedrongen wordt: als je tegen het karakter van je ruler in gaat, dan krijg die stress. Het kan nog steeds, maar als je er in mee gaat dan speelt elke ruler ook weer net wat anders.

Dit is zeker wel het beste spel bij launch wat Paradox ooit heeft uitgebracht. Ik mis vooralsnog niet veel aspecten uit CK2.

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Waar ik eerst schrik voor had blijkt toch al niet waar te zijn. En dat is dat CK3 zou voelen als CK2 vanilla 2.0 . Maar er is toch eerder een "re-thinking" van CK2 + DLC.

Het zien van de karakters op meer plaatsen zoals events voegt ook wel wat toe. Eerste keer dat ik een event kreeg om te zeggen dat de dochter lepra heeft was wel schrikken om haar daar te zien staan vol met bobbels.

Tot nu toe lijkt het mij ook wel beter dat er niet zo veel sieges zijn. Minder kastelen per oppervlakte, wat de snelheid van oorlogen wel te goede komt. Ik moet nog wel wat uitzoeken hoe ik de sterkte van een leger kan inschatten. Hier toch al paar keren gehad dat ik een veel groter leger had en toch het onderspit moeten delven.

Laadtijden zijn ook voorlopig een heel stuk beter.

De mindere kanten zijn voorlopig beperkt tot:
Ik vind sommige info nog niet terug (huidige stress en wat andere karakter eigenschappen).
Sommige menu's zouden voor mij wat compacter mogen. Het gehele scherm is nogal snel gevuld met menu's, zeker als je dan een bepaalde county moet zoeken op de map is daar nauwelijks nog plaats voor. Gewoon al karakter sheet open links, county rechts en 80% staat al vol. CK2 was op dat vlak toch stukken compacter.

I'll do what I can, but expect very little.

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

4bit schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:20:
Ik vind sommige info nog niet terug (huidige stress en wat andere karakter eigenschappen).
Sommige menu's zouden voor mij wat compacter mogen. Het gehele scherm is nogal snel gevuld met menu's, zeker als je dan een bepaalde county moet zoeken op de map is daar nauwelijks nog plaats voor. Gewoon al karakter sheet open links, county rechts en 80% staat al vol. CK2 was op dat vlak toch stukken compacter.
Huidige stress zou links naast je (3D) portret moeten staan (zonder menu's open).

There's no place like 127.0.0.1

• Terranova
  • Laatst online: 20:50
Geweldige game weer :D Helaas heb ik nog wat moeite met de start in Holland(als Count). 3 pogingen en het lukt nog niet lekker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
4bit schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:20:
Waar ik eerst schrik voor had blijkt toch al niet waar te zijn. En dat is dat CK3 zou voelen als CK2 vanilla 2.0 . Maar er is toch eerder een "re-thinking" van CK2 + DLC.

Laadtijden zijn ook voorlopig een heel stuk beter.
Dat slaat de spijker op de kop denk ik. Ze hebben niet CK2 genomen en er een nieuw jasje aan gegeven, ze hebben het concept van Crusader Kings genomen en bedacht hoe ze daar een goede game van kunnen maken (met de lessen van wat werkte bij CK2). Ik vind de interface bijvoorbeeld best fijn, en die is helemaal anders dan wat ze bij andere Paradox games doen.

En ja, die laadtijden, echt super! Speelde laatst Victoria II, en zelfs met een SSD duurt het daar in vergelijking eeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Jaaaa hij is er geweldig 😍 zolang op gewacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Over die laadtijden:

Afbeeldingslocatie: https://forumcontent.paradoxplaza.com/public/601117/image%20(26).png

Deze Stellaris dev diary gaat hierover, en daar staat ook genoemd dat het ook in CK3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:20:
Over die laadtijden:

[Afbeelding]

Deze Stellaris dev diary gaat hierover, en daar staat ook genoemd dat het ook in CK3 zit.
Zoals ze in die dev diary zeggen zijn Paradox games al heel lang multi-threaded, alleen is het vrij lastig heel veel naar meerdere threads te doen omdat veel dingen van elkaar afhankelijk zijn.

En wat ze daar ook zeggen is dat ze Stellaris nu veel sneller hebben gemaakt omdat die niet zoveel text files hoeft te lezen ten opzichte van de historische games. Klinkt logisch, maar wel knap dat CK3 dus wel super snel laad (veel sneller dan Stellaris bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Chris7 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:43:
[...]
Ik vermaak me tot nu toe uitstekend met CK3, en dat komt voor een deel ook doordat het role play aspect je nu wat meer opgedrongen wordt: als je tegen het karakter van je ruler in gaat, dan krijg die stress. Het kan nog steeds, maar als je er in mee gaat dan speelt elke ruler ook weer net wat anders.
Dat vind ik ook wel zeer leuk, CK2 werd je daar nauwelijks toe gedwongen, soms vielen er wat opties weg, of het moest al effectief possessed of insane trait zijn. Waardoor je paarden als adviseurs aanneemt enz. Maar hier zijn "goede" traits soms ook stuk lastiger, zoals "just". Opeens wordt het lastiger om bepaalde mensen uit de weg te ruimen.

Zijn er feitelijk nog trade goods ofzoiets? Speel nu in Afrika, in CK2 waren er plaatsen met goud waar je goudmijnen kon bouwen, maar zo´n plaatsen vind ik op het moment niet terug.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Chris7 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:23:
(veel sneller dan Stellaris bij mij).
Dat kan kloppen, want het gaat over patch 2.8 en die is er nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
Gisteren Tutorial gespeeld en daarna vlug wat doorgedaan met de Munster. Het spel lijkt me makkelijker te zijn dan CK2. Ondertussen al mijn buurlanden veroverd via fabricate claims en dit gaat toch een stuk sneller dan vroeger. Nog mensen die dit ervaren of is dit enkel omdat ik verder ga op de tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:06:
[...]

Dat kan kloppen, want het gaat over patch 2.8 en die is er nog niet :)
Ah, ik heb die dev diary er even bijgepakt en had het stukje gemist waar ze zeiden dat CK3 dezelfde optimalisaties al heeft die ze daar uit de doeken doen. Dat belooft veel goeds voor Stellaris :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
quovadis25 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:17:
Gisteren Tutorial gespeeld en daarna vlug wat doorgedaan met de Munster. Het spel lijkt me makkelijker te zijn dan CK2. Ondertussen al mijn buurlanden veroverd via fabricate claims en dit gaat toch een stuk sneller dan vroeger. Nog mensen die dit ervaren of is dit enkel omdat ik verder ga op de tutorial
Ja, claims maken lijkt wel erg snel en makkelijk te gaan nu. Kan me voorstellen dat het wel een lastige balans is: in het oude systeem in CK2 moest je geluk hebben met hoe snel het ging, in CK3 is het een vaste tijd. Maar die wil je natuurlijk niet te lang hebben (stel het duurt 25 jaar, dan ga je daar je councillor niet op zetten), maar ook niet te kort, en het dat laatste lijkt nu een beetje het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scifo83
  • Laatst online: 07-02 02:50
Als ik gameplay van dit spel opzoek, krijg ik niets te zien? Een kaart en een muisklik spel? :p

Nooit dit soort games gespeeld. Waar haal je eigelijk voldoening uit? Visueel krijg je toch niets te zien op uw scherm. Geen slagveld, geen troepen die je kan sturen...

What is this game? Whats the point? xD

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Scifo83 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:28:
Als ik gameplay van dit spel opzoek, krijg ik niets te zien? Een kaart en een muisklik spel? :p

Nooit dit soort games gespeeld. Waar haal je eigelijk voldoening uit? Visueel krijg je toch niets te zien op uw scherm. Geen slagveld, geen troepen die je kan sturen...

Een doel stellen en dat door middel van een gekozen strategie verwerkelijken. Dat is de voldoening.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Hetzelfde wat je uit een potje Risk haalde. Een bepaald doel en dat proberen te halen.

Inderdaad geen flashy grafisch heftige gevechten, bloedspetters en dergelijke, daar is dit het spel niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Laatst online: 03-06 14:52
Jivebunny schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:40:
[...]

Een doel stellen en dat door middel van een gekozen strategie verwerkelijken. Dat is de voldoening.
Het is wel overweldigend in het begin hoor, en moet nog even zien of het wat is. Sommige dingen snap ik ook nog niet, maar ik ben nieuw met dit soort spelen.

Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om in 867 of zo te beginnen, en dan met Holland, Amsterdam als mijn eerste gebied.

Kan dat? Ik bedoel, het duurt 20 jaar of zo voor ik iets fatsoenlijks kan aanschaffen in de stad, want mijn geld komt maar met 1.3 of zo binnen, ik heb maar 200 militairen of zo, dus kan daar ook niks mee. Ik zou bv Zeeland willen innemen. Is dat wel mogelijk? Of maak ik het mijzelf te moeilijk door zo te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
ActualFantasy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:03:
[...]

Het is wel overweldigend in het begin hoor, en moet nog even zien of het wat is. Sommige dingen snap ik ook nog niet, maar ik ben nieuw met dit soort spelen.

Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om in 867 of zo te beginnen, en dan met Holland, Amsterdam als mijn eerste gebied.

Kan dat? Ik bedoel, het duurt 20 jaar of zo voor ik iets fatsoenlijks kan aanschaffen in de stad, want mijn geld komt maar met 1.3 of zo binnen, ik heb maar 200 militairen of zo, dus kan daar ook niks mee. Ik zou bv Zeeland willen innemen. Is dat wel mogelijk? Of maak ik het mijzelf te moeilijk door zo te beginnen?
Holland is wel uitdagend, zeker in 867 omdat er dan nog weinig tech is en je gebied nog niet zo ontwikkeld is (en omdat je blijkbaar maar 1 county hebt). Om dan toch uit te breiden moet je bijvoorbeeld kijken naar strategische huwelijken voor allianties of om gebied te krijgen (bijvoorbeeld je dochter matrilineal te trouwen met de tweede of derde zoon van een andere heerser, en dan zorgen dat de oudere zoon dood gaat).

Voor een wat makkelijkere start kan je als iemand beginnen die al meerdere counties heeft of vazallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terranova
ActualFantasy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:03:
[...]

Holland is geen makkelijke start, zoals ik al eerder postte heb ik daar ook best moeite mee ondanks dat ik 1000+ uren in CKII had. Maar Zeeland moet in te nemen zijn, maar het hangt volledig af van je ruler, geld voor eventuele mercenaries, je alliances etc.

Je kan door diverse gebouwen of lifestyle perks je leger groter krijgen. Als je voor martial kiest kan je bijvoorbeeld al meer Knights krijgen, dus een groter leger. Je moet alleen niet te snel willen, in het begin van je game ben je ongeveer even sterk als Zeeland en kan je dus alleen winnen door tactisch net iets beter te zijn, door bijvoorbeeld je aanval te timen net nadat Zeeland in een andere oorlog verloren heeft etc.

Wat in het begin beter werkt is om Zeeland op een "smerige" manier over te nemen. Je zoon is namelijk nr2/3 op de lijst om Zeeland te erven. Je vrouw is namelijk de zus van de Count van Zeeland en die Count heeft nog geen kids. Dus met met wat goeie moordpogingen kan je Zeeland erbij krijgen zodra je verder speelt als je zoon. Iets wat mij per ongeluk is overkomen omdat er wat mensen random dood gingen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online

Haha, dan moet je eens kijken naar andere spellen van Paradox zoals Europa Universalis, die zijn nog veel erger wat dat betreft, met alleen een kaart en heel veel informatie.

In Crusader Kings speel je als een bepaald (historisch) persoon, en probeer je je familie (dynastie) uit te breiden. De game is dus voor een groot deel ook gefocust op de personen. Wat dat betreft is het een unieke mix tussen strategy game en RPG. Ik zou zeker eens een stream zoeken van iemand die het spel ook meer als RPG speelt, want dat is wel leuk. Quill18 heeft een leuke serie met de count of Anjou, en ook een uitgebreide video waarin hij het spel uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scifo83
  • Laatst online: 07-02 02:50
Thx voor de stream tip. Zal het eens volgen op twitch.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 08:34
Ik heb een paar honderd uur in CK2 zitten dus was erg benieuwd naar CK3. Vandaag de kans gehad om een paar uur te spelen en ik ben nog niet echt overtuigd dat het beter of slechter is geworden. Een heel aantal zaken zijn gewijzigd, maar dat zijn m.i. meer wijzigingen dan verbeteringen. Ik denk dat als je nieuw bij CK series bent, je beter CK2 met DLC voor schappelijk prijsje kunt kopen dan CK3 (welke in feite een stuk kaler is van de CK2...).

/edit
Na nog een potje te hebben gedaan moet ik terugkomen op bovenstaande. De game is absoluut kaler en mist echt wat essentiele zaken, maar het spelen met de skill-tree en beter kunnen beinvloeden van je opvolgers maakt de game wel een stuk meer stuurbaar dan CK2. Dat is echt een vooruitgang.

Wat mij zo opviel:
- naval is uit de base-game, dat zal wel een DLC worden maar ik vind het erg vreemd dat dit ontbreekt. Engeland invaden wordt zo wel erg gemakkelijk
- alles is met een timer? Terwijl voorheen je nog enigszins random claims kon fabriceren, kun je dat nu gewoon timen. Dat maakt warfare wel erg gemakkelijk
- Daar staat tegenover dat je successie rechten pas end-game volledig kunt aanpassen. Ze zijn als ik het goed begrijp door een tech beperkt, welke pas late-middle ages vrij komt. Dat zal wel realistisch zijn denk ik? Ik vond het wel leuk dat in CK2 dit altijd wel mogelijk was, waardoor je lekker potje world domination kon spelen. Betwijfel of dat nu nog wel kan, zonder continu overbodige zoons te vermoorden oid

[ Voor 11% gewijzigd door Loona35 op 08-09-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Laatst online: 03-06 14:52
Ik snap het niet.

Ik heb dus de county of Holland, en zie daarin een barony of Rotterdam. Nou wil ik daar een stad bouwen, maar wat ik ook probeer, dat lukt niet. Hij blijft grijs, als ik construct new holding kies.

Doe ik iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loona35
ActualFantasy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:30:
Ik snap het niet.

Ik heb dus de county of Holland, en zie daarin een barony of Rotterdam. Nou wil ik daar een stad bouwen, maar wat ik ook probeer, dat lukt niet. Hij blijft grijs, als ik construct new holding kies.

Doe ik iets fout?
Staat er niet meer info als je over de optie voor het bouwen 'zweeft' met de muis? Voor sommige zaken moet je bijv. eerst naar een Keep upgraden of bepaalde tech hebben. In dat geval is het vakje niet helemaal grijs maar grijs met soort streepje (verschil is nauwelijks te zien imo).

[ Voor 9% gewijzigd door Loona35 op 05-09-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Shabbaman op 05-09-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
ActualFantasy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:30:
Ik snap het niet.

Doe ik iets fout?
Voor een nieuwe stad moet je de Culture Innovation(of tech, dunno) City Planning hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 17:38

Ves

A gadget addicted Bounty

CK3 is voor nieuwe spelers veel toegankelijker voor mij gevoel. Had CK2 als 'free game', maar vond het maar moeilijk om erin te komen.
Nu met CK3 ging het veel soepeler. UI spreek mij ook meer aan.

Ben nu 'King of Ireland' maar verloor mijn zoon in de strijd naar deze titel. Liet meteen zien dat ik nog niet ver genoeg vooruit aan het plannen was met mij dynasty.
Nu het juiste pad aan het plannen de rest van Britannia in handen te krijgen.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
dit weekend ook eens mee begonnen,met de tutorial uiteindelijk na 3 pogingen in de gewone campaign waarbij alles misliep.
ik heb op moment maar 1 onduidelijkheid, en dat is hoe ik titels en landen kan afnemen van mijn vasals.
Ik ben nu King of Ireland, maar had graag bvb Dublin toegevoegd aan mijn holdings zodat ik daar de hoofdstand kan vestigen, maar ik heb geen idee hoe ik die vasal makkelijk weg kan krijgen. heb een casus belli aangemaakt nog voor de unificatie, maar ik kan die niet pressen aangezien ik geen oorlog kan starten met een vasal, tenzij ik daar over kijk?

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
kowlier schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:17:
dit weekend ook eens mee begonnen,met de tutorial uiteindelijk na 3 pogingen in de gewone campaign waarbij alles misliep.
ik heb op moment maar 1 onduidelijkheid, en dat is hoe ik titels en landen kan afnemen van mijn vasals.
Ik ben nu King of Ireland, maar had graag bvb Dublin toegevoegd aan mijn holdings zodat ik daar de hoofdstand kan vestigen, maar ik heb geen idee hoe ik die vasal makkelijk weg kan krijgen. heb een casus belli aangemaakt nog voor de unificatie, maar ik kan die niet pressen aangezien ik geen oorlog kan starten met een vasal, tenzij ik daar over kijk?
ik dacht dat als je rechter click deed op een vassal dat je daar een optie had "Revoke Title". Wel rekening meehouden dat niet iedere vassal daar gaat blij mee en dat je mogelijks een Civil War krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
wel, die optie is greyed out. kan zijn dat ik daar de juiste machtiging niet voor heb, had daar vaag iets zien staan van absolute monarchy powers, maar ik was al content dat ik zover geraakt ben en ben dan maar gestopt met spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:01

Grouchy

meep meep

Je Crown Authority Law zal denk ik hoger moeten om de optie van 'revoke titles' te krijgen;

https://ck3.paradoxwikis.com/Laws

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Het lijkt er op dat "dread" het nu wel erg makkelijk maakt je vazallen onder de duim te houden: als katholiek in Spanje had ik genoeg gevangenen om te executeren (geeft 12 dread per keer), bijna iedereen was terrified en durfde niks tegen de koning te doen. Volgende koning was Just, wat betekende dat hij niet zomaar mensen kon executeren, maar door wat events zat ik toch rond de 40 dread, en was iedereen alsnog super bang voor hem (en daarnaast was hij een diplomaat waardoor iedereen 'm ook nog eens aardig vond). Dat maakt dat ik nog geen enkele factie van mijn vazallen tegen me heb gehad. Op zich relaxed, maar het voelt wel erg makkelijk.

Ik vind het wel een leuke optie ten opzichte van iedereen te vriend houden. Je hebt zelfs ergens een lifestyle perk die je meer dread per tyranny geeft, dus dan kan je iedereen tegen je opzetten waardoor ze nog banger worden :P. Maar moet dus misschien nog iets gebalanced worden (gaat er ook vrij langzaam af, 0.5 per maand).

[ Voor 22% gewijzigd door Chris7 op 07-09-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 22:05
Ik zit met een klein maar voor mij irritant dingetje. Als je een pop-up event krijgt en je gaat over de verschillende opties heen komt er vaak links een balkje met extra info. In die info kun je dan vaak weer over een onderstreept item heen gaan. Mijn probleem is wanneer ik naar het linker info-balkje wil (om over de onderstreepte onderwerpen heen te gaan) het balkje verdwijnt. Erg irritant, hoe gaan jullie hiermee om?

Edit: Inmiddels gevonden, in de settings kun je je voorkeuren aanpassen (hoe logisch 8)7 )

[ Voor 10% gewijzigd door Jadero op 07-09-2020 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Je tooltip mode staat denk ik op timer lock. Even wachten todat je dubbele randen ziet dan kan je erheen zonder dat het venster verdwijnt. Die delays kan je veranderen.

Heb de tooltip mode zelf veranderd naar 'mouse tendency' dan hoef je niet te wachten.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:32

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb CK3 vandaag gekocht en het is tevens mijn eerste grand strategy-game. Nog veel te leren maar tot nu toe wel vind ik het wel vermakelijk. Ultrawide werkt ook erg fijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miHu639iGGPeAw3zd0HYNfPqHrI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OslBvZzQWoCNGvf1UxOABitq.jpg?f=fotoalbum_medium

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
Grouchy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:37:
Je Crown Authority Law zal denk ik hoger moeten om de optie van 'revoke titles' te krijgen;

https://ck3.paradoxwikis.com/Laws
heb gisteren gevonden hoe ik dat veranderde.
wat titles beginnen revoken omdat ik per se dublin wou, plots half ierland in rebellie 8)7
was geen probleem om ze onder de knoet te houden, 3 extra county's voor mezelf uiteindelijk.
het spijtige was dat ik wat gesukkeld heb met het verdelen van titles tussen mijn broers en zoon, en toen ik het loodje legde bleek dat mijn zoon beduidend minder land had dan zijn oom, waardoor er weer wat successie-oorlogen moesten uitgevochten worden.

ben ondertussen eens opnieuw begonnen met de voorlopers van de russen, maar ik slaag er toch genoeg in om na een uur of 3 mijn hele campagne om zeep te helpen door iets te enthousiast te veroveren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
@g0tanks ik vermoed dat de UI designer ook een widescreen heeft, want zo ziet het er een stuk overzichtelijker uit dan op mijn scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:36

MsG

Forumzwerver

Haha inderdaad. De eerste strategy game waarvan ik dacht met 1200P (1920 * 1200), van shit ik heb gewoon echt ruimte tekort. Vind het nog wel moeilijk, ben de tutorial begonnen, maar je wordt echt overladen met informatie. Is de eerste keer dat ik me aan dit soort meer diplomatie-gerelateerde RTS'en waag, en vind het wel leuk, maar ik snap nog lang niet altijd wat ik doe. Ook zie ik niet altijd duidelijk wie met mij in oorlog is en waar zijn legers staan.

Daarnaast lijkt het landjepikken wel erg traag te gaan, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij. Maar eens wat filmpjes kijken die een beetje de basics aanleren, zonder dat je per se een uur aan content moet kijken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kowlier
ik denk dat italianspartacus wel wat tutorialfilmpjes heeft gemaakt op youtube.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
kowlier schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:26:
ik denk dat italianspartacus wel wat tutorialfilmpjes heeft gemaakt op youtube.
Ik volg ze ook goed te volgen en uitgebreide uitleg

YouTube: ItalianSpartacus - YouTube

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:10:
Daarnaast lijkt het landjepikken wel erg traag te gaan, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij. Maar eens wat filmpjes kijken die een beetje de basics aanleren, zonder dat je per se een uur aan content moet kijken.
Het leuke aan Crusader Kings is dat er meerdere manieren zijn om je land uit te breiden. Oorlogvoering is er maar één van. Je kan ook een eind komen door land van je vazallen af te pakken, familieleden te vermoorden en strategische huwelijken. Dat is natuurlijk ook hoe het (zeker in West-Europa) er aan toe ging in de middeleeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
Chris7 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:54:
[...]
Het leuke aan Crusader Kings is dat er meerdere manieren zijn om je land uit te breiden. Oorlogvoering is er maar één van. Je kan ook een eind komen door land van je vazallen af te pakken, familieleden te vermoorden en strategische huwelijken. Dat is natuurlijk ook hoe het (zeker in West-Europa) er aan toe ging in de middeleeuwen.
Dit. Na het uitspelen van de tutorial kon ik mijn (klein)dochter uiteindelijk uithuwelijken wat tot een betere relatie leidde met de count van Breifne. Die wilde vervolgens maar al te graag vassal worden, waardoor ik opeens zeven counties had en dus de titel High King of Ireland kon creëren. Geen oorlog voor nodig... (wel voor andere counties, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
eens ik High King of Ireland was, kon ik makkelijk alle andere counties binnenhalen door ze vassalage te offeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 13:42
leekers schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:48:
[...]

Ik volg ze ook goed te volgen en uitgebreide uitleg

YouTube: ItalianSpartacus - YouTube
Heel veel dank voor de link naar deze man :)

Ik heb gamepass en ben nog niet begonnen met het spel en wilde er "even snel" induiken voor "een spelletje tussendoor" (heb nog nooit grand strategy games gespeeld).....en toen keek ik een twitch stream...
Goeie genade wat een diepgang! Ik ga eerst even die guide bekijken en dan eens voorzichtig mijn eerste schreden zetten ;)

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kowlier
ja je verliest je nog al vlug in de opties :)
ik ontdek ieder uur wel een nieuwe functie waarvan ik denk, tsjien, dat had ik vorige playtrough wel kunnen gebruiken.

btw, er bestaat een playtrough op youtube met als doel de meest inbred familie mogelijk te maken. de dynastyline zag er op het einde uit als een horizontale lijn ipv een boomstructuur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Zijn jullie nog een geschreven guide tegengekomen? Vind het altijd lastig om mijn concentratie bij die Youtube filmpjes te houden en lastig te gebruiken als naslagwerk.

Blijf me wel verliezen in al die relaties, heb ik in ene weer wat grondgebied in Zuid-Frankrijk terwijl ik als Finland speel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
Van het weekend een 2e rondje gestart met CK3. Gestart met een clubje Vikingen in Frankrijk in 867. De bedoeling is volgens mij om daarmee meteen Brittany (Frankrijk) in te nemen, maar ik had besloten om direct naar Wessex te gaan. Meteen nadat ik Wessex had ingenomen ben ik geswitched naar Anglo-Saxon culture en nadat ik een rondje raiding had gedaan ook zo snel mogelijk geswitched van Pagan naar Catholic. Het idee daarachter is dat de andere vikingen (Halfdan, Ivar etc.) al snel vrijwel heel UK innemen en ik vervolgens holy wars tegen ze kan starten met Francia als ally :+

Die aanpak is tot nu toe redelijk geslaagd. Ik zit ergens rond jaar 1000 en heb nu vrijwel de gehele UK in handen en een groot deel van de kust vanaf Brittany naar Holland. Dat ging goed, tot mijn koning alleen maar dochters kreeg en het hele rijk onder 5 dochters werd verdeeld. Gelukkig waren de meeste nog minderjarig en heb ik die makkelijk kunnen vermoorden terwijl ik de enige heir was. Het restantje heb ik simpelweg opgesloten in de kerker en in de dungeon geworpen om sneller te laten sterven. Nu ik alle kingdoms weer terug heb moet ik enkel nog sparen naar genoeg prestige om er een Empire van te maken. Dan ben ik voorlopig in verlost van het gestress met successierechten.

Erg leuk aan CK3 vind ik dat tyranny nu niet meer afgestraft wordt. Althans, je krijgt wel minpunten bij je vassals maar je kan via de skill-tree bepaalde skills gebruiken om te borgen dat tyranny points sneller afnemen en een skill om te voorkomen dat vassals in opstand komen. Dat werkt erg goed. De meeste vassals hebben een trait dat ze bang van je zijn en die enkele die dat niet is kun je nog wel uit de weg ruimen. Dat maakt een rondje tyrant spelen met een generatie wel leuk :+ Sowieso is het wel erg leuk om met die skill-trees een koning 'te creëren' die past bij wat het rijk op dat moment het meeste nodig heeft.
MsG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:10:
Haha inderdaad. De eerste strategy game waarvan ik dacht met 1200P (1920 * 1200), van shit ik heb gewoon echt ruimte tekort. Vind het nog wel moeilijk, ben de tutorial begonnen, maar je wordt echt overladen met informatie. Is de eerste keer dat ik me aan dit soort meer diplomatie-gerelateerde RTS'en waag, en vind het wel leuk, maar ik snap nog lang niet altijd wat ik doe. Ook zie ik niet altijd duidelijk wie met mij in oorlog is en waar zijn legers staan.

De legers met wie je in oorlog bent hebben een rode kleur op de kaart. Daarnaast zie je altijd rechts onderin familiewapens (met % erbij). Je kan daar op doorklikken en als je dan op het wapen van de familie klikt ga je naar de 'hoofdstad' van je tegenstander. Echt heel overzichtelijk is het niet op de kaart vind ik of ik moet zelf ook nog niet de juiste optie hebben ontdekt.

[ Voor 23% gewijzigd door Loona35 op 08-09-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Loona35 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:31:

Erg leuk aan CK3 vind ik dat tyranny nu niet meer afgestraft wordt. Althans, je krijgt wel minpunten bij je vassals maar je kan via de skill-tree bepaalde skills gebruiken om te borgen dat tyranny points sneller afnemen en een skill om te voorkomen dat vassals in opstand komen. Dat werkt erg goed. De meeste vassals hebben een trait dat ze bang van je zijn en die enkele die dat niet is kun je nog wel uit de weg ruimen. Dat maakt een rondje tyrant spelen met een generatie wel leuk
Dread is wel een dingetje. Als je deze game speelt als atrocity simulator 3 dan zijn al je vazallen, echtgenoten & hovelingen zoals je schrijft 'intimitated'of 'terrified' en zijn ze veelal te bang om iets tegen je te ondernemen. Maakt het, zeker ten opzichte van CK2, misschien wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
Grouchy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:07:
[...]

Dread is wel een dingetje. Als je deze game speelt als atrocity simulator 3 dan zijn al je vazallen, echtgenoten & hovelingen zoals je schrijft 'intimitated'of 'terrified' en zijn ze veelal te bang om iets tegen je te ondernemen. Maakt het, zeker ten opzichte van CK2, misschien wel erg makkelijk.
Dat is zeker waar en dat is het ook een beetje met die 'traits' doorgeven. Het is wel erg gemakkelijk om übermensch te creëren (en in stand te houden) ;)

Maar het is m.i. wel leuk dat het in ieder geval kan. In CK2 was het niet zo zinvol om als tyrant te spelen. Dat leverde in de long-run altijd meer problemen dan voordelen op. Nu is het misschien beetje te ver doorgeschoten naar de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
vinpower schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:03:
Zijn jullie nog een geschreven guide tegengekomen? Vind het altijd lastig om mijn concentratie bij die Youtube filmpjes te houden en lastig te gebruiken als naslagwerk.

Blijf me wel verliezen in al die relaties, heb ik in ene weer wat grondgebied in Zuid-Frankrijk terwijl ik als Finland speel :')
Misschien heb je hier wat aan ?

https://ck3.paradoxwikis.com/Crusader_Kings_III_Wiki

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
@leekers bedankt. Ik had die inderdaad ook gevonden. Maar die is op dit moment erg beknopt en legt alleen termen uit. En niet zoals bij Eu4 dat er strategieën en methodes worden besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
vinpower schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:57:
@leekers bedankt. Ik had die inderdaad ook gevonden. Maar die is op dit moment erg beknopt en legt alleen termen uit. En niet zoals bij Eu4 dat er strategieën en methodes worden besproken.
Ik denk dat je ook prima een CK2-walkthrough kan doorlezen. Maar CK is wel een dynamischer spel dan EU, het niveau "dag 1, verklaar oorlog zonder CB" hoef je hier niet te verwachten. Nieuwe karakters worden willekeurig gegenereerd en ze gaan ook nog eens random dood. En in dit spel hebben karakters wel een invloed op de kaart, dus die kaart (en daarmee je "strategie" kan er al kort na de start volledig anders uitzien (ok, niet op dag 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdvdp81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 08:10
Afgelopen maandag dit spel gekocht. Ik ben helemaal nieuw als het om grand strategy gaat en dus ook als het om de Crusader Kings franchise gaat.
Ik vermaak me prima met alle diepgang en soms verzuip ik ook een beetje in wat er op me af komt.

Zo ook 30 minuten geleden; ik begin in 1067 als Dirk Floriszoon en ben een bescheiden Duke.
Aanbeland in 1072 krijg ik de schok van mijn nog korte CK3 leven; ik erf de titel Emperor of the Holy Roman Empire.

HOE?!

Het spel staat nu al 30 minuten op pauze en heb echt geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
Pdvdp81 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
ik erf de titel Emperor of the Holy Roman Empire.

HOE?!
Gefeliciteerd, excellentie ;) .

Ik zou eens gaan bedenken wat je nu wilt doen. Wil je Emperor blijven of was je liever klein gebleven? Je hebt in ieder geval geen geldzorgen meer, dus investeren in je Duchy is altijd een goed idee. Maar ik zou gaan roleplayen, daar haal ik uiteindelijk de meeste voldoening uit.

Zo was mijn High King of Ireland temperamentvol en ongeduldig. Dus bij de eerste gelegenheid Dublin aangevallen - zonder te kijken wie zijn bondgenoten waren. Oeps. Dikke nederlaag, en natuurlijk gaat dan ook mijn erfgenaam en enig zoon dood. Stress schiet omhoog, zelfmoordpoging mislukt. Vanavond maar verder ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pdvdp81
theturtle schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:19:
[...]

Gefeliciteerd, excellentie ;) .

Ik zou eens gaan bedenken wat je nu wilt doen. Wil je Emperor blijven of was je liever klein gebleven? Je hebt in ieder geval geen geldzorgen meer, dus investeren in je Duchy is altijd een goed idee. Maar ik zou gaan roleplayen, daar haal ik uiteindelijk de meeste voldoening uit.

Zo was mijn High King of Ireland temperamentvol en ongeduldig. Dus bij de eerste gelegenheid Dublin aangevallen - zonder te kijken wie zijn bondgenoten waren. Oeps. Dikke nederlaag, en natuurlijk gaat dan ook mijn erfgenaam en enig zoon dood. Stress schiet omhoog, zelfmoordpoging mislukt. Vanavond maar verder ;-).
Bedankt!

Ja, ik had liever even klein gebleven. Gewoon om alles te leren kennen.

Nadat ik het lef had om de pauze eraf te halen kreeg ik meteen 2 facties voor onafhankelijkheid tegen me.
Gezien ik een "standing army" heb van dik 6k dacht ik: kom maar op!

Na enkele grote slagen heb ik nu 1 onafhankelijkheid de kop ingedrukt en de mensen die verantwoordelijk waren op een kort lijstje gezet (deze mogen uiteraard niet onbestraft blijven). 1 van de gevangen genomen mensen hoorde bij de factie en die heb ik zonder pardon op de brandstapel gegooid. Voelde lekker.

Al met al zo'n titel bevalt me wel (ignorance is bliss).

Nu maar eens kijken of ik die andere oorlog ook kan winnen, dat gaat om een iets groter gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Pdvdp81 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
Afgelopen maandag dit spel gekocht. Ik ben helemaal nieuw als het om grand strategy gaat en dus ook als het om de Crusader Kings franchise gaat.
Ik vermaak me prima met alle diepgang en soms verzuip ik ook een beetje in wat er op me af komt.

Zo ook 30 minuten geleden; ik begin in 1067 als Dirk Floriszoon en ben een bescheiden Duke.
Aanbeland in 1072 krijg ik de schok van mijn nog korte CK3 leven; ik erf de titel Emperor of the Holy Roman Empire.

HOE?!

Het spel staat nu al 30 minuten op pauze en heb echt geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?
Dat gebeurt wel vaker, omdat de HRE geen erfopvolging heeft: de keizer wordt gekozen door een aantal vazallen, de electors (in het begin zijn dat er als het goed is 7, maar kan tijdens het spel veranderen). Als je vrienden bent met een aantal van de electors kan je dus zomaar keizer worden.

De AI heeft een zekere bias om wel een zoon van de keizer te kiezen, maar als ze die niet aardig vinden kunnen ze voor iemand anders gaan. Er is ergens een schermpje waarin staat wie voor wie stemt en waarom.

Je kan nu proberen het keizerschap te houden, maar het is ook een kans om je familie meer land te geven. Als keizer heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid land van andere vazallen af te pakken én om titels te maken door de hele HRE heen. Dat is dan wel een kans om familieleden ergens een duke te maken, waar je dan later een alliantie mee kan hebben zelfs als je het keizerschap verliest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Shabbaman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:07:
@g0tanks ik vermoed dat de UI designer ook een widescreen heeft, want zo ziet het er een stuk overzichtelijker uit dan op mijn scherm.
Ik heb de UI-interface op 90% gezet. Dat helpt ook al een heleboel!

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• AntiChrist7
  • Laatst online: 00:38
Voor CK2 veteranen, wat eijn nu de grootste verschillen tussen de full game en CK3? Heb wel wat streams bekeken, maar enkel in stukken. Weet dat de ingame tooltips en een propere UI al een flinke verbetering zijn

• Grouchy

Grouchy

meep meep

@AntiChrist7
Succession laws; het duurt langer voordat je een single heir succession law hebt, die is innovations/tech era beperkt. Je hebt heel lang te maken met multiple heirs succession laws.

Nog meer character. Verover de heilige locaties, executeer honderden christen om je geloof als viking te hervormen, wordt kannibaal, neem de paus gevangen en eet hem op.
Dread voor de atrocity simulator spelers. Stress systeem, lifestyle focus tree en education focus.

Dynasties zijn meer onderling verbonden met elkaar; de dynastic legacies feature. Maak een albino dwerg dynasty. Het kan allemaal.

Intigue: het hook systeem.
Partner: heeft eigen positie in de raad, zo maakt je de vazzalen niet meer kwaad plus ze hebben hun eigen acties.

Geen schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
AntiChrist7 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:21:
Voor CK2 veteranen, wat eijn nu de grootste verschillen tussen de full game en CK3? Heb wel wat streams bekeken, maar enkel in stukken. Weet dat de ingame tooltips en een propere UI al een flinke verbetering zijn
Op aanvulling hierboven:

- alle acties zijn met een timer ipv RNG. Dus claims opzetten gaat met een timer, moorden/seducen etc gaat met een timer. Waardoor je al je acties vrij exact kunt plannen en uitvoeren
- legers kun je random overal op de kaart spawnen met een verwaarloosbare time penalty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
De bijdrage van je echtgenoot aan je stats zat ook al in CK2, alleen is het nu apart zichtbaar gemaakt in de UI. Wat anders is is dat je nu kan kiezen hoe je de stats inzet. Ook die timers zitten als MTTH ook in CK2, alleen is nu zichtbaar wat de voortgang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:43:
De bijdrage van je echtgenoot aan je stats zat ook al in CK2, alleen is het nu apart zichtbaar gemaakt in de UI. Wat anders is is dat je nu kan kiezen hoe je de stats inzet. Ook die timers zitten als MTTH ook in CK2, alleen is nu zichtbaar wat de voortgang is.
MTTH is niet hetzelfde, dat is een "mean time to happen", wat betekent dat als de MTTH 500 dagen is voor iets het in 50% van de gevallen in 500 dagen gebeurt. Maar het kan dus ook veel korter of langer duren. In CK3 is het voor veel dingen een tellertje die je maandelijks vooruitgang geeft. Dan weet je dus exact wanneer die afgelopen is (met de kanttekening dat bij bijvoorbeeld het converten van een county de snelheid kan fluctueren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Gisteren gebruik gemaakt van de abduction "exploit" om in 1 dag heel Egypte te verover in een holy war. Je kan namelijk met de abduction scheme de leider van een andere land ontvoeren. Op het moment dat het event daarvoor naar boven komt, verklaar je de oorlog. Het volgende moment heb je de vijandelijke leider in je cel: boem, 100% war score.

Ik denk dat je in de toekomst geen oorlog meer kan verklaren op het moment dat zo'n event loopt :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Is het normaal dat je vrouw vreemd gaat met je broer? Al 2x meegemaakt.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

De verleidingsschema's zijn nogal makkelijk in CK3 (heb de nummers/modifiers gezien), dus de AI is er geloof ik zelfs nog succesvoller in dan ze al was in CK2. Zelfs als ze je soulmate of geliefde is.

Er zijn ondertussen wat workarounds/mods voor.

[ Voor 61% gewijzigd door Grouchy op 14-09-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdvdp81
Ik ben een beetje verveeld geraakt na mijn laatste avontuur als Keizer van de HRE.
Er moet wat meer uitdaging komen, gezien ik de hele wereld aan mijn voeten had.

Een goed geloof zal volgens mij wonderen doen en nu heb ik mijn oog laten vallen op een leuke eigenschap van het geloof: kannibalisme!

Dan nu echter de vraag: hoe kan ik kannibaal worden? Is dit per ongeluk of kan ik het sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loona35
Ironman savegame corrupt na 40 uurtjes spelen. Handig dat de game daar niet uit voorzorg een back-up van opslaat ergens :X :|
New Yorker schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:13:
Is het normaal dat je vrouw vreemd gaat met je broer? Al 2x meegemaakt.
lol ja en het maakt ook niet uit of je hoge dread hebt.. als je een leuk chickie hebt komen ze het gewoon 'lenen'
, ook al ben je Ivan de Verschrikkelijke :+ Beetje suf is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Pdvdp81 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:46:
Ik ben een beetje verveeld geraakt na mijn laatste avontuur als Keizer van de HRE.
Er moet wat meer uitdaging komen, gezien ik de hele wereld aan mijn voeten had.

Een goed geloof zal volgens mij wonderen doen en nu heb ik mijn oog laten vallen op een leuke eigenschap van het geloof: kannibalisme!

Dan nu echter de vraag: hoe kan ik kannibaal worden? Is dit per ongeluk of kan ik het sturen?
Ik heb al een paar keer een event gehad wat kon leiden tot kannibaal, het is een event gaat over
spoiler:
soep met stukjes vlees die anders smaken
Er is dan een kans dat je de optie krijgt tot kannibaal.

There's no place like 127.0.0.1

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Iemand die tips heeft voor een makkelijke kleine land? Ik speelde met ivar the boneless maar tijdens een grote oorlog krijg ik een boerenopstand die gewoon te veel wordt.

Weg

Pagina: 1 2 3 Laatste