Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
New Yorker schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:08:
Hoe doen jullie met partition? Ik denk erover om volgde keer op een hoge leeftijd paar van mijn zonen te doden omdat er geen land meer overblijft als het gedeeld moet worden door 10 zonen...
Dat is wel vrij lastig. Je kan normaal gesproken geen moord complot starten tegen je eigen kinderen, tenzij je speelt als iemand die de Sadistic trait heeft.

Ik zou wel willen dat partition niet zomaar counties in verschillende duchies weggeeft. Het is heel irritant als ik mijn volledige captial duchy in handen heb en geüpgraded, en dan een deel van die duchy wordt weggegeven aan een jongere zoon, terwijl de oudste zoon wel een county aan de andere kant van het land houdt. Geef dan voorrang om verder weg gelegen land aan de jongere zoons te geven, zodat ik niet telkens weer moeite moet doen de duchy in handen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
Inmiddels het spel aangeschaft een paar dagen terug en nog nooit zo een diep strategie spel gespeeld als deze. Het duurde ook even voordat ik een beetje doorhad hoe dingen werkte, maar of ik het helemaal begrijp? :)

Inmiddels ben ik koning van Ierland en ik had mijn oom een county gegeven, maar blijkbaar is hij op oorlogspad en veroverd hij enorm veel delen van ierland, zijn leger is ook enorm gegroeid en is hij nu Duke en familliehoofd geworden.

In mijn ogen is hij een bedreiging, wat zouden jullie doen in zo een situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 08:34
Hoe doen jullie met partition? Ik denk erover om volgde keer op een hoge leeftijd paar van mijn zonen te doden omdat er geen land meer overblijft als het gedeeld moet worden door 10 zonen...
10 is wel veel haha. Je had eerder moeten stoppen met konijnen ;-) Waarschijnlijk hebben die 10 ook al kleinkinderen, waardoor die ook erfrechten krijgen nadat je huidige ruler is overleden.

Wat je kan doen is de kids in de kerker smijten en dan gelijk doorschuiven naar de dungeon, dat geeft flink wat health penalties waardoor ze meestal binnen jaar of 10-20 wel sterven. Je krijgt er wel flink wat tyrany punten door, welke deels doorschuiven naar je volgende ruler. Met 2-3 kids gaat dat wel, maar met 10 wordt het wel erg lastig. Het belangrijkste is eigenlijk dat je je kids opsluit voordat ze kleinkinderen krijgen. In dat geval kun je met je volgende ruler gewoon wachten tot ze sterven en dan erf je het land weer terug (mits geen kleinkinderen).

Met 10 zonen is het denk ik makkelijker om te kijken of je met een zoon kunt spelen die een hoge intrigue heeft en die ook intrigue scheme laten kiezen. Dan kun je vrij eenvoudig daarna je broers vermoorden of met andere intrigue skills in onttronen of in de dungeon smijten. Ook kinderen van je broers zijn vaak erg eenvoudig om te leggen, zodat je snel alles terugkrijgt. Het vergt wat planning. Stel je 1e erfgenaam heeft lage intrigue en je 2e een hoge intrigue, dan zou ik met je huidige ruler de 1e erfgenaam nu dood zien te krijgen zodat je met 2e erfgenaam kan spelen. De rest zou ik dan in leven laten om penalties te voorkomen. Het is lastig inschatten zonder heel veel details van je game wat de beste oplossing exact is. Ook is het zo dat als je op deze manier 4-5 broers weet om te leggen en je het land terugkrijgt, waarschijnlijk je leger groot genoeg is om de andere zoons direct aan te vallen. Je krijgt namelijk als 'zoon van' wel claims mee volgens mij.

Tot slot, volgens mij kun je ze ook altijd gewoon onterfen, dat kost wel veel punten en ik weet eigenlijk niet zeker of het altijd kan. Maar die denounce optie heb ik ook wel vaak gebruikt bij kleine families. Gewoon 1 zoon onterfen van de 2e, dat loont vaak wel en het kost geen penalties.

/edit
Hoeveel dochters heb je? Is het niet mogelijk om je erfrechten naar female om te zetten ipv male? Weet 123 niet of die optie er is (wellicht is het alleen male of male/female). Maar het is het kijken waard :+

[ Voor 15% gewijzigd door Loona35 op 27-10-2020 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
@Loona35 ik was een moslim in Spanje, helft van Spanje was van mij tot ik een kruistocht tegen me kreeg. Het was 10k tegen 60k christenen.. Uiteindelijk verloren en daarna steeds Holly wars tegen me gekregen tot het game over was. Mijn dochters hield ik altijd vrij om uit te huwelijken aan mijn ooms vassals, of neven. Ze komen altijd in opstand als je een nieuwe leider krijgt dus ik wilde altijd dochters hebben. Een tip die ik zag op internet is nieuwe land die je veroverd had aan zonen te geven, zo krijgen ze niet je hoofd domein. Ook als ik oud ben arresteer ik vijandelijke vassals als het kan en denounce ik ook vijandelijke familieleden.

Weg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:45

Ottooo

Vuurvlieg

Even terug gekeken waar ik gebleven was bij mijn vorige post ;)

In Italië zelf is het redelijk rustig gebleven. Pisa overgenomen op een gefabriceerde claim, in Afrika een paar holy wars gevochten waarbij ik redelijk wat terrein heb weten te winnen, maar mijn hoofddoel was een special building. Ik ben er achter gekomen dat als je aan bepaalde voorwaarden voldeed je het Siciliaanse parlement kon bouwen in Napels of (ik meen) Parlermo. Dat laatste was niet mogelijk omdat Sicilië dus niet volledig van mij is, maar met wat sparen kon het wel in Napels. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat de bouw voltooid was verhuisde mijn hoofdstad ook automatisch naar Napels en werd mijn koninkrijk automatisch hernoemd naar the Kingdom of Napels.

Ondertussen waren er wat veranderingen aan de gang in het noorden. Burgundy viel uiteen in Savoy en Piedmonte (regio Turijn). Piedmonte was een makkelijke prooi en kon ik ook toevoegen aan mijn gebied, net als Venetië (daar waren ze Adamites geworden, waardoor ik een holy war kon starten). Ook nog even een troonsopvolging tussendoor, waarbij ik het koninkrijk van Romagna korte tijd verloor aan mijn broer (en weer terug veroverde). Daarna ontstonden er voor het eerst een paar barstjes in het verder grote Holy Roman Empire. Plotseling was Noord-Oost Italië (en een deel van zuid-west Duitsland en noord Zwitserland) niet langer hun grondgebied, maar dat van Schotland (logisch... :? ). Waar de HRE een gelijkwaardige al dan niet sterkere tegenstander is, was Schotland dat zeker niet. Bij hun was er een de jure Casus Bely voor de duchy van Lombardije aanwezig, waardoor ik alvast kon toeslaan.

Volgende doelwit: Savoy in het noordwesten. Hun huidige ruler was excommunicated door de paus, dus Savoy kwam daardoor naar voren als een mogelijk doelwit voor een oorlog. Dit was echter een afzettingsoorlog, waardoor zijn kinderen het over zouden nemen zodra ik zou hebben gewonnen. Daar zat ik natuurlijk niet op te wachten, ik wil het allemaal voor mezelf hebben! >:)

Toen kreeg ik het idee om de paus te vragen om een claim. Hij had immers de huidige ruler excommunicated, dus de kans achtte ik wel groot dat hij aan mijn kant zou staan, en dat was zo :)

Nadeel was dat ze een alliantie hadden met het sterke Engeland, maar die hadden een eigen oorlog uit te vechten, dus ik gokte het er op. Tijdens de oorlog heb ik de Engelsen inderdaad niet gezien, maar het was wel het begin van een behoorlijk hectische periode. Tijdens deze oorlog begonnen opeens meerdere Vassals een onafhankelijkheidsoorlog (omdat ze in een afsplitsing van het katholieke geloof geloven) en hun leger was toch wel wat groter dan de mijne. Waar ik bij Savoy het nog wel aandurfde om zonder allies aan te vallen, heb ik hier toch wel even alle allianties, familie- en dynastieleden opgetrommeld om in ieder geval een gelijkwaardige troepenmacht op de been te kunnen brengen. Als klap op de vuurpijl kreeg ik ook te maken met een pokkenplaag en de één na de ander werd ziek aan mijn court, uiteindelijk ook mijn personage. En wie was het enige dodelijke slachtoffer... 8)7
Dus er vond weer een troonsopvolging plaats en ik raakte in het midden van twee oorlogen wederom Romagna kwijt.

Dat allemaal in een zeer korte periode achter elkaar, dus dat was flink hectisch. In eerste instantie mijn troepen in Savoy gehouden zodat ik in ieder geval die oorlog af kon ronden. Daardoor verloor ik wel de controle over Napels, maar mijn ervaring in het spel leert mij tot nu toe dat als ik mijn leger niet opsplits, ik de meeste kans maak. Dus na de verovering van Savoy snel de dichtstbijzijnde opstandige duchy ingenomen (Lombardije) om de warscore niet te ver op te laten lopen. Hun grootste leger was inmiddels ook in Noord Italië aangekomen, maar mijn allies ook. Hierdoor kon ik hun leger flink de pan in hakken en ben ik enkele maanden lang niets anders aan het doen geweest dan heel Noord Italië schoonvegen, elk vijandig leger wat in de buurt kwam kon niet tippen aan mijn leger (hierom houd ik dus mijn leger het liefst bij elkaar). Voordat ik wist had ik samen met mijn allies nog zo'n 13.000 man over en de opstandelingen hadden er 10.000 minder. Mijn warscore was nog negatief, maar dat kwam doordat ze Napels nog in handen hadden. Nadat ik daar de siege ongedaan had gemaakt sprong de warscore in één klap van -20 naar +70. Nog een paar counties ingenomen en het was klaar. Dat was toch wel mijn grootste overwinning tot nu toe, zeker in het begin zag het er niet naar uit dat dit het eindresultaat zou zijn.

Maar door naar het volgende. Want ondertussen was er een zeer interessante ontwikkeling ontstaan in het Schotse koninkrijk, want hun Italiaanse, Zwitserse en Duitse grondgebieden hadden zich afgescheiden en in plaats van dat ze een nieuw groot land zijn gaan vormen, waren ze allemaal stuk voor stuk een onafhankelijke county. Ik had niet voor alle gebieden een claim, maar wel enkele in Noord-Oost Italië, één de Jure claim en één holy war (Adamites...). Dus ik stond voor de keuze, ga ik hier voor of eerst nog een keer voor Romagna. Het werd het laatste, omdat mijn broer daar een peasant revolt verloor en dat kan natuurlijk niet ;-)

Oorlog begonnen en ja hoor, ik krijg een pop-up dat Upper Burgundy (voorheen Savoy) mij de oorlog heeft verklaart voor het terugveroveren van het grondgebied wat ik kort daarvoor van ze had overgenomen. En dit keer had hun grote vriend Engeland niets omhanden, dus die dachten ook even leuk mee te doen... :/

Zelfde tactiek toegepast als eerder tegen de opstandelingen, andere oorlog snel afronden, mijn allies erbij gehaald en de verschillende legers één voor één aangepakt (Engeland kwam met 3 verschillende legers van rond de 5000-8000 man aanzetten, mijn leger bestond uit zo'n 15.000 man) en zo deze aanval af weten te slaan. Na deze oorlog snel doorgepakt en eerder genoemde Italiaanse counties ingelijfd, voordat iemand anders dat doet.
Intussen bij de diplomacy lifestyle perks kunnen kiezen voor Forced Vassalage, waarmee ik plots eenvoudig casus beli kan krijgen voor de overgebleven voormalig Schotse gebieden… Endless possibilities! >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn6Xg3FhrSkUWcLJdisRf_cU15w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qc5CxhINcxvzZDQScJIMoII6.png?f=fotoalbum_large

Nu zit ik nog wel met een dilemma. Wat te doen met mijn geloof. Die opstand is ontstaan omdat het Waldensian een flinke opmars heeft gemaakt. Is het dan handig om zelf ook te converten, of juist er alles aan doen (en hoe dan) om dat geloof de kop in te drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o9Vm5YIRElaYmSN--bZPyiiU90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6lWxlaXFisKQ5UHYaBlnqz5G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJX9qeh3zT5dY1gY8B5c1d8JY8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlCMf2XmpfYXzbPjlQlvSH7M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
Weet je zeker dat daardoor de opstand komt? Ik heb altijd veel verschillende geloven onder elkaar leven, zolang ze maar allemaal Christelijk zijn. Hoewel zelfs een paar Sages ook wel zonder issues gaat.

Waldensian is toch een aftakking van Christendom? Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar ik ben verbaasd dat het zo'n problemen geeft. eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:43
Sinds 1.1 heb ik om de haverklap crashes. Wel wat jammer, maar misschien een goede reden om een nieuwe videokaart te kopen.

EDIT: wat lijkt te werken is om buiten CK3 om (in mijn geval via Radeon chill) de framerate te beperken. Mijn videokaart draaide continu op 100%, en dan maakt het eigenlijk ook niet uit welke settings ik in-game gebruik. Framerate cap in-game lijkt ook niet te werken, maar via de driver van de videokaart werkt dat dus wel.

[ Voor 58% gewijzigd door Shabbaman op 30-10-2020 12:08 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:45

Ottooo

Vuurvlieg

Loona35 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:50:
Weet je zeker dat daardoor de opstand komt? Ik heb altijd veel verschillende geloven onder elkaar leven, zolang ze maar allemaal Christelijk zijn. Hoewel zelfs een paar Sages ook wel zonder issues gaat.

Waldensian is toch een aftakking van Christendom? Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar ik ben verbaasd dat het zo'n problemen geeft. eigenlijk.
Het is inderdaad een aftakking daarvan, maar ik weet het nu niet uit mijn hoofd maar ik geloof dat ze niet ze vriendelijk waren t.o.v. van katholieken en dat de factions allen ontstonden vanwege de onderdrukking van hun. En als ik naar dat kaartje kijk kwamen de opstandige counties aardig overeen met die kaart. Kan je in het spel terug vinden waarom iemand jou destijds de oorlog heeft verklaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:01:
Sinds 1.1 heb ik om de haverklap crashes. Wel wat jammer, maar misschien een goede reden om een nieuwe videokaart te kopen.

EDIT: wat lijkt te werken is om buiten CK3 om (in mijn geval via Radeon chill) de framerate te beperken. Mijn videokaart draaide continu op 100%, en dan maakt het eigenlijk ook niet uit welke settings ik in-game gebruik. Framerate cap in-game lijkt ook niet te werken, maar via de driver van de videokaart werkt dat dus wel.
Hmmm goede tip. Ik was nu gestopt met CK3 omdat het zo vaak crashte, even kijken of dit helpt. Ik heb een budgetkaart en tot nu toe werkte dat prima voor Paradox spellen, maar CK3 heeft misschien dus wat te veel grafische pracht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Patch 1.2 is uit, met een waslijst aan optimalisaties en een paar nieuwe features. Hier meer over de features: https://www.crusaderkings...ev-diary-44-1-2-bits-bobs

Aardig dat je nu je leger een ander leger kan laten volgen, helaas vind ik niet terug in de patch notes dat de AI dat ook gaat gebruiken. In de categorie "WAAR GA JE HEEN LAAT ME NIET ALLEEN" is de AI wel wat... grillig.

Patch notes: https://forum.paradoxplaz...-1-2-patch-notes.1444123/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:55
Je zou ook kunnen opteren om een deel van je zonen uit te huwelijken met het vinkje om via vrouwelijke lijn verder te gaan. Dan vallen ze volgens mij uit je eigen familytree. Ben wel niet zeker.

Ik ben ook begonnen, was van plan om een tall game te doen met Wales met een eigen character. Mijn eerste char is nog niet dood, en de familie heeft al de kroon van Wales en Ierland. Mijn heir is getrouwd met de troonopvolger van Schotland. Mijn dochter heb ik verpatst aan de koning van het West-Franse rijk. Die ben ik dan gaan helpen in een oorlog tegen Italië en Lotharingen (daar waar de AI wat county's lag te veroveren op de grens ben ik gewoon voor beide hoofdsteden gegaan en kreeg 100% warscore). Kleinzoon zit nu op de troon in Aquitanië.
Tot zover het idee om tall te spelen.

Edit : en tot zover die savegame. Wou ik vandaag wat verder spelen, bleek mijn savegame corrupt door een update :F

[ Voor 42% gewijzigd door Arator op 10-12-2020 01:27 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Chris7 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Hmmm goede tip. Ik was nu gestopt met CK3 omdat het zo vaak crashte, even kijken of dit helpt. Ik heb een budgetkaart en tot nu toe werkte dat prima voor Paradox spellen, maar CK3 heeft misschien dus wat te veel grafische pracht :P
Nu met mijn nieuwe Radeon 5700XT draait de game weer als een zonnetje. Gister voor het eerst in een tijdje weer gespeeld, ook gelijk de ruler designer uitgeprobeerd, werkt leuk.

Gestart als 867 als graaf van Holland, inmiddels koning van Frisia geworden met heel wat land omdat West Francia zowel Lotharingen als East Francia veroverde en mij allemaal vazallen begon te geven, waardoor ik nu heel Nederland en de hele Duitse kust tot en met Lübeck in bezit heb :*) Nadat hun koning dood ging en het rijk weer versplinterde was het redelijk eenvoudig onafhankelijk te worden. Was ook een race tegen de klok, want de graaf begon al aardig oud te worden en zou een heel aantal duchies verliezen aan de verschillende zonen. Nu als koning blijven ze dan tenminste een vazal :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 12:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GGi4x-MrhyDUXnW3WccxOn_868=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAU57TQ9if5lWjI0NjjcwwAG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzv55g4yj4nGMoxBpoEgTVnQYM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksoZzMMwNEXrxW9BQBiWlm40.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was wel uitdagend maar leuk, nog nooit veel met religie gedaan. Ik vind dat de achievements je leuk uit je comfort zone pushen en je zodoende veel van het spel laten zien. Next: Byzantium

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

CK is nieuw voor mij, ben begonnen met CKIII. Tutorial doorlopen. Wat tutorial materiaal bekeken op YouTube. Maar het is niet gemakkelijk.

Iets waar ik maar niet goed uitkom is het volgende; ik speel met Petty King Murchad. (NIET het level uit de tutorial maar een nieuwe campaign).

Ik heb de helft van Ierland veroverd en heb zoveel mogelijk duchies gemaakt. Logischerwijs heb ik een aantal vassals.

Echter ging ik dood en nam mijn zoon het over. Toen zag in dat ik twee duchies was kwijtgeraakt. De vassal (mijn oom) was opeens zelfstandig geworden...

Nu heb ik volgens mij nog niet genoeg Crown authority om te zorgen dat mijn Heir mijn complete gebied erft.

Ik heb gevonden dat er bij tabblad Realm een waarschuwing staat dat wanneer de Heir het overneemt je sommige duchies verliest.

Echter had ik wat geprobeerd en een vassal eruitgegooid en toen nam mijn zoon het wel over terwijl en in dat tabblaadje nog stond dat in het gebied kwijt zou raken....

Kortom hoe zorg ik ervoor dat in vroeg in de game ervoor zorg dat mijn Heir erft wat in heb?

Of is het constant terugveroveren van gebieden welke verloren gaan bij de overerving part of the game in het begin?

[ Voor 3% gewijzigd door Deruxian op 20-02-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

@Deruxian, dit komt door de Realm Succession regels. Waarschijnlijk moet eerst je Culture verder ontwikkelen voordat je eindelijk naar Single Heir kunt. Wat wel werkt is de King of Ireland title maken/krijgen. De duchies blijven daarna in ieder geval onderdeel van jouw realm, ook al verlies je ze misschien aan ooms, broers, etc.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Natuurlijk vervelend als je erfgenamen je rijk moeten verdelen, maar dat is voor een deel wel waar het om draait. Maar dit is niet het einde van je rijk: als het goed is heb je nu een claim op je broer, dus je kan 'm ook gewoon aanvallen en je rechtmatig eigendom O-) pakken. Daarnaast ben je waarschijnlijk ook erfgenaam van je broer; mocht hij al kinderen hebben dan wellicht niet de eerste, maar dan toch de tweede. Of de derde. Moeten we voor je uitspellen hoe je daar gebruik van kan maken? Een tip: het begint met een P en rijmt op LOT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Toen ik eenmaal een Empire had met Spanje ofzo werd alles te makkelijk. Met 300 gold per keer kon ik iedere keer vijandige vasals omkopen. Ook durfde niemand meer aan te vallen waardoor ik uit verveling naar die naakte sekte ging en zelfs Rome veroverde.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
De voornaamste manier om te voorkomen dat je rijk uit elkaar valt is inderdaad snel een hogere rank worden. Als je eenmaal koning bent dan blijven alle dukes in ieder geval onder je, en met de juiste crown authority kan je dan vervolgens land weer terug nemen van je vazal (geeft tyranny en soms komen vazallen in opstand, maar het is wel de makkelijkste manier). En ja, als alles faalt is het goed je messen te slijpen en een “ongeluk” te veroorzaken 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Je broer/zoon/oom. Geef ze 1 country en laat ze dan dood gaan tijdens vazal oorlogen. Met beetje geluk worden ze aangepakt door sterkere vazallen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Oké duidelijk, dus zeker in het begin is het part is the game. Dank voor de opheldering.

In het begin zal het vrij vaak heen een weer schuiven worden tussen counties? Ook omdat je toch maar een Max aantal kan bezitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Deruxian schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:20:
Oké duidelijk, dus zeker in het begin is het part is the game. Dank voor de opheldering.

In het begin zal het vrij vaak heen een weer schuiven worden tussen counties? Ook omdat je toch maar een Max aantal kan bezitten?
Zeker in het begin is er maar 1 county waar je zeker van weet dat je die behoud als je dood gaat, de capital county. Daar je geld in steken om deze te ontwikkelen is waar het bij meestal op uitkomt. Daarnaast heb ik meestal zoveel men-at-arms als ik qua kosten goed kan onderhouden. Dan win je de meeste fights wel als je dood gaat en iedereen ineens jouw titels wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-06 10:59
Je kan de andere kinderen onterven (disinherit). Maar volgens mij is deze optie alleen beschikbaar als dynasty head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Justinn1988 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Je kan de andere kinderen onterven (disinherit). Maar volgens mij is deze optie alleen beschikbaar als dynasty head.
Die heb ik ook pas afgelopen maand gezien.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Mijn vrouw heeft zonder reden mijn kleinzoon gedood hierdoor heeft mijn zoon geen heir en hij is al ondertussen 35. Ik moet hem maar een handje helpen met kind krijgen... Mijn vrouw was niet sadic ofzo.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Ondertussen heb ik ook wel een luxeprobleem. Nadat ik het keizerrijk Scandinavië had gevormd was het spel eigenlijk verder ook wel een peulenschil. "Map painting" in de zuiverste vorm. Ik heb nu vrijwel geheel West-Europa in bezit, en nu krijg ik een soort troonopvolgingscrisis zoals Karel de Grote die waarschijnlijk ook voorzag: ik heb verschillende keizerlijke titels die niet allemaal bij dezelfde erfgenaam terecht gaan komen. Mijn eerste zoon krijgt Scandinavië en Francia, de tweede zoon krijgt Germania, een verre neef krijgt Brittania. Nou heb ik wat zitten proberen met verschillende soorten opvolgingsrecht en dan verschuift het wat, maar het lukt me niet om alles bij dezelfde opvolger te krijgen. Ja, die verre neef die niet eens lid van mijn dynastie is, die mag wel alles erven. Voorgaande generaties had ik dit probleem niet, omdat (denk ik) iedereen mijn opvolger leuk vond. Nu? Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Dinsdag komt de eerste DLC: Northern Lords. Het is een "flavor pack", geen grote DLC. Ik vind het wel leuk dat ze beginnen met Scandinavie, want ik speel het liefst de "old gods" startdatum. En zoals je in mijn vorige post kan zien ben ik met mijn huidige save wel een beetje klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:19:
Dinsdag komt de eerste DLC: Northern Lords. Het is een "flavor pack", geen grote DLC. Ik vind het wel leuk dat ze beginnen met Scandinavie, want ik speel het liefst de "old gods" startdatum. En zoals je in mijn vorige post kan zien ben ik met mijn huidige save wel een beetje klaar...
Ja, die lijkt mij ook wel leuk. In de gratis patch worden ook poëzie en duels toegevoegd, beide met een op het oog uitgebreider systeem dan in CK2. Ik vind het wel mooi dat ze niet zomaar features overnemen maar ze ook echt beter maken, zoals dat er nu in events ook random gegenereerde gedichten komen te staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Het is inderdaad weer eens wat anders. Ik ben benieuwd. Patch notes: https://www.crusaderkings...52-1-3-corvus-patch-notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Ik ben bezig met de achievement "A Perfect Circle".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duHVZrdqnTebt3zEaRdOW9up2s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2wTads2QKILJgj1Mr4fEQVM.jpg?f=fotoalbum_large
En dan ineens maar de inbred-achievement er ook bij te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MLP-nu_4BVpK68_9RfxsjdVy6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJLjQy5F6y59605wOHac377f.jpg?f=fotoalbum_large

Nu om broer en zus aan elkaar te koppelen moet je ofwel je faith aanpassen, of je moet een faith nemen die het reeds toestaat : bv Mazdayasna, van het Zoroastrisme. Dus we proberen intussen ook terug een Perzisch rijk op te bouwen.
Maar man, er zit toch slecht bloed in de familie. :P Broer en zus hebben geen (zichtbare) erfelijke eigenschappen, en dan krijgen ze dit als kinderen : :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBHW0Y0AiuPiUjEx05wXWWtj4qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcxNUUd9fAAzB7e9CUXgmNfV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDBYjCFiAB7sFSW9rnr4u5IMp9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehA2OE3oSyMN1odJbPOBnixb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ41kT-ur5_RvHlTjMocX-AwnLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4L9s6wsUlFgWaF2KzpMYlja.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RBxtPweigCEFHCDS3XAWFaY2n4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlJ3IBTXSCQek68wZnLCn4r2.jpg?f=fotoalbum_large

edit : en fucked up. Na de dood viel heel dat land uit elkander, en blijkbaar zijn die "halve maantjes" niet echt vriendelijk ten op zichte van het geloof dat ik had |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 04-05-2021 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SWworld
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Zijn er misschien mensen die ook net begonnen zijn met dit spel en het leuk vinden om online samen te spelen? Stuur me een PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
Ik moet bekennen dat ik CK3 na mijn Scandinavische opvolgingscrisis al een maand niet heb aangeraakt. Ik heb verschillende Paradox-spellen wel multiplayer gespeeld, maar alleen LAN. Of de subtiele events van CK3 zich nou heel erg lenen voor multiplayer… ik weet het niet. Het officiële forum heeft een sub voor multiplayer, je zou het daar kunnen proberen: https://forum.paradoxplaz...ngs-iii-multiplayer.1079/

In ander nieuws, er is meer bekend over de eerste “grote” DLC, The Royal Court: https://www.eurogamer.net...ons-from-atop-your-throne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:38:In ander nieuws, er is meer bekend over de eerste “grote” DLC, The Royal Court: https://www.eurogamer.net...ons-from-atop-your-throne
Nog niet veel bekend helaas want het is blijkbaar nog vrij vroeg in development, maar wat ze zeggen over dynamische culturen klinkt wel erg interessant, ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Hoop wel dat het een base game feature wordt, anders is het weer zoiets als retinues in CK2 die niet uitgebreid kan worden omdat het in een DLC zat. Maar Paradox lijkt daar wel van geleerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Cowman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:36
Chris7 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:39:
[...]

Nog niet veel bekend helaas want het is blijkbaar nog vrij vroeg in development, maar wat ze zeggen over dynamische culturen klinkt wel erg interessant, ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Hoop wel dat het een base game feature wordt, anders is het weer zoiets als retinues in CK2 die niet uitgebreid kan worden omdat het in een DLC zat. Maar Paradox lijkt daar wel van geleerd te hebben.
Als ik het goed begrepen heb wordt het grotendeels een base game feature. Bepaalde dingen er van zitten wel achter DLC (weet even niet meer precies wat en kan het artikel niet terugvinden |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Evil Cowman schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Als ik het goed begrepen heb wordt het grotendeels een base game feature. Bepaalde dingen er van zitten wel achter DLC (weet even niet meer precies wat en kan het artikel niet terugvinden |:( )
Klinkt wel logisch, Stellaris doet dat de laatste tijd ook vaak met bv. de nieuwe federations waarbij 1 type in de basegame zit, of de Galactic Community die grotendeels gratis is. Dus klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Shabbaman schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:22:
Ondertussen heb ik ook wel een luxeprobleem. Nadat ik het keizerrijk Scandinavië had gevormd was het spel eigenlijk verder ook wel een peulenschil. "Map painting" in de zuiverste vorm. Ik heb nu vrijwel geheel West-Europa in bezit, en nu krijg ik een soort troonopvolgingscrisis zoals Karel de Grote die waarschijnlijk ook voorzag: ik heb verschillende keizerlijke titels die niet allemaal bij dezelfde erfgenaam terecht gaan komen. Mijn eerste zoon krijgt Scandinavië en Francia, de tweede zoon krijgt Germania, een verre neef krijgt Brittania. Nou heb ik wat zitten proberen met verschillende soorten opvolgingsrecht en dan verschuift het wat, maar het lukt me niet om alles bij dezelfde opvolger te krijgen. Ja, die verre neef die niet eens lid van mijn dynastie is, die mag wel alles erven. Voorgaande generaties had ik dit probleem niet, omdat (denk ik) iedereen mijn opvolger leuk vond. Nu? Zucht.
Ik heb deze save weer eens opgepakt en nagedacht wat ik nou verkeerd heb gedaan. Waar ik last van kreeg was dat de No(o)rse cultuur op een gegeven moment splitst in Noor(wegen)s, Zweeds en Deens. Met bijbehorende penalty tegen alle vazallen uit een andere cultuur. Uit verveling heb ik toen mijn hoofdstad verplaatst naar Toulouse (OK, het was vooral omdat ik feudal wou worden en heel Noorwegen in totaal ongeveer 5 development heeft). Achteraf gezien had ik beter twee generaties eerder kunnen verhuizen toen ik Parijs had veroverd (als het al een goed idee was om te verhuizen). Nou blijk ik die save gewoon nog te hebben, vlak nadat ik het koninkrijk West-Francia had veroverd, en vlak voordat ik alle veroveringen heb weggegeven: een domain size van 33, met een cap op (helaas) 8.

Nou zit ik me af te vragen hoe ik dit aan zou kunnen pakken. Ik weet dat straks een event komt om te converteren naar Norman, en dan kan ik ook feudal worden. Dat klinkt ook wel "historisch accuraat" :+ Maar wat hou ik nou en wat geef ik weg? Ik zie een paar overwegingen:

- Als ik converteer naar Norman, dan moet ik zorgen dat zoveel mogelijk vazallen op me blijven stemmen en dan moeten ze eigenlijk ook Norman worden. Hoe?
- Ik geef mijn Noorse bezittingen wel/niet aan mijn kinderen
- Ik geef mijn Franse bezittingen wel/niet aan mijn kinderen, of juist alleen aan mijn opvolger
- Ik geef mijn Franse bezittingen wel/niet aan random familieleden
- Ik geef mijn overbodige bezittingen aan random Noren

Suggesties zijn welkom. Voordeel van deze oude save is dat ik nog niet genoeg holdings heb om Germania en Brittania te maken, dus blijft vooralsnog alles onder de titel Scandinavia. Dat is nu ook wel mijn doel eigenlijk (en oh ja, de paus afschaffen).

Die Northern Lords decisions zijn trouwens wel bizar sterk, "Secure the High Kingdom of the North Sea" had me echt veel werk gescheeld bij het vormen van mijn eerste keizerrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Shabbaman op 24-06-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 16:04
Zijn er hier mensen die mij met deze game willen helpen? Ik ben net begonnen en vroeg me af hoe ik bezig ben in mijn safe, wat ik zou moeten doen nu en wat ik absoluut verkeerd heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:17

Jebus4life

BE User

Alright, gisterenavond ook maar aangeschaft ^^ Speler van het eerste uur van CK2, en kwam alle zoveel tijd (als het nog eens kriebelde) terug naar het spel. Uiteindelijk een 400 uur gespeeld.

Gezien de GUI toch echt aangepast is toch de tutorial maar gedaan. Die was vrij obvious, dus dan wordt het tijd om deze week er écht aan te beginnen. Vermoedelijk start ik op de vroegste startdatum als een count in Sardinië/Corsica om dan richting de Kingdom title te werken. Op dat moment zal het inschatten worden of het dan best is om richting mainland Italië uit te breiden; of gewoon de vazal te worden van de Byzantijnse keizer om het vanbinnenuit over te nemen (uiteraard nog geen idee hoe de Byzantium mechanics zitten dit spel)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Beavbusi schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:46:
Zijn er hier mensen die mij met deze game willen helpen? Ik ben net begonnen en vroeg me af hoe ik bezig ben in mijn safe, wat ik zou moeten doen nu en wat ik absoluut verkeerd heb gedaan.
Ik had je andere berichtje hierover ook gezien. Volgens mij is Crusader Kings niet echt een spel waar je het goed of fout in kan doen, het is maar welke doelen je stelt. Al kan het zeker in het begin wel lastig zijn je doelen te bereiken omdat je nog niet alle game mechanics kent, gaandeweg kom je daar wel achter. Dit is niet per se een spel waarin je de wereld verovert, het kan ook prima zijn om ergens met je kleine vikinglandje te blijven en alleen heel rijk te worden door plunderen, om maar iets te noemen. Dus ik zou vooral lekker spelen en je geen zorgen maken over of je het wel zo optimaal mogelijk speelt.
Jebus4life schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:26:
Alright, gisterenavond ook maar aangeschaft ^^ Speler van het eerste uur van CK2, en kwam alle zoveel tijd (als het nog eens kriebelde) terug naar het spel. Uiteindelijk een 400 uur gespeeld.

Gezien de GUI toch echt aangepast is toch de tutorial maar gedaan. Die was vrij obvious, dus dan wordt het tijd om deze week er écht aan te beginnen. Vermoedelijk start ik op de vroegste startdatum als een count in Sardinië/Corsica om dan richting de Kingdom title te werken. Op dat moment zal het inschatten worden of het dan best is om richting mainland Italië uit te breiden; of gewoon de vazal te worden van de Byzantijnse keizer om het vanbinnenuit over te nemen (uiteraard nog geen idee hoe de Byzantium mechanics zitten dit spel)
Er zijn volgens mij nog geen unieke mechanics voor Byzantium, die zullen ongetwijfeld wel komen. Het historische stukje met constante burgeroorlogen zit er in ieder geval wel in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik heb hier in mijn game wel gedrag dat ik niet kan plaatsen.

Inmiddels ben ik Duke van Sardinië geworden, dus ik laat mijn oog vallen op Corsica, om zo richting een King rank te gaan. Probleem was: Corisca viel onder West Francia (de ouder wordende koning had zowat alle titels terug gecentraliseerd). Dus ik moest geduld hebben tot alles verdeeld zou worden onder zijn zonen.

Zo gezegd zo gedaan, zijn rijk wordt in 4 gekapt. Corisca valt nu onder de kroon van Aquitanië. Niet zo makkelijk voor mij, want ik had uiteraard een aantal jaren voorheen stomweg een dochter uitgehuwelijkt aan zijn zoon (eigen fout, niet goed opgelet). Ben even aan het kijken wat de beste oplossing is en plots is Corsica (+ Provence) onafhankelijk geworden 8)7

Enkele zaken zijn me dus totaal niet duidelijk:
1. Waarom worden deze gebieden onafhankelijk?
- Ik zou gokken omdat ze niet De Jure grondgebied zijn van het koninkrijk Aquitanië en de koning daarom onafhankelijk gegeven heeft (zou ik raar vinden, maar dat lijkt me de enige verklaring). Wat ik dan niet snap is waarom de Italiaanse holdings (niet het kingdom of Italy, maar een Duchy dat hij ook in handen heeft), wél een Duke level vassal blijft.

2. Hoe in hemelsnaam belist de AI welke vazzal aan wie verantwoording dient af te leggen... Dat de 4 zonen elk een Kingdom titel krijgen lijkt me logisch (gezien hij er 4 had). Maar wat bepaalt nu welke (niet De Jure) vazallen onder welke zoon zullen vallen?
- Ik dacht op voorhand: West Francia is de Primary title: Dus de niet de Jure vazallen zullen naar hem gedaan, maar dat is niet het geval. Is het dan Geografisch? Zowel Provence, Corsica als de Italiaanse holding liggen het dichtste bij Aquitanië, dus dat zou logisch lijken om border gore wat tegen te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmyPn1aqcHRMDp9rj3giKXrDqOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FyIaOkcuZ61cAIw2RJGHDJ05.png?f=fotoalbum_large

Dus:
West Francia werd verdeeld in 4 (West-Francia, Aquitanië, Lotharingen & East-Francia) na de dood van de koning. Waarom krijgt de tweede zoon (die Aquitanië erft) dus de niet De-Jure gebieden Provence, Corsica & de Italiaanse holdings (ik vermoed geografie, geen idee of dat logisch is maar zou ik misschien vanuit design oogpunt begrijp ivm de border gore). En waarom krijgen dus een deel (de minste logische... Gezien grenzend aan het koninkrijk) onafhankelijkheid en de Italiaanse holdings niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Jebus4life op 24-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Jebus4life schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:12:
Ik heb hier in mijn game wel gedrag dat ik niet kan plaatsen.

Dus:
West Francia werd verdeeld in 4 (West-Francia, Aquitanië, Lotharingen & East-Francia) na de dood van de koning. Waarom krijgt de tweede zoon (die Aquitanië erft) dus de niet De-Jure gebieden Provence, Corsica & de Italiaanse holdings (ik vermoed geografie, geen idee of dat logisch is maar zou ik misschien vanuit design oogpunt begrijp ivm de border gore). En waarom krijgen dus een deel (de minste logische... Gezien grenzend aan het koninkrijk) onafhankelijkheid en de Italiaanse holdings niet.
Erfrecht is een raar beestje in CK3, en kan verschillen van land tot land.
Het komt neer op volgende :
1. Iemand erft de hoogste titel, meestal het oudste kind, maar kan ook huisoudste (oudste familielid) zijn
2. Het grondgebied met de hoofdstad voor die titel, wordt ook aan die persoon toegewezen.
3. Dan wordt er gekeken of er nog een titel kan gemaakt worden van gelijke hoogte, zo ja, dan wordt die aangemaakt en gegeven aan de 2de erfgenaam in rij. Dan wordt er terug gekeken of er nog een dergelijke titel kan gemaakt worden, en dat gaat naar de 3de enzovoort.
4. Kan er geen titel meer gemaakt worden van gelijke hoogte, dan worden de lagere tiers verdeeld, en men probeert te compenseren. Dus meer titels van een lagere orde, voor 1 titel van een hogere orde.

Maar... je kan als leider maar een beperkt aantal titels houden, dit is afhankelijk van je stewardship. Waarschijnlijk ben je dit nog niet tegengekomen omdat je als Sardinië speelt. Dus dan moet je titels gaan uitdelen. Dit kan je doen aan mensen uit je hofhouding, of aan familie. Zo kan het dus zijn dat de ene zoon een stukje land krijgt in Italië, dat stukje land telt al mee bij de erfenis. (te vergelijken met sommige erfenisregels IRL. Hypothetisch voorbeeld, je hebt 2 kinderen. Tijdens je leven geef je kind A al €100.000. Bij je dood is er nog €1.000.000 te verdelen. Dan kan het zijn dat kind A €450.000 erft, en kind B €550.000)
Nu kan het zijn door de verdeling van alle titels dat die zoon dus een stukje land in Italië heeft, en dat al de rest van zijn geërfde gebieden in Noord-Frankrijk liggen.
Waarom worden die andere gebieden onafhankelijk? Dit heeft te maken met regel 3. Als er gebieden zijn die een titel krijgen op gelijke hoogte met de eerste titel, scheuren zij af. Dus eigenlijk moet je kijken hoe je je eigen gebieden verdeeld, en er voor zorgen dat je kinderen niet aan een gelijkwaardige titel kunnen geraken . Zo niet kan je als erfopvolger/speler die gebieden opnieuw gaan veroveren. Je krijgt wel een claim op die landen.
Een hele uitleg over erfenisverdeling is hier te vinden.
Een uitleg over dynastieën kan je dan weer hier vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Jebus4life schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:12:

Dus:
De standaard opvolging in CK3 is nu “Confederate partition”, waardoor er nieuwe titels kunnen worden aangemaakt op hetzelfde niveau. In CK2 kon je bijvoorbeeld 1 kingdom title houden en nooit een nieuwe aanmaken zodat je rijk niet splitst en al je kinderen alleen counties en dukedoms kunnen erven. In CK3 wordt zoals je gezien hebt dus bijvoorbeeld Aquitaine aangemaakt bij de dood van de koning. Als speler wil je dus zo snel mogelijk naar Partition (kan je vinden op een van de tabbladen onder het kroon menuutje rechtsboven).

Waarom een deel onafhankelijk wordt, hierboven wordt een reden gegeven. Ik denk zelf dat het ook heel goed een factie geweest kan zijn die onafhankelijkheid eiste. Als die machtig genoeg waren kan de koning erin mee zijn gegaan. Dat werkt grotendeels hetzelfde als in CK2.

En waarom Aquitaine dus ook in Italië holdings heeft: het zou goed kunnen dat een of andere duke die de jure bij Aquitaine hoort, ook land in Italië heeft. Dan hoort hij vanwege z’n primary title dus bij Aquitaine, en gaat de rest mee. Misschien is het de koning zelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Alright, eerste game liep wat stroef (klein beetje pech, bovenop wat foutjes en wat concepten die me nog niet helemaal duidelijk waren). Toen die wat leek vast te lopen in problematische holy wars die aan de kant geschoven en begonnen en Zuid-Oost Frankrijk in de Languedoc als count van Carcasonne (je valt dan onder de duke van Toulouse, die heerst over het grondgebied van zowel Toulouse als de Languedoc). Vooral wat focus op geld sparen, domain verbeteren waar mogelijk en dan kansen grijpen.

Beetje geluk gehad, na de dood van Karal de kale viel mijn liege uiteraard onder het koninkrijk Aquitanië; heeft hij een independence oorlog gevoerd en onafhankelijk geworden. Terwijl hij daarmee bezig was rustig intern wat counties opgepikt en mijn eigen onafhankelijkheid uitgeroepen. Languedoc duchy geclaimed en zitten consolideren (wel wat voeten in de aarde gehad, 3 independence wars nodig gehad ervoor, de allies van mijn liege nekten me keer op keer).

Rond die tijd was er een sterke nieuwe Karling die Aquitanië & Italië onder Frankrijk verenigd had. Die was nadien bezig met opkuiswerk (alle onafhankelijke dukes/counts terug onder zich te dwingen) Net op het moment dat ik van plan was me vrijwillig te laten vassaliseren (ik kon hem no way aan) sterft hij en fragmenteert zijn rijk opnieuw.

Op dat moment was mijn originele doel van Aquitanië te veroveren eigenlijk moeilijk/niet realistisch. De Karlings maken elkaar continu het leven zuur, maar verdedigen elkaar ook voor externe dreigingen. Basically: ik kan hen niet aanvallen, zij laten mij gerust. Dan maar geswitcht richting Burgundy, dat was volledig uit elkaar gevallen in onafhankelijk dukes + een stuk van een zeer zwak Italië (overlopen door de Cisalpijnen die hun eigen Lombardische koninkrijk hebben). Mijn eigen ruler was heel jong toen hij aan de macht kwam. Dus ik had de tijd om met 1 karakter heel de boel te veroveren zonder dat de boel zou fragmenteren voor ik klaar was.

105 jaar ingame, zeer zeer tevreden mee. Van 1 naar 25 counties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s0sl2oBw4cRrwHhUpbnwpsKkd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XAFj5VqxqA6whmNv3Z5o9PVr.png?f=fotoalbum_large

Nog niet 100% over uit wat mijn volgende move is. Met zijn 39 jaar is mijn ruler nog altijd best jong. Bovendien heb ik 4 zonen (waarvan 2 erg jonge die best onverwacht kwamen nadat mijn vrouw al de 40 voorbij was) dus ik kan wel wat land gebruiken om te verdelen zodat ik mijn machtsbasis in de Languedoc niet gesplitst zie worden. Aquitanië is een ferme lel aan het krijgen in 3 oorlogen, waaronder een holy war tegen Cantabrië. Dus ik acht het realistisch dat héél binnekort volledig Aquitanië in Mullawadi handen komt. Misschien dat ik daar dan probeer iets aan te doen, want dat zou anders wel eens een groot probleem kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
Iemand enig idee hoe het kan dat je fame level niet stijgt terwijl je prestige maandelijks ruim in de plus is? Bij mij staat hij nu op fame level: disgraced, met als -770 naar het next level. Terwijl ik maandelijks +7 prestige heb. Het zakt alleen maar verder in de min 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
De console port van Stellaris is goed ontvangen, die wordt wel door een ander bedrijf gedaan maar het laat wel zien dat het blijkbaar kan om Paradox games geschikt te maken voor controllers, wat ik eigenlijk niet had verwacht. Misschien dat ze in de toekomst de port wel tegelijk ontwikkelen bij het maken van het spel ipv achteraf, bijvoorbeeld bij EU5 die er vast aan gaat komen de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Even het topic maar wat nieuw leven in blazen. Heeft iemand er al op de console gespeeld? Kan nergens een review hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
De release is toch vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:15

On_E

Housemusic

Poulske schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:32:
Even het topic maar wat nieuw leven in blazen. Heeft iemand er al op de console gespeeld? Kan nergens een review hierover vinden.
Speelt prima op de XSX. Menu’s e.d. met muis en keyboard beter te navigeren uiteraard, maar met de controller werkt ook goed maar is wat langzamer.

Zoals je kunt verwachten dus eigenlijk. :)

Ik heb de tutorial uitgespeeld en ga nog wat provincies proberen te veroveren via oorlog voor ik een nieuwe game start.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awesem
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 08:28
Ik moet er niet aan denken om dit spel op een console te moeten spelen. Zou het iedereen afraden. Disclaimer: heb het nooit, dus een aanname. Maar dit is echt een toetsenbord-en-muis spel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
awesem schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:13:
Ik moet er niet aan denken om dit spel op een console te moeten spelen. Zou het iedereen afraden. Disclaimer: heb het nooit, dus een aanname. Maar dit is echt een toetsenbord-en-muis spel.
Vandaar dat ze de interface drastisch hebben aangepast ;) Stellaris heeft al een aantal jaar een console edition en die is verhoudingsgewijs erg populair. De reviews over de CK3 versie zijn ook best goed, kijk maar 1 bericht boven die van jou :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
awesem schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:13:
Om eerlijk te zijn dacht ik er eerst ook zo over, hoe kan je een spel als dit of stellaris met een controller spelen, maar gezien hoe fijn het bij Stellaris werkt heb ik er hier best vertrouwen in.

Ik ga m zeker van de week eens proberen aangezien het via game pass prima te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

Ik snap niet waarom ik nog steeds geen ‘declare war’ kan kiezen, nadat mijn council een succesvolle ‘fabricate claim’ op een county heeft gedaan.

De optie ‘declare war’ blijft na het kiezen van de casus belli toch grijs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

On_E schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:33:
Ik snap niet waarom ik nog steeds geen ‘declare war’ kan kiezen, nadat mijn council een succesvolle ‘fabricate claim’ op een county heeft gedaan.

De optie ‘declare war’ blijft na het kiezen van de casus belli toch grijs…
En de popup die je krijgt als je over die knop hovert zegt ook niet iets dat je mist (fame level en/of prestige)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Heeft Xbox mods?

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E

On_E

Housemusic

MatHack schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:41:
[...]

En de popup die je krijgt als je over die knop hovert zegt ook niet iets dat je mist (fame level en/of prestige)?
Niets gezien eigenlijk, zal daar vanavond eens naar zoeken! :)

edit: Het ligt aan mijn reputatie/fame, die is niet hoog genoeg. :(

[ Voor 9% gewijzigd door On_E op 04-04-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 09:56
Hier inmiddels de game in bezit op PS5.
Ik las hier iemand die zei: het is geen game voor een console. Ik moet zeggen dat ik het prima vind werken met de controller. Hebben ze goed over nagedacht :)

De tutorial ben ik door maar ik merk dat ik nog steeds een beetje overweldigd ben door de hoeveelheid mogelijkheden, dus ik probeer nu de Hints maar een beetje te volgen en ik ga nog maar even op zoek naar wat tips & tricks. Bij deze: die zijn dus van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Paradox verhoogt de prijzen van DLC per 13 september: https://forum.paradoxplaz...vor-pack-pricing.1538700/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Belachelijk dit omdat het tot nu toe kleine DLC waren.

Weg

• Shabbaman
Er is nieuwe DLC uitgekomen, Friends & Foes: https://store.steampowere..._Kings_III_Friends__Foes/

Voornamelijk events, mij lijkt het wel leuk.

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:27:
Er is nieuwe DLC uitgekomen, Friends & Foes: https://store.steampowere..._Kings_III_Friends__Foes/

Voornamelijk events, mij lijkt het wel leuk.
Memory system vind ik er ook leuk uitzien, weet niet of die in de patch of de DLC zit. Het feit dat je nu in één oogopslag terug kan zien waarom iemand bv. je rival is voegt denk ik veel toe. Soms staan er mensen in het lijstje waarvan ik geen idee had dat ze bestonden :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Chris7 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:28:
[...]

Memory system vind ik er ook leuk uitzien, weet niet of die in de patch of de DLC zit. Het feit dat je nu in één oogopslag terug kan zien waarom iemand bv. je rival is voegt denk ik veel toe. Soms staan er mensen in het lijstje waarvan ik geen idee had dat ze bestonden :P.
Dat is free update spul. Betaalde spul is voornamelijk events (daarom heet het ook een Event Pack) + een beetje muziek.

Zie ook: https://forum.paradoxplaz...ion-update-notes.1541141/

[ Voor 10% gewijzigd door MatHack op 08-09-2022 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 19:58
Ik zag zojuist dat CK 3 tijdelijk gratis is t/m zondag. Nu wel ideaal om even te kijken of dit spel me bevalt voor ik het aanschaf. Straks even een start maken. Ben benieuwd.

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 12:22
Mocht je crusader kings willen open.
Hij zit deze maand in de choice, dan kost die maar €9.99 als je die voor 1 maand afsluit
https://www.humblebundle.com/membership?hmb_source=navbar

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
MisterMichel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:37:
Ik zag zojuist dat CK 3 tijdelijk gratis is t/m zondag. Nu wel ideaal om even te kijken of dit spel me bevalt voor ik het aanschaf. Straks even een start maken. Ben benieuwd.
Wat vond je er van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMichel
Heb in totaal iets meer dan 6 uur kunnen spelen. Niet genoeg voor een spel als dit. Wel een eerste kleine indruk kunnen krijgen.

Eerste indruk: wat ontzettend complex. Langzaam maar zeker begreep ik de concepten beter, maar zodra ik er 1 begreep, stonden er weer een paar nieuwe dingen klaar om uit te zoeken.
Ik ben nu nog niet enthusiast genoeg om direct het spel te kopen; ben bezig met iets anders op 't moment. Wellicht bij een volgende aanbieding dat ik 'm aanschaf. Dat is toch wel het mooie van zo'n weekendje gratis spelen. Kun je even kijken of het spel je bevalt.
6 uur is eigenlijk veel te weinig om zo'n complex spel te begrijpen. In diverse filmpjes, reviews en fora heb ik van mensen begrepen dat ze na 30 uur spelen het spel pas echt begonnen te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-06 08:51

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Geen idee of dit topic nog een beetje actief is.. Maar ik ben benieuwd of iemand wat slimme suggesties heeft..

Heb de Game uit de humble monthly gekregen en deze bleek een stuk leuker dan verwacht :)
Eerste game.. te weinig leger en binnen 2 uur game over.. al doende leert men.

Nu met mijn tweede game bezig en dik 150 speeluren verder.
Begonnen als een countyholder in Ierland in 860ish doorgegroeid over de jaren tot het hebben van een kingdom en later een empire...

Ondertussen zit ik in het jaar 1200 en heb mijn culture geswitched naar Italiaans is Rome mijn hoofdstad en valt Europa, noord Afrika en deel noord Azie onder mijn rijk. Tevens het christendom volledig weggevaagd en vervangen door mijn eigen faith. Prima Dynasty en veel onder controle en nu wil ik proberen om te kijken hoever ik de wereld nog kan veroveren voor het einde van het spel.
Echter heb ik ondertussen een vassal probleem. het maximum is nu 60 (straks 70 na dynasty voordelen) maar ik loop nu dus constant tegen de max van vassal's aan waarbij ik geen idee heb hoe ik dit oplos als ik meer land verover, bijna al mijn vassals zijn Kings/Queens.. Hoe los je dit op en hou je toch de volledige controle? Het enige wat ik kon bedenken was om Kingdoms over te dragen aan koningen die reeds een kingdom hebben, of om een kingdom te vernietigen en de vassals ervan onder een ander kingdom te hangen. Het gevolg is echter dat ik dan titels moet afpakken van vassals wat vast niet goed gaat vallen..

Ik sta dus open voor suggesties... Iemand de gouden tip?

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Mijn lekkere ironman save naar de knoppen geholpen.....
Na een crusade werd er een dynasty member op de troon gezet en kreeg ik een optie scherm, 'wondering what kind of king he will be'

Dom genoeg zei de popup Play 'King huppelepup' en ging ik ervanuit dat er een game interactie kwam om wat te sturen wat voor style dat poppetje ging spelen.. nooit gekeken naar de tooptip en dus geswitched van mijn gigantische empire en emperor met goede bloedlijn naar een lullig klein nietsnutje met een net verkregen mini kingdom... Kortom 170 speeluren met 1 druk op de knop om zeep geholpen..

Nog even lopen googlen of je wel of niet nog terug kon switchen en dit is in ironman dus niet mogelijk..
nog geprobeerd om alle erfgenamen om zeep te helpen om te kijken of ik terug kon komen in mijn eigen lijn maar dit was niet mogelijk... en door iets te fanatiek tyrant te spelen ook gelijk om zeep geholpen en game over.. harde les...
Nu eens kijken hoe ik weer opnieuw begin..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

@ColdStone Pssst... Alt+F4 en zelfs in ironman wordt er dan geen autosave gemaakt. Tevens kun je altijd Alt-Tabben naar Windows Verkenner en een kopie trekken van je ironman (auto)save, te vinden in My Documents\Paradox Interactive\Crusader Kings III\save games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

MatHack schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:46:
@ColdStone Pssst... Alt+F4 en zelfs in ironman wordt er dan geen autosave gemaakt. Tevens kun je altijd Alt-Tabben naar Windows Verkenner en een kopie trekken van je ironman (auto)save, te vinden in My Documents\Paradox Interactive\Crusader Kings III\save games.
Thanks! had ik zelf ook kunnen verzinnen maar dom genoeg in de frustratie doorgeklikt.. ach ja weer een nieuwe kans zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:30
MatHack schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:46:
dat doe ik ook in EU4 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

FunFact... na de game-over bij het herstarten van dezelfde game kreeg ik een soort spectater modes en kon ik gewoon verder spelen met een eigen selectie poppetje...
20 jaar verloren maar weer terug bij mijn eigen orginele poppetje (die er een puinhoop van heeft gemaakt :P )
anyway kan blijkbaar toch nog door! nu het vassal probleem nog even oplossen...

PS gelijk even een backup van de file gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 07:36
Wat een heerlijk spel is dit zeg, het heeft me sinds vorige week helemaal te pakken.
Het was in het begin erg overweldigend, maar ik begin het nu langzaam te leren.
Alleen is dit me nog niet helemaal duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irF3_ly9kKIivKGnaB1qZ1ONl0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFfHqS4der4yd8pRyLZM3DX0.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom moet ik het aan een inlander member van mijn hof geven? Is het niet veel logischer om het een een familie lid te geven? Ik heb daar toch een betere band mee, waardoor ik meer belastingen ontvang. Ik kan ook klikken op grant to low noble, maar dan kiest die gewoon een random iemand, en dat wil ik niet, ik wil zelf iemand uitzoeken maar ik weet eigenlijk niet waar ik op moet letten. Volgens mij (als ik het goed begrepen heb) is het niet slim om het aan een machtig iemand te geven omdat je dan het risico loopt dat hij zich tegen je gaat keren. Dus is het daarom misschien juist beter om het aan iemand te geven met hele slechte traits? Weet niet goed wat de beste optie hier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

GluonC schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:23:
Waarom moet ik het aan een inlander member van mijn hof geven? Is het niet veel logischer om het een een familie lid te geven? Ik heb daar toch een betere band mee, waardoor ik meer belastingen ontvang. Ik kan ook klikken op grant to low noble, maar dan kiest die gewoon een random iemand, en dat wil ik niet, ik wil zelf iemand uitzoeken maar ik weet eigenlijk niet waar ik op moet letten. Volgens mij (als ik het goed begrepen heb) is het niet slim om het aan een machtig iemand te geven omdat je dan het risico loopt dat hij zich tegen je gaat keren. Dus is het daarom misschien juist beter om het aan iemand te geven met hele slechte traits? Weet niet goed wat de beste optie hier is.
Het moet iemand zonder land wezen binnen je court, zover ik weet vallen daar ook je familieleden in je court onder. Zolang ze maar geen land (lees titel) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
MatHack schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:33:
[...]

Het moet iemand zonder land wezen binnen je court, zover ik weet vallen daar ook je familieleden in je court onder. Zolang ze maar geen land (lees titel) hebben.
@GluonC Merk wel op dat het in dit geval zo te zien een stad is: dan krijgt je nieuwe vazal een republican government type, dus zodra diegene dood gaat komt er een random iemand aan de macht. Heeft meestal niet zo veel zin die aan familieleden te geven dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Two_can
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:46
Ongelofelijk gaaf spel. Heb er krap 15 uur inzitten, dus snap denk ik nog geen 5% van het spel. Vroeger redelijk wat TW gespeeld, maar dit is wel even andere koek.

Inmiddels koning van Ierland, geld stroomt binnen, iedereen blij en mocht dit veranderen dan belanden ze in de gevangenis of krijgen ze een ongelukje.

[ Voor 11% gewijzigd door Two_can op 25-12-2022 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Two_can schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:11:
Ongelofelijk gaaf spel. Heb er krap 15 uur inzitten, dus snap denk ik nog geen 5% van het spel. Vroeger redelijk wat TW gespeeld, maar dit is wel even andere koek.

Inmiddels koning van Ierland, geld stroomt binnen, iedereen blij en mocht dit veranderen dan belanden ze in de gevangenis of krijgen ze een ongelukje.
welcome to addiction ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Two_can
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:46
:*) spijker op zijn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
lame dat het nog altijd maar -20% is in sale... dat is het al max een jaar. Ik zal me nog wat met EU4 bezighouden. Heb nochtans veel uren in CK2 steken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:16
AntiChrist7 schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:31:
lame dat het nog altijd maar -20% is in sale... dat is het al max een jaar. Ik zal me nog wat met EU4 bezighouden. Heb nochtans veel uren in CK2 steken
Je kan em voor een tientje oppikken op sites zoals kinguin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-05 13:35
Poeh ik heb het geprobeerd, maar kom er niet doorheen.

PSN: Kidjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

AntiChrist7 schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:31:
dit stoort mij ook wel mbt de DLC, vermaakt me echt heel goed met de game en ben nu dik 200 uur bezig met mijn game.. einddoel is simpelweg nog zoveel mogelijk over te nemen voor het einde.. (wil het einde halen voor de achievement. zou best nog wat kortere games willen spelen met wat DLC actief maar de prijs houd me wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
ColdStone schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]

dit stoort mij ook wel mbt de DLC, vermaakt me echt heel goed met de game en ben nu dik 200 uur bezig met mijn game.. einddoel is simpelweg nog zoveel mogelijk over te nemen voor het einde.. (wil het einde halen voor de achievement. zou best nog wat kortere games willen spelen met wat DLC actief maar de prijs houd me wel tegen.
Persoonlijk vind ik de prijzen van Paradox best wel redelijk, zou ook zeker CK3 aanraden voor 20% korting. Denk als je CK2 leuk vind je kan verwachten er honderden uren in te steken, en dan is een paar tientjes echt niks. Ik zet het in ieder geval altijd daar tegen af. Meestal krijg ik tientallen uren lol uit een DLC en dan vind ik 10 of 15 euro echt een prima prijs. Ik ga ook soms naar de bios, ander soort vermaak uiteraard maar daar betaal je hetzelfde voor een paar uurtjes lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Chris7 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:39:
[...]

Persoonlijk vind ik de prijzen van Paradox best wel redelijk, zou ook zeker CK3 aanraden voor 20% korting. Denk als je CK2 leuk vind je kan verwachten er honderden uren in te steken, en dan is een paar tientjes echt niks. Ik zet het in ieder geval altijd daar tegen af. Meestal krijg ik tientallen uren lol uit een DLC en dan vind ik 10 of 15 euro echt een prima prijs. Ik ga ook soms naar de bios, ander soort vermaak uiteraard maar daar betaal je hetzelfde voor een paar uurtjes lol :P
wel herkenbaar hoor reken zelf ook altijd 1 euro per uur als ik een game koop, dan kan het makkelijk uit. mijn ervaring is echter wel dat ik vaak maingames lang speel en dan met een DLC er niet echt meer in kom. Dan vind ik het eigenlijk een beetje zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Toch de DLC gok genomen en chapter 1 gekocht.. (royal court, northern lands, fate of iberia)
Deze week een nieuwe start eens kijken of ik er weer lekker in kom.

Had ook de Game Of Thrones mod geinstalleerd maar ben er nog niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
Ik weet niet of er nog mensen zijn die dit spelen, het is nogal stil hier.
Zelf heb ik nu de seizoen 1 en seizoen 2 helemaal en met de meest recente uitbreiding (Legacy of Persia) zit wel heel erg goed geluid in. Een nieuwe toevoeging is een Wetnurse die je handig is voor als je jonge kinderen hebt. De geluiden daarbij (huilende kinderen) was zo echt dat ik laatst even dacht dat m'n dochter aan het huilen was terwijl ze een uurtje daarvoor naar bed was gegaan.
Verder is de muziek ook heel erg goed.

Ben zelf nu lekker bezig met een run om Rusland te maken met Rurik. Daarnaast is er nog een achievement om Rusland naar het Islamitisch geloof te converteren. Die wil ik nu eens gaan proberen. Ben benieuwd hoe die gaat lukken.

De diepgang van dit spel vind ik echt geweldig. Ieder land, iedere playthrough heeft zo z'n uitdagingen. Geweldig spel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik volg het wel een beetje, maar ben nog volop bezig met EU4. Misschien binnen een jaar of twee als er een complete edition uitkomt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Speel het nog wel zo nu en dan zeer verslavend, wel her en der met wat verschillende mods.
Heb chapter 1 en 2 grotendeels gespeeld (geluid geen idee, heb er een muziekpack/mod overheen op het moment). de expensions zijn echt wel tof, door tournaments heb je in mijn optiek ook een hele andere beleving, zoiezo doordat hunts ect meer keuzes hebben is het veel interactiever.

de laatste Legacy of Persia nog niet gespeeld, komt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-06 21:25
Ik heb vooral het probleem dat sinds ofwel 14.1.1 versie van macOS of sinds de uitbreiding door Legacy of Persia het spel veel onstabieler is geworden. Ervoor had ik zelden tot geen crashes en nu heb ik er 2-3 per uur waardoor de fun ook wel wat aan het gaan is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
Op de PC heb ik daar gelukkig geen last van. Moet wel zeggen dat ik zelden langer dan 2-3 uur per sessie speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

quovadis25 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:02:
Ik heb vooral het probleem dat sinds ofwel 14.1.1 versie van macOS of sinds de uitbreiding door Legacy of Persia het spel veel onstabieler is geworden. Ervoor had ik zelden tot geen crashes en nu heb ik er 2-3 per uur waardoor de fun ook wel wat aan het gaan is :(
Gebruik je mods?
heb in het verleden na een uitbreiding veel issues gehad met bepaalde mods omdat die niet samen gingen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-06 21:25
Nee geen mods. Maar er is al een bug report op het officiële forum voor dit issue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuY-dZHNKcgzn4rXwFJ_tG9GHD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2JYKi5QIVPkL84n6JiGwPSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKXEXU8uYBg9P755bW6jOgb9Rgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0ymsNZ0vw3e5MDlPAIe4Qmu.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk die sterke familiebanden *O*

Ze heten ook nog hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

pirke schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heerlijk die sterke familiebanden *O*

Ze heten ook nog hetzelfde...
hebben wel een verschillende moeder gok ik? nogal afwijkend DNA. of gewoon lucky draw..
Had laatst drie zoontjes in een safe, alledrie dezelfde naam gegeven maar die leken dus identiek.. was wel grappig maar werd al snel drama, ben je constant naar de titels aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
ColdStone schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:14:
[...]

hebben wel een verschillende moeder gok ik? nogal afwijkend DNA. of gewoon lucky draw..
Had laatst drie zoontjes in een safe, alledrie dezelfde naam gegeven maar die leken dus identiek.. was wel grappig maar werd al snel drama, ben je constant naar de titels aan het kijken.
De oudste is mijn volle zus, hoe ze naast sister-wife ook mijn sisten-in-law is... ? Zal vast wel iets met onze voorouders te maken hebben.

De jongste is een dochter van de oudste, vandaar dat ze m'n nichtje is. Maar ook hier staat weer sister-in-law die ik niet snap.

Ach, zo heb ik een zoon (met de oudste vrouw) die is mijn "son, nephew and brother-in-law" ? Zoon en neef snap ik nog, brother-in-law niet.

Heb een Christelijke religie gevormd "Carnal Exaltation, Communion, Polyamory" waarbij je 4 vrouwen mag hebben, adultery volledig geaccepteerd is, net als trouwen met close family, en waarbij Witch een virtue is :D

Ik heb 4 empires en 17 koninkrijken, had meer dynasty members nodig om al het land aan weg te geven _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

pirke schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:06:
[...]

De oudste is mijn volle zus, hoe ze naast sister-wife ook mijn sisten-in-law is... ? Zal vast wel iets met onze voorouders te maken hebben.

De jongste is een dochter van de oudste, vandaar dat ze m'n nichtje is. Maar ook hier staat weer sister-in-law die ik niet snap.

Ach, zo heb ik een zoon (met de oudste vrouw) die is mijn "son, nephew and brother-in-law" ? Zoon en neef snap ik nog, brother-in-law niet.

Heb een Christelijke religie gevormd "Carnal Exaltation, Communion, Polyamory" waarbij je 4 vrouwen mag hebben, adultery volledig geaccepteerd is, net als trouwen met close family, en waarbij Witch een virtue is :D

Ik heb 4 empires en 17 koninkrijken, had meer dynasty members nodig om al het land aan weg te geven _O-
lekker bezig, aardig op weg om de 'a perfect circle' achievement mee te pakken (Have only two distinct parents, grandparents and great grandparents) :)

Mijn eerste World domination play through had ik dat ook gedaan een eigen christelijke religie met poly, op een gegeven moment kon ik de stamboom niet meer openen, alles was wel ergens familie.. Helaas toen op 32 countys na niet overal mijn religie kunnen doorvoeren om naast volledig eigenom ook nog 1 religie over te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Zijn er al mensen begonnen aan de laatste update?

https://store.steampowere.../view/4670885074768242944

Heb zelf Byzantine en de nieuwe goverments nog niet geprobeerd, maar ben wel even begonnen met een custom Landless adventurer. Her en der nog wel wat kleine bugs. (contracten die vast staan op de kaart na overlijden opdrachtgever bijv) maar de veranderde playstyle die het bied vind ik wel een hele mooie toevoeging.
Had toch snel wat uurtjes om, plus ingame time gaat best snel omdat contracten wel wat tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-06 10:59
ColdStone schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:30:
Zijn er al mensen begonnen aan de laatste update?
Ja, deels. Heb in een opwelling Chapter 3 in z'n geheel gekocht. :')

Nu begonnen aan een Bohemia run, net m'n eerste legende kunnen verspreiden. Best leuk! Moet zeggen dat het spel kwalitatief zeer grote stappen heeft gezet van wat een vrij kale schil was bij release naar mooie mechanics nu. Heel anders dan CK2 met name het reizen.

Zodra ik één en ander weer onder de knie heb ga ik ook eens kijken naar het byzantijnse rijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Justinn1988 op 26-10-2024 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Justinn1988 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:59:
[...]

Ja, deels. Heb in een opwelling Chapter 3 in z'n geheel gekocht. :')

Nu begonnen aan een Bohemia run, net m'n eerste legende kunnen verspreiden. Best leuk! Moet zeggen dat het spel kwalitatief zeer grote stappen heeft gezet van wat een vrij kale schil was bij release naar mooie mechanics nu. Heel anders dan CK2 met name het reizen.

Zodra ik één en ander weer onder de knie heb ga ik ook eens kijken naar het byzantijnse rijk.
Hele andere dynamiek inderdaad, was nu een aantal generaties landless adventurer aan het spelen en dat geeft het spel wel echt een hele andere vibe, ook lastig om je dynastie te doen groeien door slim huwelijken te sluiten (hint, prisoners recruiten en uithuwelijken)

Moet wel zeggen dat de adventure route wat overpowerd is, op een gegeven moment had ik een upgraded kamp met 10k aan troepen, van archers te paard, tot olifant cavalerie, tot varangians.. dan wals je overal overheen en doorheen.

Landsgrenzen veranderen wel behoorlijk met grote opkomende rijken door de conqueror trait die her en der oppoppen. Best geinig om te zien tov de 'oude' versie van expansie.

Heb nu net de overstap gemaakt door een administratieve lord te worden in het byzantijnse rijk, (poef alle opgebouwde in 1x weg).. eens kijken of we vanaf daar kunnen doorstoten door de rangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 21:13
Ik ben op zoek naar een grand strategy game en kwam uit op Crusader Kings 3. Ik zat even te kijken op Steam en daar zijn 3 bundels, en vroeg me af of er een bundel aan te raden is :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
JeroenNietDoen schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:51:
Ik ben op zoek naar een grand strategy game en kwam uit op Crusader Kings 3. Ik zat even te kijken op Steam en daar zijn 3 bundels, en vroeg me af of er een bundel aan te raden is :?
Ik heb alle DLC (op de 2 content creator packs na, daar heb ik een mod voor):
- Royal Court is in mijn ogen een must have, je krijgt je eigen troonzaal (als je eenmaal koning bent), geeft een nieuwe dimensie aan het spel
- Alles wat events of flavor toevoegt is leuk
- Regionale DLC zijn vooral leuk als je in die regio speelt, Northern Lords is absoluut een aanrader
- De rest is redelijk optioneel
- Tours en Tournaments zorgt dat je ook in vredestijd wat meer te doen hebt als je niet constant op oorlogspad bent
- Legends of the dead voegt de pest toe (alle andere ziektes zitten in de gratis update) en legends. Dat laatste is een mooie money sink waar je goede bonussen van kan krijgen, vooral leuk als je koning of emperor bent en je je geld niet meer opkrijgt.

Als je alles in een mooie bundel kan vinden is dat zeker de moeite. Persoonlijk is CK3 een van mijn meest favoriete spellen, ook een van de meest unieke spellen. Heb CK2 ook grijs gespeeld. Je staat aan het hoofd van een dynastie en je doel is om je dynastie te laten groeien. Dat kan op veel manieren: koning en emperor worden en alles veroveren is een optie, maar ook op de achtergrond blijven, veel fokken en al je dochters matrilineair uithuwelijken aan erfgenamen van een ander (desnoods aan de 2e erfgenaam en de 1e erfgenaam daarna omleggen...), of iets er tussenin :) Start een eigen religie waar kannibalisme normaal is, of waarbij overspel en inteelt (beide goed voor extra kinderen) of heksenrij in een goed daglicht staan. Gooi heidenen op de brandstapel, je kan alle kanten op. Het is een enorm diep strategiespel, maar heel goed speelbaar als je absoluut de diepte niet in wil. Je hoeft de mechanismes allemaal niet te begrijpen om gewoon veel plezier te hebben. Vandaar dat ik alle DLC heb, ook regionale DLC waar ik weinig mee speel vond ik die 5 euro wel waard puur om wat extra te sponsoren dat ze het spel maar door blijven ontwikkelen. Er is geen enkel ander spel die biedt wat dit spel kan bieden :)
Pagina: 1 2 3 Laatste