Even terug gekeken waar ik gebleven was bij mijn vorige post
In Italië zelf is het redelijk rustig gebleven. Pisa overgenomen op een gefabriceerde claim, in Afrika een paar holy wars gevochten waarbij ik redelijk wat terrein heb weten te winnen, maar mijn hoofddoel was een special building. Ik ben er achter gekomen dat als je aan bepaalde voorwaarden voldeed je het Siciliaanse parlement kon bouwen in Napels of (ik meen) Parlermo. Dat laatste was niet mogelijk omdat Sicilië dus niet volledig van mij is, maar met wat sparen kon het wel in Napels. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat de bouw voltooid was verhuisde mijn hoofdstad ook automatisch naar Napels en werd mijn koninkrijk automatisch hernoemd naar the Kingdom of Napels.
Ondertussen waren er wat veranderingen aan de gang in het noorden. Burgundy viel uiteen in Savoy en Piedmonte (regio Turijn). Piedmonte was een makkelijke prooi en kon ik ook toevoegen aan mijn gebied, net als Venetië (daar waren ze Adamites geworden, waardoor ik een holy war kon starten). Ook nog even een troonsopvolging tussendoor, waarbij ik het koninkrijk van Romagna korte tijd verloor aan mijn broer (en weer terug veroverde). Daarna ontstonden er voor het eerst een paar barstjes in het verder grote Holy Roman Empire. Plotseling was Noord-Oost Italië (en een deel van zuid-west Duitsland en noord Zwitserland) niet langer hun grondgebied, maar dat van Schotland (logisch...

). Waar de HRE een gelijkwaardige al dan niet sterkere tegenstander is, was Schotland dat zeker niet. Bij hun was er een de jure Casus Bely voor de duchy van Lombardije aanwezig, waardoor ik alvast kon toeslaan.
Volgende doelwit: Savoy in het noordwesten. Hun huidige ruler was excommunicated door de paus, dus Savoy kwam daardoor naar voren als een mogelijk doelwit voor een oorlog. Dit was echter een afzettingsoorlog, waardoor zijn kinderen het over zouden nemen zodra ik zou hebben gewonnen. Daar zat ik natuurlijk niet op te wachten, ik wil het allemaal voor mezelf hebben!
Toen kreeg ik het idee om de paus te vragen om een claim. Hij had immers de huidige ruler excommunicated, dus de kans achtte ik wel groot dat hij aan mijn kant zou staan, en dat was zo :)
Nadeel was dat ze een alliantie hadden met het sterke Engeland, maar die hadden een eigen oorlog uit te vechten, dus ik gokte het er op. Tijdens de oorlog heb ik de Engelsen inderdaad niet gezien, maar het was wel het begin van een behoorlijk hectische periode. Tijdens deze oorlog begonnen opeens meerdere Vassals een onafhankelijkheidsoorlog (omdat ze in een afsplitsing van het katholieke geloof geloven) en hun leger was toch wel wat groter dan de mijne. Waar ik bij Savoy het nog wel aandurfde om zonder allies aan te vallen, heb ik hier toch wel even alle allianties, familie- en dynastieleden opgetrommeld om in ieder geval een gelijkwaardige troepenmacht op de been te kunnen brengen. Als klap op de vuurpijl kreeg ik ook te maken met een pokkenplaag en de één na de ander werd ziek aan mijn court, uiteindelijk ook mijn personage. En wie was het enige dodelijke slachtoffer...
Dus er vond weer een troonsopvolging plaats en ik raakte in het midden van twee oorlogen wederom Romagna kwijt.
Dat allemaal in een zeer korte periode achter elkaar, dus dat was flink hectisch. In eerste instantie mijn troepen in Savoy gehouden zodat ik in ieder geval die oorlog af kon ronden. Daardoor verloor ik wel de controle over Napels, maar mijn ervaring in het spel leert mij tot nu toe dat als ik mijn leger niet opsplits, ik de meeste kans maak. Dus na de verovering van Savoy snel de dichtstbijzijnde opstandige duchy ingenomen (Lombardije) om de warscore niet te ver op te laten lopen. Hun grootste leger was inmiddels ook in Noord Italië aangekomen, maar mijn allies ook. Hierdoor kon ik hun leger flink de pan in hakken en ben ik enkele maanden lang niets anders aan het doen geweest dan heel Noord Italië schoonvegen, elk vijandig leger wat in de buurt kwam kon niet tippen aan mijn leger (hierom houd ik dus mijn leger het liefst bij elkaar). Voordat ik wist had ik samen met mijn allies nog zo'n 13.000 man over en de opstandelingen hadden er 10.000 minder. Mijn warscore was nog negatief, maar dat kwam doordat ze Napels nog in handen hadden. Nadat ik daar de siege ongedaan had gemaakt sprong de warscore in één klap van -20 naar +70. Nog een paar counties ingenomen en het was klaar. Dat was toch wel mijn grootste overwinning tot nu toe, zeker in het begin zag het er niet naar uit dat dit het eindresultaat zou zijn.
Maar door naar het volgende. Want ondertussen was er een zeer interessante ontwikkeling ontstaan in het Schotse koninkrijk, want hun Italiaanse, Zwitserse en Duitse grondgebieden hadden zich afgescheiden en in plaats van dat ze een nieuw groot land zijn gaan vormen, waren ze allemaal stuk voor stuk een onafhankelijke county. Ik had niet voor alle gebieden een claim, maar wel enkele in Noord-Oost Italië, één de Jure claim en één holy war (Adamites...). Dus ik stond voor de keuze, ga ik hier voor of eerst nog een keer voor Romagna. Het werd het laatste, omdat mijn broer daar een peasant revolt verloor en dat kan natuurlijk niet ;-)
Oorlog begonnen en ja hoor, ik krijg een pop-up dat Upper Burgundy (voorheen Savoy) mij de oorlog heeft verklaart voor het terugveroveren van het grondgebied wat ik kort daarvoor van ze had overgenomen. En dit keer had hun grote vriend Engeland niets omhanden, dus die dachten ook even leuk mee te doen...
Zelfde tactiek toegepast als eerder tegen de opstandelingen, andere oorlog snel afronden, mijn allies erbij gehaald en de verschillende legers één voor één aangepakt (Engeland kwam met 3 verschillende legers van rond de 5000-8000 man aanzetten, mijn leger bestond uit zo'n 15.000 man) en zo deze aanval af weten te slaan. Na deze oorlog snel doorgepakt en eerder genoemde Italiaanse counties ingelijfd, voordat iemand anders dat doet.
Intussen bij de diplomacy lifestyle perks kunnen kiezen voor Forced Vassalage, waarmee ik plots eenvoudig casus beli kan krijgen voor de overgebleven voormalig Schotse gebieden… Endless possibilities!
Nu zit ik nog wel met een dilemma. Wat te doen met mijn geloof. Die opstand is ontstaan omdat het Waldensian een flinke opmars heeft gemaakt. Is het dan handig om zelf ook te converten, of juist er alles aan doen (en hoe dan) om dat geloof de kop in te drukken.