Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Brons
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-04 15:37
Wat was Crusader Kings?

Crusader Kings is anders dan de andere strategiespellen . Je bent niet de onzichtbare hand die een land naar een betere toekomst brengt, je bent als speler een feodaal karakter met adellijke titels ( graaf, hertog en/of koning). Je doel is niet om de landgrenzen van je koninkrijk uit te breiden maar de macht van je eigen dynastie te behouden of uit te breiden. Dit doe je door middel van trouwen voor gunstige erfopvolging (eventueel geholpen door de inzet van huurmoordenaars) of het gebruik van je legers. Het is game over als je karakter sterft en je geen opvolger van je eigen dynastie hebt of als je je laatste graafschap verliest.

De wereld van CK zit vol met karakters (een paar duizenden). Elk karakter heeft bepaalde statistieken, een uiterlijk, 'traits' en sommigen hebben titels en claims. Als heerser kan je mensen in je hof aanstellen op bepaalde posities, je kan ze titels geven en je kan ze laten trouwen met mensen uit je eigen dynastie.

Wat CK interessant maakt is dat je onmogelijk zelf al je land kan besturen. Vanaf het moment dat je de titel hertog hebt kan je andere mensen land geven. Deze mensen moeten dan belasting betalen en soldaten leveren. Als heer moet je ze beschermen en, nog veel belangrijker, zorgen dat ze loyaal aan je blijven. Koningen hebben hertogen als vazallen en als hertog heb je graven. Bijna alle karakters met land, met de uitzondering van koningen, zijn vazal van iemand anders.

Waarschijnlijk besteed je evenveel tijd en resources om je te beschermen tegen interne problemen als dat je je moet beschermen tegen invasies van buitenaf.

Crusader Kings is in eerste instantie ontwikkelt door een extern bedrijf maar nadat deze studio in de problemen kwam heeft Paradox Interactive de ontwikkeling overgenomen. Door deze gang van zaken was de game tijdens de release een redelijke puinhoop. Gelukkig heeft Paradox wel de verantwoordelijkheid voor het spel genomen en ze hebben eigenlijk nooit de support opgegeven. Het spel komt uit 2004, in 2007 heeft het nog een expansion gekregen en de laatste patch komt uit 2008.
Wat is Crusader Kings II?

CKII is het vervolg op CK1. Het spel zal werken op de Clausewitz engine (Europa Universalis III, Hearts of Iron III en Victoria II). Het idee is hetzelfde met aantal vernieuwing. Ik zal er een aantal (maar niet alle) noemen:
  • Elk graafschap heeft nu baronieën. Rijkere gebieden zullen met meer beginnen dan armere gebieden maar je hebt de mogelijkheid om meer baronieën te creëren/bouwen (met een maximum afhankelijk van het rijkdom van de provincie, dit is modbaar). Je hebt 3 types: kastelen, steden en kerken. Kastelen leveren vooral troepen, steden vooral geld en kerken troepen en geld. Deze baronieën hebben ook leiders dus als je een graaf bent heb je nu ook vazallen.
  • Elke kerk heeft een bisschop. De paus gaat over het aanstellen van bisschoppen en ze betalen je geen belasting en leveren je geen soldaten tenzij ze meer loyaal zijn aan jou dan de paus. Het is mogelijk om een wet in te voeren waardoor jij als leider zelf de bisschop kan uitkiezen waardoor je inkomsten en soldaten krijgt. De paus is hier echter geen fan van.
  • Je kan een anti-paus creëren als tegenhanger van de paus. Je kan dan mensen excommuniceren, scheidingen regelen en belastingen heffen op je kerken. Het is ook mogelijk dat buitenlandse bisschoppen jouw belastingen gaan betalen als ze je aardig vinden. Dit heeft wel nadelen.
  • Vrouwen kunnen, onder bepaalde wetten, titels erven.
  • Kinderen kunnen een guardian aangewezen krijgen waardoor ze les krijgen van die persoon. Als je van je zoon een goede soldaat wilt maken kan je hem laten trainen door een oude veteraan.
  • Het is mogelijk binnen een 'realm' oorlog te voeren (vazal vs vazal dus). Je heer zal niet ingrijpen als je een claim hebt.
Media:

Development diaries

Release?

7 februari 2012

• _Anvil_
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-04 11:51
Heej, leuk. Ik vond games als Victoria en Iron Cross iets te ver gaan (voelt als werken, zo complex en tijdrovend :), maar europa universalis en in iets mindere mate CK1 heb ik toch met veel plezier gespeeld.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Als Paradox-fan kijk ik ook reikhalzend uit naar CK2.
Kan niet wachten! :)

CK1 heb ik ook helemaal platgespeeld :)

anandus wijzigde deze reactie 04-11-2011 11:14 (22%)

'); DROP TABLE users;--

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-04 20:59
O dit soort games ben ik altijd wel voor !

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 28-11-2018
Deel 1 erg helaas nooit gespeeld, bijna wel ontzettend paradox fan. Victoria is ronduit brilliant en Europa Universalis is ongeëvenaard. Paradox is toch wel een developer die moeilijke games en echte epische games niet schuwt! Ga zeker op deze letten want vindt het altijd jammer dat ik het origineel nooit heb gedaan.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Ik kan niet wachten tot ik een megapotje CK2->EU3->V2 ga spelen 8)

'); DROP TABLE users;--

• SiErRa
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-04 17:17
quote:
anandus schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:04:
Ik kan niet wachten tot ik een megapotje CK2->EU3->V2 ga spelen 8)
Je vergeet HoI3 erbij :)

Lijkt met ook wel super, maar dan moeten ze wel goede savegame convertors weten te maken.

Sierra Level 85 Hunter @ Executus EU

• Brons
Er zijn geen plannen voor een EU3 converter: http://forum.paradoxplaza...ave-game-converter-to-EU3

Maar aangezien save games uit plain text bestaan is er een goede kans dat modders het gaan doen.

• Brons
Ik heb de previewversie nu ongeveer een week gespeeld en ik moet zeggen dat het heel robuust en leuk is. Het is duidelijk dat ze een andere filosofie qua development hebben vergeleken met de andere games. Dit keer hebben ze de engine en de mechanics eerst klaar gemaakt en vervolgens zijn ze begonnen met events, etc. En volgens mij werkt dat heel goed.

Ze hebben nu nog zo'n twee maanden voor balancing en meer events. Maar ik denk dat het spel nu al beter is dat veel van de gold versies van hun vorige games.

• BjornE
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-04 07:48

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

• RoricNormannum
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-04 20:59
Spel is oa nu te koop via steam (pas speelbaar de 14e) je krijgt er dan wel gratis Crusader Kings 1 erbij :)

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:47
Ik ben gek van de EU serie, maar vreemd genoeg heb ik CK1 nooit gespeeld. Toch kijk ik halsreikend naar uit CK2 uit, kan je hier makkelijk instappen als je van EU komt of is er toch veel anders?

SW-0040-8191-9064

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

quote:
ph4ge schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:21:
Ik ben gek van de EU serie, maar vreemd genoeg heb ik CK1 nooit gespeeld. Toch kijk ik halsreikend naar uit CK2 uit, kan je hier makkelijk instappen als je van EU komt of is er toch veel anders?
Zeker, dat moet geen probleem zijn. Zelf vind ik CK misschien zelfs iets makkelijker om in te stappen dan de EU-serie.

Leuk ddat je CK1 op Steam erbij krijgt (vooral ook omdat-ie los niet te krijgen is op Steam).

'); DROP TABLE users;--

• Brons
Als je in de mindset van het spel kan komen kan je makkelijk instappen. Je bent in CK2 niet de onzichtbare hand met volledige controle over een land. Je bent afhankelijk van andere mensen en de meeste gevechten zullen binnen de koninkrijken plaatsvinden. Wat mij betreft maakt dit het spel veel interessanter.

Anders download je de demo even, er zit een tutorial bij.

Ik heb het spel al meer dan 80 uur gespeeld en ik heb niet het idee dat het mij snel zal vervelen.

• Postius
quote:
Brons schreef op zondag 12 februari 2012 @ 14:43:
Als je in de mindset van het spel kan komen kan je makkelijk instappen. Je bent in CK2 niet de onzichtbare hand met volledige controle over een land. Je bent afhankelijk van andere mensen en de meeste gevechten zullen binnen de koninkrijken plaatsvinden. Wat mij betreft maakt dit het spel veel interessanter.

Anders download je de demo even, er zit een tutorial bij.

Ik heb het spel al meer dan 80 uur gespeeld en ik heb niet het idee dat het mij snel zal vervelen.
En ga je hem dan ook nog kopen? ;) Warez aan-sporende modjes is natuurlijk niet de bedoeling :+ :9

edit:Overigens, mooi om te horen dat ie bevalt, lucky bastard met je beta

Postius wijzigde deze reactie 12-02-2012 16:20 (9%)

• Brons
Zoals ik al eerder zei in dit topic: ik heb de preview beta. Geen warez dus :)

• RoricNormannum
als je de preview demo speelt, je hebt in de demo 4 speelbare facties.

Er is echter een truukje om alle facties te spelen. Selecteer een factie en als je op play klikt, klik dan even snel op de landkaart op een factie die je wilt spelen en presto! :)

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:15

Jeoh

blaat

Ik ga 'm niet bij release kopen (de laatste keer dat ik dat deed was bij HoI3, ugh), maar de demo ziet er tot nu toe goed uit. Behalve dan het event waarbij je even de homosexualiteit uit je zoon kan meppen / verhongeren.

• BjornE
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-04 07:48
Ik ben erg nieuwsgierig naar deze titel, maar na het spelen van de demo weet ik het niet. Ik ben echt nieuw in dit genre en mis wat houdvast. Ik heb het gevoel dat ik te weinig feedback krijg van het spel:

Ik zet mijn council aan het werk, maar wanneer zie ik resultaat? Is mijn verzoek in daden om gezet of niet? Etc. Misschien heb ik toch iets gemist in de demo, maar ik kom er nog niet uit. Jammer, want het lijkt me wel wat.

Iemand nog een tip voor mij?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

• odan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:39

odan

The dark side is within all!

quote:
Jeoh schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:24:
Ik ga 'm niet bij release kopen (de laatste keer dat ik dat deed was bij HoI3, ugh), maar de demo ziet er tot nu toe goed uit. Behalve dan het event waarbij je even de homosexualiteit uit je zoon kan meppen / verhongeren.
wat verwacht je dan in die tijd? oh wat leuk mijn zoon is homo. de rest van de *insert religion* wereld zal dat helemaal niet erg vinden als hij dat openlijk toont.

Pulse mee voor GoT!

• Postius
quote:
Jeoh schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:24:
8)7 Beetje kort door de bocht? Of ben je zo politiek correct geworden als amerikanen en dat al onze waardes en normen maar ook opgedrongen moeten worden aan de geschiedenis? Andere tijden andere normen, je kan natuurlijk altijd de vraag dan stellen: Moet zoiets erin, als in heeft het toegevoegde waarde? Dan zou je nog iets van een zinnige discussie hebben. Nu druk je je eigen morele waarden op een aan spel wat europa 600 geleden afspeelt is toch wat stompzinnig? (overigens vind je het geen probleem om hele dorpen te executeren neem ik aan? Ik vind het altijd wel leuk eig!)

Demo gedownload, ben benieuwd. Altijd een fan van paradox. Je moet hun games nooit bij launch kopen nee, of kopen en dan even 6 maanden wachten. Kan je hem dan spelen.

YouTube: Crusader Kings II - Seven Deadly Sins: Wroth
Overigens dit filmpje van Paradox is om meerdere redenen vrij grappig (de grootste beginnersfouten bij dit soort spellen zijn toch wel altijd je buurman aanvallen met een veels te zwak leger omdat je er geen kont van begrijpt)

Postius wijzigde deze reactie 13-02-2012 21:22 (35%)

• williewonka03
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 26-05-2018
Dit lijkt me een heel leuk spel. Maar als ik een singleplayer opstart verdwaal ik in alle opties en heb ik geen idee wat ik moet doen. Ik heb alle tutorials doorlopen, maar snap er nog steeds weinig vaan. Kan iemand min op weg helpen,

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 22:02:
Dit lijkt me een heel leuk spel. Maar als ik een singleplayer opstart verdwaal ik in alle opties en heb ik geen idee wat ik moet doen. Ik heb alle tutorials doorlopen, maar snap er nog steeds weinig vaan. Kan iemand min op weg helpen,
Begin met een klein landje of als baron of count. Je kan niet zo heel veel maar je opties zijn ook beperkter waardoor je wat minder overvallen wordt. Geen idee wat goede begin fracties zijn. Pak anders iets op Ierland -> vrij afgezonderd en kleinschalig maar je hebt wel een grote doelstelling -> Ierland verenigen.

• williewonka03
quote:
Postius schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 02:17:
[...]

Begin met een klein landje of als baron of count. Je kan niet zo heel veel maar je opties zijn ook beperkter waardoor je wat minder overvallen wordt. Geen idee wat goede begin fracties zijn. Pak anders iets op Ierland -> vrij afgezonderd en kleinschalig maar je hebt wel een grote doelstelling -> Ierland verenigen.
ok bedankt dat zal ik eens proberen. is er een soort noobguide voor dit spel?

• RoricNormannum
die zal er binnenkort wel komen zodra het spel uit is, deze paradox games zijn een beetje moeilijk om in te stappen maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan zul je hier de nodige uurtjes aan verspillen... Dit is echt weer een spel waar het leuk is om te verliezen :)

• Mektheb
quote:
RoricNormannum schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 10:14:
die zal er binnenkort wel komen zodra het spel uit is, deze paradox games zijn een beetje moeilijk om in te stappen maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan zul je hier de nodige uurtjes aan verspillen... Dit is echt weer een spel waar het leuk is om te verliezen :)
_/-\o_ _/-\o_ :9~ _/-\o_

ik kan niet wachten.

• williewonka03
ik hoop dat die noob guide snel komt want dit lijkt me heel leuk alleen snap ik het nog niet zo

• Mektheb
Gewoon met een klein landje of iets beginnen dan leer je het vanzelf, als je gelijk een huge ass country heb kom je er niet uit

• Brons
Anders begin je met een redelijk sterke vazal. Flanders, Holland en Saxony zijn meestel wel makkelijk.

• williewonka03
quote:
Brons schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:36:
Anders begin je met een redelijk sterke vazal. Flanders, Holland en Saxony zijn meestel wel makkelijk.
Ok vlaanderen en holland lijken me wel leuk. Maar ik ben net begonnen als een onafhankelijke hertog in ierland. Ik heb maar 1 vazal die nu al in optand is gekomen. Hij stond wel vanaf het begin op mogelijk revolt. Had ik hem nou meteen moeten arresteren? Ik ga er nu maar zo snel mogelijk op af met een leger. Wat gebeurt er eigenlijk als ik zijn land verover? Kan ik dan een nieuwe vasal aanstellen?

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:25:
[...]

Ok vlaanderen en holland lijken me wel leuk. Maar ik ben net begonnen als een onafhankelijke hertog in ierland. Ik heb maar 1 vazal die nu al in optand is gekomen. Hij stond wel vanaf het begin op mogelijk revolt. Had ik hem nou meteen moeten arresteren? Ik ga er nu maar zo snel mogelijk op af met een leger. Wat gebeurt er eigenlijk als ik zijn land verover? Kan ik dan een nieuwe vasal aanstellen?
Je moet ook gewoon een stuk spelen en kijken wat er gebeurd, het is allemaal niet 123 uit te leggen. Dat van die opstand heb je inderdaad bij 1 start fractie in ierland. Die van munster. Tja, je kan meteen vanaf het begin proberen te zorgen dat hij je aardig vindt. Of je start met een andere engelse count. DIe met het logo van de Harp zijn goed omdat je troonopvolger zowel je eigen landje als dublin erft.

Maar gewoon spelen en ook niet al te veel zorgen maken over hoe en wat, dit spel is ook hilarisch om te kijken wat voor zieke familie je hebt. Je moet je zo druk maken als je zelf wilt. Als je niet alles snapt, laat het links liggen. Concentreer je eerst op de dingen die je wel weet en spoel dan de tijd een beetje door en see what happens. Bij dit soort spellen zul je ook een stuk moeten ontdekken (al is het de eerste paar uur nogal intimiderend). Maar pak Leicester geloof ik in ierland (die met dat harp logo). Zorg dat je zoon je niet vermoord en spaar genoeg geld om de titel van baron te kopen. Vervolgens heb je een reden om je buurman aan te vallen. (ik snap er ook nog niet veel van maar dat lukte me wel! Kill stuff!) Overigens zorg ervoor dat je trouwt met een hoge prestige of een goede ally.

• williewonka03
quote:
Postius schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:16:
[...]

Je moet ook gewoon een stuk spelen en kijken wat er gebeurd, het is allemaal niet 123 uit te leggen. Dat van die opstand heb je inderdaad bij 1 start fractie in ierland. Die van munster. Tja, je kan meteen vanaf het begin proberen te zorgen dat hij je aardig vindt. Of je start met een andere engelse count. DIe met het logo van de Harp zijn goed omdat je troonopvolger zowel je eigen landje als dublin erft.

Maar gewoon spelen en ook niet al te veel zorgen maken over hoe en wat, dit spel is ook hilarisch om te kijken wat voor zieke familie je hebt. Je moet je zo druk maken als je zelf wilt. Als je niet alles snapt, laat het links liggen. Concentreer je eerst op de dingen die je wel weet en spoel dan de tijd een beetje door en see what happens. Bij dit soort spellen zul je ook een stuk moeten ontdekken (al is het de eerste paar uur nogal intimiderend). Maar pak Leicester geloof ik in ierland (die met dat harp logo). Zorg dat je zoon je niet vermoord en spaar genoeg geld om de titel van baron te kopen. Vervolgens heb je een reden om je buurman aan te vallen. (ik snap er ook nog niet veel van maar dat lukte me wel! Kill stuff!) Overigens zorg ervoor dat je trouwt met een hoge prestige of een goede ally.
ok dan zal ik dat eens proberen. ik heb ook sterk het idee dat je gewoon de tijd moet doorspoelen want er gebeurt niet zoveel in het begin. eigenlijk niks dat vind ik wel een beetje saai.

hoe koop ik de titel van baron en hoe duur is dat?

• broc85
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19-07-2018
quote:
williewonka03 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:08:
[...]

ok dan zal ik dat eens proberen. ik heb ook sterk het idee dat je gewoon de tijd moet doorspoelen want er gebeurt niet zoveel in het begin. eigenlijk niks dat vind ik wel een beetje saai.

hoe koop ik de titel van baron en hoe duur is dat?
200 goud geloof ik. Dan kan je een Duchy titel aanschaffen. Ben op dit moment ook in Ierland bezig om een beetje te kijken hoe het allemaal werkt. Elke keer ergens claims proberen te maken (met je chancellor?)... nieuwe titel kopen en weer je buurman aanvallen met mercenaries :) gaat voorspoedig tot nu toe! Kijken of het lukt om binnen 3 generaties Ierland als koninkrijk te stichten! Verder heb ik nog niet echt door aan wie ik mijn familie moet huwen... op dit moment pak ik maar gewoon de meest invloedrijke.

Overigens is de tutorial er even doorheen knallen ook een aanrader. Niet alles wordt uitgelegd maar het basis principe heb je dan wel al door binnen de eerste 15 minuten!

• williewonka03
quote:
broc85 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:58:
[...]

200 goud geloof ik. Dan kan je een Duchy titel aanschaffen. Ben op dit moment ook in Ierland bezig om een beetje te kijken hoe het allemaal werkt. Elke keer ergens claims proberen te maken (met je chancellor?)... nieuwe titel kopen en weer je buurman aanvallen met mercenaries :) gaat voorspoedig tot nu toe! Kijken of het lukt om binnen 3 generaties Ierland als koninkrijk te stichten! Verder heb ik nog niet echt door aan wie ik mijn familie moet huwen... op dit moment pak ik maar gewoon de meest invloedrijke.

Overigens is de tutorial er even doorheen knallen ook een aanrader. Niet alles wordt uitgelegd maar het basis principe heb je dan wel al door binnen de eerste 15 minuten!
tutorial heb ik gedaan. maar waar kan ik die titel kopen? want ik zie het nergens staan.

• Terranova
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01:34
Ik ben begonnen als Robert van Zeeland, onverwacht ben je toch best sterk. Al ben je wel een vassal van je stiefzoon :p Maar die is vrij snel af te zetten zodat je als Count een zelfstandige vassal in de HRE bent. Nu probeer ik genoeg land te krijgen om ook daadwerkelijk een Duke te worden.

• Mektheb
Bah ik wil ook ! :D, haha eind van de maand must have

• williewonka03
weet iemand waar de savefiles zitten? ik heb trouwens een potje leon achter de rug maar ik werd gekilled door geldproblemen, iedereen kwam in opstand en dan ook nog islamitische rebellen met superveel leger. dus ik ben maar weer terug naar ierland. ik heb trouwens de optie gevonden om die titel te kopen. en ik weet ook al waarom je een claim krijgt op het land naast je, want dat is du jure grond van de titel die je net hebt gekocht. alleen mijn heerser is 84 en gaat maar niet dood! hij moet echt dood gaan want dan erft de zoon het stukje land en dan heb ik ook dublin.

EDIT: zucht, ik geloof toch dat ik een game heb gevonden die een zeer grote uitdaging voor mij is. ik heb het niveau nu toch maar een stapje lager gezet. hoe spelen jullie meestal? ik werd net gekilled door rebellen....

EDIT2: doe nu napulia in zuid italie. gaat goed tot nu toe. je kunt meteen met die vrouw die toscane heeft trouwen (je zoon dan) en er zijn allemaal kleine moslimstaatjes in het zuiden. ook heb je een mogelijkheid om je tot koning van sicilicy uit te roepen. erg goede beginpositie dus. ben benieuwd hoe het gaat worden.

williewonka03 wijzigde deze reactie 15-02-2012 19:18 (32%)

• Terranova
Wow over geluk gesproken, heb ik net mijn succession laws veranderd naar primogeniture(oudste kind erft alles) ipv dat mijn counties verdeeld werden over kinderen(best kut raak je alles kwijt :P) sterf ik 1 dag later in een battle :p

• Brons
Je save games staan volgens mij in Documents/Paradox Interactive/Crusader Kings.

Dit kan je aanpassen door userdir.txt aan te maken in je CK2 folder. In dat bestand kan je de directory aangeven waar het spel je settings, save games en screenshots moet plaatsen. Volgens mij zal alles in je CK2 folder geplaatst worden als je enkel een punt (.) in dat bestand plaatst.

• williewonka03
quote:
HamburgerHenk schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:54:
Wow over geluk gesproken, heb ik net mijn succession laws veranderd naar primogeniture(oudste kind erft alles) ipv dat mijn counties verdeeld werden over kinderen(best kut raak je alles kwijt :P) sterf ik 1 dag later in een battle :p
raak je echt alles kwijt bij die verdeelsleutel? dat vroeg ik me namelijk af. ik heb pas 1 keer het lang genoeg volgehouden om een opvolging mee te maken en toen had ik ook oudste kind erft alles. is het niet zo dat de andere kinderen dan gewoon vasallen van jou worden? en als je alle titels behalve de hoogste aan vassalen geeft raak je dan ook iets kwijt? dan kunnen de kinderen toch niks erven

@brons: bedankt, stom van me dat ik niet gezocht had op de naam van de maker. ik had wel gekeken naar crusader kings 2 maar niet op paradox

• 4bit
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-04 00:43

4bit

Onward, to futility!

Lap, merci ze mannen. Nu heb ik ook zin om dit te spelen. En mijn volgende paradox game ging Magna Mundi worden. Maar nu wil ik in de hoge middeleeuwen ook mijn dynastie zien ten onder gaan.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat vanavond Paradox weer 40 euro van mij gaat krijgen. Achja, als EU3 een leidraad is, dan gaat dat voor mij nog geen 50 cent per uur worden.

I'll do what I can, but expect very little.

• Terranova
quote:
williewonka03 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:51:
[...]

raak je echt alles kwijt bij die verdeelsleutel? dat vroeg ik me namelijk af. ik heb pas 1 keer het lang genoeg volgehouden om een opvolging mee te maken en toen had ik ook oudste kind erft alles. is het niet zo dat de andere kinderen dan gewoon vasallen van jou worden? en als je alle titels behalve de hoogste aan vassalen geeft raak je dan ook iets kwijt? dan kunnen de kinderen toch niks erven

@brons: bedankt, stom van me dat ik niet gezocht had op de naam van de maker. ik had wel gekeken naar crusader kings 2 maar niet op paradox
Het ligt eraan, als je 4 provincies en 3 zoons(of dochters afhankelijk van welke succession laws je hebt) dan krijgen ze er allemaal 1 en wat overblijft gaat naar de oudste. Ze worden dan geen vassals omdat je zelf door speelt als de oudste. Erg klote, maar wel realistisch.

• williewonka03
quote:
HamburgerHenk schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:23:
[...]

Het ligt eraan, als je 4 provincies en 3 zoons(of dochters afhankelijk van welke succession laws je hebt) dan krijgen ze er allemaal 1 en wat overblijft gaat naar de oudste. Ze worden dan geen vassals omdat je zelf door speelt als de oudste. Erg klote, maar wel realistisch.
dat meen je niet?! ik heb 4 zonen en iets van 12 provincies tegen de tijd dat mijn heerser doodgaat. wat nou als ik koning ben en mijn directe opvolger dus ook, dan worden ze toch wel vasallen? Vanaf welk niveau kan ik trouwens de investituur aanpassen?

• Brons
Koningen en keizers kunnen de investituur aanpassen.

Over gavelkind: ze blijven vassals zolang ze geen gelijke of hogere titel als de oudste zoon krijgen. Heb je 2 koninkrijken en 2 zonen dan zal elke zoon 1 koninkrijk krijgen. Heb je 12 provincies, 1 duchy en 4 zonen dan zal iedere zoon een gedeelte van de provincies krijgen en de oudste krijgt de duchy. De andere zonen zullen dan vazal worden aan de oudste zoon.

• Terranova
quote:
Brons schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:57:
Koningen en keizers kunnen de investituur aanpassen.

Over gavelkind: ze blijven vassals zolang ze geen gelijke of hogere titel als de oudste zoon krijgen. Heb je 2 koninkrijken en 2 zonen dan zal elke zoon 1 koninkrijk krijgen. Heb je 12 provincies, 1 duchy en 4 zonen dan zal iedere zoon een gedeelte van de provincies krijgen en de oudste krijgt de duchy. De andere zonen zullen dan vazal worden aan de oudste zoon.
Ahh zit dat zo, ik weet alleen dat ik Count was en mijn zonen daarna ook :p

Nu ben ik 2 voudige Duke :P Heb na wat oorlogjes Holland gepakt en vervolgens uit het niets was ik Heir van het Duchy van Gelre(vreemd genoeg is dat de provincie friesland :P) dus die heb ik maar eens vermoord :P

• Postius
Ik moet toch even aantekenen dat ik nog nooit zo'n soepele Paradox launch heb gezien! Het lijkt gewoon te werken en er zitten (nog) geen gamebreaking bugs in. Ik heb toch al wat uurtjes er in gestoken en normaal heb je dan wel de eerste bugs en crashes gezien bij een gemiddelde paradox game. Deze echter doet het vooralsnog verrassend goed (gebaseerd op mn nog beperkte ervaring). Toch het vermelden waard mochten mensen twijfelen, het spel zelf is nu echt brilliant maar dat kan ook nog de initiële OMG EEN NIEUW PARADOX SPEL zijn.(overigens vind EU3 zelf verreweg de beste paradox game, vic en HOI komen daarna gedeeld maar EU stak er toch ver bovenuit imo na alle uitbreidingen.

• williewonka03
Nou ik ben lekker bezig. Ben nu koning van sicily en heb al veel moslimstaatjes verovert. Alleen ik geloof dat ik iets te ver ben gegaan met noordafrika. Ik moet meer geduld hebben en gewoon de snelheid veel hoger zetten en dan wachten totdat mijn veroverde gebieden legers gaan leveren. Ik ben trouwens wel op een paar kleine bgs gestoten, maar dat stelt voor paradox idd niks voor. Vraagje: weet iemand waarom ik de crown authoroty niet kan aanpassen? Is dat omdat ik het koninkrijk zelf gesticht heb en dus moet wachten op mijn opvolger?

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:43:
Nou ik ben lekker bezig. Ben nu koning van sicily en heb al veel moslimstaatjes verovert. Alleen ik geloof dat ik iets te ver ben gegaan met noordafrika. Ik moet meer geduld hebben en gewoon de snelheid veel hoger zetten en dan wachten totdat mijn veroverde gebieden legers gaan leveren. Ik ben trouwens wel op een paar kleine bgs gestoten, maar dat stelt voor paradox idd niks voor. Vraagje: weet iemand waarom ik de crown authoroty niet kan aanpassen? Is dat omdat ik het koninkrijk zelf gesticht heb en dus moet wachten op mijn opvolger?
Als je met je muis over de knop zweeft zie je aan welke voorwaarden je moet voldoen. Anders moet je even naar het officieel paradox forum daar wat lezen. Heb het wel is voorbij zien komen. Als het grijs is ben je gewoon nog niet lang genoeg koning(minimaal 10 jaar dacht ik)

• williewonka03
quote:
Postius schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:11:
[...]

Als je met je muis over de knop zweeft zie je aan welke voorwaarden je moet voldoen. Anders moet je even naar het officieel paradox forum daar wat lezen. Heb het wel is voorbij zien komen. Als het grijs is ben je gewoon nog niet lang genoeg koning(minimaal 10 jaar dacht ik)
dat is dus het probleem, er staat niks. zal wel een bug zijn. Maar ik ben nog geen 10 jaar koning dus ik denk dat dat het probleem is. gewoon ff wachten dus. ik ga nu malta veroveren en dan ga ik de snelheid op max zetten en gewoon wachten. binnen mijn rijk hebben 2 hertogen ruzie maar daar kan ik helaas niks aan doen.

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Hier CK2 gisterenavond ook gekocht. De tutorials voor alle zekerheden doorgegaan, ook al ben ik vertrouwd met EU3. Ik heb ook al eventjes ingame gekeken met de Roman Empire, maar ik ga toch maar voor een kleinere staat gaan. Misschien zoals bij EU3 maar als Castille spelen.

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 08:30:
[...]

dat is dus het probleem, er staat niks. zal wel een bug zijn. Maar ik ben nog geen 10 jaar koning dus ik denk dat dat het probleem is. gewoon ff wachten dus. ik ga nu malta veroveren en dan ga ik de snelheid op max zetten en gewoon wachten. binnen mijn rijk hebben 2 hertogen ruzie maar daar kan ik helaas niks aan doen.
Hahahahah daar kan je heel veel aan doen >:)

@hierboven: Mijn suggestie van ierland blijft echt een retegoeie vind ik zelf

Postius wijzigde deze reactie 17-02-2012 12:26 (7%)

• williewonka03
quote:
Postius schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:25:
[...]

Hahahahah daar kan je heel veel aan doen >:)

@hierboven: Mijn suggestie van ierland blijft echt een retegoeie vind ik zelf
zoals?

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

1 van de 2 hertogen kan per ongeluk iets voorkrijgen. Een plots en onverwacht sterfgeval laten we zeggen.

Ben overigens ook dan maar als Ierland begonnen. Al met een prinses uit Noorwegen getrouwd, op enkele jaren tijd toch al 4 kinderen erbij. Hoe kiezen de meeste hier eigenlijk hun vooi? Ik heb het nu gewoon gedaan op basis van algemene hoge stat. waarden.

Voor de rest Desmond als Liege erbij geforceerd. En de vader van men halve trouwboek heeft net een oorlog beindigt met Engeland, en daar de helft van overgenomen.

• williewonka03
quote:
4bit schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 19:16:
1 van de 2 hertogen kan per ongeluk iets voorkrijgen. Een plots en onverwacht sterfgeval laten we zeggen.

Ben overigens ook dan maar als Ierland begonnen. Al met een prinses uit Noorwegen getrouwd, op enkele jaren tijd toch al 4 kinderen erbij. Hoe kiezen de meeste hier eigenlijk hun vooi? Ik heb het nu gewoon gedaan op basis van algemene hoge stat. waarden.

Voor de rest Desmond als Liege erbij geforceerd. En de vader van men halve trouwboek heeft net een oorlog beindigt met Engeland, en daar de helft van overgenomen.
hoe doen jullie dat toch? ik heb nooit vasallen die mij enorme hoeveelheden land bezorgen. ik ben trouwens net de oorlog verklaard door de keizer van byzantium (ik ben sicily, zelf opgebouwd). ik snap niet waarom hij dat opeens doet. het gaat gewoon om een heel klein landje, stelt echt niks voor vergeleken met zijn rijk. komen er duizenden troepen naar mij toe!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Misschien verkeerd uitgelegd, maar ik heb de helft van engeland niet gekregen. Mijn schoonvader heeft dat overwonnen. Met een klein beetje hulp van mij. Tenzij ik alle broers en zussen van men vrouw kan laten verdwijnen is de kans klein dat het ooit van mij zal worden. Maar, het is wel een alliantie ipv de verraderlijke engelsen.

Ikzelf ben nog maar amper uitgebreid. Wel slechts begonnen met 2 lappen grond. Tot nu toe eigenlijk hoofdzakelijk neven en mijn broers aan vrouwen geholpen.

• ph4ge
Ik ben begonnen als Duke van Holland, slaagde er vrij snel in om Vlaanderen aan mn terrein toe te voegen. Doordat getrouwd was met de Duchess van Cleve kreeg mijn heir die er ook bij. Mn vrouw ging snel dood en dus was mn heir ook al Duke, die vervolgens op een of andere manier nog allerlei titels erbij haalde, ondanks dat hij qua stats een enorme kneus is. Op zn 70ste stierf mijn karakter, ik ben nu dus mn heir met 5 Duke titels. Dat kan nooit goed gaan, zeker omdat de kneus alleen maar 5 dochters heeft. Hij is al vrij oud, ik probeer nog een zoon voor hem te regelen, maar dat wordt een lastig verhaal. Ben benieuwd of ik er op een of andere manier in kan gaan slagen om de boel bij elkaar te houden.

Ik ben er nog niet uit hoe ik een hogere titel kan verkrijgen. Ik beheers in ieder geval Nederland en omstreken, lijkt me toch dat je dan op een of andere manier King zou moeten kunnen worden. De Kaisar is zwak en ook nog eens mn oom en zwager. Voor mn gevoel heb ik een gouden positie, nu nog zien om hem vast te houden.

Wel een gaaf spel, ik leer spelende wijs nu op een lage moeilijkheidsgraad, als ik alles door heb maken we het wat moeilijker.

SW-0040-8191-9064

• Postius
quote:
ph4ge schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 23:59:
Ik ben begonnen als Duke van Holland, slaagde er vrij snel in om Vlaanderen aan mn terrein toe te voegen. Doordat getrouwd was met de Duchess van Cleve kreeg mijn heir die er ook bij. Mn vrouw ging snel dood en dus was mn heir ook al Duke, die vervolgens op een of andere manier nog allerlei titels erbij haalde, ondanks dat hij qua stats een enorme kneus is. Op zn 70ste stierf mijn karakter, ik ben nu dus mn heir met 5 Duke titels. Dat kan nooit goed gaan, zeker omdat de kneus alleen maar 5 dochters heeft. Hij is al vrij oud, ik probeer nog een zoon voor hem te regelen, maar dat wordt een lastig verhaal. Ben benieuwd of ik er op een of andere manier in kan gaan slagen om de boel bij elkaar te houden.

Ik ben er nog niet uit hoe ik een hogere titel kan verkrijgen. Ik beheers in ieder geval Nederland en omstreken, lijkt me toch dat je dan op een of andere manier King zou moeten kunnen worden. De Kaisar is zwak en ook nog eens mn oom en zwager. Voor mn gevoel heb ik een gouden positie, nu nog zien om hem vast te houden.

Wel een gaaf spel, ik leer spelende wijs nu op een lage moeilijkheidsgraad, als ik alles door heb maken we het wat moeilijker.
Tijd voor een geschiedenis les!

Koninkrijk van Nederland zit er nog niet in, jammer maar wel begrijpelijk het bestond pas véél later, de wiki pagina is opzich best aardig. Je kan als Duke van flanders beginnen of je kan altijd onafhankelijk worden. Moet je wel een oorlog voor uitvechten dus zeker als je bij HRE moet je een goed moment kiezen. Bij Frankrijk is het wat makkelijker.

Matermonial marriage! Wordt de moederlijn gevolgd. Overigens kunnen vrouwen ook erfens als je geen andere heir hebt. (over het algemeen begin je met die wet)

Postius wijzigde deze reactie 18-02-2012 01:33 (5%)

• ph4ge
Juist het idee van dit spel is dat je niet de geschiedenis volgt. Ik weet ook wel dat Nederland toen nog niet bestond. Maar als ik een zekere macht heb lijkt het mij dat ik koning moet kunnen worden, er ontstonden in de geschiedenis wel vaker Koninkrijken. Onafhankelijkheid van de HRE moet wel lukken als ik het juist time, als de Kaiser al andere dingen aan zn hoofd heeft, ik ben namelijk behoorlijk sterk. Maar dan loop ik nog steeds het risico dat ik het land niet bij elkaar kan houden. De wet veranderen kan niet, dat heeft hij al een keer gedaan.

ph4ge wijzigde deze reactie 18-02-2012 13:44 (14%)

SW-0040-8191-9064

• Postius
quote:
ph4ge schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:42:
Juist het idee van dit spel is dat je niet de geschiedenis volgt. Ik weet ook wel dat Nederland toen nog niet bestond. Maar als ik een zekere macht heb lijkt het mij dat ik koning moet kunnen worden, er ontstonden in de geschiedenis wel vaker Koninkrijken. Onafhankelijkheid van de HRE moet wel lukken als ik het juist time, als de Kaiser al andere dingen aan zn hoofd heeft, ik ben namelijk behoorlijk sterk. Maar dan loop ik nog steeds het risico dat ik het land niet bij elkaar kan houden. De wet veranderen kan niet, dat heeft hij al een keer gedaan.
TIjd voor meer geschiedenis les......

DIe andere koningrijken bestonden al of waren van oudsher onderverdeeld door het land. Het koningrijk Nederland is echt apart gesticht en ook veel later. Als je geen concept hebt van een koningrijk dat niet bestaat kun je het ook niet stichten. Servie bv zit er wel in.

• ph4ge
Er werden koninkrijken gesticht, dat kon best ook al gebeurde het in die tijd niet vaak (Koninkrijk Jeruzalem bijvoorbeeld). Het hoeft niet per se Nederland te zijn, maar als je op een zeker moment onafhankelijk bent en 6-7 hertog titels hebt, was het in die tijd ook niet vreemd dat je een hogere titel probeerde af te dwingen. Het is in ieder geval niet historisch ondenkbaar. Koning symboliseert dat je niemand meer boven je hebt staan, als je volstrekt onafhankelijk bent dan is dat zo. Het is ook praktisch, omdat je dan je rijk weer onder kan verdelen in hertogdommen, zonder dat je ze kwijt kan raken. In EU3 kon dat gewoon, als je aan bepaalde eisen voldeed kon je een hogere titel claimen, en dat is 150 jaar later.

Het simpele feit dat iets historisch gezien niet gebeurde is een slechte reden om het in dit spel compleet onmogelijk te maken. Ik kan wel koning claimen van verschillende bestaande koninkrijken en Germany bijna creëren (dat slaat ook nergens op), dan probeer ik zo wel koning te worden. Dat voelt alleen erg gamey.

SW-0040-8191-9064

• Terranova
Ik ben hard op weg, als Duke van Holland en Gelre ben ik afgescheiden van de HRE. Back to Back wars eigenlijk, eerst zat ik in een heeeeeeel sterk plot om de Crown Authority naar beneden te krijgen, deze was zo succesvol dat de HRE erg zwak stond en ik niet veel verloor en wat geld over had voor mercenairies. Dus gelijk maar afgescheiden :P Helaas zal het nog wel even duren voordat ik wat van mijn claims kan gaan ophalen want de HRE is normaal gesproken wel sterk

• odan

odan

Kingdom of Great Britain zit er ook niet in. en dat heeft toch echt bestaan in de tijdspanne van de game.

ben zelf op dit moment koning van Ierland (primary), wales, deel van schotland (plus ally) en een klein gedeelte van engeland (grote onenigheid daar dus kon snel wat pakken). plus een groot deel van sicily en duchy van alexandria.

ga voor mijn volgende game maar een sleutelen en kijken of ik wat historische en wat modernere rijken erin kan doen. bijvoorbeeld high king of britain ofzo.

Pulse mee voor GoT!

• Terranova
Mijn game gaat echt te geniaal, nu omdat ik het duchy van flanders erbij heb ben ik opeens de heir van het Franse rijk, blijkbaar ben ik erg geliefd

• Brons
quote:
odan schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:57:
Kingdom of Great Britain zit er ook niet in. en dat heeft toch echt bestaan in de tijdspanne van de game.
Great Britain is toch van een aantal eeuwen na de einddatum van het spel.

Het is een ontwerpkeuze dat alle koninkrijken van tevoren vastliggen. En als je die keuze maakt is het logisch om Nederland onder Duitsland en het Heilige Roomse Rijk te laten vallen. Overigens zijn er al mods die het koninkrijk van Lotharingia toevoegen, wat natuurlijk veel logischer is dan Nederland. Bijvoorbeeld: http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?585652

• odan

odan

Kingdom of Great Britain
quote:
The former Kingdom of Great Britain, also described occasionally as the 'United Kingdom of Great Britain', Was a sovereign state in northwest Europe, that existed from 1707 to 1801.

Pulse mee voor GoT!

• Postius
quote:
Daarmee bewijs je je eigen ongelijk? Of hoe moet ik dit nu opvatten? Overigens is het kwestie van geduld voordat alle koninkrijken die wel of niet bestaan hebben of nog ooit moesten gaan bestaan (zoals Nederland en verenigd koninkrijk) in een modje worden gepropt. Zou ik me niet al te druk over maken.

• williewonka03
quote:
Brons schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:05:
[...]

Great Britain is toch van een aantal eeuwen na de einddatum van het spel.

Het is een ontwerpkeuze dat alle koninkrijken van tevoren vastliggen. En als je die keuze maakt is het logisch om Nederland onder Duitsland en het Heilige Roomse Rijk te laten vallen. Overigens zijn er al mods die het koninkrijk van Lotharingia toevoegen, wat natuurlijk veel logischer is dan Nederland. Bijvoorbeeld: http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?585652
Dat linkje doet het bij mij helaas niet. Heb je ook een downloadlinkje naar die mod? Waar staan eigenlijk alle mods, is er een fansite die dat bijhoudt zoals totalwar.org?

• odan

odan

quote:
Postius schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:50:
[...]

Daarmee bewijs je je eigen ongelijk? Of hoe moet ik dit nu opvatten? Overigens is het kwestie van geduld voordat alle koninkrijken die wel of niet bestaan hebben of nog ooit moesten gaan bestaan (zoals Nederland en verenigd koninkrijk) in een modje worden gepropt. Zou ik me niet al te druk over maken.
zat inderdaad fout met de datum maar:

daarmee wijs ik aan dat hoewel het later is als het spel gaat zoiets wel bestaan heeft. en het punt van het spel is toch de geschiedenis anders laten lopen.

je kunt btw wel een Kingdom of Wales maken. en die heeft nooit bestaan. Kingdom of Gwynedd wel maar misschien dat ze voor de name Wales hebben gekozen om een reden.

odan wijzigde deze reactie 18-02-2012 22:29 (3%)

Pulse mee voor GoT!

• Brons
quote:
odan schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 22:28:
[...]

zat inderdaad fout met de datum maar:

daarmee wijs ik aan dat hoewel het later is als het spel gaat zoiets wel bestaan heeft. en het punt van het spel is toch de geschiedenis anders laten lopen.

je kunt btw wel een Kingdom of Wales maken. en die heeft nooit bestaan. Kingdom of Gwynedd wel maar misschien dat ze voor de name Wales hebben gekozen om een reden.
Het spel is zeker niet historisch perfect. Zo zijn een aantal graven gepromoveerd naar hertogen (zie bijvoorbeeld Holland). En ze hebben ook koninkrijken bedacht die in het echt niet bestonden. Maar ze hebben wel gekeken naar historische plausibiliteit. Zelf een koninkrijk bedenken omdat je toevallig een sterk leger hebt past eigenlijk niet in dit tijdperk.

Zo is er dus ook geen Great Britain, wat dus buiten de periode van het spel valt. Ik denk dat er overigens wel een case gemaakt kan worden voor Lotharingia en dat is denk ik ook de reden waarom daar zo snel een mod voor klaar was.
quote:
williewonka03 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 21:28:
[...]

Dat linkje doet het bij mij helaas niet. Heb je ook een downloadlinkje naar die mod? Waar staan eigenlijk alle mods, is er een fansite die dat bijhoudt zoals totalwar.org?
De link doet het wel als je je spel registreert op het officiële forum. Er is daar ook een subforum met al aardig wat mods.

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 21:28:
[...]

Moet je je registeren, dus met je serial op paradox forums.

Overigens vindt ik 7 eeuwen nogal een speling om te nemen, maar zoals gezegd kwestie van tijd totdat er meer koningrijken en empires inzitten. Ik ga ze zeker wel gebruiken want ik wil ook het koningrijk van Holland kunnen stichten :9 (al snap ik dus wel waarom het er niet in zit ivm tijdsverschil) . Verder valt het me op dat veel commentaar als dit spel (ook op de CK2 forums) kan worden opgevat als, dit kon in EU3/Vic2 wel maar nu niet! Het is gewoon minder een empireblobbuilding game en meer je dynasty in goeie plekken krijgen.

Postius wijzigde deze reactie 19-02-2012 02:38 (3%)

• williewonka03
ok, heel raar, maar als ik de game update zijn al mijn savegames nutteloos geworden. hebben meer mensen dat probleem?

• Terranova
Die van mij werkt gewoon nog goed hoor

• Postius
Williewonka, dan moet je het spel echt kopen. :+

Anders is het niet ongebruikelijk dat vorige savegames incompatible worden, zeker niet voor paradox games met week 1 patches Maar nogmaals zie opmerking 1 want dat is volgens mij het hoofdprobleem.

edit: wat nuance.

Postius wijzigde deze reactie 19-02-2012 21:41 (17%)

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Bij mij zegt hij gewoon dat er mogelijke problemen kunnen voorkomen bij savegames van oudere versies. Maar je kan dat negeren en toch spelen. Zelf nog geen problemen met tegengekomen.

• williewonka03
quote:
4bit schreef op zondag 19 februari 2012 @ 17:26:
Bij mij zegt hij gewoon dat er mogelijke problemen kunnen voorkomen bij savegames van oudere versies. Maar je kan dat negeren en toch spelen. Zelf nog geen problemen met tegengekomen.
Ik krijg die melding ook en dan druk ik vevolgens op ok en dan op play en dan krijg ik het game-over scherm. Ik heb de non-steam (gg) versie trouwens.

EDIT: laat maar zitten. Ik was het toch een beetje aan het uitproberen. Ik ben een nieuwe pot begonnen met saksen. Gaat best lekker, ik ben agresief al mijn de jure claims met wapens kracht aan het bijzetten. Ben nu al de grootste duchy van het reich. Heb trouwens een vraagje: ik heb gravelkind als succession en die kan ik nu niet veranderen vanwege de crown authoriy. Erft mijn bastaardzoon nu ook een deel van mijn rijk? In dat geval moet ik hem ff ombrengen anders valt mijn nieuw verovert gebied straks uit elkaar.

williewonka03 wijzigde deze reactie 19-02-2012 22:07 (37%)

• ph4ge
Als Duchy je hoogste en enige titel is, dan zullen je titels wel verdeeld worden onder je zoons, maar blijven ze je vassal. Dat is dus niet zo erg. Het probleem met Gravelkind is als je je hoogste titel dubbel of vaker hebt, dan valt de boel uit elkaar.

Overigens kreeg ik ook de melding dat mn savegame van voor de patch was, maar heb gewoon doorgespeeld en niks gemerkt.

SW-0040-8191-9064

• williewonka03
quote:
ph4ge schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:15:
Als Duchy je hoogste en enige titel is, dan zullen je titels wel verdeeld worden onder je zoons, maar blijven ze je vassal. Dat is dus niet zo erg. Het probleem met Gravelkind is als je je hoogste titel dubbel of vaker hebt, dan valt de boel uit elkaar.

Overigens kreeg ik ook de melding dat mn savegame van voor de patch was, maar heb gewoon doorgespeeld en niks gemerkt.
ik heb dus een hogere titel dubbel en binnenkort wrs driedubbel. maar erft mijn bastaardzoon dan ook een deel?

• Terranova
Ik ben zo blij dat ik primo heb ipv gravelkind, zeker omdat ik nu de Duke van Holland, Flanders en Gelre ben en dus geen koning kan worden :(

• williewonka03
quote:
HamburgerHenk schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:12:
Ik ben zo blij dat ik primo heb ipv gravelkind, zeker omdat ik nu de Duke van Holland, Flanders en Gelre ben en dus geen koning kan worden :(
ik wil graag mijn wetten veranderen naar primo maar dat kan nog niet vanwege crown authority :| . Om de boel bij elkaar te houden heb ik nu maar alle kinderen op 1 na laten vermoorden. toen ging mijn gekozen zoon op natuurlijke wijze dood. nu is mijn heir mijn kleinzoon, maar die is ook heir van toscane :9 . Nu moet ik alleen nog 1 dochter vermoorden en dan zelf rustig overlijden als die kleinzoon 16 is en dan heb ik iets minder dan de helft van het reich in handen! >:)

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-04 22:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

Is het mogelijk om een gebied van een ander te converten naar jouw religie? Als ik m'n mannetje selecteer dan is alleen mijn gebied groen, maar ik kan hem wel daar neer zetten. Ik moet namelijk een buurman converten zodat hij mijn vazal wil worden.

blup

• williewonka03
quote:
Bezulba schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:03:
Is het mogelijk om een gebied van een ander te converten naar jouw religie? Als ik m'n mannetje selecteer dan is alleen mijn gebied groen, maar ik kan hem wel daar neer zetten. Ik moet namelijk een buurman converten zodat hij mijn vazal wil worden.
volgens mij kan dat wel. gewoon je mannetje neerzetten en wachten. kan ff duren.

• Brons
Bastards krijgen geen land tenzij je ze gelegitimeerd hebt. Volgens mij kunnen ze wel claims krijgen.

• williewonka03
quote:
Brons schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:35:
Bastards krijgen geen land tenzij je ze gelegitimeerd hebt. Volgens mij kunnen ze wel claims krijgen.
ok, shit dan is mijn bastaardzoon voor niks vermoord. ik heb nu wel een legitieme dochter. die had dood gemoeten ipv die bastaard. zucht, wat is dit toch een verslavend spel

• Postius
Willie ik moet telkens best wel lachen op je posts! (als je een beetje tussen de regels doorleest is het wel hilarisch)

Zo mn vorige game Ierland gevormd en koning geworden. Nu met de laatste patches overnieuw begonnen als een count in Hongarije. Geniaal gebeuren. ZIt nu in 1102 en het is 36 haar burger oorlog geweest. De koning zit er telkens voor 2 jaar voordat er weer 1 duke een oorlog voor de kroon start. Overigens is het meeste van die gevechten allemaal binnen 1 familie, echt hilarisch!

Mijn eigen familie gaat prima, gravelkind vervangen door elective wat nog wel goed gaat. Mijn genetica flink verbeterd zodat mn familie leden nu stats hebben waar je wel wat aan hebt. 1 van mn 2 zonen is getrouw met de prinses van hongarije en de andere met de prinses van Polen. Kortom die claims kan ik er later door gaan duwen. Heb mezelf weten op te werken van Count tot Duke binnen HOngarije maar het is echt feest met al die burger oorlog!

Geniaal spel, en nogmaals het is geen europa universalis. Oorlog is totaal niet boeiend in dit spel. Is mijn count waarmee ik ben begonnen echt een EINDBAAS. Kerel is op 79jarige leeftijd nog gaan crusaden in Castille(spanje), zijn grondgebied ligt in Zuid-HOngarije. Op zijn 80ste kreeg hij de trait crusader. Hoe geniaal. Overleden in zijn eigen bed op 82 jarige leeftijd trouwens. Wat een held

Postius wijzigde deze reactie 20-02-2012 15:04 (15%)

• williewonka03
quote:
Postius schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:52:
Willie ik moet telkens best wel lachen op je posts! (als je een beetje tussen de regels doorleest is het wel hilarisch)

Zo mn vorige game Ierland gevormd en koning geworden. Nu met de laatste patches overnieuw begonnen als een count in Hongarije. Geniaal gebeuren. ZIt nu in 1102 en het is 36 haar burger oorlog geweest. De koning zit er telkens voor 2 jaar voordat er weer 1 duke een oorlog voor de kroon start. Overigens is het meeste van die gevechten allemaal binnen 1 familie, echt hilarisch!

Mijn eigen familie gaat prima, gravelkind vervangen door elective wat nog wel goed gaat. Mijn genetica flink verbeterd zodat mn familie leden nu stats hebben waar je wel wat aan hebt. 1 van mn 2 zonen is getrouw met de prinses van hongarije en de andere met de prinses van Polen. Kortom die claims kan ik er later door gaan duwen. Heb mezelf weten op te werken van Count tot Duke binnen HOngarije maar het is echt feest met al die burger oorlog!

Geniaal spel, en nogmaals het is geen europa universalis. Oorlog is totaal niet boeiend in dit spel. Is mijn count waarmee ik ben begonnen echt een EINDBAAS. Kerel is op 79jarige leeftijd nog gaan crusaden in Castille(spanje), zijn grondgebied ligt in Zuid-HOngarije. Op zijn 80ste kreeg hij de trait crusader. Hoe geniaal. Overleden in zijn eigen bed op 82 jarige leeftijd trouwens. Wat een held
fijn dat ik iemand aan het lachen kan maken ;)
lachen verhaal trouwens. ik denk dat ik ook maar eens een keertje in hongarije ga beginnen. mijn heerser in saksen is eindelijk opgevolgd, alleen nu haten alle vasallen mijn opvolger en krijg ik een heel klein leger als ik levys oproep. saksen heet nu trouwens holstein (geen idee waarom). ik ga nu maar rustig wachten totdat ik toscane erf denk ik, dan heb ik hopelijk eindelijk een fatsoenlijk leger.

EDIT: wow, ik dacht laat ik eens een potje met leon doen (ik probeer op dit moment alle interessante gebieden eens uit). ik begin dus vol goede moed, krijg ik meteen een melding dat de countess van zamorra 40% kans op revolt heeft. Ik denk, dat is voor later en regel ff wat begindingen (paar wetten omhoog, rondkijken en council aan het werk zetten). ik unpause de tijd en binnen 2 maanden komt die countess in opstand. blijkt die trut mijn zus te zijn en tot overmaat van ramp blijken de koningen om mij heen allemaal broers te zijn die die zus steunen 8)7 8)7 ! ze verklaren allemaal de oorlog aan mij en ik ben volledig omsingeld. toen heb ik 'geld geleend van rijke edelen' oftewel money cheat :o want dit is echt belachelijk, en niet te halen. vervolgens de goedkoopste groep mercenairys ingehuurd (niet de duurste, das een beetje flauw) en de oorlog op het nippertje gewonnen. Nu ben ik er achter gekomen dan de koning van castilie(mijn broer) mij als heir heeft en ik hem als heir. Nou hoop ik dat ik binnenkort kinderen krijg zodat ik mijn eigen heir heb. over een tijdje vermoord ik die broer dan >:) en dan heb ik 2 koninkrijken! ik ga nu 'die edelen terugbetalen' oftewel het geld met een aanpassing van de savegame weer terugzetten naar 0. ik heb ook meteen eens flink de bezem door mijn koninkrijk gehaalt. die zus is haar titel kwijt en is geëxecuteerd (ze werd mijn gevangene omdat ze de oorlog had verloren) een count die zich achter haar geschaard had, heeft precies dezelfde behandeling gekregen >:) >:) >:) . vervolgens heb ik hun voormalige titels aan loyale mensen gegeven (een oom en een persoon die mij heel aardig vind, maar geen verdere bloedband heeft). Nu is het dus weer rustig en 'wacht' ;) ik gewoon totdat die broer doodgaat en dan heb ik een lekker groot rijk om te beginnen. Wat is dit toch een briljant spel! :P :P :P :P

EDIT2: voelt toch niet helemaal goed, cheaten. er kwamen ook steeds enorme rebellenlegers tevoorschijn terwijl ik failliet ben. Het was toch maar om ff te kijken hoe het daar was. ik ga het nu in schotland proberen!

williewonka03 wijzigde deze reactie 20-02-2012 18:02 (34%)

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:10:
[...]

fijn dat ik iemand aan het lachen kan maken ;)
lachen verhaal trouwens. ik denk dat ik ook maar eens een keertje in hongarije ga beginnen. mijn heerser in saksen is eindelijk opgevolgd, alleen nu haten alle vasallen mijn opvolger en krijg ik een heel klein leger als ik levys oproep. saksen heet nu trouwens holstein (geen idee waarom). ik ga nu maar rustig wachten totdat ik toscane erf denk ik, dan heb ik hopelijk eindelijk een fatsoenlijk leger.

EDIT: wow, ik dacht laat ik eens een potje met leon doen (ik probeer op dit moment alle interessante gebieden eens uit). ik begin dus vol goede moed, krijg ik meteen een melding dat de countess van zamorra 40% kans op revolt heeft. Ik denk, dat is voor later en regel ff wat begindingen (paar wetten omhoog, rondkijken en council aan het werk zetten). ik unpause de tijd en binnen 2 maanden komt die countess in opstand. blijkt die trut mijn zus te zijn en tot overmaat van ramp blijken de koningen om mij heen allemaal broers te zijn die die zus steunen 8)7 8)7 ! ze verklaren allemaal de oorlog aan mij en ik ben volledig omsingeld. toen heb ik 'geld geleend van rijke edelen' oftewel money cheat :o want dit is echt belachelijk, en niet te halen. vervolgens de goedkoopste groep mercenairys ingehuurd (niet de duurste, das een beetje flauw) en de oorlog op het nippertje gewonnen. Nu ben ik er achter gekomen dan de koning van castilie(mijn broer) mij als heir heeft en ik hem als heir. Nou hoop ik dat ik binnenkort kinderen krijg zodat ik mijn eigen heir heb. over een tijdje vermoord ik die broer dan >:) en dan heb ik 2 koninkrijken! ik ga nu 'die edelen terugbetalen' oftewel het geld met een aanpassing van de savegame weer terugzetten naar 0. ik heb ook meteen eens flink de bezem door mijn koninkrijk gehaalt. die zus is haar titel kwijt en is geëxecuteerd (ze werd mijn gevangene omdat ze de oorlog had verloren) een count die zich achter haar geschaard had, heeft precies dezelfde behandeling gekregen >:) >:) >:) . vervolgens heb ik hun voormalige titels aan loyale mensen gegeven (een oom en een persoon die mij heel aardig vind, maar geen verdere bloedband heeft). Nu is het dus weer rustig en 'wacht' ;) ik gewoon totdat die broer doodgaat en dan heb ik een lekker groot rijk om te beginnen. Wat is dit toch een briljant spel! :P :P :P :P

EDIT2: voelt toch niet helemaal goed, cheaten. er kwamen ook steeds enorme rebellenlegers tevoorschijn terwijl ik failliet ben. Het was toch maar om ff te kijken hoe het daar was. ik ga het nu in schotland proberen!
Spanje is erg interesant, maar waarom begin je niet een paar keer opnieuw? Niet dat ik wil zeggen hoe je moet spelen hoor! Maar ik reload mn games nog wel is(niet vaak maar toch). Zeker als je een vreemde (lees erg leuke) uitgangspositie hebt kan het in mijn ervaring lonen om opnieuw te beginnen. Imprison je zus en pak haar titel af? Geef gifts aan je broer de koning en arrange een mariage voor een alliantie. Probeer verolgens de macht te claimen en daarna krijg je de Moorish Horde of DOom op je af. Overigens kan ik het aanraden om als count in hongarije te beginnen. Hilarisch.

Overigens prefereer ik 1071 als startdatum, omdat de Turks hun grote slag tegen het Byzantijnse rijk al hebben geslagen.

HRE is goddelijk, maar dit komt ook omdat ik niet alle interne oorlogen meekrijg. Overigens heeft in mijn game Aquiatnie(??) gebroken met frankrijk en zichzelf onafhankelijk verklaard.

En inderdaad spelen zonder moneycheats! Reloaden is prima maar money cheaten is not dun! Maar ik meot zeggen dat dit spel imo echt veel leuker is om als count of duke te beginnen en dan je familie machtig proberen te maken.

In mijn huidige hongarije game heb ik nu 4 landjes(count titels) en 2 duke titels veroverd met 2 karakters aan het spelen! Erg leuk om door marriages claims etc te krijgen en proberen voordeel te halen uit burger oorlog. Zo heb ik een landje ontfutseld van de DUke van Wallachie. DIe is echt veel sterker dan mij maar er was net weer een gigantische burger oorlog geweest. De eerste dag dat er vrede was heb ik een mercenary leger ingehuurd(flink gespaard) en oorlog verklaard. De Duke van Wallachie was na de interne oorlog veels te zwak! Terwijl hij normaal veel sterk is :9 :+

Postius wijzigde deze reactie 20-02-2012 20:36 (10%)

• Mektheb
Ik heb tot nu toe heel spanje, alleen blijven al me vassals revolte constant :<

• williewonka03
quote:
Postius schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:32:
[...]

Spanje is erg interesant, maar waarom begin je niet een paar keer opnieuw? Niet dat ik wil zeggen hoe je moet spelen hoor! Maar ik reload mn games nog wel is(niet vaak maar toch). Zeker als je een vreemde (lees erg leuke) uitgangspositie hebt kan het in mijn ervaring lonen om opnieuw te beginnen. Imprison je zus en pak haar titel af? Geef gifts aan je broer de koning en arrange een mariage voor een alliantie. Probeer verolgens de macht te claimen en daarna krijg je de Moorish Horde of DOom op je af. Overigens kan ik het aanraden om als count in hongarije te beginnen. Hilarisch.

Overigens prefereer ik 1071 als startdatum, omdat de Turks hun grote slag tegen het Byzantijnse rijk al hebben geslagen.

HRE is goddelijk, maar dit komt ook omdat ik niet alle interne oorlogen meekrijg. Overigens heeft in mijn game Aquiatnie(??) gebroken met frankrijk en zichzelf onafhankelijk verklaard.

En inderdaad spelen zonder moneycheats! Reloaden is prima maar money cheaten is not dun! Maar ik meot zeggen dat dit spel imo echt veel leuker is om als count of duke te beginnen en dan je familie machtig proberen te maken.

In mijn huidige hongarije game heb ik nu 4 landjes(count titels) en 2 duke titels veroverd met 2 karakters aan het spelen! Erg leuk om door marriages claims etc te krijgen en proberen voordeel te halen uit burger oorlog. Zo heb ik een landje ontfutseld van de DUke van Wallachie. DIe is echt veel sterker dan mij maar er was net weer een gigantische burger oorlog geweest. De eerste dag dat er vrede was heb ik een mercenary leger ingehuurd(flink gespaard) en oorlog verklaard. De Duke van Wallachie was na de interne oorlog veels te zwak! Terwijl hij normaal veel sterk is :9 :+
ik ga denk ik idd een keertje opnieuw beginnen. ik denk dat ik niet meteen een wet had moeten veranderen en dan die zus meteen aanvallen of zo. zomaar in prison gooien zorgt altijd voor een vervelende penalty bij de rest van je vasallen. maar het was wel echt lachen om dat ff te doen. maar ik ga idd een keertje opnieuwe beginnen met leon en dan het iets subtieler aanpakken. mss gaat het dan beter. Ik vind zelf ook erg leuk om een familie groot te maken. ik heb nog een savegame met saxony dat langzaam groter is geworden en ik ben de heir van toscane. maar met welk landje ben je begonnen in hongarije? dan doe ik dat ook een keertje.

Weet trouwens iemand een tool of linkje hoe je mods moet maken? het lijkt me erg leuk om een paar dingen voor mezelf te tweaken, maar op google is niet veel te vinden.

• Postius
quote:
williewonka03 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:26:
[...]

ik ga denk ik idd een keertje opnieuw beginnen. ik denk dat ik niet meteen een wet had moeten veranderen en dan die zus meteen aanvallen of zo. zomaar in prison gooien zorgt altijd voor een vervelende penalty bij de rest van je vasallen. maar het was wel echt lachen om dat ff te doen. maar ik ga idd een keertje opnieuwe beginnen met leon en dan het iets subtieler aanpakken. mss gaat het dan beter. Ik vind zelf ook erg leuk om een familie groot te maken. ik heb nog een savegame met saxony dat langzaam groter is geworden en ik ben de heir van toscane. maar met welk landje ben je begonnen in hongarije? dan doe ik dat ook een keertje.

Weet trouwens iemand een tool of linkje hoe je mods moet maken? het lijkt me erg leuk om een paar dingen voor mezelf te tweaken, maar op google is niet veel te vinden.
Je kan ook altijd als count of duke beginnen ipv koning. Mocht je koning een oorlog verliezen verlies jij je landjes niet.

• Terranova
Beginnen als Count is vet, nu ben ik pas richting einde van het game een Duke(Wel tegenwoordig 5 maal:P) nu nog ergens koning van worden :p

• williewonka03
ik ben ook een keer begonnen als count, maar dat vind ik vaak te traag. ik heb nu 2 savegames waar ik mee bezig ben: leon (ik ben opnieuw begonnen) en saksen (ook al heet mijn rijk nu officieel holstein). Bij leon ben ik iets rustiger begonnen met de wetten en toen die trut rebelleerde versloeg ik haar gewoon zo snel mogelijk waarna mijn broers niks meer konden. toen die broer in castillie vermoord en de moslims in het zuiden aangevallen. het kind van de koning van galicia moet eigenlijk ook dood, want dan ben ik weer de erfgenaam. Binnenlandse rust is, na een paar 'reorganisaties' ook weer teruggekeerd en ik heb nu een best groot rijk. nu de rest van spanje nog! ik wil trouwens kijken of ik een empire van spain kan maken. weet iemand hoe dit moet?

• Postius
quote:
HamburgerHenk schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:27:
Beginnen als Count is vet, nu ben ik pas richting einde van het game een Duke(Wel tegenwoordig 5 maal:P) nu nog ergens koning van worden :p
Ik heb gewoon heel veel claimants als dukes en counts geholpen en vervolgens een andere koning op de troon gezet van mijn dyansty. Ik speel hem welliswaar niet maar hij is niet ambitieus en heeft natuurlijk +100 relaties omdat ik hem koning heb gemaakt. Ik moet zeggen dat claimants helpen erg goed werkt. Ik Ben nu in Hongarije 1 van de 4 of 5 dukes maar heel veel counts en 2 andere dukes zitten er dankzij mij. Met andere woorden, de koning heeft dan officieel de macht, ik bepaal wie er koning wordt :+ . Ik heb mezelf langzaam omhoog gewerkt, van count naar duke, beetje gebruik makend van de burgeroorlogen. Daarna ben ik wat claimants-> counts gaan helpen en vervolgens een duke. Hierna heb ik een retard-prins van Kroatie een stoom cursus coup-de-etat gegeven, hij is nu koning van Kroatie en mijn ally. En ik verwacht dat kroatie spoedig uit elkaar valt door een zwakke koning en raad is wie er gebiedjes gaat claimen? :9

Overigens helpen provincie upgrades echt veel, al bouw ik alleen zooi in mijn castles. En voor mensen die het nog niet wisten Castle Donjons wil je erg graag. Lvl 2 en 3 geven ieder +20 of 30% extra levies en garrison.

Screenies incoming!(soon)
Kijk een imbeciel! Gelukkig is hij wel een skilled tactician! Heb je geen hersens voor nodig oorlog!

Gay-marriage geeft ook prestige!

Mijn eerste count van mijn Hongarije game, count in zuid hongarije, op zijn 78/79 nog op crusade! _/-\o_ Wat een eindbaas, ohja hij heeft het overleeft en is op zijn 82ste in bed gestorven. Wat een held, de vader die aan die wieg stond van wat nu de meest invloedrijke familie van Hongarije is!

Postius wijzigde deze reactie 21-02-2012 22:43 (16%)

• williewonka03
quote:
Postius schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:35:
[...]

Ik heb gewoon heel veel claimants als dukes en counts geholpen en vervolgens een andere koning op de troon gezet van mijn dyansty. Ik speel hem welliswaar niet maar hij is niet ambitieus en heeft natuurlijk +100 relaties omdat ik hem koning heb gemaakt. Ik moet zeggen dat claimants helpen erg goed werkt. Ik Ben nu in Hongarije 1 van de 4 of 5 dukes maar heel veel counts en 2 andere dukes zitten er dankzij mij. Met andere woorden, de koning heeft dan officieel de macht, ik bepaal wie er koning wordt :+ . Ik heb mezelf langzaam omhoog gewerkt, van count naar duke, beetje gebruik makend van de burgeroorlogen. Daarna ben ik wat claimants-> counts gaan helpen en vervolgens een duke. Hierna heb ik een retard-prins van Kroatie een stoom cursus coup-de-etat gegeven, hij is nu koning van Kroatie en mijn ally. En ik verwacht dat kroatie spoedig uit elkaar valt door een zwakke koning en raad is wie er gebiedjes gaat claimen? :9

Overigens helpen provincie upgrades echt veel, al bouw ik alleen zooi in mijn castles. En voor mensen die het nog niet wisten Castle Donjons wil je erg graag. Lvl 2 en 3 geven ieder +20 of 30% extra levies en garrison.

Screenies incoming!(soon)
Kijk een imbeciel! Gelukkig is hij wel een skilled tactician! Heb je geen hersens voor nodig oorlog!
[afbeelding]
[afbeelding]

Gay-marriage geeft ook prestige!
[afbeelding]

Mijn eerste count van mijn Hongarije game, count in zuid hongarije, op zijn 78/79 nog op crusade! _/-\o_ Wat een eindbaas, ohja hij heeft het overleeft en is op zijn 82ste in bed gestorven. Wat een held, de vader die aan die wieg stond van wat nu de meest invloedrijke familie van Hongarije is!
[afbeelding]
vet man! die imbiciel is hilarisch. ik zal ook eens wat screens gaan posten van leon binnenkort.

• Terranova
Wow dat gaat snel, was eerst Count of Zeeland, uiteindelijk Duke of Holland en nu ben ik King of Scotland en heb heel nederland en belgie + Duchy of Saxony, Chelmo, Pressburg en Malaga :P Handig om je zoons met countesses laten trouwen :p

• williewonka03
quote:
HamburgerHenk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:26:
Wow dat gaat snel, was eerst Count of Zeeland, uiteindelijk Duke of Holland en nu ben ik King of Scotland en heb heel nederland en belgie + Duchy of Saxony, Chelmo, Pressburg en Malaga :P Handig om je zoons met countesses laten trouwen :p
nice gedaan. screenshotje van je rijk?

• HerrProx
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-04 16:15
Ben dankzij de suggestie van Postius begonnen met een Ierse hertog (duke) heb nu bij geheel ierland op de duchy van leicester na. heb wel al 2/4 countys gesieged dus het is bijna allemaal van mij!!

Helaas is gisteren, voor ik stopte ,een Welshe duke/count in oorlog geraakt met een count onder mijn gezag en ben ik 3 county's kwijt, die komen vanavond gegarandeerd weer terug.

Zal eens kijken hoe ver ik kan geraken met deze play-through.

• ph4ge
Is iemand er al in geslaagd om succesvol het heilige land te veroveren in een crusade? Mijn leger van een man of 30.000 moet uit Holland komen en is eigenlijk al bijna dood als ze aankomen, wat doe ik verkeerd? En toch ben ik erin geslaagd na een paar pogingen, maar wat nu? Ik kan het onmogelijk verdedigen, telkens als er wat gebeurt moet heel het leger weer uit Holland komen, want het kan niet de bedoeling zijn dat ik het leger in stand houd.

SW-0040-8191-9064

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Met mijn ieren is het allemaal bergafwaarts gegaan sinds ik gestorven ben.

Ik had in het begin mijn kroonoverdracht gezet op oudste zoon. Wat later mijn oudste zoon uitgehuwelijkt aan een meiske uit centraal/oost europa. Zij is dan blijkbaar later koningin geworden en mijn oudste zoon is haar achterna gegaan.

Nu goed, ikzelf ben ondertussen hertrouwd met een dochter van de Noorse koning. En heb met haar nog een stuk of 6 kinderen bijgekregen (ik heb niet echt de tel bijgehouden). Waarvan mijn eerste zoon met haar, 2 oudste van mij in totaal, mijn favoriete is. Zelf opgeleid, met fantastische stats als gevolg. Hem ook duke gemaakt, en nog 1 andere zoon van een ander veroverd gebied. En ik zag dat het goed was.

Maar dan, ben ik spijtig genoeg overleden ;w . En daar was dus mijn oudste zoon weer. Niemand ziet mijn oudste zoon graag, en onder andere zijn broers verklaren de oorlog. Ik overwin ze, met pijn in het hart. En steek mijn favoriete zoon in de gevangenis, alsook nog een andere zoon. Er sterven ook nog 2 dochters. En ik voel dat mijn rijk al terug aan het barsten is. Wat een familiedrama's..

• Amafi
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:33

Amafi

Amafi

quote:
Postius schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:35:
Leuk om te lezen hoe het anderen vergaat in deze mooie game...

Postius vraagje hoe je aan het geld komt om al die nieuwe castles te bouwen. Was 700 gold per stuk toch?
Verder ben ik ook aan het hannissen met personen waar ik heir van ben. Ombrengen met een assasin lijkt me handig. Kost me alleen 50 gold en de slagings percentages zijn bedroevend laag.
27% kans om om te brengen 48% kans op ontdekking ;(
Heb alleen maar pruts spymasters altijd max 13 ofzo... helpt natuurlijk niet mee. Maar hoe ik die hoger krijg op langere termijn????

• HerrProx
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-04 16:15
Ik verwacht dat Postius echt het upgraden van een holding bedoelt en niet het nieuw aanmaken, dit kost inderdaad 600?gold.

Als je zelf een holding bezit (village/castle village/cathedral?) (dus geen vassal of mayor, anders krijg je er geen tax voor terug ;)) kan je deze upgraden door op het plaatje waar jouw vlag bij staat te klikken. hier kan je bijv. een gracht of een muurtje er bij bouwen (begint bij 50g volgens mij).
Hiermee kan je verschillende dingen vergroten zoals je refresh rate, garisson % en bepaalde soorten levy's

Ik heb zo mn eigen 3 castle towns geupgrade naar lvl 4 forts en heb ik mn inkomsten kwa tax kunnen opkrikken van 1,12g/pmaand naar 5g per maand ;)
Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True