Ik ben nu een dikke 150 jaar in Ierland bezig. Ik ben begonnen als de Hertog met maar 1 gebied in het noord westen van Ierland. Daarna met mijn eerste hertog één gebied in genomen ten oosten van mijn provincie.
In tegenstelling tot wat ik in het topic tegen kwam is het gebruiken van Mercenaries in de eerste decennia eigenlijk de enige oplossing om als klein land vooruit te komen. Je hebt zelf te weinig troepen en het op de been houden van dat kleine legertje wat vervolgens bijna een jaar moet belegeren om een gebied in te nemen kost structureel veel te veel.
Handig is om 80 gold te sparen, leger van 60 gold huren, aanvallen en gelijk bestormen zodra dat kan. Het zijn namelijk toch je eigen troepen niet dus wat er dood gaat, gaat dood en boeit niks, daar betaal je voor.
Op deze manier wist in met mijn 2e hertog een groot deel van noord Ierland in te nemen. Tijdens mijn 3e hertog, ongeveer 25 jaar gespeeld wist op het hertogdom Munster na alles onder mijn controle te krijgen. Tijdens deze periode ben ik ook pas begonnen met het investeren in mijn provincies. In het begin met 1 of 2 gebieden levert investeren geen drol op. Pas toen ik op circa 6 tot 8 gold per maand zat ben ik begonnen met het bouwen van castle villages, later towns. Investeren in andere gebouwen is pas interessant vanaf 10 a 15 gold per maand, tot die tijd alles met huurlingen. Je betaald naar verhouding net zoveel als je eigen troepen en als alles dood gaat is het jammer maar mis je alleen geld en heb je je eigen leger nog achter de hand ter ondersteuning.
Mijn 3e hertog bleef op 1 dochter na kinderloos. Dat was gelijk het begin van een periode van onrust die meer dan 120 jaar zou duren. Mijn Hertogin wist uiteindelijk munster te veroveren en op dat moment beschikte ik over voldoende geld om Koninkrijk Ierland uit te roepen. Ik verdeelde het zuiden van Ierland onder 2 hertogen. Het noorden blijf alles van mij plus dublin, in totaal 5 provincies en de overige provincies in het binnenland gingen naar mijn 2 zonen, en 2 ooms. Allemaal als count/graaf. Dat ging prima tot mijn 3e zoon het loodje legde, mijn opvolger werd vermoord door mijn 2e zoon.
Bij de opvolging ging het volledig mis. Het bleef tijden onrustig, de ene opstand volgde de andere op, als je een familielid hebt vermoord zit je met een enorme penalty bij je onderlinge relaties. Ierland bleef maar net 1 geheel en dat kwam volledig doordat mijn noordelijke provincies economisch sterk ontwikkeld waren waardoor ik langzaam zelf ook over iets grotere legers kon beschikken.
Op een bepaald moment tijdens de periode van mijn 2e koning, de zoon van de Kinslayer dus viel het land op mijn 5 provincies na helemaal uit elkaar. Ik had toen Galloway in schotland ondertussen ook ingenomen wat tijdens deze machtstrijd, waardoor het land compleet uitgeput was, door de Schotten werd aangevallen. Door middel van flink wat huurlingen en bijna 5000 eigen troepen wist ik de macht te herstellen en de schotten te verslaan. Hoeveel het gekost heeft weet ik niet meer maar het koste erg veel. Mensen die door de paus excommunicated waren werden allemaal gedood. Iedereen die ook maar 1 keer in opstand kwam, in de cel, net zo lang tot ze dood waren. Het was een bloedige periode waarin massa's mensen maar ook vassals het loodje legde, uiteraard was mijn koning cruel
Mijn 3e koning leefde kort maar wist het land toch in stand te houden in de 10 jaar dat hij regeerde. Ondertussen een opstandige oom ontdaan van de provincie boven Dublin en droeg deze over aan mijn half zuster. Alles werd lekker door ontwikkeld in de korte periode die deze koning had. Dat was de enige periode van rust in lange tijd.
Mijn 3e koning stierf te jong en met 8 jaar kwam zijn zoon op de troon. Het land viel nog geen 2 maanden na aanstelling volledige uit elkaar. Met veel geld en ondertussen 6000 man wist ik mijn tante die van mijn vader een provincie kreeg te verslaan. Dat lijkt met 1 provincie niet zo moeilijk was het niet dat iedereen op mijn eigen provincies na haar steunde. Wederom werd het bloedig maar mijn rijke ontwikkelde noorden wist wederom het zuiden te verslaan. Uiteindelijk alle noordelijke provincies zelf gehouden. Uit de onderlinge strijd in het zuiden bleef tijdens dit bewind nog 1 vassal over die mijn zeer gunstig gezint was omdat ik hem van zijn vader had ontdaan. Voor het eerst in meer dan 100 jaar tijd kon ik eindelijk om me heen gaan kijken. De meer dan 100 jaar durende interne strijd had mijn land geen goed gedaan. Engeland was lang een grote strijd toneel geweest tussen Engeland, losse fracties en hertogen die allemaal mot hadden met Noorwegen, echter voor ik het door had was alles verenigd. Mijn uitgeputte land heeft zich meer deels weten te ontwikkelen, veel negatieve vassals leveren geen legers op. Het lijkt leuk maar ik sta er erg slecht voor vergeleken met de ondertussen grotere en sterkere landen om mij heen.
Al met al heb ik wel een land weten op te bouwen maar ik sta nu aan de vooravond van een groter avontuur. Ik weet nog niet hoe dit in de komende week gaat uitpakken. Ik wil denk ik eerst voor Schotland gaan. Mijn Koning is pas in de 30, heeft net bij zijn 2e vrouw toch een zoon gekregen waardoor de opvolging goed zit. In de moelijkste en donkerste uren van het land wist ik een beter ontwikkeld en samenhangend Schotland toch te verslaan door een paar handige veldslagen die hun verspreide leger wist te weerhouden van samenvoegen tot een supermacht. Dat moet nog een keer kunnen lukken als ik het goed speel.
Echter is 1 van mijn vassals de halfbroer van de koning van Engeland. Ik kan een claim doen en er voor gaan. Ik heb een sloot aan geld, meer dan 1000 gold. Ik kan behoorlijk lang enorme legers op de been houden. Wellicht dat ik voor engeland ga en deze vassal op de troon helpen. Niemand zal dat leuk vinden dus valt het land als ik het me lukt de engels te verslaan waarschijnlijk uit elkaar en kan ik rustig 1 voor 1 de losse onderdelen oprollen.