• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Inderdaad wat Prox zegt, geen nieuw kasteel van 600 a 700 goud maar upgrades in je kastelen (niet je dorpen en kerken daar krijg je veel minder goud van). Het belangerijkste is geld (castle villages) en daarna je castle donjon upgraden (groter garrison is echt vitaal). Je moet eigenlijk de eerste 50 jaar zonder mercenaries spelen want dat kan je echt opgaan breken economie wise.

@Amafi: Als je problemen met opvolging hebt selecteer eens elective. ALs je weinig vasalen hebt komt dit neer dat jij in je 1tje bepaald wie je opvolger wordt en minder negatieve bonus als bij Primo.

@4bit: Zo ging mijn ierland game ook, hahaha. Bij 1 troonopvolging brak er tussen 3 broers een 3way burgeroorlog uit voor de troon. Genieten geblazen is dat toch!

In mijn eigen game ben ik nu onafhankelijk van Hongarije! Plus de opvolger van mijn hertogdom zit op de troon van kroatie :). Als mijn huidige duchess sterft wordt mijn opvolger automatisch Queen van Kroatie + mijn eigen gebied. Waarmee ik dan de grootste speler in de balkan wordt.

Overigens als je wat grappigs wilt zien ingame(er gebeurd zoveel rare shit bij mij) moet je ff de Dynasty world view aanzetten en dan naar rusland kijken. 6-7 verschillende dukes die elkaar allemaal doodmeppen maar het is allemaal dezelfde dynasty.

Overigens is volgens mij CK2 echt bedoeld om als count/duke te spelen van 1 groter rijk. Die games zijn veel leuker dan waar je al snel koning bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Postius op 23-02-2012 16:36 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Yep, ik geniet geweldig van dit spel. De stukken Ierland zit vol met familie die in oorlog zijn met elkaar, of toch niet al te goed met elkaar overweg kunnen. Het is zelf amusant om te zien wie in je rug steekt en hoe familiedrama's uitbreken. Ook al betekent het half je rijk verliezen. Verliezen in dit spel is praktisch even leuk voor mij als winnen.

Toen ik begonnen was in Ierland dacht ik mezelf of mijn zoon uit te huwelijken met een andere ierse duke of dergelijke. Blijkt heel Ierland bijna gewoon een mannenbastion te zijn. Waarvan de helft half broers en consoorten

Ik speel ook liever als duke of dergelijke met slechts enkele stukken land. Voornamelijk om het overzicht beter te kunnen bewaren. En zo meer in het spel te komen. Misschien als ik wat meer inzicht heb in het spel dat ik me waag aan de jonge koning philip van frankrijk ofzo.

Het upgraden van steden ipv bijbouwen was ikzelf ook pas te weten gekomen door het kijken van een let's play. Geloof ook niet dat ik dat was tegengekomen in 1 van de tutorials. Vind het wel leuk om zo andere mensen bezig te zien, en hoe zij dingen aanpakken. En er kleine dingen uit leren.

Ik heb er nog niet genoeg tijd in zitten, maar het lijkt me tot nu toe even leuk als EU3 met de uitbreidingen. Ook al zijn beide grand strategy games, en lijkt het hetzelfde voor een leek, de opzet is wel anders. De kans zit er dik in dat mijn steamteller voor dit spel toch gemakkelijk de 100 uren gaan aantikken.

I'll do what I can, but expect very little.

• williewonka03
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
In mijn game met saxony (dat nu officieel holstein heet en een kwart van italie heeft) is frankrijk volledig in elkaar geklapt. toulouse is onafhankelijk, aquitanie en flanders hebben een of andere plot oorlog en frankrijk ligt nu ook uit de kerk. Een week nadat dat laatste bekent werd verklaarde mijn heer (hre) de oorlog aan frankrijk (of wat daar van over is) en het mooiste is dat er nu net een 5 jarig jochie op de troon zit! lol!

trouwens ff een vraagje. als ik nu mee doen met die oorlog in frankrijk, krijg ik dan ook de gebieden die ik verover of krijgt mijn heer die dan toch? heb ik nog niet kunnen uitproberen omdat ik constant andere dukes aan het inmaken ben. ik heb nu iets van 6 duke titels maar nog geen koning.

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:34
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/9702/ck2map1.png

Ik ben het lichtere donkerblauw in nederland en schotland, helaas ben ik blijkbaar net gelre verloren door een verkeerde heir:x

• Postius
Dat byzantynse rijk! Hahah geweldig!

Overigens bij mij ligt het kingdom of jerusalem in wat tegenwoordig Oman/jemen is! Byzantium is bij mij nog een enorme paarse blob. Er is wel is burger oorlog maar dat is ook al snel weer voorbij. Frankrijk is in mijn game hetzelfde er aantoe als hierboven.

Overigens is het handig je jaar erbij te posten ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Postius op 23-02-2012 23:10 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Postius schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:08:
Dat byzantynse rijk! Hahah geweldig!

Overigens bij mij ligt het kingdom of jerusalem in wat tegenwoordig Oman/jemen is! Byzantium is bij mij nog een enorme paarse blob. Er is wel is burger oorlog maar dat is ook al snel weer voorbij. Frankrijk is in mijn game hetzelfde er aantoe als hierboven.

Overigens is het handig je jaar erbij te posten ;).
Haha :D.

Ik ben nu als Holland zijnde compleet met Belgie en Luxemburg in mijn bezit, maar ik ben Vassal in het geheel van de King of England die ondertussen Wales en half schotland heeft ingenomen.

France is in oorlog met brittany en is zo'n beetje verdeeld in 2e, het Romeinse rijk is mekaar aan het uitroeien en in Spanje doen ze ook niet veel beters.
Zweden en Noorwegen houden zich rustig en worden part of de Famelie.

En zodra ze in Ierland het loodje leggen krijgt mijn zoon de claim ;).
Kortom lekker bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik haat jullie.

door de verhalen moet ik het ook proberen.
Verdorie jongens ik moet toch in mijn nieuwe huis klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Ik vind het jammer dat de 2 Empires nooit echt lijken in te storten. Ik heb nu meegemaakt dat er zo'n gigantische burgeroorlog binnen de HRE was dat de Keizer alleen nog maar baas in zn eigen demense was. Dus ik denk als onafhankelijk Hertog van "Groot-Holland", laat ik hem de genadestoot geven. Deel ik een paar flinke tikken uit, is ineens weer alles kannen en kruiken in het Rijk. Er zit een nieuwe Keizer die mijn bloed wel kan drinken en iedereen luistert weer naar hem. Gelukkig kon ik snel een white peace maken, jammer want dit was de kans om te zien of de HRE echt (bijna) kan verdwijnen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De "vrouw" heeft de wens om spymaster te worden.
Hoe doe ik dit?

dat ik dat gemist heb ZUCHT d-;

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Vrouwen mogen dat niet!

Overigens brilliant, de heir van mijn onafhankelijke rijkje(ik heb hongarije in 2en gesplits) was ook de nieuwe koning van Croatie. Toen mijn Duchess dood ging werd het koningrijk van Koratie 3x zo groot en ik werd prompt koning! TOch handig je eigen opvolgers op de troon zetten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij blijkbaar wel d-;
Vrouwen zijn geweldig (-:

Wat betekend "You can press de Jure ducal claims"
Heb de tutorials meerdere keren doorgespit maar kan het niet vinden

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
"de Jure" is een term voor Traditioneel aanvaardbaar. Als in deze landen, hergodomen en koningrijken zijn van oudsher bekend door tradities en dergelijke. Stel (random voorbeeld) Je bent duke van Nederland. Onder het dukeschap van nederland vallen van "de Jure" Holland, friesland, sticht (die utrecht provincie) en breda. Bent duke van Holland en hebt de landjes(counts) holland, friesland en sticht in handen. Als nu Breda in handen van een ander is heb jij een automatische claim op dat landje omdat jij Duke van Holland bent en Breda van De Jure bij het dukeschap van Holland hoort. Het is de traditie dat breda er ook bij hoort en dus een legitieme reden voor oorlog.

Maw: de Jure claims zijn geniaal en wil je zoveel mogelijk hebben om landjes uit te breiden. Daarom is het ook gunstig als je als count bv begint om een duke titel te krijgen. Krijg je meer de Jure claims. Zelf voor van duke naar koning over het algemeen. Aangezien je maar 50% van de landjes nodig hebt om een titel te creëren heb je automatisch een de jure claim op de rest.

Als je wel vrouwen kan selecteren heb je de Baskische cultuur, kan anders niet. Of een modje.

[ Voor 4% gewijzigd door Postius op 24-02-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postius schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:50:
"de Jure" is een term voor Traditioneel aanvaardbaar. Als in deze landen, hergodomen en koningrijken zijn van oudsher bekend door tradities en dergelijke. Stel (random voorbeeld) Je bent duke van Nederland. Onder het dukeschap van nederland vallen van "de Jure" Holland, friesland, sticht (die utrecht provincie) en breda. Bent duke van Holland en hebt de landjes(counts) holland, friesland en sticht in handen. Als nu Breda in handen van een ander is heb jij een automatische claim op dat landje omdat jij Duke van Holland bent en Breda van De Jure bij het dukeschap van Holland hoort. Het is de traditie dat breda er ook bij hoort en dus een legitieme reden voor oorlog.

Maw: de Jure claims zijn geniaal en wil je zoveel mogelijk hebben om landjes uit te breiden. Daarom is het ook gunstig als je als count bv begint om een duke titel te krijgen. Krijg je meer de Jure claims. Zelf voor van duke naar koning over het algemeen. Aangezien je maar 50% van de landjes nodig hebt om een titel te creëren heb je automatisch een de jure claim op de rest.

Als je wel vrouwen kan selecteren heb je de Baskische cultuur, kan anders niet. Of een modje.
Ok en nu verder..

Ik speel dus als die minderjarige nederlandse smurf
en heb die claim op sticht
Hoe krijg ik nu dan dus sticht? er zit een bisshop en die kan ik niet oorlog verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:54:
[...]

Ok en nu verder..

Ik speel dus als die minderjarige nederlandse smurf
en heb die claim op sticht
Hoe krijg ik nu dan dus sticht? er zit een bisshop en die kan ik niet oorlog verklaren
Als je met je muis blijft zweven zie je waarom wel of niet je oorlog kan voeren. Waarschijnlijk is of de Crown Autority te hoog van het HRE (waar jij bij hoort) of jij moet aan de Liege van sticht de oorlog verklaren. Als je onafhankelijk bent moet je aan het hele HRE de oorlog verklaren (veel plezier met je zelfmoord lol).

Overigens zijn empires echt zo OP in CK2.Hitler gaat ook geen WO2 nodig hebben aangezien heel europa ondertussen HRE is. Mijn Europa bestaat uit HRE, groot-britannie waar iedereen onafhankelijk is ook het enige eiland op europa dat interesant is. Verder bestaat frankrijk alleen nog in Noordfrankrijk. HRE heeft de rest en de Moren(Maurentanie) hebben de oostkust. Verder is heel spanje islamitisch en heeft uiteraard de HRE hier ook een stukje. Het grote paarse monster verslind ondertussen alles en iedereen om de middenlandse zee. En ik zit er tussen in :+

De Jure claims is oorlog inderdaad. Het kan ook indirect. Zorg dat iemand van jou bloedlijn in de lijn van opvolging van het landje komt. Als deze dynasty member er zit houdt je hem goed te vriend (niet zo moeilijk) voor de zekerheid kan je de persoon hoge intrigue en martial skills meegeven(via eductation) zodat er een hogere kans is dat hij zich afsplits, ambitieus is ook goed! (een skill die je NOOIT bij je eigen vassals wilt). Als jouw dynasty member daar nu count wordt heb je een goeie kans dat hij in opstand komt om zich bij jou aan te sluiten. Overigens kan je binnen het HRE wel oorlog voeren met elkaar. Mercenaries ftw.

In mijn game heb ik mijn Heir van de Duchy of Temes (ik had me afgesplitst van Hongarije) op de troon gekregen van Koratie. Mijn Duchess ging dood op 84 jarige leeftijd waardoor de koning van kroatie (mijn zoon) ook de Duchy van Temes erft (kroatie stelde weinig voor maar wel een koningstitel! De Duchy of Temes was erg groot en sterk maar geen koningstitel). Win win dus. Het is ondertussen wel 1260+ en geen golden horde.

Overigens als je op crusade gaat, gebruik boten!

Edit: Byzantijnse rijk is compleet uit elkaar gevallen!! _/-\o_ :D O+ 1280 (ongeveer)

[ Voor 69% gewijzigd door Postius op 25-02-2012 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postius schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:57:
[...]

Als je met je muis blijft zweven zie je waarom wel of niet je oorlog kan voeren. Waarschijnlijk is of de Crown Autority te hoog van het HRE (waar jij bij hoort) of jij moet aan de Liege van sticht de oorlog verklaren. Als je onafhankelijk bent moet je aan het hele HRE de oorlog verklaren (veel plezier met je zelfmoord lol)
dus om je de jure claim te claimen moet je met oorlog gaan?
het is niet diplomatiek op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:58:
[...]

dus om je de jure claim te claimen moet je met oorlog gaan?
het is niet diplomatiek op te lossen?
nee, je moet perse oorlog voeren, dat is de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 19:52

Paniohitus

Paniohitus

Ik ben ook begonnen, maar ik snap er nog niet veel van. Ik begrijp veel gevolgen nog niet. Had na een tijdje 5 zonen en heb die met andere mensen laten trouwen. (was begonnen met maar 1 provincie als count, las ik eerder terug als tip om het spel te leren kennen), maar er gebeurd niet zoveel eigenlijk... Want je kunt toch niet 2 provincies onder je hoede krijgen? Volgens mij moet je dan Duke zijn oid..., nouja, volgens mij wel een mooi spel, zit goed in elkaar, maar best ingewikkeld om mee te beginnen...
Ik zocht op internet ook een handleiding om wat extra uitleg te krijgen, maar dat vond ik niet echt...

Heb deze gevonden, die maar eerst lezen denk ik
http://forum.paradoxplaza...DE-In-depth-Guide-to-CKII

[ Voor 19% gewijzigd door Paniohitus op 26-02-2012 18:46 ]

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Ik ben nu een dikke 150 jaar in Ierland bezig. Ik ben begonnen als de Hertog met maar 1 gebied in het noord westen van Ierland. Daarna met mijn eerste hertog één gebied in genomen ten oosten van mijn provincie.

In tegenstelling tot wat ik in het topic tegen kwam is het gebruiken van Mercenaries in de eerste decennia eigenlijk de enige oplossing om als klein land vooruit te komen. Je hebt zelf te weinig troepen en het op de been houden van dat kleine legertje wat vervolgens bijna een jaar moet belegeren om een gebied in te nemen kost structureel veel te veel.

Handig is om 80 gold te sparen, leger van 60 gold huren, aanvallen en gelijk bestormen zodra dat kan. Het zijn namelijk toch je eigen troepen niet dus wat er dood gaat, gaat dood en boeit niks, daar betaal je voor.

Op deze manier wist in met mijn 2e hertog een groot deel van noord Ierland in te nemen. Tijdens mijn 3e hertog, ongeveer 25 jaar gespeeld wist op het hertogdom Munster na alles onder mijn controle te krijgen. Tijdens deze periode ben ik ook pas begonnen met het investeren in mijn provincies. In het begin met 1 of 2 gebieden levert investeren geen drol op. Pas toen ik op circa 6 tot 8 gold per maand zat ben ik begonnen met het bouwen van castle villages, later towns. Investeren in andere gebouwen is pas interessant vanaf 10 a 15 gold per maand, tot die tijd alles met huurlingen. Je betaald naar verhouding net zoveel als je eigen troepen en als alles dood gaat is het jammer maar mis je alleen geld en heb je je eigen leger nog achter de hand ter ondersteuning.

Mijn 3e hertog bleef op 1 dochter na kinderloos. Dat was gelijk het begin van een periode van onrust die meer dan 120 jaar zou duren. Mijn Hertogin wist uiteindelijk munster te veroveren en op dat moment beschikte ik over voldoende geld om Koninkrijk Ierland uit te roepen. Ik verdeelde het zuiden van Ierland onder 2 hertogen. Het noorden blijf alles van mij plus dublin, in totaal 5 provincies en de overige provincies in het binnenland gingen naar mijn 2 zonen, en 2 ooms. Allemaal als count/graaf. Dat ging prima tot mijn 3e zoon het loodje legde, mijn opvolger werd vermoord door mijn 2e zoon.

Bij de opvolging ging het volledig mis. Het bleef tijden onrustig, de ene opstand volgde de andere op, als je een familielid hebt vermoord zit je met een enorme penalty bij je onderlinge relaties. Ierland bleef maar net 1 geheel en dat kwam volledig doordat mijn noordelijke provincies economisch sterk ontwikkeld waren waardoor ik langzaam zelf ook over iets grotere legers kon beschikken.

Op een bepaald moment tijdens de periode van mijn 2e koning, de zoon van de Kinslayer dus viel het land op mijn 5 provincies na helemaal uit elkaar. Ik had toen Galloway in schotland ondertussen ook ingenomen wat tijdens deze machtstrijd, waardoor het land compleet uitgeput was, door de Schotten werd aangevallen. Door middel van flink wat huurlingen en bijna 5000 eigen troepen wist ik de macht te herstellen en de schotten te verslaan. Hoeveel het gekost heeft weet ik niet meer maar het koste erg veel. Mensen die door de paus excommunicated waren werden allemaal gedood. Iedereen die ook maar 1 keer in opstand kwam, in de cel, net zo lang tot ze dood waren. Het was een bloedige periode waarin massa's mensen maar ook vassals het loodje legde, uiteraard was mijn koning cruel :P

Mijn 3e koning leefde kort maar wist het land toch in stand te houden in de 10 jaar dat hij regeerde. Ondertussen een opstandige oom ontdaan van de provincie boven Dublin en droeg deze over aan mijn half zuster. Alles werd lekker door ontwikkeld in de korte periode die deze koning had. Dat was de enige periode van rust in lange tijd.

Mijn 3e koning stierf te jong en met 8 jaar kwam zijn zoon op de troon. Het land viel nog geen 2 maanden na aanstelling volledige uit elkaar. Met veel geld en ondertussen 6000 man wist ik mijn tante die van mijn vader een provincie kreeg te verslaan. Dat lijkt met 1 provincie niet zo moeilijk was het niet dat iedereen op mijn eigen provincies na haar steunde. Wederom werd het bloedig maar mijn rijke ontwikkelde noorden wist wederom het zuiden te verslaan. Uiteindelijk alle noordelijke provincies zelf gehouden. Uit de onderlinge strijd in het zuiden bleef tijdens dit bewind nog 1 vassal over die mijn zeer gunstig gezint was omdat ik hem van zijn vader had ontdaan. Voor het eerst in meer dan 100 jaar tijd kon ik eindelijk om me heen gaan kijken. De meer dan 100 jaar durende interne strijd had mijn land geen goed gedaan. Engeland was lang een grote strijd toneel geweest tussen Engeland, losse fracties en hertogen die allemaal mot hadden met Noorwegen, echter voor ik het door had was alles verenigd. Mijn uitgeputte land heeft zich meer deels weten te ontwikkelen, veel negatieve vassals leveren geen legers op. Het lijkt leuk maar ik sta er erg slecht voor vergeleken met de ondertussen grotere en sterkere landen om mij heen.

Al met al heb ik wel een land weten op te bouwen maar ik sta nu aan de vooravond van een groter avontuur. Ik weet nog niet hoe dit in de komende week gaat uitpakken. Ik wil denk ik eerst voor Schotland gaan. Mijn Koning is pas in de 30, heeft net bij zijn 2e vrouw toch een zoon gekregen waardoor de opvolging goed zit. In de moelijkste en donkerste uren van het land wist ik een beter ontwikkeld en samenhangend Schotland toch te verslaan door een paar handige veldslagen die hun verspreide leger wist te weerhouden van samenvoegen tot een supermacht. Dat moet nog een keer kunnen lukken als ik het goed speel.

Echter is 1 van mijn vassals de halfbroer van de koning van Engeland. Ik kan een claim doen en er voor gaan. Ik heb een sloot aan geld, meer dan 1000 gold. Ik kan behoorlijk lang enorme legers op de been houden. Wellicht dat ik voor engeland ga en deze vassal op de troon helpen. Niemand zal dat leuk vinden dus valt het land als ik het me lukt de engels te verslaan waarschijnlijk uit elkaar en kan ik rustig 1 voor 1 de losse onderdelen oprollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Erg leuk om te lezen, in hoeveel uur heb je dit gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Na wat opstart problemen met verschillende landen begonnen met Navarra, Spanje.
Erg leuk om vanuit daar een mooi rijk op te bouwen, alleen zit ik nu met een flink sterk (groot) Leon.
Na wat geruzie met de buurlanden ben ik na een jaar of 40 koning van Navarra en alles rondom Barcelona. De rust is weer redelijk teruggekeerd en ik denk dat ik met de huidige heerser begin 40 nog wel een poging kan doen om het rijk nogmaals te vergroten.
Iemand tips om het grote boze Leon kleiner te krijgen? Massale oorlog tegen het hele rijk daar?
Of eerst uitbreiden in Portugal en dan met meer slagkracht terugkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Preddie schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:47:
[...]

Erg leuk om te lezen, in hoeveel uur heb je dit gespeeld?
Volgens mij ben ik vorige week maandag of dinsdag begonnen. Ik denk een uurtje of 20 ofzo. Ik heb de speelsnelheid meestal op zijn hoogst staan dus dat gaat lekker snel. Plus ik ben in afwachting van mijn nieuwe baatje vrij overdag tot komende woensdag dus ik had wat tijd over.

Vind vooral Ierland erg leuk om te spelen omdat het allemaal erg goed te behappen is. Ierland is ideaal om te leren hoe je het spel moet spelen. Je begint klein, je hebt weinig land, weinig geld, geen bevriende landen en je hebt weinig mogelijkheden. Je kunt dus weinig verkeerd doen. Hierdoor krijg je de kans rustig te ontdekken wat je moet doen, wat je kunt doen en je doel is duidelijk, Ierland verenigen. Je hebt zolang er in Engeland en Schotland nog oorlog plaats vind met Noorwegen ook geen last van je buren. Als je geen pech hebt zoals ik met opvolging en burgeroorlogen de kans om eventueel Wales in te nemen. Dus ook na je eerste doel zijn er meerdere subdoelen te bedenken.

Je kunt met Ierland rustig gaan ontdekken hoe je het beste om moet gaan met het kiezen van partners voor jou en je opvolging om een familie te stichten met goede stats. Dat is heel erg belangrijk, handig is om je daar snel in te verdiepen want hier heb je heel veel voordeel van. Ik heb nu een nieuwe koning vanwie alle stats dubbele cijfers zijn. Hoe je jezelf in kunt trouwen bij andere facties. Ik zelf leerde dat ondanks dat je kind Iers is ze een andere culture aannemen als ze een leermeester(es) van een andere cultuur krijgen. Ik nodig wel eens mensen uit met super stats om zo ook iets beter stats in mijn familie te krijgen. Zo was mijn eerste koning occitaans wat niet handig was. Daar kwam ik veel later pas echter. Ik ging voor goede stats waar ik veel voordeel mee van had maar ik was een buitenlander ondanks dat ik van Ierse komaf was (vassals vinden dit niet leuk). Ik neem tenminste aan dat het hier uit voort komt maar misschien heb ik wat geminst en zit ik er naast. Maar ik let er nu wel beter op.

Ierland is ideaal en je verzuipt niet gelijk in alle opties. Fouten maken is niet zo heel erg omdat je toch geen grote vijanden hebt die je gelijk afstraffen. Je merkt gelijk de effecten van je keuzes. Zoals ik zei, mijn ervaring met huurlingen had als resultaat dat ik razendsnel kon uitbreiden waardoor ik op korte termijn over veel provincies kon beschikken wat mij meer opleverde dan dat beetje geld nutteloos investeren in 1 castle village waar je het effect vanwege de terugverdien tijd pas 100 jaar later merkt. Ideaal is om gelijk 1 of 2 counts lastig te vallen, dan kun je met 1 leger huurlingen gelijk in een half jaartje 2 provincies innemen. Effect is gelijk merkbaar omdat je inkomsten van circa 1 a 1,5 naar 4 a 5 gaan. Niet gelijk weggeven aan vassals want daar verdien je niks aan.

Ik ben zelf onder de indruk van hoe snel ik het spel door had. Ik vroeg me de eerste week steeds af waarom ik zo weinig verdiende. Je verdiend eigenlijk alleen veel geld aan je eigen bezit, dus je de provincies die je aanhoudt. Investeren doe je alleen in je eigen castles en de rest is nutteloos tenzij je zwemt in het geld. Dus dat heb ik als eerste uitgezocht. Toen vond ik ook uit waarom mijn legers eerst klein waren en nu enorm groot. Ik heb 7 gebieden met minimaal 1400 man per prov. Redelijk legertje voor Ierland. Je moet vooral niet afhankelijk zijn van anderen, je vassals. Dus altijd voor jezelf gaan dan ondervindt je weinig hinder van politieke invloeden die er voor zorgen dat je vassals weinig geld plus leger beschikbaar stellen. Daarna heb ik me verdiept in het trouw gebeuren en het stats gebeuren, hoe krijg je een slimme familie ipv een kudde 7e generatie kwijlende inteelt. Stap voor stap heb ik voor het eerst een Paradox game onder de knie gekregen. Bij HoI3 was ik net als bij deel 2 al snel de draad kwijt. Je moet alleen simpel beginnen, stap voor stap en vooral niet te veel hooi op de vork nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Nogmaals 1 tip, het is geen oorlog's en bouw een ontzettend-groot-empire-spel(die kinder titels van total war ;)). Dan moet je vicky2 of EU3 gaan doen. Enige uitzondering is mischien Spanje ;) maar het valt me ook bij ck2 forums op dat veel mensen het spelen als EU3. Iedereen mag spelen zoals hij/zij wilt, maar mijn indruk is dat CK2 echt om interne politiek draait en prestige en piety krijgen door alle middelen behalve oorlog.

Overigens gaat het bij gebouwen niet alleen om terugverdientijd. Heb dat topic ook gelezen maar qua gebouwen en investeringen slaat die guide 100% de plank mis.

Overigens ben ik voorlopig even uitgespeeld met CK2 goede release, maar er moet nog wel veel getweaked worden. Maar het is de beste paradox release tot nu toe. Ik ga nu weer terug naar Vicky 2 (bij launch gekocht) want die doet het nu eindelijk zoals die het moet doen. Als ik daarmee klaar ben kan ik weer naar CK2 :+

Als je klein bent zijn mercenaries een must. Maar als je eenmaal 2 of 3 landjes hebt, zie ik het als een verspilling van geld. Er zijn zoveel betere opties en met 2-3 landjes kan je als erg snel een leger van 2-3-4000 man oproepen. In mijn Hongarije game (zie lange wall of text posts hierboven ;) ) heb ik in het begin 1x mercenaries gebruikt om een claim er door te drukken en daarna heb ik ze eigelijk alleen nog meer ingehuurd als noodmiddel, als er onverwacht door oorlog aan me werd verklaard of meerdere mensen me de oorlog verklaren en hun legers de overhand hebben(al probeer ik ze altijd op te spitsen) huur ik nog wel is een regiment in. Maar zoals gezegd in mijn optiek als je eenmaal 3 landjes onder je hoede hebt(bij 2 ook al hangt van de ontwikkeling een beetje af) vindt ik mercenaries geldverspilling omdat je zo'n leger dan makkelijk zelf op de been kan brengen (wat donjons, keeps, ook towns geven echt veel units al is het veel light)

[ Voor 71% gewijzigd door Postius op 27-02-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Postius schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:08:
Nogmaals 1 tip, het is geen oorlog's en bouw een ontzettend-groot-empire-spel(die kinder titels van total war ;)). Dan moet je vicky2 of EU3 gaan doen. Enige uitzondering is mischien Spanje ;) maar het valt me ook bij ck2 forums op dat veel mensen het spelen als EU3.

Overigens gaat het bij gebouwen niet alleen om terugverdientijd. Heb dat topic ook gelezen maar qua gebouwen en investeringen slaat die guide 100% de plank mis.
Deels eens, het gaat natuurlijk om je prestige.
Van een groot rijk krijg je meer prestige en zeker het uitbreiden van je rijk. Titels voor jezelf creeren levert flink wat prestige op.
Piety zorgt ook voor punten, maar daar ben ik niet genoeg nog ingedoken om die flink te pimpen.

Qua economie zitten er ook nog wat toestandsafhankelijke factoren. In het begin (als je klein begint) kan het flink lonen om mercenaries in te huren om een buurstaat in te nemen.
De 80 gold als investering betalen financieel zich snel terug als je de inkomsten vrij speelt van die provincie. Zeker sneller dan het upgraden van een stad. En dit geldt ook voor de oproepbare legers.
Zit je aan je beheersbare limiet, dan kan je zeker ook weer andere middelen inzetten om sterker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik heb ook even op het forum zitten lezen en moet zeggen dat guides lang niet altijd universeel zijn. Het gaat niet op voor elk land wat je speelt. Als een Spaanse factie speel je heel anders dan als Ierland, net als Schotland of Engeland. Bij Spanje ben je bezig de arabieren uit je land te jagen en is het voeren van oorlog makkelijk, je hebt namelijk altijd claims op elk gebied, heilige oorlogen. Als Schotland ben je al begonnen als een kleine eenheid en moet je dit deels uit zien te bouwen en te onderhouden. Als Ieren speel je vanuit 0 naar een groot en sterk rijk en moet je alles zelf doen, het biedt wel de kansen om je sterk te ontwikkelen en uit te breiden. Als Engeland zit je met de Noren die je langzaam uit je land moet jagen. Frankrijk, de Byzantijnen en de HRE spelen nog weer anders omdat je dan al met grote rijken speelt en bij de laatste 2 bij je keizer en heb je koningen onder je die weer heersen over de rest. Guides spelen daar helemaal niet op in of juist op 1 bepaalde speelstijl. In ieder geval heb ik er weinig aan gehad. Ik heb vooral gezocht en gelezen naar de specifieke onderwerpen waarover ik iets wilde weten zonder gelijk een guide door te gaan spitten. De helft snap je wel, een kwart vloeit daar spelender wijs uit voort en het laatste kwart begrijp je niet en daar zoek je dan naar. Mijn speelstijl ligt misschien een beetje in de expansie hoek en minder op onderhoudt en het behalen van score door een passieve speelstijl maar zoals hierboven al werd gezegt leveren oorlogen en het behalen van titels ook veel prestige op. Ik speel als Ierland wat waarschijnlijk niet geschikt is om half europa mee te veroveren. Ik moet me meer in de politiek gaan verdiepen ipv van grootste legers op de been brengen om daar vervolgens mijn vijanden mee te gaan prakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoricNormannum
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 15:01
trouwens 1 belangrijke tip om opvolgingproblemen te voorkomen, wanneer een zoon van je ouder word en deze ge-educate kan worden kun je een persoon kiezen die hem/haar moet opleiden. Hierin is de optie ook om jezelf te selecteren.

Je krijgt dan regelmatig een popup waarin je kunt aangeven welke traits deze persoon moet krijgen. Dit kun je ook doen bij 2e zoons etc en daarbij kun je er dan voor zorgen dat de 2e zoon nooit zal rebelleren omdat hij bijvoorbeeld geen ambitious/envy traits heeft. Het is redelijk eenvoudig om zo leuke nieuwe counts/dukes/koningen te maken met allemaal leuke traits (gregarious, kind, temperate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

ik ben nu ook in Ierland begonnen waar je inderdaad wat meer bewegingsruimte hebt (zonder dat je je gelijk moet verdedigen tegen 15 legers). Ben nu 20 jaar verder en heb bijna 2 provincies als vassel. Wat ik alleen niet begrijp, een vassel is toch een land dat bestuurd wordt een ander, kan je die niet (nadat je ze vassel hebt gemaakt) alsnog zelf besturen door hem af te zetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Preddie schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:34:
ik ben nu ook in Ierland begonnen waar je inderdaad wat meer bewegingsruimte hebt (zonder dat je je gelijk moet verdedigen tegen 15 legers). Ben nu 20 jaar verder en heb bijna 2 provincies als vassel. Wat ik alleen niet begrijp, een vassel is toch een land dat bestuurd wordt een ander, kan je die niet (nadat je ze vassel hebt gemaakt) alsnog zelf besturen door hem af te zetten oid?
ja, je kan de titels afpakken, maar dat vinden je andere vazalen niet tof. Logisch, want die denken natuurlijk dat zij de volgende zijn.

Je kan hem ook opsluiten in de gevangenis en dan banishen, krijg je ook alles, vinden mensen ook niet leuk :P
ph4ge schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:35:
Is iemand er al in geslaagd om succesvol het heilige land te veroveren in een crusade? Mijn leger van een man of 30.000 moet uit Holland komen en is eigenlijk al bijna dood als ze aankomen, wat doe ik verkeerd? En toch ben ik erin geslaagd na een paar pogingen, maar wat nu? Ik kan het onmogelijk verdedigen, telkens als er wat gebeurt moet heel het leger weer uit Holland komen, want het kan niet de bedoeling zijn dat ik het leger in stand houd.
dat is het wel, want je KAN anders het nooit verdedigen. Dus je zult je legers wel in stand moeten houden.

[ Voor 30% gewijzigd door Bezulba op 28-02-2012 15:42 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

.

[ Voor 99% gewijzigd door Bezulba op 28-02-2012 15:42 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Preddie schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:34:
Er zijn verschillende manieren om iemand een provincie afhandig te maken zoals hierboven ook wordt aangegeven. Het is net zoals Bezulba zegt, mensen worden pissig als je dat doet zonder reden. Dat jij het graag hebben wilt is voor jou een reden maar niet voor de rest van je vassals ;) . Zolang je vassals vriendelijk naar je zijn is er in principe geen reden om ze een provincie af te nemen. Echter zodra ze vijandig naar je zijn is het misschien tijd om er voor te zorgen dat ze opstandig worden en zich afscheiden. Dat doe ik altijd deels op geluk en even afwachten, je krijgt soms acties waarmee je iemand kunt beinvloeden, als je geluk hebt zit daar net de persoon tussen die je het liefst ziet verdwijnen. Ik weet nog niet helemaal hoe je dit gemakkelijk kunt uitlokken zonder gelijk penalties te krijgen die voor al je vassals gelden maar als ze eenmaal in opstand komen is het snel even afslachten en innemen die provincie. Daarnaa neem je de titel af en is het gebied van jou zonder nadelige effecten bij je andere vassals. Veel gebruikte taktiek door mij omdat ik tijdens mijn huidige potje namelijk veel negatieve vassals had :D . Zodra je het hebt ga je ontwikkelen.

Tip: als je dit in Spanje of Zuid Italië doet waar je moslims hebt, zorg er dan voor dat je je counties inclusief de mayors en bisschopen zelf aansteld door iemand uit je court die titel te geven, je kunt dit namelijk ook bij steden doen. Schop de moslims er uit en installeer de meest christelijke en invloedrijke figuren in je steden en geeft een zwaar gelovige count/graaf het gebied. Dit heeft volgens mij allemaal invloed op het overgangsproces van het ene geloof en cultuur naar het andere. Je wilt dat dit zo snel mogelijk gaat omdat die nieuwe gebieden dan geld en manschappen gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Overigens als je opvolging problemen hebt, je overige zonen even bisschop maken. Klaar nooit meer opvolgings problemen :) Moeten ze toch is ff fixen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Postius schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:34:
Overigens als je opvolging problemen hebt, je overige zonen even bisschop maken. Klaar nooit meer opvolgings problemen :) Moeten ze toch is ff fixen xD
Was vroeger ook gewoon een geaccepteerde tactiek. Als bisschop mag je toch niet erven, dus vervelende broers, hop, het klooster in.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Ik vind het wel allemaal lang duren. Soms ben je echt jaren en jaren bezig en heb je eigenlijk niks bereikt. Verder heb ik ook het gevoel dat je moet zorgen voor claims op andere landen, want anders kan je geen oorlog voeren om het over te nemen.
Ik vind het nog super lastig om landen op een andere manier over te nemen.... Wel is het grappig als je wat princessen achter de hand houdt en een land gaat oppeens in oorlog met je, dat je direct probeert deze te trouwen met iemand van hun, zodat er weer vrede is :)

Wat ik verder heb is dat ik soms problemen heb met de relaties met mijn bisschops. Deze varieren echt van 79 naar 16 en andersom. Lijkt wat buggy (er gebeurd niks vreemds en dan stijgt deze oppeens of daalt deze oppeens enorm snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Na heel wat jaar (zit nu in 1142) was er wel een grappig moment. BIj dit soort situaties merk je wel weer hoe leuk het in elkaar zit.

Ik was begonnen in het zuidelijkste puntje van Ierland. Dus mijn eerste gasten hadden niet veel te doen behalve wachten op claims en wachten op een titel, zodat ik een huurleger kon inschakelen en de boel kon overnemen. Uiteindelijk heeft vorige mannetje hiervoor ervoor gezorgd dat hij de 'Duchy of Munster' werd en heeft behoorlijk wat geld kunnen spenderen in zijn 3 counties (hij bezat ook alle counties). Dus alles hing onder zijn vlag wat natuurlijk wel handig is voor belasting.

Iedereen mocht hem enorm graag en hij werd ook enorm oud. Uiteindelijk werd hij 86 en ging hij dood. De troon ging over naar zijn dochter (er waren er 2). Het enige probleem was natuurlijk, omdat hij zou oud geworden was, was mijn oudste dochter ook oud... ze had wel een zoon gekregen en die zat ergens in Italie, maar werd niet gezien als een opvolger binnen mijn eigen 'Dynasty', wat ik wel vreemd vond, want zijn opa was wel degelijk mijn familie... (dit snap ik nog steeds niet)

In ieder geval ging de geldstroom door de helft, omdat niemand die dochter echt mag. De troon zou dus over gaan op haar zoon wat niet gezien werd als bloedlijn, dus riep ik die gast vriendelijk naar Ierland toe voor een theekransje. Hop gevangenis in en vermoord. Nu is mijn half-zusje (vanuit mij gezien) weer de troonopvolger en dat is een kind van 10. (jaja..., mijn vorige gast kreeg met 75 oid nog een dochter van iemand die 25 was, doet die goed)

Met degene die ik nu speel ook weer een county in Ierland overgenomen en nu kan ik 2 nieuwe titels claimen.

*Nu heb ik wel een vraag, waarom werd de zoon van zijn dochter niet gezien als bloedlijn? Komt dat omdat het dan gemixed is met een andere familie oid? Of moeten opvolgers binnen je eigen omgeving blijven...
*Kan je jezelf niet vermoorden... kliinkt gek, maar soms zou dat wel handig zijn. Het is nu spannend dat mijn nieuwe erfgenaam dat wel binnen de bloedlijn zit niet dood gaat... (ze is nog pas 10.., maar een aanslag kan ze wel verwachten)

[ Voor 9% gewijzigd door Paniohitus op 01-03-2012 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Hij is van de bloedlijn van zijn vader, niet die van zijn moeder.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Er zijn ook verschillende wetten (laws of succession) waarop je opvolger gekozen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Opvolging moet je je even in verdiepen, voor je het weet maak je domme fouten. Dat deed ik in mijn spaanse game met Leon. Het land viel volledig uit elkaar omdat iedereen familie van elkaar was, allemaal onafhankelijk of king wilde zijn en claims had op eigenlijk alles. Dus ruzie en nog eens ruzie en mijn islamitische zuider buren rolde mij zomaar op.

Voor de uitdaging ben ik met Sicilië begonnen. Bij mijn eerste hertog die al aardig op leeftijd was lukt het me toch om bijna alles in het zuiden te verenigen en door geld van de paus vanwege mijn inzet tegen ongelovigen dan wel anders gelovenden kon ik mooi mijn titel claimen. Hij was gelijk koning binnen 15 jaar. Ik had mijn zoon met de hertoging van toscane laten trouwen waardoor ik gelijk 3 provincies er bij kreeg toen gisteravond mijn eerste personage dood ging. Ik kreeg dus niet alleen land maar ook redelijk goede stats voor mijn opvolging.Daarnaast is de broer van mijn huidige koning (2e personage) is nog hertog onder de HRE, mocht mijn koning het loodje leggen dan wordt hij koning en krijg ik nog meer gebieden in noord Italië er bij.

Ik ga me nu op politiek richten en me proberen in trouwen in nieuwe christelijke gebieden om me zo hier in te verdiepen en ik ga me militair richten op noord Afrika om me hier ook verder in te verdiepen. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap. Leuke campaigne trouwens maar verreist wel wat in zicht. Na Ierland lijkt me dit een goede keuze naast spaanse landen om mee te beginnen als je iets meer uitdaging wilt maar niet gelijk wilt verzuipen in te grote landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

ph4ge schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:11:
Hij is van de bloedlijn van zijn vader, niet die van zijn moeder.
Dus als je dochter de troon krijgt moet je zorgen dat je niet een standaard huwelijk doet, zodat alles naar de moeders-kant gaat of je moet dan zeker de wet aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Preddie schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 06:54:
Dus als je dochter de troon krijgt moet je zorgen dat je niet een standaard huwelijk doet, zodat alles naar de moeders-kant gaat of je moet dan zeker de wet aanpassen...
Ja klopt, in dat geval trouw ik haar desnoods maar met een kneusje, als de bloedlijn maar in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Zo even me avontuur weer kwijt !.

Gisteren, heb ik als Holland zijnde ( vassel van engeland ) de oorlog verklaart aan Engeland voor independance !.
Dat gedaan en ik was Zelfstandig, helaas ging nadat het 100% goed was gegaan me king dood en had ik geen heir, en werd de Duke of Vlaanderen de King of Holland.

Nadat ik weer stabiliteit en + punten in mijn realm en andere vassels had gecreerd, heb ik de oorlog verklaard aan England voor Claim.
Mijn dochter die met de king of Bohemia en mijn dochter die met de king of Norway getrouwd waren kwamen mij te hulp.
Na een hevige strijd om het noorden van Frankrijk en daarna strijd om de bodem van Holland, waarna de Duke of Suffok en Duke of nog iets mij ook te hulp kwamen.
Gaf de King of England zich over, zijn deal was wel alles laat ik aan je half broer over.
Dus ik dacht nou dat is mooi ;).

Mijn half broer was Koning van England en had geen heir,( ja ik ) al was ik nog zo gesteld op familie heb ik hem om laten leggen waardoor ik de Claim kreeg en nu England / Schotland / Belgia / Holland / Luxemburg / Wales
In mijn bezig heb.

Next stop stabiliteit creeren voor als ik dood ga en mijn zoon de troon neemt, zodra mijn zoon de baas is komt Ierland te vervalen onder mijn domein, en dan kijken we maar is hoe graag we France willen.

Top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Hoe meer je het speelt hoe leuker het wordt vind ik, maar het blijft wel ingewikkeld. Ik begrijp nu een beetje hoe het zit met die titels, maar ik blijf het lastig vinden hoe het gaat om titels bemachtigen met trouwen, of zonen/ dohcters laten trouwen.

Kan iemand kort uitleggen hoe dat precies zit. Wat is bijvoorbeeld een tactiek om titels te bemachtigen met trouwen? Ik las ook dat als je zelf een duke/konging bent en mensen onder je kunnen een titel claimen dat jij dan deze titel kan halen. Klopt dat?

Ook las ik dat je het beste wel je zonen een stukje land kan geven, maar wat is daarvan het nut? Ik heb het gevoel dat je beter alles zelf kan houden toch?
Dan als laatste vraag... Ik mis het overzicht een beetje van mijn inkomsten en uitgaven. Is er ergens een overzicht die dat goed weergeeft... Mijn legers kosten bijvoorbeeld geld, maar hoeveel... Geen idee waar ik dat kan vinden

[ Voor 15% gewijzigd door Paniohitus op 03-03-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Preddie schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:57:
Kan iemand kort uitleggen hoe dat precies zit. Wat is bijvoorbeeld een tactiek om titels te bemachtigen met trouwen?
Als je vrouw bepaalde titels en claims heeft dan erven jullie gezamenlijke kinderen de titels van jullie beide.
Ik las ook dat als je zelf een duke/konging bent en mensen onder je kunnen een titel claimen dat jij dan deze titel kan halen. Klopt dat?
Je kan die mensen installeren, je krijgt niet zelf de titel.
Ook las ik dat je het beste wel je zonen een stukje land kan geven, maar wat is daarvan het nut? Ik heb het gevoel dat je beter alles zelf kan houden toch?
Je kan maar weinig titels zelf houden zonder penalties, het was in die tijd ook gebruikelijk. Doe je het niet, dan worden ze boos. Doe je het wel, dan zijn ze blij en heb je zelf invloed op je opvolging.
Dan als laatste vraag... Ik mis het overzicht een beetje van mijn inkomsten en uitgaven. Is er ergens een overzicht die dat goed weergeeft... Mijn legers kosten bijvoorbeeld geld, maar hoeveel... Geen idee waar ik dat kan vinden
Ja, dat is er, maar ik heb het even niet bij de hand en een paar dagen niet gespeeld. Rechts onder zit dacht ik een knop die allerlei pagina's met overzichten laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Voor een financieel overzicht van je rijk klik je op het schild links van je portret links boven in het scherm. Ik ben zelf nog niet helemaal uit het financiële deel maar het is me wel duidelijk hoe ik meer kan verdienen.

Zoals ik al zei was ik met Sicilië begonnen. Ik heb met mijn eerste personage Sicilië weten te veroveren en heb ik de meeste losse provincies weten te overtuigen zich bij me aan te sluiten. Tevens heb ik de titel koning van Sicilië weten te bemachtigen. Bij mijn dood ging mijn titel over naar mijn kleinzoon (2e personage) die tevens de hertog van Toscane was geworden waardoor ik nu ook in noord Italië voet aan de grond heb. Ik heb 7 provincies, allemaal redelijk goed uitgebreid. Ik heb me gericht op noord Afrika en bezit tunis en tripolitania. Ondertussen staat mijn inkomen op +17 in de maand.

Kortom, het loopt lekker op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Sicily is idd een leuke uitdaging die goed te doen is. Ik ben nu beizig met het creeeren van het koninkrijk Nederland (heb ik er zelf ingemod) met de hertog van holland als starpersoon. Ik heb nu driekwart van nederland en half italie. In totaal zo'n 6 hertog titels. Ben nu piety aan het sparen om de koninkstitel te maken. Ik heb trouwens maar 4 gebieden echt verovert en het overgrote deel door politiek en hiwelijken bij elkaar gesprokkeld. Het vervelende is nu echter dat de koning van noorwegen is opgevolgd door een duitse hertog, waardoor het koninkrijk van noorwegen vasal is van het hre. Heel vervelend als je plannen hebt om onafhankelijk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Vanmiddag is mijn 3e personage met Sicilië komen te overlijden. Hij was de 3e koning van het land en een personage uit de 4e generatie. Zoals ik in een post eerder al zijn was de zoon van mijn eerste koning niet in staat de troon op te volgen en ging het over naar mijn kleizoon de hertog van toscane wat ik er dus bij kreeg.

Tijdens een moeilijke opvolging verloor ik al mijn gebieden in noord Afrika maar na een paar jaar wist ik zonder moeite de orde te herstellen waarna een periode van bloei en groei begon. De 3e koning die moeizaam begon te regeren was zo enorm populair dat 80% van mij vassals allemaal voor de volle 100% positieve mening over mij hadden. Tijdens deze regeerperiode werd tijdens een kruistocht de meest zuidelijke provincie van Frankrijk ingenomen, dit is de meeste oostelijke provincie van de Pyreneën, de spaanse eilanden manorca en mallorca en wist ik tijdens 3 kruistochten in het midden oosten de hertogdommen Jeruzalem, Antioch en Kerak in te nemen en ben ik een serieuze speler geworden in het heilige land. Momenteel zoek ik met mijn nieuwe koning een mogelijkheid om nog 1 provincie in te nemen om aanspraak te maken op de titel Koning van Jeruzalem wat een enorme boost aan punten gaat opleveren. Helaas zijn 8 van de 15 provincies in handen van de HRE en de anderen in mijn handen. Hoe ik dit ga dus ga doen weet ik nog niet.

Mijn 3e koning wist tevens in zijn regeerperiode van 30 jaar 8000 punten te verzamelen wat bijna net zoveel is als de 9000 die zijn 2 voorgangers in 71 jaar wisten te verzamelen. Al met al ben ik nu 101 jaar bezig en speel ik met mijn 4e personage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Steffy schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 16:11:
Vanmiddag is mijn 3e personage met Sicilië komen te overlijden. Hij was de 3e koning van het land en een personage uit de 4e generatie. Zoals ik in een post eerder al zijn was de zoon van mijn eerste koning niet in staat de troon op te volgen en ging het over naar mijn kleizoon de hertog van toscane wat ik er dus bij kreeg.

Tijdens een moeilijke opvolging verloor ik al mijn gebieden in noord Afrika maar na een paar jaar wist ik zonder moeite de orde te herstellen waarna een periode van bloei en groei begon. De 3e koning die moeizaam begon te regeren was zo enorm populair dat 80% van mij vassals allemaal voor de volle 100% positieve mening over mij hadden. Tijdens deze regeerperiode werd tijdens een kruistocht de meest zuidelijke provincie van Frankrijk ingenomen, dit is de meeste oostelijke provincie van de Pyreneën, de spaanse eilanden manorca en mallorca en wist ik tijdens 3 kruistochten in het midden oosten de hertogdommen Jeruzalem, Antioch en Kerak in te nemen en ben ik een serieuze speler geworden in het heilige land. Momenteel zoek ik met mijn nieuwe koning een mogelijkheid om nog 1 provincie in te nemen om aanspraak te maken op de titel Koning van Jeruzalem wat een enorme boost aan punten gaat opleveren. Helaas zijn 8 van de 15 provincies in handen van de HRE en de anderen in mijn handen. Hoe ik dit ga dus ga doen weet ik nog niet.

Mijn 3e koning wist tevens in zijn regeerperiode van 30 jaar 8000 punten te verzamelen wat bijna net zoveel is als de 9000 die zijn 2 voorgangers in 71 jaar wisten te verzamelen. Al met al ben ik nu 101 jaar bezig en speel ik met mijn 4e personage.
wow dat doe je netjes, maar 4 kruistochten? ik ben begonnen in 1066 en zit nu in 1110 en heb er pas 1 zien langs komen. die heb ik laten schieten trouwens want toen had ik nog niet zoveel.

ff een update over mijn quest om het koninkrijk der nederlanden in de middeleeuwen later verrijzen:

mijn gebieden (oranje of course! ;): let vooral op italie echt super grappig.
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/2897/ck22.png

mijn huidige koning (de eerste koning):
Afbeeldingslocatie: http://img802.imageshack.us/img802/5498/ck23.png

EDIT: ow ja, frankrijk en duitsland zijn supergroot geworden. hoe moet ik ooit onafhankelijk worden met deze grootmachten:

frankrijk en de helft van duitsland:
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/8416/ck24.png

de rest van duitsland: (idd, noorwegen is een vasal van duitsland geworden, wtf!)
Afbeeldingslocatie: http://img802.imageshack.us/img802/6551/ck25.png

EDIT2: zo ff noorwegen los gemaakt van duitsland. het is dan misschien niet helemaal eerlijk, maar het is zeer historisch onwaarschijnlijk dat duitsland de koning van noorwegen als vazal had. probleem is nu dat saksen ook onderdeel van noorwegen is en duitsland wel heel erg ingekrompen is. maakt niet uit, ik vind het losscheuren van noorwegen toch historisch beter. er ruiken wel een hele hoop mensen bloed nu. de koning van noorwegen heeft de oorlog verklaard om een of andere claim op een vaag noors graafschap. om de boel een beetje in balans te houden heb ik zelf maar even alle noorse legers in noord-duitsland in de pan gehakt. ik had toch nog een leger rondhangen vanwege een andere oorlog die ik net gewonnen had. vervolgens rebeleerde 2 graafschappen achter elkaar (de boeren dan), ook maar meteen afgeslacht. het is nu redelijk rustig in mijn rijk, maar zoals ik al zei er ruiken mensen bloed:

Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/2936/ck21.png

3 onafhankelijkheidsoorlogen en een vaag plot tegelijkertijd! toch ga ik me nog niet onafhankelijk verklaren want de duitse keizer heeft nog 10000(!) man die vanuit zuid-italie oprukken, dus die laat ik eerst ff wat afzwakken.

[ Voor 26% gewijzigd door williewonka03 op 08-03-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Wel leuk dat jou kaart er enorm anders uitziet. Bij mij is de Roman Empire zeker 2x zo groot geworden. Als hij zijn legers oproept kunnen er 44k manschappen klaarstaan (ik ben even keizer geweest, maar door de elective weer terug, mijn opvolger wel snel allemaal titels gegeven, hehe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Bij mij is de HRE enorm sterk. Frankrijk is helemaal uit elkaar gevallen en engeland wat door volgens mij opvolging op ging in Frankrijk is ook 1 grote puinhoop. De Byzantijnen weten ook maar moeilijk bij elkaar te blijen en in Spanje heeft het koninkrijk Leon zich tot in noord Afrika weten uit te breiden. Noord kust is verder deels van mij, deels van de HRE en nog wat klein restanten van andere niet meer bestaande landen. Dit worden mijn volgende slachtoffers in de tocht naar meer macht. Ondertussen ga ik diplomatiek te werk in christelijke gebieden en probeer ik me in te trouwens als ik de kansen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
nou ik heb ff noorwegen los gemaakt van hre omdat dat echt niet grappig meer was. maar frankrijk is nu super sterk. in een andere game viel frankrijk helemaal uit elkaar. engeland heeft in deze pot voordurend civil wars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Dacht ik bijna klaar te zijn met mijn potje, moet ik nog 200 jaar (precies op de helft) dacht dat het tot 1244 oid liep. Ben ook lid van de HRE, maar langzaam begint mijn macht langzaam uit te breiden. Ik bezit behoorlijk wat titels. Zit nu alleen in een crisis, mijn huidige mannetje is een kindje van 8, en de opvolger is een dochter die niet mat. getrouwd is (foutje...) dus haar kinderen zijn geen opvolger. Vormt natuurlijk een probleem als ik geen nakomelingen meer kan maken of mijn nakomelingen alleen dochters zijn. De oudste erft namelijk alles, waarvan de man als eerste.

Ik merk wel dat het een kwestie van timen is. Heb al 3 keer de oorlog verklaard tegen de keizer de laatste 30 jaar (iedere keer als hij zelf veel legers moet optrommelen) met een beetje geluk slacht je zo 10k leger van hem af en kan je snel; weer white-peace maken voor 100 waardering. Hij loopt nu tegen zijn laatste loodjes, want telkens als ik oorlog voer, gaan andere gebieden ook soms in opstand. Zelf heeft hij niet veel geld namelijk. Mijn doel is om de HRE uitelkaar te laten vallen, zodat ik nog meer kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik ben weer wat verder met Sicilië. Ik post morgen even een screenshot van mijn resultaat. Ik zit nu rond 1200 en ondanks dat speel ik nog steeds maar met mijn 4e personage. Al mijn personages zijn schijnbaar ijzersterk en worden stokoud.

Ik heb mijn rijk weten uit te breiden naar Algerije en Spanje waar 2 provincies in bezit waren van de emir van Algerije. Mijn oosterburen hadden Kreta in genomen wat ik kort na inname weer veroverde. De emir van Algerije bleef als hertog steeds opstandig dus toen zijn zoon kinderloos de titel overnam en in opstand kwam was het hupsa hoofd eraf. Ik was de opvolger dus alles kwam in mijn bezit. Ik heb gelijk alles onder familie verdeeld, geen directe leden maar neven of verder. Hierdoor krijg je een betetre relatie vanwege dat ze van dezelfde dynastie zijn. De meeste gebieden en titels zijn ook in handen van familie plus mijn kleindochter zit op de troon van Engeland wat overigens niet veel meer voorsteld.

Door 2 kruistochten heb ik de nijl delta in kunnen nemen waardoor mijn aanwezigheid in het midden oosten nog verder toeneemt. Ik kreeg in mijn strijd bijval van de mongolen die zijn verschenen aan de oostgrens van de wereld waardoor deze kruistocht gemakkelijk verliep.

Ik wil nu graag Beiroet in nemen van de byzantijnse rijk omdat ik graag de titel koning van Jeruzalem wil om tevens Jeruzalem de hoofdstad van rijk te laten worden. Ik kan in totaal nu 80.000 man op de been brengen wat hopelijk genoeg is om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ik ben opnieuw begonnen met Ierland. En ik heb mezelf koning van Ierland verklaart.
Heel Ierland is nu van mij. En nu op naar een nieuw doel. Maar eerst Ierland eventjes stabiel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Zoals gezegt even een screenshot van mijn resultaat tot zover.

Afbeeldingslocatie: http://img809.imageshack.us/img809/6292/image3hu.jpg

Ik heb even omcirkelt wat van mij is. Ik kan momenteel onder mijn huidige koning 105.000 man op de been krijgen om voor me te vechten. Niet slecht dacht ik zo. Mijn huidige koning heeft ook een aardige score opgebouwt zoals je kunt zien. Ik verwacht met de inname van Beiroet en het uitroepen van het koninkrijg Jeruzalem door mijn kleinzoon die de troonopvolger is dat ik aardig richting de 50.000 puntjes ga :)

Update:

Na het plaatsen van de screenshot overleed mijn koning en werd mijn kleinzoon koning. Dat ging wonderwel zonder slag of stoot. Het spande er wel even om of het allemaal goed ging maar uiteindelijk werden de slechte relaties omgevormt tot goede verhoudingen en waren na 2 jaar alle mogelijke opstanden van de lucht. Ik heb ondertussen met mijn nieuwe koning Petra en de daarbij behoreden gebieden in een kruistocht over genomen en de HRE heeft zich Damascus en bijbehorende landen meester weten te maken. Ondertussen valt de HRE wel langzaam uit elkaar. Steeds meer gebieden raken in opstand. Volgens mij duurt het niet zo lang meer en het valt compleet uit elkaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Steffy op 14-03-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
is het altijd zo dat hre uit elkaar valt rond 1200? want ik heb daar echt problemen mee. heb trouwens weer een tijdje niet meer gespeeld, maar heb er weer zin in. ik denk dat ik binnenkort een nieuwe pot ga starten met apulia en dan sicily op ga bouwen. dat heb ik al een keer gedaan (was mijn eerste succesvolle pot) maar toen werd mijn savegame corrupt. ga het morgen of zo keertje opnieuw doen. ik wist toen ook nog niet goed wat ik aan het doen was ;)

EDIT: de nieuwe patch is uit. een hoop goede verbeteringen zie ik.

[ Voor 19% gewijzigd door williewonka03 op 15-03-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

hoe bouw je je personal levies uit? Worden die ook groter door verbeteringen te bouwen in de steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

williewonka03 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 19:34:
is het altijd zo dat hre uit elkaar valt rond 1200? want ik heb daar echt problemen mee. heb trouwens weer een tijdje niet meer gespeeld, maar heb er weer zin in. ik denk dat ik binnenkort een nieuwe pot ga starten met apulia en dan sicily op ga bouwen. dat heb ik al een keer gedaan (was mijn eerste succesvolle pot) maar toen werd mijn savegame corrupt. ga het morgen of zo keertje opnieuw doen. ik wist toen ook nog niet goed wat ik aan het doen was ;)

EDIT: de nieuwe patch is uit. een hoop goede verbeteringen zie ik.
De patch is alleen een hotfix voor wat problemen van 1.04 zoals ik het nu zie. Weinig verandering dus.

1.04c CHANGE LOG:

- Fixed a random "freeze" issue that could occur during normal gameplay
- Fixed a resign CTD and related issues with Holdings not being entirely reset on resign
- Fixed a problem with white looking terrain on certain graphics cards
- Fixed an issue with historical characters not getting some random traits at start
- The console command "observe" should no longer crash the game
- Reverted to 1.03b version of audio code for greater compatibility with older machines
Preddie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:05:
hoe bouw je je personal levies uit? Worden die ook groter door verbeteringen te bouwen in de steden?
Als jij de steden ook direct in bezit hebt wel. Meestal zit er echter een burgemeester tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:58:
[...]

De patch is alleen een hotfix voor wat problemen van 1.04 zoals ik het nu zie. Weinig verandering dus.

1.04c CHANGE LOG:

- Fixed a random "freeze" issue that could occur during normal gameplay
- Fixed a resign CTD and related issues with Holdings not being entirely reset on resign
- Fixed a problem with white looking terrain on certain graphics cards
- Fixed an issue with historical characters not getting some random traits at start
- The console command "observe" should no longer crash the game
- Reverted to 1.03b version of audio code for greater compatibility with older machines

[...]

Als jij de steden ook direct in bezit hebt wel. Meestal zit er echter een burgemeester tussen.
ja ik bedoelde 1.04. zitten mooie dingen tussen.
1.04 CHANGE LOG:

MAJOR:
- Revised the Message Setting system
- Religion groups are now marked playable in the religion file (no more hard coded rule)
- AI: Improved marriage acceptance. Smarter about "Desires Better Alliance". Values prestige gain or loss higher.
- Added some useful status info to the delayed character tooltip (similar to the info in debug mode)
- Cooldown added to excommunications (only for the same Pope though) (jeeee!)
- Doubled the flanking damage bonus in combat
- Increased the flank leader Martial skill bonus in combat by 50%
- Fixed a CTD that can occur in a rare situation with characters having multiple wars against each other
- Nerfed taxes given by bishops to Anti-Popes by 50%
- Holy Orders now cost maintenance if you're in at least one offensive, non-Crusade war
- Halved all peasant revolt risk factors
- Added an "Isolated County" revolt risk modifier and cut the special events that used to simulate it
- Peasant Army size is now determined by the biggest holding garrison size (so they will always be dangerous)
- The Succession War CBs now have the proper success outcome
- Fixed a bug with the usurpation of titles that would hand over all vassals too
- AI: More wary of expensive assassinations
- AI: Fixed some issues with the correct Casus Belli choice
- AI: Tweaked vassal revolt risk to depend more on ambition from traits
- The duchies of Cornwall and Brittany are now de jure part of the Kingdom of Wales
- Buffed the Caliphates and the Seljuks. Nerfed the Byzantines.
- Added vassal Seljuk mercs; the Ghilman
- Now shows a portrait of the target in available player plots
- Hooked in missing plot icon in available player plots

MINOR:
- Upped the chances of dying due to disease a little bit
- Increased the effects of the genius, quick, slow, imbecile and inbred traits
- Reduced the levy size effect of some of the "recently occupied" modifiers
- Nominated bishops are now properly disinherited at once
- Fixed a bug with the guardian opinion modifiers given when entrusted with a ward
- Combat events will not happen until three days into a combat (to avoid commander deaths and such when overrunning tiny forces)
- When an Anti-Pope is installed in Rome, the old Pope no longer becomes an Anti-Pope
- Waived the opinion penalty for held elector titles for elective duchies and below
- Fixed a CTD issue that could occur in tooltips when hovering over Holding modifiers as they expire
- Vassal mercs can now always be employed by their liege, no matter their religion
- Scaled wealth effects and triggers are now based on nominal peacetime income
- Fixed an error in the opinion warning when banishing characters (not the correct figure.)
- The game will now also auto-generate an appropriate number of traits for children with not enough scripted traits
- Added a text warning/explanation for DoW on a revolter
- Traits are now read from multiple files, facilitating modding
- Fixed an issue with event ids in a namespace
- Fixed an issue with flipping "random god names" tooltips in fire event effect tooltips
- Fixed a bug with the decision 'Demand Duchy from liege' with duke tier lieges (should not be available)
- Fixed a tooltip issue with the "any" type event triggers
- Better tooltips for event triggers 'higher_tier_than' and 'lower_tier_than'
- Re-enabled selection of the same type of plot again for players
- Fixed an issue with save/reload of the last selected plot/ambition
- Fixed an issue with protected inheritance not always working under Gavelkind
- Exported MAX_ELECTOR_TITLES_LEGALLY_HELD to defines
- Exported the max duchies held opinion penalty to defines
- Exported the tax penalty for bishops loyal to the Pope or Anti-Pope to the defines
- The "recently conquered" holding penalties are no longer applied during civil wars or wars between vassals
- AI: Fixed a bug where the AI would grant titles to vassal mercs
- Added 'same_guardian' trigger
- Slightly nerfed William of Normandy's initial army size
- Switched the portraits of Harold and William the Conqueror
- Changed some title colors to conform better to their cultural region
- Added proper history for the Prince-Bishopric of Agen
- The Earl of Atholl is now a _legitimate_ bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Preddie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:05:
Ik bouw alleen mijn eigen kastelen uit dan groeien je levies enorm. Eerst economisch en dan je militaire gebouwen voor je leger. Als ik zwem in het geld dan bouw ik eventueel in direct vassal steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Steffy schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:52:
[...]

Ik bouw alleen mijn eigen kastelen uit dan groeien je levies enorm. Eerst economisch en dan je militaire gebouwen voor je leger. Als ik zwem in het geld dan bouw ik eventueel in direct vassal steden.
Je krijgt anders natuurlijk een percentage van de levies als je een huur op een kasteel zet toch? Eigen bezit betekent 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Preddie schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:34:
[...]

Je krijgt anders natuurlijk een percentage van de levies als je een huur op een kasteel zet toch? Eigen bezit betekent 100
Dat klopt, omdat de opbrengst van vassals afhankelijk is van hun mening over jouw personage als koning of hertog is het niet zo interessant als je eigen holdings. Alleen als je het geld niet meer kwijt doe je dit laatste maar de vraag is wat het nut is wat betreft economisch voordeel want je hebt toch al geld te over en veel leger krijg je er niet veel door bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Steffy schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:29:
[...]

Dat klopt, omdat de opbrengst van vassals afhankelijk is van hun mening over jouw personage als koning of hertog is het niet zo interessant als je eigen holdings. Alleen als je het geld niet meer kwijt doe je dit laatste maar de vraag is wat het nut is wat betreft economisch voordeel want je hebt toch al geld te over en veel leger krijg je er niet veel door bij.
Je kan (afhankelijk van je stewardship dacht ik) een beperkte hoeveelheid zaken in bezit hebben. DIt zijn counties, steden en cities dacht ik. Als je over deze max heen gaat, dan krijg je negatieve effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Je kunt idd maar een beperkt aantal gebieden hebben. Meestal zit je tussen de 8 a 11, soms als je begint kun je minder maar door te kiezen voor een vrouw met hoge stats en goede educatie van je kinderen met de nadruk op bepaalde stats kun je dit vaak opkrikken richting de 10 of hoger. Volgens mij is er ook een onderzoek die je extra punten geeft plus natuurlijk het kiezen van de juiste mensen in de counsil die hier ook aan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Je kan een 'titel' een 'priamry' titel maken. Je krijgt dan direct de wetten mee die ingesteld staan bij die titel. Handig... maar ik snap er niks van. Hoe kan je zien welke wetten er gebonden zijn bij iedere titel, en hoe werkt dat met belasting? Ik zie namelijk oppeens dat bepaalde counties geen belasting mee betalen, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Preddie schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:29:
Je kan een 'titel' een 'priamry' titel maken. Je krijgt dan direct de wetten mee die ingesteld staan bij die titel. Handig... maar ik snap er niks van. Hoe kan je zien welke wetten er gebonden zijn bij iedere titel, en hoe werkt dat met belasting? Ik zie namelijk oppeens dat bepaalde counties geen belasting mee betalen, kan dat?
als een bisschop de paus leuker vind dan jij betaalt hij zowiezo geen belasting. ook counts en dukes (als je koning bent) betalen minder belasting als ze je niet zo leuk vindt. Dit wordt met precentage's berekend. Het basis bedrag is weer afhankelijk van welke wetten er gelden. ik heb nog niet gevonden dat je ergens de belastings wetten van een ander gebied kan zien. De opvolgingswetten kun je wel zien door met de muis op het schild te gaan staan. als je dan even wacht krijg je de opvolgingswet te zien en een lijst met opvolgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Gezien ik dit spel vaak blijf spelen heb ik het gekocht. http://www.cdkeyexpress.c...kings-2-cd-key-p-803.html Was eerst wat wantrouwig, maar voor degene die ook voor een normale prijs alleen een key willen kopen is dit een prima dienst. Activatie via Steam werkte iig en de rest gaat dan vanzelf.

Ik vind het lastig om die HRE te doorbreken.Heeft iemand het al voor elkaar gekregen het uit elkaar te laten vallen?

-------
als een bisschop de paus leuker vind dan jij betaalt hij zowiezo geen belasting. ook counts en dukes (als je koning bent) betalen minder belasting als ze je niet zo leuk vindt. Dit wordt met precentage's berekend. Het basis bedrag is weer afhankelijk van welke wetten er gelden. ik heb nog niet gevonden dat je ergens de belastings wetten van een ander gebied kan zien. De opvolgingswetten kun je wel zien door met de muis op het schild te gaan staan. als je dan even wacht krijg je de opvolgingswet te zien en een lijst met opvolgers.
Klopt inderdaad, van dat belasting was ik iets te snel, na een tijdje kreeg ik het pas binnen. Over die opvolgingswetten is een goede tip, eens uitproberen.

[ Voor 45% gewijzigd door Paniohitus op 27-03-2012 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

hahahahahahaha

ik speel CK2 met een paar vrienden, soms met z'n 2e, soms met z'n 4e.
Nu speelde ik gisteren weer verder met z'n 2e en ik was koning van polen (en bulgarije en nog iets) en hij was mijn vasal. Nu speelde we al best lang en redelijk goed samen, maar ik ging spontaan dood.
Toen kreeg ik natuurlijk succesion oorlogen en dergelijke. Sla ik die neer. Verklaart hij mij de oorlog!
Wat een naaistreek.
Ik ben zelf 6 jaar, net oorlog gehad dus ik heb echt 2 manschappen en een ezel als leger en hij had 30k+.

Dus ik leg hem om en z'n dochter (hij had al problemen met z'n inheretence omdat hij alleen maar 1 vrouw uitpoepte) en toen was hij game over.

Toen was meneer boos op mij...

That's the price you pay for treason zeg ik!

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Bezulba schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:16:
hahahahahahaha

ik speel CK2 met een paar vrienden, soms met z'n 2e, soms met z'n 4e.
Nu speelde ik gisteren weer verder met z'n 2e en ik was koning van polen (en bulgarije en nog iets) en hij was mijn vasal. Nu speelde we al best lang en redelijk goed samen, maar ik ging spontaan dood.
Toen kreeg ik natuurlijk succesion oorlogen en dergelijke. Sla ik die neer. Verklaart hij mij de oorlog!
Wat een naaistreek.
Ik ben zelf 6 jaar, net oorlog gehad dus ik heb echt 2 manschappen en een ezel als leger en hij had 30k+.

Dus ik leg hem om en z'n dochter (hij had al problemen met z'n inheretence omdat hij alleen maar 1 vrouw uitpoepte) en toen was hij game over.

Toen was meneer boos op mij...

That's the price you pay for treason zeg ik!
LOL en terecht. ik laat ook altijd traitors heel lang in mijn gevangenis zitten, zelfs als ik hun titels heb afgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik profiteer het liefst van de postieve reactie van mijn vassals op het vrijlaten van gevangen. Als ik dat niet nodig heb probeer ik geld los te peuteren en als dat maar 10 gold op levert laat ik ze alsnog maar vrij dan heb ik er tenminste nog iets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Heb een goede website gevonden met uitleg!

http://crusaderkings-two....ki/Crusader_Kings_II_Wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

handige site ja, hopelijk wordt die de komende tijd flink aangevult en uitgebreid. Dit is een game waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken. Misschien wat guides voor bepaalde landen zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Eindelijk na heel lang spelen mijn eerste potje afgerond met 37.000 punten en begonnen als count. Verder niet echt hele speciale titels bemachtigt (vooral veel duchies), was wel heel even keizer van de HRE. Heb het spel nu wel iets beter door. Denk dat ik mijn volgende potje weer als count begin, maar dan buiten de HRE om te zien hoe dat speelt (daar werd je enorm aan banden gelegd). Ben volgens mij 6 keer in opstand geweest en 1 keer gewonnen.,,, enorme kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Paniohitus op 02-04-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu als Wales bijna heel GB en ierland in mijn macht. gelukkig alles klein gehouden zodat ik geen oorlogen op mn dak heb als de koning straks de pijp uit gaat. Ik had veel geluk dat engeland zich vanaf hewt begin in 4en deelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Een tip voor degene die een account op het paradox-forum hebben en dit spel hebben geregistreerd, dit is wel een coole mod!

http://forum.paradoxplaza...-more-ambitions-and-plots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:54:
Ik heb nu als Wales bijna heel GB en ierland in mijn macht. gelukkig alles klein gehouden zodat ik geen oorlogen op mn dak heb als de koning straks de pijp uit gaat. Ik had veel geluk dat engeland zich vanaf hewt begin in 4en deelde
Dat engeland zich in vieren deelt, zie ik ook heel vaak in mijn potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik ben nu Sicily.

Ik heb Italie + Sicili

60% Van Frankerijk.
Heel Servie en Joegoslavie.
En England + Ierland.

Probleem, alle vassals want me dead :<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Mektheb schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:38:
Ik ben nu Sicily.

Ik heb Italie + Sicili

60% Van Frankerijk.
Heel Servie en Joegoslavie.
En England + Ierland.

Probleem, alle vassals want me dead :<
Heb je dat allemaal veroverd of door slim te trouwen?
Wat ik soms nog niet begrijp is dat als ik claims voor anderen doordruk dat ze soms zelfstandig worden. Weet iemand waar dat in zit? Stel dus dat er iemand in mijn court aanwezig is met een claim op een aangrenzend (of iets verderweg) landje. Zelf heb ik 2 duchie-titels en dus hoger in rang. Ik merkte gisteren dat de ene keer bij het veroveren dat degene voor wie ik het doordrukte zich direct bij me aansloot als vassel, maar het is me ook gebeurd dat ze volledig zelfstandig werden als count... alsnog vragen of ze wilde aansluiten weigerden ze om vervolgens 2 minuten later oorlog met alle duchies te hebben die een claim hebben.

Zelf zorg ik dat ik minimaal 1 kasteel in eigen bezig heb voor een groot eigen leger. Doen jullie dat ook, of gaan jullie voor meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Preddie schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:26:
[...]

Heb je dat allemaal veroverd of door slim te trouwen?
Wat ik soms nog niet begrijp is dat als ik claims voor anderen doordruk dat ze soms zelfstandig worden. Weet iemand waar dat in zit? Stel dus dat er iemand in mijn court aanwezig is met een claim op een aangrenzend (of iets verderweg) landje. Zelf heb ik 2 duchie-titels en dus hoger in rang. Ik merkte gisteren dat de ene keer bij het veroveren dat degene voor wie ik het doordrukte zich direct bij me aansloot als vassel, maar het is me ook gebeurd dat ze volledig zelfstandig werden als count... alsnog vragen of ze wilde aansluiten weigerden ze om vervolgens 2 minuten later oorlog met alle duchies te hebben die een claim hebben.

Zelf zorg ik dat ik minimaal 1 kasteel in eigen bezig heb voor een groot eigen leger. Doen jullie dat ook, of gaan jullie voor meer?
Ik heb Kroatie en Joegoslavie ingenomen door force met medewerking van de Pope.
De troon van England had ik Claim op door slime trouwerijen.

Daarna heb ik de claim door geduwed en met mijn franse vriendjes die al 50% van hun realm aan England kwijt waren ze afgemaakt.
Toen werd ik KING.

Nu wil alleen 60% van de Vassels in mijn Engelse / Franse Realm van me af en is er Civil War.
Croatie heeft zich er bij neer gelegt blijkbaar ik de baas ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Goed nieuws uit de CK2 hoek, in juni komt de eerste uitbreiding uit, Sword of Islam. Waardoor je ook als islamleider kan spelen. Deze dynasties zouden ook wat andere regels met zich meebrengen. Ongeveer tegelijkertijd zou er ook een grote patch moeten uitkomen. Deze breidt de map wat uit, uitgebreidere combat, en nog enkele dingen.

2e punt, Velen zeiden al dat CK2 aanvoelt als Game of Thrones. En er is nu ook een Game of Thrones total conversion mod uitgebracht. Het is nog in de beta status, dus er kan nog veel bijkomen, op het moment is het 1 scenario, die zich voor de boeken afspeelt, gaande over robert's rebellion. Het bevat ook al een nieuwe map, nieuwe namen, civil wars, uitgebreidere opties om assassinations te plotten,...

te downloaden en info te verkrijgen hier: http://citadel.prophpbb.com/topic520.html

Zo veel te doen dus nog, en ik heb om eerlijk te zijn er op het moment nog veel te weinig uren inzitten om al aan uitbreidingen te denken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook maar aangeschaft, en na wat gepruts in het begin moet ik toch zeggen wat een indrukwekkend spel.

Tot nu toe als Desmond (weet de naam van de familie niet meer), Arpad (Hongarije), Bagrationi (Georgië) en als laatst De Cournaille (Bretagne).

Toen ik met Desmond begon snapte ik er logischerwijs niet veel van, ik spaarde wat, wilde mensen de oorlog verklaren maar dat lukte allemaal niet en toen een baron ging revolten met de troonopvolging (want ik bakte er niks van) verloor ik grandioos want ik had net mn geld uitgegeven aan een nieuw castle.

Toen ging ik maar de tutorials doen, wat toch wel een verstandig plan was om de basics onder de knie te krijgen.

Toen begon ik aan het koninkrijk Georgië, en om een lang verhaal kort te maken, dat ging goed, ik had in 3 generaties een redelijk deel van de Azerbeidjan veroverd en een leuk stuk langs de zwarte zee. Daarna was ik stom genoeg om het Byzantijnse rijk de oorlog te verklaren, want die hadden interne problemen zag ik. Jammer voor mij lossen ze die verdraaide snel op om jou in de pan te hakken, dan heb je opeens 30000 man in je land staan. Daarna ging mijn bloedeigen zoon ook nog opstandig zijn en toen was het over voor mij. Ja ik kon verder spelen maar ik wilde niet als die verraderlijke zoon spelen.

Toen dacht ik, laat ik Hongarije proberen, en die heb ik lang volgehouden, bijna 300 jaar zelfs. Vele burgeroorlogen en slachtingen passeerden maar ik had overwonnen. Ik dacht, want toen vond ik mezelf toch al een beetje een crack, laat ik me naar Lollard converten toen de kans zich voordeed, nou toen brak de pleuris uit (mag ik dat zeggen? ) Twee generaties later was heel Hongarije Lollard en waren mn vazallen weer een beetje nederig. Toen begon het veroveren want Lollard geeft je de kans tegen iedereen heilige oorlog te voeren, wat ontzettend leuk is, al verlies je hoogstwaarschijnlijk wel aangezien de goede katholieken de tempeliers e.d. op je af sturen.

Gelukkig had ik wat gespaard en om weer een lang verhaal kort te maken had ik Croatië veroverd, ik had een kruistocht gevoerd tegen de Moslims die Georgië hadden veroverd en ik had de paus maar om zeep geholpen, ik had Rome namelijk veroverd. Daarna vond ik het ok, ik kon namelijk 40000 man oproepen in mijn rijk en ik had redelijk veel geld, dus ik dacht dat kan niet meer fout.

Bretagne is/was een WIP, is omdat ik niet klaar ben, was omdat m'n save wss weg is.

Wat toch wel nog iets grappigs is, in een bui van woede nadat de zoveelste vazal van mij de oorlog had verklaard nam ik al zijn titels in beslag, dat kon want ik had high crown authority, maar dat vinden de andere vazallen toch niet leuk, gelijk nog veel meer opstanden -.-

En nog iets leuks, Game of Thrones mod voor CKII, ik heb hem zelf nog niet geprobeerd omdat m'n SSD het vandaag heeft begeven -.- (Daarom zal mijn bretagne campaign niet afgemaakt worden waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
zo die expansion is wel vet denk ik. heb wel zin in moslims spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Heeft er iemand trouwens al is een multiplayer game gespeeld ?.

Ben benieuwd of dat leuk is, het werkt eigenlijk heel simpel iemand host en anderen joinen de IP en dan kan je spelen.
Lijkt me best lachen.

Je kan de game dan Saven en later weer met zelfde mensen door spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo net sword of islam gekocht, dat wordt lachen. het eerste wat me opvalt (ik wil nog mn oude campaign afmaken) is dat je veel minder levies kan raisen. Waar ik eerst toegang had tot meer dan 130k (ik heb heel rusland en kan bijna empire of russia stichten) kan ik nu bijna 60k raisen. Dit kan ook met de recente succession te maken hebben, maar dit is normaal toch niet zo erg?

Ik ben iig benieuwd naar de islamitische factions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:58:
zo net sword of islam gekocht, dat wordt lachen. het eerste wat me opvalt (ik wil nog mn oude campaign afmaken) is dat je veel minder levies kan raisen. Waar ik eerst toegang had tot meer dan 130k (ik heb heel rusland en kan bijna empire of russia stichten) kan ik nu bijna 60k raisen. Dit kan ook met de recente succession te maken hebben, maar dit is normaal toch niet zo erg?

Ik ben iig benieuwd naar de islamitische factions
Waarschijnlijk is het toch de succession. Een troonopvolger kan stukken minder populair zijn bij je vassals, dat zorgt voor minder levies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het probleem is dat in zijn hele levensloop en degene van zijn opvolger al die troepen niet zijn teruggekeerd. Nu zit ik met een giga invasie van de golden horde dus ik gok dat ik nu wel ga verliezen.

Maar wat ik wel merk bij een oude save in de nieuwe patch, dat bepaalde gebieden uitstaan, één gebied in italië voor zover ik zie en een helehoop ik ghana.

Ik ga denk ik maar als moslimfactie beginnen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:01:
Maar het probleem is dat in zijn hele levensloop en degene van zijn opvolger al die troepen niet zijn teruggekeerd. Nu zit ik met een giga invasie van de golden horde dus ik gok dat ik nu wel ga verliezen.

Maar wat ik wel merk bij een oude save in de nieuwe patch, dat bepaalde gebieden uitstaan, één gebied in italië voor zover ik zie en een helehoop ik ghana.

Ik ga denk ik maar als moslimfactie beginnen binnenkort.
Ah, dat zal het zijn. Er is met de patch ook het een en ander veranderd aan de map ed., het verrast met dat de savegames compatible zijn eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 09:09
Had net zelf een redelijk rijkje opgebouwd (begonnen als count of Friesland). Duke of Holland, Gelre, Köln en Lower Lorraine. Was mijn 5e/ 6e karakter of zo. Gaat mijn dood terwijl hij alleen maar dochters heeft, een stuk of 7 wel te verstaan. Krijgt mijn nieuwe karakter alleen maar de Duchie of Holland, zelfs de tweede dochter krijgt nog meer met Duchie of Gelre en nog 2 andere onderdanen. De 3e wordt natuurlijk Duches of Köln en Lower Lorraine.
Had bijna zover dat de oudste alles erfte, hoefde nog slechts enkele vassals te overtuigen hoe geweldig ik wel niet was. Oh wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik snap niet hoe je nou een county moet veroveren, ik ga er op staan en dan versla ik iedereen, vervolgens kan ik niet eens zelf het land nemen of iemand anders aan stellen? Ik kan alleen maar offer peace doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
MiliaanR schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:51:
Ik snap niet hoe je nou een county moet veroveren, ik ga er op staan en dan versla ik iedereen, vervolgens kan ik niet eens zelf het land nemen of iemand anders aan stellen? Ik kan alleen maar offer peace doen..
Offer Peace en dan Demands ;).

Op het moment ben ik begonnen als de King of Navarra.

Na een paar weken spelen, heb ik in mijn bezit :

The Kingdom of Leon
The Kingdom of Castilie
The Kingdom of Navarra
The Kingdom of France
The Kigndom of England
The Kingdom of Wales
The Kingdom of Ierland
The Kingdom of Casillie ? ( die ook in spanje zitten )

En er zijn maar 2 of 3 vassals die beneden de 40 opinion zitten, tot nu toe aardig goed.
Mijn oog is nu op Schotland gevallen en die wil ik dus in gaan nemen.

Mijn key tot succes is geweest vanwege de Treats die me Char heeft, Crusader / Honost / Brave etc.
Heb al wel een paar burger oorlogen gehad tegen broers en ooms, maar altijd gewonnen.
Ook heb ik gevonden dat Claims van Vassels belangrijker zijn dan die van mij zelf.
En dat als je opinion met de Pope goed is je ook geen last van Excommunicatie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:44
Ik heb weer enorm zin om dit te spelen.

Iemand in het bezit van de uitbreiding, hoe speel die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke ik heb een vraag: Hoe patch ik het spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:44
Heeft iemand toevallig al de Game of Thrones mod voor CKII gespeeld? Ik hoor er goede verhalen over, maar was benieuwd of iemand hier er al mee gespeeld had.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:11:
Oke ik heb een vraag: Hoe patch ik het spel?
In de launcher kun je 'check for updates' doen; als er dan een update is verwijst 'ie je naar de downloadlocatie.. geloof ik. Anders kun je volgens mij ook gewoon via de website patchen. Zo problematisch is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40
BjornE schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:50:
Heeft iemand toevallig al de Game of Thrones mod voor CKII gespeeld? Ik hoor er goede verhalen over, maar was benieuwd of iemand hier er al mee gespeeld had.
Ik vind het geweldig. Echt de moeite waard om te spelen. Kleine dingetjes zoals zwaarden die doorgegeven worden in de familie geven het spel zoveel meer diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 11:47

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Patched steam neit automatisch?
Na 2 dagen vrijwel non-stop spelen een independent kingdom of frisia! (wat ik wilde bereiken)
Vanavond na het werk de GoT-mod eens gaan bekijken :)

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb om te beginnen de steam versie niet en bij mijn start scherm staat niet check for updates wel welke update nieuw is maar niet die check knop. Ik heb al een aantal keer geprobeerd te patchen heb toen alle bestanden vervangen en in mijn startscherm kwam alles wel goed tot ik op play klikte kreeg ik een fout melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11

odan

The dark side is within all!

Ik ga er even van uit dat je het spel origineel hebt. Dan lijkt het me het beste om even langs de officiële forums te gaan. Daar zul je waarschijnlijk sneller en beter de informatie krijgen die je verwacht.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Normaal ziet je launcher er toch zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/3449/ck2launcherproblem.png

En heb je rechtsbeneden "check for update".

Ik moet hier eens dringend terug tijd in steken. Zeker nu ik in de steamsales de uitbreiding heb gekocht. Waar zijn mijn 10 vrouwen als moslimleider. En dan ook nog de game of thrones mod spelen. Ik heb dringend verlof nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door 4bit op 27-07-2012 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou bij mij staat er alleen register en start en op de plaats van select DLC staat dat voor mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:44
via steam? dan ishij auto up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Geweldig spel. Eindelijk na 2 mislukte pogingen afgelopen maanden dan toch in t spel gekomen, de drempel overwonnen. Jammer dat het zo lastig voor nieuwe mensen is, anders was het stukje populairder denk ik.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliart Rivia
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 09:09
Eén van de helaasigheden van paradox games, maar het is eigenlijk ook wel fijn. Niet alles versimpelen omdat een nog grotere massa het spel gaat kopen. Gewoon de spellen goed in elkaar laten steken.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste