Dus ik heb het ook vernomen. Tja, eerst maar eens het hete hangijzer van "Deus Vult". Werkelijk belachelijk dat dit niet meer mag in een game die "
Crusader Kings" heet. Omdat een aantal achterlijke Nazi's de term een andere betekenis proberen te geven, moet je die Nazi's maar gelijk geven en de term opgeven aan die Nazi's. Geweldig bedacht.
Los daarvan weet ik nu net even iets meer van kruistochten of militaire geschiedenis in het algemeen dan de meeste mensen. Ik kan je verklappen dat er genoeg discussie onder historici is geweest waarom kruisvaarders op kruistocht gingen. Debat was altijd verdeeld langs religieuze of politieke en economische motieven met ertussen een synthese. Het probleem is en blijft dat er genoeg bekend is over de kosten van op kruistocht gaan. Voor de gemiddelde ridder was het ongelofelijk duur. Nieuwe uitrusting voor de tocht, aanzienlijke kans op overlijden tijdens een van de vele veldslagen, belegeringen of door ziekte met de dynastieke gevolgen. De overtocht naar Constantinopel of verder was vaak per schip waar zeker ook betaald voor moest worden aan de vaak Venetiaanse of Genuese kooplieden. Hebben we het nog niet gehad over het gevolg van de kruisvaarder die ook onderhouden moeten worden of de geringe kansen om daadwerkelijk iets terug te verdienen bij succes, buiten wat geplunderde goederen die je maar eens terug moest zien te krijgen. Veel kruisvaarders moesten zich diep in de schulden steken voor deelname. Nota bene werd de kruisvaarders orden en in het bijzonder de Tempeliers en Hospitaalridders, zeer rijk door de leningen die ze afsloten met kruisvaarders voor de bekostiging. De Hospitaalridders konden veel van hun ziekenhuizen onderhouden en de zorg gratis verlenen omdat het geld toch binnenstroomde. De Tempeliers gingen met dat geld een rol spelen in politieke aangelegenheden en gingen er dus aan. Oke, tenzij je natuurlijk de Assasins Creed versie gelooft.
Dus nee, het had weinig te maken met geld, en alles met religieus fanatisme. Ze konden bijna duizend jaar geleden echt wel inschatten of iets wat ging opleveren. Omdat het nu de "Middeleeuwen" waren, betekend niet alsof ze collectief achterlijk waren. De term "Middeleeuwen" is ook een belachelijke versimpeling en bewust denigrerende afwijzing, bedacht in de 15de eeuw omdat alles toen magisch beter zou moeten zijn en de duizend jaar ervoor allemaal niks was. Helaas is de term, bedacht door een stelletje verkapte taalnazi's eerste klasse (Humanisten) blijven hangen, want het slaat werkelijk nergens op.
Maar eigenlijk wil ik het er niet echt over hebben. Nee, want ik begin onderhand een groot wantrouwen te koestenen tegen Paradox. Ze maken geweldige games, als je eerst een flinke hoeveelheid hebt betaald voor een aantal verplichte DLC pakketten. Dat is onderhand een gekende techniek.
Ze claimen "toegankelijkheid" voor nieuwe spelers en gebruiken het als excuus om een halfbakken game te lanceren die gefikst moet worden met een hele lading aan zeer dure DLC. De games zelf zijn technisch redelijk brak en simplistisch, de meest basale features missen en het kan jaren duren voordat het gefikst is. Neem HOI4, een game waar ik al de nodige kritiek op heb geleverd. Ik speel het soms, maar vraag me al snel af waarom ik het nog probeer. Het is al een stuk beter met mijn eigen gemodde gamefiles die mankrachtvereisten verdubbeld zodat de AI geen 500 divisies kan spammen. Ik ben zeker geen modder, maar zo makkelijk is het dus om de game redelijk te fixen. Paradox doet er niks mee. Zelfs met
die aanpassingen is het gevechtssysteem alsnog vrij brak qua functie, slecht in UI, enorm simplistisch en soms onnodig irritant en de game draait slecht. We zijn inmiddels een paar jaar verder en de game is nauwelijks verbeterd. Hier en daar wat kleine dingen die de helft van de tijd ook meer problemen dan oplossingen boden. Het lijkt opgegeven te zijn.
Imperator Rome zag ik gelukkig aankomen, want die game was gewoon schandalig bij launch. Ik volg het niet erg goed, maar ik ben bang dat het nog tijden zal duren voordat het wat is. Ik kan het spelen met de Microsoft Gamepass die ik kreeg met mijn RX5700XT en ik ga het wel eens proberen, maar ik verwacht niet dat ik het snel zal kopen. Zeker omdat je weet dat de DLC prijzen belachelijk zullen zijn en je verplicht zal zijn om er een aantal te kopen voor een paar van de features die erin zitten die de game wel verbeteren.
EU4 is al beter dan HOI en Imperator, maar was qua DLC eigenlijk ook belachelijk. Ik heb zo ongeveer alles, uiteraard het meeste met flinke kortingen en het is gekocht over de tijdspannen van iets van drie jaar. Dat is ook een probleem. Het lijkt mee te vallen omdat het uitgesmeerd is, maar je betaald alsnog minstens €100 voor een game waar de meeste mechanieken echt niet bijzonder zijn en gewoon in de base game hadden horen gemoeten.
CK2 heb ik nooit gespeeld. Staat ergens op de verlanglijst, maar gaat denk ik niet snel gebeuren. Stellaris trekt mij niet zo. Vaak overwogen, nooit geprobeerd.
Als ik dan ook eens de anonieme reviews van werken bij Paradox erbij pak dan durf ik onderhand wel te gokken dat deze game meer van hetzelfde slechte gaat worden.
Zie:
https://www.glassdoor.nl/...ve-EI_IE1008028.11,30.htm
Helaas want Grand Strategie games zijn juist leuk om te spelen. Helaas zijn het er weinig en de paar opties buiten Paradox hun belachelijke DLC beleid, zijn nog slechter qua gameplay of totaal onbekend of niet ondersteund.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.