Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:17
Heb India geprobeerd, vond het te saai. Dus om daar de achievements te halen gewoon als moslims begonnen en geconvert eenmaal ik alles had :p Na 100jaar had ik al een gigantisch rijk, en 50jaar later alles:

http://cloud-4.steampower...25C52600F64AA8CB8636BCB5/

De moslims blob is niet zo erg als je er ver genoeg vanaf zit en dan kan opbouwen. Maar bijvoorbeeeld in de nieuwe dlc zit de zun, kleine groep net naast de moslims. Dat spelen is een uitdaging. Moet wel zeggen dat ze een beetje de pedalen kwijt zijn met de moslims, hen spelen is zo makkelijk. Decadence was vroeger een probleem, nu is het amper iets.

Gisteren snel de caliphate strikes back gedaan, eerste game op de nieuwe patch. Moet zeggen dat er toch nog wat bugs inzitten. Ik viel in een regency en had dus een te groot demesne, en mijn regent deed er niks aan (en zonder zijn toestemming kun je als minderjarige echt niks meer). had dus -120 opinie vanwege een te groot demesne... Gelukkig zat ik niet overdreven lang in regency,

En dan ook nog eens demon spawn event... gelukkig hebben moslims veel kinderen. Heb ze in de kerker gegooid nadat ze de derde had afgemaakt....

Vassal limit gaat als de mongolen Europa veroveren wel een stuk moeilijker maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Chris7 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:25:
[...]

Dat is iets wat ze ook nog wel kunnen veranderen. Als je namelijk veel oorlog voert en bepaalde vazallen telkens overlopen worden, heeft dat volgens mij geen gevolgen voor hun relatie met jou. Terwijl in het echt vroeger die vazallen echt niet stil bleven zitten, maar bijvoorbeeld onafhankelijk werden of onderdaan van een andere heerser die hen wel kon beschermen.
Zeker in de vroege middeleeuwen was degene die een stukje land kon beschermen veel belangrijker dan de eigen heerser. In "Nederland" werd de keizer bijvoorbeeld steeds minder belangrijk en de lokale graven/hertogen veel belangrijker, omdat die tenminste wat deden. Dat laatste zit er volgens mij met de Crown Laws en Centralization wel in.
Totdat de ene liege een moslim is en de andere hindu, dat maakt de keuze wat beperkter ;) Maar je hebt gelijk in bv de HRE. Daar zochten de hertogen en graven vooral rust en handel. Misschien dat zoiets nog in het nieuwe centralization wordt meegenomen, of misschien al zit? Ik heb een paar keer zo'n opvolging meegemaakt terwijl ik over de vassal limit was, maar steeds kreeg ik dan een bericht dat die lui bij me wilden blijven.

Blub

• AntiChrist7
Nieuwe dlc terwijl de oude amper koud is

http://forum.paradoxplaza...TA-will-be-open-to-anyone!

Ik had toch liever dat ze wat meer hun tijd namen ipv ze zo te rushen. Dat ze het in beta doen geeft toch al tenminste aan dat ze door hebben dat de vorige releases wat onstabiel waren

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Lijkt wel een DLC waar veel volk heeft op zitten wachten, meer events en interactie met andere personages. Langs de andere kant is het wel al ongelooflijk snel, volgende week beta al...

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Deze nieuwe DLC komt (als bèta) anderhalve maand na Charlemagne, wat ik nu ook weer niet zo overdreven snel vind. Charlemagne lijkt me namelijk een stuk uitgebreider dan deze DLC, want bij de eerste werd nog een hele nieuwe bookmark toegevoegd met nieuwe landen en mechanismen, hier lijken het vooral events te betreffen.

En ik denk niet dat ze dit "rushen", omdat ze hier vast al langer mee bezig waren. Het is niet zo dat bij Paradox het hele team aan één DLC/project werkt en pas wanneer die af is de volgende start.

Overigens heeft CK2 dit jaar een nieuw ontwikkelteam gekregen, die hebben ook weer frisse ideeën waardoor er dus ook weer meer DLC's uitkomen (de eerste met het nieuwe team was Rajas of India, dus dit is dan al de derde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb dit spel in de Steam Sale op de kop getikt en heb zonet een tweetal uurtjes gespeeld. Eerlijk gezegd: ik draai m'n hand niet om voor wat complexiteit, maar hier moest ik wel even slikken :) Op die tijd heb ik niet meer gedaan dan trouwen en een zoon krijgen eigenlijk. Weet iemand een goeie tutorial (tekst of video)? De ingame tutorial is weinig nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
YellowOnline schreef op maandag 29 december 2014 @ 01:00:
Ik heb dit spel in de Steam Sale op de kop getikt en heb zonet een tweetal uurtjes gespeeld. Eerlijk gezegd: ik draai m'n hand niet om voor wat complexiteit, maar hier moest ik wel even slikken :) Op die tijd heb ik niet meer gedaan dan trouwen en een zoon krijgen eigenlijk. Weet iemand een goeie tutorial (tekst of video)? De ingame tutorial is weinig nuttig.
Jammer genoeg een constante bij paradox is dat hun tutorials op niet veel trekken....

Ik heb het meeste geleerd van Eviscarator:
https://www.youtube.com/watch?v=PxGrv120bBA

Al is het mogelijk dat er wat dingen outdated zijn, Arumba heeft een recente tutorial (heb hem nog niet gezien maar hij is een goeie speler):

https://www.youtube.com/p...gGWBBUYoAjpLxFkbgFw19CeA_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

AntiChrist7 schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:43:
[...]

Jammer genoeg een constante bij paradox is dat hun tutorials op niet veel trekken....

Ik heb het meeste geleerd van Eviscarator:
https://www.youtube.com/watch?v=PxGrv120bBA

Al is het mogelijk dat er wat dingen outdated zijn, Arumba heeft een recente tutorial (heb hem nog niet gezien maar hij is een goeie speler):

https://www.youtube.com/p...gGWBBUYoAjpLxFkbgFw19CeA_
Ziet er super uit, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
En veel mensen raden aan om in Ierland te beginnen omdat je daar in een uithoek zit waar niet zoveel gebeurt. Dan kun je rustig de verschillende technieken uitproberen. Het leuke aan het spel is dat het enige doel is dat jouw dynastie moet overleven, dus je kunt zelf verzinnen wat je wil doen. Het goed of slecht doen hangt helemaal af van wat je zelf wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
echter is ierland tegenwoordig niet meer zo casual friendly als dat het ooit geweest is, als alternatief bied ik aan... brittany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb net de eerste tutorial gezien en ga nu de tweede ("Politics, Opinions, Titles, Marriage and Expansion") bekijken. Al kriebelt het om met het spel te beginnen, toch denk ik dat ik beter nog een uurtje tutorial kijk.

In die tutorial wordt inderdaad Ierland gebruikt. Ik kan niet inschatten hoe zwaar de veranderingen sindsdien doorwegen. Bovendien heb ik het spel meteen aangeschaft met alle DLCs, dus m'n map is wat groter (tot India) en misschien zijn bepaalde dynamieken anders. Ik zag in ieder geval een aantal kleine veranderingen in de interface.

Alternatief Bretagne... dat is met de Engelsen aan de andere kant van het kanaal en de Fransen naast de deur. Ik ken misschien het spel nog niet maar wel mijn geschiedenis om te weten hoe dat zal aflopen :p Tenzij ik zelf koning van Frankrijk wordt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
het gedeelte wat je van je geschiedenis kent speelt zich echter pas af richting het eind van ck2 en eu4, in het begin van ck2 zal je door de franken (nog niet de fransen) relatief met rust gelaten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37
Daarentegen heb ik ondervonden dat je in ierland vrij snel (met de old gods start) de schotten, noren of engelsen tegen de voordeur hebt staan.

Ik heb tot de republic DLC ca. 50 uur in het spel geinvesteerd. Ik heb gister nog eens een keertje wat geprobeerd en dacht makkelijk te beginnen in Ierland. Er is echter zo veel veranderd, zonder dat er een duidelijk uitleg is hoe dingen werken, dat het erg tegenvalt. Mechanics werken niet meer zoals ze in het verleden deden, opties zijn verdwenen en er zijn tientallen nieuwe opties bijgekomen.

Wat dat aangaat is EUIV toch echt een stuk eenvoudigger inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
sianto schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:09:
echter is ierland tegenwoordig niet meer zo casual friendly als dat het ooit geweest is, als alternatief bied ik aan... brittany
in 1066 is het nog rustig, in een eerdere startdate idd niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Bretagne is een slechte hoek vind ik. Wel rustig misschien maar biedt maar weinig perspectief vind ik. Als je daar dan toch begint met je je volledig richten op andere celtische gebieden en ga je toch uitwijken naar Ierland, Wales of Cornwall. Op het vaste land moet je redelijk ervaring hebben wil je daar verder komen en je uitbreiden met Frankrijk naast je. Lastiger kan bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

[b][message=43486490,noline]Lastiger kan bijna niet.
Wat is daar lastig? Je kan trouwen met iedereen om je heen en zo je rijkje uitbouwen. Misschien lastig dat je niet alles militair kan oplossen. Maar ga maar eens met de Zoroastrian gasten spelen in 867 bv. Geen allies, geen veilig plek, elk landje om je heen zit te wachten om je te holy warren.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik ben intussen de basics aan het leren wel degelijk in Ierland. M'n eerste oorlogje gevoerd en was heviger dan verwacht: had ik 5 troepen te weinig om te belegeren. Snel geld moeten lenen bij de Joden en zeer kort een huurlingenleger als versterking gestuurd. Nu heb ik m'n mini-koninkrijkje Mumu. Ik zal creatief moeten huwen om meer Ierland in bezit te krijgen aangezien ik de titel King of Ireland pas kan maken mits 51% gebied in mijn handen is.

Een aantal dingen zijn mijn nog volstrekt onduidelijk. Een buur heeft een opvolger van niet-huwbare leeftijd die goed zou passen met mijn eveneens minderjarige dochter, maar als ik haar wil verloven duikt hij niet op in de lijst. Vermoedelijk is hij reeds 'beloofd' aan iemand?

En wat doet "my opinion" eigenlijk? Ik vermoed dat dit enkel een rol speelt voor NPCs en dat voor een menselijke speler die te negeren is.

Nou ja, er zijn nog ontzettend veel dingen nog niet duidelijk na één dag spelen :)

Terzijde: de muziek heb ik wel uitgeschakeld. Dat wordt snel vervelend. Nou ja, ik schakel muziek (niet SFX) in bijna elk spel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37
YellowOnline schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:12:

Een aantal dingen zijn mijn nog volstrekt onduidelijk. Een buur heeft een opvolger van niet-huwbare leeftijd die goed zou passen met mijn eveneens minderjarige dochter, maar als ik haar wil verloven duikt hij niet op in de lijst. Vermoedelijk is hij reeds 'beloofd' aan iemand?

[...]

Terzijde: de muziek heb ik wel uitgeschakeld. Dat wordt snel vervelend. Nou ja, ik schakel muziek (niet SFX) in bijna elk spel uit.
Hmm, dat eerste snap ik ook niet helemaal. als noordse 'germanic belief' kon ik maar een huwbare dochter vinden van het juiste geloof, terwijl naar mijn idee een groot gedeelte van noorwegen en noord europa een zelfde geloof aan hangt? Ze verschenen echter niet in de lijst huwbare vrouwen.

en spellen speel je altijd met je eigen spotify lijst aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

bstard schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:07:
[...]

Wat is daar lastig? Je kan trouwen met iedereen om je heen en zo je rijkje uitbouwen. Misschien lastig dat je niet alles militair kan oplossen. Maar ga maar eens met de Zoroastrian gasten spelen in 867 bv. Geen allies, geen veilig plek, elk landje om je heen zit te wachten om je te holy warren.
Dat kan inderdaad wel maar verreist toch wel een beetje kennis en ervaring van de game. Voor beginnen blijf ik Ierland of Spanje het beste vinden. In Spanje maakt het weinig uit wie je bent, Leon bij voorkeur maar de rest is ook prima. Ierland biedt meer perspectief vind ik. Je kunt snel uitwijken naar Wales en als je Koning bent is ook Schotland voor overname door trouwen een goede prooi. Maar er zijn meerder plekken om te beginnen. Ook het zuiden van Itlatië vind ik zelf altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

Shabbaman

Got love?

breadje schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:46:
[...]

Hmm, dat eerste snap ik ook niet helemaal. als noordse 'germanic belief' kon ik maar een huwbare dochter vinden van het juiste geloof, terwijl naar mijn idee een groot gedeelte van noorwegen en noord europa een zelfde geloof aan hangt? Ze verschenen echter niet in de lijst huwbare vrouwen.

en spellen speel je altijd met je eigen spotify lijst aan ;)
Als viking heb je geen bruid nodig, je gaat gewoon even concubines shoppen. Ik heb het spel trouwens terzijde gelegd vanwege een irritante bug: je kan in veel gevallen niet met een druk op de knop al je levies ontbinden. Daar is wel mee te leven, maar de AI kan dat dus ook niet... met het gevolg dat de AI dus geen oorlog meer kan verklaren, en enorme ruzie krijgt met vazallen (raised levy penalty dus). Jammer, want ik wou Way of Life spelen (ook niet al te gebalanceerd trouwens).

Er zal wel een fix komen, maar iedereen bij Paradox is nu met vakantie. De betatesters zijn blijkbaar al een jaar op vakantie...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
YellowOnline schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:12:
Als je met een specifiek iemand iets wil doen, dan kun je rechtsklikken op dat portret en dan op het hoofdje of "papiertje" drukken. De ene opent een view vergelijkbaar met die van jezelf als je linksboven op je eigen portret drukt, de ander de diplomatieke acties die je met dat bepaalde personage kunt doen. Dus kun je eerst kijken of diegene al verloofd is, en als dat nog niet het geval is vervolgens via de diplomatie acties een verloving aanvragen.

Zo kies ik vaak een partner uit (in plaats van via de lijst met beschikbare mensen), want dan kun je je specifiek richten om bepaalde gebieden via inheritance in handen te krijgen, of een sterke alliantie aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Zal ik meteen proberen.

Overigens zitten er toch rare kronkels in dat spel.

Mijn trouwe kapelaan belastert de paus.... bij zichzelf
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YHzz6hysG7HLPknDDSwieHB9/full.jpg

Mijn maîtresse is ... euh, mijn eigen vrouw
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZoR9dsZ8lpmsgcaNvJKH9MbG/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

YellowOnline schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 18:52:
Zal ik meteen proberen.

Overigens zitten er toch rare kronkels in dat spel.

Mijn trouwe kapelaan belastert de paus.... bij zichzelf
[afbeelding]

Mijn maîtresse is ... euh, mijn eigen vrouw
[afbeelding]
Dat gebeurt, leuker is een inbred freak of drooling idiot als pope zoals ik al eens heb gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
of een vrouwelijke pope en een man die zwanger is

Wat ik helemaal leuk vind zijn de spawn of satan en godslayer traits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik had spawn of satan toen ik een achievement run aan het doen was...

na drie dode kinderen toch maar in de kerker gegooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br3wmaster
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:14
Al een paar keer geprobeerd om met deze game aan de slag te gaan (lijkt me super tof) maar ik kom er helaas niet echt in. Meer mensen die daar in het begin last van hebben gehad?

PSN: Brwmaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Br3wmaster schreef op woensdag 31 december 2014 @ 15:13:
Al een paar keer geprobeerd om met deze game aan de slag te gaan (lijkt me super tof) maar ik kom er helaas niet echt in. Meer mensen die daar in het begin last van hebben gehad?
Hangt denk ik van je verwachtingen af. Het is een vrij abstracte strategie game die vooral niet om veroveren gaat maar juist alles wat daar om heen hangt. Ik heb altijd het gevoel dat ik er zoveel plezier in heb omdat ik mezelf goed kan inleven. Het is duidelijk geen snelle flitsende game maar traag, vooral plannen, soms al 2 generaties vooruit en dan nog gaat het soms fout. Je moet vooral veel uitdaging zien in meer dan alleen veroveren wil je dit denk ik leuk vinden. Maar dat is mijn mening. Het is gewoon een afwijkende stratgie game waardoor mensen zich denk ik soms verkijken op een grote kaart en grote rijken die vaak des te meer door goed trouwen en plannen zo groot worden ipv alles veroveren (wat ook wel kan trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br3wmaster
First of all. Iedereen de beste wensen ;)

Daarnaast bedankt voor het delen van jou visie/beleving. Denk dat ik me er gewoon is goed in moet verdiepen en er is even een paar uur de tijd voor moet nemen. Ga gewoon nog een poging wagen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Br3wmaster schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 08:23:
First of all. Iedereen de beste wensen ;)

Daarnaast bedankt voor het delen van jou visie/beleving. Denk dat ik me er gewoon is goed in moet verdiepen en er is even een paar uur de tijd voor moet nemen. Ga gewoon nog een poging wagen! :D
Je moet dit echt als een dynastie spel zien. Je familie zo goed mogelijk vooruit proberen te helpen. Denk aan Tywin van Game of thrones. Jij bent geweldig maar al je kinderen zijn sukkels en je wilt geen macht verliezen. Dat is CK2 in de notendop.

Ben je meer van het oorlog voeren/veroveren/een empire bouwen dan kan je beter Europa universalis 4 doen of Victoria 2 imo. Ook paradox spellen, ook geweldig, net iets andere accenten als CK2.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br3wmaster
Van het weekend toch een aantal uren weten te spelen en zit er nu best lekker in. Ben toch maar begonnen in Ierland. Zal is kijken of ik binnenkort is wat screens + verhaaltje kan neergooien in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Van 't lange weekend weer es flink wat uurtje in CK2 gestoken. Die nieuwe events e.d. zijn weer super, die focus top, maar bugs-o-man-bugs. Ilkhanate komt binnenwandelen, declared niemand war, en in nu 200 jaar later nog steeds op vacantie ergens in Persie. Golden Horde idemdito, verroveren een landjes met hun 100k stack, Khan valt dood neer zonder hier, en nu ook een landloze doom stack die in oost europa rondzwerft. En dan ook de 200 Shiá revolts van zo'n shocking 1500-2000 man op de Calief in Bagdad. Ik denk dat die elke keer 't in zijn broek doet met zijn 150k troepen. En dan niet over de ladingen staatjes die permanent met geraisde troop zitten, revolt revolt revolts. Resultaat: the Cathar faith triumphant, 3/4 van europa Slavic, en de rest Aztecs. Arf come on Paradox.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Hoe is dat een bug? Ik heb wel vreemdere dingen gezien. Vreemd situaties zijn geen bugs. Bugs zijn fouten in een spel, een alternatieve geschiedenis is niet echt een bug tenzij het echt duidelijk is de de AI/interface het niet meer doet vanwege een technische fout. En dan zijn er nog gewoon gameplay elementen die het prima doen maar rare situaties kunnen opleveren.

Rebels zie ik meer als een gameplay technisch iets dan iets anders, maar wat je hierboven beschrijft is een uitzonderlijke situatie die niet heel uniek is. Klinkt niet als een bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Als het Ilkhanaat niet doet waarvoor het geprogrammeerd is, dan is dat een bug, zo simpel is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Postius schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:17:
Hoe is dat een bug? Ik heb wel vreemdere dingen gezien. Vreemd situaties zijn geen bugs. Bugs zijn fouten in een spel, een alternatieve geschiedenis is niet echt een bug tenzij het echt duidelijk is de de AI/interface het niet meer doet vanwege een technische fout. En dan zijn er nog gewoon gameplay elementen die het prima doen maar rare situaties kunnen opleveren.

Rebels zie ik meer als een gameplay technisch iets dan iets anders, maar wat je hierboven beschrijft is een uitzonderlijke situatie die niet heel uniek is. Klinkt niet als een bug?
Het is een bug, zoals ik eerder al aangaf: levies dismissen werkt niet/brak, dus krijg je een steeds chagerijniger vazal, en je kan geen oorlog meer verklaren. Je kan zelf handmatig je troepen naar huis sturen, maar de AI kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Nahja goed voordeel is dat ik nu sneaky die Medieval Schlieffen archievement heb. Da's dan ook wel weer een hele sterke naamgeving.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Die Aztec dlc is zo idioot. Het is de enige die ik niet gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

AntiChrist7 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:21:Die Aztec dlc is zo idioot. Het is de enige die ik niet gekocht heb.
Chapeau voor de onderbouwing, maar goed, moet je zelf weten. Ken wel meer mensen die dit roepen en eigelijk niet weten wat 't voorsteld of waarom ze 't niets vinden anders dan een 'historische onzin'. Wat ik wel een vreemde reden vind gezien CK2 voor de rest ook niet meer historisch is. Was een leuke DLC imo, acceptabele what-if, koste geen moer en enige DLC die weinig bugs introduceerde.

Ik vond die customizer maar niets: een naam of schild krijg je bij geboorte, en moet je 't mee doen. Landnaam idemdito. Ventjes worden geboren, dus overal een baard opplakken niet heel erg RP. Al laatst dan toch maar gekocht, voor de verzamel waarde ;)

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
bstard schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:56:
[...]
en enige DLC die weinig bugs introduceerde.
Wauw, dat is een pluspunt. Als er een box was hadden ze het er zo kunnen opzwieren

"volkomen idioot, maar heeft weinig bugs"

Wat voor onderbouwing wil je? Een hoop azteken komt de oceaan over omdat ze er nog wat geld willen uitpersen. Of is er meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Sunset Invasion is briljant als je je save converteert naar EU4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
Postius schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:36:
[...]

Je moet dit echt als een dynastie spel zien. Je familie zo goed mogelijk vooruit proberen te helpen. Denk aan Tywin van Game of thrones. Jij bent geweldig maar al je kinderen zijn sukkels en je wilt geen macht verliezen. Dat is CK2 in de notendop.
Best Quote of 2015!
Man dat is zo waar gewoon. AI zonen zijn echt idioten. Face palm bij elke actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Shabbaman schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:36:
Sunset Invasion is briljant als je je save converteert naar EU4.
Wil ik best geloven, alleen is de converter nog zoiets dat vol met bugs zit en niet werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
AntiChrist7 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:44:
[...]

Wauw, dat is een pluspunt. Als er een box was hadden ze het er zo kunnen opzwieren

"volkomen idioot, maar heeft weinig bugs"

Wat voor onderbouwing wil je? Een hoop azteken komt de oceaan over omdat ze er nog wat geld willen uitpersen. Of is er meer aan?
Wat heb je er zo erg tegen? Je vindt het scenario niet leuk. Dat kan zet je hem uit. Ik heb er best van genoten. Sppel al jaren paradox game, 1 keer een wat meer alternatieve DLC juich ik dan ook toe. Je hoeft hem niet te kopen en je kan hem ook uitzetten.

Ik vond het voor de afwisseling wel is grappig, ja het is wat vergezocht maar nou en, voor meer diepgang heb je die andere 30 DLC delen en alle voorgaande titels. En het argument van het is historische onzin slaat opzich ook nergens op want heel het spel is historische onzin. Het is maar net waar je een fictieve grens wilt trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Postius op 13-01-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
voorlopig heb ik er meer op tegen dat ze hun game maar weer eens hebben gebroken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
LOL. Mensen zijn het beu op de Paradox forum. Kan het niet echt oneens zijn met hun. Spel is niet meer speelbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
En juist daarom is er vandaag weer een patch uitgekomen die ook hard nodig was. Maar je moet niet vergeten dat we ook net de drukke vakantie periode achter de rug hebben, en men nu weer daadwerkelijk bezig kan om de bugs te fixen.

Ik heb zelf na duizenden uren crusader kings 2 minder last van bugs gehad dan bij al mijn pogingen om echt iets met de total war serie te kunnen doen, dus zo slecht doen ze het nog niet bij Paradox...

Maar laten we vooral verder gaan op de inhoud van CK2, levies zijn weer gefixt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
sianto schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:52:
En juist daarom is er vandaag weer een patch uitgekomen die ook hard nodig was. Maar je moet niet vergeten dat we ook net de drukke vakantie periode achter de rug hebben, en men nu weer daadwerkelijk bezig kan om de bugs te fixen.
Wat een flauw excuus is dat nu. "ja het was bijna vakantie, dus we vonden het de moeite niet om maar eens na te kijken of deze dlc de game niet weer zou breken voor we ze uitbrachten."

Zou me niet verbazen als we morgenvroeg weer nieuwe bugs zien opduiken op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
Nieuwe dlc uitbrengen vlak voor de feestdagen was een commerciële beslissing. Iets wat je steeds vaker ziet.
Maar gisteren even gespeeld en de pc doet eindelijk iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Ja was wel grappig toen ik gistern die save inladde. Gelijk stond de hele kaart in vuur en vlam, overal wars.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Heb de game ook eens gestart met de nieuwe dlc, maar na een uurtje of 20 ben ik er toch al terug klaar mee. De game is niet verbeterd en heb geen zin meer. Al met al heb ik er goed waarde voor mijn geld uitgehaald, maar dat was vooral pre-RoI, het is tijd dat ze overschakelen op iets nieuw.

Eerste keer als charlemagne was teleurstellend eenvoudig en kort, aangezien je moeder je broer vergiftigd..... En dan heb je die saxon wars. Zodra je die hebt gewonnen komt er 2 seconden later een leger van 15000 man (en jij kan maximum 10k oproepen met heel west europa in je bezit....). Dan komt de viking age en moet je continu viking raids afslagen als lastige vliegen.

Die game liep na 200jaar dan spraak in 15 seconden, omdat ik in een regency kwam en mijn designated regent 4 keer vervangen werd (dat werkt dus ook niet). Meteen twee keer vraag voor lager CA (wat ik niet kon weigeren), en dan verklaren ze onafhankelijkheid.

Daarna nog wat andere characters geprobeerd, onder meer de Abbasids, maar uiteindelijk blijft een groot deel van de gametijd op speed 5 staat omdat er weinig gebeurt. Buiten dan vikingen of rebellen neerjagen, wat een enorme pain is zonder deftig staand leger (aangezien ze de retinues ferm ingedijkt hebben): raisen, groeperen, opjagen, en herhalen.

En de nieuwe features hebben uiteindelijk ook maar weinig impact. Die focus geeft of een event chain, of een ability die niet veel betekent. Eens seducer genomen (wat verrassend gemakkelijk was, zelfs mijn zus zei direct ja), het meest opwindende wat gebeurde was een std...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Infographic: 3 years of Crusader Kings 2.

Largest Individual Playtime: 10.500 hours :D 8)7
Da's dus gemiddeld 67 uur per week. WTF :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Misschien veel open laten staan op de achtergrond? Dat telt Steam ook als speeltijd geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Iemand vandaag zin in de multiplayer?

Speel dit spel al een tijdje illegaal( O-) ) en nu wou ik bij het 'free weekend' op steam de multiplayer uitproberen.

Maar helaas zijn de meeste groepen password protected en de unprotected servers gooien me er al uit voor ik goed en wel gejoined heb. :'(

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Ck2 en andere Paradox strategy speel je niet op pubs. Teveel gedoe, teveel ragers en te lange potjes.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Er komt een nieuwe expansion, Horse Lords. Daarbij wordt het o.a. mogelijk om de Mongolen te spelen en wordt de kaart verder uitgebreid naar de Aziatische steppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Dat beloofd... de vorige keer dat ze de map zo uitbreiden (Rajas of India) maakten ze hun game onbespeelbaar voor weken....

En je kan al de mongolen spelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik heb dit spel een paar dagen geleden weer eens afgestoft, maar wat een verslavende heerlijkheid :)

Ben als Noorse count begonnen (Old Gods) op ironman en hij leefde wat langer dan gepland. Op mijn 60e was ik bijna koning van Noorwegen en verwachtte het net niet vol te houden totdat het koninkrijk gevormd was (regelmatig ziek enzo). Omdat ik de gok dat mijn hele rijk uit elkaar zou vallen niet wilde nemen heb ik alle zonen omgelegd op 1 na. Oftewel een mega tyran en kinslayer. Dankzij genoeg prestige kon ik de initiele onrust tegen gaan, maar tot mijn verbazing bleef hij tot zijn 87e in leven. En met een -120 penalty en 20 vassals was het een interessante tijd tot zijn dood :)

Dit potje gaat weer heel wat slaap kosten de komende dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

AntiChrist7 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:16:de vorige keer dat ze de map zo uitbreiden (Rajas of India) maakten ze hun game onbespeelbaar voor weken
India: 300+ provs
Horsies: 27 provs

Ik ben vooral heel benieuwd naar de optimalisaties die beloofd zijn. Gaat CK2 weer lekker speelbaar worden ook na 200 jaar ingame verlopen zijn? De DLC op zich maakt me niet heel erg enthiausast tbh, doet me een beetje denken aan de Tribes mechanics: klonkt leuk, maar in de practijk best irritant en iets waar je zo snel als mogelijk van af wilt naar feudal of republiek. We shall see, maar zeker geen day 0 aankoop, even de patch en reviews / forum rage afwachten.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
bstard schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:48:
[...]

India: 300+ provs
Horsies: 27 provs

Ik ben vooral heel benieuwd naar de optimalisaties die beloofd zijn. Gaat CK2 weer lekker speelbaar worden ook na 200 jaar ingame verlopen zijn? De DLC op zich maakt me niet heel erg enthiausast tbh, doet me een beetje denken aan de Tribes mechanics: klonkt leuk, maar in de practijk best irritant en iets waar je zo snel als mogelijk van af wilt naar feudal of republiek. We shall see, maar zeker geen day 0 aankoop, even de patch en reviews / forum rage afwachten.
Het is niet omdat de dlc kleiner is, dat ze het niet kunnen verkloten. Way of Life was ook maar halfslachtig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
15euro voor een dlc van amper 250mb en blijkbaar is ook deze goed in je game kapot te maken volgens de steam reviews en het paradox forum...

Wat ben ik verrast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoricNormannum
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 15:01
haha zoals altijd :)

ik snap ook niet waarom mensen de dlc meteen kopen, ik wacht altijd even tot ze in de aanbieding zijn/gepatched is.

Dit spel is zo complex dat eigenlijk elke dlc wel problemen op gaat leveren :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Ik wacht ook wel paar weken. De toko in Stockhold is met vacantie, dus heel veel gaat er niet gefixed worden de komende week. En weer een prachtige traditionele zeurpost van AntiChrist7, waarvoor dank!

Zit momenteel alle gamingtijd in EU4 : vond 't maar nix dat Common Sense bij begin, maar speelt toch wel weer stuk beter als je eraan gewend bent, en je de unique buildings vergeten bent ;) Ck2 komt daar wel weer, en dan hopelijk ook gepatched en wel.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 13:33
Er is nog weinig informatie beschikbaar om er een serperaat topic aan te wijden, maar Paradox heeft een nieuwe Grand Stategy game aangekondigd, afspelend in de ruimte, Stellaris: https://www.paradoxplaza.com/stellaris

Doomdark, is de lead designer (Was hij ook van CK2). Kijk er nu al naar uit. Sinds ik de strategie spellen van Paradox heb ontdekt ben ik groot fan.

Edit: Toch al redelijk wat bekend: http://www.rockpapershotg...ris-paradox-strategy-game

[ Voor 13% gewijzigd door SirDarkAngel op 07-08-2015 14:21 ]

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Dat is al een wat ouder bericht, inmiddels in Conclave inderdaad beschikbaar (dev diaries).

Ook is patch 2.5 uit, die een hele hoop dingen veranderd of toevoegt aan de base game, o.a. geen automatische allianties meer, "shattered retreat" voor legers (uit EU4) en coalitions (ook gebaseerd op EU4, maar werkt wel anders).

Vooral die laatste verandering zorgt voor een hoop heisa op de forums, omdat dit samen gaan met een infamy systeem (waarvan we de naam nog kennen uit oudere games). Ik denk dat het niet zo'n groot probleem is, want je krijgt vooral infamy van agressieve expansie, terwijl de focus van de game natuurlijk ligt op het dynastieke aspect. Daardoor zou uitbreiding langzamer moeten gaan, wat de game wel ten goede moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Gistern avond even half uurtje Conclave gespeeld, en zag er wel hoopvol uit allemaal. Er is veel veranderd, en de eerste indruk is dat het wel ten goede is. De counsel, de laws, kindertjes opvoeden. Dat shattered retreat is een beetje irritant, en nog geen coalitions gezien.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu alweer een poosje bezig met een game waarin ik begon als duke of Holland. Nu, zo'n 250 jaar na de start datum ben ik die titel verspeeld door een stom geplande opstand tegen de keizer :(. Was daarvoor wel al koning van Ierland geworden en heb toen iets leuks ontdekt, het Roomse Rijk verhoogde z'n crown laws dusdanig dat ik niet langer meer kon uitbreiden binnen the HRE, eenmaal koning van Ierland (buiten het de jure gebied van the HRE) leek dat ineens niet meer te tellen, ik kon dus naar hartenlust oorlog voeren binnen het rijk waardoor ik nu ook de Duitse koningskroon op mijn hoofd kan zetten, tot nu toe echt een veelbewogen potje waarin ik een hoop ben kwijt geraakt, maar ook veel heb gekregen. Oh ja, een andere tactiek die ik heb gevonden, als je in een faction tegen je liege zit is die nogal eens geneigd om wat titeltjes jouw kant op te schuiven (heb zo een stuk of 5/6 vazallen bij gekregen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik ben begonnen als Jorvik (Old Gods start), koninkrijkje begonnen, me herinnerd dat subjugation bestaat voor Noorse pagans en m'n Schots-Noorse buurman verovert. Nu zie ik dat er binnen een Schots hertogdom twee graafschappen zijn met agnatic-elective erfopvolging. Hoe kom ik daar vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Shabbaman schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:19:
Ik ben begonnen als Jorvik (Old Gods start), koninkrijkje begonnen, me herinnerd dat subjugation bestaat voor Noorse pagans en m'n Schots-Noorse buurman verovert. Nu zie ik dat er binnen een Schots hertogdom twee graafschappen zijn met agnatic-elective erfopvolging. Hoe kom ik daar vanaf?
Net als met alles in CK2: mouse hoveren over een andere inheritance law en je krijgt je redenen waarom iets wel of niet kan. Nieuw aan de huidige patch is dat je vanaf elective niet direct naar primogeniture kan, ook al heb je genoeg legalism. En je kan maar 1x per ruler deze wet aanpassen. Wordt dus gavelkind denk ik.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Mijn inheritance staat gewoon op gavelkind. Ik heb nu het idee dat het komt doordat de betreffende counties nog tribal zijn. Plausibel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Oh wacht dat zijn graafschappen van jouw vassals? Die zoeken het maar uit imo ;) Als ze toch van jouw zijn, kan je dat via de laws regelen. Wel daar even bovenaan op het schildje klikken van de titel waarvan je de inheritance wilt aanpassen, staat daar standaard op je primaire titel.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Weinig berichtjes in dit topic, terwijl de laatste DLC (The Reaper's Due) toch goed is. Vermaak me prima :) Je kan de start een beetje customizen zonder achievements uit te schakelen (bij de meeste opties gaat het toch wel uit). En het lijkt een stuk stabieler.

De epidemieën geven ook leuke events:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DHJTV4Ikmt7rLYTRJDxYSE8R/thumb.jpg

• Murgunstrumm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-11-2023
_H_G_ schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:23:
Weinig berichtjes in dit topic, terwijl de laatste DLC (The Reaper's Due) toch goed is. Vermaak me prima :) Je kan de start een beetje customizen zonder achievements uit te schakelen (bij de meeste opties gaat het toch wel uit). En het lijkt een stuk stabieler.

De epidemieën geven ook leuke events:

[afbeelding]
Die onderste :D

Ik heb het spel ook, met bijna alle uitbreidingen (geen Horse Lords, geen Conclave en geen RD). Als ik m'n nieuwe pc in elkaar gezet heb dan ga ik dit spel weer spelen, want nu kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:05
Ooit weleens de demo gespeeld maar ik ben gisteren pas echt begonnen. Heb de Collection gekocht met de uitbreidingen tot 2014.

Heb het afgelopen avond/nacht 7 uur non stop gespeeld ondanks dat ik er nog maar weinig van snap. :P
En met de ingame tutorial schiet je ook niet heel veel op.

Ben dus begonnen in Spanje als koning Alfons van León. In het begin ging het nog wel lekker. Gelijk al counties om mij heen veroverd. Door z'n broer Sancho te vermoorden kreeg ik Castilië in handen. Ook nog plannen gemaakt om z'n andere broer, García, in Galicië om te leggen, maar dat is niet gelukt. Op z'n 40e overleed Alfons en kwam zoon Ramiro op de troon. Ik verloor delen van m'n rijkje want die gingen naar z'n broers. :'(
Daarna ging het bergafwaarts...Ramiro kreeg al gauw 'the Cruel' als bijnaam en hij besteedde de meeste tijd in de slaapkamer. Dit leverde 11 kinderen op waaronder een paar bastaards.
Niet lang daarna viel oom García van Galicië (waar ik sinds Alfons al mot mee had en tevergeefs probeerde te vermoorden) mijn land binnen en zette Ramiro af.
Toen de moslims, die driekwart van Spanje al bezet hadden, oorlog gingen voeren tegen García bleef er weinig over en ben ik maar naar bed gegaan. ;w

Ondanks dat ik er de ballen van snap heb ik wel veel lol gehad en ga ik nu maar wat tutorials op Youtube kijken. Het is toch vrij complex allemaal, zeker de laws en de regels mbt troonopvolging. Want het was wel jammer dat ik na de dood van Alfons m'n halve rijk kwijt raakte.
Ook hoe counties of duchies 'de jure' weer een groter gebied opleveren waar je titels voor kan maken vind ik nog best wel ingewikkeld.

En het is misschien beter m'n volgende playtrough wat kleiner te beginnen ipv koning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
superbassie schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:25:
Ondanks dat ik er de ballen van snap heb ik wel veel lol gehad en ga ik nu maar wat tutorials op Youtube kijken. Het is toch vrij complex allemaal, zeker de laws en de regels mbt troonopvolging. Want het was wel jammer dat ik na de dood van Alfons m'n halve rijk kwijt raakte.
Ook hoe counties of duchies 'de jure' weer een groter gebied opleveren waar je titels voor kan maken vind ik nog best wel ingewikkeld.

En het is misschien beter m'n volgende playtrough wat kleiner te beginnen ipv koning. :)
Dat vind ik het leuke aan Crusader Kings, het hoeft helemaal niet goed te gaan en je hoeft ook niet alles te snappen om toch lol te hebben. Als je een tijdje speelt dan worden steeds meer dingen wel begrijpelijk, en kan je ook verder komen.

Een koning kan inderdaad wat moeilijk zijn voor een eerste playthrough, ook omdat je dan met crown authority zit en vazallen die machtiger zijn. Aan de andere kant kan je wel makkelijker een groter land opzetten.

Ik kan overigens ook zeker de CK2 wiki aanraden, daarop staat heel veel informatie over alle aspecten van de game. Let wel op dat sommige dingen misschien alleen met een DLC toegankelijk zijn, al staat dat er meestal wel bij.
Zie bijvoorbeeld het artikel over Succession laws, jij had waarschijnlijk gavelkind wat niet erg prettig is als feudal ruler, die wil je meestal zo snel mogelijk naar primogeniture of elective.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:05
Chris7 schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:34:
[...]

Dat vind ik het leuke aan Crusader Kings, het hoeft helemaal niet goed te gaan en je hoeft ook niet alles te snappen om toch lol te hebben. Als je een tijdje speelt dan worden steeds meer dingen wel begrijpelijk, en kan je ook verder komen.

Een koning kan inderdaad wat moeilijk zijn voor een eerste playthrough, ook omdat je dan met crown authority zit en vazallen die machtiger zijn. Aan de andere kant kan je wel makkelijker een groter land opzetten.

Ik kan overigens ook zeker de CK2 wiki aanraden, daarop staat heel veel informatie over alle aspecten van de game. Let wel op dat sommige dingen misschien alleen met een DLC toegankelijk zijn, al staat dat er meestal wel bij.
Zie bijvoorbeeld het artikel over Succession laws, jij had waarschijnlijk gavelkind wat niet erg prettig is als feudal ruler, die wil je meestal zo snel mogelijk naar primogeniture of elective.
De Succession Law stond inderdaad op Gavelkind, dus dat zal het geweest zijn.

Bedankt voor de website tip. Staan ook handige guides op zie ik.

• RoricNormannum
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 15:01
het blijft inderdaad een erg leuk spel, de nieuwe expansion is erg leuk maar het belangrijkste daarin is:

ze hebben het spel geoptimaliseerd, normaal werd het spel na een tijdje spelen erg langzaam en hier hebben ze aardig aan zitten werken. het spel is gewoon een stuk sneller geworden en dat merk je erg goed!

vind ik een erg fijne update.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Eigenlijk maakt het geen drol uit of je een groot rijk hebt of niet. Het gaat om hoeveel macht je familienaam heeft, niet je huidige karakter. Zolang iemand van je familie de tent runt is het prima, en uithuwelijken en daarna zorgen dat hij/zij erfgenaam is doet wonderen :)

En ja, het leuke is als alles in de soep loopt! Vooral bij seniority succession speel je elke keer met een nieuwe hoogbejaarde die het slechts een paar maanden volhoudt. Complete chaos constant, wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 21:03

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Voor degenen die er interesse in hebben. Hij is nu gratis op Steam te installeren en... te houden :)

Steam || Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
l0n3w012ph schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:30:
Voor degenen die er interesse in hebben. Hij is nu gratis op Steam te installeren en... te houden :)
gratis tot zaterdag, daarna is het weer kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Cool! Grote aanrader, ook het basis-spel is al erg leuk. En als je tevreden bent zijn er nu regelmatig grote kortingen voor de oudere expansions, dus wat dat betreft een goed punt om in te stappen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 21:03

l0n3w012ph

AlphaW0lf

Terranova schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:31:
[...]

gratis tot zaterdag, daarna is het weer kopen
Dat dacht ik toch niet...

https://www.rockpapershot...ader-kings-ii-free-today/

Tenzij RPS een fout maakt maar daar ga ik niet van uit :)

Steam || Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Plot invite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
l0n3w012ph schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:44:
[...]

Dat dacht ik toch niet...

https://www.rockpapershot...ader-kings-ii-free-today/

Tenzij RPS een fout maakt maar daar ga ik niet van uit :)
Volgens mij gaf de steam store aan dat het tot Zaterdag 12:00pm was, in een andere tijdzone wel(geen idee meer welke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ik vind het wel grappig dat veel mensen denken dat CK3 er nu aankomt. Volgens mij denkt Paradox daar nog niet eens over na, er komt nog een DLC voor CK2 en wat zou het moeten bieden dat CK2+alle expansions niet heeft? Ze hebben ook gezegd dat het echt een nieuwe game moet worden en niet de volgende versie omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dat dacht ik na EU3 ook, ik kijk nergens meer van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ck2 vanilla zonder expansies is toch niet aan te raden? je kan maar20% ofzo van de map spelen en superveel gameplay is gelockt

ik zou er nog eens aan moeten beginnen om een paar dingen te doen/achievements te unlocken, maar ik herriner me voral hoe irritant het was steeds je leger op te moeten roepen om peasants rebellen te moeten neerslaan, zeker nadat ze retinues flink nerfden

[ Voor 26% gewijzigd door AntiChrist7 op 06-04-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ik heb een hele tijd CK2 gespeeld zonder enige DLC, en dat was best leuk :). Ook al heb ik nu Sword of Islam en Rajas of India, ik speel eigenlijk nooit als moslim of in India. Met name Vikingen vind ik erg vermakelijk, tijdje terug een game als Rurik in Rusland gespeeld.
Shabbaman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:27:
Dat dacht ik na EU3 ook, ik kijk nergens meer van op.
EU4 is wel echt een andere game, moet zeggen dat het bij de introductie nog wel veel leek op EU3 (maar dan zonder sliders :P), maar inmiddels is er wel heel veel veranderd en toegevoegd. Een sequel introduceren is denk ik voor de huidige generatie games veel lastiger omdat er zóveel content is bijgekomen, dat er in mijn ogen dan niet echt een paar killer features zijn te bedenken die zo'n opvolger zouden rechtvaardigen. Volgens mij beseft Paradox dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dat is precies mijn punt. EU3 zat ook vol met content, en EU4 is toch ondertussen behoorlijk anders. Dat kan voor CK3 ook het geval zijn. Alleen Paradox weet het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 15:06:
[...]

Dat is precies mijn punt. EU3 zat ook vol met content, en EU4 is toch ondertussen behoorlijk anders. Dat kan voor CK3 ook het geval zijn. Alleen Paradox weet het antwoord.
Dat is waar, al denk ik dat er wel een verschil is tussen EU3 met 4 expansions, en EU4 met elk jaar 2-3 uitbreidingen, zelfde voor CK2. Maakt het een stuk lastiger nieuwe content te bedenken voor een opvolger. Het zou mij verbazen als ze al bezig zijn met CK3, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Maar content bedenken voor CK2 wordt ook steeds moeilijker. Paradox moet toch weer met een nieuwe DLC-melkkoe komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:11:
Maar content bedenken voor CK2 wordt ook steeds moeilijker. Paradox moet toch weer met een nieuwe DLC-melkkoe komen.
Volgens mij hebben ze min of meer bevestigd dat de komende DLC voor CK2 de laatste wordt. PDS is voor zover bekend met minstens twee nieuwe games bezig, waarvan er één wordt aangekondigd op PDXcon volgende maand. Het vermoeden is dat het ofwel Victoria III ofwel een heel nieuwe game (zoals Stellaris) wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Chris7 schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:38:
[...]

Volgens mij hebben ze min of meer bevestigd dat de komende DLC voor CK2 de laatste wordt. PDS is voor zover bekend met minstens twee nieuwe games bezig, waarvan er één wordt aangekondigd op PDXcon volgende maand. Het vermoeden is dat het ofwel Victoria III ofwel een heel nieuwe game (zoals Stellaris) wordt.
Victoria 3? zou wel nice zijn :).

Stellaris is natuurlijk ook leuk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:51:
[...]

Victoria 3? zou wel nice zijn :).

Stellaris is natuurlijk ook leuk !
Ik bedoelde een nieuwe game zoals Stellaris - een helemaal nieuwe serie ipv een opvolger voor een bestaande game. Ben wel benieuwd wat het wordt, volgens mij heeft Johan Andersson wel eens gezegd dat hij graag een game over het oude Mesopotamië zou willen maken, opkomst van steden, boeren etc. Klinkt erg interessant :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08

Basszje

Reisvaap!]

Heb hem ook gratis gegrepen. Ik ben wel wat gewend qua ingewikkelde spellen maar het heeft wel een leercurve zeg 8)7

Anyhow zit ik een beetje vast hoe je nou precies als een duchy een andere duchy kan overnemen, dus iemand van zelfde 'rang'. Heb een claim geregeld ( van iemand uit mijn court ) , maar als ik die daar vervolgens installeer dan blijft deze onafhankelijk ( want zelfde rang ) .

Probleem is dat ik die duchy nodig heb om genoeg land te hebben om de hele kingdom te claimen. Iemand een beetje houvast hoe je dat normaal aanpakt?

Verder heeft mijn 52-jarige oude bok koning al de kans gezien om schoondochter aka prinses van Norwegen te bezwangeren :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Basszje schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:22:
Heb hem ook gratis gegrepen. Ik ben wel wat gewend qua ingewikkelde spellen maar het heeft wel een leercurve zeg 8)7

Anyhow zit ik een beetje vast hoe je nou precies als een duchy een andere duchy kan overnemen, dus iemand van zelfde 'rang'. Heb een claim geregeld ( van iemand uit mijn court ) , maar als ik die daar vervolgens installeer dan blijft deze onafhankelijk ( want zelfde rang ) .

Probleem is dat ik die duchy nodig heb om genoeg land te hebben om de hele kingdom te claimen. Iemand een beetje houvast hoe je dat normaal aanpakt?

Verder heeft mijn 52-jarige oude bok koning al de kans gezien om schoondochter aka prinses van Norwegen te bezwangeren :P
Ik heb de game al een jaar ofzo niet meer gespeeld dus het kan zijn dat het een en ander gewijzigd is op dit vlak, maar de "makkelijkste" optie is om via je chancellor(?) een claim te fabriceren. Dat is je diplomatieke advisor en de diplomatieke skill van deze is cruciaal: je hebt een % per maand de kans dat je een claim krijgt afhankelijk van hoe hoog deze skill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Bozzel1987 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:53:
[...]
Ik heb de game al een jaar ofzo niet meer gespeeld dus het kan zijn dat het een en ander gewijzigd is op dit vlak, maar de "makkelijkste" optie is om via je chancellor(?) een claim te fabriceren. Dat is je diplomatieke advisor en de diplomatieke skill van deze is cruciaal: je hebt een % per maand de kans dat je een claim krijgt afhankelijk van hoe hoog deze skill is.
Dank. Dat doe ik ook, maar die claim is dan niet van 'mij' maar van mijn neef, of nicht oid. Dat had ik nl gedaan, maar dan verhuist die doodleuk om een beetje onafhankelijk te gaan lopen doen daar. Wellicht moet ik zo'n neef in mijn court hebben en dan de claim gewoon usurpen?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Basszje schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:55:
[...]

Dank. Dat doe ik ook, maar die claim is dan niet van 'mij' maar van mijn neef, of nicht oid. Dat had ik nl gedaan, maar dan verhuist die doodleuk om een beetje onafhankelijk te gaan lopen doen daar. Wellicht moet ik zo'n neef in mijn court hebben en dan de claim gewoon usurpen?
Als je de Chancellor op de 'Fabricate claim' job zet, dan fabriceert hij gewoon claims voor je huidige character. Als de chancellor dan een hoge diplomatic skill heeft, heb je een kleine kans om in één keer een claim op de hele duchy te krijgen (maar meestal is het slechts een county). Dat iemand anders dus een claim had is dan denk ik toeval. Als je de oorlog verklaart moet je ook goed opletten voor wie je dat doet, soms zijn er meerdere claimants.

Eigenlijk zijn er twee opties (naast het fabriceren van een claim, wat erg lang duurt en voor een duchy erg moeilijk is):
- Verover de duchy per county. Als je de meerderheid van de counties hebt kun je de duchy usurpen.
- Als je toch voor iemand anders claimt, zorg dan dat diegene ofwel van jouw familie is, ofwel dat je hem/haar laat trouwen met iemand van je dynastie, waarbij het bij een mannelijke claimant belangrijk is dat het een "matrilineal marriage" is, waardoor alle kinderen van jouw dynastie zijn. Het kan dan een paar generaties duren maar als je slim speelt met de opvolging kan je de betreffende county/duchy/kingdom uiteindelijk in eigen handen krijgen.

In dat laatste zit ook een deel van de charme van CK2, je hoeft geen oorlog te voeren om toch een steeds groter gebied te verzamelen. Het kan soms even duren en is vaak frustrerend als dan net die ene persoon te vroeg/te laat/helemaal niet dood gaat waardoor je plan mislukt, maar als het lukt is het wel gaaf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Chris7 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:39:
[...]

In dat laatste zit ook een deel van de charme van CK2, je hoeft geen oorlog te voeren om toch een steeds groter gebied te verzamelen. Het kan soms even duren en is vaak frustrerend als dan net die ene persoon te vroeg/te laat/helemaal niet dood gaat waardoor je plan mislukt, maar als het lukt is het wel gaaf :).
Dank iig. Ik ga het nog eens proberen :) . Ik had idd al wat familie uitgegooid bij mijn volgende projectjes ;)

Zijn er trouwens Must-have DLC's? Mocht ik het ooit allemaal volgens in Vanilla ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Old Gods. Concubines. Wat wil een mens nog meer?

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste