Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik speel nu met Leinster en dat gaat heel goed. Door mijn heir ook Dublin er bij gekregen. speel nu met mijn derde leider en heb op de De Jure gebieden van Ulster na heel ierland al veroverd ben nu dus flink aan het sparen om koninkrijk ierland te stichten. Het jaar is rond 1110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
Wiliart Rivia schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:42:
Eén van de helaasigheden van paradox games, maar het is eigenlijk ook wel fijn. Niet alles versimpelen omdat een nog grotere massa het spel gaat kopen. Gewoon de spellen goed in elkaar laten steken.
Klopt, maar de tutorials zouden wel een stuk beter kunnen. Ik heb nu simpelweg niet meer de tijd om me te verdiepen in een nieuw spel van deze categorie, het is dat ik al bekend was met andere Paradox spellen, anders had ik CK2 helaas links moeten laten liggen. Heb ik een beetje met HOI3, daar is zoveel veranderd tov HOI2 dat ik gewoon niet over de drempel heen kom. Dat is jammer, want het is juist heerlijk om dit soort spellen elke dag even een half uurtje te spelen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:34
ph4ge schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:24:
[...]

Klopt, maar de tutorials zouden wel een stuk beter kunnen. Ik heb nu simpelweg niet meer de tijd om me te verdiepen in een nieuw spel van deze categorie, het is dat ik al bekend was met andere Paradox spellen, anders had ik CK2 helaas links moeten laten liggen. Heb ik een beetje met HOI3, daar is zoveel veranderd tov HOI2 dat ik gewoon niet over de drempel heen kom. Dat is jammer, want het is juist heerlijk om dit soort spellen elke dag even een half uurtje te spelen.
Dan wil ik weten hoe je dat in godsnaam kan doen. Ik kan niet stoppen na een half uur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
HamburgerHenk schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:25:
Dan wil ik weten hoe je dat in godsnaam kan doen. Ik kan niet stoppen na een half uur :X
Gewoon concreet doelen stellen voor mezelf elke dag. :) Moet het wel een beetje vlotten met die doelen, want anders loop ik ook weleens uit :P De volgende dag bedenk ik dan wat ik savonds ga doen :P

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Ik ben nu een paar dagen dit spel aan het ontdekken. De eerste keren gingen niet zo goed. De HRE stond als relatief makkelijk te boek in het spel, maar binnen een paar maanden had zo'n beetje heel Italië zich onafhankelijk verklaard en was het een enorme chaos. Toch maar een ander hoekje gekozen, Ierland. Ging eerst ook niet zo goed omdat ik de opvolging niet goed door had en dat toen niet meer recht kon trekken.

Het potje wat ik nu aan het spelen ben gaat al een stuk beter. Als hertog van Munster kon ik langzaam mijn rijk uitbreiden, ondertussen ook flink aan het bouwen om meer geld binnen te laten komen. Een graaf in het zuidoosten was ook lekker bezig en was op zijn eigen houtje mijn territorium aan het uitbreiden in het oosten. Mooi handig dacht ik, inmiddels had ik zoveel grond dat ik het koninkrijk Ierland uit kon roepen. Dat vond hij alleen niet zo tof, en toen ik na het ontdekken van een plot tegen het koninkrijk hem in de gevangenis probeerde te gooien mislukte dat en werden drie graafschappen onafhankelijk. Dat uitroepen had mij een hoop geld gekost en dus had ik niet genoeg over om een fatsoenlijk leger te huren.

Wat mij tot nu toe niet lukt is om handig te trouwen met andere edelen, ik kan alleen maar kiezen uit luitjes van mijn eigen hofhouding. Is er een manier om meer over de grens te kunnen trouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
PowerUp schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:43:
Ik ben nu een paar dagen dit spel aan het ontdekken. De eerste keren gingen niet zo goed. De HRE stond als relatief makkelijk te boek in het spel, maar binnen een paar maanden had zo'n beetje heel Italië zich onafhankelijk verklaard en was het een enorme chaos. Toch maar een ander hoekje gekozen, Ierland. Ging eerst ook niet zo goed omdat ik de opvolging niet goed door had en dat toen niet meer recht kon trekken.

Het potje wat ik nu aan het spelen ben gaat al een stuk beter. Als hertog van Munster kon ik langzaam mijn rijk uitbreiden, ondertussen ook flink aan het bouwen om meer geld binnen te laten komen. Een graaf in het zuidoosten was ook lekker bezig en was op zijn eigen houtje mijn territorium aan het uitbreiden in het oosten. Mooi handig dacht ik, inmiddels had ik zoveel grond dat ik het koninkrijk Ierland uit kon roepen. Dat vond hij alleen niet zo tof, en toen ik na het ontdekken van een plot tegen het koninkrijk hem in de gevangenis probeerde te gooien mislukte dat en werden drie graafschappen onafhankelijk. Dat uitroepen had mij een hoop geld gekost en dus had ik niet genoeg over om een fatsoenlijk leger te huren.

Wat mij tot nu toe niet lukt is om handig te trouwen met andere edelen, ik kan alleen maar kiezen uit luitjes van mijn eigen hofhouding. Is er een manier om meer over de grens te kunnen trouwen?
Ja en nee, als je zelf maar een " duke bent " dan wilt de King of England niet graag zijn dochter aan jouw cadeau doen ;).

Je zult wat meer ass moeten kissen (geld schuiven) en wat meer titles en krijgen voor anderen ook maar hun dochter aan jouw willen geven voor je zoon.
En in dit geval kies ik vaak voor : ask to end plot, en dan geef ik hem een zoethoudertje ( een baron etc )

Mijn eigen key tot succes is in elke Realm waar ik King ben, minimale Laws.
Laat ze lekker onderling hun claims uit vechten, dan kan ik me focussen op het rijk uit te breiden en het te hand haven.

Leuk als je met zo'n big realm als die ik nu heb al je vassals vraagt om hun legers, dan krijg je echt 90.000 en dan een stuk of 5 / 6 van dat formaat units, waarmee je eigenlijk alles wel in kan nemen waar je claim op hebt, en natuurlijk de paus te vriend houden dat helpt om andere te excommunicatie en hun land dan te kunnen innemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 14-08-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Inmiddels heb ik via verschillende manieren geprobeerd hem uit de weg te ruimen, maar zijn zoon is net zo erg. Deze keer had ik wel geld maar hij had gewoon een te groot leger. Ondertussen ook een paar keer een aanzoek gehad om mijn dochter te laten trouwens met de Engelsen, dat opent weer wat deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:23:
Inmiddels heb ik via verschillende manieren geprobeerd hem uit de weg te ruimen, maar zijn zoon is net zo erg. Deze keer had ik wel geld maar hij had gewoon een te groot leger. Ondertussen ook een paar keer een aanzoek gehad om mijn dochter te laten trouwens met de Engelsen, dat opent weer wat deuren.
Tip voor de volgende keer:

Voor je iemand probeert te arresteren kun je het beste je maarschalk naar het huis van de te arresteren vassal sturen. Hiermee vergroot je de kans op arrestatie aanzienlijk. Voor nu: laat hem maar een poosje uitrazen, misschien wat gebieden van je bezetten, het is allemaal niet zo'n ramp. Zelfs áls je de oorlog verliest kun je, omdat je nog de Koning van Ierland bent, na het verlopen van het vredesakkoord de boel, die ten slotte de jure van jou is, weer heroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Goeie tip van de maarschalk, uiteindelijk heb ik hem toch in de bak kunnen gooien :)
Inmiddels is Engeland compleet uit elkaar gevallen dus dat biedt weer kansen voor uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Mektheb schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:55:
[...]
Mijn eigen key tot succes is in elke Realm waar ik King ben, minimale Laws.
Laat ze lekker onderling hun claims uit vechten, dan kan ik me focussen op het rijk uit te breiden en het te hand haven.

Leuk als je met zo'n big realm als die ik nu heb al je vassals vraagt om hun legers, dan krijg je echt 90.000 en dan een stuk of 5 / 6 van dat formaat units, waarmee je eigenlijk alles wel in kan nemen waar je claim op hebt, en natuurlijk de paus te vriend houden dat helpt om andere te excommunicatie en hun land dan te kunnen innemen.
Ok, minimal crown auth. geeft weinig gepiep van je vasallen, maar ook weinig kuddo's. Als je met minimal 90k man kan raisen, kan je met datzelfde rijk met maximum crown authority 360k man krijgen (even heel kort door de bocht, geen persoonlijke levies).

[ Voor 3% gewijzigd door bstard op 21-08-2012 17:47 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Q4 2012 komt de 2e uitbreiding voor CK2: Legacy of Rome. Waar de focus meer op het byzantijnse Rijk ligt. Nu nog eerst tijd vinden om de vorige uitbreiding eens te spelen.

Explore the intricate Faction System: Join a faction to put pressure on your liege, and keep track of factions in your own realm
Raise standing armies: You will now be able to use retinues to have standing armies in your domain: the size is determined by technology
Experience Factional Revolts: No more easily defeated rebellions. Disgruntled vassals will now band together in revolt against your rule through their faction
Appoint Orthodox patriarchs: Orthodox kingdoms and empires can now control their own heads of religion and their powers, instead of being dependent on the patriarch of Constantinople
Streamlined mobilization: You will always raise a single, larger levy from your direct vassals; no need to worry about the opinions of the lower vassals
Leader Focus on Combat: Appoint your generals wisely, their traits& skills are now of vital importance on the field of battle. More commander traits are now added to increase the importance of your choice of military leaders
Explore Byzantine Events &Decisions: Legacy of Rome includes many specific events & decisions to make the Byzantine Empire come alive
Improve your ruler: You can now actively strive to improve your skills or traits through the new Self Improvement Ambitions

Verwachte prijs ligt op 10 euro.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij niet de moeite waard in elk geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Klinkt wel aardig dat Rome, maar ik hoop toch vooral dat multiplayer gefixed wordt. Erg nice spel, heeft multi all-over it, maar het is zo brak dat het onspeelbaar is.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
bstard schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 17:45:
[...]

Ok, minimal crown auth. geeft weinig gepiep van je vasallen, maar ook weinig kuddo's. Als je met minimal 90k man kan raisen, kan je met datzelfde rijk met maximum crown authority 360k man krijgen (even heel kort door de bocht, geen persoonlijke levies).
Klopt maar ik heb zoveel inkomen dat ik alle merchenaries kan huren + wat ik van me vassals krijg.

Als ik bewijze van the holy roman empire de oorlog verklaar dan neem ik ze in een een paar strikes zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke mijn rijkje ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/12/ck25.png/

Galloway heeft zich ooit onafhankelijk verklaard van schotland en de oorlog daarvoor gewonnen dus ik kon het vrij makkelijk innemen. Engeland is uit elkaar aan het vallen maar ik verwacht dat het de 2 oorlogen zal winnen nu de koning van denemarken zich met de oorlog bemoeit. Denemarken is namelijk HUGE het heeft heel finland en denemarken in zijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Oh my, wat sneller met wow panda meuk, en Torchlight2 dan maar, 16-10-2012 komt de Legacy of Rome expansie :D

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-12-2022
Er is, naast de volgens mij net gereleasede DLC - Legacy of Rome - weer 'verse' DLC aangekondigd:

Description
For the first time ever, Paradox Development Studio is introducing a fantasy scenario in their strategy games with the Crusader Kings II: Sunset Invasion DLC for the critically praised strategy/RPG Crusader Kings II. It is a fantasy scenario where the blood drenched Aztec Civilization arose early and spread like a virulent plague, learning of Europe from exploring Northmen. Prepare to defend all you hold dear against the Sunset Invasion!

Crusader Kings II explores one of the defining periods in world history in an experience crafted by Paradox Development Studio, masters of Grand Strategy. Medieval Europe is brought to life in this epic game of knights, schemes, and thrones.'

Features
  • A new invading threat arrives at a random point in the mid to late game, conquering from the West.
  • Unique new portraits, on-map shields and units for the great Mesoamerican Menace.
  • Cower in fear of the Aztec gods: New Aztec culture and religion.
  • Human Sacrifice! When a province is lost, no one is safe from the threat of losing their hearts on the obsidian altars.
  • Survive the terrible disease brought by the pagan oppressors: A new plague from across the Ocean
Bron:Offiesjele site Paradox

Ik weet nog niet helemaal of dit is waar ik op zat te wachten, maar creatief is het in ieder geval wel!

Ik heb zelf trouwens CK II al een tijdje niet meer aangeraakt; Xcom en Elemental Fallen Echantress slokken op dit moment mijn beschikbare tijd op.
Maar CK II kan, voor mij, zo maar één van die games worden waar je na verloop van tijd altijd weer op terugvalt...

Butt-kicking! For goodness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Lijkt me een geweldige uitbreiding worden. Hopelijk pakt Paradox dan ook wat nare bugjes in de UI aan zodat we weer kunnen multiplyeren zonder de boel steeds maar op pause te moeten zetten. Curieuze hoeveelheid hatred tegen deze nieuwe DLC trouwens, door de geschiedenis puristen voornamelijk. Jammer, wel een verfrissend idee imo de Azteken.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik heb CK2 gekocht aan het begin maar ben toen A house divided gaan spelen omdat paradox spellen in het begin altijd ruk zijn :p (kan er niks aan doen, vindt de games geniaal maar het duurt een paar patches voor het echt werkt zoals bedoeld is).

Heb echter wel weer is zin om deze te spelen, die 2 dlc's zien er leuk uit al haat ik paradox een beetje met hun DLC tactieken (echt extreem veel). Het zijn wel echt geldwolven. En jaja je hoeft ze niet te kopen maar kom op, spritepacks voor 2 euro? Van hun kant snap ik het wel maar ergens schaad het hun imago ook wel. Moet je op steam is naar de paradox spellen kijken, zoveel DLC, niet normaal!

Overigens die ROME uitbreiding snap ik erg goed, het byzantijnse rijk herstellen is in bijna alle paradox games waarin het kan een geliefd objective.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bstard schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:49:
Lijkt me een geweldige uitbreiding worden. Hopelijk pakt Paradox dan ook wat nare bugjes in de UI aan zodat we weer kunnen multiplyeren zonder de boel steeds maar op pause te moeten zetten. Curieuze hoeveelheid hatred tegen deze nieuwe DLC trouwens, door de geschiedenis puristen voornamelijk. Jammer, wel een verfrissend idee imo de Azteken.
De grootste outrage ontstond toen men nog dacht dat deze onzin-uitbreiding 1 van de 4 aangekondigde uitbreidingen zou zijn. Zoveel betere opties die al tot in den treurnis voorgekauwd zijn liggen dan veel meer voor de hand.

Dit is volgens mij gewoon een uit de hand gelopen kantoor-grap.
Postius schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:39:

Overigens die ROME uitbreiding snap ik erg goed, het byzantijnse rijk herstellen is in bijna alle paradox games waarin het kan een geliefd objective.
Je herstelt het Romeinse rijk ;).

Weten jullie trouwens of het ook mogelijk is om als HRE het Romeinse rijk te herstellen? (hoe historisch incorrect dat ook zou zijn).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die nieuwe DLC "Sunset Invasion" is wel heel apart, trouwens.

Een DLC met alternatieve geschiedenis:
De Azteken ontdekken Europa voor Europa de Amerika's ontdekt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t2Oc2VzRfSZHPLQGcIvLFiab/full.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 01-11-2012 22:55 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:54:

[afbeelding]
Kijk eens vier posts boven die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:59:
[...]

Kijk eens vier posts boven die van jou.
Ah, ik las Rome, dus dacht dat het daarover ging.
Ach, ik heb er tenminste een plaatje bij :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
anandus schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:54:

[afbeelding]
Ik vind het eigelijk wel vrij geniaal. Het is heel fout maar ach, als ze daar de goede grondstoffen hadden gehad. Wie weet, wie weet. Ik vindt het in ieder geval wel vrij interessant. Al kan ik me de forum rage voorstellen maar goed dat is bij bijna alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:23:
[...]
De grootste outrage ontstond toen men nog dacht dat deze onzin-uitbreiding 1 van de 4 aangekondigde uitbreidingen zou zijn. Zoveel betere opties die al tot in den treurnis voorgekauwd zijn liggen dan veel meer voor de hand. Dit is volgens mij gewoon een uit de hand gelopen kantoor-grap.
Nounou onzin uitbreiding? Als de mais mutatie in meso amerika niet ergens rond 300 voor de benodige voedsel en bevolksexplosie had gezorgd, maar bv 1000 jaar eerder, hoe was de geschiedenis dan gelopen? Dat is wat CK2 is about volgens mij: what if's. Deze Aztecs past dus prima in het spel. En daarnaast is het spel-dynamisch erg interesant, geen veilige plekjes buiten berijk van Jihaad's en Mongolians meer.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een lange tijd niet gespeeld te kunnen hebben weer maar eens begonnen ben alleen al mijn saved files kwijt. Dus iemand tips voor een leuk land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 19:53:
Na een lange tijd niet gespeeld te kunnen hebben weer maar eens begonnen ben alleen al mijn saved files kwijt. Dus iemand tips voor een leuk land?
Ik heb me in 1 van de vroege games vrij goed vermaakt als count van waar het huidige hongarije/bulgarije ligt. Eerst jezelf opwerken tot meer landjes. Dan koning worden. Dan je zoontje laten trouwen met een claimant op kroatie en kroatie claimen. Voor de rest Hijgt het BZE in je nek dus je hebt de nodige diplomatiek nodig.

Maar ik zelf vind oost-europa erg leuk. Anders is frankrijk ook altijd een winner. Maar laag beginnen is imo altijd beter/leuker mits je wel wat potentie hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben met leinster begonnen(heb jouw tip ook geprobeerd maar werkte niet echt, ik begon met teveel land en toen ik het wat verdeelde raakte ik alles kwijt.). Het gaat zeer goed de heir van mijn eerste leider was al baas in Dublin en heb dat nu dus ook bij mijn gebied nu aan het sparen voor de duchy of Leinster dan kan ik daar de tweede provincie van claimen en aan andere provincies vragen of ze zin hebben zich bij me aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 07:34:
Ben met leinster begonnen(heb jouw tip ook geprobeerd maar werkte niet echt, ik begon met teveel land en toen ik het wat verdeelde raakte ik alles kwijt.). Het gaat zeer goed de heir van mijn eerste leider was al baas in Dublin en heb dat nu dus ook bij mijn gebied nu aan het sparen voor de duchy of Leinster dan kan ik daar de tweede provincie van claimen en aan andere provincies vragen of ze zin hebben zich bij me aan te sluiten.
Ierland is IMO een beetje de tutorial van CK2. Als je even weer wilt inkomen is dat je beste begin mogelijkheid.

Overigens is Spanje ook interesant maar imo rete-moeilijk. Ik geloof dat je binnen 10 (of nog minder) jaar toch wel heel ierland in je bezit kan hebben zonder al te veel problemen.

Overigens, Skandinavie en dan vooral Zweden. Altijd interessant. Oorlog met elkaar. Oorlog met de Russen. Oorlog met de Heretics.

[ Voor 7% gewijzigd door Postius op 05-11-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postius schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:51:
[...]

Ierland is IMO een beetje de tutorial van CK2. Als je even weer wilt inkomen is dat je beste begin mogelijkheid.

Overigens is Spanje ook interesant maar imo rete-moeilijk. Ik geloof dat je binnen 10 (of nog minder) jaar toch wel heel ierland in je bezit kan hebben zonder al te veel problemen.

Overigens, Skandinavie en dan vooral Zweden. Altijd interessant. Oorlog met elkaar. Oorlog met de Russen. Oorlog met de Heretics.
Tien jaar wordt moeilijk hoor! In een vorige game ben ik ook Leinster(later ierland) geweest, en zodra je eenmaal een van de 2 duke titels hebt gaat het wel sneller omdat je mensen kunt vragen om aansluiting. Toen crusader kings niet werkte heb ik een tijdje victoria gespeeld maar ik vind dit spel echt beter. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verenigen van Ierland onder 1 famillie gaat gestaag verder, ondertussen ben ik met 4 provincies de grootste van Ierland, in Engeland is na bijna 20 jaar oorlog tegen Noorwegen veel veranderd, engeland is een tijdje onafhankelijk geweest, maar dat is ondertussen al weer weg stukken van onafhankelijke hertogen en de noorse koning wisselen af, nu doet ook de koning van Denemarken een duid in het zakje en ook Schotland heeft zwaar te leiden onder zijn zuiderburen(ik geloof dat ze wel 2 provincies al zijn kwijtgeraakt maar daar is ondertussen wel vrede) De enige echt stabiele omgevingen zijn Wales en Ierland(dankzij mij wel minder omdat ik in snel tempo uitbreidt, in Wales veranderd echt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/6j08smwrw/203770_screenshots_2012_11_05_00001.jpg
Begonnen als no-no duke in Cherson, noord-oost Byzantium, en Taurica gesticht. Note dit is de direct vassals view, ik was tot 't einde in 1453 onder de Emperor beleven.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/o8e808pji/203770_screenshots_2012_11_05_00003.jpg
Independant realms ^^

[ Voor 18% gewijzigd door bstard op 06-11-2012 15:20 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De duchy of meath gemaakt en zo ook kilidare in genomen( is een van die 4 provincieen uit mijn vorige post). De leider daarvan had ik in de gevangenis gesmeten maar ik kreeg medelijden met hem en omdat hij toch maar een mening van -6 had en mijn enigste vazal is heb ik hem gewoon vrij gelaten. Hij denkt dus ook weer stukken beter over mij en is naast alle burgemeesters onder mijn bewind een van mijn betere vazallen wat mening betrefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EINDELIJK!! koninkrijk Ierland is gevormd en ziet er zo uit. let ook op het jaar.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img844/5498/ck23.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoricNormannum
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04 15:01
ziet er goed uit! engeland is zo te zien ook lekker verdeeld.... Wales is zo te zien niet wales? zijn 2 verschillende duchies? ik zou alvast even een claim laten leggen door je advisor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Vervolg

The Kingdom of Leon
The Kingdom of Castilie
The Kingdom of Navarra
The Kingdom of France
The Kigndom of England
The Kingdom of Wales
The Kingdom of Ierland
The Kingdom of Casillie ( die ook in spanje zitten )
The Kingdom of Afrika
The Kingdom of Scicily
The Kingdom of Croatia

Ga nu proberen het Germaanse rijk maar is in te nemen xD

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 13-11-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Ik heb zojuist (als koning van Ierland) het koninkrijk Frankrijk georven. Op zich leuk, behalve dan dat mijn lieftallige moeder er een beetje een bende van had gemaakt... 2 dagen nadat ik de erfenis geïnspecteerd had besloten 2 dukes voor zich zelf te beginnen (waarbij ze de helft van Frankrijk meenamen). Hoewel mijn leger uit Ierland moest komen heb ik ze na 15 jaar eindelijk allemaal weer bij de les. Jammer genoeg waren de Moren ondertussen begonnen heel Spanje over te nemen, dus de volgende uitdaging staat met hun kromzwaarden al op de poort te tikken.

Ik vroeg mij nu alleen af of het zin heeft om het kingdom Britanica uit te roepen? Nu valt heel mijn eigendom onder Ierland en Frankrijk, maar ik zou naast mijn 2 titels (king of Ireland en King of France) dus nog een derde titel kunnen dragen. Voegt dat iets toe, of kan ik het beter allemaal onder Frankrijk laten horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
breadje schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:44:
Ik heb zojuist (als koning van Ierland) het koninkrijk Frankrijk georven. Op zich leuk, behalve dan dat mijn lieftallige moeder er een beetje een bende van had gemaakt... 2 dagen nadat ik de erfenis geïnspecteerd had besloten 2 dukes voor zich zelf te beginnen (waarbij ze de helft van Frankrijk meenamen). Hoewel mijn leger uit Ierland moest komen heb ik ze na 15 jaar eindelijk allemaal weer bij de les. Jammer genoeg waren de Moren ondertussen begonnen heel Spanje over te nemen, dus de volgende uitdaging staat met hun kromzwaarden al op de poort te tikken.

Ik vroeg mij nu alleen af of het zin heeft om het kingdom Britanica uit te roepen? Nu valt heel mijn eigendom onder Ierland en Frankrijk, maar ik zou naast mijn 2 titels (king of Ireland en King of France) dus nog een derde titel kunnen dragen. Voegt dat iets toe, of kan ik het beter allemaal onder Frankrijk laten horen?
Welkom bij de histroische problemen van Frankrijk _/-\o_ Wat jij nu hier omschrijft is ongeveer altijd het probleem van frankrijk geweest. De Dukes zijn veel machtiger dan de koning. De koning is een pop en fransen menen recht te hebben op allerlei andere koningshuizen. Wat hilarische dingen tot gevolg heeft vaak (ook in het echt, er zijn hele periodes geweest dat de engelse koning geen engels sprak :) ).

Ik weet niet of ze het gepatched hebben maar eerst waren meerdere king titels niet gunstig om te hebben maar ze hebben erg veel gepatched in het begin (was ook hard nodig) dus hoe dat nu zit kan ik je niet mee helpen. Maar het HRE is dus niet een megablob geworden? Dat gebeurd bij mij altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Het HRE is gek genoeg behoorlijk de vorm gebleven die het moet zijn. Grappiger is dat het in het noorden nu heel vreemd is. Voor een groot aantal jaren was Noorwegen de grote speler in noord Europa+Frankrijk en engeland. Ze werden echter compleet weggevaagd door de zweden, die ook nog even de Denen van de kaart mikte. Zweden is echter in no time uit elkaar gevallen en nu bestaat Scandinavië uit Finland en Lapland ;).

Ik ga geloof ik maar eens betere vriendjes worden met het HRE, zojuist is frankrijk weer uit elkaar gevallen en het kost me hopen geld om iedereen weer de juiste koning zijn voeten te laten kussen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
breadje schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 22:10:
Het HRE is gek genoeg behoorlijk de vorm gebleven die het moet zijn. Grappiger is dat het in het noorden nu heel vreemd is. Voor een groot aantal jaren was Noorwegen de grote speler in noord Europa+Frankrijk en engeland. Ze werden echter compleet weggevaagd door de zweden, die ook nog even de Denen van de kaart mikte. Zweden is echter in no time uit elkaar gevallen en nu bestaat Scandinavië uit Finland en Lapland ;).

Ik ga geloof ik maar eens betere vriendjes worden met het HRE, zojuist is frankrijk weer uit elkaar gevallen en het kost me hopen geld om iedereen weer de juiste koning zijn voeten te laten kussen O-)
Nouja het HRE was in de tijd van CK2 wel erg groot. Het was eerst idd iets te, maar toch als je de wiki er even snel op na laatst. Het was gigantisch. Heb sinds zoveel patches niet meer gespeeld maar ik ging er wel vannuit dat het HRE gepatch zou worden. Erg veel klachten over en paradox patch over het algemeen best goed.

En dat van noorwegen klinkt echt hilarisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Op zich wel leuk dat Noorwegen uit elkaar is gevallen, hierdoor kon Frankrijk Brittannië overnemen en Engeland ligt nu al 100 jaar in een elke keer opnieuw startende burgeroorlog. Mijn moeder had echter in een van die burgeroorlogen wel Essex gekregen. Hierdoor heeft Ierland nu een groot deel van Schotland (en een CB voor het hele koninkrijk schotland :+), 2 provincies in Engeland en 3 provincies in Wales. Ik zal vanavond moeten gaan bedenken of ik voor Hispania ga of voor Great Brittain... Lastig die zware keuzes.

Overigens gaat het nu wat beter in Frankrijk, de twee grootste dukes zitten in de gevangenis en aangezien het verraders waren heb ik hun 'gratis' de titel duke mogen afnemen en heb ik er 2 Ierse dukes op gezet. Deze zijn natuurlijk heel gelukkig met mij (eentje is mijn zoon), dus de opstanden zijn nu redelijk onder controle. Voor de zekerheid heb ik mijn zoon nu wel een opleiding diplomatie gegeven bij zijn oom, ik heb het gevoel dat hij dat nodig gaat hebben na mijn dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
breadje schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:31:
Op zich wel leuk dat Noorwegen uit elkaar is gevallen, hierdoor kon Frankrijk Brittannië overnemen en Engeland ligt nu al 100 jaar in een elke keer opnieuw startende burgeroorlog. Mijn moeder had echter in een van die burgeroorlogen wel Essex gekregen. Hierdoor heeft Ierland nu een groot deel van Schotland (en een CB voor het hele koninkrijk schotland :+), 2 provincies in Engeland en 3 provincies in Wales. Ik zal vanavond moeten gaan bedenken of ik voor Hispania ga of voor Great Brittain... Lastig die zware keuzes.

Overigens gaat het nu wat beter in Frankrijk, de twee grootste dukes zitten in de gevangenis en aangezien het verraders waren heb ik hun 'gratis' de titel duke mogen afnemen en heb ik er 2 Ierse dukes op gezet. Deze zijn natuurlijk heel gelukkig met mij (eentje is mijn zoon), dus de opstanden zijn nu redelijk onder controle. Voor de zekerheid heb ik mijn zoon nu wel een opleiding diplomatie gegeven bij zijn oom, ik heb het gevoel dat hij dat nodig gaat hebben na mijn dood.
Ik heb wel het gevoel dat er veel gepatched is lol. BIj release kon je dit soort shit niet doen zonder dat iedereen in opstand kwam. Hoe meer je ze gaf hoe sneller ze in opstand kwamen! Binnenkort echt maar weer is opstarten. Maar zit ook met victoria 2 AHD wat toch de beste paradox titel ooit blijft. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Ik volg de let's play van Quail18 van Victoria 2. Ik heb echter niet voldoende tijd om handen om beide spellen te spelen, dus vooralsnog blijf ik nog even bij Crusaders. Mocht Victoria komende kerst een keertje in de aanbieding zijn bij gamersgate of Steam houd ik mij uiteraard aanbevolen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Patch notes van 1.08, komt donderdag op Steam GG etc : http://forum.paradoxplaza...hp?646321-1.08-Change-Log

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb al een tijdje niet gespeed wordt weer eens tijd. Op een ofandere manier mijn save files kwijt geraakt, dus maar eens een ander land kiezen. Ik heb al met croatie gespeeld, had veel gebied veroverd maar na dat ik duchy of sicily(ofzoiets) had gemaakt kreeg ik gelijk een holy war aan mijn broek ben toen maar gestopt. Daarna naar engeland 10 jaar na het begin van het spel, als de duke van normandie koning van Engeland is. Ik had in spanje wat gebied veroverd en daarna een enorme interne onafhankelijkheidsoorlog met wat hulp van denemarken,Leon en HRE weer terug bij een geraapt maar toen overleed mijn leider voordat de rust hersteld was en ja hoor de volgende onafhankelijkheids oorlog diende zich aan dit keer verklaarde de mayor van Londen die ik wat gebied had gegeven zich onafhankelijk terwijl rebellen mijn gebied in spanje aan die islamitishe duchy aan het rebelleren waren. Gebied voor gebied op het vaste land redde ik me wel zonder mijn grote allies in de vorige oorlog was het moeilijk maar het ging, kort voor die oorlog had ik een claim voor schotland van een vassal tot uitvoer gebracht en was ik tegen een door oorlogen zwaar verzwakt(maar nog redelijk sterk) aan het vechten. Toen ben ik maar gestopt, nu weer een nieuw landje zoeken om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:27:
Heb al een tijdje niet gespeed wordt weer eens tijd. Op een ofandere manier mijn save files kwijt geraakt, dus maar eens een ander land kiezen. Ik heb al met croatie gespeeld, had veel gebied veroverd maar na dat ik duchy of sicily(ofzoiets) had gemaakt kreeg ik gelijk een holy war aan mijn broek ben toen maar gestopt. Daarna naar engeland 10 jaar na het begin van het spel, als de duke van normandie koning van Engeland is. Ik had in spanje wat gebied veroverd en daarna een enorme interne onafhankelijkheidsoorlog met wat hulp van denemarken,Leon en HRE weer terug bij een geraapt maar toen overleed mijn leider voordat de rust hersteld was en ja hoor de volgende onafhankelijkheids oorlog diende zich aan dit keer verklaarde de mayor van Londen die ik wat gebied had gegeven zich onafhankelijk terwijl rebellen mijn gebied in spanje aan die islamitishe duchy aan het rebelleren waren. Gebied voor gebied op het vaste land redde ik me wel zonder mijn grote allies in de vorige oorlog was het moeilijk maar het ging, kort voor die oorlog had ik een claim voor schotland van een vassal tot uitvoer gebracht en was ik tegen een door oorlogen zwaar verzwakt(maar nog redelijk sterk) aan het vechten. Toen ben ik maar gestopt, nu weer een nieuw landje zoeken om mee te spelen.
Zou voorstellen tot je het Retire scherm krijg door te gaan. Bij holy wars krijg je heel vaak backup van krachtige gelijk gestemde religies. Het spel draait om overleven. Independance wars zijn irritant, maar horen erbij. Meestal hoe machtiger jouw land wordt, hoe moeilijker het spel omdat je teveel vasallen krijgt. Ik ben nu aan het einde van mijn Empire of Brittania campaign, heb oa de King of Greece onder me, die zo'n 120 duizend man kan oproepen. Gistern avond gestop toen ik independance war nummer 4 waar Greece aan meedeed aan me broek kreeg. Die save staat zo op me te wachten hehe. Maar ik zal 1453 halen.

Blub

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

De meeste Paradox spellen staan nu -50% op steam.
Waaronder Victoria bundel, Hearts of Iron 3 bundel en Crusader Kings 2 (buiten die laatste aztec dlc)

I'll do what I can, but expect very little.

• Postius
4bit schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:31:
De meeste Paradox spellen staan nu -50% op steam.
Waaronder Victoria bundel, Hearts of Iron 3 bundel en Crusader Kings 2 (buiten die laatste aztec dlc)
Ik zou wachten tot het een daily of flash deal wordt. Want dat wordt het zeker.

Verwijderd

bstard schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:12:
[...]

Zou voorstellen tot je het Retire scherm krijg door te gaan. Bij holy wars krijg je heel vaak backup van krachtige gelijk gestemde religies. Het spel draait om overleven. Independance wars zijn irritant, maar horen erbij. Meestal hoe machtiger jouw land wordt, hoe moeilijker het spel omdat je teveel vasallen krijgt. Ik ben nu aan het einde van mijn Empire of Brittania campaign, heb oa de King of Greece onder me, die zo'n 120 duizend man kan oproepen. Gistern avond gestop toen ik independance war nummer 4 waar Greece aan meedeed aan me broek kreeg. Die save staat zo op me te wachten hehe. Maar ik zal 1453 halen.
Ik ga nu ook een land kiezen en ik ga proberen daar mee door te gaan tot het einde. Ik denk dat die grote provincie in zuid italie gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben uiteindelijk met Georgië begonnen. Tot nu toe speelt het lekker, ik heb in 3 jaar 3 De jure provincies die bij mijn koninkrijk zouden moeten horen overgenomen 1 met heilige oorlog een andere met ducal claim en ook een aanwie ik had gevraagd zich bij me aan te sluiten. Nu is er nog een land beschikbaar en daarna heb ik Georgie De jure weten te verenigen. Boven mij ligt een mooie provincie die het innemen waard is daarna ga ik proberen door slim te trouwen gebieden van het byzantijnse rijk te verkrijgen of gewoon doorstoten in zuidelijke richting met allemaal kleinere islam. provincies. Mijn eerste koning is overleden en zijn zoon heeft hem opgevolgd geen wolkje aan de lucht voorlopig. Ik hoor De Jure net niet bij het byzantijnze rijk en doordat mijn familie voor het begin van het spel al was getrouwd met de toenmalige heir van Armenie(vlak voor inname) heb ik op dat gebied ook nog een claim liggen, het is echter zelfmoord nu om het byzantijnse rijk de oorlog te verklaren ze zijn mijn enige allie die ik nog wel eens zou kunnen gebruiken. Mijn eerste koning is trouwens overleden tijdens het gevecht voor de laatst toegevoegde provincie.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 07:47

Shabbaman

Got love?

Als iemand twee counties heeft die de jure van mij zijn en ik val hem aan (met een CB voor zo'n county), hoe kan ik dan beide counties opeisen als ik hem verslagen heb? Ik krijg alleen de optie op de county op te eisen waar ik de CB voor gebruikt heb (en bij het verklaren van oorlog lukt het me niet op beiden als CB te gebruiken).

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Postius
Shabbaman schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:45:
Als iemand twee counties heeft die de jure van mij zijn en ik val hem aan (met een CB voor zo'n county), hoe kan ik dan beide counties opeisen als ik hem verslagen heb? Ik krijg alleen de optie op de county op te eisen waar ik de CB voor gebruikt heb (en bij het verklaren van oorlog lukt het me niet op beiden als CB te gebruiken).
Je kan geen land claimen waar je geen recht op hebt. Of je had een andere CB moeten nemen. Ik herinner me ook nog dat je tijdens een oorlog wargoals kan toevoegen. Maar landen waar je geen claim op hebt eisen verhogen je BB rating nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een vage oorlog van het byzantijnse rijk(geheel onverwacht) afgezet, ik heb mijn land tot op het allerlaatst weten te verdedigen maar ik was gewoon niet opgewassen tegen het enorme leger van het BZE mijn heir had nog wel wat land maar dat had hij ook opeens niet meer, mijn koning stierf in de strijd en gelijk had ik een paar burgeroorlogen erbij. Tot dusver mijn poging met Georgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 13:09:
In een vage oorlog van het byzantijnse rijk(geheel onverwacht) afgezet, ik heb mijn land tot op het allerlaatst weten te verdedigen maar ik was gewoon niet opgewassen tegen het enorme leger van het BZE mijn heir had nog wel wat land maar dat had hij ook opeens niet meer, mijn koning stierf in de strijd en gelijk had ik een paar burgeroorlogen erbij. Tot dusver mijn poging met Georgie
Dat soort landen moet je een beetje mazzel hebben idd dat het BZE/HRE je met rust laat lang genoeg. Of je moet al heel snel je kunnen afscheidden maar dan komen ze je halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Een hele tijd niet meer gespeeld, tot enkele weken geleden ik weer begonnen ben met Noorwegen. Ik was er nooit aan begonnen omdat een potje als Zweden niet erg vermakelijk was en ik ook als Denemarken nooit echt veel lol heb beleeft leek me Noorwegen ook een moeilijk spel te worden. Toch aan begonnen en het blijkt een geweldig land te zijn om mee te spelen.

Het begon allemaal goed, ik had bakken met geld en veroverde nog meer in Engeland waar je koning met een monsterleger de Saksen aan het prakken is. Ik begon goed en bezette snel wat gebieden tot de Engelse legers naar het noorden kwamen waar ik me op de grens met Schotland bevond. Dat was geen probleem, wel een groter leger maar niet sterker. Daarna ging het in sneltrein vaart. De Normandiërs waren geland en die pakten het hele zuiden van Engeland in een paar maanden en het was voorbij. De oorlog eindigde net als mijn koning die gewond was geraakt in de gevechten en stierf ver van huis op Schots-Engelse grens na 7 maanden spelen.

Mijn 2e koning was 1 van mijn zonen die een groot deel van Noorwegen bezat. Ik had elective monarchie dus ik kon makkelijk een handige opvolger kiezen waardoor ik snel veel gebieden in handen kreeg. Wat wel opvalt is dat alles extreem onderontwikkeld is en ik moest dus alles nog uitbouwen. Ik heb er dan ook redelijk wat holdings bij moeten bouwen in de vorm van steden en tempels. Dit alles natuurlijk in de loop van het spel. Mijn 2 koning was meer een kwestie van alles op orde krijgen. IJsland sloot zich in, aantal duchies kunnen maken en titels kunnen uitdelen. Kinderen en broers en zussen slim laten trouwen waardoor ik over flink wat bevriende landen kon beschikken in tijden van oorlog. Tijdens deze koning ook besloten om me niet richten op Schotland en Ierland waar historisch gezien de fucos van Noorwegen wel lag. Ik had zowel claims moeten creeëren op Duchy of the Isles als ik het had willen innemen en Ierland was helemaal een drama geworden, plus veel te duur met al die claims. Ik besloot vanuit het zuiden Finland te veroveren en deze koning opende dan ook het nieuwe front in het zuiden van Finland. Omdat Zweden teveel interne problemen had kwam die er niet aan toe en dus lag alles open. Al met al 35 jaar op de troon gezeten.

Tijdens mijn 3e koningsperiode (zoon van de broer van 2e koning) besloten om heel Finland in te nemen, ondertussen was ik ook druk bezig mijn eigen gebieden te verrijken door steden te bouwen waar mogelijk en dat begon zijn vruchten langzaam af te werpen maar vooral op de lange termijn zet het flink zoden aan de dijk. Uiteindelijk heel Finland op de duchy estionia na ingenomen. Dat was van Denemarken en daar heb ik ondertussen familie op de troon zitten, oorlog om die 3 schrale gebieden is het verliezen van een goede Ally niet waard. Na 27 jaar was het voor deze zeer goede koning helaas gebeurt, hij werd ziek en stierf begon 50, dat had zeker nog wel 15 jaar mogen duren maar helaas.

Mijn 4e koning was opzich geen slechte koning wat betreft zijn stats. Helaas dacht heel Noorwegen daar heel anders over. Relaties wilde maar niet positief worden ondanks dat hij geen slechte eigenschappen had. Door wat vervelende trouwerijtjes waren er wat veel familieleden als Duke aan de macht gekomen. Die had ik als count onder een duke gezet maar die kwamen in opstand en namen de titel over ofzo, ik weet het eigenlijk ook niet precies, ik was te druk met een kruistocht bezig om me er mee bezig te houden. Maar uiteindelijk verviel het land in een burger oorlog. Na 17 jaar was hij eindelijk dood, gestorven door de stress. Amper punten kunnen halen, zelfs in die 7 maanden van mijn eerste koning wist ik meer te behalen. Zeer slechte koning.

Uiteindelijk een slimme keuze gemaakt wat betreft opvolger waarna er 3 koningsperiodes waar van ik met de 3e nu bezig ben, zich aandiende. Allemaal goede koningen, veel Allies geholpen tegen Cumania en de mongolen. Ook een poging gedaan Jeruzalem terug te veroveren op de Arabieren maar dat mislukte ondanks een vliegende start. Kosten waren te hoog, teveel manschappen verloren en de vijand wist zich te snel te herstellen. Ondertussen besloten om te kijken of ik Denemarken kan inlijven, Zweden is helaas op gegaan in Polen die veel te veel sterke vriendjes heeft in een oppermachtig hongarije en HRE. Zit ondertussen in 1234 en heb mijn zinnen ook op het oosten gezet. Misschien probeer ik het Russische kijzerrijk te stichten en dan gewoon Noorwegen afstoten en aan een broer ofzo geven om te voorkomen dat ik te groot wordt, het gaat mij meer om de punten dan om een heel groot rijk. Beetje dynamisch spelen is leuker dan half europa veroveren.

Vreemde is trouwens dat mijn laatste koning Homo is en hij is beter dan welke koning ooit, niemand is nagetief over hem, ook niet over het feit dat hij Homo is wat normaal een -10 of -15 ofzo oplevert, zelfs de Paus is heel blij. Dat laatste komt denk ik door dat ik veel tegen heidenen heb gevochten in Isreal. Het staat in een schril contrast met mijn slechtste koning die helemaal geen negatieve eigenschappen had die maar niet positief wilde worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Steffy op 04-12-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 07:47

Shabbaman

Got love?

Postius schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:16:
[...]

Je kan geen land claimen waar je geen recht op hebt.
Dat zeg ik ook niet, ik geef aan dat ik op beide counties een de jure claim heb.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Shabbaman schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:10:
[...]

Dat zeg ik ook niet, ik geef aan dat ik op beide counties een de jure claim heb.
Je kunt alleen titels claimen, elke county is een titel dus 1 per keer. Een count van 2 counties = 2 titels , moet je die dus individueel claimen als ik me niet vergis en dus moet je 2 keer oorlog voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Leuk en goede toevoeging maar ik snap niet hoezo ze het compleet loskoppelen van de rest van de game. Net alsof er geen koningen waren die hun fortuin met handelen hadden verdiend (of verdienden). Leuk concept goede uitbreiding ook maar erg jammer dat het niet gewoon geintregeerd wordt in het spel zelf. Nu heb je 2 kleinere speelmodi (merchant of noble familie) terwijl het in 1 toch leuker zou zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Postius schreef op zondag 09 december 2012 @ 12:39:
[...]

Leuk en goede toevoeging maar ik snap niet hoezo ze het compleet loskoppelen van de rest van de game. Net alsof er geen koningen waren die hun fortuin met handelen hadden verdiend (of verdienden). Leuk concept goede uitbreiding ook maar erg jammer dat het niet gewoon geintregeerd wordt in het spel zelf. Nu heb je 2 kleinere speelmodi (merchant of noble familie) terwijl het in 1 toch leuker zou zijn denk ik.
Wie weet komt dat wel er achter aan :), als er vraag naar is is paradox altijd een luisterend oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Dat begrijp ik niet helemaal. Er staat zelfs in het artikel dat middels patch 1.09 een hoop opties ook bij het standaard spel beschikbaar worden. Het enige wat de DLC anders maakt is dat je ook werkelijk kan spelen als republiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Je speelt een christen, de byz empire, moslims, of dadelijk een republiek. Niet echt nieuw dat er delen van het spel niet beschikbaar zijn voor een speler. Als er ooit nog pagan dlc komt zal dat daar ook wel weer zo zijn dat het unieke meganics heeft. Lijkt me heel aardige dlc, deze van de republics.

[ Voor 9% gewijzigd door bstard op 10-12-2012 01:30 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Republic DLC lijkt mij ook erg leuk. Het voegt een interessante speellaag toe aan het spel. Je kunt spelen als handelsverbond, zoiets als het Hanze verbond wat we in noord Europa en vooral noord en midden Nederland, maar ook als Venetië wat later gebieden langs de Adriatische zee innamen en eilanden in Griekenland die eerder onder het Byzantijnse rijk vielen. Lijkt me een waardevolle aanvulling op bestaande gameplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hmm... speel dit voor het eerst en ik moet zeggen; het is een harde noot om te kraken. Tenminste, als je ook wil weten waar je in godsnaam mee bezig bent. Na de nodige tutorials, videoclips en wat uitleg over specifieke zaken ben ik aan de slag gegaan met, natuurlijk, de Duke of Holland :-)

De eerste potjes verliepen niet echt naar mijn zin, maar in de 1 na laatste liep ik ergens tegenaan: nobels uit verre landen wilden mijn court visiteren, a 5000 goudstukken :o
Je begrijpt dat ik zo'n aanbod moeilijk kon weigeren en zo bezat ik ineens een gigantisch kapitaal.
Waarmee ik een drie cities uit de grond stampte, mensen vrolijk maakte en tal van upgrades uitvoerde.
De vaart zat erin maar toch liep ik tegen de lamp toen een muts ergens in Italie mij een hap zette; ik werd ge-excommuniceerd :'( Afijn, pope blij gemaakt etc, commu ongedaan gemaakt en....zucht, komt die muts weer met een ex-com... :( Ondertussen zitten de aasgieren niet stil en links en rechts zie ik die vrave borsten zich natmaken om mijn grond te ontginnen :X Afijn, tjid voor een nieuwe ronde....

Uiteraard weer met de Duke of Holland, maar nu had ik een plannetje bedacht. Intrigues zijn belangrijk, hoorde ik. Courts waarschijnlijk ook, gezien ik ineens zoveel poen kreeg voor deftig bezoek. Oke, het strijdplan; eer ik begin alles en iedereen huwen en uithuwen, zo hoog mogelijk. Zo liet ik de Duke een Duitse Duche uit Meissen huwen, huize Gerulfing. Daar de stats van chancelor het hoogst waren, koos ik even later voor ambitie "become chanselor". En zo was mijn hele "hof" in kannen en kruiken. Na de start vooral eigen kasteel opgraden, maar ook, soms een nobel, vrouw ofzo in huis halen. En, oja, ik begon feestjes te geven...zeer lucratief voor je reputatie. Ondertussen eerst de vassals eruit geknikkert op 1 na, zonder vechten liefst. Bischops blij maken en houden, major plezanten en voor ik het wist, was iedereen uitermate tevreden met mijn aanpak, zo tevreden, dat ff later de Kaiser zelf mij chancelor maakt :z

Nu, dit kon wel eens wat worden dacht ik. De pope is blij, mijn court superblij, de kaiser...en ondertussen een zoon en dochter. En dan, uit het niets ... de kaiser wint ergens een oorlog, is zo blij met chanselor en geeft me zo 3 titels en een optie tot een vierde :o Waarschijnlijk zit ik op het goede pad zo, beetje slijmen bij de Kaiser enzo. Op Holland na heb ik gelijk maar alle andere counties aan mijn kroonprins gegeven, mede om van "wrong guy is ruling ..zoiets" af te komen. Zo is het "rijk" verzekerd en kan ik me concentreren op Holland. Mijn zoon is nu al Duke of Sardinia en heir of Holland en als dat nog niet genoeg is; hij is heir van mijn vrouw d'r counties, zo'n vijf in totaal :9

Zover ben ik ongeveer, ben nu 32 jr, het jr is 1092 en ik heb twee zonen en een dochter. De laatste twee bezitten nog niks en dat vind ik eigenlijk wel best zo. Oja, vermoed dat mij zet om 'de duitse cultuur aan te nemen" er iets mee te maken heeft gehad dat de kaiser zo blij met me is. Oja, ik nam wel een gok want het kostte me 500 piety punten en ik stond toen dik in het rood. Gelukkig had dat weinig effect en na de nodige "biechtpraatjes en knaken" bij de paus, is het nog maar -75. Nu maar hopen dat het hele plan goed uitpakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Madrox op 15-12-2012 02:53 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had deze game al langer op mijn verlanglijstje staan, maar nog niet gekocht ivm tijdgebrek (het lijkt me wel een tijdrovend spel ala Civilization :)).

Na jouw verhaal over het spel Madrox, heb ik hem toch aangeschaft, want het klinkt toch wel erg goed :D. Heb ik wat te doen in de kerstvakantie ;)

Bij Civilization vind ik het rijk opbouwen en dergelijke (micromanagement) vaak veel leuker dan het vechten (al is het in Civ5 wel verbeterd naar mijn mening). Dus ik denk dat dit spel me ook wel kan bevallen. Het spel was niet echt heel goed meer verkrijgbaar, maar ik heb nog een leuke aanbieding gevonden (11 euro :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ben opnieuw begonnen met een eigen Familie als Koning van Engeland

Nu ben ik.

Emperor of Brittania
King of England
King of Schotland
King of Wales
King of Ierland
King of Brittania ( stukje in Frankerijk )

En elke Vorst in Europa van France tot Denmark tot Norway heeft wel een Familielid in het vorstenhuis wat van mijn familie af komt.
Ik ben nu me land aan het opbouwen door dingen uit te vinden en vooral steden te laten groeien en inkomen te verdienen, zodra dit er is.
Ga ik kijken of ik France kan toevoegen, maar dat gaat wel een dure oorlog worden, en hoop dan ook de mijn schoonzonen van Denmark / Norway en Bohemia graag mee willen helpen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Madrox schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 02:50:
Hmm... speel dit voor het eerst en ik moet zeggen; het is een harde noot om te kraken. Tenminste, als je ook wil weten waar je in godsnaam mee bezig bent. Na de nodige tutorials, videoclips en wat uitleg over specifieke zaken ben ik aan de slag gegaan met, natuurlijk, de Duke of Holland :-)
..
..
..
aken" bij de paus, is het nog maar -75. Nu maar hopen dat het hele plan goed uitpakt.
_/-\o_

Dit is altijd leuk om te lezen! Nieuwe mensen die CK2 starten! Altijd hilarisch! Gewoon volhouden! Bij CK2 is er niet echt een Ik-win scenario het gaat (imo) zoveel meer om het verhaal dat je meemaakt terwijl je speelt. En dit klinkt al als een goed begin!

[ Voor 65% gewijzigd door Postius op 15-12-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Postius schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 15:01:
[...]

_/-\o_

Dit is altijd leuk om te lezen! Nieuwe mensen die CK2 starten! Altijd hilarisch! Gewoon volhouden! Bij CK2 is er niet echt een Ik-win scenario het gaat (imo) zoveel meer om het verhaal dat je meemaakt terwijl je speelt. En dit klinkt al als een goed begin!
Mjah, Dirkje is niet stuk te krijgen. Nu alweer 66jr oud, ondertussen de ambitie "Become Paragon of Virtue" binnegesleept: De buit :P
-Gain 1.00 Learning
-Gain 100.0 Piety
-Will be known as 'the Holy'
-Relgion gains +1.0% Moral Authority
-Pope's opinion changed by +50
-Religious vassals' opinions changed by +50

En een Kaiser uit Duitsland en Noorwegen dacht ik die me nu met "the glorious" aanspreken :)

Koste me een bak biechtgeld trouwens..haha, van -75 naar +500 (nodig vaar die ambitie) kost een paar knaken. Maar het is het waard. Ondertussen een paar keer hertrouwed, vier kids een een zoon die heir is van mijn tiles, zelf al de nodige heeft plus die tiles van die duitse muts erbij krijgt. Drie Duke titels en pakweg 12 tiles. Mooiste van alles ? Heb er nog geen wapengekletter aan verspild :D

Zelf nu ook 6 "CB" op alle titels rond Holland, die op het juiste moment ingenomen mogen worden. Het rijke Brugge en Gent lonkt nu ook, want die is plots onafhankelijk van de Fransen na een robbetje onderons vechten. Ff die claim pakken en tjakka >:)

Ben beniewd hoe lang Opa Dirk het uithoud, nu al 6x wounded in battle en als ik de rapporten mag geloven, zit die onder de gruewelijkste lidtekens :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Ik had een dude, die op zijn 73ste nog de trait Liberator of the holy land kreeg (ofziets) na een succesvolle kruistoch in zuid spanje . De man zelf was wat we tegenwoordig een kroaat noemen. Dat zijn echt de beste mensen! En de leukste dingen om te doen! Vooral omdat hij het overleefde (net als bij jouw dirkie) en gewoon vredig in zijn bed is gestorven na een leven van Ijzer en bloed ;) Heb nog een sceenie ergens in dit topic geplaatst!

Klinkt alsof je een prima uitgangspositie hebt voor de komende 50 tot 100 jaar! Let wel op je BB rating (dit is mij wel is fataal geworden. Het HRE moet je van wegblijven (IMO), want die zijn echt eng. Frankrijk is veel beter te doen (ook wel eng) maar simpelweg omdat Aquitanie etc praktisch onafhankelijk zijn en frankrijk regelmatig uit elkaar valt. HRE stuurt gewoon doomstacks op je af. En de eerste 2x 60.000 man verslaan lukt wel maar dan komen er nog 3 stacks aan.

(overigens moet ik zeggen dat ik het spel hier en daar nog best leerzaam vindt, je neemt soms best veel aan over een tijdsperiode. N.a.v. hiervan zit ik toch wel is op de wikipedia dingen te lezen etc. Paradox maakt leerzame spellen ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door Postius op 16-12-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

BB rating :? Afijn, opa is begraven op 72jarige leeftijd en zijn zoon nam het stokje over onder de vlag van Meissen met 3 Duke titles en 8 counties en een aantal vassals. Sardinie is nu onder zijn controle, op Corsica na. Krijg ik een melding dat ik de usurbe of Sardinia heb ofzo, is me nog niet geheel duidelijk wat ik ermee kan. Corsica valt onder de Duke op Parma en die weer onder de HRE. Om die te verschalken moet ik dus de oorlog verklaren aan mijn liege...lol...neh, niet goed plan denk ik.

Het eerste wat moest gebeuren is de revolt op Sardinie neerslaan en de Duke's court en vassals wat gelukkiger maken, want het was behoorlijk rood gekleurd. Dat lukte door een paar rotte appels weg te werken met zo min mogelijk imago schade en een geslaagde "holy war" op een of ander Sheik in die in Spanje zat.

Zo te zien ben ik alle claims rondom Holland kwijt, met de overname van de zoon. Klopt dat ?
Zoja, hoe herenig ik dan "groot-nederland" ?

Heb iig de Capital State weer naar Holland verplaatst en mijn Duke vecht nu weer onder de Hollandse vlag ;-) (ook al zijn we nu officieel duitser..haha).

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 16-12-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Usurpe, is eigenlijk iemand ze title Jatten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mjah, zoiets begreep ik al. Hoe je dat precies gaat doen niet helemaal :O

Nog iets. Sommige vassals betalen nul tax aan mij, als ik hun county bekijk zie ik dat er wel inkomsten zijn.
Hoe kan dit en hoe zorg ik ervoor dat die knaken in mijn kist komen ? (en ja, ze zijn groen in hun waardering naar mij toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 11:47

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Zijn dat toevallig Bishops? (temple vassal)
Als die de paus namelijk liever vinden dan jou gaat hun geld naar de paus.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nee, alle bisschoppen zijn mij goed gezind ;) Volgens mij zijn het Nobels met een titel, kan dat?

Heb het ondertussen maar "opgelost" met revoke titels....bezit nu de max met 1 vassal :9

[ Voor 32% gewijzigd door Madrox op 16-12-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Madrox schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:05:
Nee, alle bisschoppen zijn mij goed gezind ;) Volgens mij zijn het Nobels met een titel, kan dat?

Heb het ondertussen maar "opgelost" met revoke titels....bezit nu de max met 1 vassal :9
Je kan empire laws instellen, dit bepaalt hoe vrij je leenmannen zijn en hoe gecentraliseerd je rijk is. Je begint altijd met een erg lage centralisatie i.v.m. de tijds periode. De meeste leenheren hadden niet al te veel behoeften om macht in te leveren ;).

Je kan in dit scherm ook de nodige instellingen veranderen m.b.t. tot belasting en aantal levies etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 11:47

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Of was het een Fort-vassal en heb je feudal-tax op de laagste stand staan? :P

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 06:30
Game ook net binnen, ga deze toch een kans geven. Eerste game in dit genre, met het huidige gebrek aan goede strategy games hoop ik echt dat ik dit ga waarderen. In ieder history en diepgang/focus op de belangrijke dingen. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Bremg schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:02:
Game ook net binnen, ga deze toch een kans geven. Eerste game in dit genre, met het huidige gebrek aan goede strategy games hoop ik echt dat ik dit ga waarderen. In ieder history en diepgang/focus op de belangrijke dingen. Ben benieuwd!
Probeer niet in je hoofd te plempen dat je wilt "winnen" als in, ik wil binnen 50 jaar heel frankrijk. Dat gaat je absoluut niet lukken. Eerst chill spelen en de game ontdekken. Klein beginnen is leuker maar vaak ook moeilijker. Maar ik raad je niet aan om als koning te starten. Persoonlijk vind ik Ierland altijd een erg goed als tutorial dienen. Oh en houdt er rekening mee dat je niet zomaar land kan afpakken als in bv total war. In ieder geval veel plezier en laat je niet afschrikken. De lol hier komt van de vreemde situaties en politieke spelletjes die je speelt, veel minder van een reusachtig rijk opbouwen (als je het echt wilt is het vrij simpel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Postius schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:02:
[...]

Probeer niet in je hoofd te plempen dat je wilt "winnen" als in, ik wil binnen 50 jaar heel frankrijk. Dat gaat je absoluut niet lukken. Eerst chill spelen en de game ontdekken. Klein beginnen is leuker maar vaak ook moeilijker. Maar ik raad je niet aan om als koning te starten. Persoonlijk vind ik Ierland altijd een erg goed als tutorial dienen. Oh en houdt er rekening mee dat je niet zomaar land kan afpakken als in bv total war. In ieder geval veel plezier en laat je niet afschrikken. De lol hier komt van de vreemde situaties en politieke spelletjes die je speelt, veel minder van een reusachtig rijk opbouwen (als je het echt wilt is het vrij simpel).
Ik speel nu met Castille in Spanje. Gaat wel lekker en begin het aardig te snappen. Net liep ik 2 min weg van mn computer, kom ik terug en heb ik opeens 5 landen oid erbij. Geen idee hoe en waarom? Is er ergens een gebeurtenissen overzicht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-08 10:34
Bremg schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:31:
[...]

Ik speel nu met Castille in Spanje. Gaat wel lekker en begin het aardig te snappen. Net liep ik 2 min weg van mn computer, kom ik terug en heb ik opeens 5 landen oid erbij. Geen idee hoe en waarom? Is er ergens een gebeurtenissen overzicht ofzo?
Helemaal onderin aan de rechterkant het plusje volgens mij.

Waarschijnlijk is 1 van je broers (koning van Leon of koning van Galicia) overleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
MrTi schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:47:
[...]

Helemaal onderin aan de rechterkant het plusje volgens mij.

Waarschijnlijk is 1 van je broers (koning van Leon of koning van Galicia) overleden?
Je hebt gelijk. Raar dat dat niet duidelijk in beeld kwam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Op steam vanaf vandaag 2 dagen in de aanbieding op steam, 75% korting. Voor wie het spel goedkoop wil is dit het ideale moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Bremg schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:31:
[...]

Elk land / elke titel heeft een 'history' knopje, met een lijst van ventjes die er de baas (geweest) zijn. Stukken land erbij erven komt idd niet duidelijk in beeld. De situatie in noord spanje is in 1066 wat apart: zo'n beetje alle broers daar zijn erfgenaar van elkaar en hebben claims op elkaars land. Geval van gavelkind opvolging: in 910 ging Alfonso III dood en werd zijn rijk Asturias verdeeld in Leon/Galicia en Castille.

[ Voor 25% gewijzigd door bstard op 19-12-2012 16:50 ]

Blub

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Postius schreef op maandag 17 december 2012 @ 00:32:
[...]

Je kan empire laws instellen, dit bepaalt hoe vrij je leenmannen zijn en hoe gecentraliseerd je rijk is. Je begint altijd met een erg lage centralisatie i.v.m. de tijds periode. De meeste leenheren hadden niet al te veel behoeften om macht in te leveren ;).

Je kan in dit scherm ook de nodige instellingen veranderen m.b.t. tot belasting en aantal levies etc.
Je bedoelt de tweede tab, waar je ook je Heir en opvolgers ziet ? Oke, nobels staan op "no tax".

Na nog wat jr was er een aanslag op het rijk, verschillende duchies vielen de Kaiser aan, ik hielp eerst de Kaiser, maar toen ik dacht dat hij zwak was, claimde ik de HRE. Helaas, de ene na de andere duchie gaf het op en zo was ik genoodzaakt weer partij voor de Kaiser te kiezen. Niet lang erna kreef ik plots 5000 gold en, merkt ik pas later...stonde er 40.000 Mongols te wachten. Hmm... Ideaal om ff de HRE's capital aan te pakken dacht ik. Ze waren nog niet aanwezig of tjakka, weer 5000 dukaten en wtf.. 80.000 man !!! >:)

Terwijl ik de werklui aan het werk zette en Holland in de steigers stond, stoomde de mongolen op, de ene na de andere county werd de wil opgelegt. Niet ff later was ik de Kaiser ipv De Kaiser..whahaha >:)

Afijn, de pret was van korte duur. Daar zit je dan met je Empire Groot-Holland. Niemand is blij met je, alle sen iedereen kan je bloed wel drinken en jahoor, opstanden bleven niet lang uit. Geen kruid tegen opgewassen :X Maar met de hulp van de mongols maakte ik de rebellen een kopje kleiner en bij de tweede opstand, nog een kopje kleiner. Net toen ik dacht dat ik grip op de situatie kreeg, tjakka, weer opstanden, de ene county/vassal na de andere. Erger nog, de mongol troepen aardig uitgedunt en nu rest me niets anders dan de core verdedigen, zo'n 70% van het HRE land is dieprood :-(

It is good to be the Kaiser, zie/zag ik regelmatig. JA, zolang het duurt dan he, doh. Sarcasten :+

Nu moet ik de storm uitzitten en hopen dat het vuur dooft, eer ze de lage landen platwalsen. Van het HRE zal wel niet veel overblijven maar voorlopig; IK ben de Keizer O+

• bstard

bstard

---------------

Madrox schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:29:
[...]

Je bedoelt de tweede tab, waar je ook je Heir en opvolgers ziet ? Oke, nobels staan op "no tax".
Ja daar kan je als je een koning of keizer bent de Crown Law instellen. Hoe hoger hoe meer soldaten je leenmannen moeten afstaan, en hoe minder rechten ze hebben. Je kan die CL een keer per koning/keizer veranderen, en het geeft nogal wat onvrede (-30 dacht?). Hertogen en lager hebben dat niet.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Oke, ik heb nu vrijwel heel Ierland veroverd en ben in oorlog met een of andere sultan ofzo.

Probleem is, ik kan die oorlog niet winnen doordat ik niet genoeg schepen heb. Heel erg slecht want die kan je ook niet inhuren. Ik heb heel veel geld gespaard, leger gehuurd, kom ik erachter dat er GEEN mogelijkheid is om mijn leger vanuit Ierland naar Spanje te krijgen.. Fucking belachelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTi
Bremg schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:42:
Oke, ik heb nu vrijwel heel Ierland veroverd en ben in oorlog met een of andere sultan ofzo.

Probleem is, ik kan die oorlog niet winnen doordat ik niet genoeg schepen heb. Heel erg slecht want die kan je ook niet inhuren. Ik heb heel veel geld gespaard, leger gehuurd, kom ik erachter dat er GEEN mogelijkheid is om mijn leger vanuit Ierland naar Spanje te krijgen.. Fucking belachelijk..
Je kan wel schepen huren, ze staan helemaal onderaan bij de mercenaries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Bremg schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:42:

Misschien iets beter kijken voordat er rage volgt ;). Je kan gewoon schepen huren, ook kopen maar daar heb je geloof ik een havenstad/kust gebied voor nodig met een wharf ofzoiets.
Bremg schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:35:
[...]

Ik kan ze niet huren hoor. Staan nergens ook niet tussen de mercenaries..
Is dit een bug? Probleem is al opgelost, opeens had ik 45 galleys in 1 provincie, vraag me niet hoe..
Dat klinkt wel als een bug dan. Misschien een event waar je niet van de hoogte was. Heb je niet iets over het hoofd gezien? Google trouwens werkt trouwens ook altijd goed voor dit soorten denken, en zijn altijd op andere fora mensen geweest met dezelfde vragen is mijn ervaring. Maar in 1x 45 schepen is niet normaal, nee.

[ Voor 31% gewijzigd door Postius op 22-12-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Postius schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:24:
[...]

Misschien iets beter kijken voordat er rage volgt ;). Je kan gewoon schepen huren, ook kopen maar daar heb je geloof ik een havenstad/kust gebied voor nodig met een wharf ofzoiets.
Is dit een bug? Probleem is al opgelost, opeens had ik 45 galleys in 1 provincie, vraag me niet hoe..

Edit:

Ik denk dat ik maar stop met deze game, hoewel ik het een zeer vet spel vind..
Nu weer een enorme bug met een revolt. Moslim staatje ingenomen, oorlog over, revolt, rebels verslagen, hopla nieuwe, verlagen, hopla nieuw en keer op keer. Revolt risk op -17% door marhal en recent revolt.

[ Voor 23% gewijzigd door Bremg op 22-12-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

[...]

Edit:

Nu weer een enorme bug met een revolt. Moslim staatje ingenomen, oorlog over, revolt, rebels verslagen, hopla nieuwe, verlagen, hopla nieuw en keer op keer. Revolt risk op -17% door marhal en recent revolt.
Er zitten weinig bugs in de game hoor. Maar moslim provincies duurt altijd even hoor voor dat daar de rust terug keert. Dat kan wel een jaar of 10 duren, dat is echt geen bug en meestal zijn het ook redelijk grote opstanden. Dus even doorbijten, het komt uiteindelijk wel goed.

Ik ben nu zelf in Aquitanië begonnen. Dat is in het begin even lastig vanwege een plot wat tegen je loopt om je af te zetten. Daarnaast zijn er counts die titels van je willen overnemen en in opstand komen. Ik zit nu net in een rustige periode nadat ik 1 county heb in genomen die de jure van mij is maar bij toulouse zat. Gelukkig heb ik maar 1 zoon die zodra hij hertog wordt zich gaat afscheiden van frankrijk om het koninkrijk van Aquitanië te stichten. Vandaar ga ik verder, misschien naar spanje of toulouse overnemen en daarna naar noord Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
En natuurlijk je persoonlijke kerkpipo de relation's laten verbeteren ! :).
En als Paradox ergens goed in is is het wel " weinig bugs "

Moslim's innemen als christenne is niet gelijk erg simpel, helemaal als geen claim heb, maar een holy war begint.

[ Voor 58% gewijzigd door Mektheb op 22-12-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
[...]

Edit:

Moslims houden er niet van om overheerst te worden door Christenen, dat is gewoon realistisch. Innemen in makkelijker dan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Postius schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 18:00:
[...]

Moslims houden er niet van om overheerst te worden door Christenen, dat is gewoon realistisch. Innemen in makkelijker dan houden.
Ik kan me niet voorstellen dat dit geen bug was. Gok dat ik het 15 waves heb volgehouden doordat ik veel mercenaries kon inhuren. Zoals ik al zei was de kans op rebellion -17%. Nu 2 andere moslim landen overgenomen en dat gaat wel zoals het hoort, bevolking boos om de zoveel tijd een revolt..

Verder echt een top game, heb er al meer dan 60 uur in zitten en ontdek nog steeds kleine trucjes en strategieën. De interface mag wel wat handiger hier en daar en soms mis ik ook wat extra informatie en meldingen maar dat zijn kleine min puntjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

MrTi schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:55:
[...]

Je kan wel schepen huren, ze staan helemaal onderaan bij de mercenaries.
Klopt. Heb ze ook gebruikt, maar volgens mij zit er een bug in, vrijwel direct erna zit ik met bijna 5000 gold schuld :X Dit is me nu 2x gebeurt, volgens mij zit het bij die bootjes verhuur of anders als ik een holy army bestel .

Als je je troepen kan splitsen, kan je ze natuurlijk ook in 2x overvaren. Dat werkt :D

Mijn bloedlijn hield op in 1253 dacht ik, mijn Duke was, omg, jaja, moslim geworden. Niks mis mee, hij had ook een heir dacht ik en de succesion ging ook allemaal naar die heir dus ik liet die warning voor wat het was....goed fout, dussss. Drie weken later de Duke de pijp uit en geen opvolging, game over :X

Score rond de 15.000. Niet slecht, dacht ik.

ps: Holy war? Eitje. Maak oorlog en bezet zoveel mogelijk van je vijands titels, incl. de tile waar je HW om draait, vroeg of laat zal die Sjaak je een voorstel doen, ik kreeg 3 titels voor een peace treaty. Dat gaat natuurlijk het lekkerst met de mongolen, in 2 waves van 80.000 man kan je aardig wat mot trappen >:)

Wel lastig om met een Duke Holy war te bedrijven, die troepen zijn vrijwel altijd te duur voor je (maandlasten) en je eigen troepen gebruiken is ook niet praktisch. Je kan maar beter Koning.Keizer zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 24-12-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTi
Madrox schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:33:
[...]

Klopt. Heb ze ook gebruikt, maar volgens mij zit er een bug in, vrijwel direct erna zit ik met bijna 5000 gold schuld :X Dit is me nu 2x gebeurt, volgens mij zit het bij die bootjes verhuur of anders als ik een holy army bestel .

Als je je troepen kan splitsen, kan je ze natuurlijk ook in 2x overvaren. Dat werkt :D

Mijn bloedlijn hield op in 1253 dacht ik, mijn Duke was, omg, jaja, moslim geworden. Niks mis mee, hij had ook een heir dacht ik en de succesion ging ook allemaal naar die heir dus ik liet die warning voor wat het was....goed fout, dussss. Drie weken later de Duke de pijp uit en geen opvolging, game over :X

Score rond de 15.000. Niet slecht, dacht ik.

ps: Holy war? Eitje. Maak oorlog en bezet zoveel mogelijk van je vijands titels, incl. de tile waar je HW om draait, vroeg of laat zal die Sjaak je een voorstel doen, ik kreeg 3 titels voor een peace treaty. Dat gaat natuurlijk het lekkerst met de mongolen, in 2 waves van 80.000 man kan je aardig wat mot trappen >:)

Wel lastig om met een Duke Holy war te bedrijven, die troepen zijn vrijwel altijd te duur voor je (maandlasten) en je eigen troepen gebruiken is ook niet praktisch. Je kan maar beter Koning.Keizer zijn.
Bootjes huren is inderdaad super duur.
Met duke holy war voeren is te doen maar dan moet je genoeg geld en geloof sparen, een groot land als ally hebben (HRE bijv.) en 1 of 2 Holy orders inhuren. Dat geld/geloof heb je nodig voor de holy orders. Ik ben niet zo'n fan van normale mercenaries omdat die gewoon te veel geld kosten. Van dat geld kan je beter je holdings uitbreiden en op die manier je leger vergroten.

Ik ben als count van Asuras begonnen (onder de koning van Leon). Ik ben nu koning van Aragon en Castille en heb 69% van het empire Hispania in bezit (moet 80% voor ik het uit kan roepen). Veel geluk gehad dat de moslims veel overnamen, uitelkaar vielen en er een crusade voor Andalusia kwam (werd aangevallen door Moslims en had 2 holy orders in dienst (zonder kosten)). Daardoor was ik snel degene die het meeste voor de crusade had betekend en kreeg ik heel zuidoost spanje in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Ik ben inmiddels koning van ierland. Schepen is geen probleem maar heb mijn bezittingen in spanje uiteindelijk op moeten geven. Wel nog 2 keer geprobeert om weer wat nieuwe landjes te veroveren daar maar beide keren eindigde het land wat ik aanviel met bestaan en sloten ze zich aan bij een ander moslim land. Waarschijnlijk omdat ze dat liever doen dan ingenomen te worden? In iedergeval vond ik het heel aprt en niet helemaal eerlijk aangezien ik al 4 provincies had veroverd die ik dus niet in bezit kreeg..

Ik ben tevens oorlog aan he voeren tegen schotlandm dit gaat super makkelijk alleen heeeeel eeg traag doordat je telkens maar 1 provincie in kunt nemen en soms met mazzel een duchy en dus meerdere. Vervolgens weer wachten tot je weer een claim hebt en genoeg piety en presrige hebt om de truce te verbreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat laatste is idd best irritant. Maak je war met de low lorraine's om Greve? (gelderland) en terwijl je vecht bemachtig je ook een claim op Breda, die je ook onder voet loopt in die war. Had al zijn titels bezet maar het beste wat je krijgt is toch alleen die ene tile waarmee het begin. Claims die er later bijkomen, tellen niet mee. Mag je weer 4 a 5jr wachten, of de penalty vooe het verbreken voor lief nemen.

Is dat bootje huren dan gene bug? Bedoel, zover ik weet staan er toch echt beduidend lagere prijzen vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTi
Madrox schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 06:52:
Is dat bootje huren dan gene bug? Bedoel, zover ik weet staan er toch echt beduidend lagere prijzen vermeld.
Als je een boot huurt kost dat 100 gold voorschot + 75 gold per maand. Het kost dus gewoon veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Bremg schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:52:
Ik ben inmiddels koning van ierland. Schepen is geen probleem maar heb mijn bezittingen in spanje uiteindelijk op moeten geven. Wel nog 2 keer geprobeert om weer wat nieuwe landjes te veroveren daar maar beide keren eindigde het land wat ik aanviel met bestaan en sloten ze zich aan bij een ander moslim land. Waarschijnlijk omdat ze dat liever doen dan ingenomen te worden? In iedergeval vond ik het heel aprt en niet helemaal eerlijk aangezien ik al 4 provincies had veroverd die ik dus niet in bezit kreeg..

Ik ben tevens oorlog aan he voeren tegen schotlandm dit gaat super makkelijk alleen heeeeel eeg traag doordat je telkens maar 1 provincie in kunt nemen en soms met mazzel een duchy en dus meerdere. Vervolgens weer wachten tot je weer een claim hebt en genoeg piety en presrige hebt om de truce te verbreken..
Ik zelf vind in crusader king's oorlog voor verreweg de meest saaie manier van landjes veroveren. Het is zo straight forward en gewoon saai. Maar heel veel mensen lijken toch zo op de total war manier te spelen. Jammer, zijn echt 10tallen manieren hoe je landjes in handen kan krijgen. Valt me toch op (ook op paradox forums), dat heel veel mensen gewoon niet echt anders kunnen spelen dan alles met geweld veroveren, simpelweg omdat dat 10 jaar lang de enige optie is geweest in games en nog steeds. Alles wordt opgelost met geweld, toch jammer (Vroegah, in fallout 1 kon je met genoeg charisma je overal uitlullen i.p.v. altijd maar schieten).

Wat ik wil zeggen, is dat je door huwelijken, omkoperij en wat spionage en intrige ook in een heel hoog tempo landjes erbij kan krijgen en het speelt een stuk leuker! (imo want voor militaire shit moet je geen ck2 spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

MrTi schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 11:50:
[...]

Als je een boot huurt kost dat 100 gold voorschot + 75 gold per maand. Het kost dus gewoon veel.
Teveel dus. Zelfs een holy army kost maar 40 gold per maand.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste