Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 06:30
Postius schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 15:23:
[...]

Ik zelf vind in crusader king's oorlog voor verreweg de meest saaie manier van landjes veroveren. Het is zo straight forward en gewoon saai. Maar heel veel mensen lijken toch zo op de total war manier te spelen. Jammer, zijn echt 10tallen manieren hoe je landjes in handen kan krijgen. Valt me toch op (ook op paradox forums), dat heel veel mensen gewoon niet echt anders kunnen spelen dan alles met geweld veroveren, simpelweg omdat dat 10 jaar lang de enige optie is geweest in games en nog steeds. Alles wordt opgelost met geweld, toch jammer (Vroegah, in fallout 1 kon je met genoeg charisma je overal uitlullen i.p.v. altijd maar schieten).

Wat ik wil zeggen, is dat je door huwelijken, omkoperij en wat spionage en intrige ook in een heel hoog tempo landjes erbij kan krijgen en het speelt een stuk leuker! (imo want voor militaire shit moet je geen ck2 spelen)
Ik probeer dat wel veel maar lukt me vrijwel nooit. Het jammere is dat de uitleg vrijwel ontbreekt en de non violent way van landen vergaren minder straight forward is en en moeilijker te leren gok ik?

Edit: Vandaag maar is op het update knopje gedrukt. Blijkt dat ik een zeer oude versie draaide en niet de optie had om te plotten tegen de AI. Nu maar opnieuw begonnen aangezien die optie het minder agressief spelen waarschijnlijk een stuk makkelijker en interessanter maakt. Ben benieuwd!

[ Voor 10% gewijzigd door Bremg op 27-12-2012 09:23 ]

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Plotten tegen AI is niet heel erg moeilijk hoor, het is nu in de nieuwere versie wel veel gemakkelijker dan een half jaar terug toen je maar iemand om zeep moest helpen met een assassin wat bijna onmogelijk was. Het is volgens mij wel zo dat de AI redelijk snel door heeft wat je van plan bent. Ik ben nu de Duke of Aquataine en toen ik onafhankelijk werd (moest wel vanwege de opvolging en het niet kunnen revoken van titels) trouwde één van mijn zonen met het enige kind, de dochter van de Duke of Toulouse waarna ik deze om zeep hielp. Zo zou mijn klein zoon namelijk recht hebben op de titel van Toulouse. Omdat het merendeel van mijn kinderen niet voorbij hun kinderjaren kwamen en ik nog 2 zonen overhield van mijn eerste vrouw koos ik voor elective zodat ik mijn zoon wiens kinderen de titel van Toulouse zouden krijgen Koning werd. Daarna belanden toulouse om de paar jaar in burgeroorlogen om de titel van Toulouse die dus wel door hadden dat ze straks bij Frankrijk weg gingen en bij mijn Koninkrijk kwamen. Daar lukte de plot wel maar dat kwam met name door het feit dat de Duke alleen een dochter had en dat ik de koning van Frankrijk bij mijn plot kon betrekken. Waarom die koning niet door had dat hij zijn eigen land weg gaf begreep ik niet helemaal maar kennelijk hadden ze een dus danig slechte relatie dat hij zijn duke liever kwijt dan rijk was. Deze opzet was heel simpel omdat het vroeg in het spel plaats vond maar ik denk dat als je 200 jaar verder bent en families groter zijn en claims een grote brei van onduidelijkheid zijn het een stuk lastiger kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Steffy op 27-12-2012 13:06 ]

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Je kan bij andere hoven claimants oppikken en die help een troon te veroveren (nadat je ze eerst goed in je eigen familie huwelijkt). Oke wat geweld maar toch, je helpt iemand anders aan zijn troon. Claimants zijn echt leuk om mee te spelen imo. Hiernaast is goed huwelijken echt de core van het spel voor mij.

Maar bijvoorbeeld de Habsburgers, later 1 van de "grote" families van Europa stelde aan het begin van CK2 nog niks voor (ook in het echt). Omdat ze in de 200 jaar daarna strategisch hadden gehuwelijkt waren ze opeens 1 van de machtigste families! Nu gaat dit bij CK2 af en toe wat lastiger en vooral je opvolging en je erf wetten moet je goed afstellen. Maar je kan ook zonder militair geweld veel veroveren (plotten, etc etc)

@hierboven: Nice! Die dukes in frankrijk hebben over het algemeen veel meer macht dan de koning. Het kan ook zijn dat die koning er niet zoveel over te vertellen had. Of inderdaad, een extreem machtige duke is hij misschien liever kwijt dan rijk. Je moet er ook rekening mee houden dat nationalisme in die tijd gewoon niet bestond. Men voelde zich geen Fransman of Spanjaard. Het ging om je familie en eventueel welk dorp/district. Een echt landsgevoel heerste er nog niet in die tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door Postius op 27-12-2012 13:24 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Yeaaaah !!!

Emperor of Brittania
Emperor of Spain

En onder mij heb ik mijn zoon's en oom's als volgt
King of France
King of Castilie
King of Galica
King of Leon
King of Africa
King of Denmark
King of Litouwen
King of Bohemia
King of Brittany
King of Wales
King of Schotland
King of Ierland
Knig of Aquitaine
King of Sweden
King of Finland

En ben nu bezig Italie zoals wij het kennen te gaan verkrijgen en onder mijn "empire" te stoppen, helaas is de 1e Emperor nu dood en proberen ze allemaal claim te krijgen, maar met een bak aan Vassals en troops en kilo gold, kan ik ze allemaal wel afpoeieren behalve de King of France dus die ga ik wel even een lesje leren als broer zijnde.
Maar daarna gaat ook italie er aan geloven !

Verder gaat het wel aardig rustig in mijn realm, de rede dat ik allemaal leden in de familie ook weer een king title in mijn Empire heb gegeven is eigenlijk
dat ze hun eigen de jure's en claims onderling uitknokken zonder dat ik mezelf er mee hoef te bemoeien.
Maar ze vallen wel onder "mijn realm"

[ Voor 22% gewijzigd door Mektheb op 27-12-2012 13:33 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik boer nu lekker in West Frankrijk. Momenteel zit ik op een comfortabele 20 + gold per maand. Ik bezit een aantal kust provincies en die heb ik door onder andere wat geld van de paus leuk met 4 steden uit kunnen breiden. Dat was 3x700 en 1x800 gold. Ik heb er ook nog 3 te gaan. Ik maak van die regio echt een economisch bolwerk en de provincies die ik in het binnenland bezit bouw ik wat extra baronies zodat ik die eventueel aan familie kan weggeven maar het gaat met name om de extra troepen. Ondertussen heb ik de enige zoon van mijn huidige koning laten trouwen met de duchess van Sardinië waardoor ik straks langzaam aan mijn rijk ga uitbreiden met strategisch en economisch interessante gebieden.

• Mektheb
Het leukste vind ik toch wel om inderdaad "economisch erg goed te zitten".

Ik maak af en toe Savegames met de naam PUINHOOP, en dan vanaf die save game ga ik het verprutsen, zodat ik altijd weer terug kan.

Al is het innemen van gebieden erg simpel en kan je erg snel de halve kaart overnemen met mercenaries en helemaal tegen moslims.
Maar daadwerkelijk stabiel regeren duurt wel ff

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Deze game bij mij is niet zo spannend, er is nog geen enkele jihad geweest en zit nu in 1166. Er is nog 1 groot moslimrijk dat nu langzaam afgemaakt wordt. Frankrijk bezit ongeveer de helft van het midden oosten en moslimlanden die nog bestaan vallen steeds uit elkaar en worden opgeslokt. Ik denk nog 75 jaar dan zijn er alleen nog christelijk en orthodoxe staten. Ik denk dat zelfs de Mongolen weinig succes gaan hebben want er zijn veel te veel christelijke superstaten die zo even 100k per stuk ophoesten en vervolgens mij een stuk of 10 landen aanvallen dan wel verdedigen. Spanje is deze keer zelfs geen probleem geweest en Gallicië is zo groot als half Spanje. Beetje jammer want meestal verloopt het anders en daar hoopte ik ook wat op maar dat is nu al te laat. Ik hoop dat er in het volgende spel wat meer gebeurt naast het Steamrollen van moslimcounties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Postius schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 15:23:
[...]

Ik zelf vind in crusader king's oorlog voor verreweg de meest saaie manier van landjes veroveren. Het is zo straight forward en gewoon saai. Maar heel veel mensen lijken toch zo op de total war manier te spelen. Jammer, zijn echt 10tallen manieren hoe je landjes in handen kan krijgen. Valt me toch op (ook op paradox forums), dat heel veel mensen gewoon niet echt anders kunnen spelen dan alles met geweld veroveren, simpelweg omdat dat 10 jaar lang de enige optie is geweest in games en nog steeds. Alles wordt opgelost met geweld, toch jammer (Vroegah, in fallout 1 kon je met genoeg charisma je overal uitlullen i.p.v. altijd maar schieten).
Helemaal mee eens. CK2 bied zoveel meer dan alleen maar 'forge claims' + 'declare forged du jure war'. Men zou eens als no-no count moeten gaan spelen in bv Byzanthium of het HRE. Als je dan je machts positie wilt uitbreiden moet je wel slim spelen en/of goed zoeken. Dan is raise armies en verroveren geen optie omdat je militair geen moer voorsteld. Dan komt de gameplay CK2 pas echt tot haar recht.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
bstard schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:59:
[...]

Helemaal mee eens. CK2 bied zoveel meer dan alleen maar 'forge claims' + 'declare forged du jure war'. Men zou eens als no-no count moeten gaan spelen in bv Byzanthium of het HRE. Als je dan je machts positie wilt uitbreiden moet je wel slim spelen en/of goed zoeken. Dan is raise armies en verroveren geen optie omdat je militair geen moer voorsteld. Dan komt de gameplay CK2 pas echt tot haar recht.
Ja dat is ook leuk :), wat nog leuker is is als Duke beginnen en gewoon loyaal blijven aan je King je hele gameplay en zorgen dat hij je alsnog landen geeft en je alsnog titles krijgt en hij zijn rijk uitbreid.

Verder kan je het gewoon op een hoop manieren spelen.
Het leukste vindt k gewoon als Emperor van 80% van Europe te worden, en de rest bows to me.
En het liefst alle koningshuizen verbinden aan min stamboom.

Waarbij mijn familie stamboom op dit moment 230+ mensen kent en er ong 153 in leven zijn.
Dat vindt ik weer geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Mektheb schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:11:
[...]Waarbij mijn familie stamboom op dit moment 230+ mensen kent en er ong 153 in leven zijn.
Dat vindt ik weer geweldig :)
Ja zekers, al wordt de kans dat je inteeld krijgt dan wel groot, goed opletten dat je 1e lijns neven en nichten niet trouwt :) Ik probeer altijd mijn cultuur (de sub-culture van de groep) helemaal dominant te maken in mijn gebieden. Wel lastig als je bv dutch hebt, of bulgarian, maar weer een extra uitdaging.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
bstard schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:22:
[...]

Ja zekers, al wordt de kans dat je inteeld krijgt dan wel groot, goed opletten dat je 1e lijns neven en nichten niet trouwt :) Ik probeer altijd mijn cultuur (de sub-culture van de groep) helemaal dominant te maken in mijn gebieden. Wel lastig als je bv dutch hebt, of bulgarian, maar weer een extra uitdaging.
Ja precies, maar op sommige manieren is het toch wel even nodig om inteeld te kweken :P, om titles in de Fam te houden :).

Maar ja het is echt een mega leuk spel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Mektheb schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:27:
[...]

Ja precies, maar op sommige manieren is het toch wel even nodig om inteeld te kweken :P, om titles in de Fam te houden :).

Maar ja het is echt een mega leuk spel :)
Na bijna 800 uur heb ik het nu even opzij gelegd en ga EU3 proberen te doorgronden. Totdat de Republic DLC er is natuurlijk, en hopelijk wat stabiliteits patches voor de multiplayer. CK2 multi is toch nog net even een tikje leuker dan signle imo, maar helaas is die out-of-sync ellende redelijk irritant.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vraagje
Na al die verhalen wil ik het ook wel eens uitproberen.
En laat Steam hem nu net in de aanbieding hebben :)
(nog tot 22:30 uur met 75% korting)

Alleen er is ook een kit met een hele sloot DLC's
Voegt dat nog echt wat toe als nieuweling zijnde? of zijn dat meer nieuwe "rassen" voor als je al de rest al gehad hebt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
heuveltje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:26:
Vraagje

Voegt dat nog echt wat toe als nieuweling zijnde? of zijn dat meer nieuwe "rassen" voor als je al de rest al gehad hebt ?
Het fixed wat dingen, en zorgt voor wat nieuwe saga's verder naar mijn mening niet 100% nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

heuveltje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:26:
Vraagje

Voor jou, als beginnend speler zal je met de basis vele uren vooruit kunnen, maar daarna als je nog meer wilt wordt de DLC interessant. De Sword of Islam laat je de moslims spelen, het Rome pack geeft Byzanthium heel veel extra's, alle (imo geweldige) muziek en portretten geven het spel stukken meer sfeer. Maar de grote vraag blijft of je in staat bent de learning curve / wall te overbruggen.. als je dat lukt en het spel ontdekt, koop je waarschijnlijk alle dlc :)

(oh en de 'fixes' krijg je ook met de basis; de patch 1.08 krijg je daar gratis bij)

[ Voor 5% gewijzigd door bstard op 03-01-2013 10:27 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Vraagje:

Ik heb net Engelse earl zover gekregen om mijn court te joinen. Gaf hem meteen een county. De beste man was 2e in lijn om te erven dus ik heb de eerste in lijn vermoord. Nu opeens is hij géén erfgenaam meer?
Het erf systeem bij die county is agnatic-cognatic primogeniture dus zou je zeggen dat, aangezien hij nu de oudste is, de county zou moeten erven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Bremg schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:05:
Vraagje:

Ik heb net Engelse earl zover gekregen om mijn court te joinen. Gaf hem meteen een county. De beste man was 2e in lijn om te erven dus ik heb de eerste in lijn vermoord. Nu opeens is hij géén erfgenaam meer?
Het erf systeem bij die county is agnatic-cognatic primogeniture dus zou je zeggen dat, aangezien hij nu de oudste is, de county zou moeten erven toch?
Had de eerste in lijn al kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Daar heb ik niet op gelet eigenlijk. Het overnemen door te erven laat ik maar links liggen denk. Ook nergens op de forums staat info over strategien om dat te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Bremg schreef op zondag 06 januari 2013 @ 11:12:
Daar heb ik niet op gelet eigenlijk. Het overnemen door te erven laat ik maar links liggen denk. Ook nergens op de forums staat info over strategien om dat te doen..
Dat is ook een kwestie van geluk hebben hoor en een beetje vooruit denken. Je moet vooral heel actief op andere families om je heen letten die land bezitten wat jij graag hebben wilt. Je kunt puur trouwen om een claims te krijgen, maar je kunt ook je zoon laten trouwen met de enige dochter van een count, duke of koning. Soms is dat lastig met je opvolging omdat je zoon kinderen heeft die ergens anders opgroeien maar dat kan het soms net waard zijn als je er flink wat gebieden bij krijgt.

Maar ondanks goed opletten en slim spelen gebeuren er dingen die je niet kunt voorzien of waar je niks aan kunt doen. Als een duke alleen een dochter heeft die je laat deze trouwen met je zoon of kleinzoon waardoor jou indirecte opvolger de erfgenaam van die titel is, kan het best zo zijn dat andere familieleden van deze duke die ook een claim hebben gaan plotten om de titel zelf te claimen zodra die dochter de titel erft. Je kunt natuurlijk ook zelf plotten tegen een duke die nog maar 1 dochter heeft, gewoon laten trouwen en daarna vermoorden, zelfde verhaal en versnel je een natuurlijk proces wat doorgaans een jaar of 60 duurt. Het kan ook allemaal tegen zitten je zoon gaat dood/wordt vermoord, de dochter in kwestie overkomt het zelfde, dit is allemaal onvoorzien en dit kan een prachtig mooi opgezet plan volledig in het honderd gooien. Maar wat dat is ook het leuke van het spel, als het allemaal mee zit verover je zonder moeite alles en dan is de doel van het spel een beetje zoek.

Dat heb ik ook een paar keer gehad nu ik met aquataine speel. Als dan ineens blijkt dat binnen de HRE deze plotter een hele schare supports heeft opgetrommeld en het halve HRE komt op je af dan is er geen houden aan. Je houdt dan nog wel die claim maar wat heb je daar nog aan. Als buitenstaander is het uitgesloten dat je die titels ooit kunt claimen omdat anders de kaiser pissed wordt :D Dat is gewoon pech hebben. Daarnaast gebeuren er bij mij ook wel eens zaken waar ik niet van snap waarom ze gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Steffy op 06-01-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Afbeeldingslocatie: http://img571.imageshack.us/img571/6039/ck2map1.jpg

Kwaliteit van het plaatje is wat slecht maar deze laptop heeft geen bijzondere programmatuur voor het bewerken van plaatjes.

Zo ziet mijn situatie er uit in 1200 als Aquitaine. Ik ben dus een dikke 140 jaar bezig. Mijn huidige koning zit al 39 jaar op de troon, is een genius maar ondertussen in de 60 en die zal waarschijnlijk niet lang meer leven. Ik heb net het grote stuk in Spanje in genomen tijdens een kruistocht. Eigenlijk op het moment dat deze begon was net een Jihad tegen Jerusalem succesvol verlopen dus we hadden het ook nodig ter compensatie.

Verder zien we Engeland en Frankrijk en Mauritanië in een burgeroorlog verkeren. We zien in Engeland ook een grijze county wat het enige grondgebied is van de koning van Jerusalem. De super moslimstaat Andalusië is de helft van zijn grondgebied verloren aan mij dus. Deze had eerder al met zijn buurman de franse bezittingen in het noorden van Spanje zoals Leon, etc weer ingenomen nadat ze deze eerder een Frankrijk verloren hadden. Deze superstaat ontstond net uit twee kleinere moslim staten die samen gingen in één en korte tijd probeerde Britannië in te nemen.

Sicilië was ook het resultaat van een kruistocht dat gericht was op de gebieden op het vaste land en niet het eiland. Deze werden mij toebedeeld maar heb ik weggegeven aan een low-born die de zoon van de vader van de neef van mijn toenmalige konings vader ofzo was. In ieder geval iemand waar ik problemen mee zou krijgen maar wel van mijn familie is. Gelijk daarna het eiland zelf ingenomen maar omdat die mij wel handig leek zelf maar bewaard. Op deze manier wordt Sicilië zelf niet te sterk en blijven ze afhankelijk van mij.

Frankrijk heeft eigenlijk al 100 jaar deze samenstelling, Britannië is er in de loop van de tijd langzaam bij gekomen. De Normandiërs kregen het niet voor elkaar om Engeland te verslaan en zijn dus nooit los geraakt van Frankrijk. Dat heeft als nadeel dat het goed ontwikkelde Normandië flink wat legers heeft en Frankrijk een lastige tegenstander is. Ik heb het hoofd wel boven water kunnen houden maar dat was vaak niet te danken aan mij zelf maar aan mijn Allies zoals ERE, Engeland, Schotland, Denermarken en Rusland. Ondertussen bezitten de Normandiërs zowel Normandië als ook Britannië. Wel twee verschillende takken van de familie die overigens aardig trouw zijn aan de Franse koning.

Verder in de witte cirkels wat probleemgevallen die in de toekomst nog voor de nodige ellende gaan zorgen. Mijn huidige koning was de erfgenaam, zijn moeder was duches van de provence, helaas is er in de opvolging onder de counts iets mis gegaan. De ene werd namelijk koning van Bavaria en de andere county kwam in handen van een Italiaanse Duke. Helaas is voor mijn kleine staatje het geen mogelijkheid deze in te nemen want de HRE is namelijk matties met die ERE waardoor er binnen no time 125.000 man je land komen plat leggen. :(

Het doel voor mijn toekomstige nieuwe koning, die trouwens erg goede stats heeft gekregen door de educatie van mijn hudige genius koning, is om een zo groot mogelijk deel van Spanje in te nemen en daarna de Empire of Hispania uit te roepen en daarna de koningstitels verdelen. Ik wilde eerste de Frankish Empire stichten maar helaas lukte het niet om deze titels te bemachtigen en toen ik Frankrijk had kunnen claimen waren deze niet vriendjes met Engeland in de periode dat de Engelse koningen allemaal zeer postive vassals had en dus een monster leger op de been kon brengen. Dus alternatief is Spanje.

[ Voor 9% gewijzigd door Steffy op 06-01-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Ik ben nog eens begonnen met Ierland. Met mijn eerste heerser Ierland herenigd, met de 2e via een crusade Jerusalem ook nog onder mij gekregen. Jammer genoeg niet al het land daar om ook de titel te krijgen.
Ook vele dochters uitgehuwelijkt aan hoog geplaatsten bij het HRE en Byzantine Empire (welke voor 1 keer niet uiteenvalt).

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Volgende week weer feest voor ons CK2 fans: The Republic, nieuwe mediterane portretten en nieuwe muziekjes voor deze setting. (heb de gamersgate links erbij gezet, steam zal denk pas de 14e de dlc hebben).

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Erg leuk spel Crusader Kings 2
Maar geeft soms ook wel frustraties, het alom bekende, *%#*& vergeten dat in de gaten te houden.
Mijn kleinzoon/heir te laten trouwen met iemand die wel in de lange termijnplanning past.

En als ierland echt superlastig om noorwegen uit engeland te schoppen, 10k leger ophoesten voor 1 country is de moeite niet waard.
Is het dan echt een kwestie van het lange geduld tot je trouwactie met een toekomstig heir en een princess van ofwel schotland of noorwegen rijp is om te kunnen pushen?

Verder is mij ook niet helemaal duidelijk welke upgrades nu de moeite waard zijn, en of het beter is constant te investeren daarin. Of in uitbreidingen met fabricated claims. Iemand een goede link waar uitleg daarover staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Amafi schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:17:Is het dan echt een kwestie van het lange geduld tot je trouwactie met een toekomstig heir en een princess van ofwel schotland of noorwegen rijp is om te kunnen pushen?

Verder is mij ook niet helemaal duidelijk welke upgrades nu de moeite waard zijn, en of het beter is constant te investeren daarin. Of in uitbreidingen met fabricated claims. Iemand een goede link waar uitleg daarover staat?
Je kan ook rondkijken of er soms naabs met claims op landjes die je wilt hebben rondlopen, en die tot je court uitnodigen. Als je zo iemand dan een titel geeft, baron is al genoeg, kan je het landje aanvallen door de claim van zo'n vassal van je te pressen.

Kort: clickerty-click op schild van een landje dat je wel wilt, click 'claimants', zoek/maak (zak centjes) gewillig iemand met claims (bij voorkeur strong ofc, weak claims zijn wat minder bruikbaar), invite to court, geeft een barony kasteel, press claims.

Resultaat is dat je land verroverd voor een vassal van je, en dat gaat stukken sneller dan trouwen, en is minder lame dan fabricated claims.
Amafi schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:17:Verder is mij ook niet helemaal duidelijk welke upgrades nu de moeite waard zijn, en of het beter is constant te investeren daarin. Of in uitbreidingen met fabricated claims. Iemand een goede link waar uitleg daarover staat?
Ik bouw in het begin van een campaign altijd eerst de steden (castle villages etc) zodat ik meer inkomsten krijg. Als ik merk (ervaring / stom toeval) dat ik meer soldaten nodig heb komen de overige. Op het culture gebouw na zijn ze allemaal erg zinning imo. De culture hangt af van welke je hebt: heavy infantry van de Ruskies en de horse archers zijn erg bruut, maar bv de light cavalry van de moslims en spanjaarden ben ik niet zo'n fan van.

[ Voor 25% gewijzigd door bstard op 09-01-2013 14:36 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Klopt, maar dat lukt niet als de titel even hoog is als die van jezelf.
Als ik bijv king ben van Ierland en Wales, en ik ben op zoek naar uitbreiding dan lukt dat niet op Schotland. Ja, je kan de claim wel pressen voor de claimant, maar schotland blijft dan onafhankelijk van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Amafi schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:36:
Klopt, maar dat lukt niet als de titel even hoog is als die van jezelf.
Als ik bijv king ben van Ierland en Wales, en ik ben op zoek naar uitbreiding dan lukt dat niet op Schotland. Ja, je kan de claim wel pressen voor de claimant, maar schotland blijft dan onafhankelijk van je.
Jah dat hangt af van de crown laws inderdaad, wilde het even niet te complex maken direct. Als die op medium of hoger staat gaat het inpikken niet door.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
bstard schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:39:
[...]

Jah dat hangt af van de crown laws inderdaad, wilde het even niet te complex maken direct. Als die op medium of hoger staat gaat het inpikken niet door.
Precies.

Dat voordeel kan je wel hebben als je een Empire heb :), dan kan je een "king wel onder je krijgen met een claim van een paar landjes / dutchies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Om het nog lastiger te maken heeft Schotland een elective systeem. Dus en de claim. En mijn zoon/kleinzoon moet dan favored zijn wil ik een claim kunnen pressen voor hem.
Tis soms allemaal niet zo makkelijk, of heeft iemand een ander goed idee hoe zo'n situatie op te lossen?

Voodat de 2e vraag weer verdwijnt. Welke upgrades zijn echt de moeite waard, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 12:46
Gisteren zag ik hem opeens in de Steam Linux games lijst staan. Gelijk geïnstalleerd onder Ubuntu 12.04, maar ik krijg de 'missing executable' error als ik hem wil spelen. Zou dit een voorbode zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Amafi schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:58:
Om het nog lastiger te maken heeft Schotland een elective systeem. Dus en de claim. En mijn zoon/kleinzoon moet dan favored zijn wil ik een claim kunnen pressen voor hem.
Tis soms allemaal niet zo makkelijk, of heeft iemand een ander goed idee hoe zo'n situatie op te lossen?

Voodat de 2e vraag weer verdwijnt. Welke upgrades zijn echt de moeite waard, iemand?
Invasion rechten van de Paus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Hangt ervan af over welke upgrades je het hebt. Technologie maakt niet zo veel uit welke je daar selecteert voor zover ik weet. Maar ik ga onder de culture groep altijd voor legalism om mijn demesne size zo snel mogelijk groter te krijgen. Military ga ik meestal voor tactics en in economy voor farming (meer tax van castles).

Holding upgrades hangt het er voornamelijk af wat je van plan bent. Zoek je veel militair te doen, dan heb je waarschijnlijk een groter leger nodig, anders kiezen voor upgrades die je een economisch voordeel geven.

Persoonlijk verkies ik ook mijn capital als primair holding om te upgraden. Zelfs bij gavelkind erft je heir je capital. Ook verkies ik holdings te upgraden die volledig onder je zijn, en dus niet die bishopric's of steden. Van holdings die volledig onder jezelf vallen krijg je het volledig inkomen en dergelijke, bij de rest slechts een deel.
Ik probeer geregeld te investeren in upgrades wanneer ik het geld heb, maar wel wat geld opzij te hebben. Althans toch een goede 75 gold om mercenaries in te huren moesten er wat te veel vassalen ofzo in opstand komen. Zeker economische upgrades die je meer tax income geven, hoe vroeger je die upgrades koopt hoe groter de payoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Lee245 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:09:
Gisteren zag ik hem opeens in de Steam Linux games lijst staan. Gelijk geïnstalleerd onder Ubuntu 12.04, maar ik krijg de 'missing executable' error als ik hem wil spelen. Zou dit een voorbode zijn? :)
Jaja de Clausewitz engine is nu beta voor Linux, als ik het goed begrijp gaan CK2 en latere Paradox games op die engine ook beschikbaar worden voor Linux.
Amafi schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:58:
Ik focus meestal als 2e, nadat ik wat inkomsten heb opgebouwd, op technologie groei, en niet op directe militaire power. Dus ik bouw monestary schools in de kerken van mijn bischoppen, heb technology op Towns staan (voor town infatructure voor de upgrade van Universities), en bouw zodra ik die 600gold heb universities. Dat boost je technologie groei gigantisch, rente op rente. Een truukje om dit te helpen is de 'demesne bonus': een landje in jouw eigen controle met hoge technologie levels ergens in Arabie inpikken. Dit resulteerd dat de technologie van die county doorstroomt naar jouw andere counties, en daarna via neighbourhood bonus naar de omliggende, vassal, counties. O.a. je Levis cap, dat standing army, is sterk afhankelijk van technologie.

Hopelijk beetje duidelijk verhaal ;)

[ Voor 51% gewijzigd door bstard op 10-01-2013 09:49 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

4bit schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:55:
Hangt ervan af over welke upgrades je het hebt. Technologie maakt niet zo veel uit welke je daar selecteert voor zover ik weet. Maar ik ga onder de culture groep altijd voor legalism om mijn demesne size zo snel mogelijk groter te krijgen. Military ga ik meestal voor tactics en in economy voor farming (meer tax van castles).
Uhms, militaire tech zou ik zetten op je culture units. Dus speel je met Russen, op heavy armour of melee zetten, arabiers met hun light cavalry hebben andere tech nodig.Town voor beter universities, en Legalism is ook mijn favoriet.

Trouwens, je levis krijgen de bonussen van je capital county. Het loont dus wel om je hoofdstad in je meest geavanceerde county te hebben.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Patchy-patch 1.09 notes

(Spammie-spam)

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
damn, gisteren uit curiositeit eens mee begonnen, maar goddamnit das ingewikkeld :p
heb alle tutorials gedaan en dan begonnen met de ieren. maar is het normaal dat er de eerste 5 jaar niets gebeurd? heb mijn counselors aan het werk gezet, wat volgelingen laten trouwen, en een claim de jure gezet op een stuk land, maar ik had niet genoeg soldaten om het over te nemen, laat staan gold om mercenary's te huren.

ik kon eigenlijk niets doen kwa uitgaven :p

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
kowlier schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:04:
damn, gisteren uit curiositeit eens mee begonnen, maar goddamnit das ingewikkeld :p
heb alle tutorials gedaan en dan begonnen met de ieren. maar is het normaal dat er de eerste 5 jaar niets gebeurd? heb mijn counselors aan het werk gezet, wat volgelingen laten trouwen, en een claim de jure gezet op een stuk land, maar ik had niet genoeg soldaten om het over te nemen, laat staan gold om mercenary's te huren.

ik kon eigenlijk niets doen kwa uitgaven :p
Ja en nee, het lijkt ingewikkeld en je hebt veel invloed maar je moet niet alles gebruiken om succesvol te zijn. Mijn beste tip: Gewoon ga spelen en spelenderwijs achter het spel komen. Je ziet vanzelf wel wat iets doet. Probeer gewoon eens wat. Zet eens een plot op om iemand om te leggen. Huw wat mensen uit, haal wat claiments naar je hof etc). Probeer ook niet je doelen hoog te leggen maar zie gewoon wat er gebeurd. Je merkt vanzelf wat belangrijk is en wat niet. En tja soms lijkt het alsof er niks gebeurd. Maar er gebeurd altijd wat in de wereld. Overigens zou ik beginnen met Ierland. Echt een ideaal tutorial land.(geisoleerd, je krijgt met veel facetten te maken van het spel alleen dan op kleine schaal, je bent vrij veilig, je doelen zijn vrij duidelijk->verenig ierland). Je eerste a 2de oorlog zul je met mercenaries vechten. Daarna zul je genoeg levies hebben. Overigens in kust steden bouw havens. Oh en alle shit is duur en duurt lang om te bouwen. Het is niet een kwestie van 2 beurtjes, het is een kwestie van Jaren soms zelfs enkele tientallen.

Paradox spellen zijn (imo) veel meer spellen van de ervaring i.p.v. zo'n groot mogelijke overwinning halen. Hiermee wil ik zeggen dat je in paradox regelmatig tegenslagen krijgt maar dat hoort erbij, er zit ook expres geen load functie in veel van hun games als je ingame zit. B.v. in Total war of Civ als er echt iets zwaar negatiefs gebeurd reload je vaak als je door die gebeurtenis niet meer kan winnen. Bij paradox game is er niet zoiets als echt winnen (afgezien van je eigen doelen). Waardoor je anders speelt al vraagt het wat gewenning, na spellen als Civ en total war ben je toch gewend geraakt om altijd te winnen of voor de winst te gaan. (overigens als je dit spel leuk vindt, Victoria 2 A House Divided. Beste paradox titel tot nu toe, imo)

[ Voor 18% gewijzigd door Postius op 10-01-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
ik hou wel van management rts'en, maar hier had ik het gevoel na 2 uur spelen dat er nog niets gebeurd was :p ik heb wel de tijd genomen (toen de game gepauzeerd was) om veel te lezen (alle omringende county's en duchy's uitgepluisd naar huwbare dochters / zonen om op te voeden enzo) maar in het begin kun je blijkbaar nog niet veel doen. mss wat meer geduld hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Ah, pauzeren hoef je niet zo snel te doen... Ik zou het spel lekker door laten lopen op minimaal 1 of 2 pijltjes.
Overigens ben ik het zeker eens met de mensen die Ierland als goed begin noemen. Ik heb lekker rustig in een jaar of 40 Ierland over genomen en gedurende die 40 jaar een hoop geleerd. Maar goed ook, want bij de derde generatie in mijn familie had ik opeens middels een gelukkig huwelijk met de dochter van de Franse koning ineens heel Frankrijk en een deel van Spanje in mijn bezit! Frankrijk blijkt dan overigens een gigantisch wespennest, die Dukes daar hebben veels te veel macht. Uiteindelijk heb ik alleen een stukje Normandië weten te behouden ;). Dat was dan weer niet zo'n probleem ik had me zelf alleen maar ten doel gesteld Groot Brittannië te stichten en de franse kust past daar historisch gezien prachtig bij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Bij paradox spellen is verliezen half het spel.

Het hangt ervan af met welke ruler je begint, als je maar 1 stuk land onder je kont hebt duurt het gewoon lang om wat geld te sparen. Soms is het dan gewoon even op maximale snelheid zetten en afwachten. Bij events wordt er toch automatisch gepauzeerd.
Ik verkies als ruler van Thomond te beginnen bij Ierland. Je hebt 1 vazal, ook meteen een claim op het stukje land onder je (Desmond?). Je kan dan na wat sparen oorlog verklaren aan de ruler van Desmond. Ondertussen ook fabricate claim doen bij het stuk land van je vazal. En hopen dat daar snel iets uit de bus valt, zodat je dat stuk land rechtstreeks onder je hebt ipv via een vazal. En tegen dat je die stukken land stabiel hebt, kun je wat verder kijken naar de rest van ierland om naar uit te breiden. Vanaf je de helft hebt kun je al de titel Ireland maken, en krijg je ook een claim op de stukken van Ierland die je nog niet hebt.

En niet vergeten je succession law aan te passen, gavelkind is niet leuk.

Trouwens, soms ben je tevreden dat er niets gebeurt dus koester die momenten. 1 van mijn laatste keren was mijn ruler gestorven, de nieuwe ruler binnen het jaar (hmm, verdacht). En zat ik opeens met een 4-jarige dwergjongen, met stats van net boven de 0. Heeft ongeveer nog een half jaar geduurt alvorens al mijn vazallen in opstand kwamen.

Ahja, ondertussen kan je ook wat events opstarten onder je plot tab, bij decisions. Een tournament,festival of op jacht te gaan.

@Postius: Vraagje uit nieuwsgierigheid, wat zijn dan zo de redenen dat je Vic2:HD verkiest boven CK2 en EU3 (mijn favoriet, gedeeltelijk door het mooi aanbod mods)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

kowlier schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:58:
ik hou wel van management rts'en, maar hier had ik het gevoel na 2 uur spelen dat er nog niets gebeurd was :p ik heb wel de tijd genomen (toen de game gepauzeerd was) om veel te lezen (alle omringende county's en duchy's uitgepluisd naar huwbare dochters / zonen om op te voeden enzo) maar in het begin kun je blijkbaar nog niet veel doen. mss wat meer geduld hebben :p
Het kan snel gaan maar het kan ook tijden duren voordat er iets gebeurt. Ik vind het zelf altijd lastig om te bepalen bij het spelen van een count wat het meest handige is om te doen. Ik ben zelf altijd iemand van het investeren echter kun je op de schaal, van een count niet echt veel beginnen. Je hebt weinig geld en je krijgt nog minder per maand. Het lijkt mij handig dat je probeert in ieder geval de helft van de duchie waar je De Jure onder valt in handen te krijgen en dan zorgen dat je Duke wordt, dus de titel krijgt (koopt :P ). De rest van de counties kun je dan zo aan je landje toevoegen omdat je gemakkelijk oorlog kunt voeren op basis van het feit dat die counties De Jure van jou zijn/behoren. Op deze manier ga je op termijn ook iets meer geld verdienen. Handig is om hier voor geld achter de hand te houden. Je holding uitbreiden met een stad of een wall is leuk maar dat verdien je nooit terug. Handiger is om dat geld in mercenaries te steken en titels voor te kopen en claims mee te fabriceren. Zodra je eenmaal aardig wat geld verdiend is het handig om uit te breiden maar op kleine schaal zet het geen zoden aan de dijk. Dat beetje geld of die paar legers extra, het gaat om peanuts. Plus mercenaries zijn niet je eigen mannen, als ze dood gaan boeit niet, gewoon een kasteel belegeren en gelijk maar bestormen die handel als je de kans hebt, dan duurt de oorlog ook niet zo lang.

Verder zou ik me niet teveel bezighouden met het trouwen en hopen op goede claims of het verkrijgen van landen, dat is lastig, zeker als count en al helemaal als je niet binnen een koninkrijk valt. Natuurlijk kan het geen kwaad counts en dukes in de gaten te houden maar staar je er niet blind op.

Als je geld over hebt dan moet je proberen extra steden te bouwen in je kustprovincies, maar alleen in je eigen en niet die van andere counts. Steden leveren altijd veel extra geld op en op de lange termijn, lees je bent 150 jaar verder, ga je behoorlijk verdienen. Ik zit nu op 6 counties en 2 baronies als de Koning van Aquitaine en ik feudel taxes nog op 0 staan en verdien nu 26 gold per maand. Gooi ik die taxes nog omhoog, dan komt het schip met geld aan in Bordeaux :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Steffy schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:21:
[...]feudel taxes nog op 0 staan en verdien nu 26 gold per maand. Gooi ik die taxes nog omhoog, dan komt het schip met geld aan in Bordeaux :Y)
Voordeel hiervan is dat vassals meer geld overhouden, en dus sneller nieuwe gebouwen en upgrades aanleggen :)

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
4bit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:16:

@Postius: Vraagje uit nieuwsgierigheid, wat zijn dan zo de redenen dat je Vic2:HD verkiest boven CK2 en EU3 (mijn favoriet, gedeeltelijk door het mooi aanbod mods)?
Dat het (in mijn ogen) het beste simulatie model is (van alle paradox games) en de realiteit vrij goed benaderd. Eveneens is het economische model in Vicky echt goed en het voelt ook grootser aan. Ik heb EU en CK met extreem veel plezier gespeeld maar voor mij is victoria (nu dus deel 2 met adh) altijd net beter geweest dan de andere reeksen. De economische wereld simulatie is erg sterk en er zijn nog meer lagen waar je rekening mee moet houden als bij EU en CK. (imo) is de victoria reeks ook de moeilijkste te leren (oke HoI is ook geen feest) maar geeft het er wel extreem veel voor terug. Zeg maar als CK een 8,5 dan is vicky voor mij de 9. Het is allemaal net ietsjes beter (imo), en bij CK heb ik nog wel is het gevoel met gamemechanics bezig te zijn. Bij Vicky voelt het echt als 1 grote lange ervaring. (en daarnaast veel geleerd over de 18de eeuw :-p ). Maar het is lastig de vinger er precies op te leggen, maar ik vind Vicky 2 gewoon als spel net wat beter vanwege heel veel kleine dingetjes en de grote->de wereldmarkt.

Over als de niks gebeurd opmerking. Ja dat kan best. Soms is het wel is erg erg rustig. Maar als het goed heb je een strategisch doel voor jzelf waar je altijd naar toe kan werken. EN verder de tijd. Pauzeeren is eigelijk niet echt nodig (allen in oorlog) en je wilt ook altijd de tijd laten gaan op 1 of 2 streepjes. Je krijgt er vanzelf wel een beetje gevoel voor.

@steffy: Holdings upgraden zijn voor mij de manier om te winnen....Maar ieder zijn ding he :9 Uiteraard met 1 landje niet. Maar je kan al vrij snel een leni9ng fixen (dacht ik) en wat inkomens gebouwen hebben. Verder als je enig vorm van een leger wilt lijkt het me ook handig een keep etc te hebben :9

[ Voor 19% gewijzigd door Postius op 11-01-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

bstard schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:28:
[...]

Voordeel hiervan is dat vassals meer geld overhouden, en dus sneller nieuwe gebouwen en upgrades aanleggen :)
Dat klopt inderdaad. Vroeg in het spel is het niet verstandig om te doen omdat je vassals dan nog moeten upgraden. Als ze echter al flink wat geld per maand verdienen kan het geen kwaad om daar een paar % van af te snoepen. Aan de andere kant is het ook zo dat als je al op 20+ gold zit je eigenlijk nooit problemen hebt met geld. Ik zit nu gemiddeld altijd rond de 1000 gold behalve als ik een nieuwe stad of kasteel bouw. Gister avond had ik het geluk dat één van mijn vassals in opstand kwam, de count van Thouars in het noorden van mijn land, boven Bordeaux en die heb ik dus die kustprovincie afhandig gemaakt. Die provincie had bijvoorbeeld nog legen holding slots. Daar heb ik gelijk weer een nieuwe stad bij gebouwd en zodra die klaar is maak ik er gelijk nog. Zo zit ik straks denk ik rond de 32 gold per maand en dat met maar 7 counties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
toch even opnieuw begonnen met ierland (thomond provincie ofzo). rustig gespeeld en heel veel geluk gehad :p
mijn vasal kwam in opstand, die even in de cel gesmeten en die county aan mijn zoon gedoneerd.
daarna gewoon rustig niets doen, vasals en kinsmen happy houden, wat laten trouwen, council hun werk laten doen. op een gegeven moment is de zuidelijke county, waar ik een claim op kon doen maar nog niet gedaan had wegens geen geld + soldaten, onder aanval van een fransman. die fransman bezet heel dat gebied, maar verovert het niet. rook ik daar even mijn kans :p met heel die county zonder staand leger even vlug binnengevallen met mijn legen en zo een (bijna) gratis county erbij.

nu rustig geld bijverdienen en hopen dat mijn chanselor een claim kan leggen op de noordelijke provincies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

kowlier schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:08:
toch even opnieuw begonnen met ierland (thomond provincie ofzo). rustig gespeeld en heel veel geluk gehad :p
mijn vasal kwam in opstand, die even in de cel gesmeten en die county aan mijn zoon gedoneerd.
daarna gewoon rustig niets doen, vasals en kinsmen happy houden, wat laten trouwen, council hun werk laten doen. op een gegeven moment is de zuidelijke county, waar ik een claim op kon doen maar nog niet gedaan had wegens geen geld + soldaten, onder aanval van een fransman. die fransman bezet heel dat gebied, maar verovert het niet. rook ik daar even mijn kans :p met heel die county zonder staand leger even vlug binnengevallen met mijn legen en zo een (bijna) gratis county erbij.

nu rustig geld bijverdienen en hopen dat mijn chanselor een claim kan leggen op de noordelijke provincies.
Ook gestart met dezelfde provincie afgelopen weekend. Had al eerder eens met Ierland gespeeld en merkte daar dat als je uit wil gaan breiden (engeland, schotland) dat je toch echt al direct moet beginnen met strategische huwelijken. Zodat je heir daar al een claim op die kingdoms heeft heeft.

Think BIG is voor mij de uitdaging, hoe kom ik zo snel mogelijk naar een zo omvangrijk mogelijk rijk. Let wel op, als je het British Empire wil starten zul je als culture een van de engelse/celtic moeten hebben. Voed je je kinderen op met (supergoede) leermeesters uit een andere cultuur dan nemen ze die cultuur helaas ook over. En dat geeft problemen. -10 opinion vassals en je mag het empire niet maken... :X
Was voor mij terug naar een zeer oude savegame. Mijn heir en zijn zoon waren opeens egyptish. ;w

Leuk spel, maar alles in de gaten blijven houden is soms best wel lastig. Ik wil dan te snel zonder dat ik door heb wat er in mijn rijk gebeurt. En dat zijn dan weer de showstoppers later in de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
ik had geluk, mijn eigen bishop had learning 19 en voor de rest ook deftige stats :p
alleen jammer dat ik die jammer heb moeten executeren omdat ie plotseling niet meer catholic was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
Toen ik zojuist Steam op startte onder Ubuntu werd er een update voor Crusader Kings II gedownload van 32MB. Na de update even geprobeert te starten en nu werkt het dus onder Linux! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Amafi schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:32:
[...]

Ook gestart met dezelfde provincie afgelopen weekend. Had al eerder eens met Ierland gespeeld en merkte daar dat als je uit wil gaan breiden (engeland, schotland) dat je toch echt al direct moet beginnen met strategische huwelijken. Zodat je heir daar al een claim op die kingdoms heeft heeft.

Think BIG is voor mij de uitdaging, hoe kom ik zo snel mogelijk naar een zo omvangrijk mogelijk rijk. Let wel op, als je het British Empire wil starten zul je als culture een van de engelse/celtic moeten hebben. Voed je je kinderen op met (supergoede) leermeesters uit een andere cultuur dan nemen ze die cultuur helaas ook over. En dat geeft problemen. -10 opinion vassals en je mag het empire niet maken... :X
Was voor mij terug naar een zeer oude savegame. Mijn heir en zijn zoon waren opeens egyptish. ;w

Leuk spel, maar alles in de gaten blijven houden is soms best wel lastig. Ik wil dan te snel zonder dat ik door heb wat er in mijn rijk gebeurt. En dat zijn dan weer de showstoppers later in de game.
Tja je doet het zelf, je hoeft niet terug naar je oude save game. Kan ook je Ruler laten omleggen. Opzich wel knap dat je ze egyptisch hebt kunnen maken maar ook niet echt een probleem, eerder een interesante ontwikkeling. Maar probeer het wat minder als total war te spelen ;) (kanje misschien beter EU of vicky pakken) want er zal nog zoveel gebeuren wat een stuk vervelender is en je nooit ziet aankomen. Als culture van je Heir al een reden om te reloaden dan weet ik niet of je ooit het einde van een dynastie gaat halen. Je bent natuurlijk vrij om te doen wat je wilt, maar het lijkt me een redelijk miniem probleem. Daarnaast kunnen andere culturen ook voordelen hebben(basken ftw). Voor mij zou als ik in Engeland zit een een Egyptische koning heb juist een extra reden zijn om door te spelen. Eindelijk wat nieuws en interessants!(een wereld rijk maken lukt toch wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Speel nog steeds met de Duke of Holland als startpunt en las ergens een strategie om de "Kingdom of Frysia" te maken.

Aanvankelijk liep alles op rolletjes, creeerde claims op Breda, Sticht en Brabant en toen ik de kans zag, claimde ik de Duchie of Low lorraine, mijn leger stuurde ik direct naar zijn capital (brabant) en tot mijn grote verrassing gaf hij op, direct nadat ik zijn capitial bezet had (de drie holdings). Tjakka, in een klap 3 provincies rijker :-)

Voor de tactiek moest ik ook de Duchie of flanders bemachtigen en dat verliep een stuk stroever. Kon uiteindelijk Yperen (had de count of zeeland al voor me gedaan) en Brugge pakken, maar die Duchie lukte niet. Gent bleef maar gekoppelt aan FRance, op 1 moment na; welke ik direct wilde benutten maar Gent zag de bui hangen en schaarde zich direct weer onder de Franse Kroon. Tja, en Franse Kroon bestrijden is geen optie, nietwaar?

Geldt? Gelderland had ik ondertussen ook en zo zag de Nederlanden er best aardig uit. De Duitse Keizer had ondertussen zijn autoriteit gemaximaliseerd en zo kon ik weinig en was er weinig te doen.
Tot tegen 1200 het verzoek kwam om me te scharen achter een opstand tegen de Keizer, ala, was het dammen met mij lakei nu wel beu; laten we eens potten breken!

De opstand was groot en de Keizer wankelde maar het duurde lang, erg lang. 1200+, tjakka, 100.000 geitenhoeders en 5000 gold, wat een timing. Geduldig dirigeerde ik deze horde naar de keizers staten en begon rechts de een na de andere provincie "de wil" op te leggen. Eitje natuurlijk en voor ik het wist was zo'n beetje alles tot aan Koln bezet. Toen in 1 klap, vrede! Omg. Hield er gelukkig loon aan over, een fooitje. Pakweg 60.000 troepen waren nog over.

Wat nu? Kon niemand de oorlog verklaren behalve de KEizer himself, ja hij zat er nog steeds :(
Hee, invasion request...hmm...jaja, de pope had er zin aan!

Opnieuw begon ik de provinvies te pakken, die nu verzwakt waren danzei de vorige bezetting, kort geleden. Koln, Kleve, Liege, Friesland, Mainz en wat ik vergeet...alles bezet. Ondertussen links en recht wat Keizerlijke legertjes om zeep geholpen om ze "eronder" te houden. De troepenmach slinkt aardig en met pakweg 35.000 over was het tijd om Bamberg te pakken en de Keizer tot overgave te dwingen.

Hij accepteerde gretig en nu, nu ben ik de Keizer ipv van Keizer..whahaha.
Oke, mooi. GEweldig. Maar wacht es ff. Wilde ik dit wel? Mijn familiehoofd is duits nu, huh ?
Draag de HRE vaandel nu ipv ons Koninklijke oranje...omg , wat heb ik gedaan ...lol

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
niet te geloven, valve heeft nog steeds de nieuwe dlc niet vrijgegeven. weet iemand goede webshops waar je een steamkey kan kopen? greenmangaming had ze maar die zijn uitverkocht en gamestop loopt te zeuren dat ik niet kan kopen vanuit nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
Gamersgate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewonka03
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06-2024
ik heb de steam versie dus dat gaat niet werken helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Postius schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:46:
[...]
Tja je doet het zelf, je hoeft niet terug naar je oude save game. Kan ook je Ruler laten omleggen. Opzich wel knap dat je ze egyptisch hebt kunnen maken maar ook niet echt een probleem, eerder een interesante ontwikkeling. Maar probeer het wat minder als total war te spelen ;) (kanje misschien beter EU of vicky pakken) want er zal nog zoveel gebeuren wat een stuk vervelender is en je nooit ziet aankomen. Als culture van je Heir al een reden om te reloaden dan weet ik niet of je ooit het einde van een dynastie gaat halen. Je bent natuurlijk vrij om te doen wat je wilt, maar het lijkt me een redelijk miniem probleem. Daarnaast kunnen andere culturen ook voordelen hebben(basken ftw). Voor mij zou als ik in Engeland zit een een Egyptische koning heb juist een extra reden zijn om door te spelen. Eindelijk wat nieuws en interessants!(een wereld rijk maken lukt toch wel)
Zo heeft iedereen lol in een ander onderdeel van het spel ;-)
Elke keer dat ik "stop" /reload leer ik weer nieuwe dingen. Nu een keer of 3 totaal gedaan denk ik.
Gisteren ook weer geleerd dat als je er sterk voor staat, je ook gewoon offer vasalisation kan doen ipv press du jure claim. Sheelt weer tijd om een gebied erbij te pakken, en met minder nadelige effecten.

Voor mij was de culture op zich geen issue, alleen het feit dat ik gedurende 100 jaar (ruler, heir en zijn zoon) mijzelf ook niet tot emperor kon uitroepen was zonde. Een kingdom op orde houden heb ik echter nu wel geleerd, en nu dus ook goede eigenschappen in je familie "fokken" zonder al teveel nadelige effecten.
Voor mij is het maken van een wereldrijk nog de uitdaging.

Wat voor zaken kunnen nog vervelender zijn? Of wat voor valkuilen moet ik nog meer op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 07:47

Shabbaman

Got love?

Ik heb nu drie duchies, en mijn zoon heeft er ook nog drie. Dus als mijn zoon straks mijn titels erft, dan heeft hij vijf duchies. Wat ik me nou afvraag: is het nuttig of noodzakelijk om binnen een duchy een county in je bezit (demesne) te houden, of kan ik een aantal counties aan m'n vazallen geven?

Ik heb in Gelre ondertussen al geen counties meer, maar ik heb daar nog geen kwalijke gevolgen van ondervonden. Als iemand anders meer dan 50% van de de jure counties zou hebben dan zou iemand de duchy titel kunnen jatten, maar dat kan alleen buiten het "realm" (en al mijn titels zitten (nu nog) binnen het HRE).

Overigens had ik Thuringen aan m'n zoon gegeven, en toen heeft hij het niet-bestaande duchy Thuringia gekocht. Dat was dus niet zo handig, maar ik heb het idee dat ik het idee dat mijn zoon rustig Thuringen weg zou kunnen geven maar toch hertog van Thuringia kan blijven.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Madrox schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:25:
Hij accepteerde gretig en nu, nu ben ik de Keizer ipv van Keizer..whahaha.
Oke, mooi. GEweldig. Maar wacht es ff. Wilde ik dit wel? Mijn familiehoofd is duits nu, huh ?
Draag de HRE vaandel nu ipv ons Koninklijke oranje...omg , wat heb ik gedaan ...lol
Kan je niet Holland of dergelijke (of hoe de Nederlandse titel ook officieel noemt) als main title aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Na de patch opnieuwe begonnen, nu als de count van Korinthe, net even onder Athene. Ik was eerst bezig met Aquitaine en had eigenlijk heel Spanje al plus Scilië en daar was de lol omdat je te groot begint al vrij snel af. Het enige spannende is hoe je Toulouse het gemakkelijkst kunt krijgen en je daarna losweken van Frankrijk.

Ik ben nu denk ik 35 jaar bezig. Je begint schijnbaar met 2 counties ipv 1 kwam ik achter. Ik had de helft dus al van de duchy. Mijn Duke was niet zo populair dus een plot kwam gemakkelijk van de grond met veel aanhangers. De Duke werd dus probleemloos om zeep geholpen, tevens overkwam zijn minderjarige zoon precies het zelfde. Die county en titel gingen daarna naar de keizer en de titel ging gelijk door naar mij. Ik was binnen 5 jaar van count naar duke gegaan en nog niks veroverd. Ik kreeg er een count bij als vassal, die 4e county bleef eerst in bezit van de keizer. Tegen de count begon ik een plot om zijn county te revoken wat hij niet leuk vond maar militair niks tegen kon doen en ik kreeg dus ook de 3e county in mijn bezit. Enige tijd daarna kreeg ik, ik denk vanwege mijn trouw en goede inzet als Marshal van de keizer ook de 4e county in mijn bezit. Ondertussen hebben al mijn holding Castle City 4, heb ik van Venenië in al mijn counties een handelspost die voor extra geld zorgt en heb in de 3 counties waar ik kon een extra stad gebouwd. Dat ik circa 35 jaar, niet gek denk ik. Vooral de burgeroorlog om de ERE troon was voor mij een bron van inkomsten. Iedereen uit Griekenland die in opstand was gekomen stond druk te vechten ergens in het noorden van Irak terwijl ik rustig al hun counties kon bezetten en verdiende bakken met geld.

Ondertussen heeft mijn zoon een claim op Cephalonia, eiland voor de westkust van Griekenland en is het getrouwd met de countess van Arta. Hierdoor komt deze county straks in bezit van haar heir, mijn kleinzoon en krijg ik op die manier 2 van de 3 counties van Epirus in handen waarna ik die Duke er uit ga werken en alles opeisen. Vervolgens probeer ik langzaam maar zeker meer en meer Griekenland in handen te krijgen om zo straks koning te worden. Het plan is in ieder geval ambitieuzer dan spelen met een te groot land, nu kun je als klein onderdeel van een groter geheel een leuke strategie opzetten en kijken hoe ver je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Misschien "late to the party" maar ik zag zojuist dat er extra soundtracks uit zijn voor CK2? (op steam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Die horen bij de Republic DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Yep, nieuwe soundtrack,faces en de feitelijke uitbreiding. Ik wil wachten langs 1 kant tot het -75% staat, maar ik weet nu al dat ik niet ga kunnen wachten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
http://cdkeyprices.com/ kijk daar is rond of er niet wat webwinkels zijn. Steam is duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Postius schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:26:
http://cdkeyprices.com/ kijk daar is rond of er niet wat webwinkels zijn. Steam is duur ;)
Steam is heeft hoge prijzen, maar niet duur imo. Prijs / kwaliteit verhouding is nog steeds, voor mij, verruit de beste digital retailer. Al is greenmangaming laatste tijd wel dichtbij gekomen, erg sympatieke lui met goeie deals.

Leuke dlc/patch, maar nog niet veel tijd voor gehad. Vanavond eens goed voor gaan zitten, in een multiplayer sessie :)

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Kan het trouwens zijn heel vreemd dat er een patch is over die Republic's ?.

Want ik heb eigenlijk niks gekocht en in eens zijn er overall republic's die trade etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ja, republic toestanden zijn nu meer verwerkt in het standaard spel. Je kan gewoon niet als trade republic (?) spelen als je de DLC niet hebt. Maar alle versies van spellen (zelfs zonder de DLC's) krijgen nog alle patches mee, nu 1.09.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott
  • Laatst online: 08-06-2023

MicScott

.Grey.

Ik heb dit spel vorige week gekocht en er al een uur of 25 inzitten. Je kunt dus wel stellen dat het goed bevalt :)

Maar nu heb ik even een vraagje: ik wilde een paar steden bouwen om meer belastinginkomsten te krijgen, maar als ik dat doe, krijg ik een "Wrong holding type for demesne" waarschuwing, en krijg ik maar 50% van de inkomsten die een stad genereren. Nu kan ik wel van die stad een vassal maken, maar dan krijg je dus bijna niks van de belasting terug... Nogal jammer. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Diablo 3 || Titanfall/Origin: MicScott | Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

MicScott schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:27:
Ik heb dit spel vorige week gekocht en er al een uur of 25 inzitten. Je kunt dus wel stellen dat het goed bevalt :)

Maar nu heb ik even een vraagje: ik wilde een paar steden bouwen om meer belastinginkomsten te krijgen, maar als ik dat doe, krijg ik een "Wrong holding type for demesne" waarschuwing, en krijg ik maar 50% van de inkomsten die een stad genereren. Nu kan ik wel van die stad een vassal maken, maar dan krijg je dus bijna niks van de belasting terug... Nogal jammer. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Dat niet direct, maar is het niet goedkoper om meerdere steden in countries die je al hebt te upgraden zodat ze meer belasting opleveren?

Enneuh, als heerser zul de details moeten delegeren. Steden zijn niet jou pakkie aan. Zo zul je die melding krijgen als je een stad of bisschop in je eigen beheer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott

MicScott

.Grey.

Amafi schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:41:
[...]

Dat niet direct, maar is het niet goedkoper om meerdere steden in countries die je al hebt te upgraden zodat ze meer belasting opleveren?

Enneuh, als heerser zul de details moeten delegeren. Steden zijn niet jou pakkie aan. Zo zul je die melding krijgen als je een stad of bisschop in je eigen beheer hebt.
Hm, I see. Ik zag eerder in deze thread dat iemand allemaal steden had gebouwd om meer geld binnen te halen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

MicScott schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:45:
[...]

Hm, I see. Ik zag eerder in deze thread dat iemand allemaal steden had gebouwd om meer geld binnen te halen, vandaar.
Steden zijn geen holdings voor adel en dit klopt historisch gezien in grote lijnen. Een stad is net als een temple holding. Temple holdings hebben een bischop, steden hebben mayor (burgemeester). Dat zijn je vassals maar zover was je waarschijnlijk zelf ook.

Steden zijn daarna idd een goede bron van inkomsten maar je moet het complete plaatje even bekijken en niet naar 1 of 2 individuele steden. Afhankelijk van je city taxation krijg je een x aantal % van de totale inkomsten van die stad. Meestal zal die taxation op minimal of normal staan maar je kunt er natuurlijk tegen een dikke opinion panelty meer uit persen. Wat belangrijk is, is dat je zoveel mogelijk steden bouwt, dus niet 1 of 2 maar het liefst alle holdings aan zee vol stampen met steden, in het binnenland hebben steden geen haven en zijn ze dus minder interessant en kun je er beter een barony bouwen die je wel zelf kunt houden en daarmee ook het geld.

Als je steden bouwt is het handig om die ook alvast even een kick start te geven door bijvoorbeeld een haven te bouwen. Zo heeft die mayor gelijk al aardig wat extra inkomsten en zal hij sneller kunnen uitbreiden, dat kan maar hoeft niet natuurlijk. Dat is ook gelijk het voordeel van steden, die redden zichzelf wel met upgraden, mocht een mayor dood gaan krijg je volgens mij wel zijn geld maar dat weet ik niet helemaal zeker. In ieder geval zullen ze blijven upgraden zolang dat kan en dus je inkomsten vergroten.

Maar steden leveren mits je er voldoende van maakt dus inderdaad veel geld op. Zeker als je lekker wat inkomsten hebt en je eigen holdings al lekker uitgebouwd zijn zul je tegen het punt aanlopen dat je geen gebouwen meer kunt maken die geld opleveren en castle cities leveren nu eenmaal weinig op, handig is dan om je geld slim te inversteren en bouw steden want dan blijf je je inkomsten vergroten. Als je eenmaal op 30 gold per maand zit kun je wel eens aan barracks en stables gaan denken want dat soort upgrades gaan ook langzaam richting de 200 a 300 of meer gold per upgrade. Als je weinig inkomsten hebt en veel counties of baronies betekend dat jaren wachten voor je weer wat kunt en behalve een paar man extra leger levert het je niks op. Voor dat geld kun je eventueel beter mercenaries inhuren, dan heb je er gelijk 5000 ofzo. Dat is misschien eenmalig maar effectiever dan 150 man extra voor 300 gold.

[ Voor 5% gewijzigd door Steffy op 22-01-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott

MicScott

.Grey.

Bedankt voor de uitvoerige uitleg, het helpt me enorm om alles beter te begrijpen.

Het was gisteren nogal een chaotische avond, in een uurtje spelen had ik ongeveer 3 burgeroorlogen en 6 koningen erdoorheen gejaagd.

Hopelijk doet mijn huidige koningin het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

MicScott schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:52:
Bedankt voor de uitvoerige uitleg, het helpt me enorm om alles beter te begrijpen.

Het was gisteren nogal een chaotische avond, in een uurtje spelen had ik ongeveer 3 burgeroorlogen en 6 koningen erdoorheen gejaagd.

Hopelijk doet mijn huidige koningin het beter.
Hehe jah questie van pech hebben. Van 't weekend multiplayer gedaan, en mijn doge bleef maar dood neervallen. Gelukkig genoeg familie, maar het is wel frustrerend.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Woohoo finally, Pagans, en een nieuwe start bookmark in 867.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Weet iemand of je binnen een county ook de hoofd-barony (van kasteel naar stad of kerk) kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald23
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Dan moet je de county aan Kerk (weet ff niet hoe die heet) of een Mayor geven. Zij maken dan automatisch de kerk of stad als belangrijkste.

A day not smiled is a day not lived!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:11
bstard schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:22:
Woohoo finally, Pagans, en een nieuwe start bookmark in 867.
Ziet er gaaf uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icratox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 14:13
Yup, kan niet wachten tot deze uitbreiding uit komt :) Ben al een actief speler van Crusader Kings 2, en vind het een geweldige game. Iets compleets anders dan wat er de laatste tijd uitgebracht is.

"The Old Gods" expansion met de startdate van 867 zorgt ervoor dat je nu ruim 580 jaar aan speeltijd hebt. 867 tot en met 1450 :) Als het goed is komt de eerste developer diary deze week uit, meen ik gelezen te hebben op de paradox forums in een post van 1 van de devs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Inmiddels is de eerste dev diary online: http://forum.paradoxplaza...iary-1-A-Different-Europe. Ben niet zo'n fan van Crusader Kings (mooi spel, maar wat teveel werk voor mij), maar dit ziet er weer heel goed uit. Misschien toch maar eens een aanschaf overwegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Het gaat raar klinken, maar ben niet zo een grote fan van het vervroegen van de startdatum. Net zoals bij EU3 zijn +-500 jaren echt wel veel. Dan vind ik de tijdsspanne van Victoria2 leuker, daar is genoeg in te doen dat daar de 100 jaren net goed zit qua tijd voor een game.

Maar als trouwe paradox fan komt deze DLC toch ook weer op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icratox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 14:13
Het is inderdaad erg lang, maar de nieuwe startdatum zorgt er ook voor dat je een compleet andere spelervaring gaat krijgen.

Maarja, het lijkt er bij mij ook op dat ik nooit een campaign langer dan 100 jaar kan spelen :P Ik wil altijd wat anders proberen na een tijdje en start dan weer een nieuwe campaign op tenzij de campaign echt heel interessant is.

Edit: Vandaag (21 Maart) is de eerste Developer Diary gereleased op de Paradox forums.

[ Voor 11% gewijzigd door icratox op 21-03-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Pagan DLC was nog niet uit meen ik? Ik heb The Republic nog niet gehaald maar als de Pagan DLC uit is haal ik ze meteen beiden. Ben nu in het zuid oosten van de Seljuk bezig. Hopen dat ik het een beetje uit kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Old Gods komt 28 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

4bit schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:57:
Het gaat raar klinken, maar ben niet zo een grote fan van het vervroegen van de startdatum. Net zoals bij EU3 zijn +-500 jaren echt wel veel. Dan vind ik de tijdsspanne van Victoria2 leuker, daar is genoeg in te doen dat daar de 100 jaren net goed zit qua tijd voor een game.
Appels en peren.

Daarnaast, CK2 is een zandbox, en imo hoe groter hoe beter. Als je klaar bent met je campaign: je hoeft niet tot 1453 door te gaan. Vervroegde startdatum heeft als groot voordeel dat je een nieuwe situatie hebt om te spelen.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 18:31
Ik moet dit echt weer eens een keer oppikken. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Vanaf vandaag zijn de oude goden terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik heb het nog niet gekocht en vind 15 euro ook prijzig. Ik wacht even tot er weer een actie op steam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Ik moet wel zeggen, het geeft weer een hele nieuwe draai aan het spel, en komt tot zover goed bij mij over. Vooral de technologie is een stuk duidelijker... als je eenmaal door hebt wat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

De technologie is inderdaad wel wat beter, dat was iets waar ik nooit naar om keek.

Voor de geinteresseerden 3 euro korting bij Green Man Gaming (steam key) voor Old Gods: GMG20-LLASD-D8WBQ

[ Voor 5% gewijzigd door 4bit op 29-05-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Ik heb nog niet eens de tijd gehad om die vorige expansie te checken. En nu al een nieuwe! Nice maar ook PFFFFF. Om nu CK2 compleet te hebben kan je al bijna 100 euro aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 11:47

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Het enige minpuntje dat ik tot dusverre heb gevonden heb is toen ik als graaf van vlaanderen speelde er toch wel veel pagans op visite kwamen. Soms stonden gewoon 3 van mijn provicies vol met van die bliksembezoekers. Iets teveel van het goede wat mij betreft.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 01:28
Ik ben nog leuk aan het wachten tot THe Prince and the Thane uit komt. Nu ik eenmaal begonnen ben met mods kan ik echt niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 18-09 13:38
Ik heb de game of thrones mod geinstalleerd maar zodra ik een game wil starten crasht de game. Ik heb de laatste versie en hij start gewoon op maar zodra ik wil beginnen gaat hij terug naar windows. Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 15:05
Malt007 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:17:
Ik heb de game of thrones mod geinstalleerd maar zodra ik een game wil starten crasht de game. Ik heb de laatste versie en hij start gewoon op maar zodra ik wil beginnen gaat hij terug naar windows. Iemand hier een oplossing voor?
Jij moet even dit topic doorlezen. CK2 is net geüpdate, tegelijkertijd met de GoT mod waardoor ze net niet meer compatible zijn. Als je wil spelen kun je downgraden naar 1.09x of wachten op een nieuwe versie.

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Spel gekocht, complete pakket voor 19,95 (dus alle DLC + game). Wat een diepgang, echt lastig. Maar zo geweldig

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

lanerios schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:15:
Spel gekocht, complete pakket voor 19,95 (dus alle DLC + game). Wat een diepgang, echt lastig. Maar zo geweldig
Mis je alleen de Old Gods denk ik? Voorlopig niet nodig maar later wel leuk als je pagans wilt spelen.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Laatst online: 19-09 17:44
Vind dit toch een van de leukste spellen van afgelopen jaren.. Nog actieve spelers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Ik speel nog af en toe maar helaas wat minder tijd momenteel. Wel heb ik ondertussen de uitbreiding aangeschaft en die is toch wel de moeite waard. Speelt lekker dynamisch. Ik denk er ondertussen aan om EU4 alvast maar te pre-orderen zodat ik over 7 weken als het uit komt gelijk aan de slag kan, dan zal ik CK2 denk ik minder gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
badbadpresident schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:52:
Vind dit toch een van de leukste spellen van afgelopen jaren.. Nog actieve spelers hier?
1 / 2 keer per week.

Betrap me er elke keer op dat ik het wel heel makkelijk vind om een king te zijn en vervolgens maar op een rampage ga en dingen in te nemen.

Elke keer als ik probeer een kleine lord te spelen die " big moet worden " speel ik te overhaastig en ben ik zo weer een King geworden ( latere generatie ) en ben ik weer aan het rampage..

Tot nu toe is mijn biggest realm geweest :

King of England
King of Schotland
King of Wales
King of ireland
King of Leon
King of Castile
King of Navara
King of Portugal
King of France
King of Britanny
King of Frisia
King of Scicily
King of Lombardy

En die zitten dan allemaal onder de Empire of Spain.
Heb half afrika heel spanje heel france heel germany heel engeland en heel bohemia en italie etc.
En dan ga je dood en gaan ze allemaal revolte en moet je ze weer neerslaan en dan kan je weer verder.
Maar ja dat is toch niet zo leuk meer :P

Elke oorlog win je overal want je army seize is zo inmens dat het gewoon nergens op slaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 29-06-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nebur86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-10-2023
Buiten originele CK2 is de GoT mod ook vrij episch, ik speel die multiplayer met een vriend van me en je bent zo telkens een middag kwijt met plotten, plannen, vechten en opnieuw plannen. En dan plotselinge gebeurtenissen waardoor je ruler dood is en net het verkeerde kind aan de macht komt met kut traits en stats waardoor 20 jaar werk naar de klote gaat. Heerlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:55

Koekfabriek

King Billy on the wall

Al een een mod geprobeerd? Als je het truukje eenmaal doorhebt is het spel inderdaad een stuk minderleuk. Gelukkig zijn er een aantal mods die het spel enorm verbetere danwel moeilijker maken. De game of thrones mod is mijn favoriet vanwege de lore en maakt het spel naar mijn idee ingewikkelder.
Steffy schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:53:
Ik speel nog af en toe maar helaas wat minder tijd momenteel. Wel heb ik ondertussen de uitbreiding aangeschaft en die is toch wel de moeite waard. Speelt lekker dynamisch. Ik denk er ondertussen aan om EU4 alvast maar te pre-orderen zodat ik over 7 weken als het uit komt gelijk aan de slag kan, dan zal ik CK2 denk ik minder gaan spelen.
Ik speel de games van paradox altijd met vlagen, als je eenmaal begonnen bent kan ik niet meer stoppen tot dat je op het punt bent dat je het wel gezien hebt. Laat ik het weer even links liggen en pak ik het tijdje later weer op. EU4 is bij mij al gepreorded, kan niet wachten om dat verder te gaan spelen. Speel deze reeks al vanaf deel 1 en is naar mijn idee de beste serieuit de gehele bibliotheek van paradox.

[ Voor 50% gewijzigd door Koekfabriek op 29-06-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 19:52

Paniohitus

Paniohitus

Het is voor mij alweer een hele tijd geleden dat ik dit spel voor het laatst heb gespeeld en had wel een paar vraagjes. Er is ondertussen behoorlijk wat DLC uit. Is het zo dat deze DLC-packs ''aparte' scenario's zijn, of zit het echt in een spel? Zo las ik dat je met The old gods vanaf 867 kunt spelen en dat er met andere mid-game gebeurtenissen kunnen optreden. Zijn deze 2 veranderingen dan in 1 spel?

Welke DLC hebben de meeste mensen hier?

BF1: Don-Panio

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste