Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-03 00:34
Het zijn geen aparte scenarios. Met the Old Gods komt er eigenlijk alleen een eerdere startdatum bij, en natuurlijk de mogelijkheid om met pagans te kunnen spelen. The Republic voegt daar de mogelijkheden om een merchant republiek te spelen aan toe. Dit is allemaal in 1 game mogelijk dus valt er zoveel te doen.

Ik speel met vrijwel alle DLC, heb alleen de irish character pack niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Koekfabriek schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:09:
[...]

Al een een mod geprobeerd? Als je het truukje eenmaal doorhebt is het spel inderdaad een stuk minderleuk. Gelukkig zijn er een aantal mods die het spel enorm verbetere danwel moeilijker maken. De game of thrones mod is mijn favoriet vanwege de lore en maakt het spel naar mijn idee ingewikkelder.

[...]

Ik speel de games van paradox altijd met vlagen, als je eenmaal begonnen bent kan ik niet meer stoppen tot dat je op het punt bent dat je het wel gezien hebt. Laat ik het weer even links liggen en pak ik het tijdje later weer op. EU4 is bij mij al gepreorded, kan niet wachten om dat verder te gaan spelen. Speel deze reeks al vanaf deel 1 en is naar mijn idee de beste serieuit de gehele bibliotheek van paradox.
Ga ik is in kijken !, ben echt een fan van GoT dus wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Ik zou EU4 nog niet kopen, kan je beter voor Victoria 2 + ADH gaan. Blijft het beste PAradox spel van het moment imo. EU4 zal wel vol bugs en tekortkomingen zitten zoals traditioneel is bij paradox.

Ook kan je beter je paradox games ergens anders dan steam halen aangezien niet altijd alle expansies naar steam komen of in vreemde volgorde (in het verleden).

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik speel CKII nog steeds 2 of 3 keer per week. Wissel het een beetje af met Football Manager 2013. Ben erg tevreden met "the Old Gods" DLC. Die extra 400 jaar maken het echt een uitdaging. Zit nu in Ierland en vind die random viking raiders wel irritant worden zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11

odan

The dark side is within all!

old gods is de enige dlc die ik nog niet heb. (wacht op de summer sale). maar zijn dat de zelfde soort raiders als ik nu al af en toe heb. die enkel geld komen raiden?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:55

Koekfabriek

King Billy on the wall

Postius schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:27:
Ik zou EU4 nog niet kopen, kan je beter voor Victoria 2 + ADH gaan. Blijft het beste PAradox spel van het moment imo. EU4 zal wel vol bugs en tekortkomingen zitten zoals traditioneel is bij paradox.

Ook kan je beter je paradox games ergens anders dan steam halen aangezien niet altijd alle expansies naar steam komen of in vreemde volgorde (in het verleden).
Vanaf nu gaan alle games van paradox uitsluitend via steam. De eerdere games kan je naar mijn idee beter via gamersgate.com halen. Geeft je de vrijheid om zelf te bepalen welke patch je wilt installeren en at is voor de vele mods wel fijn (zijn nooit allemaal up to date).
Vermoedelijk gaat EU4 nog vol bugs zitten maar op de eerste dag ga ik toch hele dag niks anders doen dan spelen, de grand strategy reeksen van paradox zijn altijd het geld waard.
Mektheb schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:15:
[...]

Ga ik is in kijken !, ben echt een fan van GoT dus wel de moeite waard.
Het is echt een heerlijke mod, ze zijn nu bezig met het toevoegen van Essos. Als fan van de boeken (of serie) is het echt de moeite waard.

[ Voor 15% gewijzigd door Koekfabriek op 03-07-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Koekfabriek schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 23:04:
[...]

Vanaf nu gaan alle games van paradox uitsluitend via steam. De eerdere games kan je naar mijn idee beter via gamersgate.com halen. Geeft je de vrijheid om zelf te bepalen welke patch je wilt installeren en at is voor de vele mods wel fijn (zijn nooit allemaal up to date).

Vermoedelijk gaat EU4 nog vol bugs zitten maar op de eerste dag ga ik toch hele dag niks anders doen dan spelen, de grand strategy reeksen van paradox zijn altijd het geld waard.
Ik moet zeggen dat ze de spellen die ze zelf maken, dat daarvan de kwaliteit toch verbeterd is bij launch. CK2 was zeer goed speelbaar. Ik geloof ook ergens gelezen hebben dat ze na Victoria 2 vanilla launch meer QA personeel aan te nemen (of eindelijk een QA afdeling op te richten).
Spellen die ze enkel publishen, daar moet je wel voor oppassen, daar zitten erbarmelijke launches tussen.
Het is echt een heerlijke mod, ze zijn nu bezig met het toevoegen van Essos. Als fan van de boeken (of serie) is het echt de moeite waard.
Game of Thrones mod is inderdaad 1 van de leukere. Die mod zit nu al vol met GoT events en er wordt nog continu aan gewerkt en nog meer toegevoegd.
odan schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:52:
old gods is de enige dlc die ik nog niet heb. (wacht op de summer sale). maar zijn dat de zelfde soort raiders als ik nu al af en toe heb. die enkel geld komen raiden?
Inderdaad. Die raids zullen nog wel generfed worden, meestal is hetgeen ze toevoegen in nieuwe DLC altijd overpowered. Dat wordt later wel recht getrokken. (En anders komen er mods genoeg die dat oplossen, zoals project balance)

[ Voor 10% gewijzigd door 4bit op 04-07-2013 11:20 ]

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Ik ben aan mijn eerste spel als Hertog van Holland begonnen.
Ik vind het een leuk spel, maar moet zeggen dat ik het vergroten van mijn hertogdom absoluut niet makkelijk vind. Ik heb van de oorlogen om mijn heen gebruik gemaakt en ben nu Graaf van Brugge en de Biscchop van Sticht is mijn vazal, verder ben ik in mijn eerste 60 jaar niet gekomen.

Ik zit nu in de volgende positie:
- Ik kan geen claims op andere landen om mij heen krijgen: De graaf van zeeland (mijn de jure Hertogdom) is ook Heilig-Rooms-Keizer, daar wil ik niet mee in de problemen komen. Vlaanderen (behalve Brugge) behoort ook direct aan hem, omdat hij na elke 10 jaar succesvol zijn de jure claim als Caus belli gebruikte. Mijn Kanselier is een prutser (11 ofzo) dus doet er extreem lang over om een claim te fabriceren.

- Ik heb nu de Gavelkind oplvolgingswet.

- Mijn eerste vrouw was gravin van Mortain (Normandy), maar stierf bij de geboorte van mijn oudste zoon, die daar nu graaf is. Ik ben daarna getrouwd met de gravin van Rennes (Brittany). Zij leeft en ik heb met haar een tweede zoon.

- Ik heb claims (door trouwen en uithuwelijken in het begin, was meer geluk dan wijsheid) op de koninkrijken van Engeland (valt regelmatig uiteen in onderline oorlog, maar is tussendoor altijd weer verenigd) en Noorwegen (op dit moment zeer verdeeld en klein)

- Ikzelf heb een diplomatie van 21. Dit leidde ertoe dat mijn keizer mij als kanselier heeft aangesteld.

- Mijn zus is de vrouw van de troonopvolger van de keizer, waardoor de keizer ook mijn bondgenoot is, echter kan ik hem niet om hulp vragen in oorlogen.

Ik hoop dat iemand mijn volgende vragen kan beantwoorden:
1. Is er een manier om een van mijn zoons (via wettenverandering of anders, ik bedoel geen oorlog) die het Hertogdom Holland gaat erven, de andere zoon (zijn broer) als vazal onder zich kan krijgen?
2. Hoe krijg ik een betere kanselier (of andere leden van de raad)? In mijn hof zijn er niet veel mensen met hogere stats dan 12. Ik heb geprobeerd via 'intrige' 'a noble called Arnold' of 'a priest called Adolf' voor 35 goud uit te nodigen, maar die persoon is daarna niet in mijn hof te vinden, dus lijkt het goud verspild.
3. Wat heb ik er aan kanselier bij mijn liege te zijn, bestaat er zoiets als loon? Volgens mij kan ik niet zien, wie de andere raadsleden van de keizer zijn, klopt dit?
4. Kan ik de keizer op de een of andere manier verleiden mij zijn graafschappen in Vlaanderen te geven?
5. Wat heb ik er aan dat mijn zus toekomstig keizerin is? Maw: had ik er meer aan gehad als ik haar gemaal zelf had uitgekozen?
6. Waar hangt het van af of een bondgenoot me in een oorlog kan helpen en wat heb ik aan een bondgenootschap als die persoon mij niet in oorlogen kan helpen?
6. Heeft het zin Noorwegen te bezetten en een poging te doen, daar koning te worden? Stel dat het lukt, wordt Noorwegen dan ook deel van het Heilige Roomse Rijk, omdat ik als Hertog daar ook deel van ben? Ik neem aan dat ik niet tegelijk onafhankelijke koning en als Hertog als vazal kan zijn? In dat geval kan mijn (onafhankelijk) koningsschap mij zelfs in problemen brengen, aangezien de keizer zijn de jure casus belli dan elke 10 jaar tegen mij zal gebruiken en mijn gebieden in Vlaanderen en Holland langzaam op zal eten.

Een fascinerend spel, leuk ook om langzaam de diepte van dit spel te ontdekken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

1. Hangt er wat van af. Je hebt nu gavelkind, dus de grootste titel gaat naar je oudste kind, de ander titels worden verdeelt onder je andere kinderen. Omschakelen naar primogeniture geeft alles aan je oudste kind, maar dit zorgt wel voor ongenoegen bij je andere kinderen.
Gavelkind geeft normaal alle kinderen wel een strong claim op gebieden die naar hun broers (en zussen) gaan. Dus als je sterft en met je oudste zoon speelt kan je met enkele oorlogen alles weer onder jezelf krijgen.
Of je kan natuurlijk kijken op de hoeveelste plaats je staat om te erven als je broer sterft. Indien je de landen van je broer erft wanneer hij zou sterven, kan je de natuur altijd een beetje helpen door tegen hem te plotten.

2. Die 2 intriges komen mij niet bekend voor (misschien speel je met mods? oftewel is het specifiek voor Holland. Maar normaal gezien heb je in de intrigue tab decisions om volk uit te nodigen in je court. "invite noble to your court" en "invite holy man to your court" (voor priesters). Dan zou er normaal gezien wel een extra persoon in die lijst moeten staan. Stats zijn wel random, dus de nieuwe persoon hoeft niet beter te zijn.

3. Kanselier worden zorgt voor een klein beetje loon en extra prestige. Mogelijks zijn er nog wat verborgen voordelen. Als je spymaster bent zou het bijvoorbeeld makkelijker om te plotten tegen je liege. (Om diezelfde reden moet je ook best met je eigen spymaster een positieve relatie behouden.)

4. Mogelijks dat er een ambitie is die de kans verhoogt dat er een event gebeurt dat je liege land geeft. Maar een plot opstarten in de intrigue tab is toch makkelijker. Fabricate Clam on ... . En voor de rest zorgen dat je een goede relatie hebt met je liege.

5. Waarschijnlijk gaat je dat niet veel voordeel opleveren, tenzij je haar matrilineally hebt laten trouwen, dan worden de kinderen van haar van jouw dynastie. Indien niet kan je er mogelijks een zwakke claim op de landen krijgen. En je relatie met haar schoonfamilie is natuurlijk wat beter.

6. Bondgenoten moeten onafhankelijk zijn oftewel moet je beide onder dezelfde liege staan om hun hulp in te roepen. Onderlinge relaties heeft ook invloed op dat ze je helpen of niet.

7. Ik weet eigenlijk niet juist wat er gebeurt met je vazal titels als je noorwegen als je main title maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 12:39
Je wordt automatisch onafhankelijk als je een hogere of gelijke titel verkrijgt als je liege. Daar dat je liege een Emperor is zal het koninkrijk van Noorwegen een onderdeel worden van HRE. Het zou wel gemakkelijker zijn om je gebieden bij elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 07:47

Shabbaman

Got love?

Je opvolger krijgt altijd je hoofdstad en je voornaamste titel. Je kan dus voordat je doodgaat alles behalve je hoofdstad aan je opvolger geven, dan krijgen je andere kinderen niets. Je kan ook je boventallige zoons bisschop maken, dan worden ze uitgesloten van opvolging. Mocht je opvolger dan doodgaan, dan ven je wel het bokje.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 15:56

bstard

---------------

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:33:k ben aan mijn eerste spel als Hertog van Holland begonnen.
Gewaagd. Is een van de wat lasterige posities. Je zit daar flink klem.
- Ik kan geen claims op andere landen om mij heen krijgen: De graaf van zeeland (mijn de jure Hertogdom) is ook Heilig-Rooms-Keizer, daar wil ik niet mee in de problemen komen. Vlaanderen (behalve Brugge) behoort ook direct aan hem, omdat hij na elke 10 jaar succesvol zijn de jure claim als Caus belli gebruikte. Mijn Kanselier is een prutser (11 ofzo) dus doet er extreem lang over om een claim te fabriceren.
Claims fabricaten is een last-resort. Belangrijker is titels en claims introuwen. Wel lastiger dan een chancelor ergens neerplampen, maar veel leuker en effectiever. Zoek maar figuren om je heen die een dochtertje, of klein dochtertje in de line-of-succession. Betrothel (vroeg pre-trouwen) haar met jouw erfgenaar of andere familie lid. Het helpt dan om jouw landen op 'elective succession' te krijgen, zodat je (en de rest die mag stemmen) een opvolger met de beste papieren (lees vrouw met titels) kan aanwijzen.
- Ik heb nu de Gavelkind oplvolgingswet.
Snel vanaf proberen te komen, zie boven, elective.
Ik heb claims (door trouwen en uithuwelijken in het begin, was meer geluk dan wijsheid) op de koninkrijken van Engeland (valt regelmatig uiteen in onderline oorlog, maar is tussendoor altijd weer verenigd) en Noorwegen (op dit moment zeer verdeeld en klein)
Leuk, maar erg lastig te pressen als hertog. Hopelijk is de titel erfelijk op jouw en hun kinderen, dat verschilt nogal. Mouse-over tip.
- Ikzelf heb een diplomatie van 21. Dit leidde ertoe dat mijn keizer mij als kanselier heeft aangesteld
Jep waarschijnlijk, en deze hoge diplo geeft dat je vasallen zich koest houden. Last diplo krijg je allemaal gezeur en rebels en ellende.
Mijn zus is de vrouw van de troonopvolger van de keizer, waardoor de keizer ook mijn bondgenoot is, echter kan ik hem niet om hulp vragen in oorlogen.
Jouw oorlogen zijn voornamelijk tegen de vassals van der Keiser, en daar mag hij niet aan meehelpen nee. Wel tegen andere onafhankelijke staten.
1. Is er een manier om een van mijn zoons (via wettenverandering of anders, ik bedoel geen oorlog) die het Hertogdom Holland gaat erven, de andere zoon (zijn broer) als vazal onder zich kan krijgen?
Again: elective. Dat vind de zoon die niets krijgt niet zo leuk, maar da's van later zorg.Elective geeft al jouw bezit aan de naab met de meeste stemmen.
2. Hoe krijg ik een betere kanselier (of andere leden van de raad)? In mijn hof zijn er niet veel mensen met hogere stats dan 12. Ik heb geprobeerd via 'intrige' 'a noble called Arnold' of 'a priest called Adolf' voor 35 goud uit te nodigen, maar die persoon is daarna niet in mijn hof te vinden, dus lijkt het goud verspild.
Vergeet fabricate claims. Leuk als extratje, maar moet je niet afhankelijk van zijn. Introuwen, dat is CK2.
3. Wat heb ik er aan kanselier bij mijn liege te zijn, bestaat er zoiets als loon? Volgens mij kan ik niet zien, wie de andere raadsleden van de keizer zijn, klopt dit?
Klopt. Niet veel, anders dan een kleine opinie bonus en wat prestige per maand.
4. Kan ik de keizer op de een of andere manier verleiden mij zijn graafschappen in Vlaanderen te geven?
Ja, met een legertje van 20.000 man lol.
5. Wat heb ik er aan dat mijn zus toekomstig keizerin is? Maw: had ik er meer aan gehad als ik haar gemaal zelf had uitgekozen?
Stel een hertog in noord Francia gaat rebellen: die kan je dan aanvallen en de keizer als jouw bondgenoot jouw helpen.
6. Waar hangt het van af of een bondgenoot me in een oorlog kan helpen en wat heb ik aan een bondgenootschap als die persoon mij niet in oorlogen kan helpen?
Lieges kunnen niet hun vassallen aanvallen via een call to arms.
6. Heeft het zin Noorwegen te bezetten en een poging te doen, daar koning te worden? Stel dat het lukt, wordt Noorwegen dan ook deel van het Heilige Roomse Rijk, omdat ik als Hertog daar ook deel van ben? Ik neem aan dat ik niet tegelijk onafhankelijke koning en als Hertog als vazal kan zijn? In dat geval kan mijn (onafhankelijk) koningsschap mij zelfs in problemen brengen, aangezien de keizer zijn de jure casus belli dan elke 10 jaar tegen mij zal gebruiken en mijn gebieden in Vlaanderen en Holland langzaam op zal eten.
Jij wordt koning van Noorwegen, en blijft vassal van de HRE keizer. Keizer is 1 stapje hoger dan koning. Pas als je een onafhankelijkheids oorlog wint (tegen de keizer) wordt je onafhankelijke staat Noorwegen. En daarna kan je bv zelf de keizer van Scandinavie worden. Nadeel is dat je dan alles zelf moet doen: je hebt geen bescherming meer van de baas, maar voordeel is weer dat je geen belasting in goud en soldaten hoeft te betalen en je het top niveau kan beslissen.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Ik ben nu bezig met Magyar. Toch een eenvoudig land om met te spelen. Je kan hier zeer agressief met zijn. Onder andere om hongarije te vormen krijg je claims op veel omringend land. EN je begint het land al met een hele hoop troepen die niet meetellen als levies. Als je dan hongarije vormt krijg je nog eens een hele hoop troepen. En al zeer snel word je een groot land:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3711/9285677143_a21f08db4f.jpg

Ondertussen was mijn leider insane geworden en dat geeft ook wel leuke events, zoals je paard chancellor maken:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5483/9289601915_5a4850bb4b_o.jpg

Beetje later gestorven, en binnen het jaar was de volgende leider (zoon) vermoord. En dan wordt het interessant, gehaat door iedereen. Hierdoor neemt het aantal vassal levies drastisch af, wordt er veel tegen je geplot en velen proberen onafhankelijkheid facties te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bstard schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:35:
[...]

Gewaagd. Is een van de wat lasterige posities. Je zit daar flink klem.

[...]

Claims fabricaten is een last-resort. Belangrijker is titels en claims introuwen. Wel lastiger dan een chancelor ergens neerplampen, maar veel leuker en effectiever. Zoek maar figuren om je heen die een dochtertje, of klein dochtertje in de line-of-succession. Betrothel (vroeg pre-trouwen) haar met jouw erfgenaar of andere familie lid. Het helpt dan om jouw landen op 'elective succession' te krijgen, zodat je (en de rest die mag stemmen) een opvolger met de beste papieren (lees vrouw met titels) kan aanwijzen.

[...]

Snel vanaf proberen te komen, zie boven, elective.

[...]

Leuk, maar erg lastig te pressen als hertog. Hopelijk is de titel erfelijk op jouw en hun kinderen, dat verschilt nogal. Mouse-over tip.

[...]

Jep waarschijnlijk, en deze hoge diplo geeft dat je vasallen zich koest houden. Last diplo krijg je allemaal gezeur en rebels en ellende.

[...]

Jouw oorlogen zijn voornamelijk tegen de vassals van der Keiser, en daar mag hij niet aan meehelpen nee. Wel tegen andere onafhankelijke staten.

[...]

Again: elective. Dat vind de zoon die niets krijgt niet zo leuk, maar da's van later zorg.Elective geeft al jouw bezit aan de naab met de meeste stemmen.

[...]

Vergeet fabricate claims. Leuk als extratje, maar moet je niet afhankelijk van zijn. Introuwen, dat is CK2.

[...]

Klopt. Niet veel, anders dan een kleine opinie bonus en wat prestige per maand.

[...]

Ja, met een legertje van 20.000 man lol.

[...]

Stel een hertog in noord Francia gaat rebellen: die kan je dan aanvallen en de keizer als jouw bondgenoot jouw helpen.

[...]

Lieges kunnen niet hun vassallen aanvallen via een call to arms.

[...]

Jij wordt koning van Noorwegen, en blijft vassal van de HRE keizer. Keizer is 1 stapje hoger dan koning. Pas als je een onafhankelijkheids oorlog wint (tegen de keizer) wordt je onafhankelijke staat Noorwegen. En daarna kan je bv zelf de keizer van Scandinavie worden. Nadeel is dat je dan alles zelf moet doen: je hebt geen bescherming meer van de baas, maar voordeel is weer dat je geen belasting in goud en soldaten hoeft te betalen en je het top niveau kan beslissen.
Bedankt Noline en anderen, ik ben inmiddels weer een aantal stappen verder:
Ik heb - net op tijd, mijn main character is gestorven aan de stress - mijn opvolgingswet veranderd naar Elective. Dus nu bestaat het huidige hertogdom van Holland uit een klein stukje Normandie, grappig! Ik ben benieuwd of de koning van Frankrijk mij binnenkort gaat aanvallen (daarbij kan dus de alliantie met het HRE helpen!!)

Jammer genoeg is het niet gelukt mijn andere zoon onder mij te krijgen. De broer van de huidige hertog is dus graaf in Brittany met een claim op het hertogdom. Ook van die kant dus potentiele gevaren.

Mijn situatie in Vlaanderen is, itt mijn bericht boven, juist heel goed! In vlaanderen zijn er twee landen waarvan de HRE ook graaf is. Drie andere graven zijn echter directe vazallen van hem en worden dus in een oorlog niet door hem beschermd. Zodra ik een claim op die landen kan ritselen, wordt het dus: pik in, 't is winter!

Dan zou ik relatief gemakkelijk hertog van Vlaanderen kunnen worden en is het koninkrijk Frisia een stapje dichterbij. Echter daarvoor zal ik flink de concurrentie met het redelijk stabiele en zeer grote Koninkrijk Lotharinga aanmoeten, dat het hertogdom Brabant bevat.

Ik ben benieuwd wanneer de echte crisis gaat inzetten. Ik vermoed, zodra ik nog een of twee graven moet benoemen en ik problemen met mijn elective troonopvolging ga krijgen. Of als de HRE opeens een idioot blijkt en er weinig steun van boven te verwachten is. Bovendien heb ik een spymaster met rating 21, in principe OK, alleen heeft hij ook een claim op mijn hertogdom, in de gaten houden, die gast!!

Overigens vind ik het grappig te merken, hoe paranoia je wordt, zodra je meer vazallen en succesvolle oorlogen hebt gevoerd. Haha, volgens mij is dat ook terecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:53:
Of als de HRE opeens een idioot blijkt en er weinig steun van boven te verwachten is.
Als je dat wil bereiken, start dan een factie om de opvolging binnen de HRE om te zetten naar seniority. Genoeg bejaarde Salian-retards.
4bit schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:07:
Ik ben nu bezig met Magyar. Toch een eenvoudig land om met te spelen. Je kan hier zeer agressief met zijn. Onder andere om hongarije te vormen krijg je claims op veel omringend land. EN je begint het land al met een hele hoop troepen die niet meetellen als levies. Als je dan hongarije vormt krijg je nog eens een hele hoop troepen. En al zeer snel word je een groot land:

[afbeelding]

Ondertussen was mijn leider insane geworden en dat geeft ook wel leuke events, zoals je paard chancellor maken:

[afbeelding]

Beetje later gestorven, en binnen het jaar was de volgende leider (zoon) vermoord. En dan wordt het interessant, gehaat door iedereen. Hierdoor neemt het aantal vassal levies drastisch af, wordt er veel tegen je geplot en velen proberen onafhankelijkheid facties te maken.
Meer AAR in deze thread _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

4bit schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:14:
[...]

Kan je niet Holland of dergelijke (of hoe de Nederlandse titel ook officieel noemt) als main title aanmaken?
Heb het niet kunnen ontdekken. De capital naar Holland verplaatsen helpt niet iig, de vlag blijft die adelaar.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je wordt duits als je HRE wordt? Hm. De kans dat kinderen de cultuur van hun tutor overnemen is vrij groot. Dus als je je opvolger laat opvoeden door een Hollander, dan zal je opvolger waarschijnlijk weer hollands zijn.

Je main title moet altijd de hoogste titel zijn trouwens. Dus als je nog een keizerrijk verovert, kan je kiezen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Shabbaman op 19-07-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Ik had gister na lange tijd eindelijk mijn koninkrijk redelijk op orde. Het was me gelukt om vanuit Denemarken om Mercia te veroveren. Omdat de overige vikingrijkjes hun invasies mislukte was ik bang dat ze verslagen zouden worden en dat de Saksen alles over zouden nemen. Vanuit Mercia kon ik zowel gemakkelijk het noorden als het zuiden bestrijken zonder dat ze als Allies konden groeperen tot één grote stack die onverslaanbaar zou worden. Zelf kon ik helaas geen invasies meer ondernemen omdat mijn rijk te groot was. Vanaf de inname duurde het een dikke 60 jaar voordat alles op orde was, het was het neerslaan van opstanden, revoken van titels en deze aan Noren geven zodat ik van die Saksische onderdanen af zou komen. In die periode verschillende oorlogen gevoerd met Wessex, Schotland en Northumbria die natuurlijk niet blij waren met een grote Noorse blob in het midden van het eiland. Ik kon mooi voorkomen dat Jorvik en de Schotse eilanden ten onder zouden gaan en langzaam meer zeker groeide mijn positie. Ik kreeg steeds maar één zoon wat ook de stabiliteit van het land enorm ten goede kwam. Mijn vassals snoepte langzaam Wessex en Northumbria op en na ongeveer 50 jaar werd ik koning van Engeland waarna ik de jure Northumbria kon innemen. Helaas zijn die nog steeds Saksisch maar ik heb er voor alsnog weinig last van. Enige tijd nadat ik koning werd besloten mijn Vassal vanuit Hamburg de oostelijke provincies van Denemarken te veroveren en dat lukte natuurlijk omdat hij ongeveer 15.000 man hulptroepen uit Engeland kreeg van mijn Vassals. Zodoende kan ik nu ook de titel van Denemarken maken maar dat laat nog even op zich wachten tot het juiste moment en ik 2 zonen heb en die beide een stabiel land kan geven. Overigens is Schotland na enige tijd veroverd door Noren die de titel overnamen, de Duke van de Schotse eilanden wist dat zonder hulp te doen, jammer genoeg voor hem was zijn zoon getrouwd met mijn dochter via een matrilineal huwelijk waardoor mijn dynastie daar nu ook op de troon zit :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Madrox schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:31:
[...]

Heb het niet kunnen ontdekken. De capital naar Holland verplaatsen helpt niet iig, de vlag blijft die adelaar.
Click je ventje, click by titles op de vlag van 'duchy of Holland', click 'make main title' (convert, iets dergelijks). Voila! Ik ga er nu vanuit dat je meerdere hertog titels hebt. Als je hogere hebt, king of keizer, dan kan je geen main hertog hebben natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door bstard op 19-07-2013 12:10 ]

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ben sinds kort met een eerste potje bezig, en vroeg me af hoe het volgende werkte:

Ik ben een vrouw, koningin van Ierland. Mijn man is opvolger van verschillende 'duchies' in Schotland. We hebben een huwelijk waarbij mijn kinderen bij mijn dynasty horen. De heir van mijn man zijn duchies is zijn zus (en dus niet mijn zoon). Ik erf ze dus helaas niet.
Ik wil echter graag de schotse troon. Op dit moment is de koningin van Schotland (en de liege van mijn man) een andere zus van mijn man. Stel dat ik nu stukken van Schotland claim (die niet in handen van mijn man zijn) en daar de oorlog aan verklaar. Dan krijg ik ruzie met de koningin. Wiens kant kiest mijn man dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott
  • Laatst online: 08-06-2023

MicScott

.Grey.

Orian schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:12:
Ben sinds kort met een eerste potje bezig, en vroeg me af hoe het volgende werkte:

Ik ben een vrouw, koningin van Ierland. Mijn man is opvolger van verschillende 'duchies' in Schotland. We hebben een huwelijk waarbij mijn kinderen bij mijn dynasty horen. De heir van mijn man zijn duchies is zijn zus (en dus niet mijn zoon). Ik erf ze dus helaas niet.
Ik wil echter graag de schotse troon. Op dit moment is de koningin van Schotland (en de liege van mijn man) een andere zus van mijn man. Stel dat ik nu stukken van Schotland claim (die niet in handen van mijn man zijn) en daar de oorlog aan verklaar. Dan krijg ik ruzie met de koningin. Wiens kant kiest mijn man dan?
Ik denk dat ie dan met zijn Liege mee vecht. Kun je geen faction beginnen voor die schotse troon? Of een plot om de huidige schotse Koningin te vermoorden?

Diablo 3 || Titanfall/Origin: MicScott | Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt! Plot had ik al, maar krijg haar niet dood (te weinig mensen die me steunen). Helaas zijn nog niet alle dingen mij duidelijk. Hoe kun je bijvoorbeeld een faction beginnen?

[ Voor 24% gewijzigd door Orian op 25-07-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott

MicScott

.Grey.

Orian schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:30:
Bedankt! Plot had ik al, maar krijg haar niet dood (te weinig mensen die me steunen). Helaas zijn nog niet alle dingen mij duidelijk. Hoe kun je bijvoorbeeld een faction beginnen?
Ik geloof dat je een faction alleen kunt beginnen als je in dezelfde 'realm' als zij zit. Misschien moet je maar gewoon die oorlog beginnen en je man lekker laten voor wat ie is O-)

Overigens hier het 'Scandinavië' waar ik nu keizer van ben. Best leuk, die Noormannen.

Afbeeldingslocatie: http://cloud-2.steampowered.com/ugc/633038424782513640/E5FE9FFFF1600B88D3D40559387224F06ED9C6DC/1024x576.resizedimage

[ Voor 19% gewijzigd door MicScott op 26-07-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
MicScott schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:01:
[...]

Ik geloof dat je een faction alleen kunt beginnen als je in dezelfde 'realm' als zij zit. Misschien moet je maar gewoon die oorlog beginnen en je man lekker laten voor wat ie is O-)

Overigens hier het 'Scandinavië' waar ik nu keizer van ben. Best leuk, die Noormannen.

[afbeelding]
Man en vrouw zijn inmiddels dood, ik speel nu als mijn zoon. Helaas geen claim meer op Schotland (koningkrijk), maar ik heb wel een duchy in handen (naja, weggegeven aan mijn zoon/heir). Eens kijken hoe ik een mooie claim op Schotland zelf kan fabriceren...

Hoe kun je trouwens meerdere claims tegelijk uitspelen in een oorlog? Ik heb namelijk claims op een aantal stukken Schotland (counties). Nu moet ik ze één voor één doen: county vragen --> oorlog verklaren --> vrede maken --> county vragen --> oorlog --> vrede etc. Dit duurt alleen eeuwig, omdat ik steeds 10 jaar moet wachten voordat ik weer de oorlog kan verklaren zonder een peace breaker of iets dergelijks te zijn. Kun je meerdere counties tegelijk claimen en bevechten als ze onder dezelfde koning vallen?

Mijn rijk (Ierland) momenteel btw:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19812163/203770_2013-07-26_00001.png
Begonnen als Duchy of Munster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:53:
[...]

Bedankt Noline en anderen, ik ben inmiddels weer een aantal stappen verder:
Ik heb - net op tijd, mijn main character is gestorven aan de stress - mijn opvolgingswet veranderd naar Elective. Dus nu bestaat het huidige hertogdom van Holland uit een klein stukje Normandie, grappig! Ik ben benieuwd of de koning van Frankrijk mij binnenkort gaat aanvallen (daarbij kan dus de alliantie met het HRE helpen!!)

Jammer genoeg is het niet gelukt mijn andere zoon onder mij te krijgen. De broer van de huidige hertog is dus graaf in Brittany met een claim op het hertogdom. Ook van die kant dus potentiele gevaren.

Mijn situatie in Vlaanderen is, itt mijn bericht boven, juist heel goed! In vlaanderen zijn er twee landen waarvan de HRE ook graaf is. Drie andere graven zijn echter directe vazallen van hem en worden dus in een oorlog niet door hem beschermd. Zodra ik een claim op die landen kan ritselen, wordt het dus: pik in, 't is winter!

Dan zou ik relatief gemakkelijk hertog van Vlaanderen kunnen worden en is het koninkrijk Frisia een stapje dichterbij. Echter daarvoor zal ik flink de concurrentie met het redelijk stabiele en zeer grote Koninkrijk Lotharinga aanmoeten, dat het hertogdom Brabant bevat.

Ik ben benieuwd wanneer de echte crisis gaat inzetten. Ik vermoed, zodra ik nog een of twee graven moet benoemen en ik problemen met mijn elective troonopvolging ga krijgen. Of als de HRE opeens een idioot blijkt en er weinig steun van boven te verwachten is. Bovendien heb ik een spymaster met rating 21, in principe OK, alleen heeft hij ook een claim op mijn hertogdom, in de gaten houden, die gast!!

Overigens vind ik het grappig te merken, hoe paranoia je wordt, zodra je meer vazallen en succesvolle oorlogen hebt gevoerd. Haha, volgens mij is dat ook terecht!
Ok inmiddels weer een paar jaar verder: ik zit nu in de volgende positie:

- De HRE heeft medium crown authority ingevoerd: ik moet mijn uitbreiding dus ergens anders voorzetten, interne oorlog is niet meer toegestaan.

- Mijn vazalgraaf in Normandie bleek nog een claim op zijn buurland te hebben, heb de claim goed getimed en die graaf heeft dus een land erbij. Echter, bleek dat land het laatste overblijfsel van de vroegere hertogdom Vlaanderen. Toen dat niet meer bestond, heeft de HRE deze titel snel voor zichzelf geclaimd, oops.. heb me in mijn eigen vingers gesneden!!! Het koningschap van Frisia lijkt verder weg dan ooit.

- Heb mijn doel dus nu verschoven: Hertog van Normandie en daarna koning van Frankrijk? Heb al twee van de vijf landen in Normandie, dus ben een eind op weg.

- Mijn vazal, de gravin van Friesland wordt steeds geeccommuniceerd op verzoek van de hertog van Braunschweig. Ik heb de Paus al een paar keer weten te overtuigen, dit weer terug te nemen, maar nu lukt het niet meer. Ik ben benieuwd, hoe groot dit probleem gaat worden.

Ik heb nu de volgende vragen:

1. Ik vind het vergroten van mijn land een erg lastige zaak. Op vele forums, ook deze, staan fotos van immense rijken. Hoewel dit niet mijn grootste doel is, ben ik wel benieuwd hoe mensen dit voor elkaar krijgen. 'Trouwen' lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het komt regelmatig voor dat ik een partner voor mijn mannelijke leider uit moet zoeken: joepie zou je zeggen! Echter, de vrouwen die een titel hebben willen alleen een matrilineal huwelijk en dochters van heersers hebben meestal geen claims. Wat dan voor mij overblijft is een meisje uit een keurige familie waar ik 100 Prestige oid voor krijg. Leuk voor je score, maar voor het uitbreiden van mijn rijk levert het niets op. Wat is een typische strategie om via trouwen je rijk te vergroten?

2. Het is mij een raadsel wanneer ik claims van anderen in een oorlog kan pressen. Ik heb al verschillende keren iemand met een claim op een land dat ik wil hebben in mijn court uitgenodigd. Deze claims waren echter tot nu toe nog geen valide casus belli. Mijn huidige vrouw heeft zelfs een claim op het graafschap Eu, dat ik wil hebben, echter ook dat is geen casus belli. De claim van mijn vazal in Normandie op zijn buurland kon ik wel via oorlog claimen. Wat zorgt ervoor dat ik een claim van iemand anders via oorlog kan pressen?

3. Ik weet niet goed hoe ik zelf claims krijg. Ik heb nog ruimte voor een land in mijn demesme. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf een claim op een bepaald gebied krijg? Ik heb overigens plotseling een claim op een land in Zuid-Frankrijk, geen idee hoe ik daaraan gekomen ben.

4. Strong claims kun je erven, 'normale' niet 'unless pressed in war'. Wat betekent deze laaste zin?

5. Tijdens het spelen concentreer ik mij op het niveau: graaf, hertog, koning. Het niveau daaronder, burgemeester, baron en bisschop negeer ik meestal. Ik krijg het idee dat het spel ook min of meer zo bedoeld is - zo worden ze bijv. niet als vazallen in het beginmenu (in een lijst onder de huidige moeilijkheidsgraad) genoemd. Klopt dit, of is het belangrijk ook hier strategisch in te handelen?

6. Ik verdien redelijk wat geld. Ik heb tot nu toe ervoor gekozen de kastelen in mijn eigen graafschappen te upgraden. Ik zou er ook voor kunnen kiezen een nieuwe stad/kerk/kasteel in mijn graafschap toe te voegen. Aangezien ik ervan uitga dat deze settlement alles op niveau 1 begint en het veel geld kost, vraag ik mij af of dit wat oplevert (soldaten, belasting). Mijn vraag: wanneer liever upgraden, en wanneer nieuwe settlements bouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11

odan

The dark side is within all!

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:05:

Ik heb nu de volgende vragen:

1. Ik vind het vergroten van mijn land een erg lastige zaak. Op vele forums, ook deze, staan fotos van immense rijken. Hoewel dit niet mijn grootste doel is, ben ik wel benieuwd hoe mensen dit voor elkaar krijgen. 'Trouwen' lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het komt regelmatig voor dat ik een partner voor mijn mannelijke leider uit moet zoeken: joepie zou je zeggen! Echter, de vrouwen die een titel hebben willen alleen een matrilineal huwelijk en dochters van heersers hebben meestal geen claims. Wat dan voor mij overblijft is een meisje uit een keurige familie waar ik 100 Prestige oid voor krijg. Leuk voor je score, maar voor het uitbreiden van mijn rijk levert het niets op. Wat is een typische strategie om via trouwen je rijk te vergroten?
kijk naar de opvolging in dat rijk. probeer je heir aan de dochter die als 3e in de opvolging zit te betrothen. daarna probeer je de lijn te verschuiven zodat die dochter het gaat erven. bjivoorbeeld door assasination. of plots. op die manier kun je hele leuke dingen bereiken.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:05:
[...]

5. Tijdens het spelen concentreer ik mij op het niveau: graaf, hertog, koning. Het niveau daaronder, burgemeester, baron en bisschop negeer ik meestal. Ik krijg het idee dat het spel ook min of meer zo bedoeld is - zo worden ze bijv. niet als vazallen in het beginmenu (in een lijst onder de huidige moeilijkheidsgraad) genoemd. Klopt dit, of is het belangrijk ook hier strategisch in te handelen?

6. Ik verdien redelijk wat geld. Ik heb tot nu toe ervoor gekozen de kastelen in mijn eigen graafschappen te upgraden. Ik zou er ook voor kunnen kiezen een nieuwe stad/kerk/kasteel in mijn graafschap toe te voegen. Aangezien ik ervan uitga dat deze settlement alles op niveau 1 begint en het veel geld kost, vraag ik mij af of dit wat oplevert (soldaten, belasting). Mijn vraag: wanneer liever upgraden, en wanneer nieuwe settlements bouwen?
5. Mayors, barons en bishops zijn gewoon vassals. Als zij niet tevreden zijn, wordt het een stuk lastiger om je rijk uit te breiden.

6. Tenzij je een patrician bent zijn steden over het algemeen niet slim om te houden aangezien je dan een verkeerd type holding hebt. Hiermee wordt de income van steden en kerken flink naar beneden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:34
odan schreef op maandag 29 juli 2013 @ 13:32:
[...]

kijk naar de opvolging in dat rijk. probeer je heir aan de dochter die als 3e in de opvolging zit te betrothen. daarna probeer je de lijn te verschuiven zodat die dochter het gaat erven. bjivoorbeeld door assasination. of plots. op die manier kun je hele leuke dingen bereiken.
Precies, dat heb ik ook in mijn game.

Ik speel wel de CK+ mod(van een paradox developer btw, maar niet officieel). Daar heb je nog een shitload aan extra kingdoms en Empires. Ik ben begonnen met Holland en ben toen uitgegroeid naar King of Frisia en Lotharingia(luxemburg en wat extra duitse dingen in de buurt). Vervolgens heb ik mijn familie op de troon van Navarra gekregen. Nu ben ik echter ook nog koning van Noorwegen en Denemarken en is er door assasination de eerste volgende koning van Engeland ook nog eens mijn familie, de toenmalige Engelse koning vond het niet erg dat zijn 3e zoon matrilineal trouwde. Echter gingen zijn 2 oudere zoons op een vreemde manier dood >:)

De volgende stap is Emperor worden, maar op een of andere manier werkt dat niet zo goed, want volgens de criteria zou ik het allang moeten kunnen worden(realm size van boven de 150 en minimaal 3 kingdoms).

[ Voor 8% gewijzigd door Terranova op 29-07-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Je kan altijd checken wat je te kort komt om een emperor van een bepaald gebied te worden.

Op een gebied drukken dat onderdeel is van een Empire en daarin op het schild drukken:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5544/9395943018_30bbb08318_n.jpg

Een menu opent, en daarin "de jure" aanvinken, dan komen er iets daarboven meerdere schilden te voorschijn, waaronder die voor Empire. Dat schild kan je dan ook aanklikken.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5325/9395942586_46e208b70d_z.jpg

Dan kan je hoveren over "create" oftewel in de lijst iets daaronder. Dan krijg je alle benodigdheden om een Empire te stichten. (Of andere titles die je wenst) Soms moet je dus ook van een bepaalde cultuurgroep zijn.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3764/9393173863_e6695bf690.jpg

@tweakersschep, je hebt nu ook niet meteen de meest makkelijke startpositie genomen om snel uit te breiden.

Hoe alle type claims werken moetAls je een claim niet kan doordrukken is het normaal een weak claim. De momenten waarop je zoiets kan claimen is beperkt. Vanop een wiki:

Weak claims can only be pressed against:
Female rulers if the claimant is male
Regencies
Titles already contested in a Claim or Succession war
Titles the claimant is second or third in line to inherit

Enkele eenvoudige manieren om claims te krijgen zijn, je kanselier gebruiken met "fabricate claim". Als je kanselier meer dan 15 skill heeft kan hij ook duchy claims aanmaken.
Indien er nog duchy is aangemaakt, kan je deze aanmaken of "usurp" doen vanaf je meer dan de helft van de duchy in beslag hebt.

Voor de rest is het trouwen of mensen in je court uitnodigen. Maar niet niet alle claims zijn evenwaardig. Als je iemand trouwt die kan het inderdaad zijn dat je vrouw die nog niet kan pressen. Maar dan moet je eerst daar een kind met verwekken (van jouw dynastie) en dat kind kan de claim wel doordrukken.)

Ook is het oppassen dat een claim die je doordrukt wel naar jouw of een vassal van jezelf gaan. Anders als je de oorlog voor de claim wint dan vertrekt de desbetreffende persoon gewoon terug uit je court. En is hij/zij nog steeds geen onderdeel van jouw rijk. Ik geloof dat de vereisten dat ze niet vertrekken uit je court is dat ze al een stuk land onder jouw hebben en de titel waarop ze een claim hebben mag niet groter zijn (of gelijk) dan jouw titel.

Andere manieren zijn om meer land te krijgen zijn gebieden die van een ander geloof zijn. Daar kan je een holy war met beginnen (opgelet buurlanden van je vijand van hetzelfde geloof kunnen die oorlog joinen). Een holy war vind de paus altijd leuk, en kan je ook vaak geld geven daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
4bit schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 00:04:
Je kan altijd checken wat je te kort komt om een emperor van een bepaald gebied te worden.

Op een gebied drukken dat onderdeel is van een Empire en daarin op het schild drukken:
[afbeelding]

Een menu opent, en daarin "de jure" aanvinken, dan komen er iets daarboven meerdere schilden te voorschijn, waaronder die voor Empire. Dat schild kan je dan ook aanklikken.
[afbeelding]

Dan kan je hoveren over "create" oftewel in de lijst iets daaronder. Dan krijg je alle benodigdheden om een Empire te stichten. (Of andere titles die je wenst) Soms moet je dus ook van een bepaalde cultuurgroep zijn.
[afbeelding]
Dat klopt, ware het niet dat het in die mod net iets anders gaat omdat het Titular Empires zijn die niet echt gebonden zijn aan het gebied maar aan culture. Dus mocht je verhuist zijn van Holland naar schotland en je provincies in Nederland kwijt zijn dan zou je nog steeds de Dutch Empire moeten kunnen starten. Alleen werkt het bij mij niet. Ben ondertussen ook nog eens Koning van Frankrijk en Saxony geworden.

Dus ben nu King of Frisia, Lotharingia, Denmark, Norway, Saxony and France. Mooie titel :P

Lang leve rebellen. Heel Frankrijk viel uit elkaar en ze waren bijna allemaal Cathar, dus ik kon Holy Wars blijven starten om zo de gebieden op te pikken. Aangezien ze maximaal uit 3 counties bestonden was het gewoon op blijven rapen. Zelfde was eigenlijk ook voor Saxony, die waren te makkelijk op te pikken van het HRE.

Ik denk dat ik nu maar moet gaan voor de HRE, heb namelijk nu zo'n 35% van de gebieden. Je hebt alleen 80% nodig om die titel te claimen. Dus het is hopen op civil wars in de HRE waar ik weer stiekem beetje voor beetje counties kan blijven oppikken. Heb sowieso een stuk of 10 claims op gebieden in de HRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben begonnen als Russische Chief in Minsk en ben nu Graaf van Brandenburg met een Pomeriaan. Ummayid grensde tot voor kort aan Brandenburg (wtf) maar begint nu uit elkaar te vallen. Maar goed ook want ik was constant bang om geraped te worden door een shitload aan Arabieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:34:
Ben begonnen als Russische Chief in Minsk en ben nu Graaf van Brandenburg met een Pomeriaan. Ummayid grensde tot voor kort aan Brandenburg (wtf) maar begint nu uit elkaar te vallen. Maar goed ook want ik was constant bang om geraped te worden door een shitload aan Arabieren.
Wacht maar tot je verder in je game komt. De Mongolen komen nog wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oja die verrekte mongols

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

4bit schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:14:
[...]

Kan je niet Holland of dergelijke (of hoe de Nederlandse titel ook officieel noemt) als main title aanmaken?
Nee, zover ik weet niet. Wel Holland als Capital benoemen, maar dan komt die Adelaar mee :o
Lees net dat het helpt als ik mijn Heir laat opvoeden door een Dutch Teacher, zodat mijn opvolger Dutch word ipv German.

Nieuw spel begonnen en via veel omwegen heb ik nu ALLE Frisia Counties onder mijn bewind, alle Vier Duchies incl. alle counties. En nog, nog kan ik geen King of Frisia aanmaken :?

Wat zie ik over het hoofd ?
Ben nog steeds Vasal van de Keiser, dus daar ligt het niet aan. Zou gewoon die Kingdom aan moeten kunnen maken. Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Madrox schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:36:
[...]

Nee, zover ik weet niet. Wel Holland als Capital benoemen, maar dan komt die Adelaar mee :o
Lees net dat het helpt als ik mijn Heir laat opvoeden door een Dutch Teacher, zodat mijn opvolger Dutch word ipv German.

Nieuw spel begonnen en via veel omwegen heb ik nu ALLE Frisia Counties onder mijn bewind, alle Vier Duchies incl. alle counties. En nog, nog kan ik geen King of Frisia aanmaken :?

Ben nog steeds Vasal van de Keiser, dus daar ligt het niet aan. Zou gewoon die Kingdom aan moeten kunnen maken. Help!
Je ziet als het goed is de reden als je op usurp/create kijkt bij het Kingdom of Frisia schermpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 15:15
Madrox schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:36:
[...]

Je moet zelf Dutch zijn om Frisia aan te kunnen maken

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

HamburgerHenk schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 11:54:
[...]

Je ziet als het goed is de reden als je op usurp/create kijkt bij het Kingdom of Frisia schermpje
Dat is nu het hele probleem , ik zie nergens een Kingdom of Frisia scherm :X

Hieronder, ik ben Uber-Dutch >:)

Maar goed, misschien heb ik toch het probleem gevonden. Drie duchies van mij vallen onder THE (German Kingdom ertussen) , alleen de Duchie of Flanders, die valt direct onder de King of France.
Volgens mij schuilt daar het probleem. Die Duchie, ben ik dus ;)

Alleen, bij die King vind ik ook nergens een Kingdom of Frisia titel..., ook niet bij de Keizer. Niemand heeft hem, lijkt het wel ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
Een duchy kan niet tegelijk onderdeel van 2 kingdoms zijn. Zoals als je al zegt valt het meerendeel van jouw duchies onder de kingdom of lotharingia (denk ik). Die kan, als ik het goed heb, niet tegelijkertijd bestaan als de kingdom of Frysia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
sianto schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 15:36:
Een duchy kan niet tegelijk onderdeel van 2 kingdoms zijn. Zoals als je al zegt valt het meerendeel van jouw duchies onder de kingdom of lotharingia (denk ik). Die kan, als ik het goed heb, niet tegelijkertijd bestaan als de kingdom of Frysia
Kan wel, ik ben beiden :P

Je moet dan even op je duchy scherm de jure aan klikken. Als het goed is komt je Frisia logotje er dan te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

sianto schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 15:36:
1 duchie waarschijnlijk niet, ik heb het hier over vier Duchie titels, drie die helemaal onder de THE opgaan en eentje , Duchie of Flanders die ondergeschikt is aan de King of France. Alles counties van Duchie of Flanders zijn mijn vassals, ik heb die Duchie of Flanders Titel maar die titel valt onder de King of France.

Is ook verwarrend, want kijk ik naar de HRE Empire, valt Duchie of Flanders wel onder de HRE (grijs gebied). Nee, nog steeds blauw als onder de King of France. Heel vreemd, daar alle counties van Flanders toch echt onder de de HRE vallen (zie plaatjes)

Maar goed, hoe ga ik dit oplossen. Zou mijn eerste KOF worden, eindelijk. Dacht dat ik er was, maar toch weer niet. Wat nu ?

ps: hier twee plaatjes om het zichtbaar te maken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e9BJicd1uc5UBS7dvm2Bmwvb/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zTYTcYflolNub2m3CNfDz4oh/thumb.jpg

De foto's zijn van een jr ofzo eerder, OST-Friesland heb ik toen ook veroverd. Daarna verklaarde ik FRance de oorlog, omdat ik toch geen Frisia kon aanmaken, mijn duke ging dood en/of De HRE viel me plots aan terwijl ik nog met FRance bezig was. FRance maakte vrede, of auto omdat mijn Duke doodging en d eHRE rook zijn kans. Natuurlijk was ik kansloos tegen zoveel geweld en maakte gedwongen snel vrede om te redden wat er te redden viel. Zo eindigde ik als een Count ofzo in Noorwegen, 1 provincie..snik. Wat ik later omzette naar de Kingdom of Norway, met behulp van de derde "horde uit het oosten" , zo'n 80.000 man dacht ik.

Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd want het ging dus totaal niet zoals ik het voor ogen had :o

ps:

Duchie of Flander - De Joure = France
Niet de joure= HRE

Andere drie duchies: De joure = Kingdom of Germany / HRE
Niet de joure = HRE

Kingdom of Frisia ? In geen velden of wegen ergens te vinden :|

Oplossing? France "deJoure" titel over Duchie of Flanders ontnemen, terwijl ikzelf al de Duchie of Flander ben. Omg, hoe doe ik dit :?
(hopelijk kom ik zelf met een antwoord...tips zijn welkom)

(ja france aanvallen, zoals hierboven, wat jammerlijk mislukte omdat mijn Duke doodging, de opvolger automatic peace maakt en mijn ondertussen verzwakte leger en een jonge Duke te lekker waren voor de KEizer om ons niet aan te vallen )

[ Voor 53% gewijzigd door Madrox op 03-08-2013 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Orian schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:19:
[...]
Hoe kun je trouwens meerdere claims tegelijk uitspelen in een oorlog? Ik heb namelijk claims op een aantal stukken Schotland (counties). Nu moet ik ze één voor één doen: county vragen --> oorlog verklaren --> vrede maken --> county vragen --> oorlog --> vrede etc. Dit duurt alleen eeuwig, omdat ik steeds 10 jaar moet wachten voordat ik weer de oorlog kan verklaren zonder een peace breaker of iets dergelijks te zijn. Kun je meerdere counties tegelijk claimen en bevechten als ze onder dezelfde koning vallen?
Soms kan dat ja, dan heb je de keus uit elke claim apart alsook een claim "press all claims".
Eerst voldoende county claims verzamelen, teveel is echter ook niet alles, want dan lijkt het meer op een overname en de Keizer (of wie dan ook die boven je staat) zal zich nog kraniger verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

De jure titels ontnemen is lastig. Als een duchy 100 jaar onderdeel is van een koninkrijk, dan valt het de jure onder dat koninkrijk. Voor een koninkrijkIk is dat hetzelfde, maar het werkt in dat geval ook als je onafhankelijk bent. Je kan dit zien in het overzicht van de jure duchies/koninkrijken/keizerrijken: waar sprake is van drift zie je schuine strepen.

Bij Frisia is dit al aan het begin van het spel het geval: Vlaanderen is onderdeel van het koninkrijk Frankrijk, na 100 jaar is het dan de jure Frans.

Ik denk ook niet dat dat de oplossing voor je probleem is: je kan geen titel hebben die je op het gelijke niveau als je liege lord zou brengen, omdat je daarmee onafhankelijk zou worden. Je zal dus eerst onafhankelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ah, dank je. Weer wat geleerd. Dus onafhankelijk van de Keizer, wat ik moet doen op een geschikt moment, of toch France Konningschap ontnemen. Hmm...kan nog leuk worden :+

Of, als je opnieuw begint nog sneller zijn om Flanders te veroveren ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 03-08-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ah, je bent vazal van de HRE, en niet van Frankrijk? Dan kan je wel koning worden, want keizer>koning. Dus het probleem is toch wat anders. Ik heb heb je tweede plaatje aangeklikt, en zo te zien is dat het overzicht van de jure kingdoms. Je begeleidende verhaal wordt nu ook wat duidelijker.

Zo te zien heeft iemand kingdom Germany gesticht (wat in 1066 niet bestaat), en de koning van Germany heeft blijkbaar al het land van Frisia en Lotharingen al minstens 100 jaar in bezit. Dat betekent dat al dat land nu de jure Germany is ipv Frisia. Het laatste stukje Frisia, Vlaanderen, is de jure Frans. Er is gewoon geen Frisia meer over, dus je kan het ook niet meer vormen. Je bent ook al lang bezig, dus je was eigenlijk te traag.

[ Voor 4% gewijzigd door Shabbaman op 04-08-2013 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ach nee, Kingdom of Germany, daar hoort heel Nederland bij :+ (Holland, Brabant en Gelre)
Flanders = 100% Joure de France. Maarre, ff opnieuw begonnen, het is 1074 en Kingdom of Germany is er al, die beslaat wat ik hierboven al zeg. Ook al de joure, nu begrijp ik het nog steeds niet.

Lotharingen kan ik niet vinden, is dat een Duchie?

[ Voor 39% gewijzigd door Madrox op 05-08-2013 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
Madrox schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 05:01:
Ach nee, Kingdom of Germany, daar hoort heel Nederland bij :+ (Holland, Brabant en Gelre)
Flanders = 100% Joure de France. Maarre, ff opnieuw begonnen, het is 1074 en Kingdom of Germany is er al, die beslaat wat ik hierboven al zeg. Ook al de joure, nu begrijp ik het nog steeds niet.

Lotharingen kan ik niet vinden, is dat een Duchie?
Een kingdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Madrox schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 05:01:
Ook al de joure, nu begrijp ik het nog steeds niet.
Als alle de jure counties van een duchy 100 jaar de facto eigendom zijn van hetzelfde koninkrijk, dan wordt dat koninkrijk de jure eigenaar van dat duchy. Dus Duitsland is gewoon langer dan 100 jaar eigendom van Holland, Brabant en Gelre. Je zou eens kunnen kijken wie er koning van Duitsland is; waarschijnlijk gewoon de keizer, daarom valt het niet op.

Lees anders dit eens: http://ckiiwiki.com/Assimilation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Juist. Dus je moet ook nog eens haast maken anders gaat het feest niet door. Word nog een lastig verhaal, zo te zien. Opstanden uitlokken, zodat de dejoure assimmilatie klok" stilstaat, is een optie lees ik.

Het trouwen verhaal en dan die gastjes omleggen heb ik nog geen goede taktiek voor. Meestal is de assasin kans laag en lukt het niet, heb je flinke reputatie schade.

Met de intrigues gaat het simpeler, maarja daar heb je het niet voor het kiezen.

[ Voor 65% gewijzigd door Madrox op 06-08-2013 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan op drie manieren iemand ombrengen: via het diplo-scherm, via het intrigue-scherm (zoals je zelf al aangeeft), maar daarnaast kan je ook in karakter-scherm een moordcomplot tegen dat karakter beginnen. Je kan dus ieder karakter met een plot ombrengen. Het probleem is dat je samenzweerders moet vinden, en als het om rivalen gaat zal je aan zijn hof waarschijnlijk niemand vinden die je wil helpen.

Wat je kan doen is om al je dochters een hoge intrigue te laten krijgen, en ze dan uithuwelijken. Eigenlijk worden ze dan altijd spymaster, en dan zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicScott

MicScott

.Grey.

Je kunt ook titels opzoeken. Rechtsonder in het scherm, naast 'Find characters' heb je 'Find titles' als je daar dan Frisia of Netherlands intypet, of wat je ook zoekt, dan kun je zien wat er de jure onder valt, wat je nodig hebt om het te stichten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Om succesvol te moorden via "assassinate" kan je ook altijd je spymaster plaatsen in de plaats county van diegene die je wilt vermoorden. En de spymaster daar laten "build spy network" doen.

Maar persoonlijk verkies ik nog altijd de standaard plots via intrigue. Assassinate blijft toch duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben duchess van Holland, onder het HRE. Mijn zoon met mijn Dynastie en Heir is de Graaf van Eu, zijn Liege is de Duke van Normandy, die onder de Franse koning valt.

Als mijn huidige heir mij opvolgt, zal mijn Hertogdom dan deel van Frankrijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:15:
Ik ben duchess van Holland, onder het HRE. Mijn zoon met mijn Dynastie en Heir is de Graaf van Eu, zijn Liege is de Duke van Normandy, die onder de Franse koning valt.

Als mijn huidige heir mij opvolgt, zal mijn Hertogdom dan deel van Frankrijk worden?
Ja, goede vraag, dit vroeg ik me laatst ook af. Weet je intussen al wat er gebeurt in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sianto
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:15:

Als het goed is komt de titel Graaf van Eu onder jouw huidige titel Duchess of Holland. Jouw hertogdom zou dus gewoon onder de HRE moeten vallen en niet meer onder Frankrijk.

Het enige wat dit tegen zou kunnen houden is als de king of france een hoge crown authority heeft. Dan kunnen onderdelen van het land niet door "buitenlanders" geërfd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Gave game... Maar de originele fonts zijn zo belabberd klein en lelijk dat ik de meeste fonts in de game maar heb vervangen door goed leesbare (en soms wat grotere) Tahoma fonts. Anders had ik ondanks dat het een brilliante game, is nog geen uur kunnen spelen.

Misschien dat iemand er iets aan heeft.. Kennelijk is er veel vraag naar zo'n mod want zie regelmatig posts op fora verschijnen met melding dat er eigenlijk geen goede font mod is..

http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1379675997

http://www.uploadmb.com/dw.php?id=1379788387
(update die een probleem met high priority berichten fixed)

Gewoon even de FontMod folder en de .mod file in je "Documents/Paradox Interactive/Crusader Kings II/mod" folder droppen en aanvinken in de launcher :)

Ik heb een vergelijkbare mod gemaakt voor EUIV maarr die is nog niet 100% optimaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Darth Malak op 21-09-2013 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

@fonts: wat AA in je drivers aanzetten was niet voldoende?

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Nope... Buiten het feit dat de fonts erg lelijk en moeilijk leesbaar zijn op 1920x1200 maakt inderdaad AA niet veel uit. Ik hoor er erg veel mensen over klagen overigens.. Ik heb er niet alleen last van. Zelfde geldt binnen EUIV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Ik draai ook op 1900x1200, en AA maak CK2 (en EU4) prima te doen, font zo goed als helemaal strak. 24x edge detect AA.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Ach ieder zijn mening. Mij heeft het in ieder geval erg geholpen. Buiten het feit dat de fontstijl erg lelijk was en te klein, is deze op een aantal plaatsen nu een stukje groter en aanzienlijk beter leesbaar.

Het heeft een aantal mensen al erg geholpen. Dat het bij jou er goed uitziet, wil niet zeggen dat dat bij anderen ook zo is. Ik zag 20 jaar geleden ook de kleine letters een stuk beter... Leeftijd heeft zo zijn invloed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Wat is eigenlijk een 'normale' score? Ik zit nu in 1215 op bijna 20k (+ nog zo'n 3k van mijn huidige personage), begonnen in 1066. Is dit slecht, goed, normaal? Ik heb daar eigenlijk geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Of het goed is of slecht hangt af van waarmee je begonnen bent. Een hoge score halen door als Byzantium te beginnen en de hele map te veroveren is niet echt zo'n bijzondere prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Begonnen als earl in zuid Ierland, van Thomond, zonder liege of iets dergelijks. Inmiddeld Koning van Ierland, Schotland en vrijwel geheel Wales. Mijn zoon krijgt via zijn moeder straks een sterke claim op Engeland, waarna ik die wil overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Mijn vrouw blijkt 'interesse' te hebben in een ander. Ik kreeg een boodschap dat mijn vrouw graag een andere man (een 'vriend') als mijn steward wilde, en dat haar interesse in hem groter was 'dan ik eerst dacht'. Ik vermoed dus dat ze een relatie met hem heeft.
Een paar maanden daarvoor bleek ze zwanger. Nu, een paar maanden na de boodschap (ik heb hem geen steward gemaakt) heb ik een zoon. De game zegt dat het mijn zoon is (i.e. hij is mijn heir, en van mijn dynasty), maar ik ben bang dat hij dat niet is. Is er een manier om hier achter te komen, en zijn er nadelige gevolgen als ik er niet achterkom en hij blijkt niet van mij te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Volgens mij maakt dat helemaal niet uit. In-game wordt diegene dan ook verder gewoon als zoon van jouw koning aangemerkt. Als het een bastaard is dan staat dat er bij, en zelfs dan kun je hem erkennen zodat hij ook in aanmerking komt voor opvolging enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt. Dan maak ik me daar geen zorgen over :).

Het lijkt me overigens niet dat je een melding krijgt als je 'zoon' een bastaard is van je vrouw en hem dan kunt accepteren, niet van jou. Of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ik denk dat een bastaard altijd de dynastie van de vader krijgt, dus in het geval dat je boven hebt beschreven zou dat inderdaad betekenen dat die zoon dan niet voor opvolging in aanmerking komt. Dit omdat het een zoon van je vrouw is, dus vanaf de kant van de koning zou er dan niets meer te erkennen zijn (want het is z'n zoon helemaal niet). Andersom zou het wel kunnen, de koning verwekt een zoon bij een andere vrouw, en die zou dan erkent kunnen worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Chris7 op 07-10-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Ik heb inmiddels mijn rijk uitgebreid tot dit niveau (ik ben Britannia) (i.e. rood/roze)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19812163/2013-10-14_00001.jpg

Brittany (paars) is van mijn vrouw, en wordt dan ook bij mijn rijk gevoegd zodra zowel zij als ikzelf sterven en onze dochter het overneemt. Wel veel ruzie met de holy roman empire, die probeert telkens stukjes van frankrijk af te snoepen.
Helaas is de koning die ik in Frankrijk op de troon had gezet (die +100 had qua relatie met mij, omdat ik hem op de troon zette) binnen 6 maanden afgezet door een jong gozertje die +10 heeft, waardoor ik opeens 40k troepen kwijt ben :| . Kijken of ik deze slag kan winnen...

[ Voor 37% gewijzigd door Orian op 14-10-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
He dat komt me bekend voor ! :D.
Alleen heb ik ook Brittania / heel spanje en de hele HRE en denmark en norwegen en een klein deel van afrika.

Toen ging ik dood en brak de hell los en mijn zoon was gay dus dat werd hem niet en nu is het weer uit elkaar aan het vallen.
Voordeel is wel dat alle kings nu broers en zussen zijn van mekaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Nice :D. Welk jaartal (en begindatum) was dat ongeveer?

Edit: Zie trouwens net mijn save game, die dingen zijn huge! 50MB per save :| !

[ Voor 43% gewijzigd door Orian op 14-10-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CutePuppy
Ben ook erg geinteresseerd in dit spel geworden. Denk dat ik het gewoon ga halen, maar dan niet via Steam want dat is momenteel 40 euro en dat vind ik toch te prijzig voor een spel waarvan ik niet weet of ik het heel leuk ga vinden.

(Weet niet of dit is toegestaan, zo niet, mijn excuses)
Momenteel als October Bundle op indiegala waar je dit spel krijgt als je 6 euro betaalt. Dat ga ik dan maar proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
CutePuppy schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:51:
Ben ook erg geinteresseerd in dit spel geworden. Denk dat ik het gewoon ga halen, maar dan niet via Steam want dat is momenteel 40 euro en dat vind ik toch te prijzig voor een spel waarvan ik niet weet of ik het heel leuk ga vinden.

Momenteel als October Bundle op indiegala waar je dit spel krijgt als je 6 euro betaalt. Dat ga ik dan maar proberen :)
Als gewoon even een maand wacht komt ie vast wel weer in de sale. Niemand koopt ooit op steam als het niet in de sale is (ja nieuwe gebruikers en idioten ;) ). Ik heb recentelijk alles tegen -75% gekocht. De DLC the Old gods kan ik je wel aanraden, even als de muslims states.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
CutePuppy schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 10:51:

Groot voordeel aan de steam versie is dat je makkelijk DLC kunt kopen. Ik weet niet hoe dat met losse versies zit? Maar wellicht is die october bundle ook wel aan steam te hangen?

Overigens is de game regelmatig met 75% korting te koop op steam. Dus als je even geduld hebt is dat ook een optie. DLC is dan ook -75%. Daar wacht ik nog even op om Sword of Islam & The Old Gods te halen. Nu nog even bezig met mijn Ier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CutePuppy
Bundle is gewoon een Steam key, dus ik neem aan dat dat gewoon zoals normaal met Steam werkt qua DLC spul. Ik zal die andere DLC's onthouden. Dank voor het advies alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Yep, Paradox spellen zijn tegenwoordig altijd via steam, waar je ze ook koopt. Maar altijd wel zonder DRM, dus mogelijk op te starten buiten steam om.
DLC is gewoon kopen op steam, of van ergens anders, en dan de DLC code ingeven in steam. In de launcher van het spel kan je gewoon de DLC's en mods kiezen die je wilt mee opstarten.

Er zijn trouwens wat geruchten dat er een nieuwe CK2 DLC aankomt. Naar goede gewoonte zijn dan alle vorige DLC's + main game dan in sale op steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
4bit schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:43:
Yep, Paradox spellen zijn tegenwoordig altijd via steam, waar je ze ook koopt. Maar altijd wel zonder DRM, dus mogelijk op te starten buiten steam om.
DLC is gewoon kopen op steam, of van ergens anders, en dan de DLC code ingeven in steam. In de launcher van het spel kan je gewoon de DLC's en mods kiezen die je wilt mee opstarten.

Er zijn trouwens wat geruchten dat er een nieuwe CK2 DLC aankomt. Naar goede gewoonte zijn dan alle vorige DLC's + main game dan in sale op steam.
Ik zou ondertussen misschien op de gold/goty editie wachten. Grote kans dat er binnen een half jaar een CK2 pack op de markt komt met een zooi DLC er al bij in begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CutePuppy
Ik heb toch de bundle gehaald. Iets meer dan 5 euro voor CK2 vond ik toch te mooi om het te laten schieten.

Als ik het leuk genoeg vind kan ik nog altijd later de andere DLC bundles op Steam halen.

Anyway, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
CutePuppy schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:38:
Ik heb toch de bundle gehaald. Iets meer dan 5 euro voor CK2 vond ik toch te mooi om het te laten schieten.

Als ik het leuk genoeg vind kan ik nog altijd later de andere DLC bundles op Steam halen.

Anyway, ik ben benieuwd :)
Goeie keus! De base-game heeft al zoveel content en kun je al superlang mee bezig zijn. Ik ben nog steeds met mijn eerste potje (zonder DLC) bezig en heb volgens steam er al 61 uur inzitten. Ben net iets over de helft van de tijdsperiode in-game _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:44
Ja plus elke DLC heeft weer beetje zijn eigen leercurve dus zou gewoon met base beginnen, als je alles koopt kan je het best met een landje in Ireland beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
De nieuwe DLC is aangekondigd! Sons of Abraham focust zich weer op de monotheïstische godsdiensten met de nadruk op het christendom. Ik ben vooral benieuwd of het nu ook mogelijk word op theocratiën te spelen, dat lijkt me namelijk weer een heel andere speelervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard

bstard

---------------

Was dat even een teleurstelling, wat geneuzel met de paus. Islam had haar DLC al, en de joden stellen niet zoveel voor. De 300 nieuwe events zijn darentegen wel erg nice.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Cowman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:57
alsof alles al aangekondigd is hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Inmiddels mijn land weer wat uitgebreid (ik ben Brittania).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19812163/203770_2013-10-27_00002.png

Maar hoe dit te behouden? Hispania van mijn moeder georven, maar ik ben bang dat ik het al snel zal kwijtraken. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Naar mijn gevoel, bijna geen houden aan ik heb een rijk gehad 2keer het geen je nu heb ( italie en holy roman empire en denmark en norway etc erbij.
Elke keer als ik dood ga is er een revolt her en der, maar dan kan je zo'n army mass op roepen dat je ze allemaal weer de pan in hakt.

En vervolgens blijven ze redelijk rustig weer tot je weer dood gaat.
Tot nu toe is dat mijn enige manier geweest, kill or be killed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:22:
Naar mijn gevoel, bijna geen houden aan ik heb een rijk gehad 2keer het geen je nu heb ( italie en holy roman empire en denmark en norway etc erbij.
Elke keer als ik dood ga is er een revolt her en der, maar dan kan je zo'n army mass op roepen dat je ze allemaal weer de pan in hakt.

Hmm, bedankt. Vervelend :(. Nu zorg ik altijd dat ik 4000+ goud heb, zodat ik, als ik de pijp uit ga makkelijk huurlingen kan betalen om iedereen even flink in de pan te hakken. De enige manier waarop ik een beetje mijn rijk besturen is als ik 20+ jaar aan de macht ben en iedereen me tegen die tijd aardig vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Tweede dev diary van sons of abraham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Mektheb schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:22:

Bottom line: Zo ging het er ook redelijk aan toe in die tijd ;). Je moet er rekening mee houden dat nationalisme zo goed als niet bestaand was in die tijd. Een rijk werd slechts bijeengehouden door de sterkste bestuurder. En als hij doodging viel alles uitelkaar. Tot echt de geboorte van de eerste europese naties hadden mensen geen trouw aan een concept van een koningrijk en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Als je sterft, is het altijd belangrijk factions in het oog te houden. Voornamelijk de independence faction groeit dan fameus. En dan kan je een deel van je geld spenderen aan gifts uit te delen aan leden van de faction (helpt veel bij personen met de greedy trait). Ook titles geven aan de sterkste heersers die je niet zo leuk meer vinden. En sommige die een ander geloof hebben kan je eerst een gift geven, en dan zien of ze willen omschakelen naar je eigen geloof.
Maarja, nieuwe persoon aan de macht, is altijd een grote penalty (short reign). Maar door die dingen te doen kan je de factie vaak toch klein(er) houden.
En zo veel mogelijk ambitieuze mensen onder je vermijden. :-)
Alsook trouwen met een vrouw met hoge diplomacy.

Het probleem met grote rijken is dat het aantal personen in een faction zo groot is dat ze moeilijk te selecteren zijn. En ik denk dat er geen andere manier is om een mooie lijst te krijgen van mensen in een faction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Ik zit net de Dev Diaries van de nieuwe DLC te lezen op het Paradox forum, maar ziet er erg interessant uit tot nu toe.

Hopelijk zijn de andere DLCs in de aanbieding als de nieuwe uitkomt, dan ga ik in ieder geval The Old Gods eindelijk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
4bit schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:07:
Als je sterft, is het altijd belangrijk factions in het oog te houden. Voornamelijk de independence faction groeit dan fameus. En dan kan je een deel van je geld spenderen aan gifts uit te delen aan leden van de faction (helpt veel bij personen met de greedy trait). Ook titles geven aan de sterkste heersers die je niet zo leuk meer vinden. En sommige die een ander geloof hebben kan je eerst een gift geven, en dan zien of ze willen omschakelen naar je eigen geloof.
Maarja, nieuwe persoon aan de macht, is altijd een grote penalty (short reign). Maar door die dingen te doen kan je de factie vaak toch klein(er) houden.
En zo veel mogelijk ambitieuze mensen onder je vermijden. :-)
Alsook trouwen met een vrouw met hoge diplomacy.

Het probleem met grote rijken is dat het aantal personen in een faction zo groot is dat ze moeilijk te selecteren zijn. En ik denk dat er geen andere manier is om een mooie lijst te krijgen van mensen in een faction.
En nooit titels geven aan mensen die greedy zijn of ambitieus. Je wilt de kneuzen juist hoog houden want die hou je makkelijk eronder en te vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Postius schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:46:
[...]

En nooit titels geven aan mensen die greedy zijn of ambitieus. Je wilt de kneuzen juist hoog houden want die hou je makkelijk eronder en te vriend.
Ik geef ze altijd aan familie of kinderen nooit aan 3e / 4e.

Rede is dat als je dan 100jaar aan de top ben met je familie vervallen dejure claims en dergelijke als ik het goed heb.
En zolang je iedereen te vriend houd en ze niet tevaak landen geeft.

Ik geef mijn broer 1 land, daarna nog 1 en dan nog 1 netzolang tot ik denk nu kan je wel King of France worden.
Dan zijn ze echt tot over hun oren verliefd op je als je het rustig doet.
En ook goed opletten wat ze willen en waarom en waar, zo kan je extra scoren door rebellen te crushen of als je hem juist die bepaalde baron geeft.
Helaas heb je der altijd een paar die blijven zijken, die geef ik vaak freedom of independance, en dan neem ik ze weer in en hang ik ze op.
En dan begint het weer opnieuw :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05-2023

bartjas

Ook Bekend met EPO

hoi,

door het doorlezen van dit topic wil ik deze game ook gaan proberen, natuurlijk alle sales op steam weer gemist. Maar bij de volgende haal ik m zeker binnen met zo veel mogelijk DLC.

alleen nu is mijn vraag wat is makkelijk instappen? beginnen bij het orgineel zonder enig DLC te activeren en dan per keer een extra DLC erbij nemen of bijvoorbeeld al instappen bij legacy of rome DLC of The Republic DLC??

Ben echt een compleet nieuwe speler dus mag, met babysteps, van voor af aan beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Je kan sowieso de demo proberen, daarin is het zelfs mogelijk om elk land te spelen (officieel niet, maar je kunt vlak voordat de game start (dus nadat je op Play hebt gedrukt) snel het land aanklikken dat je wil hebben).
Ik heb alleen de originele game maar die is al enorm uitgebreid en wordt ook nog steeds gepatcht etc. Het lijkt mij het makkelijkste om gewoon bij het origineel te beginnen en mocht je het zat zijn (wat niet snel zal gebeuren als je er eenmaal inzit :)), dan kun je altijd een DLC erbij halen.

Overigens is Crusader Kings Z wat een zombie-invasie simuleert, dit jaar nog de 1 april grap, nu echt uitgebracht als Mini-Mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
bartjas schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:53:
hoi,

door het doorlezen van dit topic wil ik deze game ook gaan proberen, natuurlijk alle sales op steam weer gemist. Maar bij de volgende haal ik m zeker binnen met zo veel mogelijk DLC.

alleen nu is mijn vraag wat is makkelijk instappen? beginnen bij het orgineel zonder enig DLC te activeren en dan per keer een extra DLC erbij nemen of bijvoorbeeld al instappen bij legacy of rome DLC of The Republic DLC??

Ben echt een compleet nieuwe speler dus mag, met babysteps, van voor af aan beginnen!
Ik zou gewoon met het origineel beginnen, en als je een redelijke prijs de DLC's erbij heb die alvst kopen.
Het maakt de game niet ingewikkelder vind ik ( de dlc 's )

Misschien vind je het juist wel leuk om met een Moslim te spelen bv.( en dan moet je een DLC hebben )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Chris7 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:21:
Je kan sowieso de demo proberen, daarin is het zelfs mogelijk om elk land te spelen (officieel niet, maar je kunt vlak voordat de game start (dus nadat je op Play hebt gedrukt) snel het land aanklikken dat je wil hebben).
Ik heb alleen de originele game maar die is al enorm uitgebreid en wordt ook nog steeds gepatcht etc. Het lijkt mij het makkelijkste om gewoon bij het origineel te beginnen en mocht je het zat zijn (wat niet snel zal gebeuren als je er eenmaal inzit :)), dan kun je altijd een DLC erbij halen.

Overigens is Crusader Kings Z wat een zombie-invasie simuleert, dit jaar nog de 1 april grap, nu echt uitgebracht als Mini-Mod.
Houdt er rekening mee dat de demo niet echt de charme van de game laat zien (tenminste, dat vond ik). Je bouwt echt iets op in de game naar mijn mening, wat toch wel een tijdje duurt (5-10 uur). Dan ga je je ook echt hechten aan 'jouw' dynastie. Aangezien de demo niet kan saven vervalt dit aspect een beetje (tenzij je het spel nooit uitzet). Waarom zou je bijv. je ((achter)klein)kind uithuwelijken aan de opvolger van Hispania als je nooit mee zult maken dat je met hem speelt en er op de troon komt. Alleen als je hem kunt saven en later doorspelen heb je hier iets aan.
Hierdoor wilde ik het spel eigenlijk niet kopen, omdat de demo zo tegenviel. Uiteindelijk toch gedaan, en wat een game _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Mektheb schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:59:
[...]

Rede is dat als je dan 100jaar aan de top ben met je familie vervallen dejure claims en dergelijke als ik het goed heb.

Ik geef mijn broer 1 land, daarna nog 1 en dan nog 1 netzolang tot ik denk nu kan je wel King of France worden.
En ook goed opletten wat ze willen en waarom en waar, zo kan je extra scoren door rebellen te crushen of als je hem juist die bepaalde baron geeft.
Helaas heb je der altijd een paar die blijven zijken, die geef ik vaak freedom of independance, en dan neem ik ze weer in en hang ik ze op.
Het nadeel daarvan kan zijn dat mensen met een claim op je titels te machtig maakt, is dus altijd een afweging die je moet maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Arrne schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:37:
[...]

Het nadeel daarvan kan zijn dat mensen met een claim op je titels te machtig maakt, is dus altijd een afweging die je moet maken..
Klopt dat is wel zo, maar als je zoveel land bezit en je de laws juist heb staan kan je aardig wat troepen ophalen.

En ze zullen nooit allemaal tegelijk rebellen vaak 1 voor 1.
En als France dan rebelled als ik half europa bezit heb ik ze in een paar jaar weer onder controle ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05-2023

bartjas

Ook Bekend met EPO

Chris7 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:21:
Top dank je ik weet genoeg ;)
Ga inderdaad wel wachten tot ik de volledige game voor een goede prijs kan krijgen, inderdaad een demo vindt ik zelf nooit iets, geeft niet de ware kracht van de game weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Laatst online: 14-09 14:52

Steffy

Ayreonaut

Mektheb schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:59:
[...]

Waarom zou je ze aan directe familie geven? Daarmee loop je alleen maar grote onnodige risico's. De familie bonus is inderdaad wel een goede strategie want het is in principe gratis goodwill, je hoeft er niks voor te doen. Echter familieleden die te dicht bij jou staan, 2e en 3e generatie hebben nog claims op titels en je broers al helemaal. Die moet je gewoon helemaal niks geven want anders heb je binnen notime een oorlog aan je broek. Als ze geen land hebben zijn ze volledig afhankelijk van je vassals die geen goede relatie met je hebben. Er moet dan een faction als doel hebben één van je broes op de troon te krijgen. Zoiets heb ik tegen mezelf nooit zien slagen. Als is het alleen maar omdat ik de faction leader meestal uit de weg ruim. Hopelijk zonder ontdekt te worden natuurlijk. Negatieve vassals zijn trouwens vaak nog redelijk in de hand te houden en al helemaal als je een goed character hebt. Als ze echter land hebben verzamelen ze zelf een leger en vinden ze (volgens mij, mening, geen feit) sneller bijstand van anderen graven en hertogen die maar wat graag chaos zien om hun eigen claims er door te kunnen drukken als het land zo afgezwakt is dat het niet nog een burgeroorlog aan te kan.

Handigste is om titels altijd aan familieleden te geven die nergens claims op hebben. Vaak lastig in het begin maar vooral later vaak in overvloed. Ben zelf toevallig afgelopen week ook weer even over gestapt van EU4 naar CK voor de afwisseling. Nu in de 9e eeuw beginnen met een onafhankelijke Kroatische hertog van Slovenië. Ondertussen ben ik ongeveer 60 jaar verder en heb Kroatië kunnen stichten. Mijn koning heeft op 2 provincies na alles zelf in handen. Het Byzantijnse rijk heeft nog 2 provincies van mij in handen maar die hoop ik met een volgende burgeroorlog van zijn vassals afhandig te maken. Wat ik daarna ga doen weer ik nog niet. Ik zie wel een Pagan Hongarije blobben richting de Krim. Hoe dat gaat aflopen moet ik nog even aankijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Steffy op 01-11-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Weer een gigantische patch op komst. Zo groot dat het eerste cijfer +1 gaat.
Crusader Kings 2: Patch 2.0

MAJOR
- Ironman mode
- Steam Achievements
- Steam Workshop support
- Religious (non-heretic) rebels
- Support for the metaserver dropped
- Women can now die in childbirth, and there can be other complications, like illness and sickly infants

En dan een hele hoop "kleinere" aanpassingen. Een hoop bugfixes, verbeterde AI en nog meer triggers e.d. voor modding vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Nice ! :)
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste