Gewaagd. Is een van de wat lasterige posities. Je zit daar flink klem.
- Ik kan geen claims op andere landen om mij heen krijgen: De graaf van zeeland (mijn de jure Hertogdom) is ook Heilig-Rooms-Keizer, daar wil ik niet mee in de problemen komen. Vlaanderen (behalve Brugge) behoort ook direct aan hem, omdat hij na elke 10 jaar succesvol zijn de jure claim als Caus belli gebruikte. Mijn Kanselier is een prutser (11 ofzo) dus doet er extreem lang over om een claim te fabriceren.
Claims fabricaten is een last-resort. Belangrijker is titels en claims introuwen. Wel lastiger dan een chancelor ergens neerplampen, maar veel leuker en effectiever. Zoek maar figuren om je heen die een dochtertje, of klein dochtertje in de line-of-succession. Betrothel (vroeg pre-trouwen) haar met jouw erfgenaar of andere familie lid. Het helpt dan om jouw landen op 'elective succession' te krijgen, zodat je (en de rest die mag stemmen) een opvolger met de beste papieren (lees vrouw met titels) kan aanwijzen.
- Ik heb nu de Gavelkind oplvolgingswet.
Snel vanaf proberen te komen, zie boven, elective.
Ik heb claims (door trouwen en uithuwelijken in het begin, was meer geluk dan wijsheid) op de koninkrijken van Engeland (valt regelmatig uiteen in onderline oorlog, maar is tussendoor altijd weer verenigd) en Noorwegen (op dit moment zeer verdeeld en klein)
Leuk, maar erg lastig te pressen als hertog. Hopelijk is de titel erfelijk op jouw en hun kinderen, dat verschilt nogal. Mouse-over tip.
- Ikzelf heb een diplomatie van 21. Dit leidde ertoe dat mijn keizer mij als kanselier heeft aangesteld
Jep waarschijnlijk, en deze hoge diplo geeft dat je vasallen zich koest houden. Last diplo krijg je allemaal gezeur en rebels en ellende.
Mijn zus is de vrouw van de troonopvolger van de keizer, waardoor de keizer ook mijn bondgenoot is, echter kan ik hem niet om hulp vragen in oorlogen.
Jouw oorlogen zijn voornamelijk tegen de vassals van der Keiser, en daar mag hij niet aan meehelpen nee. Wel tegen andere onafhankelijke staten.
1. Is er een manier om een van mijn zoons (via wettenverandering of anders, ik bedoel geen oorlog) die het Hertogdom Holland gaat erven, de andere zoon (zijn broer) als vazal onder zich kan krijgen?
Again: elective. Dat vind de zoon die niets krijgt niet zo leuk, maar da's van later zorg.Elective geeft al jouw bezit aan de naab met de meeste stemmen.
2. Hoe krijg ik een betere kanselier (of andere leden van de raad)? In mijn hof zijn er niet veel mensen met hogere stats dan 12. Ik heb geprobeerd via 'intrige' 'a noble called Arnold' of 'a priest called Adolf' voor 35 goud uit te nodigen, maar die persoon is daarna niet in mijn hof te vinden, dus lijkt het goud verspild.
Vergeet fabricate claims. Leuk als extratje, maar moet je niet afhankelijk van zijn. Introuwen, dat is CK2.
3. Wat heb ik er aan kanselier bij mijn liege te zijn, bestaat er zoiets als loon? Volgens mij kan ik niet zien, wie de andere raadsleden van de keizer zijn, klopt dit?
Klopt. Niet veel, anders dan een kleine opinie bonus en wat prestige per maand.
4. Kan ik de keizer op de een of andere manier verleiden mij zijn graafschappen in Vlaanderen te geven?
Ja, met een legertje van 20.000 man lol.
5. Wat heb ik er aan dat mijn zus toekomstig keizerin is? Maw: had ik er meer aan gehad als ik haar gemaal zelf had uitgekozen?
Stel een hertog in noord Francia gaat rebellen: die kan je dan aanvallen en de keizer als jouw bondgenoot jouw helpen.
6. Waar hangt het van af of een bondgenoot me in een oorlog kan helpen en wat heb ik aan een bondgenootschap als die persoon mij niet in oorlogen kan helpen?
Lieges kunnen niet hun vassallen aanvallen via een call to arms.
6. Heeft het zin Noorwegen te bezetten en een poging te doen, daar koning te worden? Stel dat het lukt, wordt Noorwegen dan ook deel van het Heilige Roomse Rijk, omdat ik als Hertog daar ook deel van ben? Ik neem aan dat ik niet tegelijk onafhankelijke koning en als Hertog als vazal kan zijn? In dat geval kan mijn (onafhankelijk) koningsschap mij zelfs in problemen brengen, aangezien de keizer zijn de jure casus belli dan elke 10 jaar tegen mij zal gebruiken en mijn gebieden in Vlaanderen en Holland langzaam op zal eten.
Jij wordt koning van Noorwegen, en blijft vassal van de HRE keizer. Keizer is 1 stapje hoger dan koning. Pas als je een onafhankelijkheids oorlog wint (tegen de keizer) wordt je onafhankelijke staat Noorwegen. En daarna kan je bv zelf de keizer van Scandinavie worden. Nadeel is dat je dan alles zelf moet doen: je hebt geen bescherming meer van de baas, maar voordeel is weer dat je geen belasting in goud en soldaten hoeft te betalen en je het top niveau kan beslissen.