Jeetje, wat een emoties om een telefoon zeg.
Daarom mijn ervaringen met de Lumia. Hardware en Software samen bepalen het gebruikersgemak en daarom heb ik alles gewoon door elkaar. (sorry moderator)
Ik was één van de eersten met een Lumia 18 november. Mijn Abo liep af terwijl mijn N900 het begaf. (die was gewoon op .....) Ik moest 20 november voor mijn werk 6 weken naar Australië en was blij met een nieuw toestel. Op zo'n reis is er geen tijd om te spelen en een toestel uitvoerig te bestuderen. Alleen in de vlucht was dat mogelijk en vervolgens gewoon aan het werk.
Ik had daarvoor een N900. De N900 was en is geweldig. Ik heb er veel plezier aan gehad. De Lumia is totaal anders.
Ik was verbaasd over hoe snel ik eraan gewend was. Toch knap om een nieuwe interface te ontwerpen welke schijnbaar erg intuïtief werkt en snel geaccepteerd wordt.
Het is bovendien een prachtig toestel, Ik heb er een Nokia Flip Case CP-572 omheen en dat werkt super. Mooie pasvorm en optimale bescherming voor glas en body.
Marketplace werkt goed en prettig al mis ik alle 'gratis' apps die voor de N900 beschikbaar zijn.
Ik had moeite om een goede E-reader te selecteren (het werd uiteindelijk FREDA) en was daar erg tevreden over. Voor het eerst gebruik ik een smartphone als volwaardige E-reader. Wel ging en gaat het uploaden van E-pubs via DropBox omslachtig maar als je het 1 keer weet is het OK.
Natuurlijk zijn er ook punten van kritiek:
1. Ik mis de notificatie LED enorm. Wat een blunder dat die er niet opzit.
2. De Camera is matig. In ieder geval slechter dan de camera van mijn dochters Samsung .
3. Als ik de mediaspeler gebruik, het volume zacht zet, is ook mijn beltone zacht. Ik heb daardoor al menig oproep gemist. Ik hoop dat dit in één van de volgende updates gefixed wordt want dit is irritant.
4 Ik zou graag Windows Live ZONDER conversatie op mijn phone gebruiken. Chatten doe ik niet tijdens mijn werk. Nu krijg ik gewoon alle privé messages binnen. Ik wil wel mijn agenda en dergelijk up to date houden dus Windows Live uitschakelen of op 'Niet beschikbaar' stellen is geen optie.
5 Een directe optie om met Outlook 2010 (ik gebruik die icm met Business Contact Manager) te synchroniseren is echt een must. Niet iedereen heeft Exchange of neemt genoegen met de beperkte functionaliteit van de Live Calender. (ik vindt dit eveneens en blunder van Microsoft)
6 Battery live is inderdaad te kort!
Maar ...............
Het is met afstand het beste toestel wat ik ooit heb gehad en in vergelijk met wat er momenteel te koop is ben ik heel blij dat ik voor de Lumia heb gekozen.
Zodra de Ace (of '900' of 'Champange') er is zal ik wederom investeren.
S.