Ik heb wat kritiek:
Ik speel altijd als PSV in Fifa 12 1 tegen 1. Nu gaat het goed en ben ik beter dan ik zelf denk want zit in divisie twee (hoewel ik soms dan weer degradeer naar de 4de en makkelijk promoveer naar de 2de).
Nu speel echt heeeeeeeeeeeeel vaak tegen een Spartak Moskou, Santos, andere ploegen uit Moskou, Anzhi etc. Ook speel ik regelmatig tegen Duitse tegenstanders. Maar dadelijk meer over de tegenstanders.
Toen ik begon met spelen heb ik al snel de taktiek bedacht om zelf diepgaande spelers te dekken (want de A.I. wil dat nog wel eens vergeten en als ik zelf dek met het tactical defending hap ik te vaak te snel toe) en de AI de speler te laten dekken die de bal heeft.
Dit werkte goed totdat ik wat in de hogere divisies geraakte. Toen kwam de slechte A.I. van Fifa 12 aan het licht. In ieder geval na een tijdje ben ik gaan dekken met de passknop. Dit werkt wat beter omdat de A.I. een goede afstand houdt en tegenstanders daar bijna nooit langs komen.
Ik speel met echt heel veel ups & downs. Soms ga ik van divisie 5 naar 2 en als ik in 2 zit net zo hard weer terug naar 5. Dat komt omdat ik soms tegen van die clubs speel, met een evengoed team als PSV, maar zij hebben echter 1 super spits lopen (Spartak Moskou, Anzhi en Santos zelfs meerdere). Dit heeft als gevolg dat ik vaak een wedstrijd beter ben, er ook niks aan de hand lijkt, maar komt een Eto'o en schiet één keer BAM goal...
Wat mij dan tegenstaat is dat als een Labyad precies hetzelfde schot zou lozen. De keeper hem wel zou hebben gehad. Ik zeg dus eigenlijk dat als een beter speler schiet, de keeper minder goede reddingen verricht. Dit kan ik niet bewijzen. Maar ik ben al zo vaak tegengekomen dat een spits van de tegenstander scoort en dat de keeper hem met gemak had moeten kunnen tegenhouden.
Een ander probleem dat ik heb is dat ik iemand dek, met bijv. een corner, en dat ik voor de man sta, mijn thumbstick vol in de voorste richting houd en dat de speler die gedekt wordt er dan nog voor kan komen. Dat slaat soms echt nergens op. Hier profiteer ik zelf echter soms ook van.
Ik wil ook nog zeggen dat de A.I. van de keeper echt slecht is. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.
Wat ik heb is dat de keeper soms zelf uitloopt en dat dit best vaak een heel verkeerde keuze is. Ik krijg daardoor best vaak een goal tegen. Omdat de keeper dan helemaal uit positie staat.
Nog iets waar ik tegenaan loop is dat als een speler 1 op 1 met de keeper is en recht op goal afloopt het vrij moeilijk is te scoren (een lobje is wel makkelijk) met een schot als de keeper iets uitkomt. Wat mijn tegenstanders vaak doen is slecht ÉÉN stapje naar een hoek zetten en dan schieten. En dan kan de keeper opeens niet meer keepen en wordt er kei makkelijk gescoord. Het lijkt dan net alsof het open doel is.
En nog iets waar ik tegen aanloop is dat het qua diepte pases de spelers van Fifa 12 het wel erg makkelijk wordt gemaakt als je deze op auto hebt staan. Ik heb hem op manual staan en dat gaat goed. Maar soms zie ik bij de tegenstanders tientallen Barcelona dieptepases, terwijl ze bijvoorbeeld met een verdediger pasen.
Een ander probleem (ja er komen er nog meer) is dat one-touch play af en toe onmogelijk is. Dan laad je de pass-balk op tot bijv. 1/5 en dan gaat die bal teringhard naar de andere zijde van het veld.
Ook heb ik nog wel eens dat het linken van een speler aan de bal misgaat. Soms is er geen speler aan de bal gelinkt en soms is er een hele verkeerde speler aan de bal gelinkt. Doe ik een pass met een kracht van 1/5 en dan linkt er een speler die aan de ander kant van het veld staat aan de bal.
Ook is het te moeilijk om druk te zetten. Sta ik 1-0 achter gaat iemand constant in de verdediging als Barcelona staan te passen en ik kan de bal (met taktiek ultra aanvallend en druk zetten) NIET verroveren. Als ik met heel veel spelers dan druk zet, dan hoeft ie maar naar voren te passen en staat ie met een man meer situatie voorin.
De reden waarom ik dit hier post. Is omdat ik er een beetje genoeg van begin te krijgen. Als ik verlies voelt het 4/5 keer onterecht. Maar dan ook echt heel onterecht. Ik krijg best vaak een frot goal in de 90ste minuut (kan aan mij liggen, maar het is wel best vaak). En ik win vaak 10 wedstrijden achter elkaar, en win er dan met gemak geen een van de volgende 10 wedstrijden (zoals ik al zei ups & downs)
Wat ik net dus had is nog erger. Waarschijnlijk mijn grootste ergernis. Ik speel tegen een gast. Ik heb 17 punten. 1 punt en ik promoveer naar de 1ste divisie (!). Ik sta eerste helft 1-0 voor. En dan 2de helft breekt de hel los. Opeens gaat het spel (lees wss de tegenstander) heel erg laggen. En dit is wel vaker. De tegenstander lijkt er dan ook best vaak geen last van te hebben. Ikzelf wel. Is de bal ergens hangt de game en opeens heeft hij hem en gaat ie counteren, maar kan ik door de lag niet adequaat ingrijpen en krijg ik een goal tegen. Ik verloor de wedstrijd dan ook met 1-2. Heel zuur
Het ironische is dat ik er dan echt de schijt in heb. Fifa 12 afzweer en bedenk dat ik het nooit meer speel, maar dan 3 uur later toch weer mijn controller pak (xbox controller voor pc) en dan toch weer ga spelen. Ik vind het een leuk spel. Maar vaak zijn er wat dingen oneerlijk. Zoals zo'n Neymar schiet ballen erin die wél zouden zijn gehouden als een matige speler precies dezelfde bal (zelfde richting, effect, manier, positie, snelheid etc.) zou schieten.
Ik vind Fifa 12 af en toe echt een *&^ spel, maar speel het toch met plezier. Je kan eigenlijk zeggen een haat-liefde relatie