• Timeku
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-08-2021
Hoi Allen,

Heb ook even lopen spelen met me nieuwe n66U
Wilde mijn vermogen ook opschoeven maar ontdekte iets vreemds:

in telnet krijg ik standaard de volgende gegevens:

admin@RT-N66U:/tmp/home/root# wl txpwr
31.75 dBm = 1496 mw.

is dit fake? of gooit hij echt nu bijna 1.5WATT ?

heb de laatste firmware van 9-9-2014.

Hoor het graag,

Gr,

Tim

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:29
JPtjeeNL schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:25:
Merk met de laatste Merlin update dat het WiFi bereik een stuk slechter is. Waar we voorheen nog op een slaapkamer op de Chromecast konden kijken, kan dat nu niet meer. Wellicht een factory reset? Ik kom van 1 versie hiervoor.
merk ook wel verschil in ontvangst. ben terug op de mei editie van dit jaar, die lijkt het snelst voor mij te zijn.

no comment

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:28

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat komt omdat na 374.43 de TX power begrensd is, vanwege FCC regels, ook al zijn die niet van toepassing hier in Europa.
Er is wel een fork van merlin's firmware, die als basis dus 374.43 gebruikt, met wat patches van nieuwe versies waarvan het mogelijk is te backporten. Er is nog een drastischere methode, maar daarvoor moet je met een hex editor je bootloader aanpassen.

Systeem specs

• Timeku
haha wat vet.. idd 374.43 met backports update van 2 streepjes in de achtertuin nu naar volle bak 300mbit (me laptop gaat niet verder).

alleen heb ik het wel anders gedaan:

nvram set pci/1/1/ccode=GB
nvram set pci/2/1/ccode=GB
nvram set wl0_country_code=GB
nvram set wl1_country_code=GB
nvram set regulation_domain=GB
nvram commit
wl country GB
= niet goed.. krijg je maar 200mw mee en ik merk eigenlijk geen verschil...

Maar toen ik het volgende deed:
nvram set pci/1/1/ccode=US
nvram set pci/2/1/ccode=US
nvram set wl0_country_code=US
nvram set wl1_country_code=US
nvram set regulation_domain=US
nvram commit
wl country US

ga ik van 1 a 2 streepjes naar 5 ongeacht hoe ik zit. ik haal via speedtest.net nu 189mbit (heb 200mbit)Ziggo.
Zojuist haalde ik nog maar 35mbit a 45 mbit.,

dus een groot verschil! en ja de temp in de gaten gehouden, die blijft gewoon op 59 graden.
Al vond ik dat al erg warm maar kennelijk heeft iedereen dit met N66U.

overigens als ik in Amerika zou wonen stond hij nu ook op 500MW dus ga er vanuit dat de router dit gewoon aan kan en zo niet heb 2 jaar garantie.

Edit:

Dan maar garantie risico. Heb de voorste kap eraf en op de heatsinks 2 Fans geinstalleerd die beide iets van 500 a 600 toeren draaien.
Temp nu is 24 graden. stabiel :P

Zal straks kijken of ik een foto's kan uploaden.

end edit :)

[ Voor 9% gewijzigd door Timeku op 18-09-2014 21:02 ]

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Timeku schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:47:
haha wat vet.. idd 374.43 met backports update van 2 streepjes in de achtertuin nu naar volle bak 300mbit (me laptop gaat niet verder).

alleen heb ik het wel anders gedaan:

nvram set pci/1/1/ccode=GB
nvram set pci/2/1/ccode=GB
nvram set wl0_country_code=GB
nvram set wl1_country_code=GB
nvram set regulation_domain=GB
nvram commit
wl country GB
= niet goed.. krijg je maar 200mw mee en ik merk eigenlijk geen verschil...

nvram commit
wl country US

ga ik van 1 a 2 streepjes naar 5 ongeacht hoe ik zit. ik haal via speedtest.net nu 189mbit (heb 200mbit)Ziggo.
Zojuist haalde ik nog maar 35mbit a 45 mbit.,

dus een groot verschil! en ja de temp in de gaten gehouden, die blijft gewoon op 59 graden.
Al vond ik dat al erg warm maar kennelijk heeft iedereen dit met N66U.

overigens als ik in Amerika zou wonen stond hij nu ook op 500MW dus ga er vanuit dat de router dit gewoon aan kan en zo niet heb 2 jaar garantie.

Edit:

Dan maar garantie risico. Heb de voorste kap eraf en op de heatsinks 2 Fans geinstalleerd die beide iets van 500 a 600 toeren draaien.
Temp nu is 24 graden. stabiel :P

Zal straks kijken of ik een foto's kan uploaden.

end edit :)
Slim idee! Hoe voed je de fans?

• Timeku
1 via een 12volt adapter
en 1 via de USB op 5 volt.

Heb net ff met de laptop door de straat gelopen en ik kom zeker 300 meter ver nu :P

ga foto ff online doen..

• Timeku
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/344595i.jpg

Schroeven van ongeveer 7cm lang zitten gewoon in de default gaatjes voor de kap alsof men het zo gepland had :)

[ Voor 52% gewijzigd door Timeku op 18-09-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

NoxiuZ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:48:
Lekker dan, de GUI van de router is niet meer op in te loggen en telnet had ik uitgeschakeld omwille van veiligheid. Zowel via LAN als via WiFi kom ik er niet meer op. FF redirect naar: find-device.local :( En van IE ga ik huilen, want die gaat zodra ik het IP-adres intik op google zoeken. :'(

Enige dat ik weet is dat ik een F/W upgrade heb gedaan. Weet niet of een restore naar factory defaults gaat werken :/
Update: toch maar een reset uitgevoerd, gelukkig werkt alles weer :o

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• JPtjeeNL
  • Niet online
Zojuist de Merlin fork geïnstalleerd. (Update 3) M'n RT-N66U werkt nu weer erg goed met 200 mW. :-)

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
Vandaag mijn "oude" RT-N66U vervangen door een Asus AC-87U.

Wat een bakbeest is dit.
Morgen wat mee spelen en dan op zoek naar goede AC kaarten voor in de laptops.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/snowie/asusac87u1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/snowie/asusac87u2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

JPtjeeNL schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 19:32:
Zojuist de Merlin fork geïnstalleerd. (Update 3) M'n RT-N66U werkt nu weer erg goed met 200 mW. :-)
Merk je verschil qua ontvangst en snelheid met die build, of ga je puur af op het feit dat die instelling aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
DevilsProphet schreef op zondag 21 september 2014 @ 08:06:
[...]

Merk je verschil qua ontvangst en snelheid met die build, of ga je puur af op het feit dat die instelling aanwezig is?
Nee ging mij puur om de instelling. Bereik met 80 mW of 200 mW was bij mij het verschil tussen wel of geen bereik met een Chromecast.
sn0w13 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:13:

Wat een bakbeest is dit.

[afbeelding]
[afbeelding]
Merk je veel verschil tussen beide routers? Vooral op het gebied van bereik? De N66U is voor mijn gebruik snel zat. Bereik met standaard instellingen (80 mW) viel best tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
Merk je veel verschil tussen beide routers? Vooral op het gebied van bereik? De N66U is voor mijn gebruik snel zat. Bereik met standaard instellingen (80 mW) viel best tegen.
Voorlopig is het bereik merkbaar slechter als bij de N66U.
Vroeger had ik in de tuin 30% bereik en nu slechts 5%.
Ik had er meer van verwacht.
De 87U is dan wel weer gevoeliger hoe je de antennes plaatst en welke kanaal je gebruikt.
Vandaag nog niet veel tijd gehad om te spelen maar voorlopig doe ik mijn N66U nog niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
Op dit moment heb ik een UPC modem (in bridge mode) in de meterkast. Daar aan zit mijn Asus RT-N66U, waar ik al mijn draadloze apparatuur mee verbind.

Ik kan geen kabels trekken van de meterkast naar mijn woonkamer, maar ik wil daar wel apparaten bedraad aansluiten op het netwerk.

Nu zit ik er over te denken om nog een Asus RT-N66U te kopen en die in de woonkamer te zetten. Als ik deze in bridge mode zet, is het dan mogelijk om deze draadloos te verbinden met de Asus RT-N66U in de meterkast, zodat ik alle apparaten in de woonkamer bedraad kan aansluiten op mijn netwerk?
Of moet ik dan de router in de meterkast in bridge mode zetten en alle draadloze apparaten over gaan zetten naar de router in de woonkamer? Dat wil ik liever niet, omdat ik vanaf de zolder dan geen goede verbinding meer heb.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
sn0w13 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:13:

Wat een bakbeest is dit.

[afbeelding]
[afbeelding]
Laat maar weten hoe goed het werkt.
Op smallnetbuilder waren ze eigenlijk ontevreden... De quantenna chip wordt met maar een 1 gbit/s verbinding aan de cpu gelinkt waardoor de snelheid iig minder is dan mogelijk had kunnen zijn (de netgears hebben daar ook in meer of mindere maten last van)

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
Xyphoid schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:47:
Op dit moment heb ik een UPC modem (in bridge mode) in de meterkast. Daar aan zit mijn Asus RT-N66U, waar ik al mijn draadloze apparatuur mee verbind.

Ik kan geen kabels trekken van de meterkast naar mijn woonkamer, maar ik wil daar wel apparaten bedraad aansluiten op het netwerk.

Nu zit ik er over te denken om nog een Asus RT-N66U te kopen en die in de woonkamer te zetten. Als ik deze in bridge mode zet, is het dan mogelijk om deze draadloos te verbinden met de Asus RT-N66U in de meterkast, zodat ik alle apparaten in de woonkamer bedraad kan aansluiten op mijn netwerk?
Of moet ik dan de router in de meterkast in bridge mode zetten en alle draadloze apparaten over gaan zetten naar de router in de woonkamer? Dat wil ik liever niet, omdat ik vanaf de zolder dan geen goede verbinding meer heb.
Dit staat letterlijk in het webmenu van mijn N66U:

RT-N66U can be configured in Media bridge mode.The Media Bridge mode provides the fastest 802.11ac Wi-Fi connection for multiple media devices simultaneously. To set up the Media Bridge mode, you need two RT-N66U: one configured as the Media station and the other as a router.Configure one RT-N66U as a router and another RT-N66U as an 802.11ac Media bridge to provide a simultaneous 802.11ac Wi-Fi connection for your media devices such as computer, Smart TV, game console, DVR, or media player via Ethernet cable.Change to Media Bridge mode to provide a simultaneous 802.11ac Wi-Fi connection for your media devices.
In media bridge mode, only wireless devices connect to the P-AP. Client devices need to be connected to the media bridge with a network cable.
In Media bridge mode, the DHCP-assigned IP address changes. Install and use the Device Discovery Utility to get the wireless router's new IP address.

- t/m firmware .43 heb je een sterk wi-fi signaal (tip: kies de fork van de Merlin firmware).

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 10:51
Heb deze router ook sinds 2 weken. Eerste speedtest die ik deed kwam uit op 75 mbit, bekabeld (120 mbit lijn). Vandaag connector vervangen van de kabel die naar de router ging en boem...volle 120 mbit. :)

Zelfs op m'n S4 haalde ik 120mbit, maar de testen erna blijven haken op 70+ mbit. Ook niet slecht.

Het bereik van de 5ghz is niet echt denderend. 1 verdieping erboven blijf ik maar op 3 streepjes (op de S4).
Alles staat gewoon nog standaard op de router zelf. Draai zelfs nog 3.0.0.4.276, out of the box. :P

• Xyphoid
  • Laatst online: 18-09 00:13
Vandaag mijn tweede RT N66U binnen. In Bridge mode gezet en verbonden met mijn eerste N66U. Verbinding was heel traag. Bleek dat ik de firmware nog moest updaten.
Gedaan en daarna was de snelheid super.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:40
Hallo,

Ik sta op het punt mijn router te vervangen(TL-WR1043ND v1) dit omdat hij niet echt stabiel is en ik hem vaak op nieuw moet opstarten en daar door weer problemen krijg met mijn andere apparatuur bv DLNA tussen mijn 2 Humax apparaten.
Nu twijfel ik tussen de RT N66U of de nieuwere RT-AC66U.
Het gaat mij vooral om een goed bereik en een zeer stabiele router.
Wat zou jullie keuze zijn ?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Groet,

Jos

[ Voor 6% gewijzigd door timbe op 28-09-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op zondag 28 september 2014 @ 12:01:
Hallo,

Ik sta op het punt mijn router te vervangen(TL-WR1043ND v1) dit omdat hij niet echt stabiel is en ik hem vaak op nieuw moet opstarten en daar door weer problemen krijg met mijn andere apparatuur bv DLNA tussen mijn 2 Humax apparaten.

Groet,

Jos
Is er niemand die me bij deze keuze kan helpen ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Die keuze is al veelvuldig in dit topic besproken :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
TommyGun schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:30:
Die keuze is al veelvuldig in dit topic besproken :)
Als eerst dank voor je reactie.

Maar kan het zelf niet echt goed vinden.
Kun je me een link geven waar ik het kan vinden?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 19:43
timbe schreef op zondag 28 september 2014 @ 12:01:
Hallo,

Groet,

Jos
Ik ben ook van een v1 TL-WR1043ND naar een RT-N66U gegaan. Stabiliteit van de Asus is vele malen beter dan de TP-link. WiFi range van de Asus is iets beter, maar scheelt bij mij in de praktijk niet significant qua snelheid.
Grootste voordeel van de Asus (naast de stabiliteit) vond ik de snelheid van de WAN poort en vele malen grotere hoeveelheid open poorten waarmee de Asus nog steeds stabiel draait. Vooral bij torrents was de TP-link onstabiel, ondanks een juiste configuratie van de torrent client.
Ander voordeel van de Asus vergeleken met de TP-link is native ondersteuning voor gast WiFi netwerken en een stabiele openVPN server.

Ik zou persoonlijk opnieuw voor de N-versie gaan. Is ook tweedehands goed te vinden voor een fatsoenlijke prijs!

[ Voor 5% gewijzigd door chielmi op 01-10-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
chielmi schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:29:
[...]

Ik ben ook van een v1 TL-WR1043ND naar een RT-N66U gegaan. Stabiliteit van de Asus is vele malen beter dan de TP-link. WiFi range van de Asus is iets beter, maar scheelt bij mij in de praktijk niet significant qua snelheid.
Grootste voordeel van de Asus (naast de stabiliteit) vond ik de snelheid van de WAN poort en vele malen grotere hoeveelheid open poorten waarmee de Asus nog steeds stabiel draait. Vooral bij torrents was de TP-link onstabiel, ondanks een juiste configuratie van de torrent client.
Ander voordeel van de Asus vergeleken met de TP-link is native ondersteuning voor gast WiFi netwerken en een stabiele openVPN server.

Ik zou persoonlijk opnieuw voor de N-versie gaan. Is ook tweedehands goed te vinden voor een fatsoenlijke prijs!
Super Bedankt voor deze info!

Heb ook met mijn v1 TL-WR1043ND na veel downloaden vaak problemen.
Hij loopt dan vast en moet hem opnieuw opstarten.
Waar op communicatie tussen mijn 2 Humax pvr spelers weer niet goed werkt.
En hoop dat dit probleem met een nieuwe Asus RT-N66U opgelost is.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik ben ook een tijd geleden van de TP-link 1043ND (met DD-wrt) overgestapt op de Asus N66U (Merlin-firmware). Meerprijs voor de AC66u vond ik te veel en de komende jaren is deze echt snel zat.

Voordelen zijn zoals hierboven benoemd en daarnaast ook dual-band en Open VPN gebruik ik graag. De router is erg stabiel, zeker tov de TP-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
JPS schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:27:
Ik ben ook een tijd geleden van de TP-link 1043ND (met DD-wrt) overgestapt op de Asus N66U (Merlin-firmware). Meerprijs voor de AC66u vond ik te veel en de komende jaren is deze echt snel zat.

Voordelen zijn zoals hierboven benoemd en daarnaast ook dual-band en Open VPN gebruik ik graag. De router is erg stabiel, zeker tov de TP-link.
Bedankt JPS!

Heb mijn keuze zo goed als gemaakt.
Zeker ook omdat ik vaak lees dat AC ook echt nog in zijn kinderschoenen staat.
En met mijn huidige apparatuur is N66U meer dan snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Timeku schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:47:

nvram commit
wl country US
Hoe doe je dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

timbe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:00:
[...]

Als eerst dank voor je reactie.

Maar kan het zelf niet echt goed vinden.
Kun je me een link geven waar ik het kan vinden?

Alvast bedankt.
[Ervaringen] Asus RT-N66U (N900) dual-band router

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Laatst online: 10:02
In een telnet (of SSH sessie) naar de router.
(Tip: gebruik het programma Putty)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Rinaldootje schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:09:
[...]
In een telnet (of SSH sessie) naar de router.
(Tip: gebruik het programma Putty)
ja dat telnet en Putty was mij ook wel duidelijk, de vraag was hoe doe je dat precies...Beetje tweaker zoekt zelf ook maar door en hopla op tweakers zelf gevonden, credits naar Redah:

•Zet telnet open op de router (tabblad 'system' onder het kopje 'Administration')
•Download PuTTY
•Maak, met PuTTY, verbinding met het IP-adres van de router
•Log in met dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord als waarmee je normaal de router-webpagina's opent
•Kopieer nu een voor een de 'nvram set.....' regels en plak deze in PuTTY (rechter-muisklik, vervolgens verschijnt de tekst en druk je op Enter)
•Reboot de router

EDIT: wat meer info: ( bron: http://www.smallnetbuilder.com/forums/showthread.php?t=9229 )

Update 22 July 2013:

This is just for those who are INTERESTED to test out 500mw transmit power on their RT-N66U, you may enter commands via GUI at 192.168.1.1 > Tools > CMD or via telnet:

### To CHECK your current region, each line entered will result in the answer.
nvram get pci/1/1/ccode
nvram get pci/2/1/ccode
nvram get wl0_country_code
nvram get wl1_country_code
nvram get regulation_domain
nvram get regulation_domain_5G

### To ALTER to a new region such as US(500mw), or GB(200mw), enter or change the last 2 letters accordingly to each line. Its a good idea to CHECK your current region after each command entered.
nvram set regulation_domain_5G=US

### To CHECK your current transmit power, each line entered will result in answer.
nvram get wl_TxPower
nvram get wl0_TxPower
nvram get wl1_TxPower

### To ALTER to a new transmit power such as 500mw(US) or 200mw(GB), enter or change the last 3 digits accordingly to each line. Its a good idea to CHECK your current transmit power after each command entered.
nvram set wl_TxPower=500
nvram set wl0_TxPower=500
nvram set wl1_TxPower=500
nvram commit

After nvram commit command is entered, you may additionally VERIFY values at the GUI > Wireless > Professional > Tx power adjustment. Take note your router temperature MAY rise by about 2 to 3°C and maintain. I have experienced only a 5% average strength increase from 200mw to 500mw. FYI, firmware using is by Merlin 3.0.0.4.372.30_3. Signal strength check using WiFi Explorer 1.5.1.

Ik heb het geprobeerd. Ik zag voor 2.4 en 5 een optie in de web gui verschijnen om voor max 200mw te gaan. Beide op 200 gezet maar zie geen verschil. Niet in mn speed testen op m'n iphone en ipad. Wel ging mijn temp omhoog...
Wil niet zeggen dat het niet werkt, bij mij in ieder geval nu niet maar misschien doe ik iets niet goed...

Edit:
Wat later op de dag toch weer even verder gekeken met een frisse blik....Nu kwam ik er achter dat ik 374.39_0-EM firmware had draaien. Daarna de laatste Merlin firmware ingeladen. Het wilde maar niet lukken, de wifi bleef zwak met dito snelheid.
Hierna de 374.43_2-01j9527 (13-August-2014) ( http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=18914 ) geladen. De radio van 2.4 stond weer op 80mw en de behaalde snelheid was gek genoeg al beter dan alle andere keren.
Na de US settings te hebben geladen met putty en de radio op 200mw te hebben gezet heb ik nu weer goede snelheden. Voor mij is dat 65mbps, dit is mijn max snelheid omdat mijn Asus met een homplug aan de netgear router hangt als AP.

Wellicht handig om eens in te lezen en of te proberen...

[ Voor 66% gewijzigd door Oban606 op 05-10-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timeku
Ik heb 500mw (kun je meten met een vermogens meter) alles loopt stabiel omdat er 2 ventilatoren opzitten. Temp zit nu stabiel op 37 graden. Je moet overigens om echt verschil te gaan zien andere antennes erop zetten. Ben nu bezig met 3 X omni 20DB antennes. Heb het al even getest met leen antennes en ik haal 500 meter in de omtrek gewoon volle bak. Zet ik het op 200mw dan is het meteen de helft van het bereik. 80mw is thuis redelijk goed bereik maar iets verder niet meer. (en ik heb dat laatste nu net nodig).
Overigens als je met zoveel vermogen gaat zitten en 20DB antennes dan moet je niet meer vertrouwen op de security van je Asus N66U. Ik heb dit anders gedaan maar is vrij technisch :) met PFsense.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Timeku schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 10:41:
Overigens als je met zoveel vermogen gaat zitten en 20DB antennes dan moet je niet meer vertrouwen op de security van je Asus N66U.
Dat is interessant, hoezo dat dan niet? Tast het bereik bij jou de beveiligingsmaatregelen van je router aan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timeku
JPS schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:30:
[...]

Dat is interessant, hoezo dat dan niet? Tast het bereik bij jou de beveiligingsmaatregelen van je router aan? 8)7
omdat elke doos wel weet dat WIFI niet veilig is. En hoe meer bereik hoe meer kans dat men met je WIFI gaat kloten.

En dan praat ik niet eens over de lekjes in je router (wifi) maar over WPA en WPA2 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Wat is het verschil tussen de RT-N66U en de RT-N66W? dat verschil kan ik nergens vinden.

Verder zit ik met een probleem dat ik in een goede range wens zodat ik in de tuin ook goed bereik heb, eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de Asus het beste te tweaken is, maar welke asus voor een enigszins acceptabele prijs is voor mij nu het fijnst?

Grote range, goed vlot, en op de toekomst voorbereid...
De N66U voldoende?
AC66U betere keus?
AC68U betere range? sneller?
AC87U?? Persoonlijk denk ik dat ik pas over 4 jaar snel genoege apparatuur heb om hier van te genieten.

Er ligt een 100/100 glas verbinding in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Snuitebolletje schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:59:
Wat is het verschil tussen de RT-N66U en de RT-N66W? dat verschil kan ik nergens vinden.
De RT-N66W is wit.

Ik vraag me overigens af of Asus de beste keuze is voor het grootste bereik.
Tweaken wordt ook steeds minder met de standaard firmware.

[ Voor 23% gewijzigd door NIMIC op 06-10-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timeku
NIMIC schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 17:12:
[...]

De RT-N66W is wit.

Ik vraag me overigens af of Asus de beste keuze is voor het grootste bereik.
Tweaken wordt ook steeds minder met de standaard firmware.
is juist perfect. je kan versterkers kopen die 500mw of 200mw input nodig hebben (80mw is te weinig) met 200mw geven ze ongeveer 1.5 a 1.8WATT en met 500mw kan je er 5.5 WATT uithalen. Vervolgens een biQuad antenne en tadaa de 10km haal je hoor (wel aan de andere kant ook een goeie richtantenne natuurlijk.). je kan overigens met 80mw a 100 mw de 5 km halen met zo'n antenne. google maar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Timeku schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:54:
[...]

omdat elke doos wel weet dat WIFI niet veilig is. En hoe meer bereik hoe meer kans dat men met je WIFI gaat kloten.

En dan praat ik niet eens over de lekjes in je router (wifi) maar over WPA en WPA2 etc.
Vrij paranoia. Goed geconfigureerde WPA2 met een sterk wachtwoord (dus geen WPS) is echt niet zomaar gekraakt door je nieuwsgierige slimme buurjongetje. En het risico door extra bereik neemt theoretisch natuurlijk toe, maar zeker niet in de orde die je hier probeert voor te stellen. Graag je bewering met een bronvermelding onderbouwen als ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 11:08
Ik heb met de Merlin fork versie 374.43_2-03j9527 en de signaal sterkte op 100mW prima bereik in huis en in de tuin (ruim 16 meter diep) en verder.

Heeft iemand een idee wat de OpenVPN firewall settings in de firmware van de RT-N66U precies doen/betekenen? Ik heb sinds een paar dagen deze router en heb hiervoor altijd DD-WRT gebruikt op een TPLINK 1043nd. Nu overgestapt omdat ik WIFI gewoon niet stabiel genoeg vond op DD-WRT i.c.m. de 1043nd maar op DD-WRT heb je deze firewall opties niet onder de OpenVPN tab.

De opties die er zijn: Auto, External only en Custom.

[ Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 06-10-2014 20:09 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
JPS schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:07:
[...]

Vrij paranoia. Goed geconfigureerde WPA2 met een sterk wachtwoord (dus geen WPS) is echt niet zomaar gekraakt door je nieuwsgierige slimme buurjongetje. En het risico door extra bereik neemt theoretisch natuurlijk toe, maar zeker niet in de orde die je hier probeert voor te stellen. Graag je bewering met een bronvermelding onderbouwen als ik het mis heb.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zie ook meerdere netwerken om mij heen, krijg er niet het gevoel van dat ik -omdat ik ze nou eenmaal kan bereiken- maar eens moet gaan proberen om deze te gaan hacken. Volgens mij is WPA2 ook nog steeds prima veilig, uiteraard i.c.m. een complexe passphrase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Edd

dezonnebril schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:08:
Ik heb met de Merlin fork versie 374.43_2-03j9527 en de signaal sterkte op 100mW prima bereik in huis en in de tuin (ruim 16 meter diep) en verder.

Heeft iemand een idee wat de OpenVPN firewall settings in de firmware van de RT-N66U precies doen/betekenen? Ik heb sinds een paar dagen deze router en heb hiervoor altijd DD-WRT gebruikt op een TPLINK 1043nd. Nu overgestapt omdat ik WIFI gewoon niet stabiel genoeg vond op DD-WRT i.c.m. de 1043nd maar op DD-WRT heb je deze firewall opties niet onder de OpenVPN tab.

De opties die er zijn: Auto, External only en Custom.
Het enige wat ik hierover kon vinden was hier
Firewall
- Automatic: the firmware will automatically open the firewall for incoming connections and the VPN tunnel
- External only: the firmware will only open the firewall for incoming connections
- Custom: the firmware won't generate any firewall rules
Persoonlijk heb ik hem dan ook op Auto staan, aangezien ik via de VPN naar interne machines wil kunnen connecten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Dat geeft in ieder geval iets meer helderheid, maar het verschil tussen Auto en External only vind ik nog steeds wat vaag. OpenVPN is toch juist zo mooi omdat het geen protocol nodig heeft, dus een (1) poort is genoeg om al het verkeer over te sturen (standaard poort 1194). Daarnaast komt het verkeer toch eigenlijk altijd van buiten (incoming connections) om de tunnel op te bouwen dus wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen Auto en External only...

Een incoming connection zonder VPN tunnel (zoals benoemd bij External only) is toch nutteloos of mis ik iets...?
Ik vat m nog niet helemaal :P

edit: is het trouwens ook niet zo dat de poort standaard op listening staat i.p.v. opengezet wordt wanneer er verkeer op deze poort gedetecteerd wordt? Lijkt me een raar principe op incoming traffic...

[ Voor 16% gewijzigd door dezonnebril op 06-10-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Het daadwerkelijke verschil is volgens mij dat je bij External Only met een VPN Client connectie kan maken naar je VPN Server toe en daarna vanuit je LAN naar de Client een connectie kan maken en niet andersom. Bij Automatic kan blijkbaar wel 2-weg verkeer plaatsvinden.

Volgens mij kan ik persoonlijk over naar External Only. Ik gebruik OpenVPN voor een VPSje dat ik heb. Daarbij connect ik alleen vanuit mijn LAN naar die VPS toe. Er wordt niet vanuit de VPS naar machines in het interne LAN geconnect. Het zou het mijn inziens een stukje veiliger maken. Hackt men de VPS, kan men nog niet direct connectie maken naar mijn interne LAN.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Mja zo zou je het uit kunnen leggen inderdaad, ik ga het morgen gewoon eens remote proberen of jouw theorie klopt. Als dat zo is dan zou ik hem in jouw geval inderdaad op External only zetten (ik ga er vanuit dat je de OpenVPN server op je VPS draait).

Bij deze theorie zou het dus zo moeten zijn:

Auto:
- Client zet VPN op en kan bij LAN
- LAN kan bij client

External only:
- Client zet VPN op en kan bij LAN
- LAN kan niet bij client (soort isolation)

:)

[ Voor 9% gewijzigd door dezonnebril op 06-10-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Nee, de VPN Server draait bij mij op de RT-N66U en de VPS is de Client

En het verwachte gedrag zou zijn:
- Auto:
* Client zet VPN op
* Client kan bij LAN
* LAN kan bij Client

- External Only:
* Client zet VPN op
* Client kan NIET bij LAN
* LAN kan WEL bij Client

EDIT:
Net even de setting naar External Only gezet, maar ik kan gewoon Client-naar-Client doen.. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Edd op 06-10-2014 21:53 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Edd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:46:
Nee, de VPN Server draait bij mij op de RT-N66U en de VPS is de Client

En het verwachte gedrag zou zijn:
- Auto:
* Client zet VPN op
* Client kan bij LAN
* LAN kan bij Client

- External Only:
* Client zet VPN op
* Client kan NIET bij LAN
* LAN kan WEL bij Client

EDIT:
Net even de setting naar External Only gezet, maar ik kan gewoon Client-naar-Client doen.. :+
Hmm oke. Ik had al zoiets verwacht. Terug bij af dus... wat is het verschil :P
Ik vind het ook vreemd dat ik dit in DD-WRT nooit tegengekomen ben. Ik bedenk me nu trouwens wel dat ik wel eens firewall rules heb ingeklopt voor het door kunnen tunnelen van verkeer richting het internet. Zonder deze rule kon ik wel bij het LAN maar niet verder, dus echt alles door de tunnel redirecten.
Echter was dit toen meer een bugfix in die specifieke firmware build maar misschien heeft dat er mee te maken?

Anders 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Misschien komt het omdat ik mijn router niet had gereboot, te lui voor ;)
Maar er staat me wel bij dat ik vorige maand deze setting had gewijzigd, omdat anders een VPS waarmee ik bezig was, niet kon connecten naar interne machines..

Misschien zou je kunnen kijken wat er binnen iptables gebeurd in beide gevallen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Zojuist getest vanaf een remote locatie. Jouw vermoeden is wel juist gebleken in mijn test. ;)

Firewall settings op external:
  • OpenVPN client kan connecten maar kan niet bij interne resources. Zo kon ik de router niet meer bereiken, mijn server niet meer bereiken en ook niet meer internetten via de VPN tunnel. Zelfs een nslookup gaf geen valid response.
Om de test compleet te maken ben ik in deze situatie met mijn telefoon ingelogd via een tijdelijke PPTP VPN en kon ik vanuit mijn LAN testen. Vanaf mijn server in het LAN kon ik wel bij de OpenVPN client (bijvoorbeeld samba share en pingen).

Firewall settings op auto:
  • OpenVPN client kan bij het interne netwerk en kan door routeren naar het internet
  • Vanuit het interne netwerk kan ik bij de OpenVPN client komen.
Met de Auto instelling is het dus beide kanten op. Voor mij is dat dus de way to go. Voor jou lijkt de External only dan toch een betere (more secure) oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik kan het gedrag 'auto' vs 'external only' bevestigen. Juist toen ik in het buitenland op vakantie was probeerde ik de instelling even op 'external only' te zetten. Had ik beter niet kunnen doen want ik was gelijk de toegang tot het interne netwerk, router (en VPN/proxy functie) kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
JPS schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:57:
Ik kan het gedrag 'auto' vs 'external only' bevestigen. Juist toen ik in het buitenland op vakantie was probeerde ik de instelling even op 'external only' te zetten. Had ik beter niet kunnen doen want ik was gelijk de toegang tot het interne netwerk, router (en VPN/proxy functie) kwijt :(
Herkenbaar... op vakantie toch nog even lekker willen klooien tegen beter weten in.... :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

dezonnebril schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:16:
[...]
Herkenbaar... op vakantie toch nog even lekker willen klooien tegen beter weten in.... :P 8)
Haha, ja je weet dat je soms beter niet op 'apply' kan drukken maar toch doe je het >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
I know what you mean...... :D

Weet iemand overigens ook hoe je de hostnaam van de router aan kunt passen? Ik dacht dit gewoon in de interface gedaan te hebben (onder LAN, Device Name), maar als ik met mijn OpenVPN client een nslookup doe dan krijg ik:

Default server: asus.router.com
Address: 192.168.1.1

Blijkbaar noemt hij zichzelf dus toch anders... Niet heel erg maar dit moet toch aanpasbaar zijn. Eventueel middels SSH een bepaalde configfile ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Hallo,

Binnen een paar dagen ben ik ook de gelukkige bezitter van een Asus RT-N66U!
Ik heb deze kunnen kopen via marktplaats.
Maar vraag me nu af of ik deze nu op normale manier kan installeren?
En dan bedoel ik zo als in de Quick Start van Asus beschreven staat.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt.

groeten,

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:35
Ik heb die hele Quickstart nooit gebruikt. Gewoon ingelogd met default gegevens uit de handleiding.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

dezonnebril schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:22:
I know what you mean...... :D

Weet iemand overigens ook hoe je de hostnaam van de router aan kunt passen? Ik dacht dit gewoon in de interface gedaan te hebben (onder LAN, Device Name), maar als ik met mijn OpenVPN client een nslookup doe dan krijg ik:

Default server: asus.router.com
Address: 192.168.1.1

Blijkbaar noemt hij zichzelf dus toch anders... Niet heel erg maar dit moet toch aanpasbaar zijn. Eventueel middels SSH een bepaalde configfile ofzo? :)
Je bent niet veeleisend he?? :+

Maar volgens mij komt hij daarmee terug omdat Asus de verwijzing naar router.asus.com als eerste in de hosts-file zet. Daarna komt www.asusnetwork.net en www.asusrouter.com en dan pas je eigen ingegeven router-naam..
Draai je Merlin? Want dan kun je dit misschien dmv een custom config file aanpassen. Je zou dan een eigen hosts-file willen definiëren met een eigen volgorde.
Voor je standaard hosts kun je natuurlijk even kijken in /tmp/etc/hosts.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Edd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 22:30:
[...]

Je bent niet veeleisend he?? :+

Maar volgens mij komt hij daarmee terug omdat Asus de verwijzing naar router.asus.com als eerste in de hosts-file zet. Daarna komt www.asusnetwork.net en www.asusrouter.com en dan pas je eigen ingegeven router-naam..
Draai je Merlin? Want dan kun je dit misschien dmv een custom config file aanpassen. Je zou dan een eigen hosts-file willen definiëren met een eigen volgorde.
Voor je standaard hosts kun je natuurlijk even kijken in /tmp/etc/hosts.
Nee valt wel mee toch? >:)
Ik zal eens kijken in deze files of ik iets kan vinden. Ik draai op de Merlin fork (update 4).

Heb van de week ook mijn eigen certificaten aangemaakt voor OpenVPN. Voor elk apparaat een eigen certificaat en dan kun je ook nog eens makkelijk gebruik maken van een CRL ;). Altijd makkelijk als een apparaat gestolen wordt (ja heb er helaas ervaring mee). Daarnaast vind ik het prettig als een certificaat beveiligd is met een wachtwoord voordat deze ingelezen kan worden door de client.

Dus ja... dan moet je ze zelf maar maken :P

Toevoeging: Ik zie inderdaad de configuratie in de standaard hosts file staan, echter als ik de volgorde aanpas en reboot zet hij ze weer terug in originele staat. Ook een kopie van het bestand is weg dus blijkbaar wordt deze (directory) dynamisch opgebouwd tijdens de boot. Maakt ook niet uit.... maar ach omdat het kan he! :D

[ Voor 18% gewijzigd door dezonnebril op 11-10-2014 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

dezonnebril schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 09:18:
Toevoeging: Ik zie inderdaad de configuratie in de standaard hosts file staan, echter als ik de volgorde aanpas en reboot zet hij ze weer terug in originele staat. Ook een kopie van het bestand is weg dus blijkbaar wordt deze (directory) dynamisch opgebouwd tijdens de boot. Maakt ook niet uit.... maar ach omdat het kan he! :D
Je hebt toch wel het bestand op je jffs gezet? Want het klopt inderdaad dat de firmware de /tmp/etc/hosts opbouwt bij boot. De Merlin firmware heeft daarom in de jffs storage de mogelijkheid om config en scripts te plaatsen. Maar aangezien je eigen certificaten hebt neergezet, zul je die wel kennen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Edd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:45:
[...]

Je hebt toch wel het bestand op je jffs gezet? Want het klopt inderdaad dat de firmware de /tmp/etc/hosts opbouwt bij boot. De Merlin firmware heeft daarom in de jffs storage de mogelijkheid om config en scripts te plaatsen. Maar aangezien je eigen certificaten hebt neergezet, zul je die wel kennen?
Nee ik heb de certificaten gewoon gewisseld in de GUI. Maar wanneer ik de host file kopieer op de JFFS, dan heb ik er twee, dat lijkt me ook niet handig? Welke heeft dan de prio, ik neem aan gewoon degene in /tmp/etc... Anders zou ik een script moeten maken welke in de hosts file schijft tijdens boot.

Maar goed... tis dan ook nice to have. Geen must ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

dezonnebril schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:34:
[...]

Nee ik heb de certificaten gewoon gewisseld in de GUI. Maar wanneer ik de host file kopieer op de JFFS, dan heb ik er twee, dat lijkt me ook niet handig? Welke heeft dan de prio, ik neem aan gewoon degene in /tmp/etc... Anders zou ik een script moeten maken welke in de hosts file schijft tijdens boot.

Maar goed... tis dan ook nice to have. Geen must ;)
De merlin firmware gebruikt de hosts file in je JFFS als basis voor het genereren in de /tmp/etc.. Dus als je een hosts file maakt met de juiste volgorde en deze plaats in de JFFS, zal de firmware bij de volgende boot deze file plaatsen in /tmp/etc..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Terror schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 22:21:
Ik heb die hele Quickstart nooit gebruikt. Gewoon ingelogd met default gegevens uit de handleiding.
Bedankt.

Heb de router nu binnen en werkend.
Maar wil nu de router updaten naar de nieuwste Asus software.
Ik heb het bestand gedownload en dan uitgepakt alleen vraag me af of het zo goed is.
Na het uitpakken heet het bestand:

RT-N66U_3.0.0.4_376_2524-g0013f52.trx

Het heeft een grote van 25.656 kb

Klopt dit ?

Als ik bij update in de software dit bestand nu selecteer en dan update moet het goed komen toch ?

Sorry maar ben nog een groentje wat dit betreft. ;)

Groet,

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
timbe schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 18:35:
[...]

Bedankt.

Heb de router nu binnen en werkend.
Maar wil nu de router updaten naar de nieuwste Asus software.
Ik heb het bestand gedownload en dan uitgepakt alleen vraag me af of het zo goed is.
Na het uitpakken heet het bestand:

RT-N66U_3.0.0.4_376_2524-g0013f52.trx

Het heeft een grote van 25.656 kb

Klopt dit ?

Als ik bij update in de software dit bestand nu selecteer en dan update moet het goed komen toch ?

Sorry maar ben nog een groentje wat dit betreft. ;)

Groet,

Jos
Je moet inderdaad het .trx bestand selecteren onder Administration - Firmware Upgrade (liefst vanaf een bedrade verbinding met de router). Echter als een goed WIFI bereik belangrijk voor je is, dan raad ik je aan (en ik denk velen met mij in dit forum) om niet verder te gaan dan versie 374.43 en om de Merlin fork firmware te nemen i.p.v. de Asus. In de nieuwe versies van de Asus firmware (en ook van de gewone Merlin) is het WIFI bereik namelijk drastisch afgenomen door implementatie van een aantal FCC regels.

Ik heb het zelf getest met de laatste Asus en Merlin FW na versie 43 en de Merlin fork versie 374.43_2-04j9527, dit is echt een wereld van verschil en ik heb de sterkte van het signaal gewoon op 100mW staan, dus 20dBm wat in Nederland toegestaan is.

Het verschil tussen Merlin's versie en de Merlin fork is dat er in de fork security fixes en changes zijn doorgevoerd uit de nieuwere firmware versies.

Ik draai zelf dus de Merlin fork versie (hier te vinden). Dit is een aangepaste versie met als basis de Merlin firmware. De procedure is verder hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Edd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:36:
[...]

De merlin firmware gebruikt de hosts file in je JFFS als basis voor het genereren in de /tmp/etc.. Dus als je een hosts file maakt met de juiste volgorde en deze plaats in de JFFS, zal de firmware bij de volgende boot deze file plaatsen in /tmp/etc..
Moooooiiiiiii :P . Bestand geplaatst in /jffs/configs. Thanks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
dezonnebril schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:00:
[...]

Je moet inderdaad het .trx bestand selecteren onder Administration - Firmware Upgrade (liefst vanaf een bedrade verbinding met de router). Echter als een goed WIFI bereik belangrijk voor je is, dan raak ik je aan (en ik denk velen met mij in dit forum) om niet verder te gaan dan versie 374.43 en om de Merlin fork firmware te nemen i.p.v. de Asus. In de nieuwe versies van de Asus firmware (en ook van de gewone Merlin) is het WIFI bereik namelijk drastisch afgenomen door implementatie van een aantal FCC regels.

Ik heb het zelf getest met de laatste Asus en Merlin FW na versie 43 en de Merlin fork versie 374.43_2-04j9527, dit is echt een wereld van verschil en ik heb de sterkte van het signaal gewoon op 100mW staan, dus 20dBm wat in Nederland toegestaan is.

Het verschil tussen Merlin's versie en de Merlin fork is dat er in de fork security fixes en changes zijn doorgevoerd uit de nieuwere firmware versies.

Ik draai zelf dus de Merlin fork versie (hier te vinden). Dit is een aangepaste versie met als basis de Merlin firmware. De procedure is verder hetzelfde. :)
Als eerst super bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Zeker omdat dit voor velen waarschijnlijk iets heel eenvoudigs is.(dat is het natuurlijk ook ;) )
En het is gelukt hoor de Merlin fork versie 374.43_2 op mijn router te zetten. :)
Ook heb ik nu de Tx power adjustment naar naar 100mW gezet.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten om hem zo stabiel en een goede WIFI ontvangst te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Kan ik vanuit de officiële 3.0.0.4.376_1071 firmware direct naar 374.43_2-04j9527 flashen?

Ik zie nog weleens verhalen langs komen dat downgraden niet zomaar kan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Terror schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 10:35:
Kan ik vanuit de officiële 3.0.0.4.376_1071 firmware direct naar 374.43_2-04j9527 flashen?

Ik zie nog weleens verhalen langs komen dat downgraden niet zomaar kan.
Ik heb hier geen problemen mee gehad. Ik ben van de laatste Asus firmware terug gegaan naar 374.43 merlin. Daarna overgestapt naar de fork versie i.v.m. security fixes.

Misschien is het wel verstandig (niet perse noodzakelijk maar om problemen voor te zijn) om na de firmware downgrade even een factory reset te doen en de router even opnieuw in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
timbe schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 09:10:
[...]

Als eerst super bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Zeker omdat dit voor velen waarschijnlijk iets heel eenvoudigs is.(dat is het natuurlijk ook ;) )
En het is gelukt hoor de Merlin fork versie 374.43_2 op mijn router te zetten. :)
Ook heb ik nu de Tx power adjustment naar naar 100mW gezet.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten om hem zo stabiel en een goede WIFI ontvangst te krijgen?
No problem :)
Maak eventueel verschillende SSID (AP's) aan voor verschillende clients (die verbinden met G en die verbinden met N). Dit kan de doorvoer ten goede komen. Dit is overigens geen must.

Oja... en zet de antennes goed natuurlijk ;) \ | /
Daarnaast is elke omgeving verschillend, dus test met verschillende configuraties bijvoorbeeld om een bestand te kopieren van locatie x. En de tool inSSIDer kan je helpen om performance inzichtelijk te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door dezonnebril op 12-10-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
dezonnebril schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:54:
[...]

No problem :)
Maak eventueel verschillende SSID (AP's) aan voor verschillende clients (die verbinden met G en die verbinden met N). Dit kan de doorvoer ten goede komen. Dit is overigens geen must.

Oja... en zet de antennes goed natuurlijk ;) \ | /
Daarnaast is elke omgeving verschillend, dus test met verschillende configuraties bijvoorbeeld om een bestand te kopieren van locatie x. En de tool inSSIDer kan je helpen om performance inzichtelijk te maken.
Bedankt maar weer. _/-\o_

Nog wel een ander vraagje.

Ook wil ik voor mijn laptop nog een nieuwe usb wifi adapter kopen.
Naar wat lezen kwam ik op de Linksys AE3000 uit.

http://www.linksys.com/nl-eu/products/adapters/AE3000

Hier mee zou ik ook via 5 GHz verbinding kunnen maken.
Zou deze wifi adapter iets kunnen zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door timbe op 12-10-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Een vraagje aan de Tweakers. Sinds enkele maanden kamp ik met WiFi/internet problemen op de ASUS RT-66U. Het internet valt geregeld weg. Dit duurt meestal van een kleine minuut tot enkele minuten. Soms heb ik er een hele week geen last van. Dan heb ik het meerdere keren op een uur tijd.

Ik heb het enkel voor met enkele notebooks, de rest van de apparaten geven geen problemen.

Rechts onderaan verandert het WiFi signaal naar "no internet access". Ik blijf wel verbonden met mijn WiFi, maar hij geeft geen internet door. Op kabel heb ik dit probleem dan weer niet. Het rare eraan is als ik de kabel terug in steek (als het probleem zich voordoet) en terug uitrek, de WiFi terug normaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
timbe schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:26:
[...]

Bedankt maar weer. _/-\o_

Nog wel een ander vraagje.

Ook wil ik voor mijn laptop nog een nieuwe usb wifi adapter kopen.
Naar wat lezen kwam ik op de Linksys AE3000 uit.

http://www.linksys.com/nl-eu/products/adapters/AE3000

Hier mee zou ik ook via 5 GHz verbinding kunnen maken.
Zou deze wifi adapter iets kunnen zijn?
Adapter is niks mis mee lijkt me, als je het tenminste geen probleem vindt dat hij zo groot is. In een laptop lijkt me dat persoonlijk niet echt handig als er altijd zo'n stick uitsteekt.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
dezonnebril schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:08:
[...]

Adapter is niks mis mee lijkt me, als je het tenminste geen probleem vindt dat hij zo groot is. In een laptop lijkt me dat persoonlijk niet echt handig als er altijd zo'n stick uitsteekt.... ;)
Mee eens hoor!

Alleen kan ik dan ook met de laptop het uiterste uit mijn wifi halen.
Er zijn ook veel kleinere adapters maar deze hebben maar 1 antenne.
Normaal had ik een nieuwe in mijn laptop geplaatst alleen heeft is de huidige ook maar aangesloten op 1 antenne :(

dus ja moeilijk moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Goede service manual opduiken en zelf drie antennes plaatsen in je laptop? Zou er wel twee dagen voor uittrekken als je nog nooit een laptop volledig uit elkaar gehaald hebt.

En anders kan je de antennes altijd nog buitenom leiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Terror schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:58:
Goede service manual opduiken en zelf drie antennes plaatsen in je laptop? Zou er wel twee dagen voor uittrekken als je nog nooit een laptop volledig uit elkaar gehaald hebt.

En anders kan je de antennes altijd nog buitenom leiden :)
Nou heb mijn laptop 1x helemaal uit elkaar proberen te hallen en dat was geen succes. ;)
Ben blij dat hij weer werkt en in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Hallo,

Ik heb nu een paar dagen mijn Asus rt-n66u aangesloten.
De snelheid en het bereik is echt super!!
Maar helaas valt mijn wifi verbinding soms kort weg.
Er komt dan onder in beeld een geel driehoekje te staan.
Naar verloop van tijd 1 a 2 min is het dan weer weg en kan ik weer verder.
Ook staat er soms onder het scherm "host vast stellen" voor een langere tijd.

Iemand een idee hoe dit kan ?

Alvast bedankt.

Groet,

Jos

[ Voor 10% gewijzigd door timbe op 14-10-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:03:
Hallo,

Alvast bedankt.

Groet,

Jos
Nou ik hoop dat iemand mij kan helpen want moest net zelfs mijn router opnieuw opstarten om weer op internet te komen. 8)7
Kan het ook met de software te maken hebben?
ik heb nu Merlin fork versie 374.43_2.

Waar vind ik anders de originele software 374.43 ?
Ik kan deze op de Asus site niet vinden helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door timbe op 15-10-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:57
Ik heb exact hetzelfde probleem, maar aangezien dit zich alleen bij m'n laptop voordoet (vooral als ik download met SabNZB) vermoed ik dat het probleem daarin zit..
Mocht het anders zijn, dan ben ik ook benieuwd naar de oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
mefjoew schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:16:
Ik heb exact hetzelfde probleem, maar aangezien dit zich alleen bij m'n laptop voordoet (vooral als ik download met SabNZB) vermoed ik dat het probleem daarin zit..
Mocht het anders zijn, dan ben ik ook benieuwd naar de oplossing!
Welke software gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Hier geen problemen met de laatste fork. Draai met meerdere laptops, NAS en android telefoons op zowel 2.4Ghz, 5Ghz en bedraad.

De originele Merlin firmware kun je hier http://www.lostrealm.ca/tower/ vinden. Op de Asus site is ook de Asus firmware versie *.374 nog gewoon te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
dezonnebril schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:49:
[...]
Ik heb hier geen problemen mee gehad. Ik ben van de laatste Asus firmware terug gegaan naar 374.43 merlin. Daarna overgestapt naar de fork versie i.v.m. security fixes.

Misschien is het wel verstandig (niet perse noodzakelijk maar om problemen voor te zijn) om na de firmware downgrade even een factory reset te doen en de router even opnieuw in te stellen.
Ook hier leverde flashen vanuit de officiële 3.0.0.4.376_1071 firmware direct naar 374.43_2-04j9527 geen problemen op. Heb geen factory reset gedaan. Merk gelijk dat alles wat meer "snappy" aanvoelt. Volgende week eens testen hoe stabiel alles is als ik de thuiswerk portal van mijn werk open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
dezonnebril schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:49:
Hier geen problemen met de laatste fork. Draai met meerdere laptops, NAS en android telefoons op zowel 2.4Ghz, 5Ghz en bedraad.

De originele Merlin firmware kun je hier http://www.lostrealm.ca/tower/ vinden. Op de Asus site is ook de Asus firmware versie *.374 nog gewoon te vinden.
j

Bedankt weer voor je berichtje.
Het lijk nu goed te gaan!
Ik heb mijn Ziggo modem gereset en daar na mijn router op nieuw opgestart.

Ik zat bij Asus te kijken naar firmware lager als 374.43 omdat je dit in een eerder bericht aan hebt gegeven.
Maar dan zou ik bij Asus terug moeten naar Versie 3.0.0.4.374.2050 (2014/01/14) ?
Wat is beter Asus of de gewone Merlin ?

Maar ga eerst duimen dat het probleem nu niet terug komt en dat het dus aan mijn modem heeft gelegen.

Nogmaals super bedankt voor jullie hulp!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Merlin houdt er een iets andere versie nummering op na. Ik weet niet zeker op welke van de originele asus firmware de .43 gebaseerd is maar het zal er in ieder geval een uit de .374 reeks zijn. Misschien kun je dat achterhalen op zijn website.

De Merlin is echt een superfirmware, heb ook gelezen dat Asus zelfs dingen uit zijn firmware overneemt in de originele firmware. Dat zegt genoeg... :)

Alleen het nadeel van de *.43 merlin versie (non fork) is dat het verschillende security patches mist. En de nieuwere merlin en asus hebben weer een minder wifi signaal omdat Asus e.e.a. heeft aangepast na deze versie... Daarom is de fork voor mij nu de beste keuze. Goed wifi signaal en security patches ge-backport uit nieuwere firmware versies :)

[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 16-10-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 20:06
Vandaag een RT-N66U gehaald omdat ik al tijden zit te klooien met m'n ontvangst. Nadat ik het merendeel van dit topic heb gelezen plus wat andere fora heb ik Merlin fork 374.43_2-03j9527 er op gezet. Helemaal top dat het een redelijk gebruiksvriendelijke tool is (vergeleken met de termen van Tomato en DD-WRT) voor iemand die niet heel veel kaas heeft gegeten van netwerk setups.
Ik ben eigenlijk al erg tevreden met het ontvangst, heb bij Wireless onder de Advanced Settings in het tab Professional bij de 2,4GHz frequentie de tx power adjustment op 100mW gezet en bij 5GHz op 200mW. Nu is mijn vraag, ben ik er zo of moet ik nog wat meer instellen om een sterker signaal uit te zenden? Zo ja, kan iemand mij dan eenvoudig uitleggen hoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:08
Ik bezit 2 stuks ASUS N66U sinds min of meer dag 1 dat ze uit kwamen. Door de jaren altijd braaf de orginele FW's geladen tot recentelijk ik connectie issues ( bereik ) kreeg. Via de tips hier ook nu over naar Merlin fork 374.43_2-03j9527 en alles loopt voor mijn gevoel beter dan ever. Hulde voor het onderhoud aan die "oude release" je krijgt en de beste performance en de meeste recente ( OPENSSL ) patches. Iedereen zou deze moeten draaien als je het mij vraagt. Helemaal happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venuz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-10-2023
Ik draai sinds uitkomst van de firmware zeer tevreden de Merlin .42
Omdat ik nogal wat problemen/geklungel had met de snelheid tot die firmware kwam, wilde ik ook liever niet meer aan de firmware komen, tenzij deze een groot voordeel brengt.
Nu met de .43 fork en de security patches klinkt het niet onverstandig.
Ik vraag me alleen af wat jullie ervaringen zijn met de performance van .42 naar .43 (niet persé de fork).
'Don't fix it, if it ain't broke', tsja, dat volg ik niet altijd en dan krijg ik spijt, dus vandaar jullie wijze input ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik draai de 374.43_2-04j9527 (Merlin fork) en deze draait perfect!

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Ik heb momenteel een TP-Link WDR3600, en deze bevalt me totaal niet. Ik woon in een nieuwbouw appartement, en heb het idee dat het signaal massaal geblokkeerd wordt. Heb alles al geprobeerd (DD-WRT etc), andere kanalen, plekken etc. Ik wil gewoon mijn max WiFi snelheid kunnen halen.

Deze komt elke keer weer terug als ik wat zit te googlen naar wat beters. Iemand ervaring met dit apparaat in een nieuwbouw project toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van D
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 18:24
Heeft iemand ervaring met andere (meer dbi) antennes in combinatie met de N66U?

[ Voor 7% gewijzigd door van D op 20-10-2014 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Ik heb trouwens wel een raar fenomeen met deze router welke ik op geen enkele andere router ooit gezien heb. Na configuratie wijzigingen check ik altijd mijn externe firewall met het welbekende "Shields Up" op de website grc.com. De standaard port check gaat prima, maar wanneer ik de probe "All service ports" aanklik dan wordt mijn verbinding met de router verbroken, zowel draadloos als bedraad. Ik kan dan ook niet direct weer connecten maar naar 30-60 seconden wel weer.

Het lijkt wel een soort protectie te zijn, want voor de rest helemaal geen problemen met veelvuldige connecties. Dit is overigens op alle firmwares hetzelfde resultaat zowel Merlin, Fork als Asus.

Zijn er meer mensen met dit "probleem"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Dimiz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:17:
Ik heb momenteel een TP-Link WDR3600, en deze bevalt me totaal niet. Ik woon in een nieuwbouw appartement, en heb het idee dat het signaal massaal geblokkeerd wordt. Heb alles al geprobeerd (DD-WRT etc), andere kanalen, plekken etc. Ik wil gewoon mijn max WiFi snelheid kunnen halen.

Deze komt elke keer weer terug als ik wat zit te googlen naar wat beters. Iemand ervaring met dit apparaat in een nieuwbouw project toevallig ?
Ik heb geen ervaring met nieuwbouw, maar het enige wat ik kan zeggen is dat mijn TP-LINK 1043ND echt een lachtertje is qua wireless performance en stabilitiet in vergelijking met de N66U. Maar dit zegt misschien niet zoveel ten opzichte van jouw WDR3600...

De N66U is tweedehands vaak voor een leuke prijs te koop, dus ik zou het gewoon proberen. Indien het niet bevalt, je bent m waarschijnlijk zo weer kwijt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:03:
Hallo,

Alvast bedankt.

Groet,

Jos
Nou heb het probleem opgelost hoor. :)
Eerst heb ik mijn modem opnieuw gereset en vervolgens mijn DNS cache opgeschoont.

1-Kies Start > Uitvoeren.
Typ vervolgens het onderstaande commando in en druk op de Enter toets om het commando uit te voeren :
ipconfig /flushdns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Dimiz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:17:

Ik ben net van een TP-LINK 1043ND over gestapt naar de Asus RT-N66U en het bereik is vele malen beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Hallo,

Ik ben nu al weer een paar dagen in het bezit van deze router.
In het begin had ik nog wat kleine probleempjes maar deze zijn nu ook opgelost.
Ik gebruik nu de 374.43_2-04j9527 (Merlin fork) en dat gaat prima.

Wat me wel opvalt dat de 5 mhz zwakker is wat signaal betreft dan de 2,4 mhz.
Persoonlijk had ik dit andersom verwacht.

Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
timbe schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:05:
Hallo,

Ik ben nu al weer een paar dagen in het bezit van deze router.
In het begin had ik nog wat kleine probleempjes maar deze zijn nu ook opgelost.
Ik gebruik nu de 374.43_2-04j9527 (Merlin fork) en dat gaat prima.

Wat me wel opvalt dat de 5 mhz zwakker is wat signaal betreft dan de 2,4 mhz.
Persoonlijk had ik dit andersom verwacht.

Klopt dit ?
2.4Ghz gaat makkelijker door muren en plafonds dan 5Ghz, dus ja het klopt dat 2,4Ghz een groter bereik heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
dezonnebril schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:20:
[...]

2.4Ghz gaat makkelijker door muren en plafonds dan 5Ghz, dus ja het klopt dat 2,4Ghz een groter bereik heeft. :)
Bedankt maar weer!

Ga ik er maar gewoon van genieten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
timbe schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:24:
[...]

Bedankt maar weer!

Ga ik er maar gewoon van genieten! :)
Toch nog een andere vraag.
Hebben gastnetwerken ook negatieve gevolgen voor het bereik of snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Bereik niet, snelheid hangt natuurlijk af van het aantal (heavy) users die gelijktijdig connected zijn op een wireless radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
dezonnebril schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:33:
[...]

Ik heb geen ervaring met nieuwbouw, maar het enige wat ik kan zeggen is dat mijn TP-LINK 1043ND echt een lachtertje is qua wireless performance en stabilitiet in vergelijking met de N66U. Maar dit zegt misschien niet zoveel ten opzichte van jouw WDR3600...

De N66U is tweedehands vaak voor een leuke prijs te koop, dus ik zou het gewoon proberen. Indien het niet bevalt, je bent m waarschijnlijk zo weer kwijt. :P
timbe schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:55:
[...]

Ik ben net van een TP-LINK 1043ND over gestapt naar de Asus RT-N66U en het bereik is vele malen beter!
Verschil is volgens mij niet immens groot!

Hartelijk dank beiden! Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 00:37
Meerdere mensen hier hebben het over 374.43_2-04j9527 (Merlin fork).
Is dit de firmware dat hier te downloaden is: http://www.lostrealm.ca/asuswrt-merlin/download?

Ik neem aan dat ik gewoon via Firmware upgrade kan flashen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
Joao schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:37:
Meerdere mensen hier hebben het over 374.43_2-04j9527 (Merlin fork).
Is dit de firmware dat hier te downloaden is: http://www.lostrealm.ca/asuswrt-merlin/download?

Ik neem aan dat ik gewoon via Firmware upgrade kan flashen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Nope, het is daar weer een afgeleide (fork) van :

fork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 00:37
EverLast2002 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:51:
[...]

Nope, het is daar weer een afgeleide (fork) van :

fork
Top, bedankt voor je antwoord.

Nog een snelle vraag. Klopt het dan je bij 5GHz niet hoger kan gaan dan channel 48?
Voorheen kon ik op mijn TPlink tot channel 150+

[ Voor 19% gewijzigd door Joao op 26-10-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Joao schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:47:
[...]

Nog een snelle vraag. Klopt het dan je bij 5GHz niet hoger kan gaan dan channel 48?
Wat is het voordeel dan van een hogere channel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

Joao schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:47:
[...]

Ja, dat klopt.. En dat komt waarschijnlijk doordat een consument maar de kanalen t/m 48 mag gebruiken. ;)

-

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste