Hierbij vanuit mijn kant een wat uitgebreidere review over de Kona Hybrid N-Line (zwart). Inmiddels heb ik 'm bijna drie weken en heb ik er een wintersport naar zuid frankrijk op zitten. Genoeg details om te delen dus:
Rijcomfort
Dat deze auto gebouwd is op comfort, dat is me wel duidelijk geworden! De stoelen en het volledig kunnen verstellen kan ik kort over zijn: deze zitten echt helemaal top. Ook de stoelverwarming en stuur verarming zijn top en de meerdere standen zijn fijn om niet meteen te heet of te koud te zijn. De stoelkoeling nog totaal niet aangehad, we gaan het meemaken in de zomer.
De auto ligt lekker op de weg, en met cruisecontrol + lane assist + hda is het op de snelweg puur nog een gevalletje van meesturen/af en toe je stuur bewegen en de auto doet de rest voor je. Zeker voor lange afstanden zoals de wintersport was dit helemaal super.
Vermogen
Dat dit geen sportauto is, dat wist ik natuurlijk al bij koop. Dat hij niet zo hard kan (165 geloof ik), dat wist ik ook al. Ik weet van mezelf dat ik toch niet zo'n zware voet heb

, dus dat moet wel goed komen dacht ik.
Ik kan er simpel over zijn, in NL heb ik van vermogen nog geen moment last gehad. De auto trekt op electra al best flink op, en vaak na de 30 als je wat sneller wilt blijven optrekken schakelt de moter vlotjes bij.
Boven de 130 wordt het in mijn ogen eigenlijk meteen drama en is het comfort gedeelte weg. Ik heb in Duitsland onderweg naar de wintersport getracht 150 te rijden, maar de programmering van de automatische bak schakelt gewoon veelste snel terug voor vermogen. Dit zorgt er voor dat de auto zeer hoog in de toeren schiet en hier ook echt in blijft hangen, en dat rijdt niet fijn. Uiteindelijk heb ik maximaal 140 gereden om te voorkomen dat ik uren in de herrie zat.
Uiterlijk
Potver, wat ben ik hier blij mee

Ik heb al van meerdere onbekende complimenten gehad over hoe gaaf de auto er van buiten uit ziet, en ook de N-Line velgen vindt iedereen helemaal tof!
Ook alle bekenden die de auto zien en vanbinnen even komen bekijken vinden vooral de N-Line rode sticksels en tonen gaaf. Ik heb het model "blind" gekocht ipv de premium waar ik eerst voor wilde gaan, en die keuze ben ik nu zeer blij mee.
Infotainment en functionaliteiten
Inmiddels heb ik het snelheidsdisplay en alle mogelijkheden in het midden daarvan helemaal uitgevolgelt, en dit is wat mij betreft helemaal top. Ik kan snel zien wat mijn verbruik is sinds tanken/start/tripreset, ik kan zien of ik hybride/ev mode rij en meer.
Het stuurwiel bevat genoeg functies, en deze zitten top gegroepeerd. Alles aan de rechterkant is voor infotainment en alles links is voor de cruisecontrol/afstand/laneassist.
Dan het smart gedeelte zelf; ik moet eerlijk zijn, ik gebruik heerlijk mijn telefoon en dus is deze review kort over de navigatie in de auto: niet gebruikt.
Android auto wel, en de radio natuurlijk ook. Ook bellen en bluetooth verbinding werkt helemaal top. Mijn vorige auto had een veel kleiner scherm, dus wat is deze cockpit toch heerlijk, nooit meer terug haha.
Daarnaast maak ik gebruik van de profielen zodat mijn vriendin ook haar eigen instellingen heeft. Ook dit werkt super, want zelfs de bluetooth koppelingen zijn per profiel, naast natuurlijk de stoelstand en de vorige instellingen zoals geluid en aircostand.
Dan het unlocken met je mobieltje. Dit werk prima, maar je mobieltje tegen de auto houden ipv wanneer deze in de buurt is gewoon de auto unlocken voelt toch alsof het handiger had gekund. Wel is het natuurlijk tof om geen autosleutel nodig te hebben en starten met je mobieltje op de pad is top, zeker nu Wireless android auto er ook is.
De app ben ik wel een beetje in teleurgesteld... Waar de sleutel de auto wel kan starten op afstand, en de auto naar voor en achter kan rijden, kan de app precies niks. Alleen de auto locken en unlocken kan. Qua uitlezen zie je of de auto is gestart, of de deuren open staan en of de airco enzo aanstaan. Maar je kan in de app de auto dus niet starten en bv de auto vast warmen. Ik vind dit wel een gemiste kans, want waarom wel met de sleutel maar niet met de app.
Overige puntjes
- De ruimte onder de kofferbak is echt nog flink groot! Ik heb hier heerlijk alle spulletjes onder kunnen stoppen die je niet vaak gebruikt, zoals veiligheidspakket, plu's, krabber, startkabels, etc
- De tank is groot zat, tot volgas snelweg gaat rijden. Dan is na 500-600km tanken toch wel snel als je lekker nonstop wilt doorrijden
- Het instellen met de flippers van hoe hard de auto remt op de electromotor wanneer je het gaspedaal los laat is super fijn, zeker in bergachtig gebied naar beneden. Maar deze instelling lijkt wel elke keer weg te zijn wanneer je herstart helaas.
- ik ben inmiddels helemaal gewend aan de auto starten, favorieten knop, en hoppa uit met driven attention en speed limit. Wel jammer dat de borden dan ook niet meer gelezen worden, want die wil ik wel zien zonder irritant geluid dat ik 53 rij ipv 50 haha
Zo... Ik hoop dat jullie het leuk vonden te lezen en hopelijk heeft iemand er wat aan als je nog twijfelt