RoD schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:11:
[...]
De specs zijn ongeveer net zo goed als de Galaxy S II, die ook door Samsung is gemaakt, en nog niet zo lang uit is. Dit is nou eenmaal de hardware die fabrikanten momenteel tot hun beschikking hebben. Goed, de 5-megapixelcamera had wellicht opgekrikt kunnen worden, maar het schijnt dat de Galaxy Nexus erg goede foto's maakt.
[...]
Dan zijn ze daar in geslaagd, met de Nexus One

Het klopt wel wat je zegt, in die tijd was de hardware bij Android-toestellen nog niet echt denderend. Nu wel. Fabrikanten gebruiken het snelste en het beste op het gebied van mobiele hardware. Nieuwere soc's, zoals de OMAP5, S4 Snapdragon en andere fancy dingen zijn er gewoon nog niet. Dualcore OMAP4 is zo ongeveer het beste wat je kan krijgen.
Aangezien de GN gemaakt is door Samsung, snap ik het wel dat mensen hadden verwacht dat ze de Exynos SoC en de 8MP camera van de GS II erin zouden stoppen.
Nergens in de presentatie noemen ze de naam van de SoC, dus de OMAP4 is alles behalve zeker. Voor de LTE-versie snap ik wel dat ze hebben gekozen voor de OMAP4. Maar de OMAP4 is, zeker in GPU benches als GLBenchmark,
veel langzamer dan de huidige top (iPhone 4S / GS II).
Er is nog een mogelijkheid dat ze voor de GSM-versie de Exynos SoC gaan gebruiken uit de GS II (dat is namelijk ook een dual-core SoC op 1.2Ghz) , maar dat is nu wel onwaarschijnlijk.
De camera vind ik zelf onbegrijpelijk. Als ze willen concurreren met de iPhone 4S had die 8MP camera uit de GS II er gewoon in moeten zitten. Zeker voor normale consumenten (die geen online reviews lezen) is dat heel belangrijk.
Ik denk dat Samsung ervoor heeft gekozen om hierop kosten te besparen, aangezien dit geen smartphone gaat worden die ze massaal gaan verkopen. Daarnaast kunnen ze hiermee hun eigen Galaxy-lijn interessant houden.
De Galaxy Nexus 16GB is trouwens opgedoken bij
Clove. De prijs (515 GBP incl. VAT) is op dit moment iets hoger dan de iPhone 4S 16GB (499 GBP). Het valt dus te verwachten dat de GN in Nederland dus ook ongeveer hetzelfde zal kosten als een vergelijkbare iPhone 4S.