Fijn.
Heb ik een mooie nieuwe 7970 van Sapphire. De Dual X ''Boost'' edition, kun je er niet mee overvolten

.
Geen enkele software ondersteund voltage editting met de kaart op stock BIOS ook al is de kaart qua hardware identiek aan de gewone Dual X en Dual X OC. Je kan voltage unlocken en prima aanpassen, hij veranderd het alleen niet echt. Je VDDC blijft op 1.175v steken.
Maaaaaar, imprez ziet een BIOS switch!
Leuk! Schakelaartje op standje ''2'', Atiflash op een Windows 98 DOS boot USB en even op TPU wat Dual X BIOS's downloaden en flashen!
Ok, dat werkt alleen zijn er twee hardwarematige verschillen die door de tweede BIOS dus niet meer goed werken.
Punt 1: Deze kaart heeft 2x DVI en 1x HDMI en 1x DP. Door de stock Dual X BIOS werkt de onderste DVI poort niet meer dus m'n 2e scherm moet nu op HDMI draaien. BIOS switch terug op 1, dus de ''Boost'' BIOS, en de DVI poort springt weer tot leven

.
Punt 2: Deze kaart heeft andere VRAM chips. Een normale 7970 / Dual X heeft 1.6v VRAM chips met dikke headroom. Deze kaart heeft 1.5v VRAM chips met crappy headroom. Op de 2e BIOS draaien ze standaard op 1.6v in Afterburner dus ik moet m'n VRAM naar 1.5v undervolten op deze BIOS anders is het instant crash bij 3d load. Headroom is ook meteen einde verhaal op deze chips gezien een gewone 7970 1800-1900Mhz kan draaien en deze chipjes bij 1575Mhz ophouden. 1600Mhz is black screen tijdens Heaven of zo'n lekker getreept random kleuren scherm.
Maar, Imprez heeft voltage controle gefixed! Ik kan tot 1.300v in MSI AB en zelfs tot 1.381v in TriXX. Alleen tsja, TriXX kan geen VRAM undervolten dus die kan ik niet gebruiken haha.
Resultaten:
Vooralsnog blijkt dit een gemiddelde tot onder-gemiddelde overclocker.
1200Mhz gaat nog op 1.225v VDDC voor 24/7 gebruik.
1250Mhz is niet te halen met MSI AB's 1300Mhz want het is wel ''stabiel'' als in crashed niet, maar geeft artifacts.
Het beste wat ik tot nu toe kan draaien is 1240Mhz core en 1575Mhz VRAM op 1.299v core - 1.520v VRAM.
VRM's worden al aardig heet zo. VRM1 tikt net de 80c aan in lange benches / stresstests met Heaven / 3dmark 11 ook al blijft de core dankzij m'n custom fanprofiel onder de !! 60c op de Dual X koeler.
Furmark begin ik niet aan, dat is gewoon vragen om een dode kaart.
3dmark scores soon.
Iemand nog tips hoe ik bv. de Core / VRAM OC kan vergroten? Meer overvolten werkt niet want boven de 1.54v VRAM krijg ik black screens en de core kan niet hoger dan 1.299v in MSI AB.
EDIT: Crash in Black Ops 2. Coreclock de schuldige. Wauw. geen 1240Mhz op max voltage. Hij gaat toch naar ''Slechte overclocker'' catagorie.
EDIT2: Hmm, die BIOS lijkt toch niet goed te werken met de kaart. Blijf random crashes krijgen...
Met de originele BIOS doet de VDDC instelling doet wel iets in MSI AB alleen lijkt maar heel licht invloed te hebben. Bv., 1.2v ingesteld is onder load 1.168-1.182v. 1.3v ingesteld is 1.189-1.206v onder load. Net alsof hij met die BIOS capped is ofzo..
VRAM VDDC is dan wel weer goed instelbaar en veranderd ook.
[
Voor 9% gewijzigd door
Imprezzion op 18-11-2012 16:29
]