Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
nero355 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit een doodgaande hobby voor mij begint te worden wat dat betreft... :'(

En anders maar ergens in de toekomst misschien maar wat tweedehands aanrommelen of zo :?
Je kunt hopen dat Pentax met een hogere resolutie K1 komt...
Dat is dus ook een beetje mijn punt :

Op een gegeven moment moet je gewoon aan de "digitale zoom" als je millimeters tekort komt en dan maar 24 of 45 Megapixel hebben is IMHO ondertussen een beetje achterhaald geworden... :/

Waar blijven al die mooie beloftes over super hoge resoluties uit het verleden die ondertussen misschien wel al 10 a 15 jaar oud zijn ?!?!
Wat heb je aan superhoge resoluties als je nauwelijks lenzen kunt maken die voldoende oplossend vermogen ervoor hebben? Je loopt namelijk ook steeds sneller tegen diffractie aan. Voor 100MP op full frame moet je lens al optimaal presteren op f/4.7.
Maar als je graag die cropruimte wil hebben, schiet je toch gewoon met een Sony RX10 IV, die het equivalent heeft van 150MP op fullframe.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Universal Creations schreef op zondag 21 juli 2024 @ 00:23:
Je kunt hopen dat Pentax met een hogere resolutie K1 komt...

Maar als je graag die cropruimte wil hebben, schiet je toch gewoon met een Sony RX10 IV, die het equivalent heeft van 150MP op fullframe.
Beetje oude modellen en de Sony kan blijkbaar niet Zoomen en AF-C tegelijk doen volgens DPReview ;)

En waarschijnlijk ook geen grip als optie, want Bridge Camera ?!
Wat heb je aan superhoge resoluties als je nauwelijks lenzen kunt maken die voldoende oplossend vermogen ervoor hebben?
Je loopt namelijk ook steeds sneller tegen diffractie aan.

Voor 100MP op full frame moet je lens al optimaal presteren op f/4.7.
Dan downsizen we het naar 80MP of zo en dan is f/5.6 waarschijnlijk ook prima! ;)

Ik heb gewoon het gevoel dat men al jarenlang hetzelfde geintje zit te herpakken in een nieuw (softwarematig) jasje en zoiets heeft van "Het verkoopt zichzelf toch wel..." -O-

Wat ik ook laatst zei :
Als je enthousiaster wordt van een nieuw model GoPro dan die van een dSLR/MILC dan voelt dat toch best wel een beetje vreemd :$

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:47:

Als je enthousiaster wordt van een nieuw model GoPro dan die van een dSLR/MILC dan voelt dat toch best wel een beetje vreemd :$
Op zich logisch in jouw geval: dslr's worden al een aantal jaar niet meer ontwikkeld en van MILC wordt jij sowieso niet warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:27:
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit een doodgaande hobby voor mij begint te worden wat dat betreft... :'(

En anders maar ergens in de toekomst misschien maar wat tweedehands aanrommelen of zo :?
Het fotograferen hoef je niet te stoppen. Als je huidige apparaat nog goed genoeg is, en dat zal voor >90% van de foto's waarschijnlijk ook wel zo zijn, waarom zou je dan zoveel geld dumpen in een nieuwe body, alleen omdat die nieuw is?

De prijzen zijn ergens wel logisch, krimpende markt, kleinere afzet, dus om dezelfde omzet te krijgen, moeten ze de boel duurder maken. Maar ja, dan moet er ook wel een reden zijn qua verbetering om zo'n investering te verantwoorden voor jezelf, en daar loopt het bij veel mensen een beetje spaak met deze prijzen, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:34
Universal Creations schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:05:
De R5 was ook gewoon €4549 bij het uitkomen (en lange tijd daarna ook).
Voor landschapsfotografie is Canon niet het meest interessante merk inderdaad. Maar je kunt ook gewoon een (tweedehands) R5 kopen. En anders ga je gewoon naar Nikon (Z7 II) of Sony (A7R III of IV).
Ik wou net zeggen, dat staat me ook nog bij toen ik destijds m'n R6 kocht dat de R5 >4.500 was bij de aankondiging. En dat was op het prijsniveau van 4 jaar terug. Neem dan ook nog eens mee dat de R5 mk II welliswaar dezelfde resolutie maar een veel sneller uitlezende stacked sensor heeft en ik denk dat je dan zelfs voorzichtig mag concluderen dat de R5 mk II zelfs iets scherper geprijsd is bij de release dan de R5 want het is nu een veelzijdiger camera geworden beduidend beter geschikt voor sportfotografie en video.

Als je graag bij Canon blijft lijkt een scherp geprijsde of tweedehands R5 me nu juist interesssant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

henkie196 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:22:
Het fotograferen hoef je niet te stoppen.
Uiteraard! :)
Als je huidige apparaat nog goed genoeg is, en dat zal voor >90% van de foto's waarschijnlijk ook wel zo zijn, waarom zou je dan zoveel geld dumpen in een nieuwe body, alleen omdat die nieuw is?
Op een gegeven moment gaan er bodies/grips/lenzen/flitsers kapot en moet je die vervangen of het maar gewoon erbij laten... ;w

Nou ben ik wel zo gek dat ik ooit zelfs een sensor in een oude dSLR weer recht heb gezet, maar toch... beetje tricky!
De prijzen zijn ergens wel logisch, krimpende markt, kleinere afzet, dus om dezelfde omzet te krijgen, moeten ze de boel duurder maken.
IMHO graven ze hun eigen graf op die manier! :/
Maar ja, dan moet er ook wel een reden zijn qua verbetering om zo'n investering te verantwoorden voor jezelf, en daar loopt het bij veel mensen een beetje spaak met deze prijzen, gok ik.
Precies! :)
Universal Creations schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:27:
Op zich logisch in jouw geval: dslr's worden al een aantal jaar niet meer ontwikkeld en van MILC wordt jij sowieso niet warm ;)
Opzich vind ik een MILC als MILC niet erg en zelfs wel handig voor bepaalde zaken, maar het is meer het verhaal eromheen wat ik niet echt geweldig vind en de ergste twee daarvan zijn de prijzen en de ergonomie ;)

Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf erbij : Overpriced Rebel Ti bodies -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:27
Denken jullie dat Canon nog een nieuwe compactcamera (lees: all-in-one camera < 500 gram) gaat uitbrengen of zouden ze helemaal gestopt zijn met dit segment?

Het segment ligt nogal op zijn gat, merken als Canon, Sony, Panasonic en Ricoh hebben allen sinds 2018-2019 geen echte nieuwe modelllen meer uitgebracht (alleen Ricoh nog een minimale 'update' van de GRIII). Volgens Petapixel (die weer Nikkei quote) was de afzetmarkt voor deze categorie tussen 2008 en 2021 al geslonken van 110 miljoen camera's naar 3 miljoen.

Zelf vond ik de G5x II (2019) een uitkomst naast mijn full frame SLR (6D), waarbij de 6D en bijbehorende lenzenset inmiddels stof ligt te happen en de compact floreert op vakanties waar elke gram en cm3 volume telt. Jammer dat Canon (maar ook andere merken) nu vijf jaar later nog altijd niets beters te bieden hebben op dit vlak. Of sterker nog: in geval Canon zelfs niets gelijkwaardigs want de G5x II is discontinued en de G7 III heeft een minder lichtsterke lens.

Allemaal begrijpelijk, met de komst van mobieltjes, maar zelf vind ik het wel erg jammer. Ik maak met de G5x II foto's die met geen mobiel zijn te evenaren, maar vrees dat ik mij daarmee in een nogal kleine groep bevind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Valorian schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:56:
Denken jullie dat Canon nog een nieuwe compactcamera (lees: all-in-one camera < 500 gram) gaat uitbrengen of zouden ze helemaal gestopt zijn met dit segment?

Het segment ligt nogal op zijn gat, merken als Canon, Sony, Panasonic en Ricoh hebben allen sinds 2018-2019 geen echte nieuwe modelllen meer uitgebracht (alleen Ricoh nog een minimale 'update' van de GRIII). Volgens Petapixel (die weer Nikkei quote) was de afzetmarkt voor deze categorie tussen 2008 en 2021 al geslonken van 110 miljoen camera's naar 3 miljoen.

Zelf vond ik de G5x II (2019) een uitkomst naast mijn full frame SLR (6D), waarbij de 6D en bijbehorende lenzenset inmiddels stof ligt te happen en de compact floreert op vakanties waar elke gram en cm3 volume telt. Jammer dat Canon (maar ook andere merken) nu vijf jaar later nog altijd niets beters te bieden hebben op dit vlak. Of sterker nog: in geval Canon zelfs niets gelijkwaardigs want de G5x II is discontinued en de G7 III heeft een minder lichtsterke lens.

Allemaal begrijpelijk, met de komst van mobieltjes, maar zelf vind ik het wel erg jammer. Ik maak met de G5x II foto's die met geen mobiel zijn te evenaren, maar vrees dat ik mij daarmee in een nogal kleine groep bevind ;)
Hier heeft iemand vorige week een topic over geopend. Misschien kun je daar even kijken naar de adviezen etc.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Valorian schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:56:

De G7X III heeft een even lichtsterke lens, maar net iets minder bereik (4x zoom ipv 5x zoom).
Maar deze komen nog mondjesmaat binnen. Bijna alles met een vaste lens is End of Life (afgezien van aps-c en full frame camera's met vaste lens). Canon heeft enkel nog de SX70, SX740 en G7X III in (kleine) productie.
Panasonic enkel nog de FZ2000 (de LX100 II gaat zijn leven verder als Leica D-Lux 8 met wat kleine aanpassingen). Sony enkel nog de RX100 VA en VII (de RX10 IV is enkel nog in de Benelux te krijgen, zolang de voorraad strekt, want ook EOL). Nikon heeft volgens mij niets meer in productie behalve de P950 en P1000....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:25
Op vakantie is mijn 80D is helaas overleden. Zat per ongeluk in een tas samen met een open fles water en daar kwam ik pas na een uurtje of zoiets achter, dus die deed niks meer.

Nou wilde ik toch al over gaan stappen naar een mirrorless dus vanmiddag een R7 gekocht samen met de 24-105 f/4L. Zat eerst te twijfelen over de R6-II maar het prijs verschil is toch wel zo groot dat ik dat er toch niet voorover had. Daarom maar een duurdere lens gekozen, die kan weer een tijdje mee of anders verkoop ik hem weer mocht die toch niet bevallen.

Wil er sowieso nog een 50mm bij, maar dat word dan wel gewoon de 50mm f/1.8 want de 1.2L is wel heel erg prijzig. Ik heb de EF 50mm f/1.8 ook en dat vind ik een hele fijne lens.

Ik heb ook nog even over de R8 getwijfeld, maar heb op zich nooit last gehad van de beperkingen van de APS-C sensor in mijn 80D (en voorgangers) dus toch maar weer voor APS-C gegaan. Misschien over een paar jaar als ik wat meer RF lenzen heb verzameld dat ik alsnog de overstap maar naar FF. Voor nu lijkt de R7 mij de completere camera.

Vanmiddag al even een zooitje foto's geschoten van mijn dochters en de AF is wel echt heel erg geweldig vergeleken de 80D, dus ik ben helemaal blij :)

Heeft er nog iemand hele goede tips voor de R7?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 17:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom pak je niet eerst een ef-rf adapter en blijf je je huidige lenzen gebruiken? Of zijn die ook stuk?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Gonadan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:09:
Waarom pak je niet eerst een ef-rf adapter en blijf je je huidige lenzen gebruiken? Of zijn die ook stuk?
Nou vooral omdat ik geen hele boeiende EF lenzen heb. Ik heb de 50mm f/1.8, de 85 mm f/1.8 USM en de EF-S 10-18mm en ik heb de kitlens, 18-55 die ik een eeuwigheid geleden bij mijn 550D kocht nog.

Alleen voor die 85mm f/1.8 zou de adapter wel de moeite waard zijn omdat een vervanging daarvoor meteen heel prijzig is. De RF 50mm 1.8 heb ik net via marktplaats gekocht voor 150 euro, dat is maar net iets duurder dan de adapter en mijn EF 50mm heb ik inmiddels al verkocht samen met de EF-S 10-18. Die 10-18 gebruikte ik ook echt nooit dus daar hoeft geen nieuwe voor terug te komen.

Ik heb net ook via marktplaats de RF 24mm f/1.8 gescoord, voor 150 euro gek genoeg, dus daar ga ik ook lekker foto's mee maken kijken of die bevalt en anders verkoop ik hem weer.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33
Te klein vraagje voor een eigen topic, dus maar even hier.

Wij gaan binnenkort op vakantie en hebben nog een Canon Powershot SX730 liggen (7 jaar geleden aangeschaft).
Nu gaat technologie snel, is een dergelijke camera anno 2024 nog voldoende? Ik twijfel een beetje hem mee te nemen naast onze smartphone (S24 en S23).

Als je inzoomen en settings even negeert: maak deze camera nog altijd kwalitatief betere foto's denken jullie? Oftewel: nuttig om mee te nemen of beter maar gewoon je smartphone gebruiken voor de basic dingen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De technologie is niet echt vooruit gegaan qua beeldkwaliteit bij dit soort camera's. Daarnaast zijn er ook nauwljiks nieuwe compactcamera's meer te krijgen.
Maar goed, vergeleken met een moderne smartphone is de beeldkwaliteit wat slechter dan de hoofdcamera van de smartphone (grotere sensor vaak en veel lichtsterkere lens). Maar zodra je gaat inzoomen, verandert dat sterk in het voordeel van de compactcamera. Ok, de lichtsterkte van de compactcamera wordt dan nog slechter, maar de sensor blijft tenminste hetzelfde formaat (je telefoon gebruikt dan opeens een veel kleinere sensor met minder lichtsterke "telelens"). Door de optische zoom (vaak 30x) houdt je een stuk meer detail in je foto's over t.o.v. een smartphone die inzoomt.

Kortom: als je vaak zoom nodig hebt, is een compactcamera beter. Heb je niet of nauwelijks zoom nodig, gebruik je smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33
Universal Creations schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:29:
De technologie is niet echt vooruit gegaan qua beeldkwaliteit bij dit soort camera's. Daarnaast zijn er ook nauwljiks nieuwe compactcamera's meer te krijgen.
Maar goed, vergeleken met een moderne smartphone is de beeldkwaliteit wat slechter dan de hoofdcamera van de smartphone (grotere sensor vaak en veel lichtsterkere lens). Maar zodra je gaat inzoomen, verandert dat sterk in het voordeel van de compactcamera. Ok, de lichtsterkte van de compactcamera wordt dan nog slechter, maar de sensor blijft tenminste hetzelfde formaat (je telefoon gebruikt dan opeens een veel kleinere sensor met minder lichtsterke "telelens"). Door de optische zoom (vaak 30x) houdt je een stuk meer detail in je foto's over t.o.v. een smartphone die inzoomt.

Kortom: als je vaak zoom nodig hebt, is een compactcamera beter. Heb je niet of nauwelijks zoom nodig, gebruik je smartphone.
Helder. Jij bevestigt een beetje wat ik dacht. Ik heb even gekeken en zie idd maar weinig compactcamera's te koop die recent zijn. Ja er is nu een SX740 maar kost ook 450 euro. Het voelt beetje als weggegooid geld als ik al een SX730 heb. Het zoomen begrijp ik inderdaad, dat verschil zal groot zijn.

Alternatief is een systeemcamera (wil liever geen DSLR meesjouwen) maar de ervaring met de SX730 leert mij vooral dat ie erna amper gebruikt meer wordt. Beetje zonde van het geld als ie vervolgens ligt te liggen.
Dank voor je uitgebreide reactie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
Toch een adapter aangeschaft die vandaag is binnen gekomen. Maar dan voor FD lenzen. Kan ik eindelijk mijn FD lenzen op een digitale camera proberen, want dat kon helaas niet op de EF mount.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNDh337Il0YbkBHKm3DyY4VCmn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG7zC6XDk5DZ1FP7YmdPj5ke.jpg?f=fotoalbum_large

Levert nog best mooie plaatjes op, zoals deze met een Vivitar 135mm f/2.8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-A4FMn8s1cFSm146vnEXjIJ30U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmopcmjWXVVQbMR4Mu2tXGIE.jpg?f=fotoalbum_large

• mr.loepie
  • Laatst online: 24-04 22:05

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Ook hier een te kleine vraag voor een eigen topic.
Ik heb sinds dinsdag de nieuwe R5 ii, dit word de opvolger voor mijn R5. Nu wil ik er een geheugenkaart bij aankopen. En ben altijd fan geweest van Sandisk, Maar het prijsverschil tussen deze en de Lexar is wel aanzienlijk. Wie heeft ervaring met de nieuwe Lexar kaarten? En da doel ik op de CFe kaarten, 512GB.
Her en der lees ik dat de Lexar kaarten niet geweldig meer zijn zoals ze waren.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 16:12

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

(jarig!)
mr.loepie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:06:
Ook hier een te kleine vraag voor een eigen topic.
Ik heb sinds dinsdag de nieuwe R5 ii, dit word de opvolger voor mijn R5. Nu wil ik er een geheugenkaart bij aankopen. En ben altijd fan geweest van Sandisk, Maar het prijsverschil tussen deze en de Lexar is wel aanzienlijk. Wie heeft ervaring met de nieuwe Lexar kaarten? En da doel ik op de CFe kaarten, 512GB.
Her en der lees ik dat de Lexar kaarten niet geweldig meer zijn zoals ze waren.
Geen letterlijk antwoord op je vraag maar een vriend van me raadt deze aan: https://www.cameranu.nl/n...-b-1785mb-s-geheugenkaart
Hij is professioneel fotograaf en fotografeert nog wel eens in moeilijke omstandigheden (Spitsbergen bv). Hij heeft uitstekende ervaringen met deze kaarten.

In 512GB is ie er ook: https://www.cameranu.nl/n...-b-1785mb-s-geheugenkaart

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

exAscend schijnt ook goed en betaalbaar merk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@mr.loepie Misschien een gekke vraag, maar de R5II heeft toch dezelfde kaartjes nodig als de R5? Resolutie is ook niet hoger. Of gebruikte je in de R5 gewone SD en wil je nu CFe?

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 22-08-2024 16:01 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ok, ik hoop niet dat ik direct verguist wordt. Maar ik vind het altijd een beetje overdreven om een compleet nieuw topic te openen.

Ik heb een Canon 80D (onder de 5000 clicks) op het oog met:

- Canon EF 50mm f/1.8 stm
- Canon EFS 10-18mm f/4.5-5.5 IS STM

Prijs is 575 ex benzinekosten en tijd voor het ophalen. Het wordt mijn eerste camera en ik zit te twijfelen of ik op deze deal via Marktplaats moet ingaan of toch via bijvoorbeeld mpb.com moet kopen. Het scheelt 200 a 250 euro.

Op Reddit een beetje rondlopen kijken waar op te letten bij aanschaf van een tweedehands camera. En dan lees je toch wel dat het handig is om wat test foto's te maken. En ik weet even niet of ik zin heb in gedoe.

Iemand advies, tips? Zit vooral een beetje met dode/hot pixels etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ronwiel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:53:
Ok, ik hoop niet dat ik direct verguist wordt. Maar ik vind het altijd een beetje overdreven om een compleet nieuw topic te openen.

Prijs is 575 ex benzinekosten en tijd voor het ophalen. Het wordt mijn eerste camera en ik zit te twijfelen of ik op deze deal via Marktplaats moet ingaan of toch via bijvoorbeeld mpb.com moet kopen. Het scheelt 200 a 250 euro.

Op Reddit een beetje rondlopen kijken waar op te letten bij aanschaf van een tweedehands camera. En dan lees je toch wel dat het handig is om wat test foto's te maken. En ik weet even niet of ik zin heb in gedoe.

De camera staat met doos op de foto. Volgens de doos zat er ooit een 18-55mm kitlens bij de camera. Waar is die gebleven?

Verder is de vraagprijs best laag. Als je naar de waarde van de spullen kijkt, krijg je in principe 50mm lens er gratis bij.
Ik weet ook niet waar je de set voor gaat gebruiken, maar met deze lenzen heb je best wel een gat, waar de kitlens dus eigenlijk hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Moet je nu nog een DSLR kopen? Dan zou ik liever een M6-II kopen, ook al is dat een dood spoor. Zo’n 80D is net zo’n dood spoor overigens. Of anders een R100 met kittens voor 650, krijg je nog 75 euro cashback ook.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:22
(jarig!)

Zowel in de topictitel als in de topic warning staat dat dit 'geen adviestopic' is, maar dat geldt niet voor jou? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 28-08-2024 21:48 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Hahn sorry :). Helemaal gelijk. Ik trek mij terug naar een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:40:
Zo’n 80D is net zo’n dood spoor overigens.
Voor de minder serieuze fotograaf is dit nog prima te doen hoor. Lenzen zijn vaak ook goedkoop op de kop te tikken, en mocht je ooit overstappen op mirrorless dan neem je die lenzen gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

M!chel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:59:
en mocht je ooit overstappen op mirrorless dan neem je die lenzen gewoon mee.
Met als kanttekening dat dat alleen werkt als je een 120 euro kostende adapter erbij koopt. En dan moet je wel EF glas kopen, geen EFs. Tenzij je de crop RF kant op wilt, maar dan kun je beter nu een R100 of R50 kopen, dan spaar je die adapter ook nog eens uit. Dan kun je later doorstromen naar een R8 of R7.

• mr.loepie

mr.loepie

zonoskar schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:00:
@mr.loepie Misschien een gekke vraag, maar de R5II heeft toch dezelfde kaartjes nodig als de R5? Resolutie is ook niet hoger. Of gebruikte je in de R5 gewone SD en wil je nu CFe?
Sorry voor de late reactie, was op vakantie . Klopt helemaal wat je zegt, Alleen de R5ii schiet 30 fps en doet 15 fps pre-shoot. Dan gaat het heel snel met je kaartje. En ik gebruik CFexpress kaarten.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

SnoeiKoei schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Geen letterlijk antwoord op je vraag maar een vriend van me raadt deze aan: https://www.cameranu.nl/n...-b-1785mb-s-geheugenkaart
Hij is professioneel fotograaf en fotografeert nog wel eens in moeilijke omstandigheden (Spitsbergen bv). Hij heeft uitstekende ervaringen met deze kaarten.

Dank voor je antwoord. Vandaag bij CN (Apeldoorn) geweest en de mensen daar raden mij deze kaarten af, waarom? Zij hebben er nu meerdere verkocht en er zijn veel terug gekomen met defecten. De Anglebird kaarten zijn LANG NIET zo betrouwbaar als bv Sandisk. Ik zit indd naar een 1TB kaart te kijken maar Sandisk heeft deze helaas niet. En de kaarten die CN (Apeldoorn) terug kreeg waren allemaal 1TB kaarten.
Dus je snapt mijn terughoudendheid misschien dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

[...]

Heb een keus gemaakt, ik ben voor de OWC 1TB Atlas Ultra CFexpress Type B 1850MB/s gegaan. Wel een dure kaart maar wel de snelste die er te koop is en een hele goede kaart.
Nu afwachten of hij echt zo goed is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

mr.loepie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:50:Vandaag bij CN (Apeldoorn) geweest en de mensen daar raden mij deze kaarten af, waarom?

Zij hebben er nu meerdere verkocht en er zijn veel terug gekomen met defecten. De Anglebird kaarten zijn LANG NIET zo betrouwbaar als bv Sandisk. Ik zit indd naar een 1TB kaart te kijken maar Sandisk heeft deze helaas niet. En de kaarten die CN (Apeldoorn) terug kreeg waren allemaal 1TB kaarten.
Dus je snapt mijn terughoudendheid misschien dan wel.
:o Flink elkaar tegensprekende ervaringen dan... -O-

Dan ben ik wel benieuwd wat die vriend van @SnoeiKoei in het verleden heeft gebruikt en waar het precies mis is gegaan :?

Ik heb tot nu toe altijd het volgende gebruikt :
- Lexar cardreaders.
- Sandisk CF kaartjes.
- Sandisk en Transcend SD kaartjes.
- Sandisk microSDXC kaartjes.

Maar sinds Lexar niet meer Lexar/Micron is weet ik niet of ik daar nog wat van zou kopen eerlijk gezegd...

Prijs is 575 ex benzinekosten en tijd voor het ophalen.
offtopic:
IMHO een leuk setje voor een leuke prijs met die heerlijke ouderwetse dSLR ergonomie :Y) d:)b
Reddit
offtopic:
Een vreselijk platform IMHO :r

Je kan beter een topic openen hier op GoT :)
Iemand advies, tips?

Zit vooral een beetje met dode/hot pixels etc.
offtopic:
IMHO alleen van toepassing als de vorige eigenaar heel veel langdurig heeft zitten filmen en de sensor lange tijd vreselijk warm is geweest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 16:12

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

(jarig!)
nero355 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:25:
:o Flink elkaar tegensprekende ervaringen dan... -O-

Dan ben ik wel benieuwd wat die vriend van @SnoeiKoei in het verleden heeft gebruikt en waar het precies mis is gegaan :?
Hij heeft geen negatieve ervaringen met deze of andere kaarten

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Ik weet het ook niet gezien ik geen ervaring met die kaarten heb, ik weet alleen hun ervaring en gezien ze alle andere merken verkopen denk ik niet dat het bashen van een bepaalt merk is.
Zelf ben ik nu gegaan voor de OWC 1TB CFE en die waren volgens hun zeer goed. Zijn overigens ook de allersnelste kaarten die je kunt kopen op het moment. En moet zeggen hij werkt perfect tot n u toe.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:02
Ik ben aan het kijken om mijn 10 jaar oude 5Dmk3 te upgraden. Deze altijd hobbymatig gebruikt, foto’s voor de carnavalsvereniging wat dus in slecht verlichte zaaltjes is met zowel statisch als bewegende objecten (dansmariekes) en een feestje hier en daar voor vrienden en familie. Oog valt op een fullframe mirrorless in de canon reeks en vanwege de prijs kijk ik ook vooral naar tweedehands. Eigenlijk heb ik mijn zinnen gezet op een R6 mk2, want die lijkt de voornaamste tekortkomingen van mijn 5dmk3 op te lossen namelijk beste lowlight focus performance en beste iso performance + beste focus algoritmes voor een camera. Nu denk je set and done, maar nu de r5mk2 is aangekondigd zie ik dat de tweedehands prijs van r5 in de regio komt van wat ik ongeveer wil uitgeven. Kort gezegd lijkt de r6mk2 nu juist heel duur. Hij zit dicht tegen de r6mk2 aan met het voordeel van hogere resolutie met als grootste nadeel hogere resolutie. Ik wil geen advies wat ik moet kopen. Maar ik zoek ervaring in het processen van 24mp vs 45mp. Hoeveel tijdsverschil zit er per foto in normaal gebruik? Het inladen is voor mij geen probleem, zet lightroom aan en ga wel koffiedrinken ofzo, maar het bewerken en uitzoeken is tijdrovend en als de laadtijden om naar een andere foto te switchen merkbaar langer zijn dan haalt het veel plezier weg.

Ps ik moet sowieso switchen van lightroom naar iets anders omdat lightroom Zal waarschijnlijk DXo photolab worden. Aanpassingen die ik doe zijn hooguit wat basic dingen als witbalans en belichtingen. Ik wil ook niet gaan betalen maandelijks zodat adobe mijn foto’s kan scrapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoge resolutie is van belang bij groot afdrukformaat of wanneer je veel wilt croppen. Doe je dat niet dan ga je die extra resolutie alleen merken bij inzoomen tijdens nabewerken.
Je moet dus voor jezelf bedenken of het überhaupt een voordeel is. (een 4k scherm is maar 8MP bijvoorbeeld)

Qua verwerking zijn de bestanden gewoon het dubbele formaat dus veel taken duren dubbel zo lang. Na inladen en cache vullen is dat minder schokkend maar je merkt het nog zeker. Misschien kan je ergens een testset van 45MP raw opduikelen om het eens mee te proberen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 14:12
Ik gebruik bestanden van de R3 en de R5m2 door elkaar, en merk na het inladen van LR in de workflow zelf weinig verschil tussen beiden, zeker niet als je even previews laat renderen. Met het toepassen van bijvoorbeeld Denoise is het wel duidelijk dat de R5m2 wat meer ruist (per pixel, logisch) op high iso en dat de bestanden een klap groter zijn. Dat merk je ook terug in je export.

Dit is overigens op een Dell XPS 15 met i9 en RTX 3050Ti, alles is nog prima werkbaar met die laptop.

Ik zou trouwens zelf geen R5m1 meer kopen vanwege het ontbreken van een stacked sensor, en het niet hebben van de nieuwe functionele hot-shoe voor de flitsers. De R6m2 heeft ook weliswaar geen stacked, maar gelukkig wel al de nieuwe shoe.

Edit: om ook maar wat te zeggen over de kaartjes, ik gebruik in beide camera's 512GB Angelbird CFExpress en heb daar nog geen issues mee ondervonden. Ook in mijn 1Dx2 een tijd Angelbird's gebruikt zonder verdere problemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 21-09-2024 11:35 ]

• cold_as_ijs
@Gonadan @Henk ja daar kan ik wat mee.
R5m2, hoe mooi ook, zou niet de verstandigste aankoop zijn :D.
Toen bedacht ik me, zou er niet een r6mk3 kunnen uitkomen, nou die schijnt dus ook weer binnenkort te worden aangekondigd en die heeft een stacked sensor volgens de geruchten :X
Misschien gewoon maar sneleen r6mk2 kopen en niet meer omkijken. Enige twijfel is nu import of 2ehands. Bij B&H met shipping en import kost ie nog geen €2300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
cold_as_ijs schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:46:
@Gonadan @Henk ja daar kan ik wat mee.
R5m2, hoe mooi ook, zou niet de verstandigste aankoop zijn :D.
Toen bedacht ik me, zou er niet een r6mk3 kunnen uitkomen, nou die schijnt dus ook weer binnenkort te worden aangekondigd en die heeft een stacked sensor volgens de geruchten :X
Misschien gewoon maar sneleen r6mk2 kopen en niet meer omkijken. Enige twijfel is nu import of 2ehands. Bij B&H met shipping en import kost ie nog geen €2300.
Er komt altijd iets nieuws en beters uit, dus dan kan je blijven wachten. En dan kost die waarschijnlijk eerder 2999,- of iets in die richting.

Overigens is de R6-II nu 2499 nieuw bij Kamera-Express/Camera Nu dus waarom zou je je dan de moeite op de hals halen om er een zelf te importeren? Is die 200 euro verschil zo belangrijk, ik zou dan gewoon voor een winkel in de buurt kiezen. Stuk makkelijker ook met garantie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ozzie schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:56:
Er komt altijd iets nieuws en beters uit, dus dan kan je blijven wachten. En dan kost die waarschijnlijk eerder 2999,- of iets in die richting.

Is die 200 euro verschil zo belangrijk, ik zou dan gewoon voor een winkel in de buurt kiezen.
Stuk makkelijker ook met garantie enzo.
Op het moment dat een camera of lens minimaal 1 jaar oud is kan het interessant zijn om te wachten op zo'n MediaMarkt "Kortingenweek" of hoe dat ook heet tegenwoordig, want zo heb ik meerdere dingen met een leuke korting gekocht in het verleden !! :*)

Alleen als je zoals ik graag een grip onder je camera wilt dan zal je de volle prijs moeten betalen, want die deden helaas nooit mee voor zover ik weet...

Verder heeft het "importeren" (Lees : Bijvoorbeeld in Duitsland kopen/bestellen) als grootste nadeel dat je bij eventuele reparaties onder garantie een "boete" zal moeten betalen omdat het produkt niet in Nederland is gekocht :/
Ik heb dat moeten doen voor een Sigma lens, maar begreep toen vanuit meerdere bronnen dat ook Canon dat doet (deed ?!) net als Nikon/Tamron/enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
nero355 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:46:
[...]

Op het moment dat een camera of lens minimaal 1 jaar oud is kan het interessant zijn om te wachten op zo'n MediaMarkt "Kortingenweek" of hoe dat ook heet tegenwoordig, want zo heb ik meerdere dingen met een leuke korting gekocht in het verleden !! :*)

Alleen als je zoals ik graag een grip onder je camera wilt dan zal je de volle prijs moeten betalen, want die deden helaas nooit mee voor zover ik weet...

Verder heeft het "importeren" (Lees : Bijvoorbeeld in Duitsland kopen/bestellen) als grootste nadeel dat je bij eventuele reparaties onder garantie een "boete" zal moeten betalen omdat het produkt niet in Nederland is gekocht :/
Ik heb dat moeten doen voor een Sigma lens, maar begreep toen vanuit meerdere bronnen dat ook Canon dat doet (deed ?!) net als Nikon/Tamron/enz...
Tja, ik heb meestal geen zin om te wachten als ik iets wil. En de andere poster heeft het over iets importeren uit de VS. Uit Duitsland kan ik nog inkomen, daar rij je zo heen.

Ik ben dan eerder geneigd tweedehands te kopen. Ik heb ook maar 1 lens die ik nieuw heb gekocht, de rest is tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 13:02
Hi,

Ik heb eind september de Speedlite EL-1 Flitser gekocht, maar het lijkt erop dat deze end of life is, zijn er nog mensen op de hoogte of er toevallig ene mark II variant op komst is? Het lijkt er niet op als ik google, maar dacht kan het altijd hier in het forum zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Vraagje voor de meer ervaren canon gebruikers. Heb zaterdag mijn R6 mk2 voor het eerst goed gebruikt voor foto's te maken tijdens ons prinsenbal. Hier was het redelijk donker in de zaal, dus heb hier foto's gemaakt met de flitser, maar ik heb ook foto's van het podium dat wel goed verlicht was. Nu was ik vandaag begonnen met de foto's door lightroom te halen en zie ik dat alle flitsfoto's iso 6400 hebben. Eerst dacht ik ik heb iets fout gedaan want dat zou toch op 400 moeten blijven staan zoals op mijn 5dmk3?
Nu ben ik er inmiddels al achter dat dit dus is veranderd en dat nu de limiet dus op 6400 staat. Maar dit is in mijn ogen te hoog, de ruimte is toch dermate donker dat je altijd die flits look krijgt dus prefereer ik meer scherpte boven iets meer balans in belichting. Maar ik kan nergens vinden waar ik die limiet tijdens flitsen kan verlagen en blijkbaar is de enige optie op de iso range te verlagen van auto iso, maar dat is dus niet handig als ik foto's moet knippen op het podium waar ik dus wel naar hogere iso limieten wil gaan.
Heeft iemand hier een goede oplossing voor waarbij ik wel gewoon auto iso kan gebruiken tijdens flitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

cold_as_ijs schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:42:
Heeft iemand hier een goede oplossing voor waarbij ik wel gewoon auto iso kan gebruiken tijdens flitsen?
Leer fatsoenlijk flitsen in volledige Manual Mode en je flits in TTL Mode zou ik zeggen en dan heb je al dat gezeik niet meer :Y) 8) :*) d:)b

Ik geloof dat ik ooit zowat alle Tutorials en Tips & Tricks van deze beste meneer heb gelezen : https://neilvn.com/tangents/about/black-foamie-thing/ O+ _O_

Als je dat eenmaal onder de knie hebt dan wordt het echt een eitje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Daarnaast niet bang zijn voor wat hogere iso. Als je onderwerp goed belicht is met de flitser, dan zie je daar nauwelijks ruis op. De ruis zit vooral in de donkere delen en daar let niemand op (en kan ook makkelijk achteraf automatisch weggepoetst worden met iets intelligente ruisreductie).
De truc is vaak om je sluitertijd te verlengen, omdat de flitser kleine bewegingen prima bevriest. Ik belicht meestal tussen -1 en 0 EV en als het kan met sluitertijden van 1/15 sec (als mensen poseren). Ik flits bijna altijd rechtstreeks, omdat er zelden een wit plafond op max 3m hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kan iemand trouwens bevestigen/ontkennen dat de Speedlite 550EX niet werkt op een Canon R6? Hij werkt op mijn antieke 5D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
https://www.dpreview.com/forums/thread/4721863
Zou prima moeten werken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Universal Creations schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:58:
Daarnaast niet bang zijn voor wat hogere iso. Als je onderwerp goed belicht is met de flitser, dan zie je daar nauwelijks ruis op. De ruis zit vooral in de donkere delen en daar let niemand op (en kan ook makkelijk achteraf automatisch weggepoetst worden met iets intelligente ruisreductie).
De truc is vaak om je sluitertijd te verlengen, omdat de flitser kleine bewegingen prima bevriest. Ik belicht meestal tussen -1 en 0 EV en als het kan met sluitertijden van 1/15 sec (als mensen poseren). Ik flits bijna altijd rechtstreeks, omdat er zelden een wit plafond op max 3m hoogte is.
zo stom dat ik daar niet aan had gedacht ;). Gewoon te gewend dat de camera de flits power omhoog gooit waardoor ik de sluitertijd vaak gewoon op 1/200 hou. Maar kan prima naar veel lagere sluitertijd, zeker vanwege de IBIS. Mocht het dan nog niet lukken dan zit er denk ik niks anders op dan handmatige iso te gebruiken. Ik heb een control ring erop zitten, dus iso aanpassen gaat redelijk makkelijk, maar ik ben bang dat ik het vaak ga vergeten. Jammer dat canon gewoon niet de optie geeft. Verder klopt dat de iso performance echt goed is, 6400 is best prima, je begint wel details te verliezen maar verder geen grote ramp. Daarboven is het duidelijk maar mits goed belicht en op lage resolutie print valt het allemaal nog prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Thanks. Na wat meer zoekwerk kwam het uiteindelijk doordat ik de R6 in electronic shutter mode had staan. Dan kun je schijnbaar geen flitser aansturen. Nu in 1st curtain mode flitst the 550EX wel. Had ik toch bijna een nieuwe flitser gekocht... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
zonoskar schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:28:
[...]

Thanks. Na wat meer zoekwerk kwam het uiteindelijk doordat ik de R6 in electronic shutter mode had staan. Dan kun je schijnbaar geen flitser aansturen. Nu in 1st curtain mode flitst the 550EX wel. Had ik toch bijna een nieuwe flitser gekocht... :)
De stille modus/elektronische sluiter is vaak de boosdoener als de flitser het niet doet.

• hjs
  • Niet online

hjs

Ale je je EOS R5 (en andere) aan het resetten bent heb jij bij de overige instelling als eerst Rootcertificaat staan.
Het heeft iets met FTP te maken zie ik in de handleiding.

Kan ik dat resetten of moet ik daar vanaf blijven als ik mijn camera terug naar fabrieksinstellingen wil zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

hjs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:33:
Ale je je EOS R5 (en andere) aan het resetten bent heb jij bij de overige instelling als eerst Rootcertificaat staan.

Kan ik dat resetten of moet ik daar vanaf blijven als ik mijn camera terug naar fabrieksinstellingen wil zetten?
Voor als iemand hier komt via de zoekoptie.
Ik heb het nagevraagd bij Canon, het kan geen kwaad deze setting te resetten.
Het heeft inderdaad enkel te maken met de FTP-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

hjs schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:33:

Ik gok dat het bedoeld is voor Secure FTP connectiviteit en niks anders is dan een Self Signed Certificate (Je weet wel... Net als wanneer je via HTTPS naar je Router/Switch/Accesspoint webGUI verbindt die vaak ook een "Warning!" in je browser oplevert...) voor op het moment dat jij op die manier naar de camera verbindt :?

Dat is dus in ieder geval iets wat elke keer opnieuw gegenereerd kan worden zonder enig probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Denk gooi het hier maar even neer want ik kan het niet zo snel op het internet vinden. Afgelopen zaterdag weer foto's gemaakt met mijn canon R6 mk2. Flitsen ging aardig door even de iso te verlagen en sluitertijd te verlengen, maar liep er toch wel vaak tegen aan dat ETTL niet goed zijn best deed. Soms zwaar overbelichte foto's. Leek wel of de flitser niet goed werd aangestuurd en soms kostte het ook moeite om een flits te krijgen. Gebruik een Godox V860 II wat een topflitser was voor mijn 5Dmk3, maar met die nieuwe hotshoe is het allemaal niet perfect. Geen zin om 400 piek neer te leggen voor een EL5 flitser, maar ben bang dat het waarschijnlijk die richting op gaat. Voorlopig maar even aankloten tot ik het beu ben :D.

Maar ik kwam hier niet om mijn ervaring te delen, maar een vraag te stellen over het volgende probleem waar ik tegenaan liep. Om een of andere reden kan ik in manual mode mijn sluitertijd niet langer zetten als 1/30. Niet een usecase die ik vaak nodig ga hebben, maar toevallig afgelopen zaterdag dus wel. Ik kan niet zo snel de setting vinden en. Ja er is een limiet voor Tv en Av mode, maar daar kan ik max tot 1 seconde gaan maar die werkt dus niet in manual mode..... Wacht heb het nu gevonden. Er is nog een oranje menu waar je die limieten kan instellen. Nu gewoon weer terug op 30 seconde gezet. Niet dat ik dat snel ga gebruiken.

Ik moet zeggen dat mijn R6 mk2 beter is, zeker wat betreft focus en iso maar de 5dmk3 toch nog steeds een top camera is. Grootste verschil zit hem met name in de kleuren op hoge iso. Ruis is echt wel een probleem maar de kleuren zijn wel accurater tov mijn R6. Heb hem nog steeds niet verkocht en met de huidige 2ehands prijzen twijfel ik ook sterk of ik dat nog wel ooit ga doen, speelt mee dat ik een bruiloft moet fotograferen in mei. Dus dan is een 2e camera wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
lijkt erop dat ik ook een oplossing heb gevonden voor de flits issues. AF hulplicht moet op LED staan of op off. We gaan het 19 januari zien, dan moet ik mijn camera weer gebruiken op een event.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

cold_as_ijs schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:04:
liep er toch wel vaak tegen aan dat ETTL niet goed zijn best deed.
Soms zwaar overbelichte foto's.

Leek wel of de flitser niet goed werd aangestuurd en soms kostte het ook moeite om een flits te krijgen. Gebruik een Godox V860 II wat een topflitser was voor mijn 5Dmk3, maar met die nieuwe hotshoe is het allemaal niet perfect.

Geen zin om 400 piek neer te leggen voor een EL5 flitser, maar ben bang dat het waarschijnlijk die richting op gaat.

speelt mee dat ik een bruiloft moet fotograferen in mei.
Als jij betaald werk doet en dan ook nog eens zoiets vreselijk emotioneel bindends als een bruiloft dan moet je niet met half compatible apparatuur gaan klooien...

Ik keek ook heel vreemd op toen de fotograaf op de bruiloft van mijn nichtje een Tamron 24-70 lens op zijn 5D Mark II had zitten :F

Gelukkig had hij ook een 50 f/1.4 en 85 f/1.8 van Canon bij zich en kon die desnoods ook nog wat van mij lenen zullen we maar zeggen... :)

• Universal Creations
nero355 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:56:
[...]

Als jij betaald werk doet en dan ook nog eens zoiets vreselijk emotioneel bindends als een bruiloft dan moet je niet met half compatible apparatuur gaan klooien...

Ik keek ook heel vreemd op toen de fotograaf op de bruiloft van mijn nichtje een Tamron 24-70 lens op zijn 5D Mark II had zitten :F

Gelukkig had hij ook een 50 f/1.4 en 85 f/1.8 van Canon bij zich en kon die desnoods ook nog wat van mij lenen zullen we maar zeggen... :)
En dan loopt de focusmotor van je volledig compatible 50mm f/1.4 opeens vast, want dat doen ze allemaal uiteindelijk....

Maar deze discussie is al heel vaak gevoerd. Er zijn genoeg producten die volledig compatibel zijn en soms beter werken dan merkeigen. Er zijn er ook die meer problemen leveren. Je vooraf goed laten informeren met reviews en ervaringen van mensen die ermee werken, is veel belangrijker dan "eigen merk is altijd beter".

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:19:
En dan loopt de focusmotor van je volledig compatible 50mm f/1.4 opeens vast, want dat doen ze allemaal uiteindelijk....
Dat dan weer wel inderdaad !!! :D _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
nero355 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:56:
[...]

Ik krijg niet betaald, dus dat scheelt dan weer :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-Km971Kuf4u3K8hvRpj9AgPNCk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qnSHJjzySCbyxDdp4L1HbILn.jpg?f=user_large

Mijn R6 beschadigd mijn SD kaartjes nogal. Tot het punt dat ik soms niet meer kan zien welk type het is. Valt daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aan het beschadigen of aan de kaartjes? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen last van heb, of het is mij gewoon nog niet opgevallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:46
Ik ken het fenomeen ook niet met mijn R6 mk2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hee leuk, een Canon topic.

Ik heb weinig ervaring met fotograferen maar wil er graag meer over leren. Ik heb gekozen voor Canon R6 mii, omdat deze erg goed uit de bus kwam voor low light en dat is precies wat ik veel wil gaan doen. Verder heb ik veel merken en types vergeleken (youtube/google) en telkens weer spraken de foto's, de kleuren en de sfeer van de foto's van Canon me het meeste aan.

[ Voor 56% gewijzigd door Sjamo op 17-01-2025 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50
Ik zag deze voorbij komen:
https://www.sonyalpharumo...nt-lenses-at-the-cp-show/

Kleine kans dat whatever Zeiss ook gaat maken, ook naar RF mount komt. Ze vermoeden mirrorless-Otus lijn, persoonlijk hoop ik op een autofocus-milvus lijn :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:54
Deathchant schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:15:

Kleine kans dat whatever Zeiss ook gaat maken, ook naar RF mount komt. Ze vermoeden mirrorless-Otus lijn, persoonlijk hoop ik op een autofocus-milvus lijn :)
Het zou fijn zijn als er überhaupt al een autofocus 3rd party RF lens door Canon werd toegestaan. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Billie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Het zou fijn zijn als er überhaupt al een autofocus 3rd party RF lens door Canon werd toegestaan. :X
APS-C is er al van Sigma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

en van Tamron ook al eentje voor APS-C 11-20mm F/2.8 Di III-A RXD ;)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
De godox v860 gaf toch te veel problemen icm de canon r6 mk2 ondanks de eerdere aanpassingen. Niet willen flitsen als het moet, vet overbelicht ondanks TTL. Maar dan waren er er ook weer momenten dat alles prima werkte. Hoe dan ook, de combi was te onbetrouwbaar. Jammer want het was een degelijke flitser op mijn 5d mk3, niet perfect maar niks wat niet in post te fixen was.
Dus toch maar besloten om een canon EL-5 aan te schaffen. Komt vandaag binnen. Meteen de magsphere erbij gekocht. Nog even getwijfeld om de magbounce er meteen bij te nemen, maar vond het wat veel geld voor wat siliconen plastic ;). Realiseer me nu dat die magbounce wel handig zou zijn voor aankomende zondag als we foto’s gaan maken met de carnavalsverenigingen.

Dit weekend dus weer een druk weekend voor de boeg. Zal mijn ervaringen na het weekend wel even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@cold_as_ijs Heb je het serie nummer van de EL-5 al gechecked?
Er is batch met een leegloop probleempje:

https://support.usa.canon.com/kb/s/article/Product-Advisory

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
GiLeX schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:40:

Was ik wel van plan meteen te doen, 4e getal een 0 is een probleem. Dan gaat hij wat mij betreft meteen retour afzender of ga ik in ieder geval wat stampij maken.
Had nog even overwogen om hem tweedehands op kamera express te kopen, scheelde 5 tientjes totdat ik de opmerking tegen kwam dat je de batterij na gebruik er uit moest halen. Toen kwam ik de horror verhalen tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Deathchant schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:15:

Ok, het worden in eerste instantie deze 2 lenzen die op de 26e februari aangekondigd worden:
- Zeiss 50/1.4 ML OTUS (distagon design)
- Zeiss 85/1.4 ML OTUS (kan effe niet opmaken of het al duidelijk is of het een planar of sonnar design gaat worden...)

50 OTUS:
Lens Design ZEISS Otus ML 1.4/50
Distagon with 14 lens elements
Lens with aspheric optical surface
Lens made of special glass

▪ The all-metal construction with the highest craftsmanship and quality made in Japan.
▪ Clear, easily readable, and ultimate precise scales, allow quick and accurate adjustments to maintain full control and focus.
▪ Compact and portable form
− 1.4/50: 77 x 100mm, 677g
− 1.4/85: 88 x 113mm,1040g.
▪ Optimized for latest mirrorless mounts (Sony1 E, Canon2 RF, Nikon3 Z).

85 OTUS:
▪ The all-metal construction with the highest craftsmanship and quality made in Japan.
▪ Clear, easily readable, and ultimate precise scales, allow quick and accurate adjustments to maintain full control and focus.
▪ Compact and portable form
− 1.4/50: 77 x 100mm, 677g
− 1.4/85: 88 x 113mm,1040g.
▪ Optimized for latest mirrorless mounts (Sony1 E, Canon2 RF, Nikon3 Z).

Hier meer info: https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1891414/?b=2
Youtube: YouTube: Product Announcement | Global Digital Live Event | February 26th - 1...

Qua prijs wordt het weer lekker onbereikbaar met 2500 euro+....
Zoals ik blijf hopen: laat Voigtlander ook maar snel verder uitbreiden in de RF mount....

[ Voor 55% gewijzigd door Deathchant op 21-02-2025 13:23 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dus gewoon manueel focus lenzen, maar dan iets kleiner dan de dslr Otussen. Nog steeds groot en zwaar vergeleken met wat er al op de markt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Universal Creations schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:38:
Dus gewoon manueel focus lenzen, maar dan iets kleiner dan de dslr Otussen. Nog steeds groot en zwaar vergeleken met wat er al op de markt is.
Helaas wel ja. Maar ja, met non-compromise lenzen zal het niet veel beter worden, of je moet net als anderen meer plastics gebruiken voor de behuizing.
Wat mij betreft mocht de Batis lijn wel wat verder doorontwikkeld worden en beschikbaar komen voor RF/Z mounts. Goeie lenzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:38:
Dus gewoon manueel focus lenzen, maar dan iets kleiner dan de dslr Otussen.

Nog steeds groot en zwaar vergeleken met wat er al op de markt is.
Maakt het nog wat uit dan als je het hiermee vergelijkt :
- oviMivo in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
- Xfile in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
- Gonadan in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
- Hamed in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

:?

Liever een (te) grote lens dan zoiets :
- Milo. in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
- Mlazurro in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Dat is echt veel te klein voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

zonoskar schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:41:
[Afbeelding]

Mijn R6 beschadigd mijn SD kaartjes nogal. Tot het punt dat ik soms niet meer kan zien welk type het is. Valt daar nog iets aan te doen?
Grappig, viel mij laatst ook op bij mijn R6 mark 2. Het is eigenlijk alleen bij mijn Sandisk SD-kaartje in slot 1. Dat is ook het kaartje dat ik regelmatig verwijder om foto's op mijn laptop te importeren. Kaartje 2 heeft dat niet en die haal ik er ook nooit uit.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Deathchant schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Helaas wel ja. Maar ja, met non-compromise lenzen zal het niet veel beter worden, of je moet net als anderen meer plastics gebruiken voor de behuizing.
Wat mij betreft mocht de Batis lijn wel wat verder doorontwikkeld worden en beschikbaar komen voor RF/Z mounts. Goeie lenzen!
Het zal best een kluif worden inderdaad voor Zeiss om deze lenzen aan de man te brengen. Ze worden helemaal door Cosina gemaakt en qua ontwerp en specs lijken ze meer op de nieuwe Voigtlander lenzen dan de 'óude' Zeiss Otus lijn.
De prijs is ook minder natuurlijk, maar naar verwachting de specs ook. Een MTF chart is niet alles, maar het ziet er toch net iets minder uit dan voorheen. Je vraagt je af waarom je 6 jaar moet wachten op iets nieuws met dit dan als resultaat.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
GiLeX schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:40:

om hier even op terug te komen. Mijn EL-5 flitser heeft dus de verkeerde serienummer. Dacht stuur hem meteen terug, maar toen las ik de service nota nog eens goed en het lijkt erop dat het gewoon een probleem waar je of last van hebt of niet. Thuis meteen geprobeerd. Opgeladen en volgende dag gekeken. Batterij zat gewoon vol. Toen het hele weekend gebruikt, op pak hem beet een 300 foto's met flits gemaakt. Was maar 1 streepje vanaf.

De flits is zoveel meer accurater dan mijn godox ooit geweest is. Je ziet dat de consistentie in flits kracht veel beter is. Ook indirect lijkt redelijk accuraat te zijn. Met men V860 icm 5d mk3 zag ik nog wel eens variatie op foto's. Vaak prima te fixen in lightroom. Verder is de recycle tijd echt rete snel. De godox was al 10x beter dan de 430 ex maar merk nu weer een flinke stap.

Al met al dik tevreden met deze flitser. Kan hem iedereen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?

Bij elke batterijwissel van mijn M100 moet ik de datum/klok opnieuw instellen. Tot overmaat van ramp, moet ik die batterij elke dag omwisselen als ik de EFM-EF adapter (canon original) erop heb zitten, ook al staat de camera uit. Die adapter slurpt in standby/uit dus ook de batterij leeg.

Ik kan niet vinden of er een knoopcel klok batterij aanwezig is, en of deze vervangbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:36
Dat klinkt inderdaad wel als een knoopcelbatterij die leeg is en ik meen dat meerdere camera's die inderdaad hebben. Sowieso herken ik je probleem met de adapter niet op mijn M6, het zou ook raar zijn aangezien de enige elektronica die erin zit voor het doorgeven is van de signalen, er zit verder niets in wat zelf stroom zou vragen. Ik moet wel toegeven dat ik mijn M6 bijna niet meer gebruik nu ik op een R en even later R5 over ben, eigenlijk incidenteel nog met de 22 mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
zzzzz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Het zal best een kluif worden inderdaad voor Zeiss om deze lenzen aan de man te brengen. Ze worden helemaal door Cosina gemaakt en qua ontwerp en specs lijken ze meer op de nieuwe Voigtlander lenzen dan de 'óude' Zeiss Otus lijn.
De prijs is ook minder natuurlijk, maar naar verwachting de specs ook. Een MTF chart is niet alles, maar het ziet er toch net iets minder uit dan voorheen. Je vraagt je af waarom je 6 jaar moet wachten op iets nieuws met dit dan als resultaat.
Meh, daarom had ik liever voigtlander lenzen gezien dan Zeiss lenzen, want die prijzen zijn het mij gewoon niet waard. Ze gaan idd iets "ouds" in een nieuw jasje doen, that's it.
Als ze nou aankwamen met de Batis lijn doortrekken naar Canon en Nikon en daar nog eens een kwaliteitsslag overheen gooien, dán had je wat unieks en wellicht ook een stuk betaalbaarder dan Otus.

Dan maar geen RF mount apo lenzen met beruchte zeiss look.

M.a.w. ik blijf wel bij mijn huidige classic lijn. Ze zijn wel wat lomp/groot/zwaar, maar ze waren wel goedkoop en hebben stuk voor stuk de zeiss look (maar helaas ook flink wat CA buiten de 135mm dan).
Dan maar geen RF-mount apo lenzen. Dat Voigtlander/Cosina maar eens verder gaat ontwikkelen. Er is al een 50/1.0 en een 75/1.5 voor RF meen ik. Dus laat ze die E-mount apo lanthars maar gauw naar RF brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Verdorie, flitser nu net iets meer dan 2 weken in gebruik. Dacht initieel dat het ding goed werkte, maar zaterdag dus toen ik hem nodig had een lege flitser. Even getwijfeld of ik hem niet aan had laten staan, heb hier wel vaker een handje van. Dus opgeladen en 24 uur later ding leeg. Meteen een garantieclaim ingediend bij cameranu. Verdorie net buiten de termijn.
Dacht dit zit er vanaf het begin in, maar lijkt dus een component te zijn die kapot gaat na gebruik.

Verder wel echt tevreden met de flitser. Deze carnaval in combi met mijn r6 mk2 echt mooie foto’s gemaakt. De lichtman had ook iets moois neergezet waardoor ik als fotograaf er optimaal gebruik van kon maken (lees veel gekleurd licht op het podium). Heb hier ook veel positieve reacties over ontvangen. Nu sprak ik zaterdag een andere fotograaf die had een foto cursus gevolgd en zijn foto’s waren natuurlijk weer een stap hoger, maar hij gaf ook toe veel meer tijd in post te spenderen, met een 9 activiteiten in 5 dagen is dat voor mij teveel :D. Maar laat maar zien dat ik nog een hoger doel heb om naar te werken ;)
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic