Vandaag heb ik mijn Paperwhite binnengekregen. (Ik moet er altijd op letten dat ik niet "Paperweight" typ...). Is is prachtig stuk leesijzer. Ik zal zijn voordelen / nadelen tegenover de Touch puntsgewijs reviewen
Voordelen:
- Verlichting. Dit is natuurlijk het grootste pluspunt. Deze werkt goed, met het volgende effect, in een 3x3m studeerruimte met een lange, sterke daglicht-TL-buis aan het plafond.
* Stand 0-7: Niet veel te zien. Vanaf 5 begin je een beetje van de verlichting te zien.
* Stand 8-13: Hier begint de PW duidelijk helderder te worden dan de Touch. Dat gaat zo door tot en met stand 13. Ik heb hier een boek liggen met zeer hoogwaardig en wit papier. Op stand 13 bereikt de Kindle ongeveer dezelfde helderheid als dit boek. Waar het echter krijtwit is, is de kleur van de Kindle "romig" wit. Tot en met dit punt lijkt het niet alsof de PW is verlicht: het verschil tussen "uit" en stand 13 ziet eruit zoals je dat ook hebt tussen een grijizg gelige mass market paperback, en een kwalitatief hoogwaardig gebonden boek met krijtwit glad papier. Een hogere instelling verhoogt dus de kwaliteit van het "papier", zogezegd.
* Stand 14-17: Vanaf stand 14 wordt de PW helderder dan het boek waarmee ik hem nu vergelijk. Het lijkt dan wel alsof er een verlichting is aangesprongen; alsof je een extra lampje op het boek hebt gericht. Natuurlijk wordt die verlichting steeds sterker en sterker.
* Stand 18-24: Vanaf 18 en hoger lijkt de Kindle meer op een tablet dan op een e-reader.
Ik wil de Kindle net fel genoeg hebben om hem mooi wit te laten zijn en hem een tikje helderder te hebben dan de omgeving. Mijn voorkeursstand in deze kamer (de keuken heeft dezelfde soort verlichting, waar ik ook vaak zit) is stand 14 of 15.
In het donker (en dan bedoel ik: stikdonker): Amazon raadt een lage instelling van 1-5 ofzo aan, maar dat vind ik totaal niet prettig. Dan heb ik niet genoeg licht om comfortable te lezen. Ik vind in het stikdonker de instelling 13 of 14 het prettigst; vreemd genoeg vergelijkbaar dus met de instelling die ik in normaal licht ook prefereer. Al met al denk ik daarom dat de Kindle vastgeroest gaat raken op stand 14, in elk geval voor het lezen binnenshuis.
Er zijn aan de onderkant, en linksonder aan de rand, een paar vlekjes te zien waar de verlichting niet perfect egaal is. Dit is vooral zichtbaar in het stikdonker. Ik vind dat niet storend; deze verlichting knalt elke leeslamp die ik ooit op de Touch heb geprobeerd eruit met een factor 100 ofzo, als het om helderheid en egaliteit gaat, om nog maar te zwijgen van gebruikersgemak.
- Er zijn meer lettertypen beschikbaar: 6 in totaal. Echter, de meeste lettertypen zijn redelijk dun (al hebben ze wel verschillende diktes), terwijl ik dikkere letters prefereer vanwege mijn slechte zichtvermogen. Het dikste lettertype is hetgeen dat standaard is geactiveerd: Caecilia. Er is ook een smallere versie, genaamd Caecilia Condensed. Deze lettertypes lijken veel op het "Serif" lettertype van de Touch. Een ander dik lettertype is goede oude Helvetica: dat lijkt op "Sans Serif" van de Touch. Het is een schreefloos en ronder lettertype dan Caecilia, en neemt wat minder ruimte in. (Maar Caecilia Condensed is smaller en neemt daarom nóg minder ruimte in.)
Keuze tussen Caecilia en Helvetica, oftwel schreef of schreefloos, is smaak.
Eerlijk gezegd ben ik op dit gebied een beetje teleurgesteld; ik had gehoopt dat er wat meer dikkere lettertypen in zouden zitten. Grotere lettertypes helpen voor mij niet qua leesbaarheid: dikkere letters wel. Mijn oude Bookeen uit 2007 kon al TTF fonts gebruiken. Amazon zou dat in een Kindle moeten inbouwen zodat mensen hun eigen fonts kunnen uploaden.
- Deze Kindle heeft een hogere resolutie. Dit scherm heeft een resolutie van 1024x768, waar de oude Kindle 800x600 had. De pixeldichtheid is dus verhoogd van 167 ppi naar 213 ppi. Het zal wel een verbetering zijn natuurlijk, maar mijn slechte zichtvermogen staat mij niet toe om verbeteringen boven +/- 120 ppi te zien. Alles wat daarboven komt is voor mij in essentie allemaal even scherp. Qua letterscherpte zie ik dus geen verschil in mijn tablet (1280x800, 10 inch, 150 ppi), Kindle Touch (167 ppi) en de Paperwhite (213 ppi). Voor andere mensen zal de resolutieverhoging wel een voordeel zijn.
- De verversingssnelheid van het scherm is iets hoger dan bij de Touch.
- Reading Speed: Na een tijdje gaat de Kindle aangeven hoe lang hij denkt dat je nog over een boek/hoofdstuk gaat doen. Leuk extraatje. Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat hij geen schermen weergeeft, zoals mijn oude Bokeen dat deed: die rekende uit hoeveel schermen ("pagina's") je nog had te gaan, en dat gaf hij dan weer. Dat heb ik altijd prettiger gevonden dan de procentweergave van de Kindle.
Neutraal:
- Geen home-knop meer. Je hebt nu een extra klik nodig om naar Home te gaan via het menu.
- De Kindle is nu zwart in plaats van grijs.
- "Kindle" staat nu op de onderste rand in plaats van de bovenste.
Nadelen:
- De achterkant is gemaakt van het materiaal dat ook achterop de Galaxy Tab zit. Hoewel het wat minder koud aanvoelt dan de achterkant van de Touch, trekt het vette vingervlekken aan als een magneet, net als de Tab. Het is lastig schoon te krijgen.
- De voorkant van de Kindle trekt OOK vingervlekken en vet aan.
Alle eventuele andere punten zoals WIFI, de experimentele browser, Twitter/Facebook (blèh) heb ik op de Touch nooit gebruikt; ze staan hier dus ook uit, en ik heb ze niet getest. Hieronder valt ook de allerheilige cloud (OOOOH, CLOUD!! *BRAAK*). Het zijn voor mij nutteloze functies. Wat mij betreft had Amazon alle online zooi weggelaten. Ik heb een pesthekel aan online toegang en koopmogelijkheden in apparaten zoals deze, maar het is tegenwoordig jammer genoeg niet meer te vermijden, dus moet ik ze maar negeren. Ik heb mijn Kindle dus ook niet eens aangemeld bij Amazon. Ik zet mijn boeken er wel met een kabeltje op, want ik prefereer een off-line bibliotheek met een goed programma zoals Calibre.
Eigenlijk vind ik elke functie buiten "Een boek lezen in platte tekst" op mijn e-reader niet belangrijk.
De rest (zoals cover mode en list mode) zijn cosmetische aanpassingen. Geen verbeteringen of verslechteringen, maar wat leukigheidjes qua weergave die je kunt instellen zoals je dat zelf handig vindt.
De verlichting is het laatste punt dat ik in e-readers miste, en de reden waarom ik lang een 7 inch tablet heb overwogen, maar nooit heb aangschaft vanwege de backlight. Ik denk dat ik deze Paperwhite nog best lang ga houden eigenlijk.
[
Voor 3% gewijzigd door
Katsunami op 09-12-2012 23:59
]