Nee, echt. Ik wilde een klassieker lezen, die beschikbaar is op Gutenberg. Maar ja, lamme hond die ik ben met niet zoveel tijd dacht: "Ik koop het boek wel voor €2.95 bij Kobo. Dat zal zéker beter zijn dan de gratis versie die ze ook hebben."
*koop*
*download*
*de-DRM*
*upload naar Kindle*
....
WAT THE KNETTER IS DAT?!
Een boek met een inspringing van een halve regel lang. Tekst die niet uitgelijnd is, en rechts als een S over de pagina zwabbert. Geen fatsoenlijke cover. Geen tags. Geen taal (woordenboek werkt dus niet). Sommige andere boeken hebben geen inhoudsopgave, of zijn niet eens ingedeeld in onderdelen of hoofdstukken. (

)
Nou ja, gelukkig was de indeling in Sigil wel duidelijk, dus ik kon het relatief snel aanpassen, maar bij sommige boeken van de grote uitgevers is het verre van duidelijk. Volgens mij doen die nog even een conversie van EPUB naar MOBI naar LRF en weer naar EPUB om het bewust onduidelijk te maken.
Ik denk dat als een klassieke tekst beschikbaar is op MobileRead dat ik hem daarvandaan ga trekken, of wellicht van Gutenberg haal en mijn eigen boek in elkaar zet als hij werkelijk niet te krijgen is. Wat dat betreft ben ik nog altijd fan van het meest simpele eBook: hoofdstuktitels, inhoudsopgave, cover, klaar, zonder allerlei fancy shizzle. Werkt nu het beste, en werkt in de toekomst het beste.
Kijk; ik heb ook een paar boeken in EPUB die nooit als eBook zijn uitgebracht. Hoe het dan in EPUB terecht komt: ik zou het niet weten, maar de tekst is perfect. Als de opmaak enzo niet goed is bij een dergelijk "illegaal boek", dan steek ik er wel wat tijd in. Geen probleem, zonder dat had ik immers geheel geen eBook gehad.
Als ik voor een boek geld betaal, ook al is het maar €2.95, dan verwacht ik dat het tenminste fatsoenlijk is.
En ja; ik stoor me hieraan. Ik lees mijn hele leven al, en ik weet hoe goede boeken uit dienen te zien (of uit kunnen zien); als ik zelf dingen schrijf, doe ik dat meestal in LaTeX vanwege het werkelijk prachtige tekstbeeld dat die typesetter oplevert in vergelijking tot de brakheid die een normale tekstverwerker uitkotst. (En onbewust zien mensen het, want ik krijg vaak de vraag "hoe ik dat in Word heb gedaan".)
Slecht opgemaakte tekst steekt gewoon mijn ogen uit, zeker als ik ervoor heb betaald.
Soms denk ik er wel eens over om een boek (ook originele, gekochte exemplaren) met Calibre te exporteren naar een platte TXT, en er dan in Sigil een EPUB van te maken. Dan kan ik het daarna zelf opsplitsen in delen en hoofdstukken, de uitlijning zelf doen, en eventuele accenten (cursief etc) zelf aanbrengen, en mijn eigen stylesheet schrijven. Inhoudsopgave erin, cover erop, en backuppen. Dan is het een perfect, clean boek.
Maar ja, waarom zou ik dan nog voor de tekst gaan betalen, als het grootste deel van het geld naar de uitgevers gaat? Dan kan ik net zo goed illegale boeken "herbouwen". En eerlijk gezegd lees ik liever dan dat ik mijn eigen boek "programmeer"....
[
Voor 33% gewijzigd door
Katsunami op 05-02-2013 14:52
]