RoosW schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:02:
[...]
Prima apparaat, ik gebruik hem enkel als boeken lezer, maar hij bevalt prima, vooral de accuduur is vergeleken met mijn Paperwhite(s) [ja ja, ik heb er twee, een 2018 & de meest recente uitvoering (groter scherm)] echt enorm veel beter, alleen langdurig vasthouden is wel een dingetje, hij weegt best wel wat meer als de Paperwhite, al hoewel veel van de hoezen, de 'book case' versies, vaak al net zoveel wegen als de reader. ik gebruik dus nu een lightweight versie, met een vouw deksel dat ook als standaard dienst zou moeten kunnen doen.
De accu duur is vele malen die van mijn beste Paperwhite, dus daar zit dikke winst in.
Werken met de stift die erbij zit (ik heb de luxe editie besteld) is makkelijk en fijn. Ik vermoed dat je niet teleurgesteld zult zijn, al is de Kobo tegenhanger wel beter qua gebruik, uitgebreidere ondersteuning van de scribe functie, etc. Maar goed voor wat jij omschreef moet je uitstekend uit de voeten kunnen met de Kindle versie
Mocht je een (bookcase) hoes willen hebben en in de buurt van Almere wonen, je mag die van mij zo op komen halen, mijn reumatische handen kunnen het extra gewicht niet aan.
Dit zijn de hoezen die ik niet gebruik, een (zwarte) met een externe stift houder en 1 kleurrijke met een interne uitsparing voor de stift:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een ontzettend vriendelijk aanbod van u. Ik denk dat ik zelf ook voor een andere cover ga, ik heb nu een book cover om mijn ipad heen maar vind dat toch sub-optimaal voor mijn gebruik. Hopelijk kan iemand anders deze gebruiken?
Mijn ervaringen tot nu toe: Het apparaat was de eerste dag wel wennen en ik had er toen door hoge verwachtingen gemixte gevoelens over. Nu, na een paar uur gebruik en vandaag wat andere taken zie ik het wel echt als een mooi aanvullend apparaat voor mijn use case. Ik lees namelijk ook wel regelmatig een boek, het liefste informatief met wat afbeeldingen en daar is een groter e-ink scherm wel echt positief. Het geeft meer overzicht, en is daardoor voor mij ook makkelijker om de structuur van het boek goed in de gaten te houden. Het scherm zelf is mooi, en ik moet zeggen in goed verlichte ruimtes vind ik de zwartwaarden ook behoorlijk goed (bijna gelijk aan gedrukt papier). In minder goed verlichte ruimtes is een backlight wel echt een fijne toevoeging, al gaan de zwartwaarden iets achteruit heb ik het idee. Ik vind de rust van het scherm wel echt een genot tov de meestal felle schermen waar ik de hele dag achter zit voor werk. Het scherm is ook goed responsief, vooral bij gebruik van de pencil heb ik geen last van lag, bij het toetsenbord gebruik merk je wel iets maar bij mij is het niet storend. De schrijfervaring is beter dan mijn Ipad met paperfeel cover; preciezer, beter in de hand liggende stylus en fijnere weerstand op het scherm.
De software kant ben ik wel echt veel minder van onder de indruk. Boeken draadloos naar de Kindle brengen gaat bij mij echt vaak niet goed, de sent to kindle pagina weigert ze om onduidelijke redenen, ze zijn te groot voor de email of het formaat wordt geweigerd door de app. Bedraad via kalibre is wat meer werk en kost wel wat tijd maar gaat dan weer wel goed. Ook hoe de kindle omgaat met verschillende formaten lijkt niet altijd lekker te gaan; de margins rondom de paginas zijn soms echt heel groot en tekst die ook maar iets minder zwart is geformateerd in het bronbestand is stukken slechter te lezen. Ook afbeeldingen lijken bij sommige boeken niet in verhouding te blijven. Dat doet mijn Ipad foutloos. Ook reageert mijn iPad beter op veranderingen in font stijl of opmaak. Ik heb in Kalibre en via wat fora al het e.e.a. geprobeerd aan te passen, zo is het me gelukt om de tekst kleur te resetten en margins iets kleiner te maken. De margins blijven echter wat groot voor mijn smaak, en kunnen alleen kleiner worden gemaakt bij sommige boeken door de fontsize te vergroten. Afbeeldingen meer laten meeschalen is me nog niet gelukt.
Over notes ben ik opzich positief verrast, die is overzichtelijk en werkt tot nu toe goed. Simpel maar effectief. Ik mis wel enige integratie met populaire note apps. Ik gebruik graag one note om een voorbeeld te noemen, maar aantekeningen buiten het amazon eco systeem krijgen is een traag en vermoeiend proces. Ik mis dan ook of een manier om dit makkelijk naar one note oid te sturen of een aantekeningen modus waarin je kunt zoomen en een soort groot digitaal white board kunt maken. Amazon update op het moment regelmatig, dus wellicht in de toekomst?
Dan nog twee punten die ik in mijn persoonlijke use case echt belangrijk vind en waar ik erg positief over ben; De batterij duur is echt de feature die voor mij er uit springt. weken lang niet hoeven opladen (mijn ipad elke dag of twee dagen)! Daarnaast heeft het geheel ook een zakelijke look, ik ben bang dat ik een ongeinteresseerde indruk maak bij klanten als ik op mijn ipad notities neem, of dat klanten dan toch wat terughoudender zijn. Dit apparaat ziet er professioneel en volwassen uit en ik hoef ook nooit bang te zijn dat de batterij op is als ik bezig ben met aantekeningen.
Ik ben van plan om morgen een review te schrijven als ik er nog een dagje mee heb gewerkt. Ik denk dat het een apparaat is dat duidelijke keuzes maakt waar het goed in wil zijn en waar niet, en tot nu toe ben ik enthousiast over hoe goed het past bij een specifieke rol die ik er voor heb. Ik denk dat als iemand anders een vergelijkbare rol heeft, het zeker een overweging waard is, al helemaal tov de vergelijkbare concurrentie die vaak toch een paar honderd euro duurder is.