Er komen nog een heleboel lessons bij ontdekte ik. Er is behoorlijk wat content imo, voor een beginner leuk =)deCube schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:16:
[...]
Geinig, maar je kan niet verwachten dat je na deze lessen JavaScript kent. Afgaande op de eerste paar lessen, that is.
Het wordt tijd dat ik me - naast het afronden van m'n huidige baan - eens ga inlezen op m'n nieuwe. Volgende week beginnen.
Naast een bultje communicatietaken die niet echt onder één functie te scharen zijn, zal ik ook verantwoordelijk worden voor realisatie van de nieuwe website van het bedrijf, en websites van klanten.
Ze gaan in feite van nagenoeg niets naar iets, dus de lat kan niet veel lager liggen. Maar zo werkt dat bij mij niet
. Ik wil het graag goed doen. Ik heb alleen nog steeds geen flauw idee waar ik moet beginnen (dat is ook waarom ik laatst al postte). En ik heb me wel jaren hobbymatig met websites beziggehouden, maar nog nooit professioneel. En dan moet je weten waarom je A kiest, en niet B. En of je met een hype mee moet gaan, of braaf aan een trend moet vasthouden.
En dan de berichten van het nieuwe werkfront: rustig maar, kom eerst je eerste dag maar eens door, dan zie je wel wat je taken zijn (en wij ook
). Ja fijn... maar nogmaals, that's not how I roll. Enerzijds popel ik, anderzijds vrees ik die avond na de eerste dag op de bank te zitten met meer 'wtf hoe ga ik dat aanpakken' dan ooit tevoren.
Maar ja, in elke baan leer je, op je gemak, iets nieuws. Ik probeer het te accepteren
.
Naast een bultje communicatietaken die niet echt onder één functie te scharen zijn, zal ik ook verantwoordelijk worden voor realisatie van de nieuwe website van het bedrijf, en websites van klanten.
Ze gaan in feite van nagenoeg niets naar iets, dus de lat kan niet veel lager liggen. Maar zo werkt dat bij mij niet
En dan de berichten van het nieuwe werkfront: rustig maar, kom eerst je eerste dag maar eens door, dan zie je wel wat je taken zijn (en wij ook
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Maar wat voor website moet het worden dan? Puur informatief of moet er ook wat gebeuren met data of iets dergelijks?
Succes met je nieuwe baan vast, ga je de oude missen?
Geen paniek, dat zal wel goed komen. En zelfs als je een "wtf" gevoel krijgt, gewoon paar keer rustig diep inademen (niet vergeten uit te ademenDark Blue schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:37:
En dan de berichten van het nieuwe werkfront: rustig maar, kom eerst je eerste dag maar eens door, dan zie je wel wat je taken zijn (en wij ook). Ja fijn... maar nogmaals, that's not how I roll. Enerzijds popel ik, anderzijds vrees ik die avond na de eerste dag op de bank te zitten met meer 'wtf hoe ga ik dat aanpakken' dan ooit tevoren.
Maar ja, in elke baan leer je, op je gemak, iets nieuws. Ik probeer het te accepteren
.
looool. Twee dagen hier even niet gekeken en zo 10-12 pagina's erbij
jullie praten teveel!
Nothing to see here!
Amen to that! Ik verlang weer terug naar de tijd dat je nog hele pagina's kon POSTen
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Are you sure?Korben schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:51:
[...]
Hij gaat ook niet goed om met for-loops:
JavaScript:
1 2 3 for (i = 2; i > 0; i--) { // ... }
Dit loopt drie keer (i = 2, i = 1, i = 0).
You're not?
.edit: ik had het niet getest overigens, maar de site gedraagt zich blijkbaar niet zoals Korben beweert. @Korben: ná de loop staat nóg een console.log( "i is now equal to " + i ); he.
.edit: ik had het niet getest overigens, maar de site gedraagt zich blijkbaar niet zoals Korben beweert. @Korben: ná de loop staat nóg een console.log( "i is now equal to " + i ); he.
[ Voor 137% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2012 18:28 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De website die ik primair ga maken is de homepage van het bedrijf, hun uithangbord dus. En ja, ik heb nu net 2,5 jaar in softwaredesign gezeten, dus ik ken het hele proces van business requirements, functional requirements en dan de designfases wel. Daar ga ik wel mee beginnen, en niet met het installeren van een gaaf CMS.TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:45:
Maar wat voor website moet het worden dan? Puur informatief of moet er ook wat gebeuren met data of iets dergelijks?
Ik ga de organisatie niet echt missen, mijn functie ook niet zo, maar veel van mijn collega's dan weer wel. Ik loop nu op een verdieping rond met meerdere afdelingen, en overal waar ik binnenloop kan ik wel even mensen aan het denken zetten met iets dubbelzinnigs (op vrijdagmiddag mag dat nog een tikje erger) en waar men mijn humor waardeert. En dat werkt terug op mij, ik word erg vrolijk van de omgang met mijn collega's. Voorzieningen ook niks op aan te merken; fijn kantoor, goed bureau en lekkere stoel. Altijd koffie en fijne catering in de pauzes. In mijn volgende baan hebben we dat wat minder; ze zijn ook nog niet zo groot
Ik was in mijn huidige functie user interface designer, omdat ik van opleiding grafisch (concept) designer ben, en al dik 18 jaar in de computers zit. Die combinatie van interesses maakt je wel geschikt, maar nog geen ervaren ui designer. En cursussen, conferenties, boeken lezen... er moet wel ruimte voor ontwikkeling zijn. Toch deed ik het wel met plezier, ware het niet dat de organisatie nogal besluiteloos was, en we in 2,5 jaar weinig opgeschoten zijn. Er was genoeg te doen, maar persoonlijk ontwikkel je je dan niet zoveel. Bovendien betekent besluiteloosheid dat je zomaar van de ene op de andere week een nieuwe richting op kan gaan, met nieuwe inzichten, nieuwe prioriteiten en nieuwe planningen, besluiten die op de lange baan kwamen of helemaal teruggedraaid werden zonder goede reden. Het stompt je af, en dat is niet waar ik op zit te wachten, zo aan het begin van mijn loopbaan. Misschien is het in meer bedrijven zo; dat ga ik wel uitvinden.
Ik word nu vormgever / concept designer. Vormgeving beslaat drukwerk, beursmateriaal, maar ook een stuk marketing. Daar heb ik nog geen kaas van gegeten en doe ik ook niet te luchtig over. Maar, als het echt gaat lopen nemen ze er wel iemand voor aan die er voor gestudeerd heeft. Tot die dag kan ik het wel af. Verder, websitedesign, maar dan wel professioneel, alles netjes gedocumenteerd en op nette wijze uitgewerkt. Dat leer ik wel, en wordt ook een verademing vergeleken bij de projectjes waar ik nu bij om advies gevraagd word. Development hoef ik niet te doen; daarvoor zitten er al zo'n 5 man, die dan met mij op een project komen
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Priet schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 17:32:
[...]
Amen to that! Ik verlang weer terug naar de tijd dat je nog hele pagina's kon POSTen

Die hadden een page.loaded in javascript gebouwd die de innerhtml van de body in een textveld gooide. Drukje je vervolgens op de knop print/export vond er een postback plaats waarbij de in het textveld aanwezige HTML werd geplaatst in een textfile die vervolgens als Excel werd aangeboden (aangezien de site volledig was opgebouwd in Tables vond Excel het prima)

Dat ging "goed" tot we iets aanpasten in de webconfig waardoor je geen HTML chars meer mocht doorsmijten en het ging ook mis als de pagina teveel data bevatte (dan vond .net het ook niet zo lekker vanwege de hoeveelheid data).
Toen ik die oplossing zag ben ik even in een hoekje gaan staan huilen

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Lijkt best veel op deze: http://tryruby.org/levels/Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:36:
Kent iemand deze al?
http://www.codecademy.com/
Niet geheel foutloos heb ik gemerkt (les 7 bijv) maar wel goed voor je basis
Nice, ruby. Ruby is nieuw voor mij, eens even kijken of het wat isDEiE schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:19:
[...]
Lijkt best veel op deze: http://tryruby.org/levels/
Maakte overigens direct de fout door control+spatie in te rammen nadat ik een deel van length had getypt...

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Waarom control+spatie.Gertjan. schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:22:
[...]
Nice, ruby. Ruby is nieuw voor mij, eens even kijken of het wat is
Maakte overigens direct de fout door control+spatie in te rammen nadat ik een deel van length had getypt...Hoezo macht der gewoonte
Nothing to see here!
Niet per se hoor. Stel je had al een punt getypt en je hebt even gescrolled om iets op te zoeken of je hebt een ander bestand geopend, dan even op ctrl+spatie rammen en je hebt IntelliSense terug (anders backspace + .). (Uiteraard voor VS zo.)Rutix schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:47:
[...]
Waarom control+spatie? Kreeg je de popup niet automatisch?
Eckte pro's gebruiken natuurlijk Ctrl+J.Styxxy schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:54:
(anders backspace + .)
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Wat is het wezenlijk verschil met ctrl+spatie? Ik zie in mijn shortcut list dat hij dit doet " Lists members for statement completion when editing code". Lijkt me ongeveer hetzelfde, niet? (Ik zit op mijn tablet waardoor ik het niet kan testen.)CodeCaster schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:06:
[...]
Eckte pro's gebruiken natuurlijk Ctrl+J.
Heb het net even getest in VS2008, en ik zie niet echt verschil. Tis wel een iets ander schermpje, maar de inhoud is hetzelfdeStyxxy schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 00:38:
[...]
Wat is het wezenlijk verschil met ctrl+spatie? Ik zie in mijn shortcut list dat hij dit doet " Lists members for statement completion when editing code". Lijkt me ongeveer hetzelfde, niet? (Ik zit op mijn tablet waardoor ik het niet kan testen.)
Enige wat ik zo snel zag was dat ctrl-j wat sneller een scherm geeft waar ctrl-spatie dat niet doet, maar echt zinnige verschillen kon ik niet vinden.
Dus... ik ben ook wel benieuwd wat nu het grote voordeel van ctrl-j boven ctrl-spatie is
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
En dat is nou juist hip tegenwoordigDark Blue schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:30:
[...]
De website die ik primair ga maken is de homepage van het bedrijf, hun uithangbord dus. En ja, ik heb nu net 2,5 jaar in softwaredesign gezeten, dus ik ken het hele proces van business requirements, functional requirements en dan de designfases wel. Daar ga ik wel mee beginnen, en niet met het installeren van een gaaf CMS.
Team samen in een hok proppen en scrummen. Dus ja, ook direct beginnen met back-end terwijl de designer ook begint met specifieke functionaliteiten
Zeker met een eigen website gaat waterval meestal niet zo best en verval je in een oneindige loop van aanpassingen, perfectionering en planningsissues. Heb dat eigenlijk nog nooit goed zien gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 23-02-2012 08:12 ]
Ctrl+Spatie doet ook direct autocomplete als er 1 resultaat is, Ctrl+J toont alleen dat scherm.BM schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 06:56:
[...]
Heb het net even getest in VS2008, en ik zie niet echt verschil. Tis wel een iets ander schermpje, maar de inhoud is hetzelfde
Enige wat ik zo snel zag was dat ctrl-j wat sneller een scherm geeft waar ctrl-spatie dat niet doet, maar echt zinnige verschillen kon ik niet vinden.
Dus... ik ben ook wel benieuwd wat nu het grote voordeel van ctrl-j boven ctrl-spatie is
Verwijderd
Ziet er ook leuk uit, van 37signals, de mannen achter ruby on railsDEiE schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:19:
[...]
Lijkt best veel op deze: http://tryruby.org/levels/
Ik had het toch over Ctrl+J ter vervanging van (Backspace, punt), niet van Ctrl+Spatie. 
Je kunt Ctrl+J gebruiken om de IntelliSense-popup op een object weer naar voren te toveren, zodat je de methods en properties te zien krijgt zonder de code te hoeven aanpassen of je muis te pakken. Als je een geldig stuk code hebt staan, moet je met Backspace de file al uitchecken of in ieder geval aanpassen, terwijl je met Ctrl+J gewoon de popup krijgt.
Edit: argh, fucking Indiërs op StackOverflow, elke vraag van Rajesh (of iets wat klinkt als die naam) is overbeleefd, staat bol van de taalfouten, stapelt probleem op probleem en heeft een upvote en een favourite binnen vijf seconden na het plaatsen.
Ik denk dat ik te oud word voor zulke sites, het gaat gewoon jeuken als ik dat gepruts zie. Mensen die het verschil tussen serverside en clientside niet snappen (zoek voor de grap eens op "access javascript variable from php"), maar ondertussen wel documentmanagementsystemen of webshops aan het bouwen zijn.
Je kunt Ctrl+J gebruiken om de IntelliSense-popup op een object weer naar voren te toveren, zodat je de methods en properties te zien krijgt zonder de code te hoeven aanpassen of je muis te pakken. Als je een geldig stuk code hebt staan, moet je met Backspace de file al uitchecken of in ieder geval aanpassen, terwijl je met Ctrl+J gewoon de popup krijgt.
Edit: argh, fucking Indiërs op StackOverflow, elke vraag van Rajesh (of iets wat klinkt als die naam) is overbeleefd, staat bol van de taalfouten, stapelt probleem op probleem en heeft een upvote en een favourite binnen vijf seconden na het plaatsen.
[ Voor 51% gewijzigd door CodeCaster op 23-02-2012 10:04 ]
Outsourcing FTW
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ah leuk!! En dan een lekker cultuurverschil ervaren
ABN Amro is er toch al een stuk van terug gekomen?
Ik reageerde op de post van CodeCasterBoAC schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:03:
[...]
Ah leuk!! En dan een lekker cultuurverschil ervaren![]()
![]()
Edit: argh, fucking Indiërs op StackOverflow, elke vraag van Rajesh (of iets wat klinkt als die naam) is overbeleefd, staat bol van de taalfouten, stapelt probleem op probleem en heeft een upvote en een favourite binnen vijf seconden na het plaatsen.Ik denk dat ik te oud word voor zulke sites, het gaat gewoon jeuken als ik dat gepruts zie. Mensen die het verschil tussen serverside en clientside niet snappen (zoek voor de grap eens op "access javascript variable from php"), maar ondertussen wel documentmanagementsystemen of webshops aan het bouwen zijn.
[ Voor 61% gewijzigd door Creepy op 23-02-2012 10:40 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Waitwhut?BoAC schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:07:
[...]
ABN Amro is er toch al een stuk van terug gekomen?
Verwijderd
Hoe lang duurde het gemiddeld bij jullie om een scripttaal onder de knie te krijgen?
Ik ben zelf nu een klein jaartje bezig met C# icm ASP.NET (daar al iets langer mee bezig).
Ben niet elke dag bezig met programmeren, soms weken niet.
Dit doe ik vooral uit boeken (O'reilly), maar erger me soms aan mijn lage leertempo
(of me verwachtingen zijn gewoon niet reeël). Heb de nare eigenschap dat ik álles wil weten, en snel 
Ga binnenkort wel een cursus OOP aanvragen bij me werk, altijd handig
Verder veel bezig met HTML5, Css, JSON (jQuery UI, Kendo)… en mierenneuken op me collega's omdat er geen gebruik gemaakt wordt van de juiste notatie (Pascal, CamelCase…)
of geen clickable logo naar de homepage
of een content div/section 1 pixel verkeerd staat uitgelijnd
Ik ben zelf nu een klein jaartje bezig met C# icm ASP.NET (daar al iets langer mee bezig).
Ben niet elke dag bezig met programmeren, soms weken niet.
Dit doe ik vooral uit boeken (O'reilly), maar erger me soms aan mijn lage leertempo
Ga binnenkort wel een cursus OOP aanvragen bij me werk, altijd handig
of geen clickable logo naar de homepage
of een content div/section 1 pixel verkeerd staat uitgelijnd
Hmm, goed advies. Weet niet hoe ik het toe moet passen, want als team zie ik mijzelf en de directeur(en), met mij als projectleider, designer, en als degene die het gaat implementeren. Ik kan er wel één van de vijf developers in betrekken, maar dan moet ik ze ook wat te doen geven. Als de website initieel alleen een uithangbord wordt kan ik het met standaardfunctionaliteit van een CMS ook wel af, en heb ik geen developers nodig. Om dan een scrum op te gaan zetten voor 2-3 personen, terwijl ik er fulltime mee bezig ben en zij af en toe geconsulteerd worden, vind ik wat overkill! Of niet?Bosmonster schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 08:11:
[...]
En dat is nou juist hip tegenwoordig
Team samen in een hok proppen en scrummen. Dus ja, ook direct beginnen met back-end terwijl de designer ook begint met specifieke functionaliteiten
Zeker met een eigen website gaat waterval meestal niet zo best en verval je in een oneindige loop van aanpassingen, perfectionering en planningsissues. Heb dat eigenlijk nog nooit goed zien gaan.
*bestelt nog een koffie*
Voor softwaredevelopment en voor websites voor klanten van ons vind ik het trouwens wel zinnig. Dan zal ik juist samenwerken met de developer, dan wil je graag taken verdelen en moet je de deadline ook communiceren naar de klant. Juist dat laatste is denk ik voor een intern project wat soepeler.
Gewoon Contao (www.contao.org) gebruiken zolang je geen workflow gezeik nodig hebt
@Yuri Enrico: als ik in mijn leven al duizend regels Javascript heb geschreven is dat veel. Ik ben echter onlangs begonnen met hobbyen, en merk dat ik het erg snel oppak.
Naar een concreet doel werken, dat wil zeggen: met redelijk vastliggende eisen werken, scheelt een hoop ten opzichte van cursussen en voorbeelden. Het moet immers werken, onderhoudbaar zijn en ook nog eens performen, waardoor je gedwongen wordt dieper de materie in te duiken en de taal en frameworks echt te leren kennen.
Dus: ga wat bouwen.
Naar een concreet doel werken, dat wil zeggen: met redelijk vastliggende eisen werken, scheelt een hoop ten opzichte van cursussen en voorbeelden. Het moet immers werken, onderhoudbaar zijn en ook nog eens performen, waardoor je gedwongen wordt dieper de materie in te duiken en de taal en frameworks echt te leren kennen.
Dus: ga wat bouwen.
Hoelang.. tja.. gewoon de taal leren, of echt leren programmeren? Switchen naar een andere taal gaat feilloos zolang je maar op hetzelfde niveau blijft. Van c# naar c++ is een stap die ik heb uitgesteld omdat het toch wel pittiger is. Maar Java en VB vond ik goed te doen.
Al met al kan je c# bijvoorbeeld qua syntax vrij vlot leren, en dan is een jaar naar mijn idee wel lang. Maar echt programmeren is een denkwijze, volgens mij heb je die, of heb je die niet. Als je hem niet hebt kan je inderdaad wel een paar jaar bezig zijn om dit echt onder de knie te krijgen.
Boeken... handig als naslagwerk, maar (wederom naar mijn idee) niet om het van te leren. Je kan veel meer leren door het gewoon te doen. Kies een soort applicatie die je wilt gaan maken. En bouw die. Dan kom je er achter dat je allerlei problemen / vraagstellingen tegen komt, en die ga je uitzoeken a.d.h.v. je boeken.
Zo heb ik ook een maat die nu met html bezig is. Heeft het boek erbij, en na dikke 3 maand is hij nog niet in staat om een simpele html pagina op te zetten. Vind ik lang duren. Had je gewoon gericht gezocht naar : "hoe maak ik een html link" was hij volgens mij sneller klaar geweest.
Cursus OOP? Wat is je huidige "ervaring" met programmeren? Hoe ver ben je in niveau? Welke talen beheers je? Oop is een manier van programmeren, niets meer niets minder. Als je de taal van de oop-cursus niet beheerst, heb je ook niets aan de cursus.
Clickable logo? Why not?
Al met al kan je c# bijvoorbeeld qua syntax vrij vlot leren, en dan is een jaar naar mijn idee wel lang. Maar echt programmeren is een denkwijze, volgens mij heb je die, of heb je die niet. Als je hem niet hebt kan je inderdaad wel een paar jaar bezig zijn om dit echt onder de knie te krijgen.
Boeken... handig als naslagwerk, maar (wederom naar mijn idee) niet om het van te leren. Je kan veel meer leren door het gewoon te doen. Kies een soort applicatie die je wilt gaan maken. En bouw die. Dan kom je er achter dat je allerlei problemen / vraagstellingen tegen komt, en die ga je uitzoeken a.d.h.v. je boeken.
Zo heb ik ook een maat die nu met html bezig is. Heeft het boek erbij, en na dikke 3 maand is hij nog niet in staat om een simpele html pagina op te zetten. Vind ik lang duren. Had je gewoon gericht gezocht naar : "hoe maak ik een html link" was hij volgens mij sneller klaar geweest.
Cursus OOP? Wat is je huidige "ervaring" met programmeren? Hoe ver ben je in niveau? Welke talen beheers je? Oop is een manier van programmeren, niets meer niets minder. Als je de taal van de oop-cursus niet beheerst, heb je ook niets aan de cursus.
Clickable logo? Why not?
User Interfaces, dat heb ik altijd interessant gevonden. Dat moet ik de designer waar ik de designs van krijg ook nog eens aan de oren hangen. Een mooi design voor een website en een werkbare User Interface zijn twee heel verschillende dingen.
Hmmmm, brood wat ik hier heb is eigenlijk al oud, 2 dagen
Vaak werken daar ook heel verschillende mensen aanTheNephilim schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:30:
User Interfaces, dat heb ik altijd interessant gevonden. Dat moet ik de designer waar ik de designs van krijg ook nog eens aan de oren hangen. Een mooi design voor een website en een werkbare User Interface zijn twee heel verschillende dingen.
Helaas hebben we hier het probleem dat we geen goeie userinterface designers hebben. Hoop toch dat management een keer het 'licht' ziet dat een technologiebedrijf toch ook wel tools levert die wel een fatsoenlijk design moeten hebben.
https://niels.nu
Verwijderd
Echt leren programmeren, zelfs zover dat ik eigen cms'en wil bouwen.GateKeaper schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:18:
Hoelang.. tja.. gewoon de taal leren, of echt leren programmeren? Switchen naar een andere taal gaat feilloos zolang je maar op hetzelfde niveau blijft. Van c# naar c++ is een stap die ik heb uitgesteld omdat het toch wel pittiger is. Maar Java en VB vond ik goed te doen.
Clickable logo? Why not?
Voorbeeldje; wij hebben een cms'je/backoffice hier op werk geschreven in c# voor asp.net (grotendeels door onze externe programmeur). Hierin kun je voor een website(meestal congres sites) tekst wijzigen, plaatjes tussenvoegen, aanvragen bekijken en downloaden, sprekers met foto en info toevoegen… Wat ontbreekt hieraan is extra pagina's aanmaken. Ik zou dan bijvoorbeeld willen dit mogelijk te maken op basis van een master page voor de vormgeving.
Geen idee hoe ik het zou moeten aanpakken
Een jaar klink veel maar soms ben ik zo lang er niet mee bezig, en programmeren voor me werk is iets wat ik erbij doe en nooit aan me gevraagd is. Ook meer een persoonlijke uitdaging.
Qua ervaring zit ik denk nog in de beginnershoek. Wat ik vaak maak ik een webform, variabelen aanmaken, opslaan in mysql database, uitgaande email opstellen, daarin de variabelen laden, email wordt verstuurd naar invuller en bedrijf. De database tabel inladen in een gridview voor de backoffice en de mogelijkheid instellen voor een xls export. En alles mooi en duidelijk vormgeven (ben origineel webdesigner van beroep) met een jQuery sausje eroverheen
OOP cursus lijkt me handig zodat ik weet hoe ik bepaalde zaken moet tackelen… Alle tips uiteraard welkom.
Ja, zoals ik al eerder aangaf ben ik grafisch / website-ontwerper met sterke interesse voor computers. Ik ben goed in slicke designs, ik ben goed in werken met applicaties. Maar die combinatie maakt me nog geen doorgewinterde UI-designer. Daar komt zoveel meer bij kijken, zoals het maken van goede prototypes, user tests, het hele klantcontact. Ik heb wel heel wat opgestoken in deze 2,5 jaar, maar ik ben er geen medior in m'n vak mee geworden. Sterker nog: ik word geprezen om mijn werk voor de marketingafdeling, en wil ook weer die richting op. Gelukkig is dat in mijn volgende baan ook zo. Ik zal ook wel weer UI-design gaan doen, maar dan niet voor zo'n draak van een applicatie als ik nu aan het temmen ben.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:43:
[...]
Vaak werken daar ook heel verschillende mensen aan
Helaas hebben we hier het probleem dat we geen goeie userinterface designers hebben. Hoop toch dat management een keer het 'licht' ziet dat een technologiebedrijf toch ook wel tools levert die wel een fatsoenlijk design moeten hebben.
Opmerkelijk om te lezen dat er zomaar nog een bedrijf is dat user interfaces niet hoog in het vaandel heeft. Jammer, want het kan je applicatie echt maken, en niet alleen zorgen voor een aantrekkelijk pakket in de demo bij een klant, maar ook in een fijne gebruikservaring, waardoor klanten blijven hangen, en zelfs niet anders meer willen omdat elk alternatief niet zo goed werkt als het jouwe.
Daarmee is UI-design imho een soort paradepaardje van softwareontwikkeling, dat binnen de muren van het bedrijf gauw weer in z'n hok gepropt wordt. Naar buiten toe moet het gaaf en fancy zijn, maar er is 0 tijd voor en 0 wil om even die extra mijl te maken wanneer het net wel of niet binnen een planning past.
'Some people think design is this thing... a veneer. But that is not what design is. Design is how it works.'
Weet even niet van wie de uitspraak is, maar hij klopt erg. Je applicatie 'werkt' niet zonder goed UI-design.
Maar daar gaan ze bij het bedrijf waar ik straks weg ben nog wel achter komen

Volgens mij was dat dhr. Jobs, toch?Dark Blue schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:09:
[...]
'Some people think design is this thing... a veneer. But that is not what design is. Design is how it works.'
Weet even niet van wie de uitspraak is, maar hij klopt erg.
Klopt. Helaas denken veel bedrijven dit gat echter op te vullen met een front-end developer, want die 'weet hoe de front-end in elkaar moet zitten'. Hoewel hier een kern van waarheid in zit is het bouwen van een UI natuurlijk heel andere koek; daar komt wel meer bij kijken dan een paar leuke javascriptjes en leuke franjes die de website 'interactiever aan laten voelen'..Je applicatie 'werkt' niet zonder goed UI-design.
Als ik een inactieve website wil zien ga ik wel naar The Pirate Bay...SoaDmaggot schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:12:
daar komt wel meer bij kijken dan een paar leuke javascriptjes en leuke franjes die de website 'inactiever aan laten voelen'..
We are shaping the future
Proxy eroverheen: doneAlex) schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:19:
[...]
Als ik een inactieve website wil zien ga ik wel naar The Pirate Bay...
+ter inderdaad.
Om concreet op je voorbeeld in te gaan, en je meteen een voorbeeld te geven van hoeveel werk zoiets kan inhouden:Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:44:
[...]
Echt leren programmeren, zelfs zover dat ik eigen cms'en wil bouwen.
Voorbeeldje; wij hebben een cms'je/backoffice hier op werk geschreven in c# voor asp.net (grotendeels door onze externe programmeur). Hierin kun je voor een website(meestal congres sites) tekst wijzigen, plaatjes tussenvoegen, aanvragen bekijken en downloaden, sprekers met foto en info toevoegen… Wat ontbreekt hieraan is extra pagina's aanmaken. Ik zou dan bijvoorbeeld willen dit mogelijk te maken op basis van een master page voor de vormgeving.
Geen idee hoe ik het zou moeten aanpakken
Om die functionaliteit te kunnen bouwen zul je je moeten verdiepen in de mogelijkheden van ASP.Net (webforms aangezien je t over Master Pages hebt). Dus begin eerst daar eens, bouw een paar simpele voorbeeld sites met Master Pages, op die manier leer je het snelst hoe die dingen in elkaar steken.
Volgende stap zou dan zijn om uit te zoeken hoe runtime een masterpage kan instellen voor een WebForm pagina.
Als je dat hebt dan heb je de basics voor wat je wilt gaan bouwn. De rest is dan uitzoeken hoe je die functionaliteit gaat integreren in het bestaande cms framework.
Nu veeg ik hier expres over een hoop details heen maar de bottomline is hetzelfde voor elk programmeer probleem: Deel het probleem op in kleinere problemen, lukt dit niet? Dan begrijp je het probleem niet volledig. Dit kun je weer oplossen door gewoon aan de slag te gaan en kijken hoe ver je komt, naarmate dat je bezig bent groeit je begrip van het probleem en kun je het probleem gebied beter overzien.
Tevens zijn er legio open source ASP.Net CMS frameworks. Je zou daar kunnen gaan kijken voor inspiratie, al raad ik aan om dit pas te doen als je een fatsoenlijke basis hebt in ASP.Net zelf. Dan kun je dingen namelijk veel beter beoordelen en op waarde schatten..
Die ga ik nog even onthouden...Dark Blue schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:09:
[...]
Weet even niet van wie de uitspraak is, maar hij klopt erg. Je applicatie 'werkt' niet zonder goed UI-design.
Iemand overigens enig idee hoe je überhaupt richting de interaction design kan gaan? Op opleidingen wordt er bijzonder weinig aandacht aan besteed terwijl het (lijkt me) juist zo ontzettend veel voldoening kan opleveren. Momenteel ben ik naast het studeren maar begonnen aan lezen van boeken over IAD, maar lijkt me dat er wel betere manieren zijn toch?
Interaction design is een opleiding op zich
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Op de hogeschool Utrecht kun je wel een minor Interactive Media Products doen wat heel erg gericht is op userinterfaces en interactie tussen mens en machine. Doe ik atm ook. :-)
Beetje jammer dat de projecten dit jaar iets minder leuk zijn.
Wij moeten een tool ontwikkelen waarmee je makkelijk een digitaal photo/storyboard kunt maken tijdens brainstorm sessies.
Beetje jammer dat de projecten dit jaar iets minder leuk zijn.
Wij moeten een tool ontwikkelen waarmee je makkelijk een digitaal photo/storyboard kunt maken tijdens brainstorm sessies.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
OK, maar nog een opleiding hierna gaat mijn vriendin niet trekken
Heb HBO communicatie en multimedia design - informatica afgerond en ben momenteel bezig met een wo master human media interaction. Beide opleidingen hebben wel iets van IAD (mja meer raakvlakken met), maar ik wil meeeeeeeeeer.
[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 23-02-2012 13:17 ]
Stap 1 met dit soort beroepen: Stoppen met denken dat je alles leert van een studie, en gaan werken met goede mensen en ervaring op doen.
Gebruikersinteractie is een ervaringsgebied pur sang. Ieder boek dat je erover leest is al beperkt en gedateerd op het moment dat het gedrukt wordt.
Gebruikersinteractie is een ervaringsgebied pur sang. Ieder boek dat je erover leest is al beperkt en gedateerd op het moment dat het gedrukt wordt.
[ Voor 35% gewijzigd door Bosmonster op 23-02-2012 13:20 ]
Dat lijkt me nu juist een gebied dat vrij consequent en universeel blijft, mede omdat er veel cognitieve en psychologische materie bij komt kijken. Dat er de laatste jaren (terecht) steeds meer aandacht wordt geschonken aan dit vakgebied, doet daar niet zoveel aan af.Bosmonster schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:19:
Wij leveren (/leverden) primair technologie dus die noodzaak was er nooit zo. Alleen nu zijn we van technologie naar eigen producten aan het gaan en merk je als consultant die vooral klantcontact heeft dat het grootste deel van het bedrijf nog in die technologie-mindset zit. Elke tool die tot nu toe gebouwd wordt wordt gebaseerd op wat dat ding technisch moet kunnen, niet op hoe een gebruiker z'n taken afhandelt.Dark Blue schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:09:
Opmerkelijk om te lezen dat er zomaar nog een bedrijf is dat user interfaces niet hoog in het vaandel heeft. Jammer, want het kan je applicatie echt maken, en niet alleen zorgen voor een aantrekkelijk pakket in de demo bij een klant, maar ook in een fijne gebruikservaring, waardoor klanten blijven hangen, en zelfs niet anders meer willen omdat elk alternatief niet zo goed werkt als het jouwe.
Herkenbaar. Er wordt alleen tijd ingestoken als het marketingmateriaal is.Daarmee is UI-design imho een soort paradepaardje van softwareontwikkeling, dat binnen de muren van het bedrijf gauw weer in z'n hok gepropt wordt. Naar buiten toe moet het gaaf en fancy zijn, maar er is 0 tijd voor en 0 wil om even die extra mijl te maken wanneer het net wel of niet binnen een planning past.
Precies. En dat is het probleem dat nog steeds niet doordringt hier. Je bedenkt in de eerste plaats wat een gebruiker moet doen, en hoe je die taak zo makkelijk en leuk mogelijk maakt. Meedenken met je gebruiker dus, in plaats van hem heel rigide formuliertjes in te laten vullen. Dus eerst kijk je wat een gebruiker moet doen en HOE hij dat zou moeten doen, dan bouw je prototypes, etc. De techniek daarachter is volledig ondergeschikt aan de gebruiker. Maarja, vertel dat maar eens aan mensen die techniek cool vinden en gebruikers vooral erg lastig.'Some people think design is this thing... a veneer. But that is not what design is. Design is how it works.'
Absoluut niet. Een site die je nu bouwt is kwa gebruikersinteractie (en design is hier dus NIET welke kleurtjes het heeft!) in een paar jaar weer gedateerd. Het internet en alles er om heen verandert enorm snel.mcdronkz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:37:
Dat lijkt me nu juist een gebied dat vrij consequent en universeel blijft
[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 23-02-2012 13:40 ]
Je doelt hier neem ik aan op de verwachting van de gebruiker over hoe iets zou moeten werken?Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:39:
[...]
Absoluut niet. Een site die je nu bouwt is kwa gebruikersinteractie (en design is hier dus NIET welke kleurtjes het heeft!) in een paar jaar weer gedateerd. Het internet en alles er om heen verandert enorm snel.
Neem aan dat de verschillende processen om tot een goed interactieontwerp te komen niet zoveel veranderen ofwel?
In welk opzicht gedateerd?Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:39:
[...]
Absoluut niet. Een site die je nu bouwt is kwa gebruikersinteractie (en design is hier dus NIET welke kleurtjes het heeft!) in een paar jaar weer gedateerd. Het internet en alles er om heen verandert enorm snel.
Als ik vandaag een fatsoenlijk wireframe (structuur) zou maken waarbij ik met alle aspecten van UI/UX design rekening hou, zou dat dan over een paar jaar 'gedateerd' zijn? Zou de kwaliteit omlaag gaan? Zouden mensen er over een paar jaar minder goed mee kunnen werken? Ik denk het niet. De onderliggende structuur van een ontwerp zou niet onderhevig moeten zijn aan trends of mode.
Toch hebben trends of mode wel enige invloed op de beleving van een website. Nieuwe technieken zorgen voor anders benaderen van websites en mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot verslepen van inhoud, tot verslepen van bestanden als bijlage (gmail), etc. Allemaal technieken die eerder niet tot de mogelijkheden behoorden.mcdronkz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:54:
[...]
In welk opzicht gedateerd?
Als ik vandaag een fatsoenlijk wireframe (structuur) zou maken waarbij ik met alle aspecten van UI/UX design rekening hou, zou dat dan over een paar jaar 'gedateerd' zijn? Zou de kwaliteit omlaag gaan? Zouden mensen er over een paar jaar minder goed mee kunnen werken? Ik denk het niet. De onderliggende structuur van een ontwerp zou niet onderhevig moeten zijn aan trends of mode.
Verandering van techniek zorgt wel degelijk in vooruitgang / verandering binnen UI/UX.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar de integratie van die nieuwe technieken veranderd niets aan de bestaande principes. Dat je een venster kunt verslepen, betekend nog niet dat de onderliggende structuur ineens achterhaald wordt. 't Is eigenlijk net als bij industrieel ontwerp; de principes van het ontwerpen van een stoel blijven gelijk, ongeacht het materiaal, ongeacht of 'ie nou elektrisch verstelbaar is of niet.SoaDmaggot schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:07:
[...]
Toch hebben trends of mode wel enige invloed op de beleving van een website. Nieuwe technieken zorgen voor anders benaderen van websites en mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot verslepen van inhoud, tot verslepen van bestanden als bijlage (gmail), etc. Allemaal technieken die eerder niet tot de mogelijkheden behoorden.
Verandering van techniek zorgt wel degelijk in vooruitgang / verandering binnen UI/UX.
[ Voor 3% gewijzigd door mcdronkz op 23-02-2012 14:17 ]
Het is niet zo dat het design dan niet goed meer werkt. Het sluit alleen dan minder aan bij de dan heersende klantverwachtingen.mcdronkz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:54:
Het gaat niet om het al dan niet een venster kunnen verslepen. Het gaat om of de gebruiker nog de behoefte heeft een venster te verslepen.mcdronkz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:16:
Daar heb je helemaal gelijk in, maar de integratie van die nieuwe technieken veranderd niets aan de bestaande principes. Dat je een venster kunt verslepen, betekend nog niet dat de onderliggende structuur ineens achterhaald wordt. 't Is eigenlijk net als bij industrieel ontwerp; de principes van het ontwerpen van een stoel blijven gelijk, ongeacht het materiaal, ongeacht of 'ie nou elektrisch verstelbaar is of niet.
[ Voor 35% gewijzigd door Hydra op 23-02-2012 14:22 ]
Daar ben ik het maar tot op een zeker niveau mee eens. Het doel van een stoel verandert niet, een stoel heeft maar één doel en dat is comfortabel zitten. Ook de zithouding veranderd bij een stoel niet tot weinig.mcdronkz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:16:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar de integratie van die nieuwe technieken veranderd niets aan de bestaande principes. Dat je een venster kunt verslepen, betekend nog niet dat de onderliggende structuur ineens achterhaald wordt. 't Is eigenlijk net als bij industrieel ontwerp; de principes van het ontwerpen van een stoel blijven gelijk, ongeacht het materiaal, ongeacht of 'ie nou elektrisch verstelbaar is of niet.
Techniek van een website is niet te vergelijken met het materiaal of de opties van een stoel. In de webwereld zit veel meer ontwikkeling dan de stoel sinds zijn oorsprong heeft ondergaan. Websites veranderen niet alleen in uiterlijk en functionaliteit maar ook in functie, dat is bij een stoel niet het geval.
Met de ontwikkelingen die websites ondergaan veranderen de onderliggende principes wel beter. Het vergelijken van de ontwikkelingen van stoelen dit daar niets aan af.
Klantverwachtingen? Denk eerder aan de verwachtingen van bezoekers.Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:21:
[...]
Het is niet zo dat het design dan niet goed meer werkt. Het sluit alleen dan minder aan bij de dan heersende klantverwachtingen.
Exact. Functies veranderen of maken tijdens de ontwikkelingen plaats voor alternatieven. Deze alternatieven hoeven niet per definitie verbetering / aanpassing te zijn van het huidige systeem en kunnen in opzet / werking volledig verschillen en tóch hetzelfde doel bereiken.[...]
Het gaat niet om het al dan niet een venster kunnen verslepen. Het gaat om of de gebruiker nog de behoefte heeft een venster te verslepen.
[ Voor 23% gewijzigd door PeterSelie op 23-02-2012 14:25 ]
Wat doen jullie met 'eendagsprojectjes' die je een keer, in een opwelling, hebt gemaakt, maar waar je nu niets meer mee doet? Ik ben erover aan het denken om ze weg te gooien, maar dat vind ik dan ook weer jammer.
Broncode verwijderen? Als het niet uit ruimtegebrek (wat ik me niet voor kan stellen) is zou ik de boel archiveren en bewaren.Devilly schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:25:
Wat doen jullie met 'eendagsprojectjes' die je een keer, in een opwelling, hebt gemaakt, maar waar je nu niets meer mee doet? Ik ben erover aan het denken om ze weg te gooien, maar dat vind ik dan ook weer jammer.
Gewoon bewaren? Ergens in een mapje 'oude rommel' of (mits het ook echt wat nuttigs doet) op github?Devilly schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:25:
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Bewaren zodat als je ooit op het punt komt dat je denkt dat je niets hebt geleerd je even de projectjes kan bekijken en je weer goed kan voelen.Devilly schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:25:
Heb ergens nog oude basic projectjes van me van toen ik 14 was uit 1994 als het goed isCaelorum schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:26:
[...]
Bewaren zodat als je ooit op het punt komt dat je denkt dat je niets hebt geleerd je even de projectjes kan bekijken en je weer goed kan voelen.
Verwijderd
Nationale bugfixdag hier...
En het uitstapje naar de Dönerix had nog slecht af kunnen lopen, bewijst maar weer dat programmeurs gewoon niet uit hun hok moeten komen..
Ha,
Even als proef een Subversion repository met 1246 commits en een flink aantal branches en tags aan het converteren naar Git. (Ter voorbereiding op een algehele migratie naar Git).
Werkt prima, je kunt zelfs Subversion accounts netjes mappen naar Git user accounts.
Zie alleen dat er ook Subversion repositories zijn die zich niet aan de 'trunk/branches/tags' structuur houden - dat zal wel wat meer werk worden.
Even als proef een Subversion repository met 1246 commits en een flink aantal branches en tags aan het converteren naar Git. (Ter voorbereiding op een algehele migratie naar Git).
Werkt prima, je kunt zelfs Subversion accounts netjes mappen naar Git user accounts.
Zie alleen dat er ook Subversion repositories zijn die zich niet aan de 'trunk/branches/tags' structuur houden - dat zal wel wat meer werk worden.
Ik ben zelf ook bezig met GiT, maar ik heb enorme moeite met de integratie met Visual Studio 2010. Of liever the afwezigheid van integratie.
Je moet spelen met gekke plugins, die geen UTF-8 ondersteunen, die andere dingen nodig hebben.
Ik mis gewoon de integratie in VS.
Je moet spelen met gekke plugins, die geen UTF-8 ondersteunen, die andere dingen nodig hebben.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Integratie schmintegratie. Gewoon een checkout configgen bij tools.
Wat is er mis met Git Source Control Provider of Git Extensions.Ik mis gewoon de integratie in VS.
Ja het zijn plugins.. maar om nou te zeggen dat ze vaag werken?
[ Voor 4% gewijzigd door GateKeaper op 23-02-2012 15:05 ]
* Priet begint aan z'n weekend. De ballen en tot maandag.
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Ook weekend (vakantie zelfs) hier
Net m'n Nokia Lumia 800 binnen gehad, briljante telefoon
Komende dagen dus lekker WP7 development doen, verder shitloads aan research doen op het gebied van enterprise architectures en Windows Azure

Net m'n Nokia Lumia 800 binnen gehad, briljante telefoon
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met hosting bij http://vps.net/ ...?
Haha, nu al weekend, dat is mooi op tijd. Morgen nog even een website afmaken voor een klant en dan heb ik ook weekend
De designer is er vandaag niet, dus kunnen we morgen pas de laatste punten doornemen.
Haha, nu al weekend, dat is mooi op tijd. Morgen nog even een website afmaken voor een klant en dan heb ik ook weekend
Technisch gezien is TFS ook een plugin voor VS.GateKeaper schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:05:
[...]
Wat is er mis met Git Source Control Provider of Git Extensions.
Ja het zijn plugins.. maar om nou te zeggen dat ze vaag werken?
Verwijderd
Gadverdamme! Ben al 3 dagen aan het zoeken naar een oplossing voor de vreemdste bug evah!
Ik moet excel-files inlezen naar een database en met elke file die ik doe is het goed, behalve bij eentje. Daarbij gaat hij de 5e-laatste rij ineens pas als laatste kolom inlezen. Ik heb echt geen idee hoe dat komt ...
*snip* code weg, het is hier niet de bedoeling om te helpdesken, en voor stoom afblazen is geen code nodig
Zoals je kan zien geen rare dingen. Blijft dus een hele rare bug ... Excel-file ondertussen meer als 100 keer zitten controleren maar ook daar is het gewoon zoals het hoort ...
Ik moet excel-files inlezen naar een database en met elke file die ik doe is het goed, behalve bij eentje. Daarbij gaat hij de 5e-laatste rij ineens pas als laatste kolom inlezen. Ik heb echt geen idee hoe dat komt ...
*snip* code weg, het is hier niet de bedoeling om te helpdesken, en voor stoom afblazen is geen code nodig
Zoals je kan zien geen rare dingen. Blijft dus een hele rare bug ... Excel-file ondertussen meer als 100 keer zitten controleren maar ook daar is het gewoon zoals het hoort ...
[ Voor 73% gewijzigd door Woy op 23-02-2012 19:38 ]
Met http://gitscc.codeplex.com/ kan dat inderdaad. Ik vind het echter nog steeds tekort schieten in vergelijking met een goede shell.
(Waarom zijn Windows programmeurs zo bang voor een shell? Ik vind Powershell een prima shell die zich kan meten met Bash).
(Waarom zijn Windows programmeurs zo bang voor een shell? Ik vind Powershell een prima shell die zich kan meten met Bash).
Ik zou http://epplus.codeplex.com/ gebruiken, of http://exceldatareader.codeplex.com/ (geen ervaring) voor oudere files gebruiken, niet zo'n vage koppeling.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:10:
Excel-file ondertussen meer als 100 keer zitten controleren maar ook daar is het gewoon zoals het hoort ...
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Verwijderd
Thx!D-Raven schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:32:
[...]
Om concreet op je voorbeeld in te gaan, en je meteen een voorbeeld te geven van hoeveel werk zoiets kan inhouden:
Om die functionaliteit te kunnen bouwen zul je je moeten verdiepen in de mogelijkheden van ASP.Net (webforms aangezien je t over Master Pages hebt). Dus begin eerst daar eens, bouw een paar simpele voorbeeld sites met Master Pages, op die manier leer je het snelst hoe die dingen in elkaar steken.
Volgende stap zou dan zijn om uit te zoeken hoe runtime een masterpage kan instellen voor een WebForm pagina.
Als je dat hebt dan heb je de basics voor wat je wilt gaan bouwn. De rest is dan uitzoeken hoe je die functionaliteit gaat integreren in het bestaande cms framework.
Nu veeg ik hier expres over een hoop details heen maar de bottomline is hetzelfde voor elk programmeer probleem: Deel het probleem op in kleinere problemen, lukt dit niet? Dan begrijp je het probleem niet volledig. Dit kun je weer oplossen door gewoon aan de slag te gaan en kijken hoe ver je komt, naarmate dat je bezig bent groeit je begrip van het probleem en kun je het probleem gebied beter overzien.
Tevens zijn er legio open source ASP.Net CMS frameworks. Je zou daar kunnen gaan kijken voor inspiratie, al raad ik aan om dit pas te doen als je een fatsoenlijke basis hebt in ASP.Net zelf. Dan kun je dingen namelijk veel beter beoordelen en op waarde schatten..
Master Pages gebruik ik al ruime tijd, asp.net ook. Die heb ik, if i may say so
Voorbeeldje;
Op ons werk maken wij veel sites voor een grote uitgever. De onderliggende pagina's bestaan vaak maar uit zo 10 regels code, de content wordt gevoed vanuit een database naar een literal als de page Id in de code behind overeenkomt in de dbtabel's page id. Als editor gebruiken Telerik (http://www.telerik.com/). Geen volwaardige cms specificatie's(moet altijd het een en ander klaarzetten voor de klant) zou je denken maar in de praktijk is de backoffice zo simpel voor ze dat ze dit altijd voorkeur geven boven bijv. Umbraco. Alle css classes worden worden vanuit de MP code-behind geladen, klein voorbeeldje:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| string pageName = Page.GetType().FullName; urlHome.CssClass = "menu-item"; urlOver.CssClass = "menu-item"; urlWatDoenWe.CssClass = "menu-item"; urlActueel.CssClass = "menu-item"; urlReferenties.CssClass = "menu-item"; urlContact.CssClass = "menu-item"; if (pageName == "ASP.index_aspx") { urlHome.CssClass = "menu-item down"; } else if (pageName == ("ASP.over_aspx") || (pageName == "ASP.visie_aspx") || (pageName == "ASP.kennis_aspx") || (pageName == "ASP.media_aspx")) { urlOver.CssClass = "menu-item down"; } else if (pageName == ("ASP.subpage1_aspx") || (pageName == "ASP.subpage2_aspx") || (pageName == "ASP.subpage3_aspx") || (pageName == "ASP.subpage4_aspx") || (pageName == "ASP.subpage5_aspx") || (pageName == "ASP.subpage6_aspx") || (pageName == "ASP.subpage7_aspx") || (pageName == "ASP.subpage8_aspx")) { urlWatDoenWe.CssClass = "menu-item down"; } else if (pageName == ("ASP.actueel_aspx") || (pageName == "ASP.nieuws_aspx") || (pageName == "ASP.agenda_aspx")) { urlActueel.CssClass = "menu-item down"; } else if (pageName == "ASP.contact_aspx") { urlContact.CssClass = "menu-item down"; } |
Ook zo hetzelfde met bijvoorbeeld jQuery sliders. Vaak moeten die alleen op de homepage voorkomen of op slechts twee pagina's. De jq code prop ik in een asp panel… In de page load zet ik de panel uit. In de else if statement hoef ik dan slechts één regel code toe te voegen in de pagina's waar de slider wel voor moet komen.
Maar je tip over probleem oplossing bewaar ik zeker even!
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik heb nu toch iets totaal geks
. Ik gebruik resharper hier thuis en op me werk. Nu heb ik als ik een Web application project heb verschillende kleuren voor de ASP.NET tags dan op me werk. Terwijl ze allebei dezelfde config files gebruiken O.o
Nothing to see here!
Conflicteert het dan niet met standaard Visual Studio op een andere manier? Heb dat ook altijd met bepaalde shortcutsRutix schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:53:
Ik heb nu toch iets totaal geks. Ik gebruik resharper hier thuis en op me werk. Nu heb ik als ik een Web application project heb verschillende kleuren voor de ASP.NET tags dan op me werk. Terwijl ze allebei dezelfde config files gebruiken O.o
iOS developer
Vandaag mijn 23" scherm binnen gekregen, dat is een mooie vooruitgang na de oude 17".
En ook nog eens een notebook stand + toetsenbord en muis.
* Evilbee is helemaal happy!
Carnaval en dan Heineken schenken
Gekke Zwitsers.

Zoals Woy ook al aankaart gaat t nu net iets te verVerwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:40:
[...]
Maar je tip over probleem oplossing bewaar ik zeker even!
Dan zou ik toch voor Feldschlössen gaanalienfruit schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:14:
Carnaval en dan Heineken schenkenGekke Zwitsers.
Of niet, ik heb in die fabriek wat automatisering gedaan
Mmmm, dat klinkt niet heel erg positief... Niet zo veel vertrouwen in je eigen werk?Evilbee schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:41:
Dat wel, maar ik weet hoe ze werkten voordat de automatisering gedaan werd.Gertjan. schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:49:
[...]
Mmmm, dat klinkt niet heel erg positief... Niet zo veel vertrouwen in je eigen werk?
Iedere shift had zijn eigen parameters om het bier te brouwen. Na de automatisering worden al deze parameters automatisch gezet (hoewel ze nog steeds die parameters achteraf kunnen aanpassen).
Wow, dat is zeker een grote vooruitgangEvilbee schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:00:
Vandaag mijn 23" scherm binnen gekregen, dat is een mooie vooruitgang na de oude 17".
Eigenlijk moet ik hier alleen een betere monitor hebben, nu staat hier een Samsung SyncMaster 2443. Goedkoop, maar vreselijke kleuren... onderop het scherm is iets roze en dezelfde kleur is aan de bovenkant van het scherm bordeaurood
Thuis een MVA paneeltje van (toen) € 600,-
Woohoo, vandaag m'n laatste vrijdagje hier. Marketingdagje
dus m'n coördinator zit niet de hele tijd in m'n nek te kijken wat ik aan het doen ben.
Waarschijnlijk nog even op de foto met het hele Delphi-team, want vandaag zijn wél alle mensen er. Gisteren al (op eigen initiatief) een paar gave groepsfoto's gemaakt
... leuke herinnering aan mijn collega's.
Waarschijnlijk nog even op de foto met het hele Delphi-team, want vandaag zijn wél alle mensen er. Gisteren al (op eigen initiatief) een paar gave groepsfoto's gemaakt
Pfft, integratie met een IDE. Commandline ftw, weet je zeker dat het goed werkt. Git commit -am "bericht" is vele malen eenvoudiger dan klooien met plugins die niet werken of, erger nog, dingen doen die je helemaal niet wilt dat ze doen.Snake schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:53:
Ik ben zelf ook bezig met GiT, maar ik heb enorme moeite met de integratie met Visual Studio 2010. Of liever the afwezigheid van integratie.
Toegegeven, ik gebruik ook een visuele tool meestal - GitHub for Mac. Maar ook die heeft best wel veel quirks, geeft bijvoorbeeld popups en irritatie als hij een keer geen verbinding krijgt met de server, en 'cherry picken' werkt niet zo lekker (click + drag slaat regels over bijvoorbeeld). Bij een pull met conflicten snapte hij het soms ook niet, krijg je ineens een alert met daarin een Git foutmelding en mag je alsnog de commandline induiken om het handmatig te fixen.
Hoe dan ook. Het afgelopen jaar ben ik flink beter geworden in de commandline (bash), en het is best wel handig in veel gevallen. Ook serverbeheer via SSH is handig. En je begrijpt bijv. NodeJS ook beter, aangezien dat gemaakt is door commandline fanatici.
http://www.reddit.com/r/lolphp
Yeah, een reddit met alleen maar lelijke dingen van PHP
Gaat vandaag wel voor wat vermaak zorgen denk ik.
Yeah, een reddit met alleen maar lelijke dingen van PHP

Aah, Feldschlössen de Zwitserse variant van HeinekenEvilbee schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:41:
Dan zou ik toch voor Feldschlössen gaan
Reddit, heb er al eens op zitten kijken laatst, maar toch snap ik niet helemaal wat precies nou de bedoeling is. Het deed me denken aan 9gag.com
Misschien sla ik de plank mis, maar over het algemeen ontbreekt het aan serieus goed spul. Leuke art kom je er nog wel eens tegen.
Je moet de juiste 'subreddits' hebbenTheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:39:
Reddit, heb er al eens op zitten kijken laatst, maar toch snap ik niet helemaal wat precies nou de bedoeling is. Het deed me denken aan 9gag.comMisschien sla ik de plank mis, maar over het algemeen ontbreekt het aan serieus goed spul. Leuke art kom je er nog wel eens tegen.
Alles wat je ziet op 9gag komt van Reddit (en Reddit jat het weer van andere sites als 4chan). Bij Reddit ligt het er aan op welke reddits je subscribed bent hoe het er uitziet. Een paar serieuzere reddits: /r/programming, /r/compsci, /r/cpp, /r/dailyprogrammer, /r/reviewmycode.TheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:39:
Reddit, heb er al eens op zitten kijken laatst, maar toch snap ik niet helemaal wat precies nou de bedoeling is. Het deed me denken aan 9gag.comMisschien sla ik de plank mis, maar over het algemeen ontbreekt het aan serieus goed spul. Leuke art kom je er nog wel eens tegen.
Leuke vraag gehad: "Kan ik in Excel een macro maken, die een macro in andere bestanden zet?"
Ik denk dat een virusscanner daar heel nerveus van wordt
Ik denk dat een virusscanner daar heel nerveus van wordt

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| /* {{{ php_bin2hex */ static char *php_bin2hex(const unsigned char *old, const size_t oldlen, size_t *newlen) { register unsigned char *result = NULL; size_t i, j; result = (unsigned char *) safe_emalloc(oldlen * 2, sizeof(char), 1); for (i = j = 0; i < oldlen; i++) { result[j++] = hexconvtab[old[i] >> 4]; result[j++] = hexconvtab[old[i] & 15]; } result[j] = '\0'; if (newlen) *newlen = oldlen * 2 * sizeof(char); return (char *)result; } /* }}} */ |
sizeof(char)? I mean, seriously?
Als sizeof(char) == 1 wijzigt kan je al je oude code sowieso wel weggooien. Sowieso, wat heb je dan überhaupt nog aan een specificatie? Waarom zou je sizeof() dan gebruiken, wellicht bestaat die niet meer in een toekomstige spec?
[ Voor 53% gewijzigd door .oisyn op 24-02-2012 11:42 ]
Oh wow. (http://www.reddit.com/r/lolphp/comments/ps6x5/0x0_wat/)
WT.......
PHP:
1
| echo 0x0+2; |
WT.......
[ Voor 37% gewijzigd door Creepy op 24-02-2012 11:47 ]
En dan deze reactie:

WAT

WAT
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Tja, je hebt natuurlijk gelijk over het feit dat sizeof(char) altijd 1 zal returnen. Maar in het kader van self-documenting code vind ik het zo slecht nog niet..oisyn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:37:
Als sizeof(char) == 1 wijzigt kan je al je oude code sowieso wel weggooien. Sowieso, wat heb je dan überhaupt nog aan een specificatie? Waarom zou je sizeof() dan gebruiken, wellicht bestaat die niet meer in een toekomstige spec?
Als een keer het type ergens van veranderd dan valt een sizeof(char) direct op bij aanpassen van bestaande code.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.