The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Mijn code niet.Gertjan. schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:08:
[...]
Ik zeg niet nog 5 pogingen, ik heb het over een totaal aan pogingen. De user mag zelf tellen hoeveel hij er al gehad heeft
Koffie?
Dat zijn van die momenten dat je blij bent dat je zelf nog een degelijk sort algortime kan implementeren. Enig idee wat de oorzaak was van de trage sort bij je hoster?.oisyn schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 02:05:
[...]
Met de radix sort ging ie van 0,27s naar 0,02s, met 0,08s van de search zelf komt de totale query van 14 blanco's nu op slechts 0,1s. Misschien ook maar meteen een cgi appje van maken, dan is de php processing overhead ook meteen geëlimineerd.
Gewoon vrqqg schrijven en het scriptje is al omzeild.Gertjan. schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 09:31:
[...]
JavaScript:
1 2 if(reaction.indexOf("vraag") > -1) ...
pages/startpagina
1
2
3
4
5
| <?php $page_id = 67; require("../../config.php"); require(WB_PATH."/index.php"); ?> |
een product
1
2
3
4
5
6
7
8
| <?php $page_id = 67; $section_id = 96; $item_id = 75; define("ITEM_ID", $item_id); require("../../config.php"); require(WB_PATH."/index.php"); ?> |
Alle mappen CHMOD 777 zodat het 'framework' er pagina's aan kan maken. Hoe noem je zoiets, semi-dynamisch?
Dat gaat em niet worden denk ik XD
[ Voor 33% gewijzigd door TheNephilim op 21-02-2012 10:36 ]
http://www.phphulp.nl/php...php-superrrrr-quiz/82808/
Zie de 1e reactie op 2e pagina:
http://www.phphulp.nl/php...p-superrrrr-quiz/82808/2/
Wtf
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
SoaDmaggot schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:25:
[...]
That's what they all say.. V&A gevraagd: Javascript programmeur SPOED! < Niets voor jou zeker?
Gelukkig is Javascript niet mijn hoofdtaal en mag ik meestal gebruik maken van een beter IDE dan een textarea in Google Chrome
Kan niet eens unittesten in Chrome...

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
GereageerdSoaDmaggot schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:25:
[...]
That's what they all say.. V&A gevraagd: Javascript programmeur SPOED! < Niets voor jou zeker?
Morgen dagje vrij.
Je weet hoe het gaat met die "laatste 10%" toch?
Daarnaast is het de vraag waarom hun vorige ontwikkelaar is opgestapt vlak voordat het project is afgerondGateKeaper schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:04:
[...]

Maar inderdaad, die 10% in combinatie met "slechts enkele aanpassingen" viel mij ook al op. Hoe kunnen "enkele" aanpassingen 10% vormen... Dat kan alleen als het pakket erg klein is of als de "enkele" aanpassingen behoorlijk fors zijn... Klinkt een beetje als managers taal: "och dat heb je toch zo gebouwd..."

Maar gelukkig hoeft er pas 23-02 te worden opgeleverd. Eventueel kan je er een dagje "verlof" extra aan spenderen.

Al twijfel ik of het een geldig woord zou zijn. In het Nederlands is het duidelijk één woord. Ware het niet dat issue tracker een Engels woord is, en het daar ook twee woorden vormt.
*edit.. hmmmm... koffie

"multiculturele samenleving" ook twee woorden. "Multicultureleissuetracker" is dus in alle opzichten ongeldig.
[ Voor 24% gewijzigd door GateKeaper op 21-02-2012 11:32 ]
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Poll: Devschuur® Coffee Corner meat, ehhh MEET?
• Kom maar op met ander spul dan koffie! [JA]
• Ik blijf liever lurken aan m'n koffie [NEE]
Ook een poll maken? Klik hier
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ik heb een vaag vermoedenGateKeaper schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:04:
[...]
Maar misschien houd ik er nog een nuttig contact aan over.
[ Voor 30% gewijzigd door GateKeaper op 21-02-2012 11:51 . Reden: Fok ipv Fox, krijg 't me strot niet uit. ]
1
2
| >>> print u"®".encode('latin1').decode('latin2') Ž |
Alweer? Kom je deze keer dan wel?BtM909 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:44:
[modbreak]Zou het cool zijn om binnenkort een Devschuur® meet (en greet) te doen?
[/]
Poll: Devschuur® Coffee Corner meat, ehhh MEET?
• Kom maar op met ander spul dan koffie! [JA]
• Ik blijf liever lurken aan m'n koffie [NEE]
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik heb reactie gehad. Ik heb de site al gezien en heb een lijstje gehad met punten die er nog moeten gebeuren. Het valt reuze mee. Het is misschien wel meer dan 10%, maar het totaal is niet zo spannend veel.GateKeaper schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:04:
[...]
Ik ga er morgen langs. Ben benieuwd.
[ Voor 64% gewijzigd door Gamebuster op 21-02-2012 13:33 ]
Andere calls naar de YT API gaan prima, behalve het uploaden

edit: en nu doet ie t ineens weer

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 21-02-2012 14:39 ]
Gewoon een bak pakken met een middelmatige videokaart en daarop Minecraft starten met alle settings op Max. Wedden dat het daar weer een paar graden opwarmtStyxxy schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:34:
Elektriciteit was uitgevallen. We trokken iets te veel stroom, hehe. De boosdoener was ons elektrisch vuurtje, aangezien de verwarming in ons lokaal kapoet is. Geen vuurtje meer nu.
We are shaping the future
Een bak pakken zonder elektriciteit is niet zo handigAlex) schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:35:
[...]
Gewoon een bak pakken met een middelmatige videokaart en daarop Minecraft starten met alle settings op Max. Wedden dat het daar weer een paar graden opwarmt
Je moet toch ff opvallen in dit topic heGateKeaper schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:50:
fixedToch jammer dat een "Moderator Devschuur" een Fok style boven GoT style verkiest
hehe, viel me ook al opValHallASW schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:40:
Ik vind het ook jammer dat het pollscript niet fatsoenlijk met encodings kan werken. Plus: latin-2/latin-4? écht?!
Python:
1 2 >>> print u"®".encode('latin1').decode('latin2') Ž
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Verwijderd
Als dat op mijn reactie sloeg.. Ik lees dondersgoed. Er werd gezegd: "Een bak pakken zonder elektriciteit is niet zo handig ...... Ach ja, gewoon ons rack verplaatsen naar dit lokaal, gratis verwarming an sich ."
Dat staat duidelijk in tegenwoordige tijd. Om er nu nog iets aan te hebben moet dat rack dus op diesel (of soort gelijk) lopen, want zonder elektriciteit schiet je er nog niks mee op.
Zucht... En ik maar denken dat het hier niet altijd serieus hoefde te zijn.
Een rack produceert ook warmte...GateKeaper schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:05:
En jullie rack loopt op diesel?
Ondertussen is de elektriciteit terug, maar ons vuurtje is afgepakt. Dus we hebben nu geen verwarming in het lokaal (de normale verwarming is namelijk kapoet).GateKeaper schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:23:
[...]
Dat staat duidelijk in tegenwoordige tijd. Om er nu nog iets aan te hebben moet dat rack dus op diesel (of soort gelijk) lopen, want zonder elektriciteit schiet je er nog niks mee op.
Inderdaad, de normale verwarming dus. Als ze die nu eens zouden repareren, *zucht* (al een week kapot).Hipska schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:08:
Lezen! De stroom ging uit doordat het vuurtje aanlag. Bij een andere warmtebron zou de elektriciteit niet uitgevallen zijn..
[ Voor 20% gewijzigd door Styxxy op 21-02-2012 15:43 ]
Geef maar door!Avalaxy schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:16:
Oh yeah! Ik krijg een Nokia Lumia 800 van Microsoft (het 3 apps-gedoe)
Ghehe, ik wacht nog op de mijne van NokiaAvalaxy schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:16:
Iets vriendelijker mag ook welHipska schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:08:
Lezen! De stroom ging uit doordat het vuurtje aanlag. Bij een andere warmtebron zou de elektriciteit niet uitgevallen zijn..

Nothing to see here!
Het is altijd de schuld van de APICartman! schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:40:
Had ik al eens gezegd dat ik een hekel heb aan de Gdata API? Heb ik net een video geupload naar Youtube (via de API dus), so far so good... probeer ik t later nog eens en krijg ik de error: NoLinkedYouTubeAccount. Blijkt dus dat m'n account ineens niet meer gelinkt is? Alle oplossingen die Google aandraagt werken niet, wat een gezeik
Andere calls naar de YT API gaan prima, behalve het uploaden
edit: en nu doet ie t ineens weer
Want minecraft trekt veel van de gpu? Niet echt...Alex) schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:35:
[...]
Gewoon een bak pakken met een middelmatige videokaart en daarop Minecraft starten met alle settings op Max. Wedden dat het daar weer een paar graden opwarmt
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Mijn CPU load gaat anders wel naar boven (dat kan ik altijd horen aan mijn blazer op mijn laptop.oisyn schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:40:
[...]
Want minecraft trekt veel van de gpu? Niet echt...
Proficiat! Ik heb die al van bij de release en ik ben er erg tevreden over. (Je mag hem altijd cadeau doen hoor, een tweede kan ik altijd gebruikenAvalaxy schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:16:
[ Voor 38% gewijzigd door Styxxy op 21-02-2012 17:46 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dat kan ook, maar dacht meer iets van een donatieD-Raven schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:22:
Hahaha wil je er een Devschuur doorgeef telefoon van maken?
Toen had ik een dual GTX280 in SLi, een heethoofd aan een moederbord en een matig overclockte Q9450. Met Crysis werden de videokaarten boven de 90 graden.
...never again. Instabiele kokende herrie bak.
[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 21-02-2012 18:11 ]
Met oude BIOS-versie haalde hij de 99 zonder problemen. Nu ongeveer 94 max.
Oh, en bij Asus vinden ze dat niet zo'n probleem. Als ze zelf instellen dat fan pas op maximale snelheid gaat draaien bij 95 graden(85 met nieuwe bios), dan weet je wel hoe laat het is
VS 2010, WHY U NO USE LANGUAGE IMPROVEMENTS
Met auto properties bedoelde ik:
1
| Public Property UserName() As String |
ofwel:
1
| public string UserName { get; set; } |
Scheelt me weer een hoop typen is het fijne VB taaltje (man dat is weer wennen zeg...
Dat sowieso, zeker als het om API's van Google gaat, wat kunnen die brak zijn zeg me dat achterlijke atom-formaat

prop snippet werkt niet?.Gertjan. schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:03:
[...]
Scheelt me weer een hoop typen is het fijne VB taaltje (man dat is weer wennen zeg...)
Sowieso type ik ze niet helemaal uit
Misschien omdat mijn VS staat op C# voorkeur. Ah well, gelukkig zit ik maar heel af en toe in VB.
Ik ken die hele taal gewoon niet hoor...
Ik heb er in het verleden redelijk vaak mee gewerkt. Men ziet het vaak als een voordeel wanneer je kunt switchen tussen de talen. Ik ken best wat bedrijven die tools in VB hebben staan (gelukkig wel allemaal in VB.NET) dus ik kom het geregeld tegen (ook de "grote jongens" gebruiken verrassend vaak VB).Alex) schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:09:
Waarom zou je überhaupt VB wíllen schrijven?
Ik heb in het verleden bij bedrijven gewerkt waar VB gewoon verplicht werd, op zich geen punt, ik pas me wel aan
Na oplevering willen ze het zelf gaan supporten, dat is wel fijn dan hoef ik geen support klusjes te doen
VB is niet zo heel erg slecht hoor, vaak is het omdat men vanuit oude ASP is doorgerold naar ASP.NET en daar op de VB variant is beland. Om de andere programmeurs niet buiten spel te zetten blijft men dan meestal in VB werken. Ik ga mijn standaard componenten niet omschrijven voor klanten die met VB werken, maar nieuwe code wil ik gerust in VB schrijven. Het is gelukkig een erg interessante klus bij een leuke klant, dus VB nemen we maar even op de koop toe
Daarnaast wordt het goed betaald, dus tja dan kun je je verzetten (en tijd verliezen) of gewoon lekker aan de slag gaan.
Sinds VB.NET 4.0 is VB redelijk prettig om mee te werken. Het enige dat me momenteel behoorlijk in de weg zit is de uitlijning (VS hanteert voor VB echt een #*#$ auto uitlijning), maar qua coden is het even switchen (je return type van de functie staat er ineens achter en er is verschil tussen function en sub) maar dat is binnen een paar minuten geen probleem meer
Edit: Overigens wordt je niet vies van het leren van meerdere talen
[ Voor 5% gewijzigd door .Gertjan. op 21-02-2012 20:33 ]
Verwijderd
1
2
3
| if (string == anotherString) { // .. } |
In plaats van - natuurlijk - het volgende:
1
2
3
| if ([string isEqualToString:anotherString) { // .. } |
Doe het keer op keer weer fout..
Over je edit: meerdere talen weten is helemaal cool. Maar VB.net en C# zijn er dan net twee die ontzettend op elkaar lijken, alleen de syntax is anders. Dan kan je makkelijker wisselen, maar ik heb zo m'n twijfels bij "problemen op een andere manier benaderen". Als je het vergelijkt met het verschil tussen C# en F# (functioneel) of C# en Ruby (andere community en mindset), waar je écht een andere denkwijze gebruikt.
Voor C# heb ik Resharper nog niet echt nodig gehad. Ik heb de trial gedraaid, maar er was weinig waarvan ik dacht "wow dat moet ik hebben". Veel zaken waar sommige mensen Resharper om de hemel in prijsden in het verleden zitten inmiddels ook in VS2010 (of de gratis beschikbare extensies).alwinuzz schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:51:
Heb je wel Resharper? Die kan ook van alles met VB.netIk denk ook de uitlijning aanpassen, net als bij C#.
Daarnaast was ik best wel bezig met het "onderdrukken" van bepaalde waarschuwingen van Resharper (welke elkaar soms ook wel eens tegenspraken had ik het idee en sommige waar ik het totaal niet mee eens was). Misschien toch maar weer eens met een frisse blik naar kijken
True, VB en C# liggen functioneel redelijk dicht bij elkaar (zelfde framework en compilen naar de zelfde CLR). Een hele andere benadering zul je dan ook niet snel tegen komen. Wel helpt het je om ook sneller te kunnen switchen tussen andere talen. Als frontend ontwikkelaar wisselde ik vaak tussen javascript, vb.net, c# en css (I know, geen taal, maar toch kun je je daar ook in vergissen) en daardoor raak je minder gehecht aan een andere syntax. Ik heb tegenwoordig redelijk snel de syntax van een taal door (het framework is een ander verhaal).Over je edit: meerdere talen weten is helemaal cool. Maar VB.net en C# zijn er dan net twee die ontzettend op elkaar lijken, alleen de syntax is anders. Dan kan je makkelijker wisselen, maar ik heb zo m'n twijfels bij "problemen op een andere manier benaderen". Als je het vergelijkt met het verschil tussen C# en F# (functioneel) of C# en Ruby (andere community en mindset), waar je écht een andere denkwijze gebruikt.
Je hebt helemaal gelijk dat een switch richting een ander framework of totaal andere soort taal nog frissere inzichten geeft, maar helaas kun je die niet altijd even makkelijk toepassen in je normale werkveld. F# is iets waar ik met enige regelmaat naar gekeken heb (en ook erg boeiend vind), maar helaas ben ik nog geen praktische toepassing tegengekomen (behalve Project Euler
Ik heb ook een tijdje in Java gezetten voor een project (terwijl dat het toen al jaren geleden was dat ik in java gewerkt had (tijdens mijn opleiding)), omdat ik redelijk makkelijk kan switchen van taal en syntax ging me dat redelijk af. Tijdens dat project vond er een herbouw plaats richting VB.net waardoor ik geregeld moest switchen (java, vb, C#, css, js, sql). Hoewel het geen schokkende verschillen zijn kan het soms verfrissen werken om eens wat anders te zien
Ook maak je door zulke switches soms ook behoorlijk wazige fouten, maar dat is dan ook wel weer leuk om te zien
Maar je hebt absoluut gelijk, ik houd dan ook mijn ogen open voor andere soorten talen en frameworks
Op mijn lijst staan bijvoorbeeld nog iOS, Android, Spec#, F#
Dan maak je toch een mooie prop snippet voor VB.net? Of pas lekker de bestaande uit zodat die wat minder bulky is.Gertjan. schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:54:
[...]
VB heeft bij mij geen prop snippet, alleen property, maar deze schrijft hem bij mij helemaal uit in plaats van de korte notatie te gebruiken. In het toch al redelijk bulky VB is iedere regel die je kunt schrappen mooi meegenomen.
[...]
Je kan natuurlijk ook de formatting regels aanpassen en dan format document gebruiken.
Ik vind het gewoon zo'n ontzettend lelijke, veel te verbose taal. Niet grappig meer.
Ja, dat is gefundeerd op slechts emoties en niet op reële argumenten, ik weet.
Is natuurlijk wel een goed idee. Nu heb ik pas mijn laptop opnieuw geïnstalleerd waardoor ik ook diverse snippets voor C# kwijt ben. Tijd om mijn library weer eens aan te vullenCaelorum schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:12:
[...]
Dan maak je toch een mooie prop snippet voor VB.net? Of pas lekker de bestaande uit zodat die wat minder bulky is
Je kan natuurlijk ook de formatting regels aanpassen en dan format document gebruiken.
Maar ik blijf het raar vinden dat VS zijn snippets niet update. Voor C# zitten de auto properties er wel in (maar die worden dan ook al een tijdje ondersteund).
Beauty is in the eye of the beholderAlex) schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:32:
Ik weet dat C# en VB.NET heel nauw verwant zijn, dat is het probleem ook helemaal niet. Ik kijk ook niet naar expertise-level ofzo, uiteindelijk wordt het toch MSIL.
Ik vind het gewoon zo'n ontzettend lelijke, veel te verbose taal. Niet grappig meer.
Ja, dat is gefundeerd op slechts emoties en niet op reële argumenten, ik weet.
Ieder is natuurlijk vrij om zijn voorkeuren te hebben. Over het algemeen zal er inderdaad dezelfde MSIL uitrollen, maar toch heeft ieder zijn voorkeur. Dat is misschien ook maar goed ook, zo krijg je veel varianten die elkaar beïnvloeden en elkaar naar een hoger niveau weten te tillen
* Styxxy haalt zijn sniper boven en mikt rustig. Keep on running b****.
Ik snap niet dat je kan werken zonder R#...
Wat bij mij hielp was de hotkey cheat sheet (PDF) uitprinten en naast de monitor plakken. Er ging een wereld voor me open.
Wat ik nog graag zou leren is iets functioneels. LINQ is echt een uitkomst, maar voor mijn gevoel is dat pas het begin. Als je dan ziet hoe compact iets gaat in Haskell word ik jaloers dat dat (nog) niet in C# zit.
Over een nieuwe kijk op dingen gesproken: volgt iemand het blog van Ayende en zijn serie over architectuur "Limit your abstractions"? (van onder naar boven lezen, dan volg je ook het process en de gedachtegang)
Voor mij is deze serie een enorme eye-opener. Waarom zou je overal een interface voor maken? ICustomerRepository, ICustomerService, ICustomerManager, ICustomerBlabla
En dan elke interface één implementatie. Wat is hiervan de meerwaarde?
Eigenlijk niets, nu ik erover heb nagedacht. Toch was/is dit 'best practice'.
Ik ga het in de toekomst zeker op Ayende's manier proberen: een paar concepten waar een abstractie bij hoort, en de rest zo simpel mogelijk. Geen 100en interfaces meer, maar een stuk of 5.
En dan vooral simpele code, die duidelijk laat zien wat er gebeurt.
Ïk gebruik het ook niet. Veel van de functies zitten ook al in VS2010 dusalwinuzz schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:16:
[...]
Ik snap niet dat je kan werken zonder R#...![]()
[...]
Gebruik momenteel ook geen VS2010, maar monodevelop. Daar zou een R# plugin wel handig zijn ^^
Voor unit testing en dependancy injection? Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar dat is toch wel een van de redenen.alwinuzz schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:16:
[...]
Voor mij is deze serie een enorme eye-opener. Waarom zou je overal een interface voor maken? ICustomerRepository, ICustomerService, ICustomerManager, ICustomerBlabla
En dan elke interface één implementatie. Wat is hiervan de meerwaarde?
Dit zou ik ook als voornamelijkste reden geven inderdaad. En dan met name Unit Testing.Styxxy schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 00:20:
[...]
Voor unit testing en dependancy injection? Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar dat is toch wel een van de redenen.
~edit:
Ah in zijn volgende post gaat hij het over testing hebben, ik wacht met smart af. Want zijn manier spreekt mij zeker wel aan.
Die architectuur die hij aanhoudt is dat een typisch iets voor Domain Driven Design? Mij bekruipt het gevoel dat ik weer veel te veel moet gaan onderzoeken nu
[ Voor 35% gewijzigd door HMS op 22-02-2012 02:21 ]
Je hebt veel minder DI nodig als je al die nutteloze wrapper-services schrapt.Styxxy schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 00:20:
[...]
Voor unit testing en dependancy injection? Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft, maar dat is toch wel een van de redenen.
Voorbeeld: je hebt geen IEmailService nodig, je maakt en execute een nieuwe SendEmailCommand of -Task.
Verder kan je gewoon DI toepassen in je infrastructuur (stukje code uit laatste post):
1
2
3
4
5
| protected void Default_ExecuteCommand(Command cmd) { cmd.Session = Session; // <-- haal hier je cmd door je IoC container heen cmd.Execute(); } |
Testen kan prima, misschien noem je het dan geen unittesten meer omdat je een echte (in-memory) database gebruikt.
Hij zit een DDD voorbeeld programma juist "af te kraken", en gebruikt het om te laten zien hoe het niet moet.HMS schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 02:12:
[...]
Die architectuur die hij aanhoudt is dat een typisch iets voor Domain Driven Design? Mij bekruipt het gevoel dat ik weer veel te veel moet gaan onderzoeken nu. Eerst maar op bed, morgen om 9:00 Systems Engineering college
Langzaamaan refactored hij stukjes naar "zijn" manier. In de comments komt steeds terug
"maar je doet nu geen DDD,"
waarop het antwoord steeds luidt
"je hebt hier geen DDD nodig, 95% van de code is veredelde CRUD."
Ik heb de DDD-bijbel niet gelezen, maar daar schijnt ook in te staan dat je meestal geen DDD moet gebruiken.
Ben iig benieuwd hoe de serie verder gaat.
PS sterkte morgen!
Tijd voor een repost, al zijn de verschillen tegenwoordig een stuk kleiner:Alex) schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:09:
Waarom zou je überhaupt VB wíllen schrijven?
Erik Meijer's VB IsNot C# presentatie
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Libraries, problemen etc zoek ik altijd in c# omdat daar meestal meer samples in zijn en schrijf ik om naar vb of zet ze in een aparte library.
Ik kan ook in C# programmeren, maar dat voelt niet zo natuurlijk. Ik ben daardoor een stuk minder productief.
Voor andere projecten moet ik vaak ik C programmeren (microcontroller), daarna vind ik VB weer een echte verademing.
Er zijn wel wat voorbeelden hoor.oisyn schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:41:
Als je het dan toch over die boeg wilt gooien, welke talen weet VB dan naar een hoger niveau te tillen?
De With constructie in C# is iets bijvoorbeeld iets wat oorspronkelijk uit VB komt.
In VB kon je vroeger de volgende constructie al bouwen:
1
2
3
4
5
| With Person .FirstName = "Piet" .LastName = "Pietersen" .Age = 20 End With |
Deze constructie is uiteindelijk in C# overgenomen als
1
| Person person = new Person() { Firstname = "Piet", LastName = "Pietersen", Age = 20 }; |
Overigens bestaat deze constructie volgens mij niet in de MSIL en wordt deze alsnog door de compiler "uitgeschreven".
Binnen VB.net is bovenstaande constructie trouwens wel weer iets aangepast door de jaren heen. Het kan zijn dat andere talen dit trucje ook kennen hoor, maar VB deed dit vroeger al (toen ik in VB5 werkte kon dat sowieso). Aangezien C# en VB steeds meer naar elkaar groeien (en microsoft geeft ook toe dat de teams graag bij elkaar afkijken) lijkt het mij waarschijnlijk dat deze constructie is overgenomen vanuit VB.
Ook een constructie als var zat al een tijdje in VB. VB verplichte je namelijk niet om een type aan te geven bij een variabele waardoor je dus in principe het gedrag van de VAR had binnen VB
1
| Dim myObject = ExecuteSomeFunction() |
Hierbij was Dim wel typesafe en werd bepaald wat myObject was via de return van de ExecuteSomeFunction().
Zo heel erg slecht is VB dus niet
Edit:
Wat ik overigens ook een mooie vind van VB (ik ben nu even door die presentatie die gepost is heen aan het gaan) is het Handles keyword. Je kunt in je code een functie direct aanwijzen als eventhandler
1
2
| Sub ButtonOne_Click(sender as Object, e as EventArgs) Handles ButtonOne.Click End Sub |
Meestal zal je een eventhandler toewijzen in je schermdefinitie (ASPX/XAML), maar heb toch ook wel projecten gezien waar handmatig (in bijvoorbeeld de pageload) een handler wordt toegewezen (bijvoorbeeld als je er meerdere wilt).
[ Voor 12% gewijzigd door .Gertjan. op 22-02-2012 09:21 ]
https://niels.nu

Je kunt in ieder geval zeggen dat het een mooie taal is om mee te beginnen. Hoef je je nog niet druk te maken om fout afhandeling
[/sarcasme]
Nee.. waarschijnlijk sta je daar helemaal alleen.BtM909 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:46:
Gaan er nog meer mensen naar het Google Analytics User Conference?
/me geeft iedereen een gebakje
So a SEO-expert walks into a bar, bars, cafe, pub, beer, drinking, wine
Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90
MTWZZ schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:51:
[...]
So a SEO-expert walks into a bar, bars, cafe, pub, beer, drinking, wine
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Vergelijkbaar: How many SEO specialists does it take to change a lightbulb, light_bulb, light-bulb, light.bulb, light bulb?
Moet je bínnen kantooruren met je legitimatiebewijs in het kantoor van aanvraag verschijnen (Amersfoort, vond de financieel adviseur die mijn hypotheek aanvroeg handig). Probleem is dat ik in Hilversum fulltime werk en in Utrecht woon..

Voor de rekening van mijn betaalrekening bij de ABN Amro en de creditcard for that matter kan ik via de telefoon een nieuwe pincode aanvragen die vervolgens binnen X werkdagen wordt thuisgestuurd.
Gefeliciflaptaart!
Tot nu toe niet erg productief geweest vandaag
Ligt het nu aan het taaltje (Javascript vs PHP/C#/etc)? Het idee dat OO in JS als een hack aanvoelt? Of zijn het gewoon de kleurtjes in m'n IDE

Het zal wel tussen m'n oren zitten
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Tussen de oren of tussen keyboard en scherm? OO in JS kan prima en zit op zich goed solide in elkaar. Hoewel je het in JS misschien niet echt OO kan noemen kan je met de juiste kennis toch wel goed herbruikbare, overzichtelijke en solide code schrijven.
[ Voor 44% gewijzigd door PeterSelie op 22-02-2012 11:22 ]
Verder ben ik het wel een beetje met Priet eens, het is zeker mogelijk om goede code te maken met JS, maar echt intuïtief vind ik het niet.
[ Voor 38% gewijzigd door Sh4wn op 22-02-2012 11:29 ]
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Bij de ABN kan je in elke willekeurige pinautomaat (van de ABN) je pincode wijzigenSoaDmaggot schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:03:
Voor de rekening van mijn betaalrekening bij de ABN Amro en de creditcard for that matter kan ik via de telefoon een nieuwe pincode aanvragen die vervolgens binnen X werkdagen wordt thuisgestuurd.
/me bedankt iedereen voor de felicitaties, en doet nog een rondje koffie
[ Voor 9% gewijzigd door GateKeaper op 22-02-2012 11:53 ]
Heb je de BIOS opties ook gechecked? En de power management opties bij de netwerkkaart in Windows?roy-t schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:49:
Ugh een programmatje dat ik ooit gemaakt heb stuurt elke ochtend een WOL pakketje naar een aantal computers. Nu is er een nieuwe computer geplaatst en die weigert wakker te worden, alle instellingen al geprobeerd maar kan het gewoon niet fixen. (Lekker naamgeving van opties ook in de netwerkkaart eigenschappen, zoals "Shutdown Wake-On-Lan" enable/disable? Anyhow nu heeft ineens een andere computer ook bedacht om niet meer te reageren op WOL pakketjes, sinds deze computer er bij is. WTF is er aan de hand?

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2012 11:59 ]
Router en bios instellingen ook gechecked?roy-t schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:49:
Ugh een programmatje dat ik ooit gemaakt heb stuurt elke ochtend een WOL pakketje naar een aantal computers. Nu is er een nieuwe computer geplaatst en die weigert wakker te worden, alle instellingen al geprobeerd maar kan het gewoon niet fixen. (Lekker naamgeving van opties ook in de netwerkkaart eigenschappen, zoals "Shutdown Wake-On-Lan" enable/disable? Anyhow nu heeft ineens een andere computer ook bedacht om niet meer te reageren op WOL pakketjes, sinds deze computer er bij is. WTF is er aan de hand?
En gefeliciteerd Gatekeaper.
Dat is toch niet equivalent? In het eerste (VB) geval benader je met With alle velden van een object waarbij je het Object niet hoeft te noemen, en in het C# geval creeer je instance van een anonieme subclass van Person waar je de properties van zet (al kan het natuurlijk zijn dat ik te veel aan Java denk)..Gertjan. schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:15:
[...]
Er zijn wel wat voorbeelden hoor
De With constructie in C# is iets bijvoorbeeld iets wat oorspronkelijk uit VB komt.
In VB kon je vroeger de volgende constructie al bouwen:
Visual Basic:
1 2 3 4 5 With Person .FirstName = "Piet" .LastName = "Pietersen" .Age = 20 End With
C#:
1 Person person = new Person() { Firstname = "Piet", LastName = "Pietersen", Age = 20 };
Volgens http://www.codeproject.co...lent-of-VB-s-With-keyword kan je wel het volgende doen:
1
2
3
4
5
6
| this.Person.Use(p => { p.FirstName = "Piet"; p.LastName = "Pietersen"; p.Age = 20; }); |
NB: Daar is wel een extra method voor nodig:
1
2
3
4
| public static void Use<T>(this T item, Action<T> work) { work(item); } |
[ Voor 6% gewijzigd door Remus op 22-02-2012 12:49 ]
Totaal anders, wat Remus ook al zegt. Je kunt in C# geen willekeurig object pakken en iets met zijn members doen, zoals in VB kan..Gertjan. schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:15:
C#:
1 Person person = new Person() { Firstname = "Piet", LastName = "Pietersen", Age = 20 };
You sure? Bij mijn weten werden die dingen altijd Variant. Niet echt vergelijkbaar met static type inference dus. Een assignment kon overigens nooit direct met een Dim geloof ik, tenzij je een nieuwe instance wilde constructen (Dim X As New Object)Ook een constructie als var zat al een tijdje in VB. VB verplichte je namelijk niet om een type aan te geven bij een variabele waardoor je dus in principe het gedrag van de VAR had binnen VB
Visual Basic:
1 Dim myObject = ExecuteSomeFunction()
Hierbij was Dim wel typesafe en werd bepaald wat myObject was via de return van de ExecuteSomeFunction().
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2012 12:56 ]
Mja nu je het zegt. Ik was een beetje in de war omdat je voor het direct vullen van je properties ook With gebruikt in VB.net. (weet eigenlijk niet hoe lang dat er al in zit)....oisyn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:51:
Ah, die post had ik helemaal gemist
[...]
Totaal anders, wat Remus ook al zegt. Je kunt in C# geen willekeurig object pakken en iets met zijn members doen, zoals in VB kan.
1
| Dim x as New Person() With { Name = "piet" } |
Het is inderdaad niet het zelfde, omdat je het C# verhaal enkel kunt gebruiken bij het constructen van het object. Echter vind ik het er wel behoorlijk op lijken.
Weet niet helemaal zeker meer, maar er staat mij bij dat het wel enigszins typesafe was.You sure? Bij mijn weten werden die dingen altijd Variant. Niet echt vergelijkbaar met static type inference dus. Een assignment kon overigens nooit direct met een Dim geloof ik, tenzij je een nieuwe instance wilde constructen (Dim X As New Object)
Sorry hoor
Ah well, er is vast wel iets positiefs dat VB heeft gebracht
If no type is specified on a local declaration statement and strict semantics are being used, a compile-time error occurs. Otherwise the type of the property is implicitly Object or the type of the property's type character.
Volgens mij sinds de release van .Net 4..oisyn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:51:
[...]
You sure? Bij mijn weten werden die dingen altijd Variant. Niet echt vergelijkbaar met static type inference dus. Een assignment kon overigens nooit direct met een Dim geloof ik, tenzij je een nieuwe instance wilde constructen (Dim X As New Object)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Dim a = 1.0 Dim b = 2 Dim c = Test() Debug.WriteLine(a.GetType) Debug.WriteLine(b.GetType) Debug.WriteLine(c.GetType) Private Function Test() Return {1, 2, 3} End Function |
geeft:
1
2
3
| System.Double System.Int32 System.Int32[] |
Met option strict on krijg ik een compiler error op de Test functiie: "Option Strict On requires all Function, Property, and Operator declarations to have an 'As' clause."
Option infer moet wel aan staan: MSDN: Option Infer Statement
[ Voor 16% gewijzigd door CodeIT op 22-02-2012 14:50 ]
Oke, jij hebt gelijk.oisyn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:03:
In de VB6 docs staat niets over het kunnen assignen in een Dim statement. De VB.Net 2003 docs zeggen:
[...]
Over het algemeen vermijd ik het werken zonder explicite types (var is ook iets waar ik niet warm voor loop, maar die discussie is al geweest
En VB5 is al zo lang geleden, weet niet meer exact hoe dat ging
Verwijderd
http://www.codecademy.com/
Niet geheel foutloos heb ik gemerkt (les 7 bijv) maar wel goed voor je basis
Verwijderd
Net ff de intro lessons gedaan, best leuk bedachtVerwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:36:
Kent iemand deze al?
[ Voor 49% gewijzigd door .oisyn op 22-02-2012 15:14 ]
Hij gaat ook niet goed om met for-loops:.oisyn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:13:
Hij snapt alleen wat corner cases niet. Zoals 4.8, "".toUpperCase() is niet goed, maar iets als "3".toUpperCase() wel.
1
2
3
| for (i = 2; i > 0; i--) { // ... } |
Dit loopt drie keer (i = 2, i = 1, i = 0).
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Geinig, maar je kan niet verwachten dat je na deze lessen JavaScript kent. Afgaande op de eerste paar lessen, that is.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:36:
Kent iemand deze al?
Work hard & be brave.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.