Och jong, ik moest in Finland 25 minuten wandelen, bij temperaturen van -30 à -35°C.Caelorum schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:00:
Grr. lopend boodschappen doen. Dat is dus 15min heen en 15min terug met een volle rugzak
Zucht.... jouw-pijn-is-niet-erg-mijn-pijn-is-erger-gedragStyxxy schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:10:
[...]
Och jong, ik moest in Finland 25 minuten wandelen, bij temperaturen van -30 à -35°C.

Don't take it personally, I know (hope?) you're just kidding
[ Voor 12% gewijzigd door GateKeaper op 03-02-2012 14:14 ]
Of 'ik-ben-een-grotere-bikkel-dan-jij'-gedragGateKeaper schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:13:
[...]
Zucht.... jouw-pijn-is-niet-erg-mijn-pijn-is-erger-gedrag
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Jep. Ik zit nu ook terug in België hoor, en ik klaag ook over het weer.GateKeaper schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:13:
[...]
Zucht.... jouw-pijn-is-niet-erg-mijn-pijn-is-erger-gedrag
Don't take it personally, I know (hope?) you're just kidding
Hopelijk dat maandag het OV niet in de war zit, eerste dag stage dan.
Lol, die quote op google zoeken bracht me op deze site. Zitten wel leuke tussenRobIII schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:58:
A printer consists of three main parts: the case, the jammed paper tray and the blinking red light.
Voorbeeld:
My software never has bugs. It just develops random features.
It said "Insert disk 3..." but only 2 fit in the drive.
Dear Yahoo!,
I've never heard anyone say, "I don't know, let's Yahoo! it..." just saying...
Sincerely, Google
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
oooh "Hit any user to continue. " ^^ Be right back! ^^
Bugreportje gemaakt voor Mozilla Lightning. Benieuwd of het zal helpen.
Voor de geïnteresseerden: een CalDAV-client die een nieuwe afspraak naar de server wil sturen, verzint zelf een URI en doet daar een PUT-request heen, met de header If-None-Match: *. Nu staat er in de RFC:
Kijken we naar de HTTP RFC, 2616 #9.6 PUT:
Request 1:
Response 1:
Request 2:
Response 2:
So far so good! Maar als ik zo snel door de code van Lightning blader, lijkt het erop dat de gebruikte HTTP-library zelf voor het opnieuw versturen van de request zorgt, en Lightning houdt geen rekening met het feit dat de zojuist door hemzelf verzonnen URI hierdoor wellicht aangepast kan zijn.
Vervolgens vraagt 'ie de afspraak namelijk weer op, ter controle dat de opslag goed is gegaan, maar dat doet 'ie dus met de verkeerde URI:
Voorlopig toch maar gewoon de door de clients gegenereerde URI's aanhouden dus.
Voor de geïnteresseerden: een CalDAV-client die een nieuwe afspraak naar de server wil sturen, verzint zelf een URI en doet daar een PUT-request heen, met de header If-None-Match: *. Nu staat er in de RFC:
Hoe die header dat "ensures" (dus: hoe server en client moeten communiceren in het geval van een collision), wordt echter verder nergens vermeld. Ik wil in ieder geval dat die client niet zijn zelfverzonnen GUIDS gebruikt, maar mijn ID's.The "If-None-Match: *" request header ensures that the client will not inadvertently overwrite an existing resource if the last path segment turned out to already be used.
Kijken we naar de HTTP RFC, 2616 #9.6 PUT:
Klinkt goed, ware het niet dat Lightning intern vervolgens weer een beetje overhoop raakt van die 301-respons.If the server desires that the request be applied to a different URI, it MUST send a 301 (Moved Permanently) response; the user agent MAY then make its own decision regarding whether or not to redirect the request.

Request 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| PUT <host>/calendars/Test/2fb559b2-b7ad-402f-b022-dd962d1a7d83.ics HTTP/1.1 If-None-Match: * [...] BEGIN:VCALENDAR [...] END:VCALENDAR |
Response 1:
code:
1
2
3
4
5
| HTTP/1.1 301 Moved Permanently Location: <host>/calendars/Test/790.ics [...] <host>/calendars/Test/790.ics |
Request 2:
code:
1
2
3
4
5
6
| PUT <host>/calendars/Test/790.ics HTTP/1.1 [...] BEGIN:VCALENDAR [...] END:VCALENDAR |
Response 2:
code:
1
2
| HTTP/1.1 201 Created [...] |
So far so good! Maar als ik zo snel door de code van Lightning blader, lijkt het erop dat de gebruikte HTTP-library zelf voor het opnieuw versturen van de request zorgt, en Lightning houdt geen rekening met het feit dat de zojuist door hemzelf verzonnen URI hierdoor wellicht aangepast kan zijn.
Vervolgens vraagt 'ie de afspraak namelijk weer op, ter controle dat de opslag goed is gegaan, maar dat doet 'ie dus met de verkeerde URI:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| REPORT <host>/calendars/Test/ HTTP/1.1 [...] <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <calendar-multiget xmlns:D="DAV:" xmlns="urn:ietf:params:xml:ns:caldav"> <D:prop> <D:getetag/> <calendar-data/> </D:prop> <D:href>/calendars/Test/2fb559b2-b7ad-402f-b022-dd962d1a7d83.ics</D:href> </calendar-multiget> |
Voorlopig toch maar gewoon de door de clients gegenereerde URI's aanhouden dus.
[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 03-02-2012 15:38 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ah heerlijk een dagje niet "werken". 
Beetje de administratie wegwerken en een aantal dingetjes doen die al een tijdje op de lijst stonden. Waaronder uitslapen
, maar ook het schrijven van een scriptje om een aantal backups te pushen naar een FTP server.
Was nog relatief simpel moet ik zeggen
Nu nog even wat gedachten op papier knallen voor een mogelijk projectje en dan lekker genieten van de mooie witte omgeving. Ben zo blij dat ik lekker vanuit huis kan werken, het is een ramp om nu op de weg te moeten zijn
Beetje de administratie wegwerken en een aantal dingetjes doen die al een tijdje op de lijst stonden. Waaronder uitslapen
Was nog relatief simpel moet ik zeggen
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Huh? Zei je wat?.Gertjan. schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:57:
bla bla bla...

Nee hoor, ik was aan het genieten van de rust die ik heb omdat ik niet echt iets hoef te doen vandaag
Problem?
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Tjonguh wat is het koud buiten
-12 graden
Nee hoor... het is je gegund.Gertjan. schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:08:
[...]
Nee hoor, ik was aan het genieten van de rust die ik heb omdat ik niet echt iets hoef te doen vandaag![]()
Problem?
En ik kan zelfs niet meer uit mijn raam kijken
Gewoon ff openkantelen.Styxxy schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:17:
[...]
En ik kan zelfs niet meer uit mijn raam kijken. (Schuin dak + dakraam.)
(*gniffel*)
Ik heb ooit van een hele zutload van die sites een 'selectie' gemaakt:GateKeaper schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:20:
[...]
Lol, die quote op google zoeken bracht me op deze site. Zitten wel leuke tussen
http://www.devcorner.nl/files/qotd.xml
Geen idee of deze link werkt voor iedereen, maar 98 van die quotes gebruik ik weer in mijn blog-headers
Die printer-quote is dit geworden; nu ik 'm zo zie had ik beter een "paper jam" op de display gehad, maar die zal ik wel niet hebben kunnen vinden ofzo
[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 03-02-2012 16:38 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Verwarming hoger zetten
Smelt die sneeuw op je raam vanzelf.
You're evil. Pure evil!
PS: mijn laptop + schermen en andere elektronica zooi staan aan mijn raam. Liever niet dus
Staat goed hoog, aangezien het aan mijn raam altijd stukken kouder is (duh). Ondertussen is de sneeuw al een derde naar beneden geschovenGateKeaper schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:33:
Verwarming hoger zettenSmelt die sneeuw op je raam vanzelf.
Kan hier idd ook niet meer naar buiten kijken. Zit er precies onder met m'n monitor enzo, dus doe hem maar niet open
Morgen naar een plek waar het volgens de kaart -20 graden wordt
Thanks voor de links! Ik ga ze eens doorlezen.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Nog wat specifieke guidelines voor Windows Phone 7:Dark Blue schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:52:
Thanks voor de links! Ik ga ze eens doorlezen.
- http://www.jeff.wilcox.name/2011/03/metro-design-guide-v1/
- (Mircosoft) UI Design and Interaction Guide for Windows Phone 7 v2.0.pdf
- (Video) http://channel9.msdn.com/events/MIX/MIX10/CL14
Hahaha er zitten echt juweeltjes tussen die quotesRobIII schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:33:
[...]
Ik heb ooit van een hele zutload van die sites een 'selectie' gemaakt:
Geen idee of deze link werkt voor iedereen, maar 98 van die quotes gebruik ik weer in mijn blog-headers
Die printer-quote is dit geworden; nu ik 'm zo zie had ik beter een "paper jam" op de display gehad, maar die zal ik wel niet hebben kunnen vinden ofzo
"To be, or not to be, those are the parameters." staat er twee keer in.RobIII schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:33:
[...]
Ik heb ooit van een hele zutload van die sites een 'selectie' gemaakt:
Op de ene pagina is de achtergrond netjes fixed zoals ik wil... op de andere niet, met dezelfde CSS... WUT??
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Heb je een testcase?
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Niet meer. Bleek een externe css te zijn, die later werd aangeroepen. Kost je een half uur aan verbazing, maar dan is't ook vrij snel opgelost door een mailtje te sturen met "Hey, mafkees, haal die background declaratie ff uit de remote CSS als je wil?"
Sowieso een project waar ik geen openheid aan mag geven, dus een testcase is er wel, maar niet publiek beschikbaar nog
Maarja, hij had dus domweg een oude CSS copy-paste gedaan in de remote-versie. In plaats van alleen zijn eigen specifieke elementen even te declareren. is nu gelukkig opgelost, maar toch... hoe kom je op't idee, als je krijgt "deze styling wordt remote. Je moet dus alleen jouw gedeelte specificeren ook"
Dat stond zelfs letterlijk in de offerte! (In formele taal, uiteraard
)
Sowieso een project waar ik geen openheid aan mag geven, dus een testcase is er wel, maar niet publiek beschikbaar nog
Maarja, hij had dus domweg een oude CSS copy-paste gedaan in de remote-versie. In plaats van alleen zijn eigen specifieke elementen even te declareren. is nu gelukkig opgelost, maar toch... hoe kom je op't idee, als je krijgt "deze styling wordt remote. Je moet dus alleen jouw gedeelte specificeren ook"
Dat stond zelfs letterlijk in de offerte! (In formele taal, uiteraard
[ Voor 33% gewijzigd door Firesphere op 04-02-2012 02:29 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Hmmz, rare melding in Visual Studio net. Volgens mij bedoelen ze een ander icoontje 

Edit: en waarom is er geen eenvoudige manier om in WCF een aantal methodes af te schermen van niet ingelogde gebruikers. Zoek me helemaal scheel, maar kom telkens op veel te complexe zaken uit. Wil gewoon 1 keer een username/password sturen, daar een token van laten genereren, en op basis van die token methods wel/niet toe staan

Edit: en waarom is er geen eenvoudige manier om in WCF een aantal methodes af te schermen van niet ingelogde gebruikers. Zoek me helemaal scheel, maar kom telkens op veel te complexe zaken uit. Wil gewoon 1 keer een username/password sturen, daar een token van laten genereren, en op basis van die token methods wel/niet toe staan
[ Voor 50% gewijzigd door BM op 04-02-2012 13:56 ]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Bah. Ik moet nog één vakje voor mijn bachelor informatica. Doordeweeks moet ik werken en heb ik 's avonds vaak niet de puf, en in het weekend kan ik de motivatie niet vinden. Op deze manier komt dit vak natuurlijk nooit af </rant>
Even doorzetten. Eén vakje is niets. Het is niet fijn om te doen, maar doorbijten en dan ben je er vanaf en de opluchting zal dan des te groter zijn. (Welk vrak moet je nog doen?)Remus schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:36:
Bah. Ik moet nog één vakje voor mijn bachelor informatica. Doordeweeks moet ik werken en heb ik 's avonds vaak niet de puf, en in het weekend kan ik de motivatie niet vinden. Op deze manier komt dit vak natuurlijk nooit af </rant>
Een capita selecta wiskunde: lineaire algebra + computer graphics en elementaire getaltheorie + asymmetrische cryptografie. Wiskunde is niet helemaal mijn ding, maar aan de andere kant ben ik te perfectionistisch. Ik sta al een paar jaar(*) ingeschreven voor dit vak (en al eerder geprobeerd het te halen), maar nu is het echt het allerlaatste vak dat open staat.Styxxy schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:06:
[...]
Even doorzetten. Eén vakje is niets. Het is niet fijn om te doen, maar doorbijten en dan ben je er vanaf en de opluchting zal dan des te groter zijn. (Welk vrak moet je nog doen?)
(*): Ik doe deze studie naast een fulltime baan
Mijn compliment!!Remus schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 16:26:
[...]
Een capita selecta wiskunde: lineaire algebra + computer graphics en elementaire getaltheorie + asymmetrische cryptografie. Wiskunde is niet helemaal mijn ding, maar aan de andere kant ben ik te perfectionistisch. Ik sta al een paar jaar(*) ingeschreven voor dit vak (en al eerder geprobeerd het te halen), maar nu is het echt het allerlaatste vak dat open staat.
(*): Ik doe deze studie naast een fulltime baan
FF doorzetten en dan heb je idd ook wat
Verwijderd
Vond een oud filmpje wist nit dat ik het nog had dus maar even geupload naar youtube voordat het in vergetenheid raakt:
YouTube: Raytrace.flv
YouTube: Raytrace.flv
Welke browser target de web-developer hier eigenlijk? Momenteel bezig met mijn portfolio site en hij is aardig complex, ik probeer zoveel mogelijk gracefull degration toe te passen, maar op den duur is dat ook niet meer te doen.
Ook zie je tegenwoordig steeds meer dat websites "breken" zonder JS (Facebook / Twitter / Youtube) wat vinden jullie hiervan? Mijn website werkt tot nu toe vrijwel "flawwless" zonder JS maar soms zit er een style-fout in de website hierdoor, maar alles werkt wel.
Nu ben ik zelf van mening dat een browser zonder JS anno 2012 echt niet meer kan omdat je dan een web-experience hebt van 1994 oid, maar uiteraard wil je wel dat al je content gewoon zichtbaar is (voor speciale browsers voor bijvoorbeeld slechtzienden en zoekmachine's). en ga je dus niet enkel content laden via JS.
Hier gaan denk ik IE7 en lager, browser lager dan FF 3.6, en lager dan Safari 4 en lager een melding krijgen dat ze maar moeten updaten, bij Chrome en Opera moet ik nog even kijken naar welke versies ik niet meer ondersteun. Nu zijn de meeste mensen tegenwoordig ruim meer up-to-date qua browsers dan vroeger (met auto-update e.d) dus dat is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.
Ook zie je tegenwoordig steeds meer dat websites "breken" zonder JS (Facebook / Twitter / Youtube) wat vinden jullie hiervan? Mijn website werkt tot nu toe vrijwel "flawwless" zonder JS maar soms zit er een style-fout in de website hierdoor, maar alles werkt wel.
Nu ben ik zelf van mening dat een browser zonder JS anno 2012 echt niet meer kan omdat je dan een web-experience hebt van 1994 oid, maar uiteraard wil je wel dat al je content gewoon zichtbaar is (voor speciale browsers voor bijvoorbeeld slechtzienden en zoekmachine's). en ga je dus niet enkel content laden via JS.
Hier gaan denk ik IE7 en lager, browser lager dan FF 3.6, en lager dan Safari 4 en lager een melding krijgen dat ze maar moeten updaten, bij Chrome en Opera moet ik nog even kijken naar welke versies ik niet meer ondersteun. Nu zijn de meeste mensen tegenwoordig ruim meer up-to-date qua browsers dan vroeger (met auto-update e.d) dus dat is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.
[ Voor 19% gewijzigd door ZpAz op 05-02-2012 13:16 ]
Uit onderzoek van Yahoo van 1½ jaar geleden blijkt dat ongeveer 1% van hun bezoekers javascript uit heeft staan. Lijkt me haast niet de moeite om speciaal te gaan ondersteunen. (Bron)
[ Voor 22% gewijzigd door CoolGamer op 05-02-2012 13:36 . Reden: Linkje toegevoegd ]
¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
Met het huidige tempo waarin ik voor mn werk werk is het eigenlijk zo dat ik alleen code schrijf en test voor Opera. De heel erg zeldzame keren dat dat fout gaat zit de ondersteuning zo op IE7 en hoger en met andere browsers zijn er eigenlijk nooit problemen. Nu scheelt het vast behoorlijk dat ik niet al te hippe javascript schrijf en ik ook nauwelijks wat met layout doe maar alleen spullen functioneel aflever.
Goed, Chrome 16 @ Mac en Windows gedragen zich ook ietwat anders.
edit: iPad specifiek CSS. In portrait kan de sidebar als overlay en in landscape zit ie er gewoon naast. http://cl.ly/DnRl
edit: iPad specifiek CSS. In portrait kan de sidebar als overlay en in landscape zit ie er gewoon naast. http://cl.ly/DnRl
[ Voor 34% gewijzigd door ZpAz op 05-02-2012 15:10 ]
Het is ook praktisch geen moeite om het niet te doen. Bijvoorbeeld voor SEO wil je ook dat het werkt zonder JS. Daarnaast kom je als front-end developer ongetwijfeld een keer een project tegen dat toegankelijk moet zijn, en daar is werking zonder JS sowieso een eis.CoolGamer schreef op zondag 05 februari 2012 @ 13:21:
Uit onderzoek van Yahoo van 1½ jaar geleden blijkt dat ongeveer 1% van hun bezoekers javascript uit heeft staan. Lijkt me haast niet de moeite om speciaal te gaan ondersteunen. (Bron)
Chrome voor Windows levert mij regelmatig kopzorgen opZpAz schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:05:
Goed, Chrome 16 @ Mac en Windows gedragen zich ook ietwat anders.

Heb nog nooit zoveel vreemde bugs gehad. Heb nu "peek a boo" of althans een variant ervan op FF10 @ Mac, niet @ windows.
Als ik wat in het contactformulier invul verschijnt er geen tekst, minimaliseer ik FF en klik ik weer op FF dan staat de tekst er alsof hij er altijd al stond. edit: filmpje
edit: Niet te vergeten dat de site @ mac opera gewoon _niet_ laad, maar op Windows perfect werkt.
Als ik wat in het contactformulier invul verschijnt er geen tekst, minimaliseer ik FF en klik ik weer op FF dan staat de tekst er alsof hij er altijd al stond. edit: filmpje
edit: Niet te vergeten dat de site @ mac opera gewoon _niet_ laad, maar op Windows perfect werkt.
[ Voor 20% gewijzigd door ZpAz op 05-02-2012 15:25 ]
FF11 is een beta, who cares 
Opera is bij ons overigens niet eens onderdeel van ons testproces. Mooi als het werkt, maar we besteden er geen tijd aan. Niet de moeite waard, al werkt het meestal toch wel ok volgens mij.
Opera is bij ons overigens niet eens onderdeel van ons testproces. Mooi als het werkt, maar we besteden er geen tijd aan. Niet de moeite waard, al werkt het meestal toch wel ok volgens mij.
[ Voor 84% gewijzigd door Bosmonster op 05-02-2012 15:26 ]
Whoops, 10
Was in de war, liep te ver vooruit op de versienummering 
Mja, heb liever dat ie wel ook op de Mac in Opera gewoon laad, compleet niet laden vind ik ook weer zowat. En ik denk als dat opgelost is hij wel gewoon goed werkt voorderest, Opera is een prima browser over het algemeen om voor te devven.
Mja, heb liever dat ie wel ook op de Mac in Opera gewoon laad, compleet niet laden vind ik ook weer zowat. En ik denk als dat opgelost is hij wel gewoon goed werkt voorderest, Opera is een prima browser over het algemeen om voor te devven.
[ Voor 62% gewijzigd door ZpAz op 05-02-2012 15:27 ]
Hmm das wel weird danZpAz schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:25:
Whoops, 10Was in de war, liep te ver vooruit op de versienummering
Wat Opera betreft, daarom ga ik er ook maar vanuit dat het werkt. Probleem is dat als iets niet werkt in Opera, we gewoon niet kunnen verantwoorden daar veel tijd (en geld) voor de klant in te investeren, tenzij die dat expliciet aangeeft. Vaak weet ie niet eens wat "Opera" is
[ Voor 23% gewijzigd door Bosmonster op 05-02-2012 15:29 ]
To say the least.
edit: @Hierboven, nee precies. Nja, dit wordt mijn persoonlijke portfolio / blog site, dus dan vind ik het wel fijn als het overal naar behoren werkt.
edit: @Hierboven, nee precies. Nja, dit wordt mijn persoonlijke portfolio / blog site, dus dan vind ik het wel fijn als het overal naar behoren werkt.
[ Voor 81% gewijzigd door ZpAz op 05-02-2012 15:31 ]
Verwijderd
Oh jammer, ik dacht dat dit topic over Coffeescript ging
Wie schrijft liever Coffeescript dan JS? Ik heb het laatst (icm Spine.js voor een project gebruikt, en het is imo wel wat fijner. Maar het maakt debuggen wel een stuk lastiger
Wie schrijft liever Coffeescript dan JS? Ik heb het laatst (icm Spine.js voor een project gebruikt, en het is imo wel wat fijner. Maar het maakt debuggen wel een stuk lastiger

Hmm, fantastisch.
Aah, het lijkt er op dat alienfruit mee gaat doen aan de patentenrechtzaken drama. Wat leuk
Doe eens doodvallen Apple
Toch maar eens mijn contract doorlezen volgens mij had ik een paragraaf er in staan dat legal claims niet op mij verhaalt kunnen worden als uitvoerende. (klant -> ixd bureau -> ikke)
Aah, het lijkt er op dat alienfruit mee gaat doen aan de patentenrechtzaken drama. Wat leuk

Doe eens doodvallen Apple
[ Voor 38% gewijzigd door alienfruit op 06-02-2012 09:08 ]
Dat stond er eerst niet toch? Voor wie is het hier dan geen uitlaatklep?Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur®, niet als vraagbaak
Ik heb zitten spelen met Raven DB, en het heeft wel wat. Geen gedoe meer met mappen van DB <--> classes (NHibernate is ook niet altijd even intuitief...)
Je merkt echt dat het gemaakt is door iemand die al het geklooi die 'normale' SQL databases met zich meebrengen, helemaal zat was. Raven DB werkt behoorlijk recht-door-zee.
Je krijgt er wel eigenaardigheden voor terug. Zo worden properties met getallen standaard alfabetisch gesorteerd. Wat is dat nou voor default
Topic staat nu ook in alle subfora van de devschuur, waar die eerst gelook ik alleen in Programming stond..alwinuzz schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:36:
[...]
Dat stond er eerst niet toch? Voor wie is het hier dan geen uitlaatklep?
Ja je hebt gelijk!
Op zich logisch, dit topic werd zó weinig bezocht. Logisch dat het meer exposure krijgt.
Op zich logisch, dit topic werd zó weinig bezocht. Logisch dat het meer exposure krijgt.
Zo weinig? Als ik na 1 dag kijk hoeveel nieuwe onzin er staat, besluit ik vaak dat ik geen zin heb om 3x 50 posts door te lezen
Ik heb er ook een tijdje mee zitten spelen (half jaar terug zo'n beetje). Waar ik vooral m'n vraagtekens bij had was bij het inserten. Heb echter nog niet de tijd genomen om het te testen.alwinuzz schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:36:
[...]
Ik heb zitten spelen met Raven DB, en het heeft wel wat. Geen gedoe meer met mappen van DB <--> classes (NHibernate is ook niet altijd even intuitief...)
Stel je maakt een simpele blog met comments, met als opslagmedium dus RavenDB. Comments horen bij één specifiek blog-item. Deze vallen dus binnen hetzelfde object (blog.comments[i]).
Wanneer je nu een nieuwe comment wil toevoegen, moet je eerst de hele blog ophalen (idee in plain sql: select * from blogs where id = blogId) aan dat object voeg je dan je comment toe ( blog.comments.add(comment)) en vervolgens sla je het hele blog object weer op in de database.
Op één of andere manier gaat het er bij mij niet in dat dit het wint van een relationele database. Om het nog maar niet te hebben over het zoeken op tags, categorieën, datums, posters, of alle reacties van een bepaalde user op te zoeken.
Ik heb destijds wel bepaalde tests gezien waarin RavenDB erg snel was, heb het zelf niet gecontroleerd, maar was wel onder de indruk. Toch blijf ik een ongefundeerde nare bijsmaak houden.
edit: kleine note: bovenstaande ervaring is dus gebaseerd op het RavenDB van ruim een half jaar terug.
/me Doet ook een hbo avondopleiding. Greetz aan de andere avondstudeerders
[ Voor 6% gewijzigd door GateKeaper op 06-02-2012 10:20 . Reden: disclaimer toegevoegd ]
1) hoeveel requests je naar je database stuurt is belangrijker dan de grootte van de requests (en responses), vanwege de latency. Één query die je hele blogpost met comments ophaalt is niet zo erg.
Juist bij een document database heb je minder queries nodig omdat alles in één document zit.
2) in een typische website laat je veel vaker dingen zien (reads) dan dat je iets bewerkt/opslaat/insert.
Bij een blog ook: je laat veel vaker je blogpost (met comments) zien dan dat je die bewerkt. En RavenDB is vooral heel snel met reads:
- of je haalt alles op in één document (blogpost + comments), in plaats van meerdere queries zoals bij een relationele database.
- of je gebruikt een index waarbij alle data van te voren is berekend, en je alsnog één 'precomputed' query doet ipv de relationele database alles op verzoek laat bedenken. Voor je homepage bijvoorbeeld, maak je een index die een postsummary + datum + comment count geeft.
Raven is eigenlijk razendsnel!
Edit: hier meer info (wij van wc-eend)
Juist bij een document database heb je minder queries nodig omdat alles in één document zit.
2) in een typische website laat je veel vaker dingen zien (reads) dan dat je iets bewerkt/opslaat/insert.
Bij een blog ook: je laat veel vaker je blogpost (met comments) zien dan dat je die bewerkt. En RavenDB is vooral heel snel met reads:
- of je haalt alles op in één document (blogpost + comments), in plaats van meerdere queries zoals bij een relationele database.
- of je gebruikt een index waarbij alle data van te voren is berekend, en je alsnog één 'precomputed' query doet ipv de relationele database alles op verzoek laat bedenken. Voor je homepage bijvoorbeeld, maak je een index die een postsummary + datum + comment count geeft.
Raven is eigenlijk razendsnel!
Edit: hier meer info (wij van wc-eend)
[ Voor 4% gewijzigd door alwinuzz op 06-02-2012 10:36 ]
Wat dat betreft heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar maakt dat het dan ook gelijk ongeschikt voor forums als deze? Op forums wordt natuurlijk meer gelezen dan gepost, maar ook behoorlijk actief gepost.
Dan denk ik nog niet eens aan insert / select performance, maar ook aan de shitload aan data die hij in het geheugen plaatst. In plaats van één insert record, laadt ie immers de hele "tabel" (document) in het geheugen.
Dan denk ik nog niet eens aan insert / select performance, maar ook aan de shitload aan data die hij in het geheugen plaatst. In plaats van één insert record, laadt ie immers de hele "tabel" (document) in het geheugen.
Heb er nog niet heel goed naar gekeken, maar volgens mij is het ook mogelijk om middels een PATCH-request, zonder eerst een GET te doen, een commentaar toe te voegen.GateKeaper schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:14:
[...]
Wanneer je nu een nieuwe comment wil toevoegen, moet je eerst de hele blog ophalen (idee in plain sql: select * from blogs where id = blogId) aan dat object voeg je dan je comment toe ( blog.comments.add(comment)) en vervolgens sla je het hele blog object weer op in de database.
Het hele idee is dat sowieso een insert veel sneller wordt uitgevoerd, omdat eventuele indexen asynchroon worden geüpdatet, wanneer RavenDB daar tijd voor heeft, en nadat je insert-bewerking afgerond is.Op één of andere manier gaat het er bij mij niet in dat dit het wint van een relationele database. Om het nog maar niet te hebben over het zoeken op tags, categorieën, datums, posters, of alle reacties van een bepaalde user op te zoeken.
Indexen kun je gewoon definiëren in Raven; sterker nog, complexe query's die vaak worden uitgevoerd worden door Raven automatisch omgezet in tijdelijke indexen, en kunnen zelfs automatisch worden gepromoot tot permanente indexen.
Ben zelf ook bezig met een project met Raven; één van de dingen die me bevalt zijn de bundles die makkelijk functionaliteit toevoegen aan de kant van de database, zoals de Auth bundle en de Versioning bundle.
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Hehe, die heeft hier wel eens op het prikbord gehangen, alsmede die van de zwaardvechtende collega's waarvan de code aan het compileren is.
"Pick one at random" -> "Did you already press this one earlier in your testcase?" -> "Pick one at random".
Genoeg mensen die denken dat het helpt om drie keer op dezelfde knop te drukken en toch bij die derde keer iets anders denken te bereiken dan de eerste twee keer.
Genoeg mensen die denken dat het helpt om drie keer op dezelfde knop te drukken en toch bij die derde keer iets anders denken te bereiken dan de eerste twee keer.
Je weet maar nooit met die quantummechanica...
I've got the T-Shirt
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II
Verwijderd
Ik vraag me af hoe quantummechanisch Windows is nu...Davio schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:15:
[...]
Je weet maar nooit met die quantummechanica...
Hmmm.... To Bad.
Komt toch MongoDB weer om het hoekje kijken.You can use Raven for free, if your project is Open Source. If you want to use Raven in to build commercial software, you must buy a commercial license.
Argh,,,,, website omzetten van Fx naar IE>8. Sinds wanneer wordt line-height niet meer ondersteund in IE? 
EDIT: woeps.. zat in quirksmode.
EDIT: woeps.. zat in quirksmode.

[ Voor 17% gewijzigd door deCube op 06-02-2012 12:45 ]
Work hard & be brave.
Dat kun je natuurlijk oplossen door een nieuwe tabel met comments te maken; je hoeft niet alles in 1 document te frotten natuurlijkGateKeaper schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:42:
In plaats van één insert record, laadt ie immers de hele "tabel" (document) in het geheugen.
We werken bij ons nu een paar maanden met MongoDB en dat bevalt super moet ik zeggen (naast de "klassieke RDBMS'en" overigens, die hebben net zo goed nog hun nut).
[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 06-02-2012 12:44 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Iemand wel eens met Ember.js gewerkt? Het is een soort opvolger van SproutCore, maar dan zonder de noodzaak van het compileren. Je kunt het als 'normale' JS library opnemen.
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Alsof je bij Mongo geen kosten hebt bij _echt_ serieus commercieel gebruik: http://www.10gen.com/supportGateKeaper schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:06:
Hmmm.... To Bad.
Komt toch MongoDB weer om het hoekje kijken.
Gezien de prijzen die 10gen voor ondersteuning rekent zijn die van Ayende best redelijk te noemen in ieder geval.
Als je wat meer implementatie vrijheid wil is Backbone wellicht ook nog wel een overweging waard. Yehuda en consorten duwt je namelijk wel héél erg richting een bepaalde oplossingsrichting die niet altijd even handig is. Backbone geeft je wat minder infrastructuur, een gewoon een kapstok if you will, om je app aan op te hangen en that's it. Templating, caching en alles wat je nog meer wilt doen mag en moet je helemaal zelf maar uitzoeken. In bepaalde situaties kan dat ook best handig zijn.Priet schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:57:
Iemand wel eens met Ember.js gewerkt? Het is een soort opvolger van SproutCore, maar dan zonder de noodzaak van het compileren. Je kunt het als 'normale' JS library opnemen.
Pas nog een mooie discussie / IRC log tegengekomen tussen Yehuda en Jeremy (als in Jeremy Ashkenas, lead developer bij DocumentCloud, en geestelijke pappa van ondermeer Backbone, CoffeeScript en een hoop ander gaaf JavaScript spul) waaruit je min of meer kon concluderen dat Ember niet altijd de meest geweldige keuze is voor je applicatie (Backbone trouwens andersom ook): https://raw.github.com/gi...-and-forth-transcript.txt
Voordat er een Backbone versus Ember discussie losbarst: net zoals rond de web versus native mobile apps discussie geld hierbij gewoon het volgende: just pick what seems right for you and the product or platform you are building
[ Voor 62% gewijzigd door mindcrash op 06-02-2012 13:21 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Vandaag eerste dag stage. Heb al iets meer toelichting gekregen over mijn opdracht
, maar nog altijd niet bijster veel. Ach ja, deze week moet ik de scope van mijn stageopdracht bepalen.
En ondertussen zijn we de laptop aan het installeren, VS2010 en nu de SP1 -.-
En ondertussen zijn we de laptop aan het installeren, VS2010 en nu de SP1 -.-
Vandaag zou ook mijn eerste dag zijn, alleen waren in het stagebedrijf alle leidingen bevroren waardoor er geen water was. Eerste dag dus gelijk ijsvrij gekregen
. Aan de andere kant best jammer, had best zin om te beginnen.
Vandaag een dag debuggen in IE8 & IE9, in een Virtual Machine; oh what a joy.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Hij hebben hier een speciaal laptopje staan daarvoorOkkE schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:55:
Enige windows bak in het hokje
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Meh, VM'etjes draaien met 16 GB geheugen is niet zo'n crime.OkkE schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:55:
Wij hebben hier tussen alle iMac's een normale Windows computer staan, toch wat minder handig dan een laptop wanneer je veel moet debuggen ja. Overigens blijf ik het meest hatelijke van Internet Explorer nog wel vinden dat je geen twee versies naast elkaar kan draaien. Wtf.Gamebuster schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:02:
[...]
Hij hebben hier een speciaal laptopje staan daarvoor
Enige windows bak in het hokje

Op een standaard 27" iMac is het iets minder feest.Korben schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:04:
[...]
Meh, VM'etjes draaien met 16 GB geheugen is niet zo'n crime.
Maar sowieso IE starten (al is het in VM) op een Mac is eigenlijk wel een crime.
M'n scrotum bevriest hier op't kantoor, waar blijft de zomer (natuurlijk wel na de 11 steden tocht ^^)....
Professioneel Heftruck Syndroom
Well, there's your problem!
Verwijderd
Pfff zit je 3 en een half uur alles aan t debuggen, kom je een fout tegen waardoor de helft niet werkt

Dat is leuk als je even snel 1 dingetje wil bekijken, maar voor echt debuggen is het onwerkbaar. Multiple_IE komt dan nog het meest in de buurt. Maar juist als het gaat om CSS of Javascript bugs, moet je eigenlijk wel de officiele standalone versie hebben. Dus moet je wel VM's gebruiken.Mod_Aap schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:11:
@OkkE
Misschien dat je hier dan wat aan hebt:
http://www.my-debugbar.com/wiki/IETester/HomePage
Je hebt gelijk, Mac is echt verschrikkelijk.
Nee, mijn probleem is de verschrikkelijke crap-software dat "Internet Explorer" heet.
[ Voor 5% gewijzigd door OkkE op 06-02-2012 14:19 ]
Nee, je probleem is dat je gaat debuggen in een VM op een consumer-level systeem (iMac, i.p.v. Mac Pro).OkkE schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:17:
[...]
Je hebt gelijk, Mac is echt verschrikkelijk.
Nee, mijn probleem is de verschrikkelijke crap-software dat "Internet Explorer" heet.
En dat maakt veel verschil omdat... ? In een iMac kan je ook een sloot geheugen zetten hoor, en windows is altijd traag, ongeacht of het wel of niet in een VM draait. Sterker nog: in een VM zal hij sneller opstarten omdat je een beter onderliggend filesystem hebt, en hij niet op je windows domein hoeft in te loggen
Ach tjah, ik debug nu via VirtualBox op mijn MBP, gaat best goed. 
(8GB, SSD, 2,2GHz i7)
(8GB, SSD, 2,2GHz i7)
Work hard & be brave.
Och, jeugddrama much?MBV schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:53:
[...] en windows is altijd traag, ongeacht of het wel of niet in een VM draait.
Ik denk een trauma.
Maar, ik moet eerlijk zeggen dat Windows 7 met VS2010 en een hoop zaken open, niet erg vlot meer draait hoor hier (heb een "afgedankte" laptop gekregen, weliswaar een dikke Core2Duo, maar slechts 4GB geheugen
De high-end iMacs zijn meer pro-level tegenwoordig dan de Mac Pro's die al 2 jaar geen update meer hebben gehad ofzo...Korben schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:49:
[...]
Nee, je probleem is dat je gaat debuggen in een VM op een consumer-level systeem (iMac, i.p.v. Mac Pro).
iMac met i7, SSD en 16GB is echt niet meer consumer-level te noemen
Het bachelor afstudeerproject aan de OU wordt in een team van twee tot vier man gedaan. Mijn team bestond uit drie man, en onze opdrachtgever was een onderzoeker van CELSTEC (een onderzoeksinstituut van de OU). Ons team heeft voor deze onderzoeker een plugin geschreven voor NetLogo (een programmeertaal / agent-based simulatiepakket) om databases te kunnen gebruiken vanuit die taal: http://code.google.com/p/netlogo-sql/BoAC schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:19:
[...]
Mijn compliment!!* BoAC doet ook HBO in de avonduren en het is zwaar. Wat voor een afstudeer opdracht heb je gedaan als ik dat vragen mag?
FF doorzetten en dan heb je idd ook watGetuigd in ieder geval van doorzettingsvermogen
Precies de reden waarom er al jaren niets meer met de Mac Pro wordt gedaan en waarom er gefluisterd wordt dat Apple heel stilletjes de hele Mac Pro heeft gekilled.Bosmonster schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:06:
[...]
De high-end iMacs zijn meer pro-level tegenwoordig dan de Mac Pro's die al 2 jaar geen update meer hebben gehad ofzo...
iMac met i7, SSD en 16GB is echt niet meer consumer-level te noemen
Immers kun je tegenwoordig alles waar je vroeger een Mac Pro voor nodig had tegenwoordig ook prima doen met een MacBook Pro of iMac. Voor een hoop dingen kun je tegenwoordig met een flink opgepimpte Mac Mini (Core i7 2,7ghz dual core met 8Gb RAM!) uit de voeten. Trouwens ook de reden waarom heel veel digital creatives met een flink opgepimpte MacBook Pro werken vandaag: meer dan dat, network based (of cloud based) storage, keyboard, muis en beeldscherm(en) heb je tegenwoordig echt niet meer nodig om je werk goed te doen. (en voor grote hoeveelheden berekeningen die in korte tijd moeten worden uitgevoerd is cloud computing tegenwoordig ook prima bruikbaar; ik heb begrepen dat Disney en Pixar hier al een tijdje met veel succes gebruik van maken)
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Backbone heb ik ook gezien. Op dit moment gebruik ik ExtJS en dat werkt best mooi (de GUI componenten gebruik ik niet of nauwelijks). Toch wil ik er vanaf omdat ik weinig vertrouwen heb in de organisatie erachter, na een paar buggy release, slechte support en gezeur rond de licenties.mindcrash schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:01:
[...]
Als je wat meer implementatie vrijheid wil is Backbone wellicht ook nog wel een overweging waard. Yehuda en consorten duwt je namelijk wel héél erg richting een bepaalde oplossingsrichting die niet altijd even handig is. Backbone geeft je wat minder infrastructuur, een gewoon een kapstok if you will, om je app aan op te hangen en that's it. Templating, caching en alles wat je nog meer wilt doen mag en moet je helemaal zelf maar uitzoeken. In bepaalde situaties kan dat ook best handig zijn.
Pas nog een mooie discussie / IRC log tegengekomen tussen Yehuda en Jeremy (als in Jeremy Ashkenas, lead developer bij DocumentCloud, en geestelijke pappa van ondermeer Backbone, CoffeeScript en een hoop ander gaaf JavaScript spul) waaruit je min of meer kon concluderen dat Ember niet altijd de meest geweldige keuze is voor je applicatie (Backbone trouwens andersom ook): https://raw.github.com/gi...-and-forth-transcript.txt
Voordat er een Backbone versus Ember discussie losbarst: net zoals rond de web versus native mobile apps discussie geld hierbij gewoon het volgende: just pick what seems right for you and the product or platform you are building
Hoever ik door het framework 'gestuurd' wil worden ben ik nog niet helemaal uit. De belangrijkste componenten voor mij zijn Model en collecties van models. ExtJS biedt daar een mooie oplossing voor, Ember heeft daar de Data uitbreiding voor.
Heb je daar toevallig concrete voorbeelden van (ook voor Backbone)?Yehuda en consorten duwt je namelijk wel héél erg richting een bepaalde oplossingsrichting die niet altijd even handig is.
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
Ja IETester is super tof behalve dat niet alles zoals in de versies is. Wij gebruikten het eerst ook om een applicatie van IE6 naar IE8 over te zetten maar IETester liet IE6 goed daarin zien maar op standalone IE6 waren er toch layout quirks. En de constante crashes van IETester no thanksMod_Aap schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:11:
@OkkE
Misschien dat je hier dan wat aan hebt:
http://www.my-debugbar.com/wiki/IETester/HomePage
Ja windows is zoooooooveeeeel trager dan alle andere OS-enMBV schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:53:
en windows is altijd traag, ongeacht of het wel of niet in een VM draai

[ Voor 19% gewijzigd door Rutix op 06-02-2012 16:43 ]
Nothing to see here!
Ik werk op een MBP i5, 8GB en SSD en dat loopt als een trein, zelfs met XP + Win7 VM's open, naast Photoshop, IDE, browsers, Outlook, etc.mindcrash schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:24:
[...]
Precies de reden waarom er al jaren niets meer met de Mac Pro wordt gedaan en waarom er gefluisterd wordt dat Apple heel stilletjes de hele Mac Pro heeft gekilled.
Immers kun je tegenwoordig alles waar je vroeger een Mac Pro voor nodig had tegenwoordig ook prima doen met een MacBook Pro of iMac. Voor een hoop dingen kun je tegenwoordig met een flink opgepimpte Mac Mini (Core i7 2,7ghz dual core met 8Gb RAM!) uit de voeten. Trouwens ook de reden waarom heel veel digital creatives met een flink opgepimpte MacBook Pro werken vandaag: meer dan dat, network based (of cloud based) storage, keyboard, muis en beeldscherm(en) heb je tegenwoordig echt niet meer nodig om je werk goed te doen. (en voor grote hoeveelheden berekeningen die in korte tijd moeten worden uitgevoerd is cloud computing tegenwoordig ook prima bruikbaar; ik heb begrepen dat Disney en Pixar hier al een tijdje met veel succes gebruik van maken)
De CPU maakt niet eens zoveel uit, als je maar een SSD hebt en genoeg RAM.
[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 06-02-2012 16:42 ]
Ik werk op een MBP C2D 2.4ghz en 4GB Ram met SSD, en ik vind hem nog steeds prima volstaan
Vind het ook wel wat hebben, iedereen heeft zo'n moderne MBP en ik heb nog de "old school" versie, terwijl die van mij vaker sneller aanvoelt omdat ik er een SSD in heb gegooid 
Niet te vergeten de sticker die het helemaal afmaakt.
Niet te vergeten de sticker die het helemaal afmaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door ZpAz op 06-02-2012 18:37 ]
Vandaag mijn oude harde schijf + SATA hotswap bay maar eens in m'n nieuwe workstation gezet. Geen schroefje aan te pas gekomen... wát een relaxte dingen, die z800's. jammer dat zo zo kneiterduur zijn, anders zou ik er zelf ook wel een willen.
Hmm, mag ik dit wel posten op GoT? Het is tech-porno ;-)
Hmm, mag ik dit wel posten op GoT? Het is tech-porno ;-)
Some people see a problem and think "I know, I'll use Haskell!" Now they have a monoid in the category of problems.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Prachtig dat onderaan dat bericht een advertentie staat van careers 2.0.PrisonerOfPain schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:27:
Jeff Atwood is opgestapt bij Stack Exchange.
http://www.codinghorror.c...ewell-stack-exchange.html
Ik denk dat we van zIjn vertrek weinig gaan merken, wat ik wel hoop is dat hij de stackexchange podcast blijft doen. Hij en Spolsky zijn geweldig samen. Aan de andere kant heeft Spolsky ook niet echt meer een prominente rol in het bedrijf en doet de podcast ook nog steeds.
Ik ben blij dat deze gast niet bij ons rondloopt... (briljante superbowl reclame van aantal jaar geleden)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=RzToNo7A-94&feature=player_embedded#!]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=RzToNo7A-94&feature=player_embedded#!]
PrisonerOfPain schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:27:
Jeff Atwood is opgestapt bij Stack Exchange.
http://www.codinghorror.c...ewell-stack-exchange.html
Nothing to see here!
Is dat niet wat tegen het principe van NoSQL ingaat? Zo ben je wederom relaties aan het leggen. Er is mij juist verteld dat dit niet de bedoeling is van het NoSQL gebeuren.RobIII schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:42:
[...]
Dat kun je natuurlijk oplossen door een nieuwe tabel met comments te maken; je hoeft niet alles in 1 document te frotten natuurlijkSterker: je moet oppassen dat je dan niet een soort "God document" krijgt waar alles in zit.
Zodra iets duidelijk bij een ander object hoort, zoals comments bij een blog, hoort het in hetzelfde document te staan. De poster van de comment mag weer wel in een apart document komen.
Bijna en exact gaan naar mijn idee echt niet samen.It's been almost exactly 4 years since I chose my own adventure.

Je ontkomt er meestal niet aan om 'verwijzingen' (het zijn geen relaties) te maken naar andere documenten.GateKeaper schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:46:
[...]
Is dat niet wat tegen het principe van NoSQL ingaat? Zo ben je wederom relaties aan het leggen. Er is mij juist verteld dat dit niet de bedoeling is van het NoSQL gebeuren.
Ben ik het helemaal mee eens; anders krijg je weer te maken met paging en dergelijke (RavenDB heeft een standaard page size van 128 en doet impliciet aan paging).Zodra iets duidelijk bij een ander object hoort, zoals comments bij een blog, hoort het in hetzelfde document te staan.
Dit strookt dan weer niet met je eerste opmerking...De poster van de comment mag weer wel in een apart document komen.
Hij bedoelt uiteraard bijna tot op de minuut af 4 jaar... bijdehandje[...]
Bijna en exact gaan naar mijn idee echt niet samen.
Uur zitten klooien met een floating element. Bleek de element voor de non-floating element moest en voila toen werkt het!!! Ik zoek eigenlijk een boek of site die zulke regels lekker makkelijk opsomt
Als iemand een goed boek weet...
Derde bakkie koffie
. Het is nodig, ben al wakker sinds 6 uur (6u20 effectief opstaan). Ach, nu maar werklaptop verder updaten, 1GB aan Service Packs -_-.
Klopt, alleen de poster van een comment, zal meerdere comments posten. Een comment is gewoon onlosmakend (is dit wel een woord? Vandale.nl kent hem niet) verbonden aan het blogitem. Als de poster en de comment in één document zouden zitten, zou je de comment al onder de poster moeten hangen. Eén poster heeft immers meerdere comments.Korben schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:58:
[...]
Dit strookt dan weer niet met je eerste opmerking...
Vandaar dat ik hierbij zoiets heb van, posters (lees users) gooi je wel weer in een aparte "tabel" om redundantie te voorkomen.
Zoals jij ook zegt:
Daar ben ik het dan ook mee eens, je ontkomt er niet aan. Maar dit moet natuurlijk (NoSQL gedachte) wel zo minimaal mogelijk gehouden. Naar mijn mening dus geen Comment "tabel", maar dat gewoon aan het blog-item document hangen, maar wel een verwijzing naar een Users "tabel".Je ontkomt er meestal niet aan om 'verwijzingen' (het zijn geen relaties) te maken naar andere documenten.
[ Voor 4% gewijzigd door GateKeaper op 07-02-2012 10:11 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.