I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Nu ben ik benieuwd wie zich aangesproken gaat voelen
[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 16-08-2012 16:30 ]
https://niels.nu
Hydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:19:
[...]
Je vergeet XML. Ik wil dolgraag in XML gaan programmeren maar ik weet niet hoe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| <class name="Test"> <method name="Foo" returnType="void"> <param name="v" type="int"/> <body> <ifstatement> <expression> <operator symbol=">"> <identifier name="v"/> <literal value="34"/> </operator> </expression> <then> <call name="System.WriteLine"> <param> <literal value="Hello world!" type="String"/> </param> </call> </then> </ifstatement> </body> </method> </class> |
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ouch, invalid XML. Blijf jij maar bij je game-development..oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:30:
[...]
XML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 <class name="Test"> <method name="Foo" returnType="void"> <param name="v" type="int"/> <body> <ifstatement> <expression> <operator symbol=">"> <identifier name="v"/> <literal value="34"/> </operator> </expression> <then> <call name="System.WriteLine"> <param> <literal value="Hello world!" type="String"/> </param> </call> </then> </ifstatement> </body> </method> </class>
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Van jou had ik toch tenminste een stylesheet verwacht die het rechtstreeks naar machinecode om zou zetten
Ja, vond ik ook. Ik dacht dat 'ie dat wel had maar omdat ik zowel Java als .Net gebruik (meer Java, meeste programmeerwerk dat ik doe zijn webservices) loopt dat een beetje doormekaar.GateKeaper schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:30:
Overigens wel vaag trouwens, dat (.NET) System.TimeSpan geen Years property heeft. Dagen, uren, minuten, seconden en zelfs miliseconden heeft hij wel. TotalDays ook (what the difference ook moge zijn), maar jaren niet?
[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 16-08-2012 16:34 ]
Blij dat ze dat bij mij niet gedaan hebbenHydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:29:
Mooie sollicitatievraag trouwens: Als je een sollicitant hebt altijd vragen hoe je in <insert taal hier> een XML bericht samenstelt. Als hij dan strings met XML tags gaat concatten kun je 'em meteen de deur wijzen
Zeur je bij een PHP excerpt ook altijd dat de <?php tag mist?Korben schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:32:
Ouch, invalid XML. Blijf jij maar bij je game-development.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Nee, maar wel als je ergens een punt-komma mist. Overigens had je het snel aangepast, waardoor mijn opmerking een beetje een moot point is..oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:34:
[...]
Zeur je bij een PHP excerpt ook altijd dat de <?php tag mist?
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Een punt-komma missen in XML, da's apartKorben schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:35:
[...]
Nee, maar wel als je ergens een punt-komma mist.
I know, je refereert naar regel 3, die je overigens wel goed hebt meegequote dus ik was eerder dan jouw post
[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 16-08-2012 16:38 ]
Wat is een jaar? 365 dagen of 366 dagen? Maanden zijn er ook niet, want is een maand 31, 30 of 29 dagen? Zelfs dagen is met schrikkelsecondes al discutabel..GateKeaper schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:30:
Overigens wel vaag trouwens, dat (.NET) System.TimeSpan geen Years property heeft. Dagen, uren, minuten, seconden en zelfs miliseconden heeft hij wel. TotalDays ook (what the difference ook moge zijn), maar jaren niet?
Bijdehandje. In de XML die ik zag staan miste een /, dat weet je best..oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:36:
[...]
Een punt-komma missen in XML, da's apart
Oh maar dat is zo simpel, exercise for the readerHydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:33:
Van jou had ik toch tenminste een stylesheet verwacht die het rechtstreeks naar machinecode om zou zetten
Zoals ik in mijn ninja-edit al zeiKorben schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:39:
[...]
Bijdehandje. In de XML die ik zag staan miste een /, dat weet je best.
[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 16-08-2012 16:40 ]
Ik zit me meer af te vragen hoe de zark je op die manier een valid XML kunt bouwenHydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:29:
Mooie sollicitatievraag trouwens: Als je een sollicitant hebt altijd vragen hoe je in <insert taal hier> een XML bericht samenstelt. Als hij dan strings met XML tags gaat concatten kun je 'em meteen de deur wijzen
Dat levert toch eigenlijk altijd een "semi-XML" op, tenzij je heel, heel, heel, heel, heel goed je structuur definieert?? (En zelfs dan geloof ik, nooit geprobeerd dus)
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dacht eerst dat ze de upper-case bug niet goed hadden opgelost, maar er blijkt meer aan de hand te zijn... Eens kijken of ik een goede testcase kan knutselen om te submitten naar MS.
Best een nare bug eigenlijk
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Als het gaat om de tijd tussen 2 data maakt dat in princiepe niet uit. Het gaat erom dat er geen simpele manier is om het aantal verstreken jaren tussen 2 data te bepalen. Dit terwijl het een functionaliteit is die in zoveel systemen gebruikt wordt.PolarBear schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:37:
Wat is een jaar? 365 dagen of 366 dagen? Maanden zijn er ook niet, want is een maand 31, 30 of 29 dagen? Zelfs dagen is met schrikkelsecondes al discutabel..
Dat is dus precies het probleem. Het ziet er uit als XML maar vrijwel elke XML parser gaat over z'n nek. Heeft in een aantal van m'n projecten issues opgeleverd omdat we afhankelijk waren van een externe partij voor de aanlevering van data. Gelukkig waren dat wel projecten waar de klant een groot bedrijf is die dan druk op de leverancier (HP bijvoorbeeld, ging met met data die van hun scanners kwam) uit kan oefenen.Firesphere schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:39:
Ik zit me meer af te vragen hoe de zark je op die manier een valid XML kunt bouwen
Dat levert toch eigenlijk altijd een "semi-XML" op, tenzij je heel, heel, heel, heel, heel goed je structuur definieert?? (En zelfs dan geloof ik, nooit geprobeerd dus)
[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 16-08-2012 16:43 ]
Dus, als oplossing hadden ze dan maar bedacht dat iedereen die wat datetime berekeningen moeten doen dit zelf maar moet uitzoeken?PolarBear schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:37:
[...]
Wat is een jaar? 365 dagen of 366 dagen? Maanden zijn er ook niet, want is een maand 31, 30 of 29 dagen? Zelfs dagen is met schrikkelsecondes al discutabel..
Vaag... Ik zou net denken dat een framework als .NET een aantal standaard opties aanbied. Daarnaast kan je als programmeur altijd terugvallen op welke waarde je ook graag had om eender welke eigen berekening of logica op toe te passen?
For the record: C# is voor mij _te_ lang geleden om te weten hoeveel libraries of ingebouwde zaken bestaan voor datetime berekeningen. Bovenstaande was eerder om aan te tonen dat die logica nergens op slaat.
DateTime.Now houdt ook rekening met de ingestelde tijdzone, anders moet je DateTime.UtcNow gebruiken. Naar mijn mening zou DateTime.Now.Subtract dan ook rustig rekening kunnen houden met de aanwezigheid van schrikkeljaren e.d. Je kan de functies gewoon overloaden met culture info mocht je dat willen.PolarBear schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:37:
[...]
Ik zie dus echt geen reden om die properties er niet in te hebben.
Moot point. .Net definieert een verschil in uren ook gewoon als het verschil in de representatie van die tijd en niet zozeer het daadwerkelijk aantal verstreken uren. Tussen 1-2-2003 en 4-5-2006 zit gewoon 3 jaar, 3 maanden en 3 dagen.PolarBear schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:37:
[...]
dat doet 'ie ook. Het aantal dagen klopt wel. Er is alleen geen 'years' property. In Java kan dat wel gewoon met een calendar als ik het goed heb.GateKeaper schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:42:
DateTime.Now houdt ook rekening met de ingestelde tijdzone, anders moet je DateTime.UtcNow gebruiken. Naar mijn mening zou DateTime.Now.Subtract dan ook rustig rekening kunnen houden met de aanwezigheid van schrikkeljaren e.d. Je kan de functies gewoon overloaden met culture info mocht je dat willen.
KloptHydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:44:
[...]
dat doet 'ie ook. Het aantal dagen klopt wel. Er is alleen geen 'years' property. In Java kan dat wel gewoon met een calendar als ik het goed heb.
1
2
| Console.WriteLine(new DateTime(2012, 3, 3).AddDays(-5)); Console.WriteLine(new DateTime(2013, 3, 3).AddDays(-5)); |
Geeft vanzelfsprekend ook gewoon netjes 27-2-2012 en 26-2-2013 terug
Ik zit alleen nog wel eens te stoeien met zomertijd. Pfff.. mogen ze dat maar even snel afschaffen!
/me *leest z'n vorige post over, en beseft dat hij ergens zijn aandacht kwijt is geraakt, waardoor het er inderdaad nogal verkeerd uit kwam.
Nog één bakje koffie, en dan naar huis.
[ Voor 10% gewijzigd door GateKeaper op 16-08-2012 16:50 ]
Natuurlijk. Maar het hele punt van dergelijke datum/tijd zut in een framework is dat je zelf niet hoeft te goochelen met dit soort dingen maar dat het voor je gedaan wordt. Dan is het nogal vreemd dat je alsnog zelf moet gaan zitten goochelen om iemands leeftijd uit te rekenen.GateKeaper schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:48:
Klopt, maar je kan dus niet gewoon delen door 365(.25).
Komt me heel bekend voor.Hydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:40:
[...]
Dat is dus precies het probleem. Het ziet er uit als XML maar vrijwel elke XML parser gaat over z'n nek. Heeft in een aantal van m'n projecten issues opgeleverd omdat we afhankelijk waren van een externe partij voor de aanlevering van data. Gelukkig waren dat wel projecten waar de klant een groot bedrijf is die dan druk op de leverancier (HP bijvoorbeeld, ging met met data die van hun scanners kwam) uit kan oefenen.
Zij: Dit is onze standaard XML formatting.
Wij: Ehhhh, tja, dus we moeten maar even een "jullieXML" parser schrijven?
Zij: Het heeft altijd gewerkt voor ons!
Wij: Juist ja.
Zij: Er is niks mee, onze parser verwerkt het foutloos!
Wij: Goh.... Wie heeft jullieXML parser gemaakt?
Zij: Nou, dat hebben we natuurlijk intern gedaan wegens bedrijfsspionage!
Wij: ....
Ik had de XML uberhaupt nog niet gezien voor ik wist dat dit dus compleet niet XML was, maar een eigen interpretatie.
Altijd leuk, eigen interpretors schrijven omdat de leverancier onbruikbare XML levert.
(Ja, beetje overdreven natuurlijk
[ Voor 11% gewijzigd door Firesphere op 16-08-2012 16:59 ]
Komt me bekend voorFiresphere schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:58:
[...]
Zij: Nou, dat hebben we natuurlijk intern gedaan wegens bedrijfsspionage!
Wij: ........
Ken iemand met een leuk businessplan waarvoor de nodige software geschreven moet worden. Maar dit durft hij niet uit te besteden vanwege de angst dat het plan gestolen wordt.
@Hydra, we zitten op één lijn hoor... Ik verwoord me alleen nogal slecht ben ik bang. Tijd om naar huis te gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door GateKeaper op 16-08-2012 17:03 ]
Het is nooit well-formed! Elk bedrijf geeft er z'n eigen draai aan, de dev moet het maar parsen/handlen. In de categorie "Who gives".
Gelukkig ging het in ons geval iets anders:Firesphere schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:58:
Altijd leuk, eigen interpretors schrijven omdat de leverancier onbruikbare XML levert.
(Ja, beetje overdreven natuurlijk)
Wij: Euh, de XML die we krijgen is geen XML. Er staan characters in die gewoon niet mogen.
ING: Kan je dat fixen?
Wij: Ja, dat kan, maar dat kost je geld omdat wij dan een filter moeten maken terwijl het een onderdeel zou moeten zijn van de levering van HP.
ING: Ah. HP, go fix!
HP: No wai!
ING: No fix = no moneyz
HP:

De projecten die wij doen zijn gewoon grote enterprise omgevingen die via SOA aanmekaar geknoopt worden. Dat een partij loopt te prutsen wordt dan gewoon niet geaccepteerd. Pakketten zoals Siebel e.d. gebruiken ook standaard XML parsers en Siebel gaat echt niet ff jouw eigen bedachte XML formaat inlezen hoor. Dus gelukkig hoeven we dit soort prutswerk niet te accepteren.Firesphere schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:01:
Ongeveer precies wat Hydra zegt. En ik ook.
Het is nooit well-formed! Elk bedrijf geeft er z'n eigen draai aan, de dev moet het maar parsen/handlen. In de categorie "Who gives".
[ Voor 32% gewijzigd door Hydra op 16-08-2012 17:10 ]
Geen vreemde ziektes opgelopen hoop ik?Hydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:08:
De projecten die wij doen zijn gewoon grote enterprise omgevingen die via SOA aanmekaar geknoopt worden.
Ik werk met kleinere partijen. En allemaal hebben ze hun eigen interpretaties van XML. Soms wordt je er moe van. Als ik echt zoiets heb van "OMGWTFBBQ is dit voor troep" laat ik ze JSON aanleveren, voor ik gek wordt.
Euh weet je dat zeker?.oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:43:
[...]
Moot point. .Net definieert een verschil in uren ook gewoon als het verschil in de representatie van die tijd en niet zozeer het daadwerkelijk aantal verstreken uren. Tussen 1-2-2003 en 4-5-2006 zit gewoon 3 jaar, 3 maanden en 3 dagen.
A TimeSpan object represents a time interval (duration of time or elapsed time) that is measured as a positive or negative number of days, hours, minutes, seconds, and fractions of a second. The TimeSpan structure can also be used to represent the time of day, but only if the time is unrelated to a particular date. Otherwise, the DateTime or DateTimeOffset structure should be used instead. (For more information about using the TimeSpan structure to reflect the time of day, see Choosing Between DateTime, DateTimeOffset, and TimeZoneInfo.)
The largest unit of time that the TimeSpan structure uses to measure duration is a day. Time intervals are measured in days for consistency, because the number of days in larger units of time, such as months and years, varies.
Grappig dat je het zegt, laat triangel nu een van de moeilijkste instrumenten zijn om goed te bespelen. Zeker in Zuid-Amerikaanse muziek.Otherside1982 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:13:
Je vraagt toch ook niet aan een rockster (game-developer) om een beetje op een triangel (Java) te gaan tikken?
Bij ons op de percussiegroep, kregen de mensen met de meest vaste hand vaak een triangel, koebel of aambeeld. Te meer omdat het het enige instrument is dat op de tel speelt en niet in de swing van de muziek.
Ik denk dat menig rockstar moeite heeft om triangel te spelen
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Hou ik liever ff voor meFiresphere schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:23:
Hey Hydra, waar werk je? Het komt me heel bekend voor. Vooral dat ING/HP verhaal!
Een basis template zonder values (die dus in text opgeslagen is) inladen in een parser (in php) mag toch wel hoop ik?Hydra schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:29:
De rest voeg ik natuurlijk ik met een standaardtool, is anders iets te fout-gevoelig
Haha, logisch.
Nou wij hebben hier zelfde soort problemen met XML & XSD's enz. Gelukkig zit ik er niet veel mee te werken, maar wordt soms echt gek als ik mijn collega's hoor.
Snap eigenlijk ook niet waarom XML wordt gedaan i.p.v. JSON? In de meeste gevallen (zeg expres niet alle!) is JSON veel makkelijker denk ik.
[ Voor 44% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-08-2012 19:02 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
LMGTFY linkjes stellen we niet op prijs; gebruik gewoon de [google] tag: [google="validate json"].
En verder: dit topic was niet bedoeld om te helpdesken, remember?
[ Voor 75% gewijzigd door RobIII op 16-08-2012 19:26 ]
Serieus?
armageddon_2k1 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:02:
Is JSON ook te valideren zoals XML tegen een XSD is te valideren?
1
2
| var serializer = new JavaScriptSerializer(); var myObject = serializer.Deserialize<MyObject>(json); |
Als dit niet goed gaat, wordt er al een exception opgegooid. Denk bijvoorbeeld aan integers die geen integers zijn.
En met DataContractJsonSerializer kan je in .NET dan de nodige restricties opleggen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [DataContract] public class MyObject { [DataMember(Name = "property_one")] public int PropOne { get; set; } [DataMember(Name = "property_two")] public string PropTwo { get; set; } } |
Weet zo uit mijn hoofd even niet of je ook eigenschappen als maximale lengte vast kan leggen met decorators, maar dat zou je altijd nog in de property setter kunnen doen.
[ Voor 5% gewijzigd door GateKeaper op 16-08-2012 19:28 ]
Moet je dit en dit eens lezen. Zomertijd is nog maar 't topje van de ijsbergGateKeaper schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:48:
Ik zit alleen nog wel eens te stoeien met zomertijd. Pfff.. mogen ze dat maar even snel afschaffen!
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Uh oh, dat ziet er niet goed uit voor mijn recent gemaakte "getEndOfDay" methodRobIII schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:37:
[...]
Moet je dit en dit eens lezen. Zomertijd is nog maar 't topje van de ijsberg![]()
24+ uur in een dag, waar gebeurd dat ergens?
Wikipedia: Schrikkelsecondewsitedesign schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:21:
[...]
Uh oh, dat ziet er niet goed uit voor mijn recent gemaakte "getEndOfDay" method
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
In die gevallen verzetten ze de klok toch "gewoon", het is dan niet dat een klok doortelt tot 25:30 of zo?pedorus schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:28:
Overgang naar wintertijd, sommige wisselingen van tijdzones, andere speciale gevallen.
Nee, maar het aantal uren in de dag is dan wel 23 of 25. Met de schrikkelseconde telt de klok overigens naar 23:59:60.wsitedesign schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:29:
[...]
In die gevallen verzetten ze de klok toch "gewoon", het is dan niet dat een klok doortelt tot 25:30 of zo?
[ Voor 9% gewijzigd door HuHu op 16-08-2012 20:30 ]
Tja, JSON is 'nieuwer'.GoTCoast schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:54:
Snap eigenlijk ook niet waarom XML wordt gedaan i.p.v. JSON? In de meeste gevallen (zeg expres niet alle!) is JSON veel makkelijker denk ik.
Yup.armageddon_2k1 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:02:
Is JSON ook te valideren zoals XML tegen een XSD is te valideren?
Yup. En dan crasht alle zooi van al die developers die zelf het wiel opnieuw uitgevonden hebbenHuHu schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:30:
[...]
Nee, maar het aantal uren in de dag is dan wel 23 of 25. Met de schrikkelseconde telt de klok overigens naar 23:59:60.
Vrije interpretatie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| INSERT INTO TabelA SELECT BedenkEenseq.nextval, , IdVeld , pWaarde , NULL AS Veld2 , NULL AS Veld3 , NULL AS Veld4 , NULL AS Veld5 , NULL AS Veld..... , NULL AS Veld50 FROM SubQuery |
in plaats van:
1
2
3
4
5
6
| INSERT INTO TabelA (Id, RefenrenceId, Waarde) SELECT BedenkEenseq.nextval, , IdVeld , pWaarde FROM SubQuery |
imperial » metrische stelsel (heeft "imperial" eigenlijk wel een Nederlandse benaming?)
graden » gon (360 graden = 400 gon)
utc » newTime!
400 dagen in een jaar, geen schrikkeljaar / zomertijd gedoe. 10 maanden met 40 dagen in een maand, en 100 dagen in een kwartaal. Een kwartaal is dus 2,5 maand.
Afronden op 360 dagen kan ook, dan wel vasthouden aan de 12 maanden van nu, 30 dagen per maand, en 90 per kwartaal. Een kwartaal heeft dan 3 maanden.
Zomers verschuiven dan wel in de loop van de tijd, maar so what? Klimaat verschuift toch al
Laten we dan ook gelijk de uren / seconden aanpakken
[ Voor 99% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-08-2012 20:36 . Reden: Modbreak geweest ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Je lichaam reageert serieus op veranderingen zoals de zon e.d. dus dan moet je werktijden e.d. weer gaan veranderen. Krijg je hetzelfde gedoe als met bijvoorbeeld zomertijd. Mag je ineens om 15:00 uur gaan werken omdat we de klok niet meer gelijk houden met de zon.GateKeaper schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:36:
Oké, ik stel voor dat we een nieuw kalender systeem bedenken.
imperial » metrische stelsel (heeft "imperial" eigenlijk wel een Nederlandse benaming?)
graden » gon (360 graden = 400 gon)
utc » newTime!
400 dagen in een jaar, geen schrikkeljaar / zomertijd gedoe. 10 maanden met 40 dagen in een maand, en 100 dagen in een kwartaal. Een kwartaal is dus 2,5 maand.
Afronden op 360 dagen kan ook, dan wel vasthouden aan de 12 maanden van nu, 30 dagen per maand, en 90 per kwartaal. Een kwartaal heeft dan 3 maanden.
Zomers verschuiven dan wel in de loop van de tijd, maar so what? Klimaat verschuift toch al
Laten we dan ook gelijk de uren / seconden aanpakken
Niet 100% zeker, maar zoiets kon ik me herinneren van eerdere discussies. Ik doe zelf vrij weinig met .Net.
Hier spreken ze zichzelf sowieso tegen, want de duur van een dag staat ook niet vast.The largest unit of time that the TimeSpan structure uses to measure duration is a day. Time intervals are measured in days for consistency, because the number of days in larger units of time, such as months and years, varies.
.edit: kijk eens aan, de code staat zelfs nog in m'n C# testprojectje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| using System; class Program { static void Main(string[] args) { var startDate = new DateTime(2012, 10, 28, 0, 30, 0, DateTimeKind.Utc); var endDate = startDate.AddHours(1); Console.WriteLine(startDate == endDate); Console.WriteLine(startDate.ToLocalTime() == endDate.ToLocalTime()); Console.WriteLine((startDate.ToLocalTime() - endDate.ToLocalTime()).Hours); } } |
False True 0
Maar goed, het gaat natuurlijk al fout bij het feit dat een DateTime gewoon een lokale representatie van een tijdstip is (en dus ambigu is).
Als ik een datumtijd library zou ontwerpen dan zou ik een type maken dat een universeel en specifiek punt in tijd representeert waar je mee kunt rekenen met vaste tijdsintervallen (dus maximaal uren, en schrikkelseconden zijn eigenlijk nooit interessant om rekening mee te houden). Als je daar een jaar/dag/maand/tijd uit wil halen dan kun je dat type converteren naar een ander type mbv een tijdzone waar je vervolgens mee kunt rekenen met variabele tijdseenheden. Maar in dat andere type is er dan nog steeds een distinctie tussen 28-10-2012 2:30 en 28-10-2012 2:30 DST, en die twee van elkaar aftrekken levert gewoon 1 uur op.
[ Voor 56% gewijzigd door .oisyn op 16-08-2012 21:24 ]
Waarom is dat een slecht programmeervoorbeeld? Het heeft namelijk een geheel andere semantische betekenis (NULL betekent niet hetzelfde als 'de standaardwaarde').HeSitated schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:35:
Vandaag ook weer een mooi staaltje van programmeerkunst gezien....
Vrije interpretatie:
SQL:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 INSERT INTO TabelA SELECT BedenkEenseq.nextval, , IdVeld , pWaarde , NULL AS Veld2 , NULL AS Veld3 , NULL AS Veld4 , NULL AS Veld5 , NULL AS Veld..... , NULL AS Veld50 FROM SubQuery
in plaats van:
SQL:
1 2 3 4 5 6 INSERT INTO TabelA (Id, RefenrenceId, Waarde) SELECT BedenkEenseq.nextval, , IdVeld , pWaarde FROM SubQuery
.edit: oh wacht: http://curl.haxx.se/mail/lib-2007-12/0099.html
[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 16-08-2012 21:45 ]
Eens kijken of alle "best-practices" ergens vast zijn gelegd. Werk nu altijd in UTC en pas bij de presentatie converteer ik het naar localtime, maar gezien de hier aan gehaalde links, zijn er vast meer dingen die ik gewoon vergeet of geen kennis van heb. Op zich wel een interessant onderwerp
Daar is GET natuurlijk ook niet voor bedoeld..oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:42:
Klote libcurl, krijg het maar niet voor elkaar om een GET request met een body te versturen.
Ik was net van plan die URL te geven
Het ruikt hier erg vies opeens....oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:42:
Klote libcurl, krijg het maar niet voor elkaar om een GET request met een body te versturen.
Die reactie had ik wel verwacht, maar I don't really care. De server accepteert het, en dat stelt mij in de gelegenheid een veel grotere query string mee te sturen (20kB) als application/x-www-form-urlencoded, wat gewoon goed geparsed wordt.Pizzalucht schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:51:
Daar is GET natuurlijk ook niet voor bedoeld.
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 16-08-2012 22:35 ]
Maar waarom zou je dan niet gewoon raw data in een POST doen?.oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:31:
[...]
Die reactie had ik wel verwacht, maar I don't really care. De server accepteert het, en dat stelt mij in de gelegenheid een veel grotere query string mee te sturen (20kB) als application/x-www-form-urlencoded, wat gewoon goed geparsed wordt.
Volgens mij was er dit jaar nog ergens een eilandje bij de datumgrens dat besloot dat ze aan de andere kant van de datumgrens wilden wonen en dus maar een dag oversloegen.wsitedesign schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:21:
[...]
Uh oh, dat ziet er niet goed uit voor mijn recent gemaakte "getEndOfDay" method
http://www.timeanddate.com/news/time/samoa-dateline.htmlJegorex schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:03:
[...]
Volgens mij was er dit jaar nog ergens een eilandje bij de datumgrens dat besloot dat ze aan de andere kant van de datumgrens wilden wonen en dus maar een dag oversloegen.
Op die site staan heel veel van dat soort wijzigingen, Haïti bijvoorbeeld dat op 10 maart bekend maakte dat ze 7 maart hadden besloten om op 11 maart de zomertijd in te voeren.. Stel dat Samoa weer terug zou willen, zullen ze er dan een 49-urige dag inlassen om een record te vestigen?
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Als je geen controle hebt over de ontvangende partij kan ik het wel begrijpen ja.oisyn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:53:
Omdat het een GET request moet zijn.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Er zou wel een reden zijn dat je niet kan reageren op de blogpost
[ Voor 60% gewijzigd door alienfruit op 17-08-2012 08:59 ]
Implement a design pattern it must, my young padawan.
[ Voor 59% gewijzigd door Hydra op 17-08-2012 09:01 ]
Op het moment dat het moeilijk is om een klasse een naam te geven, of wanneer er een klasse een verzelfstandigt werkwoord heeft (of een methode run() of do() ) dan moet je je gaan afvragen of het wel een klasse hoort te zijn.alienfruit schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 07:19:
Ik ga maar eens nadenken hoe ik mijn klasse ga noemen die bepaald of het zwemweer is of niet. SwimWeatherDecider klinkt zo stom
[ Voor 0% gewijzigd door Pete op 17-08-2012 09:53 . Reden: fixed iig 1 d/t fout ]
*kuch* java.lang.Thread *kuch*Pete schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:02:
Op het moment dat het moeilijk is om een klasse een naam te geven, of wanneer er een klasse een verzelfstandigd werkwoord heeft (of een methode run() of do() ) dan moet je je gaan afvragen of het wel een klasse hoort te zijn.
Hydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:01:
[...]
Implement a design pattern it must, my young padawan.

I have no idea what I'm doing
Edit: Voor de duidelijkheid: deze reactie is aan mijzelf gericht, aangezien ik totaal geen verstand heb van (OOP) programmeren.
[ Voor 35% gewijzigd door OkkE op 17-08-2012 09:35 ]
Ik wil gewoon niet 250+ regels aan code om te bepalen of het zwemweer is in de code die het plaatje laad/weergeeft
[ Voor 68% gewijzigd door alienfruit op 17-08-2012 09:20 ]
Wil bestelling bij bol plaatsen (3 games voor 15), berekend ie de korting fout, dan maar een mailtje sturen...
Vervolgens wil ik de krant online lezen (de standaard), geeft ie melding "U bent correct aangemeld, maar u hebt geen toegang tot betalende secties." Men abbo loopt verdorie nog tot december!
Hopelijk gaat de dag niet zo door, want anders
Als er maar een Singleton in je app zit. Zonder Singleton is je app geen goeie app.alienfruit schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:18:
Ghehe. Dat mag jij vinden![]()
Ik wil gewoon niet 250+ regels aan code om te bepalen of het zwemweer is in de code die het plaatje laad/weergeeft
Ik krijg overigens wel een beetje jeuk van alle d/t fouten in de laatste paar posts hierboven, maar dat geheel (kuch) terzijde
[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 17-08-2012 09:27 ]
Hydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:25:
[...]
Als er maar een Singleton in je app zit. Zonder Singleton is je app geen goeie app.
[ Voor 23% gewijzigd door cpf_ op 17-08-2012 09:30 . Reden: Ninja's everywhere ]
Geh, ik was al een post aan het tikken maar ik besloot maar toch niet te posten. Dit staat er in mijn clipboard: [red][b]t[/][/]Hydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:25:
Ik krijg overigens wel een beetje jeuk van alle d/t fouten in de laatste paar posts hierboven, maar dat geheel (kuch) terzijde
Normaal een man of 30 op de afdeling (verschilt van dag tot dag), vandaag dus 2. Deel is nog op vakantie, maar de andere helft besluit plotseling om vandaag maar eens thuis te "werken".
Niet te laat maken dus vandaag!
Nee joh, een static class waarop je bij het starten van je app Init(); aanroept!Hydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:25:
[...]
Als er maar een Singleton in je app zit. Zonder Singleton is je app geen goeie app.
d/t fouten, hmm, ik zal mijn posts eens nalopen voor je
[ Voor 54% gewijzigd door alienfruit op 17-08-2012 09:40 ]
Laat me raden, de baas is op vakantie? Hier is het ook altijd erg rustig dan. En wat je ook merkt is dat op vrijdag, als de development manager er sowieso niet is, mensen het wat minder nauw nemen met de werktijdenGateKeaper schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:36:
Toen kwam je vanmorgen op kantoor, en was je de eerste... Toen werd het half tien, en besefte je dat je samen met de secretaresse ook de enige aanwezige ging blijven deze dag.
Normaal een man of 30 op de afdeling (verschilt van dag tot dag), vandaag dus 2. Deel is nog op vakantie, maar de andere helft besluit plotseling om vandaag maar eens thuis te "werken".
Niet te laat maken dus vandaag!
Waar IMHO weinig mis mee is, als je zut maar afkomt
[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 17-08-2012 09:49 ]
Gevolg? Verslapen..
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik denk dat Thread je het je ook moet afvragen, om daarna tot de conclusie te komen dat het gebruik van run() gerechtvaardigd is.
Nu moet ik zeggen dat de meeste Java applicaties vreselijk zijn, gezien de hoeveelheid onnodige klassen.
Leg uit?Pete schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:56:
Nu moet ik zeggen dat de meeste Java applicaties vreselijk zijn, gezien de hoeveelheid onnodige klassen.
Sommige dingen in Python makkelijker aangezien je ook gewoon functies kan maken in plaats van alleen maar klasses. Maar veel Java programmeurs hebben er een handje van om voor iedere nieuwe functie een eigen klasse te schrijven. Op die manier krijg je klasses met 1 functie of configurator classes etc. Ieder zijn smaak, maar het is vaak overbodig om zoveel klassen te schrijven en dan ben ik een voorstander van KISS.
Hehe, helaas. 2007 bestond mijn huis nog niet, dat staat er pas net 4 maanden
Als er iets erg is, is het wel codefiles waarin alles op een hoop gegooid is.
Ik snap OO wel, maar ben zelf voorstander van een iets losser paradigma, om op die manier dingen overzichtelijk te houden.Hydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:17:
Sorry maar het klinkt alsof je gewoon OO princiepes niet snapt. Wat maakt het in hemelsnaam uit of 1000 regels code in 1 class staan, of in 2 classes met 500 regels elk? Het gaat er juist om dat je objecten maakt die verantwoordelijk zijn voor hun eigen meuk.
Als er iets erg is, is het wel codefiles waarin alles op een hoop gegooid is.
Je praat nog steeds om m'n vraag heen. Noem eens voorbeelden? Functionaliteit op een logische manier indelen is juist een van de voornaamste redenen om OO te programmeren.Pete schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:23:
Ik snap OO wel, maar ben zelf voorstander van een iets losser paradigma, om op die manier dingen overzichtelijk te houden.
Het is eigenlijk belachelijk dat dergelijke libraries bestaansrecht hebben.D-Raven schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:25:
Voor die mensen die met Time aan het kutten zijn in .Net
STOP!..
Noda time
[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 17-08-2012 10:31 ]
Uit wat ik allemaal heb gezien van Java applicaties deel ik zijn mening wel. Al vermoed ik dat ik gewoon telkens de verkeerde projecten te zien krijg. Ik neem aan dat het iig ook wel fatsoenlijk kan in JavaHydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:28:
[...] Je praat nog steeds om m'n vraag heen. Noem eens voorbeelden? Functionaliteit op een logische manier indelen is juist een van de voornaamste redenen om OO te programmeren.
Kun je aub een beetje minder op de man spelen?Hydra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:28:
[...]
Je praat nog steeds om m'n vraag heen. Noem eens voorbeelden? Functionaliteit op een logische manier indelen is juist een van de voornaamste redenen om OO te programmeren.
...
Snel even een satirisch voorbeeld: http://www.plug.org/pipermail/plug/2007-July/013665.html
Dit is niet real-life maar het geeft heel erg precies mijn pijnpunt aan. Als je wilt kan ik gaan zoeken naar voorbeelden uit echte java applicaties, maar dat duurt even, al die voorbeelden zitten verborgen tussen een hoop andere onnodige klassen
Mijn punt is voornamelijk dat het hameren op OO en het maken van enorm veel klassen om iedere klasse maar zijn eigen verantwoordelijkheid te laten houden leidt tot grotere complexiteit en over-engineering.
Als je nog verder wil discusseren over dit punt kun je misschien een topic beginnen?
Ik kwam 'm net ook tegenD-Raven schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:25:
Voor die mensen die met Time aan het kutten zijn in .Net
STOP!..
Noda time
1
2
3
4
| var birthday = new LocalDate(year, month, day); var today = SystemClock.Now var period = Period.Between(birthday, today); var age = period.Years; |
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.