En als ik dan toch bezig ben zal ik mijn ervaringen ook gelijk ophoesten. Ik was al een paar weken op zoek naar een vervanger voor m'n ouwe trouwe Toshiba 17", waar ik zelf een WUXGA scherm (1920x1200) in had gezet. Omdat de "nieuwe" HD schermen verhoudingsgewijs breder en lager zijn dan de "oude" breedbeeld schermen, moest het niet weer een 17" worden, dat wordt me te breed. Verder moest er een krachtige processor in zitten, omdat de Pentium dual-core (T2370 als ik me goed herinner) van m'n Toshiba regelmatig in zweten uitbrak sinds we 50MB glasvezel internet (Tweakfiber) hebben. M'n voorkeur was een i5, want sterker dan een i3 en in tegenstelling tot de i7 nog binnen m'n budget. En ik was die kut Intel graphics van dat ding zo zat dat er beslist een goede videochip in moest zitten.
Na een tijdlang rondgezocht te hebben bij winkels en fabrikanten viel m'n oog op de op dat moment actuele aanbiedingen van Dell. De XPS 15 met i5 was erg vriendelijk geprijsd, maar met de i7 hadden ze helemaal een mooie (vond ik zelf) aanbieding: €729 met een i7-2670QM, 6GB geheugen en die WD 750GB schijf die hier ook regelmatig beschreven wordt. Daarmee was m'n budget iets overschreden, maar ik vond de meerwaarde de kosten ruimschoots waard. Echter er zat geen €200 meer in voor het full HD scherm, maar vanaf €75 vind je ze al op eBay, dus dat is een upgrade die ik zelf nog een keer ga doen. Die 1366x768 pixels is voor mij veel te weinig, ik zit nu constant te zoomen om nog enigszins overzicht te hebben op m'n scherm.
Wat zijn tot dusver m'n ervaringen?
- Out-of-the-box werkte de slaapstand niet en die heb ik ook niet aan de praat gekregen. Je zet de computer in slaapstand, het power en XPS lampje gaan zachtjes aan/uit gloeien en alles lijkt OK. Maar bij het weer inschakelen reset de computer zich en doet een verse herstart inclusief foutmelding ("uw computer is niet juist afgesloten bla bla"). Ik heb hier een workaround voor gemaakt door alle slaapstanden in sluimerstanden te veranderen.
- Het uitschakelen van de computer, zowel volledig uitschakelen als de sluimerstand, heeft af en toe een automatische reboot tot gevolg. Enige oplossing is om direct de powerschakelaar in te drukken om de computer alsnog uit te zetten, hij blijft dan wél uit. Vreemd genoeg gaat het ook regelmatig goed. In ieder geval ga ik een verse en schone herinstallatie uitvoeren vanwege dit en het vorige probleem.
- Het geluid is echt subliem, nog nooit zoiets uit een laptop gehoord.
- Jammer genoeg vermeld Dell het backlit keyboard niet standaard in de optielijst anders had ik het vast erbij genomen. Nu ben ik te laat erachter gekomen. Maar ik denk erover om het in een later stadium alsnog te plaatsen.
- De computer is gigantisch snel, zeker vergeleken met m'n oudje. Daar ben ik dik tevreden over.
- De ventilator hoeft niet vaak te draaien en als hij het doet, is het niet storend. M'n Toshiba was erg stil, maar deze Dell is zeker niet slechter.
- Windows prestatie index. Weliswaar niet erg betrouwbaar als benchmark, maar het zit in iedere Vista/W7 computer dus als eerste vergelijk is het toch wel aardig. In de eerste instantie kwam er een lage 4,9 score uit vanwege de Intel graphics. Nadat ik in het nVidia configuratiescherm bij de 3D opties de nVidia processor dwingend had ingeschakeld kwam er ineens 5,9 uit, bepaald door de harddisk en niet meer door de graphics. Vreemd genoeg krijg ik dat nu niet meer voor elkaar (moest de index opnieuw doen vanwege een geheugenwissel) en staat hij nu op 5,2, wat bij geen van beide grafische processors hoort (die Intel heeft niet ineens haast gekregen en de nVidia kan veel beter). Niet zo belangrijk, maar vreemd genoeg om even te melden.
- De touchpad werkte erg fijn met de fabrieksdrivers. Vanwege de slaap/sluimer problemen heb ik een paar drivers geüpdate, oa. de Synaptics. Sinds die tijd werkt hij minder fijn, dus bij herinstallatie houd ik het maar op de fabrieksdrivers.
Ondertussen heb ik de 2GB module vervangen door een 4GB, kostte maar 2 tientjes en die 2GB had ik toch al nodig voor een netbook. Ik hou niet van "ongelijke" geheugenmodules, mijn ervaring is dat systemen daar vaak instabiel van worden. Misschien is dat normaal niet zo en heb ik altijd ongelukkige systemen gehad maar toch.
Omdat ik m'n brander toch vrijwel nooit gebruik en daar ook een externe brander voor beschikbaar heb, wil ik de brander vervangen door een caddy met een SSD voor Windows. Zo'n caddy had ik in m'n Toshiba ook al, beviel prima. Maar dat is een IDE->SATA type dus eerst even een nieuwe bestellen.
Verder staat nog op het programma dat full HD scherm, maar m'n computer is nog te nieuw om dat nu al te doen (garantie en zo, al hoop ik dat hij niet kapot gaat natuurlijk).
En zo'n backlit keyboard is ook erg leuk. Vraag: is dat plug en play? Want je kunt die backlit met een toetscombi aan/uit zetten maar bij die van mij is dat grijs dus niet te kiezen. Gaat dat ineens werken als je dat backlit keyboard plaatst?