Ten eerste, ik ben niet heel actief op dit forum dus dit onderwerp zou al eens besproken kunnen zijn.
Ik ben erachter gekomen dat er iets mis is in veel modellen van de XPS l502, wat te maken heeft met het gebruiken van de lader.
Het probleem is als volgt: wanneer ik een spel (Skyrim, Modern Warfare 3 etc.) speel heb ik vaak dat het beeld freezed, soms het geluid wel doorspeelt en vaak geen toegang meer heb tot windows om de boel af te sluiten en daardoor op de knop moet drukken om hem opnieuw op te starten. Ik heb dit ook met Benchmarks op 3DMark06.
Na wat op google te hebben rondgekeken blijken dat meer mensen dit probleem hebben.
Dit zijn mijn laptop specs:
i7-2630QM
GT 540M
8GB Ram
Wanneer ik een spel speel of een benchmark draai op de standaard snelheid van mijn vid kaart:
GPU clock: 672
Memory clock: 900
Shader clock: 1344
Heb ik heb heel zelden een crash, maar het gebeurd wel.
Nu het rare, wanneer ik ook maar een beetje begin te OC'n, laten we zeggen 700/1000/1500 ofzo, gaat het mis, in zowel benchmarks als games. However, wanneer ik alleen op de batterij speel, en dus geen lader heb aangesloten kan ik overclocken tot veel hogere results, een score van 10500 punten in 3DMark06 is dan makkelijk te halen....
Ik snap hier helemaal niks van en vind het vrij raar dat mijn videokaart dus veel beter presteert wanneer ik alleen op mijn batterij speel.
Ik heb dit probleem al een tijdje, eigenlijk vanaf het begin al. Ik dacht altijd dat de video kaart gewoon te heet werd en zichzelf daardoor uitschakelde. Ik heb dus ook al zo'n 5/6 verschillende video kaart drivers gebruikt dus daar kan het ook niet aan liggen...
Heeft er iemand van jullie een idee wat het kan zijn? Op het internet lees ik tot nu toe dat de enige oplossing een nieuw moederbord is:
http://en.community.dell..../p/19392683/19940856.aspx
Ik wacht nog even met Dell zelf te bellen, maar zouden een aantal van jullie wellicht ook een benchmark kunnen doen wat eerst niet mogelijk was (door een freeze of wat dan ook) en het daarna nog eens proberen met de stekker eruit?
En ja, voor de mensen die erover denken deze laptop ook te halen... zoals het nu staat (wellicht alleen met deze config) zou ik hem dus niet aanraden....
Hier een voorbeeld:
YouTube: DELL XPS 15 L502X Crashing 3D Games Nvidia GT540M
En bijbehorende blog:
http://l502xcrash.blogspot.com/
[
Voor 3% gewijzigd door
poen17 op 25-01-2012 17:10
]