Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:23:
Hey tweakers,
Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben geen audiofiel maar hou wel van goed geluid (zeker icm goed beeld). Ik heb me aardig georienteerd op het gebied van speakers en nu zijn er nog enkele keuzes over. Bij hifi corner voor 675 euro (incl 25m speaker+subwooferkabel) de Jamo s606hcs3 met een sub 260 kopen of toch voorde hcs5 gaan (met sub 210) maar wel voor 549 euro. Nu vraag ik me af in hoeverre de sub 210 en 260 verschillen. Specificaties zijn leuk, maar ik zou het graag horen van iemand die ze naast elkaar gehoord heeft. Is het 125 euro verschil te rechtvaardigen met aanzienlijk beter geluid? Of geeft de 260 maar zo weinig extra aan de set dat ik beter binnen mijn budget kan blijven? Mijn kamer is ongeveer 20m2 (student) en sluit de speakers aan op een Onkyo 609 (bij mediamarkt Rotterdam 375 euro). Alvast bedankt voor tips en suggesties!
Met subwoofers is het vaak zo dat hoe meer vermogen en hoe groter de woofer, des te beter het geluid. De sub 260 heeft een veel lager frequentiebereik dan de 210 en krijgt in dat opzicht al de voorkeur. Heb je echter een kleinere ruimte dan is de sub 210 met de downfire technologie zeker te overwegen, want dan ben je minder afhankelijk van de plaatsing. Die is daarmee ook heel geschikt voor een kleinere ruimte, en bovendien is de 210 wat kleiner van afmeting.
Ik heb zelf jarenlang met een downfiring sub gedraaid met een frequentie van 35hz en daar was ik eigenlijk heel tevreden over.
Maar wil je echt een breder spectrum kunnen bereiken, overigens alleen van belang bij films, dan moet je de 260 nemen. Spelen andere factoren zoals ruimte ook een rol, dan is de 210 niet onaardig. Maar in jouw plaats zou ik zelf nog gaan kijken naar een zwaardere downfiring eerlijk gezegd.
Is de S608 geen optie voor je? Daarmee wordt de sub sowieso iets minder belangrijk, maar is je geluid wel veel beter. De S608 is echt beter dan de S606, zelf gehoord in een direct vergelijk bij de importeur.
De deal met de speakerkabel en subwooferkabel zegt mij niets. Daar kun je zelf goedkoper nog wel wat beters voor vinden. Ik heb bijv. voor 100,- 100 meter 6mm OFC koperdraad op de kop getikt.
Mijn advies: ga op zoek naar de goedkoopste deal voor een S608 set.
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 22-01-2012 01:54
]