Ik heb de Jamo S 426 HCS3 5.0 ook via ibood gekocht. Voor dit geld kon ik deze speakers niet laten liggen als beginner zijnde.
Maar dan volgt al snel het volgende dilemma. De aanschaf van een juiste versterker/receiver.
Ik heb voor een receiver gekozen omdat ik het practisch vind dat ik via dit apparaat radio kan luisteren, zeker gezien ik dit nu via digitenne doe (dat gaat asap de deur uit).
Uiteraard zou ik hier niet posten als ik al niet het nodige voorwerk had verricht. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Onkyo TX-NR509 of de Onkyo TX-NR609. Hierbij kost de 509 zo'n 350 en de 609 zo'n 470 euro. Dit wil ik wel graag meenemen in mijn besluitvorming (als starter wil ik niet gelijk 2000 euro uitgeven), vandaar dat ik het even post.
Nu zoek ik hulp bij het maken van de juiste keuze tussen deze 2 receivers. En welke van deze twee het beste bij deze Jama set past.
Ik lees in verschillende fora en sites, verschillende meningen over het vereiste vermogen van de receiver. De een geeft aan dat een receiver met een lager vermogen dan de speakers aankunnen beter is, gezien je dan geen risico loopt om de boxen op te blazen (in hoeverre is deze theorie reëel?). En de andere mening is dat een receiver juist meer vermogen moet leveren dan de speakers kunnen hebben, zodat het risico op geluidvervorming dan minder is. Nu heeft de 509 130W en de 609 160W. Dus lijkt mij deze discussie belangrijk voor mijn besluitvorming.
Het liefst koop ik natuurlijk voor een budget prijs, het beste van het beste en zo toekomst-vast mogelijk.
Dus 3d ondersteuning is wel wenselijk. En USB en LAN is ook geen overbodige luxe denk ik, dus dat is een pré. Zeker de LAN gezien ik graag films/muziek stream. De USB ben ik nog niet zeker van, omdat ik niet weet of je dan bijv een externe hd hier aan kan hangen om dan zo films af te spelen (muziek weet ik dan weer wel, dus dat is dan de pré).
Het liefst heb ik een receiver / versterker met HDMI 1.4, gezien de voordelen van de techniek en het hebben van minder kabels. Maar ik heb niet kunnen ontdekken of deze Onkyo's ook HDMI 1.4 hebben. Misschien dat iemand hier wel het magische Google woord op weet?
Een voordeel van de 609 vind ik dan weer de THX certificering. Een stukje kwaliteitwaarborging op een medium receiver is niet onaardig.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar de meningen van de HiFi Tweakers hier. Ik wil mijn Jama setje natuurlijk wel goed voeden