• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Topicstarter
Weltevreden1978 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 16:55:
Om nu te zorgen dat de speakers tot hun volledige recht komen, zou ik graag willen weten wat de crossover-frequentie is van deze Jamo's. Ik kan dit echter niet op de site van Jamo of op Google vinden.

Weet iemand van jullie wat de juiste frequentie is?
Volgens de gebruikershandleiding zijn de crossoverfrequenties van de S 606 150 Hz en 2500 Hz, dus mogelijk zijn die hetzelfde voor de S 608....

[ Voor 39% gewijzigd door G-Tus op 28-09-2011 18:12 ]

Flickr | Instagram

• Weltevreden1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-11-2023
@G-Tus Hartelijk dank voor het opzoeken!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik heb inmiddels voor mijn S606 zuilen en S60 CEN het metalen plaatje vervangen met een jumper/stukje speakerkabel, en het klinkt inderdaad merkbaar beter. Net wat strakker.
Dat kan niet. Althans niet bij de center want die heeft maar 1 terminal en geen 2.

De S60CEN die ik hier heb staan heeft er maar 1 in elk geval :+

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
vosss schreef op donderdag 29 september 2011 @ 14:34:
[...]

Dat kan niet. Althans niet bij de center want die heeft maar 1 terminal en geen 2.

De S60CEN die ik hier heb staan heeft er maar 1 in elk geval :+
Scherp. Was er kennelijk niet helemaal met mijn hoofd bij toen ik dat schreef :X
Ik had alleen de S606 zuilen en s60 CEN aangesloten, en zat met 'alles vervangen wat aangesloten staat = alle speakers die aangesloten staan' in mijn hoofd.
Centropy schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:41:
Zag overigens ook de A 804 de wat kleinere speakers voor aan de muur bij jamo, iemand daar ervaring mee?

http://www.jamo.com/eu-en/products/a-804-description/

Misschien iemand ze gehoord bij een zaak zoals bijv havoned?
Lijkt me persoonlijk geen goede optie:
Het design ervan wordt hoog aangeprezen, en dat is één van de dingen die prijs/kwaliteit vaak onderuit schopt.

Heb er zelf geen ervaring mee, dus het zou maar zo anders kunnen zijn. Maar meestal is dat niet het geval.

[ Voor 36% gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 29-09-2011 15:23 ]

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:55
Misschien een domme vraag, maar toch. Op de ene foto vind ik de S606 met de kleur "dark grey" en op de andere weer als "black"

Zoals bijvoorbeeld hier

Terwijl op andere ze weer echt glossy zwart zijn.

Zijn er werkelijk 2 verschillende kleuren geweest door de jaren heen of is het een beetje lichtbedrog? Zelf vind ik namelijk de variant zoals in de link hierboven mooier dan de piano black variant. Maar als ie er niet is hoef ik er ook niet naar op zoek te gaan.

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Topicstarter
De kleuren die verkocht worden zijn per land afhankelijk. Het is aan de importeur, Havoned dus, om te bepalen welke speakers en ook welke kleuren er in Nederland verkocht worden. Zo is de S 718 speaker niet verkrijgbaar in Nederland, al staat ie wel op de website van Jamo.nl. Maar ook de kleuren van S 60 serie zijn dus misleidend op het Internet. Havoned heeft er voor gekozen om alleen de speakers met een pianolak voorkant en een black ash of dark apple zijkant te importeren. De S 606 HCS 3 hebben ze ook in een speciale hoogglans wit geïmporteerd.

Blijkbaar heeft Havoned ooit gedacht dat een volledige black ash of dark gray S 60 serie minder zou gaan verkopen dan de varianten met pianolak. Ik weet niet of ze in het buitenland wel andere versies importeren, volgens de Amerikaanse site van Jamo wel.

Ik heb wel de S 602 in de dark gray variant bij Havoned zien staan, maar daar heb je niet zoveel aan. Mogelijk kan Havoned dus wel aan die dark gray variant komen, maar zover ik weet importeren ze die niet standaard, contact opnemen met Havoned lijkt me dan ook het handigste.

[ Voor 8% gewijzigd door G-Tus op 29-09-2011 23:17 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Wat me opvalt is dat er bijna niemand is die de 606/608 of andere fronts als stereo opstelt, of niemand heeft het er over dat kan natuurlijk ook.

Ben ik te ouderwets met mijn stelling dat stereo voor muziek toch beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Ik denk het wel :+

Met rears en een center erbij krijg je - naar mijn mening, natuurlijk - een veel voller, warmer geluid. Ook zijn films niet wat ze kunnen zijn zonder surround.

Ik weet dat je specifiek muziek noemt, maar ik ken eigenlijk niemand die speakers 100% uitsluitend voor muziek gebruikt. Daarom laat ik films/series niet buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Topicstarter
Voor €75,- extra wilde ik wel die center en surround speakers hebben. Muziek speel ik alleen op de frontspeakers in stereo af, in Pure Direct modus op een Pioneer versterker, dus zonder enige aanpassing van het geluid.

Ik denk dat ze 75% van de tijd voor muziek worden gebruikt, en voorderest in combinatie met een beamer voor films.

[ Voor 21% gewijzigd door G-Tus op 30-09-2011 23:08 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Voor films/tv/series is 5.1 of 7.1 inderdaad veel logischer, ik gebruik mijn speakers eigenlijk puur voor muziek.

Voor mij was de keuze ook snel gemaakt aangezien ik vrijwel altijd films/series kijk met een koptelefoon. Vraag me wel af of er meer mensen zijn zoals G-Tus en ik die de speakers als stereo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19

Sandyman538

SandstorM [148839]

BertHier schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 23:09:
Voor films/tv/series is 5.1 of 7.1 inderdaad veel logischer, ik gebruik mijn speakers eigenlijk puur voor muziek.

Voor mij was de keuze ook snel gemaakt aangezien ik vrijwel altijd films/series kijk met een koptelefoon. Vraag me wel af of er meer mensen zijn zoals G-Tus en ik die de speakers als stereo gebruiken.
Ik heb wel een 5.1 opstelling, maar muziek luister ik (natuurlijk) in stereo.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:17

Fjeze

AllesPerfect!

Hier ook. Muziek bijna altijd op de front speakers in pure direct mode.
Behalve met een feestje, dan gewoon all channel stereo zodat de muziek gewoon lekker van alles kanten komt.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
G-Tus schreef op donderdag 29 september 2011 @ 23:14:
De kleuren die verkocht worden zijn per land afhankelijk. Het is aan de importeur, Havoned dus, om te bepalen welke speakers en ook welke kleuren er in Nederland verkocht worden. Zo is de S 718 speaker niet verkrijgbaar in Nederland, al staat ie wel op de website van Jamo.nl. Maar ook de kleuren van S 60 serie zijn dus misleidend op het Internet. Havoned heeft er voor gekozen om alleen de speakers met een pianolak voorkant en een black ash of dark apple zijkant te importeren. De S 606 HCS 3 hebben ze ook in een speciale hoogglans wit geïmporteerd.

Blijkbaar heeft Havoned ooit gedacht dat een volledige black ash of dark gray S 60 serie minder zou gaan verkopen dan de varianten met pianolak. Ik weet niet of ze in het buitenland wel andere versies importeren, volgens de Amerikaanse site van Jamo wel.

Ik heb wel de S 602 in de dark gray variant bij Havoned zien staan, maar daar heb je niet zoveel aan. Mogelijk kan Havoned dus wel aan die dark gray variant komen, maar zover ik weet importeren ze die niet standaard, contact opnemen met Havoned lijkt me dan ook het handigste.
Mooi verhaal, de kleur van zijn link is Black Ash. :)

En het verhaal over die S60 is ALWEER niet waar. Havoned kan je gewoon vertellen bij welke winkel in jouw buurt de S60 in Black Ash je bestellen is. De voorkant Black Ash dus. Hij staat hier in de woonkamer. Niks Pianozwart, black ash!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
BertHier schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 22:51:
Wat me opvalt is dat er bijna niemand is die de 606/608 of andere fronts als stereo opstelt, of niemand heeft het er over dat kan natuurlijk ook.

Ben ik te ouderwets met mijn stelling dat stereo voor muziek toch beter?
Ik heb een maatje kleinder staan, de S506 in stereo.
En ja stereo is beter voor muziek ja, dat lijkt me duidelijk.
:)

=edit=
Als ik er aan denk (heb al redelijk wat bier op (lees: de vrouw is al boos naar bed ;( ) ) zal ik morgen wel wat foto's maken van de kleur Black Ash.

Maargoed, bel Havoned even, die kunnen je precies vertellen hoe en wat en waar en welke kleur enzo :)

[ Voor 22% gewijzigd door vosss op 01-10-2011 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 20:02
Ik heb hier ook alleen twee S606en staan, gebruik ze bijna alleen voor muziek. Soms een film/serie maar ik ben super tevreden met stereo. Heb ook alleen een stereo receiver dus kan niet anders.
Vind dat er laag zat uit de S606 komt, had ze eerst aangesloten op een T-AMP2 maar sinds kort een vintage 'NAD Model 300' en dat is vooral in het laag een wereld van verschil, dat vond mijn buurman trouwens ook ;)
Heb ze wel als set gekocht maar de S60CEN heb ik verkocht en de S60SUR staan hier ongebruikt te verstoffen.

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Leuk trouwens de combi van deze speakers met vintage versterkers, zalf heb ik ze aangesloten op een Yamaha AX900. Beetje uit verhouding, maar echt een beest om te zien.

Ik vind ze zonder sub in het laag echt niet te kort komen, ondanks talloze tegenstrijdige berichten. Ook als ik iets als Prodigy of sporalisch dubspel of hiphop draai vind ik het laag ook nog sterk genoeg. Af en toe merk ik wel dat ze wat minder accuraat zijn dan een Sennheiser PXC 450 koptelefoon maar dat kan ook bijna niet anders.

Zoals ik er nu over denk zal ik ook nooit gaan overstappen naar surround, vind dat echt niet zoveel toegevoegde waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

--------------{Wie heeft er 606 of 608 in noord-holland (noord) }--------------

Gisteren in Friesland speakers wezen luisteren van 200eu per paar tot 15.000 eu per paar.
2 cd's steeds zelfde nummer op alle speakers geluisterd (lionel richie & klassiek)
Alle goedkope speakers vielen door de mand bij Lionel vanwege een hoop gemis in het laag en beetje mid.
Klassiek was het een heel ander verhaal daar gingen ook de goedkopere speakes beter door presteren.
Misschien kwam het door het type zaak maar goedkopere All-round speakers had hij dus niet staan voor mijn gehoor.

Kwam uiteindelijk uit op speakers voor 2000eu het paar van een redelijk ombekend duits merk.
Het leuke was dat de speakers waar ik voor viel, qua uiterlijk hetzelfde is als de 600serie van Jamo, ofwel door de grote staanders was mijn laag wel voldoende, ik ben er dus nu wel zeker uit dat bookshelf niet voldoet en dat het formaat rond 1 meter of meer ligt als je niet direct een subwoofer er bij wilt.

Nu hoop ik gewoon zsm de Jamo's te kunnen luisteren al zou het de 606 zijn. Daarom mijn oproep omdat ik vanaf Texel moet komen zonder auto. Het mooiste zou dus zijn dat iemand in de kop van Noord-Holland deze speakers heeft staan dat ik even een half uurtje kan langswippen om de koffie :P

[ Voor 6% gewijzigd door Centropy op 01-10-2011 12:09 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri_berg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-06 11:42
Beste Jamo gebruikers.
Ik heb een tweetal vragen:
1) ik sta op het punt om mijn onlangs aangeschafte Canton 490.2 luidsprekers in te ruilen voor de Jamo s608. De vraag is dan ook of er gebruikers zijn die ervaringen hebben met beide luidsprekers. Ik vind de Canton een wat zwakke basweergave hebben bij midden tot hoog volume (erg afgevlakt naar boven) en ik hoop dat de Jamo's dit niet hebben.
Overigens zit ik er ook aan te denken om voor het laag een aparte subwoofer te nemen.
2) Mijn receiver is een Sony STR DB-870QS.. weet iemand of dit een goede combo is?
Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-06 08:54

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Centropy schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 12:07:
U zocht een dealer van Jamo in Noord Holland

Neem voor een dealer bij u in de buurt contact op met Havoned tel: 0341 - 359 050
Alsje :)

Texel, leuk! Ben (ooit :+) geboren in Den Burg (nee, niet op vakantie...), maar er inmiddels al 24 jaar niet meer geweest :$

[ Voor 16% gewijzigd door AllSeeyinEye op 03-10-2011 22:22 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:43
Hey tweakers,

Ik heb al bijna het hele topic (inclusief vorige) doorgelezen en heb veel ervaringen gezien. Wat mij opvalt is dat bijna iedereen de s606 en s608 wilt/heeft. Ik zelf heb meer oog voor de s426 hcs3 of s506 hcs3 vanwege het formaat. Hier deelt bijna niemand ervaringen over, maar heb er wel en vraag over.

Mijn huidige set van Yamaha speakers heeft een surround en center speaker van nogal klein van formaat (conus 60mm). Resultaat is een schel en niet echt goed midden bereik. Vooral met films komen stemmen uit de center niet echt tot z'n recht. De s420 surround en center speakers hebben conussen van 89mm. Zit hier wel een warm geluid in? Is er veel verschil met de center en surround speakers van de s506 (Sur 502) s606 (sur 604) hcs serie? Hun conussen en algemeen formaat schelen namelijk best veel (89mm/102mm/164mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
zijn er tweakers die hier de D590's wel eens hebben gezien / gehoord?
Ik ben nu een jaar of 5 in bezit van deze speakers, maar ik denk aan een upgrade van mn versterker..
op het moment heb ik een 7.1 setup in combinatie met een Harman Kardon AVR-335 en HTKS11 surround speakers. ik vind dat ik mn versterker nogal ver moet open draaien voor een aardig volume..
ik dacht zelf aan een apparte eindversterker of een nieuwe reciever..

maar zijn er mensen die deze units ooit gehoord hebben? of een idee hebben hoe ik mn speakers het beste kan laten aansturen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/images/static/Rayons/Hifi/Enceintes/Jamo/D590.jpg

System Type 3 Way Bassreflex
Woofer (mm/in) 203 / 8
Midrange (mm/in) 2 x 127 / 5
Tweeter (mm/in) 25 / 1 Dome
Power (W, long/short term) 200 / 280
Sensitivity (dB, 2.8V/1m) 90
Frequency Range (Hz) 35 - 20.000
Impedance (Ohm) 4
Weight (kg/lb) 25,8/56,88
Overall dimensions (mm/in, HxWxD) 1060x261x390/41,73x10,28x15,35
Finishes Cherry
Inputs Gold plated bi-wiring screw terminals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 21:52

Griffin

Is mythical

Diminish schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:15:
zijn er tweakers die hier de D590's wel eens hebben gezien / gehoord?
Ik ben nu een jaar of 5 in bezit van deze speakers, maar ik denk aan een upgrade van mn versterker..
op het moment heb ik een 7.1 setup in combinatie met een Harman Kardon AVR-335 en HTKS11 surround speakers. ik vind dat ik mn versterker nogal ver moet open draaien voor een aardig volume..
ik dacht zelf aan een apparte eindversterker of een nieuwe reciever..

maar zijn er mensen die deze units ooit gehoord hebben? of een idee hebben hoe ik mn speakers het beste kan laten aansturen ?

[afbeelding]

System Type 3 Way Bassreflex
Woofer (mm/in) 203 / 8
Midrange (mm/in) 2 x 127 / 5
Tweeter (mm/in) 25 / 1 Dome
Power (W, long/short term) 200 / 280
Sensitivity (dB, 2.8V/1m) 90
Frequency Range (Hz) 35 - 20.000
Impedance (Ohm) 4
Weight (kg/lb) 25,8/56,88
Overall dimensions (mm/in, HxWxD) 1060x261x390/41,73x10,28x15,35
Finishes Cherry
Inputs Gold plated bi-wiring screw terminals
Ken de speakers niet, maar let er wel op dat de Impedance van deze speakers 4 Ohm is. Nu weet ik niet hoeveel impact dit heeft op een speaker, maar wellicht dat iemand anders hier uitspraak over kan doen. De vraag is namelijk of je receiver voldoende power kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
TomG88 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 16:15:
Hey tweakers,

Ik heb al bijna het hele topic (inclusief vorige) doorgelezen en heb veel ervaringen gezien. Wat mij opvalt is dat bijna iedereen de s606 en s608 wilt/heeft. Ik zelf heb meer oog voor de s426 hcs3 of s506 hcs3 vanwege het formaat. Hier deelt bijna niemand ervaringen over, maar heb er wel en vraag over.

Mijn huidige set van Yamaha speakers heeft een surround en center speaker van nogal klein van formaat (conus 60mm). Resultaat is een schel en niet echt goed midden bereik. Vooral met films komen stemmen uit de center niet echt tot z'n recht. De s420 surround en center speakers hebben conussen van 89mm. Zit hier wel een warm geluid in? Is er veel verschil met de center en surround speakers van de s506 (Sur 502) s606 (sur 604) hcs serie? Hun conussen en algemeen formaat schelen namelijk best veel (89mm/102mm/164mm).
Iemand? Zit er veel verschil met het kijken naar films tussen de s426 en s606?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:17

Fjeze

AllesPerfect!

heeft er iemand hier zijn basspoorten aan de achterkant van zijn S608 frontspeakers opgevult met portpluggs?

Ik ben hier eigenlijk naar opzoek voor mijn Jamo S608 frontspeakers...

Iemand een adres waar ik deze kan kopen?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Laatst online: 01:12

sjaool

Every life should have 9 cats

@Fjeze: Lees deze thread op HifiVision eens door. Daar gaat het wel om de S606 maar het principe gaat ook op voor de S608.

btw portplugs worden in het Engels ook wel bungs genoemd, misschien helpt dit met de zoektocht.
En anders een paar sokken er in stoppen. ;)
Nog een methode om de bas te beïnvloeden is om deze iets schuin naar binnen te plaatsen / \ .

[ Voor 12% gewijzigd door sjaool op 19-10-2011 19:02 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Vandaag op de IBOOD is de Jamo S426 HCS 3 Zwart voor 169 te koop:
http://www.ibood.com/nl/nl/

Ten opzichte van de andere prijzen die ik hierboven zie, lijkt dit niet zo slecht. Of is dit misschien een oudere versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

gustaveau schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:04:
Vandaag op de IBOOD is de Jamo S426 HCS 3 Zwart voor 169 te koop:
http://www.ibood.com/nl/nl/

Ten opzichte van de andere prijzen die ik hierboven zie, lijkt dit niet zo slecht. Of is dit misschien een oudere versie?
Absoluut niet duur en een oudere 'versie' is er niet. Het is gewoon de S426. Echter het geluid is natuurlijk wel anders dan een S606 bijvoorbeeld. En als je weet hoe de S426 klinkt en je vind het goed... ja dan is het een goede koop. Echter als je het nog niet weet is het een beetje lastig om zonder te luisteren naar speakers een keuze/koop te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Ik ben begonnen met kijken naar losse speakers,en deze aanbieding viel me op.
Maar ik ga niet blindelings bestellen vanwege de prijs...

Zijn de 2 hoofdspeakers ook los verkrijgbaar trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Spotgoedkoop natuurlijk. Ik vind er echter niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Sorry.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259336

Hoi,

Heeft iemand een tip voor stands rond de 50 a 60 Euro
voor de S 420 surround speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadToin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05-2023
Ik heb ook de Jamo s426 hcs3 aangeschaft, en nu wil ik daar ook een receiver bij aanschaffen.
Omdat ik een muziekliefhebber ben, wil ik een receiver aanschaffen die wat "muzikaler" is.
Mijn pijlen zijn gericht op een Marantz SR5004 of een SR6004, die ik allebei voor een mooie prijs op de kop kan tikken.
Maar nu vraag ik me af of ik de kwaliteit van de Marantz wel ga horen op de Jamo's. Is het geen overkill op deze budget speakers en kan ik beter voor bijvoorbeeld een Onkyo tx-nr509 gaan?
Een budget voor andere speakers is er helaas voorlopig even niet. Ik hoor graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Ik heb zelf de Onkyo die je noemt met daar aan de S606 HCS3 hangen, en dat bevalt me uitstekend. Ik zou zelf dan ook geen behoefte hebben aan een betere receiver/versterker.

Aangezien de s426 hcs3 een klasse lager is dan de s606 hcs3, denk ik dat het verschil niet of nauwelijks merkbaar zal zijn.

Twee opmerkingen:
-Ik heb zelf weinig vergelijkingsmateriaal.
-Als je nu wat meer investeert in een betere receiver, hoef je die niet te vervangen wanneer je je speakers een upgrade geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 06:56
MadToin schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:47:
Ik heb ook de Jamo s426 hcs3 aangeschaft, en nu wil ik daar ook een receiver bij aanschaffen.
Omdat ik een muziekliefhebber ben, wil ik een receiver aanschaffen die wat "muzikaler" is.
Mijn pijlen zijn gericht op een Marantz SR5004 of een SR6004, die ik allebei voor een mooie prijs op de kop kan tikken.
Maar nu vraag ik me af of ik de kwaliteit van de Marantz wel ga horen op de Jamo's. Is het geen overkill op deze budget speakers en kan ik beter voor bijvoorbeeld een Onkyo tx-nr509 gaan?
Een budget voor andere speakers is er helaas voorlopig even niet. Ik hoor graag jullie mening.
Ik speel al geruime tijd met een set s606 op een sr5004 en ik vind dit een mooie combinatie. Of ik alles uit de receiver haal, weet ik niet (vast niet), maar ik vind dat er een mooi vol geluid uit komt.
Voor muziek gebruik ik een squeezebox touch met daaraan een musical fidelity v-dac II (absolute aanrader).

Van de Onkyo ken ik zo de specs niet, maar de Marantz is een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
MadToin schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:47:
Op mijn 606's hoor ik duidelijk verschil tussen verschillende versterkers. Heb tot dusver een Yamaha AX 470,, A 2070, AX900 en Philips 931 en 960 gebruikt. Voornamelijk in het laag merk je dat de zwaardere versterkers beter presteren. In mijn opinie is een goede versterker/reciever dan ook minstens zo belangrijk als goede speakers. Of dat voor de 426 ook zo is verwacht ik wel, heb het echter niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418832

Zou iemand mij op weg kunnen helpen met een receiver geschikt voor de S 608 HCS 3 5.0? Ik zoek eentje die niet al te duur is maar het hoeft ook weer niet de allergoedkoopste instapper te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 418832 op 29-10-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Waar heb je al naar gekeken? Heb je specifieke eisen? Wat hebben je vrienden / kennissen / collega's, en hoe zijn die over hun sets te spreken? Hier kunnen we natuurlijk vrij weinig mee.

Bovendien zijn er al behoorlijk wat modellen langsgekomen in dit topic en het vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadToin
  • Laatst online: 19-05-2023
bedankt voor jullie meningen en tips. Ik denk dat er nog maar een ding op zit, en dat is luisteren.
Ik ga gewoon proberen om de speakers op een marantz en een Onkyo in de winkel aagesloten te krijgen.
In de winkel waar ik heen wil hebben ze de receivers en de speakers waar het om gaat. Als ik een paar honderd euro uitgeef mogen ze best wat moeite doen, toch? Ik laat nog even weten wat het is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cPT.cAPSLOCK schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:37:
Waar heb je al naar gekeken? Heb je specifieke eisen? Wat hebben je vrienden / kennissen / collega's, en hoe zijn die over hun sets te spreken? Hier kunnen we natuurlijk vrij weinig mee.

Bovendien zijn er al behoorlijk wat modellen langsgekomen in dit topic en het vorige.
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Dat er zoveel modellen langs zijn gekomen is juist een beetje het probleem: Door de bomen het bos niet meer zien.
Mijn vrienden hebben geen soortgelijke geluidssetjes, ik ben dus zelf ook vrij onervaren en vind het lastig om heel uitgebreid aan te geven wat ik wil. Ik heb wel gekeken naar Onkyo receivers maar ik kan dus door gebrek aan ervaring niet echt bepalen of bijv. de TX NR-509 een stuk minder goed geluid zou geven dan een stapje hoger. Andere merken heb ik nog niet zoveel naar gekeken. Qua opties:

- 7.1 receiver is niet nodig.
- bi-ampen, was aan te raden volgens de winkelier. Geen idee of hier (veel) extra kosten aan verbonden zijn en of ik persoonlijk het verschil ga merken.
- spotify ondersteuning zou leuk zijn mocht ik later overgaan op een premium abbonementsvorm maar momenteel heb ik dat nog niet echt nodig.
- Budget: Liefst een setje dat nog wel betaalbaar is maar ook weer geen absolute instapper die veel zouden afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eltax heeft sinds enige tijd een stijlvolle lijn uit, de Shine serie (clickable).
Afbeeldingslocatie: http://www.eltax.com/media/Eltax/10742/shine_5pack_calv_basic.jpg
Oh wacht dit is het Jamo topic, nevermind.

[ Voor 9% gewijzigd door smvs op 29-10-2011 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Laat Apple Jamo het maar niet zien.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328247

sjaool schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:05:
Laat Apple Jamo het maar niet zien.... :+
Tsja, waarom eigenlik niet. Het is toch wel duidelijk, dat Jamo en Eltax die boxen inkopen bij een chinosische speakerbouwer. Slecht het naamplaatje is niet gelijk. Jamo zet er Jamo op en Eltax zet er Eltax op. Het is maar net hoe je belazerd wil worden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Ik vind ze wel erg veel op de S606 lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Ze lijken er inderdaad verdraaid veel op, maar het zijn zeker niet dezelfde speakers.
Kijk maar naar de zuilen. Bij Jamo zit de tweeter bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyDutch
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 22:39
Heb de knoop doorgehakt en mijn JBL Northridge(E-Serie) ingeruild voor een Jamo S608 HCS3/Jamo Sub300 en bevallen me echt prima,wel ander geluid als de JBL's natuurlijk als de Jamo's en in mijn oren klinken de Jamo's toch wat lekkerder vind ik.De JBL's vond ik ook echt niet slecht klinken hoor maar vond het soms wat rommelig en hard/grof klinken,de Jamo's zijn naar mijn mening wat fijner en helderder.Moet zeker nog het 1 en ander instellen om het echt goed te krijgen vooral de sub wil ik goed instellen en dat vind ik best lastig :$ eerlijk gezegd,veel lezen...veeeeel informatie 8)7

Heb mijn Jamo setje in samenstelling met de Onkyo TX-NR809 en zie dat de combi Onkyo/Jamo zeker veel gemaakt word hier...Iemand misschien wat tips qua instelling van de speakers/sub??wel of niet instellen op basis van Audyssey???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Aan de hand van wat ik gelezen heb geeft Audyssey voor tweakers en 'audiofielen' in elk geval een goed startpunt, en zal voor menigeen voldoende zijn.

Ikzelf heb het nog niet gebruikt - ga ik mee bezig nadat m'n achterspeakers hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
Misschien is het leuk om die Eltax set eens te gaan vergelijken met de S606/S608 HCS3 set. Met een adviesprijs van 449 euro is die van Eltax goed geprijsd en als deze gelijk of beter presteert dan de S608, dan prijst de S608 zich wel uit de markt aangezien die HCS 3 zet toch al 600 euro kost.

Alleen is die Eltax serie redelijk nieuw en zijn er weinig dealers dus een echter 1 op 1 vergelijking zal niet mogelijk zijn ben ik bang.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Als alles mee zit ga ik zaterdag luisteren bij Havoned voornamelijk voor de S608. Heb ook even op de site van HoboHifi gekeken (aangezien dat wat dichterbij was). Ze hebben daar 3 luisterruimtes alleen in mijn prijsklasse (wat de 608 bied) niet veel. Heb zaterdag niet genoeg tijd om beide locaties aan te doen dus dan maar eerst havoned. Moet alleen kijken of ik nog een CD kan fixen met wat muziek erop, maar gelukkig hebben ze daar cd's mocht ik het niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 15:56

HeroS

SmartHome Nerd

@Griffin >> ik zou een cd fixen. Want wat ze daar hebben is niet veel bijzonders tenminste toen ik er was. The best of Tracy Chapman en nog 2 andere klassieke cd's. Tenzij dat je genre is natuurlijk.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

HeroS schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:47:
@Griffin >> ik zou een cd fixen. Want wat ze daar hebben is niet veel bijzonders tenminste toen ik er was. The best of Tracy Chapman en nog 2 andere klassieke cd's. Tenzij dat je genre is natuurlijk.
Goed om te weten, want de gozer aan de telefoon had het erover dat ze wel wat hadden. Niet genoeg dus.
Ik ga op zoek naar tijd om een CD te branden. O jah + een lege cd. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Griffin >> gaat trouwens de s608 worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Naar welke speakers heb je geluisterd behalve de 608?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22

FeaR

In GoT we trust

Griffin schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:03:
[...]
Goed om te weten, want de gozer aan de telefoon had het erover dat ze wel wat hadden. Niet genoeg dus.
Ik ga op zoek naar tijd om een CD te branden. O jah + een lege cd. :|
Het is sowieso altijd aan te raden om een CD mee te nemen met muziek die je goed kent. Sommige muziek komt op speakers veel beter uit dan op andere speakers. Stel je luistert die Jamo met wat popmuziek en het klinkt goed, maar thuis luister je naar dance of klassiek. Grote kans dat de speakers met die muziek minder presteren. Vandaar altijd eigen muziek mee ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

HeroS schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:35:
@Griffin >> gaat trouwens de s608 worden :)
gustaveau schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:19:
Naar welke speakers heb je geluisterd behalve de 608?
Ik denk dat HeroS bedoeld dat ik van de speakers die ik ga luisteren vast de S608 neem. (of nie ;) ).
FeaR schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:25:
[...]

Het is sowieso altijd aan te raden om een CD mee te nemen met muziek die je goed kent. Sommige muziek komt op speakers veel beter uit dan op andere speakers. Stel je luistert die Jamo met wat popmuziek en het klinkt goed, maar thuis luister je naar dance of klassiek. Grote kans dat de speakers met die muziek minder presteren. Vandaar altijd eigen muziek mee ;)
Dan moet ik echt even wat muziek op een CD snorren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

....die ik ga luisteren vast de S608 neem. (of nie ).....

Yup, dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08-2024
Ik heb de Jamo S 426 HCS3 5.0 ook via ibood gekocht. Voor dit geld kon ik deze speakers niet laten liggen als beginner zijnde.
Maar dan volgt al snel het volgende dilemma. De aanschaf van een juiste versterker/receiver.
Ik heb voor een receiver gekozen omdat ik het practisch vind dat ik via dit apparaat radio kan luisteren, zeker gezien ik dit nu via digitenne doe (dat gaat asap de deur uit).

Uiteraard zou ik hier niet posten als ik al niet het nodige voorwerk had verricht. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Onkyo TX-NR509 of de Onkyo TX-NR609. Hierbij kost de 509 zo'n 350 en de 609 zo'n 470 euro. Dit wil ik wel graag meenemen in mijn besluitvorming (als starter wil ik niet gelijk 2000 euro uitgeven), vandaar dat ik het even post.
Nu zoek ik hulp bij het maken van de juiste keuze tussen deze 2 receivers. En welke van deze twee het beste bij deze Jama set past.

Ik lees in verschillende fora en sites, verschillende meningen over het vereiste vermogen van de receiver. De een geeft aan dat een receiver met een lager vermogen dan de speakers aankunnen beter is, gezien je dan geen risico loopt om de boxen op te blazen (in hoeverre is deze theorie reëel?). En de andere mening is dat een receiver juist meer vermogen moet leveren dan de speakers kunnen hebben, zodat het risico op geluidvervorming dan minder is. Nu heeft de 509 130W en de 609 160W. Dus lijkt mij deze discussie belangrijk voor mijn besluitvorming.

Het liefst koop ik natuurlijk voor een budget prijs, het beste van het beste en zo toekomst-vast mogelijk.
Dus 3d ondersteuning is wel wenselijk. En USB en LAN is ook geen overbodige luxe denk ik, dus dat is een pré. Zeker de LAN gezien ik graag films/muziek stream. De USB ben ik nog niet zeker van, omdat ik niet weet of je dan bijv een externe hd hier aan kan hangen om dan zo films af te spelen (muziek weet ik dan weer wel, dus dat is dan de pré).

Het liefst heb ik een receiver / versterker met HDMI 1.4, gezien de voordelen van de techniek en het hebben van minder kabels. Maar ik heb niet kunnen ontdekken of deze Onkyo's ook HDMI 1.4 hebben. Misschien dat iemand hier wel het magische Google woord op weet?

Een voordeel van de 609 vind ik dan weer de THX certificering. Een stukje kwaliteitwaarborging op een medium receiver is niet onaardig.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de meningen van de HiFi Tweakers hier. Ik wil mijn Jama setje natuurlijk wel goed voeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
staar je niet blind op het aantal watt's wat de versterker levert, of de thx certificering.
het opblazen van speakers gebeurd niet zomaar, het is juist wel handig om wat overhead te hebben in je versterker.

zelf zou ik voor de 609 gaan, maar niet voordat ik het gehoord heb.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Caun schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:08:

Ik lees in verschillende fora en sites, verschillende meningen over het vereiste vermogen van de receiver. De een geeft aan dat een receiver met een lager vermogen dan de speakers aankunnen beter is, gezien je dan geen risico loopt om de boxen op te blazen (in hoeverre is deze theorie reëel?). En de andere mening is dat een receiver juist meer vermogen moet leveren dan de speakers kunnen hebben, zodat het risico op geluidvervorming dan minder is. Nu heeft de 509 130W en de 609 160W. Dus lijkt mij deze discussie belangrijk voor mijn besluitvorming.
Volgens mij had je dit beter in Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2 kunnen stellen. Je post gaat namelijk vooral over Onkyo en niet over de speakers. Maar goed...

Vermogen moet je niet op letten. Sowieso is die 130 Watt van de TX-NR509 en de 160 Watt van de TX-NR609 gemeten op een manier waarop je niets over het vermogen kan zeggen. Onkyo geeft vermogens op gemeten bij 6 Ohm, op 1000 Hz en op één kanaal. Niet heel representatief aangezien jij tonen van 20 - 20.000 Hz af gaat spelen op speakers die nooit stabiel 6 Ohm zijn en niet op één maar op vijf kanalen. Dus als je naar het vermogen gaat kijken dan moet je wel weten hoe je dit moet lezen en intepreteren. Bij Onkyo (en wel meer merken eigenlijk) mag je nooit zo maar afgaan op het opgegeven vermogen.

Verder is het inderdaad waar dat je beter een speaker van 50 Watt op een versterker van 100 Watt kan zetten dan een versterker van 50 Watt op een speaker van 100 Watt. Dit in verband met clipping. Echter zal je in de huiskamer meer dan genoeg hebben aan een paar Watt per speaker. Voor normaal gebruik ga je echt niet boven de 5 - 10 Watt per kanaal uitkomen. En dat is het verneukeratieve: het verschil tussen 1 en 2 Watt is veel groter dan het verschil tussen 100 en 150 Watt.

Dus nee, vermogen is niet belangrijk. Het zijn andere dingen waar je op moet letten. Zo heeft de TX-NR509 geen analoog naar digitaal scaling (dus composiet de receiver in en HDMI er uit), de TX-NR579 en hoger hebben dit wel. Op dat soort punten kies je een receiver uit en niet op vermogen. Zeker niet met de speakers die jij hebt gekocht, dat zijn speakers die op elke receiver wel zullen spelen. Je hebt geen high-end speakers gekocht met rare impedantiedippen of speakers die lastig aan te sturen zijn.
Het liefst heb ik een receiver / versterker met HDMI 1.4, gezien de voordelen van de techniek en het hebben van minder kabels. Maar ik heb niet kunnen ontdekken of deze Onkyo's ook HDMI 1.4 hebben. Misschien dat iemand hier wel het magische Google woord op weet?
Als ik zoek op de nieuwste Onkyo modellen kom ik toch vele malen dingen als HDMI 1.4 tegen. Een andere manier waarop je het kan zien is dat de nieuwe modellen van Onkyo dingen als ARC en 3D ondersteunen, iets wat pas vanaf HDMI 1.4 er is.
Een voordeel van de 609 vind ik dan weer de THX certificering. Een stukje kwaliteitwaarborging op een medium receiver is niet onaardig.
Een niets zeggende sticker/logo op de receiver waar (veel) geld voor wordt betaald en dus weer terug moet worden verdient op een andere manier. THX staat zeker leuk op je receiver, maar het zegt verder niets. Een set als de Z-5500 en Z906 van Logitech hebben een zelfde certificaat. Setjes met 10% THD en wat al niet meer voor slechte cijfers. Als het nu THX Ultra was of wat dan ook dan had ik me er nog iets bij kunnen voorstellen. Maar gewoon THX biedt echt geen meerwaarde. Genoeg non-THX receivers die beter zijn dan de Onkyo of gelijk presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 18:23
Wanneer een receiver Audio Return Channel (ARC) ondersteund beschikt hij minimaal over hdmi 1.4 ;)

Verder hebben ze mij in de oren geblazen dat Onkyo de receivers zonder WRAT niet zelf 'maakt', maar in hoeverre dit correct is weet ik ook niet. Op de site kan je trouwens een mooie vergelijking vinden tussen jou receivers zodat je een beter idee krijgt waar nu net de verschillen in zitten.

Ikzelf zou eerder naar de 609 neigen omdat dit in mijn ogen een completer product lijkt: een extra HDMI in vanachter en nog een front HDMI. Bovendien ondersteuning voor upscaling naar 1080p en zelfs 4K .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
Alle drie bedankt voor de uitleg en mening. Gaat zeker helpen, vooral de tips mbt 1.4 HDMI, ARC, THX en het vermogen! Ik zal me verder wenden tot het Onkyo topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

CD is created. Wat akoestische nummers, paar nummers die ward harder zijn en gewoon wat (oudere) top 40 muziek van ballads tot rock.
Nog tips waar ik echt op moet gaan letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyDutch
Ben bezig met het afstellen van mijn Home Cinema en lukt wel aardig maar heb het gevoel de woofers van de fronts harder moeten werken dan mijn sub...Doe ik wat verkeerd???

Zo heb ik het ingesteld op mijn Onkyo TX-NR809:

Jamo S608(Fronts):Overgangsfrequentie 60Hz

Jamo S600(Center):Overgangsfrequentie 100Hz

Jamo S602(Surrounds):Overgangsfrequentie 120Hz

LPF van LFE: 120Hz

Phase:180

Op de subwoofer(Jamo SUB300) heb ik de Cutt Of Frequency helemaal open gedraaid op 200Hz en de Phase op 180

heb ik het echt helemaal verkeerd of zie ik wat over het hoofd...???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Gister wezen luisteren naar verschillende speakers:
S608 - S606 - S506
Ook nog naar tangent en wat wharfedales.

De knoop is doorgehakt en het word de S608. Ik vind dat de 608 eigenlijk het beste van zowel de 606 als de 506 is. Want de 606 is beter in het lage gedeelte ivm de 506. Maar de 606 legt het echt af in de mid-tones. (tenminste dat was mijn ervaring).

Nu nog een even de speakers bestellen bij digitalstreet en een keer ophalen. Moet alleen nog even kijken naar een kabel (heb al bananenplugs). Nu hebben ze bij digitalstreet de volgende kabels per meter link. Wat adviseren jullie voor de 608. (weet nog niet of ik ga biampen of niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Topicstarter
Ik zou gewoon 2.5mm² Gamma kabel halen.... zelf heb ik een eBay 4mm² kabel.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
Die gammakabel is inderdaad goed. Ene draad is zilverkleurig/wit, de ander koperkleurig/bruin (metaal/isolatiemateriaal).

Bananenplugs verslechteren wel het contactoppervlak. Ben zelf groot fan van gewoon een stukje kabel strippen en dan rechtstreeks verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Via allekabels.nl een rol van 25 meter 1.5mm^2 doorzichtige kabel besteld. Was de volgende dag binnen en ziet en stevig en degelijk uit met duidelijke markering voor min en plus (rode lijn). Volgende week aansluiten op de S426.

[ Voor 7% gewijzigd door Perseus op 08-11-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

cPT.cAPSLOCK schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:04:
Die gammakabel is inderdaad goed. Ene draad is zilverkleurig/wit, de ander koperkleurig/bruin (metaal/isolatiemateriaal).

Bananenplugs verslechteren wel het contactoppervlak. Ben zelf groot fan van gewoon een stukje kabel strippen en dan rechtstreeks verbinden.
Ga wel eens kijken bij de gamma, wat kost het daar p/m ong?
Verder weet ik dat bananenplugs een extra overgang is, maar anders is aansluiten op de receiver echt bijna niet te doen ivm beperkte ruimte om te pielen zeg maar :P.

offtopic:
vrijdag speakers halen, zaterdag aansluiten.
als alles goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DirtyDutch schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:05:
Ben bezig met het afstellen van mijn Home Cinema en lukt wel aardig maar heb het gevoel de woofers van de fronts harder moeten werken dan mijn sub...Doe ik wat verkeerd???

Zo heb ik het ingesteld op mijn Onkyo TX-NR809:

Jamo S608(Fronts):Overgangsfrequentie 60Hz

Jamo S600(Center):Overgangsfrequentie 100Hz

Jamo S602(Surrounds):Overgangsfrequentie 120Hz

LPF van LFE: 120Hz

Phase:180

Op de subwoofer(Jamo SUB300) heb ik de Cutt Of Frequency helemaal open gedraaid op 200Hz en de Phase op 180

heb ik het echt helemaal verkeerd of zie ik wat over het hoofd...???
Waarom heb je de Phase op 180 staan? Veelal is 0 toch wel de meest gebruikte uitgangspositie.

Maar verder is het zeker wel mogelijk dat de subwoofer de lage tonen makkelijker brengt dan de S608 dat doen. Ten eerste heeft de subwoofer een eigen versterker die alleen de lage tonen doet. De S608 deelt één versterker (de TX-NR809) met nog vier andere speakers. Plus dat die versterker alles doet: hoog, midden en laag. En laat het laag nu net wat lastiger aan te sturen zijn dan het hoog.

Verder heb ik mijn vraagtekens bij "LPF van LFE op 120 Hz". Hoe ik het lees is dat de algehele crossover op 120 Hz staat. Dat is wel erg hoog als je de front op 60 Hz hebt staan.
cPT.cAPSLOCK schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:04:
Als je de goede banaanpluggen (de ronde, niet de versie met lamellen) of spades hebt dan is het contactoppervlak juist groter. Het nadeel is dat er weer een keten extra in de ketting zit en dat is volgens de puristen niet goed. Maar goed, als je dan weer pluggen neemt van Zilver of Rhodium is dat ook te verwaarlozen. Of speakers met of zonder pluggen aan zijn gesloten hoor je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Griffin schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:17:
[...]

Ga wel eens kijken bij de gamma, wat kost het daar p/m ong?
Verder weet ik dat bananenplugs een extra overgang is, maar anders is aansluiten op de receiver echt bijna niet te doen ivm beperkte ruimte om te pielen zeg maar :P.
Circa €27,- voor 20 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
FeaR schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:25:
[...]

Sowieso is dat een goede tip ja, want als je heel veel pop/dance luistert kun je wellicht beter naar (onrespectvol gezegd) wat wolligere B&W's kijken. Klassiek, jazz en films weer beter op speakers zoals de S608.

S608 zijn best uitgesproken in het hoog waardoor meer gecomprimeerde muziek scherpe randjes krijgt in het hoog wat bij veel andere speakers niet zo is. Bij beter gemixte muziek hebben de Jamo's weer een streepje voor omdat het hoog een extra laag realisme toevoegt; het klinkt gewoon echter. Veel B&W's (zelfde prijssegment) zwakken in het hoog voor mijn gevoel wat af waardoor bij pop/rock etc. dat scherpe randje eraf is, maar daardoor gaan bepaalde genres wat minder mooi klinken; dat klinkt dan juist een beetje dof vergeleken met het geluid van de Jamo's.

Het is zo een beetje kiezen tussen 2 kwaden eigenlijk :P Maargoed, eigen muziek meenemen dus :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyDutch
FeaR schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:31:
[...]

Waarom heb je de Phase op 180 staan? Veelal is 0 toch wel de meest gebruikte uitgangspositie.

Maar verder is het zeker wel mogelijk dat de subwoofer de lage tonen makkelijker brengt dan de S608 dat doen. Ten eerste heeft de subwoofer een eigen versterker die alleen de lage tonen doet. De S608 deelt één versterker (de TX-NR809) met nog vier andere speakers. Plus dat die versterker alles doet: hoog, midden en laag. En laat het laag nu net wat lastiger aan te sturen zijn dan het hoog.

Verder heb ik mijn vraagtekens bij "LPF van LFE op 120 Hz". Hoe ik het lees is dat de algehele crossover op 120 Hz staat. Dat is wel erg hoog als je de front op 60 Hz hebt staan.

[...]
Bedankt voor je reactie FeaR..Het is toch wat lastiger dan ik dacht,ik kan de Phase instellen op mijn receiver en op mijn subwoofer...moeten deze dan alle 2 op 0 staan(of alle 2 op 180)

Waar zou jij de LPF van LFE op zetten dan,en staan de fronts dan wel goed op 60Hz...of zou je het helemaal anders doen??

Ik snap dat de instellingen voor iedereen natuurlijk verschillend is en dat je het naar eigen smaak moet instellen maar wil gewoon zeker zijn dat ik een "goede" basis heb die ik daarna na eigen smaak verder kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
Zou 2,5mm Gamma kabel voldoende zijn voor het aansluiten van een set Jamo S 426 HCS3 5.0 van afstanden van 2m tot 17m?

Ik heb er de Onkyo TX-NR609 bij gekocht :) Dus ik wil nu wel een beetje nette kabels om de speakers mooi te voorzien.

Tnx voor de adviezen!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DirtyDutch schreef op woensdag 09 november 2011 @ 08:06:
[...]
Bedankt voor je reactie FeaR..Het is toch wat lastiger dan ik dacht,ik kan de Phase instellen op mijn receiver en op mijn subwoofer...moeten deze dan alle 2 op 0 staan(of alle 2 op 180)
Ik zou het eigenlijk niet weten wat er gebeurt als je de ene op 0 zet en de andere op 180. Denk dat je toch altijd op 180 uit zal komen. De receiver stuurt 180 uit en de subwoofer doet er niets mee (0) dus dat is 180, of de receiver stuurt niets uit (0) en dan staat de subwoofer op 180 waardoor het 180 zal worden.
DirtyDutch schreef op woensdag 09 november 2011 @ 08:06:
[...]
Waar zou jij de LPF van LFE op zetten dan,en staan de fronts dan wel goed op 60Hz...of zou je het helemaal anders doen??
60 Hz zou kunnen als jij dat fijn vind klinken. Je zou ook eens op 80 - 100 in kunnen stellen zodat je wat meer hoort wat de subwoofer doet. Gewoon om te testen hoe het met de phase en dergelijke zit. Als je de correcte waarde daarvoor gevonden hebt kan je altijd nog finetunen aan de crossover.

• sjaool

sjaool

Caun schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:52:
Zou 2,5mm Gamma kabel voldoende zijn voor het aansluiten van een set Jamo S 426 HCS3 5.0 van afstanden van 2m tot 17m?

Ik heb er de Onkyo TX-NR609 bij gekocht :) Dus ik wil nu wel een beetje nette kabels om de speakers mooi te voorzien.

Tnx voor de adviezen!
Dat gaat prima.

Lees voor meer informatie en uitleg over bekabeling en fabels enz. de artikelen op Breem.nl onder het kopje bekabeling > Luidsprekerkabels.
Er staat nog veel meer, zinnige, informatie op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

* Griffin heeft ze staan :D
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/391971_10150360098660528_535965527_8464088_383258317_n.jpg

Beetje brakke phone pic. Binnenkort (als de zooi opgeruimd is) even goede fotos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:43

HellBeast

Oh My GoT!

Ik wil mijn JVC home theater setje van 7 jaar oud binnenkort vervangen. Nu heb ik ook mijn oog laten vallen op Jamo. Mijn budget is redelijk rekbaar, aangezien ik weer van plan ben om er wel een tijdje mee te doen. De Jamo speakers lees ik lovende dingen over, alleen de sub wil ik misschien vervangen voor een Yamaha YST-SW315. De Yamaha sub is maar een fractie duurder (30 euro) dan bijvoorbeeld een Jamo Sub 300, maar gaat wel tot 20hz en krijgt ongelooflijk goede reviews. De sub 250 die je bij de HC6 set krijgt, vind ik qua frequentiebereik niet genoeg (30hz t.o.v. 20hz van de Yamaha) en is identiek aan mijn JVC set nu.

De drie vragen die ik echter heb zijn:

1. Als ik een Sub koop, moet ik dan nog wel voor de Jamo S608 gaan? Is een S606 dan niet voldoende?

2. Is een sub van een ander merk een probleem? (Is een sub van hetzelfde merk een voordeel?)

3. Is de Onkyo TX-SR309 wel toereikend qua power voor een 270 Watt sub?

Optie 1:

Onkyo TX-SR309
Jamo Studio S 608 HCS 3
Yamaha YST-SW315
setprijs 1140 euro

Optie 2:

Onkyo TX-SR309
Jamo Studio S 608 HCS 3
Jamo Sub 300
setprijs 1109 euro

Optie 3:

Onkyo TX-SR309
Jamo Studio S 606 HCS 3
Yamaha YST-SW315
setprijs is 984 euro

Optie 4:

Onkyo TX-SR309
Jamo Studio S 606 HCS 3
Jamo Sub 300
setprijs is 953 euro

Zoals je ziet scheelt het allemaal niet zo heel veel qua prijs, maar wel qua geluid?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

HellBeast schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:10:
Ik wil mijn JVC home theater setje van 7 jaar oud binnenkort vervangen. Nu heb ik ook mijn oog laten vallen op Jamo. Mijn budget is redelijk rekbaar, aangezien ik weer van plan ben om er wel een tijdje mee te doen. De Jamo speakers lees ik lovende dingen over, alleen de sub wil ik misschien vervangen voor een Yamaha YST-SW315. De Yamaha sub is maar een fractie duurder (30 euro) dan bijvoorbeeld een Jamo Sub 300, maar gaat wel tot 20hz en krijgt ongelooflijk goede reviews. De sub 250 die je bij de HC6 set krijgt, vind ik qua frequentiebereik niet genoeg (30hz t.o.v. 20hz van de Yamaha) en is identiek aan mijn JVC set nu.

De drie vragen die ik echter heb zijn:

1. Als ik een Sub koop, moet ik dan nog wel voor de Jamo S608 gaan? Is een S606 dan niet voldoende?
Je sluit de S608 niet aan op een subwoofer port dus het is volgens mij altijd anders ivm een echte sub.
Verder is de S606 echt, in mijn ogen, minder dan de S608 in de vocals. Juist in de S606 merkte ik meer van de lage tonen.
2. Is een sub van een ander merk een probleem? (Is een sub van hetzelfde merk een voordeel?)
Zou niet uit moeten maken volgens mij. Er zijn mensen die van alles bij elkaar trekken. Bij verschillende speakers maakt het nog wel uit maar een sub niet.
[al je opties]
Wat betreft de verschillende subs, heb ik geen verstand van dus doe ik ook geen uitspraak over.
Maar het verschil tussen de S606 en de S608 is ongeveer €150 - €200. In mijn ogen (aangezien je aangegeven hebt dat je budget rekbaar is) zou ik dan voor de S608 gaan. Maar het beste is even gaan luisteren naar zowel de 606 en de 608. Dan kan je zelf oordelen of dit het geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 11:23
Afgelopen vrijdag heb ik ook de S608 HCS3 set aangeschaft Bij Smits in Arnhem. Hier zijn zowel de 606 als de 608 ook te beluisteren trouwens. De verkoper claimde de laagste prijs van Nederland te bieden en goedkoper heb ik ook niet kunnen vinden, EUR 575,- heb ik betaald. De grote doos kon ik gelukkig achter de winkel inladen want deze paste maar net in mijn auto.

Helaas heb ik niet zoveel kunnen luisteren als ik wilde dit weekend, ik moet ook nog het 1 en ander uitzoeken over de Onkyo NR509 waar ik ze mee aanstuur. Daar heb ik overigens EUR 288,- voor betaald dus ook die was goedkoper dan de laagste pricewatch winkel.

In de kleine ruimte waar ze staan merk ik dat de bas weergave links en recht van mijn centrale luisterpositie beter is dus ik moet nog een beetje schuiven met de speakers. Mijn eerste reaktie was ook dat ze enigzins schel klinken maar dat hoop ik met wat instellingen op de Onkyo op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HellBeast schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:10:...alleen de sub wil ik misschien vervangen voor een Yamaha YST-SW315. De Yamaha sub is maar een fractie duurder (30 euro) dan bijvoorbeeld een Jamo Sub 300, maar gaat wel tot 20hz en krijgt ongelooflijk goede reviews. De sub 250 die je bij de HC6 set krijgt, vind ik qua frequentiebereik niet genoeg (30hz t.o.v. 20hz van de Yamaha) en is identiek aan mijn JVC set nu.
Leuk al die Hz-jes die je zo tegenover elkaar zet maar ik weet voor 100% een paar dingen zeker. Ten eerste gaat die Yamaha subwoofer niet tot 20 Hz. En de subwoofer uit je huidige set zal ook niet tot de 30 Hz gaan.

Op papier wellicht allemaal wel, maar alleen xx Hz zegt niets. Idem met dat xx Watt niets zegt. Je moet weten hoe er wordt gemeten. De goedkoopste subwoofer die ik ken die tot 20 Hz in room doet is een BK van over de 500 euro. Verder zijn er subwoofers van over de 1500 euro die de 20 Hz niet eens halen. En dan zou zo'n Yamaha de 20 Hz halen? Nee, want die 20 Hz is gemeten op -10 dB (!!), normaal meet je bij -3 dB. Ga er dus maar van uit dat de Yamaha ook stopt bij een Hz of 30. En hetzelfde geldt voor je JVC set, wellicht ook gewoon gemeten bij -6 of -12 dB.
Verschil tussen de S606 en S608 zit hem niet alleen in het laag.

Subwoofers zou ik juist nooit kopen van een merk welke ook speakers maakt. Ik ga liever voor een dedicated merk wat zich dus puur op subwoofers richt. Enige voordeel wat je hebt als je de merken bij elkaar houdt is het design wat dan beter matched.

3. Is de Onkyo TX-SR309 wel toereikend qua power voor een 270 Watt sub?
Subwoofers zijn actief en hebben dus een eigen versterker. De receiver geeft alleen het signaal naar de subwoofer. Je kan op een TX-SR309 elke actieve subwoofer aansluiten, of deze nu 100 of 1000 Watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

@FeaR: Bedankt voor je kraakheldere uitleg! Welke merken voor een subwoofer zou jij adviseren voor bij de S608's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
pinominie schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:27:
In de kleine ruimte waar ze staan merk ik dat de bas weergave links en recht van mijn centrale luisterpositie beter is dus ik moet nog een beetje schuiven met de speakers. Mijn eerste reaktie was ook dat ze enigzins schel klinken maar dat hoop ik met wat instellingen op de Onkyo op te lossen.
Hoe verder naar achteren hoe beter de bas klinkt vaak ja. Een beetje indraaien kan helpen met het beter verdelen van de basweergave (en sowieso ook de rest van de tonen).

Of ze schel klinken hangt af van welke muziek je luistert. Heb ik het al een paar keer over gehad maar bij jazz/klassiek is het duidelijk gedefinieerde hoog juist erg mooi; bij pop e.d. is het vaak juist wat minder omdat je zo compressie-artifacts van die muziek gaat horen; veek moderne pop/rock wordt ook vaak afgemixt met wat meer nadruk op de hoge tonen. Doordat je een diepe bas mist bij dat soort muziek klinkt het dan wat schel ja. Dat kun je deels oplossen met wat settings.

Bij films vind ik ze verder echt perfect, evenals bij jazz/klassiek. Dat klinkt echt geweldig op deze speakers; ze lopen best ver door in het hoog maar ze vervormen daar totaal niet en klinken ongelofelijk helder en precies. Maar voor pop kun je juist weer beter bijvoorbeeld een B&W-set hebben; die hebben een iets gedempte respons in het hoog en zijn wat uitgesprokener in het lage midden waardoor ze warmer klinken.

Luistertips voor deze speakers, albums:
- Schradinova - India Lima Oscar Victor Echo You
- Massive Attack - Heligoland
- Blof - Umodja (de dvd met 5.1 96/24-versie O+)

Films:
- Star Trek (2009), zowel score als ook effecten
- eigenlijk zowat elke diep gemasterde blu-ray, met name indien na 2005 geproduceerd

Dan hoor je waar deze speakers toe in staat zijn :) Wel op lekker hoog volume zetten, met name bij bijv. Star Trek wat overigens echt subliem afgemixt is vanaf het begin t/m het einde...

@HellBeast: voordat je een subwoofer koopt loont het om de speakers eerst om te wisselen om te kijken wat dat doet met het basniveau. Verder loont het ook om een goede bastrack te beluisteren in de huidige staat; veel pop heeft gewoon minder diepe bass dan je verwacht, zeker als je dit vergelijkt met basniveau in films. De 2 bovenste albums die ik noem bevatten redelijk wat diepe bas (heel subtiel, dat wel), dus de moeite waard om eens goed te luisteren en te proberen te beoordelen wat je echt mist in het geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-11-2011 17:46 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben nog steeds op zoek naar een receiver voor bij de Jamo S608 HCS3 maar ik heb werkelijk geen idee welke ik moet kopen. De enige eis die ik heb is dat het een beetje in mijn budget past (circa 400 euro) en ik vind het lastig om te vergelijken.

Heeft iemand een goede tip naar welk type ik kan kijken?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 418832 op 18-11-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Anoniem: 418832 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:18:
Ik ben nog steeds op zoek naar een receiver voor bij de Jamo S608 HCS3 maar ik heb werkelijk geen idee welke ik moet kopen. De enige eis die ik heb is dat het een beetje in mijn budget past (circa 400 euro) en ik vind het lastig om te vergelijken.

Nu is dit een speaker topic, maar...
• Wat zijn je eisen?
• Wat wil je erop aansluiten en op welke manier?
• Wil je je fronts gaan bi-ampen?
• Waar heb je zelf al naar gekeken?
• nog verder fysieke (afmetingen / looks) eisen?

Zonder dit kunnen we natuurlijk niet veel doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Griffin op 18-11-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 418832 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:18:

Met 400 euro zou ik eens kijken wat Denon, Pioneer, Yamaha en Onkyo te bieden hebben. Marantz heeft voor dat geld geen nieuwe modellen. Kijk voor bepaalde merken ook eens in Duitsland, kan zo meerdere tientjes schelen. Zo is een Denon AVR-1912 in Duitsland 465 euro terwijl je in Nederland 559 euro betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

pinominie schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:27:
Onkyo NR509 . Daar heb ik overigens EUR 288,- voor betaald dus ook die was goedkoper dan de laagste pricewatch winkel.
Waar heb je die gekocht, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Griffin schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 14:52:
[...]

Nu is dit een speaker topic, maar...
• Wat zijn je eisen?
• Wat wil je erop aansluiten en op welke manier?
• Wil je je fronts gaan bi-ampen?
• Waar heb je zelf al naar gekeken?
• nog verder fysieke (afmetingen / looks) eisen?

Zonder dit kunnen we natuurlijk niet veel doen.
FeaR schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 15:51:
[...]

Met 400 euro zou ik eens kijken wat Denon, Pioneer, Yamaha en Onkyo te bieden hebben. Marantz heeft voor dat geld geen nieuwe modellen. Kijk voor bepaalde merken ook eens in Duitsland, kan zo meerdere tientjes schelen. Zo is een Denon AVR-1912 in Duitsland 465 euro terwijl je in Nederland 559 euro betaald.
De merken door FeaR genoemd spreken me inderdaad aan maar ik heb toch graag specifieke voorbeelden rond mijn budget omdat ik eigenlijk niet weet hoe ik de modellen met elkaar moet vergelijken. Bijv. zaken als vermogen: De één heeft meer vermogen maar ik denk dan van ja, ik zet ze toch in mijn niet bijzonder grote huiskamer dus ik heb geen belachelijk vermogen nodig.

Qua eisen:
Ik ga dus de jamo hcs3 5.0 er op aansluiten (zonder subwoofer) en bi-ampen zit ik me nog af te vragen of dit heel veel verschil gaat maken. Ik lees er verschillende verhalen over. Wellicht dat ik dit later wel wil dus het moet wel mogelijk zijn met de receiver.
Ik heb zelf gekeken naar onkyo modellen specifiek de 509 en 609 maar ik heb nog niet iets gevonden waarmee ik deze modellen goed kan vergelijken met bijv. een Denon receiver uit dezelfde prijsklasse.

Esthetisch gezien heb ik weinig eisen hoewel een beetje mooi uiterlijk dat past bij een setje kersen speakers wel een pre is. ;)

Kunnen jullie mij verder helpen hiermee of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 418832 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 19:06:
[...]
De merken door FeaR genoemd spreken me inderdaad aan maar ik heb toch graag specifieke voorbeelden rond mijn budget omdat ik eigenlijk niet weet hoe ik de modellen met elkaar moet vergelijken. Bijv. zaken als vermogen: De één heeft meer vermogen maar ik denk dan van ja, ik zet ze toch in mijn niet bijzonder grote huiskamer dus ik heb geen belachelijk vermogen nodig.
Vermogen moet je sowieso niet op letten, zeker als je niet weet waar je specifiek op moet letten. Niet alle merken meten namelijk onder dezelfde waarden waardoor er nogal wat verschil in kan zitten. Zo kan 150 Watt gemeten bij het ene merk nog altijd minder zijn dan 100 Watt bij het andere merk. En sowieso is voor een gewone huiskamer een paar Watt al genoeg. En daarbij is het verschil tussen 1 en 2 Watt groter dan het verschil tussen bijvoorbeeld 150 en 175 Watt.
Ik heb zelf gekeken naar onkyo modellen specifiek de 509 en 609 maar ik heb nog niet iets gevonden waarmee ik deze modellen goed kan vergelijken met bijv. een Denon receiver uit dezelfde prijsklasse.

Kunnen jullie mij verder helpen hiermee of...?
Dat vergelijken is toch niet zo lastig? Je hebt een budget van 400 euro, dus je kijkt welke receivers je voor dat geld hebt. Die receivers zet je naast elkaar en vergelijk je dan op punten die je belangrijk vind. Denk aan de hoeveelheid HDMI ingangen, USB aansluiting, netwerk aansluiting, conversie van analoog naar digitaal, et cetera. Daarmee vallen er vast wel wat modellen af en houd je een shortlist over. Maar in dit segment maakt het allemaal niet heel veel eigenlijk, mede daardoor kan je dingen als looks ook (sterk) mee laten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ik ben uit een aantal zaken. De set die ik ga halen wordt:

Jamo s608 HCS 3
Mirage OMNI S10 subwoofer

De receiver twijfel ik alleen nog over. Ik had in eerste instantie de Onkyo TX-NR509 op het oog, maar die schijnt geen bi-amp te kunnen. Kan iemand een alternatief aanraden die dit wel kan? Valt een receiver die deze functionaliteit heeft in een totaal andere prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
De Pioneer VSX-921 heeft opties voor bi-amping en de Onkyo TX-NR609 volgens mij ook en de Denon AVR-1912 ook. Kortom alle recievers in het middensegment kunnen wel bi-ampen. Deze zijn echter wel 100 tot 200 euro duurder dan de NR509 dus in principe wel een andere prijsklasse. Of je dat er voorover hebt moet je zelf bepalen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

De Onkyo TX-NR579 kan toch ook Bi-amp aangesloten worden? Kan die online al wel vinden voor 379.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
HellBeast schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:23:
De Onkyo TX-NR579 kan toch ook Bi-amp aangesloten worden? Kan die online al wel vinden voor 379.-
Ja dat klopt, ik had dat model gewoon over het hoofd gezien. ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 15-04 03:27
Wat is nu de beste speaker van Jamo voor op mijn bureau om muziek te luisteren. Ik lees overal dat je dan toch echt een subwoofer nodig hebt als je goede muziek wilt maar daar heb ik geen aansluiting voor. Of zal ik maar bij een ander merk kijken hiervoor?
Bijvoorbeeld: klik.
Is dit een goedkoop alternatief voor bureau speakers?

[ Voor 25% gewijzigd door Heilige Kaas op 21-11-2011 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruxxxano
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 07:23
Ik ben aan het twijfelen om 2 Jamo S 426 zuilen te kopen. Ik heb nu een Pioneer VSX-407RDS waar 2 boxen die bij een JVC Hifi setje op aangesloten zijn.

In het de manual van de receiver staat dit:

"Continuous rated power output of 65watts* per channel, min., at 8ohms, from 40Hz to 20.000Hz with no more then 0.09 %** total harmonic distortion (front)."

Nou vroeg het mij af om het zin heeft om die Jamo s426 daarop aan te sluiten. Later wil ik wel kijken voor een andere niet al te dure receiver, maar nu heb ik daar de mogelijk niet toe. De jamo s426 hebben een impedantie van 6Ohm en deze receiver 8Ohm. Ook vraag ik mij af of de receiver wel genoeg power heeft voor deze zuilen.

En ik zat te denken om het later voor zoiets te vervangen. Matcht dat goed bij die speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jsmit86
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 16:23
@Caun & TomG88: hoe bevallen de S426 zuilen? De review op hifi.nl is iig ook goed en voor mij zouden dit budgettair en qua formaat de ideale speakers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
Jsmit86 schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:38:
@Caun & TomG88: hoe bevallen de S426 zuilen? De review op hifi.nl is iig ook goed en voor mij zouden dit budgettair en qua formaat de ideale speakers zijn.
Terwijl ik wacht tot een film klaar is met downloaden zal ik hier even mijn ervaringen neerzetten met de Jamo s426 zuilen. In combinatie met een Yamaha RX-V567 receiver en 1.5mm^2 kabel.

Algemene indruk

De Jamo s426 zuilen zijn niet zwaar in vergelijking met andere zuilen van deze grootte. Het zal je dan ook niet verbazen dat ze niet van massief beukenhout zijn gemaakt, maar er een dun laagje fineer op zit dat het vermoeden moet wekken dat ze van 'echt' hout zijn. Dit betekend niet dat ze er niet goed afgewerkt uitzien. In tegendeel. De voorste kapjes zijn makkelijk verwijderbaar en hebben een in mijn ogen mooie ronding waardoor de speakers er stylisch uitzien. Ook de zuilen zelf zijn afgerond in de hoeken. Al met al een nette indruk. Aan de achterkant vind je de aansluitingen voor je speakerkabel. Een enkele banaan aansluiting (dus geen bi-amp)

Geluid

Het lage gewicht en de prijs doen je misschien een beetje twijfelen, maar de zuilen klinken heel volwassen _/-\o_. De twee 140mm drivers weten de midden-lage tonen goed neer te zetten. Ik heb de HCS3 set met center speaker en surrounds en tijdens films mis ik i.i.g. geen subwoofer. Ook het hoog is helder. Nu is mijn kamer klein en het geluid al snel kamervullend, maar kan wel wat zeggen over het geluidsniveau wat ze produceren. Ze kunnen hier op 10-12m^2 net zo hard dat het niet meer relaxed is om continue aan te hebben. De receiver gaat dan nog niet clippen en de speakers vervormen op dat niveau ook nog geen geluid. In grotere ruimtes (>25-30m^2) heb ik ze niet kunnen testen, maar kan me voorstellen dat dan een subwoofer geen overbodige luxe wordt en je misschien wat grotere zuilen wilt.

Overig

Prijs vind ik heel erg goed voor wat je ervoor terugkrijgt. Natuurlijk zijn er veel betere luidsprekers te krijgen, maar vooral in combinatie met de center en surrounds (HCS3 pakket) krijg je mijns inziens het beste waar voor je geld. Hiervoor had ik een Yamaha 6.1 speakerset voor anderhalf keer deze prijs (8 jaar geleden 450-500 euro vor betaald oid), die veel minder was in geluidskwaliteit. Bang for buck is zeker ongekend.

Overigens doet een 'Pure Audio' knopje of 'Direct' knop op je receiver echt wonderen.

Hopelijk heb je er wat aan. Mocht je echt heel hard twijfelen en graag willen, kan je wel eens langskomen om te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

Nox

Noxiuz

HellBeast schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:38:
Ik ben uit een aantal zaken. De set die ik ga halen wordt:

Jamo s608 HCS 3
Mirage OMNI S10 subwoofer

De receiver twijfel ik alleen nog over. Ik had in eerste instantie de Onkyo TX-NR509 op het oog, maar die schijnt geen bi-amp te kunnen. Kan iemand een alternatief aanraden die dit wel kan? Valt een receiver die deze functionaliteit heeft in een totaal andere prijsklasse?
Receiver heb ik geen ervaringen mee maar met de 606 en 608 heb ik een tijdje terug geluisterd. De 606 en 608 verschillen duidelijk, ik weet niet zo goed wat ik mooier vind. De 608's icm een sub of een stuk goedkoper de 606 met sub.

De sub is duidelijk gewenst, ik houdt wel van een stevig laag. De 608's waren duidelijk anders maar ik wist het niet echt uit te brengen. De 606's klonken enorm mooi en ruimtelijk maar de 608's op hun manier ook.

Luister sowieso even naar beiden met sub op jouw gewenste receiver. Dan kan je de keuze maken. Geld speelt volgens mij niet zon enorm grote rol behalve dat de 606's wat mooier waren maar dat boeit me dan niet echt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

NoxiuZ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 02:24:
[...]

Receiver heb ik geen ervaringen mee maar met de 606 en 608 heb ik een tijdje terug geluisterd. De 606 en 608 verschillen duidelijk, ik weet niet zo goed wat ik mooier vind. De 608's icm een sub of een stuk goedkoper de 606 met sub.

De sub is duidelijk gewenst, ik houdt wel van een stevig laag. De 608's waren duidelijk anders maar ik wist het niet echt uit te brengen. De 606's klonken enorm mooi en ruimtelijk maar de 608's op hun manier ook.

Luister sowieso even naar beiden met sub op jouw gewenste receiver. Dan kan je de keuze maken. Geld speelt volgens mij niet zon enorm grote rol behalve dat de 606's wat mooier waren maar dat boeit me dan niet echt.
Ik merkte dat ze beide een mooi laag geluid hebben. Ik miste echter bij het hoge en bij de vocals een zwaar gemis bij de 606. Ik zou liever de 506 dan de 606 kopen van wat ik toen hoorde.
Maar gelukkig is smaak anders en ik zou ook nu echt geen Sub nodig hebben. Alleen de grote sub dingen op de 608 zijn momenteel echt voldoende. Alleen gaat het niet zo laag als een echte sub natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Guys, op welke hoogte adviseren jullie om de rear-speakers van de pricewatch: Jamo S 606 HCS 5 5.1 (Zwart) op te hangen? Ik heb namelijk de mogelijkheid om alvast loze kabels te laten leggen in mijn toekomstige woning (met een 3 meter hoog plafond). De bank wordt dicht tegen de muur gezet, waar de speakers komen te hangen.

_/-\o_

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19

Sandyman538

SandstorM [148839]

ck2000nl schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:46:
Guys, op welke hoogte adviseren jullie om de rear-speakers van de pricewatch: Jamo S 606 HCS 5 5.1 (Zwart) op te hangen? Ik heb namelijk de mogelijkheid om alvast loze kabels te laten leggen in mijn toekomstige woning (met een 3 meter hoog plafond). De bank wordt dicht tegen de muur gezet, waar de speakers komen te hangen.

_/-\o_
Ik zou zeggen op oor hoogte. Dus dat zal op ongeveer 1 meter hoogte zijn?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste