Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de folder van de mediamarkt zag ik de volgende staan:
http://www.mediamarkt.nl/...,10259,241018,201033.html
i7 2630QM,8gb,750gb,15,6 FHD, GT550M, b&o icepower,usb3.

Het lijkt erop dat het gaat om de N53SM:
http://www.bol.com/nl/p/c....html#product_description

Vond het wel goed om ff te informeren, lijkt me een goede koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...Wat niet een heel erg slimme keuze is. Als je een asus wilt kun je beter pricewatch: Asus X5QSF-S1123V nemen. Die doet eigenlijk alles wat de N53 fout doet een stuk beter. Zoals het slechte scherm en relatief matige accuduur en speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie tip. Ik dacht namelijk aan deze laptop, of misschien een samsung chronos. Thx ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matige accuduur? Hoelang gaat die X5QSF met de accu mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van alle laptops met een 1080p scherm in deze klasse gaat de N53 (48wh, 3a 3.5 uur geloof ik) het minst lang mee, gevolgd door de bto 15cl met 9-cel accu: 3.5 uur, gevolgd door de N53 met grote accu en N55 , en tot slot de xps 15 met 4.5uur. Overigens heb ik alleen van de bto en xps cijfers van anandtech (internet, 100-nit). De rest is berekend door het gemiddelde te nemen van internet en idle op notebookcheck. En die zijn niet altijd even precies.

Maar dat is hier behoorlijk offtopic. Als je echt wilt weten welke van deze laptops het meest geschikt is moet je dat niet vragen in een ervaringentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
De mijne (N53SV-SZ404V) gaat, als ik het goed doe een goede 4 uur mee hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup die heb ik ook JulesK, is een N53 model met 'grote' accu. Maar die gaat bij mij ook flink lang mee inderdaad. Maargoed, even lang als de X5QSF dus

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:57

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hier net ook een N55 uitgepakt. Mat display, ideaal! Ernaast staat een N75 met een glimscherm, maar ik heb 't toch liever mat merk ik.

Even formatteren, er staat wel heel veel puinzooi op standaard...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 11:44
Jackxl schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:16:
mijn Asus kwam met 2 partiteis.. Recovery en C
Ik denk dat het probleem niet ligt in de die partitie. Hij komt namelijk ook niet goed uit de sluimer en slaapstand. Bios update wil misschien wel helpen??? Wat is de makkelijkste manier om de bios up te daten?

EDIT: heb het met Winflash gedaan.... De bios is nu up to date! hopelijk is het probleem nu verholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door sjekrecords op 04-10-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:13
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 09:19:
Jup die heb ik ook JulesK, is een N53 model met 'grote' accu. Maar die gaat bij mij ook flink lang mee inderdaad. Maargoed, even lang als de X5QSF dus
Wat is de N53 met een 'grote' accu dan :P ? Ik kan me niet herrineren wat voor'n accu ik heb maar de mijne gaat ~3,5 uur mee in energie modus "Gebalanceerd" en met energie besparing haalt de laptop de 4 uur wel. Dan zit ik gewoon op msn, muziek (via laptop boxen) en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn verkocht met 48 en 56wh accu's.

48wh is gewoon veel te weinig voor zo'n dure laptop.. de enige lijnen die dat nog gebruiken zijn bepaalde sony's, dell inspiron, en bepaalde clevo's (die ook nog eens vrij onzuinig zijn.. efin). Dat verwacht je niet in deze prijsklasse.

Je kan op de accu zelf lezen welke erin zit. Wh = Ah * volts. Ik weet niet zeker of ze er alle 3 opstaan of alleen de laatste 2.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 08:31:
Van alle laptops met een 1080p scherm in deze klasse gaat de N53 (48wh, 3a 3.5 uur geloof ik) het minst lang mee, gevolgd door de bto 15cl met 9-cel accu: 3.5 uur, gevolgd door de N53 met grote accu en N55 , en tot slot de xps 15 met 4.5uur. Overigens heb ik alleen van de bto en xps cijfers van anandtech (internet, 100-nit). De rest is berekend door het gemiddelde te nemen van internet en idle op notebookcheck. En die zijn niet altijd even precies.

Maar dat is hier behoorlijk offtopic. Als je echt wilt weten welke van deze laptops het meest geschikt is moet je dat niet vragen in een ervaringentopic.
Hoe kom je aan een X5QSF met 55wH accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg nergens 55Wh, ik zeg N55. De laptop waar dit topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asx245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-08 23:38
Ik heb de Asus N53SV en kon tot nu klikken door te double tappen. Ik heb nu de elan driver geinstalleerd zodat ik kan instellen dat mijn pols niet het touchpad in werking stelt bij het typen. Dat is nu verbeterd, alleen moet ik nu de fysieke knop van het touchpad gebruiken om te klikken ipv de veel handigere double tap. Iemand enig idee hoe ik beide instellingen kan behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:42
die elan zooi is naar mijn mening echt bagger. gewoon het ouderwets scrollen is niet eens mogelijk.. maar je moet het nieuwe met 2 vingers scrollen gebruiken wat niet altijd even soepel werkt.

daar baal ik wel een beetje van. maar zo zijn er meer dingen -.-
(bijvoorbeeld me netwerk kaart die de verbinding had verbroken toen ik dit wilde posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
sjekrecords schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat het probleem niet ligt in de die partitie. Hij komt namelijk ook niet goed uit de sluimer en slaapstand. Bios update wil misschien wel helpen??? Wat is de makkelijkste manier om de bios up te daten?

EDIT: heb het met Winflash gedaan.... De bios is nu up to date! hopelijk is het probleem nu verholpen.
Helaas het probleem is niet verholpen.

Foutmelding na ongeveer 5 minuten op zwart is:

0xc000000f
The boot selection faild because a required device is inaccessible

Als je hem daarna opnieuw opstart doet hij het wel.

Rara??

Het lijkt wel of hij te snel is ofzo? Ik heb ergens gelezen dat je misschien een vertraging moet inbouwen??? Boot repair heb ik ook geprobeerd. SSD zit op de plaats van de HDD en HDD zit in de caddy. Windows 7 Ultimate is geinstalleerd op de SSD.

Verder heb ik geen informatie. Ik hoop dat iemand hier kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik heb een Kingston V+100 96GB en gebruik eigenlijk alleen maar de slaap en sluimerstand.

de eerste paar keer toen de ssd er net in zat ging dit wel eens mis. dan ging de laptop direct na het in slaapstand gaan weer aan.

maar dit was op een gegeven moment niet meer en alles werkt nu al een tijdje prima.

ik gebruik ook Windows 7 ultimate maar wel een ghonorea versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

BruceLee schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 15:36:
ah nu heb ik het weer
ik steek er wel een andere intel wifi kaart in
iemand nog tips ? ik denk aan de http://www.intel.com/cont...rino-ultimate-n-6300.html

das de beste die er is ? volgens mij is die te groot

deze zou wel passen http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=lwmizn04
Ze hebben beide dezelfde form-factor, dus zullen allebei passen. De Intel 6300 heb ik laatst ingebouwd in mn N53SV-SZ404 aan de 2 bestaande antennes en werkt als een lier :)
Zie m'n post van vorige week

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke SSD heb je sjekrecords?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silentpuma schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:08:
[...]
Het BIOS heeft alleen zeer weinig instellingen waar je qua performance wat aan hebt, alles loopt standaard eigenlijk al op volle kracht.
[...]
Heeft iemand al de (U)EFI bootloader uitgeprobeerd? Ubuntu 11.04 en Win7 64bit heeft op de installatie ISO de EFI boot voorzien. GPT partition lijkt me een stuk flexibler dan het MBR met de restricte van 4 partities ...

Ik probeer op moment de RECOVERY partitie te begrijpen. Heeft al iemand een poging tot reverse engineering gedaan?
Heb wel een image van na de Win install, maar achteraf gezien heb ik spijt dat ik niet voor het eerste gebruik een image heb genomen. Maar op basis van de timestamps zijn er geen wijzigingen tijdens de installatie te bespeuren.

Anders dan hier vaak geschreven, heb ik het vermoeden, dat in deze FAT32 partie naast de WIN ISO's (als *.wim en *.swm files die met b.v. 7zip uitgepakt kunnen) ook nog een GRUB2 bootloader zit en dat er via deze partie nog wat leuke effecten bereikt kunnen worden, zoals multiboot en het activeren van snelstart programmas via de snel-aan toets links boven. Ik zal deze partitie zeker nog niet zo snel verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 17:27
sjekrecords schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:27:
[...]

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB....
Voordat je windows ging installeren... Heb je toen AHCI aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
heb ik niet veranderd... maar staat inderdaad wel op ahci! Als ik hem nu op ide zet krijg ik een blauw scherm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
sjekrecords schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 22:34:
heb ik niet veranderd... maar staat inderdaad wel op ahci! Als ik hem nu op ide zet krijg ik een blauw scherm :(
Dat is logisch. Lekker op AHCI laten dus.

Heb je beschikking tot en desktop oid? Als in een ander systeem het zelfde gebeurd, dan is je SSD defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
nee helaas niet.... maar als ik daarna opnieuw opstart dan doet hij het wel weer! Hij doet of hij doet het niet toch? Vanuit windows opnieuw opstarten geen probleem of gelijk naar de bios, niets veranderen en f10 dan loopt hij wel verder :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boot logo aanzetten. Het bios is te snel voor de SSD. Vaag, i know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
Boot logo staat volgens mij aan (dat asus logo toch?).... alleen niet animated ofzo? Bios sound staat ook niet aan....

SSD te snel voor bios? of bios te snel voor SSD :S

[ Voor 18% gewijzigd door sjekrecords op 04-10-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het bios is te snel zodat de SSD geen tijd heeft om zich te initaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
Hij stond nu op 'static' heb hem op animated gezet! En post sound aangezet. Meer kan ik volgens mij niet aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dezelfde in de N53SV. op AHCI. Bootlogo Static, Bios sound uit.
Maar heb je wel de nieuwe 0009 firmware erop gezet? Zo niet, zit daar het probleem..
Kan je hier doen, volg wel even goed de guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
ja wellicht staat de nieuwe firmware er niet op.... precies de guide volgen. Heb alleen geen dvd speler meer dus op een usb stick zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 'm niet hebt geupdate is dat zeker weten de oorzaak van 't probleem. Dan staat 'ie namelijk nog op firmware 0002 en daar waren soortgelijke problemen mee. Dat is opgelost in 0009 en tevens tikt 'ie met 0009 de 500mb/s seq read aan. De moeite waard dus.
Boot vanaf USB zou mogelijk moeten zijn denk ik, moet je die iso daar wel klaar voor maken.. En ik weet ook niet zeker of je zonder risico op dataverlies kan updaten..

[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekrecords
Heb hem weer even uit gehad.... het probleem blijft. Dus ik ga morgen toch maar even de nieuwe firmware erop zetten. Heb hem maar weer op static zonder bios sound gezet.

Ik ga er vanuit dat ik de firmware via een usb stick erop zetten. Ik kan die iso beter uitpakken en wat er op de iso staat op een losse usb stick zetten. Dan zou hij het moeten doen?? (hoop ik)

Er staat trouwens dat je in de bios de schijven op ide moet zetten gaat dat dan wel goed?

[ Voor 5% gewijzigd door sjekrecords op 04-10-2011 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe firmware erop moet inderdaad als hij op IDE mode staat. Daarna gewoon weer terugzetten op AHCI. Denk niet dat iso uitpakken en op usb stick zetten werkt. Er staan handleidingen op i-net zat van iso 'burnen' op USB/bootable USB-stick maken. Misschien nog makkelijker om effe DVD-drive erin te schroeven..
Sowieso misschien verstandig even een image van je ssd te maken? Mocht data-verlies optreden na firmware update, kan je 'm nog terugzetten. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Ik heb een (misschien wel domme) vraag. Morgen of vrijdag ontvang ik mijn X5QSF. Deze ga ik herinstalleren met W7 Professional. Zit er bij de laptop een driver-cd of moet ik alle drivers via de site van Asus downloaden?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de eventueel bijgeleverde driver CD sowieso niet gebruiken omdat die driver eigenlijk per definitie verouderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit wel een driver CD bij, maar zoals hierboven al gezegd zijn sommige drivers verouderd. De Nvidia driver moet je updaten via de tweak die in de topic-start staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N55SF
In geen van de vele reviews lees ik iets over de UEFI boot mogelijkheden van deze laptop.

Ik had al eerder in deze draad hierover gevraagd. Inmiddels heb ik mijn bevindingen/vragen en interessante links elders geplaatst:
Verwijderd in "UEFI boot disk maken"

Ik zal in ieder geval dit weekend proberen bovenstaande in praktijk te brengen.
Zal eens met een externe USB-HDD als opstartvolume beginnen, voordat ik mijn ingebouwde HDD verknal.
Graag hoor ik ook de ervaringen van anderen.

Heeft de Dell XPS15, die hier vaak als referentie wordt aangehaald dit potentieel ook?

PS: Het BIOS kan ook afaik via het BIOS direct worden geupdated (Easy Flash) naar 207.
(firmware downloaden naar b.v. D: en dan via BIOS flashen)
http://forum.notebookrevi...guide-asus-notebooks.html Step 2A

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 16:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xps15 heeft geen uefi volgens mij. Maar waarom zou je uefi op je n55 willen? Wat is t voordeel? Ik denk dat er niet zoveel over te vinden is omdat er weinig vraag naar is. BIOS is bij de n53 iig al ongelooflijk snel.. Na twee sec zie ik Windows laden al. Grotere bootdisk is ook niet aan de orde bij deze laptops.. Gewoon omdat t kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
asx245 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:15:
Ik heb de Asus N53SV en kon tot nu klikken door te double tappen. Ik heb nu de elan driver geinstalleerd zodat ik kan instellen dat mijn pols niet het touchpad in werking stelt bij het typen. Dat is nu verbeterd, alleen moet ik nu de fysieke knop van het touchpad gebruiken om te klikken ipv de veel handigere double tap. Iemand enig idee hoe ik beide instellingen kan behouden?
Dit vond ik ook altijd al raar, heb schone installatie maar meteen alle drivers erop gezet en dacht al dat het raar was dat je niet gewoon kunt dubbelklikken via het touchpad...

@Jackxl

Jij hebt wel veel problemen met je laptop, misschien dat het de laptop zelf is ? Veel problemen die jij post heb ik totaal geen last van terwijl we beiden een N53SV-SZ404V hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ja ik begin mijn oude Dell studio 1555 steeds meer te missen.

Nou moet ik wel zeggen. Het scherm van de n53 is echt prachtig en hij is super snel.

en het vervelende touchpad heb ik ook nog niet echt mee leren omgaan omdat ik eigenlijk altijd een muis gebruik... maar toch vind ik het jammer dat je niet meer kunt kiezen voor het ouderwets touchpad scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat dit een N-serie is, maar ik ga hier nu geen nieuw topic voor aanmaken:
pricewatch: Asus X7BSV-V2G-TZ526V

Denken jullie dat het een goed moment is om deze te kopen, of komt er weldra een update aan?
En kan ik (Het is 4+2GB RAM denk ik?) het 2GB stripje vervangen door een 4GB stripje?
(dus gewoon een SODIMM van 4GB kopen en erin steken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 19:56:
Ik denk niet dat dit een N-serie is, maar ik ga hier nu geen nieuw topic voor aanmaken:
pricewatch: Asus X7BSV-V2G-TZ526V

Denken jullie dat het een goed moment is om deze te kopen, of komt er weldra een update aan?
En kan ik (Het is 4+2GB RAM denk ik?) het 2GB stripje vervangen door een 4GB stripje?
(dus gewoon een SODIMM van 4GB kopen en erin steken)
Dat is een Rebrand van een of andere N/series laptop.

Waarom ga je niet voor een N75SF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hostler schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 20:32:
[...]

Dat is een Rebrand van een of andere N/series laptop.

Waarom ga je niet voor een N75SF?
Die vind ik minder mooi, en ze zijn ook duurder precies. Of ben ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien duurder.. je krijgt ook een stuk meer grafische prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah oei, ik had niet gezien dat er een verschil in Graka was :p
pricewatch: Asus N75SF-V2G-TZ1000V

Maakt het veel uit of ik deze in een fysieke winkel koop ipv een webshop?
Of staat daar ook groot prijsverschil op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil wel 8GB Ram, kan ik gewoon ergens een stripje van 4GB kopen en dan vervangen?
+ dit zijn beide 5400rpm schijven, dat maakt wel een verschil met 7200 zeker?

Ik stel veel vragen xD

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 20:48:
Ik wil wel 8GB Ram, kan ik gewoon ergens een stripje van 4GB kopen en dan vervangen?
+ dit zijn beide 5400rpm schijven, dat maakt wel een verschil met 7200 zeker?

Ik stel veel vragen xD
6gb is (imo) wel voldoende voor nu, maar inderdaad, je kan altijd het latje van 2gb vervangen voor een 4gb.
Je hebt het zelf al over upgraden gehad, dus dan kan je eventueel een SSD als boot en die andere (5400) schijf als data.
Vragen stellen mag natuurlijk altijd en we willen je graag helpen zodat je een goede laptop vind.

[ Voor 8% gewijzigd door hostler op 06-10-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD zie ik niet zitten qua prijs, ik vraag me alleen af of het verschil tussen een 7200 rpm HDD en een 5400 rpm groot is, en of dit verschil de prijs waard is. Nu ja, 6GB is misschien wel genoeg momenteel. Ik kan er in ieder geval later nog bijsteken :).
Ik ben nu ook aan het denken voor een GT555M te gaan ipv de GT540M van de eerste laptop die ik voorstelde.
Da's wel een aanzienlijk verschil zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
een SSD hoeft echt niet duur te zijn.

en kwa performance winst is een 7200 rpm disk naar mijn mening het niet echt waard.

al helemaal niet als je voor +/- 100 euro een super snelle ssd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet een SSD niet zitten qua prijs, maar een i7 wel? Rare jongens die mensen uit het asus N-series topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Als ik opnieuw een laptop zou moeten gaan halen laat ik de I7 wel achterwegen.
dan zou ik eerder voor de k53 gaan en daar een SSD in schroeven.

zo'n I7 is een en al overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik deel die mening volledig. De k53 mist echter een groot selling punt: het goede scherm.

No way dat ik ooit een laptop ga aanschaffen met een slecht scherm Daar betaal ik met alle liefde €200 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
Een Crucial M4 64gb is bijvoorbeeld helemaal niet duur, maar wel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Ik zou eerder een i5 met SSD aanschaffen dan een i7 met een 5400RPM schijf. Die SSD is, imo en ik weet dat vele andere deze mening met mij delen, de beste upgrade die je deze tijd kan doen aan welk systeem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i7 en Full HD is zeker een must. Buiten games gebruik ik er ook muzieksoftware op en die synthesisers leven op processorkracht, veel processorkracht. Ivm met SSD, die kan je er toch niet bijsteken als je al een HDD én Dvd driver hebt? Of past dat daar nog bij? En je kan natuurlijk blijven upgraden, maar m'n budget ligt niet veel hoger dan 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Bij een 17" laptop zit meestal de mogelijkheid om een tweede hardeschijf erbij in te bouwen. Dit was in ieder geval het geval bij de N73SV, die mijn vader heeft. Dus die kun je er nog later bijzetten, maar ik raad het je echt aan (en zoals ik al eerder zei, bij mij niet de enige)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus jullie zeggen dit: pricewatch: Asus N75SF-V2G-TZ046V
+ een 64GB SSD.
Ik heb wel nog nooit zoiets ingebouwd, moet dat een kleinere SSD zijn dan in Desktops en is dat gewoon 'inklikken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan niet. Asus lever voor zover ik weer. Wacht op bevestiging. geen 2e hdd bracket mee. Dell doet dat wel, en sony weer niet.

Edit: wel zie hostler in "Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic"

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nja, een dvd-drive kan ik niet missen :p
Phew, toch niet so simpel als ik dacht, zo'n laptopje zoeken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Mijn excuses! Ik kan me inderdaad herinneren dat mijn vader een extra bracket moest bestellen bij Asus. Dat was verder geen echte rompslomp. Je kunt hem wel eventjes gebruiken zonder bracket, maar dan zou ik er niet te veel mee bewegen als ik jou was. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoeveel kost dat? Bij sony is het echt een regelrechte ramp om aan zo'n €0.50 onderdeel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Volgens mij is de site www.asusparts.eu. Ik zal het nog eens navragen, maar het kostte niet zoveel (zonder verzendkosten volgens mij een euro of 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen SSD dan maar? Want om nog eens onderdelen enzo te gaan zoeken, laat maar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Tjah, je bent een tweaker of je bent een tweaker! Haha, nee ik begrijp waarom je geen rompslomp wil hebben om 'gewoon' iets erbij te zetten. Maar geloof me, als je eenmaal een SSD hebt wil je nooit meer terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:09:
Xps15 heeft geen uefi volgens mij. Maar waarom zou je uefi op je n55 willen? Wat is t voordeel? Ik denk dat er niet zoveel over te vinden is omdat er weinig vraag naar is. BIOS is bij de n53 iig al ongelooflijk snel.. Na twee sec zie ik Windows laden al. Grotere bootdisk is ook niet aan de orde bij deze laptops.. Gewoon omdat t kan?
Als het niet kan houdt het sowieso op en is er stilstand! Op zin minst is er keuze, de keuze het wel of niet te gebruiken.

Toevallig zag ik gisteren op het titelblad van een Duitstalig populair computertijdschrijft een vetgedrukte titel: "Handleiding: Windows 7 64bit nu met UEFI booten".
Een 64bit OS is nu mainstream geworden en ik denk dat UEFI-boot ook vrij snel zal volgen.

Daarom zou een van de beslissingscriteria voor mij bij de aanschaf van een nieuw moederboard of computer, de aan- of afwezigheid van UEFI-boot kunnen zijn.

Aangezien diepere discussies over UEFI en GPT in deze draad off-topic zijn, heb ik de meer algemene discussie in deze draad geplaatst: UEFI boot disk maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bericht kwijt? Een aantal zijn verplaatst naar Verwijderd in "[NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik zit met een raar probleem:

ik gebruik een Windows 7 (Ultimate, x64) DVD om een clean install te doen, maar de install werkt blijkbaar maar voor de helft ofzo. Ik kom in de gewone Windows setup, hij installeert alles volledig (na format C te doen), ik moet herstarten en m'n username + computer name ingeven.

So far so good. Daarna reboot hij nog eens en zou hij normaal gezien Windows 7 moeten opstarten maar na het Windows bootlogo krijg ik gewoon een background van ASUS te zien (zo'n abstracte background, donkerblauw) met de Windows 7 cursor en het rondje dat aan het laden is.

Na enkele seconden verdwijnt dit scherm terug, en reboot de laptop gewoon. Dit blijft gewoon zo verdergaan. Als ik repair your computer kies in de setup herkent hij Windows 7 blijkbaar wel, maar als ik op Next klik komt er een error: This version of System Recovery Options is not compatible with the version of Windows you are trying to repair.

De fout ligt niet aan de Windows 7 DVD zelf, aangezien ik eergisteren nog deze dvd heb gebruikt voor een clean install op m'n desktop te doen, en enkele dagen daarvoor een clean install op m'n Dell Studio 16 XPS.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
misschien te maken met de partities die de hardeschijf heeft ?

ivm met recovery partitie en express gate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackxl schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:35:
misschien te maken met de partities die de hardeschijf heeft ?

ivm met recovery partitie en express gate?
Huidige partities zijn:

Disk 0 Partition 1: RECOVERY | TOTAL 25.0GB | FREE 6.4GB | Type: Primary
Disk 0 Partition 2 | TOTAL 305.7GB | FREE 288.3GB | Type: System
Disk 0 Partition 3: DATA| TOTAL 368.0GBGB | FREE 367.9GB | Type: Logical

In de BIOS kan ik kiezen tussen ofwel de slimline ofwel één HDD, dus twee opties in totaal.

Edit: zou het misschien dan liggen aan nog software die op de recovery-partitie staat die automatisch start ofzo? Moet ik die dan ook formatteren of staat er iets noodzakelijk op? Net even gekeken in de install naar de mogelijke opties voor die recovery-partitie, en de enigste optie ik kan doen is Delete...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
ik vermoed dat het te maken heeft met je recovery partitie. omdat daar ( denk ik ) ook de asus express gate software op staat.

Echter zou ik niet weten hoe je dit op moet lossen.

bij mij laptop werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
Heel simpel. Weer opnieuw installeren, als je bij HDD selecteren komt alle partities VERWIJDEREN (niet formatteren dus!). Daarna en DATA partitie maken waarna je vervolgens de on-gepartitioneerde ruimte pakt en op volgende drukt. Ja, je bent wel je recovery kwijt. Maar je kan tenminste normaal windows gebruiken.
Maak na je schone install (met drivers en een paar handige utils) een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:07
Mijn eerste ervaring met een laptop begon iets van een half jaar geleden en ik had direct iets van: "waarom heb ik dit niet eerder gedaan" ? Heerlijk, overal de beschikking over voornamelijk internet in plaats van "opgesloten" te zitten in de computerkamer achter de desktop. Mijn eerste/vorige was een Acer maar daar werd ik behoorlijk gefrustreerd van en die heeft het na een paar maanden door omstandigheden zeg maar, uhm ... niet overleeft.

Dit terzijde.
Ik heb sinds vorige week de N55SF, die met 6GB en 5400 rpm HDD.

Zoals gezegd nog niet veel ervaring en weinig tot geen vergelijkings materiaal maar man, wat een ding !
Ik heb deze voornamelijk gekozen voor het scherm (1920x1080) en mobiliteit (ipv 17"). Leuke features zijn de subwoofer (best geluid voor een laptop) instant on functie en de mogelijkheid een USB apparaat op te laden wanneer het ding niet eens aanstaat (PS3 controller bv)

Ik heb al wat gelezen in dit topic maar moet er nog echt eens voor gaan zitten. Wel al een vraagje: ik hoor meerdere hier praten over een clean install, dat betekent dat je dus ook nog een W7 disc + key moet kopen of heb ik dat mis ?
Ik draai geen zware applicaties op het moment maar misschien komt dat nog. BF3 beta dan. Ik moet ik alleen nog even met de settings gaan spelen ...

Misschien nog tips voor een Asus laptop gebruiker ?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hostler schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:21:
Heel simpel. Weer opnieuw installeren, als je bij HDD selecteren komt alle partities VERWIJDEREN (niet formatteren dus!). Daarna en DATA partitie maken waarna je vervolgens de on-gepartitioneerde ruimte pakt en op volgende drukt. Ja, je bent wel je recovery kwijt. Maar je kan tenminste normaal windows gebruiken.
Maak na je schone install (met drivers en een paar handige utils) een backup.
Momenteel kan ik niet op New klikken bij het gedeelte van de HDD's... Dus als ik ze alle 3 verwijder ga ik wel op New kunnen klikken en gewoon één partitie maken? Ik wist niet dat je partitions kon maken en aanpassen in de Windows 7 install zelf. Best even vragen voor de zekerheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
mir4dor schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:25:
Ik heb al wat gelezen in dit topic maar moet er nog echt eens voor gaan zitten. Wel al een vraagje: ik hoor meerdere hier praten over een clean install, dat betekent dat je dus ook nog een W7 disc + key moet kopen of heb ik dat mis ?
Ik draai geen zware applicaties op het moment maar misschien komt dat nog. BF3 beta dan. Ik moet ik alleen nog even met de settings gaan spelen ...
Nope :) Je kunt gewoon een minder legale CD/DVD gebruiken zolang het maar Windows 7 Home Premium 64bits is, je voert gewoon de licentie onderaan de laptop in en je Windows is legaal :)

BF3 draait op een GT540M op 720p op medium/high settings tussen ~35-50 fps als ik de rest moet geloven, heb het zelf ook (nog) niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Dylan93, bedankt voor je antwoord. Het is dus zo eenvoudig ? Geweldig !

Hier is dan de GT550M aan boord en het spel draait redelijk op high settings (denk ik) De N55 blaast dan wel redelijk warme föhn wind ...

Ik ga verder "spelen" en mijzelf afvragen of een clean-install iets gaat toevoegen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asus gebruikt een variant van de GT550m welke identiek is aan de GT420m, GT525m, en GT540m. Je hebt dus eigenlijk precies dezelfde kaart als dylan93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IseT
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:55
mir4dor schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 00:16:

Hier is dan de GT550M aan boord en het spel draait redelijk op high settings (denk ik) De N55 blaast dan wel redelijk warme föhn wind ...

Ik ga verder "spelen" en mijzelf afvragen of een clean-install iets gaat toevoegen voor mij.
Een clean install gaat zeker iets toevoegen, bij mij starte windows sneller op en draaide ook sneller en stabieler. Die Bloatware zorgde er bij mij voor dat windows zeer onstabiel was, windows explorer liep om de paar minuten vast en moest opnieuw opgestart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
mir4dor schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 00:16:

Ik heb 1 minuut (nog niet eens denk ik) met de standaardinstallatie gewerkt, en vond het zo verschrikkelijk, het was net of je een Pentium 4 systeem aan het gebruiken was. Na de clean install echter is de laptop bloedsnel, ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen (benchmarks trouwens ook) dat deze laptop sneller is dan mijn AMD Phenom II x4 desktop systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjekrecords schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 09:52:
Nee ik heb dezelfde gekocht... ook op dezelfde manier erin gezet alleen ik vind dat er aan de bovenkant van de caddy nog wat ruimte zit! En mijn vraag was of hij het dvd frontje wel kan overzetten?

EDIT: dan heb je nog een probleempje. Als ik de laptop helemaal afsluit en daarna weer aanzet blijft hij bij de bios hangen. Dan moet ik hem eerst een keer in de veilige modus via usb opstarten voordat hij het weer normaal doet? Iemand een idee????
Hierbij de foto.
Er valt niks bijzonders te zien ten opzichte van een normaal geïnstalleerd DVD-station:

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/8211/frontjedvdstation.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Okay die video chip uitleg is duidelijk. Dit gaat me ook zeker helpen bij de keuze voor een laptop voor de GF d:)b

Ik heb verder (nog) geen last van een instabiel of traag systeem maar ik heb dan ook nog weinig progjes geïnstalleerd.
Enne, ik moet weer eens terug gaan denken ... de laatste keer dat ik windows (XP) heb geinstalleerd is jaren geleden.
Gewoon dvd erin douwen en instructies volgen ? Excuses voor de n00bishness ...

En raak ik dan niet bepaalde handige dingen kwijt zoals die USB lader of staat dat allemaal op de utility disc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
mir4dor schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:18:
Okay die video chip uitleg is duidelijk. Dit gaat me ook zeker helpen bij de keuze voor een laptop voor de GF d:)b

Ik heb verder (nog) geen last van een instabiel of traag systeem maar ik heb dan ook nog weinig progjes geïnstalleerd.
Enne, ik moet weer eens terug gaan denken ... de laatste keer dat ik windows (XP) heb geinstalleerd is jaren geleden.
Gewoon dvd erin douwen en instructies volgen ? Excuses voor de n00bishness ...

En raak ik dan niet bepaalde handige dingen kwijt zoals die USB lader of staat dat allemaal op de utility disc ?
DVD erin, aangeven welke harde schijf/partitie je wilt installeren, next next product key invullen, deze vind je op de Windows 7 sticker onderop de laptop en dan klaar :).

Ik zou maar wel even eerst alle drivers van ASUS downloaden en op USB ofzo zetten, dan heb je direct de meest recente e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IseT
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:55
Dylan93 schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 17:51:
[...]

DVD erin, aangeven welke harde schijf/partitie je wilt installeren, next next product key invullen, deze vind je op de Windows 7 sticker onderop de laptop en dan klaar :).

Ik zou maar wel even eerst alle drivers van ASUS downloaden en op USB ofzo zetten, dan heb je direct de meest recente e.d.
Die code op de sticker pakte hij bij mij niet... eenmaal na de installatie stond er dat windows nog geactiveerd moest worden. Heb dus daarna op minder legale wijze windows geactiveerd want ik had geen zin om nog eens opnieuw te installeren. Maar de code moet dus wel werken???

Ik had de windows 7 64 bit home premium incl SP1 van msdn gebruikt .

[ Voor 4% gewijzigd door IseT op 09-10-2011 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Same here, na de installatie gaf hij aan dat ik nog moest activeren, terwijl ik de code al had ingevuld. Maar toen ik nogmaals de code invulde op de geinstalleerde Windows activeerde die gewoon netjes.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Zit er een dvd bij om een clean install te doen bij een X5QSF-S1123V of kun je gewoon een dvd met windows 7 sp1 home premium downloaden en de key onder op de laptop gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
IseT schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 00:03:
[...]

Die code op de sticker pakte hij bij mij niet... eenmaal na de installatie stond er dat windows nog geactiveerd moest worden. Heb dus daarna op minder legale wijze windows geactiveerd want ik had geen zin om nog eens opnieuw te installeren. Maar de code moet dus wel werken???

Ik had de windows 7 64 bit home premium incl SP1 van msdn gebruikt .
Hmm, raar, ik ken zelf nog geen geval waarbij het niet werkte, zolang je de Windows versie gebruikt waarop je ook de licentie hebt zou die het gewoon moeten doen. Gevalletje Microsoft bellen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Whatson schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:59:
Zit er een dvd bij om een clean install te doen bij een X5QSF-S1123V of kun je gewoon een dvd met windows 7 sp1 home premium downloaden en de key onder op de laptop gebruiken?
@Whatson,

Je moet zelf een DVD downloaden en die key gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
(N55SF)
Hebben jullie ook dat het toetsenbord een beetje in is gezakt bij WASD? Hier onder zit de fan maar er zit geen roostertje boven... Dikke phail van asus imho.
Denk dat ik er een roostertje in monteer zodat het toetsenbord daar niet doorzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
hostler schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 15:31:
(N55SF)
Hebben jullie ook dat het toetsenbord een beetje in is gezakt bij WASD? Hier onder zit de fan maar er zit geen roostertje boven... Dikke phail van asus imho.
Denk dat ik er een roostertje in monteer zodat het toetsenbord daar niet doorzakt.
Nu je het zegt, hier ook idd. Is het tobo er makkelijk uit te lepelen dan ? En verlies je dan geen garantie, die van mij is net een week oud namelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
Je verlies geen garantie, maar als hij defect is zou ik het er wel uithalen :P
Tobo is simpel eraf te halen. Schroeven aan onderkant los halen ( en onder accu!), speaker grill eraf klikken en tobo los schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
(N55SF)
Je speelt teveel shooters misschien ? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
(N55SF)
Hoe bedoel je ? Dat als je het toetsenbord daar als het ware doordrukt dat je de fan stil kan zetten ? Ik heb een N53SV en ik hoop toch niet dat dat zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
Ik had straks voortdurend last van een weg vallende wifi verbinding.
dus ik dacht even de netwerk adapter uit te zetten met het schuifknopje aan de rechter kant van de laptop.

Om hem vervolgens weer aan te zetten.

Helaas was de switch ineens een Off <> Off switch geworden. en kon ik mijn netwerk kaart niet meer aanzetten.. enkel nog uit.

heeft 20 minuten geduurt voordat de drivers gereinstalled waren en ik weer online kon -.-

erg teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackxl schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 21:43:
Helaas was de switch ineens een Off <> Off switch geworden. en kon ik mijn netwerk kaart niet meer aanzetten.. enkel nog uit.
heeft 20 minuten geduurt voordat de drivers gereinstalled waren en ik weer online kon -.-
erg teleurstellend.
Ik heb dat ook een keer gehad met oude drivers.
Jij had waarschijnlijk nog de driver geinstalleerd staan waarbij je als je aan die switch zat, je onderaan in beeld naast elkaar Wifi In/Uitgeschakeld en Bluetooth In/Uitgeschakeld zag staan?
Met die (oudere) software kon je nog op het 'plaatje' dat in beeld kwam klikken en daarmee ook de status van de adapter veranderen. Zodoende kon je 'm weer aanzetten, zonder re-install van een driver of iets. Voordeel hiervan was wel dat je kon instellen wat je met de Bluetooth-adapter wilde. Bluetooth aan of uit als Wifi aangaat, de schuif puur als Bluetooth switch gebruiken, enz.
Bij de nieuwe driver kan dit niet meer, en ik moet zeggen, het 'probleem' is ook nooit meer voorgekomen.
Het gaat trouwens wel lekker hè met jouw N53? :-(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
Dylan93 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:41:
[...]

Hoe bedoel je ? Dat als je het toetsenbord daar als het ware doordrukt dat je de fan stil kan zetten ? Ik heb een N53SV en ik hoop toch niet dat dat zo is...
Het toetenbord is bij WASD gewoon een beetje doorgebogen. Je kan de fan niet raken, zefls niet als je hard drukt. Maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:12

Typhone

Who Dares Wins

Na een beetje gelezen te hebben toch ook maar een vraag en ervaring neerplempen.

Ik heb sinds mei de ASUS N53SV-SZ016V. Bij uitstek de beste notebook die ik ooit in mijn bezit heb gehad en hij voldoet op alle punten aan mij eisen. Grote resolutie, goed geluid, gamen doe ik er niet op en hij is heerlijk snel.

Nu heb ik echter twee vragen op een gebied waar ik niet erg thuis in ben. Ik heb gelezen over Chiclet toetsenborden en over HD Caddy's waarmee ik een SSD kan plaatsen in dit systeem. Op welke sites kan ik zoiets nou het beste bestellen? Google geeft me of course heel veel resultaten en ik heb hier in het topic wat links gezien maar ik zie mijn exacte model nergens terug komen. Zijn de toetsenborden / hd caddy's universeel? Zit er verschil in de kwaliteit en belangrijker, werken ze zonder meer? Ik heb geen zin om mijn apparaat functionaliteit zien te verliezen omdat ik iets kies wat eigenlijk niet geschikt is. Omdat ik dergelijke verbouwingen niet eerder heb gedaan (noem me noob) neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de je eerste vraag, zie de faq in dit topic. Die 12.7mm is gewoon goed voor jouw n53sv.
Wat betreft dat toetsenbord zou ik je kunnen aanraden even in het Asus n53 topic kijken. Daar is dr veel over geschreven: [Ervaringen] Asus N53SV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:12

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 11:52:
Voor de je eerste vraag, zie de faq in dit topic. Die 12.7mm is gewoon goed voor jouw n53sv.
Wat betreft dat toetsenbord zou ik je kunnen aanraden even in het Asus n53 topic kijken. Daar is dr veel over geschreven: [Ervaringen] Asus N53SV
Ah top, daar had ik even overheengekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 22:41:
[...]
Het gaat trouwens wel lekker hè met jouw N53? :-(
Dit zei ik ook al een keer :P Ik heb bijna geen problemen met de mijne, ik zou als ik Jackxl was eens naar garantie gaan kyken :P
Pagina: 1 ... 5 ... 79 Laatste

Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in het Laptop Aankoopadvies en de Laptop BBG's.